Forsvarsudvalget 2020-21
FOU Alm.del Bilag 109
Offentligt
2435437_0001.png
SEPTEMBER 2021
Initiativkatalog
Regeringens strategi for dansk forsvarsindustri
Erhvervsministeriet, Forsvarsministeriet, Udenrigsministeriet, Uddannelses- og Forskningsministeriet
FOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Regeringens strategi for dansk forsvarsindustri
2435437_0002.png
2
INITIATIVKATALOG
Initiativer
1.
Styrket samarbejde mellem Forsvarsministeriet og industrien
1.1. Der igangsættes udvikling af en model for innovative anskaffelsesforløb. Som led i indsatsen
afdækkes mulighederne inden for nationale udviklingssamarbejder, internationale
samarbejdsprogrammer, nationale innovationspartnerskaber og offentligt-privat samarbejde. (FMN)
1.2. Der etableres en målrettet indsats for at udnytte civile teknologier og styrkepositioner til gavn for
forsvarsområdet. Som led i indsatsen afdækkes potentialerne i teknologier samt
produktionsmetoder med spin-in-potentiale i den danske civile sektor. I samarbejde med branchens
aktører vil indsatsen desuden fokusere på at bringe spin-in segmentet tættere på myndigheder på
forsvarsområdet såvel som virksomhederne i den etablerede danske forsvarsindustri. (FMN)
1.3. I rammen af Forsvarsministeriets Open for Business indsats styrkes dialogen med
forsvarsindustrien. I den forbindelse anvendes industrikontoret i Forsvarsministeriets Materiel- og
Indkøbsstyrelse som det primære kontaktpunkt for industrien om samarbejde med Forsvaret og
øvrige myndigheder under Forsvarsministeriet. Der gennemføres en øget oplysningsindsats, der
skal skabe klarhed over forsvarsindustriens muligheder som leverandør til Forsvarsministeriets
område. (FMN)
1.4. Medfinansieringspuljen under Forsvarsministeriet styrkes frem mod 2023 i medfør af forsvarsforliget
2018-2023. Muligheden for at udvikle samarbejdet med industrien yderligere, herunder også i
relation til medfinansieringspuljen, behandles løbende i dialog med branchen. Samtidig undersøges
muligheden for ’ufinansierede’ projekter under puljen, hvor flere samarbejdsprojekter indgås ved, at
virksomheder modtager rådgivning og sparring gennem domænespecialister. (FMN)
2. Internationalisering
og adgang til udenlandske markeder
2.1. Forsvarsattachéernes fokus på dansk forsvarsindustris muligheder i udlandet styrkes. Øget og
bedre brug af data skal give forsvarsattachéerne bedre indsigt i dansk forsvarsindustris
tilstedeværelse og ambitioner i udlandet. Relationen til danske virksomheder styrkes, og afdækning
af udenlandske anskaffelsesplaner og industrisamarbejdsmuligheder skal danne udgangspunkt for
fokuserede erhvervsfremstød i samarbejde med The Trade Council. (FMN)
2.2. Arbejdet i regi af den rådgivende gruppe for EU’s Forsvarsfond fortsættes. Som led i arbejdet vil
rammerne for gruppens fremtidige virke udvikles for at maksimere mulighederne for danske
virksomheder og forskningsinstitutioners i relation til Forsvarsfonden samt det europæiske marked
generelt. (FMN)
2.3. Danske SMVers internationalisering og eksportmuligheder fremmes dels gennem erhvervsfremstød
på det forsvarsindustrielle område i samarbejde med de danske forsvarsattachéer og dels gennem
et partnerskabsdrevet SMV internationaliseringsforløb med fokus på at opdyrke konkrete, grønne
og bæredygtige markedsmuligheder. (UM)
2.4. Der iværksættes en styrket indsats i regi af Udenrigsministeriet over for udenlandske
forsvarsindustrivirksomheder med henblik på at tiltrække flere investeringer til Danmark indenfor
eksisterende danske styrkepositioner såsom robotter, kunstig intelligens og automatisering. (UM)
2.5. Fokus for F-35 partnerskabet for forsvarsrelateret eksport til USA udvikles for at positionere
danske virksomheder til at udnytte mulighederne relateret til vedligeholdsfasen for Danmarks nye
kampfly. Derudover udvides indsatsen mod flere af de store amerikanske leverandører af
forsvarsmateriel og øvrige danske industrielle styrkepositioner udover traditionel forsvarsindustri.
Endelig afsøges mulighederne for offentligt-privat samarbejde ift. F-35. (EM)
3. Gode
rammevilkår for forsvarsindustrien
3.1. Der igangsættes et serviceeftersyn af administrationen af de sektorspecifikke rammevilkår i
Danmark for forsvarsindustrien inden for rammerne af lovgivningen. Der indledes i den forbindelse
dialog med forsvarsindustriens aktører mhp. erfaringsudveksling og videndeling på området. Der
fokuseres på industrisamarbejde, sikkerhedsgodkendelser, eksportkontrol samt udbudsreglerne på
området. (EM+FMN+JM)
FOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Regeringens strategi for dansk forsvarsindustri
2435437_0003.png
INITIATIVKATALOG
3
4. Målrettet
industristøtte- og samarbejde
4.1. Krav om industrisamarbejde vil fortsat blive anvendt i relevant omfang, når Forsvaret indkøber
forsvarsmateriel fra udlandet. Regeringen har vedtaget nye retningslinjer for foranstaltninger under
art. 346 TEUF, som skal sikre danske sikkerhedsinteresser i forbindelse med konkrete
materielanskaffelser. Som led i indsatsen gennemføres en kommunikationsindsats overfor dansk og
udenlandsk forsvarsindustri vedr. de nye retningslinjer. (EM+FMN)
5.
Stærkere forsknings- og innovationssamarbejde
5.1. Interessen for etablering af et nyt tema om ’rum og forsvar’ under det Arktiske Rumpartnerskab vil
blive afsøgt. Temaet vil samle forskere, virksomheder og myndigheder på tværs af rum- og
forsvarssektoren. Fokus vil være på udvikling af teknologier og kompetencer mhp. at understøtte
opgaveløsning i Arktis. (UFM+FMN)
5.2. Der igangsættes en indsats for at udbrede kendskabet til mulighederne for adgang til avanceret
materialeanalyse gennem Danmarks medlemskab af flere store forskningsinfrastrukturer, som
potentielt kan kvalificere produktudviklingen i dansk forsvarsindustri. Som led i indsatsen indledes
dialog med forsvarsindustriens aktører om mulige samarbejdsflader. (UFM)
5.3. Der arbejdes for at tiltrække udenlandske investeringer i form af strategiske partnerskaber mellem
udenlandske virksomheder og danske forskningsinstitutioner (såkaldt innovationssamarbejde).
Udenrigsministeriet vil gå i dialog om rammerne for indsatsen med relevante danske
forskningsinstitutioner samt øvrige relevante aktører såsom de nationale klynger. (UM)
6. Styrket
socialt engagement og grønt fokus i forsvarsindustrien
6.1. Gennem oprettelsen af det 14. klimapartnerskab på forsvarsområdet vil der arbejdes for, at den
grønne udvikling i erhvervslivet generelt også kan understøtte den grønne omstilling på
Forsvarsministeriets område. Som led i indsatsen indledes samarbejde med aktører fra de øvrige
klimapartnerskaber. Partnerskabet afleverer anbefalinger på forsvarsområdet til Grønt
Erhvervsforum. (FMN)
6.2. Dialog med forsvarsindustrien om veteraner styrkes. Der vil være fokus på at sikre veteraner gode
rammer på arbejdsmarkedet via Forsvarsministeriets veteranindsats, hvor dialog og samarbejde
med danske forsvarsindustrielle virksomheder er afgørende. (FMN)
6.3. Forsvarsministeriet styrker sit fokus på at understøtte oprettelsen af lærlingepladser. Som led i
indsatsen vil øget anvendelse af delelærlinge blive overvejet, idet det har potentiale for at bidrage til
at styrke lokal industri. (FMN)
6.4. Der arbejdes for at fremme forsvarsindustriens samfundsansvar ved at udvikle en forstærket
CSR-model, som fremadrettet anvendes i Forsvarsministeriets anskaffelsesprocesser. Som led i
indsatsen udvikles en hjemmeside med information om Forsvarsministeriets Materiel og
Indkøbsstyrelses forstærkede CSR-indsats og CSR-politik. (FMN)
7.
Tidssvarende teknologifokus
7.1. Samarbejdet mellem forsvarsindustrien og den eksisterende innovationsstruktur skal styrkes. Der
gennemføres derfor dialog med den spirende klynge for forsvar, rum og sikkerhed (CenSec) om
fremtidige handlingsplaner på området mhp. at facilitere dette samarbejde. Der arbejdes desuden
for, at CenSec og Erhvervshusene etablerer samarbejde med øvrige klynger med relevans for
teknologiudviklingen i forsvarsindustrien. (EM+UFM)
7.2. Der indledes dialog med erhvervshusene om en forstærket indsats overfor forsvarsindustrien mhp.
at styrke forsvarsindustriens kendskab til tilbuddene i det generelle erhvervsfremmesystem. Som
led i indsatsen understøttes desuden, at spin-in virksomheder henvises til rådgivning om
mulighederne for forsvar, sikkerhed og rum. Indsatsen koordineres med The Trade Council.
(EM+UM)
7.3. Der igangsættes en intensiveret indsats for at følge den teknologiske udvikling i industrien,
forskningsinstitutioner, alliancepartnere og hos øvrige relevante aktører. Dette sikres ved at oprette
en ny teknologi-scouting enhed i Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse, hvis formål er
at monitorere og indrapportere teknologiudvikling af relevans for Forsvarsministeriets område.
(FMN)
FOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Regeringens strategi for dansk forsvarsindustri
2435437_0004.png
Erhvervsministeriet
Slotsholmsgade 10-12
1216 Købeanhavn K
Tlf.: +45 33 92 33 50
Email: [email protected]