Forsvarsudvalget 2020-21
FOU Alm.del Bilag 109
Offentligt
2435436_0001.png
AUGUST 2021
Regeringens strategi for
dansk forsvarsindustri
Styrket samarbejde for dansk sikkerhed
Erhvervsministeriet, Forsvarsministeriet, Udenrigsministeriet, Uddannelses- og Forskningsministeriet
FOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Regeringens strategi for dansk forsvarsindustri
2435436_0002.png
På forsiden ses Forsvarets første satellit i kredsløb om jorden.
Denne nano-satellit, der måler 30x20x10 centimeter og vejer otte kilo, er et innovativt dansk produkt, der blev
videreudviklet og afprøvet i et tæt samarbejde mellem Forsvaret, forskningsverdenen og dansk forsvarsindustri.
Denne satellit-type er en bæredygtig og omkostningseffektiv kapacitet, der kan bidrage til overblik i Arktis og
understøtte Forsvarets civile opgaveløsning – eksempelvis søredning.
FOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Regeringens strategi for dansk forsvarsindustri
2435436_0003.png
REGERINGENS STRATEGI FOR DANSK FORSVARSINDUSTRI
3
Indhold
Forord
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5
7
Indledning
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Forsvarsindustrien og dansk sikkerhed
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
8
Forsvarsministeriets anskaffelsespraksis
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
12
Forsvarsindustrien i Danmark
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
16
Forsvarsindustriens konkurrencebetingelser
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
22
Teknologiske prioritetsområder
24
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Indsatsområder
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
26
FOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Regeringens strategi for dansk forsvarsindustri
2435436_0004.png
Forsvarsindustrien udgør et
af flere lag i fundamentet
for dansk sikkerhed
FOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Regeringens strategi for dansk forsvarsindustri
2435436_0005.png
REGERINGENS STRATEGI FOR DANSK FORSVARSINDUSTRI
5
Forord
Nye og komplekse trusler sætter Danmarks sik-
kerhed og tryghed under pres. Trusselsbilledet har
ændret sig og er blevet mere uforudsigeligt – fra
Østersøen til Arktis, fra cyberspace til kapløbet
om fremtidens teknologi og forsyningskæder. Det
nye trusselsbillede og den rivende teknologiske
udvikling stiller ikke alene nye og skærpede krav
til varetagelsen af danske væsentlige sikkerheds-
interesser og vores militære kapaciteter, men også
til dansk forsvarsindustri. Regeringen anerkender
dansk forsvarsindustris rolle i varetagelse af vores
nationale sikkerhedsinteresser og ønsker med stra-
tegien at styrke samarbejdet. Det er en vigtig del
af regeringens samlede indsats på det udenrigs- og
sikkerhedspolitiske område, der skal give mere
tryghed for Danmark.
Dansk forsvarsindustri er vigtig for dansk sikker-
hed og for fællesskabet med vores allierede og
partnere. Forsvarsindustrien bidrager til, at danske
myndigheder og operative enheder har de rette
værktøjer til at imødegå trusler mod Danmark.
Uden for landets grænser er danske forsvarsvirk-
somheder attraktive samarbejdspartnere, hvis
løsninger styrker Danmarks militære samvirke med
vores allierede og partnere. Forsvarsindustrien
rummer centrale ressourcer for vores sikkerhed
og tryghed. Samtidig indgår forsvarsindustrien i
internationale forsyningskæder, som giver Dan-
mark adgang til vigtige samarbejdspartnere og
markeder.
Internationalt søsættes transatlantiske og europæ-
iske initiativer, der skal sikre et industrielt grundlag
for forsvarssamarbejder, hvor fælles trusler kan
adresseres. Danmarks sikkerhed afhænger af for-
pligtende fællesskaber med andre lande, men i
sidste ende er Danmarks suverænitet og selvstæn-
dighed vores eget ansvar. Derfor skal Danmark
opretholde og udvikle konkurrencedygtige industri-
elle kompetencer og kapaciteter på områder med
strategisk betydning for varetagelsen af Danmarks
væsentlige sikkerhedsinteresser.
Regeringen lægger vægt på, at forsvarsindustrien
har gode forudsætninger for at gå udviklingen på
området
i møde til gavn for vores fælles sikkerhed.
I dialog med danske forsvarsindustrielle aktører
har regeringen udvalgt syv indsatsområder, der
skal styrke dansk forsvarsindustri nu og i frem-
tiden, så industrien fortsat kan levere et stærkt
bidrag til varetagelsen af Danmarks væsentlige
sikkerhedsinteresser.
Indsatserne skal øge samarbejdet og styrke ram-
mevilkårene
på det forsvarsindustrielle område. De
skal styrke adgangen til internationale forsynings-
kæder og markeder og bygge bro mellem forskning,
udvikling og anvendelse på udvalgte områder.
Herudover skal indsatserne sikre et bæredygtigt og
tidssvarende teknologisk fokus – både blandt myn-
digheder og i forsvarsindustrien.
Strategien skal understøtte, at vi får en større, stær-
kere og mere bæredygtig dansk forsvarsindustri.
Det bidrager til varetagelsen af Danmarks væsent-
lige sikkerhedsinteresser. Og det skaber vækst og
arbejdspladser i hele Danmark. Med denne strategi
tager regeringen bestik af industriens strategiske
rolle for dansk sikkerhed og fremlægger forstær-
kede rammer for at fremme industrien yderligere.
Samtidig forventer regeringen, at dansk forsvarsin-
dustri, på lige fod med andre brancher, er sit sam-
fundsansvar bevidst og tager medansvar for den
generelle samfundsudvikling. Teknologisk, socialt
og på det grønne område.
Erhvervsminister,
Simon Kollerup
Forsvarsminister,
Trine Bramsen
Udenrigsminister,
Jeppe Kofod
Uddannelses- og Forskningsminister,
Ane Halsboe-Jørgensen
FOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Regeringens strategi for dansk forsvarsindustri
2435436_0006.png
Regeringen vil opretholde og udvikle
industrielle kompetencer og kapaciteter på
områder med betydning for Danmarks
væsentlige sikkerhedsinteresser
FOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Regeringens strategi for dansk forsvarsindustri
2435436_0007.png
REGERINGENS STRATEGI FOR DANSK FORSVARSINDUSTRI
7
Indledning
Danmark er afhængig af militært materiel for at
sikre dansk sikkerhed. Leverancer fra forsvarsin-
dustrien – dansk og udenlandsk – er afgørende for
varetagelsen af Danmarks væsentlige
sikkerhedsin-
teresser. Nu og i fremtiden.
Vi må derfor løbende styrke vores tilpasningsevne
til forandringer i trusselsbilledet og den teknologi-
ske udvikling. Det gælder både vores operative og
industrielle tilpasningsevne, idet dansk forsvars-
industri udgør et af flere lag i fundamentet for
dansk sikkerhed. Den danske forsvarsindustri er en
vigtig kilde til, at vores operative enheder har de
rette værktøjer til at sikre danskernes sikkerhed og
tryghed.
Forsvarsindustrien bidrager samtidig til at styrke
vores kollektive forsvar gennem eksport til vores
allierede. Et godt eksempel er udviklingen af F-35
kampflyet, hvor danske forsvarsvirksomheder igen-
nem årtier har bidraget til udvikling og produktion
af femtegenerationskampflyet. Et andet eksempel
er de danske virksomheder, som engagerer sig i
europæiske konsortier i regi af EU’s Forsvarsfond.
Forsvarsindustriens eksport og internationale indu-
strielle samarbejde styrker vores kollektive forsvar,
skaber gensidige afhængigheder og styrker grund-
laget for støtte fra allierede, hvis Danmarks sikker-
hed trues. Endelig er samarbejdet mellem myndig-
heder og industrien på forsvarsområdet afgørende
for Danmarks forsyningssikkerhed. Covid-19-pan-
demien har tydeliggjort vigtigheden af at råde over
nationale forsyninger af kritiske ressourcer. Det
er særligt vigtigt på forsvarsområdet. I krisetider
kan Danmark ikke forlade sig på, at andre lande vil
stille kritiske industrielle kapaciteter til rådighed for
danske styrker, før egne nationale styrkers behov
er dækket.
I dag står Danmark over for et nyt trusselsbillede,
hvis kompleksitet og forandringshastighed for-
stærkes af den teknologiske udvikling. Her spiller
forsvarsindustrien og danske forskningsinstituti-
oner også en særlig rolle for at sikre, at ny viden
samt grønne og teknologiske muligheder omsættes
til gavn for dansk sikkerhed gennem udvikling af
nye løsninger på forsvarsområdet. Et tæt samspil
mellem myndigheder, dansk forsvarsindustri og
danske forskningsinstitutioner er centralt for, at vi
kan følge med udviklingen.
Stigende forsvarsbudgetter internationalt udgør en
mulighed for at konsolidere strategisk vigtige kom-
petencer i den danske industribase. Dansk forsvars-
industri er afhængig af eksportmarkederne, da
den nationale efterspørgsel ikke alene kan danne
grundlag for en levedygtig dansk forsvarsindustri.
Det internationale marked for forsvarsmateriel er
dog præget af nationale beskyttelseshensyn, hvil-
ket gør det vanskeligt for danske virksomheder at
konkurrere på eksportmarkedet. Det stiller særlige
krav til, at vi støtter op om dansk forsvarsindustri
med henblik på at opbygge en relevant national
forsvarsindustribase.
Derfor har regeringen sat fornyet fokus på forsvars-
industrien i Danmark og udviklet denne strategi for
dansk forsvarsindustri. Formålet med strategien
er at opretholde og udvikle konkurrencedygtige
industrielle kompetencer og kapaciteter på områder
med strategisk betydning for varetagelsen af Dan-
marks væsentlige sikkerhedsinteresser. Det skal
understøtte et stærkt og moderne forsvar i en mere
uforudsigelig sikkerhedspolitisk virkelighed.
Strategien består af seks afsnit. Indledningsvis
introduceres Danmarks væsentlige sikkerheds-
interesser med særlig betydning for udviklingen
af dansk forsvarsindustri. Dernæst præsenteres
Forsvarsministeriets tilgang til forskning, udvikling
og materielanskaffelser. Herefter skitseres dansk
forsvarsindustris karakteristika og udviklingsmu-
ligheder samt de konkurrencebetingelser, som
industrien opererer under. Endelig fastlægges tek-
nologiske prioritetsområder, og der præsenteres
syv indsatsområder i arbejdet for at fremme strate-
gisk vigtige kompetencer i dansk forsvarsindustri.
Arbejdet med strategiens indsatsområder vil foregå
i samarbejde med aktører på tværs af myndigheder,
industri og forskningsinstitutioner.
FOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Regeringens strategi for dansk forsvarsindustri
2435436_0008.png
8
REGERINGENS STRATEGI FOR DANSK FORSVARSINDUSTRI
Forsvarsindustrien
og dansk sikkerhed
Regeringens kommende Udenrigs- og Sikker-
hedspolitiske strategi udstikker rammerne for de
væsentlige danske sikkerhedsinteresser. Disse
sikkerhedsinteresser sikres gennem en vifte af
virkemidler, herunder også via samarbejdet med
dansk forsvarsindustri. Dansk forsvarsindustri
udgør dermed et af flere lag i fundamentet for
dansk sikkerhed.
NATO, USA og internationalt samarbejde
Dansk sikkerhed afhænger af forpligtende fælles-
skaber med andre lande – herunder operativt og
forsvarsindustrielt. Dansk forsvarsindustri udvikler
værktøjer, som anvendes til at imødegå trusler
mod Danmark, vores allierede og partnere. Fælles
industrielle løsninger understøtter Danmarks mili-
tære samvirke med allierede og partnere og styrker
grundlaget for allierede og partneres støtte, hvis
Danmarks trues. Regeringen prioriterer et tæt for-
svarsindustrielt samarbejde med Danmarks vigtig-
ste allierede og samarbejdspartnere. Den danske
forsvarsindustrielle base skal understøtte, at Dan-
mark kan indgå i internationalt forsvarssamarbejde.
Arktis og Nordatlanten
Situationen i Arktis og Nordatlanten er under for-
andring. Klimaforandringerne og den geopolitiske
situation har medført øget tilstedeværelse og akti-
vitet. Det har betydning for vores sikkerhed, herun-
der forsvarets vigtige civile opgaveløsning i Arktis.
Også her er forsvarsindustrien vigtig. Grundet sær-
egne topografiske og klimatiske forhold i Arktis kan
vi ikke forlade os på, at det internationale forsvar-
sindustrielle marked fuldt ud kan være i stand til at
levere materiel, der lever op til de særegne behov.
Regeringen lægger derfor vægt på, at evnen til at
opretholde og udvikle nationale forsvarsindustrielle
kompetencer og kapaciteter, der kan anvendes til at
løse opgaver i Arktis.
Forsyningssikkerhed
Covid-19 pandemien har tydeliggjort vigtigheden
af national forsyningssikkerhed. Det er vigtigt på
det forsvarsindustrielle område, hvor evnen til at
holde danske styrker kampklare kan afhænge af
dansk forsvarsindustri under kriser. Selvom Dan-
mark er afhængig af udenlandsk forsvarsmateriel,
skal dansk forsvarsindustri kunne håndtere materiel
inden for udvalgte områder, hvor Danmark har
særlige nationale behov. På andre områder har
Danmark behov for at være tæt forbundet med
udenlandske leverandører og sikre udenlandsk
interesse i at fastholde leverancer til Danmark.
Regeringen lægger derfor vægt på at opretholde og
udvikle nationale forsvarsindustrielle kompetencer
på udvalgte områder og reducere risikoen for leve-
rancesvigt fra udlandet.
Digitalisering og cybersikkerhed
Danmark er et af verdens mest digitaliserede sam-
fund. Mange kritiske sektorer i Danmark er digita-
liserede og vigtige for, at samfundet kan fungere.
Cyberangreb udgør derfor en særlig trussel mod
Danmark. Regeringen lægger vægt på, at Danmark
bevarer og udvikler nationale cyberkompetencer,
der kan beskytte det danske samfund og dansk
forsvarsindustri mod angreb udefra. For eksem-
pel ved at opbygge cybersikring af platforme og
våbensystemer i Forsvaret samt ved at afdække
mulighederne for selvstændige kapabiliteter inden
for krypteret kommunikation, avanceret cybersik-
kerhed mm.
Regeringen lægger herudover vægt på
muligheden for samarbejde med virksomheder om
disruptive teknologier herunder kunstig intelligens.
FOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Regeringens strategi for dansk forsvarsindustri
2435436_0009.png
REGERINGENS STRATEGI FOR DANSK FORSVARSINDUSTRI
9
Totalforsvar
Samfundets samlede beredskab – totalforsvaret
–skal sikre koordineret indsats af samfundets sam-
lede ressourcer i tilfælde af kriser, katastrofer eller
krig. For et land af Danmarks størrelse er det nød-
vendigt, at militære kapaciteter også kan anvendes
til ikke-militære opgaver. Enheder på forsvarsom-
rådet løfter eksempelvis opgaver inden for sneryd-
ning, søredning og fiskeriinspektion. Særligt i Grøn-
land er civilsamfundet ofte afhængig af militære
kapaciteter i forbindelse med eftersøgning, miljø-
katastrofer og særlige hændelser som vaccineud-
rulning til lokalsamfund. Regeringen lægger derfor
vægt på, at militære kapaciteter kan indgå bredt
i Danmarks totalforsvar. Her er det afgørende, at
dansk forsvarsindustri opbygger teknologiske kom-
petencer, der kan gå på tværs af etablerede skel
mellem civil og militær teknologi.
FOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Regeringens strategi for dansk forsvarsindustri
2435436_0010.png
FOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Regeringens strategi for dansk forsvarsindustri
2435436_0011.png
REGERINGENS STRATEGI FOR DANSK FORSVARSINDUSTRI
11
Den maritime industri og danske
væsentlige sikkerhedsinteresser
Danmark har en markant placering på det maritime
verdenskort som en af verdens førende maritime
lande. Forsvaret og sikkerheden om det maritime
Danmark er samtidig afgørende for Danmarks sik-
kerhed – både operativt og industrielt.
Danmark skal kunne kontrollere stræder og sund,
så vi kan håndhæve vores suverænitet og sikre
allierede styrkers adgang til dansk territorium af
søvejen. 70% af den samlede danske import går via
søvejen og inkluderer forsyninger af medicin, føde-
varer og andre kritiske ressourcer, der uhindret skal
kunne opretholdes. Konflikter i vores nærområder
kan kræve, at der skal skabes transportveje i Øster-
søen til vores allierede. NATO anser det danske
landterritorium som opmarch- og gennemgangs-
område. Her er etablering af lokalt søherredømme
inklusive sikring af sejlrender vigtigt omkring vores
modtagehavne for at sikre, at forsyninger og for-
stærkningsstyrker kan tilgå via søvejen.
Danmark, Grønland og Færøerne har tilsammen
verdens fjerde længste kystlinje. Det stiller særlige
krav til Søværnets skibe, der varetager en række
nationale opgaver. Geografien, klimaet og kyst-
linjen fordrer særligt udrustede, specialiserede og
tilpassede maritime løsninger. Søværnets skibe
skal kunne klare ekstreme forhold og tilpasses til
at kunne løse både militære og civile opgaver. Det
afføder særlige krav om tekniske kompetencer
inden for design, konstruktion og vedligehold i
dansk forsvarsindustri.
Danmark opererer verdens femtestørste handels-
flåde. Danmark skal kunne værne om væsentlige
nationale sikkerhedsinteresser relateret til Dan-
marks handelsflåde. Vi skal kunne sikre vores civile
skibe imod fjendtlige handlinger fra statslige og
ikke-statslige aktører. Både i egne farvande og
fjernt fra den danske kyst. Handelsflåden kan i til-
fælde af krise eller krig anvendes til at flytte mate-
riel, forsyninger og krigsmateriel til konfliktområder,
hvilket både har betydning for Danmark og vores
allierede og partnere. Regeringen prioriterer at
styrke den maritime sikkerhed for den civile skibs-
fart i udsatte områder, hvilket stiller krav til dansk
sømilitær formåen. Og det stiller krav om en dansk
maritim industri, der kan imødekomme operative
behov på forsvarsområdet.
De danske værfter har gennem mange år leveret,
udrustet og vedligeholdt Søværnets skibe. Samar-
bejdet mellem værfterne og Søværnet har udgjort
et af flere lag i fundamentet for dansk sikkerhed og
understøttet Forsvarets behov for særlige kompe-
tencer og kapaciteter til brug i nationale operatio-
ner, i Arktis samt i internationale operationer. Den
maritime industris evne til at forsyne Forsvaret nu
og på sigt hænger tæt sammen med Forsvarets
tilgang til fremtidige maritime anskaffelser. Opret-
holdelse af disse kompetencer kræver løbende
opgaver, hvis den danske forsvarsindustri skal
kunne opretholde en effektiv forsyningsrolle over
for Forsvaret. Det er derfor centralt, at der værnes
om nationale kritiske maritime kompetencer, så vi
øger vores forsyningssikkerhed og mindsker afhæn-
gigheden af udenlandske maritime leverancer.
FOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Regeringens strategi for dansk forsvarsindustri
2435436_0012.png
12
REGERINGENS STRATEGI FOR DANSK FORSVARSINDUSTRI
Forsvarsministeriets
anskaffelsespraksis
For at sikre den operative evne til at løse opgaver
på forsvarsområdet nu og i fremtiden gennemfø-
res der løbende forsvars- og sikkerhedsrelaterede
anskaffelser. Dette omfatter alt fra små lokale
køb til store anskaffelser af eksempelvis skibe,
fly og helikoptere samt kampvogne og øvrige
våbensystemer.
Hovedparten af større forsvarsrelaterede mate-
rielanskaffelser foretages på det internationale
marked via internationale systemleverandører.
International forsvarsindustri leverer ofte færdige
våbensystemer og teknologier, som er nødvendige
for, at særligt Forsvaret har den påkrævede kamp-
kraft og materielsammenfald med allierede.
Triple helix
samarbejde på
droneområdet
Udviklingen på droneområdet kræver hastighed og fleksibilitet i Forsvarsministeriets anskaffelsesproces. Det skyldes dels, at den
teknologiske udvikling på området går stærkt, men også at mindre kommercielle droner er blevet let tilgængelige og i stigende grad
bliver anvendt i konflikter med betydelig effekt. Den hastige udvikling på området gør droner til en tiltagende trussel mod dansk
sikkerhed. Det er derfor nødvendigt, at Forsvarsministeriet, industrien og forskningsinstitutioner samarbejder tæt - særligt hvis der
skal kunne anskaffes relevante modforanstaltninger.
Forsvaret er eksempelvis allerede engageret i et såkaldt triple telix samarbejde på droneområdet, hvor forskningen, industrien og
staten går sammen. Det foregår via UAS Denmarks testcenter ved Hans Christian Andersen Lufthavn. UAS Denmark er et part-
nerskab mellem Odense Kommune, Syddansk Universitet, Udvikling Fyn og Hans Christian Andersen Lufthavn på Fyn. Forsvaret
samarbejder med UAS Denmark ved at udveksle erfaringer, deltage i UAS Denmarks Advisory Board samt ved at nyttiggøre den
kapacitet, som UAS Denmark stiller til rådighed. Der er potentiale for et styrket samarbejdet om udviklings-, test og videndelingsak-
tiviteter. Erfaringerne fra samarbejdet kan samles og udbredes til øvrige relevante områder. Droneområdet er generelt et område,
hvor et tæt samspil mellem relevante aktører kan udgøre et afsæt for at undersøge muligheden for innovative anskaffelsesforløb.
FOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Regeringens strategi for dansk forsvarsindustri
2435436_0013.png
REGERINGENS STRATEGI FOR DANSK FORSVARSINDUSTRI
13
Modernisering af Forsvarsministeriets anskaffelser
Regeringen vil sætte fokus på følgende områder i relation til Forsvarsministeriets
anskaffelser: Hastighed, fleksibilitet, gennemsigtighed, øget triple helix
samarbejde mellem industri, forskning og myndigheder samt fokus på innovation
via samarbejde med små- og mellemstore virksomheder.
Hastighed og fleksibilitet
For at følge med udviklingen skal der øget opmærksomhed på hastighed
og fleksibilitet i Forsvarsministeriets anskaffelsespraksis. Forsvarsministe-
riets overordnede anskaffelsespraksis for at købe ’hyldevarer’ flugter med
målet om at kunne omstille sig og anskaffe det seneste og bedste materiel
på markedet. I fremtiden vil nogle typer af materiel, systemer og ydelser
kræve hurtig udvikling og kontinuerlige forbedringer. Regeringen vil derfor
arbejde på at udvikle mere fleksible anskaffelses- og udviklingsmetoder,
som supplement til den traditionelle anskaffelsesmetode. Det er særligt
vigtigt for den del af industrien, hvor udviklingen går hurtigst.
I Danmark findes kun få systemleveran-
dører, der kan levere komplette systemer
til militære slutkunder. Derfor forud-
ses udenlandske leverandører fortsat,
som hovedregel, at indtage rollen som
systemleverandører.
Ved anskaffelser af forsvarsmateriel har
Danmark klare fordele ved det tættest
mulige materiel- og systemsammenfald i
forhold til nære allierede. For det første
åbner det for samarbejde med allierede
om anskaffelser, drift, vedligeholdelse,
træning og uddannelse. For det andet
giver det mulighed for at trække på alliere-
des vedligeholdelseskapacitet og materiel-
reserver i forbindelse med internationale
operationer. For det tredje bliver det mere
rentabelt for industrien at udvikle og for-
bedre materialer og systemer, når antallet
af brugere stiger. Endelig muliggør det, at
Danmark kan tilvejebringe militær kapa-
citet, som Danmark ikke selv besidder.
Det gælder for eksempel adgang til sikker,
operativ kommunikation via satellitter.
Ved anskaffelser på det internationale
marked er det en prioritet, at danske
forsvarsvirksomheder har adgang til at
indgå i strategiske forsvarsindustrielle
forsyningskæder.
Udviklingen i trusselsbilledet og den
teknologiske udvikling har betydning for
Danmarks operative behov. Forsvarsmi-
nisteriets anskaffelsespraksis kan dog
anvendes som løftestang til at imødegå
disse udviklinger i samarbejde med dansk
forsvarsindustri.
Samspil og brobygning
Regeringen vil også arbejde for mere transparens i Forsvarsministeriets
anskaffelsesbehov og planer, så fremtidige anskaffelser bliver mere forud-
sigelige og gennemskuelige. Derfor offentliggøres større, forventede mate-
rielinvesteringer og materieldriftsopgaver for at give industrien et overblik
over kommende materielrelaterede initiativer og give industrien bedre
betingelser i planlægningen af produktion og udvikling.
Forudsigelighed og gennemsigtighed
Regeringen vil styrke samspillet mellem Forsvarsministeriet, forsvarsindu-
strien og forskningsinstitutionerne mhp. at kunne møde fremtidige opera-
tive behov. Kompleksiteten i nye teknologier stiller nye krav til samarbejde
og dialog. De operative behov definerer efterspørgslen på forsvarsmateriel,
men forsvarsindustriens teknologiske indsigt kan levere nye innovative
løsninger, som understøtter de operative behov på nye måder. Det gælder
også for danske forskningsinstitutioner, der har overblik over og skubber
frontlinjen for teknologisk viden på en række forsvarsteknologiske områ-
der. I den sammenhæng kan der være merværdi i at inddrage relevante
aktører fra industrien og forskningen tidligere i anskaffelsesprocessen –
eventuelt i de indledende faser, hvor de operative behov defineres, mens
specifikationer og krav endnu ikke er fastlagt.
SMV’er og innovation
Endelig ser regeringen behov for fokus på det innovationspotentiale,
der findes i små og mellemstore virksomheder og forskningsmiljøer. Det
gælder både den traditionelle forsvarsindustri og i det såkaldte spin-in
segment af civile højteknologiske virksomheder, der med civil teknologi
potentielt kan forbedre traditionelle forsvarsindustrielle løsninger. Mindre
virksomheder har gode forudsætninger for at føre nye teknologier ind
på markedet og ’disrupte’ eksisterende løsninger. Derfor fødes en række
mindre danske forsvarsvirksomheder ud af danske universitetsmiljøer. Det
er væsentligt, at Forsvarsministeriet er til stede og understøtter denne type
videns- og udviklingsmiljøer. Forsvaret engagerer sig eksempelvis allerede
på droneområdet i et triple helix samarbejde mellem industri, forskning og
myndigheder, hvor erfaringerne kan danne grundlag for nye samarbejder.
Erfaringerne fra samarbejde med dansk forsvarsindustri via medfinansie-
ringspuljen under Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse kan
også med fordel inddrages.
FOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Regeringens strategi for dansk forsvarsindustri
2435436_0014.png
14
REGERINGENS STRATEGI FOR DANSK FORSVARSINDUSTRI
FOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Regeringens strategi for dansk forsvarsindustri
2435436_0015.png
REGERINGENS STRATEGI FOR DANSK FORSVARSINDUSTRI
15
Forsvarsministeriets
styrkede klimaindsats
Klimaudfordringen er en af vor tids største globale
udfordringer, som kræver handling her og nu. Dan-
mark skal lede gennem det grønne eksempels magt
– også på forsvarsområdet.
Regeringen har derfor oprettet et 14. klimapart-
nerskab på forsvarsområdet. Klimapartnerskabets
opgave bliver at kortlægge, hvilke klimavenlige løs-
ninger, der er under udvikling på forsvarsområdet
og skabe en spill-over effekt, så civile, innovative
løsninger kan anvendes på Forsvarsministeriets
område. Det kan for eksempel være alternativer til
fossile brændstoffer og power-to-X.
Hvis grønne, teknologiske løsninger kan integreres i
Forsvarsministeriets kapaciteter på sigt, er det ikke
alene en fordel for klimaet, men også for Forsvars-
ministeriets opgaveløsning. Udviklingen af nye tek-
nologier kan være med til at gøre Forsvaret mindre
afhængig af traditionelle energikilder og give mere
handlefrihed i operationerne
Erfaringer fra Afghanistan viser, at det kan kræve
ca. 12 liter benzin at transportere én liter til en
missionsbase i Afghanistan. Det gør alt andet lige
forsyningskæden – og dermed soldaterne – mere
udsatte. Forsvarsministeriets arbejde med det
grønne kan derfor gå hånd-i-hånd med de operative
hensyn. Og en grøn indsats på Forsvarsministeriets
område kan på sigt blive en operativ fordel til gavn
for soldaternes sikkerhed.
Et klimapartnerskab kan gøre Danmark til et fore-
gangsland for, hvordan grønne løsninger kan bruges
operationelt på forsvarsområdet og understøtte
dansk forsvarsindustris grønne eksportmuligheder
ude i verden.
NATO og andre internationale organisationer udvi-
ser stor interesse for at mindske CO
2
-udledningen
fra militære aktiviteter og etablissementer. Den
amerikanske administration har annonceret, at kli-
maforandringer skal være et centralt element i den
amerikanske forsvars- og sikkerhedspolitik. Også i
EU er der en stærk bevægelse mod grøn omstilling,
blandt andet gennem den europæiske Forsvarsfond,
der blandt andet har fokus på grønne teknologier i
den europæiske forsvarsindustri. Med denne udvik-
ling kan Forsvaret fungere som et ”grønt udstillings-
vindue” for anvendelsen af grønne teknologier i et
operativt miljø og styrke dansk forsvarsindustri og
den grønne omstilling.
Forsvaret er allerede i gang med den grønne
omstilling og har gennem flere år haft fokus på at
nedbringe energiforbruget – både på kapaciteters
CO
2
-udledning ved hjælp af simulationsudstyr og
på etablissementsområder, hvor kaserner miljø- og
energioptimeres. Dette styrkes yderligere i Forsvars-
ministeriets politik og handleplan for den grønne
indsats 2021-2025, der skal understøtte regerings
ambition om en reduktion af CO
2
med 70% i 2030.
Som statens største indkøbsorganisation er For-
svarsministeriets i en særlig position til at påvirke
den grønne dagsorden. Derfor er Forsvarsministe-
riets Materiel- og Indkøbsstyrelse i gang med at
implementere regeringens ’Grønne indkøb for en
grøn fremtid – strategi for grønne offentlige indkøb’.
Formålet med strategien er, at offentlige indkøb
får et markant lavere klimaaftryk og bidrager til de
danske klimamål.
På den lange bane skal eksisterende og nye grønne
teknologier bane vejen for et grønnere og stærkere
forsvar.
FOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Regeringens strategi for dansk forsvarsindustri
2435436_0016.png
16
REGERINGENS STRATEGI FOR DANSK FORSVARSINDUSTRI
Forsvarsindustrien
i Danmark
Danmarks forsvarsindustri er en strategisk vigtig
sektor.
Forsvarsindustrien udgør ét af flere lag i det sam-
lede fundament for dansk sikkerhed. Den danske
forsvarsindustri bidrager til, at forsvarsområdet
har de rette kapaciteter og kompetencer til at imø-
degå trusler mod Danmark. Dansk forsvarsindustri
styrker den europæiske og nordamerikanske for-
svarsindustri, hvor danske virksomheder bidrager
til løsningen af fælles internationale udfordringer.
Forsvarsindustriens eksport og internationalt indu-
strisamarbejde skaber gensidige afhængigheder og
styrker grundlaget for støtte fra allierede, hvis Dan-
marks sikkerhed og selvstændighed trues.
I Danmark vurderes mere end 200 virksomheder
at være del af en forsvarsindustri, der designer,
udvikler, producerer, servicerer og/eller videreud-
vikler produkter og systemer til militær anvendelse.
Dette inkluderer også virksomheder, der leverer
produkter med dobbelt-anvendelse (dual-use pro-
dukter) og civile virksomheder, hvis produkter eller
ydelser indgår som del af en forsvarsindustriel slut-
leverance. I Danmark findes kun enkelte system-
leverandører, der leverer komplette systemer til
militære slutkunder. Branchen består primært af
specialiserede underleverandører inden for højtek-
nologiske områder, samt af komponentleverandø-
rer, der leverer enkeltkomponenter af høj kvalitet.
Danske forsvarsvirksomheder nyder anerkendelse
i udlandet og leverer typisk højteknologiske pro-
dukter og delsystemer til internationale forsynings-
kæder. Ud af industriens samlede årlige omsætning
på ca. 3-4 mia. kr. kommer ca. 80 % fra eksport, og
danske virksomheder indgår i internationale forsy-
ningskæder, hvilket øger den gensidige industrielle
afhængighed mellem Danmark og vores allierede.
USA er det største og vigtigste eksportmarked for
dansk forsvarsindustri. Herudover er eksport i EU
også et centralt marked. På mange markeder anes
nye muligheder for dansk forsvarsindustri i takt
med, at forsvarsbudgetter øges og nye internati-
onale forsvarsindustrielle udviklingsprogrammer
oprettes. Det skal dansk forsvarsindustri positio-
neres til at kunne udnytte mhp. at styrke de gensi-
dige industrielle afhængigheder til gavn for dansk
sikkerhed.
Dansk forsvarsindustri er rent privatejet og fun-
gerer på kommercielle vilkår, hvilket er et særsyn i
en international kontekst, hvor forsvarsindustrien
ofte er statsejet, statskontrolleret eller statsstøttet.
Den danske branche navigerer efter forsvarsforlig
og anskaffelsesplaner og er dermed påvirket af de
politiske prioriteringer på området. Dog altid ud
fra et armslængdeprincip. Det bidrager til industri-
ens innovations- og konkurrenceevne. Samtidig
stiller det særlige krav til tæt dialog og samar-
bejde mellem danske forsvarsvirksomheder og
myndighederne.
Rammevilkårene på det forsvarsindustrielle område
er særegne. Der stilles en række særlige sikker-
hedskrav, hvilket afspejles i fremstillingstilladelser,
eksportkontrolregler og sikkerhedsgodkendelser.
Forsvarsindustrien opererer samtidig under særlige
udbudsretlige rammer, der blandt andet skal sikre
den rette balance mellem et konkurrencepræget
marked og tiltag, der skal bevare og udvikle en nati-
onal forsvarsindustriel base i tråd med Danmarks
væsentlige sikkerhedsinteresser. Disse rammevilkår
er afgørende for dansk og international sikkerhed
og tilpasses internationale standarder, som kon-
stant er i udvikling. I takt med at danske og inter-
nationale rammevilkår for branchen udvikles, er det
vigtigt at sikre, at de fortsat er sammenhængende,
FOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Regeringens strategi for dansk forsvarsindustri
2435436_0017.png
REGERINGENS STRATEGI FOR DANSK FORSVARSINDUSTRI
17
Dansk forsvarsindustri er eksportorienteret og afsætter primært til Nordamerika og EU
47%
Nordamerika
34%
EU/EØS
11%
Øvrige
Europa
Mellemøsten
2%
Asien
4%
Syd-
og
Mellemamerika
<1%
<1%
Afrika
Oceanien
<1%
Gennemsnitlig andel af dansk forsvarsindustriel eksport i perioden 2009-2019.
En betydelig del af dansk forsvarsindustri samarbejder med Forsvaret om udvikling og test
41
100%
106
65
30%
23%
20%
17%
Alle
virksomheder
Intet samarbejde
med Forsvaret
Samarbejde
med Forsvaret
Udvikling
Test
Videndeling
Salg
12%
Kompetence-
udvikling
Dansk forsvarsindustri findes primært inden for produktion...
... og inden for domænområdet luft- og rum
8%
Rådgivning
30%
Maritim
44%
Luft og
Rum
37%
Ydelser
og service
56%
Produktion
26%
Land
Kilde 1: Intern analyse gennemført af Forsvarsministeriet pba. data fra Justitsministeriet, 2021
Kilde 2: Intern analyse gennemført af Forsvarsministeriet, 2020
Kilde 3: Data fremsendt til Forsvarsministeriet af Dansk Industri (FAD) i 2019 (analyse fra 2017)
FOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Regeringens strategi for dansk forsvarsindustri
2435436_0018.png
18
REGERINGENS STRATEGI FOR DANSK FORSVARSINDUSTRI
Dansk forsvarsindustri understøtter dansk sikkerhed på en række områder
Operativ opgavevaretagelse
Industrien bidrager til den operative opgaveva-
retagelse ved at levere produkter og systemer,
der er nødvendige for særligt Forsvarets kampkraft og
opgaveløsning. Dansk forsvarsindustri leverer produkter
og ydelser direkte til Forsvaret inden for en række områder
f.eks. maritime kapaciteter, kommando- og kontrolsystemer,
radarteknologi, selvbeskyttelsesløsninger, pansring, simula-
torer, informationssikkerhed mv. Derudover indgår danske
virksomheder som vigtige underleverandører til udenland-
ske systemleverandørers slutleverancer til Forsvaret.
Danmark som alliance- og samarbejdspartner
Som en del af den vestlige industribase bidrager
danske virksomheder til Danmarks position som
en attraktiv og troværdig alliancepartner gennem deltagelse
i internationale forsyningskæder på forsvarsmarkedet.
Med en eksportandel på op mod 80 % af omsætningen er
industrien integreret i internationale forsyningskæder, hvil-
ket medvirker til at sikre gensidig industriel afhængighed
mellem Danmark og vores allierede. Dansk forsvarsindustri
leverer produkter og systemer til vores partnere i NATO og
indgår i internationale konsortier med kritiske komponenter
og delsystemer. Det gælder eksempelvis Danmarks nye
kampfly og nye luftforsvarsmissiler til Søværnet.
Teknologisk indsigt og innovationskraft
Danmarks evne til at forstå og imødegå nye trus-
ler understøttes løbende af danske virksomheder,
der bidrager med indsigt og innovation inden for forsvars-
relaterede og civile teknologiområder. Stigende teknologisk
kompleksitet generelt i samfundet såvel som på forsvars-
området medfører et øget behov for, at der trækkes på
højteknologiske kompetencer i industrien.
Opretholdelsen af materiel
Enheder på Forsvarsministeriets område opret-
holder beredskab til varetagelsen af nationale
og internationale opgaver og skal have evnen til at reagere
med kort varsel under alle forhold. Det kræver, at materiel
og kapaciteter skal være operativt og klar til indsættelse til
enhver tid. På en række materielplatforme, såsom nye pans-
rede mandskabsvogne, leverer danske virksomheder ydelser
inden for udvikling, montage, levering, drift og vedligehold.
Dette sker enten ved direkte leverancer til Forsvaret eller
som underleverandør til udenlandske systemleverandører.
gennemsigtige og understøttet af effektiv
administration.
Eksportkontrol er et centralt rammevilkår for for-
svarsindustrien og indgår således som et integreret
element i regeringens strategi. Det er vigtigt for
regeringen at sikre passende kontrol med danske
virksomheders eksport af militærteknologi- og
udstyr samt dual-use produkter for at sikre, at
denne form for udstyr ikke eksporteres i strid med
en eventuel FN, OSCE, eller EU vedtaget våbe-
nembargo. Danmark fører generelt en restriktiv
våbeneksportpolitik baseret på en konkret vur-
dering i henhold til EU’s fælles regler for kontrol
med eksport af militærteknologi og militært udstyr.
Samtidig lægger regeringen vægt på, at danske virk-
somheder ikke stilles ringere end europæiske kon-
kurrenter, hvorfor regeringen i EU løbende arbejder
for øget europæisk koordination og harmonisering
af udmøntningen af de fælles regler.
Virksomhederne i branchen er bredt fordelt over
hele Danmark og bidrager lokalt med arbejdsplad-
ser og velfærd – for maskinarbejdere såvel som
ingeniører. Den geografiske fordeling bidrager
samtidig til dansk sikkerhed, da strategiske kom-
petencer på forsvarsområdet er til rådighed lokalt
flere steder i landet.
Forsvarsindustrielle virksomheder bidrager også
bredere til det samfund, de indgår i. Det sker
eksempelvis ved at oprette lærepladser til vores
unge og ved at ansætte veteraner. Forsvarsindu-
strien skal, på linje med øvrige brancher, udvise
samfundsansvar både herhjemme og i ude i verden.
Regeringen vil fortsat have fokus på at sikre, at
vores veteraner har gode rammer på arbejdsmarke-
det via Forsvarsministeriets veteranindsats, hvor et
godt samarbejde med danske forsvarsindustrielle
virksomheder er afgørende.
Regeringen vil med strategien tage højde for dansk
forsvarsindustris særlige karakteristika og lægge
vægt på at styrke rammerne for innovation, inter-
nationalisering og samarbejde på forsvarsområdet,
så danske virksomheder får bedre adgang til slut-
kunde og markeder. Dertil vil regeringen fokusere
på en fortsat effektiv og transparent administration
af området.
FOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Regeringens strategi for dansk forsvarsindustri
2435436_0019.png
REGERINGENS STRATEGI FOR DANSK FORSVARSINDUSTRI
19
Forsvarsindustrien i udvikling
En række væsentlige makrotendenser driver udvik-
lingen på det forsvarsindustrielle felt.
I fremtiden forventes grænserne mellem forsvar-
svirksomheder, dual-use virksomheder og civile
højteknologiske virksomheder at blive mere fly-
dende. Over tid får nye områder sikkerhedspolitisk
betydning, og civile teknologier får øget militær
relevans. EU har også sat fokus på disse nye dyna-
mikker med Kommissionens handlingsplan for
synergier mellem den civile industri, forsvarsin-
dustrien og rumindustrien. Her sættes der fokus
på muligheder for spin-in og spin-off på tværs af
traditionelle sektorskel. Der er derfor perspektiv i
at være på forkant sammen med de virksomheder,
der har fingeren på pulsen – også uden for det
traditionelle forsvarsindustrielle område. Danmark
har civile virksomheder i verdensklasse inden for
eksempelvis digitalisering, life science, audio, grøn
teknologi og energilagring mm., ligesom Danmark
på robotics, automatisering og droneområdet har
en industriel styrkeposition. Et øget samarbejde
på tværs af traditionelle sektorskel rummer nye
muligheder for at nyttiggøre styrkepositioner i
den danske civile industri til gavn for Danmarks
sikkerhed.
Figur 1
Industripartnerskabet for forsvarsrelateret
eksport til USA
F-35 er udviklet og produceret i et amerikansk
ledet partnerskab, hvor Danmark deltager. Alle
ordrer på produktion, drift og vedligehold af F-35
foregår efter et ”Best Value”-princip, hvor virksom-
heder fra F-35 landene er i intern konkurrence om
at levere bedst og billigst.
Siden Danmarks
indtræden i
F-35 program-
met har danske
virksomheder
modtaget ordrer
for ca. 3,7 mia.
kr. relateret til
udvikling og
produktion af
flyet.
Kompositter
til de
vandrette
haleplan
Software
Maskindele
Våbenkapsler
Komponenter
til radar
Kompositter til
flyskrog
Komponenter
til motor
Forkant og inden-
bords kant til de
vandrette haleplan
I Danmark er ”Industripartnerskabet for forsvarsre-
lateret eksport til USA” etableret som en gruppe af
myndigheder og industrielle aktører, der arbejder
for at styrke samarbejdet med Danmarks ameri-
kanske partnere i forbindelse med anskaffelsen af
F-35-kampfly til Forsvaret. Partnerskabet arbejder
for at understøtte danske virksomheders mulig-
heder for at konkurrere om opgaver relateret til
produktion og vedligehold af F-35 og åbne døre til
anden højteknologisk eller forsvarsrelateret eksport
til USA.
Partnerskabet arbejder med indsatser over for
danske virksomheder, amerikanske virksomhe-
der og amerikanske myndigheder, blandt andet
igennem business-to-business arrangementer og
andre eksportfremstød i både Danmark og USA.
Det skaber løbende nye muligheder for danske
virksomheder. Siden Danmarks indtræden i F-35
programmet har danske virksomheder modtaget
ordrer for ca. 3,7 mia. kr. relateret til udvikling og
produktion af flyet. Det er forventningen, at danske
ordrer relateret til produktionen fortsætter.
Danmark fik overdraget sit første F-35 kampfly
i april 2021. I takt med at flyene leveres, vil der
komme øget fokus på drift og vedligehold af F-35
både i Danmark og globalt. Regeringen vil arbejde
for at positionere danske virksomheder til at
udnytte disse muligheder.
FOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Regeringens strategi for dansk forsvarsindustri
2435436_0020.png
20
REGERINGENS STRATEGI FOR DANSK FORSVARSINDUSTRI
Produktion i
forsvarsindustrien
Dansk forsvarsindustri
leverer avancerede
produkter af høj kvalitet.
Her spiller en velkvalifi-
ceret dansk arbejdsstyrke
en afgørende rolle via alt
fra industriteknikere til
IT-ingeniører.
Stigende krav om automa-
tisering og digitalisering af
produktion gør sig gælden-
de på tværs af sektorer og
også i forsvarsindustrien.
Virksomhederne i forsvar-
sindustrien opgraderer
allerede på området med
styrket kvalitet, produkti-
vitet og leveringssikkerhed
til følge. Fra offentligt hold
understøttes udviklin-
gen blandt andet via det
danske erhvervsfremme-
system.
Nytænkning og nye partnerskaber er nødvendige
for, at myndigheder på forsvarsområdet og forsvar-
sindustrien er klar til fremtiden. Danske universite-
ter opruster på forsknings- og innovationsområdet
for at sikre Danmarks position som digitalt fore-
gangsland. Særlige indsatser rettes mod områder
som kunstig intelligens, big data og kvantetekno-
logi. Danske forskningsinstitutioner er samtidig
verdensførende inden for udvalgte rum- og militær-
teknologiske områder. Denne forskning kan under-
støtte Danmarks sikkerhed, når ny viden omsættes
til innovation i danske virksomheder og til løsninger
for Danmarks operative enheder. I Danmark er
forsvarsrelateret viden spredt ud blandt en række
universiteter og de såkaldte Godkendte Teknologi-
ske Serviceinstitutter (GTS-institutter) med speciale
i forskellige teknologiske hjørner af forsvars- og
sikkerhedsområdet. Forskningsinstitutionerne kan
understøtte og styrke danske forsvarsvirksom-
heders teknologiske konkurrencefordele gennem
tættere og mere målrettet dialog og samarbejde.
De senere år har rumområdet indtaget en større
rolle inden for forsvars- og sikkerhedspolitikken
både nationalt og internationalt. NATO har erklæ-
ret rummet som et nyt separat operativt domæne,
og EU har sat fokus på synergierne mellem den
civile industri, forsvarsindustrien og rumindustrien.
Interessen for rumteknologier øges, idet teknolo-
gien i stigende grad udgør en præmis for, at vores
samfund fungerer og for vores evne til at overvåge,
færdes og kommunikere i områder af national inte-
resse. Danmark huser et rumerhverv, der er innova-
tivt, agilt og specialiseret, og som i fremtiden bliver
afgørende for at kunne understøtte dansk sikker-
hed i og fra rummet. Det fordrer, at myndigheder,
FOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Regeringens strategi for dansk forsvarsindustri
2435436_0021.png
REGERINGENS STRATEGI FOR DANSK FORSVARSINDUSTRI
21
Forsvarsvirksomheders universitetssamarbejde...
...fordelt på udvalgte institutioner i Danmark
Danmarks Tekniske Universitet
32%
24%
17%
14%
7%
1%
50
Aalborg Universitet
Syddansk Universitet
106
56
Aarhus Universitet
Københavns Universitet
Copenhagen Business School
Alle
virksomheder
Uden
forskningssamarbejde
Forsknings-
samarbejde
Kilde: Intern analyse gennemført af Forsvarsministeriet, 2020
forskningsinstitutioner og virksomheder styrker og
udnytter vidensopbygningen, dialogen og samarbej-
det om rumteknologier af militær relevans til gavn
for Danmarks sikkerhed.
For at bevare konkurrenceevnen har forsvar-
sindustrien behov for kvalificeret arbejdskraft.
Særligt efterspørgslen efter dimittender fra en
række STEM-uddannelser (Science, Technology,
Engineering & Mathematics) er stor. Der har
som led i viden- og kompetenceopbygningen
i en årrække været fokus på at øge optaget på
STEM uddannelserne, og det er lykkedes at øge
tilgangen til ikke-dimensionerede videregående
STEM-uddannelser med 81 % i perioden 2009-
2019. Det går dermed i den rigtige retning, men der
er fortsat stor efterspørgsel efter arbejdskraft med
bestemte STEM-kompetencer. Der kræves derfor
vedvarende fokus på STEM dagsordenen. For
yderligere at fremme udviklingen blev der i 2018
oprettet en Teknologipagt, der samler aktørerne på
området og støtter projekter til fremme af STEM
dagsordenen. På en række af de STEM relevante
uddannelser er der nedsat aftagerpaneler, hvor
industrien og uddannelsessektoren kan gå i dialog
om fremtidens behov for tekniske kompetencer.
Forskningssamarbejde
Danske forskningsinstitutioner
har viden og kompetencer
inden for teknologiområder af
værdi for danske forsvarsvirk-
somheder og Forsvaret.
Det dækker områder som
avancerede materialer, der
kan klare særlige klima-
forhold i Arktis, robot- og
automatiseringsteknologier,
satellitteknologier, energi-
teknologier og meget andet.
Det er ikke blot større danske
systemleverandører, der har et
tæt samarbejde med danske
forskningsinstitutioner.
Flere små og innovative
startup-virksomheder fødes ud
af universitetsmiljøerne og har
tæt tilknytning til den danske
forskningsverden.
FOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Regeringens strategi for dansk forsvarsindustri
2435436_0022.png
22
REGERINGENS STRATEGI FOR DANSK FORSVARSINDUSTRI
Forsvarsindustriens
konkurrence-
betingelser
Et åbent, frit og konkurrencepræget marked for
forsvarsmateriel er en dansk prioritet.
Danmark arbejder løbende for at sikre et åbent
konkurrencepræget internationalt marked for
forsvarsmateriel, som fremmer innovation og kon-
kurrenceevne i forsvarsindustrien. Målet er både at
sikre markedsadgang for dansk forsvarsindustri, og
at Forsvaret kan anskaffe moderne materiel af den
rette kvalitet og til den rigtige pris på det internati-
onale marked for forsvarsmateriel.
Danmark foretager som udgangspunkt anskaffelser
af forsvarsmateriel og tjenesteydelser på forsvars-
området gennem anvendelse af EU’s forsvars- og
sikkerhedsdirektiv 2009/81/EF om anskaffelser
på forsvarsområdet. Danmark støtter desuden
EU-Kommissionens bestræbelser for at udvikle en
konkurrencedygtig europæisk forsvarsindustri og
engagerer sig aktivt i, at EU’s Forsvarsfond i størst
mulig grad skal bidrage hertil.
Det internationale marked for forsvarsmateriel er
dog fortsat præget af en udbredt beskyttelse af
nationale producenter af hensyn til at varetage
nationale sikkerhedsinteresser. Det gør det vanske-
ligt for især små og mellemstore virksomheder fra
mindre lande at få adgang til at samarbejde med og
blive underleverandører til de store internationale
leverandører.
Forsvarsmarkedet er samtidig præget af en række
branchespecifikke adgangsbarrierer, som i praksis
udfordrer små- og mellemstore virksomheder. Der
stilles eksempelvis strenge krav til kvalitetsstyring,
produktions- og udførselstilladelser, cybersikkerhed
og branchespecifikke certificeringer. Derudover
er markedet kendetegnet ved få slutkunder, store
enkeltanskaffelser samt et irregulært efterspørg-
selsmønster, hvor forsvarsbudgetternes størrelse
bl.a. varierer i takt med den sikkerhedspolitiske
situation. Det skaber samlet set et marked, hvor
virksomheder kan have svært ved at tilrettelægge
produktion og investeringer hensigtsmæssigt på
længere sigt.
Det er nødvendigt for Danmarks sikkerhed, at
Danmark råder over konkurrencedygtige forsvar-
sindustrielle kompetencer og kapaciteter på områ-
der med strategisk betydning for varetagelsen af
Danmarks væsentlige sikkerhedsinteresser, samt
at danske forsvarsindustrielle virksomheder har en
central placering i internationale forsvarsindustri-
elle forsyningskæder.
For det første er Danmark ultimativt ansvarlig for
egen sikkerhed, suverænitet og selvstændighed.
Derfor skal Danmark i uforudsete krisesituationer
selv kunne forstå, vurdere og udvikle modtræk mod
nye trusler herunder i nærmere omfang selv kunne
opretholde centrale systemer og materiel. For det
andet skal Danmark forblive en attraktiv og tro-
værdig partner i det internationale samarbejde om
sikkerhed i forbindelse med varetagelsen af fælles
sikkerhedsinteresser og styrkelse af den europæ-
iske og nordamerikanske forsvarsindustri. Ved at
være en attraktiv partner og skabe gensidig afhæn-
gighed i varetagelsen af de fælles sikkerhedsinte-
resser kan Danmark styrke grundlaget for partneres
støtte, hvis Danmarks sikkerhed og selvstændighed
trues.
FOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Regeringens strategi for dansk forsvarsindustri
2435436_0023.png
REGERINGENS STRATEGI FOR DANSK FORSVARSINDUSTRI
23
EU’s Forsvarsfond
De seneste år har EU sat fokus på, hvordan samarbejde og vidensdeling
kan styrkes på tværs af den europæiske forsvarsindustri og på tværs
af traditionelle sektorskel. Danmark støtter Kommissionens bestræ-
belser for at udvikle en konkurrencedygtig europæisk forsvarsindustri,
bl.a. gennem arbejdet med EU’s Forsvarsfond og ved at styrke spin-off
og spin-in gennem det gensidige samarbejde mellem civil-, rum-, og
forsvarsområderne.
I maj 2021 blev EU’s Forsvarsfond vedtaget. Fondens formål er at skabe
bedre betingelser for medlemslandenes samarbejde om forskning, udvik-
ling og indkøb af forsvarsmateriel samt at sikre en åben, innovativ og
konkurrencedygtig forsvarsindustri i Europa. Forsvarsfonden udmønter
ca. 8 mia. euro over en 7-årig periode fra 2021-2027.
Forsvarsfonden er ikke omfattet af Danmarks forsvarsforbehold, og
Danmark – såvel myndigheder som private aktører – deltager derfor på
lige fod med andre EU-medlemslande. Forsvarsfondens testprogram,
European Defence Industrial Development Programme (EDIDP) har vist,
at danske virksomheder succesfuldt kan deltage i programmet. Dansk
deltagelse i konsortier under Forsvarsfonden er vigtigt i forhold til sam-
arbejder med forsvarsindustrielle virksomheder på tværs af EU og for at
udvikle teknologier og kapaciteter i dansk forsvarsindustri til gavn for
Danmarks sikkerhed.
Danmark har en national handlingsplan for EU’s Forsvarsfond, der skal
sikre øget hjemtag af midler til Danmark fra fonden. Danmark arbejder
aktivt for at udvikle Forsvarsfonden i en retning, der i højere grad tilgo-
deser små- og mellemstore virksomheder fra de mindre medlemslande
for at fremme konkurrence og innovation på det europæiske marked.
Myndighederne vil fortsat yde støtte og vejledning til danske virk-
somheder og forskningsinstitutioner, der ønsker at deltage i projekter
under Forsvarsfonden. Derudover arbejder Danmark for i højere grad
at inkludere spin-in-teknologier såsom energioptimering og nye inno-
vative teknologier i udmøntningen af fondens midler. Dette er særligt
vigtigt på forsvarsområdet i fremtiden og udgør danske industrielle
styrkepositioner.
Regeringen lægger derfor vægt på, at Danmark
i særlige tilfælde, når det vedrører væsentlige
nationale sikkerhedsinteresser, kan gennemføre
nødvendige og proportionale markedskorrige-
rende foranstaltninger, der sikrer vedligehol-
delse og udvikling af den nationale forsvarsin-
dustrielle base vedr. kritisk forsvarsmateriel.
Eventuelle foranstaltninger vil altid fastsættes
efter en individuel og konkret vurdering i over-
ensstemmelse med EU-retten på området, her-
under artikel 346 i Traktaten om den Europæi-
ske Unions Funktionsmåde (TEUF).
EU’s Forsvarsfond er en videreførelse af to forudgående test-programmer – forskningsprogrammet ’Preparatory Action for
Defence Research’ (PADR), der løb fra 2017 til 2020 og udviklingsprogrammet ’European Defence Industrial Development
Programme’ (EDIDP), der løb fra 2019 til 2021.
2017
2018
PADR –
90 mio.
2019
2020
2021-2027
Forskning
25 mio.
40 mio.
25 mio.
Forsvarsfond –
8 mia.
EDIDP –
500 mio.
Udvikling
Kilde: EU’s flerårige budget (MFF) for perioden 2021-2027
245 mio.
255 mio.
Forskning
2 mia.
Udvikling
6 mia.
FOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Regeringens strategi for dansk forsvarsindustri
2435436_0024.png
24
REGERINGENS STRATEGI FOR DANSK FORSVARSINDUSTRI
Teknologiske
prioritetsområder
Visse industrielle kompetencer og kapaciteter
har særlig betydning for opgavevaretagelsen på
forsvarsområdet og for varetagelsen af Danmarks
væsentlige sikkerhedsinteresser. De tilhørende
industrielle kompetencer og kapaciteter har derfor
særlig strategisk betydning for Danmarks sikker-
hed. De teknologiske områder angiver prioriteterne
for samarbejdet mellem Forsvarsministeriet og
dansk forsvarsindustri.
De teknologiske prioritetsområder skal kunne
opretholdes, styrkes og udvikles i samarbejde med
forsvarsindustrien i Danmark for at understøtte
danske væsentlige sikkerhedsinteresser med sær-
ligt fokus på vores sikkerhedsinteresser i Arktis og
Nordatlanten. Områderne tager endvidere hensyn
til, hvor det er i Danmarks interesse at bidrage til
internationale forsvarsalliancer, herunder også at
Danmark kan efterleve sine NATO-forpligtelser.
Områderne skal fungere som et retningsanvisende
prioriteringsværktøj og danne grundlag for en
dialog med industrien om samarbejde. Områderne
er gensidigt afhængige. Eksempelvis forudsætter
systemintegration, at der er relevante kapaciteter,
der kan integreres på tværs af værn. Områderne er
endvidere afhængige af ændringer i trusselsbilledet
og den teknologiske udvikling såvel som udviklin-
gen i Danmarks alliancer og de anskaffelsesbehov,
der kan opstå, for at Danmark kan forblive en
aktivt understøttende alliancepartner. Områderne
er også afhængige af udviklingen i det internati-
onale forsvarsindustrielle landskab. I takt med at
nye løsninger udvikles og samarbejder dannes, vil
nye teknologier og kompetencer få betydning for
danske sikkerhedsinteresser.
I forbindelse med konkrete anskaffelser af forsvars-
materiel vil de teknologiske prioritetsområder indgå
som en del af det samlede beslutningsgrundlag i
vurderingen af eventuelle foranstaltninger i medfør
af art. 346 TEUF. Eventuelle foranstaltninger afgø-
res individuelt og på baggrund af nødvendigheds-
og proportionalitetsvurderinger i overensstem-
melse med EU-retten.
Regeringen vil prioritere de aktuelt væsentligste
seks områder i samarbejdet mellem myndigheder
og dansk forsvarsindustri:
Domænespecifikke teknologier af kritisk
betydning for militære operationer
Dette omfatter særligt kritiske teknologier i kæden
af operative aktiviteter fra detektion af trusler til
eksekvering og evaluering af operationer inden
for alle domæner. Der lægges vægt på tilpasnings-
dygtige og modulære teknologier, der løbende
kan fremtidssikres i forhold til omskifteligheden i
trusler, teknologi, klima og miljø af særlig betydning
for national sikkerhed. Endvidere lægges der særlig
vægt på teknologier tilpasset de særegne forhold i
Arktis. Endelig lægges der vægt på fleksible tekno-
logier inden for de domænespecifikke teknologier,
som kan styrke det danske totalforsvar og indgå i
samfundets samlede beredskab i tilfælde af kriser.
Der fokuseres særligt på:
FOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Regeringens strategi for dansk forsvarsindustri
2435436_0025.png
REGERINGENS STRATEGI FOR DANSK FORSVARSINDUSTRI
25
Modulære maritime teknologier
Dette omfatter særligt teknologier, der kan
sikre evnen til at tilpasse sig udviklingen og
operere i Nordatlanten, Arktis og Østersøen,
hvorfor særligt teknologier inden for modulære
maritime platforme prioriteres, herunder tek-
nologier til fleksibel opgaveløsning.
Rumteknologier til overvågning og kommunikation
Dette omfatter særligt teknologier, der styrker
evnen til at operere i Arktis. Arktis stiller sær-
lige krav til blandt andet overvågning og kom-
munikation. Derfor prioriteres satellitteknologi
samt teknologier inden for satellitbaserede
sensorer og kommunikationssystemer tilpasset
de operative behov.
Autonome og ubemandede systemer
Dette omfatter særligt teknologier til udvik-
ling og produktion af et spænd af dronetyper
(mikro til mellemstore) samt tilhørende sensor-
pakker. Det omfatter teknologi til avanceret
anvendelse af droner, eksempelvis sværmende
droner samt autonome droneoperationer.
Droneoperationer i Arktis stiller særlige tekno-
logiske krav til materiellet grundet de specielle
klimatiske og topografiske forhold. Herudover
omfatter det særligt teknologier inden for
modforanstaltning til detektion og bekæmpelse
af autonome og ubemandede systemer, herun-
der bekæmpelse af luftbårne droner (C-UAS).
Kritiske teknologier til brug for komman-
dokontrol- og informationssystemer samt
systemintegration
Dette omfatter særligt teknologier, der kan sikre
situations- og efterretningsbilledet i et stort ope-
rationsområde som Arktis, og som kan understøtte
evnen til planlægning og gennemførsel af opera-
tioner. Området omfatter også særligt teknolo-
gier som beslutningsstøttesystemer, der styrker
beslutningsevnen på kamppladsen. Der lægges
vægt på systemintegration, som omfatter evnerne
til at vælge og kombinere forskellige delsystemer,
herunder særligt multidomæne kommando- og
kontrol systemer. I den sammenhæng er sikker
databehandling og overførsel af data afgørende. I et
bredere perspektiv lægges der vægt på den natio-
nale teknologiske evne til sikker kommunikation og
beskyttelse af information af særlig kritisk betyd-
ning for national sikkerhed.
Avanceret software, kunstig intelligens og
cyberteknologi
Dette omfatter særligt teknologier og systemer,
der kan samle og analysere store mængder data,
og som selvstændigt evner at understøtte kon-
klusioner af værdi for militære operationer. Det
indbefatter også det teknologiske område, der
fremmer samspillet mellem autonome systemer
og mennesker. Disse områder forventes at få øget
betydning for den operative opgaveløsning. I lyset
af Danmarks brede og dybe digitalisering på tværs
af samfundet er det centralt for Forsvarsministe-
riets område at følge med den digitale udvikling
inden for cyberteknologi, kunstig intelligens og
øvrig udvikling og brug af avanceret software.
Avanceret materialeteknologi og -behandling
til militære formål
Dette omfatter særlige materialeteknologier, der er
specifikt konstruerede til militære formål af kritisk
betydning for operativ opgaveløsning, herunder
materialer der er velegnet til operationer i det ark-
tiske klima. I lyset af de særegne behov for materi-
aleteknologi med særlige egenskaber, kan Danmark
ikke forlade sig på, at alle nødvendige typer mate-
rialeteknologier og –behandling er tilgængelige på
det kommercielle marked. Dette stiller særlige krav
til samspillet mellem myndigheder på forsvarsområ-
det og industrien.
Energi- og miljøoptimering samt energilagring i
relation til operativ opgaveløsning
Dette omfatter særligt teknologi, der understøtter
den operative opgaveløsning. Den stigende digi-
talisering af Forsvaret stiller øgede krav om flere
teknologiske og elektriske systemer ved alle enhe-
der i Forsvaret. De ekstreme forhold i Arktis med
store afstande og manglende infrastruktur medfø-
rer behov for særlige løsninger, der er energi- og
miljøoptimerede. Dette stiller tilsvarende øgede
krav til smartere energiløsninger, herunder mere
mobile og mere effektive energilagringsenheder.
Der lægges generelt vægt på et samarbejde med
forsvarsindustrien om grønne løsninger, der kan gå
hånd-i-hånd med operative hensyn – eksempelvis
ved at gøre operative forsyningskæder mindre
afhængig af fossile brændstoffer.
Kritisk vedligehold og levetidsstøtte for mil-
itære systemer
Dette omfatter særligt forsyninger og reserve-
dele, reparations- og vedligeholdelseskapaciteter
samt levetids- og opdateringsprogrammer. Den
vedvarende teknologiske udvikling stiller stadig
større krav til kontinuerlige levetidsopdateringer af
anskaffede kapaciteter og materielsystemer. Områ-
det omfatter endvidere særligt kritiske kompeten-
cer, som kan opretholde og udvikle særligt kritisk
materiel.
FOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Regeringens strategi for dansk forsvarsindustri
2435436_0026.png
26
REGERINGENS STRATEGI FOR DANSK FORSVARSINDUSTRI
Indsatsområder
I dialog med forsvarsindustriens aktører har regeringen identificeret syv
indsatsområder, som skal styrke Danmarks forsvarsindustri. Indsatsområ-
derne vil fungere som pejlemærker for arbejdet og kan suppleres med
konkrete indsatser alt efter udviklingen i Forsvarets behov og i dialog med
branchens aktører. I tillæg til strategien er der udarbejdet et initiativkata-
log, hvor konkrete initiativer fremlægges. Arbejdet med strategiens ind-
satsområder vil foregå i samarbejde med aktører på tværs af myndigheder,
industri og forskningsinstitutioner.
1.
Styrket samarbejde mellem Forsvarsministeriet og industrien
Regeringen vil styrke samarbejdet mellem Forsvarsministeriet, forsvarsindustrien og den civile højtek-
nologiske industri for at øge videndeling, teknologiudvikling og kompetenceudveksling. Forsvaret er
afhængigt af produkter og kompetencer i forsvarsindustrien. Samtidig er forsvarsindustrien afhængig af
indblik i slutbrugerens behov. Derudover sættes der fokus på den civile højteknologiske industris rolle i
forhold til spin-in af nye løsninger til den klassiske forsvarsindustri til gavn for både dansk sikkerhed og
udviklingen i forsvarsindustrien.
2. Internationalisering
og adgang til udenlandske markeder
Regeringen vil styrke forsvarsindustriens eksportmuligheder og fremme internationalt forsvarsindustrielt
samarbejde. Dansk forsvarsindustris høje eksportandel er værdifuld for Danmark, da forsvarsindustrielt
samarbejde udgør et fundament for operativt samarbejde med alliancepartnere på grund af systemsam-
menfald og interoperabilitet. Samtidig skaber det forsyningssikkerhedsmæssige afhængigheder til Dan-
mark. Derudover er indtjeningsmulighederne på eksportmarkedet afgørende for dansk forsvarsindustris
levedygtighed.
3. Gode
rammevilkår for forsvarsindustrien
Regeringen vil sikre gode rammevilkår på det forsvarsindustrielle område for at optimere forsvarsindu-
striens muligheder for at bidrage til dansk sikkerhed. Forsvarsindustriens rammevilkår er særegne, og
industrien er underlagt en række nationale og internationale regelsæt og kontrolordninger. Disse regler
er afgørende for dansk og international sikkerhed. Regeringen lægger samtidig vægt på, at forsvarsindu-
strien mødes af en effektiv og transparent administration af reglerne på forsvarsindustriområdet. I takt
med at rammevilkår for branchen udvikles, er det vigtigt at sikre, at de fortsat er sammenhængende,
transparente og understøttet af effektiv administration.
FOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Regeringens strategi for dansk forsvarsindustri
2435436_0027.png
REGERINGENS STRATEGI FOR DANSK FORSVARSINDUSTRI
27
4. Målrettet
industristøtte- og samarbejde
Regeringen vil sikre opbygning af strategiske kompetencer i dansk forsvarsindustri af hensyn til vareta-
gelsen af væsentlige danske sikkerhedsinteresser. Dette kan i konkrete sammenhænge kræve foranstalt-
ninger af markedskorrigerende natur med henblik på at sikre forsvarsindustriel kapacitet på dansk grund.
Dette kan på baggrund af en konkret vurdering blandt andet ske ved at forpligte udenlandske leveran-
dører af materiel til Forsvaret til at indgå samarbejde med danske virksomheder inden for de udvalgte
teknologiske prioritetsområder.
5.
Stærkere forsknings- og innovationssamarbejde
Regeringen vil bygge bro mellem forskning, industri og myndigheder på det forsvarsteknologiske
område. Nye teknologier får tiltagende betydning og er samtidig så komplekse, at de kun kan beher-
skes i samarbejde med industri og forskningsinstitutioner. Dette gælder særligt udviklingen på
rumområdet, hvor rummet har fået stigende sikkerhedspolitisk betydning, hvilket aktualiserer øget
samarbejde på tværs af traditionelle sektorskel mellem forsvar, rum og civil højteknologi. Endelig
ser regeringen perspektiver i at tiltrække udenlandske investeringer til Danmark i samarbejde med
forskningsinstitutionerne.
6. Styrket
socialt engagement og grønt fokus i forsvarsindustrien
Regeringen vil understøtte forsvarsindustriens sociale og grønne fokus. Regeringen har en målsætning
om at styrke den grønne omstilling i Danmark. Forsvarsindustrien har både et ansvar for at bidrage til
den grønne omstilling samt særlige styrkepositioner, der kan danne afsæt for grøn eksport. Tilsvarende
har myndighederne ansvar for, at forsvarsindustriens rammevilkår kan fremme den grønne omstilling.
Forsvarsindustrien er også i en særlig position til at støtte danske veteraner og løfte lærlinge ind på det
danske arbejdsmarked. Endelig har regeringen en ambition om, at danske virksomheder skal være dri-
vende i arbejdet for at styrke forretningsdrevet samfundsansvar. Det gælder også forsvarsindustrien.
7.
Tidssvarende teknologifokus
Regeringen vil fremme et tidssvarende teknologifokus på forsvarsområdet og i forsvarsindustrien. Dan-
mark har en stærk innovationsinfrastruktur (GTS-institutter, klynger, universiteternes eksterne samar-
bejde) til gavn for innovationen i dansk erhvervsliv. Regeringen ser potentiale i, at forsvarsindustrien i
højere grad benytter den etablerede innovationsinfrastruktur via de nyligt udpegede klynger. Derudover
er der potentiale i, at forsvarsindustriens generelle forretningsrelaterede udfordringer og muligheder
støttes via rådgivningstilbuddene i det danske erhvervsfremmesystem.
FOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Regeringens strategi for dansk forsvarsindustri
2435436_0028.png
28
REGERINGENS STRATEGI FOR DANSK FORSVARSINDUSTRI
FOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Regeringens strategi for dansk forsvarsindustri
2435436_0029.png
REGERINGENS STRATEGI FOR DANSK FORSVARSINDUSTRI
29
FOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Regeringens strategi for dansk forsvarsindustri
2435436_0030.png
30
REGERINGENS STRATEGI FOR DANSK FORSVARSINDUSTRI
FOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Regeringens strategi for dansk forsvarsindustri
Juni 2021
Erhvervsministeriet
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.: +45 33 92 33 50
Email: [email protected]
ISBN 978-87-93823-68-6 (digital version)
ISBN 978-87-93823-67-9 (trykt version)
2020/21:17
Design: Regeringens Kommunikationsenhed
Layout: Rosendahls a/s
Fotos: Forsvarsgalleriet
Publikationen kan hentes på
www.regeringen.dk
www.em.dk
www.fmn.dk
Side 1: Foto: GomSpace
Side 9: Foto: Forsvarsgalleriet
Side 10: Foto: Forsvarsgalleriet
Side 12: Foto: Forsvarsgalleriet
Side 14: Foto: Forsvarsgalleriet
Side 20: Foto: Colourbox
Side 21: Foto: Unsplash
FOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Regeringens strategi for dansk forsvarsindustri
2435436_0032.png
Erhvervsministeriet
Slotsholmsgade 10-12
1216 Købeanhavn K
Tlf.: +45 33 92 33 50
Email: [email protected]