Forsvarsudvalget 2020-21
FOU Alm.del Bilag 106
Offentligt
2431831_0001.png
Udkast
Forslag
til
Lov om ændring af lov om forsvarets personel
(Udvidelse af ordningen for pensionslignende ydelse for udsendt personel m.v.)
§1
I lov om forsvarets personel, jf. lovbekendtgørelse nr. 667 af 20. juni 2006, som ændret
ved § 3 i lov nr. 1264 af 16. december 2009, § 15 i lov nr. 395 af 2. maj 2016, lov nr. 1539
af 18. december 2018 og lov nr. 328 af 30. marts 2019, foretages følgende ændringer:
1.
§ 11 b, stk. 1-3,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Personel, der ikke er omfattet af lov om tjenestemandspension eller lov om pensionering
af civilt personel m.v. i forsvaret, og som kommer til skade eller omkommer under eller som
følge af tjenesten under udsendelse til udlandet, kan få udbetalt en supplerende skattepligtig
løbende ydelse. Ved tilskadekomst udbetales ydelsen til den skadelidte, og en tillægsydelse
udbetales til den skadelidtes børn under 21 år. Ved dødsfald udbetales ydelsen til den efter-
ladte ægtefælle og børn under 21 år.
Stk. 2.
Forsvarsministeren fastsætter nærmere regler om ydelsen efter stk. 1. Der kan i
reglerne bl.a. fastsættes kriterier for beregning af ydelsen samt nærmere kriterier for tilde-
ling af ydelsen, herunder krav om, at der foreligger en anerkendt arbejdsskade, krav til er-
hvervsevnetab, krav om, at skaden skal have været egnet til at medføre afskedigelse, samt
regler om vurderingen i sager, hvor der foreligger konkurrerende afskedigelsesårsager.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 3.
2.
I
§ 11 b, stk. 4, 1.
og
2. pkt.,
der bliver stk. 3, 1. og 2. pkt., ændres »påført varigt men«
til: »kommet til skade«.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2022.
Stk. 2.
Regler, der fastsættes i medfør af loven, kan helt eller delvis tillægges virkning for
afgørelser, der er truffet forud for lovens ikrafttræden.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som henholdsvis de færø-
ske eller grønlandske forhold tilsiger.
Side 1 af 15
FOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 106: Lovudkast - Udkast til forslag til lov om ændring af lov om forsvarets personel (Udvidelse af ordningen for pensionslignende ydelse for udsendt personel m.v.), fra forsvarsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning og baggrund
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Modtagerkredsen for den supplerende skattepligtige løbende ydelse
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Forsvarsministeriets overvejelser
2.1.3. Den foreslåede ordning
2.2. Udbetaling af tillægsydelse til skadelidtes børn under 21 år
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Forsvarsministeriets overvejelser
2.2.3. Den foreslåede ordning
2.3. Ændring af øvrige kriterier for udbetaling
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Forsvarsministeriets overvejelser
2.3.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser og miljø- og naturmæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning og baggrund
Forsvarets medarbejdere udsendes jævnligt til udlandet, hvor de bl.a. deltager i konfliktfo-
rebyggende, fredsbevarende, fredsskabende og humanitære opgaver. De udsendte medar-
bejdere sætter her deres liv og helbred på spil for Danmarks sikkerhed.
Det er derfor vigtigt, at der er sikkerhed for, at medarbejderne og deres pårørende får den
nødvendige støtte i de tilfælde, hvor der er medarbejdere, som kommer til skade eller i vær-
ste fald omkommer under eller som følge af en udsendelse til udlandet.
I dag er der efter lov om forsvarets personel (personelloven) mulighed for at yde støtte i
form af forskellige former for økonomisk kompensation til medarbejdere og deres efterladte.
Loven giver blandt andet mulighed for, at overenskomstansatte medarbejdere og deres
eventuelle efterladte kan få udbetalt en supplerende ydelse, der svarer til den, en tjeneste-
mand eller dennes efterladte i en tilsvarende situation ville få.
Der har imidlertid ikke været lovhjemmel til at udbetale ydelsen til medarbejdere, der selv
har opsagt deres stilling i Forsvaret, ligesom der ikke har været hjemmel til at udbetale en
tillægsydelse til børn af skadelidte medarbejdere. Forsvarsministeriet har imidlertid konsta-
teret, at begge grupper i en længere årrække har fået udbetalt disse ydelser, men altså
uden at der har været den fornødne lovhjemmel.
Side 2 af 15
FOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 106: Lovudkast - Udkast til forslag til lov om ændring af lov om forsvarets personel (Udvidelse af ordningen for pensionslignende ydelse for udsendt personel m.v.), fra forsvarsministeren
Regeringen ønsker med dette lovforslag først og fremmest at skabe hjemmel til, at der fort-
sat kan udbetales ydelser til medarbejdere, der selv har opsagt deres stilling, og til efterlad-
te ægtefæller og børn. Det gælder både i forhold til dem, der i dag modtager ydelserne, og i
forhold til fremtidige sager. Regeringen ønsker endvidere, at der skabes hjemmel til, at børn
af skadelidte medarbejdere kan modtage en tillægsydelse. Det gælder ligeledes både i for-
hold til de børn, der i dag modtager ydelsen, og i forhold til fremtidige sager. Endeligt ønsker
regeringen at sikre, at der skabes hjemmel til, at der kan fastsættes klare regler om de kri-
terier, der anvendes ved behandling af sager på området.
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Modtagerkredsen for den supplerende skattepligtige løbende ydelse
2.1.1. Gældende ret
Det følger af § 11 b, stk. 1, i lov om forsvarets personel (personelloven), jf. lovbekendtgø-
relse nr. 667 af 20. juni 2006, som ændret ved lov nr. 1264 af 16. december 2009, lov nr.
395 af 2. maj 2016, lov nr. 1539 af 18. december 2018 og lov nr. 328 af 30. marts 2019, at
forsvarsministeren fastsætter regler for udbetaling af en supplerende skattepligtig løbende
ydelse i tilfælde, hvor personel, der ikke er omfattet af lov om tjenestemandspension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 510 af 18. maj 2017, eller lov om pensionering af civilt personel m.v. i
forsvaret (civilarbejderloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 254 af 19. marts 2004, omkommer
eller påføres varigt mén under eller som følge af tjenesten under udsendelse til udlandet
med henblik på deltagelse i de i lovens § 11 a, stk. 1, nævnte opgaver. Det er en betingelse
for udbetaling af ydelsen, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring har anerkendt dødsfaldet
eller tilskadekomsten som en arbejdsskade.
Det følger af personellovens § 11 b, stk. 3, at udbetaling af ydelsen ved varigt mén forud-
sætter, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring vurderer, at den pågældende har lidt et tab af
erhvervsevnen på mindst 15 pct.
§ 11 b blev indsat i personelloven ved lov nr. 127 af 25. februar 1998 om ændring af lov om
forsvarets personel, lov om hjemmeværnet, lov om ferie og lov om orlov (Antagelse af kvin-
der på værnepligtslignende vilkår, kulancemæssig godtgørelse, pensionsmæssig sikring af
overenskomstansat personel m.v.). Af bemærkningerne til bestemmelsen, jf. Folketingsti-
dende 1997-98, tillæg A, side 2166-2167, fremgår det, at bestemmelsen har til formål at
sikre den overenskomstansatte en løbende ydelse svarende til den, en tjenestemand i en
tilsvarende situation ville få. Ordningen skal ikke i pensionsmæssig henseende stille over-
enskomstansat personel bedre end tjenestemandsansat personel. Det følger af bemærknin-
gerne, at det ikke generelt har været hensigten at lade personellet omfatte af tjeneste-
mandslovens vilkår, og at henvisningen til den tilsvarende ordning for tjenestemænd alene
vedrører, hvordan ydelsen skal beregnes.
Forsvarsministeren fastsætter efter personellovens § 11 b, stk. 1, regler om udbetaling af
den supplerende ydelse. I bemærkningerne til bestemmelsen er det uddybet, at forsvarsmi-
nisteren efter bestemmelsen er bemyndiget til at fastsætte regler for beregning og udbeta-
ling af ydelsen. Der er hidtil ikke udstedt administrative forskrifter i medfør af bestemmel-
sen.
Side 3 af 15
FOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 106: Lovudkast - Udkast til forslag til lov om ændring af lov om forsvarets personel (Udvidelse af ordningen for pensionslignende ydelse for udsendt personel m.v.), fra forsvarsministeren
Udbetaling af den supplerende ydelse forudsætter
udover de kriterier, der fremgår af lo-
vens § 11 b, stk. 1 og 3
at der er sket afskedigelse eller kontraktophævelse som følge af
tilskadekomsten. Hvis den tilskadekomnes kontrakt var tidsbegrænset og allerede er udlø-
bet, når sagen behandles
hvorved der ikke vil kunne ske en afskedigelse som følge af til-
skadekomsten
foretages der en hypotetisk vurdering af, om pågældende ville være blevet
afskediget som følge af tilskadekomsten, jf. også bemærkningerne til lov nr. 1539 af 18.
december 2018 om ændring af lov om forsvarets personel (Udvidelse af ordninger om pensi-
onslignende ydelse og kulancemæssig godtgørelse for svie og smerte for udsendt personel),
jf. Folketingstidende 2018-19, A, L 5 som fremsat, side 2 og 4.
Ved aktstykke nr. 319 af 24. juni 2021 er der skabt hjemmel til, at der i finansåret 2021 kan
ske fortsat udbetaling af den supplerende ydelse til medarbejdere, der selv har opsagt deres
stilling i Forsvaret. Der er endvidere med aktstykket skabt hjemmel til, at eventuelle efter-
ladte ægtefæller og børn, der i dag modtager en ydelse efter en afdød, som efter reglerne
ikke har været berettiget til at modtage ydelsen, fortsat kan modtage ydelsen.
Baggrunden for aktstykket var, at Forsvarsministeriet havde konstateret, at Forsvarsministe-
riets Personalestyrelse siden 2011 har anlagt en uhjemlet praksis, hvorefter den supplerende
ydelse er blevet udbetalt til skadelidte, der selv har opsagt deres stilling, hvis de i øvrigt
opfyldte betingelserne for at modtage ydelsen. I 2017 blev den anlagte praksis skærpet,
således at der også blev stillet krav om, at de pågældende efter en hypotetisk vurdering ville
være blevet afskediget fra Forsvaret som følge af tilskadekomsten under udsendelsen. Sty-
relsens praksis har i tilfælde af, at de pågældende afgik ved døden, også omfattet udbetaling
af ydelser til efterladte, hvilket ligeledes har været uhjemlet.
2.1.2. Forsvarsministeriets overvejelser
Da der ikke er hjemmel til at udbetale en supplerende skattepligtig løbende ydelse i de til-
fælde, hvor den skadelidte selv har opsagt sin ansættelse i Forsvaret, selv om den pågæl-
dende i øvrigt opfylder betingelserne for at modtage ydelsen, har der siden 2011 været an-
lagt en fejlagtig praksis. Det indebærer, at der i dag er skadelidte, der modtager en ydelse,
som de efter loven ikke har været berettigede til, samt at der tilsvarende er efterladte, der
modtager en ydelse, som de efter loven ikke har været berettiget til at modtage.
Der vil ligeledes fremover være en gruppe af skadelidte, der ikke vil være berettiget til den
supplerende ydelse, fordi de selv vil have opsagt deres kontrakt med Forsvaret.
Forsvarsministeriet finder ikke, at omstændighederne omkring den pågældendes fratrædelse
fra Forsvaret fremadrettet bør være afgørende for, hvorvidt den skadelidte omfattes af ord-
ningen, når de øvrige kriterier for at modtage ydelsen er opfyldt. De skadelidte, der selv
opsiger deres kontrakt, har deltaget i løsningen af Forsvarets internationale opgaver, og de
er som følge af deres deltagelse heri kommet til skade. Forsvarsministeriet finder på den
baggrund, at det alene bør være afgørende, om den pågældende er blevet
eller efter en
hypotetisk vurdering ville være blevet
afskediget som følge af tilskadekomsten. Forsvars-
ministeriet finder derfor, at der bør skabes hjemmel til, at ordningen kan udvides i overens-
stemmelse hermed.
Side 4 af 15
FOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 106: Lovudkast - Udkast til forslag til lov om ændring af lov om forsvarets personel (Udvidelse af ordningen for pensionslignende ydelse for udsendt personel m.v.), fra forsvarsministeren
Det bemærkes, at en sådan ordning vil adskille sig fra den ordning, der gælder for tjeneste-
mænd, idet tjenestemænd, der opsiger deres stilling, ikke kan modtage tilskadekomstpensi-
on. Det vurderes imidlertid, at ordningen for overenskomstansatte på dette område ikke bør
følge ordningen for tjenestemænd, fordi tjenestemænd i modsætning til overenskomstansat-
te sjældent vælger at forlade Forsvaret og dermed opsige deres stilling.
De skadelidte, der på baggrund af den fejlagtige praksis i dag får udbetalt en supplerende
ydelse, er typisk sårbare veteraner, der som følge af deres udsendelse til udlandet har på-
draget sig svære psykiske og fysiske skader. Der er samtidig tale om skadelidte, der for
langt størstedelens vedkommende antageligt har indrettet sig på at modtage den suppleren-
de ydelse.
Forsvarsministeriet finder derfor også, at der bør skabes hjemmel til at sikre, at alle de ska-
delidte medarbejdere og omkomne medarbejderes efterladte, der i dag modtager en ydelse,
kan blive ved med at modtage ydelsen, herunder også hjemmel til, at tidligere afgørelser,
hvor der ikke er foretaget en hypotetisk vurdering, kan opretholdes.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at forsvarsministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler, der udvider
modtagerkredsen for den supplerende skattepligtige løbende ydelse til også at omfatte ska-
delidte, der selv har opsagt deres stilling i Forsvaret. Det foreslås samtidig, at en forudsæt-
ning for udbetaling af ydelsen
som det også er tilfældet i dag ved tidsbegrænsede kontrak-
ter
vil være, at den pågældende efter en hypotetisk vurdering ville være blevet afskediget
som følge af tilskadekomsten.
Det foreslås endvidere, at de nærmere regler, der fastsættes i medfør af lovforslaget, helt
eller delvis kan tillægges virkning for afgørelser, der er truffet forud for lovens ikrafttræden.
Dermed vil der i reglerne kunne fastsættes den nødvendige hjemmel til, at de afgørelser,
som er truffet efter den hidtidige
og fejlagtige
praksis, kan fastholdes i uændret form.
Det vil også omfatte afgørelser fra den periode, hvor der ikke er foretaget den hypotetiske
vurdering af, om den pågældende ville være blevet afskediget som følge af tilskadekomsten.
Der henvises til den foreslåede § 11 b, stk. 2, i lovforslagets § 1, nr. 1, samt lovforslagets §
2 og bemærkningerne hertil.
2.2. Udbetaling af tillægsydelse til skadelidtes børn under 21 år
2.2.1. Gældende ret
Det følger af personellovens § 11 b, stk. 2, at den supplerende skattepligtige løbende ydelse
ved dødsfald udbetales til den efterladte ægtefælle og børn under 21 år. Ved varigt mén
udbetales ydelsen til den skadelidte.
2.2.2. Forsvarsministeriets overvejelser
Forsvarsministeriet har konstateret, at Forsvarsministeriets Personalestyrelse siden 2009 har
anlagt en praksis, hvorefter der er blevet udbetalt en særlig tillægsydelse til børn under 21
Side 5 af 15
FOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 106: Lovudkast - Udkast til forslag til lov om ændring af lov om forsvarets personel (Udvidelse af ordningen for pensionslignende ydelse for udsendt personel m.v.), fra forsvarsministeren
år, når forælderen får udbetalt en supplerende skattepligtig løbende ydelse efter personello-
vens § 11 b.
Der er imidlertid ikke hjemmel til at udbetale en ydelse i de tilfælde, hvor den skadelidte
forælder ikke er afgået ved døden.
Den fejlagtige praksis indebærer, at der i en årrække har været
og fortsat er
børn under
21 år, der modtager en ydelse, som de efter loven ikke er berettigede til at modtage.
Forsvarsministeriet finder, at den nuværende ordning bør udvides, så der skabes hjemmel
til, at børn modtager en tillægsydelse, hvis deres forælder kommer til skade som led i løs-
ningen af Forsvarets internationale opgaver. Dermed vil ordningen også komme til at svare
til ordningen i tjenestemandspensionslovens § 14, hvorefter en tjenestemands børn bliver
berettigede til et børnepensionstillæg, når tjenestemanden som følge af en arbejdsskade
bliver utjenstdygtig og dermed pensioneres.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at ordningen med den supplerende skattepligtige løbende ydelse udvides, såle-
des at der skabes hjemmel til at udbetale en tillægsydelse til den skadelidtes børn under 21
år, og at forsvarsministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler herom.
Det foreslås endvidere, at de nærmere regler, der fastsættes i medfør af lovforslaget, helt
eller delvis kan tillægges virkning for afgørelser, der er truffet forud for lovens ikrafttræden.
Dermed vil der i reglerne kunne fastsættes den nødvendige hjemmel til, at de afgørelser,
som er truffet efter den hidtidige
og fejlagtige
praksis, kan fastholdes i uændret form.
Der henvises til den foreslåede § 11 b, stk. 1 og 2, i lovforslagets § 1, nr. 1, samt
lovforslagets § 2 og bemærkningerne hertil.
2.3. Ændring af øvrige kriterier for udbetaling
2.3.1. Gældende ret
Det følger af § 11 b, stk. 1, i personelloven, at forsvarsministeren fastsætter regler for udbe-
taling af en supplerende skattepligtig løbende ydelse i tilfælde, hvor personel, der ikke er
omfattet af lov om tjenestemandspension eller lov om pensionering af civilt personel m.v. i
forsvaret, omkommer eller påføres varigt mén under eller som følge af tjenesten under ud-
sendelse til udlandet med henblik på deltagelse i de i lovens § 11 a, stk. 1, nævnte opgaver.
Det er en betingelse for udbetaling af ydelsen, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring har an-
erkendt dødsfaldet eller tilskadekomsten som en arbejdsskade.
Det fremgår endvidere af lovens § 11 b, stk. 3, at udbetaling af ydelsen ved varigt mén for-
udsætter, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring vurderer, at den pågældende har lidt et tab
af erhvervsevnen på mindst 15 pct.
Ved udbetaling af den supplerende ydelse forudsættes det herudover, at der er sket afskedi-
gelse eller kontraktophævelse som følge af tilskadekomsten. Hvis den tilskadekomnes kon-
trakt var tidsbegrænset og allerede er udløbet, når sagen behandles
hvorved der ikke ville
Side 6 af 15
FOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 106: Lovudkast - Udkast til forslag til lov om ændring af lov om forsvarets personel (Udvidelse af ordningen for pensionslignende ydelse for udsendt personel m.v.), fra forsvarsministeren
kunne ske en afskedigelse som følge af tilskadekomsten
foretages en hypotetisk vurdering
af, om pågældende ville være blevet afskediget som følge af tilskadekomsten, jf. nærmere
herom i afsnit 2.1.1 ovenfor.
2.3.2. Forsvarsministeriets overvejelser
Forsvarsministeriet har konstateret, at Forsvarsministeriets Personalestyrelse har anlagt en
praksis, hvor lovens krav om, at det bl.a. er en forudsætning for udbetaling af den supple-
rende skattepligtige løbende ydelse, at der er tale om varigt mén, ikke er blevet efterlevet.
Forsvarsministeriets Personalestyrelse har i stedet administreret ordningen således, at der
alene er blevet stillet krav om, at den skadelidte skal have lidt et erhvervsevnetab på mindst
15 pct., jf. personellovens § 11 b, stk. 3. Det svarer til den tilsvarende ordning efter tjene-
stemandspensionslovens § 8.
I de tilfælde, hvor den skadelidte har et erhvervsevnetab på mindst 15 pct., vil den skadelid-
te typisk også have varigt mén. Forsvarsministeriet finder, at det alene bør være graden af
erhvervsevnetab, der bør indgå som kriterium.
Ved anvendelsen af kriteriet om, at der skal være sket afskedigelse som følge af tilskade-
komsten, har det endvidere været Forsvarsministeriets Personalestyrelses praksis, i de til-
fælde hvor den pågældende er afskediget, men hvor tilskadekomsten som følge af udsendel-
sen ikke er anført som afskedigelsesårsagen, at sager anerkendes, såfremt der vurderes at
være årsagssammenhæng mellem tilskadekomsten som følge af udsendelsen og den hel-
bredsmæssige afskedigelse.
Det er Forsvarsministeriets vurdering, at der bør skabes en klar hjemmel, der fastsætter de
kriterier, som kan indgå i vurderingen af sager, hvor der ikke er sket afskedigelse direkte
som følge af tilskadekomsten, men hvor der har været en sammenhæng.
Ved anvendelsen af det hypotetiske afskedigelseskriterium i sager, hvor medarbejderen ikke
er blevet afskediget, har det herudover været Forsvarsministeriets Personalestyrelses prak-
sis, at sager anerkendes, hvis det vurderes godtgjort, at tilskadekomsten som følge af ud-
sendelsen ville have medført afskedigelse fra Forsvaret, forud for at eventuelle andre (kon-
kurrerende) forhold kunne have medført afskedigelse. Såfremt andre forhold, eksempelvis
en dom for kriminalitet eller helbredsforringelse af andre årsager end tilskadekomsten som
følge af udsendelsen, kunne have medført afskedigelse, gives der afslag.
Det er Forsvarsministeriets vurdering, at der bør skabes en klar hjemmel, der fastsætter de
kriterier, som kan indgå i den hypotetiske vurdering af sager, hvor der foreligger konkurre-
rende afskedigelsesårsager.
2.3.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at det ikke skal være et selvstændigt krav for udbetaling af den supplerende
skattepligtige løbende ydelse, at der er påført varigt mén. I stedet vil der i de regler, som vil
blive udstedt med hjemmel i lovforslaget, blive fastsat krav om, at udbetalingen forudsætter
et erhvervsevnetab på mindst 15 pct. Dermed vil ordningen følge den tilsvarende ordning
efter tjenestemandspensionsloven. Kravet om, at der skal være et erhvervsevnetab på
Side 7 af 15
FOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 106: Lovudkast - Udkast til forslag til lov om ændring af lov om forsvarets personel (Udvidelse af ordningen for pensionslignende ydelse for udsendt personel m.v.), fra forsvarsministeren
mindst 15 pct., svarer til det gældende krav i personellovens § 11 b, stk. 3, der foreslås op-
hævet og videreført i de administrativt fastsatte regler.
Det foreslås i den forbindelse, at forsvarsministeren kan fastsætte regler om, at dette krite-
rium har tilbagevirkende kraft, således at eventuelle afgørelser, hvor kravet om varigt mén
ikke har været opfyldt, står ved magt.
Endvidere foreslås det, at det tydeliggøres, at der i de nævnte regler kan fastsættes nærme-
re rammer for de kriterier, som kan inddrages, når det skal vurderes, om der er årsags-
sammenhæng mellem en afskedigelse, hvor tilskadekomsten som følge af udsendelsen ikke
er anført som afskedigelsesårsagen, og tilskadekomsten.
Desuden foreslås det, at der skabes hjemmel til, at der i de nævnte regler kan fastsættes
nærmere rammer for de kriterier, som kan inddrages i den hypotetiske vurdering, når kon-
kurrerende afskedigelsesårsager skal vurderes.
Der henvises til den foreslåede § 11 b, stk. 1 og 2, i lovforslagets § 1, nr. 1, samt
lovforslagets § 2 og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget medfører økonomiske konsekvenser for staten. Omkostningerne afholdes inden
for Forsvarsministeriets eksisterende rammer.
Lovforslaget vurderes at være i overensstemmelse med principperne for digitaliseringsklar
lovgivning.
Lovforslaget har ikke i øvrigt væsentlige økonomiske konsekvenser eller implementerings-
konsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser og miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige konsekvenser eller miljø- og naturmæssige konsekven-
ser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Side 8 af 15
FOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 106: Lovudkast - Udkast til forslag til lov om ændring af lov om forsvarets personel (Udvidelse af ordningen for pensionslignende ydelse for udsendt personel m.v.), fra forsvarsministeren
2431831_0009.png
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 2. august 2021 til den 30. august 2021 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Akademikerne (AC), Centralforeningen for Stampersonel (CS), Danmarks Ve-
teraner, Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Advokater, Danske Patienter, Danske Regio-
ner, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Domstolsstyrelsen, Fagbevægelsens Ho-
vedorganisation (FH), Hovedforeningen for Personel af Reserven i Danmark (HPRD), Hoved-
organisationen af Officerer i Danmark (HOD), Hærens Konstabel- og Korporalforening
(HKKF), Institut for Menneskerettigheder, Interforce, Justitia, KL, Præsidenten for Vestre
Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Rigsombudsmanden i Grønland, Rigsombudsman-
den på Færøerne, samtlige byretspræsidenter og Soldaterlegatet.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekven-
ser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«)
Ingen.
Negative konsekven-
ser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«)
Lovforslaget medfører økonomi-
ske konsekvenser for staten.
Omkostningerne afholdes inden
for Forsvarsministeriets eksiste-
rende rammer.
Ingen.
Økonomiske konse-
kvenser for stat,
kommuner og regi-
oner
Implementerings-
konsekvenser for
stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konse-
kvenser for er-
hvervslivet
Administrative kon-
sekvenser for er-
hvervslivet
Administrative kon-
sekvenser for bor-
gerne
Klimamæssige kon-
sekvenser og miljø-
og naturmæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-
retten
Er i strid med de
fem principper for
implementering af
erhvervsrettet EU-
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
Side 9 af 15
FOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 106: Lovudkast - Udkast til forslag til lov om ændring af lov om forsvarets personel (Udvidelse af ordningen for pensionslignende ydelse for udsendt personel m.v.), fra forsvarsministeren
2431831_0010.png
regulering / Går
videre end mini-
mumskrav i EU-
regulering (sæt X)
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af personellovens § 11 b, stk. 1, at forsvarsministeren fastsætter regler for udbe-
taling af en supplerende skattepligtig løbende ydelse i tilfælde, hvor personel, der ikke er
omfattet af lov om tjenestemandspension eller lov om pensionering af civilt personel m.v. i
forsvaret, omkommer eller påføres varigt mén under eller som følge af tjenesten under ud-
sendelse til udlandet med henblik på deltagelse i konfliktforebyggende, fredsbevarende,
fredsskabende, humanitære og andre lignede opgaver. Det er en betingelse for udbetaling af
ydelsen, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring har anerkendt dødsfaldet eller tilskadekom-
sten som en arbejdsskade.
Det følger endvidere af personellovens § 11 b, stk. 2, at den supplerende skattepligtige lø-
bende ydelse ved dødsfald udbetales til den efterladte ægtefælle og børn under 21 år. Ved
varigt mén udbetales ydelsen til den skadelidte.
Det følger herudover af personellovens § 11 b, stk. 3, at udbetaling af ydelsen ved varigt
mén forudsætter, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring vurderer, at den pågældende har lidt
et tab af erhvervsevnen på mindst 15 pct.
Det foreslås, at § 11 b,
stk. 1, 1. pkt.,
nyaffattes, således at det fremgår af bestemmelsen,
at personel, der ikke er omfattet af lov om tjenestemandspension eller lov om pensionering
af civilt personel m.v. i forsvaret, og som kommer til skade eller omkommer under eller som
følge af tjenesten under udsendelse til udlandet, kan få udbetalt en supplerende skattepligtig
løbende ydelse.
Bestemmelsen har til formål at sikre den overenskomstansatte en supplerende ydelse, der
for så vidt muligt er svarende til den, en tjenestemand i en tilsvarende situation ville få.
Bestemmelsen er i det væsentligste en videreførelse af den gældende bestemmelse, idet
kravet om, at udbetaling af den supplerende ydelse forudsætter varigt mén, dog foreslås
ophævet. Det indebærer, at der fremover efter stk. 1, 1. pkt.
som noget nyt
i forhold til
tilskadekomst alene vil være et krav, at den pågældende er kommet til skade under eller
som følge af tjenesten under udsendelse til udlandet. De nærmere kriterier for, hvornår en
tilskadekomst er omfattet af ordningen, vil blive fastsat i de regler, der vil blive udstedt i
medfør af den foreslåede § 11 b, stk. 2, jf. nedenfor.
Udsendelse til udlandet vil
som efter de gældende regler
skulle forstås i overensstem-
melse med personellovens § 11 a, stk. 1.
Side 10 af 15
FOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 106: Lovudkast - Udkast til forslag til lov om ændring af lov om forsvarets personel (Udvidelse af ordningen for pensionslignende ydelse for udsendt personel m.v.), fra forsvarsministeren
Det foreslås endvidere med § 11 b,
stk. 1, 2. pkt.
og
3. pkt.,
at ved tilskadekomst udbetales
ydelsen til den skadelidte, og en tillægsydelse udbetales til den skadelidtes børn under 21
år. Ved dødsfald udbetales ydelsen til den efterladte ægtefælle og børn under 21 år.
Bestemmelsen fastlægger modtagerkredsen for ydelsen. Der er tale om en delvis viderefø-
relse af den gældende § 11 b, stk. 2. Bestemmelsen indebærer imidlertid som noget nyt, at
der skabes hjemmel til at udbetale en tillægsydelse til børn under 21 år, samtidig med at
den skadelidte forælder fortsat modtager den supplerende ydelse.
Ved »ægtefælle« forstås ægtefællen på dødstidspunktet. Der kan således efter bestemmel-
sen ikke ske udbetaling til tidligere ægtefæller eller til samlevere. Begrebet skal i øvrigt for-
tolkes i overensstemmelse med det tilsvarende begreb i tjenestemandspensionsloven.
Ved »børn« forstås egne biologiske børn, adoptivbørn og stedbørn, hvis den berettigede til
den supplerende ydelse er gift med stedbarnets forælder, og stedbarnet er medtaget til for-
sørgelse i det fælles hjem. Begrebet skal i øvrigt fortolkes i overensstemmelse med det til-
svarende begreb i tjenestemandspensionsloven.
Ved »skadelidte« forstås den, der under eller som følge af tjenesten under udsendelse til
udlandet er kommet til skade, og som i øvrigt opfylder de nærmere kriterier for at modtage
en supplerende skattepligtig løbende ydelse, jf. den foreslåede § 11 b, stk. 1, 1. pkt., og
regler fastsat i medfør af det foreslåede stk. 2.
Det foreslås med § 11 b,
stk. 2,
at forsvarsministeren fastsætter nærmere regler om ydelsen
efter stk. 1. Der kan i reglerne bl.a. fastsættes kriterier for beregning af ydelsen samt nær-
mere kriterier for tildeling af ydelsen, herunder krav om, at der foreligger en anerkendt ar-
bejdsskade, krav til erhvervsevnetab, krav om, at skaden skal have været egnet til at med-
føre afskedigelse, samt regler om vurderingen i sager, hvor der foreligger konkurrerende
afskedigelsesårsager.
Det foreslåede stk. 2 indebærer, at forsvarsministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere
regler om bl.a. kriterier for beregningen af den supplerende ydelse til skadelidte og deres
efterladte ægtefæller og børn samt tillægsydelsen til børn af skadelidte. Ydelsen til
overenskomstansatte, der er kommet til skade, vil blive søgt beregnet således, at der i
videst muligt omfang skabes økonomisk ligestilling med tjenestemænd i en tilsvarende
situation. Tilsvarende vil beregningerne i størst muligt omfang skulle sikre, at eventuelle
efterladte ægtefæller og børn kan modtage den supplerende ydelse, hvor den samlede
udbetaling i størst muligt omfang svarer til det, der ville blive udbetalt til efterlevende
ægtefæller og børn efter en tjenestemand. Endeligt vil beregningerne så vidt muligt skulle
sikre, at den tillægsydelse, som børn af skadelidte kan modtage, beløbsmæssigt svarer til
det børnepensionstillæg, som en tjenestemands børn bliver berettigede til, når tjenesteman-
den som følge af en arbejdsskade bliver utjenstdygtig og dermed pensioneres.
Den supplerende ydelse vil skulle udgøre differencen mellem de ydelser, den overenskomst-
ansatte får udbetalt i tilknytning til vedkommendes statslige ansættelser samt som følge af
tilskadekomsten i tjenesten, og de ydelser, den pågældende ville have fået, hvis vedkom-
mende havde været ansat som tjenestemand. Samme ydelser indgår ved beregning af den
supplerende ydelse til en efterladt ægtefælle, hvor ydelser, som den efterladte ægtefælle
modtager som følge af den overenskomstansattes dødsfald, dog også indgår.
Side 11 af 15
FOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 106: Lovudkast - Udkast til forslag til lov om ændring af lov om forsvarets personel (Udvidelse af ordningen for pensionslignende ydelse for udsendt personel m.v.), fra forsvarsministeren
Det vil i reglerne kunne fastsættes, at beløb fra Forsvarets særlige erstatningsordning, even-
tuel erstatning fra FN, gruppelivsforsikring, frivillige bidrag til arbejdsgiverfinansierede pen-
sionsordninger samt private pensions- og forsikringsordninger ikke indgår i beregningen af
den supplerende ydelse.
Det forudsættes, at det i reglerne sikres, at der i tilfælde af tilskadekomst foretages en be-
regning af de ydelser, som vil tilkomme den skadelidte efter henholdsvis de almindelige reg-
ler og den foreslåede ordning, og at den skadelidte herefter tildeles ydelser efter den mest
gunstige ordning.
Forsvarsministeren vil desuden efter bestemmelsen blive bemyndiget til bl.a. at fastsætte
regler om nærmere kriterier for tildeling af ydelserne. Der vil i reglerne blive fastsat krav
om, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring skal have anerkendt tilskadekomsten eller døds-
faldet som en arbejdsskade, samt krav om, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring skal have
vurderet, at den pågældende har lidt et tab af erhvervsevnen på mindst 15 pct. Tilsvarende
krav følger efter gældende ret af § 11 b, stk. 1, 2. pkt., og § 11 b, stk. 3, der med lovforsla-
get foreslås ophævet.
Endvidere kan der i regler, der udstedes i medfør af bestemmelsen, fastsættes krav om, at
skaden skal have været egnet til at medføre afskedigelse. Kravet vil indebære, at det vil
være en forudsætning for udbetaling af ydelsen, at den pågældende er blevet afskediget
som følge af tilskadekomsten, eller at den pågældende efter en hypotetisk vurdering ville
være blevet afskediget som følge af tilskadekomsten.
De nærmere rammer for vurderingerne vil blive fastsat i de regler, der udstedes.
I de tilfælde hvor den pågældende er afskediget, men hvor tilskadekomsten som følge af
udsendelsen ikke er anført som afskedigelsesårsagen, vil det i forbindelse med vurderingen
af, hvorvidt den pågældende er blevet afskediget som følge af tilskadekomsten bl.a. blive
vurderet, om der er årsagssammenhæng mellem afskedigelsen og tilskadekomsten.
I forbindelse med en vurdering af, om den pågældende efter en hypotetisk vurdering ville
være blevet afskediget som følge af tilskadekomsten, vil der skulle tages højde for, at der
kan gå lang tid fra den skadelidtes fratrædelse fra Forsvaret til den pågældendes erhvervs-
evne bliver påvirket grundet skaden. Ved vurderingen vil den skadelidtes erhvervsforløb ef-
ter afgangen fra Forsvaret blive vurderet. Dette vil ske med henblik på at afklare, hvornår
tilskadekomsten har gjort den skadelidte uarbejdsdygtig i et omfang, hvor det er sandsyn-
ligt, at denne ville være blevet afskediget. Der vil i den forbindelse bl.a. blive lagt vægt på
afgørelse om førtidspensionering, arbejde på skånevilkår eller lignende, som kan henføres til
tilskadekomsten.
Der vil endvidere i reglerne ske en nærmere regulering af, hvilke kriterier der skal indgå ved
vurdering af konkurrerende afskedigelsesårsager, hvor tilskadekomsten som følge af udsen-
delsen ikke er angivet som årsag ved en egentlig afskedigelse, eller hvor en hypotetisk af-
skedigelse kunne være sket af andre grunde end tilskadekomsten. Såfremt andre forhold,
eksempelvis en dom for kriminalitet eller helbredsforringelse af andre årsager end tilskade-
komsten, har eller kunne have medført afskedigelse, vil der kunne gives afslag.
Side 12 af 15
FOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 106: Lovudkast - Udkast til forslag til lov om ændring af lov om forsvarets personel (Udvidelse af ordningen for pensionslignende ydelse for udsendt personel m.v.), fra forsvarsministeren
Til nr. 2
Det følger af personellovens § 11 b, stk. 4, at udbetaling af den supplerende skattepligtige
løbende ydelse for personel, der er omkommet eller påført varigt men under eller som følge
af tjeneste under udsendelse den 14. august 1996 eller senere, tidligst kan ske med virkning
fra den 14. august 1996. For personel, der er omkommet eller påført varigt men under eller
som følge af tjeneste under udsendelse før den 14. august 1996, kan udbetaling af den sup-
plerende skattepligtige løbende ydelse efter stk. 1 tidligst ske med virkning fra den 1. januar
2018.
Det foreslås, at ”påført
varigt men”
i § 11 b, stk. 4, der fremadrettet bliver
stk. 3,
ændres til
”kommet
til
skade”.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af den foreslåede § 11 b, stk. 1, jf. lovforslagets §
1, nr. 1, hvorefter kravet om, at den skadelidte skal være påført varigt mén, foreslås ophæ-
vet.
Til § 2
Det foreslås med
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. januar 2022.
Det foreslås med
stk. 2,
at regler, der fastsættes i medfør af loven, helt eller delvis kan til-
lægges virkning for afgørelser, der er truffet forud for lovens ikrafttræden.
Med bestemmelsen vil bekendtgørelser, der udstedes med hjemmel i den foreslåede § 11 b,
stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, kunne tillægges virkning for afgørelser, som Forsvarsmini-
steriets Personalestyrelse
eller andre myndigheder
har truffet forud for den 1. januar
2022.
Dermed vil det kunne sikres, at forsvarsministeren også kan fastsætte regler om, at ændrin-
gerne har tilbagevirkende kraft, således at de hidtidige afgørelser, hvor de foreslåede æn-
dringer har været anvendt uden hjemmel, står ved magt. Det vil også omfatte afgørelser fra
den periode, hvor der ikke er foretaget den hypotetiske vurdering af, om den pågældende
ville være blevet afskediget som følge af tilskadekomsten.
Til § 3
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens territoriale gyldighed.
Personelloven er, på nær ændringerne foretaget ved § 39 i lov nr. 530 af 24. juni 2005, § 3 i
lov nr. 1264 af 16. december 2009, § 15 i lov nr. 395 af 2. maj 2016, lov nr. 1539 af 18.
december 2018 og lov nr. 328 af 30. marts 2019, direkte gældende for Færøerne og Grøn-
land.
Ændringerne af personelloven i lov nr. 1539 af 18. december 2018 om ændring af lov om
forsvarets personel samt lov nr. 328 af 30. marts 2019 om ændring af lov om forsvarets
personel er dog sat i kraft for Grønland ved kongelig anordning nr. 2016 af 18. december
2020 om ikrafttræden for Grønland af visse love om ændring af lov om forsvarets personel.
Side 13 af 15
FOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 106: Lovudkast - Udkast til forslag til lov om ændring af lov om forsvarets personel (Udvidelse af ordningen for pensionslignende ydelse for udsendt personel m.v.), fra forsvarsministeren
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland,
men at loven ved kongelig anordning helt eller delvis skal kunne sættes i kraft for Færøerne
og Grønland med de ændringer, som de færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Side 14 af 15
FOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 106: Lovudkast - Udkast til forslag til lov om ændring af lov om forsvarets personel (Udvidelse af ordningen for pensionslignende ydelse for udsendt personel m.v.), fra forsvarsministeren
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om forsvarets personel, jf. lovbekendt-
gørelse nr. 667 af 20. juni 2006, som ændret
ved § 3 i lov nr. 1264 af 16. december 2009, §
15 i lov nr. 395 af 2. maj 2016, lov nr. 1539 af
18. december 2018 og lov nr. 328 af 30. marts
2019, foretages følgende ændringer:
§ 11 b.
Forsvarsministeren fastsætter regler for
udbetaling af en supplerende skattepligtig løben-
de ydelse i tilfælde, hvor personel, der ikke er
omfattet af lov om tjenestemandspension eller lov
om pensionering af civilt personel m.v. i forsva-
ret, omkommer eller påføres varigt mén under
eller som følge af tjenesten under udsendelse til
udlandet med henblik på deltagelse i de i § 11 a,
stk. 1, nævnte opgaver. Det er en betingelse for
udbetaling af ydelsen, at Arbejdsskadestyrelsen
har anerkendt dødsfaldet eller tilskadekomsten
som en arbejdsskade.
Stk. 2.
Ved dødsfald udbetales ydelsen til den
efterladte ægtefælle og børn under 21 år. Ved
varigt mén udbetales ydelsen til den skadelidte.
Stk. 3.
Udbetaling af ydelsen ved varigt mén
forudsætter, at Arbejdsskadestyrelsen vurderer,
at den pågældende har lidt et tab af erhvervsev-
nen på mindst 15 pct.
1.
§ 11 b, stk. 1-3,
ophæves, og i stedet ind-
sættes:
»Personel, der ikke er omfattet af lov om tje-
nestemandspension eller lov om pensionering af
civilt personel m.v. i forsvaret, og som kommer
til skade eller omkommer under eller som følge
af tjenesten under udsendelse til udlandet, kan
få udbetalt en supplerende skattepligtig løbende
ydelse. Ved tilskadekomst udbetales ydelsen til
den skadelidte, og en tillægsydelse udbetales til
den skadelidtes børn under 21 år. Ved dødsfald
udbetales ydelsen til den efterladte ægtefælle
og børn under 21 år.
Stk. 2.
Forsvarsministeren fastsætter nærme-
re regler om ydelsen efter stk. 1. Der kan i reg-
lerne bl.a. fastsættes kriterier for beregning af
ydelsen samt nærmere kriterier for tildeling af
ydelsen, herunder krav om, at der foreligger en
anerkendt arbejdsskade, krav til erhvervsevne-
tab, krav om, at skaden skal have været egnet
til at medføre afskedigelse, samt regler om vur-
deringen i sager, hvor der foreligger konkurre-
rende afskedigelsesårsager.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 3.
2.
I
§ 11 b, stk. 4, 1. og 2. pkt.,
der bliver stk.
3, 1. og 2. pkt., ændres »påført varigt men« til:
»kommet til skade«.
Stk. 4.
For personel, der er omkommet eller
påført varigt men under eller som følge af tjene-
ste under udsendelse den 14. august 1996 eller
senere, kan udbetaling af den supplerende skat-
tepligtige løbende ydelse efter stk. 1 tidligst ske
med virkning fra den 14. august 1996. For perso-
nel, der er omkommet eller påført varigt men
under eller som følge af tjeneste under udsendel-
se før den 14. august 1996, kan udbetaling af den
supplerende skattepligtige løbende ydelse efter
stk. 1 tidligst ske med virkning fra den 1. januar
2018.
Side 15 af 15