Forsvarsudvalget 2020-21
FOU Alm.del Bilag 105
Offentligt
2430969_0001.png
Fra:
Morten Andersen <[email protected]>
Dato:
22. juli 2021 kl. 21.47.47 CEST
Til:
Jesper Thinghuus <[email protected]>, Per Movritsen <[email protected]>,
[email protected]
Emne: Forsvaret nægter at svare - gør ministeren også?
Svar til:
[email protected]
Åbent brev til forsvarsminister Trine Bramsen, Folketingets Forsvarsudvalg og pressen
Over Jerstal, juni 2021
Forsvaret nægter at svare på åbenlyst spørgsmål
I et år har Forsvaret nu nægtet at svare på, hvordan det lader sig gøre, at jeg kan måle mere støj fra
Flyvestation Skrydstrups F-16 kampfly end beregninger viser, der vil komme med de langt mere
støjende F-35 kampfly, som er på vej til den sønderjyske militære flybase.
Sagen er den enkle, at Forsvarets Ejendomsstyrelse (FES) har fået foretaget en støjberegning af det
rådgivende ingeniørfirma SWECO og kvalitetssikret beregningsresultatet af Force Technology.
Denne støjberegning viser, at jeg maksimalt vil opleve et lydtryk på 90,9 dB med de ny F-35
kampfly mens gennemsnitsstøjen er beregnet til mere end 55 dB.
Problemet er imidlertid, at når jeg går ud og måler den nuværende støj
altså støj fra F-16 kampfly,
som larmer mindre end F-35 kampfly, så kan jeg alligevel måle langt mere end de 90,9 dB.
Vil forsvarsminister Trine Bramsen eller ansvarlige politikere
her tænker jeg specielt
forligspartierne bag kompensationsordningen gribe ind og sørge for, at jeg får en forståelig
forklaring på det.
Det forholder sig vel ikke sådan, at Forsvarsministeren og politikerne bag forliget accepterer
fejlagtige støjberegninger og ikke vil forholde sig til fakta
at jeg kan måle mere støj end
beregningerne viser, der vil komme?
Baggrund
Mine målinger er foretaget hen over et halvt års tid. Der er tale om 66 ordinære træningspas med i
alt 549 fly. Afvisningsberedskabet og de såkaldte demoflyvninger indgår
IKKE
i disse målinger.
Jeg kan sætte navn på FES’ chefkonsulent, SWECO’s afdelingschef og specialisten ved Force
Tekchnology. Ligesom jeg kan sætte navn på involverede i min sag i Forsvarsministeriet, men det
gør jeg ikke. Jeg har ingen interesse i at hænge enkeltpersoner ud.
Når det så sagt kunne jeg godt ønske mig at forsvarsminister Trine Bramsen og partierne bag aftalen
om kompensation til støjramte naboer til Flyvestation Skrydstrup tog deres ansvar alvorligt. Det er
ikke mange måneder siden at indtil flere af forligspartierne tilkendegav, at de ville gribe ind
men
der sker intet. Dette på trods af at jeg kan dokumentere, at der er noget helt galt.
FOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 105: Åbent brev til forsvarsministeren om svar på spørgsmål vedr. støj fra flyvestation Skrydstrups F-16 kampfly
For næsten to år siden lovede daværende koncernstyringsdirektør i Forsvaret Per Pugholm Olsen
mig, at jeg måtte få målt støjen fra Flyvestationens nuværende kampfly: F-16’erne.
At få tal på det nuværende støjniveau er interessant for at have en grundlag at forholde sig til, når
Danmarks nye kampfly
F-35’erne
får base på Flyvestation
Skrydstrup. At have en baseline som
udgangspunkt, når vi skal forholde os støjen fra de ny fly.
Da Per Pugholm Olsen blev fjernet som koncernstyringsdirektør løb Forsvaret fra løftet om måling
af den nuværende støj. Begrundelse: det lod sig ikke gøre at måle den nuværende støj.
Da den begrundelse lyder søgt, kontakter jeg flere rådgivende ingeniørfirmaer for at høre, om det er
korrekt, at det ikke lader sig gøre at måle den nuværende støj fra kampflyene. Alle siger, at det fint
lader sig gøre.
Jeg køber en lydtryksmåler, som lever op til den tekniske standard, der er til at kunne måle flystøj.
Jeg foretager målinger, som jeg videodokumenterer.
Professor Dorte Hammershøi, Aalborg Universitet validerer på baggrund af mine videoer
målemetoden og dermed resultaterne.
Rådgivende ingeniør Dimitar Lanev, dk-akustik ApS, og Sigurd N. Thomsen, 103 ApS, validerer
også målemetode og måleresultater. De forklarer, at hvis de skulle foretage en støjmåling af støjen
fra F-16’erne,
ville de gøre det på præcis samme måde. Udover at det ville være ganske bekosteligt
at få dem til det, forklarer de, at det eneste jeg ville opnå ved at få dem til at foretage målingerne, er
deres firmanavn og erfaringer. Resultaterne ville være præcis de samme.
Af den politiske aftale bag kompensationsordningen for naboerne der bliver berørt af den øgede støj
fra de ny kampfly, fremgår det, at der skal kompenseres for det fulde støjbillede, herunder
afvisningsberedskabet.
Når afvisningsberedskabet går på vingerne, er det typisk to fly, og i modsætning til de ordinære
træningspas, sker det af indlysende grunde på ikke fastlagt tidspunkter. Afvisningsberedskabet
udmærker sig også ved at være starter med fuld efterbrænder og dermed med de mest støjende
flyprofiler.
Jeg har en måling af et træningspas, hvor der blev støjet med 122,1 dB. Jeg kender lyden af
startende F-16’ere,
så jeg
har god grund til at tro, at der i dette træningspas blev startet med
efterbrænder.
De betyder, der er cirka 30 dB i forskel på det jeg måler som højeste støjniveau og det som FES
angiver, som det jeg maksimalt vil opleve med de ny mere støjende F-35’ere.
Da lyd udvikler sig ekspontielt, efter følgende model, er der en ganske stor difference
1024 gange.
Altså så stor, at det ikke er lidt unøjagtigheder.
FOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 105: Åbent brev til forsvarsministeren om svar på spørgsmål vedr. støj fra flyvestation Skrydstrups F-16 kampfly
2430969_0003.png
DB stigning
Lydens udvikling - hvor meget
stiger niveauet
3 dB
6 dB
9 dB
2
4
8
16
32
64
128
256
512
1024
12 dB
15 dB
18 dB
21 dB
24 dB
27 dB
30 dB
Jeg har endda kun spurgt FES, hvordan de forklarer, jeg kan måle omkring 100 dB og dermed kun
10 dB mere end de siger, der kommer med de ny fly. Altså godt 8 gange det de beregner. Det vil de
ikke forklare.
Af den politiske aftale fremgår det også, at partierne bag aftalen (Social Demokratiet, Radikale
Venstre, Venstre, Konservative, Liberal Alliance og Danske Folkeparti) ønsker, at der skal være
gode rammer for et godt naboskab omkring Flyvestation Skrydstrup. Hvis dette er, hvad partierne
mener er godt naboskab, så er jeg ekstrem glad for, at de har pointeret det, for hvad indebærer et
dårligt naboskab så?
Med venlig hilsen
Morten Andersen
Skovvej 18, Over Jerstal
6500 Vojens
Mobil. tlf. 21 61 51 99