Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del Bilag 80
Offentligt
2336259_0001.png
Statusrapport
(December 2020-Januar 2021)
Signalprogrammet
(Status opgjort medio januar 2021)
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 80: Statusrapport for Signalprogrammet december 2020/januar 2021, fra transportministeren
2336259_0002.png
Introduktion til Signalprogrammet
Den 15. november 2017 tilsluttede forligskredsen bag Signalprogrammet (forligskredsen bag aftalerne om en
grøn transportpolitik: V, LA, K, S, DF, RV, SF) sig Banedanmarks anbefaling om at følge den reviderede udrul-
ningsstrategi for fjernbanen. Baggrunden for denne udrulningsstrategi er særligt udfordringerne som følge af
afhængigheden mellem udrulningen af Signalprogrammet, elektrificeringen af jernbanenettet (Elektrificering-
sprogrammet) og hensynet til, at DSB’s nye el-tog,
skal kunne køre, når de er klar til at blive idriftsat (Fremti-
dens Tog). Jævnfør Banedanmarks strategi, skal udrulning af nyt signalsystem og elektrificering således ske på
en måde, så Fremtidens Tog kan tilgå Aarhus H og Aalborg station i 2026. De indbyrdes afhængigheder kan be-
skrives således:
Når der etableres nye signaler, er det kun tog, der er udrustet med ny signalteknologi, der kan køre på
strækningen.
De gamle signaler kan ikke tåle kørestrømmen fra et elektrificeret banenet, medmindre de er immuni-
seret (beskyttet mod påvirkning fra el-ledningerne).
De nye el-tog kan køre på såvel gamle som nye signaler.
Signalprogrammet omfatter også en totaludskiftning af signalsystemet på S-banen, og Banedanmarks vurde-
ring af risici og fremdrift på S-banen fremgår derfor også af denne rapport.
Statusrapport (December 2020-Januar 2021)
Introduktion til Signalprogrammet
2/29
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 80: Statusrapport for Signalprogrammet december 2020/januar 2021, fra transportministeren
2336259_0003.png
Resumé
Ombordudrustning
Flere togserier var ved udgangen af 2020 udrustet som forudsat, og i alt er 130 tog udrustet med nyt om-
bordudstyr og godkendt til drift. Togene omfatter bl.a. alle Desirotog hos Nordjyske Jernbaner, 35 af
DSB’s IC , samtlige Arrivas Lint 1-tog og alle DSB’s MQ-tog,
som i december 2020 blev overdraget til Ar-
riva.
Alle togtyper forventes fortsat klar til det tidspunkt, hvor de skal bruges. Dog arbejdes der sammen med
DSB på at genetablere en tidsmæssig reserve i planen for udrustning af DSB’s IR , ligesom der pågår afkla-
ring vedr. DSB’s IC Indusi, som er en grænsekrydsende flåde, hvilket gør
godkendelsesprocessen kompli-
ceret.
Transportministeriet har i december 2020 truffet beslutning om, at Lokaltogs IC2 skal udrustes med nyt
ombordudstyr. Lokaltog har med Banedanmark fundet en løsning, så perioden fra Nykøbing Falster sta-
tion overgår til ny signalteknologi i december 2021, og til IC2 er udrustet, forventeligt medio 2023, kan
håndteres.
Generelt om genplanlægningen af fjernbaneprojekterne
Signalprogrammet har i 2020 været i intensive forhandlinger med Thales-Strukton og Alstom for at få en
revideret udrulningsplan på plads for henholdsvis Fjernbane Vest og Fjernbane Øst projekterne. Signalpro-
grammet er nået til enighed med leverandørerne om en rækkefølge og ibrugtagningstidspunkter for de
enkelte udrulninger på begge sider af Lillebælt. I den forbindelse har det været yderst vigtigt for Banedan-
mark at sikre, at planerne er robuste, og at der er den fornødne fleksibilitet og kapacitet til at kunne fore-
tage korrigerende handlinger i forhold til eventuelle forstyrrelser fra andre højt prioriterede projekter på
jernbanen
uden at det medfører yderligere forsinkelser af udrulningen af det nye signalsystem.
Signalprogrammet er fortsat i dialog med leverandørerne for at sikre, at de kontraktlige rammer for leve-
rancerne understøtter de reviderede udrulningsplaner. Der er fra begge sider rejst ønsker til justeringer
baseret på den erfaring, der er høstet fra det foreløbige samarbejde. Signalprogrammet har tidligere for-
ventet, at en global aftale kunne komme på plads med begge leverandører i løbet af efteråret/vinteren
2020, hvorved den reviderede udrulningsplan bliver endeligt konfirmeret. For Øst med Alstom forventes et
Letter of Agreement , dvs. de overordnede rammer for en aftale,
nu først at kunne komme på plads i lø-
bet af 2021, da Banedanmark ønsker at se en mere solid fremdrift i projektet før den kommercielle for-
handling afsluttes. Den endelige tilpasning af kontrakten følger herefter. For Vest er det forventningen, at
Letter of Agreement kan komme på plads
ved udgangen af første kvartal 2021.
Fjernbane Vest
Status for projektet er markeret grøn, da fremdriften følger den kritiske vej. To strækninger i Vestdanmark
er i drift med det nye signalsystem, og ibrugtagning af den næste strækning, (Langå)-Struer-(Holstebro),
forventes igangsat i januar 2021.
Statusrapport (December 2020-Januar 2021)
Resumé
3/29
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 80: Statusrapport for Signalprogrammet december 2020/januar 2021, fra transportministeren
2336259_0004.png
Opdatering, 28. januar 2021:
Efter rapportens afslutning blev ibrugtagningen af det nye signalsystem på
første etape af strækningen Langå-Struer-Holstebro gennemført den 26. januar. Ibrugtagningen måtte
desværre udskydes i 24 timer, da Banedanmark ikke havde modtaget den nødvendige sikkerhedsdoku-
mentation fra leverandøren for test af de installationer, som blev udført i løbet af weekenden. Banedan-
mark var klar til ibrugtagning og vurderer, at der ikke er tale om tekniske problemer, men måtte af sikker-
hedsmæssige årsager aflyse toggangen mandag den 25. januar. Næste etape af ibrugtagning er stræknin-
gen Holstebro-Struer-Vinderup. Banedanmark indgår i drøftelser med leverandøren for at sikre, at ibrug-
tagningen denne gang kan ske som planlagt.
Fjernbane Øst
I december 2019 blev Roskilde-Køge den første strækning i Østdanmark, der overgik til det nye signalsy-
stem. Der ses fortsat forbedringer af driften her, som i december 2020 blev overtaget af Lokaltog.
I april 2020 indgik Banedanmark og Alstom en aftale, som på baggrund af en detaljeret planlægning be-
kræfter, at strækningen Køge-Næstved kan tages i brug til juni 2021, Mogenstrup-Nykøbing Falster til ul-
timo 2021 og København-Ringsted til ultimo 2022. Alstom har dog siden meldt en forsinkelse af Køge-
Næstved, og peger på, at den skyldes, at fremdriften med systemudviklingen ikke var, som forudsat, da
Alstoms systemudviklere pga. COVID-19 er hjemsendte for at undgå smittespredning. Dele af forsinkelsen
vil blive mitigeret, men på den baggrund, og da den kontraktuelle side af den reviderede udrulningsplan
endnu ikke er på plads, herunder også planen for implementering af en mindre del af de avancerede funkti-
onaliteter i Traffic Management Systemet, fastholdes projektets samlede status som gul. Det skal under-
streges, at den reviderede udrulningsplan for alle strækninger er i overensstemmelse med Banedanmarks
Anlægsplan.
S-banen
Projektet følger planen, der betyder, at det nye signalsystem er udrullet på alle strækninger i slutningen af
2022. På den baggrund er status grøn. Den næste store milepæl er ibrugtagningen af Farum-Nordhavn, Hel-
lerup-Nordhavn og Ringbanen (RO Nord) i januar 2021. Endnu en leverance i form af den tekniske løsning af
glatte skinner ibrugtages efter planen i 2021.
Der pågår fortsat drøftelser mellem Banedanmark og Energistyrelsen i forhold til en kommende konverte-
ring for den del af frekvensbåndet, der er tildelt CBTC-systemet. Banedanmark har en forhåbning om, at
der kan findes en fleksibel håndtering, så togdriften på S-banen og den fortsatte udrulning af signalsyste-
met sikres bedst muligt. De økonomiske og tidsmæssige konsekvenser er fortsat under afklaring. Omkost-
ningen er ikke indeholdt i Banedanmarks budget eller direkte i S-banekontrakten, ligesom det ikke var for-
udsat i CBTC-beslutningsgrundlaget, at man efterfølgende skulle indskrænke/flytte frekvensbånd. Der skal
derfor findes en alternativ finansiering.
Opdatering, 28. januar 2021:
Efter rapportens afslutning er RO Nord planmæssigt blevet ibrugtaget i week-
enden uge 3.
Statusrapport (December 2020-Januar 2021)
Resumé
4/29
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 80: Statusrapport for Signalprogrammet december 2020/januar 2021, fra transportministeren
2336259_0005.png
Metode bag vurdering af fremdrift
I rapporten gives der rød-gul-grøn-vurderinger af fremdriften dels overordnet på det samlede projekt
dvs. om
projektet kan gennemføres inden for Anlægsplanens rammer, dels på de enkelte udrulningsstrækninger/litra,
hvor arbejde er igangsat. Der gives således ikke en detaljeret status på de strækninger, hvor arbejdet ikke er
igangsat, eller hvor der endnu ikke foreligger en detaljeret plan. Vurderingerne af milepælene på strækningsni-
veau visualiseres som nedenstående proceslinje. Angivet i teksten under proceslinjen er Banedanmarks vurde-
ring af, hvornår det er forventningen, at milepælen er gennemført. Hvis vurderingen har ændret sig fra seneste
rapport, er den tidligere vurdering overstreget, og den nye er tilføjet nedenunder.
Farvevurderingen i proceslinjerne på strækningsniveau svarer ikke til farvemarkeringen i risikomatricerne. Mile-
pælene i procespilene farves og bruges til at indikere om den planlagte ibrugtagning er truet.
Der kan være tilfælde, hvor der endnu ikke er et estimat for gennemførelsen af milepælen. I disse tilfælde mar-
keres milepælen ud fra Banedanmarks umiddelbare vurdering: grøn, hvis denne forventes gennemført uden
problemer; gul, hvis der forventes udfordringer. Det bemærkes, at der godt kan være tilfælde, hvor enkelte mi-
lepæle vurderes at være udfordrede, men der kan dog være tilstrækkelig buffer i planen til, at Anlægsplanen kan
overholdes, hvorfor den samlede vurdering er grøn.
Milepæl gennemført som
planlagt og/eller ikke
udfordret
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
Milepæl udfordret og evt.
udskudt uden virkning på
ibrugtagningsdatoen
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
Milepæl udskudt med
virkning på
ibrugtagningsdatoen
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
For infrastrukturprojekterne fremgår milepælen Klar til ibrugtagning , som markerer det tidspunkt, hvor
Ba-
nedanmark vurderer, at
infrastrukturen
kan være klar til drift. Dette tidspunkt vil i de fleste tilfælde ligge tidli-
gere end det tidspunkt, som Anlægsplanen forudsætter, og den tidsmæssige reserve, bufferen, vil således være
markeret ved måneder. Ligeledes vil en eventuel buffer være markeret for den enkelte togtype; hvis serien for-
ventes udrustet før den skal bruges på en given strækning markeres dette.
Risikovurderingen fremgår under den konkrete milepæl i proceslinjen og vil desuden være uddybet i teksten.
For strækninger som er i ibrugtagningsfasen angives der hverken overordnet vurdering af fremdrift eller risiko,
da status ændrer sig for hurtigt ift. månedlig rapportering. Sådanne strækninger håndteres gennem et ibrugtag-
ningsforum (Commissioning Board), hvor alle relevante aktører er repræsenteret. Det er Boardet, der beslutter,
om strækningen kan ibrugtages. Boardet arbejder ud fra en omfattende liste med alle de aktiviteter og emner,
som skal håndteres i forbindelse med ibrugtagningen
herunder såkaldte kritiske knock-outs. Udvalgte væsent-
lige nøgleleverancer fra denne liste vil være gengivet ifm. strækningsgennemgangen for den enkelte strækning.
Status ændrer sig uge for uge og det er derfor ikke muligt at afspejle den aktuelle status i den månedlige rappor-
tering, og proceslinjen udgår derfor. Ministeriet orienteres om den aktuelle udvikling på tilsynsmødet om Sig-
nalprogrammet ligesom forligskredsen bag Signalprogrammet også orienteres månedligt.
Statusrapport (December 2020-Januar 2021)
Resumé
5/29
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 80: Statusrapport for Signalprogrammet december 2020/januar 2021, fra transportministeren
2336259_0006.png
Programplan og Risici
Statusrapport (December 2020-Januar 2021)
Programplan og Risici
6/29
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 80: Statusrapport for Signalprogrammet december 2020/januar 2021, fra transportministeren
2336259_0007.png
Statusrapport (December 2020-Januar 2021)
Programplan og Risici
7/29
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 80: Statusrapport for Signalprogrammet december 2020/januar 2021, fra transportministeren
2336259_0008.png
4.1 Forudsætninger
Banedanmark har identificeret en række forudsætninger forbundet med opfyldelsen af Anlægsplanen. Af for-
udsætninger kan her bl.a. nævnes:
At Signalprogrammet ikke påvirkes negativt af andre infrastrukturprojekter og/eller programmer fra
Anlægsplanen.
At Banedanmark og dets leverandører løbende kan tilpasse ressourcerne i henhold til Anlægsplanen
specielt omkring den høje aktivitet i 2024-2028. Samtidig skal kompetencerne tilpasses og bevares.
At erfaring fra de idriftsatte teststrækninger ikke giver anledning til markante ændringer i kontraktligt
aftalte tekniske løsninger, som vil kunne påvirke fremtidige udrulninger negativt.
At samarbejde og koordinering med togoperatørerne fungerer tilfredsstillende herunder f.eks., at spor-
spærringer opnås, at tog er til rådighed for udrustning samt, at togoperatørernes personale er til rådig-
hed for træning.
Programplanen forudsætter, at yderligere funktionalitet (avancerede trafikstyrings-funktionalitet) og software
releases ibrugtages trinvist, og at dette kan ske uden påvirkning af driften på berørte strækninger.
4.2 Programrisici
Signalprogrammets Risk Board identificerer løbende programrisici, som kan påvirke hele eller dele af program-
met. Programrisiciene og de mitigerende handlinger evalueres og håndteres løbende på Signalprogrammets
Risk Board møder. Risiciene er klassificeret som høj (rød), middel (gul) eller ubetydelig (grøn) ud fra en samlet
kvalitativ vurdering af sandsynligheden og konsekvensen for en risikos indvirkning på Anlægsplanen.
Som rapporteret sidst, har Signalprogrammet kontinuerligt evalueret sine foranstaltninger vedrørende Covid-19
og vurderer nye mitigerende handlinger, der kan afbøde en effekt af Covid-19 på programmets tidsplan og øko-
nomi. Covid-19 er nu tilføjet rapporteringen og rapporteres som programrisiko nr. 4.
Der rapporteres endnu en ny programrisiko i denne rapport som relaterer sig til EU’s . jernbanepakke. Som
følge af implementeringen af den 4. jernbanepakke, og et deraf øget tidsforbrug i sagsbehandlingen ifm. opnå-
else af sikkerhedsgodkendelser ved ændringer i ombordudrustningen, er der en risiko for forsinkelser af tidspla-
nen for ombordudrustningen, og dermed også påvirkning af ibrugtagning af strækninger. Sikkerhedsgodken-
delser skal foretages ifm. ændringer i bl.a. teknisk udstyr, komponenter og software. Programrisikoen fremgår
nedenfor som risiko nr. 3.
Vedrørende Programrisiko nr. 2 omhandlende mangel på ETCS udrustede arbejdskøretøjer, arbejdes der fortsat
på de mitigerende handlinger, og der er fortsat en positiv fremdrift på mitigationerne. Det forventes af Risk
Board, at risikoen kan nedbringes inden for en overskuelig periode.
Følgende risici er vurderet væsentlige at rapportere:
1.
Mangel på validatorer. Signalprogrammets projekter konkurrerer indbyrdes og med andre Ba-
nedanmark-projekter samt eksterne aktører om de nødvendige validatorer.
Risiko
Der er en risiko for, at ibrugtagninger kan blive forsinket, hvis Banedanmark prioriterer vali-
datorressourcerne anderledes, end hvad Signalprogrammet har lagt til grund i projekternes
produktionsplaner.
Mitigerende handlinger:
Statusrapport (December 2020-Januar 2021)
Programplan og Risici
8/29
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 80: Statusrapport for Signalprogrammet december 2020/januar 2021, fra transportministeren
2336259_0009.png
Der er en lang række af foranstaltninger og mitigerende handlinger iværksat for at minimere
risikoen for forsinkelser grundet mangel på validatorer. Igangværende og planlagte mitigatio-
ner, og som ikke tidligere er rapporteret, fremstår under hhv. a., b. og c.:
a.
Minimering af behovet for brug af validatorer på Øst- og Vestprojektet, ved at udvælge
teknologiske løsninger i forbindelse med bl.a. transitionszonerne og migrering af spor-
skifter og overkørsler, som kræver et minimalt antal af normvalideringer.
Indarbejde
temaet
validatorressourcer som en del af projekternes
Lessons Lear-
ned , således
at prognose om fremtidige behov kan præciseres og tilpasses yderligere.
Projekterne er anmodet om at være klar med dokumentation for ikke-tildelte valide-
ringsopgaver, hvis der opstår ledig validatorkapacitet f.eks. fra andre projekter i Ba-
nedanmark.
b.
c.
Signalprogrammet foretager prioritering af egne valideringsopgaver for at sikre, at de mest
nødvendige opgaver bliver tilgodeset. Prioriteringen bliver foretaget på månedsbasis i projek-
terne i samarbejde med Validatorprogrammet.
2.
Mangel på ETCS-udrustede arbejdskøretøjer til at foretage vedligeholdelsesarbejder.
Risiko
Der er en risiko for, at ibrugtagninger kan blive forsinket, hvis arbejdskøretøjerne til vedligehol-
delse af strækningerne ikke er udrustede med ETCS.
Mitigerende handlinger:
Der er nedsat en arbejdsgruppe bestående af medlemmer fra Signalprogrammet, Banedan-
marks Infrastrukturdivision og Alstom. Formålet med arbejdsgruppen er at fastlægge en plan
for udrustningen af arbejdskøretøjerne. De primære opgaver er for øjeblikket:
a.
Analyse- og behovsafdækning vedr. udrustning af arbejdskøretøjer jf. tidsplanerne i
programplanen og behovet for vedligehold på strækningerne fra Banedanmarks Infra-
strukturdivision. Dette indbefatter bl.a. at udarbejde en konsolideret udrustningsplan,
mellem hhv. Infrastrukturs vedligeholdelsesplan, oprydningsprojektet samt planen for
ombordudrustningen fra Signalprogrammet.
Forhandling med Alstom og Banedanmark Infrastrukturdivision om en endelig udrust-
ningsplan (Change Request 139).
b.
3.
NY RISIKO.
EU’s . jernbanepakke. Som en del af EU’s .
Jernbanepakke er der en forlænget sagsbehand-
lingstid samt et øget antal godkendelser kræves i forbindelse med opnåelse af sikkerhedsgod-
kendelser, som berører planen for ombordudrustning.
Flere ændringer til teknisk udstyr, komponenter og software skal godkendes, og det øgede
tidsforbrug kan få indflydelse på planen for ombordudrustningen samt derved også ibrugtag-
ningen af de enkelte strækninger.
Risiko
Der er en risiko for forsinkelser af ombordudrustning og ibrugtagninger grundet en forlænget
sagsbehandlingstid ifm. opnåelse af sikkerhedsgodkendelser.
Mitigerende handlinger:
Statusrapport (December 2020-Januar 2021)
Programplan og Risici
9/29
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 80: Statusrapport for Signalprogrammet december 2020/januar 2021, fra transportministeren
2336259_0010.png
En række mitigerende initiativer er sat i værk og omfatter for øjeblikket bl.a.:
a.
Analyse af tidsplaner for ombordudrustning og programplanen for vurdering af evt.
forsinkelser på ibrugtagninger, som følge af det længere tidsforbrug til sikkerhedsgod-
kendelser.
Anmodning om, at Alstom accelererer information om behov for ændringer, der kræ-
ver sikkerhedsgodkendelser, for derved at accelerere tidsplanen.
Sikre yderligere sikkerhedsressourcer i Onboard-organisationen til håndtering af de
løbende ændringer og facilitering af opnåelse af sikkerhedsgodkendelser hos myndig-
hederne.
b.
c.
4.
NY RISIKO.
Covid-19 situationen og påvirkning af leverandører samt medarbejdere.
Risiko
Der er en risiko for forsinkelser af ibrugtagninger og øgede omkostninger grundet Covid-19 si-
tuationen, herunder udfordringer for leverandørerne i at levere til tiden grundet restriktioner
samt en række påvirkninger af Signalprogrammets stab.
Mitigerende handlinger:
Signalprogrammet har løbende tilpasset sig de gældende krav til arbejdspladsen fra myndighe-
derne, og har lavet tiltag for at sikre effektiviteten og arbejdsforholdene bedst muligt under de
givne omstændigheder, herunder bl.a.:
Leverandørsiden:
a.
Kontinuerlig dialog og afrapportering om leverancer og evt. påvirkninger af disse som
følge af Covid-19 situationen.
Signalprogrammets medarbejdere:
a.
For sikring af det bedst mulige fysiske arbejdsmiljø under hjemsendelsen, har alle Ba-
nedanmarks medarbejdere fået tilbud om levering af kontorudstyr, ligesom medarbej-
derne er opfordret til at anvende stationære skærme, mus og tastaturer på hjemme-
kontoret, udlånt af Banedanmark.
Sikring af godt arbejdsmiljø og effektivitet er søgt understøttet, bl.a. ved ledelseskom-
munikation af god praksis for hjemmearbejde og online møder, samt afholdelse af
workshops med bl.a. trivsel som tema.
Revision af mødefrekvenser i hele organisationen, herunder 1:1 møder og teammøder,
med henblik på at sikre bedst mulig kontakt under fraværet af en fysisk arbejdsplads.
Monitorering af hvorvidt og hvordan tiltrækning og fastholdelse af medarbejdere på-
virkes af Covid-19 situationen, herunder planlægning af evt. tiltag.
b.
c.
d.
5.
Ukoordinerede fornyelses- og anlægsprojekter på migrerede linjer. På strækninger hvor ETCS
er taget i brug, og hvor der skal udføres fornyelses- og anlægsprojekter, vil en ændring af ETCS
ofte være påkrævet. Ændringerne kræver dog koordinering, planlægning og budgettering for
at kunne gennemføres, ligesom det indebærer et træk på Signalprogrammets program- og
projektressourcer.
Statusrapport (December 2020-Januar 2021)
Programplan og Risici
10/29
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 80: Statusrapport for Signalprogrammet december 2020/januar 2021, fra transportministeren
2336259_0011.png
Risiko
Der er en risiko for forsinkelser af udrulningen af programplanen som følge af ukoordinerede
fornyelses- og anlægsprojekter på migrerede linjer.
Mitigerende handlinger:
Signalprogrammet arbejder med flere mitigerende handlinger, herunder:
a.
b.
c.
d.
e.
Iværksætte aftaler med leverandørerne om etablering af release windows til æn-
dringer på migrerede strækninger.
Etablering af organisering og proces til brug for ændringer på migrerede stræknin-
ger.
Etablering af ændringsportefølje på baggrund af kendte fornyelses- og anlægspro-
jekter og proces for vedligehold, herunder tidsplan ift. release windows.
Etablering af godkendelses-/prioriteringsproces vedrørende ændringer til migre-
rede strækninger.
Etablering af governance omkring aftaler og budgetoverførsler med relevante in-
terne stakeholdere (Trafik, Anlæg, Infrastruktur).
6.
Cybersikkerhed i relation til Signalprogrammets leverancer. Cybersikkerhed er bundet op på ar-
bejdet med udvikling, levering og stabilisering af systemerne op mod Anlægsplanen, idet IT-
/softwaredelen er en væsentlig forudsætning for en række af Signalprogrammets udrulninger.
Risiko
Der er en risiko for utilstrækkelige leverancer på IT/software og dets sikkerhed. Dette er grundet
uklare regler i Banedanmark og en umoden IT-sikkerhedsorganisation hos leverandørerne, her-
under manglende ressourcer og budget.
Mitigerende handlinger:
a.
Udvikle og implementere risikovurderinger af IT/software-leverancer i samarbejde
med Fjernbane Vest og Øst, Onboard samt leverendørerne for sikring af den rette IT
sikkerhedskvalitet.
Udarbejde Statement of Applicability vedrørende Signalprogrammets leverancer
i
henhold til ISO27001/2.
Planlægning og udførelse af penetrationstests på områder, som ligger udenfor det nu-
værende IT’s sikkerhedsområde samt etablere overvågning af ERTMS-kommunikatio-
nens grænseflader.
b.
Statusrapport (December 2020-Januar 2021)
Programplan og Risici
11/29
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 80: Statusrapport for Signalprogrammet december 2020/januar 2021, fra transportministeren
2336259_0012.png
4.3 Risikobillede for projekternes tidsplaner
I dette afsnit angives for hver af Signalprogrammets leverancer den samlede risikovurdering. Risikostyring og
vurderingen af Signalprogrammet er særligt knyttet til projekternes tidsplaner og muligheden for at overholde
Anlægsplanen. Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitigerende handlinger.
Ombordudrustning
Risikovurderingen af de enkelte togtyper er alle på nær DSB’s Indusi vurderet op imod datoen for, hvornår
togene skal bruges af operatørerne til de relevante strækninger.
Ændringer siden sidst:
Der foretages fortsat ingen risikovurdering af IR4, da planen genbesøges mhp. at genetablere bufferen og
sikre, at de første 24 tog er udrustet i tide til ibrugtagning af København-Ringsted i december 2022. Ligeledes
udgår risikovurderingen af IC3 Indusi denne gang, da der pt. pågår afklaring af behov og installationsmetode.
Der er i december 2020 truffet beslutning om, at Lokaltogs IC2 udrustes med nyt ombordudstyr. Når en plan
er aftalt, vil der blive foretaget en risikovurdering. Det samme er gælden for de resterende af Lokaltogs
Lint41.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj.
DSB IC3
(72 til december 2022)
DSB ABs
(25 til december 2023)
Statusrapport (December 2020-Januar 2021)
Programplan og Risici
12/29
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 80: Statusrapport for Signalprogrammet december 2020/januar 2021, fra transportministeren
2336259_0013.png
Fjernbane Vest
Ændringer siden sidst:
Softwareopgraderingen DK2.1 håndteres også denne gang som et issue, men frem til næste rapport vil der
blive foretaget en risikovurdering af den reviderede plan, hvor opgraderingen implementeres i september
2021.
Risikoniveauet af (Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-(Herning), RO6, er faldet til ubetydeligt denne gang. Det skyl-
des, at vi nu arbejder med en plan, som tilsiger ibrugtagning i 2. kvartal 2023 og ikke 1. kvartal.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
RO4 - (Vejle)-Holstebro-Herning-(Skanderborg)
(SEP22)
RO6 - (Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-(Herning)
(2. kvt. 2023)
Statusrapport (December 2020-Januar 2021)
Programplan og Risici
13/29
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 80: Statusrapport for Signalprogrammet december 2020/januar 2021, fra transportministeren
2336259_0014.png
Fjernbane Øst
Ændringer siden sidst:
Det er nu forventningen, at Køge-(Næstved) (EDL S) kan ibrugtages i august 2021. Risikoniveauet vurderes
som middel. Ibrugtagningsforummet er etableret og første møde afholdes i februar, hvorefter vi følger den
sædvanlige rapportering, som betyder, at risikovurderingen udgår.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
ELD S
Køge-(Næstved)
(AUG21)
RO7syd
Mogenstrup-Rødby
(DEC21)
RO1
Købehavn-Ringsted
(DEC22)
RO8 - Roskilde-Holbæk-Kalundborg
(Ultimo 2024)
Statusrapport (December 2020-Januar 2021)
Programplan og Risici
14/29
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 80: Statusrapport for Signalprogrammet december 2020/januar 2021, fra transportministeren
2336259_0015.png
S-bane
Ændringer siden sidst:
Risikovurderingen af den tekniske løsning af glatte skinner (MSR) udgår fra og med denne rapport. Det
skyldes, at leverancen nu er overgået til ibrugtagningsfasen, hvorfor risici og milepæle håndteres af det
nedsatte ibrugtagningsforum.
Konsekvensen ved en forsinkelse af RO C er denne gang steget, men risikoniveauet er stadig vurderet mid-
del. Ændringen skyldes en samlet vurdering af risici identificeret for strækningen.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
RO Center
Nordhavn-Carlsberg/Bavnehøj
(Januar 2022)
RO Syd - Sydhavn-Køge og Carlsberg/Høje Taastrup
(September 2022)
Afsluttende leverancer (PoD)
(Marts 2023)
Statusrapport (December 2020-Januar 2021)
Programplan og Risici
15/29
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 80: Statusrapport for Signalprogrammet december 2020/januar 2021, fra transportministeren
2336259_0016.png
Fjernbane Ombordudrustning
Overordnet status:
Flere togserier var ved udgangen af 2020 udrustet, som forudsat, og i alt er 130 tog udrustet med nyt ombordu-
dstyr og godkendt til drift. Togene omfatter bl.a. alle Desirotog hos Nordjyske Jernbaner, 35 IC3, samtlige Arri-
vas Lint41-tog
og alle DSB’s MQ-tog,
som i december 2020 blev overdraget til Arriva.
Alle togtyper forventes fortsat klar til det tidspunkt, hvor de skal bruges. Dog arbejdes der sammen med DSB på
at genetablere en tidsmæssig reserve i planen for udrustning af DSB’s IR , ligesom der pågår afklaring vedr.
DSB’s IC Indusi, som er en grænsekrydsende flåde, hvilket gør godkendelsesprocessen
kompliceret.
Transportministeriet har i december 2020 truffet beslutning om, at Lokaltogs IC2 skal udrustes med nyt ombor-
dudstyr. Lokaltog har med Banedanmark fundet en løsning, så perioden fra Nykøbing Falster station overgår til
ny signalteknologi i december 2021, og til IC2 er udrustet, forventeligt medio 2023, kan håndteres.
5.1
Kritisk vej og fremdrift
Ombordudrustningsprojektets kritiske vej følger infrastrukturen og er dermed knyttet til, hvornår de enkelte
togtyper skal være klar til drift på de enkelte strækninger.
Der er fortsat generelt luft i planen i forhold til, hvornår togene skal bruges for at kunne sætte den givne stræk-
ning i drift i forhold til det angivne tidspunkt i Anlægsplanen.
Projektets kritiske vej fremgår af proceslinjen herunder. Farvemarkeringen indikerer, om det er forventningen,
at milepælene nås til den forudsatte tid, men er ikke et udtryk for risikovurdering. Milepælene og eventuelle af-
vigelser for de enkelte togtyper fremgår af gennemgangen i det efterfølgende afsnit.
•1.
kvt. 2020
December
2020
Januar 2021
Ultimo 2022
2023
2025
Behov:
Behov:
Behov:
29 Arriva Lint41 Struer- 12 Lokaltog Lint41 til
43 Arriva Lint41 til
Roskilde-Køge
Thisted
Gennemført
Struer-Holstebro
Gennemført NOV20
FEB20
Gennemført OKT20
Milepæl
i Trafikplan:
20 IC3
Gennemført
JUN20
Behov:
20 MQ
overdrages fra DSB til
Arriva
Gennemført
NOV20
Behov:
Min. 12 ABs, 72
Behov:
25 ABs til brug
Behov:
96 IC3 (dvs.
IC3 og 24 IR4 (en del af på Aalborg-Aarhus 2.
inklusive 17 Indusi) til
grundlaget for at kunne halvår 2023
brug på Aarhus-
fremrykke
Fredericia 4. kvt. 2025
Behov:
25 Lokaltog
ibrugtagning af
Lint41 medio 2023
København-Ringsted
)
Behov:
13 Lokaltog IC2
til Nykøbing F. medio
2023
5.2 Særligt om COVID-19 og fremdrift
Alstom har rejst bekymring for, at der kan opstå forsinkelser pga. corona-situationen, men det har endnu kun
materialiseret sig få steder bl.a. ift. adgangen til visse værksteder. Der er således pt. ingen væsentlige ændringer
til udrustningsplanen.
Statusrapport (December 2020-Januar 2021)
Fjernbane Ombordudrustning
16/29
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 80: Statusrapport for Signalprogrammet december 2020/januar 2021, fra transportministeren
2336259_0017.png
5.3 Overblik over status for aktuelle togtyper
5.3.1 DSB IC3
Trafikplan:
20 tog DEC
2020
Gennemført
JUN20
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 2 er udrustet og godkendt
Antal serietog: 34 ud af 79 er udrustet og godkendt
7
mdr.
KLAR: 46
tog
APR21
MAJ21
Trafikplan:
46 tog DEC
2021
KLAR: 72
tog
SEP22
3 mdr
.
Trafikplan:
Min. 72 tog
DEC 2022
Risiko: Middel
KLAR: 79
tog
NOV22
Med udgangen af 2020 er 35 tog udrustet og godkendt. Udrustningen fortsætter nu mhp. at have i alt 46 tog
klar ved udgangen af året, som forudsat i Trafikplanen. Målet om udrustning af de 46 tog forventes opnået i
maj. Milepælen er gul, da det er en lille forskydning siden sidst.
De 72 tog, der som minimum er påkrævede fra december 2022 til drift på København-Ringsted, forventes stadig
klar i september 2022, og de 79 forventes klar i november 2022.
Risikoniveauet for de første 72 tog, som skal være klar til drift på København-Ringsted fra december 2022, klas-
sificeres fortsat som middel. Der er 20-40 % risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder.
5.3.2 DSB IC3 INDUSI
First of Class (FoC = prototype): 0 ud af 1 er udrustet og godkendt
Antal serietog: 0 ud af 16 er udrustet og godkendt
Design
igangsat
Afventer afklaring
Start FoC
Afventer afklaring
Ibrugtag-
ningstil. FoC
Afventer afklaring
Start serie
Afventer afklaring
KLAR:
17 tog
MAR24
Behov: 96 IC3
Aarhus-
Fredericia 4.
kvt. 2025
Pt. pågår afklaring af forskellige scenarier for udrustningen af togene, og milepælene ovenfor er derfor behæf-
tet med usikkerhed, hvorfor de fleste er grå. Banedanmark er gennem Transportministeriets Trafikplansgruppe i
dialog med DSB, hvor drøftelserne også drejer sig om, hvordan DSB kan opretholde så hensigtsmæssig en drift,
som muligt. Fra Signalprogrammets side forventes en afklaring i løbet af foråret. Derudover er der, som tidli-
gere rapporteret, en usikkerhed forbundet med godkendelsesprocessen, da Indusi-togene skal godkendes di-
rekte af ERA. Dette indgår også i drøftelserne af de forskellige udrustningsscenarier.
Da plangrundlaget pt. drøftes, er der i denne måned ingen risikovurdering.
5.3.3 Lokaltog Lint41
Antal First of Class (FoC = prototype): 0 ud af 1 er udrustet og godkendt
Antal serietog: 0 ud af 24 er udrustet og godkendt
Statusrapport (December 2020-Januar 2021)
Fjernbane Ombordudrustning
17/29
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 80: Statusrapport for Signalprogrammet december 2020/januar 2021, fra transportministeren
2336259_0018.png
KLAR: 16 tog
Roskilde-Køge
Gennemført Nov20
Start FoC
JUL21
Ibrugtagningstill
.
FEB22
Start
serie
MAJ22
KLAR: 25 tog
JUL23
De første 16 tog, som var nødvendige for, at Lokaltog planmæssigt kunne overtage driften af strækningen Ros-
kilde-Køge ved køreplansskiftet medio december 2020, var klar som forudsat. Fra denne rapport følges derfor
den tredje og sidste serie af Lokaltogs Lint41 togflåde. Serien består af 25 tog, der forventes klar sommeren
2023. Pt. afklares det driftmæssige behov, som togene skal understøtte. Risikovurderingen vil fremgå fra næste
rapportering.
5.3.4 DSB ABs (dobbeltdækkertog)
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 2 er udrustet og godkendt
Antal serieudrustede tog: 7 ud af 23 er udrustet og godkendt
Start 1. FoC
Gennemført
APR19
Ibrugtagn.
till. level 0
Gennemført
NOV19
Start serie
Gennemført
MAJ20
KLAR: 12
tog
MAR21
20
mdr
.
BEHOV:
Min. 12 Kh-
Rg DEC22
KLAR: 25
tog
NOV22
12
mdr.
BEHOV: 25
Aalb.-Aarh.
DEC23
Risiko: Ubetydeligt
Der er ingen ændringer siden sidst. Serieudrustningen fortsætter, og i alt er otte tog udrustet. De første 12 tog,
der som minimum skal være klar til ibrugtagning af Køebnhavn-Ringsted i december 2022 forventes klar i marts
2021.
Efter drøftelser med DSB har det været muligt at optimere værkstedsforholdene, så de bringes i overensstem-
melse med behovene. Det betyder, at togene ikke længere skal vendes. Dette begrænser behovet for lokofø-
rere/køremænd og er med til at gøre planen mere robust. Dette vil blive implementeret senest ved udrustningen
af det 11. serietog.
Risikoniveauet klassificeres fortsat som ubetydeligt. Der er 10-20 % risiko for en forsinkelse på 0-1 måned, målt
op mod at have 25 tog klar til december 2023.
5.3.5 DSB IR4
Antal First of Class (FoC = prototype): 0 ud af 1 er udrustet
Antal serieudrustede tog: 0 ud af 43 er udrustet
Design & klar til
indkøb til FoC
Gennemført og
udrustning af FoC
påbegyndt NOV19
Ibrugtagningstil
l. til level 2
FEB21
MAR21
Start serie
MAR21
MAJ21
KLAR: 24
tog
Dec 22
NOV22
DEC22
Behov: 24 tog
Den ny bane
DEC22
KLAR: 44 tog
MAR24
APR24
Der er også denne gang forskydninger til planen, og de første 24 tog forventes nu først klar i december 2022.
Der er således ingen buffer tilbage, men Banedanmark, Alstom og DSB arbejder sammen om at identificere til-
tag, der kan optimere planen. Det er derfor Banedanmarks forventning, at togene vil være klar i tide til ibrug-
tagning af København-Ringsted. Indtil en ny plan er konsolideret, fremgår der ingen risikovurdering.
Statusrapport (December 2020-Januar 2021)
Fjernbane Ombordudrustning
18/29
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 80: Statusrapport for Signalprogrammet december 2020/januar 2021, fra transportministeren
2336259_0019.png
5.3.6 Lokaltog IC2
Antal First of Class (FoC = prototype): 0 ud af 1 er udrustet
Antal serieudrustede tog: 0 ud af 12 er udrustet
Start FoC
Under planlægning
Ibrugtagningstill.
Under planlægning
Start serie
Under planlægning
KLAR: 13 tog
Medio 2023
BEHOV: 13 til
Lollandsbanen
(adgang til Nykøbing
F.) Medio 2023
Transportministeriet har i december 2020 truffet endelig beslutning om, at IC2 skal udrustes. Banedanmark har
sammen med Lokaltog og Alstom afholdt et kick off møde for at drøfte installationsplan og aktiviteter. Indtil
videre er forventningen, at togene skal være klar medio 2023. Lokaltog har identificeret en løsning, så de kan
opretholde deres drift på Lollandsbanen fra Nykøbing F. station, når strækningen Mogenstrup-Rødby overgår til
ny signalteknologi i december 2021. Når plangrundlaget er mere solidt, vil der blive foretaget en risikovurdering,
forventeligt til næste rapport.
5.3.7 Banedanmarks arbejdskøretøjer
Banedanmarks arbejdskøretøjer skal ombordudrustes med udstyr, så de kan befærde ERTMS-strækninger. Ar-
bejdet med at opnå ibrugtagningstilladelsen til FoC + FoS på den første type af gule arbejdskøretøjer (HOBW)
pågår fortsat.
Statusrapport (December 2020-Januar 2021)
Fjernbane Ombordudrustning
19/29
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 80: Statusrapport for Signalprogrammet december 2020/januar 2021, fra transportministeren
2336259_0020.png
Fjernbane Vest
Overordnet status:
Status for projektet er markeret grøn, da fremdriften følger den kritiske vej. To strækninger i Vestdanmark er i
drift med det nye signalsystem, og ibrugtagning af den næste strækning, (Langå)-Struer-(Holstebro), forventes
igangsat medio januar 2021.
Opdatering, 28. januar 2021:
Efter rapportens afslutning blev ibrugtagningen af det nye signalsystem på første
etape af strækningen Langå-Struer-Holstebro gennemført den 26. januar. Ibrugtagningen måtte desværre ud-
skydes i 24 timer, da Banedanmark ikke havde modtaget den nødvendige sikkerhedsdokumentation fra leve-
randøren for test af de installationer, som blev udført i løbet af weekenden. Banedanmark var klar til ibrugtag-
ning og vurderer, at der ikke er tale om tekniske problemer, men måtte af sikkerhedsmæssige årsager aflyse
toggangen mandag den 25. januar. Næste etape af ibrugtagning er strækningen Holstebro-Struer-Vinderup.
Banedanmark indgår i drøftelser med leverandøren for at sikre, at ibrugtagningen denne gang kan ske som
planlagt.
6.1 Kritisk vej og fremdrift
Vestprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen. Den første strækning i Nordjyl-
land, (Frederikshavn)-Lindholm, blev ibrugtaget i efteråret 2018. Fokus er nu på at sikre et driftsstabilt produkt
og udrulle på yderligere strækninger i Midt- og Vestjylland forud for ibrugtagning af den kritiske hovedstræk-
ning, (Fredericia)-Aalborg. Denne strækning skal elektrificeres forud for indsættelse af Fremtidens tog. Andre
strækninger i Vest- og Sydjylland er ikke kritiske for den samlede udrulningsstrategi og forventes at kunne gen-
nemføres inden 2027.
Vestprojektets kritiske vej fremgår af illustrationen nedenfor.
4 kvt. 2018
Ibrugtagning af
Lindholm-
Frederikshavn
Gennemført
2021
Driftstabilt produkt
inkl. RDT på Thisted-
Langå- (Holstebro)
Ultimo 2021
Start installation
Aarhus-Aalborg
Ultimo 2024
Ibrugtagning af
Aarhus-Aalborg
Ultimo 2025
Ibrugtagning
Fredericia-Aarhus
(forudsætning for
elektrificering og
Fremtidens tog til
Aalborg ultimo 2026)
6.2 Særligt om COVID-19 og fremdrift
Som rapporteret tidligere har der indtil videre kun været mindre påvirkninger af Vestprojektet pga. Covid-19.
Der er særligt fokus på situationen ift. ibrugtagning af (Langå)-Struer-(Holstebro). Aktuelt er der ingen negative
konsekvenser af COVID-19-situationen for ibrugtagning. Fremdriftsopfølgningen er intensiveret både før og
under ibrugtagning, og der er udpeget substitutter for de fleste nøgleressourcer med henblik på at forebygge
problemer i forbindelse med sygemeldinger. Der tages i det hele taget de fornødne forholdsregler i overens-
stemmelse med myndighedernes retningslinjer. I tilfælde af udbredt sygdom må der dog forventes forsinkelse
og evt. udsættelse af ibrugtagning. Samtidig vil eventuelt skærpede rejserestriktioner for erhvervsrejser fra
Tyskland og Frankrig kunne få konsekvenser for ibrugtagningsarbejdet.
Projektet vil løbende søge at mitigere evt. negative konsekvenser af COVID-19-situationen for ibrugtagning,
herunder eventuelt afledte forsinkelser af de kommende ibrugtagninger.
Statusrapport (December 2020-Januar 2021)
Fjernbane Vest
20/29
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 80: Statusrapport for Signalprogrammet december 2020/januar 2021, fra transportministeren
2336259_0021.png
6.3 Overblik over status for aktive strækninger
I dette afsnit følges de aktive strækninger, dvs. de strækninger, hvor arbejdet er igangsat. De resterende, efter-
følgende strækninger behandles i det afsluttende afsnit. Her er det Banedanmarks Anlægsplan, som udgør plan-
grundlaget, og planen forventes overholdt.
6.3.1 (Langå)-Struer-(Holstebro) - (RO5) (inkl. Struer St.)
Medio 2021
Ansøgningen om ibrugtagningstilladelsen blev planmæssigt sendt til Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen, som til-
delte tilladelsen i uge 1. Banedanmark er meget tilfreds med processen, og det er særdeles positivt for Signal-
programmet, at sikkerhedsprocessen er forløbet så gnidningsfrit. Ibrugtagning igangsættes efter planen i uge 3,
og vil forløbe over fem faser med afslutning primo april.
Inden ibrugtagning er der blevet implementeret en løsning på det problem, som var med forbindelsen mellem
togene og radioblokcentret. Forbindelsesproblemet skabte udfordringer for driften på de allerede migrerede
strækninger og ville kun blive større, efterhånden som flere strækninger overgår til ERTMS. Derfor var det vig-
tigt, at løsningen blev implementeret, inden den næste strækning blev ibrugtaget. Indtil videre ser løsningen ud
til at fungere.
6.3.2 Softwareopgradering DK2.1 (EDL, RO8 og RO5)
September 2021
Design/Scope
Testforløb
afsluttes
2020
Ibrugtagningstilladelse
Ibrugtagning
Medio 2021
JUN21
SEP21
Scope frosset
JUN21
Som rapporteret sidst, vil implementeringen af denne opgradering blive forsinket. Der er tale om en mindre for-
sinkelse, som betyder, at opgraderingen sker i september og ikke juni 2021. Forsinkelsen kan håndteres, idet det
fortsat er gældende, at opgraderingen skal være på plads inden ibrugtagning af den næste strækning, (Vejle)-
Holstebro-Herning-(Skanderborg) for ikke at påvirke udrulningen i Vestdanmark.
Der vil til næste statusrapport blive foretaget en risikovurdering imod den nye ibrugtagningsdato i september
2021.
6.3.3 (Vejle)-Holstebro-Herning-(Skanderborg) (RO4)
Ultimo 2022
Design*
Gennemført
Installation
færdig
FEB21
Testforløb
afsluttet
3. kvt.2021
•Ibrugtagn.
-tilladelse
2. kvt. 2022
Godkendt
ibrugtagning
SEP22
Risiko: Ubetydeligt
3 mdr.
Ibrugtagning
Anlægsplan
Ultimo 2022
*Signalling Layout er godkendt for strækningen
Der er ingen ændringer siden sidst, og den samlede ibrugtagning af strækningen forventes fortsat at finde sted i
september 2022, og dermed inden for Anlægsplanen. Installationsarbejdet er stort set afsluttet, dog har der væ-
ret forsinkelser af arbejdet på den østlige del, som startede op senere end forventet. Fremdriften følges nøje for
at undgå påvirkning af senere faser.
Risikoniveauet klassificeres fortsat som ubetydeligt. Der er 10-20 % risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder,
hvilket måles imod ibrugtagning i september 2022.
Statusrapport (December 2020-Januar 2021)
Fjernbane Vest
21/29
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 80: Statusrapport for Signalprogrammet december 2020/januar 2021, fra transportministeren
2336259_0022.png
6.3.4 (Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-(Herning) (RO6)
Ultimo 2023
Design*
FEB21
MAR21
Installation
færdig
SEP
21
NOV21
Testforløb
afsluttet
•Ibrugtagnings-
tilladelse
Godkendt
ibrugtagning
Ibrugtagning
Anlægsplan
Ultimo 2023
2. kvt. 2022
3. kvt. 2022
4. kvt. 2022
1. kvt. 2023
2. kvt 2023
Risiko: Ubetydeligt
*Signalling Layout godkendt for hele strækningen
Vi arbejder nu ud fra en forventning om, at strækningen ibrugtages i 2. kvartal 2023, hvilket er indenfor Anlægs-
planen. Milepælsoverblikket er på den baggrund justeret, og milepælene er markeret med gul for at vise æn-
dringen. Dialogen med Midtjyske Jernbaner om deres fortsatte adgang til Vemb station efter ibrugtagning på-
går fortsat.
Risikoniveauet er reduceret fra højt til ubetydeligt, da vurderinen nu måles imod ibrugtagning i 2. kvartal 2023.
Der er er 10-40 % risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder.
6.3.5 (Aarhus)-Aalborg Lufthavn (RO1nord)
Ultimo 2024
Ibrugtagning
Anlægsplan
RO1 Nord ULT24
(K25)
Design
Afventer planlægning
Installation
færdig
Afventer
planlægning
Testforløb
afsluttet
Afventer
planlægning
Ibrugtagningstilla
delse
Afventer
planlægning
Godkendt
ibrugtagning
Afventer
planlægning
Der arbejdes fortsat på en detaljeret plan for strækningen. Det er fortsat Banedanmarks vurdering, at stræknin-
gen kan ibrugtages ultimo 2024, som forudsat i Anlægsplanen.
6.3.6 (Fredericia)-Aarhus (RO1syd)
Ultimo 2025
Installation
færdig
Afventer
planlægning
Testforløb
afsluttet
Afventer
planlægning
Ibrugtagningstilla
delse
Afventer
planlægning
Godkendt
ibrugtagning
Afventer
planlægning
Ibrugtagning
Anlægsplan
RO1
Syd ULT25 (K26)
Design
Afventer planlægning
På strækningen Fredericia-(Aarhus) ibrugtages nyt signalsystem ultimo 2025, hvilket er afstemt med nødven-
digheden af at kunne køre IC4-tog til værksted i Aarhus frem til og med tredje kvartal 2025. Den detaljerede
planlægning af udrulningen på strækningen pågår, og der koordineres med de af Banedanmarks øvrige projek-
ter, som også har arbejder på strækningen. Endvidere pågår der fortsat overvejelser omkring, hvordan Aarhus H
i forbindelse med Aarhus H-projektet bedst ibrugtages, hvilket kan få konsekvenser for Signalprogrammets ud-
rulning. Grundet den manglende afklaring fastholdes milepælen som gul.
6.3.7 Efterfølgende strækninger
Som beskrevet ovenfor er strategien for implementeringen af Signalprogrammet lagt på en måde, så det sikres,
at det er et stabilt system, som er i drift på strækninger i Nord-, Vest- og Midtjylland,
inden
det udrulles på ho-
vedstrækningen Fredericia-Aarhus-Aalborg.
Statusrapport (December 2020-Januar 2021)
Fjernbane Vest
22/29
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 80: Statusrapport for Signalprogrammet december 2020/januar 2021, fra transportministeren
2336259_0023.png
Fjernbane Øst
Overordnet status:
I december 2019 blev Roskilde-Køge den første strækning i Østdanmark, der overgik til det nye signalsystem.
Der ses fortsat forbedringer af driften her, som i december 2020 blev overtaget af Lokaltog.
I april 2020 indgik Banedanmark og Alstom en aftale, som på baggrund af en detaljeret planlægning bekræfter,
at strækningen Køge-Næstved kan tages i brug til juni 2021, Mogenstrup-Nykøbing Falster til ultimo 2021 og
København-Ringsted til ultimo 2022. Alstom har dog siden meldt en forsinkelse af Køge-Næstved, og peger på,
at den skyldes, at fremdriften med systemudviklingen ikke var, som forudsat, da Alstoms systemudviklere pga.
COVID-19 er hjemsendte for at undgå smittespredning. Dele af forsinkelsen vil blive mitigeret, men på den bag-
grund, og da den kontraktuelle side af den reviderede udrulningsplan endnu ikke er på plads, herunder også pla-
nen for implementering af en mindre del af de avancerede funktionaliteter i Traffic Management Systemet,
fastholdes projektets samlede status som gul. Det skal understreges, at den reviderede udrulningsplan for alle
strækninger er i overensstemmelse med Banedanmarks Anlægsplan.
7.1 Kritisk vej og fremdrift
Østprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen, og er visualiseret af proceslinjen
herunder. Fokus er på at ibrugtage teststrækningerne Roskilde-Køge-Næstved og derefter prioritere Mogen-
strup-Nykøbing F. På Mogenstrup-Nykøbing F. er implementeringen af det nye signalsystem en forudsætning
for fuld drift. Strækningen skal desuden elektrificeres, før elektriske tog indsættes. Der er i april 2020 indgået
aftale med Alstom om, at København-Ringsted ibrugtages i slutningen af 2022, og strækningen Roskilde-Hol-
bæk-Kalundborg (Nordvestbanen) er blevet fremrykket til ultimo 2024. Signalprogrammet skal sikre et drifts-
stabilt produkt forud for ibrugtagning af København-Peberholm. Forsinkelsen af Odense-Svendborg påvirker
ikke de kritiske strækninger, og det samlede projekt forventes gennemført senest 2030.
.
4. kvt. 2019
Ibrugtagning af
Roskilde-Køge
(Øst EDL Nord)
Gennemført DEC19
Medio 2021
Ibrugtagning af
Køge-Næstved
(Øst EDL Syd)
Ultimo 2021
December
2022
Ultimo 2024
2025
Driftsstabilt
produkt
4. kvt. 2025
Ibrugtagning af
København-
Peberholm
Ibrugtagning af
Ibrugtagning af,
Ibrugtagning af
Mogenstrup-Rødby.
København-
Roskilde-Holbæk-
(Forudsætning for
Ringsted
Kalundborg(Nord-
elektrificering af
vestbanen)
strækning) samt
indsætte eltog til
Nykøbing F.
7.2 Særligt om COVID-19 og fremdrift
Alstom varslede i august 2020 en forsinkelse af den næste strækning, Køge-Næstved, grundet en langsommere
systemudvikling end forudsat, hvilket skyldes, at Alstoms systemudviklere er hjemsendt for at undgå smitte-
spredning. Derudover er projektets fremdrift pt. ikke påvirket af COVID-19.
Statusrapport (December 2020-Januar 2021)
Fjernbane Øst
23/29
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 80: Statusrapport for Signalprogrammet december 2020/januar 2021, fra transportministeren
2336259_0024.png
7.3 Overblik over status for aktive strækninger
I dette afsnit følges de aktive strækninger, dvs. de strækninger, hvor arbejdet er igangsat. De resterende, efter-
følgende strækninger behandles i det afsluttende afsnit. Her er det Banedanmarks Anlægsplan, som udgør plan-
grundlaget, og planen forventes overholdt.
7.3.1 Softwareopgradering (EDL N2) af teststrækning (Roskilde)-(Køge) (EDL N)
Medio 2020
For at kunne løfte de tilbageværende systemrestriktioner, som har været gældende på (Roskilde)-(Køge) siden
ibrugtagning i december 2019, var det nødvendigt at gennemføre endnu én dags testkørsel (Trial Run). Denne
test blev gennemført i uge 51 med tilfredsstillende resultat. Når restriktionerne løftes kan de yderligere funktio-
naliteter implementeres. Det er Banedanmarks forventning, at det kan ske ifm. ibrugtagning af den næste
strækning, Køge-(Næstved). Leverancen følges derfor fremover som en del af rapporteringen af EDL S.
7.3.2 Teststrækning Køge-(Næstved) (EDL S)
Medio 2021
Design
Gennemført
Installation
afsluttet
Gennemført AUG20
Testforløb
afsluttet
MAJ21
Ibrugtag-
ningstillad.
AUG21
JUL21
Godkendt
ibrugtagning
SEP21
AUG21
Ibrugtagning
Anlægsplan
Medio 2021
Som rapporteret tidligere vil ibrugtagning ikke kunne ske i juni 2021, som ellers var aftalt mellem leverandøren
og Banedanmark, hvilket skyldes den langsommere systemudvikling hos Alstom grundet hjemsendte medar-
bejdere. Sammen med leverandøren har Banedanmark de seneste måneder arbejdet på at mitigere den vars-
lede forsinkelse, hvilket er lykkedesfor hovedparten af forsinkelsen. Planen er derfor nu, at strækningen ibrugta-
ges i starten af august 2021. Milepælsoverblikket er på den baggrund opdateret.
Systemudviklingen
og ikke mindst systemkvaliteten
følges nøje, og ibrugtagning i august forudsættes af, at
Banedanmark vurderer, at kvaliteten er tilstrækkeligt god. I januar og februar testes systemet, og Banedanmark
vil på den baggrund få en indikation af, om systemudviklingen er tilfredsstillende.
Statusrapport (December 2020-Januar 2021)
Fjernbane Øst
24/29
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 80: Statusrapport for Signalprogrammet december 2020/januar 2021, fra transportministeren
2336259_0025.png
7.3.3 Mogenstrup-Rødby (RO7 syd)
Medio 2022
Design*
Gennemført
NOV20
Installation
SEP21
OKT21
Testforløb
AUG21
DEC21
Ibrugtagnings
-tilladelse
NOV21
DEC21
Godkendt
ibrugtagning
DEC21
6
mdr..
Ibrugtagning
Anlægsplan
Medio 2022
Risiko: Middel
*Signallayout godkendt
Note: Signalprogrammet ibrugtages på strækningen i december 2021. Fra juli 2021 og til strækningen ibrugtages med ERTMS køres der med en
trafikal løsning, som muliggør ét tog i timen i hver retning.
Planen er fortsat, at ibrugtagning sker i december 2021. Der er desuden en stærk binding til Køge-Næstved, idet
det stort set er den samme generiske systemsoftware, der skal ibrugtages. Rettidig ibrugtagning af Mogen-
strup-Rødby afhænger derfor af en planmæssig systemudvikling.
Milepælsoverblikket er denne gang justeret, så det stemmer med den integrerede plan, som er udarbejdet for
strækningen sammen med de af Banedanmarks øvrige projekter, som også har aktiviteter på strækningen.
Ibrugtagningsmilepælen fastholdes gul for at vise bindingerne til såvel disse andre projekter, som til afhængig-
heden til udviklingen af systemsoftwaren, som ibrugtages på Køge-Næstved.
I forbindelse med ibrugtagning af strækningen vil trafikstyringssystemet bl.a. udvides til at kunne håndtere
klapbroer som den over Guldborgsund ved Nykøbing Falster.
Risikoniveauet er fortsat vurderet som middel. Der er 40-60 % risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder, hvilket
vurderes i forhold til ibrugtagning i december 2021.
7.3.4 København-Ringsted (RO1)
December 2022
Signallayout
godkendt
JAN21
Installation
OKT21
DEC21
Testforløb
NOV22
Ibrugtagningstill.
DEC22
Godkendt
ibrugtagning
DEC22
Risiko: Middel
Ibrugtagning
Anlægsplan
December 2022
Eneste ændring siden sidst er, at installationsarbejdet først forventes færdiggjort i december 2021. Det skyldes,
at arbejdet vil blive igangsat senere en forudsat grundet nogle sikkerhedsaktiviteter. Det har ingen indvirkning
på ibrugtagningstidspunktet, som fortsat er planlagt til december 2022, og milepælen markeres udelukkende
som gul for at tydeliggøre ændringen.
Risikoniveauet er uændret og klassificeres som middel. Der er 10-20 % risiko for en forsinkelse på 3-4 måneder,
hvilket måles imod ibrugtagning i december 2022.
7.3.5 Roskilde-Holbæk-Kalundborg (RO8)
Ultimo 2024
Designfase
igangsættes
Gennemført
JAN21
Installation
Under planlægning
Testforløb
Under planlægning
Ibrugtagningstill.
Under planlægning
Godkendt
ibrugtagning
Ultimo 2024
Risiko: Ubetydeligt
Ibrugtagning
Anlægsplan
Ultimo 2024
Strækningen skal jf. Anlægsplanen ibrugtages senest ultimo 2024, hvilket Banedanmark forventer vil ske.
Designfasen påbegyndtes i januar, hvorfor milepælen nu markeres med grøn. Derudover organiseres der møder
med øvrige Banedanmarkprojekter, som også arbejder på strækningen. Arbejdet på strækningen er dog stadig i
en tidlig fase, og derfor fremgår der endnu ingen plandetaljer af milepælsoverblikket.
Der er foretaget en første risikovurdering, og niveauet klassificeres fortsat som ubetydeligt. Der er mindre end
10 % risiko for en forsinkelse på under 1 måned, hvilket måles imod ibrugtagning ultimo 2024.
Statusrapport (December 2020-Januar 2021)
Fjernbane Øst
25/29
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 80: Statusrapport for Signalprogrammet december 2020/januar 2021, fra transportministeren
2336259_0026.png
7.3.6 (Odense)-Svendborg (RO10)
Under genplanlægning. Ibrugtagning 2024-2026
Design*
•Gennemført
NOV17
* Signalling Layout
det initiale design
er færdiggjort. Teknisk detaildesign fortsætter sideløbende med installationsarbejdet (bl.a. grundet det
store antal overkørsler på strækningen).
Installation
Testforløb
afsluttet
Ibrugtag.-
tillad.
Godkendt
ibrugtagning
Ibrugtagning
Anlægsplan
2024-2026
Planlægningen af strækningen indgår som en del af den generelle genplanlægning af Østprojektet. Indtil andet
er aftalt, arbejder leverandøren videre med installationerne på strækningen, om end med begrænsede ressour-
cer. Ibrugtagning forventes at kunne ske mellem 2024 og 2026. Såfremt der opstår ledig kapacitet hos Alstoms
underleverandør, vil Banedanmark sikre, at det afsøges, om der kan udføres yderligere installationsarbejde på
Svendborgbanen. Dette for at risikomitigere og skabe fremdrift.
Banedanmark indgår i taskforcen for Svendborgbanen, som ledes af Arriva. Taskforcens formål er at følge drif-
ten på strækningen og drøfte evt. forbedringsmuligheder for trafikken. Signalprogrammet leverer hertil en
kvartalsmæssig status, der bygger på eksisterende rapportering.
7.3.7 Efterfølgende strækninger
Når Mogenstrup-Rødby og København-Ringsted er ibrugtaget, vil de næste strækninger, der overgår til det nye
signalsystem, være Storstrømsbroen og Nordvestbanen hhv. ultimo 2023 og 2024. Der er aftalt en rækkefølge
for den resterende del af udrulningsplanen, men den kontraktuelle aftale udestår endnu. Udrulningstakten føl-
ger de i Anlægsplanen forudsatte ibrugtagningstidspunkter.
Statusrapport (December 2020-Januar 2021)
Fjernbane Øst
26/29
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 80: Statusrapport for Signalprogrammet december 2020/januar 2021, fra transportministeren
2336259_0027.png
S-bane
Overordnet status:
Projektet følger planen, der betyder, at det nye signalsystem er udrullet på alle strækninger i slutningen af 2022.
På den baggrund er status grøn. Den næste store milepæl er ibrugtagningen af Farum-Nordhavn, Hellerup-
Nordhavn og Ringbanen (RO Nord) i januar 2021. Endnu en leverance i form af den tekniske løsning af glatte
skinner ibrugtages efter planen i 2021.
Der pågår fortsat drøftelser mellem Banedanmark og Energistyrelsen i forhold til en kommende konvertering
for den del af frekvensbåndet, der er tildelt CBTC-systemet. Banedanmark har en forhåbning om, at der kan fin-
des en fleksibel håndtering, så togdriften på S-banen og den fortsatte udrulning af signalsystemet sikres bedst
muligt. De økonomiske og tidsmæssige konsekvenser er fortsat under afklaring. Omkostningen er ikke inde-
holdt i Banedanmarks budget eller direkte i S-banekontrakten, ligesom det ikke var forudsat i CBTC-beslut-
ningsgrundlaget, at man efterfølgende skulle indskrænke/flytte frekvensbånd. Der skal derfor findes en alterna-
tiv finansiering.
Opdatering, 28. januar 2021:
Efter rapportens afslutning er RO Nord planmæssigt blevet ibrugtaget i weekenden
uge 3.
8.1 Kritisk vej og fremdrift
Proceslinjen herunder afspejler udrulningsplanen fra efteråret 2019.
Januar 2021
RO Nord: Farum-
Nordhavn, Hellerup-
Nordhavn og Ringbanen
Juni 2021
Teknisk løsning af glatte
skinner
December 2021
(januar 2022)
RO Center: Nordhavn-
Carlsberg/ Sydhavn
Sept. 2022
RO Syd: Sydhavn-Køge og
Carlsberg-Frederikssund/
Høje Taastrup
8.2 Særligt om COVID-19 og fremdrift
De påvirkninger, som COVID-19-situationen har medført for S-baneprojektet har hidtil kunnet håndteres. Situa-
tionen er særligt i fokus ifm. ibrugtagning af RO Nord, hvor fremdriftsopfølgningen er intensiveret både før og
under ibrugtagningen, og der er udpeget substitutter for de fleste nøgleressourcer med henblik på at forebygge
problemer i forbindelse med sygemeldinger. Der tages i det hele taget de fornødne forholdsregler i overens-
stemmelse med myndighedernes retningslinjer. I tilfælde af udbredt sygdom må der dog forventes forsinkelse
og evt. udsættelse af ibrugtagning.
Projektet vil løbende søge at mitigere evt. negative konsekvenser af COVID-19-situationen for ibrugtagning,
herunder eventuelt afledte forsinkelser af de kommende ibrugtagninger.
8.3 Overblik over status for aktuelle strækninger
8.3.1 Farum-Nordhavn, Hellerup-Nordhavn og Ringbanen (RO Nord)
Januar 2021
Ibrugtagning af RO N forventes planmæssigt at ske i uge 3.
Statusrapport (December 2020-Januar 2021)
S-bane
27/29
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 80: Statusrapport for Signalprogrammet december 2020/januar 2021, fra transportministeren
2336259_0028.png
8.3.2 Teknisk løsning af glatte skinner (Moving Speed Restriction, MSR)
Juni 2021
Ibrugtagningsforummet for leverancen er nedsat, og derfor udgår milepælsoverblikket og risikovurderingen fra
og med denne rapportering. Frem til ibrugtagning følges fremdriften i en tabel over nøgleleverancer og -aktivi-
teter, som vil fremgå fra næste rapport.
Løsningen, som håndterer hovedproblemet omkring glatte skinner, forventes fortsat implementeret i somme-
ren 2021, og dermed inden løvfaldssæsonen 2021, som forlangt af Banedanmark. Banedanmark bestræber sig
desuden på gradvist at kunne forbedre betingelserne for trafikafviklingen, indtil løsningen implementeres.
8.3.3 Nordhavn-Carlsberg/Sydhavn (RO Center)
Januar 2022
Design*
•Gennemført
SEP19
Installation
Test*
•AUG21
Ibrugtagnings-
tilladelse
•DEC21
Ibrugtagning
Januar 2022
•Risiko:
Middel
JAN21
*Anden operationelle test
Installationsarbejdet for strækningen forventes gennemført i januar. Forberedelserne forud for de planlagte
operationelle tests i april og maj er nu påbegyndt.
Risikoniveauet klassificeres fortsat som middel, men den tidsmæssige konsekvens af en forsinkelse er steget.
Der er 20-40 % risiko for en forsinkelse på 3-4 måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i januar 2022.
Ændringen skyldes en samlet vurdering af de risici, der er identificeret for strækningen.
8.3.4 Sydhavn-Køge og Carlsberg-Frederikssund/Høje Taastrup (RO Syd)
September 2022
Design
OKT20
Installation
OKT21
NOV21
Test*
FEB22
Ibrugtagningstill.
SEP22
Ibrugtagning
September 2022
SEP22
Risiko: Middel
*Operationel test (der foretages i udgangspunktet kun én på denne strækning)
Installationsarbejdet på en del af strækningen er nu planlagt på en måde, så det ikke får indvirkning på ibrugtag-
ningsdatoen. Installationsarbejdet er dog på kritisk vej, og der arbejdes fortsat på en plan for arbejdet på den
resterende del af strækningen. Her er der ligesom for den første del udfordringer med at finde et hensigtsmæs-
sigt sporspærringsmønster. Installationsmilepælen er således rykket fra oktober til november, da en afklaring af
det endelige sporspærringsmønster fortsat pågår.
Risikoniveauet er uændret og fortsat klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 3-4 må-
neder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i september 2022.
8.3.5 Afsluttende leverancer
Marts 2023
Design
•SEP21
Installation*
•MAJ22
Test**
•AUG22
•JUL22
Ibrugtagningstill.
MAR23
Ibrugtagning
Marts 2023
•Risiko:
Middel
Statusrapport (December 2020-Januar 2021)
S-bane
28/29
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 80: Statusrapport for Signalprogrammet december 2020/januar 2021, fra transportministeren
* Dette er forberedende arbejder til installation. Selve installationen finder sted ifm. ibrugtagning.
**Factory Acceptance Test (FAT) af systemet
Leverancen omhandler bl.a. ændringer påkrævet ifm. den nye station Favrholm og hastighedsopgraderingen
mellem Jægersborg og Holte, som var ændringer, der ikke var kendte ved indgåelsen af kontrakten.
Datoen for gennemførelsen af systemtesten Factory Acceptance Test (FAT) er denne gang rykket en smule
frem fra start august til slut juli. Ændringen skyldes alene mindre planjusteringer.
Risikoniveauet er uændret og fortsat kvalificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 1-2 må-
neder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i marts 2023.
Statusrapport (December 2020-Januar 2021)
S-bane
29/29