Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del Bilag 71
Offentligt
2325875_0001.png
FAKTAARK
FOLKETINGETS ØKONOMISKE KONSULENTER / DET INTERNATIONALE SEKRETARIAT
JANUAR 2021
Det finanspolitiske rammeværk:
Offentlig saldo
Hvorfor en strukturel saldo?
CENTRALE BEGREBER
Den faktiske offentlige saldo
viser forskellen mellem det of-
fentliges faktiske indtægter og
udgifter.
Den strukturelle offentlige
saldo
er derimod en beregnet
størrelse, der opgør den faktiske
saldo ’renset’ for midlertidige på-
virkninger fra f.eks. konjunkturer
og udviklingen på de finansielle
markeder.
INSTITUTIONELLE KRAV
EU-LOVGIVNING
Ifølge EU må underskuddet på
den faktiske saldo kun i særlige
tilfælde (f.eks. en særlig økono-
misk krise som under covid-19-
pandemien) være større end 3
pct. af BNP. Samtidig leder EU-
reglerne til et landespecifikt mini-
mumskrav til den strukturelle
saldo. For Danmark er kravet -1
pct. af BNP fra 2017 til 2022.
DANSK LOVGIVING
Ifølge finanspagten, der er en
mellemstatslig aftale uden for
EU-lovgivningen, skal Danmark
indarbejde kravet til den struktu-
relle saldo i national lovgivning.
Kravet, der betegnes den mel-
lemfristede budgetmålsætning
(kaldes også MTO), må gerne
være mere restriktivt end EU’s
krav og er således fastsat til -0,5
pct. af BNP i budgetloven.
Med budgetloven må den struk-
turelle saldo således højest ud-
vise et underskud på 0,5 pct. af
BNP, med mindre der foreligger
exceptionelle omstændigheder
som coronakrisen. Ifølge budget-
lovens §3 skal regeringen dog
først gribe ind og fremlægge en
konkret plan, hvis det i forbin-
delse med vedtagelsen af et fi-
nanslovsforslag skønnes, at det
kommende års strukturelle saldo
er mindre end -1 pct. af BNP.
LÆS MERE HER:
De Økonomiske Råd
Finansministeriets metoder
Den offentlige saldo viser forskellen
mellem den offentlige sektors indtæg-
ter og udgifter. Der er overskud på den
offentlige saldo, når indtægterne er
større end udgifterne
i modsat fald
er der underskud.
Når økonomer taler om den offentlige
saldo, skelner de mellem den faktiske
og den strukturelle saldo.
Den faktiske saldo
Den faktiske saldo opgør det offentli-
ges faktiske indtægter fra skatter m.v.
fratrukket de faktiske udgifter til offent-
ligt forbrug, indkomstoverførsler m.v. i
løbet af året.
Den strukturelle saldo
Den strukturelle saldo er et mål for den
underliggende stilling på de offentlige
finanser og er den offentlige saldo ren-
set for bidrag fra konjunkturudsving og
andre midlertidige forhold.
Hvorfor en strukturel saldo?
Den faktiske saldo er meget konjunk-
turfølsom. Når det økonomiske aktivi-
tetsniveau er lavt, er skatteindtæg-
terne typisk også lave, mens de of-
fentlige udgifter til eksempelvis kon-
tanthjælp og dagpenge er relativt
høje. Dermed er den faktiske saldo ty-
pisk negativ under en lavkonjunktur
med lav økonomisk aktivitet.
EU-retten indeholder et traktatfæstet
krav om, at underskuddet på den fak-
tiske saldo kun i helt exceptionelle til-
fælde (som f.eks. under coronakrisen)
må være større end 3 pct. af BNP.
Hvis et land skal være sikker på at
overholde dette krav under en (nor-
mal) lavkonjunktur, er der behov for at
finde ud af, hvor stort underskuddet
må være i en normalsituation, hvor
der hverken er høj- eller lavkonjunk-
tur. Hvis regeringen først skal til at til-
passe den offentlige saldo til 3-pro-
cents-kravet, når lavkonjunkturen op-
står, risikerer den førte politik at for-
værre den økonomiske krise. Derfor
har man udviklet begrebet den struk-
turelle saldo, der måler den underlig-
gende stilling på de offentlige finan-
ser.
Kravet til den strukturelle saldo
Den strukturelle saldo er en beregnet
størrelse, som beror på et betydeligt
element af skøn. EU-kommissionen
og Finansministeriet benytter sig af
forskellige regnemetoder og har der-
for hvert deres skøn for størrelsen af
den strukturelle saldo et givent år.
Det betyder, at de to institutioner også
har hvert deres bud på, hvad det
strukturelle underskud højest må
være, hvis underskuddet på den fakti-
ske saldo ikke skal blive større end 3
pct. ved en (normal) lavkonjunktur.
Det har ledt til, at EU’s minimumskrav
til Danmarks strukturelle saldo på -1
pct. af BNP er mindre restriktivt end
Finansministeriets skøn på -0,5 pct. af
BNP. Det er Finansministeriets skøn,
som er indarbejdet i budgetloven.
Finansministeriets nuværende frem-
skrivning indebærer, at den struktu-
relle saldo (først) overskrider budget-
lovens krav efter 2029. Den seneste
udvikling i covid-19-pandemien er dog
ikke indarbejdet i fremskrivningen.
Den strukturelle saldo varierer mindre end den faktiske
Finansministeriets skøn for faktisk og strukturel saldo
Pct. af BNP
6
4
2
0
-2
-4
2000
2010
2020
2030
2040
2050
Kilde: "Økonomisk Redegørelse", Finansministeriet dec. 2020, "DK2025 - En grøn, retfærdig og
ansvarlig genopretning af dansk økonomi, august 2020", Finansministeriet aug. 2020 og
budgetloven
Faktisk saldo
Strukturel saldo
Budgetlovens grænse for strukturel saldo
EU's grænse for faktisk saldo
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 71: Fire faktaark om centrale finanspolitiske begreber, fra de økonomiske konsulenter
2325875_0002.png
FAKTAARK
FOLKETINGETS ØKONOMISKE KONSULENTER / DET INTERNATIONALE SEKRETARIAT
JANUAR 2021
For særligt interesserede
Reglerne for EU’s krav
til den offentlige saldo m.v. er komplekse. Nedenfor dykkes ned i fire aspekter. Oplysnin-
gerne er tiltænkt særligt interesserede. For en uddybning kontakt økonomisk chefkonsulent Kathrine Lange (3323),
[email protected]
EU’s minimumskrav til den strukturelle saldo udgør
-1 pct. af BNP
EU stiller et landespecifikt minimumskrav til den strukturelle saldos størrelse. Det har ledt til introduktionen af begrebet
den
mellemfristede minimums budgetmålsætning
(minimums-MTO). For et land som Danmark med holdbare of-
fentlige finanser og en ØMU-gæld, der kun i en meget kort periode omkring år 2050 forventes at overskride 60 pct. af
BNP, betyder EU-reglerne, at den danske minimums målsætning skal opfylde følgende tre betingelser:
Den skal mindst udgøre -1 pct. af BNP
Den skal som minimum sikre, at Danmark afdrager offentlig gæld over 60 pct. af BNP og tage højde for fremtidige
stigninger i de offentlige udgifter relateret til aldring.
Danmark skal kunne lade de automatiske stabilisatorer virke i en normal lavkonjunkturer og alligevel overholde
grænsen for det faktiske offentlige underskud på 3 pct. af BNP.
Kommissionen har fastslået, at første punkt ovenfor udgør det mest restriktive krav for dansk økonomi i perioden 2020
til 2022, hvorfor Danmarks mellemfristede minimums budgetmålsætning er fastlagt til -1 pct. af BNP i denne periode.
Finansministeriet skønner, at sidste punkt kræver, at det strukturelle underskud ikke må være større end 0,5 pct. af
BNP. Danmark har på den baggrund fastsat sin mellemfristede budgetmålsætning til -0,5 pct. af BNP i budgetloven.
Regeringen, De Økonomiske Råd samt EU
har hver deres bud på strukturel saldo
Det er Danmarks Statistik, der står for den regnskabs-
mæssige opgørelse af den
faktiske saldo
i de
histori-
ske år.
Regeringen, De Økonomiske Råd, Nationalban-
ken samt EU afgiver løbende skøn for den fremtidige
udvikling i den faktiske saldo. Skønnene må nødvendig-
vis baseres på en række antagelser.
Den
strukturelle saldo
er en beregnet størrelse og af-
hænger derfor af beregningsmetoden. Ifølge De Økono-
miske Råd vil underskuddet på den strukturelle saldo
blive større end budgetlovens krav i 2021 og 2023. Ifølge
Finansministeriets seneste fremskrivning fra december
2020 vil budgetlovens krav være opfyldt frem til 2029.
Regeringen har i øvrigt tilrettelagt finanspolitikken ud fra
et mål om balance på den strukturelle saldo i 2025.
EU’s vurdering
af budgetlovens krav sker med udgangs-
punkt i EU’s eget skøn
for den strukturelle saldo.
Med covid-19 bliver underskud
større end EU’s grænse. H
vad så?
Finansministeriet forventer et underskud på
den faktiske offentlige saldo på 3,5 pct. af BNP
i 2020 som følge af den globale covid-19-pan-
demi. Underskuddet er dermed større end de 3
pct. af BNP, som ifølge EU’s regler udgør
grænsen for underskuddet på den faktiske
saldo
under normale omstændigheder.
Det store underskud i 2020 har dog hverken
betydning i forhold til EU’s regler eller budgetlo-
ven. Det skyldes, at begge regelsæt indeholder
undtagelsesklausuler, der træder i kraft i til-
fælde af en usædvanlig begivenhed eller så-
fremt Euroområdet eller unionen som helhed
rammes af en alvorlig generel økonomisk ned-
tur.
I den aktuelle coronakrise har Kommissionen
og Rådet aktiveret den såkaldte generelle und-
tagelsesklausul i såvel 2020 som 2021. Der-
med vil landene i
praksis
(kortsigtet) kunne fra-
vige 3-procentskravet til den faktiske saldo og
kravet til den strukturelle saldo i begge år. Det
vides endnu ikke, hvornår klausulen ophæves,
herunder om den vil være aktiv i 2022.
Andre saldobegreber
Den
primære saldo
er det offentliges faktiske saldo fra-
regnet det offentliges renteindtægter og -udgifter.
DAU-
saldoen
vedrører statens finanser.