Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del Bilag 71
Offentligt
2325874_0001.png
FAKTAARK
FOLKETINGETS ØKONOMISKE KONSULENTER / DET INTERNATIONALE SEKRETARIAT
JANUAR 2021
T
Det finanspolitiske rammeværk:
Finanspolitisk holdbarhed
CENTRALE BEGREBER
Når økonomer siger, at finanspo-
litikken er
holdbar,
betyder det,
at de nuværende udgifts- og
skatteregler kan fortsætte i al
fremtid, uden at den offentlige
gæld dermed vil eksplodere
dvs. vokse ukontrollabelt på sigt.
Hvis den
finanspolitiske hold-
barhedsindikator
er positiv, er
finanspolitikken overholdbar, og
de offentlige finanser kan lempes
(dvs., at udgifterne kan sættes
op, eller skatterne kan sættes
ned). Er indikatoren negativ, skal
finanspolitikken derimod på et
tidspunkt strammes.
INSTITUTIONELLE KRAV
Der er ikke nogen entydig (mate-
matisk) definition af finanspolitisk
holdbarhed i hverken finanspag-
ten eller i EU-reglerne. EU fore-
tager imidlertid løbende vurde-
ringer af EU-landenes finanspoli-
tiske holdbarhed på baggrund af
en række indikatorer.
Hvis EU vurderer, at et land har
holdbare finanser, medfører EU-
reglerne i en række tilfælde, at
der stilles mindre restriktive krav
til landets offentlige finanser: Ek-
sempelvis tillader Finanspagten
et større strukturelt budgetunder-
skud (på 1 pct. af BNP mod 0,5
pct. ellers), hvis et lands finanser
er holdbare (og gældskvoten er
mindre end 60 pct.).
DANSK LOVGIVING
Der findes ikke noget egentligt
krav om finanspolitisk holdbar-
hed i dansk lovgivning. Alle rege-
ringer har imidlertid haft holdbare
offentlige finanser som eksplicit
mål siden år 2000.
LÆS MERE HER
De Økonomiske Råd
DK2025
en grøn, retfærdig og an-
svarlig genopretning af dansk øko-
nomi
Ender det med en gældskrise?
Hensigten med EU’s budgetunder-
skuds- og gældsregler er grundlæg-
gende at undgå, at et medlemsland
kommer i statsgældskrise. Det sker,
hvis investorerne ikke længere har
tiltro til, at landet kan eller vil betale
sin gæld. Det er i den forbindelse af-
gørende, om gældskvoten, dvs. gæl-
dens andel af økonomien, er under
kontrol, eller om den vokser ukontrol-
labelt. I sidstnævnte tilfælde vil gæl-
den vokse (meget) hurtigere end
økonomien.
Hvorfor undgå gældskrise?
Hvis gældskvoten engang i fremtiden
vokser ukontrollabelt, vil det før eller
siden blive umuligt at finde købere til
nyudstedte statsobligationer. Proble-
met opstår allerede, når den private
sektor indser, at denne udvikling er i
sigte. Regeringen vil da enten blive
tvunget til at sætte udgifterne ned el-
ler skatterne op
alternativt risikerer
landet statsbankerot.
Holdbarhedsindikatoren
Finansministeriets holdbarhedsindi-
kator bruges til at beregne, om det of-
fentlige med den nuværende finans-
politik
før eller siden
vil komme ud
i en gældskrise, hvor gældens andel
af økonomien vil eksplodere.
Holdbarhedsindikatoren
afspejler
den årlige lempelse af de offentlige fi-
nanser, der kan foretages, givet det
nuværende gældsniveau og den
fremtidige udvikling i udgifterne og
indtægterne. Beregningsteknisk for-
deles den teoretisk mulige lempelse
ligeligt på alle år i forhold til størrel-
sen af økonomien. Det vil sige, at den
mulige lempelse udregnes som en
konstant andel af BNP
idet BNP an-
vendes som et mål for økonomiens
størrelse.
Hvis holdbarhedsindikatoren er ne-
gativ, betyder det, at den nuværende
finanspolitik er uholdbar. Det vil sige,
at gælden vil eksplodere på et tids-
punkt, medmindre finanspolitikken
strammes, og udgifterne sættes ned,
eller skatterne sættes op. Er holdbar-
hedsindikatoren omvendt positiv, er
finanspolitikken mere end holdbar,
og det offentliges formue vil eksplo-
dere med mindre finanspolitikken på
et tidspunkt lempes.
Finanspolitikken er holdbar
Beregningen af holdbarhedsindikato-
ren bygger på en lang række anta-
gelser om fremtidige forhold, som der
er stor usikkerhed om.
Finansministeriets centrale skøn for
den finanspolitiske holdbarhedsindi-
kator udgør p.t. 0,95 pct. af BNP. Det
betyder, at finanspolitikken er over-
holdbar, og at der er plads til at lempe
skatterne eller øge udgifterne sva-
rende til en nettoudgift på årligt 0,95
pct. af BNP. Når finanspolitikken er
overholdbar er det i høj grad drevet
af et forventet budgetoverskud efter
ca. 2050, jf. figuren nedenfor.
Holdbarheden påvirkes meget lidt af
midlertidige udsving. Covid-19-pan-
demiens midlertidige karakter bety-
der således, at den finanspolitiske
holdbarhed i følge Finansministeriet
kun faldt fra 1 pct. af BNP i oktober
2019 til 0,95 pct. i august 2020.
Finanspolitikken er overholdbar på grund af overskud efter
2050
Finansministeriets skøn for primær saldo og den finanspolitiske holdbarhed
Pct. af BNP
4
2
0
-2
-4
2019
2039
Offentlig saldo eksklusiv nettorenteudgifter
(også kaldet primær saldo)
Holdbarhedsindikatoren
2059
2079
2099
Kilde: "DK2025 - En grøn, retfærdig og ansvarlig genopretning af dansk økonomi", Finansministeriet aug. 2020 . Anm:
I"Økonomisk Redegørelse", fra december reviderer Finansministeriet den faktiske og dermed formentlig også den
primære saldo fra 2017 til 2022. Ændringerne vil isoleret set påvirke den finanspolitiske holdbarhed helt marginalt.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 71: Fire faktaark om centrale finanspolitiske begreber, fra de økonomiske konsulenter
2325874_0002.png
FAKTAARK
FOLKETINGETS ØKONOMISKE KONSULENTER / DET INTERNATIONALE SEKRETARIAT
JANUAR 2021
For særligt interesserede
Holdbarhedsbegrebet er komplekst. Nedenfor dykkes ned i fire aspekter. Oplysningerne er tiltænkt særligt interesse-
rede. For en uddybning kontakt økonomisk chefkonsulent Kathrine Lange,
[email protected],
tlf.+45 3337 3323.
Den varige virkning er tæt
knyttet til holdbarhedsindika-
toren
Centraladministrationen afrappor-
terer ofte den såkaldte
varige virk-
ning
af et givent tiltag i deres be-
regninger. Den varige virkning viser
tiltagets effekt på den finanspoliti-
ske holdbarhedsindikator. Hvis den
varige virkning f.eks. er -1 pct. af
BNP, betyder det, at man i stedet
for tiltaget for de samme midler
kunne løfte det offentlige forbrug
med permanent 1 pct. af BNP eller
vedtage skattelettelser, der netto
koster det offentlige 1 pct. af BNP.
EU arbejder med tre mål for finanspolitik holdbarhed, rege-
ringen med ét
Finanspolitisk holdbarhed
indebærer ifølge EU generelt, at man kan
fastholde den aktuelle økonomiske politik mange år ud i fremtiden, uden
at gælden dermed stiger ukontrollabelt.
EU-Kommissionen evaluerer et lands finanspolitiske holdbarhed ud fra
tre forskellige indikatorer. Kun én af disse indikatorer svarer (i høj grad)
til Finansministeriets holdbarhedsindikator, og analyserer dermed det
helt lange sigt. De to andre indikatorer går henholdsvis på det korte og
det mellemlange sigt. De kortsigtede finanspolitiske udfordringer analy-
serer EU ved brug af et vægtet sæt af 28 indikatorer for budget, finan-
ser og konkurrenceevne, mens den indikator, der evaluerer det mellem-
lange sigt, fokuserer på, hvad der skal til for at nå det traktatfæstede
gældsniveau på 60 pct. af BNP.
For alle tre mål gælder det, at Kommissionen vurderer, at risikoen for,
at den danske finanspolitik er uholdbar, er lav.
Finanspolitisk holdbarhed kræver ikke ba-
lance på de offentlige budgetter
Finanspolitisk holdbarhed kræver ikke, at der no-
gensinde eller blot i gennemsnit er balance på det
offentliges faktiske saldo (dvs. de offentlige ind-
tægter minus alle de offentlige udgifter).
Offentlig gældsætning adskiller sig på den måde
fra privat gæld ved, at gælden ikke skal afvikles
på et bestemt tidspunkt, da den i princippet kan
”rulles” frem i det uendelige:
Hvis de offentlige ind-
tægter ikke kan betale for alle de offentlige udgif-
ter
herunder renteudgifterne, så må det offent-
lige stifte ny (brutto)gæld. Dvs. så vokser brutto-
gælden i kroner og øre. Men det behøver ikke at
betyde, at gældens andel af økonomien er steget.
Så længe gælden vokser mindre end den gene-
relle vækst i økonomien, eventuelt fordi det offent-
lige betaler en del af renteudgifterne, så vil gæl-
dens andel af økonomien aftage.
Et andet forhold, der er med til at bryde den direkte
sammenhæng mellem den finanspolitiske hold-
barhed og den offentlige saldo, er de offentlige ak-
tiver: Et øget underskud på den offentlige saldo
behøver ikke at betyde, at det offentliges nettofor-
muesituation og dermed holdbarheden netto er
blevet forværret. De kursgevinster, der typisk er
på de offentlige aktiver som eksempelvis på akti-
erne fra Ørsted, kan i princippet helt eller delvist
opveje, at de offentlige udgifter er større end de
offentlige indtægter.
Forudsætningerne er afgørende
Beregningen af holdbarhedsindikatoren må nødvendigvis
bygge på en lang række antagelser om fremtidige forhold.
Når Finansministeriet vurderer, at den finanspolitiske hold-
barhedsindikator er positiv svarende til knap 1 pct. af BNP, er
det under forudsætning af allerede vedtagne reformer herun-
der indekseringen af pensionsalderen og de beregningstek-
niske forudsætninger, der i øvrigt ligger til grund for regerin-
gens fremskrivning.
Lidt teori: Den vækstkorrigerede realrente er af-
gørende
Beregningen af Finansministeriets holdbarhedsindikator gi-
ver kun mening (er kun økonomisk matematisk veldefine-
ret), hvis forrentningen af den offentlige gæld på meget
langt sigt er større end væksten i økonomien, og den
vækstkorrigerede realrente
dermed er positiv.
Er renten lavere end væksten i økonomien, vil den offent-
lige gældskvote, dvs. gælden i forhold til BNP
i alle reali-
stiske tilfælde
ikke kunne eksplodere, og finanspolitikken
vil dermed altid være holdbar. Det hænger sammen med,
at det offentlige i dette tilfælde altid vil kunne finansiere sine
renteudgifter med optagelse af ny gæld, uden at gældens
andel af den samlede økonomi derved vil stige
økono-
mien ”vokser jo mere”.