Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del Bilag 66
Offentligt
2319858_0001.png
Januar 2021
— 10/2020
Rigsrevisionens beretning afgivet
til Folketinget med Statsrevisorernes
bemærkninger
Tilsynet med
Post Danmarks
regnskabspraksis
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 66: Beretning nr. 10/2020 om tilsynet med Post Danmarks regnskabspraksis
10/2020
Beretning om
tilsynet med
Post Danmarks
regnskabspraksis
Statsrevisorerne fremsender denne beretning med
deres bemærkninger til Folketinget og vedkommende
minister, jf. § 3 i lov om statsrevisorerne og § 18, stk. 1,
i lov om revisionen af statens regnskaber m.m.
København 2021
Denne beretning til Folketinget skal behandles ifølge lov om revisionen af statens regnskaber, § 18:
Statsrevisorerne fremsender med deres bemærkning Rigsrevisionens beretning til Folketinget og vedkom-
mende minister.
Transportministeren afgiver en redegørelse til beretningen.
Rigsrevisor afgiver et notat med bemærkninger til ministerens redegørelse.
På baggrund af ministerens redegørelse og rigsrevisors notat tager Statsrevisorerne endelig stilling til beret-
ningen, hvilket forventes at ske i maj 2021.
Ministerens redegørelse, rigsrevisors bemærkninger og Statsrevisorernes eventuelle bemærkninger samles
i Statsrevisorernes Endelig betænkning over statsregnskabet, som årligt afgives til Folketinget i februar må-
ned – i dette tilfælde Endelig betænkning over statsregnskabet 2020, som afgives i februar 2022.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 66: Beretning nr. 10/2020 om tilsynet med Post Danmarks regnskabspraksis
2319858_0003.png
Statsrevisorernes bemærkning tager udgangspunkt i denne karakterskala:
Karakterskala
Positiv kritik
finder det meget/særdeles positivt
finder det positivt
finder det tilfredsstillende/er tilfredse med
finder det ikke helt tilfredsstillende
finder det utilfredsstillende/er utilfredse med
påpeger/understreger/henstiller/forventer
beklager/finder det bekymrende/foruroligende
kritiserer/finder det kritisabelt/kritiserer skarpt/indskærper
påtaler/påtaler skarpt
påtaler skarpt og henleder særligt Folketingets opmærksomhed på
Kritik under middel
Middel kritik
Skarp kritik
Skarpeste kritik
Henvendelse vedrørende
denne publikation rettes til:
Statsrevisorerne
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Tlf.: 3337 5987
[email protected]
www.ft.dk/statsrevisorerne
Yderligere eksemplarer kan
købes ved henvendelse til:
Rosendahls Lager og Logistik
Vandtårnsvej 83A
2860 Søborg
Tlf.: 4322 7300
[email protected]
www.rosendahls.dk
ISSN 2245-3008
ISBN trykt 978-87-7434-700-2
ISBN online 978-87-7434-701-9
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 66: Beretning nr. 10/2020 om tilsynet med Post Danmarks regnskabspraksis
2319858_0004.png
Statsrevisorernes bemærkning
Statsrevisorernes
bemærkning
Statsrevisorerne
Beretning om tilsynet med Post Danmarks regn-
skabspraksis
Statsrevisorerne har anmodet om denne undersøgelse af, om Post Dan-
marks regnskabspraksis har været tilfredsstillende og overholdt gælden-
de regler i perioden 2011-2019, og om Transportministeriet har ført et til-
fredsstillende tilsyn med Post Danmarks overholdelse af vilkår for befor-
dringsforpligtelsen, fordeling af fællesomkostninger på befordringsplig-
tige og konkurrenceudsatte produkter og tjenester mv.
Rigsrevisionens revisionsadgang til Post Danmark går gennem Transport-
ministeriet som ejer og tilsynsmyndighed. Det betyder, at Rigsrevisionens
adgang til Post Danmark er begrænset til det materiale, som Transportmi-
nisteriet har eller kan indhente som ejer, eller det materiale, som Trafik-
styrelsen allerede har indhentet i tilsynet.
PostNord AB er ejet af den danske og den svenske stat med henholdsvis
40 % og 60 % af aktierne. Post Danmark A/S og PostNord Logistics er 2 af
flere datterselskaber under PostNord AB. Post Danmark varetager befor-
dringspligtige posttjenester i Danmark, fx landsdækkende postbefordring
af adresserede breve. Post Danmark leverer også konkurrenceudsatte tje-
nester, fx pakkepost. For at sikre, at Post Danmark følger lovgivningen og
har en korrekt regnskabsmæssig adskillelse mellem befordringspligtige og
konkurrenceudsatte produkter, opstiller Trafikstyrelsen i et regnskabs-
reglement krav til Post Danmarks regnskabspraksis. Tilsynsforpligtelsen
varetages af Trafikstyrelsen, der ligeledes udarbejder et regnskabsregle-
ment for Post Danmark.
Statsrevisorerne finder, at Transportministeriets tilsyn med Post Dan-
marks regnskabspraksis i perioden 2011-2019 ikke har været helt til-
fredsstillende.
15. januar 2021
Henrik Thorup
Klaus Frandsen*
Frank Aaen
Britt Bager
Mai Mercado
Jesper Petersen
* Statsrevisor Klaus Frandsen
har ikke deltaget ved behand-
lingen af denne sag på grund
af inhabilitet.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 66: Beretning nr. 10/2020 om tilsynet med Post Danmarks regnskabspraksis
2319858_0005.png
Statsrevisorernes bemærkning
Transportministeriet har ikke i tilstrækkelig grad efterspurgt viden
om, hvorvidt Post Danmarks fordeling af fællesomkostninger og pris-
sætning er i overensstemmelse med lovgivningen, eller baggrunden
for, at påstande om krydssubsidiering kan afvises.
Konsekvensen er bl.a., at der kan være tvivl om, hvorvidt Post Dan-
marks regnskabspraksis er korrekt. Statsrevisorerne opfordrer der-
for Transportministeriet til at styrke tilsynet med Post Danmark.
Statsrevisorerne noterer sig:
At Trafikstyrelsen baserer dele af tilsynet med Post Danmarks regn-
skabspraksis på en erklæring fra Post Danmarks eksterne revisor,
men at Trafikstyrelsen ikke har stillet krav om graden af sikkerhed i
revisorerklæringen.
At Trafikstyrelsen ikke har haft et tilstrækkeligt grundlag for at vurde-
re, om Post Danmarks avancer på frimærkefrankerede breve var ri-
melige. Trafikstyrelsen har ikke haft nedskrevne procedurer for god-
kendelse af Post Danmarks priser på frimærkefrankerede breve og
har heller ikke fastsat objektive kriterier for, hvad styrelsen vurderer
som en rimelig avance.
At Transportministeriet og Trafikstyrelsen flere gange som led i ejer-
skabet af og tilsynet med Post Danmark har iværksat eksterne under-
søgelser af, om Post Danmark har efterlevet regnskabsreglerne, her-
under regler for fordeling af fællesomkostninger og spørgsmål om
krydssubsidiering. Undersøgelsen fra 2014 viste således, at størstede-
len af omkostningerne – i overensstemmelse med regnskabsreglemen-
tet – blev pålagt de befordringspligtige produkter, selv om disse ud-
gjorde under halvdelen af produkterne. I en anden undersøgelse fra
2020 blev påstande om krydssubsidiering afvist, men blev afrappor-
teret uden analyser og baggrund for konklusionerne. Transportmini-
steriet og Trafikstyrelsen kunne således have efterspurgt mere viden
og opnået større sikkerhed for, at Post Danmark efterlever regnskabs-
reglerne.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 66: Beretning nr. 10/2020 om tilsynet med Post Danmarks regnskabspraksis
Indholdsfortegnelse
1. Introduktion og konklusion ....................................................................................................... 1
1�½1. Formål og konklusion ....................................................................................................................... 1
1�½2. Baggrund ............................................................................................................................................... 5
1�½3. Revisionskriterier, metode og afgrænsning ........................................................................... 9
2. Trafikstyrelsens tilsyn med Post Danmarks regnskabspraksis ................................ 11
2�½1. Trafikstyrelsens tilsyn med Post Danmark ......................................................................... 11
2�½2. Post Danmarks regnskabspraksis .......................................................................................... 20
Bilag 1. Statsrevisorernes anmodning ..................................................................................................... 27
Bilag 2. Metodisk tilgang ................................................................................................................................. 28
Bilag 3. Ordliste................................................................................................................................................... 31
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 66: Beretning nr. 10/2020 om tilsynet med Post Danmarks regnskabspraksis
Undersøgelsen er en statsrevisoranmodning, og Rigsrevisionen af-
giver derfor beretningen til Statsrevisorerne i henhold til § 8, stk. 1,
og § 17, stk. 2, i rigsrevisorloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 101 af
19. januar 2012.
Rigsrevisionen har gennemgået regnskaberne efter § 4, stk. 2, jf.
§ 6 i rigsrevisorloven.
Beretningen vedrører finanslovens § 28. Transport- og Boligministe-
riet.
I undersøgelsesperioden har der været følgende ministre:
Hans Christian Schmidt: februar 2010 - oktober 2011
Henrik Dam Kristensen: oktober 2011 - august 2013
Pia Olsen Dyhr: august 2013 - februar 2014
Magnus Heunicke: februar 2014 - juni 2015
Hans Christian Schmidt: juni 2015 - november 2016
Ole Birk Olesen: november 2016 - juni 2019
Benny Engelbrecht: juni 2019 -
Beretningen har i udkast været forelagt Transport- og Boligministe-
riet, hvis bemærkninger er afspejlet i beretningen.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 66: Beretning nr. 10/2020 om tilsynet med Post Danmarks regnskabspraksis
Introduktion og konklusion |
1
1. Introduktion og
konklusion
1.1.
Formål og konklusion
Befordringspligten
1. Denne beretning handler om Transport- og Boligministeriets (herefter Transportmi-
nisteriet) tilsyn med Post Danmark A/S’ (herefter Post Danmark) regnskabspraksis.
Transportministeriet har i henhold til postloven adgang til og dermed ansvar for, at
Post Danmark som befordringspligtig postvirksomhed lever op til de krav, der fremgår
af loven, og de bestemmelser og vilkår, som ministeriet i øvrigt har fastsat med hjem-
mel i loven. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen (herefter Trafikstyrelsen) er bemyndiget
af Transportministeriet til at varetage tilsynet med Post Danmark, herunder tilsyn med
selskabets regnskabspraksis og varetagelse af befordringspligten. Transportministe-
riet varetager herudover på vegne af den danske stat ejerskabet af den dansk-svensk-
ejede postkoncern PostNord AB, hvori Post Danmark er et datterselskab.
2. Post Danmark varetager befordringspligtige posttjenester i Danmark, fx landsdæk-
kende postbefordring af adresserede breve. Post Danmark har i henhold til EU’s post-
direktiv mulighed for at modtage kompensation for eventuelle nettoomkostninger ved
befordringspligten under hensyntagen til reglerne om statsstøtte. Herunder har Post
Danmark mulighed for løbende at søge om en justering af frimærkepriserne på de be-
fordringspligtige produkter, så priserne dækker de dokumenterede omkostninger og
en rimelig avance. Post Danmark leverer også konkurrenceudsatte tjenester, fx pak-
kepost.
3. For at sikre, at Post Danmark følger lovgivningen og har en korrekt regnskabsmæs-
sig adskillelse mellem befordringspligtige og konkurrenceudsatte produkter, opstiller
Trafikstyrelsen i et regnskabsreglement krav til Post Danmarks regnskabspraksis. Af-
talen mellem Transportministeriet og Post Danmark om befordringspligten udløb ved
udgangen af 2019. Siden da har Transportministeriet flere gange indgået en forlæn-
gelse af aftalen af 6 måneders varighed. Det fremgår af regeringens lovprogram for
folketingsåret 2020-21, at der indledes et arbejde med at ændre postloven, herunder
at sikre, at befordringspligten fortsat kan varetages.
I henhold til EU’s postdirektiv
skal hvert EU-medlemsland
udpege en virksomhed til at
varetage befordringspligten.
Befordringspligten er imple-
menteret ved postloven og
indeholder fx minimumsbe-
stemmelser for indsamling
og udlevering af en række
postforsendelser.
Regnskabsreglement for
Post Danmark
Det fremgår af regnskabsreg-
lementet, at reglementet skal
sikre, at Post Danmark, der er
udpeget som befordringsplig-
tig postvirksomhed, overhol-
der bestemmelserne om de
regnskabsmæssige forhold,
som fremgår af EU’s postdi-
rektiv.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 66: Beretning nr. 10/2020 om tilsynet med Post Danmarks regnskabspraksis
2
| Introduktion og konklusion
Post Danmarks fælles-
omkostninger
Post Danmarks fællesomkost-
ninger er omkostninger, som
vedrører flere af selskabets
aktiviteter, fx produkter både
inden for og uden for befor-
dringspligten. Fællesomkost-
ningerne kan således ikke
henføres til et særligt produkt.
Krydssubsidiering
4. Undersøgelsen blev igangsat på baggrund af en anmodning fra Statsrevisorerne i
marts 2020, jf. bilag 1. Statsrevisorerne ønskede en undersøgelse af en række forhold
ved Post Danmarks regnskabspraksis, herunder om regnskabspraksis vedrørende
fordelingen af fællesomkostninger og krydssubsidiering er i overensstemmelse med
gældende lovgivning. Anmodningen blev fremsat på et tidspunkt, hvor der i Folketin-
get var forhandlinger om at forlænge aftalen med Post Danmark som befordringsplig-
tig virksomhed. Rigsrevisionen har 2 gange tidligere i henholdsvis 2001 og 2005 på
baggrund af anmodninger fra Statsrevisorerne undersøgt forhold ved Post Danmarks
regnskabspraksis.
5. Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om Transportministeriet har ført et til-
fredsstillende tilsyn med Post Danmarks regnskabspraksis i perioden 2011-2019. Med
tilfredsstillende tilsyn forstår vi, at Transportministeriet har ført et tilsyn, der har be-
trygget ministeriet i, at Post Danmarks regnskabspraksis er i overensstemmelse med
gældende regler. For at besvare undersøgelsens formål har vi undersøgt, om Trafik-
styrelsen har udført sit tilsyn i overensstemmelse med lovgivningen, og om styrelsen
gennem tilsynet har sikret sig yderligere viden, når styrelsen har fået kendskab til ri-
sici for, at Post Danmark ikke efterlever regnskabsreglerne.
Krydssubsidiering betyder, at
en virksomhed, der har eksklu-
sive eller særlige rettigheder,
overfører midler fra den ikke-
konkurrenceudsatte del af
virksomheden til dele, der er i
konkurrence med andre virk-
somheder.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 66: Beretning nr. 10/2020 om tilsynet med Post Danmarks regnskabspraksis
2319858_0010.png
Introduktion og konklusion |
3
Hovedkonklusion
Rigsrevisionen vurderer, at Transportministeriets tilsyn med Post Dan-
marks regnskabspraksis i perioden 2011-2019 ikke har været helt tilfreds-
stillende. Konsekvensen er, at Transportministeriet ikke på alle områder
har haft en indsigt, der kan betrygge ministeriet i, at Post Danmarks regn-
skabspraksis er korrekt.
Transportministeriet har udført tilsyn på de områder, som ministeriet skal ifølge
lovgivningen, men har ikke haft et tilstrækkeligt grundlag for tilsynet og mangler
på nogle områder præcise angivelser af, hvordan tilsynet skal føres
Trafikstyrelsen skal i henhold til regnskabsreglementet for Post Danmark føre tilsyn
med, om regnskabsreglementet overholdes. Rigsrevisionens gennemgang af tilsynet
viser, at Trafikstyrelsen baserer dele af tilsynet med Post Danmarks regnskabspraksis
på en erklæring fra Post Danmarks eksterne revisor. Trafikstyrelsen har dog ikke i pe-
rioden 2011-2019 stillet krav om graden af sikkerhed i revisorerklæringen. Rigsrevisio-
nen vurderer, at Trafikstyrelsen bør forholde sig til, hvad der udgør et tilstrækkeligt
sikkerhedsniveau for revisors erklæring, når styrelsens tilsynsforpligtelse løftes gen-
nem erklæringen. Herudover viser undersøgelsen, at Trafikstyrelsen ikke sikrer, at re-
visor undersøger, om Post Danmark har foretaget en tilstrækkeligt detaljeret dataregi-
strering, selv om det fremgår af regnskabsreglementet. Trafikstyrelsen har oplyst, at
styrelsen vil tage en drøftelse med den eksterne revisor om graden af sikkerhed i revi-
sorerklæringen, og at styrelsen vil drøfte med revisor, hvordan detaljeringsgraden i
dataregistreringen kan dokumenteres.
Undersøgelsen viser, at Trafikstyrelsen fører tilsyn med Post Danmarks priser og kva-
litet på befordringspligtige breve og pakker ved den årlige revisorerklæring, kvartals-
møder med Post Danmark, kvalitetsmålinger og eventuelle klager. Undersøgelsen vi-
ser, at avancen for frimærkefrankerede breve op til 50 g har været markant stigende
i perioden 2011-2019, og at Trafikstyrelsen ikke har en nedskrevet procedure for god-
kendelse af Post Danmarks priser på frimærkefrankerede breve, herunder fastsat ob-
jektive kriterier for, hvad styrelsen vurderer som en rimelig avance. Det er Rigsrevi-
sionens opfattelse, at nedskrevne procedurer kan være med til at sikre en korrekt og
ensartet praksis i sagsbehandlingen. Dette understreges af, at Trafikstyrelsen har fore-
taget en forkert sammenligning mellem Post Danmarks anførte avance og andre bran-
chers bruttoavancer. Det er Rigsrevisionens opfattelse, at Trafikstyrelsen dermed ikke
har haft et godt grundlag for at vurdere rimeligheden i Post Danmarks avancer på fri-
mærkefrankerede breve. Trafikstyrelsen har oplyst, at styrelsen er i gang med at udar-
bejde en proces for godkendelse af priser på breve op til 50 g, som vil udgøre et bedre
grundlag for at vurdere rimeligheden i Post Danmarks avancer.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 66: Beretning nr. 10/2020 om tilsynet med Post Danmarks regnskabspraksis
2319858_0011.png
4
| Introduktion og konklusion
Transportministeriet har indhentet supplerende viden i situationer, hvor der er op-
stået tvivl om, hvorvidt Post Danmarks fordeling af fællesomkostninger og prissæt-
ning er i overensstemmelse med lovgivningen. Det er dog Rigsrevisionens vurde-
ring, at ministeriet i et par tilfælde kunne have indhentet mere viden om Post Dan-
marks regnskabspraksis
Trafikstyrelsen har oplyst, at styrelsen ikke finder, at ændringerne til postdirektivet og
regnskabsreglementet i 2014 havde betydning for Post Danmarks praksis. Undersøgel-
sen viser, at Trafikstyrelsen alligevel i 2014 iværksatte en ekstern undersøgelse, da der
var opstået tvivl om, hvorvidt Post Danmarks fordeling af fællesomkostninger levede op
til postdirektivet. Den eksterne undersøgelse viste, at Post Danmarks anvendte princip-
per og metoder for omkostningsfordelingen fulgte kravene i regnskabsreglementet fra
2011, hvilket betød, at størstedelen af omkostningerne blev pålagt de befordringspligti-
ge produkter, selv om de befordringspligtige produkter udgjorde under halvdelen af
produkterne. Undersøgelsen forholdt sig dog ikke direkte til postdirektivet og det nye
og gældende regnskabsreglement fra 2014. Dermed fik Trafikstyrelsen ikke med under-
søgelsen et svar, der kunne bekræfte styrelsen i, at ændringen i regnskabsreglementet
i 2014 ikke havde betydning for Post Danmarks fordeling af omkostninger på produkter
med og uden befordringspligt.
Undersøgelsen viser, at Transportministeriet i 2020 iværksatte 2 eksterne undersøgel-
ser vedrørende krydssubsidiering. Den ene undersøgelse påviste, at PostNords datter-
selskab PostNord Logistics i en periode havde haft en uhensigtsmæssig prisstruktur.
Denne prisstruktur blev i 2016/2017 erstattet af en ny og tidssvarende prisstruktur.
Den anden undersøgelse afviste en række anonyme påstande om krydssubsidiering,
men blev afrapporteret uden analyser og baggrund for konklusionerne.
Det er Rigsrevisionens vurdering, at Transportministeriet i undersøgelserne af regn-
skabsreglementet og de anonyme påstande kunne have efterspurgt mere viden om for-
holdene, som derved kunne have være bragt i anvendelse i tilsynet med Post Danmark.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 66: Beretning nr. 10/2020 om tilsynet med Post Danmarks regnskabspraksis
2319858_0012.png
Introduktion og konklusion |
5
1.2. Baggrund
6. Figur 1 viser PostNord AB’s organisation og ejerforhold samt Rigsrevisionens ad-
gang til Post Danmark.
Figur 1
PostNord AB’s organisation og ejerforhold samt Rigsrevisionens adgang til Post Danmark
Transport- og
Boligministeriet
40 % aktier
50 % stemmer
Närings-
-
departementet
60 % aktier
50 % stemmer
Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen
PostNord AB
Post Danmark A/S
PostNord
Logistics
Andre PostNord-
datterselskaber
Post Danmark A/S’
eksterne revisor
Rigsrevisionens adgang til Post Danmark gennem Transport- og Boligministeriet som ejer
Rigsrevisionens adgang til Post
Danmark gennem Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens tilsyn
PostNords AB’s organisation
Kilde:
Rigsrevisionen.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 66: Beretning nr. 10/2020 om tilsynet med Post Danmarks regnskabspraksis
6
| Introduktion og konklusion
Statens ejerskabsudøvelse
Staten ejer pr. april 2020 helt
eller delvist 28 selskaber. For
hvert selskab har det pågæl-
dende ejerministerium en ræk-
ke forpligtelser, bl.a. at tage
stilling til den overordnede
strategiske ramme for selska-
bets forretning og sikre sta-
tens deltagelse på selskabets
generalforsamling.
Det fremgår af figur 1, at PostNord AB er ejet af den danske og den svenske stat med
henholdsvis 40
%
og 60
%
af aktierne. Stemmerne i PostNord AB er fordelt med 50
%
til hver ejer. Derfor har de 2 ejere ikke hver for sig bestemmende indflydelse i koncer-
nen, men skal være enige om ejerskabsudøvelsen, bl.a. hvis de ønsker ekstraordinært
at indhente materiale eller sætte undersøgelser i gang. Post Danmark og PostNord Lo-
gistics er 2 af flere datterselskaber under PostNord AB.
Det fremgår desuden af figuren, at Transportministeriet varetager rollen som ejer af
den danske stats andel af PostNord-koncernen og er ansvarlig for, at befordringsplig-
ten i Danmark bliver varetaget. Derudover er Transportministeriet forpligtet til at føre
tilsyn med den befordringspligtige virksomhed, som siden 2011 har været Post Dan-
mark. Tilsynsforpligtelsen varetages i praksis af Trafikstyrelsen, der ligeledes udarbej-
der et regnskabsreglement for Post Danmark.
Endelig fremgår det af figuren, at Rigsrevisionens revisionsadgang til Post Danmark
går gennem Transportministeriet som ejer (der indhenter tilslutning hos den svenske
stat) eller via Trafikstyrelsen som tilsynsmyndighed. Revisionsadgangen er bestemt
af lov om revisionen af statens regnskaber m.m., hvoraf det fremgår, at Rigsrevisio-
nen ved statslige aktieselskaber, hvor staten ikke har bestemmende indflydelse, kan
indkræve regnskabet gennem ejerministeriet. Det betyder, at Rigsrevisionens adgang
til Post Danmark siden etableringen af PostNord-koncernen i 2011 har været begræn-
set til det materiale, som Transportministeriet har eller kan indhente som ejer, eller
det materiale, som Trafikstyrelsen allerede har indhentet.
7. Som det fremgik af Rigsrevisionens notat til Statsrevisorerne om tilrettelæggelsen
af undersøgelsen, har vi på grund af begrænsningen i revisionsadgangen ikke kunnet
gennemføre en undersøgelse direkte af Post Danmark eller de øvrige datterselska-
ber i PostNord-koncernen. Det har den konsekvens, at vi ikke kan give en besvarelse
af Statsrevisorernes spørgsmål med udgangspunkt i Post Danmarks regnskabsma-
teriale. I stedet besvarer vi spørgsmålene ved at se på en række forhold i Trafikstyrel-
sens tilsyn med Post Danmarks regnskabspraksis. Dele af tilsynet sker via den eks-
terne revisor, som årligt fremsender en revisorerklæring til Trafikstyrelsen om Post
Danmarks efterlevelse af regnskabsreglementet. Trafikstyrelsen fører ikke tilsyn
med de øvrige datterselskaber.
8. EU’s postdirektiv udstikker de overordnede regler for tilsynet med den befordrings-
pligtige postvirksomheds regnskabspraksis. Det fremgår af postdirektivet, at myndig-
hederne i hvert land skal overvåge postmarkedet for at sikre, at der er fair konkurren-
ce. Formålet er bl.a. at undgå, at de befordringspligtige postvirksomheder laver kryds-
subsidiering mellem tjenester henholdsvis inden for og uden for befordringspligten,
som kan skade konkurrencen. Af postdirektivet fremgår bl.a. krav om adskilte regn-
skabsopgørelser hos befordringspligtige postvirksomheder. Trafikstyrelsen har med
hjemmel i loven fastsat kravene til regnskabsopgørelser i et regnskabsreglement, som
Post Danmark er forpligtet til at følge. Regnskabsreglementet udmønter postdirekti-
vets bestemmelser om regnskabsmæssige forhold i Danmark. Trafikstyrelsen har i
henhold til regnskabsreglementet ansvaret for at føre tilsyn med, om reglementet
overholdes.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 66: Beretning nr. 10/2020 om tilsynet med Post Danmarks regnskabspraksis
2319858_0014.png
Introduktion og konklusion |
7
Post Danmarks økonomi
9. Brevmængden i Danmark er i de seneste 10 år faldet betydeligt. Figur 2 viser udvik-
lingen i brevmængden og Post Danmarks økonomiske resultater i perioden 2011-2019.
Figur 2
Udviklingen i brevmængden i Danmark og Post Danmarks økonomi
i perioden 2011-2019
(Mio. kr./mio. breve)
1.000
800
600
400
200
0
-200
-400
-600
-800
-1.000
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
Brevmængde
Økonomisk resultat
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af Post Danmarks årsrapporter.
Det fremgår af figur 2, at Post Danmarks økonomiske resultater siden 2012 har været
negative. Den negative udvikling i perioden skyldes ifølge Post Danmarks årsrapporter
særligt den øgede digitalisering samtidig med en stigende konkurrence, bl.a. på grund
af en gradvis liberalisering af postmarkedet i perioden, hvor Post Danmarks eneret på
omdeling af breve bortfaldt. Herudover har Post Danmark haft udfordringer med høje
omkostninger til afviklingen af tjenestemandsansættelser. I 2019 var Post Danmark
tæt på at have økonomisk overskud for første gang siden 2011. Det fremgik af Post
Danmarks årsrapport, at den væsentlige resultatforbedring i 2019 bl.a. blev tilskrevet
en gennemført transformation af selskabet, hvor antallet af medarbejdere og distribu-
tionsmodellen var blevet tilpasset det fortsatte fald i brevmængden. Post Danmark
havde reduceret sine omkostningerne fra 7,2 mia. kr. i 2018 til 4,9 mia. kr. i 2019, sva-
rende til en reduktion på 31 %.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 66: Beretning nr. 10/2020 om tilsynet med Post Danmarks regnskabspraksis
2319858_0015.png
8
| Introduktion og konklusion
Det fremgår desuden af figuren, at brevmængden er faldet støt i Danmark fra ca. 796
mio. breve i 2011 til ca. 238 mio. breve i 2019, hvilket er et fald på 70 %. Sverige har ikke
oplevet lige så markante fald i brevmængden, men den svenske post- og telestyrelse
forventer en halvering af brevmængden i Sverige inden for få år.
10. Koncernen Posten Norden blev dannet i 2009 ved en fusion mellem Post Danmark
og svenske Posten AB. Koncernen skiftede i 2011 navn til PostNord AB. Der har i perio-
den 2011-2019 været flere hændelser af betydning for Post Danmarks økonomi og
regnskabspraksis på centrale områder. Figur 3 viser vigtige hændelser.
Figur 3
Tidslinje over vigtige hændelser
2008:
Postdirektivets
bestemmelser om
fordelingen af fælles-
omkostninger ændres
2011:
Nyt regnskabsregle-
ment for Post Danmark
2011:
Posten Norden skifter
navn til PostNord AB
2014:
Nyt regnskabsregle-
ment for Post Danmark
Ultimo 2020:
Forventet
længerevarende aftale om
befordringspligten
2020:
6 måneders forlænget
aftale om befordringspligt til
december 2020
2008
2009
2011
2014
2017
2020
2009:
Posten Norden dannes ved
sammenlægningen med det svenske
Posten AB og Post Danmark A/S
2017:
Den danske stat overfører 267 mio.
SEK til PostNord, den svenske stat overfører
400 mio. SEK til PostNord, og PostNord
overfører 2.340 mio. DKK til Post Danmark
2017:
Den danske stat forpligter sig til at
tilføre 1.533 mio. SEK til Post Danmark som
kompensation for afskedigelse af tjeneste-
mænd
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Transportministeriet og Trafikstyrelsen.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 66: Beretning nr. 10/2020 om tilsynet med Post Danmarks regnskabspraksis
Introduktion og konklusion |
9
Det fremgår af figur 3, at Post Danmarks regnskabsreglement er blevet ændret 2 gan-
ge siden postdirektivet fra 2008. Det fremgår desuden, at Post Danmark de seneste
år flere gange har fået tilført kapital fra ejerne og koncernen. Det drejer sig om 3 tilfør-
sler i 2017, der henholdsvis medførte 2.340 mio. danske kroner fra PostNord til Post
Danmark, 267 mio. svenske kroner fra den danske stat til PostNord og 400 mio. sven-
ske kroner fra den svenske stat til PostNord. I tillæg hertil forpligtede den danske stat
sig i 2017 til delvist at kompensere PostNord med 1.533 mio. svenske kroner for udgif-
ter i forbindelse med afskedigelser af tidligere tjenestemænd.
1.3. Revisionskriterier, metode og afgrænsning
Revisionskriterier
11. Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om Transportministeriet har ført et til-
fredsstillende tilsyn med Post Danmarks regnskabspraksis i perioden 2011-2019. Med
tilfredsstillende tilsyn forstår vi, at Transportministeriet har ført et tilsyn, der har be-
trygget ministeriet i, at Post Danmarks regnskabspraksis er i overensstemmelse med
gældende regler. For at kunne besvare undersøgelsens formål har vi opstillet 2 revi-
sionskriterier.
12. I afsnit 2.1 har vi undersøgt, om Trafikstyrelsen har udført sit tilsyn med Post Dan-
marks regnskabspraksis i overensstemmelse med lovgivningen. Afsnittet deler vi op
i 3 dele. Vi har for det første undersøgt, om Trafikstyrelsen – ved at basere sig på er-
klæringerne fra Post Danmarks eksterne revisor – sikrer sig, at tilsynsforpligtelsen løf-
tes på tilfredsstillende vis. For det andet har vi undersøgt, hvordan Trafikstyrelsen ud-
fører de handlinger, som regnskabsreglementet fastsætter, at styrelsen er forpligtet
til at udføre over for den befordringspligtige virksomhed. Det indebærer bl.a., at Tra-
fikstyrelsen i en individuel tilladelse til Post Danmark fastsætter vilkårene for opfyldel-
se af befordringspligten. Det fremgår herudover af postloven, at Trafikstyrelsen skal
kontrollere og opgøre det beløb, som Post Danmark som befordringspligtig virksom-
hed modtager fra ikke-befordringspligtige virksomheder i forbindelse med udlignings-
ordningen. Derfor har vi for det tredje undersøgt, om Trafikstyrelsen kontrollerer og
behandler ansøgninger gennem udligningsordningen.
13. I afsnit 2.2 har vi undersøgt, om Trafikstyrelsen i sit tilsyn har sikret sig yderligere
viden, når styrelsen har fået kendskab til risici for, at Post Danmark ikke efterlever
regnskabsreglerne. Vi har med udgangspunkt i spørgsmålene i Statsrevisorernes an-
modning undersøgt, om Trafikstyrelsen har iværksat yderligere tilsynshandlinger for
at sikre sig viden om, hvorvidt Post Danmarks fordeling af fællesomkostninger på hen-
holdsvis befordringspligtige og ikke-befordringspligtige produkter følger lovgivningen.
Derudover har vi undersøgt, om Trafikstyrelsen har iværksat yderligere tilsynshand-
linger for at sikre sig viden om, hvorvidt Post Danmarks prissætning er i overensstem-
melse med lovgivningen, herunder at der ikke sker krydssubsidiering.
Udligningsordningen
Udligningsordningen fungere-
de i perioden 2011-2019 med
det formål at fordele nettoom-
kostninger ved befordrings-
pligten mellem alle postvirk-
somheder, der befordrede
breve og pakker. Post Dan-
mark har i perioden 2011-2019
kunnet få dækning af befor-
dringspligten gennem udlig-
ningsordningen og har modta-
get dækning i perioden 2014-
2016. Det er Transportministe-
riets forventning, at den frem-
tidige model for finansiering af
befordringspligten fastlægges
i forbindelse med ændringer
til postloven i januar 2021.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 66: Beretning nr. 10/2020 om tilsynet med Post Danmarks regnskabspraksis
10
| Introduktion og konklusion
Metode
14. Undersøgelsen er gennemført på baggrund af materiale fra Transportministeriet
og Trafikstyrelsen. På grund af begrænsningerne i Rigsrevisionens revisionsadgang
til Post Danmark er undersøgelsen baseret på materiale, som Trafikstyrelsen indhen-
ter som tilsynsmyndighed, og på de analyser, som Transportministeriet og Trafiksty-
relsen har bestilt for at få yderligere indblik i særlige dele af Post Danmarks virksom-
hed. Vi har sammen med Transportministeriet afsøgt mulighederne for at få indseen-
de i yderligere materiale, herunder særligt materiale til brug for én af de nævnte ana-
lyser. Processen er yderligere beskrevet i bilag 2. Vi har i undersøgelsen holdt møder
med Transportministeriet og Trafikstyrelsen. Herudover har vi til baggrund for under-
søgelsen holdt møder med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og repræsentanter
fra transportbranchen.
15. Revisionen er udført i overensstemmelse med standarderne for offentlig revision,
jf. bilag 2.
Afgrænsning
16. Statsrevisorerne har anmodet om en undersøgelsesperiode fra 2010 til 2019, men
da Statsrevisorernes spørgsmål vedrører befordringspligten, og Post Danmark først
fra 2011 har været befordringspligtig virksomhed, er vores undersøgelsesperiode 2011-
2019.
17. Undersøgelsen er fokuseret på Trafikstyrelsens tilsyn med en række forhold ved
Post Danmarks regnskabspraksis. Dermed ser vi ikke særskilt på Transportministe-
riets ejerskabsudøvelse. Afgrænsningen skyldes, at det er gennem Trafikstyrelsens
tilsyn, at Transportministeriet sikrer, at Post Danmark efterlever kravene til at være
befordringspligtig virksomhed, og at Post Danmarks regnskabspraksis er overholdt.
18. Statsrevisorernes spørgsmål og angivelse af, i hvilke kapitler spørgsmålene bliver
besvaret, fremgår af bilag 1. I bilag 2 er undersøgelsens metodiske tilgang beskrevet.
Bilag 3 indeholder en ordliste, der forklarer udvalgte ord og begreber.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 66: Beretning nr. 10/2020 om tilsynet med Post Danmarks regnskabspraksis
Trafikstyrelsens tilsyn med Post Danmarks regnskabspraksis |
11
2. Trafikstyrelsens tilsyn
med Post Danmarks
regnskabspraksis
19. Dette kapitel handler om, hvorvidt Trafikstyrelsen har ført et tilfredsstillende tilsyn
med en række forhold ved Post Danmarks regnskabspraksis. Vi har bygget kapitlet op
i 2 dele. Vi har først undersøgt, om Trafikstyrelsen har udført sit tilsyn med regnskabs-
praksis i overensstemmelse med lovgivningen. Dernæst har vi undersøgt, hvordan Tra-
fikstyrelsen agerer, når styrelsen ser risici for, at Post Danmark ikke efterlever regn-
skabsreglerne.
2.1. Trafikstyrelsens tilsyn med Post Danmark
20. Vi har undersøgt, om Trafikstyrelsen har udført sit tilsyn med Post Danmarks regn-
skabspraksis i overensstemmelse med lovgivningen. EU’s postdirektiv fastslår en ræk-
ke overordnede fælles regler for det indre marked for posttjenester i EU, herunder
hvordan det sikres, at befordringspligten opfyldes. Transportministeriet skal udarbej-
de postloven, så den afspejler reglerne i postdirektivet. Det fremgår af postloven, hvil-
ke krav Post Danmark skal leve op til som befordringspligtig virksomhed. Desuden
fremgår det, at Trafikstyrelsen i et regnskabsreglement skal beskrive, hvordan Post
Danmark skal overholde de regnskabsmæssige krav i postloven. Trafikstyrelsen fører
tilsyn med overholdelsen af regnskabsreglementet. Af postloven fremgår det endvi-
dere, at Trafikstyrelsen skal føre tilsyn med udligningsordningen. Trafikstyrelsens til-
syn fremgår af figur 4.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 66: Beretning nr. 10/2020 om tilsynet med Post Danmarks regnskabspraksis
2319858_0019.png
12
| Trafikstyrelsens tilsyn med Post Danmarks regnskabspraksis
Figur 4
Opgaver i Trafikstyrelsens tilsyn med den befordringspligtige
virksomhed
Tilsyn med vilkår for
befordringspligten
• Tilsyn med postpriser
• Tilsyn med servicekvalitet
Tilsyn med udlignings-
ordningen
• Kontrol af Post Danmarks
ansøgninger
Tilsyn med
regnskabsreglementet
• Tilsyn med dataregistrering
• Tilsyn med model og
regnskabsopgørelser
inden for og uden for
befordringspligten
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af postloven og regnskabsreglement fra 2014.
Det fremgår af figur 4, at Trafikstyrelsen fører tilsyn med vilkår for befordringspligten
og med udligningsordningen. Tilsynet med Post Danmarks efterlevelse af regnskabs-
reglementet er i praksis baseret på erklæringerne fra Post Danmarks eksterne revisor.
Post Danmark modtager og videresender revisors erklæringer til Trafikstyrelsen.
Tilsyn med Post Danmarks efterlevelse af kravene i regnskabsregle-
mentet
Tilsyn med
regnskabs-
reglementet
21. Det fremgår af postloven, at Trafikstyrelsen skal udstede og føre tilsyn med regn-
skabsreglementet for Post Danmark. Ifølge regnskabsreglementet skal Post Danmark
lade en statsautoriseret revisor vurdere, om produktøkonomiopgørelserne er udarbej-
det i overensstemmelse med regnskabsreglementets bestemmelser. Dermed har Tra-
fikstyrelsen mulighed for at anvende denne vurdering i styrelsens tilsyn. Vi har under-
søgt, om styrelsen gennem revisors erklæring sikrer sig tilstrækkelig viden om Post
Danmarks efterlevelse af regnskabsreglementets bestemmelser til at løfte tilsynsfor-
pligtelsen. Det har vi gjort ved at se på, hvad revisor baserer sin erklæring på, og hvil-
ket sikkerhedsniveau der fremgår af erklæringerne.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 66: Beretning nr. 10/2020 om tilsynet med Post Danmarks regnskabspraksis
2319858_0020.png
Trafikstyrelsens tilsyn med Post Danmarks regnskabspraksis |
13
Grundlag for revisorerklæring
22. Vores undersøgelse viser, at Trafikstyrelsen i den undersøgte periode har udstedt
2 regnskabsreglementer i henholdsvis 2011 og 2014. Hvis Trafikstyrelsen vil ændre
kravene til den eksterne revisor, skal styrelsen ændre regnskabsreglementet. Boks 1
viser, hvad revisor ifølge regnskabsreglementet skal erklære sig om.
Boks 1
Regnskabsreglementets bestemmelser om, hvad revisor skal
erklære sig om
Revisor skal erklære sig om, at Post Danmark:
har udarbejdet en modelbeskrivelse for produktøkonomiopgørelserne
har udarbejdet adskilte regnskabsopgørelser for de breve og pakker, der er henholds-
vis omfattet og ikke omfattet af befordringspligten
har sikret, at kalkulationssystemet, der anvendes til produktøkonomiopgørelserne, er
indrettet i overensstemmelse med gældende principper og metoder
har opgjort omkostningerne til indenlandske frimærkefrankerede breve op til 50 g i
overensstemmelse med de gældende principper og metoder.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af Post Danmarks regnskabsreglement fra 2014.
23. Vores gennemgang af revisors erklæringer for perioden 2011-2019 viser, at revisor
har undersøgt Post Danmarks modelbeskrivelse af de gældende principper og meto-
der for omkostningsallokeringen og produktøkonomiopgørelserne, om der udarbejdes
adskilte opgørelser, der gør det muligt at sondre klart mellem produkter og tjenester,
der er henholdsvis omfattet og ikke omfattet af befordringspligten, og omkostnings-
opgørelserne som grundlag for prisfastsættelsen af frimærkefrankerede breve op til
50 g. Vi har i vores gennemgang af revisors erklæringer ikke fundet anmærkninger i
forhold til disse områder.
24. Det fremgår af regnskabsreglementet, at Post Danmark skal sikre, at der foreta-
ges en tilstrækkelig detaljeret dataregistrering, som gør, at Post Danmarks regnskabs-
systemer og statistiksystemer kan danne grundlag for produktøkonomiopgørelserne.
Det fremgår ikke af regnskabsreglementet, at Trafikstyrelsen skal lade revisor kontrol-
lere dette. Vores gennemgang af revisors erklæringer viser, at revisor ikke har erklæ-
ret sig om, hvorvidt Post Danmark har foretaget en tilstrækkeligt detaljeret dataregi-
strering. Revisor erklærer sig kun om, hvorvidt datagrundlaget er tilstrækkeligt indar-
bejdet i kalkulationssystemet. Det har den konsekvens, at Trafikstyrelsen ikke har vi-
den om, hvorvidt Post Danmark har foretaget en tilstrækkeligt detaljeret dataregistre-
ring.
Produktøkonomi-
opgørelser
Produktøkonomiopgørelser
er opgørelser, der i aggrege-
ret form viser Post Danmarks
samlede produktøkonomi for
tjenester, der er henholdsvis
omfattet og ikke omfattet af
befordringspligten.
Kalkulationssystem
Ifølge regnskabsreglementets
§§ 4-5 skal Post Danmark be-
nytte et kalkulationssystem til
at udarbejde produktøkonomi-
opgørelser. Systemet skal ind-
rettes med ensartede og aner-
kendte principper og metoder
for indtægts- og omkostnings-
henføring i overensstemmelse
med bestemmelserne i EU’s
postdirektiv.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 66: Beretning nr. 10/2020 om tilsynet med Post Danmarks regnskabspraksis
2319858_0021.png
14
| Trafikstyrelsens tilsyn med Post Danmarks regnskabspraksis
Trafikstyrelsen har oplyst, at detaljeret dataregistrering og indarbejdning af data i kal-
kulationssystemet hænger tæt sammen. Hvis dataregistreringerne ikke kunne danne
grundlag for produktøkonomiopgørelserne, er det Trafikstyrelsens forventning, at det
ville fremgå af revisorerklæringen, hvilket revisor har bekræftet over for styrelsen.
Rigsrevisionen finder, at Trafikstyrelsen bør stille krav til revisor om mere eksplicit at
forholde sig til dataregistreringen, hvis styrelsen skal basere opfyldelsen af sin tilsyns-
forpligtelse på erklæringen. Trafikstyrelsen har oplyst, at styrelsen fremadrettet vil
drøfte med revisor, hvordan denne sammenhæng klart kan dokumenteres over for
styrelsen.
Revisorerklæringens grad af sikkerhed
25. Vores gennemgang af Post Danmarks regnskabsreglement viser, at Trafikstyrel-
sen ikke har fastlagt, hvilken grad af sikkerhed revisors erklæring skal have. Vi har
gennemgået revisorerklæringerne for perioden 2011-2019 med henblik på at undersø-
ge graden af sikkerhed. Tabel 1 viser graden af sikkerhed i erklæringerne.
Grad af sikkerhed i
revisorerklæringen
Revisorerklæringens grad af
sikkerhed findes i 4 versioner:
1. Ingen sikkerhed.
2. Begrænset grad af sikker-
hed: Opnås ved review af
regnskabet. Revisor tager
udgangspunkt i oplysninger
afgivet af virksomhedens
ledelse og gennemgang af
årsregnskabet gennem in-
terview af ledelsen og ana-
lytiske handlinger.
3. Moderat grad af sikkerhed:
Opnås ved udvidet gen-
nemgang af regnskabet.
4. Høj grad af sikkerhed: Der
udføres samme procedure
som ved den udvidede gen-
nemgang af regnskabet, og
herudover kontrollerer re-
visor væsentlige poster i
regnskabet.
Tabel 1
Graden af sikkerhed i revisors erklæring om produktøkonomiopgørel-
serne i perioden 2011-2019
2011
2012
2 revisorerklæringer. I den ene erklæring fremgår graden af sikkerhed ikke, og i den
anden erklæring fremgår det, at den er afgivet med begrænset grad af sikkerhed.
Høj grad af sikkerhed for så vidt angår, om de principper og metoder, som Post Dan-
mark har anvendt til produktøkonomiopgørelserne, er i overensstemmelse med regn-
skabsreglementet.
Begrænset grad af sikkerhed for så vidt angår Post Danmarks sikring og dokumenta-
tion af, at kalkulationssystemet til udarbejdelse af produktøkonomiopgørelserne er i
overensstemmelse med de fastlagte principper og metoder.
Samme grad af sikkerhed som i 2012.
Samme grad af sikkerhed som i 2012.
Høj grad af sikkerhed for hele erklæringen.
Høj grad af sikkerhed for hele erklæringen.
Høj grad af sikkerhed for hele erklæringen.
Høj grad af sikkerhed for hele erklæringen.
Høj grad af sikkerhed for hele erklæringen.
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
Note: Årstallet henviser til det år, hvor revisorerklæringen er afgivet.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af revisorerklæringer for perioden 2011-2019.
Det fremgår af tabel 1, at graden af sikkerhed i de udførte revisorerklæringer i 2011 dels
ikke fremgik, dels var afgivet med begrænset grad af sikkerhed. I perioden 2012-2014
var dele af erklæringerne givet med begrænset grad af sikkerhed. Det betyder, at revi-
sionen af kalkulationssystemet var begrænset til forespørgsler til og dialog med Post
Danmarks ledelse og medarbejdere. I perioden 2015-2019 har erklæringerne haft en
høj grad af sikkerhed, hvilket indebærer egentlig revision, hvor revisor foretager en ud-
videt gennemgang af regnskabet og kontrollerer væsentlige poster i regnskabet.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 66: Beretning nr. 10/2020 om tilsynet med Post Danmarks regnskabspraksis
2319858_0022.png
Trafikstyrelsens tilsyn med Post Danmarks regnskabspraksis |
15
Trafikstyrelsen har oplyst, at regnskabsreglementets bestemmelse om, at produkt-
økonomiopgørelser skal udarbejdes i overensstemmelse med de gældende principper
og metoder, indebærer, at revisor skal afgive en erklæring med høj grad af sikkerhed.
Rigsrevisionen kan konstatere, at revisor og Trafikstyrelsen ikke i alle tilfælde har for-
stået formuleringen i regnskabsreglementet på samme måde, idet graden af sikkerhed
har varieret over tid. På baggrund heraf har Trafikstyrelsen oplyst, at styrelsen vil tage
en drøftelse med den eksterne revisor om graden af sikkerhed i revisorerklæringen.
Herunder vil Trafikstyrelsen sikre, at erklæringen om produktøkonomiopgørelserne
fortsat afgives med høj grad af sikkerhed.
Tilsyn med Post Danmarks efterlevelse af vilkår for befordringspligten
26. Det fremgår af postloven, at Trafikstyrelsen skal føre tilsyn med, at Post Danmarks
priser på befordringspligtige breve og pakker er omkostningsægte, gennemsigtige og
ikke-diskriminerende, herunder godkende priser på indenlandske frimærkefrankere-
de breve op til 50 g. Herudover skal Trafikstyrelsen føre tilsyn med servicekvaliteten.
Trafikstyrelsen har oplyst, at styrelsen fører tilsyn med Post Danmarks priser gennem
Post Danmarks årlige revisorerklæring og gennem de eventuelle klager og henvendel-
ser, der måtte komme.
27. Vores gennemgang af revisors erklæringer viser, at Post Danmarks revisor i under-
søgelsesperioden ikke har haft bemærkninger til Post Danmarks regnskabspraksis,
herunder til prisfastsættelsen. Undersøgelsen viser videre, at der i undersøgelsespe-
rioden har været 2 henvendelser, der omhandlede befordringspligten, krydssubsidie-
ring og/eller prisfastsættelse, jf. boks 2.
Tilsyn med
befordrings-
pligten
Boks 2
Henvendelser vedrørende Post Danmarks priser
Den ene sag fra 2013 skyldtes presseomtale af Post Danmark, der blev anklaget for
krydssubsidiering.
Den anden sag fra 2015 skyldtes et fremsendt brev fra en advokat for en dansk virksom-
hed, der anklagede Post Danmark for at have fejl i sin opgørelse af omkostningerne hen-
holdsvis inden for og uden for befordringspligten.
PwC’s undersøgelse
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Trafikstyrelsen.
Vores gennemgang af de 2 henvendelser viser, at Trafikstyrelsen i sin behandling af
henvendelserne henviser til henholdsvis Post Danmarks eksterne revisors erklæring
om Post Danmarks efterlevelse af regnskabsreglementet og en undersøgelse foreta-
get af PwC i 2014, der viste overensstemmelse mellem Post Danmarks principper og
metoder for omkostningsfordeling og praksis.
PwC’s undersøgelse blev be-
stilt af Trafikstyrelsen i 2014.
Formålet med undersøgelsen
var at opnå en uafhængig vur-
dering af, om de anvendte
principper og metoder var ri-
melige, fornuftige og fulgte de
regulatoriske krav ved opgø-
relsen af produktøkonomi for
produkter, der er omfattet af
befordringspligten.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 66: Beretning nr. 10/2020 om tilsynet med Post Danmarks regnskabspraksis
2319858_0023.png
16
| Trafikstyrelsens tilsyn med Post Danmarks regnskabspraksis
Trafikstyrelsens godkendelse af brevpriser
28. Som led i tilsynet med at sikre, at Post Danmarks priser er omkostningsægte, gen-
nemsigtige og ikke-diskriminerende, skal Trafikstyrelsen godkende prisen på inden-
landske frimærkefrankerede breve op til 50 g. Vi har gennemgået Trafikstyrelsens
godkendelse af prisstigninger for indenlandske breve op til 50 g i perioden 2011-2019.
Prisstigningerne fremgår af tabel 2.
Tabel 2
Prisstigninger på indenlandske frimærkefrankerede breve op til 50 g
i perioden 2011-2019
2014
Prisstigning til
6�½50 kr.
2015
7�½00 kr.
2016
8�½00 kr.
2018
9�½00 kr.
2019
10�½00 kr.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Trafikstyrelsen.
Det fremgår af tabel 2, at Trafikstyrelsen har modtaget ansøgninger om prisstigninger
for breve 5 gange i perioden 2011-2019, hvor første gang var i 2014. Vores undersøgel-
se viser, at Trafikstyrelsen har godkendt priser med en avance, der har været markant
stigende i perioden. Trafikstyrelsen har oplyst, at udviklingen i brevpriserne i øvrigt af-
spejler Post Danmarks omkostninger, der særligt er påvirket af nedgangen i antallet
af brevforsendelser i undersøgelsesperioden.
29. Undersøgelsen viser, at Trafikstyrelsen ikke har en nedskrevet godkendelsespro-
ces for priser på indenlandske frimærkefrankerede breve op til 50 g eller har opstillet
objektive kriterier for, hvor stor avancen pr. brev må være.
Vores gennemgang af Post Danmarks ansøgninger viser, at Trafikstyrelsen i undersø-
gelsesperioden har modtaget ansøgninger fra Post Danmark, når Post Danmark har
ønsket højere frimærkepriser. I ansøgningerne om prisstigningerne i 2014 og 2015 har
Post Danmark opgjort omkostningerne til et brev på baggrund af de faktiske omkost-
ninger 2 år tidligere. I ansøgningerne om prisstigningerne i 2016, 2018 og 2019 har Post
Danmark opgjort de faktiske omkostninger til et brev for den senest tilgængelige pe-
riode før prisstigningen og et skøn over omkostningerne i det år, prisstigningen vedrø-
rer. Trafikstyrelsen har i forbindelse med behandlingen af ansøgningerne udarbejdet
et notat om prisstigninger for breve, hvori styrelsen bl.a. vurderer rimeligheden i Post
Danmarks forslag til avance. Trafikstyrelsen har oplyst, at styrelsen løbende har til-
passet sin praksis for godkendelse af frimærketaksterne ud fra de faktiske oplysnin-
ger, som Post Danmark har anført i ansøgningen. Trafikstyrelsen har således i perio-
den frem til prisstigningen i 2019 vurderet rimeligheden i avancen ved Post Danmarks
ansøgninger om takstforhøjelser på baggrund af tidligere års avanceniveau og bl.a. på
den baggrund foretaget skøn over rimeligheden i avancerne.
Trafikstyrelsen vurderede fx i 2016, at den avance, som Post Danmark ansøgte om,
var over rimelighedsniveauet, fordi den lå en del over avancen for ansøgningen i 2015.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 66: Beretning nr. 10/2020 om tilsynet med Post Danmarks regnskabspraksis
Trafikstyrelsens tilsyn med Post Danmarks regnskabspraksis |
17
30. I 2018 har Trafikstyrelsen desuden søgt at sammenligne de ansøgte avancer med
avancer i sammenlignelige brancher. I 2018 foretog styrelsen en sammenligning af
Post Danmarks anførte avance med bruttoavancer i sammenlignelige brancher un-
der arbejdet med at godkende taksterne for 2019. I 2018 vurderede styrelsen derfor,
at Post Danmarks anførte avance for 2019 kunne godtages, fordi den lå under sam-
menlignelige branchers bruttoavance.
Trafikstyrelsen er i forbindelse med vores undersøgelse blevet opmærksom på, at
styrelsen ved sagsbehandlingen af Post Danmarks ansøgning i 2018 om en forhøjelse
af frimærkepriserne for 2019 har sammenlignet Post Danmarks forventede avance
med et for højt tal for sammenlignelige branchers bruttoavance. Det skyldes, at brut-
toavancen udtrykker en fortjeneste, før en række omkostninger fratrækkes. Det er
på den baggrund Rigsrevisionens vurdering, at Trafikstyrelsen ikke har haft et godt
grundlag for at vurdere rimeligheden i Post Danmarks avancer på frimærkefrankere-
de breve. Trafikstyrelsen har oplyst, at styrelsen vil overveje, hvordan styrelsen frem-
adrettet kan vurdere rimeligheden i Post Danmarks avancer på et bedre grundlag.
31. Det er Rigsrevisionens opfattelse, at nedskrevne procedurer og retningslinjer kan
være med til at sikre, at praksis i sagsbehandlingen udføres korrekt og ensartet over
tid og på tværs af sagsbehandlere, herunder at vurderingen af avancen sker ud fra ob-
jektive kriterier og under samme forudsætninger hvert år. Dette er særligt centralt, da
frimærkeprisen kan have betydning for Post Danmarks konkurrenceevne. Trafiksty-
relsen har oplyst, at styrelsen er i gang med at udarbejde en proces for godkendelse
af priser på breve op til 50 g. Processen vil i hovedtræk være en nedfældning af den
proces, som Trafikstyrelsen hidtil har fulgt.
Grænseoverskridende pakker
32. Siden 2018 har det været et krav i EU-forordningen om grænseoverskridende pak-
keleveringstjenester, at Trafikstyrelsen skal vurdere, om priserne på grænseoverskri-
dende pakker, der er omfattet af befordringspligten, er urimeligt høje. Vores undersø-
gelse viser, at Trafikstyrelsen én gang årligt siden 2018 har ført tilsyn med priserne for
Post Danmarks grænseoverskridende pakker. Tilsynet består ifølge Trafikstyrelsens
vejledning i, at styrelsen årligt indsender prislister for Post Danmarks grænseoverskri-
dende pakker til Europa-Kommissionen, der udvælger de 25 % højeste priser, som
medlemslandene skal foretage en nærmere prisvurdering af. Trafikstyrelsen har op-
lyst, at styrelsen endnu ikke har været i en situation, hvor styrelsen skulle foretage en
nærmere prisvurdering af Post Danmarks pakkepriser, da Europa-Kommissionen
endnu ikke har udvalgt pakkepriser i Danmark til nærmere prisvurdering.
EU-forordning om pakke-
leveringstjenester
EU-Rådets og Europa-Parla-
mentets forordning om græn-
seoverskridende pakkeleve-
ringstjenester trådte i kraft
den 22. maj 2018. Ifølge for-
ordningen skal offentlige pri-
ser på alle grænseoverskri-
dende pakkeleveringstjene-
ster hvert år indsendes til
Europa-Kommissionen.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 66: Beretning nr. 10/2020 om tilsynet med Post Danmarks regnskabspraksis
2319858_0025.png
18
| Trafikstyrelsens tilsyn med Post Danmarks regnskabspraksis
Post Danmarks kvalitet
Post Danmark har i hele perio-
den 2011-2019 levet op til kra-
vet om, at 93 % af almindelige
breve er omdelt inden for 5 da-
ge efter indlevering. For quick-
breve har Post Danmark i alle
år med undtagelse af 2016 le-
vet op til kravet om, at 93 % af
brevene er leveret til tiden.
Post Danmark indberetter må-
nedligt kvalitetstal til Trafiksty-
relsen. Kvaliteten bliver under-
søgt af et uvildigt konsulentfir-
ma. Konsulentfirmaet gennem-
fører periodiske, repræsenta-
tive kvalitetsmålinger, som
Post Danmark betaler for at få
foretaget. Post Danmark sen-
der hver måned disse målinger
til Trafikstyrelsen.
Service- og kvalitetskrav
33. Det fremgår af postloven, at Trafikstyrelsen skal fastsætte fysiske mål og service-
og kvalitetskrav for befordringspligtige pakker og breve og udføre eksterne kvalitets-
målinger for breve. Vores undersøgelse viser, at Trafikstyrelsen holder kvartalsvise
møder med Post Danmark, hvor varetagelsen af befordringspligten drøftes, ligesom
styrelsen formulerer fysiske mål og service- og kvalitetskrav, som Post Danmark skal
leve op til, og som Trafikstyrelsen følger op på via månedlige kvalitetsmålinger. Post
Danmark sender hver måned resultatet af målinger af overholdelse af kravene til Tra-
fikstyrelsen. Hvis Post Danmark ikke lever op til service- og kvalitetskravene, kan Tra-
fikstyrelsen pålægge Post Danmark en bod på op til 5 mio. kr. Dette er sket én gang i
den undersøgte periode, idet Trafikstyrelsen i 2016 pålagde Post Danmark at betale
en bod på 2,5 mio. kr. som følge af manglende overholdelse af kvalitetskravet om, at
93 % af brevene skal leveres til tiden.
Pakkebil fra PostNord.
Foto:
PostNord
Trafikstyrelsens tilsyn med udligningsordningen
Tilsyn med
udlignings-
ordningen
34. Det fremgår af postloven, at Trafikstyrelsen skal kontrollere, at Post Danmark fo-
retager en korrekt beregning af nettoomkostningerne ved befordringspligten, når
Post Danmark ansøger om udbetaling gennem udligningsordningen. Trafikstyrelsen
udregner udligningsbidraget ud fra Post Danmarks opgjorte nettoomkostninger ved
befordringspligten og det totale antal adresserede breve det pågældende år. Ved at
opgøre antallet af forsendelser i forhold til bidrag pr. brev fastsætter Trafikstyrelsen
det udligningsbidrag, der tilfalder Post Danmark. Post Danmark har ansøgt om kom-
pensation gennem udligningsordningen for 2014, 2015 og 2016 og har i de 3 år mod-
taget henholdsvis 2,55 mio. kr., 4,44 mio. kr. og 5,70 mio. kr.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 66: Beretning nr. 10/2020 om tilsynet med Post Danmarks regnskabspraksis
Trafikstyrelsens tilsyn med Post Danmarks regnskabspraksis |
19
35. Undersøgelsen viser, at Trafikstyrelsen har nedskrevne retningslinjer for bereg-
ning af nettoomkostninger ved befordringspligten, der indeholder beskrivelse af den
anvendte metode. Vi har gennemgået den seneste ansøgning fra 2016. Gennemgan-
gen viser, at Trafikstyrelsen vurderer, om Post Danmark har fremsendt fyldestgøren-
de dokumentation. På baggrund af dokumentationen vurderer Trafikstyrelsen, om
Post Danmarks beregning af nettoomkostninger er dækkende og velunderbygget.
36. Undersøgelsen viser videre, at Trafikstyrelsen i en særskilt erklæring får Post Dan-
marks revisor til at erklære sig om, at Post Danmark følger de principper og metoder,
der følger af regnskabsreglementet, til beregning af nettoomkostningerne ved befor-
dringspligten. Vores gennemgang af revisorerklæringerne for perioden 2011-2019 vi-
ser, at Post Danmarks revisor ikke er blevet bekendt med forhold, der afkræfter, at
principperne og metoderne er i overensstemmelse regnskabsreglementet på områ-
det. Konklusionen er udtrykt med begrænset grad af sikkerhed. Trafikstyrelsen har
oplyst, at baggrunden for erklæringens begrænsede grad af sikkerhed er, at det af re-
visor har været vurderet at være bedst egnet, idet erklæringsemnet var beregnede
byrder og fordele og dermed ikke regnskabsoplysninger underlagt de normale forret-
ningsgange og kontroller i Post Danmark.
På baggrund af vores undersøgelse har Trafikstyrelsen spurgt revisor, om det efter
revisors opfattelse var muligt at afgive en erklæring med høj grad af sikkerhed, hvil-
ket revisor har afkræftet. I så fald ville revisor have givet en sådan vurdering. Trafik-
styrelsen har oplyst, at styrelsen i forbindelse med en eventuel fremtidig udlignings-
ordning vil drøfte med revisor, hvordan sikkerhedsniveauet kan øges.
Resultater
Undersøgelsen viser, at Trafikstyrelsen har udført tilsynet på de områder, som styrel-
sen skal ifølge lovgivningen, og at styrelsen baserer dele af sit tilsyn med Post Dan-
marks overholdelse af regnskabsreglementet på en erklæring fra Post Danmarks eks-
terne revisor. Revisor har i perioden 2011-2019 ikke haft anmærkninger i forhold til det
undersøgte. Trafikstyrelsen stiller ikke krav om graden af sikkerhed i erklæringen. Re-
visors konklusioner er i perioden 2011-2014 på nogle områder afgivet med begrænset
grad af sikkerhed og i perioden 2015-2019 med høj grad af sikkerhed. Trafikstyrelsen
har oplyst, at regnskabsreglementets bestemmelser skal læses således, at revisor
skal afgive en erklæring med høj grad af sikkerhed. Rigsrevisionen kan konstatere, at
revisor ikke i alle tilfælde har forstået formuleringen i regnskabsreglementet på sam-
me måde som Trafikstyrelsen, idet graden af sikkerhed har varieret over tid.
Trafikstyrelsen har oplyst, at styrelsen vil tage en drøftelse med den eksterne revisor
om graden af sikkerhed i revisorerklæringen. Herunder vil Trafikstyrelsen sikre, at er-
klæringen om produktøkonomiopgørelserne fortsat afgives med høj grad af sikker-
hed. Herudover viser undersøgelsen, at Trafikstyrelsen ikke sikrer, at revisor undersø-
ger, om Post Danmark har foretaget en tilstrækkeligt detaljeret dataregistrering. Rigs-
revisionen finder, at Trafikstyrelsen bør stille krav til revisor om mere eksplicit at for-
holde sig til dataregistreringen, hvis styrelsen skal basere opfyldelsen af sin tilsynsfor-
pligtelse på erklæringen. Trafikstyrelsen har oplyst, at styrelsen fremadrettet vil drøf-
te med revisor, hvordan denne sammenhæng klart kan dokumenteres over for styrel-
sen.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 66: Beretning nr. 10/2020 om tilsynet med Post Danmarks regnskabspraksis
20
| Trafikstyrelsens tilsyn med Post Danmarks regnskabspraksis
Undersøgelsen viser desuden, at Trafikstyrelsen fører tilsyn med Post Danmarks pri-
ser og kvalitet på befordringspligtige breve og pakker ved den årlige revisorerklæring,
kvartalsmøder med Post Danmark, kvalitetsmålinger og eventuelle klager. Undersø-
gelsen viser, at avancen på Post Danmarks indenlandske frimærkefrankerede breve
op til 50 g i undersøgelsesperioden har været markant stigende i perioden. Trafiksty-
relsen har ikke en nedskrevet procedure for godkendelse af Post Danmarks priser el-
ler har opstillet objektive kriterier for, hvor stor avancen pr. brev må være. Det er Rigs-
revisionens opfattelse, at nedskrevne procedurer og retningslinjer kan være med til at
sikre, at praksis i sagsbehandlingen foregår korrekt og ensartet over tid og på tværs
af sagsbehandlere. Dette understreges af, at Trafikstyrelsen i sin sagsbehandling af
takstforhøjelser har foretaget en forkert sammenligning mellem Post Danmarks an-
førte avance og andre branchers bruttoavance. Det er Rigsrevisionens opfattelse, at
Trafikstyrelsen dermed ikke har haft et godt grundlag for at vurdere rimeligheden i
Post Danmarks avancer på frimærkefrankerede breve. Trafikstyrelsen har oplyst, at
styrelsen er i gang med at udarbejde en procesbeskrivelse. Trafikstyrelsen har endvi-
dere oplyst, at styrelsen vil overveje, hvordan styrelsen fremadrettet kan vurdere ri-
meligheden i Post Danmarks avancer på et bedre grundlag.
Endelig viser undersøgelsen, at Trafikstyrelsen har fået en ekstern revisor til at erklæ-
re sig om de principper og metoder, der danner grundlag for Post Danmarks ansøg-
ninger gennem udligningsordningen. Erklæringen har begrænset grad af sikkerhed.
Trafikstyrelsen har oplyst, at styrelsen i forbindelse med en eventuel fremtidig udlig-
ningsordning vil drøfte med revisor, hvordan sikkerhedsniveauet kan øges.
2.2. Post Danmarks regnskabspraksis
37. Vi har undersøgt, om Trafikstyrelsen i sit tilsyn har sikret sig yderligere viden, når
styrelsen har fået kendskab til risici for, at Post Danmark ikke efterlever reglerne i
regnskabsreglementet. Statsrevisorerne har med deres spørgsmål i anmodningen
spurgt ind til 2 særlige forhold, som der har været draget tvivl om. På den baggrund
har vi for det første undersøgt, om Trafikstyrelsen har sikret sig viden om Post Dan-
marks fordeling af fællesomkostninger på henholdsvis befordringspligtige og ikke-
befordringspligtige produkter. For det andet har vi undersøgt, om Trafikstyrelsen har
sikret sig viden om risikoen for krydssubsidiering.
Trafikstyrelsens viden om Post Danmarks fordeling af fællesomkost-
ninger
38. Vi har undersøgt, om Trafikstyrelsen har iværksat yderligere tilsynshandlinger for
at sikre sig viden om, hvorvidt Post Danmarks fordeling af fællesomkostninger på hen-
holdsvis befordringspligtige og ikke-befordringspligtige produkter følger gældende
lovgivning.
39. EU’s postdirektiv angiver, hvordan fællesomkostninger skal fordeles på henholds-
vis tjenester inden for og uden for befordringspligten. Postdirektivet skal være afspej-
let i den danske postlov. Det er med udgangspunkt i postloven og postdirektivet, at
Trafikstyrelsen 2 gange i undersøgelsesperioden har udarbejdet et regnskabsregle-
ment for Post Danmark. Kun ved at sikre, at regnskabsreglementet er i overensstem-
melse med postdirektivet, kan Trafikstyrelsen med revisors erklæring forsikre sig om,
at Danmark efterlever postdirektivets bestemmelser.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 66: Beretning nr. 10/2020 om tilsynet med Post Danmarks regnskabspraksis
Trafikstyrelsens tilsyn med Post Danmarks regnskabspraksis |
21
Europa-Kommissionen har udstedt 3 postdirektiver siden 1997 – senest i 2008. For-
målet med at indføre det gældende postdirektiv i 2008 var overordnet set at gennem-
føre sidste etape af liberaliseringen af postmarkedet i EU ved bl.a. at angive frister for
den fulde markedsåbning og afskaffelsen af eneretsområdet. Med ændringen af post-
direktivet i 2008 skete samtidig en præcisering af direktivets artikel 14 vedrørende de
befordringspligtige virksomheders udarbejdelse af regnskaber med en tilføjelse til be-
stemmelsen om fordeling af fællesomkostninger. Tilføjelsen havde til formål at sikre,
at fællesomkostninger fordeles mere ligeligt mellem de befordringspligtige og ikke-
befordringspligtige omkostninger.
40. Trafikstyrelsen har oplyst, at Post Danmarks fordeling af fællesomkostninger i
overensstemmelse med regnskabsreglementet sker ud fra incremental cost-princip-
pet. Incremental cost-princippet medfører, at alle omkostninger, der er nødvendige for
at befordre de befordringspligtige produkter, pålægges disse produkter, og at det fx
ved distributionen af produkterne på ruter med produkter både inden for og uden for
befordringspligten kun er den ekstra tid ved postkassen, der henføres til produkterne
uden befordringspligt.
Det fremgik af betænkning til ændringen af postloven i 2014, at der var en bekymring
for, at postdirektivets artikel 14 om fordeling af fællesomkostninger ikke var direkte
indarbejdet i regnskabsreglementet. Bekymringen var, at Post Danmark dermed kun-
ne henføre alle fællesomkostninger fra aktiviteter, der var nødvendige for at afholde
befordringspligten til det befordringspligtige område, uanset at omkostningerne ho-
vedsageligt kunne henføres til aktiviteter uden for befordringspligten. På baggrund af
denne bekymring udarbejdede Transportministeriet i 2014 en redegørelse til Folke-
tingets Transportudvalg. I redegørelsen beskrev Transportministeriet, at det var over-
ladt til den danske stat at fastsætte detaljerede og operative regler for omkostnings-
fordelingen ud fra EU’s postdirektiv. I redegørelsen fremgik det, at Transportministe-
riet havde valgt at udforme regnskabsreglementet og afgøre, hvordan de inkremen-
telle omkostninger skulle fordeles på baggrund af Europa-Kommissionens afgørelse
på en konkurrencesag om Deutsche-Post fra 2001.
41. Vores undersøgelse viser, at Transportministeriet tilbage i 2004 havde en dialog
med Europa-Kommissionen om, hvorvidt afgørelsen fra konkurrencesagen om Deut-
sche-Post betød, at de samme principper for inkrementelle omkostninger kunne an-
vendes for Post Danmarks prissætning. På baggrund af drøftelsen vurderede Trans-
portministeriet, at Post Danmarks prissætning ud fra incremental cost-princippet var i
overensstemmelse med postdirektivet.
Undersøgelsen viser videre, at der også i 2007 var en drøftelse med Europa-Kommis-
sionen om, hvorvidt ændringen i direktivet i 2008 ville nødvendiggøre en ændring af
princippet for omkostningsfordelingen i regnskabsreglementet. Europa-Kommissio-
nen ønskede ikke at give en skriftlig juridisk vurdering. Transportministeriet vurdere-
de dog på baggrund af dialogen, at det ikke var nødvendigt at ændre regnskabsregle-
mentets bestemmelser om omkostningsfordelingen. Ved ændringen af postloven i
2014 blev regnskabsreglementets bestemmelse om fordelingen af fællesomkostnin-
ger alligevel ændret til den direkte ordlyd i postdirektivet fra 2008, hvilket betød, at
en bestemmelse om inkrementelle omkostninger udgik fra regnskabsreglementet.
Inkrementelle omkost-
ninger
Inkrementelle omkostninger
defineres som omkostninger
– såvel faste som variable –
som på kort eller mellemlangt
sigt (3-5 år) falder bort, hvis en
tjeneste falder bort.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 66: Beretning nr. 10/2020 om tilsynet med Post Danmarks regnskabspraksis
2319858_0029.png
22
| Trafikstyrelsens tilsyn med Post Danmarks regnskabspraksis
Trafikstyrelsen har oplyst, at incremental cost-princippet dog fortsat kunne finde an-
vendelse, på trods af at bestemmelsen om inkrementelle omkostninger ikke længere
fremgik af regnskabsreglementet. Selv om Trafikstyrelsen mente, at ændringen ikke
ville ændre praksis, valgte styrelsen alligevel at ændre til den direkte ordlyd af postdi-
rektivet for at undgå misforståelser.
42. Trafikstyrelsen igangsatte i 2014 en ekstern undersøgelse, der skulle give svar på
Transportudvalgets spørgsmål og give en uafhængig vurdering af, om Post Danmarks
anvendte principper og metoder var rimelige, fornuftige og fulgte gældende lovgivning.
Undersøgelsen er beskrevet i boks 3.
Boks 3
Ekstern undersøgelse af produktøkonomien for tjenester
omfattet af befordringspligten
Trafikstyrelsen bestilte i 2014 en ekstern undersøgelse af Post Danmarks produktøko-
nomi for tjenester omfattet af de befordringspligtige produkter. Formålet med undersø-
gelsen var at få en uafhængig vurdering af, om de anvendte principper og metoder var
rimelige, fornuftige og fulgte de regulatoriske krav ved opgørelsen af produktøkonomien
for produkter, der er omfattet af befordringspligten. PwC’s gennemgang af Post Dan-
marks modeldokumentation skete med udgangspunkt i de regler og retningslinjer, der
fremgik af regnskabsreglementet fra 2011. Undersøgelsen var baseret på baggrundsma-
teriale for regnskabsreglementet, postdirektivet og udvalgte internationale erfaringer
samt på skriftlig dokumentation fra og møder med Post Danmark.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af PwC’s undersøgelse af Post Danmarks produktøkonomi.
PwC’s undersøgelse viste, at Post Danmarks udmøntning af regnskabsreglementets
bestemmelser ud fra incremental cost-princippet betød, at størstedelen af omkost-
ningerne i alle led (salg, sortering, transport og distribution) blev pålagt de befordrings-
pligtige produkter, selv om de befordringspligtige produkter udgjorde under halvdelen
af produkterne. PwC konkluderede endvidere, at Post Danmarks anvendte principper
og metoder for fordeling af fællesomkostninger var rimelige, fornuftige og fulgte regn-
skabsreglementet fra 2011. Vores undersøgelse viser, at Trafikstyrelsen med PwC’s un-
dersøgelse ikke fik et svar, der kunne bekræfte styrelsen i, at ændringen i regnskabs-
reglementet i 2014 ikke havde betydning for Post Danmarks fordeling af omkostninger
på produkter med og uden befordringspligt. Trafikstyrelsen har oplyst, at styrelsen ik-
ke mente, at det var relevant at undersøge, da ændringen i regnskabsreglementet i
2014 efter styrelsens opfattelse ikke ville have betydning for Post Danmarks praksis,
der efter styrelsens opfattelse allerede var i overensstemmelse med postdirektivet.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 66: Beretning nr. 10/2020 om tilsynet med Post Danmarks regnskabspraksis
2319858_0030.png
Trafikstyrelsens tilsyn med Post Danmarks regnskabspraksis |
23
Trafikstyrelsens viden om prissætning og krydssubsidiering
43. Vi har undersøgt, om Trafikstyrelsen har iværksat yderligere tilsynshandlinger for
at sikre sig viden om, hvorvidt der er sket krydssubsidiering i Post Danmark. Trans-
portministeriet fik i foråret 2020 foretaget en ekstern undersøgelse af PostNords kon-
kurrencesituation, jf. boks 4. Baggrunden for anmodningen var de daværende politiske
forhandlinger om en ny postaftale.
Boks 4
Ekstern undersøgelse af prissætningen hos PostNord Logistics
Transportministeriet bestilte i 2020 en ekstern undersøgelse af prissætningen hos Post-
Nord Logistics og indikationer på krydssubsidiering mellem Post Nord Logistics og Post
Danmark. McKinsey undersøgte bl.a. det forhold, at PostNord Logistics i perioden 2016-
2018 havde givet underskud, og en hypotese om, at PostNord Logitics’ priser var lavere
end resten af markedet for stykgods som en indikation på krydssubsidiering. Undersø-
gelsen var baseret på en gennemgang af offentligt materiale, interviews med ledelsen i
de 2 selskaber og et spørgeskema om priser blandt 50 af PostNord Logistics’ kunder.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af McKinseys undersøgelse af prissætningen hos PostNord
Logistics.
McKinseys undersøgelse viste, at 88 % af 50 adspurgte kunder fandt, at PostNord Lo-
gistics’ priser ikke var lavere end markedet for stykgods i øvrigt. McKinsey fremhæve-
de i rapporten, at PostNord Logistics havde en række kommercielle udfordringer, hvor
bl.a. en uhensigtsmæssig zonestruktur som grundlag for prissætningen betød, at nog-
le kunder oplevede priser, der afveg fra markedet i øvrigt. Denne prisstruktur blev i
2016/2017 erstattet af en ny og tidssvarende prisstruktur. Det fremgik af undersøgel-
sen, at PostNord Logistics derefter igangsatte en målrettet indsats for at afvikle ikke-
profitable kundeforhold, særligt for uhåndterbart gods, og at justere zonemodellen.
McKinsey estimerede PostNord Logistics’ markedsandel til 6-8
%
af stykgodsmarke-
det, og markedet i Danmark vurderes samlet set at udgøre en omsætning på 4-5 mia.
kr. årligt.
44. Transportministeriet igangsatte i januar 2020 en undersøgelse af en række ano-
nyme påstande, hvoraf nogle gik på mulig krydssubsidiering mellem Post Danmark og
PostNord Logistics. Som led i vores undersøgelse har vi haft en drøftelse med Trans-
portministeriet om mulighederne for at få indseende i det materiale, der ligger til grund
for konklusionerne i ministeriets undersøgelse. Processen herom er beskrevet i bilag 2.
Drøftelsen endte med, at vi bad om at få en redegørelse fra Deloitte, som beskrev me-
toderne bag den udførte undersøgelse. Redegørelsen var tænkt som et supplement til
den beskrivelse, der fremgår af kommissoriet for undersøgelsen og sammenfatningen
af konklusionerne. Begge dokumenter er tilgængelige på Transportministeriets hjem-
meside. Undersøgelsen og redegørelsen er beskrevet i boks 5.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 66: Beretning nr. 10/2020 om tilsynet med Post Danmarks regnskabspraksis
2319858_0031.png
24
| Trafikstyrelsens tilsyn med Post Danmarks regnskabspraksis
Boks 5
Ekstern undersøgelse af en række anonyme påstande
Undersøgelsens grundlag
Transportministeriet bestilte i 2020 en ekstern undersøgelse af en række anonyme på-
stande, som postordførerne havde modtaget i 2019 om bl.a. mulig krydssubsidiering mel-
lem Post Danmark og PostNord Logistics. Ifølge kommissoriet for undersøgelsen skulle
Deloitte bl.a. se på relevant transfer pricing-dokumentation fra PostNord Logistics, skat-
temæssig dokumentation for prissætning og samarbejdsaftaler mellem selskaberne
samt interviewe ledelse, medarbejdere og Post Danmarks eksterne revisor.
Redegørelse for undersøgelsens metode
Det fremgår bl.a. af redegørelsen, at Deloitte:
betragter undersøgelsen gennemført som planlagt i kommissoriet
vurderer, at der er en ”højere end normal” risiko i undersøgelsen, hvorfor Deloitte har
udvidet sin sædvanlige interne kvalitetssikring
har drøftet de relevante forhold med Post Danmarks eksterne revisor
har gennemgået relevante kontoudtog og faktureringer mellem selskaberne, fx doku-
mentation for prisberegninger, oprindelige indkøbspriser, leasingydelser, timeopgørel-
ser og omkostningsfordelinger
ikke har arbejdet med graden af sikkerhed, da der ikke er tale om en erklæring, men at
Deloitte har udført de handlinger, der skulle til for at underbygge undersøgelsens kon-
klusioner.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af Deloittes undersøgelse af anonyme påstande og Deloittes
redegørelse for undersøgelsens metode.
Det fremgik af kommissoriet for undersøgelsen, at Transportministeriet kun skulle
modtage en konklusion på, om påstandene kunne bekræftes eller afvises. Transport-
ministeriet har oplyst, at ministeriet kun ville modtage konklusionerne, fordi ministeriet
ville have klare svar og ikke var interesseret i det revisionstekniske bag. Undersøgel-
sen konkluderede, at alle påstande kunne afvises. Transportministeriet har oplyst, at
den sammenfatning, som ministeriet modtog, indeholdt en beskrivelse af de arbejds-
handlinger, som Deloitte havde udført. Ministeriet havde på den baggrund ikke behov
for yderligere drøftelser med Deloitte om den gennemførte undersøgelse. Rigsrevisio-
nen finder, at det havde været hensigtsmæssigt for Transportministeriet at modtage
en afrapportering, der havde indeholdt baggrunden for konklusionerne, som dermed
kunne være anvendt i tilsynet med Post Danmark.
45. Ud over de 2 undersøgelser, som Transportministeriet og Trafikstyrelsen bestilte
i 2020, traf Europa-Kommissionen 2 afgørelser i henholdsvis 2018 og 2019 om, hvor-
vidt Post Danmark har modtaget ulovlig statsstøtte, herunder om der har været tale
om krydssubsidiering, jf. boks 6.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 66: Beretning nr. 10/2020 om tilsynet med Post Danmarks regnskabspraksis
2319858_0032.png
Trafikstyrelsens tilsyn med Post Danmarks regnskabspraksis |
25
Boks 6
Europa-Kommissionens undersøgelse af mulig ulovlig stats-
støtte
På baggrund af en klage fra brancheorganisationen for den danske vejgodstransport ITD
i 2017 har Europa-Kommissionen indtil videre truffet 2 afgørelser om, hvorvidt økonomi-
ske overførsler ydet af Danmark og Sverige til Post Danmark kunne kategoriseres som
ulovlig statsstøtte. Europa-Kommissionens undersøgelse af anklager om ulovlig stats-
støtte var ud over klagerens juridiske argumentation og dokumentation baseret på ind-
hentet materiale og redegørelser fra den danske og den svenske stat. Europa-Kommis-
sionen undersøger fortsat forhold fra klagen.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af Europa-kommissionens afgørelser.
Europa-Kommissionen konkluderede i sin ene afgørelse fra 2018, at der ikke var tale
om ulovlig statsstøtte. Afgørelsen blev efterfølgende af klageren påklaget til EU-Dom-
stolen og er endnu ikke afgjort. I 2019 traf Europa-Kommissionen afgørelse om at åb-
ne en formel undersøgelse af de resterende forhold i klagen fra 2017. Dette vedrører
kapitalindsprøjtninger til Post Danmark fra PostNord og fra ejerne til PostNord. I afgø-
relsen om at starte en formel undersøgelse skriver Europa-Kommissionen, at kapital-
indsprøjtningerne
”er selektive, samt at de vil kunne fordreje konkurrencen og påvir-
ke samhandlen mellem medlemsstaterne. Kommissionen nærer fortsat tvivl om, hvor-
vidt foranstaltningerne (…) kan give PostNord (direkte) og Post Danmark (indirekte)
en fordel og dermed udgøre statsstøtte”.
Sagen er endnu ikke afgjort.
Resultater
Undersøgelsen viser, at Trafikstyrelsen i sit tilsyn i flere tilfælde har sikret sig yderlige-
re viden, når styrelsen har fået kendskab til risici for, at Post Danmark ikke efterlever
regnskabsreglerne. Det er dog Rigsrevisionens vurdering, at Transportministeriet ikke
i alle tilfælde har indhentet tilstrækkelig viden om Post Danmarks regnskabspraksis.
Trafikstyrelsen iværksatte i 2014 en ekstern undersøgelse, da Folketingets Transport-
udvalg var optaget af Post Danmarks fordeling af fællesomkostninger, efter ordlyden
fra postdirektivet i 2008 blev direkte indarbejdet i regnskabsreglementet for Post Dan-
mark i 2014. Trafikstyrelsen har oplyst, at styrelsen ikke mente, at ændringen i regn-
skabsreglementet i 2014 ville have betydning for Post Danmarks praksis. Den ekster-
ne undersøgelse viste, at Post Danmarks anvendte principper og metoder for omkost-
ningsfordelingen fulgte kravene i regnskabsreglementet fra 2011, hvilket betød, at stør-
stedelen af omkostningerne blev pålagt de befordringspligtige produkter, selv om de
befordringspligtige produkter udgjorde under halvdelen af produkterne. Trafikstyrel-
sen fik dermed ikke med undersøgelsen et svar, der kunne bekræfte styrelsen i, at æn-
dringen i regnskabsreglementet i 2014 ikke havde betydning for Post Danmarks forde-
ling af omkostninger på produkter med og uden befordringspligt.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 66: Beretning nr. 10/2020 om tilsynet med Post Danmarks regnskabspraksis
26
| Trafikstyrelsens tilsyn med Post Danmarks regnskabspraksis
I 2020 iværksatte Transportministeriet og Trafikstyrelsen 2 eksterne undersøgelser
af relevans for spørgsmålet om krydssubsidiering. Den ene undersøgelse påviste, at
PostNords datterselskab PostNord Logistics i en periode havde haft en uhensigts-
mæssig prisstruktur, men at kunderne på markedet generelt ikke opfattede PostNord
Logistics’ priser som lavere end konkurrenternes. Denne prisstruktur blev i 2016/2017
erstattet af en ny og tidssvarende prisstruktur. Den anden undersøgelse afviste en
række anonyme påstande om krydssubsidiering, men blev afrapporteret uden analy-
ser og baggrund for konklusionerne.
Det er Rigsrevisionens vurdering, at Transportministeriet i undersøgelserne af regn-
skabsreglementet og de anonyme påstande kunne have efterspurgt mere viden om
forholdene, som derved kunne have være bragt i anvendelse i tilsynet med Post Dan-
mark.
Rigsrevisionen, den 7. januar 2021
Lone Strøm
/Inge Laustsen
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 66: Beretning nr. 10/2020 om tilsynet med Post Danmarks regnskabspraksis
2319858_0034.png
Statsrevisorernes anmodning |
27
Bilag 1. Statsrevisorernes anmodning
Statsrevisorerne har bedt Rigsrevisionen om at undersøge
Om Post Danmarks regnskabspraksis har været tilfredsstillende og overholdt gældende regler i perioden
2010-2019.
Hvordan Transport- og Boligministeriet har ført tilsyn med PostNord Danmarks overholdelse af vilkår for be-
fordringsforpligtelsen, herunder hvordan omkostningerne, der er knyttet til og nødvendige for at opfylde be-
fordringspligten, er opgjort og dokumenteret over for ministeriet/Trafikstyrelsen, før der udbetales midler fra
udligningsordningen.
Om udviklingen i Post Danmarks priser på henholdsvis befordringspligtige og konkurrenceudsatte produkter
og tjenester har været fastsat ud fra valide omkostningsfordelinger.
Hvordan Post Danmark har fordelt fællesomkostninger på befordringspligtige og ikke-befordringspligtige
produkter og tjenester, og om denne fordeling har været i overensstemmelse med gældende regler.
Om der sker krydssubsidiering i PostNord Danmark, fx ved at datterselskaber ikke opkræves betaling for
tjenester, udlån af faciliteter og udstyr mv.
Her besvares
spørgsmålet
Kapitel 1
Afsnit 2�½1.
Afsnit 2�½1 og 2�½2
Afsnit 2�½2
Afsnit 2�½2
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 66: Beretning nr. 10/2020 om tilsynet med Post Danmarks regnskabspraksis
28
| Metodisk tilgang
Bilag 2. Metodisk tilgang
Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om Transportministeriet har ført et til-
fredsstillende tilsyn med Post Danmarks regnskabspraksis i perioden 2011-2019. Med
tilfredsstillende tilsyn forstår vi, at Transportministeriet har ført et tilsyn, der har be-
trygget ministeriet i, at Post Danmarks regnskabspraksis er i overensstemmelse med
gældende regler. Derfor har vi undersøgt følgende:
Har Trafikstyrelsen udført sit tilsyn med Post Danmarks regnskabspraksis i over-
ensstemmelse med lovgivningen?
Har Trafikstyrelsen i sit tilsyn sikret sig yderligere viden, når styrelsen har fået
kendskab til risici for, at Post Danmark ikke efterlever regnskabsreglerne?
I undersøgelsen indgår Transportministeriet, herunder Trafikstyrelsen. Ansvaret for
tilsynet med Post Danmarks efterlevelse af regnskabsreglementets bestemmelser
ligger hos Transportministeriet og i praksis hos Trafikstyrelsen.
Som det fremgår af Statsrevisorernes anmodning, er Rigsrevisionen ikke medrevisor
af PostNord. Da Post Danmark indgår som datterselskab i PostNord-koncernen, hvor
den danske stat ikke har bestemmende indflydelse, har vi ikke direkte revisionsad-
gang til hverken PostNord eller koncernens datterselskaber, herunder Post Danmark.
I henhold til lov om revisionen af statens regnskaber m.m. har Rigsrevisionen adgang
til det materiale, som Transportministeriet har eller kan indhente som ejer af PostNord,
og det materiale, som Trafikstyrelsen allerede har indhentet i tilsynet med Post Dan-
mark.
Statsrevisorerne har anmodet om en undersøgelse, der dækker perioden 2010-2019.
Da Post Danmark først fra 2011 har haft befordringspligten, har vi valgt at afgrænse
undersøgelsen til perioden 2011-2019, hvor Post Danmark har været underlagt en ens-
artet ramme for ejerskab, styring og tilsyn.
Undersøgelsen bygger på dokumentgennemgang og møder med særligt Transportmi-
nisteriet og Trafikstyrelsen.
Nedenfor beskrives vores kvalitetssikring, data og metode i flere detaljer.
Kvalitetssikring
Denne undersøgelse er kvalitetssikret via vores interne procedurer for kvalitetssik-
ring, som omfatter høring hos de reviderede samt ledelsesbehandling og sparring på
forskellige tidspunkter i undersøgelsesforløbet med chefer og medarbejdere i Rigsre-
visionen med relevante kompetencer.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 66: Beretning nr. 10/2020 om tilsynet med Post Danmarks regnskabspraksis
Metodisk tilgang |
29
Væsentlige dokumenter
Som baggrund for undersøgelsen har vi gennemgået en række dokumenter, herunder:
EU’s 3 postdirektiver fra 1997, 2002 og 2008
postloven og lov om Post Danmark
de regnskabsreglementer for Post Danmark, der har været gældende i undersøgel-
sesperioden
Post Danmarks interne retningslinjer for regnskabspraksis
Trafikstyrelsens tilsynsstrategier
revisorerklæringer ved årsregnskabsaflæggelsen
relevante eksterne undersøgelser (med tilhørende materiale), som Transportmini-
steriet og Trafikstyrelsen har igangsat om Post Danmarks regnskabspraksis, sær-
ligt krydssubsidiering og fordeling af omkostninger
dokumenter om Trafikstyrelsens kontrol af prissætning
proces for kontrol af kalkulationssystemet til prissætning
Trafikstyrelsens ansøgning fra Post Danmark fra 2016 om udbetaling gennem ud-
ligningsordningen med beregninger og interne notater, der beskriver Trafikstyrel-
sens vurderinger af Post Danmarks ansøgning
klager over prissætning sendt til Post Danmark
referater fra kvartalsmøder mellem Trafikstyrelsen og Post Danmark vedrørende
tilsynet (2016-2019)
Post Danmarks årsrapporter i undersøgelsesperioden.
Vi henviser i beretningen til en konkurrencesag, der lægges til grund for Transportmi-
nisteriets vurdering af Post Danmarks efterlevelse af bestemmelserne i EU’s postdi-
rektiv. Der er tale om Europa-Kommissionens afgørelse i sag nr. IP/01/419.
Formålet med vores gennemgang af materialet har været at få beskrevet Trafiksty-
relsens tilsynsgrundlag og den praktiske udførelse heraf. Vi har dermed kortlagt den
viden, som Transportministeriet og Trafikstyrelsen står på, når de vurderer, om Post
Danmarks regnskabspraksis er i overensstemmelse med gældende regler. Hvor det
ikke har været muligt at skabe klarhed over den viden, der ligger til grund for tilsynet,
har vi drøftet det med Transportministeriet og Trafikstyrelsen. Ministeriets og styrel-
sens forklaringer er afspejlet i beretningen.
Rigsrevisionen har løbende været i dialog med Transportministeriet og Trafikstyrel-
sen om, hvilket materiale det var muligt at få revisionsadgang til. I forbindelse med un-
dersøgelsen fra Deloitte, som Transportministeriet havde bestilt, afsøgte vi mulighe-
den for at få adgang til de bagvedliggende analyser for derved at kunne beskrive me-
toden og grundlaget for undersøgelsens analyser i beretningen. Da Transportministe-
riet ikke selv havde analyserne, blev Rigsrevisionen tilbudt et møde med Deloitte for
at se på grundlaget i den undersøgelse, som Deloitte foretog for ministeriet. Mødet
krævede som gængs praksis, at Rigsrevisionen underskrev en ”hold harmless”-aftale,
der betød, at Rigsrevisionen ikke måtte referere fra mødet eller kommentere, om De-
loittes gennemgang var udført i overensstemmelse med kommissoriet. På baggrund
af disse vilkår fandt Rigsrevisionen ikke, at et sådant møde var anvendeligt for under-
søgelsen. I stedet udbad vi os en supplerende redegørelse for den metode, der var an-
vendt.
Hold harmless-aftale
En ”hold harmless”-aftale er
en skriftlig aftale, der fritager
en virksomhed fra negative ju-
ridiske eller økonomiske kon-
sekvenser forbundet med en
konkret opgave. ”Hold harm-
less”-aftaler ses ofte i bl.a.
konsulentbranchen.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 66: Beretning nr. 10/2020 om tilsynet med Post Danmarks regnskabspraksis
30
| Metodisk tilgang
Møder
Vi har i undersøgelsesperioden holdt møder med:
Transportministeriet
Trafikstyrelsen
repræsentanter fra transportbranchen
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Formålet med møderne har været at få en forståelse for, hvordan tilsynet af Post Dan-
marks regnskabspraksis er indrettet, hvilke forskellige systemer Trafikstyrelsen an-
vender i forbindelse med tilsynet, og hvordan styrelsen håndterer og registrerer tilsy-
net i praksis. Formålet har desuden været at få kendskab til de problemstillinger, der
er på transportområdet, og forstå, hvordan konkurrencemyndighederne arbejder på
området, herunder grænsefladerne til tilsynet.
Standarderne for offentlig revision
Revisionen er udført i overensstemmelse med standarderne for offentlig revision.
Standarderne fastlægger, hvad brugerne og offentligheden kan forvente af revisio-
nen, for at der er tale om en god faglig ydelse. Standarderne er baseret på de grund-
læggende revisionsprincipper i rigsrevisionernes internationale standarder (ISSAI
100-999).
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 66: Beretning nr. 10/2020 om tilsynet med Post Danmarks regnskabspraksis
2319858_0038.png
Ordliste |
31
Bilag 3. Ordliste
Befordringspligt
I henhold til EU’s postdirektiv skal hvert EU-medlemsland udpege en virksomhed til at varetage be-
fordringspligten. Befordringspligten er implementeret ved postloven og indeholder fx minimumsbe-
stemmelser for indsamling og udlevering af en række postforsendelser.
Den samlede mængde breve, der hvert år afsendes fra Danmark til en dansk eller udenlandsk mod-
tager.
Et ejerministeriums opgave består i at føre et overordnet tilsyn med statens selskaber, tage stilling
til selskabernes strategiske ramme og i dialog med selskaberne afstemme forventningerne til sel-
skabernes udvikling.
Europa-Kommissionen er EU’s politisk uafhængige udøvende organ. Kommissionen er alene om an-
svaret for at udarbejde forslag til ny EU-lovgivning og gennemfører de beslutninger, som tages af
Europa-Parlamentet og EU-rådet.
Post Danmarks fællesomkostninger er omkostninger, som vedrører flere af selskabets aktiviteter,
fx produkter både inden for og uden for befordringspligten. Fællesomkostningerne kan således ik-
ke henføres til et særligt produkt.
Omkostninger – såvel faste som variable – som på kort eller mellemlangt sigt (3-5 år) falder bort,
hvis en tjeneste falder bort.
Ifølge regnskabsreglementet skal Post Danmark benytte et kalkulationssystem til at udarbejde pro-
duktøkonomiopgørelser. Systemet skal indrettes med ensartede og anerkendte principper og me-
toder for indtægts- og omkostningshenføring i overensstemmelse med bestemmelserne i EU’s post-
direktiv.
Krydssubsidiering betyder, at en virksomhed, der har eksklusive eller særlige rettigheder, overfører
midler fra den ikke-konkurrenceudsatte del af virksomheden til dele, der er i konkurrence med an-
dre virksomheder.
EU’s postdirektiv fra 2008 udgør sidste trin i liberaliseringen af det europæiske postmarked. Direk-
tivet fastholder dog medlemslandenes pligt til at sikre, at hele samfundet bliver betjent med gode
posttjenester til overkommelige priser, bl.a. ved at udpege én eller flere befordringspligtige virksom-
heder i hvert land.
Produktøkonomiopgørelserne viser den samlede produktøkonomi for tjenester, der er henholdsvis
omfattet og ikke omfattet af befordringspligten.
Regnskabsreglementet har til formål at sikre, at Post Danmark, der er udpeget som befordringsplig-
tig postvirksomhed, overholder bestemmelserne om de regnskabsmæssige forhold, som fremgår
af EU’s postdirektiv. Det er Trafikstyrelsen, der udarbejder regnskabsreglementet.
I henhold til selskabsloven er et aktieselskab et statsligt aktieselskab, når den danske stat har sam-
me forbindelse til selskabet, som et moderselskab har til et datterselskab, Et aktieselskab er en selv-
stændig juridisk enhed, hvor ejerne har begrænset hæftelse for gæld og forpligtelser. Aktionærernes
tab er begrænset til værdien af indskud i form af erhvervede aktier.
Brevmængde
Ejerministerium
Europa-Kommissionen
Fællesomkostninger
Inkrementelle omkostninger
Kalkulationssystem
Krydssubsidiering
Postdirektiv
Produktøkonomiopgørelser
Regnskabsreglementet for
Post Danmark
Statsligt aktieselskab