Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del Bilag 59
Offentligt
2313859_0001.png
Side 5 af 14
10.
ANVENDELSE AF ARBEJDSKRAFT
10.1 Generelt
Entreprenørens ydelser skal leveres med respekt for nationale og internationale love og regler vedrø-
rende menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, miljø og antikorruption det vil sige:
FN’s deklaration om menneskerettigheder
ILO’s deklaration om arbejdstagerrettigheder
Rio deklarationen om miljø og udvikling
FN’s konvention mod korruption
Dette indebærer blandt andet, at hverken Entreprenøren eller dennes underentreprenører / -leverandør
må benytte sig af konventionsstridig børne- og voksenarbejdskraft.
10.1.1 Løn, arbejdstid og andre arbejdsvilkår
Entreprenøren skal sikre, at ansatte hos Entreprenøren og dennes underentreprenører / -leverandører,
som medvirker til at opfylde kontrakten i Danmark, er sikret løn herunder særlige ydelser, arbejdstid og
andre arbejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige end dem, der gælder for arbejde af samme art i henhold
til en kollektiv overenskomst indgået af de inden for det pågældende faglige område mest repræsentative
arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele det danske område.
Entreprenøren skal sikre, at ansatte hos Entreprenøren og dennes underentreprenører / -leverandører,
orienterer de ansatte om gældende arbejdsvilkår.
10.1.2 Misligholdelse
Overholder Entreprenøren ikke de under punkt 10.1 samt punkt 10.1.1 nævnte krav, foreligger der væ-
sentlig misligholdelse af aftalen.
10.1.3 Afhjælpning af forholdet og sanktioner
Medfører misligholdelsen et berettiget krav på udbedring fra de ansatte, er Entreprenøren forpligtet til
straks at foretage afhjælpning, således at den ansatte fuldt ud kompenseres for den mindre gunstige løn
herunder særlige ydelser, arbejdstid og / eller andre arbejdsvilkår, som Entreprenøren eller dennes even-
tuelle underleverandører har budt til ansatte i forbindelse med udførelse af opgaver under denne entre-
prisekontrakt.
Såfremt Entreprenøren skal betale yderligere løn til de ansatte i henhold til ovenstående bestemmelse,
betaler Entreprenøren tillige en bod til Bygherren svarende til 0,5 promille af entreprisesummen, dog
minimum kr. 5.000,00 pr. arbejdsdag, hvor Entreprenøren har undladt at betale retmæssig løn.
Bygherren kan foretage tilbagehold i betalingerne til Entreprenøren, indtil de ansatte er sikret de nævnte
ansættelsesvilkår.
10.1.4 Udbudskarantæne
Entreprenørens manglende overholdelse af sine kontraktmæssige forpligtelser vedrørende arbejdsklau-
suler er at betragte som en alvorlig forsømmelse i forbindelse med udøvelsen af Entreprenørens erhverv,
jf. udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 3).
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 59: Årlig rapportering om de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, fra sundheds- og ældreministeren
2313859_0002.png
Side 6 af 14
Om en konstateret fejl kan anses for en ”alvorlig forsømmelse” i udbudslovens forstand, vil bero på den
adfærd, som Entreprenøren har udvist, herunder om misligholdelsen beror på hensigt eller uagtsomhed
af en vis alvor hos Entreprenøren.
Konstateringen af, om Entreprenøren har begået en alvorlig forsømmelse ved manglende overholdelse
af sine kontraktmæssige forpligtelser i henhold til nærværende aftale, vil ske ved en konkret og indivi-
duel vurdering af den af Entreprenøren udviste uagtsomhed. Konstateringen heraf forudsætter ikke, at
der foreligger en retskraftig dom eller lignende grundlag.
Såfremt Bygherren konstaterer, at Entreprenøren ved misligholdelse af sine kontraktmæssige forpligtel-
ser vedrørende arbejdsklausuler har begået en alvorlig forsømmelse, kan Bygherren udelukke Entrepre-
nøren fra at deltage i fremtidige udbudsforretninger, som Bygherren afholder. Bygherren forbeholder
sig herudover ret til at informere andre ordregivende myndigheder om den af Entreprenørens begåede
”alvorlige forsømmelse”. Udbudslovens § 138 finder dog anvendelse.
10.2 Anvendelse af udenlandsk arbejdskraft
10.2.1 Hvis Entreprenøren er en udenlandsk virksomhed
Entreprenøren skal over for Bygherren dokumentere, at Entreprenøren har ladet sig registrere i Register
for Udenlandske Tjenesteydere (RUT) hos Erhvervsstyrelsen, jf. de til enhver tid gældende regler
herom. Registreringen skal være foretaget senest ved arbejdets påbegyndelse.
Dokumentation for registrering i RUT skal være tilgået Bygherren senest tre dage efter arbejdets påbe-
gyndelse. Hvis Bygherren ikke modtager dokumentationen inden fristens udløb, eller hvis dokumenta-
tionen viser, at Entreprenøren har angivet urigtige oplysninger, er Bygherren forpligtet til at anmelde
forholdet til Arbejdstilsynet.
10.2.2 Hvis Entreprenøren anvender udenlandske underentreprenører
Ved anvendelse af udenlandske underentreprenører er Entreprenøren forpligtet til at sikre, at den uden-
landske underentreprenør har ladet sig registrere i Register for Udenlandske Tjenesteydere (RUT) hos
Erhvervsstyrelsen, jf. de til enhver tid gældende reglerne herom. Registreringen skal være foretaget se-
nest ved arbejdets påbegyndelse.
Dokumentation fra underentreprenøren for registrering i RUT skal være tilgået Entreprenøren senest tre
dage efter arbejdets påbegyndelse. Hvis Entreprenøren ikke modtager dokumentationen inden fristens
udløb, eller hvis dokumentationen viser, at underentreprenøren har angivet urigtige oplysninger, er En-
treprenøren forpligtet til at anmelde forholdet til Arbejdstilsynet. Entreprenøren skal på Bygherrens an-
modning fremlægge dokumentation for, at der er sket korrekt registrering i RUT.
Såfremt Entreprenøren ikke fremlægger dokumentation for egen registrering i RUT, eller fremlægger
Entreprenøren ikke efter Bygherrens anmodning dokumentation for underentreprenørers registrering i
RUT, anses dette som en mangel. Det anses ligeledes som en mangel, hvis dokumentationen viser, at
Entreprenøren eller underentreprenøren har angivet urigtige oplysninger. Bygherren er berettiget til at
foretage tilbagehold i betalingerne, indtil manglen er udbedret.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 59: Årlig rapportering om de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, fra sundheds- og ældreministeren
2313859_0003.png
Side 7 af 14
For yderligere oplysninger om Registret om Udenlandske Tjenesteydere se Arbejdstilsynets hjemmeside
– www.at.dk.
Såfremt Entreprenøren har ladet opgaven udføre af personer uden gyldig opholdstilladelse eller arbejds-
tilladelse, hvor en sådan er påkrævet, og uanset hvorledes dette er konstateret, og uanset hvorvidt opga-
ven måtte være udført via underentreprenører / -leverandører, skal Entreprenøren betale en bod til Byg-
herren svarende til 0,5 promille af entreprisesummen, dog minimum kr. 5.000,00 pr. arbejdsdag, hvor
overtrædelsen har pågået.
10.3 Praktikanter og elever
10.3.1 Antal
Entreprenøren skal sikre, at mindst [xx,x] af de årsværk;
svarende til 1924 arbejdstimer inklusive ferie,
sygdom, skoleophold og lignende,
der anvendes til at opfylde kontrakten, besættes med én eller flere
praktikanter.
10.3.2 Opfyldelse af forpligtelsen
En praktikant er en arbejdstager, med hvem Entreprenøren indgår eller har indgået en uddannelsesaftale
i henhold til gældende dansk lov om erhvervsuddannelser / eller bestemmelser, eller som er omfattet af
en lignende uddannelsesordning i et andet EU land. Der arbejdes med antal årsværk med én decimal.
Kontraktopfyldelse kan alene omfatte ydelser tilknyttet udførslen og forberedelse heraf på leverandørens
adresse eller midlertidige arbejdssteder, men ikke leverancer, herunder eksempelvis materialer, der ind-
købes eller produceres på fabrik, uanset om dette sker i Danmark eller i udlandet.
Entreprenøren kan vælge at beskæftige én eller flere praktikanter i en kortere periode, forudsat at det
samlede antal arbejdstimer, som udføres af praktikanter, svarer til beskæftigelse af det aftalte antal års-
værk praktikanter i kontraktens løbetid. Entreprenøren kan opfylde sin forpligtelse til at beskæftige det
aftalte antal årsværk praktikanter ved at overføre én eller flere praktikanter, som ved kontraktens indgå-
else er ansat ved Entreprenøren, til den entreprise, som nærværende kontrakt omhandler.
Såfremt én eller flere relevante dele af entreprisen – efter kontraktens indgåelse – reduceres eller udvides
væsentligt, da reguleres det krævede antal årsværk praktikanter tilsvarende, medmindre det af bygher-
rerådgiveren / projektlederen vurderes at være uhensigtsmæssigt, grundet entreprisens beskaffenhed el-
ler andre relevante forhold.
10.3.3 Bortfald af forpligtelsen
Forpligtelsen til at beskæftige det under punkt 10.6.1 aftalte antal årsværk bortfalder, hvis det ikke er
muligt for Entreprenøren at indgå uddannelsesaftale med én eller flere praktikanter.
Forpligtelsen bortfalder alene i den situation, hvor Entreprenøren kan dokumentere, at:
̶
̶
der er annonceret efter praktikanter på www.praktikpladsen.dk eller på én eller flere tilsvarende
hjemmesider,
og / eller
at der er annonceret tilsvarende ovenfor på én eller flere hjemmesider i et andet EU land,
og
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 59: Årlig rapportering om de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, fra sundheds- og ældreministeren
2313859_0004.png
Side 8 af 14
̶
at en teknisk skole, eller tilsvarende relevant myndighed eller institution i et andet EU land,
efter en konkret og relevant henvendelse fra Entreprenøren, har meddelt, at det ikke er eller må
forventes muligt inden for en rimelig periode, at anvise en eller flere praktikanter til ansættelse.
10.3.4 Manglende godkendelse som praktikvirksomhed
Såfremt Entreprenøren ikke kan godkendes som praktikvirksomhed på grund af forhold, der ikke uden
væsentlig ulempe kan afhjælpes af Entreprenøren, da skal Entreprenøren – efter samtykke fra Bygherren
– opfylde aftalen som beskrevet ovenfor under punkt 10.6.1 ved at erstatte praktikantårsværkene med
arbejdssøgende personer, der skal i virksomhedspraktik som led i afklaring, opkvalificering eller tilsva-
rende – eller personer, som er omfattet af en lignende ordning i et andet EU land.
Sådanne personer er fuldt omfattede af nærværende aftale, idet der herefter gælder de samme vilkår for
disse personer som for praktikanter.
Såfremt Bygherren, en kommune eller én eller flere andre relevante myndigheder eller institutioner i et
andet EU land efter en konkret og relevant meddelelse fra Entreprenøren, har oplyst, at det ikke er eller
må forventes muligt inden for en rimelig periode at anvise én eller flere praktikanter / arbejdssøgende
personer til ansættelse, da bortfalder kravet.
10.3.5 Praktikantplan
Entreprenøren skal udarbejde en praktikantplan samtidig med udarbejdelsen af arbejdsplanen. Entrepre-
nøren skal løbende opdatere praktikantplanen under udførelsen, eksempelvis i forbindelse med, at un-
derentreprenører starter på projektet.
Entreprenøren skal løbende på byggemøder / projektmøder oplyse antallet af aktuelt beskæftigede prak-
tikanter.
10.3.6 Dokumentation
Opstår der uenighed om, hvorvidt Entreprenøren opfylder forpligtelserne vedrørende praktikanter og
elever, og / eller om Entreprenøren er eller har været berettiget til ikke at efterleve aftalen, jf. i det hele
punkt 10.3, da kan Bygherren afkræve Entreprenøren en dokumenteret redegørelse om, hvorledes for-
pligtelserne er opfyldt.
10.3.7 Entreprenørens manglende opfyldelse af forpligtelser vedrørende praktikanter / elever
Leveres en tilfredsstillende redegørelse ikke inden ti arbejdsdage, eller finder Bygherren fortsat, at En-
treprenøren ikke har opfyldt forpligtelserne i punkt 10.3, vil Entreprenøren være i misligholdelse af
nærværende aftale.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 59: Årlig rapportering om de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, fra sundheds- og ældreministeren
2313859_0005.png
Side 9 af 14
Retter Entreprenøren ikke uden ugrundet ophold for sig, da kan Bygherren – efter skriftligt påkrav –
gøre én af følgende sanktioner gældende:
-
at kræve bod på kr. 5.000,00 eksklusive moms pr. påbegyndt uge pr. årsværk praktikant, som
Entreprenøren efter punkt 10.3.1 skal beskæftige, indtil den del af nærværende aftale, der er
misligholdt, er opfyldt,
eller
at ophæve kontrakten.
-
-
Entreprenøren skal uden ugrundet ophold meddele Bygherren, hvis Entreprenøren ikke kan opfylde for-
pligtelserne vedrørende praktikanter / elever. Skønner Bygherren – efter en saglig og nøje overvejelse –
at Entreprenøren skulle have afgivet en sådan meddelelse, men at dette ikke er sket, da kan Bygherren
meddele Entreprenøren, at der skal gives meddelelse eller handles jf. punkt 10.3.6.
Sker dette ikke, da kan Bygherren – efter skriftligt påkrav – gøre en af følgende sanktioner gældende:
-
at kræve bod på kr. 5.000,00 eksklusive moms pr. påbegyndt uge pr. årsværk praktikant, som
Entreprenøren efter punkt 10.3.1 skal beskæftige, indtil den del af nærværende aftale, der er
misligholdt, er opfyldt,
eller
at ophæve kontrakten.
-
-
Kan det ved kontraktens afslutning konstateres, at Entreprenøren ikke i det væsentlige har efterlevet
kravene vedrørende praktikanter og elever, da kan Entreprenøren pålægges bod svarende til kr.
100.000,00 eksklusive moms pr. manglende årsværk.
Der kan pålægges bod pr. tiendedel årsværk, hvorefter der eksempelvis for manglende 0,5 årsværk be-
regnes bod svarende til kr. 50.000,00 eksklusive moms.
10.4 Kontrol
Entreprenøren skal på Bygherrens eller dennes repræsentants opfordring dokumentere, at krav i henhold
til punkt 10 er opfyldt.
Bygherren kan kræve, at Entreprenøren efter skriftligt påkrav herom inden for fem arbejdsdage frem-
skaffer relevant dokumentation såsom løn- og timesedler, lønregnskab og ansættelseskontrakter fra så-
vel egne som eventuelle underentreprenører / -leverandørers arbejdstagere.
Bygherren kan til brug for sin vurdering af, om Entreprenøren og / eller dennes underentreprenører / -
leverandører har overholdt klausulen, søge rådgivning hos relevante arbejdsgivere og / eller arbejdsta-
gerorganisationer.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 59: Årlig rapportering om de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, fra sundheds- og ældreministeren
2313859_0006.png
Side 10 af 14
Såfremt Entreprenøren ikke leverer relevant dokumentation inden for den ovenfor angivne frist på fem
arbejdsdage, betaler Entreprenøren en bod til Bygherren svarende til 0,5 promille af entreprisesummen,
dog minimum kr. 5.000,00, pr. arbejdsdag, som Entreprenøren overskrider fristen på fem arbejdsdage.