Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del Bilag 55
Offentligt
2312060_0001.png
Statusrapport
(November 2020)
Signalprogrammet
(Status opgjort medio november 2020)
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Statusrapport for Signalprogrammet november 2020 til grøn forligskreds, fra transportministeren
2312060_0002.png
Introduktion til Signalprogrammet
Den 15. november 2017 tilsluttede forligskredsen bag Signalprogrammet (forligskredsen bag aftalerne om en
grøn transportpolitik: V, LA, K, S, DF, RV, SF) sig Banedanmarks anbefaling om at følge den reviderede udrul-
ningsstrategi for fjernbanen. Baggrunden for denne udrulningsstrategi er særligt udfordringerne som følge af
afhængigheden mellem udrulningen af Signalprogrammet, elektrificeringen af jernbanenettet (Elektrificering-
sprogrammet og hensynet til, at DSB’s nye el-tog,
skal kunne køre, når de er klar til at blive idriftsat (Fremti-
dens Tog). Jævnfør Banedanmarks strategi, skal udrulning af nyt signalsystem og elektrificering således ske på
en måde, så Fremtidens Tog kan tilgå Aarhus H og Aalborg station i 2026. De indbyrdes afhængigheder kan be-
skrives således:
Når der etableres nye signaler, er det kun tog, der er udrustet med ny signalteknologi, der kan køre på
strækningen.
De gamle signaler kan ikke tåle kørestrømmen fra et elektrificeret banenet, medmindre de er immuni-
seret (beskyttet mod påvirkning fra el-ledningerne).
De nye el-tog kan køre på såvel gamle som nye signaler.
Signalprogrammet omfatter også en totaludskiftning af signalsystemet på S-banen, og Banedanmarks vurde-
ring af risici og fremdrift på S-banen fremgår derfor også af denne rapport.
Statusrapport (November 2020)
Introduktion til Signalprogrammet
2/28
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Statusrapport for Signalprogrammet november 2020 til grøn forligskreds, fra transportministeren
2312060_0003.png
Resumé
Ombordudrustning
Alle togtyper undtagen Lokaltogs IC2 forventes fortsat klar til det tidspunkt, hvor de skal bruges. Trans-
portministeriets departement er fortsat i gang med at afklare behovet for udrustning af IC2.
118 tog er udrustet med nyt ombordudstyr og godkendt til drift. Tallet omfatter bl.a. alle Desirotog hos
Nordjyske Jernbaner, samtlige Arrivas Lint41-tog
og alle DSB’s MQ-tog,
som overdrages til Arriva i decem-
ber 2020.
Generelt om genplanlægningen af fjernbaneprojekterne
Signalprogrammet har i første halvår af 2020 været i intensive forhandlinger med Thales-Strukton og Al-
stom for at få en revideret udrulningsplan på plads for henholdsvis Fjernbane Vest og Fjernbane Øst pro-
jekterne. Signalprogrammet er nået til enighed med leverandørerne om en rækkefølge og overordnet før-
ste planudkast for de enkelte udrulninger på begge sider af Lillebælt. Planerne er pt. ved at blive foldet ud
for at sikre, at de er robuste, og at der er den fornødne fleksibilitet og kapacitet til at kunne foretage korri-
gerende handlinger i forhold til eventuelle forstyrrelser fra andre højt prioriterede projekter på jernbanen
uden at det medfører yderligere forsinkelser af udrulningen af det nye signalsystem. Signalprogrammet er
desuden i tæt dialog med leverandørerne for at sikre, at de kontraktlige rammer for leverancerne under-
støtter de reviderede udrulningsplaner. Der er fra begge sider rejst ønsker til justeringer baseret på den
erfaring, der er høstet fra det foreløbige samarbejde. Signalprogrammet har tidligere forventet, at en glo-
bal aftale kunne komme på plads med begge leverandører i løbet af efteråret/vinteren 2020, hvorved den
reviderede udrulningsplan bliver endeligt konfirmeret. Dette er stadig forventningen for Vest med Thales-
Strukton. For Øst med Alstom forventes en endelig aftale nu først at kunne komme på plads i løbet af
2021, da Banedanmark ønsker at se en mere solid fremdrift i projektet før den kommercielle forhandling
afsluttes.
Fjernbane Vest
Status for projektet er markeret grøn, da fremdriften følger den kritiske vej. To strækninger i Vestdanmark
er i drift med det nye signalsystem. Den næste strækning, (Langå)-Struer-(Holstebro), forventes ibrugtaget
i 1. halvår 2021.
Fjernbane Øst
Den 15. december 2019 blev Roskilde-Køge den første strækning i Østdanmark, der overgik til det nye sig-
nalsystem. I juni 2020 blev der implementeret en række fejlrettelser på strækningen, hvor der indtil da blev
observeret enkelte driftsudfordringer. Som forventet, er der sket forbedringer for driften efter implemen-
teringen, og der arbejdes på at gøre forbedringen stabil.
Statusrapport (November 2020)
Resumé
3/28
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Statusrapport for Signalprogrammet november 2020 til grøn forligskreds, fra transportministeren
2312060_0004.png
I april 2020 indgik Banedanmark og Alstom en aftale, som på baggrund af en detaljeret planlægning be-
kræfter, at strækningen Køge-Næstved kan tages i brug til juni 2021, Mogenstrup-Nykøbing Falster til ul-
timo 2021 og København-Ringsted til ultimo 2022. Alstom har dog siden meldt en forsinkelse af Køge-
Næstved, da fremdriften med systemudviklingen ikke er som forudsat, da Alstoms systemudviklere pga.
COVID-19 er hjemsendte for at undgå smittespredning. På den baggrund, og da den samlede plan for ud-
rulningen af Signalprogrammet i Østdanmark fortsat genbesøges, fastholdes projektets samlede status
som gul. Første udkast til en samlet udrulningsplan er på plads. Der er endnu dialog om en mindre del af de
avancerede funktionaliteter i Traffic Management Systemet. Her er fremdrift, og Alstom har leveret endnu
et planudkast, som nu drøftes, da der er diskrepans mellem Banedanmarks behov for funktionaliteterne og
Alstoms plan for at levere disse.
S-banen
Projektet følger planen, der betyder, at det nye signalsystem er udrullet på alle strækninger i slutningen af
2022. På den baggrund er status grøn. Der er en afhængighed mellem fremdriften på den tekniske løsning
af glatte skinner og ibrugtagning af den næste strækning, RO Nord. Dvs., at RO Nord sættes i drift, når der
er sikkerhed for, at den tekniske løsning kan implementeres inden løvfaldssæsonen 2021.
Opdatering, 1. december 2020: Efter rapportens afslutning er der udført en vellykket test af MSR, hvilket be-
trygger Banedanmark i, at løsningen kan implementeres i juni 2021 og dermed inden løvfaldssæsonen 2021.
Ibrugtagningen af RO Nord fortsætter på den baggrund som planlagt.
Statusrapport (November 2020)
Resumé
4/28
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Statusrapport for Signalprogrammet november 2020 til grøn forligskreds, fra transportministeren
2312060_0005.png
Metode bag vurdering af fremdrift
I rapporten gives der rød-gul-grøn-vurderinger af fremdriften dels overordnet på det samlede projekt
dvs. om
projektet kan gennemføres inden for Anlægsplanens rammer, dels på de enkelte udrulningsstrækninger/litra,
hvor arbejde er igangsat. Der gives således ikke en detaljeret status på de strækninger, hvor arbejdet ikke er
igangsat, eller hvor der endnu ikke foreligger en detaljeret plan. Vurderingerne af milepælene på strækningsni-
veau visualiseres som nedenstående proceslinje. Angivet i teksten under proceslinjen er Banedanmarks vurde-
ring af, hvornår det er forventningen, at milepælen er gennemført. Hvis vurderingen har ændret sig fra seneste
rapport, er den tidligere vurdering overstreget, og den nye er tilføjet nedenunder.
Farvevurderingen i proceslinjerne på strækningsniveau svarer ikke til farvemarkeringen i risikomatricerne. Mile-
pælene i procespilene farves og bruges til at indikere om den planlagte ibrugtagning er truet.
Der kan være tilfælde, hvor der endnu ikke er et estimat for gennemførelsen af milepælen. I disse tilfælde mar-
keres milepælen ud fra Banedanmarks umiddelbare vurdering: grøn, hvis denne forventes gennemført uden
problemer; gul, hvis der forventes udfordringer. Det bemærkes, at der godt kan være tilfælde, hvor enkelte mi-
lepæle vurderes at være udfordrede, men der kan dog være tilstrækkelig buffer i planen til, at Anlægsplanen kan
overholdes, hvorfor den samlede vurdering er grøn.
Milepæl gennemført som
planlagt og/eller ikke
udfordret
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
Milepæl udfordret og evt.
udskudt uden virkning på
ibrugtagningsdatoen
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
Milepæl udskudt med
virkning på
ibrugtagningsdatoen
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
For infrastrukturprojekterne fremgår milepælen Klar til ibrugtagning , som markerer
det tidspunkt, hvor Ba-
nedanmark vurderer, at
infrastrukturen
kan være klar til drift. Dette tidspunkt vil i de fleste tilfælde ligge tidli-
gere end det tidspunkt, som Anlægsplanen forudsætter, og den tidsmæssige reserve, bufferen, vil således være
markeret ved måneder. Ligeledes vil en eventuel buffer være markeret for den enkelte togtype; hvis serien for-
ventes udrustet før den skal bruges på en given strækning markeres dette.
Risikovurderingen fremgår under den konkrete milepæl i proceslinjen og vil desuden være uddybet i teksten.
For strækninger som er i ibrugtagningsfasen angives der hverken overordnet vurdering af fremdrift eller risiko,
da status ændrer sig for hurtigt ift. månedlig rapportering. Sådanne strækninger håndteres gennem et ibrugtag-
ningsforum (Commissioning Board), hvor alle relevante aktører er repræsenteret. Det er Boardet, der beslutter,
om strækningen kan ibrugtages. Boardet arbejder ud fra en omfattende liste med alle de aktiviteter og emner,
som skal håndteres i forbindelse med ibrugtagningen
herunder såkaldte kritiske knock-outs. Udvalgte væsent-
lige nøgleleverancer fra denne liste vil være gengivet ifm. strækningsgennemgangen for den enkelte strækning.
Status ændrer sig uge for uge og det er derfor ikke muligt at afspejle den aktuelle status i den månedlige rappor-
tering, og proceslinjen udgår derfor. Ministeriet orienteres om den aktuelle udvikling på tilsynsmødet om Sig-
nalprogrammet ligesom forligskredsen bag Signalprogrammet også orienteres månedligt.
Statusrapport (November 2020)
Resumé
5/28
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Statusrapport for Signalprogrammet november 2020 til grøn forligskreds, fra transportministeren
2312060_0006.png
Programplan og Risici
Statusrapport (November 2020)
Programplan og Risici
6/28
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Statusrapport for Signalprogrammet november 2020 til grøn forligskreds, fra transportministeren
2312060_0007.png
Statusrapport (November 2020)
Programplan og Risici
7/28
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Statusrapport for Signalprogrammet november 2020 til grøn forligskreds, fra transportministeren
2312060_0008.png
4.1 Forudsætninger
Banedanmark har identificeret en række forudsætninger forbundet med opfyldelsen af Anlægsplanen. Af for-
udsætninger kan her bl.a. nævnes:
At Signalprogrammet ikke påvirkes negativt af andre infrastrukturprojekter og/eller programmer fra
Anlægsplanen.
At Banedanmark og dets leverandører løbende kan tilpasse ressourcerne i henhold til Anlægsplanen
specielt omkring den høje aktivitet i 2024-2028. Samtidig skal kompetencerne tilpasses og bevares.
At erfaring fra de idriftsatte teststrækninger ikke giver anledning til markante ændringer i kontraktligt
aftalte tekniske løsninger, som vil kunne påvirke fremtidige udrulninger negativt.
At samarbejde og koordinering med togoperatørerne fungerer tilfredsstillende herunder f.eks., at spor-
spærringer opnås, at tog er til rådighed for udrustning samt, at togoperatørernes personale er til rådig-
hed for træning.
Programplanen forudsætter, at yderligere funktionalitet (avancerede trafikstyrings-funktionalitet) og software
releases ibrugtages trinvist, og at dette kan ske uden påvirkning af driften på berørte strækninger.
4.2 Programrisici
Banedanmark har identificeret en række programrisici, som kan påvirke hele eller dele af programmet. Pro-
gramrisici evalueres og håndteres af Signalprogrammets Risk Board. Risiciene er klassificeret som høj (rød),
middel (gul) eller ubetydelig (grøn) ud fra en samlet kvalitativ vurdering af sandsynligheden og konsekvensen
for en risikos indvirkning på Anlægsplanen.
Covid-19 er en risiko for Signalprogrammets tidsplan og økonomi, og Signalprogrammet er i færd med at evalu-
ere de eksisterende foranstaltninger samt at vurdere nye mitigerende handlinger, der kan hjælpe med at afbøde
en effekt af Covid-19 på programmets tidsplan og økonomi. De to primære fokusområder er hhv. leverandører
og Signalprogrammets egne medarbejdere, hvor leverandørerne kan være udfordret på deres leverancer, mens
Signalprogrammet kan få svært ved f.eks. at tiltrække eller fastholde udenlandske specialister under de givne
Covid-19 omstændigheder.
Risiko nr. 1, omhandlende mangel på validatorer og deraf potentielle forsinkelser på Signalprogrammets tids-
planer, er fortsat rød. Risikoen vurderes løbende og der er implementeret en lang række tiltag, som skal afbøde
effekten af denne risiko. Ikke tidligere rapporterede tiltag er nu fremhævet under mitigerende handlinger.
Vedrørende risiko nr. 2 omhandlende mangel på ERTMS udrustede arbejdskøretøjer arbejdes der fortsat på de
mitigerende handlinger. Siden sidste rapport har der været positiv fremdrift, idet Banedanmarks Infrastruktur
division nu har leveret en oversigt over vedligeholdelsesbehovet, og dermed behovet for hvornår arbejdskøretø-
jerne skal være udrustet. Dette indgår nu i Signalprogrammets dialog med leverandøren om en udrustningsplan,
som imødekommer vedligeholdelsesbehovet. Risikoen vurderes fortsat at være høj, indtil en konsolideret plan
er på plads.
Fokusområdet vedr. behov for gennemførelse af nye og ikke planlagte ERTMS/CBTC projekter i Signalprogram-
met grundet løbende fornyelses- og anlægsprojekter på strækninger, som allerede er overgået til det nye signal-
system, fremgår nu som risiko nr. 4 på risikolisten. De mitigerende handlinger drejer sig primært om initiativer
på Banedanmarkniveau, der planlægges gennemført i den kommende tid.
Følgende risici er vurderet væsentlige at rapportere:
1.
Mangel på validatorer. Signalprogrammets projekter konkurrerer indbyrdes og med andre Ba-
nedanmark-projekter samt eksterne aktører om de nødvendige validatorer.
Risiko
Statusrapport (November 2020)
Programplan og Risici
8/28
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Statusrapport for Signalprogrammet november 2020 til grøn forligskreds, fra transportministeren
2312060_0009.png
Der er en risiko for at ibrugtagninger kan blive forsinket, hvis Banedanmark prioriterer vali-
datorressourcerne anderledes, end hvad Signalprogrammet har lagt til grund i projekternes
produktionsplaner.
Mitigerende handlinger:
Der er en lang række af foranstaltninger og mitigerende handlinger iværksat for at minimere
risikoen for forsinkelser grundet mangel på validatorer. Igangværende og planlagte mitigatio-
ner, og som ikke tidligere er rapporteret, fremstår under hhv. a., b. og c.:
a.
Minimering af behovet for brug af validatorer på Øst- og Vestprojektet, ved at udvælge
teknologiske løsninger i forbindelse med transitionszonerne, som kræver et minimalt
antal af normvalideringer.
At undersøge markedet for niche validatorer, der kan løse nogle af de specifikke vali-
dator opgaver, for på den måde at frigøre validator ressourcer på de kritiske valide-
ringsopgaver.
Indarbejde
temaet
validator ressourcer som en del af projekternes
Lessons Lear-
ned , således at prognose om fremtidige behov kan
præciseres og tilpasses yderligere.
Projekterne er anmodet om at være klar med dokumentation for ikke-tildelte valide-
ringsopgaver, hvis der opstår ledig validatorkapacitet f.eks. fra andre projekter i Ba-
nedanmark.
Signalprogrammet foretager prioritering af egne valideringsopgaver for at sikre, at de
mest nødvendige opgaver bliver tilgodeset. Prioriteringen bliver foretaget på måneds-
basis i projekterne i samarbejde med Validatorprogrammet.
b.
c.
d.
e.
2.
Mangel på ETCS-udrustede arbejdskøretøjer til at foretage vedligeholdelsesarbejder.
Risiko
Der er en risiko for, at ibrugtagninger kan blive forsinket, hvis arbejdskøretøjerne til vedligehol-
delse af strækningerne ikke er udrustede med ETCS.
Mitigerende handlinger:
Der er nedsat en arbejdsgruppe bestående af medlemmer fra Signalprogrammet, Banedan-
marks Infrastruktur-division og Alstom. Formålet med arbejdsgruppen er at fastlægge en plan
for udrustningen af arbejdskøretøjerne. De primære opgaver er for øjeblikket:
a.
Analyse- og behovsafdækning vedr. udrustning af arbejdskøretøjer jf. tidsplanerne i
programplanen og behovet for vedligehold på strækningerne fra Banedanmarks Infra-
struktur division. Dette indbefatter bl.a. at udarbejde en konsolideret udrustningsplan,
mellem hhv. Infrastrukturs vedligeholdelsesplan samt planen for ombordudrustningen
fra Signalprogrammet.
Forhandling med Alstom og Banedanmarks Infrastruktur-division om en endelig ud-
rustningsplan (Change Request 139).
b.
3.
Cybersikkerhed i relation til Signalprogrammets leverancer. Cybersikkerhed er bundet op på ar-
bejdet med udvikling, levering og stabilisering af systemerne op mod Anlægsplanen, idet IT-
/softwaredelen er en væsentlig forudsætning for en række af Signalprogrammets udrulninger.
Risiko
Statusrapport (November 2020)
Programplan og Risici
9/28
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Statusrapport for Signalprogrammet november 2020 til grøn forligskreds, fra transportministeren
2312060_0010.png
Der er en risiko for utilstrækkelige leverancer på IT/software og dets sikkerhed. Dette er grundet
uklare regler i Banedanmark og en umoden IT-sikkerhedsorganisation hos leverandørerne, her-
under manglende ressourcer og budget.
Mitigerende handlinger:
a.
Udvikle og implementere risikovurderinger af IT/software-leverancer i samarbejde
med Fjernbane Vest og Øst, Onboard samt leverendørerne for sikring af den rette IT
sikkerhedskvalitet.
Udarbejde Statement of Applicability vedrørende Signalprogrammets leverancer
i
henhold til ISO27001/2.
Planlægning og udførelse af penetrationstests på områder, som ligger udenfor det nu-
værende IT’s sikkerhedsområde samt etablere overvågning af ERTMS-kommunikatio-
nens grænseflader.
b.
c.
4.
Ukoordinerede fornyelses- og anlægsprojekter på migrerede linjer. På strækninger, hvor ETCS
er taget i brug, og hvor der skal udføres fornyelses- og anlægsprojekter, vil en ændring af ETCS
ofte være påkrævet. Ændringerne kræver dog koordinering, planlægning og budgettering for
at kunne gennemføres, ligesom det indebærer et træk på Signalprogrammets program- og
projektressourcer.
Risiko
Der er en risiko for forsinkelser af udrulningen af programplanen som følge af ukoordinerede
fornyelses- og anlægsprojekter på migrerede linjer.
Mitigerende handlinger:
Signalprogrammet arbejder med flere mitigerende handlinger, herunder:
a.
b.
c.
d.
e.
Iværksætte aftaler med leverandørerne om etablering af release windows til ændringer
på migrerede strækninger.
Etablering af organisering og proces til brug for ændringer på migrerede strækninger.
Etablering af ændringsportefølje på baggrund af kendte fornyelses- og anlægsprojek-
ter og proces for vedligehold, herunder tidsplan ift. release windows.
Etablering af godkendelses-/prioriteringsproces vedrørende ændringer til migrerede
strækninger.
Etablering af governance omkring aftaler og budgetoverførsler med relevante interne
stakeholdere (Trafik, Anlæg, Infrastruktur).
Statusrapport (November 2020)
Programplan og Risici
10/28
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Statusrapport for Signalprogrammet november 2020 til grøn forligskreds, fra transportministeren
2312060_0011.png
4.3 Risikobillede for projekternes tidsplaner
I dette afsnit angives for hver af Signalprogrammets leverancer den samlede risikovurdering. Risikostyring og
vurderingen af Signalprogrammet er særligt knyttet til projekternes tidsplaner og muligheden for at overholde
Anlægsplanen. Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitigerende handlinger.
Ombordudrustning
Risikovurderingen af de enkelte
togtyper er alle på nær DSB’s Indusi vurderet op imod datoen for, hvornår
togene skal bruges af operatørerne til de relevante strækninger.
Ændringer siden sidst:
De 12 første af Lokaltogs Lint41-tog
og alle DSB’s MQ-tog
er nu udrustet som forudsat, og der foretages der-
med ingen risikovurdering længere af disse tog.
Risikovurderingen af IR4 udgår. Det skyldes, at de første 24 tog med den nuværende plan først vil være klar i
slutningen af november 2022, og bufferen er dermed stort set brugt. Der er identificeret mitigerende handlin-
ger, som pt. undersøges, hvorved Banedanmark forventer, at bufferen kan genetableres. Indtil en ny plan er
konsolideret, fremgår der ingen risikovurdering, da det ikke længere giver mening at tale om en risiko for en
forsinkelse. Det fremgår af matricen, at der nu er tale om et issue.
Der fremgår stadig ingen risikovurdering af Lokaltogs IC2. Den mest hensigtsmæssige model for udrustning
undersøges fortsat, da disse ikke vil kunne blive udrustet i tide til kørsel på Nykøbing F. Station fra december
2021.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj.
DSB IC3
(72 til december
2022)
DSB ABs
(25 til december
2023)
DSB IC3 Indusi
(17 til marts
2024
projektplan og ikke
behov)
Statusrapport (November 2020)
Programplan og Risici
11/28
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Statusrapport for Signalprogrammet november 2020 til grøn forligskreds, fra transportministeren
2312060_0012.png
Fjernbane Vest
Ændringer siden sidst:
Risikovurderingen af softwareopgraderingen DK2.1 udgår denne gang. Det skyldes, at det ikke længere vil
være muligt at implementere opgraderingen i juni 2021
det vil fortsat ske hurtigst muligt og inden ibrugtag-
ning af (Vejle)-Holstebro-Herning-(Skanderborg) i september 2022. Det fremgår af matricen, at der nu er tale
om et issue. Der vil blive foretaget en ny risikovurdering, når planen er revideret.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
RO4 - (Vejle)-Holstebro-Herning-(Skanderborg)
(SEP22)
RO6 - (Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-(Herning)
(2. kvt. 2023)
Statusrapport (November 2020)
Programplan og Risici
12/28
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Statusrapport for Signalprogrammet november 2020 til grøn forligskreds, fra transportministeren
2312060_0013.png
Fjernbane Øst
Ændringer siden sidst:
Som det fremgår af kapitlet om Østprojektet, har leverandøren meldt om en forsinkelse af Køge-Næstved
(EDL S). Da forsinkelsen er indtruffet, udgår risikovurderingen indtil en ny plan er aftalt.
Hvad angår strækningen Mogenstrup-Rødby (RO7 Syd) har Banedanmark intensiveret arbejdet med en inte-
greret plan for strækningen, som afspejler den kritiske vej på tværs af aktiviteterne i de af Banedanmarks pro-
jekter, som har aktiviteter på strækningen. På den baggrund er vurderingen denne gang, at risikoniveauet
fortsat er middel, men at den tidsmæssige konsekvens af en forsinkelse er faldet.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
RO7syd
Mogenstrup-Rødby
(DEC21)
RO1
Købehavn-Ringsted
(DEC22)
Statusrapport (November 2020)
Programplan og Risici
13/28
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Statusrapport for Signalprogrammet november 2020 til grøn forligskreds, fra transportministeren
2312060_0014.png
S-bane
Ændringer siden sidst:
Ingen ændringer siden sidst.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
RO Nord - Farum-Ryparken, Hellerup-Nordhavn og Ringbanen
(Januar 2021)
RO Center
Nordhavn-Carlsberg/Bavnehøj
(Januar 2022)
RO Syd - Sydhavn-Køge og Carlsberg/Høje Taastrup
(September 2022)
Teknisk løsning på glatte skinner (MSR)
(Juni 2021)
Afsluttende leverancer (PoD)
(Marts 2023)
Statusrapport (November 2020)
Programplan og Risici
14/28
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Statusrapport for Signalprogrammet november 2020 til grøn forligskreds, fra transportministeren
2312060_0015.png
Fjernbane Ombordudrustning
Overordnet status:
Alle togtyper undtagen Lokaltogs IC2 forventes fortsat klar til det tidspunkt, hvor de skal bruges. Transportmini-
steriets departement er fortsat i gang med at afklare behovet for udrustning af IC2.
118 tog er udrustet med nyt ombordudstyr og godkendt til drift. Tallet omfatter bl.a. alle Desirotog hos Nordjy-
ske Jernbaner, samtlige Arrivas Lint41-tog
og alle DSB’s MQ-tog,
som overdrages til Arriva i december 2020.
5.1
Kritisk vej og fremdrift
Ombordudrustningsprojektets kritiske vej følger infrastrukturen og er dermed knyttet til, hvornår de enkelte
togtyper skal være klar til drift på de enkelte strækninger.
Der er fortsat generelt luft i planen i forhold til, hvornår togene skal bruges for at kunne sætte den givne stræk-
ning i drift i forhold til det angivne tidspunkt i Anlægsplanen.
Projektets kritiske vej fremgår af proceslinjen herunder. Farvemarkeringen indikerer, om det er forventningen,
at milepælene nås til den forudsatte tid, men er ikke et udtryk for risikovurdering. Milepælene og eventuelle af-
vigelser for de enkelte togtyper fremgår af gennemgangen i det efterfølgende afsnit.
December
2020
December
2021
•1.
kvt. 2020
Januar 2021
Ultimo 2022
2023
2025
Behov:
96 IC3 (dvs.
inklusive 17 Indusi)
til brug på Aarhus-
Fredericia 4. kvt.
2025
Behov:
Behov:
Behov:
13 Lokaltog
Behov:
Min. 12 ABs,
Behov:
25 ABs til
Behov:
29 Arriva Lint41
72 IC3 og 24 IR4 (en brug på Aalborg-
IC2 til Nykøbing F.
12 Lokaltog Lint41 43 Arriva Lint41 til
Struer-Thisted
Struer-Holstebro
del af grundlaget for Aarhus 2. halvår
Station (del af
til Roskilde-Køge
Gennemført FEB20 Gennemført NOV20 Gennemført OKT20
Mogenstrup-Rødby) at kunne fremrykke 2023
ibrugtagning af
Milepæl
i
København-
Trafikplan: 20 IC3
Ringsted
)
Gennemført JUN20
Behov:
20 MQ
overdrages fra DSB
til Arriva
Gennemført NOV20
5.2 Særligt om COVID-19 og fremdrift
Alstom har rejst bekymring for, at der kan opstå forsinkelser pga. corona-situationen, men det har endnu kun
materialiseret sig få steder, bl.a. ABs. Der er således pt. ingen væsentlige ændringer til udrustningsplanen.
5.3 Overblik over status for aktuelle togtyper
5.3.1 DSB IC3
Trafikplan:
20 tog DEC
2020
Gennemført
JUN20
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 2 er udrustet og godkendt
Antal serietog: 28 ud af 79 er udrustet og godkendt
8
mdr.
KLAR: 46
tog
APR21
Trafikplan:
46 tog DEC
2021
KLAR: 72
tog
SEP22
3 mdr
.
Trafikplan:
Min. 72 tog
DEC 2022
Risiko: Middel
KLAR: 79
tog
NOV22
Statusrapport (November 2020)
Fjernbane Ombordudrustning
15/28
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Statusrapport for Signalprogrammet november 2020 til grøn forligskreds, fra transportministeren
2312060_0016.png
I alt er 29 tog udrustet og godkendt til drift. Som rapporteret sidst blev udrustningen sat på pause for tog num-
mer 28, da de nye regler, som følger med den 4. jernbanepakke gør, at der skal udstedes en ny typegodkendelse
fra Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen, når der laves ændringer i designet. Godkendelsesforløbet blev gennemført
på de tre uger, som processen tilsiger, og udrustningen er genoptaget. Pausen har, som forventet, ikke fået kon-
sekvenser for de milepæle, som er fremsat i det opdaterede milepælsoverblik, og de 72 tog, som minimum er
påkrævede fra december 2022 til kørsel via København-Ringsted forventes stadig klar i september 2022. De 79
forventes klar i november 2022.
Risikoniveauet for de første 72 tog, som skal være klar til drift på Den ny bane København-Ringsted fra decem-
ber 2022, klassificeres fortsat som middel. Der er 20-40 % risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder.
5.3.2 DSB IC3 INDUSI
First of Class (FoC = prototype): 0 ud af 1 er udrustet og godkendt
Antal serietog: 0 ud af 16 er udrustet og godkendt
Behov: 96
IC3 Aarhus-
Fredericia 4.
kvt. 2025
Design
igangsat
NOV2/primo21
Start FoC
OKT22
Ibrugtag-
ningstil.
FoC
MAJ23
Start serie
AUG23
KLAR:
17 tog
MAR24
Risiko: Højt
20
mdr.
Der er ingen ændringer siden sidst, og de 17 Indusi-tog, og dermed den samlede IC3-flåde på 96 tog, forventes
fortsat klar i marts 2024. Grundet usikkerheden forbundet med godkendelsesprocessen (Indusi-togene skal
godkendes direkte af ERA), er milepælen fastholdt som gul, og risikoniveauet klassificeres fortsat som højt. Der
er 20-40 % risiko for en forsinkelse på 5-6 måneder, hvilket er vurderet ift. at have de 17 Indusi-tog klar i marts
2024 som er den plan, som projektet arbejder ud fra.
I november præsenterer Alstom deres oplæg til design. Selve designfasen forventes igangsat primo 2021.
5.3.3 DSB MQ (Desiro)
Antal First of Class (FoC = prototype): 2 ud af 2 er udrustet og
godkendt
Antal serietog: 18 ud af 18 er udrustet og godkendt
Ibrugtagningstil
ladelse til level
0
Gennemført JUN20
KLAR: 12 tog
Gennemført DEC19
Start 2. FoC
(serie på 8 tog)
Gennemført SEP19
Start serie
Gennemført JUN20
KLAR: 20 tog
(hele flåden)
Gennemført NOV20
BEHOV: 20
tog overdrages
til Arriva DEC20
Alle tog i begge serier er medio november udrustet og godkendt til drift. Dermed er den samlede flåde klar til
togoverdragelsen fra DSB til Arriva i december 2020. Risikovurderingen udgår på den baggrund. Fra næste må-
ned vil rapporteringen også udgå.
Statusrapport (November 2020)
Fjernbane Ombordudrustning
16/28
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Statusrapport for Signalprogrammet november 2020 til grøn forligskreds, fra transportministeren
2312060_0017.png
5.3.4 Lokaltog Lint41
Antal First of Class (FoC = prototype): 2 ud af 3 er udrustet og godkendt
Antal serietog: 10 ud af 39 er udrustet og godkendt
Start 1. FoC
Gennemført
JUN19
Start 2. FoC
Gennemført
NOV19
Ibrugtagnings-
tilladelse, level 0
til 1. FoC
Ibrugtagnings-
tilladelse, level 0
til 2. FoC
Start
serie
Gennemført
APR20 (1. serie).
KLAR: 12 tog
Roskilde-
Køge
Gennemført NOV20
Behov: 12 tog
Roskilde-
Køge
DEC20
Gennemført FEB20
Gennemført
JUN20
De 12 første tog er medio november udrustet og godkendt til drift. Dermed er de klar til Lokaltogs overtagelse
af driften af strækningen Roskilde-Køge fra december 2020. Risikovurderingen udgår på den baggrund.
Fra næste rapport vil overblikket blive opdateret med milepæle for de resterende tog.
5.3.5 DSB ABs (dobbeltdækkertog)
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 2 er udrustet og godkendt
Antal serieudrustede tog: 5 ud af 23 er udrustet og godkendt
Start 1.
FoC
Gennemført
APR19
Ibrugtagn.
till. level 0
Gennemført
NOV19
Start serie
Gennemført
MAJ20
KLAR: 12
tog
MAR21
20
mdr
.
BEHOV:
Min. 12 Kh-
Rg DEC22
KLAR: 25
tog
NOV22
12
mdr.
BEHOV: 25
Aalb.-
Aarh.
DEC23
Risiko:
Ubetydeligt
Serieudrustningen fortsætter, og i alt er seks tog nu udrustet og godkendt til drift. Togene skal fortsat udrustes
hurtigst muligt, men der er først et trafikalt behov til ibrugtagning af Den ny bane, København-Ringsted, til K23,
hvor minimum 12 tog skal være klar. Alle 25 tog forventes fortsat klar i november 2022. Udrustningen forløber
som planlagt, men der er fortsat dialog med både Alstom og DSB mhp. at sikre yderligere robusthed i planen.
Risikoniveauet klassificeres fortsat som ubetydeligt. Der er 10-20 % risiko for en forsinkelse på 0-1 måned, målt
op mod at have 25 tog klar til december 2023.
5.3.6 DSB IR4
Antal First of Class (FoC = prototype): 0 ud af 1 er udrustet
Antal serieudrustede tog: 0 ud af 43 er udrustet
Design & klar til
indkøb til FoC
Gennemført og
udrustning af FoC
påbegyndt NOV19
Ibrugtagningstil
l. til level 2
DEC20
FEB21
Start serie
FEB21
MAR21
KLAR: 24 tog
OKT22
NOV22
Behov: 24 tog
Den ny bane
DEC22
KLAR: 44 tog
FEB24
MAR24
Statusrapport (November 2020)
Fjernbane Ombordudrustning
17/28
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Statusrapport for Signalprogrammet november 2020 til grøn forligskreds, fra transportministeren
Særligt leverandørens udfordringer med sikkerhedsdokumentationsforløbet gør, at der også denne gang er for-
skydninger af planen. De første 24 tog vil nu først være klar i slutningen af november 2022, og dermed er buffe-
ren til, at de skal bruges ved ibrugtagning af København-Ringsted, stort set ikkeeksisterende. Der er identifice-
ret mitigerende handlinger, som pt. undersøges nærmere, herunder muligheden for parallel udrustning. Med
disse handlinger forventes færdiggørelsen af togene at kunne fremrykkes, hvorved bufferen kan genetableres.
Indtil en ny plan er konsolideret, fremgår der ingen risikovurdering, da det ikke længere giver mening at tale om
en risiko for en forsinkelse.
5.3.7 Lokaltog IC2
Det er tidligere aftalt med Lokaltog, at de skal have indbygget ETCS-ombordudstyr i deres 13 IC2 tog til brug på
Nykøbing F. station for trafik mellem Nakskov og Nykøbing F. og senere til trafik ind og ud af Slagelse og
Holbæk samt mellem Tølløse og Holbæk (til værksted). Mindst 7 af disse togsæt skal derfor være ombord-
udrustet og klar til drift fra december 2021, hvor Nykøbing Falster station overgår til det nye signalsystem.
Transportministeriets departement er fortsat i gang med at afklare behovet for udrustning af IC2.
5.3.8 Banedanmarks arbejdskøretøjer
Banedanmarks arbejdskøretøjer skal ombordudrustes med udstyr, så de kan befærde ERTMS-strækninger. Ar-
bejdet med at opnå ibrugtagningstilladelsen til FoC + FoS på den første type af gule arbejdskøretøjer (HOBW)
pågår fortsat.
Statusrapport (November 2020)
Fjernbane Ombordudrustning
18/28
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Statusrapport for Signalprogrammet november 2020 til grøn forligskreds, fra transportministeren
2312060_0019.png
Fjernbane Vest
Overordnet status:
Status for projektet er markeret grøn, da fremdriften følger den kritiske vej. To strækninger i Vestdanmark er i
drift med det nye signalsystem. Den næste strækning, (Langå)-Struer-(Holstebro), forventes ibrugtaget i 1.
halvår 2021.
6.1 Kritisk vej og fremdrift
Vestprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen. Den første strækning i Nordjyl-
land, (Frederikshavn)-Lindholm, blev ibrugtaget i efteråret 2018. Fokus er nu på at sikre et driftsstabilt produkt
og udrulle på yderligere strækninger i Midt- og Vestjylland forud for ibrugtagning af den kritiske hovedstræk-
ning, (Fredericia)-Aalborg. Denne strækning skal elektrificeres forud for indsættelse af Fremtidens tog. Andre
strækninger i Vest- og Sydjylland er ikke kritiske for den samlede udrulningsstrategi og forventes at kunne gen-
nemføres inden 2027.
Vestprojektets kritiske vej fremgår af illustrationen nedenfor.
4 kvt. 2018
Ibrugtagning af
Lindholm-
Frederikshavn
Gennemført
2021
Driftstabilt produkt
inkl. RDT på Thisted-
Langå- (Holstebro)
Ultimo 2021
Start installation
Aarhus-Aalborg
Ultimo 2024
Ibrugtagning af
Aarhus-Aalborg
Ultimo 2025
Ibrugtagning
Fredericia-Aarhus
(forudsætning for
elektrificering og
Fremtidens tog til
Aalborg ultimo 2026)
6.2 Særligt om COVID-19 og fremdrift
Som rapporteret tidligere har der indtil videre kun været mindre påvirkninger af Vestprojektet pga. Covid-19.
6.3 Overblik over status for aktive strækninger
I dette afsnit følges de aktive strækninger, dvs. de strækninger, hvor arbejdet er igangsat. De resterende, efter-
følgende strækninger behandles i det afsluttende afsnit. Her er det Banedanmarks Anlægsplan, som udgør plan-
grundlaget, og planen forventes overholdt.
6.3.1 (Langå)-Struer-(Holstebro) - (RO5) (inkl. Struer St.)
Medio 2021
Sikkerhedsdokumentationsforløbet følger planen, og det er Banedanmarks forventning, at ansøgningen om
ibrugtagningstilladelsen kan fremsendes til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen i slutningen af november mhp. op-
nåelse af tilladelsen inden årets udgang. Ibrugtagning er fortsat planlagt til at begynde i uge 3.
Leverancen
Teknisk dokumentation klar til interoperabilitetserklæring
er siden sidst sikret, og det er fortsat for-
ventningen, at interoperabilitetserklæringn opnås ultimo november 2020. De detaljerede plandetaljer for de
resterende leverancer frem imod ibrugtagning fremgår af tabellen nedenfor.
Statusrapport (November 2020)
Fjernbane Vest
19/28
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Statusrapport for Signalprogrammet november 2020 til grøn forligskreds, fra transportministeren
2312060_0020.png
NØGLEAKTIVITETER OG -LEVERANCER FREM TIL IBRUGTAGNING
Leverance
NOV
DEC
DEC
JAN
Interoperabilitetserklæring (EC declaration) opnået
Ansøgning om ibrugtagningstilladelse
Opnåelse af ibrugtagningstilladelse
Ibrugtagningsstart
Ejer
BDK
BDK
Trafikstyrelsen
BDK
Uge
48
49
51
Uge 3 2021
Når strækningen ibrugtages er det desuden Banedanmarks forventning, at der implementeres en løsning på et
problem, som lige nu opleves med forbindelsen mellem togene og radioblokcentret. Forbindelsesproblemet
skaber udfordringer for driften på de allerede migrerede strækninger, og det er derfor vigtigt, at en løsning im-
plementeres hurtigst muligt, da de driftsmæssige udfordringer bliver større, jo flere strækninger, der er i drift
med ERTMS. Der er dialog med Thales, som har identificeret en løsning på problemet ved at modificere en rou-
ter, og Banedanmark presser på for en hurtig løsning. Leverandøren melder, at løsningen presser tidsplanen
ikke bare for denne strækning, men også for den efterfølgende softwareopgradering, DK2.1.
6.3.2 Softwareopgradering DK2.1 (EDL, RO8 og RO5)
Juni 2021
Testforløb
afsluttes
Ibrugtagning
Medio 2021
JUN21 -
Under genplanlægning
Design/Scope
Ibrugtagningstilladelse
Scope frosset
2020
JUN21
Sidst blev rapporteret, at implementeringen af opgraderingen vanskeligt ville kunne ske i juni 2021. Det er Ba-
nedanmarks vurdering denne gang, at implementeringen vil blive forsinket, men en revideret plan er endnu ikke
aftalt med leverandøren. Banedanmark forventer, at der er tale en mindre forsinkelse, og det er fortsat gæl-
dende, at opgraderingen skal være på plads inden ibrugtagning af den næste strækning, (Vejle)-Holstebro-Her-
ning-(Skanderborg) i 2. halvår 2022 for ikke at påvirke udrulningen i Vestdanmark. Det er Banedanmarks krav,
at opgraderingen implementeres så hurtigt som muligt.
Da der nu er tale om en forsinkelse af leverancen udgår risikovurderingen denne gang. Når der er endelig klar-
hed over en ny ibrugtagningsdato, vil risikorapporteringen blive genoptaget.
6.3.3 (Vejle)-Holstebro-Herning-(Skanderborg) (RO4)
Ultimo 2022
Design*
Gennemført
Installation
færdig
FEB21
Testforløb
afsluttet
3. kvt.2021
•Ibrugtagn.
-tilladelse
1. kvt. 2022
2. kvt. 2022
Godkendt
ibrugtagning
SEP22
Risiko: Ubetydeligt
3 mdr.
Ibrugtagning
Anlægsplan
Ultimo 2022
*Signalling Layout er godkendt for strækningen
Installationsarbejdet på den sydlige del af strækningen skrider frem og forventes færdiggjort ved udgangen af
året. Arbejdet på den østlige del skulle være igangsat i oktober, men er fortsat udfordret af forsinkede installati-
onsgodkendelser. Fremdriften her følges nøje. Derudover er der foretaget en mindre planjustering, da ibrugtag-
ningstilladelsen nu forventes opnået i 2. kvartal 2022. Den opnås således fortsat i tide til planmæssig ibrugtag-
ning, som fortsat forventes at være afsluttet i september 2022. Milepælen er udelukkende gul for at vise ændrin-
gen.
Statusrapport (November 2020)
Fjernbane Vest
20/28
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Statusrapport for Signalprogrammet november 2020 til grøn forligskreds, fra transportministeren
2312060_0021.png
Risikoniveauet klassificeres fortsat som ubetydeligt. Der er 10-20 % risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder,
hvilket måles imod ibrugtagning i september 2022.
6.3.4 (Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-(Herning) (RO6)
Ultimo 2023
Design*
Installation
færdig
SEP
21
Testforløb
afsluttet
•Ibrugtagnings-
tilladelse
Ibrugtagning
Anlægsplan
Ultimo 2023
FEB21
2. kvt. 2022
4. kvt. 2022
1. kvt 2023
Risiko: Højt
Som varslet tidligere forventer Banedanmark, at ibrugtagning vil blive flyttet til 2. kvartal 2023, hvilket stadig er
inden for Anlægsplanen. Inden dette kan konfirmeres som den endelige plan, skal en løsning på plads for Midt-
jyske Jernbaners adgang til Vemb Station, da de også skal kunne komme ind på stationen efter overgangen til
det nye signalsystem. Der er fortsat dialog med Midtjyske herom, og løsningsscenarierne er indsnævret og en
beslutning kan formentlig blive truffet inden åretst udgang.
Planen ovenfor viser fortsat planen, hvor ibrugtagning sker i 1. kvartal, og det er også denne plan, som risikovur-
deringen er foretaget imod. Risikoniveauet fastholdes derfor som højt. Vurderingen er, at der er 60-100% risiko
for en forsinkelse på 3-4 måneder. Når ibrugtagningstidspunktet forventeligt ændres til 2. kvartal, vil risikoni-
veauet naturligt falde.
6.3.5 (Fredericia)-Aarhus-Aalborg Lufthavn (RO1)
Ultimo 2024 (RO1nord) /Ultimo 2025 (RO1syd)
Design
Afventer planlægning
Installation
færdig
Afventer
planlægning
Testforløb
afsluttet
Afventer
planlægning
Godkendt
ibrugtagning
Afventer
planlægning
Ibrugtagning
Anlægsplan
RO1 Nord
ULT24 (K26)
Ibrugtagning
Anlægsplan
RO1 Syd ULT25
(K26)
Der arbejdes fortsat på en detaljeret plan for strækningen. Det er Banedanmarks vurdering, at den nordlige del
af strækningen kan ibrugtages ultimo 2024, som forudsat. Hvad angår den sydlige del, har Banedanmarks Aar-
hus H-projekt fremlagt et oplæg til beslutningsgrundlag, hvor Aarhus H ibrugtages i flere trin med den første
ibrugtagning i påsken 2026, hvilket vil bevirke, at Signalprogrammets ibrugtagning af Aarhus-Fredericia vil blive
skubbet. Konsekvenserne er endnu ikke afdækket, og der gennemføres nu en høring med relevante projekter i
Banedanmark. Milepælen fastholdes derfor gul. Ibrugtagning af Aarhus-Fredericia er i øvrigt bundet af, at DSB
har brug for at kunne få IC4 til Aarhus frem til medio 2025. Desuden skal alle IC3 (inkl. Indusi) i udgangspunktet
være udrustet før den sydlige del af strækningen kan ibrugtages. Risikovurderingen udestår indtil en plan fore-
ligger.
6.3.6 Efterfølgende strækninger
Som beskrevet ovenfor er strategien for implementeringen af Signalprogrammet lagt på en måde, så det sikres,
at det er et stabilt system, som er i drift på strækninger i Nord-, Vest- og Midtjylland,
inden
det udrulles på ho-
vedstrækningen Fredericia-Aarhus-Aalborg.
Statusrapport (November 2020)
Fjernbane Vest
21/28
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Statusrapport for Signalprogrammet november 2020 til grøn forligskreds, fra transportministeren
2312060_0022.png
Fjernbane Øst
Overordnet status:
Den 15. december 2019 blev Roskilde-Køge den første strækning i Østdanmark, der overgik til det nye signalsy-
stem. I juni 2020 blev der implementeret en række fejlrettelser på strækningen, hvor der indtil da blev observe-
ret enkelte driftsudfordringer. Som forventet, er der sket forbedringer for driften efter implementeringen, og
der arbejdes på at gøre forbedringen stabil.
I april 2020 indgik Banedanmark og Alstom en aftale, som på baggrund af en detaljeret planlægning bekræfter,
at strækningen Køge-Næstved kan tages i brug til juni 2021, Mogenstrup-Nykøbing Falster til ultimo 2021 og
København-Ringsted til ultimo 2022. Alstom har dog siden meldt en forsinkelse af Køge-Næstved, da fremdrif-
ten med systemudviklingen ikke er som forudsat, da Alstoms systemudviklere pga. COVID-19 er hjemsendte for
at undgå smittespredning. På den baggrund, og da den samlede plan for udrulningen af Signalprogrammet i
Østdanmark fortsat genbesøges, fastholdes projektets samlede status som gul. Første udkast til en samlet ud-
rulningsplan er på plads. Der er endnu dialog om en mindre del af de avancerede funktionaliteter i Traffic Mana-
gement Systemet. Her er fremdrift, og Alstom har leveret endnu et planudkast, som nu drøftes, da der er diskre-
pans mellem Banedanmarks behov for funktionaliteterne, og Alstoms plan for at levere disse.
7.1 Kritisk vej og fremdrift
Østprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen, og er visualiseret af proceslinjen
herunder. Fokus er på at ibrugtage teststrækningerne Roskilde-Køge-Næstved og derefter prioritere Mogen-
strup-Nykøbing F. På Mogenstrup-Nykøbing F. er implementeringen af det nye signalsystem en forudsætning
for fuld drift. Strækningen skal desuden elektrificeres, før elektriske tog indsættes. Der er i april 2020 indgået
aftale med Alstom om, at Den ny bane, København-Ringsted, ibrugtages i slutningen af 2022, og strækningen
Roskilde-Holbæk-Kalundborg (Nordvestbanen) er blevet fremrykket til ultimo 2024. Signalprogrammet skal
sikre et driftsstabilt produkt forud for ibrugtagning af København-Peberholm. Forsinkelsen af Odense-Svend-
borg påvirker ikke de kritiske strækninger, og det samlede projekt forventes gennemført senest 2030.
.
4. kvt. 2019
Ibrugtagning af
Roskilde-Køge
(Øst EDL Nord)
Gennemført DEC19
2. kvt 2021
Ibrugtagning af
Køge-Næstved
(Øst EDL Syd)
4. kvt. 2021
Ibrugtagning af
Mogenstrup-Rødby.
(Forudsætning for
elektrificering af
strækning) samt
indsætte eltog til
Nykøbing F.
December
2022
Ultimo 2024
2025
Driftsstabilt
produkt
4. kvt. 2025
Ibrugtagning af
København-
Peberholm
Ibrugtagning af
Ibrugtagning af
Den ny bane,
Roskilde-Holbæk-
København-
Kalundborg(Nord-
Ringsted
vestbanen)
7.2 Særligt om COVID-19 og fremdrift
Alstom varslede i august 2020 en forsinkelse af den næste strækning, Køge-Næstved, grundet en langsommere
systemudvikling end forudsat, hvilket skyldes, at Alstoms systemudviklere er hjemsendt for at undgå smitte-
spredning.
Statusrapport (November 2020)
Fjernbane Øst
22/28
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Statusrapport for Signalprogrammet november 2020 til grøn forligskreds, fra transportministeren
2312060_0023.png
7.3 Overblik over status for aktive strækninger
I dette afsnit følges de aktive strækninger, dvs. de strækninger, hvor arbejdet er igangsat. De resterende, efter-
følgende strækninger behandles i det afsluttende afsnit. Her er det Banedanmarks Anlægsplan, som udgør plan-
grundlaget, og planen forventes overholdt.
7.3.1 Softwareopgradering (EDL N2) af teststrækning (Roskilde)-(Køge) (EDL N)
Medio 2020
Fejlrettelserne blev planmæssigt implementeret på strækningen i juni 2020. De har, som forventet, haft en posi-
tiv indvirkning på driften, hvor der hidtil har været observeret enkelte driftsudfordringer, og der arbejdes på at
gøre forbedringen stabil.
For at kunne løfte restriktionerne på systemet, som danner grundlag for at tilføje de yderligere funktionaliteter,
har Banedanmark, som rapporteret tidligere, besluttet, at det vil være nødvendigt med endnu én dags testkør-
sel (Trial Run). Denne test var planlagt gennemført den 20. september, men måtte desværre aflyses pga. tekni-
ske udfordringer hos leverandøren. En ny test er nu planlagt gennemført i uge 51. De nye funktionaliteter vil
blive endeligt ibrugtaget og dermed implementeret ifm. ibrugtagning af den næste strækning, Køge-Næstved.
7.3.2 Teststrækning Køge-(Næstved) (EDL S)
Medio 2021
Design
Gennemført
Installation
afsluttet
Gennemført AUG20
Testforløb
afsluttet
MAJ21
Ibrugtag-
ningstillad.
AUG21
Godkendt
ibrugtagning
JUN21
SEP21
Ibrugtagning
Anlægsplan
Medio 2021
Som rapporteret tidligere vil ibrugtagning ikke kunne ske i juni 2021, som forudsat, hvilket skyldes den langsom-
mere systemudvikling hos Alstom grundet hjemsendte medarbejdere. Alstom har leveret en opdateret plan,
hvor ibrugtagning sker i september 2021 og altså ikke inden for Anlægsplanens ramme. Siden sidst er mulige
mitigerende handlinger blevet undersøgt, og meget tyder på, at ibrugtagning vil kunne fremrykkes til somme-
ren 2021, så der kun bliver tale om en mindre forsinkelse ud over Anlægsplanen. Datoerne ovenfor afspejler fort-
sat den foreløbige plan, hvor strækningen sættes i drift i september 2021. Der foretages en risikovurdering af
ibrugtagningstidspunktet, når planen for ibrugtagning er konsolideret.
En væsentlig milepæl er gennemførelsen af System FAT’en Factory
Acceptance Test) i januar 2021, hvor sy-
stemkvaliteten testes.
Statusrapport (November 2020)
Fjernbane Øst
23/28
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Statusrapport for Signalprogrammet november 2020 til grøn forligskreds, fra transportministeren
2312060_0024.png
7.3.3 Mogenstrup-Rødby (RO7 syd)
Medio 2022
Design*
DEC20
Installation
SEP21
Testforløb
AUG21
Ibrugtagningsti
lladelse
NOV21
Godkendt
ibrugtagning
DEC21
6 mdr..
Ibrugtagning
Anlægsplan
Medio 2022
Risiko: Middel
*Signallayout godkendt
Note: Signalprogrammet ibrugtages på strækningen i december 2021. Fra juli 2021 og til strækningen ibrugtages med ERTMS køres der med en
trafikal løsning, som muliggør ét tog i timen i hver retning.
Planen er fortsat, at ibrugtagning sker i december 2021. Der er desuden en stærk binding til Køge-Næstved, idet
det stort set er den samme generiske systemsoftware, der skal ibrugtages. Rettidig ibrugtagning af Mogen-
strup-Rødby
afhænger derfor af en planmæssig systemudvikling og tilfredsstillende resultat af system FAT’en i
januar og februar 2021. Som rapporteret sidst, forudsættes planmæssig ibrugtagning desuden af, at der sker en
meget nøje integration mellem de af Banedanmarks projekter, som har aktiviteteter på strækningen. Ibrugtag-
ningsmilepælen fastholdes gul for at vise disse bindinger, og for at vise, at der også er afhængigheden til en en-
delig plan for Køge-Næstved.
I forbindelse med ibrugtagning af strækningen vil trafikstyringssystemet bl.a. udvides til at kunne håndtere
klapbroer som den over Guldborgsund ved Nykøbing Falster.
Banedanmark har intensiveret arbejdet med en integreret plan for strækningen, som afspejler den kritiske vej
på tværs af aktiviteterne i de af Banedanmarks projekter, som har aktiviteter på strækningen. På den baggrund
er vurderingen denne gang, at risikoniveauet fortsat er middel, men at den tidsmæssige konsekvens af en for-
sinkelse er faldet. Der er fortsat 40-60 % risiko for en forsinkelse, men den tidsmæssige konsekvens vurderes nu
at være på 1-2 måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i december 2021.
7.3.4 København-Ringsted (RO1)
December 2022
Signallayout
godkendt
JAN21
Installation
OKT21
Testforløb
NOV22
Ibrugtagningstill.
DEC22
Godkendt
ibrugtagning
DEC22
Risiko: Middel
Ibrugtagning
Anlægsplan
December 2022
Der er ingen ændringer til milepælsoverblikket, og ibrugtagning forventes fortsat i december 2022.
Risikoniveauet er uændret og klassificeres fortsat som middel. Der er 10-20 % risiko for en forsinkelse på 3-4
måneder, hvilket måles imod ibrugtagning i december 2022.
7.3.5 Roskilde-Holbæk-Kalundborg (RO8)
Ultimo 2024
Designfase
igangsættes
JAN21
Installation
Under planlægning
Testforløb
Under planlægning
Ibrugtagningstill.
Under planlægning
Godkendt
ibrugtagning
Ultimo 2024
Risiko: Ubetydeligt
Ibrugtagning
Anlægsplan
Ultimo 2024
Arbejdet på denne strækning er endnu i den meget tidlige fase. Designfasen vil efter planen starte i januar, og
drøftelser vedr. migrationsstrategien vil blive indledt inden længe. Her vil også blive taget højde for de knappe
valideringsressourcer. Disse drøftelser er væsentlige for planlægningen af øvrige aktiviteter, og derfor er
milepælene for installation, test og ibrugtagningstilladelsen markeret som grå indtil videre.
Der er foretaget en første risikovurdering, og niveauet klassificeres som ubetydeligt. Der er mindre end 10 %
risiko for en forsinkelse på under 1 måned, hvilket måles imod ibrugtagning ultimo 2024.
Statusrapport (November 2020)
Fjernbane Øst
24/28
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Statusrapport for Signalprogrammet november 2020 til grøn forligskreds, fra transportministeren
2312060_0025.png
7.3.6 (Odense)-Svendborg (RO10)
Under genplanlægning. Ibrugtagning 2024-2026
Design*
•Gennemført
NOV17
* Signalling Layout
det initiale design
er færdiggjort. Teknisk detaildesign fortsætter sideløbende med installationsarbejdet (bl.a. grundet det
store antal overkørsler på strækningen).
Installation
Testforløb
afsluttet
Ibrugtag.-
tillad.
Godkendt
ibrugtagning
Ibrugtagning
Anlægsplan
2024-2026
Planlægningen af strækningen indgår som en del af den generelle genplanlægning af Østprojektet. Indtil andet
er aftalt, arbejder leverandøren videre med installationerne på strækningen, om end med begrænsede ressour-
cer. Ibrugtagning forventes at kunne ske mellem 2024 og 2026. Såfremt der opstår ledig kapacitet hos Alstoms
underleverandør, vil Banedanmark sikre, at det afsøges, om der kan udføres yderligere installationsarbejde på
Svendborgbanen. Dette for at risikomitigere og skabe fremdrift.
På dialogmødet med en række fynske borgmestre den 2. november om Svendborgbanen blev det besluttet at
oprette en taskforce med det formål at følge driften på strækningen og drøfte evt. forbedringsmuligheder for
trafikken. Banedanmarks Trafik-division leder taskforcen, og Signalprogrammet leverer input hertil i form af
kvartalsmæssig status på udrulningen af det nye signalsystem på strækningen baseret på den eksisterende rap-
portering.
Svendborgbanen er en del af en samlet udrulningsplan for Østdanmark, og det har derfor været nødvendigt at
prioritere implementering af ETCS på visse strækninger grundet tætte bindinger til øvrige projekter på jernba-
nen. I denne overvejelse indgik eksempelvis afhængigheden mellem udrulningen af Signalprogrammet, elektri-
ficeringen af jernbanenettet og hensynet til, at DSB’s nye eltog Fremtidens Tog skal kunne køre, når de er klar
til at blive idriftsat. Da Svendborgbanen ikke har særlige bindinger til andre jernbaneprojekter, har det i stedet
været nødvendigt at prioritere andre strækninger først.
7.3.7 Efterfølgende strækninger
Når Mogenstrup-Rødby og den ny bane København-Ringsted er ibrugtaget, vil de næste strækninger, der over-
går til det nye signalsystem, være Storstrømsbroen og Nordvestbanen hhv. ultimo 2023 og 2024. Nordvestba-
nen indgår nu også i den detaljerede rapportering ovenfor. Den resterende del af udrulningsplanen genbesøges i
forbindelse med den igangværende genplanlægning.
Statusrapport (November 2020)
Fjernbane Øst
25/28
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Statusrapport for Signalprogrammet november 2020 til grøn forligskreds, fra transportministeren
2312060_0026.png
S-bane
Overordnet status:
Projektet følger planen, der betyder, at det nye signalsystem er udrullet på alle strækninger i slutningen af 2022.
På den baggrund er status grøn. Der er en afhængighed mellem fremdriften på den tekniske løsning af glatte
skinner og ibrugtagning af den næste strækning, RO Nord. Dvs., at RO Nord sættes i drift, når der er sikkerhed
for, at den tekniske løsning kan implementeres inden løvfaldssæsonen 2021.
Der pågår aktuelt drøftelser mellem Banedanmark og Energistyrelsen i forhold til en kommende konvertering
for den del af 6 GHz frekvensbåndet, der er tildelt CBTC-systemet. Konverteringen er nødvendig, fordi det i EU
er vedtaget dels at udrulle et fælleseuropæisk 6 GHz WiFi-frekvensbånd, som vil overlappe med CBTC-syste-
mets nuværende frekvensområde, dels at harmonisere bybanesystemers frekvensområder, så alle bybanesyste-
mer, herunder det danske CBTC-system, fremover skal anvende et fælles frekvensområde kaldet ITS-båndet.
Der arbejdes på en løsning, men ændringerne og konsekvenserne herved både i forhold til tid og økonomi er
fortsat under afklaring. En løsning forventes dog ikke at kunne implementeres inden for den udmeldte etårige
overgangsperiode, og det kan få betydning for S-banen, såfremt sagen medfører, at de resterende strækninger
ikke kan udrulles før konverteringen. Der henvises desuden til Transport- og Boligministeriets publikation
Status
for anlægs- og byggeprojekter 2. halvår 2020,
hvor problemstillingen også vil være beskrevet.
Opdatering, 1. december 2020: Efter rapportens afslutning er der udført en vellykket test af MSR, hvilket betrygger
Banedanmark i, at løsningen kan implementeres i juni 2021 og dermed inden løvfaldssæsonen 2021. Ibrugtagningen
af RO Nord fortsætter på den baggrund som planlagt.
8.1 Kritisk vej og fremdrift
Proceslinjen herunder afspejler udrulningsplanen fra efteråret 2019.
Januar 2021
RO Nord: Farum-
Nordhavn, Hellerup-
Nordhavn og Ringbanen
Juni 2021
Teknisk løsning af glatte
skinner
December 2021
(januar 2022)
RO Center: Nordhavn-
Carlsberg/ Sydhavn
Sept. 2022
RO Syd: Sydhavn-Køge og
Carlsberg-Frederikssund/
Høje Taastrup
8.2 Særligt om COVID-19 og fremdrift
Der er ingen kendte konsekvenser af Corona-situationen for Signalprogrammets udrulning af CBTC på S-banen.
8.3 Overblik over status for aktuelle strækninger
8.3.1 Farum-Nordhavn, Hellerup-Nordhavn og Ringbanen (RO Nord)
Januar 2021
Den sidste systemtest (System FAT) blev gennemført planmæssigt og med tilfredstillende resultat i oktober, og
der er generelt tryghed ift. systemkvaliteten. Siden sidst er Railway Safety Case sendt til Banedanmarks sikker-
hedsassessor. De resterende aktiviteter fremgår af tabellen nedenfor.
NØGLEAKTIVITETER OG -LEVERANCER FREM TIL IBRUGTAGNING
Statusrapport (November 2020)
S-bane
26/28
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Statusrapport for Signalprogrammet november 2020 til grøn forligskreds, fra transportministeren
2312060_0027.png
Leverance
DEC
DEC
DEC
Detaljeret ibrugtagningsplan godkendt
Anmodning om ibrugtagningstilladelse
Opnåelse af ibrugtagningstilladelse
Ejer
BDK
BDK
Trafikstyrelsen
Uge
51
52
3
JAN
Ibrugtagningsstart
BDK
Uge 4 2021
8.3.2 Teknisk løsning af glatte skinner (Moving Speed Restriction, MSR)
Juni 2021
Design
•Gennemført
OKT20
Test*
•NOV20
Ibrugtagningstilladelse
JUN21
Ibrugtagning
Juni 2021
•Risiko:
Middel
*Test gennemføres på Early Deployment Strækningen og RO2
Løsningen, som håndterer hovedproblemet omkring glatte skinner, forventes fortsat implementeret i somme-
ren 2021, og dermed inden løvfaldssæsonen 2021, som forlangt af Banedanmark. Det er fortsat en forudsæt-
ning, at Banedanmark har vished for, at løsningen er implementeret inden løvfaldssæsonen 2021, før RO Nord
ibrugtages. Som en del af den operationelle test i november vil der blive gennemført en køretidstesten på Fa-
rumlinjen, som vil påvise, hvorledes togpunktligheden påvirkes, indtil den tekniske løsning er implementeret
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på
3-4 måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i juni 2021.
Opdatering, 1. december 2020: Efter rapportens afslutning er der udført en vellykket test af MSR, hvilket betrygger
Banedanmark i, at løsningen kan implementeres i juni 2021 og dermed inden løvfaldssæsonen 2021. Ibrugtagningen
af RO Nord fortsætter på den baggrund som planlagt.
8.3.3 Nordhavn-Carlsberg/Sydhavn (RO Center)
Januar 2022
Design*
•Gennemført
SEP19
Installation
•NOV20
•JAN21
Test*
•AUG21
Ibrugtagnings-
tilladelse
•DEC21
Ibrugtagning
Januar 2022
•Risiko:
Middel
*Anden operationelle test
Eneste ændring siden sidst er, at installationsarbejdet først vil blive færdiggjort i januar 2021 (mod november
2020 sidst), men uden konsekvenser for de efterfølgende milepæle. Ændringen skyldes fortsat mindre arbejder,
og milepælen er udelukkende gul for at vise ændringen.
Risikoniveauet klassificeres fortsat som middel, men den tidsmæssige konsekvens af en forsinkelse er faldet.
Der er nu 20-40 % risiko for en forsinkelse på 1-2måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i januar
2022.
8.3.4 Sydhavn-Køge og Carlsberg-Frederikssund/Høje Taastrup (RO Syd)
September 2022
Statusrapport (November 2020)
S-bane
27/28
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Statusrapport for Signalprogrammet november 2020 til grøn forligskreds, fra transportministeren
2312060_0028.png
Design
Installation
Test*
Ibrugtagningstill.
Ibrugtagning
September 2022
SEP22
Risiko: Middel
OKT20
OKT21
FEB22
SEP22
*Operationel test (der foretages i udgangspunktet kun én på denne strækning)
Installationsarbejdet på en del af strækningen er nu planlagt på en måde, så det ikke får indvirkning på ibrugtag-
ningsdatoen. Installationsarbejdet er dog på kritisk vej, og der arbejdes fortsat på en plan for arbejdet på den
resterende del af strækningen. Her er der ligesom for den første del udfordringer med at finde et hensigtsmæs-
sigt sporspærringsmønster. Banedanmark har modtaget et nyt planudspil fra leverandøren, som i skrivende
stund vurderes af Banedanmark.
Risikoniveauet er uændret og fortsat klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 3-4 må-
neder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i september 2022.
8.3.5 Afsluttende leverancer
Marts 2023
Design
•SEP21
Installation*
•MAJ22
Test**
•AUG22
Ibrugtagningstill.
MAR23
Ibrugtagning
Marts 2023
•Risiko:
Middel
* Dette er forberedende arbejder til installation. Selve installationen finder sted ifm. ibrugtagning.
**Factory Acceptance Test (FAT) af systemet
Leverancen omhandler bl.a. ændringer påkrævet ifm. den nye station Favrholm og hastighedsopgraderingen
mellem Jægersborg og Holte, som var ændringer, der ikke var kendte ved indgåelsen af kontrakten.
Risikoniveauet er uændret og fortsat kvalificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 1-2 må-
neder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i marts 2023.
Statusrapport (November 2020)
S-bane
28/28