Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del Bilag 53
Offentligt
2310808_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Den 21. december 2020
Orientering til Finansudvalget om afslutning af projektet om etablering af fælles
statsligt budgetsystem.
Finansudvalget orienteres hermed om, at projektet om etablering af et fælles stats-
ligt budgetsystem nu er afsluttet og overgået til drift.
Finansudvalget tiltrådte, med tidl. fortroligt aktstykke G af 11. februar 2016 og se-
nere ved tidl. fortroligt aktstykke J af 18. maj 2017, igangsættelse af etableringen af
et fællesstatsligt budgetsystem.
Formålet med etableringen af et fælles budgetsystem for alle institutioner i staten
er at løfte kvaliteten af budgetarbejdet i de enkelte statslige institutioner. Endvi-
dere at sikre en lettere adgang til aktuelle, valide budgetdata, budgetforudsætninger
og afvigelsesforklaringer i styringen lokalt og inden for de enkelte ministerområ-
der.
Efter gennemført EU-udbud med forhandling blev der i sommeren 2017 indgået
kontrakt med KMD, som siden har leveret den kravsatte systemløsning i overens-
stemmelse med tidsplanen og aftalt pris.
Implementeringen i de statslige institutioner blev igangsat i maj 2018 og blev, med
Finansudvalgets tiltræden af aktstykke nr. 100 den 27. februar 2020, forlænget
med 8 måneder til afslutning i november 2020. Der blev samtidig givet bevillings-
mæssig hjemmel til at øge projektudgifterne med 9,9 mio. kr., hvorved de samlede
projektudgifter eksklusiv renter måtte udgøre 98,3 mio. kr.
Statens Budgetsystem er nu implementeret og i drift hos de statslige institutioner,
som er forpligtet til at anvende systemet, dog er den endelige implementering hos
Politiet ikke afsluttet grundet ekstraordinært arbejdspres hos Politiet. Det er aftalt
med Politiet, at implementeringsarbejdet gøres færdigt i 2021, og opgaven vil
indgå som en del af Økonomistyrelsens videre drift af løsningen.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 53: Orientering om afslutning af projektet om etablering af fælles statsligt budgetsystem
Side 2 af 3
De totale risikojusterede projektudgifter ekskl. renter er ved afslutningen opgjort
til 94,1 mio. kr. (2020 pl). Det er 4,2 mio. kr. (2020 pl) mindre end de af Finansud-
valget senest tiltrådte projektudgifter ekskl. renter i aktstykke nr. 100 af den 27. fe-
bruar 2020.
Med afslutning af implementeringen er systemet nu i anvendelse i 117 statslige in-
stitutioner.
Erfaringerne med det nye budgetsystem til nu er, at institutionerne har værdi af
systemets basisfunktionalitet, men at det tager lidt længere tid at komme i gang
med anvendelsen af den mere specialiserede funktionalitet i systemets moduler til
løn- og anlægsbudgettering og koncernkonsolidering.
Økonomistyrelsen er derfor i tæt dialog med særligt de institutioner, der er udfor-
dret i forhold til at få udnyttet alle dele af løsningen og kan, i forlængelse af dialo-
gen, observere en positiv udvikling i graden af anvendelsen af systemet. Der arbej-
des endvidere på at få udbredt løsningen til større institutioner i selvejesektoren,
særligt universiteter og professionshøjskoler.
Arbejdet med at få Statens Budgetsystem integreret som et centralt værktøj i sta-
tens budget-og styringsarbejdet fortsætter efter systemprojektets afslutning som
en del af Økonomistyrelsens driftsopgaver. Tilsvarende vil opgaverne relateret til
den fortsatte udvikling og vedligeholdelse af løsningen indgå som en del af Øko-
nomistyrelsens arbejde med den systemportefølje, der stilles til rådighed for un-
derstøttelse af de statslige institutioners administration.
Realisering af gevinster ved Statens Budgetsystem
Projektet er kategoriseret som et kvalitetsprojekt, der skal udgøre fundamentet for
at realisere en række økonomiske og ikke-økonomiske gevinster. Det følger af
projektets business case, at der med implementeringen vil kunne opnås produkti-
vitetsgevinster i de enkelte økonomifunktioner gennem workflowsunderstøttelse
og optimering af processer, samt automatisering af datavalidering, versionshåndte-
ring og samling af data, særligt budgetforudsætninger ét sted.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 53: Orientering om afslutning af projektet om etablering af fælles statsligt budgetsystem
Side 3 af 3
Da der er tale om et kvalitetsprojekt, vil gevinsterne forblive i de enkelte instituti-
oner, som dermed udgør de egentlige gevinstejere. Der har som led i projektet væ-
ret foretaget en 0-punktsmåling som udgangspunkt for arbejdet med opgørelse af
de realiserede gevinster. Økonomistyrelsen vil gennemføre en opfølgende gevinst-
realiseringsmåling henholdsvis et og to år efter endt implementering. Status på de
opnåede gevinster afrapporteres til Statens It-råd.
Af hensyn til at opnå sammenhæng med planen for gevinstopfølgning, orienteres
Finansudvalget igen i forbindelse med den første måling af de opnåede gevinster i
slutningen af 2021.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
Fungerende finansminister