Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del Bilag 5
Offentligt
2266150_0001.png
Statusrapport
(August 2020)
Signalprogrammet
(Status opgjort medio august 2020)
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet pr. medio juni og medio august 2020, fra transportministeren
1
Introduktion til Signalprogrammet
Den 15. november 2017 tilsluttede forligskredsen bag Signalprogrammet (forligskredsen bag aftalerne om en
grøn transportpolitik: V, LA, K, S, DF, RV, SF) sig Banedanmarks anbefaling om at følge den reviderede udrul-
ningsstrategi for fjernbanen. Baggrunden for den nye udrulningsstrategi er særligt udfordringerne som følge af
afhængigheden mellem udrulningen af Signalprogrammet, elektrificeringen af jernbanenettet (Elektrificering-
sprogrammet og hensynet til, at DSB’s nye el-tog,
skal kunne køre, når de er klar til at blive idriftsat, forvente-
ligt fra 2024 og frem (Fremtidens Tog). De indbyrdes afhængigheder kan beskrives således:
Når der etableres nye signaler, er det kun tog, der er udrustet med ny signalteknologi, der kan køre på
strækningen.
De gamle signaler kan ikke tåle kørestrømmen fra et elektrificeret banenet, medmindre de er immuni-
seret (beskyttet mod påvirkning fra el-ledningerne).
De nye el-tog kan køre på såvel gamle som nye signaler.
Signalprogrammet omfatter også en totaludskiftning af signalsystemet på S-banen, og Banedanmarks vurde-
ring af risici og fremdrift på S-banen fremgår derfor også af denne rapport.
Statusrapport (August 2020)
Introduktion til Signalprogrammet
2/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet pr. medio juni og medio august 2020, fra transportministeren
2266150_0003.png
2
Resumé
Ombordudrustning
Med den reviderede udrustningsplan forventes alle togtyper undtagen Lokaltogs IC2 fortsat klar til det
tidspunkt, hvor de skal bruges. Formalisering af den ny udrustningsplan i form af underskrevet ændrings-
anmodning er meget tæt på at være gennemført, og planen udgør rapporteringsgrundlaget, da det er den
nye plan, som projekt og leverandør arbejder efter.
Baseret på de seneste måneders fremdrift er det Banedanmarks vurdering, at de forbedringstiltag, som
Alstom har implementeret for at styrke deres indkøbsproces, har virket. Det vil fortsat være et opmærk-
somhedspunkt for Banedanmark, men pt. er vurderingen, at det ikke udgør en trussel mod projektets
fremdrift, men er isoleret til mere enkeltstående indkøb til togene.
Der er
efter aftale med Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen
implementeret en ny godkendelsesproces for
de tog, som udrustes i regi af Signalprogrammet. Dette for at sikre tilfredsstillende fremdrift. Den nye
proces indbefatter, at der udstedes en typegodkendelse, som betyder, at et tog efter endt udrustning
tildeles en ”præ-godkendelse”, så toget kan indsættes i kommerciel drift hurtigere. Den officielle godken-
delse fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen følger 2-3 uger efter. Den nye proces har allerede haft positiv
indvirkning på Onboardprojektets fremdrift. Særligt for IC3 og Lokaltogs Lint41 ses forbedringer.
Transportministeriets departement og Banedanmark er fortsat i gang med at undersøge en beslutning om
udrustning af IC2.
84 tog er udrustet med nyt ombordudstyr og godkendt til drift.
Generelt om genplanlægningen af fjernbaneprojekterne
Signalprogrammet har i første halvår af 2020 været i intensive forhandlinger med Thales-Strukton og
Alstom for at få en revideret udrulningsplan på plads for henholdsvis Fjernbane Vest og Fjernbane Øst
projektet. Signalprogrammet er nået til enighed med leverandørerne om en rækkefølge og overordnet
første planudkast for de enkelte udrulninger på begge sider af Lillebælt. Planerne er pt. ved at blive foldet
ud for at sikre, at de er robuste, og at der er den fornødne fleksibilitet og kapacitet til at kunne foretage
korrigerende handlinger i forhold til eventuelle forstyrrelser fra andre højt prioriterede projekter på jern-
banen
uden at det indebærer yderligere forsinkelser af udrulningen af det nye signalsystem. Signalpro-
grammet er desuden pt. i tæt dialog med leverandørerne om at sikre, at de kontraktlige rammer for leve-
rancerne understøtter de reviderede udrulningsplaner. Der er fra begge sider rejst ønsker til justeringer
baseret på den erfaring, der er høstet fra det foreløbige samarbejde. Signalprogrammet forventer, at en
global aftale kan komme på plads med begge leverandører i løbet af efteråret 2020, hvorved den revidere-
de udrulningsplan bliver endeligt konfirmeret.
Statusrapport (August 2020)
Resumé
3/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet pr. medio juni og medio august 2020, fra transportministeren
2266150_0004.png
Fjernbane Vest
Status for projektet er markeret grøn, da fremdriften følger den kritiske vej. To strækninger i Vestdanmark
er i drift med det nye signalsystem. Den næste strækning, (Langå)-Struer-(Holstebro), er aftalt ibrugtaget i
1. kvartal 2021.
Fjernbane Øst
I juni 2020 blev der implementeret en række fejlrettelser på strækningen Roskilde-Køge, som den 15. de-
cember 2019 blev den første strækning i Østdanmark, der overgik til det nye signalsystem. Inden imple-
menteringen af fejlrettelserne blev der observeret enkelte driftsudfordringer. Som forventet er der sket
forbedringer for driften efter implementeringen, men der arbejdes på at gøre forbedringen stabil.
Der er i april 2020 indgået aftale med Alstom, som på baggrund af en detaljeret planlægning bekræfter, at
strækningen Køge-Næstved kan tages i brug til juni 2021, Mogenstrup-Nykøbing Falster til ultimo 2021 og
København-Ringsted til ultimo 2022. Da den samlede plan for udrulningen af Signalprogrammet i Østdan-
mark fortsat genbesøges, fastholdes projektets samlede status som gul. Første udkast til en samlet udrul-
ningsplan er nu stort set på plads, og de kommercielle forhandlinger fortsætter i løbet af efteråret. Der er
dog endnu usikkerhed forbundet med en plan for den sidste tredjedel af de avancerede funktionaliteter i
Traffic Management Systemet.
S-banen
Projektet følger planen, der betyder, at det nye signalsystem er udrullet på alle strækninger i 2022. På den
baggrund er status grøn. Der er en afhængighed mellem fremdriften på den tekniske løsning af glatte skin-
ner og ibrugtagning af den næste strækning, RO Nord. Dvs., at RO Nord først sættes i drift, når der er sik-
kerhed for, at den tekniske løsning kan implementeres inden løvfaldssæsonen 2021.
Statusrapport (August 2020)
Resumé
4/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet pr. medio juni og medio august 2020, fra transportministeren
2266150_0005.png
3
Metode bag vurdering af fremdrift
I rapporten gives der rød-gul-grøn-vurderinger af fremdriften, dels overordnet på det samlede projekt
dvs. om
projektet kan gennemføres inden for Anlægsplanens rammer, dels på de enkelte udrulningsstrækninger/litra,
hvor arbejde er igangsat. Der gives således ikke en detaljeret status på de strækninger, hvor arbejdet ikke er
igangsat, eller hvor der endnu ikke foreligger en detaljeret plan. Vurderingerne af milepælene på strækningsni-
veau visualiseres som nedenstående proceslinje. Angivet i teksten under proceslinjen er Banedanmarks vurde-
ring af, hvornår det er forventningen, at milepælen er gennemført. Hvis vurderingen har ændret sig fra seneste
rapport, er den tidligere vurdering overstreget, og den nye er tilføjet nedenunder.
Farvevurderingen i proceslinjerne på strækningsniveau svarer ikke til farvemarkeringen i risikomatricerne. Mile-
pælene i procespilene farves og bruges til at indikere, om den planlagte ibrugtagning er truet.
Der kan være tilfælde, hvor der endnu ikke er et estimat for gennemførelsen af milepælen. I disse tilfælde mar-
keres milepælen ud fra Banedanmarks umiddelbare vurdering: grøn, hvis denne forventes gennemført uden
problemer; gul, hvis der forventes udfordringer. Det bemærkes, at der godt kan være tilfælde, hvor enkelte
milepæle vurderes at være udfordrede, men der kan dog være tilstrækkelig buffer i planen til, at Anlægsplanen
kan overholdes, hvorfor den samlede vurdering er grøn.
Milepæl gennemført som
planlagt og/eller ikke
udfordret
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
Milepæl udfordret og evt.
udskudt uden virkning på
ibrugtagningsdatoen
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
Milepæl udskudt med
virkning på
ibrugtagningsdatoen
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
For infrastrukturprojekterne fremgår milepælen ”Klar til ibrugtagning”, som markerer det tidspunkt, hvor
Ba-
nedanmark vurderer, at
infrastrukturen
kan være klar til drift. Dette tidspunkt vil i de fleste tilfælde ligge tidlige-
re end det tidspunkt, som Anlægsplanen forudsætter, og den tidsmæssige reserve, bufferen, vil således være
markeret ved måneder. Ligeledes vil en eventuel buffer være markeret for den enkelte togtype; hvis serien for-
ventes udrustet før den skal bruges på en given strækning markeres dette.
Risikovurderingen fremgår under den konkrete milepæl i proceslinjen og vil desuden være uddybet i teksten.
For strækninger, som er i ibrugtagningsfasen, angives der hverken overordnet vurdering af fremdrift eller risiko,
da status ændrer sig for hurtigt ift. månedlig rapportering. Sådanne strækninger håndteres gennem et ibrug-
tagningsforum (Commissioning Board), hvor alle relevante aktører er repræsenteret. Det er Boardet, der beslut-
ter, om strækningen kan ibrugtages. Boardet arbejder ud fra en omfattende liste med alle de aktiviteter og em-
ner, som skal håndteres i forbindelse med ibrugtagningen
herunder såkaldte kritiske knock-outs. Udvalgte
væsentlige nøgleleverancer fra denne liste vil være gengivet ifm. strækningsgennemgangen for den enkelte
strækning.
Status ændrer sig uge for uge, og det er derfor ikke muligt at afspejle den aktuelle status i den månedlige rap-
portering, og proceslinjen udgår derfor. Ministeriet orienteres om den aktuelle udvikling på tilsynsmødet om
Signalprogrammet, ligesom forligskredsen bag Signalprogrammet også orienteres månedligt.
Statusrapport (August 2020)
Resumé
5/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet pr. medio juni og medio august 2020, fra transportministeren
2266150_0006.png
4
Programplan og Risiko
Statusrapport (August 2020)
Programplan og Risiko
6/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet pr. medio juni og medio august 2020, fra transportministeren
2266150_0007.png
Statusrapport (August 2020)
Programplan og Risiko
7/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet pr. medio juni og medio august 2020, fra transportministeren
2266150_0008.png
4.1 Forudsætninger
Banedanmark har identificeret en række forudsætninger forbundet med opfyldelsen af Anlægsplanen. Af for-
udsætninger kan her bl.a. nævnes:
At Signalprogrammet ikke påvirkes negativt af andre infrastrukturprojekter og/eller programmer fra
Anlægsplanen, f.eks. fra Elektrificeringsprogrammet, på visse strækninger.
At Banedanmark og dets leverandører løbende kan tilpasse ressourcerne i henhold til Anlægsplanen,
specielt omkring den høje aktivitet i 2025-2030. Samtidig skal kompetencerne tilpasses og bevares.
At erfaring fra de idriftsatte teststrækninger ikke giver anledning til markante ændringer i kontraktligt
aftalte tekniske løsninger, som vil kunne påvirke fremtidige udrulninger negativt.
At samarbejde og koordinering med togoperatørerne fungerer tilfredsstillende, herunder f.eks. at spor-
spærringer opnås, at tog er til rådighed for udrustning, samt at togoperatørernes personale er til rådig-
hed for træning.
Programplanen forudsætter, at yderligere funktionalitet (avancerede trafikstyrings-funktionalitet) og software
releases ibrugtages trinvist, og at dette kan ske uden påvirkning af driften på berørte strækninger.
4.2 Programrisici
Banedanmark har identificeret en række programrisici, som kan påvirke hele eller dele af programmet. Pro-
gramrisici evalueres og håndteres af Signalprogrammets Risk Board. Risiciene er klassificeret som høj (rød),
middel (gul) eller ubetydelig (grøn) ud fra en samlet kvalitativ vurdering af sandsynligheden og konsekvensen
for en risikos indvirkning på Anlægsplanen.
Der er fortsat et særligt fokus på vurderingen af risiko nr. 2 vedrørende mangel på ERTMS-udrustede arbejdskø-
retøjer af typen MTW10. Der er nedsat en arbejdsgruppe, som er sat i værk for at reducere eller fjerne risikoen,
så køretøjerne er klar i tide. (MTW10-køretøjerne kan pt. være klar i slutningen af 2022, mens behovet hos Ba-
nedanmarks Infrastruktur-division er til EDL S medio 2021). De mitigerende handlinger fremgår under risiko nr.
2.
Følgende risici er vurderet væsentlige at rapportere:
1.
Mangel på validatorer. Signalprogrammets projekter konkurrerer indbyrdes samt med andre
Banedanmark-projekter og eksterne aktører om at skaffe nødvendige validatorer. Der er en
risiko for forsinkelse af udrulninger på tværs af projekterne, hvis Banedanmark prioriterer vali-
datorressourcerne anderledes, end hvad Signalprogrammet har lagt til grund i projekternes
produktionsplaner.
Risikoejer: Thilde Restofte Pedersen
Mitigerende handlinger:
Signalprogrammet arbejder med flere mitigerende handlinger, her-
under;
1) I forbindelse med re-planlægningen på Fjernebane Øst og Vest arbejder projekterne på at
opgøre det langsigtede behov for validatorressourcer på de enkelte strækninger. Det opgøres
på kvartalsbasis.
2) Projekterne er anmodet om at være klar med dokumentation for ikke-tildelte valideringsop-
gaver, hvis der opstår ledig validatorkapacitet f.eks. fra andre projekter i Banedanmark.
3) Signalprogrammet foretager prioritering af egne valideringsopgaver for at sikre, at de mest
nødvendige opgaver bliver tilgodeset. Prioriteringen bliver foretaget på månedsbasis i projek-
terne i samarbejde med Validatorprogrammet.
Statusrapport (August 2020)
Programplan og Risiko
8/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet pr. medio juni og medio august 2020, fra transportministeren
2266150_0009.png
4) At identificere ændrede afviklingsmæssige løsninger i projektplanerne, der ikke kræver vali-
datorressourcer, for på den måde at sikre fremdrift.
2.
Mangel på ERTMS-udrustede arbejdskøretøjer til at foretage vedligeholdelsesarbejder. Ibrug-
tagning kan blive forsinket, hvis Banedanmark ikke kan præsentere en acceptabel vedligehol-
delsesplan for strækningen. Risikoen omhandler nu alene udrustningen af togtypen MTW10.
Risikoejer: Thilde Restofte Pedersen
Mitigerende handlinger:
Der er nedsat en arbejdsgruppe bestående af medlemmer fra Signalprogrammet, Banedan-
marks Infrastruktur-division og Alstom. Formålet med arbejdsgruppen er at undersøge, koordi-
nere og følge op på planen og de mitigerende handlinger vedr. MTW10. BDK og Alstom analy-
serer mulige løsninger for at kunne accelerere MTW10, herunder;
a. Reorganisering af fitment-planen, således at udrustningen af MTW10 kan accelereres. Det
undersøges i den forbindelse, hvorvidt Alstom kan foretage parallel installation af udstyr på
værkstederne i hhv. Aalborg og Roskilde.
b. At installere MTW10 under en alternativ proces (Z70), som vil minimere flaskehalse på Al-
stoms design-ressourcer.
c. Undersøgelse af, hvorvidt alternative arbejdskøretøjer kan anvendes på strækningen.
3.
Cybersikkerhed i relation til Signalprogrammets leverancer. Cybersikkerhed er bundet op på
arbejdet med udvikling, aflevering og stabilisering af systemerne op mod Anlægsplanen, idet
IT-/softwaredelen er en væsentlig forudsætning for en række af Signalprogrammets udrulnin-
ger. Risikovurderingen er vurderet i forhold til leverancerne af cybersikkerhed
og dermed
udrulningen af Signalprogrammet
inden for Anlægsplanen.
Risikoejer: Janus Steen Møller
Mitigerende handlinger:
1) Banedanmark og Signalprogrammet overvåger løbende truslen herved, ligesom risikoen
reduceres ved at skabe overblik over svagheder ved IT-arkitekturen, planlægge og udføre pene-
trationstests på områder, som ligger uden
for det nuværende IT’s sikkerhedsområde,
samt
etablere overvågning af ERTMS-kommunikationens grænseflader.
Statusrapport (August 2020)
Programplan og Risiko
9/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet pr. medio juni og medio august 2020, fra transportministeren
2266150_0010.png
4.3 Risikobillede for projekternes tidsplaner
I dette afsnit angives for hver af Signalprogrammets leverancer den samlede risikovurdering. Risikostyring og
vurderingen af Signalprogrammet er særligt knyttet til projekternes tidsplaner og muligheden for at overholde
Anlægsplanen. Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitigerende handlinger.
Ombordudrustning
Risikovurderingen af de enkelte togtyper er alle på nær DSB’s Indusi vurderet op imod datoen for, hvornår
togene skal bruges af operatørerne til de relevante strækninger.
Ændringer siden sidst:
Denne gang
fremgår risikovurderingen af DSB’s Indusi-tog.
De skal som udgangspunkt først bruges ifm.
ibrugtagning af strækningen Aarhus-Fredericia ultimo 2025, men målsætningen er, at de er klar så hurtigt,
som muligt. Risikovurderingen er derfor foretaget imod projektets plan om, at togene er klar i marts 2024.
Henset den fortsatte usikkerhed knyttet til ERA’s godkendelsesproces, klassificeres risikoniveauet som højt.
Transportministeriets departement og Banedanmark undersøger den bedste model for udrustning af Lokal-
togs IC2, da disse ikke vil kunne blive udrustet i tide til kørsel på Nykøbing F. Station fra december 2021. Der
fremgår på den baggrund ikke en risikovurdering af disse tog.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj.
LT Lint41
(12 til december 2020)
DSB ABs
(25 til december 2022)
DSB IC3
(72 til december 2022)
DSB MQ
(8 til december 2020)
Arriva Lint41
(43 til 1. kvt. 2021)
DSB IR4
(24 til december 2022)
Note:
Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitige-
rende handlinger
Statusrapport (August 2020)
Programplan og Risiko
10/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet pr. medio juni og medio august 2020, fra transportministeren
2266150_0011.png
Fjernbane Vest
Ændringer siden sidst:
Der er ingen ændringer siden sidst. Risikovurderingen af RO4, (Vejle)-Holstebro-Herning-(Skanderborg),
udgår også denne gang, men forventes at fremgå af næste rapport.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
RO5
(Langå)-Struer-(Holstebro)
(1. kvt. 2021)
DK 2.1 softwareopgradering på EDL, R8 og R5
(Medio 2021)
RO6 - (Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-Herning
(1. kvt. 2023)
Note: Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitigerende handlinger
Statusrapport (August 2020)
Programplan og Risiko
11/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet pr. medio juni og medio august 2020, fra transportministeren
2266150_0012.png
Fjernbane Øst
Ændringer siden sidst:
Siden sidst er sandsynligheden for en forsinkelse af Køge-Næstved (EDL S) nu vurderet at være større, men
den tidsmæssige konsekvens er den samme. Det skyldes, at leverandøren har fremsendt et formelt brev, hvor
der varsles en forsinkelse. Dette har Banedanmark ikke godtaget, og analyse pågår. Det kan dog blive svært
at mitigere.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
EDL S
Køge-Næstved
(JUL21)
RO7syd
Mogenstrup-Rødby
(DEC21)
RO1
Købehavn-Ringsted
(DEC22)
Note: Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitigerende handlinger
Statusrapport (August 2020)
Programplan og Risiko
12/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet pr. medio juni og medio august 2020, fra transportministeren
2266150_0013.png
S-bane
Ændringer siden sidst:
Risikoniveauet for de afsluttende leverancer er fortsat middel, men sandsynligheden for en forsinkelse
er steget. Dog vil den tidsmæssige konsekvens af en eventuelt forsinkelse være begrænset til 1-2 må-
neder. Ændringen skyldes en revurdering baseret på en række risici identificeret på forudgående
strækninger.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
RO Nord - Farum-Nordhavn, Hellerup-Nordhavn og Ringbanen
(Januar 2021)
RO Center
Nordhavn--Carlsberg/Bavnehøj
(Januar 2022)
RO Syd - Sydhavn-Køge og Carlsberg/Høje Taastrup
(September 2022)
Teknisk løsning på glatte skinner (MSR)
(Juni 2021)
Afsluttende leverancer (PoD)
(Marts 2023)
Note: Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitigerende handlinger
Statusrapport (August 2020)
Programplan og Risiko
13/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet pr. medio juni og medio august 2020, fra transportministeren
2266150_0014.png
5
Overordnet status:
Fjernbane Ombordudrustning
Med den reviderede udrustningsplan forventes alle togtyper undtagen Lokaltogs IC2 fortsat klar til det tids-
punkt, hvor de skal bruges. Formalisering af den ny udrustningsplan i form af underskrevet ændringsanmodning
er meget tæt på at være gennemført, og planen udgør rapporteringsgrundlaget, da det er den nye plan, som
projekt og leverandør arbejder efter.
Baseret på de seneste måneders fremdrift er det Banedanmarks vurdering, at de forbedringstiltag, som Alstom
har implementeret for at styrke deres indkøbsproces, har virket. Det vil fortsat være et opmærksomhedspunkt
for Banedanmark, men pt. er vurderingen, at det ikke udgør en trussel mod projektets fremdrift, men er isoleret
til mere enkeltstående indkøb til togene.
Der er
efter aftale med Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen
implementeret en ny godkendelsesproces for de
tog, som udrustes i regi af Signalprogrammet. Dette for at sikre tilfredsstillende fremdrift. Den nye proces ind-
befatter, at der udstedes en typegodkendelse, som betyder, at et tog efter
endt udrustning tildeles en ”præ-
godkendelse”, så toget kan indsættes i kommerciel drift hurtigere. Den officielle godkendelse fra Trafik-,
Byg-
ge- og Boligstyrelsen følger 2-3 uger efter. Den nye proces har allerede haft positiv indvirkning på Onboardpro-
jektets fremdrift. Særligt for IC3 og Lokaltogs Lint41 ses forbedringer.
Transportministeriets departement og Banedanmark er fortsat i gang med at undersøge en beslutning om ud-
rustning af IC2.
84 tog er udrustet med nyt ombordudstyr og godkendt til drift.
5.1
Kritisk vej og fremdrift
Ombordudrustningsprojektets kritiske vej følger infrastrukturen og er dermed knyttet til, hvornår de enkelte
togtyper skal være klar til drift på de enkelte strækninger.
Der er fortsat generelt luft i planen i forhold til, hvornår togene skal bruges for at kunne sætte den givne stræk-
ning i drift i forhold til det angivne tidspunkt i Anlægsplanen.
Projektets kritiske vej fremgår af proceslinjen herunder. Farvemarkeringen indikerer, om det er forventningen,
at milepælene nås til den forudsatte tid, men er ikke et udtryk for risikovurdering. Milepælene og eventuelle
afvigelser for de enkelte togtyper fremgår af gennemgangen i det efterfølgende afsnit.
•1.
kvt. 2020
December
2020
Januar 2021
December
2021
Ultimo 2022
Behov:
25 ABs, 72 IC3 og
24 IR4 (en del af
grundlaget for at
kunne fremrykke
ibrugtagning af
København-
Ringsted)
2023
Milepæl
i
Trafikplan:
96 IC3
2025
Behov:
96 IC3 til
brug på Aarhus-
Fredericia 4. kvt.
2025
Behov:
13
Behov:
Behov:
Behov:
29 Arriva Lint41 12 Lokaltog Lint41 43 Arriva Lint41 til Lokaltog IC2 til
til Roskilde-Køge Struer-Holstebro Nykøbing F.
Struer-Thisted
Station (del af
Gennemført FEB20
Milepæl
i
Mogenstrup-
Trafikplan: 20 IC3
Rødby)
Gennemført JUN20
Milepæl
i
Trafikplan: 10 DSB
ABs
Behov:
20 MQ
overdrages fra
DSB til Arriva
Statusrapport (August 2020)
Fjernbane Ombordudrustning
14/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet pr. medio juni og medio august 2020, fra transportministeren
2266150_0015.png
5.2 Særligt om COVID-19 og fremdrift
Alstom har rejst bekymring for, at der kan opstå forsinkelser pga. corona-situationen, men det har endnu kun
materialiseret sig få steder, bl.a. ABs. Der er således pt. ingen væsentlige ændringer til udrustningsplanen, og
produktionen hos de fleste af Alstoms underleverandører er nu også ved at være oppe at køre igen.
5.3 Overblik over status for aktuelle togtyper
5.3.1 DSB IC3
Trafikplan: 20
tog DEC 2020
Gennemført JUN20
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 2 er udrustet og godkendt
Antal serietog: 24 ud af 79 er udrustet og godkendt
Trafikplan: 46
tog DEC 2021
Trafikplan: 72
tog DEC 2022
Risiko: Ubetydeligt
KLAR: 46 tog
MAR21
9
mdr.
KLAR: 72 tog
SEP22
3 mdr
.
I juni blev trafikplansmilepælen om 20 udrustede tog nået
således i meget god tid inden Trafikplanen tilsagde.
Nu fortsætter udrustningen, og der er medio august udrustet og godkendt i alt 22 tog.
Risikoniveauet for de første 72 tog, som skal være klar til drift på Den ny bane, København-Ringsted, fra decem-
ber 2022, er fortsat ubetydeligt. Der er 10-20 % risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder.
5.3.2 DSB IC3 INDUSI
First of Class (FoC = prototype): 0 ud af 1 er udrustet og godkendt
Antal serietog: 0 ud af 16 er udrustet og godkendt
Design
igangsættes
NOV20
Start FoC
OKT22
Ibrugtag-
ningstil.
FoC
MAJ23
Start serie
AUG23
Trafikplan:
96 (alle IC3)
DEC 2023
KLAR:
17 tog
AUG24
MAR24
Risiko: Højt
20
mdr.
Behov: 96
IC3 Aarhus-
Fredericia 4.
kvt. 2025
Siden sidst er planen for udrustning af Indusi-togene blevet optimeret, hvilket har kunnet lade sig gøre, da spor-
arbejdet omkring Langå hvor togene udrustes er blevet udskudt. Planen er afstemt med DSB’s behov, og de vil
være klar i tide til drift på hovedstrækningen Aarhus-Fredericia ultimo 2025.
Som rapporteret tidligere vil Indusi-togene som den eneste togtype skulle godkendes direkte af ERA og ikke af
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, da det er en grænsekrydsende flåde. Der er fortsat usikkerhed omkring god-
kendelsesprocessen, som pt. er under afklaring. Det har også indvirkning på risikovurderingen,som klassificeres
som høj. Der er 20-40 % risiko for en forsinkelse på 5-6 måneder, hvilket er vurderet ift. at have de 17 tog klar i
marts 2024, som er den plan, som projektet arbejder ud fra.
5.3.3 DSB MQ (Desiro)
Antal First of Class (FoC = prototype): 2 ud af 2 er udrustet og
godkendt
Antal serietog: 13 ud af 18 er udrustet og godkendt
Statusrapport (August 2020)
Fjernbane Ombordudrustning
15/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet pr. medio juni og medio august 2020, fra transportministeren
2266150_0016.png
KLAR: 12 tog
•Gennemført
DEC19
Start 2. FoC
(serie på 8 tog)
Ibrugtagningstil
ladelse til level
0
Start serie
Gennemført JUN20
KLAR: 20 tog
(hele flåden)
NOV20
BEHOV: 20
tog overdrages
til Arriva DEC20
Risiko: Middel
Gennemført SEP19
•Gennemført
JUN20
Siden sidst er ibrugtagningstilladelsen opnået, og serieudrustningen igangsat. Efter de første tog i serien var
blevet udrustet og genindsat i driften, blev der gjort nogle observationer på togene (fejl blev vist i lokoførerens
display), hvilket bevirkede, at udrustningen i en periode var på hold, indtil en løsning var fundet. Serieudrustnin-
gen blev genoptaget medio august. I alt er tre tog i den anden serie udrustet og godkendt til drift, og togene
forventes fortsat klar i november, og dermed i tide til togoverdragelsen i december. Fremdriften følges nøje, da
bufferen mere eller mindre er brugt. Behovsmilepælen fastholdes som gul grundet den sparsomme buffer.
Risikoniveauet er uændret og klassificeres fortsat som middel. Der er 60-100% risiko for en forsinkelse på 0-1-
måned, målt op mod at have de sidste otte tog, og dermed den samlede flåde på 20 tog, klar til overdragelsen
medio december 2020.
5.3.4 ARRIVA Lint41
Antal First of Class (FoC = prototype): 2 ud af 2 er udrustet og godkendt
Antal serietog: 32 ud af 41 er udrustet og godkendt
BEHOV: 43
Langå-Struer-
Holstebro 1.
kvt.2021
Risiko: Ubetydeligt
KLAR: 29 tog
inkl. ibrugt.
tilladelse
Gennemført FEB20
Start 2. FoC
Gennemført
SEP19
Ibrugtagnings
-tilladelse til
level 0
Gennemført
JUN20
Start serie
Gennemført
JUN20
KLAR: 14 tog
(og ialt hele
flåden på 43)
OKT20
2 mdr.
buffer
Serieudrustningen fortsætter. Fremdriften over sommeren blev påvirket af, at et af togene forulykkede i starten
af juli. Togene vil dog fortsat være klar i oktober 2020, og dermed i tide til ibrugtagning af (Langå)-Struer-
(Holstebro) i januar 2021. I alt er fem tog i den anden serie nu udrustet og godkendt til drift.
Risikoniveauet er uændret og fortsat klassificeret som ubetydeligt. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 0-1
måned, målt mod at have 43 tog klar til ibrugtagning i januar 2021.
5.3.5 Lokaltog Lint41
Antal First of Class (FoC = prototype): 2 ud af 2 er udrustet og godkendt
Antal serietog: 4 ud af 39 er udrustet og godkendt
KLAR: 12 tog
Roskilde-
Køge
OKT20
Start 1. FoC
Gennemført
JUN19
Start 2. FoC
Gennemført
NOV19
Ibrugtagnings-
tilladelse, level
0 til 1. FoC
Ibrugtagnings-
tilladelse, level
0 til 2. FoC
Start
serie
Gennemført
APR20 (1. serie).
1
md.
Behov: 12 tog
Roskilde-Køge
DEC20
Risiko:
Ubetydeligt
Gennemført
FEB20
Gennemført
JUN20
Siden sidst er ibrugtagningstilladelsen opnået til den anden FoC, og serieudrustningen af denne serie igangsat. I
alt er seks tog (fra begge serier) nu udrustet og godkendt til drift. Togene forventes fortsat klar i slutningen af
oktober, og vil dermed fortsat være klar til drift på Roskilde-Køge fra december 2020, som forudsat, men med
begrænset buffer, hvorfor status er gul.
Statusrapport (August 2020)
Fjernbane Ombordudrustning
16/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet pr. medio juni og medio august 2020, fra transportministeren
2266150_0017.png
Risikoniveauet er uændret og klassificeres som ubetydeligt. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 0-1 må-
ned, målt op mod at have 12 tog klar til trafikoverdragelsen i december 2020.
5.3.6 DSB ABs (dobbeltdækkertog)
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 2 er udrustet og godkendt
Antal serieudrustede tog: 2 ud af 23 er udrustet og godkendt
Start FoC
Gennemført APR19
Ibrugtagningstill. til
level 0
Gennemført NOV19
Start
serie (10 tog)
Gennemført MAJ20
KLAR: 10 tog
DEC 2020
FEB21
Trafikplan: 10 tog
DEC20
KLAR: 25 tog
OKT22
1
md.
BEHOV: 25 tog
DEC22*
Risiko: Ubetydeligt
*Udrustningen af de 25 tog til ultimo 2022 er en del af grundlaget for at fremrykke ibrugtagning af København-Ringsted med ERTMS
Som rapporteret tidligere bevirkede Corona-situationen, at serieudrustningen blev igangsat senere end plan-
lagt. Udrustningen fortsætter, og i alt er tre tog udrustet og godkendt til drift. Grundet forsinkelsen er det ikke
længere sandsynligt, at de 10 første tog er klar i december, som forudsat i den oprindelige Trafikplan. Ba-
nedanmark arbejder indtil videre ud fra den forudsætning, at der først er et trafikalt behov i slutningen af 2021,
men at togene uanset skal udrustes hurtigst muligt. Banedanmark afventer, at ministeriet i efteråret 2020 opda-
terer de trafikale behov i Trafikplanen, hvorefter rapporteringens milepæle kan tilpasses.
Udrustningen af den anden FoC er fortsat planlagt til at begynde i maj 2021. Alle 25 tog forventes fortsat klar i
oktober 2022, og dermed i tide til ibrugtagning af Den ny bane.
Risikoniveauet er uændret og klassificeres som ubetydeligt. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 0-1 må-
ned, målt op mod at have 25 tog klar til december 2022.
5.3.7 DSB IR4
Antal First of Class (FoC = prototype): 0 ud af 1 er udrustet
Antal serieudrustede tog: 0 ud af 43 er udrustet
Design & klar
til indkøb til
FoC
Gennemført og
udrustning af FoC
påbegyndt NOV19
Ibrugtagningst
ill. til level 0
SEP20
Start serie
SEP20
OKT20
KLAR: 24 tog
JUL22
AUG22
4
mdr.
Behov: 24 tog
til slut-2022*
Risiko: Ubetydeligt
KLAR: 44 tog
NOV23
DEC23
*Udrustningen af de 24 tog til ultimo 2022 er en del af grundlaget for at fremrykke ibrugtagning af København-Ringsted med ERTMS
Leverandøren har udfordringer med sikkerhedsdokumentationsforløbet som gør, at serieudrustningen først kan
igangsættes i oktober, hvilket betyder, at de første 24 tog nu er klar i august 2022. Det er dog fortsat i tide til
ibrugtagning af Den ny bane, København-Ringsted, i december 2022. Færdiggørelsen af den samlede flåde på
44 tog er af samme grund også udskudt med en måned, så de nu er klar i december 2023.
Statusrapport (August 2020)
Fjernbane Ombordudrustning
17/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet pr. medio juni og medio august 2020, fra transportministeren
Risikoniveauet er uændret og klassificeres som ubetydeligt. Der er 10-20 % risiko for en forsinkelse på 0-1 må-
ned, hvilket måles mod at have 24 tog klar ultimo 2022.
5.3.8 Lokaltog IC2
Det er tidligere aftalt med Lokaltog, at de skal have indbygget ETCS-ombordudstyr i deres 13 IC2-tog til brug på
Nykøbing F. station for trafik mellem Nakskov og Nykøbing F. og senere til trafik ind og ud af Slagelse og
Holbæk samt mellem Tølløse og Holbæk (til værksted). Mindst 7 af disse togsæt skal derfor være
ombordudrustet og klar til drift fra december 2021, hvor Nykøbing Falster station overgår til det nye
signalsystem.
Der har imidlertid været udfordringer med at skaffe teknisk dokumentation, der har været frygt for, at togene er
meget forskellige, og det har vist sig nødvendigt for Alstom at lave ændringer i det indbygningsdesign, der var
forudsætningen for deres tilbud. Det er Banedanmarks og Alstoms vurdering, at IC2-togsættene er
komplicerede at udruste, og at det ikke kan nås til primo december 2021. Transportministeriets departement og
Banedanmark undersøger derfor mulige alternative løsninger til udrustningen af de 13 tog.
5.3.9 Banedanmarks arbejdskøretøjer
Banedanmarks arbejdskøretøjer skal ombordudrustes med udstyr, så de kan befærde ERTMS-strækninger, men
er ikke påkrævede til en specifik strækning. Arbejdet med at opnå ibrugtagningstilladelsen til FoC + FoS på den
første type af gule arbejdskøretøjer (HOBW) pågår fortsat.
5.3.10 DSB Øresundstog
Statusrapport (August 2020)
Fjernbane Ombordudrustning
18/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet pr. medio juni og medio august 2020, fra transportministeren
2266150_0019.png
6
Overordnet status:
Fjernbane Vest
Status for projektet er markeret grøn, da fremdriften følger den kritiske vej. To strækninger i Vestdanmark er i
drift med det nye signalsystem. Den næste strækning, (Langå)-Struer-(Holstebro), er aftalt ibrugtaget i 1. kvar-
tal 2021.
6.1 Kritisk vej og fremdrift
Vestprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen. Den første strækning i Nordjyl-
land, (Frederikshavn)-Lindholm, blev ibrugtaget i efteråret 2018. Fokus er nu på at sikre et driftsstabilt produkt
og udrulle på yderligere strækninger i Midt- og Vestjylland forud for ibrugtagning af den kritiske hovedstræk-
ning, (Fredericia)-Aalborg. Denne strækning skal elektrificeres forud for indsættelse af Fremtidens tog. Andre
strækninger i Vest- og Sydjylland er ikke kritiske for den samlede udrulningsstrategi og forventes at kunne gen-
nemføres inden 2027.
Vestprojektets kritiske vej fremgår af illustrationen nedenfor.
4 kvt. 2018
Ibrugtagning af
Lindholm-
Frederikshavn
Gennemført
2021
Driftstabilt produkt
inkl. RDT på Thisted-
Langå- (Holstebro)
Ultimo 2021
Start installation
Aarhus-Aalborg
Ultimo 2024
Ibrugtagning af
Aarhus-Aalborg
Ultimo 2025
Ibrugtagning
Fredericia-Aarhus
(forudsætning for
elektrificering og
Fremtidens tog til
Aalborg ultimo 2026)
6.2 Særligt om COVID-19 og fremdrift
Som rapporteret tidligere har det primært været testforløbet på strækningen (Langå)-Struer-(Holstebro), som
er blevet berørt af de generelle forholdsregler, som alle må tage for tiden pga. COVID-19. Dog har det også
været nødvendigt at gentænke en test af softwareopgraderingen DK2.1, så den gennemføres i testlaboratoriet,
hvilket er en af årsagerne til, at leverandøren melder om en forsinkelse af softwareudviklingen. Flere detaljer
findes i afsnit 6.3.2.
6.3 Overblik over status for aktive strækninger
I dette afsnit følges de aktive strækninger, dvs. de strækninger, hvor arbejdet er igangsat. De resterende, efter-
følgende strækninger behandles i det afsluttende afsnit. Her er det Banedanmarks Anlægsplan, som udgør
plangrundlaget, og planen forventes overholdt.
6.3.1 (Langå)-Struer-(Holstebro) - (RO5) (inkl. Struer St.)
1. halvår 2021
Design
Gennemført
NOV18
Installation
afsluttes
Gennemført JUN20
Testforløb
afsluttes*
2. kvt. 20
Ibrugtag-
ningstilladelse
DEC20
Godkendt
ibrugtagning
Januar 2021
Risiko: Høj
6
mdr.
Ibrugtagning
Anlægsplan
1. halvår 2021
*Gennemførelse af det samlede testforløb. Den endelige plan herfor udestår fortsat, men testene forventes afsluttet i 2. kvartal 2020.
Statusrapport (August 2020)
Fjernbane Vest
19/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet pr. medio juni og medio august 2020, fra transportministeren
2266150_0020.png
Det er fortsat forventningen, at ibrugtagning sker i 1. kvartal med start i januar. Ligesom for strækningen Struer-
Thisted vil der blive tale om en etapevis ibrugtagning.
Siden sidst er installationsarbejdet planmæssigt afsluttet. Der udestår nu blot de arbejder, som ikke kan udføres
nu, men først inden migreringsfasen igangsættes. Milepælen er derfor nu markeret som gennemført, og derud-
over er der ingen ændringer til milepælsdatoerne ovenfor. Det er således fortsat forventningen, at ibrugtag-
ningstilladelsen opnås i december, hvilket betyder, at der ingen buffer er i planen. Både milepælen til opnåelse
af tilladelsen og ibrugtagningsmilepælen fastholdes derfor gule. Der er dog fortsat buffer til deadline i Anlægs-
planen.
Efter gennemført Site Acceptance Test (SAT) er fokus nu på sikkerhedsdokumentationsarbejdet, så ibrugtag-
ningstilladelsen kan sikres inden udgangen af året. På baggrund af fremdriften
også med leverandørens sik-
kerhedsarbejde
vil Banedanmark tage stilling til, om det er realistisk, at ibrugtagning igangsættes i januar
2021. Det er nødvendigt med dette touch point, da sporspærringer til ibrugtagning skal bookes i meget god tid
for at undgå unødig gene af jernbanedriften. Da strækningen systemfunktionalitetsmæssigt ikke adskiller sig fra
Struer-Thisted, og derfor ikke kræver store ændringer til sikkerhedsdokumentationen, er det dog Banedan-
marks nuværende vurdering, at ibrugtagning vil kunne ske planmæssigt.
Sidst fremgik det, at Arriva havde oplyst Banedanmark, at de kunne få svært ved at understøtte ibrugtagning
med start i januar, da deres uddannelsesplan pga. Corona-nedlukningen var under pres. Der følges derfor tæt op
med Arriva (som også indtræder i ibrugtagningsforummet), og seneste status er, at deres uddannelsesplaner
understøtter ibrugtagning i januar 2021.
Ibrugtagningsforummet afholder det første møde i slutningen af august, hvilket betyder, at milepælsoverblikket
fra næste rapport udgår til fordel for et overblik over nøgleaktiviteter og -leverancer. Også risikovurderingen
udgår, da tilbageværende risici overføres til ibrugtagningsforummet og behandles som issues.
Risikoniveauet er fortsat klassificeret som højt, da der ingen buffer er i planen grundet forsinkelsen af SAT og
den deraf følgende senere opnåelse af ibrugtagningstilladelsen. Der er 60-100 % risiko for en forsinkelse på 3-4
måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning med start i januar 2021.
6.3.2 Softwareopgradering DK2.1 (EDL, RO8 og RO5)
Juni 2021
Design/Scope
Testforløb
afsluttes
2020
Ibrugtagningstilladelse
JUN21
Ibrugtagning
Senest medio 2021
Scope frosset
JUN 2021
Risiko: Middel
Der er ingen ændringer til milepælsoverblikket siden sidst. Opgraderingen skal efter planen implementeres i juni
2021, og det er også fortsat Banedanmarks forventning, at det vil ske. Opgraderingen skal være sket inden
ibrugtagning af RO4, (Vejle)-Holstebro-Herning-(Skanderborg) for ikke at påvirke udrulningen i Vestdanmark.
Softwaren testes lige nu i Banedanmarks testlaboratorium kaldet Joint Test Lab (JTL). Leverandøren melder, at
tidsplanen er under pres, da JTL flytter adresse i løbet af august, og da testaktiviteter har skullet genplanlægges
(til at omfatte flere test i JTL end forudsat pga. COVID-19). Fremdriften følges nøje af Banedanmark, ligesom en
mere detaljeret plan efterspørges hos leverandøren, så Banedanmarks aktiviteter kan planlægges på tilfredsstil-
lende vis.
Risikoniveauet er fortsat klassificeret som middel. Der er 60-100 % risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder,
hvilket vurderes i forhold til opgradering af EDL, RO8 og RO5 i juni 2021.
Statusrapport (August 2020)
Fjernbane Vest
20/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet pr. medio juni og medio august 2020, fra transportministeren
2266150_0021.png
6.3.3 (Vejle)-Holstebro-Herning-(Skanderborg) (RO4)
2. halvår 2022
•Ibrugtagnin
gs-tilladelse
Ibrugtagning
Anlægsplan
2. halvår 2022
Design*
Installation
færdig
DEC20
Testforløb
afsluttet
Godkendt
ibrugtagning
SEP22
3 mdr.
Gennemført
3. kvt.2021
1. kvt. 2022
*Signalling Layout er godkendt for strækningen
Som rapporteret sidst skal to ekstra usikrede overkørsler opgraderes ifm. Signalprogrammets udrulning. Den
tidsmæssige konsekvens heraf er nu afklaret, og ibrugtagning forventes afsluttet i september 2022. Dette er
også afspejlet i Banedanmarks opdaterede Anlægsplan, som nu tilsiger ibrugtagning af strækningen senest i 2.
halvår 2022. Ændringerne fremgår af milepælsoverblikket. Selvom planen ikke er formaliseret, er det ovenstå-
ende, som både projekt og leverandør arbejder ud fra, men risikovurderingen fremgår først fra næste rapport.
Installationsarbejdet forløber planmæssigt og er næsten afsluttet på den nordlige del af strækningen.
6.3.4 (Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-(Herning) (RO6)
2. halvår 2023
Design
Installation
færdig
SEP21
Testforløb
afsluttet
•Ibrugtagnings-
tilladelse
Ibrugtagning
Anlægsplan
2. halvår 2023
FEB21
2. kvt. 2022
4. kvt. 2022
1. kvt 2023
Risiko: Middel
Der er ingen ændringer siden sidst. Det er Banedanmarks forventning, at den endelige plan for strækningen
kommer fra leverandøren snarest. Den foreløbige plan tilsiger ibrugtagning i 1. kvartal 2023, og dermed inden-
for Anlægsplanen. Banedanmark undersøger fortsat i samarbejde med Midtjyske Jernbaner, hvordan det kan
hænge sammen trafikalt ift., at Midtjyske Jernbaner skal kunne tilgå Vemb Station fra Lemvigbanen.
Risikoniveauet er fortsat klassificeret som middel. Der er 40-60 % risiko for en forsinkelse på 3-4 måneder, hvil-
ket er vurderet ift. ibrugtagning i 1. kvartal 2023.
6.3.5 (Fredericia)-Aarhus-Aalborg Lufthavn (RO1)
Ultimo 2024 (RO1nord) /ultimo 2025 (RO1syd)
Design
Afventer planlægning
Installation
færdig
Afventer
planlægning
Testforløb
afsluttet
Afventer
planlægning
Klar til ibrugtagning
Afventer
planlægning
Ibrugtagning
Anlægsplan
ULT25 (K26)
Der er ingen ændringer siden sidst. Der arbejdes fortsat på en detaljeret plan for strækningen. Det er Banedan-
marks forventning, at den nordlige del af strækningen kan ibrugtages ultimo 2024, som forudsat. Der pågår pt.
afklaring af, hvordan ibrugtagningen af Aarhus H i påsken 2026 påvirker ibrugtagning af resten af den sydlige
strækning. Ibrugtagningen af den sydlige del er i øvrigt bundet af, at DSB har brug for at kunne få IC4 til Aarhus
frem til medio 2025. Desuden skal alle IC3 (inkl. Indusi) være udrustet, før den sydlige del af strækningen kan
ibrugtages. Risikovurdering udestår, indtil en plan foreligger.
6.3.6 Efterfølgende strækninger
Som beskrevet ovenfor er strategien for implementeringen af Signalprogrammet lagt på en måde, så det sikres,
at det er et stabilt system, som er i drift på strækninger i Nord-, Vest- og Midtjylland,
inden
det udrulles på ho-
vedstrækningen Fredericia-Aarhus-Aalborg.
Statusrapport (August 2020)
Fjernbane Vest
21/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet pr. medio juni og medio august 2020, fra transportministeren
2266150_0022.png
7
Overordnet status:
Fjernbane Øst
I juni 2020 blev der implementeret en række fejlrettelser på strækningen Roskilde-Køge, som den 15. december
2019 blev den første strækning i Østdanmark, der overgik til det nye signalsystem. Inden implementeringen af
fejlrettelserne blev der observeret enkelte driftsudfordringer. Som forventet er der sket forbedringer for driften
efter implementeringen, men der arbejdes på at gøre forbedringen stabil.
Der er i april 2020 indgået aftale med Alstom, som på baggrund af en detaljeret planlægning bekræfter, at
strækningen Køge-Næstved kan tages i brug til juni 2021, Mogenstrup-Nykøbing Falster til ultimo 2021 og Kø-
benhavn-Ringsted til ultimo 2022. Da den samlede plan for udrulningen af Signalprogrammet i Østdanmark
fortsat genbesøges, fastholdes projektets samlede status som gul. Første udkast til en samlet udrulningsplan er
nu stort set på plads, og de kommercielle forhandlinger fortsætter i løbet af efteråret. Der er dog endnu usik-
kerhed forbundet med en plan for den sidste tredjedel af de avancerede funktionaliteter i Traffic Management
Systemet.
7.1 Kritisk vej og fremdrift
Østprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen, og er visualiseret af proceslinjen
herunder. Fokus er på at ibrugtage teststrækningerne Roskilde-Køge-Næstved og derefter prioritere Mogen-
strup-Nykøbing F. På Mogenstrup-Nykøbing F. er implementeringen af det nye signalsystem en forudsætning
for fuld drift. Strækningen skal desuden elektrificeres, før elektriske tog indsættes. Der er i april 2020 indgået
aftale med Alstom om, at Den ny bane, København-Ringsted, ibrugtages i slutningen af 2022. Derudover skal
Signalprogrammet sikre et driftsstabilt produkt forud for ibrugtagning af København-Peberholm. Forsinkelsen
af Odense-Svendborg påvirker ikke de kritiske strækninger, og det samlede projekt forventes gennemført se-
nest 2030.
4. kvt. 2019
Ibrugtagning af
Roskilde-Køge
(Øst EDL Nord)
Gennemført DEC19
2. kvt 2021
Ibrugtagning af
Køge-Næstved
(Øst EDL Syd)
4. kvt. 2021
Ibrugtagning af
Mogenstrup-
Rødby.
(Forudsætning for
elektrificering af
strækning) samt
indsætte eltog til
Nykøbing F.
December 2022
Ibrugtagning af
Den ny bane,
København-
Ringsted
2025
Driftsstabilt
produkt
4. kvt. 2025
Ibrugtagning af
København-
Peberholm
7.2 Særligt om COVID-19 og fremdrift
Alstom har meldt, at situationen vil få indvirkning på projektet, og de har nu varslet en forsinkelse af ibrugtag-
ning af den næste strækning, Køge-Næstved. Det skyldes bl.a., at Alstoms medarbejdere i Bangalore i Indien,
som står for systemudvikling, pt. er hjemsendt på sjette måned for at undgå smittespredning. Fremdriften er
derfor ikke som forudsat. Banedanmark har jf. afsnit 7.3.2 ikke godtaget forsinkelsen.
7.3 Overblik over status for aktive strækninger
I dette afsnit følges de aktive strækninger, dvs. de strækninger, hvor arbejdet er igangsat. De resterende, efter-
følgende strækninger behandles i det afsluttende afsnit. Her er det Banedanmarks Anlægsplan, som udgør
plangrundlaget, og planen forventes overholdt.
Statusrapport (August 2020)
Fjernbane Øst
22/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet pr. medio juni og medio august 2020, fra transportministeren
2266150_0023.png
7.3.1 Softwareopgradering (EDL N2) af teststrækning (Roskilde)-(Køge) (EDL N)
Medio 2020
Fejlrettelserne blev planmæssigt implementeret på strækningen i juni 2020. Som forventet er der sket forbed-
ringer for driften efter implementeringen, men der arbejdes på at gøre forbedringen stabil.
For at kunne tilføje de yderligere funktionaliteter, som danner grundlag for at kunne løfte de restriktioner, som
lige nu efterleves på strækningen, har Banedanmark, som rapporteret tidligere, besluttet, at det vil være nød-
vendigt med endnu én dags testkørsel (Trial Run). Denne test er planlagt gennemført den 20. september. Det er
Banedanmarks forventning, at der i starten af september vil være en mere konsolideret plan for, hvornår restrik-
tionerne kan løftes.
Funktionerne vil gøre visse arbejdsgange mere automatiserede, hvilket bl.a. indebærer, at rangerfolk og perso-
nale, som er ansvarlige for at koordinere og melde sporspærringer, får et bedre redskab i form af såkaldte hånd-
holdte terminaler. Funktionerne er dog ikke kritiske, hvorfor strækningen kunne ibrugtages uden i december
2019.
7.3.2 Teststrækning Køge-(Næstved) (EDL S)
1. halvår 2021
Design
•Gennemført
Installation
afsluttet
•AUG20
Testforløb
afsluttet
•MAR21
Ibrugtag-
ningstillad.
•JUN21
Godkendt
ibrugtagning
•JUN21
•Risiko:
Middel
Ibrugtagning
Anlægsplan
1. halvår 2021
Siden sidst har Banedanmark modtaget en formel melding fra leverandøren, hvor de varsler forsinkelser, som
bevirker, at ibrugtagning forsinkes ud over Anlægsplanens rammer. Ibrugtagning er med leverandørens plan
udskudt til august, hvilket Banedanmark ikke har godtaget, men det kan vise sig svært at accelerere planen
meget. Banedanmark vil i den kommende tid analysere leverandørens udspil. Milepælene ovenfor er markeret
gule for at vise denne melding og bekymring.
Med strækningen implementeres også yderligere trafikstyringsfunktionaliteter, som er nødvendige for, at sy-
stemet teknisk kan håndtere de efterfølgende strækninger.
Risikoniveauet er fortsat klassificeret som middel, men sandsynligheden for en forsinkelse er steget henset til
leverandørens melding. Der er nu 60-100 % risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder, hvilket vurderes i forhold til
ibrugtagning i juni 2021.
7.3.3 Mogenstrup-Rødby (RO7 syd)
1. halvår 2022
Design
DEC20
Installation
SEP21
Testforløb
AUG21
Ibrugtagningst
illadelse
NOV21
Godkendt
ibrugtagning
DEC21
Risiko: Middel
6 mdr.
Ibrugtagning
Anlægsplan
1. halvår 2022
Note: Signalprogrammet ibrugtages på strækningen i december 2021. Fra juli 2021 og til strækningen ibrugtages med ERTMS køres der med en
trafikal løsning, som muliggør ét tog i timen i hver retning.
Ligesom for EDL S har leverandøren også for denne strækning varslet forsinkelser. Drøftelser vil i den kommen-
de tid vise, om eventuelle forsinkelser vil kunne mitigeres, så strækningen kan sættes i drift inden for Anlægs-
planen. Ibrugtagningsmilepælen er på den baggrund gul. Der er buffer til Anlægsplanen, så status for denne
milepæl fastholdes som grøn.
Aktiviteter er udfordret af det sparsomme antal validatorer, hvilket betyder, at visse aktiviteter må genoverve-
jes, så planen kan overholdes. Derudover er der meget tæt koordinering med andre projekter i Banedanmarks
portefølje, som også har arbejder på strækningen (Elektrificeringsprogrammet og Ringsted-Femern projektet).
I forbindelse med ibrugtagning af strækningen vil trafikstyringssystemet bl.a. udvides til at kunne håndtere
klapbroer som den over Guldborgsund ved Nykøbing Falster.
Statusrapport (August 2020)
Fjernbane Øst
23/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet pr. medio juni og medio august 2020, fra transportministeren
2266150_0024.png
Risikoniveauet er uændret siden siden sidst, og er klassificeret som middel. Der er 40-60% risiko for en forsinkel-
se på 1-2 måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i december 2021.
7.3.4 København-Ringsted (RO1)
Ultimo 2022
Signallayout
godkendt
JAN21
Installation
OKT21
Testforløb
OKT22
NOV22
Ibrugtagningstill.
DEC 2022
Ibrugtagning
Anlægsplan
Ultimo 2022
DEC 2022
Risiko: Middel
Ibrugtagning forventes fortsat i december 2022, og Banedanmarks Anlægsplan afspejler denne deadline. Ene-
ste anden ændring er en mindre justering i testforløbet, som bevirker, at det først afsluttes i november. Milepæ-
len er gul for at vise ændringen, men det har ingen betydning for efterfølgende milepæle.
Risikovurderingen er uændret og klassificeres fortsat som middel. Der er 10-20 % risiko for en forsinkelse på 3-4
måneder (ved en fejl stod der 1-2 måneder sidst, men den rigtige vurdering fremgik af risikomatricen i afsnit
3.4). Vurderingen er foretaget imod ibrugtagning i december 2022.
7.3.5 (Odense)-Svendborg (RO10)
Under genplanlægning. Ibrugtagning 2024-2026
Design*
•Gennemført
NOV17
* Signalling Layout
det initiale design
er færdiggjort. Teknisk detaildesign fortsætter sideløbende med installationsarbejdet (bl.a. grundet det
store antal overkørsler på strækningen).
Installation
Testforløb
afsluttet
Ibrugtag.-
tillad.
Klar til
ibrugtagning
Ibrugtagning
Anlægsplan
2024-2026
Planlægningen af strækningen indgår som en del af den generelle genplanlægning af Østprojektet. Indtil andet
er aftalt, arbejder leverandøren videre med installationerne på strækningen, om end med begrænsede ressour-
cer. Ibrugtagning forventes at kunne ske mellem 2024 og 2026. Såfremt der opstår ledig kapacitet hos Alstoms
underleverandør, vil Banedanmark sikre, at det afsøges, om der kan udføres yderligere aktiviteter på Svend-
borgbanen
f.eks. i form af installationsarbejde. Dette for at risikomitigere og skabe fremdrift.
Svendborgbanen er en del af en samlet udrulningsplan for Østdanmark, og det har derfor været nødvendigt at
prioritere implementering af ETCS på visse strækninger grundet tætte bindinger til øvrige projekter på jernba-
nen. I denne overvejelse indgik eksempelvis afhængigheden mellem udrulningen af Signalprogrammet, elektri-
ficeringen af jernbanenettet og hensynet til, at DSB’s nye eltog Fremtidens Tog skal kunne køre, når de er klar
til at blive idriftsat, forventeligt fra 2024 og frem. Da Svendborgbanen ikke har særlige bindinger til andre jern-
baneprojekter, har det i stedet været nødvendigt at prioritere andre strækninger først.
7.3.6 Efterfølgende strækninger
Når Mogenstrup-Rødby og den ny bane København-Ringsted er ibrugtaget, vil de næste strækninger, der over-
går til det nye signalsystem, være Storstrømsbroen og Nordvestbanen, som nu er fremrykket til ultimo 2024.
Fremover vil rapporteringen derfor også følge Nordvestbanen. Den resterende del af udrulningsplanen genbe-
søges i forbindelse med den igangværende genplanlægning.
Statusrapport (August 2020)
Fjernbane Øst
24/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet pr. medio juni og medio august 2020, fra transportministeren
2266150_0025.png
8
Overordnet status:
S-bane
Projektet følger planen, der betyder, at det nye signalsystem er udrullet på alle strækninger i 2022. På den bag-
grund er status grøn. Der er en afhængighed mellem fremdriften på den tekniske løsning af glatte skinner og
ibrugtagning af den næste strækning, RO Nord. Dvs. at RO Nord først sættes i drift, når der er sikkerhed for, at
den tekniske løsning kan implementeres inden løvfaldssæsonen 2021.
8.1 Kritisk vej og fremdrift
Proceslinjen herunder afspejler udrulningsplanen fra efteråret 2019.
December 2021
(januar 2022)
Januar 2021
Juni 2021
Sept. 2022
RO Nord: Farum-
Nordhavn, Hellerup-
Nordhavn og Ringbanen
Teknisk løsning af glatte
skinner
RO Center: Nordhavn-
Carlsberg/ Sydhavn
RO Syd: Sydhavn-Køge og
Carlsberg-Frederikssund/
Høje Taastrup
8.2 Særligt om COVID-19 og fremdrift
Der er ingen kendte konsekvenser af Corona-situationen for udrulningen af Signalprogrammet på S-banen.
8.3 Overblik over status for aktuelle strækninger
8.3.1 Farum-Nordhavn, Hellerup-Nordhavn og Ringbanen (RO Nord)
Januar 2021
Design
•Gennemført
*Anden operationelle test
Installation
•Gennemført
Test*
•Gennemført
AUG20
Ibrugtagnings-
tilladelse
JAN21
Ibrugtagning
Januar 2021
•Risiko:
Ubetydeligt
Der er ingen ændringer til milepælene siden sidst. Den anden operationelle test blev gennemført planmæssigt i
starten af august. Alle planlagte testscenarier blev gennemført, og det var tydeligt, at systemkvaliteten var
blevet forbedret siden den første test, og Banedanmark vurderer, at systemet er modent til planmæssig ibrug-
tagning i januar 2021.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og klassificeres som ubetydeligt. Der er 10-20% risiko for en forsinkelse på
1-2 måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i januar 2021.
Statusrapport (August 2020)
S-bane
25/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet pr. medio juni og medio august 2020, fra transportministeren
2266150_0026.png
8.3.2 Teknisk løsning af glatte skinner (Moving Speed Restriction, MSR)
Juni 2021
Design
•OKT20
Test*
•NOV20
Ibrugtagningstilladelse
JUN21
Ibrugtagning
Juni 2021
•Risiko:
Middel
*Test gennemføres på Early Deployment Strækningen og RO2
Løsningen, som håndterer hovedproblemet omkring glatte skinner, forventes fortsat implementeret i somme-
ren 2021, og dermed inden løvfaldssæsonen 2021, som forlangt af Banedanmark. Det er fortsat en forudsæt-
ning, at Banedanmark har vished for, at løsningen er implementeret inden løvfaldssæsonen 2021, før RO Nord
ibrugtages. Derfor følger Banedanmark nøje fremdriften.
Som tidligere rapporteret er der fortsat nogle problemstillinger forårsaget af glatte skinner, som skal håndteres
efter den tekniske løsning er implementeret. Der var derfor indgået aftale med Siemens om endnu en teknisk
løsning til håndtering af disse. Som tidligere rapporteret har Banedanmark i samarbejde med DSB undersøgt et
alternativ til en teknisk løsning, og det er nu blevet besluttet, at den tekniske løsning erstattes med andre pro-
cedurer.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på
3-4 måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i juni 2021.
8.3.3 Nordhavn-Carlsberg/Sydhavn (RO Center)
Januar 2022
Design*
•Gennemført
SEP19
Installation
•JUL20
•SEP20
Test*
•AUG21
Ibrugtagnings-
tilladelse
•DEC21
Ibrugtagning
Januar 2022
•Risiko:
Middel
*Anden operationelle test
Eneste ændring siden sidst er, at installationsarbejdet først vil blive færdiggjort i september, men uden konse-
kvenser for de efterfølgende milepæle. Milepælen er udelukkende gul for at vise ændringen.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på
3-4 måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i januar 2022.
8.3.4 Sydhavn-Køge og Carlsberg-Frederikssund/Høje Taastrup (RO Syd)
September 2022
Ibrugtagning
September 2022
•Risiko:
Middel
Design
•OKT20
Installation
•SEP21
Test*
•MAR22
Ibrugtagningstill.
•SEP22
*Operationel test (der foretages i udgangspunktet kun én på denne strækning)
Der er ingen ændringer siden sidst, men leverandøren melder om en presset tidsplan, hvilket har stor bevågen-
hed fra Banedanmarks side. Leverandøren har påbegyndt planlægningen af installationsarbejdet, som er plan-
lagt til at starte i oktober 2020.
Risikoniveauet er uændret og fortsat klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 3-4
måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i september 2022.
Statusrapport (August 2020)
S-bane
26/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet pr. medio juni og medio august 2020, fra transportministeren
2266150_0027.png
8.3.5 Afsluttende leverancer
Marts 2023
Design
•SEP21
Installation*
•MAJ22
•JUN22
Test**
•JUL22
Ibrugtagningstillad
else
MAR23
Ibrugtagning
Marts 2023
•Risiko:
Middel
* Dette er forberedende arbejder til installation. Selve installationen finder sted ifm. ibrugtagning.
**Factory Acceptance Test (FAT) af systemet
Eneste ændring siden sidst er, at forberedelserne til påbegyndelse af installationsarbejdet er udskudt fra maj til
juni uden konsekvenser for de efterfølgende milepæle. De afsluttende leverancer har ingen sammenhæng eller
binding i øvrigt til ibrugtagning af de forudgående strækninger. Leverancen omhandler bl.a. ændringer påkræ-
vet ifm. den nye station Favrholm og hastighedsopgraderingen mellem Jægersborg og Holte, som var ændrin-
ger, der ikke var kendte ved indgåelsen af kontrakten. Derudover inkluderer leverancerne grænsefladen til Vi-
gerslev på fjernbanenettet. Det er en del af aftalen med Siemens, at disse leverancer udskydes til efter RO Syd
er sat i drift. De afsluttende leverancer ændrer således ikke ved, at det nye signalsystem forventes udrullet og
ibrugtaget på alle strækninger på S-banen i 2022. Grundet situationen med knappe valideringsressourcer, drøf-
tes det pt., hvornår grænsefladerne til fjernbanenettet kan etableres. Det kan vise sig ikke at være muligt med
de afsluttende leverancer, hvorfor grænsefladerne må etableres efter S-baneprojektets afslutning.
Risikoniveauet er fortsat middel, men vurderingen er denne gang, at sandsynligheden for en forsinkelse er ste-
get (nu 20-40 %), dog er den tidsmæssige konsekvens faldet (nu 1-2 måneder). Det skyldes en revurdering base-
ret på en række risici identificeret på forudgående strækninger.
Statusrapport (August 2020)
S-bane
27/27