Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del Bilag 5
Offentligt
2266149_0001.png
Statusrapport
(Juni 2020)
Signalprogrammet
(Status opgjort medio juni 2020)
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet pr. medio juni og medio august 2020, fra transportministeren
1
Introduktion til Signalprogrammet
Den 15. november 2017 tilsluttede forligskredsen bag Signalprogrammet (forligskredsen bag aftalerne om en
grøn transportpolitik: V, LA, K, S, DF, RV, SF) sig Banedanmarks anbefaling om at følge den reviderede udrul-
ningsstrategi for fjernbanen. Baggrunden for den nye udrulningsstrategi er særligt udfordringerne som følge af
afhængigheden mellem udrulningen af Signalprogrammet, elektrificeringen af jernbanenettet (Elektrificering-
sprogrammet) og hensynet til, at DSB’s nye el-tog,
skal kunne køre, når de er klar til at blive idriftsat, forvente-
ligt fra 2024 og frem (Fremtidens Tog). De indbyrdes afhængigheder kan beskrives således:
Når der etableres nye signaler, er det kun tog, der er udrustet med ny signalteknologi, der kan køre på
strækningen.
De gamle signaler kan ikke tåle kørestrømmen fra et elektrificeret banenet, medmindre de er immuni-
seret (beskyttet mod påvirkning fra el-ledningerne).
De nye el-tog kan køre på såvel gamle som nye signaler.
Signalprogrammet omfatter også en totaludskiftning af signalsystemet på S-banen, og Banedanmarks vurde-
ring af risici og fremdrift på S-banen fremgår derfor også af denne rapport.
Statusrapport (Juni 2020)
Introduktion til Signalprogrammet
2/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet pr. medio juni og medio august 2020, fra transportministeren
2266149_0003.png
2
Resumé
Ombordudrustning
Med den reviderede udrustningsplan forventes alle togtyper undtagen Lokaltogs IC2 fortsat klar til det
tidspunkt, hvor de skal bruges. Formalisering af den ny udrustningsplan i form af underskrevet ændrings-
anmodning er meget tæt på at være gennemført, og planen udgør rapporteringsgrundlaget, da det er den
nye plan, som projekt og leverandør arbejder efter. Leverandørens udfordringer med deres indkøbsproces
har fortsat meget stor bevågenhed fra Banedanmarks side, hvorfor Banedanmark har gennemført adskilli-
ge audits, og situationen er også bragt videre til Alstoms øverste ledelse. En række forbedringstiltag er
allerede sat i værk, men indtil de får fuld effekt, fortsætter Banedanmark med at følge udviklingen meget
nøje.
Der er i maj og juni opstået mindre forsinkelser af ibrugtagningstilladelser, som har betydet, at serieud-
rustning ikke kunne igangsættes planmæssigt. Der er dialog med Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen om
godkendelsesprocessen, så det sikres, at processen understøtter udrustningsplanen.
Banedanmark er fortsat i gang med at undersøge den bedste model i forhold til at udruste IC2.
70 tog er udrustet med nyt ombordudstyr og godkendt til drift.
Fjernbane Vest
Status for projektet er markeret grøn, da fremdriften følger den kritiske vej. To strækninger i Vestdanmark
er nu i drift med det nye signalsystem. Den næste strækning, (Langå)-Struer-(Holstebro), er aftalt ibrugta-
get i 1. kvartal 2021. Banedanmark er i samarbejde med leverandøren fortsat i gang med at genbesøge
udrulningsplanen for de resterende strækninger. Det er Banedanmarks forventning, at en revideret udrul-
ningsplan og en kommerciel aftale forventeligt foreligger i løbet af efteråret.
Fjernbane Øst
Siden ibrugtagningen af den første strækning i Østdanmark, Roskilde-Køge den 15. december 2019, har
der været enkelte driftsudfordringer, som Banedanmark forventer vil blive løst snarest, så regulariteten
bringes tilbage til et acceptabelt niveau.
Der er i april indgået aftale med Alstom, som på baggrund af en detaljeret planlægning bekræfter, at
strækningen Køge-Næstved kan tages i brug til juni 2021, Mogenstrup-Nykøbing Falster til ultimo 2021 og
København-Ringsted til ultimo 2022. Da den samlede plan for udrulningen af Signalprogrammet i Østdan-
mark fortsat genbesøges, fastholdes projektets samlede status som gul. Det er Banedanmarks forventning,
at en revideret udrulningsplan for strækningerne og en kommerciel aftale foreligger forventeligt i løbet af
efteråret
men det er usikkert om den fulde plan for de avancerede funktionaliteter i Traffic Management
Systemet når at blive inkluderet.
Statusrapport (Juni 2020)
Resumé
3/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet pr. medio juni og medio august 2020, fra transportministeren
2266149_0004.png
S-banen
Projektet følger planen, der betyder, at det nye signalsystem er udrullet på alle strækninger i 2022. På den
baggrund er status grøn. Der er en afhængighed mellem fremdriften på den tekniske løsning af glatte skin-
ner og ibrugtagning af den næste strækning, RO Nord. Dvs., at RO Nord først sættes i drift, når der er sik-
kerhed for, at den tekniske løsning kan implementeres inden løvfaldssæsonen 2021.
Banedanmark og DSB har i juni afholdt møde om sporspærringerne, som skal bruges til test og ibrugtag-
ning. Parterne er fortsat i dialog og arbejder pt. på et forståelsespapir, så forventningen på begge sider er
afstemt.
Statusrapport (Juni 2020)
Resumé
4/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet pr. medio juni og medio august 2020, fra transportministeren
2266149_0005.png
3
Metode bag vurdering af fremdrift
I rapporten gives der rød-gul-grøn-vurderinger af fremdriften dels overordnet på det samlede projekt
dvs. om
projektet kan gennemføres inden for Anlægsplanens rammer, dels på de enkelte udrulningsstrækninger/litra,
hvor arbejde er igangsat. Der gives således ikke en detaljeret status på de strækninger, hvor arbejdet ikke er
igangsat, eller hvor der endnu ikke foreligger en detaljeret plan. Vurderingerne af milepælene på strækningsni-
veau visualiseres som nedenstående proceslinje. Angivet i teksten under proceslinjen er Banedanmarks vurde-
ring af, hvornår det er forventningen, at milepælen er gennemført. Hvis vurderingen har ændret sig fra seneste
rapport, er den tidligere vurdering overstreget, og den nye er tilføjet nedenunder.
Farvevurderingen i proceslinjerne på strækningsniveau svarer ikke til farvemarkeringen i risikomatricerne. Mile-
pælene i procespilene farves og bruges til at indikere om den planlagte ibrugtagning er truet.
Der kan være tilfælde, hvor der endnu ikke er et estimat for gennemførelsen af milepælen. I disse tilfælde mar-
keres milepælen ud fra Banedanmarks umiddelbare vurdering: grøn, hvis denne forventes gennemført uden
problemer; gul, hvis der forventes udfordringer. Det bemærkes, at der godt kan være tilfælde, hvor enkelte
milepæle vurderes at være udfordrede, men der kan dog være tilstrækkelig buffer i planen til, at Anlægsplanen
kan overholdes, hvorfor den samlede vurdering er grøn.
Milepæl gennemført som
planlagt og/eller ikke
udfordret
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
Milepæl udfordret og evt.
udskudt uden virkning på
ibrugtagningsdatoen
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
Milepæl udskudt med
virkning på
ibrugtagningsdatoen
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
For infrastrukturprojekterne fremgår milepælen ”Klar til ibrugtagning”, som markerer det tidspunkt, hvor
Ba-
nedanmark vurderer, at
infrastrukturen
kan være klar til drift. Dette tidspunkt vil i de fleste tilfælde ligge tidlige-
re end det tidspunkt, som Anlægsplanen forudsætter, og den tidsmæssige reserve, bufferen, vil således være
markeret ved måneder. Ligeledes vil en eventuel buffer være markeret for den enkelte togtype; hvis serien for-
ventes udrustet før den skal bruges på en given strækning markeres dette.
Risikovurderingen fremgår under den konkrete milepæl i proceslinjen og vil desuden være uddybet i teksten.
For strækninger som er i ibrugtagningsfasen angives der hverken overordnet vurdering af fremdrift eller risiko,
da status ændrer sig for hurtigt ift. månedlig rapportering. Sådanne strækninger håndteres gennem et ibrug-
tagningsforum (Commissioning Board), hvor alle relevante aktører er repræsenteret. Det er Boardet, der beslut-
ter, om strækningen kan ibrugtages. Boardet arbejder ud fra en omfattende liste med alle de aktiviteter og em-
ner, som skal håndteres i forbindelse med ibrugtagningen
herunder såkaldte kritiske knock-outs. Udvalgte
væsentlige nøgleleverancer fra denne liste vil være gengivet ifm. strækningsgennemgangen for den enkelte
strækning.
Status ændrer sig uge for uge og det er derfor ikke muligt at afspejle den aktuelle status i den månedlige rappor-
tering, og proceslinjen udgår derfor. Ministeriet orienteres om den aktuelle udvikling på tilsynsmødet om Sig-
nalprogrammet ligesom forligskredsen bag Signalprogrammet også orienteres månedligt.
Statusrapport (Juni 2020)
Resumé
5/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet pr. medio juni og medio august 2020, fra transportministeren
2266149_0006.png
4
Programplan og Risiko
Statusrapport (Juni 2020)
Programplan og Risiko
6/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet pr. medio juni og medio august 2020, fra transportministeren
2266149_0007.png
Statusrapport (Juni 2020)
Programplan og Risiko
7/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet pr. medio juni og medio august 2020, fra transportministeren
2266149_0008.png
4.1 Forudsætninger
Banedanmark har identificeret en række forudsætninger forbundet med opfyldelsen af Anlægsplanen. Af for-
udsætninger kan her bl.a. nævnes:
At Signalprogrammet ikke påvirkes negativt af andre infrastrukturprojekter og/eller programmer fra
Anlægsplanen f.eks. fra Elektrificeringsprogrammet på visse strækninger.
At Banedanmark og dets leverandører løbende kan tilpasse ressourcerne i henhold til Anlægsplanen
specielt omkring den høje aktivitet i 2025-2030. Samtidig skal kompetencerne tilpasses og bevares.
At erfaring fra de idriftsatte teststrækninger ikke giver anledning til markante ændringer i kontraktligt
aftalte tekniske løsninger, som vil kunne påvirke fremtidige udrulninger negativt.
At samarbejde og koordinering med togoperatørerne fungerer tilfredsstillende herunder f.eks., at spor-
spærringer opnås, at tog er til rådighed for udrustning samt, at togoperatørernes personale er til rådig-
hed for træning.
Programplanen forudsætter, at yderligere funktionalitet (avancerede trafikstyrings-funktionalitet) og software
releases ibrugtages trinvist, og at dette kan ske uden påvirkning af driften på berørte strækninger.
4.2 Programrisici
Banedanmark har identificeret en række programrisici, som kan påvirke hele eller dele af programmet. Pro-
gramrisici evalueres og håndteres af Signalprogrammets Risk Board. Risiciene er klassificeret som høj (rød),
middel (gul) eller ubetydelig (grøn) ud fra en samlet kvalitativ vurdering af sandsynligheden og konsekvensen
for en risikos indvirkning på Anlægsplanen.
Der er fortsat et særligt fokus på vurderingen af risiko nr. 2 vedrørende mangel på ERTMS udrustede arbejdskø-
retøjer. Siden sidste rapportering har Banedanmark udarbejdet en prioriteret liste over behovet for disse køretø-
jer. Det fremgår nu, at det alene er én specifik type af arbejdskøretøjer (MTW10), som risikoen berører. Der
arbejdes lige nu på at udarbejde en plan, så køretøjerne er klar i tide til det behov, som Banedanmarks Infra-
struktur division har meldt (MTW10-køretøjerne kan pt. være klar i slutningen af 2022, mens behovet fra infra-
struktur er til EDL S medio 2021). Flere mitigerende handlinger er sat i værk for at reducere eller fjerne risikoen
med fokus på MTW10. De mitigerende handlinger er opdateret og fremgår under risiko nr. 2.
Følgende risici er vurderet væsentlige at rapportere:
1.
Mangel på validatorer. Signalprogrammets projekter konkurrerer indbyrdes samt med andre
Banedanmark-projekter og eksterne aktører om at skaffe nødvendige validatorer. Der er en
risiko for forsinkelse af udrulninger på tværs af projekterne, hvis Banedanmark prioriterer vali-
datorressourcerne anderledes, end hvad Signalprogrammet har lagt til grund i projekternes
produktionsplaner.
Mitigerende handlinger:
Signalprogrammet arbejder med flere mitigerende handlinger, her-
under;
1) I forbindelse med re-planlægningen på Fjernebane Øst og Vest arbejder projekterne på at
opgøre det langsigtede behov for validatorressourcer på de enkelte strækninger. Det opgøres
på kvartalsbasis.
2) Projekterne er anmodet om at være klar med dokumentation for ikke tildelte valideringsop-
gaver, hvis der opstår ledig validatorkapacitet f.eks. fra andre projekter i Banedanmark.
3) Signalprogrammet foretager prioritering af egne valideringsopgaver for at sikre, at de mest
Statusrapport (Juni 2020)
Programplan og Risiko
8/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet pr. medio juni og medio august 2020, fra transportministeren
2266149_0009.png
nødvendige opgaver bliver tilgodeset. Prioriteringen bliver foretaget på månedsbasis i projek-
terne i samarbejde med Validatorprogrammet.
4) At identificere ændrede afviklingsmæssige løsninger i projektplanerne, der ikke kræver vali-
datorressourcer for på den måde at sikre fremdrift.
2.
Mangel på ERTMS udrustede arbejdskøretøjer til at foretage vedligeholdelsesarbejder. Ibrug-
tagning kan blive forsinket, hvis Banedanmark ikke kan præsentere en acceptabel vedligehol-
delsesplan for strækningen. Risikoen omhandler nu alene udrustningen af togtypen MTW10.
Mitigerende handlinger:
Der nedsættes en arbejdsgruppe bestående af medlemmer fra Signalprogrammet, Banedan-
marks Infrastruktur division og Alstom. Formålet med arbejdsgruppen er at undersøge, koordi-
nere og følge op på planen og de mitigerende handlinger vedr. MTW10. BDK og Alstom analy-
serer mulige løsninger for at kunne accelerere MTW10, herunder;
a. Reorganisering af fitment planen, således at udrustningen af MTW10 kan accelereres. Det
undersøges i den forbindelse, hvorvidt Alstom kan foretage parallel installation af udstyr på
værkstederne i hhv. Aalborg og Roskilde.
b. At installere MTW10 under en alternativ proces (Z70) som vil minimere flaskehalse på Al-
stoms design ressourcer.
c. At vurdere, om andre installationer kan nedprioriteres, for på den made at opprioritere ud-
rustningen af MTW10.
Desuden er det planlagt at afdække, hvorvidt alternative arbejdskøretøjer kan anvendes på
strækningen.
3.
Cybersikkerhed i relation til Signalprogrammets leverancer. Cybersikkerhed er bundet op på
arbejdet med udvikling, aflevering og stabilisering af systemerne op mod Anlægsplanen, idet
IT-/softwaredelen er en væsentlig forudsætning for en række af Signalprogrammets udrulnin-
ger. Risikovurderingen er vurderet i forhold til leverancerne af cybersikkerhed
og dermed
udrulningen af Signalprogrammet
inden for Anlægsplanen.
Mitigerende handlinger:
1) Banedanmark og Signalprogrammet overvåger løbende truslen herved, ligesom risikoen
reduceres ved at skabe overblik over svagheder ved IT-arkitekturen, planlægge og udføre pe-
netrationstests på områder, som ligger udenfor det nuværende IT’s sikkerhedsområde samt
etablere overvågning af ERTMS-kommunikationens grænseflader.
Statusrapport (Juni 2020)
Programplan og Risiko
9/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet pr. medio juni og medio august 2020, fra transportministeren
2266149_0010.png
4.3 Risikobillede for projekternes tidsplaner
I dette afsnit angives for hver af Signalprogrammets leverancer den samlede risikovurdering. Risikostyring og
vurderingen af Signalprogrammet er særligt knyttet til projekternes tidsplaner og muligheden for at overholde
Anlægsplanen. Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitigerende handlinger.
Ombordudrustning
Risikovurderingen af de enkelte togtyper er vurderet op imod datoen for, hvornår togene skal bruges af ope-
ratørerne til de relevante strækninger.
Ændringer siden sidst:
Der er ingen ændringer siden sidst.
Banedanmark undersøger den bedste moidel for udrustning af Lokaltogs IC2, da disse ikke vil kunne blive
udrustet i tide til kørsel på Nykøbing F. Station fra december 2021. Der fremgår på den baggrund ikke en
risikovurdering af disse tog.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj.
LT Lint41
(12 til december 2020)
DSB ABs
(25 til december 2022)
DSB IC3
(72 til december 2022)
DSB MQ
(8 til december 2020)
Arriva Lint41
(43 til 1. kvt. 2021)
DSB IR4
(24 til december 2022)
Note:
Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitige-
rende handlinger
Statusrapport (Juni 2020)
Programplan og Risiko
10/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet pr. medio juni og medio august 2020, fra transportministeren
2266149_0011.png
Fjernbane Vest
Ændringer siden sidst:
Risikoniveauet for RO5 er øget fra middel til højt, da forsinkelsen af Site Acceptance Testen (SAT) gør, at
ibrugtagningstilladelsen først forventes opnået i december (mod november sidst).
Vurderingen af softwareopgraderingen DK2.1 er også ændret, så sandsynligheden for en forsinkelse denne
gang vurderes højere. Risikoniveuaet er dog stadig middel. Det skyldes en forsinkelse af testaktiviteterne,
som betyder, at bufferen i planen er brugt. Flere detajler findes i kap. 5.
Risikovurderingen af RO4 udgår også denne gang, da planen endnu ikke er aftalt med leverandøren.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
RO5
(Langå)-Struer-(Holstebro)
(1. kvt. 2021)
DK 2.1 softwareopgradering på EDL, R8 og R5
(Medio 2021)
RO6 - (Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-Herning
(1. kvt. 2023)
Note: Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitigerende handlinger
Statusrapport (Juni 2020)
Programplan og Risiko
11/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet pr. medio juni og medio august 2020, fra transportministeren
2266149_0012.png
Fjernbane Øst
Ændringer siden sidst:
Der er ingen ændringer i vurderingen af risikoniveauerne, men sandsynligheden for en forsinkelse af både
Køge-Næstved (EDL S) og København-Ringsted vurderes denne gang mindre. Risikoniveauet for dem begge
er fortsat middel. Flere detaljer findes i kapitel 6.
Idet der ikke foreligger en endelig plan for (Odense)-Svendborg (RO10), fremgår der fortsat ingen risikovur-
dering af denne strækning.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
EDL S
Køge-Næstved
(JUL21)
RO7syd
Mogenstrup-Rødby
(DEC21)
RO1
Købehavn-Ringsted
(DEC22)
Note: Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitigerende handlinger
Statusrapport (Juni 2020)
Programplan og Risiko
12/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet pr. medio juni og medio august 2020, fra transportministeren
2266149_0013.png
S-bane
Ændringer siden sidst:
Risikoniveauet for RO Nord er denne gang faldet fra middel til ubetydeligt, hvilket skyldes tilfredsstil-
lende resultater af den første operationelle test.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
RO Nord - Farum-Ryparken og Ringbanen
(Januar 2021)
RO Center - Svanemøllen-Carlsberg/Bavnehøj
(Januar 2022)
RO Syd - Sydhavn-Køge og Carlsberg/Høje Taastrup
(September 2022)
Teknisk løsning på glatte skinner (MSR)
(Juni 2021)
Afsluttende leverancer (PoD)
(Marts 2023)
Note: Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitigerende handlinger
Statusrapport (Juni 2020)
Programplan og Risiko
13/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet pr. medio juni og medio august 2020, fra transportministeren
2266149_0014.png
5
Overordnet status:
Fjernbane Ombordudrustning
Med den reviderede udrustningsplan forventes alle togtyper undtagen Lokaltogs IC2 fortsat klar til det tids-
punkt, hvor de skal bruges. Formalisering af den ny udrustningsplan i form af underskrevet ændringsanmodning
er meget tæt på at være gennemført, og planen udgør rapporteringsgrundlaget, da det er den nye plan, som
projekt og leverandør arbejder efter. Leverandørens udfordringer med deres indkøbsproces har fortsat meget
stor bevågenhed fra Banedanmarks side, hvorfor Banedanmark har gennemført adskillige audits, og situationen
er også bragt videre til Alstoms øverste ledelse. En række forbedringstiltag er allerede sat i værk, men indtil de
får fuld effekt, fortsætter Banedanmark med at følge udviklingen meget nøje.
Der er i maj og juni opstået mindre forsinkelser af ibrugtagningstilladelser, som har betydet, at serieudrustning
ikke kunne igangsættes planmæssigt. Der er dialog med Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen om godkendelsespro-
cessen, så det sikres, at processen understøtter udrustningsplanen.
Banedanmark er fortsat i gang med at undersøge den bedste model i forhold til at udruste IC2.
70 tog er udrustet med nyt ombordudstyr og godkendt til drift.
5.1
Kritisk vej og fremdrift
Ombordudrustningsprojektets kritiske vej følger infrastrukturen og er dermed knyttet til, hvornår de enkelte
togtyper skal være klar til drift på de enkelte strækninger.
Der er fortsat generelt luft i planen i forhold til, hvornår togene skal bruges for at kunne sætte den givne stræk-
ning i drift i forhold til det angivne tidspunkt i Anlægsplanen.
Projektets kritiske vej fremgår af proceslinjen herunder. Farvemarkeringen indikerer, om det er forventningen,
at milepælene nås til den forudsatte tid, men er ikke et udtryk for risikovurdering. Milepælene og eventuelle
afvigelser for de enkelte togtyper fremgår af gennemgangen i det efterfølgende afsnit.
December
2020
December
2021
•1.
kvt. 2020
1. kvt. 2021
Ultimo 2022
Behov:
25 ABs, 72 IC3 og
24 IR4 (en del af
grundlaget for at
kunne fremrykke
ibrugtagning af
København-
Ringsted)
2023
Milepæl
i
Trafikplan:
96 IC3
2025
Behov:
96 IC3 til
brug på Aarhus-
Fredericia 4. kvt.
2025
Behov:
Behov:
Behov:
13
Behov:
29 Arriva Lint41 12 Lokaltog Lint41 43 Arriva Lint41 til Lokaltog IC2 til
Struer-Thisted
til Roskilde-Køge Struer-Holstebro Nykøbing F.
Gennemført FEB20
Medio 2021
Station (del af
Milepæl
i
Mogenstrup-
Trafikplan: 20 IC3
Rødby)
Milepæl
i
Trafikplan: 10 DSB
ABs
Behov:
20 MQ
overdrages fra
DSB til Arriva
5.2 Særligt om COVID-19 og fremdrift
Alstom har rejst bekymring for, at der kan opstå forsinkelser pga. corona-situationen, men det har endnu kun
materialiseret sig få steder. Der er således pt. ingen væsentlige ændringer til udrustningsplanen, og produktio-
nen hos de fleste af Alstoms underleverandører er nu også ved at være oppe at køre igen.
Statusrapport (Juni 2020)
Fjernbane Ombordudrustning
14/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet pr. medio juni og medio august 2020, fra transportministeren
2266149_0015.png
5.3 Overblik over status for aktuelle togtyper
5.3.1 DSB IC3
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 3 er udrustet og godkendt
(den sidste af de 3 FoC er af typen Indusi)
Antal serietog: 17 ud af 93 er udrustet og godkendt (af de 93 serietog er
16 af typen Indusi, som er de IC3 tog, som kører til Tyskland)
KLAR: 20 tog
JUN20
6 mdr
.
Trafikplan: 20
tog DEC 2020
KLAR: 46 tog
MAR21
9
mdr.
Trafikplan: 46
tog DEC 2021
KLAR: 72 tog
SEP22
3 mdr
.
Trafikplan: 72
tog DEC 2022
Risiko: Ubetydeligt
Der er ingen ændringer siden sidst. I alt er 18 tog nu udrustet og godkendt til drift. Udrustningen fortsætter, og
der arbejdes fortsat på to tog i parallel. Udrustningen af tog nummer 20 vil efter planen blive igangsat i uge 25,
og de første 20 tog vil dermed være klar i juni, som planlagt, og dermed i god tid inden milepælen i Trafikplanen.
Risikoniveauet for de første 72 tog er uændret og klassificeres som ubetydeligt. Der er 10-20% risiko for en for-
sinkelse på 1-2 måneder, målt op mod at have 72 tog klar til december 2022.
5.3.2 DSB IC3 INDUSI
First of Class (FoC = prototype): 0 ud af 1 er udrustet og godkendt
Antal serietog: 0 ud af 16 er udrustet og godkendt
Design
igangsætte
s
NOV20
Start FoC
OKT22
Ibrugtag-
ningstil.
FoC
MAJ23
Start serie
AUG23
Trafikplan: 96
(alle IC3) DEC
2023
KLAR:
17 tog
AUG24
15
mdr.
Behov: 96
IC3 Aarhus-
Fredericia
4. kvt. 2025
Der er dialog med DSB om de 17 Indusi-tog. Den nuværende plan, hvor togene er klar i august 2024 er afstemt
med DSB. Med den udrustningsplan er der taget højde for, at DSB har så meget materiel til rådighed, som mu-
ligt samtidig med, at togene er klar i tide til drift på Aarhus-Fredericia ultimo 2025. Som rapporteret sidst vil
Indusi-togene, som den eneste togtype skulle godkendes direkte af ERA og ikke af Trafik- Bygge- og Boligsty-
relsen, da det er en grænsekrydsende flåde. Der er fortsat usikkerhed omkring godkendelsesprocessen, som pt.
er under afklaring.
5.3.3 DSB MQ (Desiro)
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 2 er udrustet og
godkendt
Antal serietog: 11 ud af 18 er udrustet og godkendt
Statusrapport (Juni 2020)
Fjernbane Ombordudrustning
15/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet pr. medio juni og medio august 2020, fra transportministeren
2266149_0016.png
KLAR: 12 tog
•Gennemført
DEC19
Start 2. FoC
(serie på 8 tog)
Gennemført SEP19
Ibrugtagningstil
ladelse til level
0
MAJ20
JUN20
Start serie
JUNI20
KLAR: 20 tog
(hele flåden)
Nov20
BEHOV: 20
tog overdrages
til Arriva DEC20
Risiko: Middel
Ibrugtagningstilladelsen blev ikke opnået i maj, men forventes nu opnået i juni, hvorefter serieudrustningen kan
begynde. Den senere opnåelse skyldes bl.a., som rapporteret sidst, et længere sikkerhedsassesseringsforløb
end forudsat. Tidspunktet for, hvornår den samlede flåde forventes klar er fortsat i november. Togene skal
overdrages udrustede til Arriva medio december,
hvilket også skyldes, at DSB’s værksted
i Fredericia, hvor to-
gene udrustes, skal lukkes. Togene er stadig klar i tide om end med en meget sparsom buffer. Banedanmark
arbejder sammen med leverandøren på at optimere planen.
Risikoniveauet er uændret og klassificeres fortsat som middel. Der er 60-100% risiko for en forsinkelse på 0-1-
måned, målt op mod at have de sidste otte tog, og dermed den samlede flåde på 20 tog, klar til overdragelsen
medio december 2020.
5.3.4 ARRIVA Lint41
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 2 er udrustet og godkendt
Antal serietog: 28 ud af 41 er udrustet og godkendt
BEHOV: 43
Langå-Struer-
Holstebro 1.
kvt.2021
Risiko: Ubetydeligt
KLAR: 29 tog
inkl. ibrugt.
tilladelse
Gennemført FEB20
Start 2. FoC
Gennemført
SEP19
Ibrugtagnings
-tilladelse til
level 0
Gennemført
JUN20
Start serie
Gennemført
JUN20
KLAR: 14 tog
(og ialt hele
flåden på 43)
OKT20
2 mdr.
buffer
Siden sidst er ibrugtagningstilladelsen opnået, og serieudrustningen er i gangsat. Tilladelsen blev opnået lidt
senere end oprindeligt forudsat, hvilket medfører en reduktion af den indlagte buffer. De resterende 14 tog og
dermed hele flåden på 43 tog vil efter planen fortsat være klar i oktober 2020, og dermed i tide til ibrugtagning
af (Langå)-Struer-(Holstebro) i 1. kvartal 2021.
Risikoniveauet er fortsat klassificeret som ubetydeligt. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 0-1 måned,
målt mod at have 43 tog klar til ibrugtagning i 1. kvartal 2021.
5.3.5 Lokaltog Lint41
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 2 er udrustet og godkendt
Antal serietog: 0 ud af 39 er udrustet og godkendt
KLAR: 12 tog
Roskilde-
Køge
OKT20
Start 1. FoC
Gennemført
JUN19
Start 2. FoC
Gennemført
NOV19
Ibrugtagnings-
tilladelse, level
0 til 1. FoC
Ibrugtagnings-
tilladelse, level
0 til 2. FoC
Start
serie
Gennemført
APR20 (1. serie).
1
md.
Behov: 12 tog
Roskilde-Køge
DEC20
Risiko:
Ubetydeligt
Gennemført
FEB20
MAJ20
JUN20
Serieudrustningen af den første serie fortsætter. Ibrugtagningstilladelsen til den anden FoC er ikke opnået i maj,
som rapporteret sidste gang. Tilladelsen forventes nu i juni og dermed forventes serieudrustning også at kunne
begynde i juni. Forsinkelsen skyldes flere forhold bl.a. sagsbehandlingen hos Banedanmarks sikkerhedsassessor.
Statusrapport (Juni 2020)
Fjernbane Ombordudrustning
16/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet pr. medio juni og medio august 2020, fra transportministeren
2266149_0017.png
De 12 tog forventes fortsat klar i oktober 2020, og dermed i tide til brug på Roskilde-Køge, hvor Lokaltog over-
tager driften fra DSB i december 2020. Status fastholdes gul grundet den sparsomme buffer.
Risikoniveauet er uændret og klassificeres som ubetydeligt. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 0-1 må-
ned, målt op mod at have 12 tog klar til trafikoverdragelsen i december 2020.
5.3.6 DSB ABs (dobbeltdækkertog)
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 2 er udrustet og godkendt
Antal serieudrustede tog: 0 ud af 23 er udrustet og godkendt
Start FoC
Gennemført APR19
Ibrugtagningstill. til
level 0
Gennemført NOV19
1
md.
Start
serie (10 tog)
Gennemført MAJ20
KLAR: 10 tog
DEC 2020
Trafikplan: 10 tog
DEC20
KLAR: 25 tog
OKT22
BEHOV: 25 tog
DEC22*
Risiko: Ubetydeligt
*Udrustningen af de 25 tog til ultimo 2022 er en del af grundlaget for at fremrykke ibrugtagning af København-Ringsted med ERTMS
Som rapporteret tidligere bevirkede Corona-situationen, at start på serieudrustning blev igangsat senere end
planlagt. Udrustningen fortsætter, men der er ingen buffer i planen, og lige nu kunne det se ud til, at færdiggø-
relsen af de første ti tog løber lidt ind i 2021 (Trafikplanens mål er december 2020). Banedanmark forsøger dog
sammen med Alstom og DSB at optimere planen, så togene er klar i december, som forudsat i Trafikplanen.
Planen forsøges optimeret, men Banedanmark forudsætter, at togene først skal sættes i drift, når Den ny bane
ibrugtages i december 2022, hvorfor en lille forsinkelse ikke vil være kritisk for DSB’s drift.
Udrustningen af den anden FoC er fortsat planlagt til at begynde i maj 2021. Alle 25 tog forventes fortsat klar i
oktober 2022, og dermed i tide til ibrugtagning af Den ny bane.
Risikoniveauet er uændret og klassificeres som ubetydeligt. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 0-1 må-
ned, målt op mod at have 25 tog klar til december 2022.
5.3.7 DSB IR4
Antal First of Class (FoC = prototype): 0 ud af 1 er udrustet
Antal serieudrustede tog: 0 ud af 43 er udrustet
Design & klar
til indkøb til
FoC
Gennemført og
udrustning af FoC
påbegyndt NOV19
Ibrugtagningst
ill. til level 0
SEP20
Start serie
SEP20
KLAR: 24 tog
JUL22
5
mdr.
Behov: 24 tog
til slut-2022*
Risiko: Ubetydeligt
KLAR: 44 tog
NOV23
*Udrustningen af de 24 tog til ultimo 2022 er en del af grundlaget for at fremrykke ibrugtagning af København-Ringsted med ERTMS
Statusrapport (Juni 2020)
Fjernbane Ombordudrustning
17/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet pr. medio juni og medio august 2020, fra transportministeren
Der er ingen ændringer siden sidst. Der arbejdes nu på at kunne fremsende anmodningen om ibrugtagningstil-
ladelsen, som forventes opnået i september, hvorefter serieudrustning kan begynde.
De første 24 tog, som er en af forudsætningerne for at fremrykke ibrugtagning af Den ny bane, København-
Ringsted, er fortsat klar i juli 2022, og dermed i tide. Den samlede flåde på 44 tog vil efter planen være klar i
november 2023.
Risikoniveauet er uændret og klassificeres som ubetydeligt. Der er 10-20 % risiko for en forsinkelse på 0-1 må-
ned, hvilket måles mod at have 24 tog klar ultimo 2022.
5.3.8 Lokaltog IC2
Det er tidligere aftalt med Lokaltog, at de skal have indbygget ETCS ombordudstyr i deres 13 IC2 tog til brug på
Nykøbing F. station for trafik mellem Nakskov og Nykøbing F. og senere til trafik ind og ud af Slagelse og
Holbæk samt mellem Tølløse og Holbæk (til værksted). Mindst 7 af disse togsæt skal derfor være
ombordudrustet og klar til drift fra december 2021, hvor Nykøbing Falster station overgår til det nye
signalsystem.
Der har imidlertid været udfordringer med at skaffe teknisk dokumentation, der har været frygt for at togene er
meget forskellige og det har vist sig nødvendigt for Alstom at lave ændringer i det indbygningsdesign, der var
forudsætningen for deres tilbud. Det er Banedanmarks og Alstoms vurdering, at IC2 togsættene er
komplicerede at udruste, og at det ikke kan nås til primo december 2021. Banedanmark undersøger derfor
mulige alternative løsninger til udrustningen af de 13 tog.
5.3.9 Banedanmarks arbejdskøretøjer
Banedanmarks arbejdskøretøjer skal ombordudrustes med udstyr, så de kan befærde ERTMS-strækninger, men
er ikke påkrævede til en specifik strækning. Arbejdet med at opnå ibrugtagningstilladelsen til FoC + FoS på den
første type af gule arbejdskøretøjer (HOBW) pågår fortsat.
5.3.10 DSB Øresundstog
Statusrapport (Juni 2020)
Fjernbane Ombordudrustning
18/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet pr. medio juni og medio august 2020, fra transportministeren
2266149_0019.png
6
Overordnet status:
Fjernbane Vest
Status for projektet er markeret grøn, da fremdriften følger den kritiske vej. To strækninger i Vestdanmark er nu
i drift med det nye signalsystem. Den næste strækning, (Langå)-Struer-(Holstebro), er aftalt ibrugtaget i 1. kvar-
tal 2021. Banedanmark er i samarbejde med leverandøren fortsat i gang med at genbesøge udrulningsplanen for
de resterende strækninger. Det er Banedanmarks forventning, at en revideret udrulningsplan og en kommerciel
aftale forventeligt foreligger i løbet af efteråret.
6.1 Kritisk vej og fremdrift
Vestprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen. Den første strækning i Nordjyl-
land, (Frederikshavn)-Lindholm, blev ibrugtaget i efteråret 2018. Fokus er nu på at sikre et driftsstabilt produkt
og udrulle på yderligere strækninger i Midt- og Vestjylland forud for ibrugtagning af den kritiske hovedstræk-
ning, (Fredericia)-Aalborg. Denne strækning skal elektrificeres forud for indsættelse af Fremtidens tog. Andre
strækninger i Vest- og Sydjylland er ikke kritiske for den samlede udrulningsstrategi og forventes at kunne gen-
nemføres inden 2027.
Vestprojektets kritiske vej fremgår af illustrationen nedenfor.
4 kvt. 2018
Ibrugtagning af
Lindholm-
Frederikshavn
Gennemført
2021
Driftstabilt produkt
inkl. RDT på Thisted-
Langå- (Holstebro)
Ultimo 2021
Start installation
Aarhus-Aalborg
Ultimo 2024
Ibrugtagning af
Aarhus-Aalborg
Ultimo 2025
Ibrugtagning
Fredericia-Aarhus
(forudsætning for
elektrificering og
Fremtidens tog til
Aalborg ultimo 2026)
6.2 Særligt om COVID-19 og fremdrift
De generelle forholdsregler, som alle må tage for tiden pga. COVID-19, har for nuværende primært haft indvirk-
ning på fremdriften i projekt ifht. De meldte forsinkelser af testforløbet på strækningen (Langå)-Struer-
(Holstebro).
6.3 Overblik over status for aktive strækninger
I dette afsnit følges de aktive strækninger, dvs. de strækninger, hvor arbejdet er igangsat. De resterende, efter-
følgende strækninger behandles i det afsluttende afsnit. Her er det Banedanmarks Anlægsplan, som udgør
plangrundlaget, og planen forventes overholdt.
6.3.1 (Langå)-Struer-(Holstebro) - (RO5) (inkl. Struer St.)
1. halvår 2021
Design
Gennemført
NOV18
Installation
afsluttes
MAJ20
JUN20
Testforløb
afsluttes*
2. kvt. 20
Ibrugtag-
ningstilladelse
NOV20
DEC20
Godkendt
ibrugtagning
1. kvt. 2021
Risiko: Høj
6
mdr.
Ibrugtagning
Anlægsplan
1. halvår 2021
*Gennemførelse af det samlede testforløb. Den endelige plan herfor udestår fortsat, men testene forventes afsluttet i 2. kvartal 2020.
Statusrapport (Juni 2020)
Fjernbane Vest
19/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet pr. medio juni og medio august 2020, fra transportministeren
2266149_0020.png
Det er fortsat forventningen, at ibrugtagning sker i 1. kvartal. Som beskrevet sidst, er der foretaget en vurdering
af, hvad forsinkelsen af Site Acceptance Testen (SAT) betyder for opnåelsen af ibrugtagningstilladelsen. Vi for-
venter nu tilladelsen opnået i december, og dermed senere end sidst. Det er dog fortsat i tide til ibrugtagning,
men da bufferen er brugt, er ibrugtagningsmilepælen markeret gul denne gang.
SAT er nu gennemført og data herfra analyseres pt. Der er indtil videre ikke gjort observationer, som ikke kan
håndteres. Det afklares desuden hvilke testkørsler, der yderligere vil være brug for. Tidligere blev rapporteret, at
forsinkelserne af testforløbet betød, at tidsrummet til at rette eventuelle fejl blev indskrænket. Banedanmark
mener nu at have et godt overblik over behovet for fejlrettelser. Fejlene er således enten allerede håndteret eller
der er aftalt en proces med leverandøren. Dermed er det nu sikkerhedsdokumentationsforløbet, som får stor
opmærksomhed fra Banedanmarks side. I den forbindelse er der aftalt to tidspunkter, hhv. i juni og august, hvor
Banedanmark sammen med leverandøren følger særligt op på fremdriften. For nuværende er det Banedan-
marks opfattelse, at nødvendige aktiviteter til monitorering af fremdriften er på plads.
Arriva har oplyst Banedanmark om, at de kan få svært ved at understøtte ibrugtagning med start i januar. Det
skyldes, at deres plan for lokomotivføreruddannelse pga. Corona-nedlukningen er særdeles presset. Det er af-
talt med Arriva, at fremdriften på disse aktiviteter følges nøje bl.a. i ibrugtagningsforummet, som forventes
etableret omkring eller lige efter sommerferien.
Da ibrugtagningsforummet meget snart etableres for denne strækning, så aktiviteter frem imod ibrugtagning
koordineres bedst muligt med alle parter, er det forventeligt sidste gang, at såvel milepælsoverblikket som
risikovurderingen fremgår af denne rapport.
Risikoniveauet er grundet forsinkelsen af SAT og den deraf følgende senere opnåelse af ibrugtagningstilladelsen
denne gang øget til højt. Der er nu 60-100 % risiko for en forsinkelse på 3-4 måneder, hvilket vurderes i forhold
til ibrugtagning 1. kvartal 2021.
6.3.2 Softwareopgradering DK2.1 (EDL, RO8 og RO5)
Juni 2021
Design/Scope
Testforløb
afsluttes
2020
Ibrugtagningstilladelse
JUN21
Ibrugtagning
Senest medio 2021
Scope frosset
Juni 2021
Risiko: Middel
Opgraderingen skal efter planen implementeres i juni 2021, og det er også fortsat Banedanmarks forventning,
at det vil ske. Der er dog opstået forsinkelse af testaktiviteterne, som opbruger det meste af den indlagte buffer.
På den baggrund er risikovurderingen ændret denne gang. Risikoniveauet er dog fortsat middel. Sandsynlighe-
den for en forsinkelse er øget, men den tidsmæssige indvirkning er faldet. Der er nu 60-100 % risiko for en for-
sinkelse på 1-2 måneder, hvilket vurderes i forhold til opgradering af EDL, RO8 og RO5 i juni 2021. Deadline for
implementering af opgraderingen for ikke at påvirke udrulningen i Vest er inden RO4, (Vejle)-Holstebro-
Herning-(Skanderborg).
6.3.3 (Vejle)-Holstebro-Herning-(Skanderborg) (RO4)
1. halvår 2022
Design
Installation
færdig
Testforløb
afsluttet
•Ibrugtagning
s-tilladelse
Ibrugtagning
Anlægsplan
1. halvår 2022
AUG22
SEP22
MAJ20
FEB21
3. kvt.2021
1. kvt. 2022
Det er fortsat den foreløbige plan, som er afspejlet ovenfor. Der arbejdes på den endelige plan, som nu også skal
inkludere to ekstra usikrede overkørsler, som skal opgraderes ifm. Signalprogrammets udrulning. Det betyder
at strækningsdesignet skal opdateres, og Banedanmark forventer, at det vil betyde, at ibrugtagning ikke kan
afsluttes i 1. halvår, som forudsat i Anlægsplanen, men først i september. Ibrugtagning igangsættes dog i maj,
som planlagt, og størstedelen af ibrugtagningen forventes gennemført i 1. halvår. Der er ikke andre projekter,
Statusrapport (Juni 2020)
Fjernbane Vest
20/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet pr. medio juni og medio august 2020, fra transportministeren
2266149_0021.png
der har afhængigheder til udrulningen på strækningen, og det vurderes ikke at påvirke efterfølgende stræknin-
ger negativt. Status for ibrugtagning er dog gul henset til den senere færdiggørelse af ibrugtagning. I næste
revision af Anlægsplanen vil ændringen blive inkluderet.
Installationsarbejdet er igangsat og forløber planmæssigt.
Idet der fortsat arbejdes på en aftalt plan med leverandøren udestår der fortsat en risikovurdering af ibrugtag-
ningstidspunktet.
6.3.4 (Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-(Herning) (RO6)
2. halvår 2023
Design
Installation
færdig
SEP21
Testforløb
afsluttet
•Ibrugtagnings-
tilladelse
Ibrugtagning
Anlægsplan
2. halvår 2023
FEB21
2. kvt. 2022
4. kvt. 2022
1. kvt 2023
Risiko: Middel
Der er ingen ændringer siden sidst. Også her arbejder vi ud fra en foreløbig plan, som endnu ikke er formaliseret
med leverandøren, hvorfor milepælene er markeret grå. Den foreløbige plan tilsiger ibrugtagning i 1. kvartal
2023, og dermed indenfor Anlægsplanen. Banedanmark undersøger pt., hvordan det kan hænge sammen trafi-
kalt ifht., at Midtjyske skal kunne tilgå Vemb Station fra Lemvigbanen.
6.3.5 (Fredericia)-Aarhus-Aalborg Lufthavn (RO1)
Ultimo 2024 (RO1nord) /ultimo 2025 (RO1syd)
Design
Afventer planlægning
Installation
færdig
Afventer
planlægning
Testforløb
afsluttet
Afventer
planlægning
Klar til ibrugtagning
Afventer
planlægning
Ibrugtagning
Anlægsplan
ULT25 (K26)
Der arbejdes fortsat på en detaljeret plan for strækningen. Det er Banedanmarks forventning, at den nordlige
del af strækningen kan ibrugtages ultimo 2024, som forudsat. Der pågår pt. afklaring af, hvordan ibrugtagnin-
gen af Aarhus H i påsken 2026 påvirker ibrugtagning af resten af den sydlige strækning. Ibrugtagningen af den
sydlige del er i øvrigt bundet af, at DSB har brug for at kunne få IC4 til Aarhus frem til medio 2025. Desuden skal
alle IC3 (inkl. Indusi) være udrustet før den sydlige del af strækningen kan ibrugtages. Risikovurdeirng udestår
indtil en plan foreligger.
6.3.6 Efterfølgende strækninger
Som beskrevet ovenfor er strategien for implementeringen af Signalprogrammet lagt på en måde, så det sikres,
at det er et stabilt system, som er i drift på strækninger i Nord-, Vest- og Midtjylland,
inden
det udrulles på ho-
vedstrækningen Fredericia-Aarhus-Aalborg.
Statusrapport (Juni 2020)
Fjernbane Vest
21/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet pr. medio juni og medio august 2020, fra transportministeren
2266149_0022.png
7
Overordnet status:
Fjernbane Øst
Siden ibrugtagningen af den første strækning i Østdanmark, Roskilde-Køge den 15. december 2019, har der
været enkelte driftsudfordringer, som Banedanmark forventer vil blive løst snarest, så regulariteten bringes
tilbage til et acceptabelt niveau.
Der er i april indgået aftale med Alstom, som på baggrund af en detaljeret planlægning bekræfter, at stræknin-
gen Køge-Næstved kan tages i brug til juni 2021, Mogenstrup-Nykøbing Falster til ultimo 2021 og København-
Ringsted til ultimo 2022. Da den samlede plan for udrulningen af Signalprogrammet i Østdanmark fortsat gen-
besøges, fastholdes projektets samlede status som gul. Det er Banedanmarks forventning, at en revideret ud-
rulningsplan for strækningerne og en kommerciel aftale foreligger forventeligt i løbet af efteråret
men det er
usikkert om den fulde plan for de avancerede funktionaliteter i Traffic Management Systemet når at blive inklu-
deret.
7.1 Kritisk vej og fremdrift
Østprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen, og er visualiseret af proceslinjen
herunder. Fokus er på at ibrugtage teststrækningerne Roskilde-Køge-Næstved og derefter prioritere Mogen-
strup-Nykøbing F. På Mogenstrup-Nykøbing F. er implementeringen af det nye signalsystem en forudsætning
for fuld drift. Strækningen skal desuden elektrificeres, før elektriske tog indsættes. Der er i april 2020 indgået
aftale med Alstom om, at Den ny bane, København-Ringsted ibrugtages i slutningen af 2022. Derudover skal
Signalprogrammet sikre et driftsstabilt produkt forud for ibrugtagning af København-Peberholm. Forsinkelsen
af Odense-Svendborg påvirker ikke de kritiske strækninger, og det samlede projekt forventes gennemført se-
nest 2030.
4. kvt. 2019
Ibrugtagning af
Roskilde-Køge
(Øst EDL Nord)
Gennemført DEC19
2. kvt 2021
Ibrugtagning af
Køge-Næstved
(Øst EDL Syd)
4. kvt. 2021
Ibrugtagning af
Mogenstrup-
Rødby.
(Forudsætning for
elektrificering af
strækning) samt
indsætte eltog til
Nykøbing F.
December 2022
Ibrugtagning af
Den ny bane,
København-
Ringsted
2025
Driftsstabilt
produkt
4. kvt. 2025
Ibrugtagning af
København-
Peberholm
7.2 Særligt om COVID-19 og fremdrift
Der er aktuelt ingen kendte konsekvenser af corona-situationen for projektets idriftsættelsesmilepæle.
Flere af Alstoms lokationer, herunder også fabrikker, er ramt af nedlukning, ligesom der allokeres begrænset
bemanding grundet frygt for smittespredning. Det er aftalt med Alstom, at de skal udarbejde en plan for opstart
af aktiviteter, så snart det bliver muligt at genåbne. Der holdes nøje øje med fremdriften for de kommende ud-
rulninger, som for nuværende primært kan risikere at blive ramt af situationen.
Statusrapport (Juni 2020)
Fjernbane Øst
22/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet pr. medio juni og medio august 2020, fra transportministeren
2266149_0023.png
7.3 Overblik over status for aktive strækninger
I dette afsnit følges de aktive strækninger, dvs. de strækninger, hvor arbejdet er igangsat. De resterende, efter-
følgende strækninger behandles i det afsluttende afsnit. Her er det Banedanmarks Anlægsplan, som udgør
plangrundlaget, og planen forventes overholdt.
7.3.1 Softwareopgradering (EDL N2) af teststrækning (Roskilde)-(Køge) (EDL N)
Medio 2020
Planen er fortsat at implementere fejlrettelserne på strækningen i juni 2020. Ibrugtagning er planlagt til den 28.
juni.
Banedanmark har besluttet, at det vil være nødvendigt med endnu én dags testkørsel (Trial Run) før ibrugtag-
ning for at opdateringen kan få tilført de ønskede yderligere funktioner. For nuværende ser det ud til, at denne
test vil kunne gennemføres i september. Funktionerne vil gøre visse arbejdsgange mere automatiserede, hvilket
bl.a. indebærer, at rangerfolk og personale, som er ansvarlige for at koordinere og melde sporspærringer, får et
bedre redskab i form af såkaldte håndholdte terminaler. Funktionerne er dog ikke kritiske, hvorfor strækningen
kunne ibrugtages uden i december.
7.3.2 Teststrækning Køge-(Næstved) (EDL S)
1. halvår 2021
Design
•Gennemført
Installation
afsluttet
•AUG20
Testforløb
afsluttet
•FEB21
•MAR21
Ibrugtag-
ningstillad.
•JUN21
Klar til
ibrugtagning
•JUN21
•Risiko:
Middel
Ibrugtagning
Anlægsplan
1. halvår 2021
Ibrugtagning forventes fortsat at ske i juni 2021, og dermed i overensstemmelse med Anlægsplanen. Anlægs-
plansmilepælen fastholdes gul grundet den begrænsede buffer.
Eneste ændring siden sidst er en mindre justering af testforløbet, som nu forventes afsluttet i marts næste år.
Det har dog ingen indvirkning på de efterfølgende milepæle.
Med strækningen implementeres også yderligere trafikstyringsfunktionaliteter, som er nødvendige for, at sy-
stemet teknisk kan håndtere de efterfølgende strækninger.
Risikovurderingen er denne gang ændret, idet sandsynligheden for en forsinkelse er faldet grundet en samlet
vurdering af strækningen og plan. Risikoniveauet er dog fortsat klassificeret som middel. Vurderingen er nu, at
der er er 20-40 % risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i juni 2021.
7.3.3 Mogenstrup-Rødby (RO7 syd)
1. halvår 2022
Design
OKT20
DEC20
Installation
SEP21
Testforløb
AUG21
Ibrugtagningst
illadelse
NOV21
Godkendt
ibrugtagning
DEC21
Risiko: Middel
6 mdr.
Ibrugtagning
Anlægsplan
1. halvår 2022
Note: Signalprogrammet ibrugtages på strækningen i december 2021. Fra juli 2021 og til strækningen ibrugtages med ERTMS køres der med en
trafikal løsning, som muliggør ét tog i timen i hver retning.
Det er fortsat planen, at strækningen kan sættes i drift, som forudsat i december 2021, og dermed inden for
Anlægsplanen. Eneste ændring siden sidst er, at designfasen forventes afsluttet i december. Det har ingen ind-
virkning på de efterfølgende milepæle.
Statusrapport (Juni 2020)
Fjernbane Øst
23/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet pr. medio juni og medio august 2020, fra transportministeren
2266149_0024.png
Aktiviteter er udfordret af det sparsomme antal validatorer, hvilket betyder, at visse aktiviteter må genoverve-
jes, så planen kan overholdes. Derudover er der meget tæt koordinering med andre projekter i Banedanmarks
portefølje, som også har arbejder på strækningen (Elektrificeringsprogrammet og Ringsted-Femern projektet).
I forbindelse med ibrugtagning af strækningen vil trafikstyringssystemet bl.a. udvides til at kunne håndtere
klapbroer som den over Guldborgsund ved Nykøbing Falster.
Risikoniveauet er uændret siden siden sidst, og er fortsat klassificeret som middel. Der er 40-60% risiko for en
forsinkelse på 1-2 måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i december 2021.
7.3.4 København-Ringsted (RO1)
Ultimo 2022
Signallayout
godkendt
JAN 2021
Installation
OKT 2021
Testforløb
OKT 2022
Ibrugtagnings
till.
DEC 2022
Forventet
ibrugtagning
DEC 2022
Risiko: Middel
Ibrugtagning
Anlægsplan
Ultimo 2023
Som rapporteret sidst, er der indgået aftale med Alstom om, at ibrugtagning fremrykkes til december 2022.
Denne gang fremgår den aftalte plan af milepælsoverblikket ovenfor. I udgangspunktet er strækningen med
Anlægsplanen forudsat ibrugtaget ultimo 2023
eller når der er tilstrækkeligt antal tog udrustet med nyt om-
bordudstyr.
Risikovurderingen er denne gang ændret, idet det vurderes, at sandsynligheden for en forsinkelse nu er mindre,
grundet en samlet vurdering af strækningen og plan. Risikoniveauet er fortsat klassificeret som middel. Der er
nu 10-20 % risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i december 2022.
7.3.5 (Odense)-Svendborg (RO10)
Plan udestår. Ibrugtagning i 2024 - 2026
Design*
•Gennemført
NOV17
* Signalling Layout
det initiale design
er færdiggjort. Teknisk detaildesign fortsætter sideløbende med installationsarbejdet (bl.a. grundet det
store antal overkørsler på strækningen).
Installation
Testforløb
afsluttet
Ibrugtag.-
tillad.
Klar til
ibrugtagning
Ibrugtagning
Anlægsplan
Primo 2021
Der er som udgangspunkt behov for validatorressourcer til denne strækning. Det er Banedanmarks vurdering, at
strækningen tidligst kan tildeles validering til ibrugtagning i 2024. Der fremgår ingen plandatoer ovenfor, da der
fortsat arbejdes på en ny plan med leverandøren, hvor scenariet lige nu er, at strækningen sandsynligvis vil kun-
ne sættes i drift i 2025. Indtil andet er aftalt, arbejder Alstom videre med installationerne på strækningen, om
end med begrænsede ressourcer.
7.3.6 Efterfølgende strækninger
Når Mogenstrup-Rødby og den ny bane København-Ringsted er ibrugtaget, vil de næste strækninger, der over-
går til det nye signalsystem, være Storstrømsbroen, Svendborgbanen og Nordvestbanen - det er Banedanmarks
ambition, at Nordvestbanen fremrykkes til ultimo 2024 og at Svendborgbanen ibrugtages i perioden 2024-
2026. Den resterende del af udrulningsplanen genbesøges i forbindelse med den igangværende genplanlæg-
ning.
Statusrapport (Juni 2020)
Fjernbane Øst
24/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet pr. medio juni og medio august 2020, fra transportministeren
2266149_0025.png
8
Overordnet status:
S-bane
Projektet følger planen, der betyder, at det nye signalsystem er udrullet på alle strækninger i 2022. På den bag-
grund er status grøn. Der er en afhængighed mellem fremdriften på den tekniske løsning af glatte skinner og
ibrugtagning af den næste strækning, RO Nord. Dvs., at RO Nord først sættes i drift, når der er sikkerhed for, at
den tekniske løsning kan implementeres inden løvfaldssæsonen 2021.
Banedanmark og DSB har i juni afholdt møde om sporspærringerne, som skal bruges til test og ibrugtagning.
Parterne er fortsat i dialog og arbejder pt. på et forståelsespapir , så forventningen på begge sider er afstemt.
8.1 Kritisk vej og fremdrift
Proceslinjen herunder afspejler udrulningsplanen fra efteråret 2019.
December 2021
(januar 2022)
Januar 2021
Juni 2021
Sept. 2022
RO Nord: Farum-
Nordhavn, Hellerup-
Nordhavn og Ringbanen
Teknisk løsning af glatte
skinner
RO Center: Nordhavn-
Carlsberg/ Sydhavn
RO Syd: Sydhavn-Køge og
Carlsberg-Frederikssund/
Høje Taastrup
8.2 Særligt om COVID-19 og fremdrift
Der er ingen kendte konsekvenser af Corona-situationen for udrulningen af Signalprogrammet på S-banen.
8.3 Overblik over status for aktuelle strækninger
8.3.1 Farum-Nordhavn, Hellerup-Nordhavn og Ringbanen (RO Nord)
Januar 2021
Design
•Gennemført
*Anden operationelle test
Installation
•Gennemført
Test*
•AUG20
Ibrugtagnings-
tilladelse
JAN21
Ibrugtagning
Januar 2021
•Risiko:
Ubetydeligt
Der er ingen ændringer til milepælene. Den første operationelle test blev gennemført i uge 20, som planlagt, og
resultaterne heraf er tilfredsstillende. Der er planlagt endnu en Factory Acceptance Test juli 2020 inden den
anden operationelle test gennemføres i august.
Risikoniveauet er reduceret siden sidst og er nu klassificeret som ubetydelig grundet den tilfredsstillende gen-
nemførelse af den første operationelle test. Der er 10-20% risiko for en forsinkelse på 1-2måneder, hvilket vur-
deres i forhold til ibrugtagning i januar 2021.
Statusrapport (Juni 2020)
S-bane
25/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet pr. medio juni og medio august 2020, fra transportministeren
2266149_0026.png
8.3.2 Teknisk løsning af glatte skinner (Moving Speed Restriction, MSR)
Juni 2021
Design
•OKT20
Test*
•NOV20
Ibrugtagningstilladelse
JUN21
Ibrugtagning
Juni 2021
•Risiko:
Middel
*Test gennemføres på Early Deployment Strækningen og RO2
Der er ingen ændringer siden sidst. Løsningen, som håndterer hovedproblemet omkring glatte skinner, forven-
tes fortsat implementeret i sommeren 2021, og dermed inden løvfaldssæsonen 2021, som forlangt af Ba-
nedanmark. Det er fortsat en forudsætning, at Banedanmark har vished for, at løsningen er implementeret
inden løvfaldssæsonen 2021, før RO Nord ibrugtages. Derfor følger Banedanmark nøje fremdriften.
Som tidligere rapporteret ønsker Banedanmark desuden løsning af andre problemstillinger forårsaget af glatte
skinner. Der er indgået aftale med Siemens om en teknisk løsning, som håndterer disse andre problemstillinger,
som senest vil blive implementeret med de afsluttende leverancer. Banedanmark er dog i samarbejde med DSB
lige nu i gang med at undersøge et alternativ til den tekniske løsning.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på
3-4 måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i juni 2021.
8.3.3 Nordhavn-Carlsberg/Sydhavn (RO Center)
Januar 2022
Design*
•Gennemført
SEP19
*Anden operationelle test
Installation
•JUL20
Test*
•AUG21
Ibrugtagnings-
tilladelse
•DEC21
Ibrugtagning
Januar 2022
•Risiko:
Middel
Der er ingen ændringer til milepælene. Installationsarbejdet fortsætter og planlægges fortsat færdiggjort i juli
2020. Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkel-
se på 3-4 måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i januar 2022.
8.3.4 Sydhavn-Køge og Carlsberg-Frederikssund/Høje Taastrup (RO Syd)
September 2022
Design
•AUG20
•SEP20
Installation
•SEP21
Test*
•FEB22
Ibrugtagningstill.
SEP22
Ibrugtagning
September 2022
•Risiko:
Middel
*Operationel test (der foretages i udgangspunktet kun én på denne strækning)
Designmilepælen er denne gang rykket fra august til september uden konsekvenser for de efterfølgende mile-
pæle. Banedanmark følger situationen, og det indgår også i risikovurderingen. Leverandøren har påbegyndt
planlægningen af installationsarbejdet, som er planlagt til at starte i oktober 2020.
Risikoniveauet er fortsat klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 3-4 måneder, hvil-
ket vurderes i forhold til ibrugtagning i september 2022.
Statusrapport (Juni 2020)
S-bane
26/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet pr. medio juni og medio august 2020, fra transportministeren
2266149_0027.png
8.3.5 Afsluttende leverancer
Marts 2023
Design
•SEP21
Installation*
•MAJ22
Test**
•JUL22
Ibrugtagningstillad
else
MAR23
Ibrugtagning
Marts 2023
•Risiko:
Middel
* Dette er forberedende arbejder til installation. Selve installationen finder sted ifm. ibrugtagning.
**Factory Acceptance Test (FAT) af systemet
De afsluttende leverancer har ingen sammenhæng eller binding i øvrigt til ibrugtagning af de forudgående
strækninger. Leverancen omhandler bl.a. ændringer påkrævet ifm. den nye station Favrholm og hastighedsop-
graderingen mellem Jægersborg og Holte, som var ændringer, der ikke var kendte ved indgåelsen af kontrak-
ten. Derudover inkluderer leverancerne grænsefladen til Vigerslev på fjernbanenettet. Det er en del af aftalen
med Siemens, at disse leverancer udskydes til efter RO Syd er sat i drift. De afsluttende leverancer ændrer såle-
des ikke ved, at det nye signalsystem forventes udrullet og ibrugtaget på alle strækninger på S-banen i 2022.
Grundet situationen med knappe valideringsressourcer, drøftes det pt., hvornår grænsefladerne til fjernbane-
nettet kan etableres. Det kan vise sig ikke at være muligt med de afsluttende leverancer, hvorfor grænseflader-
ne må etableres efter S-baneprojektets afslutning.
Anden del af den tekniske løsning på problemstillinger forårsaget af glatter skinner vil senest blive implemente-
ret med disse leverancer. Som nævnt ovenfor arbejdes der dog på et alternativ til den anden del.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 10-20% risiko for en forsinkelse på 3-
4 måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i marts 2023
Statusrapport (Juni 2020)
S-bane
27/27