Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del Bilag 44
Offentligt
2302518_0001.png
Notat
Høringsnotat vedrørende forslag til lov om ændring af lov om Det
Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råd
Forslag til lov om ændring af lov om Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkono-
miske Råd har været i høring i perioden fra den 6. oktober til og med den 3. no-
vember 2020.
Lovforslaget har været sendt i høring hos 27 myndigheder og organisationer samt
til de 7 særligt sagkyndige medlemmer af De Økonomiske Råd. Endvidere har
lovforslaget været offentliggjort på Høringsportalen.
Finansministeriet har modtaget 9 høringssvar, hvoraf 4 indeholder bemærkninger
til lovforslaget.
1. Generelle bemærkninger
De afgivne høringssvar er generelt positive over for at give De Økonomiske Råds
formandskab til opgave at foretage et uafhængigt eftersyn af de forudsætninger,
der ligger til grund for ministeriernes skøn over adfærdsvirkninger af økonomisk-
politiske tiltag.
Lovforslaget lægger også op til en justering af sammensætningen af Det Økono-
miske Råd. De afgivne høringsvar er også positive over for dette.
2. Konkrete bemærkninger
Til lovforslagets § 1 nr. 4 og nr. 5 angående eftersyn af adfærdsforudsætnin-
ger
Formandskabet for De Økonomiske Råd finder opgaven vigtig, relevant og også
meget omfattende. Formandskabet er indstillet på at løfte opgaven inden for ram-
merne af det afgivne bevillingsløft og i regi af de tre årlige rapporter, der udarbej-
des i forbindelse med møderne i de to råd.
Formandskabet understreger, at deres valg af emner i de kommende år også kan
bero på andre kriterier end relevans i forhold til vurderingen af ministeriernes reg-
neprincipper, på linje med indholdet i lovforslaget.
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) finder, at eftersynet kan medvirke til at
skabe bedre balance og mere åbenhed i de økonomiske ministeriers regneregler,
hvilket er noget, som FH tidligere har efterspurgt. FH er også positive over for
følg-eller-forklar-princippet.
16. november 2020
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 44: Høringsnotat og høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af lov om Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råd samt lovforslaget
2302518_0002.png
Side 2 af 3
FH anfører, at de gerne havde set, at der var fulgt midler med, så formandskabet
kan rekvirere eksterne bidrag i arbejdet.
Dansk Fjernvarme imødeser lovændringen og finder det væsentligt, at ministeri-
erne som udgangspunkt skal følge anbefalingerne, og at finansministeren skal re-
degøre offentlig herfor, hvis anbefalingerne ikke følges.
Dansk Fjernvarme finder lovændringen særlig relevant i forhold til eftersyn af de
samfundsøkonomiske beregningsforudsætninger, der knytter sig til reglerne for
varmeforsyningsplanlægningen, som Dansk Fjernvarme ikke mener understøtter
de energipolitiske mål, herunder omstilling til vedvarende energi. Dansk Fjern-
varme ønsker beskæftigelseseffekter fra investeringer indarbejdet som en del af de
samfundsøkonomiske beregningsforudsætninger og påpeger, at formandskabet
med lovændringen får en ny mulighed for at sikre, at Energistyrelsen og Finansmi-
nisteriet forholder sig til mulige positive samfundsøkonomiske afledte virkninger
på beskæftigelsen af investeringsbeslutninger.
Dansk Fjernvarme anfører endvidere, at den anvendte kalkulationsrente i de sam-
fundsøkonomiske beregningsforudsætninger ikke tager højde for, at investeringer
i vedvarende energi typisk indebærer højere investeringsomkostninger og lavere
driftsomkostninger. Det samme gælder omkostningerne ved CO2-udledning. For-
udsætningerne understøtter dermed ifølge Dansk Fjernvarme ikke klimamålene og
bør justeres.
Skatteministeriet har ikke indholdsmæssige bemærkninger til lovforslaget, men har
enkelte tekstnære forslag.
Kommentarer:
Vurderingen skal ifølge lovforslaget foretages mindst én gang årligt, således at analyserne og even-
tuelle anbefalinger publiceres i en årlig rapport. Det kan fx ske i regi af de eksisterende rappor-
ter. Det er dog ikke forudsat, at analyserne og anbefalingerne fremlægges til diskussion i rådene.
Idet De Økonomiske Råds Sekretariat tilføres en merbevilling på 1,9 mio. kr. årligt, forudsæt-
tes analyserne at være grundige og af samme høje kvalitet som det sædvanlige arbejde.
Med hensyn til valg af emner, som både formandskabet og Dansk Fjernvarme har nævnt i deres
høringssvar, følger det af lovforslaget, at eftersynet er uafhængigt, og at formandskabet selv fast-
lægger de konkrete emner samt rækkefølgen for behandling af emner.
I forhold til FH's ønske om, at formandskabet kan rekvirere eksterne bidrag i arbejdet, fremgår
det som en mulighed i både lovteksten og i bemærkningerne til lovforslaget, at formandskabet og
sekretariatet i sit arbejde kan indhente bidrag fra eksterne eksperter og andre institutioner efter
behov og konsultere relevante interessenter, under forudsætning af at sådanne bidrag er af samme
høje kvalitet.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 44: Høringsnotat og høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af lov om Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råd samt lovforslaget
2302518_0003.png
Side 3 af 3
Høringssvarene giver ikke anledning til indholdsmæssige ændringer i lovforslaget, men der er fore-
taget enkelte tekstnære rettelser (i afsnit 3 er det præciseret, at bevillingen gives med henblik på
at foretage eftersyn af ministeriernes adfærdsforudsætninger).
Til lovforslagets § 1, nr. 2 angående sammensætningen af Det Økonomiske
Råd og Det Miljøøkonomiske Råd
Fagbevægelsens Hovedorganisation støtter reduktionen i antallet af medlemmer
og bemærker, at der er en uligevægt i rådet mellem interesseorganisationer på er-
hvervssiden og lønmodtagersiden.
Kommentar:
Med lovforslaget reduceres antallet af medlemmer i De Økonomiske Råd med én på både er-
hvervssiden og lønmodtagersiden, idet både Dansk Industri og Fagbevægelsens Hovedorganisa-
tion hver især får et medlem færre.
Høringssvaret giver ikke anledning til indholdsmæssige ændringer i lovforslaget, men der er fore-
taget en enkelt tekstnær rettelser (under bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser er det
under § 1, nr. 1 rettet, at antallet af nuværende medlemmer er henholdsvis 22 og 20).
Følgende myndigheder og organisationer er blevet hørt:
De Økonomiske Råds formandskab, Erhvervsministeriet, Skatteministeriet, Be-
skæftigelsesministeriet, Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, Miljø- og Føde-
vareministeriet, Kommunernes Landsforening, Danske Regioner, Danmarks Nati-
onalbank, Dansk Arbejdsgiverforening, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Aka-
demikerne, Dansk Industri, SMVdanmark, Landbrug & Fødevarer, Dansk Er-
hverv, Forbrugerrådet Tænk, Finans Danmark, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
CEPOS, Dansk Energi, Dansk Fjernvarme, Dansk Vand- og Spildevandsforening,
Dansk Affaldsforening, Danmarks Naturfredningsforening, Friluftsrådet, WWF
Verdensnaturfonden, særligt sagkyndig Torben M. Andersen, særligt sagkyndig
Mette Ejrnæs, særligt sagkyndig Helena Skyt Nielsen, særligt sagkyndig Jette Bre-
dahl Jakobsen, særligt sagkyndig Mette Termansen, særligt sagkyndig Mogens Fos-
gerau og særligt sagkyndig Berit Hasler.
Følgende myndigheder og organisationer har haft bemærkninger til lov-
forslaget:
Formandskabet for De Økonomiske Råd, Fagbevægelsens Hovedorganisation,
Dansk Fjernvarme og Skatteministeriet.
Følgende har svaret, men havde ingen bemærkninger:
Dansk Arbejdsgiverforening, Kommunernes Landsforening, Beskæftigelsesmini-
steriet, Forsvarsministeriet samt Miljø- og Fødevareministeriet.