Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del Bilag 3
Offentligt
2264328_0001.png
Statusrapport
(September 2020)
Signalprogrammet
(Status opgjort medio september 2020)
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 3: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio september, fra transportministeren
1
Introduktion til Signalprogrammet
Den 15. november 2017 tilsluttede forligskredsen bag Signalprogrammet (forligskredsen bag aftalerne om en
grøn transportpolitik: V, LA, K, S, DF, RV, SF) sig Banedanmarks anbefaling om at følge den reviderede udrul-
ningsstrategi for fjernbanen. Baggrunden for den nye udrulningsstrategi er særligt udfordringerne som følge af
afhængigheden mellem udrulningen af Signalprogrammet, elektrificeringen af jernbanenettet (Elektrificering-
sprogrammet og hensynet til, at DSB’s nye el-tog,
skal kunne køre, når de er klar til at blive idriftsat, forvente-
ligt fra 2024 og frem (Fremtidens Tog). De indbyrdes afhængigheder kan beskrives således:
Når der etableres nye signaler, er det kun tog, der er udrustet med ny signalteknologi, der kan køre på
strækningen.
De gamle signaler kan ikke tåle kørestrømmen fra et elektrificeret banenet, medmindre de er immuni-
seret (beskyttet mod påvirkning fra el-ledningerne).
De nye el-tog kan køre på såvel gamle som nye signaler.
Signalprogrammet omfatter også en totaludskiftning af signalsystemet på S-banen, og Banedanmarks vurde-
ring af risici og fremdrift på S-banen fremgår derfor også af denne rapport.
Statusrapport (September 2020)
Introduktion til Signalprogrammet
2/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 3: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio september, fra transportministeren
2264328_0003.png
2
Resumé
Ombordudrustning
Med den reviderede udrustningsplan forventes alle togtyper undtagen Lokaltogs IC2 fortsat klar til det
tidspunkt, hvor de skal bruges. Aftalen om den nye udrustningsplan er nu formaliseret med en underskre-
vet ændringsanmodning.
Baseret på de seneste måneders fremdrift er det Banedanmarks vurdering, at de forbedringstiltag, som
Alstom har implementeret for at styrke deres indkøbsproces, har virket. Det vil fortsat være et opmærk-
somhedspunkt for Banedanmark, men pt. er vurderingen, at det ikke udgør en trussel mod projektets
fremdrift, men er isoleret til mere enkeltstående indkøb til togene.
Transportministeriets departement og Banedanmark er fortsat i gang med at undersøge en beslutning om
udrustning af IC2.
98 tog er udrustet med nyt ombordudstyr og godkendt til drift.
Generelt om genplanlægningen af fjernbaneprojekterne
Signalprogrammet har i første halvår af 2020 været i intensive forhandlinger med Thales-Strukton og
Alstom for at få en revideret udrulningsplan på plads for henholdsvis Fjernbane Vest og Fjernbane Øst
projektet. Signalprogrammet er nået til enighed med leverandørerne om en rækkefølge og overordnet
første planudkast for de enkelte udrulninger på begge sider af Lillebælt. Planerne er pt. ved at blive foldet
ud for at sikre, at de er robuste, og at der er den fornødne fleksibilitet og kapacitet til at kunne foretage
korrigerende handlinger i forhold til eventuelle forstyrrelser fra andre højt prioriterede projekter på jern-
banen
uden at det indebærer yderligere forsinkelser af udrulningen af det nye signalsystem. Signalpro-
grammet er desuden pt. i tæt dialog med leverandørerne om at sikre, at de kontraktlige rammer for leve-
rancerne understøtter de reviderede udrulningsplaner. Der er fra begge sider rejst ønsker til justeringer
baseret den erfaring, der er høstet fra det foreløbige samarbejde. Signalprogrammet forventer, at en glo-
bal aftale kan komme på plads med begge leverandører i løbet af efteråret/vinteren 2020, hvorved den
reviderede udrulningsplan bliver endeligt konfirmeret.
Fjernbane Vest
Status for projektet er markeret grøn, da fremdriften følger den kritiske vej. To strækninger i Vestdanmark
er i drift med det nye signalsystem. Den næste strækning, (Langå)-Struer-(Holstebro), er aftalt ibrugtaget i
1. halvår 2021.
Statusrapport (September 2020)
Resumé
3/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 3: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio september, fra transportministeren
2264328_0004.png
Fjernbane Øst
I juni 2020 blev der implementeret en række fejlrettelser på strækningen Roskilde-Køge, som den 15. de-
cember 2019 blev den første strækning i Østdanmark, der overgik til det nye signalsystem. Inden imple-
menteringen af fejlrettelserne blev der observeret enkelte driftsudfordringer. Som forventet er der sket
forbedringer for driften efter implementeringen, men der arbejdes på at gøre forbedringen stabil.
Der er i april 2020 indgået aftale med Alstom, som på baggrund af en detaljeret planlægning bekræfter, at
strækningen Køge-Næstved kan tages i brug til juni 2021, Mogenstrup-Nykøbing Falster til ultimo 2021 og
København-Ringsted til ultimo 2022. Da den samlede plan for udrulningen af Signalprogrammet i Østdan-
mark fortsat genbesøges, fastholdes projektets samlede status som gul. Første udkast til en samlet udrul-
ningsplan er nu stort set på plads, og de kommercielle forhandlinger fortsætter i løbet af efteråret. Der er
dog endnu dialog om at fastlægge en plan for den sidste tredjedel af de avancerede funktionaliteter i Traf-
fic Management Systemet.
S-banen
Projektet følger planen, der betyder, at det nye signalsystem er udrullet på alle strækninger i 2022. På den
baggrund er status grøn. Der er en afhængighed mellem fremdriften på den tekniske løsning af glatte skin-
ner og ibrugtagning af den næste strækning, RO Nord. Dvs., at RO Nord først sættes i drift, når der er sik-
kerhed for, at den tekniske løsning kan implementeres inden løvfaldssæsonen 2021.
Statusrapport (September 2020)
Resumé
4/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 3: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio september, fra transportministeren
2264328_0005.png
3
Metode bag vurdering af fremdrift
I rapporten gives der rød-gul-grøn-vurderinger af fremdriften, dels overordnet på det samlede projekt
dvs. om
projektet kan gennemføres inden for Anlægsplanens rammer, dels på de enkelte udrulningsstrækninger/litra,
hvor arbejde er igangsat. Der gives således ikke en detaljeret status på de strækninger, hvor arbejdet ikke er
igangsat, eller hvor der endnu ikke foreligger en detaljeret plan. Vurderingerne af milepælene på strækningsni-
veau visualiseres som nedenstående proceslinje. Angivet i teksten under proceslinjen er Banedanmarks vurde-
ring af, hvornår det er forventningen, at milepælen er gennemført. Hvis vurderingen har ændret sig fra seneste
rapport, er den tidligere vurdering overstreget, og den nye er tilføjet nedenunder.
Farvevurderingen i proceslinjerne på strækningsniveau svarer ikke til farvemarkeringen i risikomatricerne. Mile-
pælene i procespilene farves og bruges til at indikere, om den planlagte ibrugtagning er truet.
Der kan være tilfælde, hvor der endnu ikke er et estimat for gennemførelsen af milepælen. I disse tilfælde mar-
keres milepælen ud fra Banedanmarks umiddelbare vurdering: grøn, hvis denne forventes gennemført uden
problemer; gul, hvis der forventes udfordringer. Det bemærkes, at der godt kan være tilfælde, hvor enkelte
milepæle vurderes at være udfordrede, men der kan dog være tilstrækkelig buffer i planen til, at Anlægsplanen
kan overholdes, hvorfor den samlede vurdering er grøn.
Milepæl gennemført som
planlagt og/eller ikke
udfordret
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
Milepæl udfordret og evt.
udskudt uden virkning på
ibrugtagningsdatoen
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
Milepæl udskudt med
virkning på
ibrugtagningsdatoen
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
For infrastrukturprojekterne fremgår milepælen ”Klar til ibrugtagning”, som markerer det tidspunkt, hvor Ba-
nedanmark vurderer, at
infrastrukturen
kan være klar til drift. Dette tidspunkt vil i de fleste tilfælde ligge tidlige-
re end det tidspunkt, som Anlægsplanen forudsætter, og den tidsmæssige reserve, bufferen, vil således være
markeret ved måneder. Ligeledes vil en eventuel buffer være markeret for den enkelte togtype; hvis serien for-
ventes udrustet før den skal bruges på en given strækning markeres dette.
Risikovurderingen fremgår under den konkrete milepæl i proceslinjen og vil desuden være uddybet i teksten.
For strækninger, som er i ibrugtagningsfasen, angives der hverken overordnet vurdering af fremdrift eller risiko,
da status ændrer sig for hurtigt ift. månedlig rapportering. Sådanne strækninger håndteres gennem et ibrug-
tagningsforum (Commissioning Board), hvor alle relevante aktører er repræsenteret. Det er Boardet, der beslut-
ter, om strækningen kan ibrugtages. Boardet arbejder ud fra en omfattende liste med alle de aktiviteter og em-
ner, som skal håndteres i forbindelse med ibrugtagningen
herunder såkaldte kritiske knock-outs. Udvalgte
væsentlige nøgleleverancer fra denne liste vil være gengivet ifm. strækningsgennemgangen for den enkelte
strækning.
Status ændrer sig uge for uge, og det er derfor ikke muligt at afspejle den aktuelle status i den månedlige rap-
portering, og proceslinjen udgår derfor. Ministeriet orienteres om den aktuelle udvikling på tilsynsmødet om
Signalprogrammet, ligesom forligskredsen bag Signalprogrammet også orienteres månedligt.
Statusrapport (September 2020)
Resumé
5/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 3: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio september, fra transportministeren
2264328_0006.png
4
Programplan og Risiko
Statusrapport (September 2020)
Programplan og Risiko
6/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 3: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio september, fra transportministeren
2264328_0007.png
Statusrapport (September 2020)
Programplan og Risiko
7/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 3: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio september, fra transportministeren
2264328_0008.png
4.1 Forudsætninger
Banedanmark har identificeret en række forudsætninger forbundet med opfyldelsen af Anlægsplanen. Af for-
udsætninger kan her bl.a. nævnes:
At Signalprogrammet ikke påvirkes negativt af andre infrastrukturprojekter og/eller programmer fra
Anlægsplanen, f.eks. fra Elektrificeringsprogrammet, på visse strækninger.
At Banedanmark og dets leverandører løbende kan tilpasse ressourcerne i henhold til Anlægsplanen,
specielt omkring den høje aktivitet i 2025-2030. Samtidig skal kompetencerne tilpasses og bevares.
At erfaring fra de idriftsatte teststrækninger ikke giver anledning til markante ændringer i kontraktligt
aftalte tekniske løsninger, som vil kunne påvirke fremtidige udrulninger negativt.
At samarbejde og koordinering med togoperatørerne fungerer tilfredsstillende, herunder f.eks. at spor-
spærringer opnås, at tog er til rådighed for udrustning, samt at togoperatørernes personale er til rådig-
hed for træning.
Programplanen forudsætter, at yderligere funktionalitet (avancerede trafikstyrings-funktionalitet) og software
releases ibrugtages trinvist, og at dette kan ske uden påvirkning af driften på berørte strækninger.
4.2 Programrisici
Banedanmark har identificeret en række programrisici, som kan påvirke hele eller dele af programmet. Pro-
gramrisici evalueres og håndteres af Signalprogrammets Risk Board. Risiciene er klassificeret som høj (rød),
middel (gul) eller ubetydelig (grøn) ud fra en samlet kvalitativ vurdering af sandsynligheden og konsekvensen
for en risikos indvirkning på Anlægsplanen.
Et nyt fokusområde, og dermed også en mulig programrisiko, undersøges for øjeblikket. Det drejer sig om be-
hovet for opdatering af ERTMS og CBTC på strækninger, der allerede er taget i brug med nyt signalsystem. Ved
større spor- eller stationsarbejder er der behov for at opdatere ERTMS og CBTC på strækningen, men strategi,
ansvar og budget for dette skal fastlægges og besluttes.
Vedrørende risiko nr. 2 omhandlende mangel på ERTMS udrustede arbejdskøretøjer af typen MTW10 arbejdes
der planmæssigt på de mitigerende handlinger. Det forventes, at der kan dokumenteres yderligere resultater i
starten af oktober, med baggrund i de foreløbige analyser og aktiviteter.
Følgende risici er vurderet væsentlige at rapportere:
1.
Mangel på validatorer. Signalprogrammets projekter konkurrerer indbyrdes samt med andre
Banedanmark-projekter og eksterne aktører om at skaffe nødvendige validatorer.
Risiko
Der er en risiko for at ibrugtagninger kan blive forsinket, hvis Banedanmark prioriterer vali-
datorressourcerne anderledes, end hvad Signalprogrammet har lagt til grund i projekternes
produktionsplaner.
Mitigerende handlinger:
Signalprogrammet arbejder med flere mitigerende handlinger, her-
under;
a. I forbindelse med re-planlægningen på Fjernebane Øst og Vest arbejder projekterne på at
opgøre det langsigtede behov for validatorressourcer på de enkelte strækninger. Det opgøres
på kvartalsbasis.
b. Projekterne er anmodet om at være klar med dokumentation for ikke tildelte valideringsop-
gaver, hvis der opstår ledig validatorkapacitet f.eks. fra andre projekter i Banedanmark.
c. Signalprogrammet foretager prioritering af egne valideringsopgaver for at sikre, at de mest
Statusrapport (September 2020)
Programplan og Risiko
8/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 3: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio september, fra transportministeren
2264328_0009.png
nødvendige opgaver bliver tilgodeset. Prioriteringen bliver foretaget på månedsbasis i projek-
terne i samarbejde med Validatorprogrammet.
d. At identificere ændrede afviklingsmæssige løsninger i projektplanerne, der ikke kræver vali-
datorressourcer for på den måde at sikre fremdrift.
2.
Mangel på ERTMS udrustede arbejdskøretøjer til at foretage vedligeholdelsesarbejder.
Risiko
Der er en risiko for at ibrugtagninger kan blive forsinket, hvis arbejdskøretøjerne til vedligehol-
delse af strækningerne ikke er udrustede med ERTMS. I øjeblikket er risikoen særligt målrettet
arbejdskøretøjer af typen MTW10 (MTW10-køretøjerne kan pt. være klar i slutningen af 2022,
mens behovet er til brug på Køge-Næstved medio 2021).
Mitigerende handlinger:
Der er nedsat en arbejdsgruppe bestående af medlemmer fra Signalprogrammet, Banedan-
marks Infrastruktur division og Alstom. Formålet med arbejdsgruppen er at undersøge, koordi-
nere og følge op på planen og de mitigerende handlinger vedr. MTW10. BDK og Alstom analy-
serer mulige løsninger for at kunne accelerere MTW10, herunder;
a. Reorganisering af fitment planen, således at udrustningen af MTW10 kan accelereres. Det
undersøges i den forbindelse, hvorvidt Alstom kan foretage parallel installation af udstyr på
værkstederne i hhv. Aalborg og Roskilde.
b. At installere MTW10 under en alternativ proces (Z70) som vil minimere flaskehalse på Al-
stoms design ressourcer.
c. Undersøgelse af, hvorvidt alternative arbejdskøretøjer kan anvendes på strækningen.
3.
Cybersikkerhed i relation til Signalprogrammets leverancer. Cybersikkerhed er bundet op på
arbejdet med udvikling, levering og stabilisering af systemerne op mod Anlægsplanen, idet IT-
/softwaredelen er en væsentlig forudsætning for en række af Signalprogrammets udrulninger.
Risiko
Der er en risiko for at ibrugtagninger kan blive forsinket grundet utilstrækkelige leverancer på
IT/software og dets sikkerhed. Dette er grundet i en umoden IT-sikkerhedsorganisation i Ba-
nedanmark samt manglende ressourcer og budget.
Mitigerende handlinger:
a.
b.
c.
d.
Der afholdes koordineringsmøder mellem Banedanmark og Signalprogrammet med mål
om at modne organisationen og afstemme leverancer.
Implementering af NIS direktivet
Implementering af ISO27001
Planlægning og udførelse af penetrationstests på områder, som ligger udenfor det nuvæ-
rende IT’s sikkerhedsområde samt etablere overvågning af ERTMS-kommunikationens
grænseflader.
Statusrapport (September 2020)
Programplan og Risiko
9/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 3: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio september, fra transportministeren
2264328_0010.png
4.3 Risikobillede for projekternes tidsplaner
I dette afsnit angives for hver af Signalprogrammets leverancer den samlede risikovurdering. Risikostyring og
vurderingen af Signalprogrammet er særligt knyttet til projekternes tidsplaner og muligheden for at overholde
Anlægsplanen. Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitigerende handlinger.
Ombordudrustning
Risikovurderingen af de enkelte togtyper er alle på nær DSB’s Indusi vurderet op imod datoen for, hvornår
togene skal bruges af operatørerne til de relevante strækninger.
Ændringer siden sidst:
Sandsynligheden for en forsinkelse af både ABs og IR4 er denne gang øget, men risikoniveauet klassificeres
fortsat som ubetydeligt. Nærmere detaljer fremgår af afsnittet om ombordudrustningsprojektet.
Sandsynligheden for en forsinkelse af Arrivas Lint41 er faldet denne gang.
Transportministeriets departement og Banedanmark undersøger den bedste model for udrustning af Lokal-
togs IC2, da disse ikke vil kunne blive udrustet i tide til kørsel på Nykøbing F. Station fra december 2021. Der
fremgår på den baggrund ikke en risikovurdering af disse tog.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj.
LT Lint41
(12 til december 2020)
DSB ABs
(25 til december 2022)
DSB IC3
(72 til december 2022)
DSB MQ
(8 til december 2020)
Arriva Lint41
(43 til 1. kvt. 2021)
DSB IR4
(24 til december 2022)
DSB IC3 Indusi
(17 til marts 2024
projektplan og ikke behov)
Statusrapport (September 2020)
Programplan og Risiko
10/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 3: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio september, fra transportministeren
2264328_0011.png
Fjernbane Vest
Ændringer siden sidst:
Risikovurderingen af (Langå)-Struer-(Holstebro) (RO5) udgår, da strækningen nu er i ibrugtagningsfasen og
ibrugtagningsforummet er etableret.
Risikovurderingen af (Vejle)-Holstebro-Herning-(Skanderborg) fremgår denne gang og er målt imod ibrug-
tagning i september 2022.
Risikoniveauet for (Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-Herning (RO6) er øget fra middel til højt denne gang. Der er
fortsat drøftelser med leverandøren om planen for strækningen. Flere detaljer findes i afsnittet om Vestpro-
jektet.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
DK 2.1 softwareopgradering på EDL, R8 og R5
(JUN21)
RO4 - (Vejle)-Holstebro-Herning-(Skanderborg)
(SEP22)
RO6 - (Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-Herning
(1. kvt. 2023)
Statusrapport (September 2020)
Programplan og Risiko
11/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 3: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio september, fra transportministeren
2264328_0012.png
Fjernbane Øst
Ændringer siden sidst:
Som det fremgår af kapitlet om Østprojektet, har leverandøren meldt om en forsinkelse af Køge-Næstved
(EDL S) på fire måneder. Meldingen kom så sent i rapporteringsprocessen, at det ikke har været muligt at nå
at lave en vurdering af, hvad det betyder for risikovurderingen. Banedanmark undersøger nu i samarbejde
med Alstom, hvilke muligheder der er for at mitigere den varslede forsinkelse.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
EDL S
Køge-Næstved
(JUN21)
RO7syd
Mogenstrup-Rødby
(DEC21)
RO1
København-Ringsted
(DEC22)
Statusrapport (September 2020)
Programplan og Risiko
12/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 3: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio september, fra transportministeren
2264328_0013.png
S-bane
Ændringer siden sidst:
Ingen.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
RO Nord - Farum-Ryparken, Hellerup-Nordhavn og Ringbanen
(Januar 2021)
RO Center
Nordhavn-Carlsberg/Bavnehøj
(Januar 2022)
RO Syd - Sydhavn-Køge og Carlsberg/Høje Taastrup
(September 2022)
Teknisk løsning på glatte skinner (MSR)
(Juni 2021)
Afsluttende leverancer (PoD)
(Marts 2023)
Statusrapport (September 2020)
Programplan og Risiko
13/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 3: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio september, fra transportministeren
2264328_0014.png
5
Overordnet status:
Fjernbane Ombordudrustning
Med den reviderede udrustningsplan forventes alle togtyper undtagen Lokaltogs IC2 fortsat klar til det tids-
punkt, hvor de skal bruges. Aftalen om den nye udrustningsplan er nu formaliseret med en underskrevet æn-
dringsanmodning.
Baseret på de seneste måneders fremdrift er det Banedanmarks vurdering, at de forbedringstiltag, som Alstom
har implementeret for at styrke deres indkøbsproces, har virket. Det vil fortsat være et opmærksomhedspunkt
for Banedanmark, men pt. er vurderingen, at det ikke udgør en trussel mod projektets fremdrift, men er isoleret
til mere enkeltstående indkøb til togene.
Transportministeriets departement og Banedanmark er fortsat i gang med at undersøge en beslutning om ud-
rustning af IC2.
98 tog er udrustet med nyt ombordudstyr og godkendt til drift.
5.1
Kritisk vej og fremdrift
Ombordudrustningsprojektets kritiske vej følger infrastrukturen og er dermed knyttet til, hvornår de enkelte
togtyper skal være klar til drift på de enkelte strækninger.
Der er fortsat generelt luft i planen i forhold til, hvornår togene skal bruges for at kunne sætte den givne stræk-
ning i drift i forhold til det angivne tidspunkt i Anlægsplanen.
Projektets kritiske vej fremgår af proceslinjen herunder. Farvemarkeringen indikerer, om det er forventningen,
at milepælene nås til den forudsatte tid, men er ikke et udtryk for risikovurdering. Milepælene og eventuelle
afvigelser for de enkelte togtyper fremgår af gennemgangen i det efterfølgende afsnit.
•1.
kvt. 2020
December
2020
Januar 2021
December
2021
Ultimo 2022
Behov:
25 ABs, 72 IC3 og
24 IR4 (en del af
grundlaget for at
kunne fremrykke
ibrugtagning af
København-
Ringsted)
2023
Milepæl
i
Trafikplan:
96 IC3
2025
Behov:
96 IC3 til
brug på Aarhus-
Fredericia 4. kvt.
2025
Behov:
Behov:
13
Behov:
Behov:
29 Arriva Lint41 12 Lokaltog Lint41 43 Arriva Lint41 til Lokaltog IC2 til
til Roskilde-Køge Struer-Holstebro Nykøbing F.
Struer-Thisted
Station (del af
Gennemført FEB20
Milepæl
i
Mogenstrup-
Trafikplan: 20 IC3
Rødby)
Gennemført JUN20
Milepæl
i
Trafikplan: 10 DSB
ABs
Behov:
20 MQ
overdrages fra
DSB til Arriva
5.2 Særligt om COVID-19 og fremdrift
Alstom har rejst bekymring for, at der kan opstå forsinkelser pga. corona-situationen, men det har endnu kun
materialiseret sig få steder, bl.a. ABs. Der er således pt. ingen væsentlige ændringer til udrustningsplanen, og
produktionen hos de fleste af Alstoms underleverandører er også ved at være oppe at køre igen. Banedanmark
har bedt Alstom om at afdække, om corona-relaterede hjemsendelser af medarbejdere kan få yderligere konse-
kvenser for ombordudrustningsprojektet.
Statusrapport (September 2020)
Fjernbane Ombordudrustning
14/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 3: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio september, fra transportministeren
2264328_0015.png
5.3 Overblik over status for aktuelle togtyper
5.3.1 DSB IC3
Trafikplan:
20 tog DEC
2020
Gennemført
JUN20
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 2 er udrustet og godkendt
Antal serietog: 24 ud af 79 er udrustet og godkendt
Trafikplan:
46 tog DEC
2021
Trafikplan:
72 tog DEC
2022
Risiko:
Ubetydeligt
KLAR: 46
tog
MAR21
APR21
8
mdr.
KLAR: 72
tog
SEP22
3 mdr
.
KLAR: 79
tog
NOV22
Serieudrustningen fortsætter, og i alt er 25 tog udrustet og godkendt til drift. Eneste ændring til milepælene
siden sidst er, at den næste milepæl på de 46 tog forventes nået en måned senere, hvorfor milepælen er gul
denne gang. Der er dog fortsat en buffer på flere måneder til trafikplanskravet, så forsinkelsen er ikke kritisk.
Den skyldes nogle tekniske og kvalitetsmæssige udfordringer ifm. udrustningen. Det har endnu ikke vist sig
muligt at nå målet om at udruste et tog på 12 dage. Lige nu sker det på cirka 14 dage.
Risikoniveauet for de første 72 tog, som skal være klar til drift på Den ny bane København-Ringsted fra decem-
ber 2022, er fortsat klassificeret som ubetydeligt. Der er 10-20 % risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder.
5.3.2 DSB IC3 INDUSI
First of Class (FoC = prototype): 0 ud af 1 er udrustet og godkendt
Antal serietog: 0 ud af 16 er udrustet og godkendt
Design
igangsætte
s
NOV20
Start FoC
OKT22
Ibrugtag-
ningstil.
FoC
MAJ23
Start serie
AUG23
Trafikplan: 96
tog (alle) DEC
2023
KLAR:
17 tog
MAR24
Risiko: Høj
20
mdr.
Behov: 96
IC3 Aarhus-
Fredericia
4. kvt. 2025
Den samlede IC3-flåde på 96 tog, dvs. inklusive de 17 Indusi-tog, forventes fortsat klar i marts 2024. Grundet
usikkerheden forbundet med godkendelsesprocessen (togene skal godkendes direkte af ERA), er milepælen
fastholdt som gul, og risikoniveauet klassificeres fortsat som højt. Der er 20-40 % risiko for en forsinkelse på 5-6
måneder, hvilket er vurderet ift. at have de 96 tog klar i marts 2024 som er den plan, som projektet arbejder ud
fra. Transport- og Boligministeriets trafikplanlægningsgruppe afdækker pt. behovet for Indusi. Designarbejdet
skal efter planen påbegyndes af Alstom i november.
5.3.3 DSB MQ (Desiro)
KLAR: 12 tog
•Gennemført
DEC19
Antal First of Class (FoC = prototype): 2 ud af 2 er udrustet og
godkendt
Antal serietog: 14 ud af 18 er udrustet og godkendt
Ibrugtagningstil
ladelse til level
0
Start serie
Gennemført JUN20
KLAR: 20 tog
(hele flåden)
NOV20
BEHOV: 20
tog overdrages
til Arriva DEC20
Risiko: Middel
Start 2. FoC
(serie på 8 tog)
Gennemført SEP19
•Gennemført
JUN20
Statusrapport (September 2020)
Fjernbane Ombordudrustning
15/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 3: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio september, fra transportministeren
2264328_0016.png
Serieudrustningen fortsætter, og i alt er fire tog i den anden serie udrustet og godkendt til drift. Efter at udrust-
ningen i en kort periode var på hold, blev serieudrustningen genoptaget medio august.Togene forventes fortsat
klar i november, og dermed i tide til togoverdragelsen i december. Fremdriften følges nøje. Behovsmilepælen
fastholdes som gul grundet den sparsomme buffer.
Risikoniveauet er uændret og klassificeres som middel. Der er 60-100% risiko for en forsinkelse på 0-1-måned,
målt op mod at have de sidste otte tog, og dermed den samlede flåde på 20 tog, klar til overdragelsen medio
december 2020.
5.3.4 ARRIVA Lint41
Antal First of Class (FoC = prototype): 2 ud af 2 er udrustet og godkendt
Antal serietog: 36 ud af 41 er udrustet og godkendt
BEHOV: 43
Langå-Struer-
Holstebro 1.
kvt.2021
Risiko: Ubetydeligt
KLAR: 29 tog
inkl. ibrugt.
tilladelse
Gennemført FEB20
Start 2. FoC
Gennemført
SEP19
Ibrugtagnings
-tilladelse til
level 0
Gennemført
JUN20
Start serie
Gennemført
JUN20
KLAR: 14 tog
(og ialt hele
flåden på 43)
OKT20
2 mdr.
Serieudrustningen fortsætter, og i alt er otte tog i den anden serie nu udrustet og godkendt til drift. Som rappor-
teret sidst, blev fremdriften henover sommeren påvirket af, at et tog i starten af juli var impliceret i en påkørsel,
og Arriva kunne derfor ikke frigive et andet tog til udrustning. Togene vil dog fortsat være klar i oktober 2020,
og dermed i tide til ibrugtagning af (Langå)-Struer-(Holstebro) i januar 2021.
Risikoniveauet er fortsat klassificeret som ubetydeligt, men sandsynligheden for en forsinkelse er faldet. Der er
nu 10-20% risiko for en forsinkelse på 0-1 måned, målt mod at have 43 tog klar til ibrugtagning i januar 2021.
5.3.5 Lokaltog Lint41
Antal First of Class (FoC = prototype): 2 ud af 2 er udrustet og godkendt
Antal serietog: 6 ud af 39 er udrustet og godkendt
Start 1. FoC
Gennemført JUN19
Start 2. FoC
Gennemført
NOV19
Ibrugtagnings-
tilladelse, level 0
til 1. FoC
Ibrugtagnings-
tilladelse, level 0
til 2. FoC
Start
serie
Gennemført
APR20 (1. serie).
KLAR: 12 tog
Roskilde-
Køge
OKT20
NOV20
Gennemført FEB20
Gennemført
JUN20
Behov: 12 tog
Roskilde-
Køge
DEC20
Risiko: Ubetydeligt
Serieudrustningen fortsætter, og i alt er otte tog udrustet og godkendt til drift. Udrustningen foregår på to tog
parallelt, og mandskab er blevet omrokeret for at understøtte dette. Omrokeringen bevirker dog denne gang en
mindre forsinkelse, så de 12 tog nu er klar i november, hvilket dog fortsat er i tide til at de skal indsættes i driften
af Roskilde-Køge fra december 2020. Milepælene er gule grundet den sparsomme buffer.
Risikoniveauet er uændret og klassificeres som ubetydeligt. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 0-1 må-
ned, målt op mod at have 12 tog klar til trafikoverdragelsen i december 2020.
Statusrapport (September 2020)
Fjernbane Ombordudrustning
16/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 3: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio september, fra transportministeren
2264328_0017.png
5.3.6 DSB ABs (dobbeltdækkertog)
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 2 er udrustet og godkendt
Antal serieudrustede tog: 3 ud af 23 er udrustet og godkendt
Start FoC
Gennemført APR19
Ibrugtagningstill.
til level 0
Gennemført NOV19
BEHOV: 25 tog
Start
serie (10 tog)
Gennemført MAJ20
KLAR: 10 tog
FEB21
Trafikplan: 10 tog
DEC20
KLAR: 25 tog
OKT22
•NOV22
Den ny bane
DEC22
Risiko: Ubetydeligt
Serieudrustningen fortsætter, og fire tog er nu i alt udrustet og godkendt til drift. Som rapporteret tidligere, er
fremdriften ikke som forventet, bl.a. pga. den senere opstart af serieudrustningen (pga. Corona), men også pga.
manglende fleksibilitet på værkstedet og få lokomotivførere. De 10 tog kan derfor ikke længere være klar i de-
cember, som forudsat i den oprindelige Trafikplan. Det har også betydning for den samlede flåde, og de 25 tog
forventes denne gang klar i november 2022. De vil således fortsat være klar i tide til ibrugtagning af Den ny
bane, men bufferen er stort set brugt, hvorfor begge milepæle er gule denne gang. Fremdriften følges derfor
meget nøje af Banedanmark, og der er dialog med DSB om mere fleksibilitet.
Transport- og Boligministeriets trafikplanlægningsgruppe er ved at undersøge det reelle driftsmæssige behov
for de første 10 tog, men Banedanmark forudsætter indtil videre, at der først vil være et behov senere, hvorfor
det ikke er kritisk, at de 10 tog først er klar i starten af 2021. Banedanmark fastholder dog præmissen om, at
togene skal udrustes hurtigst muligt.
Risikoniveauet klassificeres fortsat som ubetydeligt, men sandsynligheden for en forsinkelse er øget. Der er nu
40-60 % risiko for en forsinkelse på 0-1 måned, målt op mod at have 25 tog klar til december 2022.
5.3.7 DSB IR4
Antal First of Class (FoC = prototype): 0 ud af 1 er udrustet
Antal serieudrustede tog: 0 ud af 43 er udrustet
Design & klar
til indkøb til
FoC
Gennemført og
udrustning af FoC
påbegyndt NOV19
Ibrugtagningst
ill. til level 2
NOV20
Start serie
OKT20
NOV20
KLAR: 24 tog
AUG22
SEP22
2
mdr.
Behov: 24 tog
Den ny bane
DEC22
Risiko: Ubetydeligt
KLAR: 44 tog
DEC23
JAN24
Som rapporteret sidst har leverandøren udfordringer med sikkerhedsdokumentationsforløbet. Det bevirker, at
ibrugtagningstilladelsen først opnås i november, ligesom serieudrustningen først kan igangsættes i november.
Dermed vil de 24 tog først være klar i september 2022, hvilket fortsat er i tide til ibrugtagning af Den ny bane.
Også den samlede flåde på 44 tog forventes klar en måned senere denne gang. Der er identificeret mulige miti-
geringer, og det er Banedanmarks forventning, at leverandøren kan levere, som forudsat.
Risikoniveauet klassificeres fortsat som ubetydeligt, men sandsynligheden for en forsinkelse er øget. Der er nu
20-40 % risiko for en forsinkelse på 0-1 måned, hvilket måles mod at have 24 tog klar til ibrugtagning af Den ny
bane i december 2022.
Statusrapport (September 2020)
Fjernbane Ombordudrustning
17/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 3: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio september, fra transportministeren
5.3.8 Lokaltog IC2
Det er tidligere aftalt med Lokaltog, at de skal have indbygget ETCS-ombordudstyr i deres 13 IC2-tog til brug på
Nykøbing F. station for trafik mellem Nakskov og Nykøbing F. og senere til trafik ind og ud af Slagelse og
Holbæk samt mellem Tølløse og Holbæk (til værksted). Mindst 7 af disse togsæt skal derfor være
ombordudrustet og klar til drift fra december 2021, hvor Nykøbing Falster station overgår til det nye
signalsystem.
IC2’erne har
imidlertid vist sig vanskelige at udruste, bl.a. grundet udfordringer knyttet til installationsdesignet,
samt da dokumentationen for toget har været sparsom, og de elektriske grænseflader i togene er forskellige.
Derfor er der også risiko for, at togene viser sig så forskellige, at der er flere FoC. Det er Banedanmarks og
Alstoms vurdering, at IC2-togsættene er komplicerede at udruste, og at det ikke kan nås til primo december
2021. Transportministeriets departement og Banedanmark undersøger derfor mulige alternative løsninger til
udrustningen af de 13 tog.
5.3.9 Banedanmarks arbejdskøretøjer
Banedanmarks arbejdskøretøjer skal ombordudrustes med udstyr, så de kan befærde ERTMS-strækninger.
Arbejdet med at opnå ibrugtagningstilladelsen til FoC + FoS på den første type af gule arbejdskøretøjer (HOBW)
pågår fortsat.
Statusrapport (September 2020)
Fjernbane Ombordudrustning
18/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 3: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio september, fra transportministeren
2264328_0019.png
6
Overordnet status:
Fjernbane Vest
Status for projektet er markeret grøn, da fremdriften følger den kritiske vej. To strækninger i Vestdanmark er i
drift med det nye signalsystem. Den næste strækning, (Langå)-Struer-(Holstebro), er aftalt ibrugtaget i 1. kvar-
tal 2021.
6.1 Kritisk vej og fremdrift
Vestprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen. Den første strækning i Nordjyl-
land, (Frederikshavn)-Lindholm, blev ibrugtaget i efteråret 2018. Fokus er nu på at sikre et driftsstabilt produkt
og udrulle på yderligere strækninger i Midt- og Vestjylland forud for ibrugtagning af den kritiske hovedstræk-
ning, (Fredericia)-Aalborg. Denne strækning skal elektrificeres forud for indsættelse af Fremtidens tog. Andre
strækninger i Vest- og Sydjylland er ikke kritiske for den samlede udrulningsstrategi og forventes at kunne gen-
nemføres inden 2027.
Vestprojektets kritiske vej fremgår af illustrationen nedenfor.
4 kvt. 2018
Ibrugtagning af
Lindholm-
Frederikshavn
Gennemført
2021
Driftstabilt produkt
inkl. RDT på Thisted-
Langå- (Holstebro)
Ultimo 2021
Start installation
Aarhus-Aalborg
Ultimo 2024
Ibrugtagning af
Aarhus-Aalborg
Ultimo 2025
Ibrugtagning
Fredericia-Aarhus
(forudsætning for
elektrificering og
Fremtidens tog til
Aalborg ultimo 2026)
6.2 Særligt om COVID-19 og fremdrift
Som rapporteret tidligere har der indtil videre kun været mindre påvirkninger af Vestprojektet pga. Covid-19,
herunder bl.a. ændringer af testforløbet på strækningen (Langå)-Struer-(Holstebro).
6.3 Overblik over status for aktive strækninger
I dette afsnit følges de aktive strækninger, dvs. de strækninger, hvor arbejdet er igangsat. De resterende, efter-
følgende strækninger behandles i det afsluttende afsnit. Her er det Banedanmarks Anlægsplan, som udgør
plangrundlaget, og planen forventes overholdt.
6.3.1 (Langå)-Struer-(Holstebro) - (RO5) (inkl. Struer St.)
Medio 2021
Da strækningen nu er gået ind i ibrugtagningsfasen og ibrugtagningsforummet er nedsat, udgår milepælsover-
blikket og risikovurderingen. I stedet fremgår nøgleleverancer og -aktiviteter af tabellen nedenfor.
Som rapporteret sidst er fokus især på sikkerhedsdokumentationsarbejdet, så ibrugtagningstilladelsen kan
sikres inden årets udgang. Banedanmark er for nuværende tilfreds med fremdriften på leverandørens side, og
indtrykket er, at leverandøren arbejder mere struktureret, end det var tilfældet på samme tidspunkt forud for
ibrugtagning af Thybanen. Derfor er det blevet besluttet, at sporspærringerne til brug ved ibrugtagning nu
bookes med ibrugtagningsstart i uge 3. Ibrugtagning vil forløbe på samme vis, som det var tilfældet med Thyba-
nen, dvs. efter en fasemodel. Strategien, og herunder også rækkefølgen, drøftes fortsat med interessenter og
lokale myndigheder. For at sikre den bedst mulige migrering af Struer Station, som er en kompleks station, vil
Statusrapport (September 2020)
Fjernbane Vest
19/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 3: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio september, fra transportministeren
2264328_0020.png
den fase, hvor stationen ibrugtages, blive udvidet med en uge, hvilket bevirker, at ibrugtagning afsluttes i star-
ten af april. Ibrugtagning vil dermed fortsat være afsluttet i første halvår af 2021, som forudsat i Anlægsplanen.
NØGLEAKTIVITETER OG -LEVERANCER FREM TIL IBRUGTAGNING
Leverance
OKT
OKT
NOV
DEC
DEC
DEC
JAN
Specifik sikkerhedsdokumentation (SASC)
Teknisk dokumentation klar til interoperabilitetserklæring
Interoperabilitetserklæring (EC declaration) opnået
Ansøgning om ibrugtagningstilladelse
Lokoførertræning afsluttet
Opnåelse af ibrugtagningstilladelse
Ibrugtagningsstart
Ejer
Leverandør
Leverandør
BDK
BDK
Arriva/DSB
Trafikstyrelsen
BDK
Uge
42
44
48
49
51
51
Uge 3 2021
Når strækningen ibrugtages er det desuden Banedanmarks forventning, at der implementeres en løsning på et
problem, som lige nu opleves med forbindelsen mellem togene og radioblokcentret. Forbindelsesproblemet
skaber udfordringer for driften på de allerede migrerede strækninger, og det er derfor vigtigt, at en løsning im-
plementeres hurtigst muligt, da de driftsmæssige udfordringer bliver større, jo flere strækninger der er i drift
med ERTMS. Der er dialog med Thales, som har identificeret en løsning på problemet ved at modificere en rou-
ter, og Banedanmark presser på for en hurtig løsning. Leverandøren melder, at løsningen presser tidsplanen
ikke bare for denne strækning, men også for den efterfølgende softwareopgradering, DK2.1, hvilket Banedan-
mark udfordrer kraftigt.
6.3.2 Softwareopgradering DK2.1 (EDL, RO8 og RO5)
Juni 2021
Design/Scope
Testforløb
afsluttes
2020
Ibrugtagningstilladelse
JUN21
Ibrugtagning
Senest medio 2021
Scope frosset
JUN 2021
Risiko: Middel
Der er ingen ændringer til milepælsoverblikket siden sidst, men som beskrevet ovenfor, skal leverandøren leve-
re en løsning på et forbindelsesproblem, hvilket de melder sætter tidsplanen for DK2.1 under pres. Opgraderin-
gen skal efter planen implementeres i juni 2021, og det er også fortsat Banedanmarks forventning, at det vil ske.
Opgraderingen skal være sket inden ibrugtagning af RO4, (Vejle)-Holstebro-Herning-(Skanderborg) for ikke at
påvirke udrulningen i Vestdanmark.
Softwaren testes fortsat i Banedanmarks testlaboratorium, Joint Test Lab (JTL). Fremdriften følges nøje af Ba-
nedanmark.
Risikoniveauet er fortsat klassificeret som middel. Der er 60-100 % risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder,
hvilket vurderes i forhold til opgradering af EDL, RO8 og RO5 i juni 2021.
6.3.3 (Vejle)-Holstebro-Herning-(Skanderborg) (RO4)
2. halvår 2022
Design*
Gennemført
Installation
færdig
DEC20
Testforløb
afsluttet
3. kvt.2021
•Ibrugtagn.
-tilladelse
1. kvt. 2022
Godkendt
ibrugtagning
SEP22
Risiko: Ubetydeligt
3 mdr.
Ibrugtagning
Anlægsplan
2. halvår 2022
*Signalling Layout er godkendt for strækningen
Statusrapport (September 2020)
Fjernbane Vest
20/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 3: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio september, fra transportministeren
2264328_0021.png
Der er ingen ændringer til milepælsoverblikket. Installationsarbejdet er stort set afsluttet på den nordlige del af
strækningen, og arbejdet forløber planmæssigt på den sydlige del.
Risikoniveauet er klassificeret som ubetydeligt. Der er 10-20 % risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder, hvilket
måles imod ibrugtagning i september 2022.
6.3.4 (Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-(Herning) (RO6)
2. halvår 2023
Design
Installation
færdig
SEP21
Testforløb
afsluttet
•Ibrugtagnings-
tilladelse
Ibrugtagning
Anlægsplan
2. halvår 2023
FEB21
2. kvt. 2022
4. kvt. 2022
1. kvt 2023
Risiko: Højt
Planen for strækningen drøftes stadig med leverandøren. Den foreløbige plan tilsiger ibrugtagning i 1. kvartal
2023, og dermed indenfor Anlægsplanen. En række udfordringer gør dog, at risikoniveauet denne gang er øget
fra middel til højt. Vurderingen er, at der nu er 60-100 % risiko for en forsinkelse på 3-4 måneder, hvilket er vur-
deret ift. ibrugtagning i 1. kvartal 2023.
6.3.5 (Fredericia)-Aarhus-Aalborg Lufthavn (RO1)
Ultimo 2024 (RO1nord) /ultimo 2025 (RO1syd)
Design
Afventer planlægning
Installation
færdig
Afventer
planlægning
Testforløb
afsluttet
Afventer
planlægning
Godkendt
ibrugtagning
Afventer
planlægning
Ibrugtagning
Anlægsplan
RO1 Nord
ULT24 (K26)
Ibrugtagning
Anlægsplan
RO1 Syd ULT25
(K26)
Der arbejdes fortsat på en detaljeret plan for strækningen. Det er Banedanmarks forventning, at den nordlige
del af strækningen kan ibrugtages ultimo 2024, som forudsat. Ibrugtagning af Aarhus-Fredericia er udfordret af,
at ibrugtagning af Aarhus H formentlig først kan ske i påsken 2026. Der vil derfor nok blive brug for en justering
af Anlægsplanen, så ibrugtagning af den sydlige del af strækningen udskydes til første halvår 2026. Milepælen
er derfor gul denne gang. Ibrugtagning af Aarhus-Fredericia er i øvrigt bundet af, at DSB har brug for at kunne få
IC4 til Aarhus frem til medio 2025. Desuden skal alle IC3 (inkl. Indusi) i udgangspunktet være udrustet, før den
sydlige del af strækningen kan ibrugtages. Risikovurderingen udestår, indtil en plan foreligger.
6.3.6 Efterfølgende strækninger
Som beskrevet ovenfor er strategien for implementeringen af Signalprogrammet lagt på en måde, så det sikres,
at det er et stabilt system, som er i drift på strækninger i Nord-, Vest- og Midtjylland,
inden
det udrulles på ho-
vedstrækningen Fredericia-Aarhus-Aalborg.
Statusrapport (September 2020)
Fjernbane Vest
21/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 3: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio september, fra transportministeren
2264328_0022.png
7
Overordnet status:
Fjernbane Øst
I juni 2020 blev der implementeret en række fejlrettelser på strækningen Roskilde-Køge, som den 15. december
2019 blev den første strækning i Østdanmark, der overgik til det nye signalsystem. Inden implementeringen af
fejlrettelserne blev der observeret enkelte driftsudfordringer. Som forventet er der sket forbedringer for driften
efter implementeringen, men der arbejdes på at gøre forbedringen stabil.
Der er i april 2020 indgået aftale med Alstom, som på baggrund af en detaljeret planlægning bekræfter, at
strækningen Køge-Næstved kan tages i brug til juni 2021, Mogenstrup-Nykøbing Falster til ultimo 2021 og Kø-
benhavn-Ringsted til ultimo 2022. Da den samlede plan for udrulningen af Signalprogrammet i Østdanmark
fortsat genbesøges, fastholdes projektets samlede status som gul. Første udkast til en samlet udrulningsplan er
nu stort set på plads, og de kommercielle forhandlinger fortsætter i løbet af efteråret. Der er dog endnu dialog
om at fastlægge en plan for den sidste tredjedel af de avancerede funktionaliteter i Traffic Management Syste-
met.
7.1 Kritisk vej og fremdrift
Østprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen, og er visualiseret af proceslinjen
herunder. Fokus er på at ibrugtage teststrækningerne Roskilde-Køge-Næstved og derefter prioritere Mogen-
strup-Nykøbing F. På Mogenstrup-Nykøbing F. er implementeringen af det nye signalsystem en forudsætning
for fuld drift. Strækningen skal desuden elektrificeres, før elektriske tog indsættes. Der er i april 2020 indgået
aftale med Alstom om, at Den ny bane, København-Ringsted ibrugtages i slutningen af 2022. Derudover skal
Signalprogrammet sikre et driftsstabilt produkt forud for ibrugtagning af København-Peberholm. Forsinkelsen
af Odense-Svendborg påvirker ikke de kritiske strækninger, og det samlede projekt forventes gennemført se-
nest 2030.
4. kvt. 2019
Ibrugtagning af
Roskilde-Køge
(Øst EDL Nord)
Gennemført DEC19
2. kvt 2021
Ibrugtagning af
Køge-Næstved
(Øst EDL Syd)
4. kvt. 2021
Ibrugtagning af
Mogenstrup-
Rødby.
(Forudsætning for
elektrificering af
strækning) samt
indsætte eltog til
Nykøbing F.
December 2022
Ibrugtagning af
Den ny bane,
København-
Ringsted
2025
Driftsstabilt
produkt
4. kvt. 2025
Ibrugtagning af
København-
Peberholm
7.2 Særligt om COVID-19 og fremdrift
Som rapporteret sidst varslede Alstom allerede i august en forsinkelse af den næste strækning, Køge-Næstved,
hvilket bl.a. skyldes, at nogle af Alstoms medarbejdere, som står for systemudvikling, pt. på 7. måned er hjem-
sendt for at undgå smittespredning. Forsinkelsen er nu blevet konkretiseret til fire måneder før mitigerende
handlinger.
7.3 Overblik over status for aktive strækninger
I dette afsnit følges de aktive strækninger, dvs. de strækninger, hvor arbejdet er igangsat. De resterende, efter-
følgende strækninger behandles i det afsluttende afsnit. Her er det Banedanmarks Anlægsplan, som udgør
plangrundlaget, og planen forventes overholdt.
Statusrapport (September 2020)
Fjernbane Øst
22/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 3: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio september, fra transportministeren
2264328_0023.png
7.3.1 Softwareopgradering (EDL N2) af teststrækning (Roskilde)-(Køge) (EDL N)
Medio 2020
Fejlrettelserne blev planmæssigt implementeret på strækningen i juni 2020. De har, som forventet, haft en posi-
tiv indvirkning på driften, hvor der hidtil har været observeret enkelte driftsudfordringer, men der arbejdes på at
gøre forbedringen stabil.
For at kunne tilføje de yderligere funktionaliteter, som danner grundlag for at kunne løfte de restriktioner, som
lige nu efterleves på strækningen, har Banedanmark, som rapporteret tidligere, besluttet, at det vil være nød-
vendigt med endnu én dags testkørsel (Trial Run). Denne test var planlagt gennemført den 20. september, men
måtte desværre aflyses pga. tekniske udfordringer hos leverandøren. Det er fortsat Banedanmarks forventning,
at testen skal gennemføres, men det er endnu ikke klarlagt, hvornår det kan blive. Det er nu også Banedan-
marks tilgang, at de yderligere funktionaliteter sandsynligvis først tilføjes ifm. ibrugtagning af den næste stræk-
ning, Køge-Næstved, i 2021.
7.3.2 Teststrækning Køge-(Næstved) (EDL S)
1. halvår 2021
Design
•Gennemført
Installation
afsluttet
•Gennemført
AUG20
Testforløb
afsluttet
•MAR21
Ibrugtag-
ningstillad.
•JUN21
Godkendt
ibrugtagning
•JUN21
•Risiko:
Middel
Ibrugtagning
Anlægsplan
1. halvår 2021
Siden sidst har Alstom konkretiseret deres meldte forsinkelse af ibrugtagning. Forsinkelsen estimeres til fire
måneder, og der pågår nu drøftelser med Alstom vedr. mulige mitigerende handlinger. Det er Banedanmarks
forventning, at dele af forsinkelsen vil kunne håndteres, så den samlede forsinkelse nedbringes, men Banedan-
mark forventer ikke, at hele forsinkelsen kan indhentes. Milepælene fastholdes gule ovenfor, indtil der forelig-
ger en endelig vurdering af forsinkelsens omfang.
Installationsarbejdet er afsluttet, og eneste udestående i den forbindelse er, at visse installationer, som planlagt,
først kan gennemføres ifm. ibrugtagning.
Risikoniveauet er fortsat klassificeret som middel. Meldingen om de fire måneders forsinkelse kom så sent i
rapporteringsprocessen, at det ikke har været muligt at foretage en ny risikovurdering. Vurderingen er derfor
fortsat, at der er 60-100 % risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i
juni 2021.
7.3.3 Mogenstrup-Rødby (RO7 syd)
1. halvår 2022
Design
DEC20
Installation
SEP21
Testforløb
AUG21
Ibrugtagningsti
lladelse
NOV21
Godkendt
ibrugtagning
DEC21
Risiko: Middel
6 mdr..
Ibrugtagning
Anlægsplan
1. halvår 2022
Note: Signalprogrammet ibrugtages på strækningen i december 2021. Fra juli 2021 og til strækningen ibrugtages med ERTMS køres der med en
trafikal løsning, som muliggør ét tog i timen i hver retning.
Der er ingen ændringer til milepælsoverblikket. Alstom vurderer, at den varslede forsinkelse af Køge-Næstved
ikke får konsekvenser for RO 7. Banedanmark forventer derfor fortsat, at ibrugtagning kan ske i december 2021
og dermed indenfor Anlægsplanen. Ibrugtagningsmilepælen fastholdes dog gul, indtil det er undersøgt til-
strækkeligt.
I forbindelse med ibrugtagning af strækningen vil trafikstyringssystemet bl.a. udvides til at kunne håndtere
klapbroer som den over Guldborgsund ved Nykøbing Falster.
Risikoniveauet er uændret siden siden sidst, og er klassificeret som middel. Der er 40-60% risiko for en forsinkel-
se på 1-2 måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i december 2021.
Statusrapport (September 2020)
Fjernbane Øst
23/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 3: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio september, fra transportministeren
2264328_0024.png
7.3.4 København-Ringsted (RO1)
December 2022
Signallayout
godkendt
JAN21
Installation
OKT21
Testforløb
NOV22
Ibrugtagningstill.
DEC22
Godkendt
ibrugtagning
DEC22
Risiko: Middel
Ibrugtagning
Anlægsplan
December 2022
Der er ingen ændringer til milepælsoverblikket, og ibrugtagning forventes fortsat i december 2022.
Risikoniveauet er uændret og klassificeres fortsat som middel. Der er 10-20 % risiko for en forsinkelse på 3-4
måneder, hvilket måles imod ibrugtagning i december 2022.
7.3.5 (Odense)-Svendborg (RO10)
Under genplanlægning. Ibrugtagning 2024-2026
Design*
•Gennemført
NOV17
* Signalling Layout
det initiale design
er færdiggjort. Teknisk detaildesign fortsætter sideløbende med installationsarbejdet (bl.a. grundet det
store antal overkørsler på strækningen).
Installation
Testforløb
afsluttet
Ibrugtag.-
tillad.
Godkendt
ibrugtagning
Ibrugtagning
Anlægsplan
2024-2026
Planlægningen af strækningen indgår som en del af den generelle genplanlægning af Østprojektet. Indtil andet
er aftalt, arbejder leverandøren videre med installationerne på strækningen, om end med begrænsede ressour-
cer. Ibrugtagning forventes at kunne ske mellem 2024 og 2026. Såfremt der opstår ledig kapacitet hos Alstoms
underleverandør, vil Banedanmark sikre, at det afsøges, om der kan udføres yderligere installationsarbejde på
Svendborgbanen. Dette for at risikomitigere og skabe fremdrift.
Svendborgbanen er en del af en samlet udrulningsplan for Østdanmark, og det har derfor været nødvendigt at
prioritere implementering af ETCS på visse strækninger grundet tætte bindinger til øvrige projekter på jernba-
nen. I denne overvejelse indgik eksempelvis afhængigheden mellem udrulningen af Signalprogrammet, elektri-
ficeringen af jernbanenettet og hensynet til, at DSB’s nye eltog Fremtidens Tog skal kunne køre, når de er klar
til at blive idriftsat, forventeligt fra 2024 og frem. Da Svendborgbanen ikke har særlige bindinger til andre jern-
baneprojekter, har det i stedet været nødvendigt at prioritere andre strækninger først.
7.3.6 Efterfølgende strækninger
Når Mogenstrup-Rødby og den ny bane København-Ringsted er ibrugtaget, vil de næste strækninger, der over-
går til det nye signalsystem, være Storstrømsbroen og Nordvestbanen, som nu er fremrykket til ultimo 2024.
Fremover vil rapporteringen derfor også følge Nordvestbanen. Den resterende del af udrulningsplanen genbe-
søges i forbindelse med den igangværende genplanlægning.
Statusrapport (September 2020)
Fjernbane Øst
24/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 3: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio september, fra transportministeren
2264328_0025.png
8
Overordnet status:
S-bane
Projektet følger planen, der betyder, at det nye signalsystem er udrullet på alle strækninger i 2022. På den bag-
grund er status grøn. Der er en afhængighed mellem fremdriften på den tekniske løsning af glatte skinner og
ibrugtagning af den næste strækning, RO Nord. Dvs., at RO Nord først sættes i drift, når der er sikkerhed for, at
den tekniske løsning kan implementeres inden løvfaldssæsonen 2021.
8.1 Kritisk vej og fremdrift
Proceslinjen herunder afspejler udrulningsplanen fra efteråret 2019.
December 2021
(januar 2022)
Januar 2021
Juni 2021
Sept. 2022
RO Nord: Farum-
Nordhavn, Hellerup-
Nordhavn og Ringbanen
Teknisk løsning af glatte
skinner
RO Center: Nordhavn-
Carlsberg/ Sydhavn
RO Syd: Sydhavn-Køge og
Carlsberg-Frederikssund/
Høje Taastrup
8.2 Særligt om COVID-19 og fremdrift
Der er ingen kendte konsekvenser af Corona-situationen for Signalprogrammets udrulning af CBTC på S-banen.
8.3 Overblik over status for aktuelle strækninger
8.3.1 Farum-Nordhavn, Hellerup-Nordhavn og Ringbanen (RO Nord)
Januar 2021
Ibrugtagningsforummet for strækningen er nedsat, og derfor udgår milepælsoverblikket fra og med denne rap-
portering. Frem til ibrugtagning følges fremdriften i en tabel over nøgleleverancer og -aktiviteter, som vil frem-
gå fra næste rapport.
Den næste større aktivitet på strækningen er gennemførelsen af en systemtest (System FAT), som skal teste
fejlrettelser og sike, at systemet er klar til at blive sat i drift. Testen finder sted sidst i september/start oktober.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og klassificeres som ubetydeligt. Der er 10-20% risiko for en forsinkelse på
1-2 måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i januar 2021.
8.3.2 Teknisk løsning af glatte skinner (Moving Speed Restriction, MSR)
Juni 2021
Design
•OKT20
Test*
•NOV20
Ibrugtagningstilladelse
JUN21
Ibrugtagning
Juni 2021
•Risiko:
Middel
*Test gennemføres på Early Deployment Strækningen og RO2
Statusrapport (September 2020)
S-bane
25/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 3: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio september, fra transportministeren
2264328_0026.png
Løsningen, som håndterer hovedproblemet omkring glatte skinner, forventes fortsat implementeret i somme-
ren 2021, og dermed inden løvfaldssæsonen 2021, som forlangt af Banedanmark. Det er fortsat en forudsæt-
ning, at Banedanmark har vished for, at løsningen er implementeret inden løvfaldssæsonen 2021, før RO Nord
ibrugtages. Derfor følger Banedanmark nøje fremdriften frem mod testen af løsningen i november. Testen
foregår på Farum-fingeren og på strækningen (Jægersborg)/Klampenborg-Svanemøllen/Ryparken (RO2). De
tidligere rapporterede resterende problemstillinger forårsaget af glatte skinner, som skal håndteres efter den
tekniske løsning er implementeret, erstattes af procedurer.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på
3-4 måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i juni 2021.
8.3.3 Nordhavn-Carlsberg/Sydhavn (RO Center)
Januar 2022
Design*
•Gennemført
SEP19
Installation
•SEP20
•OKT20
Test*
•AUG21
Ibrugtagnings-
tilladelse
•DEC21
Ibrugtagning
Januar 2022
•Risiko:
Middel
*Anden operationelle test
Eneste ændring siden sidst er, at installationsarbejdet først vil blive færdiggjort i oktober (mod september sidst),
men uden konsekvenser for de efterfølgende milepæle. Milepælen er udelukkende gul for at vise ændringen.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på
3-4 måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i januar 2022.
8.3.4 Sydhavn-Køge og Carlsberg-Frederikssund/Høje Taastrup (RO Syd)
September 2022
Ibrugtagning
September 2022
OKT22
Risiko: Middel
Design
Installation
Test*
Ibrugtagningstill.
OKT20
SEP21
OKT21
MAR22
SEP22
OKT22
*Operationel test (der foretages i udgangspunktet kun én på denne strækning)
Der er lagt en plan for, hvordan installationsarbejdet skal forløbe, som betyder, at arbejdet planlægges efter et
nyt sporspærringsmønster, der tilgodeser DSB’s drift. Lige nu bevirker
det, at arbejdet først vil være afsluttet i
oktober 2021, hvilket vil medføre en mindre forsinkelse af ibrugtagning, som rykkes ind i oktober. Mitigeringer
er identificeret og undersøges i forsøget på at håndtere forsinkelserne inden for den aftalte plan for ibrugtag-
ning. Milepælene ovenfor er derfor gule for at flage den mulige forsinkelse.
Risikoniveauet er uændret og fortsat klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 3-4
måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i september 2022.
Statusrapport (September 2020)
S-bane
26/27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 3: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio september, fra transportministeren
2264328_0027.png
8.3.5 Afsluttende leverancer
April 2023
Design
•SEP21
Installation*
•JUN22
Test**
•AUG22
Ibrugtagningstillad
else
MAR23
Ibrugtagning
Marts 2023
•Risiko:
Middel
* Dette er forberedende arbejder til installation. Selve installationen finder sted ifm. ibrugtagning.
**Factory Acceptance Test (FAT) af systemet
Den mulige forsinkelse af RO Syd pga. det nye sporspærringsmønster til installationsarbejdet har en direkte
konsekvens for disse leverancer, som også forsinkes en smule, så ibrugtagning
hvis ikke forsinkelsen af RO Syd
kan mitigeres
rykkes fra slut marts til start april.
Det er tidligere rapporteret, at leverancen inkluderer etablering af grænseflader til fjernbanenettet. Dette er
ikke længere tilfældet, hvilket skyldes de knappe valideringsressourcer, som det pt. er uvist, hvornår kan tilde-
les. Det ændrer dog fortsat ikke ved, at det nye signalsystem forventes udrullet og ibrugtaget på alle stræknin-
ger på S-banen i 2022.
Leverancen omhandler bl.a. ændringer påkrævet ifm. den nye station Favrholm og hastighedsopgraderingen
mellem Jægersborg og Holte, som var ændringer, der ikke var kendte ved indgåelsen af kontrakten.
Risikoniveauet er uændret og fortsat kvalificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 1-2 må-
neder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i marts 2023.
Statusrapport (September 2020)
S-bane
27/27