Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del Bilag 23
Offentligt
2285288_0001.png
Civilsamfundets anbefalinger til regeringens handlingsplan for implementering af 2030-
dagsordenen og opnåelse af Verdensmålene
Regeringens udmelding om en kommende handlingsplan for implementering af 2030-dagsordenen og opnåelse
af Verdensmålene er vigtig. Den er vigtig, fordi 2030-dagsordenen og herunder
Verdensmålene er en politisk
ramme, der giver et helhedsbillede på tværs af politikområder
af, hvor langt vi er fra at leve i et bæredygtigt
Danmark; hvilken effekt Danmarks internationale arbejde har; og hvilke handlinger, regeringen ønsker at sætte i
værk for at sikre fremdrift.
Den udfordrende situation, som Covid-19 sætter Danmark og verden i, har skabt et endnu større behov for én
samlende handlingsplan. Virussens udbredelse har betydet, at vi som verdenssamfund med ét har rykket os
markant længere fra at nå Verdensmålene; flere befolkningsgrupper er havnet i fattigdom, færre børn og unge er
i uddannelse, mange har mistet deres job, natur-, miljø- og klimaaftaler er ikke blevet fornyet, marginaliserede
mennesker er blevet endnu mere udsatte og flere borgere har oplevet at få deres rettigheder krænket. Danmark
og hele verden skal genstartes på ny. Verden før Covid-19 var ikke just bæredygtig, men
nu er muligheden for at
lave en bæredygtig genstart
og ”build
forward
better a d gree er”.
Hvis den kommende handlingsplan bygger
på reelle transformative handlinger, kan den blive dét fundament, som sikrer, at Danmarks fremtid bliver
bæredygtig.
Danmark er en progressiv og anerkendt international aktør i arbejdet for at realisere Verdensmålene.
Danmarks
indflydelse i internationale forhandlinger og diplomati vil styrkes yderligere,
hvis regeringen kan fremvise
arbejde på nationalt plan, der netop sammentænkes med og indeholder alt det, som den danske regering
arbejder for i udlandet; involvering af civilsamfund, løsninger på natur- og klimaområdet, respekt for
menneskerettigheder, fokus på at marginaliserede og udsatte grupper ikke bliver
left behind,
arbejde for at
fastholde og udvikle demokratiet, og ikke mindst samtænkning af handling på tværs af forskellige politikområder.
Ude i det da ske sa fu d fylder Verde s åle e ere og ere la dt NGO’er, irkso heder, ko
u er,
regioner, foreninger, institutioner og borgere. I vores øjne skyldes det, at Verdensmålene tilsammen tegner en
vision for samfundet, som rigtig mange kan se sig i og gerne vil bidrage til.
Verdensmålene er nemlig en social
kontrakt ikke blot mellem lande, men ikke mindst mellem borgere og beslutningstagere.
Vi er derfor glade for, at
regeringen udtrykker et ønske om at give handlingsplanen en bred legitimitet og åbne
processen for udarbejdelsen af handlingsplanen,
så interesserede borgere og aktører i det danske samfund kan
give deres bidrag til, hvad handlingsplanen kan og bør indeholde.
Den mulighed vil Globalt Fokus
1
og 92-gruppen
2
hermed benytte til at præsentere indholdsmæssige punkter, som
vi mener bør være en del af en ambitiøs handlingsplan. En handlingsplan der formår at sætte retning for den
nødvendige omstilling, som det kræver at nå målene, og som giver håb for den fremtid gennemførelsen af
Verdensmålene stiller os i udsigt:
1
Globalt Fokus er en samlende platform for danske foreninger og folkelige organisationer, engageret i internationale
udviklings-, miljø- og humanitære aktiviteter.
2
92-gruppen
Forum for Bæredygtig Udvikling, er et samarbejde mellem 23 danske miljø- og udviklingsorganisationer
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 23: Civilsamfundets anbefalinger til regeringens handlingsplan for implementering af 2030-dagsordenen og opnåelse af Verdensmålene
2285288_0002.png
Regeringen bør i samarbejde med eksperter udarbejde en forudgående analyse af, inden for hvilke
områder Danmark er længst fra at nå Verdensmålene. En sådan
’gap-a alyse’
skal være udgangspunkt
for regeringens fokus i handlingsplanen, som bør være at
prioritere de mål og delmål, som Danmark er
længst fra at nå
både nationalt og i henhold til Danmarks globale ansvarlighed.
Vores Mål-rapportens
indikatorer, udarbejdet af Danmarks Statistik på initiativ af 2030-Panelet, er et konkret værktøj, som
regeringen bl.a. bør udvælge mål og delmål på baggrund af, i samspil med de globale indikatorer.
I tråd med internationale anbefalinger
3
bør regeringen indskrive et afsnit, hvori
del-strategier, del-
handlingsplaner og ministeriers arbejde på tværs af forskellige politikområder indtænkes som
nødvendige led i opnåelsen af Verdensmålene.
I samme afsnit bør indskrives en anerkendelse af, at
handlinger inden for landets grænser har positive/negative bæredygtige konsekvenser uden for landets
grænser (og omvendt).
Regeringens handlingsplan bør reflektere Verdensmålenes holistiske natur ved at sammenkoble
Danmarks indsats for Verdensmålene ude med indsatsen inden for Danmarks grænser. Tidligere har
Danmarks internationale indsats for Verdensmålene været beskrevet i den udviklingspolitiske strategi.
Nu hvor regeringen både har annonceret en nye udviklingspolitisk strategi, en udenrigspolitisk strategi og
en handlingsplan for Verdensmålene
samtidig med, at Danmark internationalt tager lederskab på
Buildi g Ba k Better a d Gree er og e styrket
civilsamfundsstemme i FN-processer - vil det være
oplagt,
at sammentænke indsatser ude og hjemme i højere grad
og sikre synergi og
sammenhængende politikker.
Regeringen bør integrere
e eskerettigheder og ”Leave o o e behi d”
som grundlæggende
principper i handlingsplanen. Verdensmålene er først opfyldt, når de er opfyldt for alle, og det er dem,
der er længst fra at nå målene, som skal hjælpes først. Samtidig skal ingen
hverken i ind- eller udland -
opleve at få deres rettigheder krænket på grund af danske politiske handlinger. I stedet skal politiske
handlinger
som skrevet i aftalen bag 2030-dagsordenen
4
- nå ud til de udsatte og marginaliserede dele
af samfundet, der er længst fra at opleve en bæredygtig udvikling i deres liv. Tre konkrete initiativer bør
derfor indskrives i handlingsplanen:
Alle lo forslag skal ha e o ligatorisk Lea e o o e ehi d
-vurdering inden vedtagelse.
Efterlevelsen af Danmarks internationale menneskerettighedsforpligtelser skal være et bærende
princip for handlingsplanen.
FN's principper for menneskerettigheder og erhverv skal implementeres konsekvent både
nationalt og internationalt for at sikre, at positive bidrag til opnåelsen af verdensmålene fra
erhvervssektorens side ikke kompromitteres af krænkelser af menneskers eller
befolkningsgruppers rettigheder i ind- eller udland. Danmark bør således, i lighed man andre
europæiske lande, vedtage lovgivning om nødvendig omhu/due diligence for erhvervslivet i
overensstemmelse med FN’s retningslinjer. Det bør også gøres muligt for ofre for grove
menneskerettighedskrænkelser i ind- og udland, der måtte involvere danske virksomheder, at
føre civile retssager i Danmark.
Det er positivt, at screening af lovforslag og konsekvensanalyse af udvalgte lovforslag i forhold til
effekten på Verdensmålenes opnåelse, blev testet af i foråret 2020.
Regeringen bør stadfæste
konsekvensanalysen i handlingsplanen som et permanent instrument
og indskrive, hvordan den
forudgående screening skal tilrettelægges, samt opstille kriterier for konsekvensanalysen, herunder,
hvordan principperne bag menneskerettigheder og
Lea e o o e ehi d
princippet integreres.
3
4
https://www.oecd.org/gov/pcsd/recommendation-on-policy-coherence-for-sustainable-development-eng.pdf
FN Resolutio 7 / Tra sfor i g our orld: the
Age da for Sustai a le De elop e t , § og §7 e
2
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 23: Civilsamfundets anbefalinger til regeringens handlingsplan for implementering af 2030-dagsordenen og opnåelse af Verdensmålene
2285288_0003.png
Regeringen bør indskrive
én samlet mekanisme for evaluering, monitorering og opfølgning
på sit
arbejde med at fremme Verdensmålene. Mekanismen skal indeholde:
Brug af det globale indikatorsæt, som Danmarks Statistik årligt rapporterer på frem for egne
opsatte i dikatorer. Dertil ka Vores Mål
-projektet
5
med nationale indikatorer integreres.
For at styrke sammenhængskraft i regeringens politikker bør regeringen indskrive
procesindikatorer i handlingsplanen, der måler graden af regeringens sammentænkning
af politikker. OECD har udgivet kvalificerede bud på indikatorer
6
.
Fremlæggelse af årlig statusrapport på opnåelsen af Verdensmålene og Danmarks internationale
bidrag, udarbejdet af en uafhængig instans.
Gennemførelse af årlig diskussion blandt Folketingets partier i Folketingssalen på baggrund af
den årlige statusrapport.
Udarbejdelse af et Voluntary National Review (VNR) hvert tredje år i forbindelse med FN-
topmødet High Level Political Forum (HLPF)
Udarbejdelsen af regeringens VNR-rapport bør starte et år før med bred inddragelse af
aktører på tværs af det danske samfund.
Regeringens VNR-rapport skal fremlægges nationalt i Folketinget, igennem en national
høri g og fre lægges til FN’s europæiske regio ale foru for æredygtighed
før
regeringen præsenterer VNR-rapporten til HLPF.
Regeringen skal styrke det globale civilsamfunds stemme i VNR-processen og til HLPF, og
gå forrest ved at forpligte sig til at sikre civilsamfundets stemme under HLPF i forbindelse
med Danmarks præsentation, for eksempel via taletid og mulighed for opfølgende
spørgsmål.
Regeringen bør indskrive i handlingsplanen, at regeringen i forbindelse med hver anbefalingsrunde i
internationale fora, for eksempel Voluntary National Review, Den Universelle Periodiske Bedømmelse
u der FN’s Me eskerettighedsråd og Det Europæiske Se ester,
vil vurdere anbefalingerne op imod
deres positive bidrag til opnåelsen af Verdensmålene og
integrere anbefalingerne i handlingsplanen.
Regeringen bør indskrive
oprettelsen af en fast interministeriel gruppe
med Statsministeren eller
Finansministeren som formand. Det vil sikre koordination og ejerskab for dagsordenen på højeste
niveau.
I forbindelse med offentliggørelse af handlingsplanen, bør regeringen
nedsætte et tværsektorielt forum,
bestående af repræsentanter fra erhvervsliv, civilsamfund, kommuner, tænketanke og universiteter, og
andre interessenter (et multi-stakeholder forum). Dette forums opgave skal være dels at rådgive
regeringen, især med hensyn til at styrke tværpolitisk sammentænkning og at monitorere arbejdet med
at fremme verdensmålene; dels at understøtte folkeoplysning om verdensmålene i bredeste forstand og
dermed at sikre handlingsplanens størst muligt forankring i befolkningen.
Regeringen bør i handlingsplanen opridse en
plan for finansiering af Danmarks arbejde for opnåelsen af
Verdensmålene
både i ind- og udland.
Planen kan inkludere offentlig støtte, offentlige investeringer,
bæredygtig økonomisk afgiftspolitik, stigning i Danmarks udviklingsbistand og mobilisering af private
ressourcer.
Regeringen bør indskrive i handlingsplanen, at 2030-dagsordenen integreres i Finansloven
i
første omgang med henblik på at sætte midler af til initiativer inden for de mål og delmål, som
Danmark er længst fra at nå. På sigt med henblik på at lade Verdensmålene være guidende for
omfordeling af midler på Finansloven.
5
6
https://www.voresmaal.dk/
https://www.oecd.org/gov/pcsd/Draft%20proposal_PCSD%20process%20indicators.pdf
3