Statusrapportering om Næste generation
Digital Post for 2. kvartal 2020
Projektets status
Projektet følger den tidsmæssige og økonomiske baseline, der blev bevilliget af
Finansudvalget ved godkendelsen af aktstykke Æ den 26. september 2019.
Udviklingen af den nye Digital Post-løsning forløber planmæssigt, og går nu
ind i sidste fase frem mod overtagelsesprøven, der skal afvikles senest den 5.
maj 2021. Løsningen idriftsættes den 5. august 2021.
Udviklingsorganisationen og leverandørsamarbejdet er tæt forankret og forlø-
ber tilfredsstillende. Det er i samarbejde med Netcompany lykkedes at etablere
virtuelle arbejdsprocesser til sikring af fremdrift i projektet på trods af udfor-
dringer med hjemmearbejde mm. som følge af Covid19.
Projektets fremdrift
I 2. kvartal 2020 godkendte Digitaliseringsstyrelsen som planlagt Delleverance
1 med leverandøren Netcompany A/S den 18. maj 2020. Delleverancen blev
afsluttet med en prøve, hvor alle kravsatte tests blev gennemført og bestået.
I maj 2020 blev der indgået plan for ophør med den nuværende Digital Post-
leverandør e-Boks A/S. Planen skal sikre et godt forløb omkring overførsel af
data, herunder brugernes gamle post, til den nye løsning. Planen er efterføl-
gende blevet iværksat og første initiale testleverance modtaget.
Sideløbende med udviklingen af selve Digital Post-løsningen arbejdes på at
udvikle brugergrænseflader på borger.dk og Virk samt apps i samarbejde med
Erhvervsstyrelsen. Arbejdet forløber som planlagt.
Projektet har derudover gennemført et succesfuldt pilotmyndighedsforløb og
har igangsat implementeringsarbejdet hos myndighederne, som har en opgave
i at integrere til den nye løsning.
Særlige opmærksomhedspunkter i det kommende kvartal
Fortsætte det stærke og velfungerende samarbejde med Netcompany i den re-
sterende udviklingsfase frem mod overtagelsesprøven.
Fokus på fremsættelse af ny lov om Digital Post, som bl.a. sikrer utvetydig
hjemmel til at migrere brugernes eksisterende data til den nye løsning.
Tæt samarbejde med afgivende leverandør e-Boks om datamigrering og fortsat
dialog om muligheden for, at e-Boks og andre interesserede it-leverandører
kan vise Digital Post fra offentlige myndigheder som kommerciel visningskli-
ent i den nye Digital Post-løsning.
Løbende sikring af at myndighederne følger implementeringsplanen, samt for-
beredende arbejde i forbindelse med kommunikationskampagner til borgere
og virksomheder.