Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del Bilag 195
Offentligt
2450154_0001.png
UDKAST
Forslag
til
Lov om velfærd
§ 1.
Finansministeren offentliggør hvert år senest i august måned en op-
gørelse af væksten i det demografiske træk på det offentlige forbrug for
det følgende finansår.
Stk. 2.
Finansministeren kan bestemme den nærmere metode for opgørel-
sen af væksten i det demografiske træk.
§ 2.
Finansministeren opgør hvert år i august måned et skøn for realvæk-
sten i det offentlige forbrug for det følgende finansår. Realvæksten i det
offentlige forbrug skal som minimum modsvare væksten i det demogra-
fiske træk i henhold til § 1. Hvis realvæksten i det offentlige forbrug ikke
modsvarer væksten i det demografiske træk, skal finansministeren frem-
lægge tiltag, der kan sikre dette.
Stk. 2.
Under exceptionelle omstændigheder finder stk. 1 ikke anvendelse.
§ 3.
Finansministeren og indenrigs- og boligministeren udarbejder hvert
år en redegørelse om forvaltningen af loven. Finansministeren sender re-
degørelsen til Folketinget inden udgangen af august måned.
§ 4.
Loven træder i kraft den 1. juli 2022.
§ 5.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 195: Lovudkast: Forslag til lov om velfærd, fra finansministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Opgørelse af væksten i det demografiske træk
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Finansministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.2. Væksten i det offentlige forbrug på forslaget til finanslov
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Finansministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.3. Redegørelse til Folketinget
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Finansministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Konsekvenser for FN’s verdensmål
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Klima- og miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
2
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 195: Lovudkast: Forslag til lov om velfærd, fra finansministeren
UDKAST
1. Indledning
Lovforslaget tager udgangspunkt i, at det demografiske træk på velfærden
dækkes, sådan at pengene følger med i takt med, at der bliver flere børn og
ældre.
Regeringens forslag til en velfærdslov tager udgangspunkt i, at skønnet for
den offentlige forbrugsvækst på baggrund af de konkrete prioriteringer for
det kommende finansår (mindst) skal modsvare det opgjorte demografiske
træk i august måned. Det kan opfyldes ved de årlige forhandlinger om kom-
munernes og regionernes økonomi, på finanslovforslaget eller ved at frem-
lægge nye politiske initiativer i øvrigt. Såfremt den skønnede realvækst i det
offentlige forbrug ikke som minimum modsvarer det opgjorte demografiske
træk, fremlægger regeringen tiltag, der
sammen med den skønnede real-
vækst i det offentlige forbrug- modsvarer det opgjorte demografiske træk.
Tiltagene vil i givet fald skulle fremlægges i den årlige redegørelse, der i
medfør af lovforslaget foreslås årligt at skulle afgives til Folketinget i august
måned.
Med dette forslag forpligtes den til enhver tid siddende finansminister til at
prioritere en offentlig forbrugsvækst, der (mindst) modsvarer den demogra-
fiske udvikling i det kommende finansår, eller fremlægge tiltag, der kan
sikre dette.
Lovforslaget vil ikke ændre på, at de konkrete årlige velfærdsprioriteringer
fastlægges i finansloven og økonomiaftalerne med kommuner og regioner,
ligesom at serviceniveauet og antal medarbejdere på det enkelte sygehus,
plejehjem, børnehave mv. vil afhænge af de lokale behov og prioriteringer
ude i kommunerne og regionerne med respekt for aftalesystemet med KL
og Danske Regioner samt den demokratiske beslutningsproces i de enkelte
kommuner og regioner tæt på borgeren. Lovforslaget vedrører heller ikke
den geografiske fordeling af ressourcerne.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Opgørelse af væksten i det demografiske træk
2.1.1. Gældende ret
En opgørelse af væksten i det demografiske træk er ikke reguleret efter gæl-
dende ret.
2.1.2. Finansministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 195: Lovudkast: Forslag til lov om velfærd, fra finansministeren
2450154_0004.png
UDKAST
Det foreslås, at finansministeren hvert
år senest i august måned offentliggør
en opgørelse af væksten i det demografiske træk på det offentlige forbrug
for det følgende finansår.
Den foreslåede bestemmelse i velfærdslovens § 1 vil medføre, at finansmi-
nisteren skal foretage en opgørelse af væksten i det demografiske træk på
det offentlige forbrug for det følgende finansår.
Finansministeriet har gennem en årrække beregnet det demografiske træk,
herunder som input til de langsigtede fremskrivninger af dansk økonomi.
Overordnet vil det demografiske træk på det offentlige forbrug, som er et
mekanisk mål for ændringerne i det samlede udgiftstræk på det offentlige
forbrug drevet af den forventede demografiske udvikling, blive beregnet ved
mekanisk at sammenholde den forventede befolkningsudvikling med de se-
nest tilgængelige oplysninger for det samlede offentlige forbrug i national-
regnskabet, dvs. fastholdte enhedsudgifter, korrigeret for virkningen af sund
aldring svarende til den aktuelle metode til beregning af demografisk træk.
Det demografiske træk er en mekanisk beregning, som vil blive opgjort med
forbehold, og som bl.a. vil afhænge af den forventede befolkningsudvikling.
Generelt vil det gælde, at det særligt er ændringer i antallet af børn, unge og
ældre borgere, der vil have betydning for opgørelsen af væksten i det demo-
grafiske træk, da disse grupper typisk i højere grad benytter de offentlige
serviceydelser som fx daginstitutioner, folkeskole, pleje, sundhedsvæsenet
mv.
Det foreslås, at finansministeren hvert år senest i august offentliggør opgø-
relsen. Fristen skal ses i sammenhæng med tidspunktet for fremsættelse af
forslag til finanslov for det kommende finansår.
Opgørelsen af det demografiske træk vil således ske i forbindelse med den
mellemfristede fremskrivning, som ligeledes ligger til grund for fastlæggel-
sen af det nye udgiftsloft for det fjerde budgetoverslagsår på finanslovforsla-
get. Fremskrivningen præsenteres årligt ultimo august parallelt med forslag
til finanslov. Opgørelsen af det demografiske træk vil fremover ske på
samme tidspunkt som den mellemfristede fremskrivning og offentliggøres
af Finansministeriet.
Opgørelsen af væksten i det demografiske træk vil senest i august måned
blive offentliggjort på ministeriets hjemmeside på internettet.
4
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 195: Lovudkast: Forslag til lov om velfærd, fra finansministeren
UDKAST
Det foreslås, at finansministeren kan bestemme den nærmere metode for
opgørelsen af væksten i det demografiske træk.
Den foreslåede bestemmelse i velfærdslovens § 1, stk. 2, vil medføre, at
finansministeren kan bestemme den nærmere metode for opgørelsen af væk-
sten i det demografiske træk.
Dette vil kun være relevant i et tilfælde, hvor den tekniske, faglige og øko-
nomiske metode udvikles.
Det forudsættes, at finansministeren offentliggør den til enhver tid anvendte
metode på ministeriets hjemmeside på internettet.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1 og bemærkningerne hertil.
2.2. Væksten i det offentlige forbrug
2.2.1. Gældende ret
Det er ikke reguleret i gældende ret, at skønnet for realvæksten i det offent-
lige forbrug som minimum skal modsvare væksten i det demografiske træk
for det kommende finansår i august måned.
2.2.2. Finansministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det foreslås, at skønnet for realvæksten i det offentlige forbrug, som opgjort
i august måned, som minimum skal modsvare væksten i det demografiske
træk for det kommende finansår, eller at finansministeren alternativt skal
fremlægge tiltag, der kan sikre, at realvæksten i det offentlige forbrug mod-
svarer væksten i det demografiske træk.
Det offentlige forbrug indeholder forbruget i henholdsvis stat, regioner og
kommuner.
Den foreslåede bestemmelse i velfærdslovens § 2, stk. 1, vil medføre en
model, som tager udgangspunkt i, at skønnet for den offentlige forbrugs-
vækst på baggrund af de konkrete prioriteringer i finanslovforslaget og øko-
nomiaftalerne med kommuner og regioner og nye politiske initiativer i øv-
rigt (mindst) skal modsvare det opgjorte demografiske træk efter § 1. Så-
fremt den skønnede realvækst i det offentlige forbrug ikke som minimum
modsvarer det opgjorte demografiske træk, skal finansministeren fremlægge
tiltag, der kan sikre dette. Folketinget orienteres i givet fald herom.
Det forudsættes, at det er det officielle og centrale skøn for den reale offent-
lige forbrugsvækst i Økonomisk Redegørelse, der i øvrigt vil blive opgjort
5
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 195: Lovudkast: Forslag til lov om velfærd, fra finansministeren
UDKAST
ved inputmetoden (forstået som mængden af ressourcer, der bruges i frem-
stillingen af produkter, i stedet for mængden af produkter, der fremstilles),
der som minimum skal modsvare den opgjorte vækst i det demografiske
træk på tidspunktet for fremsættelsen af finanslovsforslaget inden udgangen
af august. Der udarbejdes i forbindelse med vurderingen i Økonomisk Re-
degørelse ét samlet skøn for den offentlige reale forbrugsvækst, der ikke
underopdeles på sektorer eller udgiftsområder. Realvæksten i det offentlige
forbrug vil blive opgjort i pct. med én decimal. Økonomisk Redegørelse er
en publikation, der offentliggøres af finansministeren på ministeriets hjem-
meside på internettet.
Det bemærkes for så vidt angår afgrænsningen af det offentlige forbrug, at
det offentlige forbrug vil være en nationalregnskabsmæssig opgørelse af de
offentlige udgifter til aflønning af offentligt ansatte og køb af varer og tje-
nester (fx medicin, undervisningsmaterialer og rengøring).
Med nationalregnskabet tilstræber Danmarks Statistik at give et helhedsbil-
lede af samfundsøkonomien. Nationalregnskabssystemet er et logisk og
sammenhængende sæt af definitioner og klassifikationer, uden hvilke det
ikke ville være muligt at skaffe sig et overblik over det umådeligt store antal
økonomiske transaktioner, der finder sted i samfundsøkonomien i løbet af
en periode.
Det vil således være Danmarks Statistiks opgørelse af det offentlige forbrug,
der vil blive lagt til grund for afgrænsningen af det offentlige forbrug.
Den nationalregnskabsmæssige opgørelse af det offentlige forbrug omfatter
således udgifter til produktion af velfærdsydelser, herunder hospitalsopera-
tioner, ældrepleje, daginstitutionspladser, uddannelsespladser mv., men
også udgifter til bl.a. offentlig administration, politi, forsvar og køb af kon-
sulentydelser. Det offentlige forbrug vil ikke omfatte udgifter til bl.a. ind-
komstoverførsler, offentlige investeringer og offentlige tilskud. I det offent-
lige forbrug vil der heller ikke indgå udgifter til fx folkepension, sociale
overførsler, anlæg af sygehuse, tilskud til kollektiv transport m.v. Den of-
fentlige forbrugsvækst vil således heller ikke kunne sidestilles direkte med
en opgørelse (på budgetform) af nye velfærdsprioriteringer på finanslov-
forslaget.
Det bemærkes, at skønnet for den offentlige forbrugsvækst
ud over de
konkrete prioriteringer på finanslovforslaget mv.– også påvirkes af bl.a.
skønnet for pris- og lønstigninger, aktivitetsbaserede udgifter (fx aktive-
ringsindsatsen) og skønnet for de offentlige forbrugsudgifter i året forinden.
6
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 195: Lovudkast: Forslag til lov om velfærd, fra finansministeren
UDKAST
Det bemærkes endvidere, at den foreslåede model ikke indebærer bindinger
på den offentlige forbrugsvækst, således at pengene skal prioriteres til be-
stemte udgiftsområder.
Med lovforslaget skabes der dermed en ramme for offentlig velfærd, der er
åben og transparent, og som den til enhver tid siddende regering må stå på
mål for over for Folketinget og offentligheden.
Det foreslås, at § 2, stk. 1, ikke finder anvendelse under exceptionelle om-
stændigheder.
Den foreslåede bestemmelse i velfærdslovens § 2, stk. 2, vil medføre, at der
indbygges en undtagelsesklausul i velfærdsloven, således at forpligtelsen
efter § 2, stk. 1, ikke skal overholdes under exceptionelle omstændigheder.
Undtagelsesklausulen vil kunne finde anvendelse ved alvorlige økonomiske
tilbageslag, som har væsentlige konsekvenser for tilrettelæggelsen af finans-
politikken og for forbrugsvæksten i det kommende finansår. Undtagelses-
klausulen vil desuden kunne finde anvendelse ved usædvanlige begivenhe-
der uden for statens kontrol, som har væsentlige konsekvenser for tilrette-
læggelsen af finanspolitikken og for forbrugsvæksten i det kommende fi-
nansår.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 2 og bemærkningerne hertil.
2.3. Redegørelse til Folketinget
2.3.1. Gældende ret
Udarbejdelsen af en redegørelse til Folketinget om forvaltningen af vel-
færdsloven er ikke reguleret efter gældende ret.
2.3.2. Finansministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det foreslås, at finansministeren og indenrigs- og boligministeren udarbej-
der en redegørelse om forvaltningen af velfærdsloven. Det foreslås videre,
at denne redegørelse sendes til Folketinget af finansministeren hvert år in-
den udgangen af august måned.
Den foreslåede bestemmelse i velfærdslovens § 3 vil medføre, at finansmi-
nisteren og indenrigs- og boligministeren skal udarbejde en årlig redegø-
relse.
Redegørelsen skal indeholde en redegørelse for forvaltningen af lovens § 1
og § 2. Redegørelsen skal således indeholde en opgørelse og analyse af hen-
holdsvis det demografiske træk og realvæksten i det offentlige forbrug.
7
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 195: Lovudkast: Forslag til lov om velfærd, fra finansministeren
UDKAST
Redegørelsen skal redegøre herfor, såfremt § 2, stk. 1, ikke overholdes og i
hvilket omfang der foreligger exceptionelle omstændigheder efter § 2, stk.
2. Redegørelsen kan endvidere indeholde en orientering om tiltag med hen-
blik på at realisere den ønskede realvækst i det offentlige forbrug, hvis den
skønnede realvækst ikke svarer til det demografiske træk.
Den foreslåede bestemmelse i velfærdslovens § 3 vil medføre, at redegørel-
sen sendes til Folketinget. I denne sammenhæng stiller finansministeren og
indenrigs- og boligministeren sig til rådighed for en forespørgselsdebat i
Folketinget. Hermed får Folketinget mulighed for årligt at vurdere og debat-
tere administrationen af velfærdsloven og de grundlæggende ambitioner for
velfærdsstaten.
Det foreslås, at redegørelsen sendes til Folketinget hvert år inden udgangen
af august. Fristen skal ses i sammenhæng med tidspunktet for fremsættelse
af forslag til finanslov for det kommende finansår.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 3 og bemærkningerne hertil.
3.
Konsekvenser for FN’s
verdensmål
Lovforslaget tager udgangspunkt i, at den reale offentlige forbrugsvækst
(mindst) modsvarer den demografiske udvikling. Den konkrete udmøntning
af udgiftsvæksten i stat, kommuner og regioner aftales årligt ifm. finanslo-
ven og økonomiaftalerne. Lovforslaget har ikke direkte positive konsekven-
ser for FN’s verdensmål, men der forventes at opstå afledte positive konse-
kvenser for en række af FN’s verdensmål, herunder verdensmål 3 for sund-
hed og trivsel og verdensmål 4 for kvalitetsuddannelse.
I forhold til verdensmål 3 kan der være afledte positive konsekvenser speci-
fikt i forhold til delmål 3.8, hvorefter der skal opnås universel sundheds-
dækning, herunder adgang til essentielle sundhedsydelser af høj kvalitet og
adgang til sikker og effekt livsvigtig kvalitetsmedicin. Det kan fx være til-
fældet, hvis den offentlige forbrugsvækst udmøntes til at dække det demo-
grafiske træk i regionerne.
I forhold til verdensmål 4 kan der være afledte positive konsekvenser speci-
fikt i forhold til delmål 4.2, hvorefter alle piger og drenge skal sikres adgang
til dagtilbud af høj kvalitet, hvis den offentlige forbrugsvækst udmøntes til
at dække det demografiske træk i kommunerne, og delmål 4.4, hvorefter
antallet af unge og voksne, der har relevante færdigheder, herunder tekniske
og erhvervsrettede færdigheder og kompetencer for beskæftigelse, gode job
8
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 195: Lovudkast: Forslag til lov om velfærd, fra finansministeren
2450154_0009.png
UDKAST
og iværksætteri, øges væsentligt, hvis den offentlige forbrugsvækst udmøn-
tes til at dække det demografiske træk i staten.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget tager udgangspunkt i et ønske om, at realvæksten i det offent-
lige forbrug (mindst) skal modsvare væksten i det demografiske træk. Ud-
gifterne vil skulle tilrettelægges inden for de gældende finanspolitiske ram-
mer, som fastsættes i de mellemfristede planer. Lovforslaget vurderes såle-
des ikke umiddelbart at have økonomiske konsekvenser for det offentlige.
Lovforslaget vurderes ikke at have implementeringskonsekvenser for det
offentlige af betydning.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet mv.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
7. Klima- og miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klima- og miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den [8. september 2021] til den [1.
oktober 2021] været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisa-
tioner m.v.: samtlige ministerier, Danmarks Nationalbank, formandskabet
for de økonomiske råd, Rigsrevisionen, Kommunernes Landsforening, Dan-
ske Regioner, Akademikerne, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri og Fagbevægelsens
Hovedorganisation.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
9
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 195: Lovudkast: Forslag til lov om velfærd, fra finansministeren
2450154_0010.png
UDKAST
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
»Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
Ingen af betydning
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Klima- og miljø- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Ingen
Ingen af betydning
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forholdet til EU- Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
retten
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
10
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 195: Lovudkast: Forslag til lov om velfærd, fra finansministeren
2450154_0011.png
UDKAST
Gældende ret indeholder ikke i dag regler om en årlig opgørelse af væksten
i det demografiske træk.
Med lovforslagets
§ 1
foreslås det, at der offentliggøres en opgørelse af væk-
sten i det demografiske træk på det offentlige forbrug.
Det foreslås, at finansministeren
hvert
år senest i august måned
offentliggør
en opgørelse af væksten i det demografiske træk for det følgende finansår.
Det demografiske træk er en mekanisk beregning, som vil blive opgjort med
forbehold, og som bl.a. vil afhænge af den forventede befolkningsudvikling.
Det demografiske træk på det offentlige forbrug vil overordnet blive bereg-
net ved mekanisk at sammenholde den forventede befolkningsudvikling
med de senest tilgængelige oplysninger for det samlede offentlige forbrug i
nationalregnskabet, korrigeret for virkningen af sund aldring.
Opgørelsen af væksten i det demografiske træk vil senest i august måned
blive offentliggjort på ministeriets hjemmeside på internettet.
Det foreslås i
stk. 2,
at finansministeren kan bestemme den nærmere metode
for opgørelsen af væksten i det demografiske træk.
Bestemmelsen fastsætter, at finansministeren kan bestemme den nærmere
metode for opgørelsen af væksten i det demografiske træk.
Bestemmelsen vil dog kun være relevant i et tilfælde, hvor den tekniske,
faglige og økonomiske metode udvikles.
Det forudsættes af bestemmelsen, at finansministeren offentliggør den til
enhver tid anvendte metode på ministeriets hjemmeside på internettet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Gældende ret indeholder ikke i dag regler om, at skønnet for realvæksten i
det offentlige forbrug som minimum skal modsvare væksten i det demogra-
fiske træk for det kommende finansår i august måned.
11
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 195: Lovudkast: Forslag til lov om velfærd, fra finansministeren
2450154_0012.png
UDKAST
Med lovforslagets
§ 2
foreslås
en model, som tager udgangspunkt i, at skøn-
net for den reale offentlige forbrugsvækst på baggrund af de konkrete prio-
riteringer i finanslovforslaget og økonomiaftalerne med kommuner og regi-
oner mv. (mindst) skal modsvare det opgjorte demografiske træk.
Det foreslås i
stk. 1,
at skønnet for realvæksten i det offentlige forbrug som
minimum skal modsvare væksten i det demografiske træk efter §1 for det
kommende finansår. Såfremt den skønnede realvækst i det offentlige for-
brug ikke modsvarer væksten i det opgjorte demografiske træk, fremlægger
finansministeren tiltag der kan sikre, at den skønnede realvækst i det offent-
lige forbrug modsvarer væksten i det demografisk træk, jf. § 1, stk. 1.
Det forudsættes, at det er det officielle og centrale skøn for den reale offent-
lige forbrugsvækst i Økonomisk Redegørelse, uanset efterfølgende korrek-
tioner på tidspunktet for fremsættelsen af finanslovsforslaget inden udgan-
gen af august, der lægges til grund.
For så vidt angår det offentlige forbrug vil det være en nationalregnskabs-
mæssig opgørelse af de offentlige udgifter til aflønning af offentligt ansatte
og køb af varer og tjenester, der anvendes. Det vil således være Danmarks
Statistiks opgørelse af det offentlige forbrug, der vil blive lagt til grund for
afgræsningen af det offentlige forbrug.
Den offentliggjorte opgørelse af væksten i det demografiske træk i august
lægges til grund, uanset eventuelle efterfølgende korrektioner.
For så vidt angår nye tiltag, som finansministeren fremsætter på regeringens
vegne efter august måned, finder bestemmelsen anvendelse på den måde, at
disse forudsættes ikke isoleret set at reducere realvæksten i det offentlige
forbrug for det kommende finansår således, at denne ikke længere modsva-
rer væksten i det demografiske træk. Det bemærkes, at den foreslåede be-
stemmelse ikke regulerer bevillingsmæssige dispositioner i finansåret.
Det foreslås i
stk. 2,
at stk. 1, ikke finder anvendelse under exceptionelle
omstændigheder.
Der foreslås således en undtagelsesklausul, således at pligten efter stk. 1,
ikke skal overholdes under exceptionelle omstændigheder.
Undtagelsesklausulen vil kunne finde anvendelse ved alvorlige økonomiske
tilbageslag, som har væsentlige konsekvenser for tilrettelæggelsen af finans-
12
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 195: Lovudkast: Forslag til lov om velfærd, fra finansministeren
2450154_0013.png
UDKAST
politikken og for forbrugsvæksten i det kommende finansår. Undtagelses-
klausulen vil desuden kunne finde anvendelse ved usædvanlige begivenhe-
der uden for statens kontrol, som har væsentlige konsekvenser for tilrette-
læggelsen af finanspolitikken og for forbrugsvæksten i det kommende fi-
nansår.
Det bemærkes, at såfremt undtagelsen finder anvendelse, vil dette fremgå af
redegørelse efter den foreslåede § 3.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.1 og 2.2.2 i lovforslagets almindelige be-
mærkninger.
Til § 3
Gældende ret indeholder ikke i dag regler om en årlig redegørelse til Folke-
tinget om forvaltningen af loven.
Med lovforslagets
§ 3
foreslås det, at der udarbejdes en årlig redegørelse til
Folketinget om forvaltningen af loven.
Det foreslås i
1. pkt.,
at finansministeren og indenrigs- og boligministeren
hvert år udarbejder en redegørelse om forvaltningen af loven.
Det foreslås, at redegørelsen skal indeholde en redegørelse for forvaltningen
af lovens § 1 og § 2.
Det forudsættes videre, at redegørelsen skal redegøre herfor, såfremt § 2,
stk. 1, ikke overholdes og i hvilket omfang der foreligger exceptionelle om-
stændigheder efter § 2, stk. 2. Redegørelsen kan endvidere indeholde en ori-
entering om tiltag, der sammen med realvæksten i det offentlige forbrug,
modsvarer værksten i det demografiske træk.
Det foreslås i
2. pkt.,
at redegørelsen sendes til Folketinget inden udgangen
af august måned. Det er finansministeren, der har ansvaret for at sende re-
degørelsen til Folketinget inden udgangen af august. I denne sammenhæng
stiller finansministeren og indenrigs- og boligministeren sig til rådighed for
en forespørgselsdebat i Folketinget. Hermed får Folketinget mulighed for
årligt at vurdere og debattere administrationen af velfærdsloven og de
grundlæggende ambitioner for velfærdsstaten.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
13
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 195: Lovudkast: Forslag til lov om velfærd, fra finansministeren
UDKAST
Til § 4
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2022.
Loven har således virkning på tidspunktet for forslaget til finanslov for
2023, der fremsættes af finansministeren inden udgangen af august 2022.
Til § 5
Det foreslås, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland.
14