Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del Bilag 173
Offentligt
2433671_0001.png
Departementet
Finansudvalget
Folketinget
13. august 2021
2021 - 4660
Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
[email protected]
www.trm.dk
Orientering om den videre proces for udbygningen af
rute 11 gennem Ribe og etablering af klapbro over Ribe Å
Finansudvalget skal med dette brev orienteres om, at etableringen
af en klapbro over Ribe Å ikke udføres.
Ved politisk aftale af 26. august 2016 mellem den daværende rege-
ring (Venstre), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Alli-
ance, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti blev det
besluttet at udbygge Rute 11 gennem Ribe og som et led i projektet
etablere en klapbro over Ribe Å.
Klapbroløsningen blev sat i bero i september 2019 grundet projek-
tets økonomiske situation. Vejdirektoratet orienterede i juni 2020
om, at den økonomiske situation er forværret yderligere.
Detaljeringen af projektet viste, at det var nødvendigt at gennemføre
en række ændringer i forhold til forudsætningerne, herunder æn-
dringer som følge af mere komplicerede geotekniske forhold, højere
grundvandsstand, forbedret trafiksikkerhed og de særlige naturfor-
hold i området.
Desuden valgte ingen af de fem prækvalificerede entreprenørvirk-
somheder at afgive tilbud for broen over Ribe Å, med henvisning til
at det ikke er muligt at udføre projektet inden for den økonomiske
ramme, som Vejdirektoratet havde fastsat. Årsagen til de højere om-
kostninger, som entreprenørerne fremlagde på dialogmøder med
Vejdirektoratet, var primært opdaterede erfaringspriser på især
ståldele og mere kompleks/omkostningstung fjernstyring af især
svingbro-løsningerne end tidligere forudsat.
Vejdirektoratet orienterede i september 2020 om, at en gennemfø-
relse af projektets to dele, udvidelsen af Rute 11 og etablering af en
klapbro over Ribe Å, ville kræve en merbevilling. Forligskredsen
blev også orienteret om, at der uden etablering af en klapbro ville
være finansiering til at færdiggøre selve udvidelsen af Rute 11 samt
at undersøge den eksisterende bros bæreevne og levetid.
FIU Alm.del - Bilag 173: Orientering om den videre proces for udbygningen af rute 11 gennem Ribe og etablering af klapbro over Ribe Å
2433671_0002.png
Side 2/2
Forligskredsen besluttede derfor i september 2020, at der skulle ta-
ges stilling til merbevillingsbehovet og etableringen af klapbroen i
forbindelse med kommende forhandlinger om en grøn mobilitets-
plan.
Da en klapbro over Ribe Å ikke kan realiseres inden for projekt- eller
totalbevilling, og da der, som det også fremgår af Transportministe-
riets,
”Status for anlægs-
og byggeprojekter
– 1. halvår 2021”,
som
er fremsendt til Folketinget, ikke er tilført projektet yderligere mid-
ler ved
’Aftale
om Infrastrukturplan 2035’, etableres klapbroen ikke.
I stedet forstærkes og levetidsforlænges den eksisterende bro. Disse
arbejder kan finansieres inden for projektbevillingen.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht