Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del Bilag 172
Offentligt
2429546_0001.png
14. juli 2021
Samlenotat vedrørende uformel videokonference for EU's øko-
nomi- og finansministre den 26. juli 2021
1) Økonomisk genopretning i EU: Implementering af genopretningsfaciliteten (RRF) og
rådsimplementerende beslutninger om EU-landenes genopretningsplaner
KOM(2020)408, KOM(2021)384, KOM(2021)386, KOM(2021)398, KOM(2021)401
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
2) Pakke af nye EU-tiltag på hvidvaskområdet
præsentation af Kommissionen
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
2
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 172: Samlenotat vedrørende uformel videokonference for EU's økonomi- og finansministre den 26. juli 2021 om økonomisk genopretning i EU: Implementering af genopretningsfaciliteten (RRF) og rådsimplementerende beslutninger vedr. EU-landenes genopretningsplaner, fra finansministeren
Side 2 af 17
Dagsordenspunkt 1:
Økonomisk genopretning i EU: Implementering
af genopretningsfaciliteten (RRF) og
rådsimplementerende beslutninger vedr. EU-
landenes genopretningsplaner
KOM(2020)408, KOM(2021)384, KOM(2021)386, KOM(2021)398,
KOM(2021)401
1. Resume
EU’s genopretningsfacilitet trådte i kraft i februar 2021, og de fleste EU-lande
har offentliggjort
deres genopretningsplaner efter en grundig dialog med Kommissionen om planerne.
Kommissionen har siden medio juni løbende fremlagt forslag til rådsimplementerende beslutninger
vedr. de enkelte landes genopretningsplaner, der herefter skal godkendes i ECOFIN med kvalifi-
ceret flertal. ECOFIN 13. juli godkendte Kommissionens forslag til rådsimplementerende beslut-
ninger vedr. genopretningsplanerne for de første 12 lande, herunder rådsbeslutningen vedr. den
danske genopretningsplan.
ECOFIN ventes 26. juli 2021 igen generelt at gøre status for arbejdet med implementering af
genopretningsfaciliteten og landenes respektive genopretningsplaner og godkende Kommissionens for-
slag til rådsimplementerende beslutninger for yderligere 4 lande (Kroatien, Cypern, Litauen og
Slovenien).
Yderligere forslag ventes fremlagt i løbet af sommeren 2021 og nogle forslag først senere.
Udbetalinger af midler fra genopretningsfaciliteten til landene vil blive besluttet, når genopretnings-
planerne er godkendt og i takt med, at landene opnår milepæle og målsætninger i deres genopret-
ningsplaner.
Regeringen lægger stor vægt på, at der sikres effektiv implementering af genopretningsfaciliteten, der
leverer på aftalen af 21. juli 2020 i Det Europæiske Råd om EU’s flerårige finansielle ramme
og genopretningsinstrument (Next Generation EU) samt forordningen om genopretningsfaciliteten,
der trådte i kraft 19. februar 2021.
Regeringen støtter Rådets ventede vedtagelse af de rådsimplementerende beslutninger vedr. EU-
landenes genopretningsplaner ifm. ECOFIN 26. juli på baggrund af Kommissionens forslag og
på basis af en række principper i overensstemmelse med forordningen om genopretningsfaciliteten,
herunder at Kommissionen har tildelt en samlet positiv vurdering af genopretningsplanerne, hvor
karaktererne opfylder minimumskravene i forordningen, som fastlagt i mandatet givet af Folke-
tingets Europaudvalg 8. juli 2021 forud for ECOFIN 13. juli 2021.
Regeringen finder det generelt vigtigt, at modtagerlandene efterlever EU’s fundamentale rettigheder
og retsstatsprincipper og lægger stor vægt på, at Kommissionen anvender alle tilgængelige instru-
menter til at sikre overholdelse heraf.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 172: Samlenotat vedrørende uformel videokonference for EU's økonomi- og finansministre den 26. juli 2021 om økonomisk genopretning i EU: Implementering af genopretningsfaciliteten (RRF) og rådsimplementerende beslutninger vedr. EU-landenes genopretningsplaner, fra finansministeren
2429546_0003.png
Side 3 af 17
ECOFIN drøftede status for implementering af genopretningsfaciliteten 19. januar 2021, 16.
februar, 16. marts, 16. april, 18. juni, ligesom ECOFIN godkendte de første 12 genopretnings-
planer 13. juli 2021. Der henvises til tidligere samlenotater og forelæggelser om genopretningsfaci-
liteten og arbejdet med landenes genopretningsplaner i Folketingets Europaudvalg, senest 8. juli
2021 forud for ECOFIN 13. juli 2021.
2. Baggrund
EU-landene har i lyset af COVID-19-krisen aftalt et genopretningsinstrument
(”Next
Generation EU”),
der tilvejebringer finansiering i form af fælles EU-lånopta-
gelse på i alt 750 mia. euro, som udmøntes gennem en række EU-programmer,
særligt en genopretningsfacilitet
(”Recovery
and Resilience Facility”)
på 672,5 mia. euro,
heraf direkte støtte (tilskud) for op til 312,5 mia. euro, som følger en fastlagt forde-
lingsnøgle, og udlån for op til 360 mia. euro (alle 2018-priser). Rammerne for gen-
opretningsfaciliteten er fastlagt i en forordning, som trådte i kraft 19. februar 2021.
Genopretningsplanerne
Arbejdet med at operationalisere genopretningsfaciliteten er i gang. For at modtage
midler fra genopretningsfaciliteten skal EU-landene hver især udarbejde nationale
genopretningsplaner
(”Recovery
and Resilience Plans”),
hvor landene beskriver de tiltag
(reformer og investeringer), som den finansielle assistance fra genopretningsfacili-
teten (direkte støtte og lån) skal finansiere.
Genopretningsplanerne skal bidrage til at adressere landespecifikke anbefalinger
som led i det økonomiske samarbejde i EU (det
europæiske semester),
grøn og digital
omstilling samt til at understøtte vækst, arbejdspladser, økonomisk robusthed og til
økonomisk, social og territorial samhørighed.
1
De fleste EU-lande, herunder Danmark, har på nuværende tidspunkt afleveret deres
genopretningsplaner til Kommissionen,
jf. bilag 2.
Kommissionens vurdering og forslag til rådsimplementerende beslutninger
De afleverede genopretningsplaner skal vurderes af Kommissionen, der herefter
fremlægger juridisk bindende retsakter i form af forslag til rådsimplementerende
beslutning vedr. planernes indhold. Kommissionens forslag til rådsimplementerede
beslutning skal herefter godkendes af ECOFIN med kvalificeret flertal.
For yderligere information om processen for operationalisering af genopretnings-
faciliteten, herunder vedr. udbetalinger og opfølgningen på de milepæle og målsæt-
ninger for reformer og investeringer, som er fastlagt i deres respektive landes gen-
opretningsplaner, henvises til samlenotat forud for ECOFIN 13. juli.
Link til Kommissionens hjemmeside om genopretningsfaciliteten, herunder retningslinjer for genopretnings-
planer:
https://ec.europa.eu/info/business-economy-euro/recovery-coronavirus/recovery-and-resilience-fa-
cility_en.
1
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 172: Samlenotat vedrørende uformel videokonference for EU's økonomi- og finansministre den 26. juli 2021 om økonomisk genopretning i EU: Implementering af genopretningsfaciliteten (RRF) og rådsimplementerende beslutninger vedr. EU-landenes genopretningsplaner, fra finansministeren
2429546_0004.png
Side 4 af 17
Der har løbende været en uformel bilateral dialog mellem de enkelte lande og Kom-
missionen om landenes genopretningsplaner, herunder på basis af udkast til genop-
retningsplanerne. Formålet med dialogen har været, at landene har haft mulighed
for at styrke deres genopretningsplaner, forud for at planerne afleveres, herunder
for at sikre, at planerne lever op til de krav, som er fastlagt i forordningen om gen-
opretningsfaciliteten, og at Kommissionen er enig heri.
Kommissionen skal i sin vurdering af landenes genopretningsplaner tage hensyn til
11 forordningsbestemte kriterier
2
, herunder om planen kan forventes effektivt at
bidrage til at styrke et lands vækstpotentiale, arbejdspladser, økonomiske, instituti-
onelle og sociale robusthed, effektivt vil bidrage til grøn og digital omstilling og til
at adressere landespecifikke udfordringer identificeret som led i det europæiske se-
mester,
jf. boks 1 og bilag 1.
Boks 1
Vurderingskriterier for genopretningsplaner fastsat i forordningen for EU's genopretningsfacilitet
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
Bidrager til de 6 søjler:
i)
grøn omstilling,
ii)
digital omstilling,
iii)
bæredygtig og inklusiv vækst,
iv)
samhørighed,
v)
Sundhedsmæssig robusthed,
vi)
børn og unge
Adresserer anbefalinger i det europæiske semester
Skaber vækst, arbejdspladser, social robusthed mv.
Alle initiativer efterlever "do no significant harm"
Klimatiltag udgør mindst 37 pct.
Digitaliseringstiltag udgør mindst 20 pct.
Genopretningsplanen har varig virkning
Effektive mål og milepæle for gennemførelsen
Rimelige og plausible omkostningsskøn
Tilstrækkelige kontrol- og revisionsmekanismer
Indeholder reformer og investeringer
Anm.: For uddybning af de 11 kriterier,
se bilag 1.
Kilde: Anneks V i
Forordningen om en genopretningsfacilitet,
KOM(2020)408.
For hvert af de 11 kriterier gives enten vurderingen A (høj
grad af opfyldelse),
B (middel
grad af opfyldelse)
eller C (lav
grad af opfyldelse.
En
samlet positiv
vurdering af en genop-
retningsplan tildeles under flg. betingelser:
kriterierne 2, 3, 4, 5, 6 og 10 skal alle tildeles vurderingen A
3
, og
for de øvrige 5 kriterier
skal
der tildeles mindst to
A’er og ingen C’er.
Såfremt Kommissionen tildeler en samlet positiv vurdering af genopretningsplanen,
vil Kommissionen fremlægge forslag til en rådsimplementerende beslutning.
For yderligere generel information om Kommissionens vurdering og indholdet i
det rådsimplementerende beslutninger henvises til samlenotat forud for ECOFIN
13. juli.
2
3
Anneks V i
Forordningen om en genopretningsfacilitet,
KOM(2020)408.
Betingelserne for en samlet positiv vurdering af genopretningsplanen følger generelt af forordningen om
genopretningsfaciliteten, mens kravet om A til kriterie 4 og 10 følger af hhv. taksonomi-forordningen,
KOM(2018)354,
og finansforordningen.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 172: Samlenotat vedrørende uformel videokonference for EU's økonomi- og finansministre den 26. juli 2021 om økonomisk genopretning i EU: Implementering af genopretningsfaciliteten (RRF) og rådsimplementerende beslutninger vedr. EU-landenes genopretningsplaner, fra finansministeren
2429546_0005.png
Side 5 af 17
Kommissionen har siden medio juni løbende fremlagt vurderinger og forslag til
rådsimplementerende beslutninger vedr. de enkelte landes genopretningsplaner.
ECOFIN vedtog 13. juli rådsimplementerende beslutninger på baggrund af Kom-
missionens forslag for de første 12 lande: Portugal, Spanien, Grækenland, Dan-
mark, Luxembourg, Østrig, Letland, Slovakiet, Tyskland, Italien, Belgien og Frank-
rig. For yderligere information om disse lande henvises til samlenotat forud for
ECOFIN 13. juli.
3. Formål og indhold
ECOFIN ventes 26. juli at gøre status for implementering af genopretningsfacilite-
ten og arbejdet med landenes nationale genopretningsplaner.
ECOFIN ventes derudover på grundlag af Kommissionens forslag at behandle
rådsimplementerende beslutninger for sandsynligvis 4 lande (Kroatien, Cypern, Li-
tauen og Slovenien) med formel vedtagelse i efterfølgende skriftlig procedure (idet
ECOFIN 26. juli er et virtuelt møde, hvor der ikke kan træffes formelle beslutnin-
ger).
Rådsimplementerende beslutninger for øvrige lande ventes først vedtaget efter
sommer (formentlig tidligst i september).
Kommissionens vurderinger og forslag vedr. genopretningsplanerne for hhv. Kro-
atien, Cypern, Litauen og Slovenien er opsummeret nedenfor,
jf. tabel 2 og 3.
Tabel 1
Kommissionens vurdering af 4 EU-landes genopretningsplaner
1. Bidrager til de 6 søjler*
2. Adressere anbefalinger i det europæiske semester
3. Skabe vækst, arbejdspladser, social robusthed mv.
4. Alle initiativer efterlever "do
no significant harm"
5. Klimatiltag udgør mindst 37 pct.
6. Digitaliseringstiltag udgør mindst 20 pct.
7. Genopretningsplanen har varig virkning
8. Effektive mål og milepæle for gennemførelsen
9. Rimelige og plausible omkostningsskøn
10. Tilstrækkelige kontrol- og revisionsmekanismer
11. Indeholder reformer og investeringer
Samlet positiv vurdering af genopretningsplan
Kroatien
A
A
A
A
A
A
A
A
B
A
A
Ja
Cypern
A
A
A
A
A
A
A
A
B
A
A
Ja
Litauen
A
A
A
A
A
A
A
A
B
A
A
Ja
Slovenien
A
A
A
A
A
A
A
A
B
A
A
Ja
Anmk: For uddybning af de 11 kriterier, se bilag 1. *De 6 søjler vedrører i) grøn omstilling, ii) digital omstilling, iii)
bæredygtig og inklusiv vækst, iv) samhørighed, v) Sundhedsmæssig robusthed, vi) børn og unge.
For uddybning af Kommissions vurdering for de enkelte lande henvises til bilag 3
Kilde: Kommissions forslag til rådsimplementerende beslutning for genopretningsplaner
For alle 4 lande tildeler Kommissionen den højeste karakter A på alle vurderings-
kriterier undtaget kriteriet vedr. omkostningsskøn, der for alle lande gives karakte-
ren B. Kommissionen har fremlagt forslag til rådsimplementerende beslutninger
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 172: Samlenotat vedrørende uformel videokonference for EU's økonomi- og finansministre den 26. juli 2021 om økonomisk genopretning i EU: Implementering af genopretningsfaciliteten (RRF) og rådsimplementerende beslutninger vedr. EU-landenes genopretningsplaner, fra finansministeren
Side 6 af 17
vedr. alle 4 genopretningsplaner på grundlag af en samlet
positiv
vurdering af pla-
nerne.
Kommissionen fremhæver bl.a. i sin vurdering af de 4 planer, at:
Alle
planer vurderes at opfylde kravet om at adressere alle eller størstedelen af
landets
anbefalinger i det europæiske semester
i 2019 og 2020.
Alle
planer vurderes at opfylde
“do-no-significant-harm”-princippet
(dvs.
kravet om, at ingen tiltag må gøre betydelig skade mod EU’s miljø og klimamål).
I
alle planer
udgør skønnede omkostninger til
klimatiltag
forbundet med gen-
opretningsplanen
en større andel
af direkte støtte og evt. lån end det forordnings-
fastsatte krav (minimum 37 pct.). Klimatiltags andel spænder mellem 38 pct. i
Litauen og 42 pct. i Slovenien,
jf. også figur 1.
Alle planer indeholder bl.a. tiltag til energieffektivisering og bæredygtig tranport,
mens enkelte planer indeholder tiltag til grønnere skattesystemer (f.eks. Cypern).
I
de fleste
planer udgør de skønnede omkostninger til
digitale tiltag
en større andel
af direkte støtte og lån end det forordningsfastsatte krav (minimum 20 pct.).
Andelen af digital tiltag spænder mellem 20 pct. i Kroatien og 32 pct. i hhv.
Litauen,
jf. også figur 1.
Alle planer indeholder bl.a. tiltag til mere digitalisering af den offentlige og/eller
private sektor samt digital opkvalificering og uddannelse, mens enkelte planer
også indeholder tiltag til bedre digital infrastruktur, f.eks. højhastighedsinternet
(f.eks. Litauen).
Alle
planer vurderes også at opfylde kravet om
kontrol- og revisionsmekanis-
mer
ifm. implementering af genopretningsplanen, som således vurderes at være
tilstrækkelige til at undgå, forebygge, opdage og rette op på korruption, svindel
og habilitetskonflikter samt undgå dobbeltfinansiering.
Alle
planer vurderes også at opfylde kravet om
effektive mål og milepæle
for
gennemførelsen af genopretningsplanen. Antallet af milepæle og mål spænder
fra omkring i alt 372 milepæle og mål i Kroatien til 191 i Litauen.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 172: Samlenotat vedrørende uformel videokonference for EU's økonomi- og finansministre den 26. juli 2021 om økonomisk genopretning i EU: Implementering af genopretningsfaciliteten (RRF) og rådsimplementerende beslutninger vedr. EU-landenes genopretningsplaner, fra finansministeren
2429546_0007.png
Side 7 af 17
Tabel 2
Overblik over indhold i genopretningsplanerne
Kroatien
Direkte støtte og lån (mia. euro)
1
Direkte støtte
Lån
Initiativer (antal)
Reformer
Investeringstiltag
Mål og milepæle (antal)
2
Milepæle
Mål
6,3
6,3
-
222
76
146
372
169
203
Cypern
1,2
1,0
0,2
133
58
75
271
149
122
Litauen
2,2
2,2
-
30
27
3
191
98
93
Slovenien
2,5
1,8
0,7
83
33
50
209
109
100
Anm.:
1
i løbende priser. 70 pct. af den direkte støtte tilkendes i 2021-22, mens de 30 pct. tilkendes i 2023. Fordelingen
af de 30 pct. afhænger af EU-landenes udvikling i BNP i perioden 2020-21. Den forventede tildeling er baseret
på Kommissionens efterårsprognose 2020. Den endelige
tildeling fra EU’s genopretningsfacilitet fastlægges i
sommeren 2022 pba. den faktiske udvikling i EU-landenes BNP.
2
Milepæle
er
kvalitative
målsætninger (f.eks. vedtagelse af lovgivning, gennemførelse af et investeringsprojekt
mv.). Mål er
kvantitative
målsætninger (f.eks. antal investeringsprojekter mv.).
Kilde: Kommissions forslag til rådsimplementerende beslutning for de enkelte landes genopretningsplaner.
Figur 1
Genopretningsplanernes klimatiltag og digitale tiltag
Pct. af tilskud og evt. lån
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
Kroatien
Pct. af tilskud og evt. lån
Cypern
Klimatiltag
Litauen
Digitale tiltag
Slovenien
Kilde: Kommissionens vurdering af EU-landes indsendte genopretningsplaner, 2021.
Anm.: De skønnede omkostninger til hhv. klimatiltag og digitale tiltag er opgjort som andel af forventede direkte
tilskud og evt. lån.
For en uddybning af Kommissionens vurdering og forslag til rådsimplementerende
beslutning vedr. de enkelte landes genopretningsplaner henvises til bilag 3.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet ventes ikke at udtale sig om ECOFIN-drøftelsen om imple-
mentering af genopretningsfaciliteten samt Rådets godkendelse af Kommissionens
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 172: Samlenotat vedrørende uformel videokonference for EU's økonomi- og finansministre den 26. juli 2021 om økonomisk genopretning i EU: Implementering af genopretningsfaciliteten (RRF) og rådsimplementerende beslutninger vedr. EU-landenes genopretningsplaner, fra finansministeren
Side 8 af 17
forslag til rådsimplementerede beslutninger for de enkelte landes genopretningspla-
ner. Europa-Parlamentet lægger generelt vægt på, at lande som modtager finansie-
ring fra
genopretningsfaciliteten efterlever EU’s fundamentale rettigheder og rets-
statsprincipper, og at genopretningsplanerne bidrager til bl.a. grøn og digital omstil-
ling, samhørighed samt en styrket krisehåndtering.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Drøftelserne om implementering af genopretningsfaciliteten samt Rådets godken-
delse af Kommissionens forslag til rådsimplementerende beslutninger for de en-
kelte landes genopretningsplaner har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekven-
ser for gældende dansk ret.
Det bemærkes, at der med finansloven for 2021 er indarbejdet virkningen af en
forventet hjemtagelse af midler fra EU's genopretningsfacilitet.
7. Konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Drøftelserne om implementering af genopretningsfaciliteten har ikke i sig selv stats-
finansielle konsekvenser.
Udmøntningen af genopretningsfaciliteten vil have direkte negative statsfinansielle
konsekvenser for Danmark, idet Danmark ikke vil modtage direkte støtte fra gen-
opretningsfaciliteten i et omfang, som svarer til den andel af den direkte støtte, som
Danmark skal finansiere med genopretningsinstrumentet.
Genopretningsplanerne kan have afledte positive statsfinansielle konsekvenser, i
det omfang de opnår formålet med genopretningsfaciliteten, herunder økonomisk
genopretning, grøn og digital omstilling samt vækst og arbejdspladser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Drøftelserne om forberedelse af EU-landenes genopretningsplaner har ikke i sig
selv samfundsøkonomiske konsekvenser. Kommissionen skønner, at EU-genop-
retningsfonden samlet set kan løfte det danske BNP med 0,4-0,6 pct. i 2024 og øge
beskæftigelsen med 8.000 personer.
Udmøntningen af genopretningsfaciliteten kan have positive samfundsøkonomiske
konsekvenser, i det omfang planerne opnår formålet med genopretningsfaciliteten.
Midler til Danmark som led i udmøntningen af genopretningsinstrumentet kan un-
derstøtte den økonomiske genopretning, vækst, arbejdspladser samt grøn og digital
omstilling i Danmark.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 172: Samlenotat vedrørende uformel videokonference for EU's økonomi- og finansministre den 26. juli 2021 om økonomisk genopretning i EU: Implementering af genopretningsfaciliteten (RRF) og rådsimplementerende beslutninger vedr. EU-landenes genopretningsplaner, fra finansministeren
Side 9 af 17
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Drøftelserne om forberedelse af EU-landenes genopretningsplaner har ikke er-
hvervsøkonomiske konsekvenser.
Udmøntningen af genopretningsfaciliteten forventes at have positive erhvervsøko-
nomiske konsekvenser, omend det nærmere omfang vil afhænge af den konkrete
implementering. Der vurderes at være et stort potentiale for danske eksportvirk-
somheder i forbindelse med udmøntning af midler fra genopretningsfaciliteten i
andre EU-lande.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene ventes generelt at kunne støtte de rådsimplementerende beslutninger
vedr. alle EU-landes genopretningsplaner på baggrund af Kommissionens forslag
og vurderinger.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen lægger stor vægt på, at der sikres effektiv implementering af genopret-
ningsfaciliteten, der leverer på aftalen af 21. juli 2020 i Det Europæiske Råd om
EU’s flerårige finansielle ramme og genopretningsinstrument (Next Generation
EU) samt forordningen om genopretningsfaciliteten, der trådte i kraft 19. februar
2021.
Regeringen støtter Rådets ventede vedtagelse af de rådsimplementerende beslutnin-
ger vedr. EU-landenes genopretningsplaner ifm. ECOFIN 26. juli på baggrund af
Kommissionens forslag og på basis af en række principper i overensstemmelse med
forordningen om genopretningsfaciliteten, herunder at Kommissionen har tildelt
en samlet positiv vurdering af genopretningsplanerne, hvor karaktererne opfylder
minimumskravene i forordningen, som fastlagt i mandatet givet
af Folketingets Eu-
ropaudvalg 8. juli 2021 forud for ECOFIN 13. juli 2021.
Regeringen finder det generelt vigtigt, at modtagerlandene efterlever EU’s funda-
mentale rettigheder og retsstatsprincipper og lægger stor vægt på, at Kommissionen
anvender alle tilgængelige instrumenter til at sikre overholdelse heraf.
For danske generelle prioriteter vedr. genopretningsfaciliteten henvises til samleno-
tater og forelæggelser, herunder forhandlingsoplægget i Folketingets Europaudvalg
16. juni 2020 og forelæggelsen forud for ECOFIN 6. oktober 2020.
For danske generelle prioriteter vedr. implementering af genopretningsfaciliteten
og rådsimplementerende beslutninger vedr. EU-landenes genopretningsplaner hen-
vises til samlenotatet og forelæggelse af forhandlingsoplæg i Folketingets Euro-
paudvalg forud for ECOFIN 13. juli 2021.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 172: Samlenotat vedrørende uformel videokonference for EU's økonomi- og finansministre den 26. juli 2021 om økonomisk genopretning i EU: Implementering af genopretningsfaciliteten (RRF) og rådsimplementerende beslutninger vedr. EU-landenes genopretningsplaner, fra finansministeren
Side 10 af 17
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen om implementering af genopretningsfaciliteten og rådsimplementerende be-
slutninger vedr. EU-landenes genopretningsplaner blev forelagt Folketingets Euro-
paudvalg til forhandlingsoplæg 8. juli forud for ECOFIN 13. juli 2021.
Samlenotat om genopretningsfaciliteten tilgik Folketingets Europaudvalg forud for
ECOFIN 9. juni 2020, forud for forelæggelse til forhandlingsoplæg 16. juni 2020,
og forud for ECOFIN 6. oktober 2020, 19. januar, 16. februar, 16. marts, 16. april
og 18. juni 2021.
Folketingets Europaudvalg og Finansudvalg fik en orientering om forventningerne
til indholdet af Kommissionens vurdering og forslag til rådsimplementerende be-
slutning vedr. den danske plan i forbindelse med et fælles samråd 16. juni 2021.
Grund- og nærhedsnotat om genopretningsfaciliteten er oversendt til Europaud-
valget 25. juni 2020.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 172: Samlenotat vedrørende uformel videokonference for EU's økonomi- og finansministre den 26. juli 2021 om økonomisk genopretning i EU: Implementering af genopretningsfaciliteten (RRF) og rådsimplementerende beslutninger vedr. EU-landenes genopretningsplaner, fra finansministeren
2429546_0011.png
Side 11 af 17
Bilag 1: Vurderingskriterierne for genopretningsplaner fastsat i forordningen for
EU's genopretningsfacilitet
Bilagboks 1
Vurderingskriterier for genopretningsplaner fastsat i forordningen for EU's genopretningsfacilitet
1.
Genopretningsplanen indebærer en fyldestgørende og tilstrækkelig afbalanceret reaktion på den økonomi-
ske og sociale situation og bidrager derved på behørig vis til de seks søjler 1) grøn omstilling, 2) digital om-
stilling, 3) smart, bæredygtig og inklusiv vækst, herunder økonomisk samhørighed, arbejdspladser, produkti-
vitet, konkurrenceevne, forskning, udvikling og innovation og et velfungerende indre marked med stærke
SMV'er, 4) social og territorial samhørighed, 5) Sundhedsmæssig og økonomisk, social og institutionel ro-
busthed, herunder med henblik på øget krisereaktionskapacitet og kriseberedskab, og 6) politikker for den
næste generation, børn og unge, herunder uddannelse og færdigheder, idet der tages højde for de berørte
EU-landes specifikke udfordringer og det økonomiske tilskud fra genopretningsfaciliteten til det pågældende
EU-land.
Genopretningsplanen kan forventes effektivt at bidrage til at adressere landets udfordringer som identificeret
i anbefalingerne til landet som led i det europæiske semester.
Genopretningsplanen kan forventes effektivt at bidrage til at styrke et lands vækstpotentiale, arbejdspladser,
økonomiske, institutionelle og sociale robusthed, bidrage til implementeringen af den europæiske søjle for
sociale rettigheder, herunder gennem fremme af politikker for børn og unge, imødegå økonomiske og soci-
ale konsekvenser af krisen, og dermed fremme økonomisk, social og territorial samhørighed samt konver-
gens.
Reformer og investeringer inkluderet i genopretningsplanerne
må ikke gøre betydelig skade mod EU’s miljø
og klimamål (“do-no-harm”-princip).
Genopretningsplanen indeholder tiltag, som udgør effektive bidrag til den grønne omstilling og til udfordrin-
ger forbundet hermed. Klimatiltag skal udgøre mindst 37 pct. af de skønnede omkostninger forbundet med
genopretningsplanen. Eksempler herpå kan fx være energieffektivisering, udvikling og omlægning til vedva-
rende energi, bæredygtig industri, herunder landbrug og transport mv.
Genopretningsplanen indeholder tiltag, som effektivt bidrager til den digitale omstilling og til udfordringer
forbundet hermed. Digitaliseringstiltag skal udgøre mindst 20 pct. af de skønnede omkostninger forbundet
med genopretningsplanen. Det kan fx være digitale netværk og infrastruktur, cybersikkerhed eller digitalise-
ring og udvikling af offentlig administration.
Genopretningsplanen kan forventes at have en varig virkning for det pågældende land.
De af landet foreslåede tiltag er tilstrækkelige til at sikre en effektiv overvågning og gennemførelse af gen-
opretningsplanen, herunder milepæle og mål.
Et lands begrundelse for, at størrelsen af finansieringsbehovet forbundet med dets genopretningsplan er
rimeligt og plausibelt, er på linje med principper om omkostningseffektivitet og står mål med den forventede
nationale økonomiske og sociale effekt.
De ordninger, der foreslås af det pågældende EU-land ift. tilsyn og kontrol, forventes at forhindre, afsløre og
udbedre korruption, svig og interessekonflikter ifm. udmøntningen af genopretningsmidlerne, herunder dob-
beltfinansiering fra andre EU-programmer.
Genopretningsplanen indeholder tiltag til at gennemføre reformer og investeringer, der repræsenterer sam-
hørighedsfremmende tiltag.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
Kilde: Anneks V i Forordningen om en genopretnings- og resiliensfacilitet, KOM(2020)408
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 172: Samlenotat vedrørende uformel videokonference for EU's økonomi- og finansministre den 26. juli 2021 om økonomisk genopretning i EU: Implementering af genopretningsfaciliteten (RRF) og rådsimplementerende beslutninger vedr. EU-landenes genopretningsplaner, fra finansministeren
2429546_0012.png
Side 12 af 17
Bilag 2: Status for EU-landenes genopretningsplaner
Bilagstabel 1
Status for EU-landenes genopretningsplaner
medio juli 2021
Mulig finansiel assistance
(mia. euro)
Land
Belgien
Bulgarien
Cypern
Danmark
Estland
Finland
Frankrig
Grækenland
Irland
Italien
Kroatien
Letland
Litauen
Luxembourg
Μalta
Nederlandene
Polen
Portugal
Rumænien
Slovakiet
Slovenien
Spanien
Sverige
Tjekkiet
Tyskland
Ungarn
Østrig
3. maj
22. april
31. maj
29. april
30. april
30. april
28. maj
2. juni
28. april
12. maj
30. april
21. juni
22. juni
21. juni
2. juli
16. juni
16. juni
17. maj
30. april
18. juni
27. maj
29. april
28. april
28. maj
30. april
15. maj
30. april
15. maj
30. april
13. juli
22. juni
8. juli
22. juni
2. juli
18. juni
23. juni
17. juni
8. juli
17. juni
Plan afleveret
30. april
Beslutningsforslag
1
23. juni
Direkte støtte
1
5,9
6,3
1,0
1,6
1,0
2,1
39,4
17,8
1,0
68,9
6,3
2,0
2,2
0,1
0,3
6,0
23,9
13,9
14,2
6,3
1,8
69,5
3,3
7,1
25,6
7,2
3,5
Lån
2
32,4
4,2
1,5
21,3
1,9
16,4
164,9
12,5
24,2
121,7
3,7
2,1
3,3
4,3
0,9
55,1
36,2
14,5
15,2
6,4
3,3
84,6
32,2
15,2
234,5
9,9
27,0
23,9
13,9
14,3
6,6
1,8
69,5
3,2
7,1
27,9
7,2
4,5
12,1
2,7
15,0
0,0
0,7
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
1,0
1,6
1,0
2,1
40,9
17,8
1,0
68,9
6,3
1,8
2,2
0,1
0,3
0,2
0,0
0,0
0,0
0,0
12,7
0,0
122,6
0,0
0,0
0,0
0,0
0
Ansøgt finansiel assistance
(mia. euro)
4
Direkte støtte
5,9
Lån
0,0
Anm.:
1
Kommissionens forslag til rådsbeslutninger om genopretningsplaner. Forslag, hvor dato for fremlæggelse er markeret
med kursiv, er også rådsgodkendt på ECOFIN 13. juli.
2
Fordelingen af direkte støtte er baseret på Kommissionens
efterårsprognose, oktober 2020, for udviklingen i EU-landenes BNP 2020-21.
Den endelige tildeling fra EU’s
genopretningsfacilitet fastlægges i sommeren 2022 pba. den faktiske udvikling i EU-landenes BNP. Fordelingskriterierne
fremgår af forordningen om genopretningsfaciliteten samt
https://ec.europa.eu/info/live-work-travel-
eu/health/coronavirus-response/recovery-plan-europe/pillars-next-generation-eu_en.
3
Lån til et land kan som
udgangspunkt udgøre op til 6,8 pct. af dets BNI i 2019.
4
Baseret på Kommissionens offentliggjorte forslag til
rådsimplementerend beslutninger om genopretningsplaner, hvor muligt.
Kilde: Komissionens pressemeddeleser om indleverede genopretningsplaner.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 172: Samlenotat vedrørende uformel videokonference for EU's økonomi- og finansministre den 26. juli 2021 om økonomisk genopretning i EU: Implementering af genopretningsfaciliteten (RRF) og rådsimplementerende beslutninger vedr. EU-landenes genopretningsplaner, fra finansministeren
2429546_0013.png
Side 13 af 17
Bilag 3: Kommissionens vurdering og forslag vedr. genopretningsplaner
Kommissionens vurdering af Kroatiens genopretningsplan
Kommissionen har en positiv vurdering af Kroatiens genopretningsplan, der indeholder tiltag for i alt 6.4 mia. euro (hvoraf 6,3 mia. finansieres af
tilskud fra genopretningsfaciliteten
1
).
Planen bidrager til grøn og digital omstilling med tiltag, der udgør hhv. 3,3 og 1,3 mia. euro.
Planen har også fokus på bl.a. at forbedre erhvervsklimaet, styrke arbejdsmarkeds-, social- og uddannelsespolitikker samt øge effektiviteten i den
offentlige administration og retssystemet.
NGEU
4
skønnes at løfte Kroatiens BNP med 1,9-2,9 pct. frem mod 2026 og øge beskæftigelsen med op mod 21.000 personer.
Klimatiltag udgør 40 pct.
2
Komponenter med størst klimabidrag
3
:
Nr. 1
Økonomi
(1.320 mio. euro): Fx horisontalt investeringsprogram
til at støtte grønne investeringer (147 mio. euro), fremme udbredelsen
af vedvarende energi ved at opgradere elnettet samt investere i geoter-
misk energi til fjernvarme (428 mio. euro), fremme alternative brænd-
stoffer ved at opføre et anlæg til produktion af avancerede biobrænd-
stoffer (165 mio. euro), forbedring af oversvømmelsesbeskyttelsen
samt adgang til drikkevand (217 mio. euro), opgradering og digitalise-
ring af jernbaneinfrastrukturen (228 mio. euro) og udvikling af grønne
færdigheder (135 mio. euro).
Nr. 6
Renovering af bygninger
(625 mio. euro). Fx energieffektivise-
ringer af bygninger.
Digitaliseringstiltag udgør 20 pct.
2
Komponenter med størst digitalt bidrag
3
:
Nr. 2.3
Digitalisering af samfundet og den offentlige administra-
tion
(381 mio. euro). Fx udvikling og forbedring af bredbåndsinfrastruk-
turen.
Nr. 1.4
Udvikling af et konkurrencedygtigt, energibæredygtigt og
effektivt transportsystem
(200 mio. euro). Fx fremme af selvkørende
elektriske køretøjer.
Nr. 1.2
Energiomstilling for en bæredygtig økonomi
(155 mio.
euro). Fx fremme af smarte energisystemer gennem digitalisering.
Nr. 3.1
Reformering af uddannelsessystemet
(84 mio. euro). Fx
fremme den digitale omstilling af videregående uddannelser.
Udvalgte tiltag (reformer og investeringer) for at styrke social og økonomisk modstandsdygtighed
Forbedring af erhvervsklimaet
bl.a. ved at reducere administrative byrder, mindske myndighedskrav til beskyttede professioner samt lette adgang til
finansiering for virksomheder (739 mio. euro).
Støtte til
beskæftigelse og social integration
bl.a. ved at ændre på de aktive arbejdsmarkedspolitikker mhp. at øge beskæftigelsen, finansiel støtte
ifm. uddannelses- og opkvalificeringsprogrammer samt sikre tilstrækkelige og målrettede af sociale ydelser (277 mio. euro).
Investeringer i uddannelse og forskning
bl.a. ved at forbedre adgangen til førskoleundervisning og yde finansiel støtte til opkvalificering inden for
det grønne og digitale område (995 mio. euro).
Øge effektiviteten i den offentlige sektor og i retssystemet
bl.a. ved at indføre nye løn- og arbejdsmodeller i det offentlige, skabe incitamenter for
fusioner af kommuner, styrke mekanismer til koordinering af offentlige politikker, forbedre forvaltningen af statslige aktiver samt mindske antallet af
verserende sager i restsystemet (200 mio. euro).
Kommissionens vurdering af kriterierne fastsat i genopretningsfaciliteten
RRF-forordningens vurderingskriterier
1. Bidrager til de 6 søjler: i) grøn omstilling, ii)
digital omstilling, iii) bæredygtig og inklusiv
vækst, iv) samhørighed, v) sundhedsmæssig
robusthed, vi) børn og unge.
2. Adresserer anbefalinger i det europæiske
semester fra 2019 og 2020.
3. Skaber vækst, arbejdspladser, social ro-
busthed mv.
4. Alle initiativer efterlever ”do no significant
harm”
5. Klimatiltag udgør mindst 37 pct.
6. Digitaliseringstiltag udgør mindst 20 pct.
7. Genopretningsplanen har varig virkning
8. Effektive mål og milepæle for
gennemførelse
9. Rimelige og plausible omkostningsskøn
10. Tilstrækkelige kontrol- og
revisionsmekanismer
11. Indeholder reformer og investeringer
Karakter
A
Kommissionens begrundelse
Planen indeholder initiativer, der bidrager til alle seks søjler. Der er fokus på især klima og
digitalisering samt sundhedsmæssig robusthed, men også betydelige bidrag til de øvrige søjler.
Planen adresserer størstedelen af anbefalingerne, herunder bl.a. via tiltag vedr. grøn og digital
omstilling, de offentlige finanser, virksomheders adgang til finansiering,
arbejdsmarkedspolitikker, uddannelse, sundhed, forskning, transport, erhvervsklima, offentlig
administration, statsejede virksomheder, restssystemet og bekæmpelse af korruption..
NGEU
4
, herunder især Kroatiens genopretningsplan, skønnes at øge Kroatiens BNP med 1,9-
2,9 pct. frem mod 2026 og potentielt øge beskæftigelsen med 21.000 personer.
Alle tiltag overholder princippet om ”do
no significant harm”.
Klimatiltagene udgør i alt ca. 3,3 mia. euro svarende til 40,3 pct. af det samlede tilskud fra RRF
til planen.
Digitaliseringstiltagene udgør i alt ca. 1,3 mia. euro svarende til ca. 20,4 pct. at det samlede
tilskud fra RRF til planen.
Planen vurderes at have varig virkning, herunder via strukturelle ændringer af den offentlige
administration og institutionerne samt tiltag vedr. bl.a. grøn og digital omstilling, forskning,
arbejdsmarked, uddannelse og erhvervsklima.
Planen opstiller effektive, relevante og robuste mål og milepæle samt verifikationsmekanismer.
Omkostningsskønnene vurderes generelt delvist plausible og realistiske. Der henvises dog i
nogle tilfælde ikke til sammenlignelige projekter, der kunne understøtte skønnene.
Der er foreslået tilstrækkelige kontrol- og revisionsmekanismer til at undgå, forebygge og
opdage svindel, korruption, habilitetskonflikter, dobbeltfinansiering mv.
Der er god sammenhæng og balance mellem reformerne og investeringerne, der understøtter
planens fokus på at håndtere langsigtede udfordringer.
A
A
A
A
A
A
A
B
A
A
Anm.:
1
Der er tale om forventet tildeling baseret på Kommissionens efterårsprognose 2020. Den endelige tildeling fastlægges i sommeren 2022.
2
Skønnede omkostninger forbundet med genopretningsplanen til klimatiltag hhv. digitale tiltag ift. forventet direkte tilskud.
3
En fuldkommen liste over de enkelte
tiltags
bidrag til klima og digitalisering kan findes i bilaget til Kommissionens
staff working document (SWD).
Komponenternes
bidrag til hhv. klima og digitalisering findes i SWD på s. 51 og 56.
4
Genopretningsfaciliteten udgør ca. 90 pct. af NGEU, som også omfatter andre EU-tiltag, herunder InvestEU.
Kilde: Kommissionens forslag til rådsimplementernende beslutning om genopretningsplanen, tilhørende
staff working document
og faktaark for Kroatien:
https://ec.europa.eu/info/business-economy-euro/recovery-coronavirus/recovery-and-resilience-facility/recovery-and-resilience-plans-assessments_en
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 172: Samlenotat vedrørende uformel videokonference for EU's økonomi- og finansministre den 26. juli 2021 om økonomisk genopretning i EU: Implementering af genopretningsfaciliteten (RRF) og rådsimplementerende beslutninger vedr. EU-landenes genopretningsplaner, fra finansministeren
2429546_0014.png
Side 14 af 17
Kommissionens vurdering af Cyperns genopretningsplan
Kommissionen har en positiv vurdering af Cyperns genopretningsplan, der indeholder tiltag for i alt 1,2 mia. euro (heraf finansierer RRF 1,0 mia. euro
i tilskud
1
og 200 mio. euro i lån).
Planen bidrager til grøn og digital omstilling med tiltag, der udgør hhv. 491 og 282 mio. euro.
Planen har også fokus på bl.a. uddannelse, oplæring og børnepasning.
NGEU
4
skønnes at løfte Cyperns BNP med 1,1-1,8 pct. frem mod 2026 og øge beskæftigelsen med op mod 3.000 personer.
Klimatiltag udgør 41 pct.
2
Komponenter med størst klimabidrag
3
:
Nr. 2.1
Klimaneutralitet, energieffektivitet og udbredelse af ved-
varende energi
(269 mio. euro). Fx reformer relateret til introduktion af
grøn beskatning og energirenoveringer af bygninger.
Nr. 2.2
Bæredygtig transport
(63 mio. euro). Fx fremme af grønne
teknologier til bæredygtig, tilgængelig og smart transport.
Nr. 2.3
Smart og bæredygtig vandforsyning
(55 mio. euro). Fx re-
former mhp. at modernisere vandresourceforvaltningen samt sikre uaf-
brudt forsyning af kvalitetsdrikkevand.
Nr. 3.1
Ny vækstmodel og diversificering af økonomien
(39 mio.
euro). Fx tiltag mhp. at fremme den cirkulære økonomi i turisme- og in-
dustrisektorerne.
Nr. 1.1
Et
modstandsdygtigt og effektivt sundhedssystem samt
forbedret civilbeskyttelse
(38 mio. euro). Fx modernisering og digitali-
sering af sundhedsvæsenets infrastruktur.
Digitaliseringstiltag udgør 23 pct.
2
Komponenter med størst digitalt bidrag
3
:
Nr. 3.4
Modernisering af den offentlige sektor, effektivisering af
retssystemet og bekæmpelse af korruption
(54 mio. euro). Fx for-
bedre udstedelsen af byggetilladelser for at muliggøre en fuldt ud digital
proces.
Nr. 4.1
Opgradering af netværksinfrastrukturen
(53 mio. euro). Fx
fremme og udbredelse af 5G og fibernetværk.
Nr. 4.2
Fremme digitalisering af den offentlige forvaltning
(35
mio. euro).
Nr. 3.5
–Sikring
af finanspolitisk og finansiel stabilitet
(28 mio.
euro). Fx understøtte digitaliseringen af skatte- og toldafdelinger samt
sikre deres personale og brugere moderne digitale værktøjer.
Nr. 5.1
Modernisering af uddannelsessystemet samt opkvalifice-
ring og omskoling
(24 mio. euro). Fx fremme og forbedre kvaliteten af
uddannelser på alle niveauer og hjælpe elever med at tilegne sig digi-
tale færdigheder.
Udvalgte tiltag (reformer og investeringer) for at styrke social og økonomisk modstandsdygtighed
Bekæmpelse af aggressiv skatteplanlægning
bl.a. ved at introducere en kildeskat på udgående betalinger til ikke-samarbejdsvillige skatte-
jurisdiktioner på EU-listen.
Støtte til
undervisning og pleje i den tidlige barndom
bl.a. udvidelse af den gratis obligatoriske førskoleundervisning samt fokus på lige mulighe-
der for alle børn (33 mio. euro).
Øge uddannelseskvaliteten
bl.a. ved reformering af læreruddannelsen og gymnasiernes læseplaner samt etablering af moderne erhvervsuddan-
nelser og tiltag vedr. videregående uddannelser (51 mio. euro).
Fremme ungdomsbeskæftigelse
ved bl.a. at forbedre effektiviteten af offentlige arbejdsformidlinger, tilbyde coaching og karrierevejledning for
unge, som ikke er i beskæftigelse, samt skabe incitamenter for arbejdsgivere til at ansætte unge (17 mio. euro).
Modernisering af retsvæsenet og fokus på forbedring af erhvervsklimaet,
bl.a. ved at evaluere selskabsloven (15 mio. euro).
Kommissionens vurdering af kriterierne fastsat i genopretningsfaciliteten
RRF-forordningens vurderingskriterier
1. Bidrager til de 6 søjler: i) grøn omstilling, ii)
digital omstilling, iii) bæredygtig og inklusiv
vækst, iv) samhørighed, v) sundhedsmæssig
robusthed, vi) børn og unge.
2. Adresserer anbefalinger i det europæiske
semester fra 2019 og 2020.
3. Skaber vækst, arbejdspladser, social ro-
busthed mv.
4. Alle initiativer efterlever ”do no significant
harm”
5. Klimatiltag udgør mindst 37 pct.
6. Digitaliseringstiltag udgør mindst 20 pct.
7. Genopretningsplanen har varig virkning
8. Effektive mål og milepæle for
gennemførelse
9. Rimelige og plausible omkostningsskøn
10. Tilstrækkelige kontrol- og
revisionsmekanismer
11. Indeholder reformer og investeringer
Karakter
A
Kommissionens begrundelse
Planen indeholder initiativer, der bidrager til alle seks søjler. Der er fokus på holdbar og
retfærdig vækst, digitalisering og klima, men også betydelige bidrag til de øvrige søjler.
Planen adresserer størstedelen af anbefalingerne, herunder bl.a. via tiltag vedr. grøn og digital
omstilling, håndtering af nødlidende lån, skattesystemet, sundhedssystemet, modernisering af
den offentlige administration, retssystemet, social inklusion, uddannelse og børnepasnng.
NGEU
4
, herunder især Cyperns genopretningsplan, skønnes at øge Cyperns BNP med 1,1-1,8
pct. frem mod 2026 og potentielt øge beskæftigelsen med 3.000 personer.
Alle tiltag
overholder princippet om ”do
no significant harm”.
Klimatiltagene udgør i alt ca. 491 mio. euro svarende til 41 pct. af det samlede tilskud fra RRF til
planen.
Digitaliseringstiltagene udgør i alt ca. 282 mio. euro svarende til ca. 23 pct. at det samlede
tilskud fra RRF til planen.
Planen vurderes at have varig virkning, herunder via strukturelle ændringer af den offentlige
administration og institutionerne samt tiltag vedr. bl.a. grøn omstilling, digitalisering, uddannelse,
arbejdsmarked, erhvervsklima og den finansielle sektor.
Planen opstiller effektive, relevante og robuste mål og milepæle samt verifikationsmekanismer.
Dog skal et planlagt dataregister færdiggøres før første udbetaling.
Omkostningsskønnene vurderes generelt delvist plausible og realistiske.
Der er foreslået tilstrækkelige kontrol- og revisionsmekanismer til at undgå, forebygge og
opdage svindel, korruption, habilitetskonflikter, dobbeltfinansiering mv.
Der er god sammenhæng og balance mellem reformerne og investeringerne, der understøtter
planens fokus på at håndtere langsigtede udfordringer.
A
A
A
A
A
A
A
B
A
A
er tale om forventet tildeling baseret på Kommissionens efterårsprognose 2020. Den endelige tildeling fastlægges i sommeren 2022.
omkostninger forbundet med genopretningsplanen til klimatiltag hhv. digitale tiltag ift. forventet tilskud og lån fra RRF.
3
En fuldkommen liste over de enkelte
tiltags
bidrag til klima og digitalisering kan findes i bilaget til Kommissionens
staff working document (SWD).
Komponenternes
bidrag til hhv. klima og digitalisering findes i SWD på s. 62 og 68.
4
Genopretningsfaciliteten udgør ca. 90 pct. af NGEU, som også omfatter andre EU-tiltag, herunder InvestEU.
Kilde: Kommissionens forslag til rådsimplementernende beslutning om genopretningsplanen, tilhørende
staff working document
og faktaark for Cypern:
https://ec.europa.eu/info/business-economy-euro/recovery-coronavirus/recovery-and-resilience-facility/recovery-and-resilience-plans-assessments_en
2
Skønnede
Anm.:
1
Der
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 172: Samlenotat vedrørende uformel videokonference for EU's økonomi- og finansministre den 26. juli 2021 om økonomisk genopretning i EU: Implementering af genopretningsfaciliteten (RRF) og rådsimplementerende beslutninger vedr. EU-landenes genopretningsplaner, fra finansministeren
2429546_0015.png
Side 15 af 17
Kommissionens vurdering af Litauens genopretningsplan
Kommissionen har en positiv vurdering af Litauens genopretningsplan, der indeholder tiltag for i alt 2,2 mia. euro (heraf finansierer RRF et tilsvarende
beløb i tilskud
1
).
Planen bidrager til grøn og digital omstilling med tiltag, der udgør hhv. 0,8 og 0,7 mia. euro.
Planen har også fokus på bl.a. uddannelse, sundhedssystemet og det sociale sikkerhedsnet.
NGEU
4
skønnes at løfte Litauens BNP med 1,0-1,6 pct. frem mod 2026 og øge beskæftigelsen med op mod 9.000 personer.
Klimatiltag udgør 38 pct.
2
Komponenter med størst klimabidrag
3
:
Nr. 2
Grøn omstilling af Litauen
(820 mio. euro). Fx reformer vedr.
vedvarende energi, renovering af bygninger, reduktion af transport ud-
ledninger gennem bæredygtig mobilitet og cirkulær økonomi.
Øvrige komponenter
(nr. 4
Sundhed, nr. 5
Uddannelse og innova-
tion samt nr. 7
Flere muligheder for alle) indeholder tilsammen
grønne tiltag for i alt ca. 20 mio. euro.
Digitaliseringstiltag udgør 32 pct.
2
Komponenter med størst digitalt bidrag
3
:
Nr. 3
Digital omstilling
(344 mio. euro). Fx Digitalisering af den of-
fentlige sektor, fremme af digitale færdigheder, udbredelse af 5G net-
værk.
Nr. 1
Et modstandsdygtigt og fremtidssikret sundhedssystem
(90 mio. euro). Fx fremme af digitale løsninger i forbindelse med sund-
hedsydelser.
Nr. 7
Flere muligheder for alle
(59 mio. euro). Fx implementering af
digitale løsninger i jobcentre.
Nr. 6
En effektiv offentlig sektor og genopretning efter pande-
mien
(45 mio. euro). Fx digitale løsninger ifm. opkrævning af skat og
told.
Nr. 2
Den grønne omstilling af Litauen
(40 mio. euro). Fx fremme
af investeringer i elektricitetslagring.
Udvalgte tiltag (reformer og investeringer) for at styrke social og økonomisk modstandsdygtighed
Øge
sundhedssystemets modstandsdygtighed og kvalitet
gennem bl.a. modernisering af infrastrukturen for sundhedsfaciliteter, oprettelse af
centre med ekspertise i infektionssygdomme samt generelle investeringer i digitalisering af sundhedssystemet (268 mio. euro).
Øge tilgængeligheden af
livslang kvalitetsuddannelse for alle
samt forbedring af bl.a. børnehaver, grundskolen, ungdomsuddannelser, erhvervs-
uddannelser og voksenuddannelser (312 mio. euro).
Fokus på
videregående uddannelser og støtte til innovation
ved bl.a. ændring af finansieringsmodellen for de videregående uddannelser samt
forbedring af forsknings- og innovationsstøttepolitikker (200 mio. euro).
Stærkere social beskyttelse,
bl.a. ved implementering af en garanteret minimumsindkomstsordning samt fokus på bedre støttemuligheder til
fremme af beskæftigelse, uddannelse og iværksætterprojekter (109 mio. euro).
En
effektiv offentlig sektor,
herunder fokus på at forbedre overholdelse af skattereglerne, udvidelse af skattegrundlaget, forbedring af budgetplan-
lægningen samt forbedring af erhvervsklimaet (65 mio. euro).
Kommissionens vurdering af kriterierne fastsat i genopretningsfaciliteten
RRF-forordningens vurderingskriterier
1. Bidrager til de 6 søjler: i) grøn omstilling, ii)
digital omstilling, iii) bæredygtig og inklusiv
vækst, iv) samhørighed, v) sundhedsmæssig
robusthed, vi) børn og unge.
2. Adresserer anbefalinger i det europæiske
semester fra 2019 og 2020.
3. Skaber vækst, arbejdspladser, social ro-
busthed mv.
4. Alle initiativer efterlever ”do no significant
harm”
5. Klimatiltag udgør mindst 37 pct.
6. Digitaliseringstiltag udgør mindst 20 pct.
7. Genopretningsplanen har varig virkning
8. Effektive mål og milepæle for
gennemførelse
9. Rimelige og plausible omkostningsskøn
10. Tilstrækkelige kontrol- og
revisionsmekanismer
11. Indeholder reformer og investeringer
Karakter
A
Kommissionens begrundelse
Planen indeholder initiativer, der bidrager til alle seks søjler. Der er fokus på især klima og
digitalisering samt holdbar og retfærdig vækst, men også betydelige bidrag til de øvrige søjler.
Planen adresserer størstedelen af anbefalingerne, herunder bl.a. via tiltag vedr. grøn og digital
omstilling, social inklusion, sundhed, uddannelse, innovation og skattesystemet.
NGEU
4
, herunder især Litauens genopretningsplan, skønnes at øge Litauens BNP med 1,0-1,6
pct. frem mod 2026 og potentielt øge beskæftigelsen med 9.000 personer.
Alle tiltag overholder princippet om ”do
no significant harm”.
Klimatiltagene udgør i alt ca. 0,8 mia. euro svarende til 37,8 pct. af det samlede tilskud fra RRF
til planen.
Digitaliseringstiltagene udgør i alt ca. 0,7 mia. euro svarende til ca. 31,5 pct. at det samlede
tilskud fra RRF til planen.
Planen vurderes at have varig virkning, herunder via strukturelle ændringer af den offentlige
administration og institutionerne samt tiltag vedr. bl.a. grøn omstilling, digitalisering, det sociale
område, sundhed og uddannelse,
Planen opstiller effektive, relevante og robuste mål og milepæle samt verifikationsmekanismer.
Dog ligger en relativt stor del af målene og milepælene forholdsvist sent i perioden.
Omkostningsskønnene vurderes generelt delvist plausible og realistiske.
Der er foreslået tilstrækkelige kontrol- og revisionsmekanismer til at undgå, forebygge og
opdage svindel, korruption, habilitetskonflikter, dobbeltfinansiering mv.
Der er god sammenhæng og balance mellem reformerne og investeringerne, der understøtter
planens fokus på at håndtere langsigtede udfordringer.
A
A
A
A
A
A
A
B
A
A
Anm.:
1
Der er tale om forventet tildeling baseret på Kommissionens efterårsprognose 2020. Den endelige tildeling fastlægges i sommeren 2022.
2
Skønnede omkostninger forbundet med genopretningsplanen til klimatiltag hhv. digitale tiltag ift. forventet direkte tilskud.
3
En fuldkommen liste over de enkelte
tiltags
bidrag til klima og digitalisering kan findes i bilaget til Kommissionens
staff working document (SWD).
Komponenternes
bidrag til hhv. klima og digitalisering findes i SWD på
s. 49 og 53
.
4
Genopretningsfaciliteten udgør ca. 90 pct. af NGEU, som også omfatter andre EU-tiltag, herunder InvestEU.
Kilde: Kommissionens forslag til rådsimplementernende beslutning om genopretningsplanen, tilhørende
staff working document
og faktaark for Litauen:
https://ec.europa.eu/info/business-economy-euro/recovery-coronavirus/recovery-and-resilience-facility/recovery-and-resilience-plans-assessments_en
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 172: Samlenotat vedrørende uformel videokonference for EU's økonomi- og finansministre den 26. juli 2021 om økonomisk genopretning i EU: Implementering af genopretningsfaciliteten (RRF) og rådsimplementerende beslutninger vedr. EU-landenes genopretningsplaner, fra finansministeren
2429546_0016.png
Side 16 af 17
Kommissionens vurdering af Sloveniens genopretningsplan
Kommissionen har en positiv vurdering af Sloveniens genopretningsplan, der indeholder tiltag for i alt 2,5 mia. euro (heraf finansierer RRF 1,8 mia. i
tilskud
1
og 0,7 mia. i lån).
Planen bidrager til grøn og digital omstilling med tiltag, der udgør hhv. 1,1 og 0,5 mia. euro.
Planen har også fokus på bl.a. ældrepleje, sundhedssystemet og pensionssystemet.
NGEU
4
skønnes at løfte Sloveniens BNP med 1,1-1,7 pct. frem mod 2026 og øge beskæftigelsen med op mod 6.000 personer.
Klimatiltag udgør 42 pct.
2
Komponenter med størst klimabidrag
3
:
Nr. 1.3
Et rent og sikkert miljø
(365 mio. euro). Fx forebyggelse og
håndtering af klimaændringernes konsekvenser.
Nr. 1.4
Bæredygtig mobilitet
(282 mio. euro). Fx opgradering og di-
gitalisering af jernbaner.
Nr. 1.1
Vedvarende energi og energieffektiviseringer
(143 mio.
euro). Fx investeringer i effektive vedvarende energikilder til fjernvarme.
Nr. 3.5
Styrkelse af færdigheder, specielt digitale færdigheder og
færdigheder, som er krævet af fremtidens erhverv og den grønne
omstilling
(68 mio. euro).
Nr. 1.2
Bæredygtig renovering af bygninger
(62 mio. euro).
Digitaliseringstiltag udgør 21 pct.
2
Komponenter med størst digitalt bidrag
3
:
Nr. 2.2
Digitalisering af den offentlige sektor og den offentlige
administration
(259 mio. euro). Fx investeringer i den offentlige digi-
tale infrastruktur.
Nr. 4.1
Sundhed
(83 mio. euro). Fx investeringer i e-sundhed.
Nr. 3.5
Styrkelse af færdigheder, specielt digitale færdigheder og
færdigheder som er krævet af fremtidens erhverv og den grønne
omstilling
(60 mio. euro).
Nr. 2.1
Digitalisering af økonomien
(57 mio. euro). Fx fremme bru-
gen af avancerede teknologier i virksomheder.
Nr. 1.1
Vedvarende energi og energieffektiviseringer
(32 mio.
euro). Fx investeringer i nye teknologier, som skal danne grundlag for
grøn vækst.
Udvalgte tiltag (reformer og investeringer) for at styrke social og økonomisk modstandsdygtighed
Oprettelse af et nyt
socialt sikkerhedsnet
som integrerer sundhedsydelser og sociale plejetjenester samt øger tilgængeligheden heraf over hele
landet (79 mio. euro).
Styrkelse af
sundhedssystemets modstandsdygtighed
gennem reformer, nye sundhedsfaciliteter og nyt sundhedsudstyr samt opbygning af to
hospitaler med speciale i infektionssygdomme (110 mio. euro).
Øget udbud af
offentligt ejede beboelsesbygninger
som er til at betale for udsatte grupper, som befinder sig på grænsen til fattigdom eller social
eksklusion (60 mio. euro).
Fokus på
hurtigere inklusion af unge på arbejdsmarkedet,
fx ved økonomiske incitamenter til virksomheder til at ansætte unge op til 25 år på
tidsubegrænsede kontrakter (28 mio. euro).
Fokus på at
øge produktiviteten og innovation,
fx støtte til private investeringer kombineret med reformer for at forbedre erhvervsklimaet og sam-
arbejdet mellem offentlig og privat forskning (305 mio. euro).
Modernisering af pensionssystemet
mhp. bl.a. at sikre retfærdig fordeling mellem generationerne og økonomisk bæredygtighed.
Kommissionens vurdering af kriterierne fastsat i genopretningsfaciliteten
RRF-forordningens vurderingskriterier
1. Bidrager til de 6 søjler: i) grøn omstilling, ii)
digital omstilling, iii) bæredygtig og inklusiv
vækst, iv) samhørighed, v) sundhedsmæssig
robusthed, vi) børn og unge.
2. Adresserer anbefalinger i det europæiske
semester fra 2019 og 2020.
3. Skaber vækst, arbejdspladser, social ro-
busthed mv.
4. Alle initiativer efterlever ”do no significant
harm”
5. Klimatiltag udgør mindst 37 pct.
6. Digitaliseringstiltag udgør mindst 20 pct.
7. Genopretningsplanen har varig virkning
8. Effektive mål og milepæle for
gennemførelse
9. Rimelige og plausible omkostningsskøn
10. Tilstrækkelige kontrol- og
revisionsmekanismer
11. Indeholder reformer og investeringer
Karakter
A
Kommissionens begrundelse
Planen indeholder initiativer, der bidrager til alle seks søjler. Der er fokus på især klima og
digitalisering samt holdbar og retfærdig vækst, men også betydelige bidrag til de øvrige søjler.
Planen adresserer størstedelen af anbefalingerne, herunder bl.a. fremskridt ift. de offentlige
finanser, det sociale sikkerhedsnet, beskæftigelsesområdet, socialpolitikker, erhvervsklimaet,
forskning og innovation samt den grønne og digitale omstilling.
NGEU
4
, herunder især Sloveniens genopretningsplan, skønnes at øge Sloveniens BNP med
1,1-1,7 pct. frem mod 2026 og potentielt øge beskæftigelsen med 6.000 personer.
Alle tiltag overholder princippet om ”do
no significant harm”.
Klimatiltagene udgør i alt ca. 1,1 mia. euro svarende til 42,4 pct. af det samlede tilskud fra RRF
til planen.
Digitaliseringstiltagene udgør i alt ca. 0,5 mia. euro svarende til ca. 21,4 pct. at det samlede
tilskud fra RRF til planen.
Planen vurderes at have varig virkning, herunder via strukturelle ændringer af den offentlige
administration og institutionerne samt tiltag vedr. vedvarende energi, sundhedssystemet,
rammevilkår for investeringer og sociale boliger.
Planen opstiller effektive, relevante og robuste mål og milepæle samt verifikationsmekanismer.
Omkostningsskønnene vurderes generelt delvist plausible og realistiske.
Der er foreslået tilstrækkelige kontrol- og revisionsmekanismer til at undgå, forebygge og
opdage svindel, korruption, habilitetskonflikter, dobbeltfinansiering mv.
Der er god sammenhæng og balance mellem reformerne og investeringerne, der understøtter
planens fokus på at håndtere langsigtede udfordringer.
A
A
A
A
A
A
A
B
A
A
Anm.:
1
Der er tale om forventet tildeling baseret på Kommissionens efterårsprognose 2020. Den endelige tildeling fastlægges i sommeren 2022.
2
Skønnede omkostninger forbundet med genopretningsplanen til klimatiltag hhv. digitale tiltag ift. forventet direkte tilskud og lån.
3
En fuldkommen liste over de enkelte
tiltags
bidrag til klima og digitalisering kan findes i bilaget til Kommissionens
staff working document (SWD).
Komponenternes
bidrag til hhv. klima og digitalisering findes i SWD på
s.50-51
og 57.
4
Genopretningsfaciliteten udgør ca. 90 pct. af NGEU, som også omfatter andre EU-tiltag, herunder InvestEU.
Kilde: Kommissionens forslag til rådsimplementernende beslutning om genopretningsplanen, tilhørende
staff working document
og faktaark for Slovenien:
https://ec.europa.eu/info/business-economy-euro/recovery-coronavirus/recovery-and-resilience-facility/recovery-and-resilience-plans-assessments_en
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 172: Samlenotat vedrørende uformel videokonference for EU's økonomi- og finansministre den 26. juli 2021 om økonomisk genopretning i EU: Implementering af genopretningsfaciliteten (RRF) og rådsimplementerende beslutninger vedr. EU-landenes genopretningsplaner, fra finansministeren
Side 17 af 17