Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del Bilag 160
Offentligt
2416354_0001.png
Bilag 2
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 160: Orientering om It-tilsynets trykprøvning af det nye ejendomsvurderingssystem, fra skatteministeren
2416354_0002.png
Undersøgelsen grundlag
It-tilsynets undersøgelse er baseret på 241 skriftlige
dokumenter, udarbejdet af Skatteforvaltningen,
Skatteministeriets departement og eksterne
interessenter, herunder fx Statens It-råd og de relevante
leverandører til ICE.
It-tilsynet har som supplement gennemført 100
interviews og haft løbende dialog med nøglepersoner
på området fra Skatteforvaltningen, Skatteministeriets
departement, Statens It-råd, Ekspertudvalget og de
centrale leverandører til ICE.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 160: Orientering om It-tilsynets trykprøvning af det nye ejendomsvurderingssystem, fra skatteministeren
2416354_0003.png
It-tilsynets kriterier for et veldrevet it-program
Dedikeret og erfaren styregruppe (maks. 5-8 deltagere) med forretning for
bordenden som hovedansvarlig for færdig løsning (inkl. tid og økonomi).
Styregruppen har beslutningsmandat og eksekveringskraft.
Dedikeret og erfarent ledelseshold ift. udvikling af forretnings- og it-
programmer med ledelsesbeslutningskraft og klare mandater
både i
forretning og it-organisation.
Stærk tværgående solutionsledelse, der styrer leverancer, tværgående
afhængigheder, arkitektur, metode, kritisk vej og fremdrift.
Ledelsesspænd på max 15-20 årsværk (inkl. evt. eksterne konsulenter).
Adskillelse af personale- og leveranceansvar.
Erfarne kompetencer og modne metoder inden for alle discipliner
både
forretning, lovmedholdelighed, it-udvikling, it-drift, it- og datasikkerhed,
contract management, organisatorisk implementering. Faglige fyrtårne, lav
medarbejderomsætning og høj arbejdsglæde.
Klart styringsgrundlag (projektbeskrivelse, PID, PPD og business-case) med
modne styringsværktøjer. Gevinstplan, risikostyring,
økonomistyring, scopestyring
og fremdriftsrapportering. Konsolideret
releaseplan, hvor milepæle og fremdrift skal følges meget tæt. Kritisk vej skal
altid være synlig for alle i programmet, og der skal følges ledelsesmæssigt tæt
op. Tæt risikomitigering af væsentlige risici på alle niveauer i programmet.
Klar arkitektur
forretnings-, løsnings- og it-arkitektur. Klar beskrivelse af
nonfunktionelle krav (it-sikkerhed, datasikkerhed). Klar beskrivelse af data og
integrationer.
Modne teknologivalg (platforme, kodesprog), som er markedsstandard, og
hvor man ikke er ”first mover” (egenudvikling eller via underleverandør).
Klare aftaler med og tæt styring af underleverandører (leverandør af
delkomponenter til løsning) og konsulenter.
Plan for efterfølgende drift af løsning og kompetencer til at implementere
eller drive via outsourcingpartner.
Klart forretningsscope (plangrundlag/målbillede) med vedtaget lovgrundlag i
god tid forud for udvikling. Stringent og disciplineret ændringsproces med
Strategi og implementeringskraft ift. organisatorisk implementering i
synliggørelse af konsekvens ift. tid og økonomi. Kompetent
forretningen og hos slutbrugerne. Klar presse- og kommunikationsplan.
forretningsansvarlig (business owner) med klart mandat til at signe af på
scope i et nødvendigt tempo
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 160: Orientering om It-tilsynets trykprøvning af det nye ejendomsvurderingssystem, fra skatteministeren
2416354_0004.png
Plangrundlag, scope, business case, tidsplaner, releaseplaner, estimering.
Programstyring, programledelse, projektorganisering, governance og
rapportering (risikostyring, gevinster, fremdriftsrapportering,
økonomistyring).
Forretningsløsning, scopenedbrydning og
–afklaring,
lovjusteringer, lovmedholdelighed, automatiseringsgrad,
administrationsgrundlag og instrukser.
It-teknisk løsning, arkitektur, teknologivalg, integrationer, data, release-
deployment, driftsstyring, it-sikkerhed, informationssikkerhed, non-
funktionelle krav.
It-udvikling, kodning, kvalitetssikring og test, leverandørsamarbejde og
styring.
Organisatorisk implementering, uddannelse, superbrugere, tilpasning
af arbejdsprocesser, driftsstyring, slutbrugerdialog og
interessenthåndtering (i VURDST, SANST og SKTST).
Organisatoriske kompetencer, kompetencer i programmet, ledelse, kultur,
samarbejde m. styrelser/DEP.
It-tilsynets
syv fokusområder
4
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 160: Orientering om It-tilsynets trykprøvning af det nye ejendomsvurderingssystem, fra skatteministeren
2416354_0005.png
08-06-2021