Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del Bilag 160
Offentligt
2416352_0001.png
It-tilsynets undersøgelse af ICE
På baggrund af eftersynet af Skatteforvaltningens akutte it-problemer har Tilsynet med
told- og skatteforvaltningens it-område (It-tilsynet) i perioden fra medio januar til ultimo
maj 2021 efterprøvet planerne for udvikling og implementering af det nye ejendomsvurde-
ringssystem (ICE). Dette notat med tilhørende bilag beskriver observationer, risici og an-
befalinger fra den gennemførte undersøgelse af ejerboligområdet i ICE-programmet.
It-tilsynet har efterprøvet realismen i programmets planer for udvikling af vurderinger til
ejerboliger, herunder også de nye estimater for programmets tidsplan, økonomi og leve-
rancer af 12. maj 2021 (bilag 1 - fortroligt). Med udgangspunkt heri har It-tilsynet vurderet
programmets realiserbarhed. It-tilsynet har den 2. juni modtaget en plan for første fase af
en faseopdelt udsendelse af vurderinger for ejerboliger, som It-tilsynet ikke har haft lejlig-
hed til at trykprøve tilstrækkeligt. Det vil ske, når der foreligger et tilstrækkelig detaljeret
grundlag til efterprøvelse. It-tilsynet har ikke efterprøvet programmets tidsplaner for ud-
vikling af vurderinger til skov-, langbrugs- og erhvervsejendomme, da disse planer ikke pt.
er tilgængelige. Når planerne forelægges It-tilsynet, vil disse blive efterprøvet, forventeligt i
3. kvartal 2021. It-tilsynet planlægger at genbesøge ejerboligområdet i efteråret 2021.
It-tilsynets undersøgelse tager afsæt i, hvad der kendetegner et veldrevet it-program, baseret
på best practice i it-branchen og It-tilsynets erfaring. It-tilsynet opererer med en fuld un-
dersøgelse og en afgrænset undersøgelse. I ICE-programmet er der anvendt en fuld under-
søgelse baseret på syv fokusområder (bilag 2).
Konklusion
Notat
8. juni 2021
Kontor:
ITTI SEK
Initialer:
KS/SBP/GFM
It-tilsynet vurderer følgende på baggrund af undersøgelsen:
Der er mange gode elementer at bygge videre på, og det konstateres, at der med release
3.0 er manuelt idriftsat en release (ca. 80.000 prøvevurderinger af ejerboliger), hvor
slutbrugerne er tilfredse, og sagsbehandlere i Vurderingsstyrelsen finder systemet intu-
itivt og let at anvende.
It-tilsynet er pt. ikke stødt på forhold, som gør det umuligt at levere en produktionsklar
applikation for ejerboliger, som kan it-driftes og organisatorisk implementeres i fagsty-
relserne.
Det konstateres, at der på de fleste områder er udviklet konkret funktionalitet med
forskellig færdiggørelsesgrad, som med fordel kan anvendes i en samlet løsning. Bl.a.
er der udviklet en beregningsmodel for ejerboliger, suppleret med geografisk informa-
tion om beliggenhed og reference-ejendomme (GIS-funktionalitet).
Det er nødvendigt, at styrelserne (med ansvarlig fagstyrelse i spidsen) i et tæt samar-
bejde etablerer en robust, detaljeret og faseinddelt udsendelsesplan for vurdering af
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 160: Orientering om It-tilsynets trykprøvning af det nye ejendomsvurderingssystem, fra skatteministeren
2416352_0002.png
ejerboliger, hvor det sikres, at den samlede udsendelsesplan og ICE-programmet ikke
forsinkes.
Der er tale om et program med høj risiko for forsinkelser og fordyrelser, som dog
vurderes at kunne håndteres med stram risikostyring og
–mitigering.
Det er It-tilsynets
vurdering, at den nødvendige teknologiske, kulturelle, styrings- og ledelsesmæssige
transformation af ICE-programmet ikke kan gennemføres af Udviklings- og Forenk-
lingsstyrelsen alene. Der er behov for ekstern bistand til at løse afgrænsede opgaver.
Den fremlagte tidsplan og estimerede økonomi for programmet er realistisk forudsat,
at der fokuseres på stram styring af leverancer i forhold til kritisk vej samt at fastholde
og tilføre de nødvendige kompetencer til at gennemføre et komplekst it-program med
store udfordringer.
Tidsplanen, den estimerede økonomi og risikopuljer er over markedsniveau, men det
er, hvad programmet magter, når der tages hensyn til de tilgængelige kompetencer,
komplicerede regler og kompleks arkitektur.
It-tilsynet observerer og anbefaler:
1. Der er uklare mandater og mangel på ledelses- og eksekveringskraft.
Program-
met bør iværksætte en
“turn around” med
radikale justeringer i organisationen, så den
bliver forenklet og mere effektiv. Der er behov for en ny tilgang til ledelse med klare
mandater og fokus på at få truffet beslutninger i nødvendigt tempo for at sikre frem-
drift i leverancer.
2. Der er mangel på ledelsesmæssig og it-faglig ekspertise og erfaring i program-
met.
Det skal tilføres yderligere kompetencer indenfor ledelse, it-faglig viden samt er-
faring med at gennemføre store komplekse it-programmer. Kompetenceflaskehalse,
der hindrer fremdrift, skal løses snarest. Derudover er der behov for ekstern bistand
til at løse afgrænsede opgaver under leverandøransvar.
3. Der er ikke etableret en automatiseret og produktionsklar it-platform, der kan
afvikle en samlet applikation.
Der bør være fuld ledelsesmæssige fokus på at få plat-
formen etableret snarest muligt. Der skal etableres stram styring af kritisk vej og kriti-
ske leverancer.
4. Der er ikke taget tilstrækkeligt forretningsmæssigt ansvar for løsningen i fagsty-
relserne.
Samarbejdet om løsningen mellem departement, fagstyrelser og Udviklings-
og Forenklingsstyrelsen bør styrkes, beslutningsprocesserne og styringen bør effektivi-
seres, herunder ved at fagstyrelserne påtager sig et større forretningsmæssigt ansvar
(med ansvarlig fagstyrelse for bordenden) for at sikre lovmedholdelighed, stram æn-
dringsstyring samt fastholdelse af minimumsløsninger. Endelig skal det sikres, at der
er sammenhæng i planerne for ICE og BF 17, så hele boligområdet hænger sammen.
Side 2 af 3
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 160: Orientering om It-tilsynets trykprøvning af det nye ejendomsvurderingssystem, fra skatteministeren
2416352_0003.png
5. Eksterne konsulenter driver mange omkostninger, og der styres ikke nok efter
leverancer.
Det er It-tilsynets vurdering, at det er muligt at nedbringe antallet af eks-
terne konsulenter, ligesom der skal fokus på at styrke leverandørstyringen i program-
met.
6. Der har ikke været tilstrækkelig mulighed for at følge fremdrift i leverancer,
økonomi og risici,
hvorfor der er behov for at tage mere effektive styringsværktøjer
i anvendelse og løfte kompetencerne indenfor styring.
7. Der udestår sikring af en enkel borgerrejse.
Fagstyrelserne bør koordinere borger-
rejsen og arbejdsprocesserne på tværs af styrelserne, så det sikres, at borgerne mødes
af en enkel borgerrejse ift. ejendomsvurdering, beskatning af ejerbolig, tilbagebetaling
og evt. klageforløb.
It-tilsynet bemærker, at programledelsen løbende har iværksat en række relevante tiltag,
herunder anbefalinger fra It-tilsynet, som har betydet, at tidsplan og estimater løbende er
blevet reduceret betydeligt.
En uddybning af It-tilsynets vurdering, herunder It-tilsynets udtalelser bestående af obser-
vationer, risici og anbefalinger til Skatteforvaltningen, findes i bilag 3.
Bilag
1. ICE programmets økonomi og tidsplan (fortroligt)
2. It-tilsynets fremgangsmåde
3. Uddybende observationer og anbefalinger fra It-tilsynet
Side 3 af 3