Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del Bilag 147
Offentligt
2406842_0001.png
Statusrapport
(April 2021)
Signalprogrammet
(Status opgjort medio april 2021)
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 147: Statusrapport for Signalprogrammet april 2021, fra transportministeren
2406842_0002.png
Introduktion til Signalprogrammet
Den 15. november 2017 tilsluttede forligskredsen bag Signalprogrammet (forligskredsen bag aftalerne om en
grøn transportpolitik: V, LA, K, S, DF, RV, SF) sig Banedanmarks anbefaling om at følge den reviderede udrul-
ningsstrategi for fjernbanen. Baggrunden for denne udrulningsstrategi er særligt udfordringerne som følge af
afhængigheden mellem udrulningen af Signalprogrammet, elektrificeringen af jernbanenettet (Elektrificering-
sprogrammet) og hensynet til, at DSB’s nye el-tog,
skal kunne køre, når de er klar til at blive idriftsat (Fremti-
dens Tog). Jævnfør Banedanmarks strategi, skal udrulning af nyt signalsystem og elektrificering således ske på
en måde, så Fremtidens Tog kan tilgå Aarhus H og Aalborg station i 2026. De indbyrdes afhængigheder kan be-
skrives således:
Når der etableres nye signaler, er det kun tog, der er udrustet med ny signalteknologi, der kan køre på
strækningen.
De gamle signaler kan ikke tåle kørestrømmen fra et elektrificeret banenet, medmindre de er immuni-
seret (beskyttet mod påvirkning fra el-ledningerne).
De nye el-tog kan køre på såvel gamle som nye signaler.
Signalprogrammet omfatter også en totaludskiftning af signalsystemet på S-banen, og Banedanmarks vurde-
ring af risici og fremdrift på S-banen fremgår derfor også af denne rapport.
Statusrapport (April 2021)
Introduktion til Signalprogrammet
2/32
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 147: Statusrapport for Signalprogrammet april 2021, fra transportministeren
2406842_0003.png
Resumé
Ombordudrustning
I alt er 144 tog nu udrustet med nyt ombordudstyr og godkendt til drift, og alle togtyper forventes fortsat
klar til det tidspunkt, hvor de skal bruges. Dog arbejdes der sammen med DSB på at genetablere en tidplan
for udrustning af DSB’s IR , der kan honorere behovet for udrustede tog til ibrugtagningen
af strækningen:
København-Ringsted,
ligesom der pågår afklaring vedr. DSB’s IC Indusi, som er den eneste grænsekryd-
sende flåde.
Generelt om genplanlægningen af fjernbaneprojekterne
Signalprogrammet har i 2020 været i intensive forhandlinger med Thales-Strukton og Alstom for at få en
revideret udrulningsplan på plads for henholdsvis Fjernbane Vest og Fjernbane Øst. Der er enighed om pla-
nerne, og i marts 2021 indgik Signalprogrammet aftale med Alstom (Letter of Agreement) om den overord-
nede ramme, herunder den resterende del af udrulningsplanen øst for Lillebælt (i april 2020 blev indgået
aftale om første del af udrulningsplanen, dvs. til og med ibrugtagning af Vigerslev-Ringsted). Der udestår
fortsat forhandlinger om andre forhold. Udrulningsplanen er afstemt med Banedanmarks Anlægsplan.
Signalprogrammet er fortsat i forhandlinger med Thales-Strukton om en aftale. Der er enighed om den re-
viderede udrulningsplan og stort sest øvrige indhold af aftalen, og målet er, at den kan underskrives i midten
af maj, givet at der kan blive enighed om de sidste kommercielle forhold.
Det har været væsentligt for Banedanmark, at de kontraktlige rammer for leverancerne understøtter en
robust leverance af de reviderede udrulningsplaner og både understøtter de prioriterede linjer og sikrer, at
de bedste resourcer fastholdes i programmets levetid. Der er desuden fra begge sider rejst ønsker til juste-
ringer baseret på den erfaring, der er høstet fra det foreløbige samarbejde.
Fjernbane Vest
Endnu en strækning, (Langå)-Struer-(Holstebro), er ultimo marts 2021 overgået til det nye signalsystem, og
dermed er i alt tre strækninger vest for Lillebælt nu i drift med ERTMS, svarende til 268 km. Fremdriften
følger dermed fortsat projektets kritiske vej, hvorfor status for projektet er vurderet som grøn. Den næste
store milepæl er implementeringen af en softwareopgradering af signalsystemet planlagt til efteråret 2021.
Fjernbane Øst
I december 2019 blev Roskilde-Køge den første strækning i Østdanmark, der overgik til det nye signalsy-
stem. De næste store milepæle følger i august og december 2021, hvor henholdsvis Køge-Næstved og Mo-
genstrup-Rødby er planlagt ibrugtaget. Da der ingen tidsmæssig reserve er i planen for disse strækninger,
fastholdes projektets overordnede status som gul.
Statusrapport (April 2021)
Resumé
3/32
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 147: Statusrapport for Signalprogrammet april 2021, fra transportministeren
2406842_0004.png
Banedanmark har i marts 2021 indgået aftale med Alstom om den resterende udrulning, og leverancepla-
nen for de avancerede funktionaliteter i trafikstyringssystemet (TMS) er nu også aftalt med få åbne punk-
ter. Den reviderede udrulningsplan muliggør, at udrulningen på visse strækninger kan ske tidligere, end det
er forudsat i Banedanmarks Anlægsplan. Visse bindinger skal dog undersøges (fx option 4c vedr. signalsy-
stem i Femerntunnelen), ligesom de igangværende infrastrukturforhandlinger kan få indvirkning på de re-
elle ibrugtagningstidspunkter, hvis nye fremsatte infrastrukturprojektforslag, der kræver signalarbejde,
besluttes. Udrulningsplanen konsolideres derfor i den kommende tid også i forbindelse med opdateringen
af Banedanmarks Anlægsplan.
S-banen
Projektet følger planen, der betyder, at det nye signalsystem er udrullet på alle strækninger i slutningen af
2022. På den baggrund er status grøn. Den næste planlagte leverance på S-banen er den tekniske løsning
af glatte skinner, der efter planen ibrugtages i juni 2021.
Der pågår fortsat drøftelser mellem Banedanmark og Energistyrelsen i forhold til en kommende konverte-
ring for den del af frekvensbåndet, der er tildelt CBTC-systemet. Banedanmark har en forhåbning om, at
der kan findes en fleksibel håndtering, så togdriften på S-banen og den fortsatte udrulning af signalsyste-
met sikres bedst muligt. De økonomiske og tidsmæssige konsekvenser er fortsat under afklaring. Det be-
mærkes, at det ikke er en del af Signalprogrammets opgave at flytte S-banedriften på frekvensbåndet. Det
har hverken været indeholdt i budgettet for signalsystemsudrulningen eller i S-banekontrakten, ligesom det
ikke var forudsat i beslutningsgrundlaget, at man efterfølgende skulle indskrænke/flytte frekvensbånd. Der
skal derfor findes en alternativ finansiering. Ift. Signalprogrammet behandles problematikken således som
en risiko for udrulningen af CBTC. Der er nu indgået aftale med Siemens om at udarbejde løsningsforslag.
Statusrapport (April 2021)
Resumé
4/32
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 147: Statusrapport for Signalprogrammet april 2021, fra transportministeren
2406842_0005.png
Metode bag vurdering af fremdrift
I rapporten gives der rød-gul-grøn-vurderinger af fremdriften dels overordnet på det samlede projekt
dvs. om
projektet kan gennemføres inden for Anlægsplanens rammer, dels på de enkelte udrulningsstrækninger/litra,
hvor arbejde er igangsat. Der gives således ikke en detaljeret status på de strækninger, hvor arbejdet ikke er
igangsat, eller hvor der endnu ikke foreligger en detaljeret plan. Vurderingerne af milepælene på strækningsni-
veau visualiseres som nedenstående proceslinje. Angivet i teksten under proceslinjen er Banedanmarks vurde-
ring af, hvornår det er forventningen, at milepælen er gennemført. Hvis vurderingen har ændret sig fra seneste
rapport, er den tidligere vurdering overstreget, og den nye er tilføjet nedenunder.
Farvevurderingen i proceslinjerne på strækningsniveau svarer ikke til farvemarkeringen i risikomatricerne. Mile-
pælene i procespilene farves og bruges til at indikere om den planlagte ibrugtagning er truet.
Der kan være tilfælde, hvor der endnu ikke er et estimat for gennemførelsen af milepælen. I disse tilfælde mar-
keres milepælen ud fra Banedanmarks umiddelbare vurdering: grøn, hvis denne forventes gennemført uden
problemer; gul, hvis der forventes udfordringer. Det bemærkes, at der godt kan være tilfælde, hvor enkelte mi-
lepæle vurderes at være udfordrede, men der kan dog være tilstrækkelig buffer i planen til, at Anlægsplanen kan
overholdes, hvorfor den samlede vurdering er grøn.
Milepæl gennemført som
planlagt og/eller ikke
udfordret
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
Milepæl udfordret og evt.
udskudt uden virkning på
ibrugtagningsdatoen
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
Milepæl udskudt med
virkning på
ibrugtagningsdatoen
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
For infrastrukturprojekterne fremgår milepælen Klar til ibrugtagning , som markerer det tidspunkt, hvor
Ba-
nedanmark vurderer, at
infrastrukturen
kan være klar til drift. Dette tidspunkt vil i de fleste tilfælde ligge tidli-
gere end det tidspunkt, som Anlægsplanen forudsætter, og den tidsmæssige reserve, bufferen, vil således være
markeret ved måneder. Ligeledes vil en eventuel buffer være markeret for den enkelte togtype; hvis serien for-
ventes udrustet før den skal bruges på en given strækning markeres dette.
Risikovurderingen fremgår under den konkrete milepæl i proceslinjen og vil desuden være uddybet i teksten.
For strækninger som er i ibrugtagningsfasen angives der hverken overordnet vurdering af fremdrift eller risiko,
da status ændrer sig for hurtigt ift. månedlig rapportering. Sådanne strækninger håndteres gennem et ibrugtag-
ningsforum (Commissioning Board), hvor alle relevante aktører er repræsenteret. Det er Boardet, der beslutter,
om strækningen kan ibrugtages. Boardet arbejder ud fra en omfattende liste med alle de aktiviteter og emner,
som skal håndteres i forbindelse med ibrugtagningen
herunder såkaldte kritiske knock-outs. Udvalgte væsent-
lige nøgleleverancer fra denne liste vil være gengivet ifm. strækningsgennemgangen for den enkelte strækning.
Status ændrer sig uge for uge og det er derfor ikke muligt at afspejle den aktuelle status i den månedlige rappor-
tering, og proceslinjen udgår derfor. Ministeriet orienteres om den aktuelle udvikling på tilsynsmødet om Sig-
nalprogrammet ligesom forligskredsen bag Signalprogrammet også orienteres månedligt.
3.1 Rapportering for leverancer i ibrugtagningsfasen
Når en strækning eller en systemleverance nærmer sig ibrugtagning, nedsætter Banedanmark et ibrugtagnings-
forum (kaldet Commissioning Board), hvor alle de interessenter, som har en aktie i, at ibrugtagning kan lade sig
gøre, samles. Bl.a. er de(n) relevante jernbanevirksomhed(er), Banedanmark Trafik, Banedanmark Signaldrift
og Signalprogrammet repræsenteret. Typisk nedsættes dette forum et halvt år før ibrugtagning er planlagt til at
ske.
Statusrapport (April 2021)
Resumé
5/32
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 147: Statusrapport for Signalprogrammet april 2021, fra transportministeren
Commissioning Boards opgave er at sikre, at leverancer og aktiviteter, som er nødvendige for planmæssig og
succesfuld ibrugtagning og efterfølgende stabilisering af driften, forløber tilfredsstillende, samt at træffe beslut-
ninger om mitigerende handlinger, når der opstår udfordringer. Det er således deres opgave at vurdere den ope-
rationelle parathed. Der afholdes derfor som minimum møder månedligt. Ibrugtagningsforummet rapporterer
til Banedanmarks administrerende direktør ugentligt i Punktlighedsforum.
Konceptet for nærværende statusrapport er, at Banedanmark giver en status på fremdriften med Signalpro-
grammets leverancer samt en risikovurdering af ibrugtagningstidspunktet. Konceptet indebærer, at risikovurde-
ringen udgår af rapporten, når Commissioning Board er nedsat. Det betyder dog ikke, at Signalprogrammets
projekter ikke længere har en proces for risikohåndtering, men blot, at rapporteringen nu også tilgår Commissi-
oning Board. Signalprogrammets projekter udgør dog kun en delmængde af det samlede billede, som denne
gruppe skal forholde sig til, og derfor er det uhensigtsmæssigt at fortsætte risikorapporteringen i statusrappor-
ten, da denne kun vil give en vurdering af én del af leverancen.
For at styrke den eksterne kommunikation af fremdriften på strækninger, som er i ibrugtagningsfasen, inklude-
rer rapporten en vurdering fra direktøren for Signalsystemer, som er formand for Commissioning Board, om
nøgleaktiviteter- og leverancer er i god gænge, og hvis ikke, hvor der er udfordringer. Det omfatter også en vur-
dering af den operationelle parathed. Det er vigtigt at understrege, at der er mange aktiviteter
typisk følges
mellem 100 og 200 aktiviteter
og at fremdriften derfor kan ændre sig meget hurtigt. Udfordringer kommer og
går, og en udfordring beskrevet i denne månedsrapport vil ikke nødvendigvis være vurderet på samme måde
dagen efter, at rapporten er offentliggjort, ligesom nye udfordringer kan være kommet til.
Rapporten indeholder desuden et overblik over kommende nøgleaktiviteter- og leverancer, og det, sammen
med vurderingen fra formanden for Commisioning Board, er det hensigten, at læseren får en endnu større ind-
sigt i fremdriften op til ibrugtagning.
Statusrapport (April 2021)
Resumé
6/32
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 147: Statusrapport for Signalprogrammet april 2021, fra transportministeren
2406842_0007.png
Programplan og Risici
Statusrapport (April 2021)
Programplan og Risici
7/32
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 147: Statusrapport for Signalprogrammet april 2021, fra transportministeren
2406842_0008.png
Statusrapport (April 2021)
Programplan og Risici
8/32
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 147: Statusrapport for Signalprogrammet april 2021, fra transportministeren
2406842_0009.png
4.1 Forudsætninger
Banedanmark har identificeret en række forudsætninger forbundet med opfyldelsen af Anlægsplanen. Af for-
udsætninger kan her bl.a. nævnes:
At Signalprogrammet ikke påvirkes af andre infrastrukturprojekter og/eller programmer fra Anlægspla-
nen.
At Banedanmark og dets leverandører løbende kan tilpasse ressourcerne i henhold til Anlægsplanen
specielt omkring den høje aktivitet i 2024-2028. Samtidig skal kompetencerne tilpasses og bevares.
At erfaring fra de idriftsatte teststrækninger ikke giver anledning til markante ændringer i kontraktligt
aftalte tekniske løsninger, som vil kunne påvirke fremtidige udrulninger negativt.
At samarbejde og koordinering med togoperatørerne fungerer tilfredsstillende herunder f.eks., at spor-
spærringer opnås, at tog er til rådighed for udrustning samt, at togoperatørernes personale er til rådig-
hed for træning.
Programplanen forudsætter, at yderligere funktionalitet (avancerede trafikstyringsfunktioner) og nye software
releases ibrugtages trinvist, og at dette kan ske uden påvirkning af driften på berørte strækninger.
4.2 Programrisici
Signalprogrammets Risk Board (SP Risk Board) identificerer løbende programrisici, som kan påvirke hele eller
dele af programmet. Programrisiciene og de mitigerende handlinger evalueres og håndteres løbende på Signal-
programmets Risk Board-møder. Risiciene er klassificeret som høj (rød), middel (gul) eller ubetydelig (grøn) ud
fra en samlet kvalitativ vurdering af sandsynligheden og konsekvensen for en risikos indvirkning på Anlægspla-
nen.
Vedrørende risiko nr. 3, som omhandler risiko for, at ibrugtagninger kan blive forsinket, hvis arbejdskøretøjerne
til vedligeholdelse af strækningerne ikke er udrustede med ETCS, har BDK Infrastruktur siden sidste rapport
fået ibrugtagningstilladelsen til det første arbejdskøretøj af typen HOBW120. Det forventes, at endnu et køretøj
bliver godkendt om kort tid. Programrisikoen vurderes derfor nu som ubetydelig, grøn , idet Banedanmark
med den operationelle plan for udrustningen af de gule arbejdskøretøjer, som er aftalt med Alstom forventer at
kunne dække de kommende strækninger, som skal ibrugtages, med de godkendte arbejdskøretøjer. Sidelø-
bende er det Banedanmarks forventning, at de resterende arbejdskøretøjer kan godkendes, hvorved alle stræk-
ninger efterhånden bliver dækket. Programrisikoen vil fortsat blive monitoreret, indtil yderligere arbejdskøretø-
jer er godkendt, men vil udgå som en del af denne rapport fra næste måned.
Vedrørende risiko nr. 2 omhandlende implementeringen
af . jernbanepakke og ERA’s One Stop Shop-portal
(OSS), arbejdes der fortsat med at mitigere de risici, der er forbundet dermed. Bl.a. er der planlagt en workshop
med fokus på optimering af sikkerhedsarbejdet ifht. de nye krav forbundet med
. jernbanepakke og ERA’s One
Stop Shop-portal (OSS) med erfaringerne for de første forløb efter implementeringen af jernbanepakken.
Som nævnt i sidste rapport har SP Risk Board identificeret en ny programrisiko, som omhandler brugen af for-
skellige datakilder til projektering og drift af signalsystemer, såvel som anden infrastruktur i Banedanmark. Risi-
koen undersøges og dokumenteres fortsat og vil blive drøftet på kommende Risk Board møder.
Følgende risici er vurderet væsentlige at rapportere:
1.
Mangel på validatorer.
Signalprogrammets projekter konkurrerer indbyrdes og med andre Banedanmark-projekter
samt eksterne aktører om de nødvendige validatorer.
Statusrapport (April 2021)
Programplan og Risici
9/32
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 147: Statusrapport for Signalprogrammet april 2021, fra transportministeren
2406842_0010.png
Risiko
Der er en risiko for, at ibrugtagninger kan blive forsinket, hvis Banedanmark prioriterer vali-
datorressourcerne anderledes, end det Signalprogrammet har lagt til grund i projekternes pro-
duktionsplaner.
Mitigerende handlinger:
Der er iværksat en lang række af foranstaltninger og mitigerende handlinger for at minimere
risikoen for forsinkelser grundet mangel på validatorer. Igangværende og planlagte mitigatio-
ner:
a.
Minimering af behovet for brug af validatorer på Øst- og Vestprojektet, ved at udvælge
teknologiske løsninger i forbindelse med bl.a. transitionszonerne og migrering af spor-
skifter og overkørsler, som kræver et minimalt antal af normvalideringer.
Indarbejde temaet validatorressourcer som en del af projekternes Lessons Lear-
ned , således at prognose om fremtidige behov kan præciseres og tilpasses yderligere.
Projekterne er anmodet om at være klar med dokumentation for ikke-tildelte valide-
ringsopgaver, hvis der opstår ledig validatorkapacitet f.eks. fra andre projekter i Ba-
nedanmark.
Dertil kommer en række tværgående initiativer i Banedanmark, der på overordnet plan
bredt skal sikre, at de nødvendige valideringsressourcer er til rådighed. Der er således
etableret en selvstændig valideringsenhed (Validatorprogrammet) med en tilknyttet
prævalideringsenhed, der skal optimere projekteringsmaterialet inden egentlig valide-
ring. Dertil er der siden 2017 iværksat en fokuseret uddannelsesindsats, ligesom man
ser på en højere grad af insourcing af kerne-ressourcer på området.
b.
c.
d.
Signalprogrammet foretager prioritering af egne valideringsopgaver for at sikre, at de mest
nødvendige opgaver bliver tilgodeset. Prioriteringen bliver foretaget på månedsbasis i projek-
terne i samarbejde med Valideringsprogrammet.
2.
EU’s . jernbanepakke og påvirkning af ombordudrustningsplanen.
Implementeringen af 4.
jernbanepakke og ERA’s One Stop Shop-portal
(OSS) har introduceret en række risici for Ba-
nedanmarks Onboard-projekt og dermed Signalprogrammets udrulning. De konkrete risici
skyldes nye og øgede krav til ansøgninger, nyt ansøgningsværktøj og manglende vejledning fra
ERA. Det fulde omfang af risici opstået som følge af 4. jernbanepakke er endnu ikke kendt, da
konsekvenserne først bliver synlige i takt med, at der arbejdes konkret med de specifikke dele
af 4. jernbanepakke og OSS-portalen.
EU’s . Jernbanepakke medfører
derved en forlænget sagsbehandlingstid og det øgede tidsfor-
brug kan få indflydelse på planen for ombordudrustningen samt derved også ibrugtagningen af
de enkelte strækninger.
Risiko
Der er en risiko for forsinkelser af ombordudrustning og dermed ibrugtagninger grundet en for-
længet sagsbehandlingstid ifm. opnåelse af sikkerhedsgodkendelser.
Mitigerende handlinger:
En række mitigerende initiativer er sat i værk og omfatter for øjeblikket bl.a.:
Statusrapport (April 2021)
Programplan og Risici
10/32
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 147: Statusrapport for Signalprogrammet april 2021, fra transportministeren
2406842_0011.png
a.
b.
c.
Analyse af tidsplaner for ombordudrustning og programplanen for vurdering af evt.
forsinkelser på ibrugtagninger er gennemført. Vurdering af betydning for tidsplaner og
mitigerende handlinger er igangværende.
Anmodning om, at Alstom accelererer information om behov for ændringer, der kræ-
ver sikkerhedsgodkendelser, for derved at accelerere tidsplanen.
Analysere det kort- og langsigtede sikkerhedsressource behov, bl.a. ved afholdelse af
workshops med deltagelse af sikkerheds- og ombordudrustningsorganisationen, med
mål om at sikre de rette antal sikkerhedsresourcer og identifikation af andre mitige-
rende tiltag.
3.
Mangel på ETCS-udrustede arbejdskøretøjer til at foretage vedligeholdelsesarbejder.
Risiko
Der er en risiko for, at ibrugtagninger kan blive forsinket, hvis arbejdskøretøjerne til vedligehol-
delse af strækningerne ikke er udrustede med ETCS.
Mitigerende handlinger:
Der er nu aftalt en operationel udrustningsplan mellem Signalprogrammet, Banedanmarks In-
frastrukturdivision og Alstom. De primære opgaver er for øjeblikket:
a.
b.
Den operationelle udrustningsplan eksekveres
Analyse- og behovsafdækning vedr. udrustning af arbejdskøretøjer jf. tidsplanerne i
programplanen og behovet for vedligehold på strækningerne fra Banedanmarks Infra-
strukturdivision. Dette indbefatter bl.a. at udarbejde en konsolideret udrustningsplan,
mellem hhv. Infrastrukturs vedligeholdelsesplan, oprydningsprojektet samt planen for
ombordudrustningen fra Signalprogrammet (Gennemført).
Forhandling / beslutning mellem Alstom og Banedanmark Infrastrukturdivision om en
endelig udrustningsplan (Change Request 139).
c.
4.
Covid-19 situationen og påvirkning af leverandører samt medarbejdere.
Risiko
Der er en risiko for forsinkelser af ibrugtagninger og øgede omkostninger grundet Covid-19 si-
tuationen, herunder udfordringer for leverandørerne i at levere til tiden grundet restriktioner
samt en række påvirkninger af Signalprogrammets stab.
Mitigerende handlinger:
Signalprogrammet har løbende tilpasset sig de gældende krav til arbejdspladsen fra myndighe-
derne, og har lavet tiltag for at sikre effektiviteten og arbejdsforholdene bedst muligt under de
givne omstændigheder, herunder bl.a.:
Leverandørsiden:
a.
Kontinuerlig dialog og afrapportering om leverancer og evt. påvirkninger af disse som
følge af Covid-19 situationen.
Signalprogrammets medarbejdere:
For sikring af det bedst mulige fysiske arbejdsmiljø under hjemsendelsen, har alle
Banedanmarks medarbejdere fået tilbud om levering af kontorudstyr, ligesom
Statusrapport (April 2021)
Programplan og Risici
11/32
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 147: Statusrapport for Signalprogrammet april 2021, fra transportministeren
2406842_0012.png
medarbejderne er opfordret til at anvende stationære skærme, mus og tastaturer
på hjemmekontoret, udlånt af Banedanmark.
Sikring af godt arbejdsmiljø og effektivitet er søgt understøttet, bl.a. ved ledelses-
kommunikation af god praksis for hjemmearbejde og online møder, samt afhol-
delse af workshops med bl.a. trivsel som tema.
Revision af mødefrekvenser i hele organisationen, herunder 1:1 møder og team-
møder, med henblik på at sikre bedst mulig kontakt under fraværet af en fysisk ar-
bejdsplads.
Monitorering af hvorvidt og hvordan tiltrækning og fastholdelse af medarbejdere
påvirkes af Covid-19 situationen, herunder planlægning af evt. tiltag.
5.
Fornyelses- og anlægsprojekter på strækninger hvor ETCS er taget i brug.
På strækninger hvor ETCS er taget i brug, og hvor der skal udføres fornyelses- og anlægspro-
jekter, vil en ændring af ETCS ofte være påkrævet. Ændringerne kræver koordinering, planlæg-
ning og budgettering for at kunne gennemføres, ligesom det indebærer et træk på Signalpro-
grammets program- og projektressourcer.
Risiko
Der er en risiko for forsinkelser af udrulningen som angivet i programplanen som følge af
ukoordinerede fornyelses- og anlægsprojekter på migrerede linjer.
Mitigerende handlinger:
Signalprogrammet arbejder med flere mitigerende handlinger, herunder:
a.
b.
c.
d.
e.
Iværksætte aftaler med leverandørerne om etablering af releases til ændringer på
migrerede strækninger.
Udvikling af organisation og proces til brug for styring af ændringer på migrerede
strækninger.
Etablering af ændringsportefølje pba. kendte fornyelses- og anlægsprojekter og
proces for vedligehold, herunder tidsplan ift. release windows.
Etablering af godkendelses-/prioriteringsproces vedr. ændringer til migrerede
strækninger.
Etablering af governance omkring aftaler og budgetoverførsler med relevante in-
terne stakeholdere (Trafik, Anlæg, Infrastruktur).
6.
Vedligeholdelsesarbejder på strækninger hvor ETCS er under udrulning.
På strækninger hvor ETCS er under udrulning, er der en risiko for forstyrrelser eller forsinkelser
grundet vedligeholdelsesarbejder gennemført af Banedanmarks Infrastrukturdivision. Årsagen
skal primært findes i det øgede behov for at gennemføre tværorganisatorisk planlægning og
koordinering mhp. at sikre, at arbejder på strækningerne koordineres på tværs af Banedan-
mark.
Risiko
Der er en risiko for forsinkelser af udrulningen af Signalprogrammet (som angivet i programpla-
nen) som følge af et øget behov for at gennemføre tværorganisatorisk planlægning og koordi-
nering.
Mitigerende handlinger:
Statusrapport (April 2021)
Programplan og Risici
12/32
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 147: Statusrapport for Signalprogrammet april 2021, fra transportministeren
2406842_0013.png
a.
b.
Signalprogrammet har iværksat et samarbejde med Infrastruktur (Asset Management)
mhp. at lave en fælles model for planlægning af vedligeholdelsesarbejder.
Strækninger i designfasen vil blive gennemgået af Asset Management i samarbejde
med Signalprogrammets Programme Management Office (PMO) og projektlederen på
de enkelte strækninger (kaldet Roll Out Leads) for opmærksomhedspunkter og plan-
lagte vedligeholdelsesarbejder.
Evt. yderligere mitigerende initiativer vil blive udspecificeret løbende, parallelt med resul-
tater af det begyndende samarbejde med Asset Management.
7.
Cybersikkerhed i relation til Signalprogrammets leverancer.
Cybersikkerhed er bundet op på arbejdet med udvikling, levering og stabilisering af systemerne
op mod Anlægsplanen, idet IT-/softwaredelen er en væsentlig forudsætning for en række af Sig-
nalprogrammets udrulninger.
Risiko
Der er en risiko for utilstrækkelige leverancer på IT/software og dets sikkerhed. Dette er grundet
uklare regler i Banedanmark og en umoden IT-sikkerhedsorganisation hos leverandørerne, her-
under manglende ressourcer og budget.
Mitigerende handlinger:
a.
b.
Implementering af ISO27001/2.
Planlægning og udførelse af penetrationstests på områder, som ligger udenfor det nu-
værende IT’s sikkerhedsområde samt etablere overvågning af ERTMS-kommunikatio-
nens grænseflader.
Tydeliggørelse af krav i leverandørkontrakterne vedr. appendix 3.4.
c.
Statusrapport (April 2021)
Programplan og Risici
13/32
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 147: Statusrapport for Signalprogrammet april 2021, fra transportministeren
2406842_0014.png
4.3 Risikobillede for projekternes tidsplaner
I dette afsnit angives for hver af Signalprogrammets leverancer den samlede risikovurdering. Risikostyring og
vurderingen af Signalprogrammet er særligt knyttet til projekternes tidsplaner og muligheden for at overholde
Anlægsplanen. Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitigerende handlinger.
Ombordudrustning
Ændringer siden sidst:
Ingen ændringer siden sidst.
Der foretages fortsat ingen risikovurdering af IR4, da planen genbesøges mhp. at sikre, at de første 24 tog er
udrustet i tide til ibrugtagning af København-Ringsted i december 2022. Ligeledes foretages ingen vurdering
af IC3 Indusi, da der pågår afklaring af behov og installationsmetode.
Der er i december 2020 truffet beslutning om, at Lokaltogs IC2 udrustes med nyt ombordudstyr. Når en plan
er aftalt, vil der blive foretaget en risikovurdering.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj.
DSB IC3
(72 til december 2022)
DSB IR4
(24 til december 2022)
DSB Indusi
(17 til marts 2024)
Lokaltog Lint41
(25 til juli 2023)
DSB ABs
(25 til december 2023)
Lokaltog IC2
(13 til medio 2023)
Statusrapport (April 2021)
Programplan og Risici
14/32
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 147: Statusrapport for Signalprogrammet april 2021, fra transportministeren
2406842_0015.png
Fjernbane Vest
Ændringer siden sidst:
Risikovurderingen af DK2.1 udgår fra og med denne rapport henset til den fastlagte proces for leverancer,
som er i ibrugtagningsfasen.
Konsekvensen ved en forsinkelse af RO6 er øget denne gang, men risikoniveauet er fortsat middel. Det skyl-
des de opståede forsinkelser relateret til installationsarbejdet.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
RO4 - (Vejle)-Holstebro-Herning-(Skanderborg)
(SEP22)
RO6 - (Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-(Herning)
(2. kvt. 2023)
RO2/11 - (Esbjerg)-(Lunderskov) og Bramming-(Tønder)
(Ultimo 2026, mulighed for fremrykning til 2024)
RO1 Nord
(Aarhus)-Aalborg lufthavn
(4. kvt. 2024)
Statusrapport (April 2021)
Programplan og Risici
15/32
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 147: Statusrapport for Signalprogrammet april 2021, fra transportministeren
2406842_0016.png
Fjernbane Øst
Ændringer siden sidst:
Konsekvensen ved en forsinkelse af RO7 Syd er denne gang øget, men risikoniveauet er fortsat vurderet som
middel. Ændringen skyldes, at det er bekræftet, at der er diskrepans mellem sporgrundlag og signallayout,
hvilket sandsynligvis betyder, at signallayoutet skal opdateres, ligesom der kan være brug for en ny system-
baseline.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
RO7syd
Mogenstrup-Rødby
(DEC21)
RO1
Købehavn-Ringsted
(DEC22)
RO8 - Roskilde-Holbæk-Kalundborg
(Ultimo 2024)
Statusrapport (April 2021)
Programplan og Risici
16/32
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 147: Statusrapport for Signalprogrammet april 2021, fra transportministeren
2406842_0017.png
S-bane
Ændringer siden sidst:
Risikovurderingen af RO S og de afsluttende leverancer (PoD) er indstillet henset til de forventede min-
dre forsinkelser foranlediget af det nye sporspærringsmønster for installationer på RO S. Risikorappor-
teringen vil blive genoptaget, når en ny plan er endeligt fastlagt.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
RO Center
Nordhavn-Carlsberg/Bavnehøj
(Januar 2022)
RO Syd - Sydhavn-Køge og Carlsberg/Høje Taastrup
(September 2022)
Afsluttende leverancer (PoD)
(Marts 2023)
Statusrapport (April 2021)
Programplan og Risici
17/32
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 147: Statusrapport for Signalprogrammet april 2021, fra transportministeren
2406842_0018.png
Fjernbane Ombordudrustning
Overordnet status:
I alt er 144 tog nu udrustet med nyt ombordudstyr og godkendt til drift, og alle togtyper forventes fortsat klar til
det tidspunkt, hvor de skal bruges. Dog arbejdes der sammen med DSB på at genetablere en tidplan for udrust-
ning af DSB’s IR , der kan honorere behovet for udrustede tog til ibrugtagningen af strækningen: København-
Ringsted, ligesom der pågår afklaring vedr. DSB’s IC Indusi, som er den eneste grænsekrydsende flåde.
5.1 Kritisk vej og fremdrift
Ombordudrustningsprojektets kritiske vej følger infrastrukturen og er dermed knyttet til, hvornår de enkelte
togtyper skal være klar til drift på de enkelte strækninger.
Der er fortsat generelt luft i planen i forhold til, hvornår togene skal bruges for at kunne sætte den givne stræk-
ning i drift i forhold til det angivne tidspunkt i Anlægsplanen.
Projektets kritiske vej fremgår af proceslinjen herunder. Farvemarkeringen indikerer, om det er forventningen,
at milepælene nås til den forudsatte tid, men er ikke et udtryk for risikovurdering. Milepælene og eventuelle af-
vigelser for de enkelte togtyper fremgår af gennemgangen i det efterfølgende afsnit.
•1.
kvt. 2020
December
2020
Januar 2021
Ultimo 2021
Ultimo 2022
Behov:
Minimum til
ibrugtagning af
København-
Ringsted:
12 ABs
(MAR21)
72 IC3
24 IR4
2023
2025
Behov:
Behov:
Behov:
Milepæl
i
29 Arriva Lint41
12 Lokaltog
43 Arriva Lint41 til Trafikplan 46 IC3
Struer-Thisted
Lint41 til Roskilde- Struer-Holstebro
(FEB20)
Køge
(NOV20)
(OKT20)
Milepæl
i
Trafikplan:
20 IC3
(JUN20)
Behov:
20 MQ
overdrages fra DSB
til Arriva
(NOV20)
Behov:
25 ABs til
Behov:
96 IC3 (dvs.
K24
inklusive 17 Indusi)
Behov:
25 Lokaltog til brug på Aarhus-
Lint41 medio 2023 Fredericia 4. kvt.
Behov:
13 Lokaltog 2025
IC2 til Nykøbing F.
medio 2023
5.2 Særligt om COVID-19 og fremdrift
Alstom har rejst bekymring for, at der kan opstå forsinkelser pga. corona-situationen, men det har endnu kun
materialiseret sig få steder bl.a. ift. adgangen til visse værksteder. Der er således pt. ingen væsentlige ændringer
til udrustningsplanen.
Statusrapport (April 2021)
Fjernbane Ombordudrustning
18/32
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 147: Statusrapport for Signalprogrammet april 2021, fra transportministeren
2406842_0019.png
5.3 Overblik over status for aktuelle togtyper
5.3.1 DSB IC3
Trafikplan:
20 tog
DEC 2020
Gennemført
JUN20
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 2 er udrustet og godkendt
Antal serietog: 43 ud af 79 er udrustet og godkendt
Trafikplan:
46 tog
DEC 2021
Trafikplan:
Min. 72 tog
DEC 2022
Risiko: Middel
KLAR:
46 tog
MAJ21
7
mdr.
KLAR:
72 tog
SEP22
3 mdr
.
KLAR:
79 tog
NOV22
Der er ingen ændringer siden sidst. I alt er 44 tog udrustet og godkendt. De 46 tog, som i Trafikplanen er forud-
sat klar ved årets udgang, forventes klar i maj. De 72 tog, der som minimum er påkrævede fra december 2022 til
drift på København-Ringsted, forventes stadig klar i september 2022, og den samlede flåde på 79 tog forventes
fortsat klar i november 2022.
Som planlagt blev den anden First of Class (for den resterende serie på i alt 23 tog) overdraget til leverandøren i
marts. Dermed er paralleludrustningen af den første serie stoppet, og udrustningstiden sættes op fra 10- 12
dage.
Hvad angår de tog, som er udstyret med svensk ATC er der sammen med DSB fundet en løsning således, at der
ikke bliver behov for ny systembaseline eller First of Class.
Risikoniveauet for de første 72 tog, som skal være klar til drift på København-Ringsted fra december 2022, klas-
sificeres fortsat som middel. Der er 40-60 % risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder.
5.3.2 DSB IC3 INDUSI
First of Class (FoC = prototype): 0 ud af 1 er udrustet og godkendt
Antal serietog: 0 ud af 16 er udrustet og godkendt
Design
igangsat
Afventer afklaring
Start FoC
Afventer afklaring
Ibrugtag-
ningstil. FoC
Afventer afklaring
Start serie
Afventer afklaring
KLAR:
17 tog
MAR24
Behov: 96 IC3
Aarhus-
Fredericia 4.
kvt. 2025
Der pågår forsat afklaring af forskellige scenarier for udrustningen af togene, og milepælene ovenfor er derfor
behæftet med usikkerhed, hvorfor de fleste er grå.
Banedanmark og DSB har nedsat en arbejdsgruppe, som forsat arbejder mod en fælles anbefaling for, hvordan
togene udrustes mest hensigtsmæssigt, og hvordan DSB kan opretholde så hensigtsmæssig en drift, som mu-
ligt. Der skal træffes en beslutning senest i juni 2021, da leverandørens designarbejde efter planen skal igang-
sættes i august.
Derudover er der, som tidligere rapporteret, en usikkerhed forbundet med godkendelsesprocessen, da Indusi-
togene skal godkendes direkte af ERA. Dette indgår også i drøftelserne af de forskellige udrustningsscenarier.
Indtil der foreligger plan for udrustning foretages ingen risikovurdering.
Statusrapport (April 2021)
Fjernbane Ombordudrustning
19/32
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 147: Statusrapport for Signalprogrammet april 2021, fra transportministeren
2406842_0020.png
5.3.3 Lokaltog Lint41
Antal First of Class (FoC = prototype): 0 ud af 1 er udrustet og godkendt
Antal serietog: 0 ud af 24 er udrustet og godkendt
KLAR: 16 tog
Roskilde-Køge
Gennemført Nov20
Start FoC
JUL21
Ibrugtagningstill
.
FEB22
Start
serie
MAJ22
KLAR: 25 tog
JUL23
Risiko: Ubetydeligt
Der er ingen ændringer siden sidst. Indkøbsprocessen forløber fortsat planmæssigt, og First of Class forventes
overdraget til installation i juli 2021. Togene forventes fortsat klar i sommeren 2023.
Banedanmark er i løbende dialog med Lokaltog om de driftsmæssige behov for de 25 tog og forstår, at udrust-
ningen af denne serie er et led i at understøtte en driftsmæssig fleksibilitet hos Lokaltog.
Risikoniveauet vurderes fortsat at være ubetydeligt. Der er 20-40 % risiko for en forsinkelse på 0-1 måned målt
imod færdiggørelse i juli 2023.
5.3.4 DSB ABs (dobbeltdækkertog)
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 2 er udrustet og godkendt
Antal serieudrustede tog: 11 ud af 23 er udrustet og godkendt
BEHOV: Min.
12 Kh-Rg
DEC22
Gennemført MAR21
Start 2. FoC
MAJ 21
Ibrugtagnings
till. level 2
JAN22
Start 2. serie
FEB22
KLAR: 25 tog
NOV22
12
mdr.
25 Tog til K24
Risiko: Ubetydeligt
I alt er 12 tog udrustet og godkendt, og de første 12 tog, der som minimum skal være klar til ibrugtagning af Kø-
benhavn-Ringsted i december 2022, er dermed nu udrustet. Milepælsoverblikket ovenfor følger derfor nu den
anden serie. Overdragelsen af den anden First of Class forventes at ske ultimo maj 2021.
Risikoniveauet klassificeres fortsat som ubetydeligt. Der er 10-20 % risiko for en forsinkelse på 0-1 måned, målt
op mod at have 25 tog klar til december 2023.
5.3.5 DSB IR4
Antal First of Class (FoC = prototype): 0 ud af 1 er udrustet
Antal serieudrustede tog: 0 ud af 43 er udrustet
Design & klar
til indkøb til
FoC
Gennemført og
udrustning af FoC
påbegyndt NOV19
Ibrugtagningsti
ll. til level 2
MAJ21
JUN21
Start serie
JUN21
KLAR: 24 tog
DEC
22
DEC22
Behov: 24 tog
Den ny bane
DEC22
KLAR: 44 tog
APR24
Statusrapport (April 2021)
Fjernbane Ombordudrustning
20/32
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 147: Statusrapport for Signalprogrammet april 2021, fra transportministeren
2406842_0021.png
Planen er, som tidligere rapporteret, under pres, men det er fortsat Banedanmarks forventning, at de første 24
tog vil være klar i december 2022, som forudsat. Ibrugtagningstilladelsen til First of Class forventes nu opnået i
juni, hvorefter serieudrustning vil kunne igangsættes.
Der er fortsat dialog med DSB, da det er helt nødvendigt at optimere plangrundlaget og udruste togene paral-
lelt.
Indtil en ny plan er konsolideret, fremgår der ingen risikovurdering.
5.3.6 Lokaltog IC2
Antal First of Class (FoC = prototype): 0 ud af 1 er udrustet
Antal serieudrustede tog: 0 ud af 12 er udrustet
Start FoC
Under planlægning
Ibrugtagningstill.
Under planlægning
Start serie
Under planlægning
KLAR: 13 tog
Medio 2023
BEHOV: 13 til
Lollandsbanen
(adgang til Nykøbing
F.) Medio 2023
Leverandøren har i marts genmobiliseret deres hold. Planen for installationsarbejdet er aftalt med Lokaltog og
nu afventes leverandørens detaljerede plan. Planen lægges ud fra den forudsætning, at togene skal være klar i
sommeren 2023, som det fremgik af notat fra Movia fra december 2020. Når den detaljerede plan er modtaget,
vil der blive foretaget en risikovurdering.
Banedanmark afklarer forholdene omkring Nykøbing Falster Station sammen med Lokaltog, så der er en fælles
forståelse af de operationelle muligheder, som skal sikre, at Lokaltog kan opretholde så hensigtsmæssig en
drift, som muligt, indtil IC ’erne er udrustede med ETCS. Der er nedsat en dedikeret arbejdsgruppe i Banendan-
marks sikkerhedsdivision.
5.3.7 Banedanmarks arbejdskøretøjer
Banedanmarks arbejdskøretøjer skal ombordudrustes med udstyr, så de kan befærde ERTMS-strækninger. I alt
er tre køretøjer udrustet, men ibrugtagningstilladelserne har udestået. Siden sidst er et af køretøjerne blevet
godkendt, og nu udestår godkendelsen af de to andre udrustede køretøjer. Ibrugtagningstilladelserne til disse
forventes opnået inden sommerferien. At godkendelserne nu kommer har haft en positiv indvirkning på den re-
laterede programrisiko.
Statusrapport (April 2021)
Fjernbane Ombordudrustning
21/32
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 147: Statusrapport for Signalprogrammet april 2021, fra transportministeren
2406842_0022.png
Fjernbane Vest
Overordnet status:
Endnu en strækning, (Langå)-Struer-(Holstebro), er ultimo marts 2021 overgået til det nye signalsystem, og der-
med er i alt tre strækninger vest for Lillebælt nu i drift med ERTMS. Fremdriften følger dermed fortsat projektets
kritiske vej, hvorfor status for projektet er vurderet som grøn. Den næste store milepæl er implementeringen af
en softwareopgradering planlagt til efteråret 2021.
6.1 Kritisk vej og fremdrift
Vestprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen. Den første strækning i Nordjyl-
land, (Frederikshavn)-Lindholm, blev ibrugtaget i efteråret 2018. Fokus er nu på at sikre et driftsstabilt produkt
og udrulle på yderligere strækninger i Midt- og Vestjylland forud for ibrugtagning af den kritiske hovedstræk-
ning, (Fredericia)-Aalborg. Denne strækning skal elektrificeres forud for indsættelse af Fremtidens tog. Andre
strækninger i Vest- og Sydjylland er ikke kritiske for den samlede udrulningsstrategi og forventes at kunne gen-
nemføres inden 2027. Generelt gælder det, at Banedanmark forud for hver enkelt ibrugtagning foretager en vur-
dering af, om systemet har en kvalitet, som er tilstrækkeligt god til, at Signalprogrammets udrulning kan fort-
sætte.
Vestprojektets kritiske vej fremgår af illustrationen nedenfor.
4 kvt. 2018
Ibrugtagning af Lindholm-
Frederikshavn
OKT18
Ultimo 2021
Start installation Aarhus-
Aalborg
Ultimo 2024
Ibrugtagning af Aarhus-
Aalborg
Ultimo 2025
Ibrugtagning Fredericia-
Aarhus (forudsætning for
elektrificering og
Fremtidens tog til Aalborg
ultimo 2026)
6.2 Særligt om COVID-19 og fremdrift
Som rapporteret tidligere har der indtil videre kun været mindre påvirkninger af Vestprojektet pga. Covid-19, og
det er lykkedes at ibrugtage to strækninger under pandemien.
6.3 Leverancer i ibrugtagningsfasen
Som det fremgår af metodeafsnittet, følger Banedanmark en fastlagt proces for, hvordan leverancer, hvor
ibrugtagning er nært forestående, håndteres. Dette for at sikre, at fremdriften er tilfredsstillende, så ibrugtag-
ning kan ske, som forudsat. Herunder følger en status på de leverancer vest for Lillebælt, som er i ibrugtagnings-
fasen.
6.3.1 (Langå)-Struer-(Holstebro) - (RO5) (inkl. Struer St.)
Medio 2021
Ibrugtagning af den femte og sidste etape blev planmæssigt gennemført, og den samlede ibrugtagning var der-
med færdig den 29. marts. Strækningen er således overgået til det nye signalsystem før det er forudsat i Ba-
nedanmarks Anlægsplan. Fra næste rapport følges leverancen ikke længere.
Statusrapport (April 2021)
Fjernbane Vest
22/32
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 147: Statusrapport for Signalprogrammet april 2021, fra transportministeren
2406842_0023.png
6.3.2 Softwareopgradering DK2.1 (EDL, RO8 og RO5)
September 2021 (inden RO4)
Commissioning Board (CB) er nu nedsat for leverancen, hvorfor programmilepælsoverblikket og risikovurderin-
gen fra og med denne rapport erstattes af en vurdering fra direktøren for Signalsystemer, som er formand for
CB. Vurderingen understøttes af en tabel over nøgleaktiviteter og -leverancer. Da det endnu er tidligt i ibrugtag-
ningsfasen, er tabellen ikke færdiggjort endnu.
Siden sidst har Banedanmark modtaget den udestående rapport fra leverandøren. Rapporten er en del af sikker-
hedsdokumentationsforløbet, og Banedanmark gennemgår den pt. Selvom rapporten nu er leveret kan den op-
ståede forsinkelse fortsat få konsekvenser for opnåelsen af ibrugtagningstilladelsen. Leverandøren har dog fort-
sat ikke meldt om en forsinkelse, og forsøger at mitigere yderligere forsinkelser, så ibrugtagningsdatoen i sep-
tember kan fastholdes, men Banedanmark har endnu ikke set en realistisk plan, som understøtter dette. Som
rapporteret sidst er en mindre forsinkelse af ibrugtagning ikke nødvendigvis kritisk. Det skal understreges, at
Banedanmark ikke har accepteret en eventuel forsinkelse.
Det første møde i CB fandt sted i uge 12, hvor de opståede forsinkelser blev drøftet, ligesom leverancens om-
fang samt den foreløbige tjekliste over elementer til vurdering af den operationelle parathed blev præsenteret.
Tjeklisten er fortsat under udarbejdelse på tværs af flere af Banedanmarks afdelinger. Desuden drøftes behovet
for at gennemføre Trial Run, og overdragelsesprotokollen drøftes med Banedanmarks driftsorganisation.
Planen for ibrugtagning drøftes for tiden med leverandøren og behovet for træning af lokomotivførere drøftes
med de relevante jernbanevirksomheder (Arriva, Nordjyske Jernbaner og DSB).
Leverance
JUN
-
-
SEP
SEP
SEP
-
SEP
Sikkerhedsvurderingsrapport leveret (S-ISA assessment report)
Railway Safety Case klar
(Trial Run gennemført)
Anmodning om ibrugtagningstilladelse
Interoperabilitetserklæring opnået
Udstedelse af ibrugtagningstilladelsen
Operational Rehearsal
Ibrugtagning
Ejer
Leverandør
BDK
BDK
BDK
BDK
Trafikstyrelsen
BDK
BDK
Uge
24
-
-
35
36
37
-
September 2021
6.4 Overblik over status for aktive strækninger
6.4.1 (Vejle)-Holstebro-Herning-(Skanderborg) (RO4)
Ultimo 2022
Design*
Gennemført
Installation
færdig
APR21
Testforløb
afsluttet
3. kvt.2021
•Ibrugtagn.
-tilladelse
2. kvt. 2022
Godkendt
ibrugtagning
SEP22
Risiko: Middel
3 mdr.
Ibrugtagning
Anlægsplan
Ultimo 2022
*Signalling Layout er godkendt for strækningen
Der er ingen ændringer siden sidst, og ibrugtagning forventes at finde sted i september 2022, som forudsat. Ar-
bejdet med at optimere planen for at mitigere de opståede forsinkelser af installationsarbejdet på den østlige
del er stadig i gang. Installationsarbejdet på den østlige del forventes færdiggjort i løbet af april med undtagelse
af de komponenter, som først installeres i forbindelse med ibrugtagningen.
Risikoniveauet vurderes fortsat som middel. Der er 40-60 % risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder, hvilket må-
les imod ibrugtagning i september 2022.
Statusrapport (April 2021)
Fjernbane Vest
23/32
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 147: Statusrapport for Signalprogrammet april 2021, fra transportministeren
2406842_0024.png
6.4.2 (Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-(Herning) (RO6)
Ultimo 2023
Design*
MAR21
APR21
Installation
færdig
NOV21
Testforløb
afsluttet
•Ibrugtagnings-
tilladelse
1. kvt. 2023
Godkendt
ibrugtagning
Ibrugtagning
Anlægsplan
Ultimo 2023
3. kvt. 2022
2. kvt 2023
Risiko: Middel
*Signallayout godkendt for hele strækningen
Strækningen forventes ibrugtaget i 2. kvartal 2023 som forudsat. Arbejdet på den øst- og sydlige del er igang-
sat, da installationsgodkendelserne nu er på plads. Eneste ændring siden sidst er en mindre justering af, hvornår
signallayoutet for den nordlige del forventes godkendt. Der er tale om en planjustering, og forsinkelsen får ikke
konsekvenser for andre milepæle. Installationsarbejdet er i fuld gang og forventes fortsat afsluttet i år. Henset
til de opståede forsinkelser af arbejdet er konsekvensen ved en forsinkelse denne gang øget til 3-4 måneder
(mod 1-2 måneder sidst). Risikoniveauet er dog fortsat vurderet som middel målt imod ibrugtagning i 2. kvartal
2023.
Der er fundet en trafikal løsning, hvori indgår en procedure, som giver Midtjyske Jernbaner adgang til Vemb sta-
tion, når strækningen overgår til det nye signalsystem. Nu udestår alene den formelle godkendelse fra Trafiksty-
relsen.
6.4.3 Softwareopgradering DK3.0 (på alle strækninger i drift)
2023
Leverancen er
ligesom det er tilfældet med DK2.1 for strækningen (Vejle)-Holstebro-Herning-(Skanderborg)
en forudsætning for ibrugtagning af (Esbjerg)-(Lunderskov) og Bramming-(Tønder), så softwaren er på plads
inden udrulningen fortsætter til hovedstrækningen. Det er forventningen, at softwaren kan implementeres i
2023, men plandetaljerne er ikke på plads, hvorfor der endnu ikke fremgår et milepælsoverblik.
Leverancen omfatter tre dele: Funktionaliteter som er udskudt efter aftale ml. Banedanmark og leverandøren,
fejlrettelser, samt nye funktionaliteter ønsket af Banedanmark. Leverandøren har på nuværenden tidspunkt
igangsat deres softwareudvikling fsva. de to første dele, og der foreligger en aftale fsva. de nye funktionaliteter.
6.4.4 (Esbjerg)-(Lunderskov) og Bramming-(Tønder) (RO2/11)
Ultimo 2026 (mulig fremrykning til
2024)
Design
Primo 2022
Installation
færdig
OKT22
Testforløb
afsluttet
OKT23
Ibrugtagnings
till.
1. kvt. 2024
Godkendt
ibrugtagning
3. kvt. 2024
Risiko: Middel
2 år og 3 mdr.
Ibrugtagning
Anlægsplan
ULT26)
Der er ingen ændringer siden sidst. Efter planen vil de to tidligere separate strækninger (Esbjerg)-(Lunderskov)
(RO2) og Bramming-(Tønder) (RO11) blive ibrugtaget samlet med færdiggørelse i 3. kvartal 2024, og dermed
noget før Anlægsplanen tilsiger. På den måde bliver der et endnu mere solidt erfaringsgrundlag at sætte ho-
vedstrækningen fra Fredericia til Aalborg i drift på, ligesom systemsoftwaren, herunder fejlrettelser og nye
funktionaliteter, som leveres med DK3.0, også vil være ibrugtaget forinden. Ibrugtagningsdatoen skal dog ende-
ligt afstemmes med DSB’s behov for brugen
af IC4 på strækningen.
Designfasen er igangsat, og signallayoutet forventes at kunne godkendes primo 2022. Installationsarbejdet vil
efter planen blive igangsat først på strækningen mellem Esbjerg og Lunderskov, og det samlede arbejde (undta-
gen det arbejde, som først udføres ifm. ibrugtagning) forventes at være afsluttet i efteråret 2022.
Risikoniveauet er fortsat vurderet som middel. Der er 10-20% sandsynlighed for en forsinkelse på 5-6 måneder
målt imod ibrugtagning i 3. kvartal 2024.
Statusrapport (April 2021)
Fjernbane Vest
24/32
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 147: Statusrapport for Signalprogrammet april 2021, fra transportministeren
2406842_0025.png
6.4.5 (Aarhus)-Aalborg Lufthavn (RO1nord)
Ultimo 2024
Design
MAR22
Installation
færdig
MAR23
Testforløb
afsluttet
3. kvt. 2023
Ibrugtagningstilla
delse
2. kvt. 2024
Godkendt
ibrugtagning
4. kvt. 2024
Risiko: Middel
Ibrugtagning
Anlægsplan
RO1 Nord ULT24
(K25)
*Signallayout godkendt
Der er ingen ændringer siden sidst, og ibrugtagningen forventes at finde sted inden for Anlægsplanen.,
Risikoniveauet vurderes som middel. Der er 40-60 % risiko for en forsinkelse på 3-4 måneder målt imod ibrug-
tagning ultimo 2024.
6.4.6 (Fredericia)-Aarhus (RO1syd)
Ultimo 2025
Design
Afventer planlægning
Installation
færdig
Afventer
planlægning
Testforløb
afsluttet
Afventer
planlægning
Ibrugtagningstilla
delse
Afventer
planlægning
Godkendt
ibrugtagning
Afventer
planlægning
Ibrugtagning
Anlægsplan
RO1
Syd ULT25 (K26)
Der er ingen ændringer siden sidst. Signalprogrammet undersøger fortsat i samarbejde med Aarhus H-projek-
tet, om ibrugtagning kan fremrykkes fra påsken 2026 til ultimo 2025, som oprindeligt forudsat.
6.4.7 Fredericia-(Middelfart)-Padborg og (Tinglev)-Sønderborg (RO3/10)
Medio 2027
Da ibrugtagning endnu er noget ud i fremtiden, er plandetaljerne endnu ikke på plads, men det står klart, at de
to tidligere separate strækninger, Fredericia-(Middelfart)-Padborg (RO3) og (Tinglev)-Sønderborg (RO10) vil
blive ibrugtaget som en samlet strækning. Ibrugtagning vil ske i overenstemmelse med Anlægsplanen, dvs. i
2027.
Statusrapport (April 2021)
Fjernbane Vest
25/32
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 147: Statusrapport for Signalprogrammet april 2021, fra transportministeren
2406842_0026.png
Fjernbane Øst
Overordnet status:
I december 2019 blev Roskilde-Køge den første strækning i Østdanmark, der overgik til det nye signalsystem.
De næste store milepæle følger i august og december 2021, hvor henholdsvis Køge-Næstved og Mogenstrup-
Rødby er planlagt ibrugtaget. Da der ingen tidsmæssig reserve er i planen for disse strækninger, fastholdes pro-
jektets overordnede status som gul.
Banedanmark har i marts 2021 indgået aftale med Alstom om den resterende udrulning, og leveranceplanen for
de avancerede funktionaliteter i trafikstyringssystemet (TMS) er nu også aftalt med få åbne punkter. Den revi-
derede udrulningsplan muliggør, at udrulningen på visse strækninger kan ske tidligere, end det er forudsat i Ba-
nedanmarks Anlægsplan. Visse bindinger skal dog undersøges (fx option 4c vedr. signalsystem i Femerntunne-
len), ligesom de igangværende infrastrukturforhandlinger kan få indvirkning på de reelle ibrugtagningstidspunk-
ter, hvis nye fremsatte infrastrukturprojektforslag, der kræver signalarbejde, besluttes. Udrulningsplanen kon-
solideres derfor i den kommende tid også i forbindelse med opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan.
7.1 Kritisk vej og fremdrift
Østprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen og er visualiseret af proceslinjen
herunder. Fokus er på at ibrugtage teststrækningerne Roskilde-Køge-Næstved og derefter prioritere Mogen-
strup-Nykøbing F. Generelt gælder det, at Banedanmark forud for hver enkelt ibrugtagning foretager en vurde-
ring af, om systemet har en kvalitet, som er tilstrækkeligt god til, at Signalprogrammets udrulning kan fort-
sætte.
4. kvt. 2019
Medio 2021
Ultimo 2021
December 2022
Ultimo 2024
4. kvt. 2025
Ibrugtagning af
Roskilde-Køge
(Øst EDL Nord)
DEC19
Ibrugtagning af Køge-
(Næstved)
(Øst EDL Syd)
Ibrugtagning af
Mogenstrup-Rødby.
(Forudsætning for
elektrificering af
strækning) samt
indsætte eltog til
Nykøbing F.
Ibrugtagning af,
Ibrugtagning af
København-Ringsted Roskilde-Holbæk-
Kalundborg(Nord-
vestbanen)
Ibrugtagning af
København-Peberholm
7.2 Særligt om COVID-19 og fremdrift
Alstom varslede i august 2020 en forsinkelse af den næste strækning, Køge-Næstved, grundet en langsommere
systemudvikling end forudsat, hvilket skyldes, at Alstoms systemudviklere er hjemsendt for at undgå smitte-
spredning. Derudover er projektets fremdrift pt. ikke påvirket af COVID-19.
7.3 Leverancer i ibrugtagningsfasen
Som det fremgår af metodeafsnittet, følger Banedanmark en fastlagt proces for, hvordan leverancer, hvor
ibrugtagning er nært forestående, håndteres. Dette for at sikre, at fremdriften er tilfredsstillende, så ibrugtag-
ning kan ske, som forudsat. Herunder følger en status på de leverancer øst for Lillebælt, som er i ibrugtagnings-
fasen.
Statusrapport (April 2021)
Fjernbane Øst
26/32
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 147: Statusrapport for Signalprogrammet april 2021, fra transportministeren
2406842_0027.png
7.3.1 Teststrækning Køge-(Næstved) (EDL S)
Medio 2021
Seneste møder i Commissioning Board blev afholdt i uge 12 og 16. På det første møde gav jernbanevirksomhe-
derne tilsagn til, at de er klar til ibrugtagning, og gruppen bakker samlet op om, at ibrugtagning kan gennemfø-
res i august.
Et af fokuspunkterne på det første møde var det samlede antal af kendte fejl og workarounds, som forventes at
være en del af ibrugtagning, hvilket er en væsentlig faktor til at vurdere den arbejdsbyrde, som kommer til at
hvile på Banedanmarks trafikorganisation under normal drift. Driftorganisationen fortsætter arbejdet med at
analysere de nuværende og nye workarounds, som ugentligt gennemgås på det såkaldte Workaround Board,
som er et tværgående Banedanmarkforum. Når Site Acceptance Test (SAT) og Trial Run er gennemført vil det
fulde overblik over fejl og workarounds være på plads.
Der er desuden foretaget en vurdering af, hvilken indvirkning systemudviklingen har på træning. Konklusionen
er, at der ikke er behov for gentræning, og træningsaktiviteterne kan fortsætte med den nuværende system-
software, som er installeret i træningsimulatorerne. Planlægning af SAT er startet, og planlægning af Trial Run
begynder senere i april.
Nøgleleverancer og -aktiviteter frem imod ibrugtagning
Leverance
APR
MAJ
JUN
JUN
JUL
JUL
JUL
AUG
Start på Site Acceptance Test (SAT) ved strækningshastighed
Trial Run gennemført
Anmodning om ibrugtagningstilladelse
Interoperabilitetserklæring
Udstedelse af ibrugtagningstilladelsen
Detajleret drejebog for ibrugtagning
Operational Rehearsal
Ibrugtagningsstart
Ejer
Leverandør
BDK
BDK
BDK
Trafikstyrelsen
BDK
BDK
BDK
Uge
18
19
25
26
28
29
30
2.august 2021
7.4 Overblik over status for aktive strækninger
I dette afsnit følges de aktive strækninger, dvs. de strækninger, hvor arbejdet er igangsat. De resterende, efter-
følgende strækninger behandles i det afsluttende afsnit. Her er det Banedanmarks Anlægsplan, som udgør plan-
grundlaget, og planen forventes overholdt.
7.4.1 Mogenstrup-Rødby (RO7 syd)
Medio 2022
Design*
Gennemført
NOV20
Installation
OKT21
Testforløb
DEC21
Ibrugtagnings
-tilladelse
DEC21
Godkendt
ibrugtagning
DEC21
6
mdr..
Ibrugtagning
Anlægsplan
Medio 2022
Risiko: Middel
*Signallayout godkendt
Note: Signalprogrammet ibrugtages på strækningen i december 2021. Fra juli 2021 og til strækningen ibrugtages med ERTMS køres der med en
trafikal løsning, som muliggør ét tog i timen i hver retning.
Statusrapport (April 2021)
Fjernbane Øst
27/32
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 147: Statusrapport for Signalprogrammet april 2021, fra transportministeren
2406842_0028.png
Der er ingen ændringer til milepælene siden sidst, og planen er fortsat, at ibrugtagning sker i december 2021. I
påsken blev der foretaget både installationsarbejde og gennemført test flere steder på strækningen.
Det har desværre vist sig, at der er uoverensstemmelser mellem det reelle sporgrundlag og leverandørens de-
signgrundlag, hvillket betyder, at der er afvigelser mellem sporgrundlaget og signallayoutet. Baggrunden for
det undersøges, og forklaringen skal formentlig findes både hos Banedanmark og leverandøren. Leverandøren
undersøger nu konsekvenserne, men der vil højst sandsynligt blive brug for, at signallayoutet opdateres, lige-
som der kan blive behov for en ny systembaseline. Banedanmark undersøger sammen med leverandøren, hvor-
dan dette kan håndteres, uden at det får indvikning på ibrugtagningsdatoen.
Risikoniveauet vurderes fortsat som middel, men på baggrund af ovenstående er konsekvensen ved en forsin-
kelse denne gang øget til 3-4 måneder (fra 1-2 måneder sidst).
7.4.2 København-Ringsted (RO1)
December 2022
Signallayout
godkendt
Gennemført JAN21
Installation
DEC21
Testforløb
NOV22
Ibrugtagningstill.
DEC22
Godkendt
ibrugtagning
DEC22
Risiko: Middel
Ibrugtagning
Anlægsplan
December 2022
Der er ingen ændringer siden sidst. Ibrugtagning af strækningen forventes at finde sted i december 2022, som
forudsat i Anlægsplanen. Banedanmark arbejder fortsat på at identificere nogle yderligere pejlepunkter for re-
sten af 2021 og første halvår 2022, som kan understøtte rapporteringen mhp. at give et større indblik i.
Risikoniveauet er uændret og klassificeres som middel. Der er 10-20 % risiko for en forsinkelse på 3-4 måneder,
hvilket måles imod ibrugtagning i december 2022.
7.4.3 Roskilde-Holbæk-Kalundborg (RO8)
Ultimo 2024
Design godkendt
DEC21
Installation
NOV23
Testforløb
SEP24
Ibrugtagningstill.
DEC24
Godkendt
ibrugtagning
Ultimo 2024
Risiko: Ubetydeligt
Ibrugtagning
Anlægsplan
Ultimo 2024
Der er ingen ændringer siden sidst, og ibrugtagning forventes at ske inden for Anlægsplanen..
Risikoniveauet klassificeres fortsat som ubetydeligt. Der er mindre end 10 % risiko for en forsinkelse på under 1
måned, hvilket måles imod ibrugtagning ultimo 2024.
7.4.4 (København)-(Peberholm) (RO4)
Ultimo 2025
Påbegyndelse af
arbejdet m.
signallayout
Sommer 2021
Installation
Under planlægning
Testforløb
Under planlægning
Ibrugtagningstill.
Under planlægning
Godkendt
ibrugtagning
Ultimo 2025
Ibrugtagning
Anlægsplan
Ultimo 2024
Der er ingen ændringer siden sidst. Ibrugtagning planlægges at ske ved udgangen af 2025 i overensstemmelse
med Anlægsplanen. Frem til sommer bearbejder leverandøren data, hvorefter arbejdet med signallayoutet
igangsættes.
Ligesom for flere andre af Signalprogrammets udrulninger er der også for denne strækning mange bindinger til
andre projekter. Således forudsættes rettidig ibrugtagning af en høj grad af samarbejde med eksterne parter
som Sund og Bælt (for bl.a. koordinering vedr. etablering af Ny Kastrup Lufthavn Station), Øresundskonsortiet
og Trafikverket (fsva. arbejdet med systemgrænseflader ved Øresundsbroen).
Statusrapport (April 2021)
Fjernbane Øst
28/32
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 147: Statusrapport for Signalprogrammet april 2021, fra transportministeren
2406842_0029.png
Plandatoer og risikovurdering vil fremgå, når en detaljeret plan er aftalt med leverandøren.
7.4.5 (Odense)-Svendborg (RO10)
Ultimo 2025
Design*
Gennemført
NOV17
Installation
Testforløb
Ibrugtag.-
tillad.
Godkendt
ibrugtagning
Ibrugtagning
Anlægsplan
2024-2026
* Signalling Layout
det initiale design
er færdiggjort. Teknisk detaildesign fortsætter sideløbende med installationsarbejdet (bl.a. grundet det
store antal overkørsler på strækningen).
Der foreligger nu en revideret plan for udrulningen øst for Lillebælt, hvor ibrugtagning af Svendborgbanen er
planlagt til ultimo 2025. De endelige plandetaljer er fortsat under udarbejdelse. Det er fortsat gældende, at så-
fremt der opstår ledig kapacitet hos Alstoms underleverandør, vil vi sikre, at det afsøges, om der kan udføres
yderligere installationsarbejde på Svendborgbanen. Dette for at risikomitigere med tidligere fremdrift.
Banedanmark indgår i taskforcen for Svendborgbanen, som ledes af Arriva. Taskforcens formål er at følge drif-
ten på strækningen og drøfte evt. forbedringsmuligheder for trafikken. Signalprogrammet leverer hertil en
kvartalsmæssig status, der bygger på eksisterende rapportering.
7.4.6 Efterfølgende strækninger
Banedanmark har i april 2021 indgået aftale med Alstom om den resterende udrulning. Den reviderede udrul-
ningsplan muliggør, at udrulningen på visse strækninger kan ske tidligere, end det er forudsat i Banedanmarks
Anlægsplan. Visse bindinger skal dog undersøges, ligesom de igangværende infrastrukturforhandlinger kan få
indvirkning på de reelle ibrugtagningstidspunkter, hvis nye infrastrukturprojekter besluttes prioriteret højere
end den nationale udrulning. Udrulningsplanen konsolideres derfor i den kommende tid også i forbindelse med
opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan.
Statusrapport (April 2021)
Fjernbane Øst
29/32
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 147: Statusrapport for Signalprogrammet april 2021, fra transportministeren
2406842_0030.png
S-bane
Overordnet status:
Projektet følger planen, der betyder, at det nye signalsystem er udrullet på alle strækninger i slutningen af 2022.
På den baggrund er status grøn. Den næste planlagte leverance på S-banen er den tekniske løsning af glatte
skinner, der efter planen ibrugtages i juni 2021.
Der pågår fortsat drøftelser mellem Banedanmark og Energistyrelsen i forhold til en kommende konvertering
for den del af frekvensbåndet, der er tildelt CBTC-systemet. Banedanmark har en forhåbning om, at der kan fin-
des en fleksibel håndtering, så togdriften på S-banen og den fortsatte udrulning af signalsystemet sikres bedst
muligt. De økonomiske og tidsmæssige konsekvenser er fortsat under afklaring. Det bemærkes, at det ikke er
en del af Signalprogrammets opgave at flytte S-banedriften på frekvensbåndet (har hverken været indeholdt i
budgettet for CBTC-udrulningen eller i S-banekontrakten, ligesom det ikke var forudsat i CBTC-beslutnings-
grundlaget, at man efterfølgende skulle indskrænke/flytte frekvensbånd). Der skal derfor findes en alternativ
finansiering. Ift. Signalprogrammet behandles problematikken således som en risiko for udrulningen af CBTC.
Der er nu indgået aftale med Siemens om at udarbejde løsningsforslag.
8.1 Kritisk vej og fremdrift
Proceslinjen herunder afspejler udrulningsplanen fra efteråret 2019.
Januar 2021
RO Nord: Farum-
Nordhavn, Hellerup-
Nordhavn og Ringbanen
•√
JAN21
Juni 2021
Teknisk løsning af glatte
skinner
December 2021
(januar 2022)
RO Center: Nordhavn-
Carlsberg/ Sydhavn
Sept. 2022
RO Syd: Sydhavn-Køge og
Carlsberg-Frederikssund/
Høje Taastrup
8.2 Særligt om COVID-19 og fremdrift
De påvirkninger, som COVID-19-situationen har medført for S-baneprojektet har hidtil kunnet håndteres. Der er
fortsat ingen tilbagemelding fra Siemens vedrørende den early warning, som blev rejst ifm. med installationsar-
bejdet på RO S. Projektet forsøger løbende at mitigere evt. negative konsekvenser af COVID-19-situationen.
8.3 Særligt om den forventede omlægning af frekvensbåndet til CBTC
CBTC-systemet skal ændre radiofrekvens på grund af ny EU-lovgivning for den del af frekvensbåndet, der var
tildelt af Energistyrelsen til Siemens og CBTC-systemet. En ændring af CBTC-systemets aktuelle frekvensom-
råde og sendestyrke vurderes at være en både økonomisk og driftsmæssigt omfattende opgave, der yderligere
kompliceres af, at CBTC-systemet stadig er under udrulning frem til udgangen af 2022, hvor den sidste del af S-
banen overgår til CBTC-systemet.
Den langsigtede konvertering håndteres på overordnet plan mellem Banedanmark, Transportministeriet og
Energistyrelsen, mens man i S-baneprojektet i Signalprogrammet behandler eventuelle konsekvenser for de
sidste udrulninger af CBTC-systemet. For nuværende fortsætter udrulningen af CBTC som planlagt, idet det er
Banedanmarks forventning, at CBTC er i drift på hele S-banen, før en ny radiotransmissionsløsning kan nå at
Statusrapport (April 2021)
S-bane
30/32
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 147: Statusrapport for Signalprogrammet april 2021, fra transportministeren
2406842_0031.png
foreligge. Der er således ikke noget vundet ved at stoppe udrulningen. Problematikken kan imidlertid fortsat
risikere at forsinke de sidste ibrugtagninger, hvorfor konverteringen behandles som risiko i S-baneprojektet.
8.4 Leverancer i ibrugtagningsfasen
Som det fremgår af metodeafsnittet, følger Banedanmark en fastlagt proces for, hvordan leverancer, hvor
ibrugtagning er nært forestående, håndteres. Dette for at sikre, at fremdriften er tilfredsstillende, så ibrugtag-
ning kan ske, som forudsat. Herunder følger en status på de leverancer på S-banen, som er i ibrugtagningsfasen.
8.4.1 Teknisk løsning af glatte skinner (Moving Speed Restriction, MSR)
Juni 2021
Det første møde i ibrugtagningsforummet blev afviklet i marts. Meldingen er fortsat, at der på nuværende tids-
punkt er tillid til, at løsningen kan implementeres planmæssigt, og at funktionen vil kunne håndtere passager-
drift på tilfredsstillende vis.
DSB og Banedanmark er blevet enige om at gennemføre et kortvarigt testforløb i forbindelse med ibrugtagning,
som fortsat forventes gennemført juni i år og altså i god tid inden løvfaldssæsonen. Pt. forberedes materialet til
ansøgning om ibrugtagningstilladelse, som efter planen skal forelægges Banedanmarks interne sikkerhedsas-
sessor i april.
Efter ibrugtagningen af MSR vil der løbende blive indsamlet og analyseret data til optimering af automatisk
drift. Således vil effekten af MSR i f.eks. løvfaldssæsonen løbende blive større og støre. Endvidere vil dataind-
samlingen understøtte en evt. overgang til førerløs drift på S-banen.
Nøgleleverancer og -aktiviteter frem imod ibrugtagning
Leverance
MAJ
MAJ
JUN
JUN
Detaljeret ibrugtagningsplan godkendt
Anmodning om ibrugtagningstilladelse
Udstedelse af ibrugtagningstilladelse
Ibrugtagningsstart
Ejer
BDK
BDK
Trafikstyrelsen
BDK
Uge
19
20
23
Uge 23 2021
8.5 Overblik over status for aktuelle strækninger
8.5.1 Nordhavn-Carlsberg/Sydhavn (RO Center)
Januar 2022
Design*
Gennemført SEP19
Installation
Gennemført JAN21
Test*
AUG21
Ibrugtagnings-
tilladelse
DEC21
Ibrugtagning
Januar 2022
Risiko: Middel
*Anden operationelle test
Der er ingen ændringer siden sidst. Forberedelserne forud for de planlagte operationelle tests i april og maj på-
går fortsat. Der er gennemført en fabrikstest (System FAT) for at teste systemets modenhed forud for de opera-
tionelle tests, og endnu en er planlagt inden den operationelle test i maj.
Risikoniveauet er uændret og klassificeres fortsat som middel. Der er 20-40 % risiko for en forsinkelse på 3-4
måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i januar 2022.
Statusrapport (April 2021)
S-bane
31/32
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 147: Statusrapport for Signalprogrammet april 2021, fra transportministeren
2406842_0032.png
8.5.2 Sydhavn-Køge og Carlsberg-Frederikssund/Høje Taastrup (RO Syd)
September 2022
Ibrugtagning
September 2022
Design
Installation
Test*
Ibrugtagningstill.
Gennemført OKT20
Under planlægning
Under planlægning
Under planlægning
*Operationel test (der foretages i udgangspunktet kun én på denne strækning)
Som rapporteret sidst, er der lagt en plan for installationsarbejdet for den resterende del af strækningen. Det er
Banedanmarks forvetning, at den nye plan for sporspærringerne vil betyde en mindre forsinkelse af ibrugtag-
ning, men planen er endnu under konsolidering. På den baggrund udgår risikovurderingen fortsat. Der vil blive
foretaget en ny risikovurdering, når de endelige konsekvenser for RO S ligger fast.
8.5.3 Afsluttende leverancer
Marts 2023
Design
SEP21
Installation*
Under planlægning
Test**
Under planlægning
Ibrugtagningstill.
Under planlægning
Ibrugtagning
Marts 2023
* Dette er forberedende arbejder til installation. Selve installationen finder sted ifm. ibrugtagning.
**Factory Acceptance Test (FAT) af systemet
Leverancen omhandler bl.a. ændringer påkrævet ifm. den nye station Favrholm og hastighedsopgraderingen
mellem Jægersborg og Holte, som var ændringer, der ikke var kendte ved indgåelsen af kontrakten.
Planen for installationsarbejdet på RO S medfører forventeligt også en mindre forsinkelse af ibrugtagningen af
de afsluttende leverancer. Planen er endnu under konsolidering. På den baggrund udgår risikovurderingen. Der
vil blive foretaget en ny risikovurdering, når de endelige konsekvenser for leverancerneer afklaret.
Statusrapport (April 2021)
S-bane
32/32