Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del Bilag 146
Offentligt
2404658_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Dato:
Enhed:
Sagsbeh.:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
20. maj 2021
KFI
FMN-SGF
2021/003334
237963
Ingen
Å rli g st at us f or a nsk af fels en a f de n da nsk e F-3 5a join t
s tr ike fig ht er kam pfl ykapa cit et
Den 14. december 2017 tiltrådte Finansudvalget akt. 31 om anskaffelse
af 27 kampfly af typen F-35A Joint Strike Fighter med tilhørende udstyr
og simulatorer mv. med en totaludgift på op til 16.374,4 mio. kr.
(2017-pl). Finansudvalget blev i den sammenhæng oplyst, at For-
svarsministeriet årligt orienterer om projektets bevillingsudvikling.
Denne orientering følger heraf.
F-35-anskaffelsen følger af Aftale mellem daværende V-regering, Soci-
aldemokraterne, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Radikale
Venstre om anskaffelse af nye kampfly af juni 2016. Det Konservative
Folkeparti tilsluttede sig aftalen den 28. november 2016.
I forlængelse af Finansudvalgets tiltrædelse af akt. 31 af 14. december
2017 gennemførte Forsvarsministeriet via Nationalbanken kurssikring
af behovet for amerikanske dollars i anskaffelsesperioden. Forsvarsmi-
nisteriet orienterede ved akt. 75 af 21. marts 2018 Finansudvalget om,
at kurssikringen og periodeforskydninger samlet set havde medført et
mindre behov på 899,8 mio. kr. (2017-pl). Totaludgiften for F-35-
anskaffelsen blev på den baggrund nedjusteret til 15.474,6 mio. kr.
(2017-pl).
Siden sidste orientering af Finansudvalget den 7. maj 2020 har pro-
grammet skulle tilpasse sig konsekvenserne af den globale COVID-19
pandemi, hvilket bl.a. betød, at de første fly blev forsinket ca. 4 måne-
der fra produktionslinjen ved leverandøren. I dialog med det internati-
onale programkontor i USA og leverandøren er den danske leverance-
plan for fly og udstyr blevet justeret i løbet af 2020. Justeringen er sket
med henblik på at håndtere COVID-19 relaterede forsinkelser samt at
opnå en mere robust implementeringsplan.
Det medførte en tidsmæssig forskydning af den periode, hvor Danmark
ikke vil være i stand til at deltage i internationale operationer med en
kampflyskapacitet, jf. særskilt orientering til Finansudvalget om tids-
mæssige justeringer i F-35 kampflyanskaffelsen af 15. december 2020.
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Sagsbehandleren direkte:
Tlf.: +45 7281 0282
E-mail: [email protected]
Side 1 af 4
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 146: Orienterende brev om bevillingsudviklingen på F-35 anskaffelsen, fra forsvarsministeren
2404658_0002.png
På trods af de vanskelige omstændigheder som følge af COVID19 pan-
demien har Danmark modtaget de to første fly, som er tilgået pilottræ-
ningscenteret på Luke Air Force Base i USA. Samtidig er dele af vå-
benpakken til flyene nu under anskaffelse. I løbet af 2020 er der i øv-
rigt indgået yderligere forpligtelser til det fælles globale drifts- og ved-
ligeholdelseskoncept.
For at kunne håndtere den ændrede leveranceplan for fly og udstyr har
det danske F-35 program i slutningen af 2020 udarbejdet en ny beta-
lingsplan. Den nye betalingsplan afspejler de ændrede betalingsforud-
sætninger og dermed et ændret likvidt behov. Kurssikringen i USD er
som følge heraf justeret.
Tabel 1 viser den forventede totaludgift for F-35 anskaffelsen jf. bevil-
lingen på akt. 75 af 21. marts 2018, og de årlige statusrapporteringer
der siden har fundet sted årligt til Finansudvalget.
Tabel 1: Status ift. orienterende aktstykke 75
(2017-pl)
Anlægsinvesteringer
Programorganisation
I alt
Orienterende akt. 75
af marts 2018
15.260,6 mio. kr.
214,0 mio. kr.
15.474,6 mio. kr.
Status pr. 31/12
2018
15.260,6 mio. kr.
214,0 mio. kr.
15.474,6 mio. kr.
Status pr. 31/12
2019
14.316,8 mio. kr.
261,4 mio. kr.
14.578,2 mio. kr.
Status pr 31/12
2020
13.907,0 mio. DKK
272,4 mio. DKK
14.179,4 mio. DKK
Som det fremgår af tabel 1 er de forventede udgifter til anlægsinveste-
ringer faldet siden sidste orientering. Dette skyldes bl.a. et forventet
yderligere fald i stelpriserne på flyene som følge af estimerede lavere
produktionsomkostninger. Dertil kommer justeringen af kurssikringen i
USD.
Der eksisterer dog fortsat en række usikkerheder, der kan medføre
øgede udgifter. I den forbindelse skal det bemærkes, at COVID-19 im-
plikationerne endnu ikke har materialiseret sig i priserne på flystel,
hvorfor højere anskaffelsespriser i kommende produktionsserier ikke
kan udelukkes. Dertil kommer højere produktionsomkostninger, som
følge af Tyrkiets eksklusion fra F-35 programmet.
1
Endvidere har prisindeksreguleringen af bevillingen til kampflyanskaf-
felsen på finansloven været lavere end den prisfremskrivning, der fin-
der sted i USA for kampfly. Det har betydet, at der indtil nu er realise-
ret en merudgift på ca. 730 mio. kr. for det danske F-35 program, som
følge af forskellen mellem den danske og amerikanske prisfremskriv-
ning. Der vil løbende opstå et yderligere indeksbestemt tab, så længe
der er en lavere indeksudvikling af finanslovsbevillingen til kampflyan-
skaffelsen i Danmark end prisfremskrivningen i USA.
Tyrkiets eksklusion fra F-35 programmet har medført behov for et nyt
aftalegrundlag (Memorandum of Understanding) mellem JSF partner-
landene for Production, Sustainment and Follow-on Development fasen,
jf. nærmere nedenfor.
Sagsnr.: 2021/003334
Dok.nr.: 237963
Side 2 af 4
1
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 146: Orienterende brev om bevillingsudviklingen på F-35 anskaffelsen, fra forsvarsministeren
Det fremgår endvidere af tabel 1, at de forventede udgifter til pro-
gramorganisationen er steget siden sidste orientering. Stigningen skyl-
des bl.a. administrationen af støjkompensationsordningen i medfør af
aftalen mellem regeringen, Venstre, Liberal Alliance, Det Konservative
Folkeparti og Radikale Venstre om kompensation for F-35 kampflystøj
fra Flyvestation Skrydstrup af 15. november 2019. Det har været nød-
vendigt at ansætte et antal sagsbehandlere til at gennemføre analyser,
håndtere ansøgninger mv.
Det skal bemærkes, at den samlede økonomiske ramme til kampflyan-
skaffelsen i medfør af den politiske aftale af juni 2016 udgør ca. 20
mia. kr. (2015-pl). Det omfatter bl.a. driftsudgifter i relation til F-35
kampflykapaciteten, udgifter til bygge- og anlægsarbejder på Flyvesta-
tion Skrydstrup samt udgifter til støjkompensation til naboer af flyve-
stationen, som ikke er en del af den førnævnte bevillingsmæssige
hjemmel tilvejebragt med akt. 31 af 14. december 2017 og akt. 75 af
21. marts 2018.
Ift. driftsudgifter i relation til F-35 kampflykapaciteten skal det bemær-
kes, at det amerikanske programkontor har meddelt, at tidligere mål-
sætninger for reduktion af drifts- og vedligeholdelsesomkostninger har
været for ambitiøse. Estimaterne fra det amerikanske programkontor
er derfor blevet justeret. Som konsekvens er den danske betalingsplan
tilpasset, så den afspejler, at der må forventes højere løbende drifts-
og vedligeholdelsesudgifter i anskaffelsesperioden.
Der er i løbet af 2020 skrevet kontrakt på hovedparten af bygge- og
anlægsarbejderne for F-35 byggeriet på Flyvestation Skrydstrup. På
baggrund af de indkomne tilbud er anlægsudgifterne steget fra ca. 1,1
mia. kr. til ca. 1,2 mia. kr. Kontraheringen har medvirket til at reduce-
re det økonomiske risikobillede for byggeriet. F-35 byggeriet forventes
færdigt til juni 2023. COVID-19 situationen udgør dog en særlig usik-
kerhed for byggeprojektet.
I forbindelse med indgåelsen af aftalen af 15. november 2019 om
kompensation for F-35 kampflystøj fra Flyvestation Skrydstrup var vur-
deringen en nettoudgift på ca. 250 mio. kr. til støjkompensation. Det er
fortsat forventningen, at nettoudgifterne til støjkompensation kan hol-
des inden for de 250 mio. kr. Der er dog stor usikkerhed forbundet
med prognosen, idet borgernes valg af kompensationsmodel samt stør-
relsen af tab relateret til opkøbte ejendomme vil have stor betydning
for den faktiske udgift. I 2020 er der udbetalt ca. 20 mio. kr. i kompen-
sation til borgere i området omkring Flyvestation Skrydstrup.
I sidste orientering til Finansudvalget var det forventningen, at de sam-
lede udgifter til kampflyanskaffelsen kunne holdes inden for, men tæt
på, rammen af den samlede kampflyøkonomi på ca. 20 mia. kr. (2015-
pl). Det er fortsat tilfældet. Som følge af ovenstående bevægelser og
usikkerheder er det dog vurderingen, at den økonomiske ramme til
kampflyanskaffelsen er under øget pres. Særligt forskellen mellem den
danske og amerikanske prisfremskrivning samt den fortsatte globale
Sagsnr.: 2021/003334
Dok.nr.: 237963
Side 3 af 4
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 146: Orienterende brev om bevillingsudviklingen på F-35 anskaffelsen, fra forsvarsministeren
COVID-19 pandemi vurderes fremadrettet at kunne påvirke den samle-
de økonomiske ramme negativt.
Det skal i den sammenhæng bemærkes, at der som oplyst i akt. 31 af
14. december 2017 ud fra et forsigtighedsprincip er båndlagt ca. 800
mio. kr. (2017 pl) på materielplanen til finansiering af eventuelle ufor-
udsete fordyrelser. På nuværende tidspunkt vurderes det ikke relevant
at tage de båndlagte midler i anvendelse. Såfremt de anførte usikker-
heder, herunder implikationer af COVID-19 pandemien, indtræder, kan
det ikke udelukkes, at hel eller delvis anvendelse af de båndlagte mi d-
ler kan blive nødvendig. Det forudsætter i givet fald særskilt politisk
stillingtagen i regeringen og partierne bag den politiske aftale.
Afslutningsvis skal oplyses, at der på baggrund af blandt andet Tyrkiets
eksklusion fra det internationale F-35 program, er udarbejdet et nyt
aftalegrundlag (Memorandum of Understanding - MoU) mellem Joint
Strike Fighter (JSF) partnerlandene for Production, Sustainment and
Follow-on Development (PSFD) fasen i løbet af 2020. Det bemærkes, at
der igennem F-35 kapacitetens levetid vil være et øget økonomisk be-
hov på de fællesfinansierede områder i forhold til, hvad det nuværende
MoU-aftalegrundlag forpligter partnerlandene til at betale. I det nye
MoU-aftalegrundlag udvides de samlede forventede udgiftsrammer der-
for med henblik at kunne håndtere de seneste vurderede fællesfinan-
sierede økonomiske behov.
Som oplyst i akt. 31 af 14. december 2017 har afholdelse af udgifterne
til Danmarks deltagelse i JSF samarbejdet indtil nu være hjemlet i akt.
79 af 30. januar 2007. Med det reviderede aftalegrundlag annulleres
akt. 79 af 30. januar 2007 hermed.
Forsvarsministeriet har på de årlige finanslove hjemmel til at afholde
betalinger til samarbejdsprojekter vedrørende udvikling og produktion
af materielkapaciteter under § 12.13.02 Materieldrift.
Danmark underskriver på det grundlag det nye aftalegrundlag for fæl-
lesfinansierede områder i F-35 programmet (JSF PSFD MOU) inden den
30. juni 2021.
Med venlig hilsen
Trine Bramsen
Sagsnr.: 2021/003334
Dok.nr.: 237963
Side 4 af 4