Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del Bilag 131
Offentligt
2386363_0001.png
Statusrapportering om Næste generation
Digital Post for 1. kvartal 2021
Projektets status
Udviklingen af den nye Digital Post-løsning er ved at afslutte delleverance 3,
som leverer løsningens kernefunktionaliteter. Projektet fokuserer nu på over-
tagelsesprøve fastsat til ultimo august og efterfølgende klargøring til go-live
den 30. november 2021.
e-Boks har den 6. april 2021 meddelt forsinkelse af en væsentlig dataleverance.
e-Boks forventer, at leverancen i stedet kan leveres 11. maj 2021.
Udviklingsorganisationen og leverandørsamarbejdet er tæt forankret og forlø-
ber tilfredsstillende. Det er i samarbejde med Netcompany lykkedes at etablere
virtuelle arbejdsprocesser til sikring af fremdrift i projektet på trods af udfor-
dringer med hjemmearbejde som følge af COVID-19.
Projektets fremdrift
Det har været nødvendigt at etablere en særskilt indsats til anskaffelse og ud-
vikling af brugerrettighedsstyring i Digital Post-løsningen som følge af forsin-
kelsen i NemLog-in3 (NL3). Arbejdet forløber planmæssigt.
Den nuværende leverandør e-Boks skal levere data til den nye løsning, men
første dataleverance den 28. januar 2021 var fire uger forsinket ift. plan. Den
efterfølgende leverance er nu også forsinket med 10 uger i forhold til den op-
rindelige plan. Planen vurderes derfor væsentligt mere risikofyldt end oprinde-
ligt antaget, på trods af at e-Boks stadig forventer, at data kan leveres rettidigt i
forhold til lancering af ny løsning. Digitaliseringsstyrelsen har afholdt et ekstra
styregruppemøde for at få klarlagt problemerne hos e-Boks og iværksat en
gennemgang og revision af datamigreringsplanen.
Sideløbende med udviklingen af Digital Post-løsningen arbejdes der på at ud-
vikle brugergrænseflader på borger.dk og Virk samt på en app til digital post.
Arbejdet forløber planmæssigt.
Tilslutningsaftalen for kommercielle visningsklienter blev publiceret i februar
2021 på digst.dk. Private aktører har nu mulighed for at ansøge om at blive
kommerciel visningklient for Digital Post. Netcompany, e-Boks og Charlie
Tango indgik alle tre et Letter of Intent med Digitaliseringsstyrelsen i novem-
ber 2020. Charlie Tango har efterfølgende meddelt, at de ikke ønsker at etab-
lere en kommerciel visningsklient, mens Netcompany og e-Boks offentligt har
udmeldt, at de vil etablere en klient. Der pågår drøftelser med Netcompany og
e-Boks om ansøgning til basisgodkendelse mhp. godkendelse og underskri-
velse af aftale.
Implementeringsarbejdet forløber fortsat planmæssigt, og det er Digitalise-
ringsstyrelsens opfattelse, at udskydelsen af lanceringstidspunktet med fire må-
neder (fra 5. august til 30. november) har haft den ønskede effekt og været
gavnligt for mange myndigheder og leverandører. Digitaliseringsstyrelsen har
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 131: Statusrapportering for projektet Næste generation Digital Post for 1. kvartal 2021
2386363_0002.png
Side 2 af 3
fortsat fokus på at følge op på myndigheder, der ikke har synlig fremdrift i Di-
gitaliseringsstyrelsens Implementeringsoverblik (DIO). Derudover afholdes
der også fortsat mange webinarer, der skal understøtte overgangen for både
myndigheder og leverandører.
Der forberedes kommunikation om den nye Digital Post-løsning til borgere
og virksomheder. Projektet er lige nu ved at lave endeligt oplæg til kampagne-
plan, som er baseret på omfattende brugertest med forskellige målgrupper, der
traditionelt oplever udfordringer med digital selvbetjening. Selve kampagnen
forventes påbegyndt Q3 2021, men det største medietryk forventes i perioden
umiddelbart op til go-live den 30. november 2021. Der er dialog med de kom-
mende kommercielle visningsklienter for at understøtte en god samlet kom-
munikation til brugerne på tværs af aktører.
Der er i forbindelse med udskydelsen indlagt en yderligere delleverance (4).
Denne er planlagt og eksekveres i samarbejde mellem Digitaliseringsstyrelsen
og Netcompany med god fremdrift i projektet.
Særlige opmærksomhedspunkter i det kommende kvartal
Tilrettelæggelse, modtagelse og anvendelse af den nødvendige funktionalitet af
bl.a. bruger- og rettighedsstyring i den ny Digital Post-løsning.
Fortsætte det velfungerende samarbejde med Netcompany i den resterende
udviklingsfase frem mod overtagelsesprøven.
Tæt samarbejde med afgivende leverandør e-Boks om datamigrering, fortsat
opfølgning på datamigreringsplanen, herunder rettidighed i dataleverancer.
Indgåelse af tilslutningsaftale og godkendelse til kommercielle visningsaktører.
Løbende sikring af, at myndighederne følger implementeringsplanen, samt ar-
bejde med kommunikationskampagner til borgere og virksomheder.
Økonomien for NgDP-projektet følges tæt af Digitaliseringsstyrelsen, da pro-
jektudgifterne er opjusteret og nærmer sig grænsen på 10 % for et nyt akt-
stykke for Finansudvalget.
Udvalgte økonomiske nøgletal
Tabel 1 - Udvalgte økonomiske nøgletal (mio. kr.)
Forventning ved
Status
Status
Status
baseline
ultimo 2019 Ultimo 2020 1. kvt.2021
(oktober 2019)
Forventede samlede projektudgifter, ekskl. renter
Heraf udvikling
1
277,5
89,1
159,0
29,4
-
-
-
278,3
89,3
159,6
29,4
87,4
3,9
83,5
304,3
121,5
173,7
9,1
149,7
28,2
121,5
304,3
121,5
173,7
9,1
162,0
31,7
130,3
Heraf øvrige udgifter
(udbud, projektteam mv.)
Heraf risikopulje
Samlet forbrug pr. 31/3-2021
Heraf udvikling
1
Heraf øvrige udgifter
(udbud, projektteam mv.)
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 131: Statusrapportering for projektet Næste generation Digital Post for 1. kvartal 2021
2386363_0003.png
Side 3 af 3
Anm.: Økonomiske nøgletal for 1. kvartal 2021, Status ultimo 2020 er angivet i 2020-PL, mens Forventning ved
baseline og Status ultimo 2019 er fastholdt i 2019-PL af hensyn til sammenlignelighed med tidligere
statusrapporteringer.
1: ’Udvikling’ omfatter udgifter til udviklingen af den samlede NgDP-løsning,
herunder brugergrænseflader
på Virk.dk og borger.dk samt mobilapplikation.
Afvigelser i totaler skyldes afrunding.
Kilde: Projektets business case jan-21 og regnskabstal.
Der er sket en opjustering af de forventede samlede projektudgifter fra 278,3 til
304,3 mio. kr., som også fremgik af seneste statusrapportering til Finansudvalget.
Det skyldes bl.a. understøttelse af ældre formater, så store afsendere som fx ATP
og SKAT bliver klar til go-live, tilrettelser til rettighedsstyring, samt omkostninger
til at sikre, at de kommercielle visningsklienter, som etableres af e-Boks og Net-
company kan tilbyde gode løsninger ved løsningens idriftsættelse til november.
Endelig betyder udskydelsen af go-live en forøgelse af omkostningerne til udvik-
lings- og projektteams, hvilket også er inkluderet i opjusteringen.
Siden seneste statusrapportering er det samlede forbrug steget med 12,3 mio. kr.,
hvilket er i overensstemmelse med det forventede niveau for forbruget. Forbruget
udgøres særligt af øvrige udgifter, herunder bl.a. lønomkostninger til projektteam.
Milepæle i projektets tidsplan
Tabel 2 - Milepæle i projektets tidsplan
Milepæle
Godkendt afklaringsfase
Godkendt Proof of Concept*
Godkendt Delleverance 1*
Godkendt Delleverance 2*
Godkendt Delleverance 3*
Godkendt Overtagelsesprøve
Idriftsættelse af ny løsning
Projektafslutning
Planlagt tidspunkt
04-12-2019
10-03-2020
18-05-2020
08-07-2020
29-04-2021
30-08-2021
30-11-2021
30-11-2022
Status
Realiseret til tiden
Realiseret til tiden
Realiseret til tiden
Realiseret til tiden
Forventes realiseret til tiden
Forventes realiseret til tiden
Forventes realiseret til tiden
Forventes realiseret til tiden
* Leveret uden datamigreringsaktiviteter til den kommende løsning