Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del Bilag 124
Offentligt
2380739_0001.png
Statusrapport
(Februar 2021)
Signalprogrammet
(Status opgjort medio februar 2021)
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 124: Statusrapport for Signalprogrammet februar 2021, fra transportministeren
2380739_0002.png
Introduktion til Signalprogrammet
Den 15. november 2017 tilsluttede forligskredsen bag Signalprogrammet (forligskredsen bag aftalerne om en
grøn transportpolitik: V, LA, K, S, DF, RV, SF) sig Banedanmarks anbefaling om at følge den reviderede udrul-
ningsstrategi for fjernbanen. Baggrunden for denne udrulningsstrategi er særligt udfordringerne som følge af
afhængigheden mellem udrulningen af Signalprogrammet, elektrificeringen af jernbanenettet (Elektrificering-
sprogrammet) og hensynet til, at DSB’s nye el-tog,
skal kunne køre, når de er klar til at blive idriftsat (Fremti-
dens Tog). Jævnfør Banedanmarks strategi, skal udrulning af nyt signalsystem og elektrificering således ske på
en måde, så Fremtidens Tog kan tilgå Aarhus H og Aalborg station i 2026. De indbyrdes afhængigheder kan be-
skrives således:
Når der etableres nye signaler, er det kun tog, der er udrustet med ny signalteknologi, der kan køre på
strækningen.
De gamle signaler kan ikke tåle kørestrømmen fra et elektrificeret banenet, medmindre de er immuni-
seret (beskyttet mod påvirkning fra el-ledningerne).
De nye el-tog kan køre på såvel gamle som nye signaler.
Signalprogrammet omfatter også en totaludskiftning af signalsystemet på S-banen, og Banedanmarks vurde-
ring af risici og fremdrift på S-banen fremgår derfor også af denne rapport.
Statusrapport (Februar 2021)
Introduktion til Signalprogrammet
2/30
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 124: Statusrapport for Signalprogrammet februar 2021, fra transportministeren
2380739_0003.png
Resumé
Ombordudrustning
I alt er 133 tog nu udrustet med nyt ombordudstyr og godkendt til drift, og alle togtyper forventes fortsat
klar til det tidspunkt, hvor de skal bruges. Dog arbejdes der sammen med DSB på at genetablere en tids-
mæssig reserve i planen for udrustning af DSB’s IR , ligesom der pågår afklaring vedr. DSB’s IC Indusi,
som er en grænsekrydsende flåde, hvilket gør godkendelsesprocessen kompliceret.
Generelt om genplanlægningen af fjernbaneprojekterne
Signalprogrammet har i 2020 været i intensive forhandlinger med Thales-Strukton og Alstom for at få en
revideret udrulningsplan på plads for henholdsvis Fjernbane Vest og Fjernbane Øst. Signalprogrammet er
nået til enighed med leverandørerne om en rækkefølge og ibrugtagningstidspunkter for de enkelte udrul-
ninger på begge sider af Lillebælt. I den forbindelse har det været yderst vigtigt for Banedanmark at sikre,
at planerne er robuste, og at der er den fornødne fleksibilitet og kapacitet til at kunne foretage korrige-
rende handlinger i forhold til eventuelle forstyrrelser fra andre højt prioriterede projekter på jernbanen
uden at det medfører yderligere forsinkelser af udrulningen af det nye signalsystem.
Signalprogrammet er fortsat i dialog med leverandørerne for at sikre, at de kontraktlige rammer for leve-
rancerne understøtter de reviderede udrulningsplaner. Der er fra begge sider rejst ønsker til justeringer
baseret på den erfaring, der er høstet fra det foreløbige samarbejde. Signalprogrammet har tidligere for-
ventet, at en global aftale kunne komme på plads med begge leverandører i løbet af efteråret/vinteren
2020, hvorved den reviderede udrulningsplan bliver endeligt konfirmeret. For Øst med Alstom forventes
de overordnede rammer for en aftale, nu først at kunne komme på plads i løbet af 2021, da Banedanmark
ønsker at se en mere solid fremdrift i projektet før den kommercielle forhandling afsluttes, ligesom det er
en betingelse, at der foreligger en acceptabel leveranceplan for de avancerede trafikstyringsfunktionalite-
ter. Den endelige tilpasning af kontrakten følger herefter. For Vest er det forventningen, at en aftale kan
komme på plads ved udgangen af første kvartal 2021.
Fjernbane Vest
Status for projektet er markeret grøn, da fremdriften følger den kritiske vej. To strækninger i Vestdanmark
er i drift med det nye signalsystem, og ibrugtagning af den næste strækning, (Langå)-Struer-(Holstebro), er
igangsat i januar 2021.
Fjernbane Øst
I december 2019 blev Roskilde-Køge den første strækning i Østdanmark, der overgik til det nye signalsy-
stem.
Statusrapport (Februar 2021)
Resumé
3/30
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 124: Statusrapport for Signalprogrammet februar 2021, fra transportministeren
2380739_0004.png
I april 2020 indgik Banedanmark og Alstom en aftale, som på baggrund af en detaljeret planlægning be-
kræfter, at strækningen Køge-Næstved kan tages i brug til juni 2021, Mogenstrup-Nykøbing Falster til ul-
timo 2021 og København-Ringsted til ultimo 2022. Alstom har dog siden meldt en forsinkelse af Køge-
Næstved, og peger på, at den skyldes, at fremdriften med systemudviklingen ikke var, som forudsat, da
Alstoms systemudviklere pga. COVID-19 er hjemsendte for at undgå smittespredning. Dele af forsinkelsen
er mitigeret, men på den baggrund, og da den kontraktuelle side af den reviderede udrulningsplan endnu
ikke er på plads, herunder også planen for implementering af en mindre del af de avancerede funktionalite-
ter i Traffic Management Systemet, fastholdes projektets samlede status som gul. Det skal understreges,
at den reviderede udrulningsplan for alle strækninger ligger indenfor Banedanmarks Anlægsplan.
S-banen
Projektet følger planen, der betyder, at det nye signalsystem er udrullet på alle strækninger i slutningen af
2022. På den baggrund er status grøn. Ibrugtagningen af Farum-Nordhavn, Hellerup-Nordhavn og Ringba-
nen (RO Nord) blev gennemført i januar 2021 som planlagt. Endnu en leverance i form af den tekniske løs-
ning af glatte skinner ibrugtages efter planen i 2021.
Der pågår fortsat drøftelser mellem Banedanmark og Energistyrelsen i forhold til en kommende konverte-
ring for den del af frekvensbåndet, der er tildelt CBTC-systemet. Banedanmark har en forhåbning om, at
der kan findes en fleksibel håndtering, så togdriften på S-banen og den fortsatte udrulning af signalsyste-
met sikres bedst muligt. De økonomiske og tidsmæssige konsekvenser er fortsat under afklaring. Det er
ikke en del af Signalprogrammets opgave at flytte S-banedriften på frekvensbåndet (har hverken været in-
deholdt i budgettet for CBTC-udrulningen eller i S-banekontrakten, ligesom det ikke var forudsat i CBTC-
beslutningsgrundlaget, at man efterfølgende skulle indskrænke/flytte frekvensbånd). Der skal derfor findes
en alternativ finansiering. Ift. Signalprogrammet behandles problematikken således som en risiko for udrul-
ningen af CBTC. Banedanmark vil naturligvis trække på Signalprogrammets organisation og leverandøren
Siemens til at lave ændringen.
Statusrapport (Februar 2021)
Resumé
4/30
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 124: Statusrapport for Signalprogrammet februar 2021, fra transportministeren
2380739_0005.png
Metode bag vurdering af fremdrift
I rapporten gives der rød-gul-grøn-vurderinger af fremdriften dels overordnet på det samlede projekt
dvs. om
projektet kan gennemføres inden for Anlægsplanens rammer, dels på de enkelte udrulningsstrækninger/litra,
hvor arbejde er igangsat. Der gives således ikke en detaljeret status på de strækninger, hvor arbejdet ikke er
igangsat, eller hvor der endnu ikke foreligger en detaljeret plan. Vurderingerne af milepælene på strækningsni-
veau visualiseres som nedenstående proceslinje. Angivet i teksten under proceslinjen er Banedanmarks vurde-
ring af, hvornår det er forventningen, at milepælen er gennemført. Hvis vurderingen har ændret sig fra seneste
rapport, er den tidligere vurdering overstreget, og den nye er tilføjet nedenunder.
Farvevurderingen i proceslinjerne på strækningsniveau svarer ikke til farvemarkeringen i risikomatricerne. Mile-
pælene i procespilene farves og bruges til at indikere om den planlagte ibrugtagning er truet.
Der kan være tilfælde, hvor der endnu ikke er et estimat for gennemførelsen af milepælen. I disse tilfælde mar-
keres milepælen ud fra Banedanmarks umiddelbare vurdering: grøn, hvis denne forventes gennemført uden
problemer; gul, hvis der forventes udfordringer. Det bemærkes, at der godt kan være tilfælde, hvor enkelte mi-
lepæle vurderes at være udfordrede, men der kan dog være tilstrækkelig buffer i planen til, at Anlægsplanen kan
overholdes, hvorfor den samlede vurdering er grøn.
Milepæl gennemført som
planlagt og/eller ikke
udfordret
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
Milepæl udfordret og evt.
udskudt uden virkning på
ibrugtagningsdatoen
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
Milepæl udskudt med
virkning på
ibrugtagningsdatoen
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
For infrastrukturprojekterne fremgår milepælen Klar til ibrugtagning , som markerer det tidspunkt, hvor
Ba-
nedanmark vurderer, at
infrastrukturen
kan være klar til drift. Dette tidspunkt vil i de fleste tilfælde ligge tidli-
gere end det tidspunkt, som Anlægsplanen forudsætter, og den tidsmæssige reserve, bufferen, vil således være
markeret ved måneder. Ligeledes vil en eventuel buffer være markeret for den enkelte togtype; hvis serien for-
ventes udrustet før den skal bruges på en given strækning markeres dette.
Risikovurderingen fremgår under den konkrete milepæl i proceslinjen og vil desuden være uddybet i teksten.
For strækninger som er i ibrugtagningsfasen angives der hverken overordnet vurdering af fremdrift eller risiko,
da status ændrer sig for hurtigt ift. månedlig rapportering. Sådanne strækninger håndteres gennem et ibrugtag-
ningsforum (Commissioning Board), hvor alle relevante aktører er repræsenteret. Det er Boardet, der beslutter,
om strækningen kan ibrugtages. Boardet arbejder ud fra en omfattende liste med alle de aktiviteter og emner,
som skal håndteres i forbindelse med ibrugtagningen
herunder såkaldte kritiske knock-outs. Udvalgte væsent-
lige nøgleleverancer fra denne liste vil være gengivet ifm. strækningsgennemgangen for den enkelte strækning.
Status ændrer sig uge for uge og det er derfor ikke muligt at afspejle den aktuelle status i den månedlige rappor-
tering, og proceslinjen udgår derfor. Ministeriet orienteres om den aktuelle udvikling på tilsynsmødet om Sig-
nalprogrammet ligesom forligskredsen bag Signalprogrammet også orienteres månedligt.
Statusrapport (Februar 2021)
Resumé
5/30
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 124: Statusrapport for Signalprogrammet februar 2021, fra transportministeren
2380739_0006.png
Programplan og Risici
Statusrapport (Februar 2021)
Programplan og Risici
6/30
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 124: Statusrapport for Signalprogrammet februar 2021, fra transportministeren
2380739_0007.png
Statusrapport (Februar 2021)
Programplan og Risici
7/30
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 124: Statusrapport for Signalprogrammet februar 2021, fra transportministeren
2380739_0008.png
4.1 Forudsætninger
Banedanmark har identificeret en række forudsætninger forbundet med opfyldelsen af Anlægsplanen. Af for-
udsætninger kan her bl.a. nævnes:
At Signalprogrammet ikke påvirkes negativt af andre infrastrukturprojekter og/eller programmer fra
Anlægsplanen.
At Banedanmark og dets leverandører løbende kan tilpasse ressourcerne i henhold til Anlægsplanen
specielt omkring den høje aktivitet i 2024-2028. Samtidig skal kompetencerne tilpasses og bevares.
At erfaring fra de idriftsatte teststrækninger ikke giver anledning til markante ændringer i kontraktligt
aftalte tekniske løsninger, som vil kunne påvirke fremtidige udrulninger negativt.
At samarbejde og koordinering med togoperatørerne fungerer tilfredsstillende herunder f.eks., at spor-
spærringer opnås, at tog er til rådighed for udrustning samt, at togoperatørernes personale er til rådig-
hed for træning.
Programplanen forudsætter, at yderligere funktionalitet (avancerede trafikstyrings-funktionalitet) og software
releases ibrugtages trinvist, og at dette kan ske uden påvirkning af driften på berørte strækninger.
4.2 Programrisici
Signalprogrammets Risk Board identificerer løbende programrisici, som kan påvirke hele eller dele af program-
met. Programrisiciene og de mitigerende handlinger evalueres og håndteres løbende på Signalprogrammets
Risk Board møder. Risiciene er klassificeret som høj (rød), middel (gul) eller ubetydelig (grøn) ud fra en samlet
kvalitativ vurdering af sandsynligheden og konsekvensen for en risikos indvirkning på Anlægsplanen.
Siden sidste rapport har Signalpropgrammets Risk Board identificeret en ny mulig programrisiko, som er ved at
blive undersøgt. Den omhandler ukoordinerede vedligeholdelsesaktiviteter på strrækninger under udrulning,
herunder bl.a. sporjusteringer, skinnefræsninger, ballastrensninger og svelleudvekslinger.
I sidste rapport blev det fremhævet, at programrisikoen omhandlende mangel på ETCS udrustede arbejdskøre-
tøjer var i positiv fremdrift, og at risikoen kunne nedbringes inden for en overskuelig periode. Siden sidste rap-
port er det nu vurderingen, at to arbejdskøretøjer kan godkendes til ibrugtagning til maj 2021, og at arbejdskø-
retøjerne vil kunne dække behovet for vedligeholdelse af de strækninger, der skal ibrugtages i den kommende
tid. Risikoen er derfor reduceret fra høj (rød) til middel (gul). Risikoen fastholdes foreløbigt indtil maj 2021, hvor
den endelige godkendelse forventes. Risikoen fremgår nu som risiko nr. 3.
Vedr. risiko nr. , EU’s . jernbanepakke, er der siden sidste rapport udarbejdet en mere detaljeret
afhængig-
hedsanalyse jvf. mitigerende handling a). Analysen viser, hvordan den forlængede sagsbehandlingstid ifm. op-
nåelse af sikkerhedsgodkendelser kan påvirke ibrugtagningerne, og vil bl.a. danne grundlag for at fokusere miti-
gerende tiltag på de strækninger, der kan blive forsinkede. Det er endvidere lykkedes at få tilført yderligere sik-
kerhedsressourcer i Onboard-organisationen jf. mitigerende handling c).
Følgende risici er vurderet væsentlige at rapportere:
1.
Mangel på validatorer. Signalprogrammets projekter konkurrerer indbyrdes og med andre Ba-
nedanmark-projekter samt eksterne aktører om de nødvendige validatorer.
Risiko
Der er en risiko for, at ibrugtagninger kan blive forsinket, hvis Banedanmark prioriterer vali-
datorressourcerne anderledes, end hvad Signalprogrammet har lagt til grund i projekternes
produktionsplaner.
Mitigerende handlinger:
Statusrapport (Februar 2021)
Programplan og Risici
8/30
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 124: Statusrapport for Signalprogrammet februar 2021, fra transportministeren
2380739_0009.png
Der er iværksat en lang række af foranstaltninger og mitigerende handlinger for at minimere
risikoen for forsinkelser grundet mangel på validatorer. Igangværende og planlagte mitigatio-
ner:
a.
Minimering af behovet for brug af validatorer på Øst- og Vestprojektet, ved at udvælge
teknologiske løsninger i forbindelse med bl.a. transitionszonerne og migrering af spor-
skifter og overkørsler, som kræver et minimalt antal af normvalideringer.
Indarbejde
temaet
validatorressourcer som en del af projekternes
Lessons Lear-
ned , således at prognose om fremtidige behov kan
præciseres og tilpasses yderligere.
Projekterne er anmodet om at være klar med dokumentation for ikke-tildelte valide-
ringsopgaver, hvis der opstår ledig validatorkapacitet f.eks. fra andre projekter i Ba-
nedanmark.
Dertil kommer en række tværgående initiativer i Banedanmark, der på overordnet plan
bredt skal sikre, at de nødvendige valideringsressourcer er til rådighed. Der er således
etableret en selvstændig valideringsenhed (Validatorprogrammet) med en tilknyttet
prævalideringsenhed, der skal optimere projekteringsmaterialet inden egentlig valide-
ring. Dertil er der iværksat en fokuseret uddannelsesindsats, ligesom man ser på en hø-
jere grad af insourcing af kerne-ressourcer på området.
b.
c.
d.
Signalprogrammet foretager prioritering af egne valideringsopgaver for at sikre, at de mest
nødvendige opgaver bliver tilgodeset. Prioriteringen bliver foretaget på månedsbasis i projek-
terne i samarbejde med Validatorprogrammet.
2.
EU’s . jernbanepakke. EU’s .
Jernbanepakke medfører forlænget sagsbehandlingstid samt
der kræves et øget antal godkendelser i forbindelse med opnåelse af sikkerhedsgodkendelser.
Dette berører planen for ombordudrustning.
Flere ændringer til teknisk udstyr, komponenter og software skal godkendes, og det øgede
tidsforbrug kan få indflydelse på planen for ombordudrustningen samt derved også ibrugtag-
ningen af de enkelte strækninger.
Risiko
Der er en risiko for forsinkelser af ombordudrustning og ibrugtagninger grundet en forlænget
sagsbehandlingstid ifm. opnåelse af sikkerhedsgodkendelser.
Mitigerende handlinger:
En række mitigerende initiativer er sat i værk og omfatter for øjeblikket bl.a.:
a.
Analyse af tidsplaner for ombordudrustning og programplanen for vurdering af evt.
forsinkelser på ibrugtagninger, som følge af det længere tidsforbrug til sikkerhedsgod-
kendelser.
Anmodning om, at Alstom accelererer information om behov for ændringer, der kræ-
ver sikkerhedsgodkendelser, for derved at accelerere tidsplanen.
Sikre yderligere sikkerhedsressourcer i Onboard-organisationen til håndtering af de
løbende ændringer og facilitering af opnåelse af sikkerhedsgodkendelser hos myndig-
hederne.
b.
c.
3.
Mangel på ETCS-udrustede arbejdskøretøjer til at foretage vedligeholdelsesarbejder.
Statusrapport (Februar 2021)
Programplan og Risici
9/30
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 124: Statusrapport for Signalprogrammet februar 2021, fra transportministeren
2380739_0010.png
Risiko
Der er en risiko for, at ibrugtagninger kan blive forsinket, hvis arbejdskøretøjerne til vedligehol-
delse af strækningerne ikke er udrustede med ETCS.
Mitigerende handlinger:
Der er nedsat en arbejdsgruppe bestående af medlemmer fra Signalprogrammet, Banedan-
marks Infrastrukturdivision og Alstom. Formålet med arbejdsgruppen er at fastlægge en plan
for udrustningen af arbejdskøretøjerne. De primære opgaver er for øjeblikket:
a.
Analyse- og behovsafdækning vedr. udrustning af arbejdskøretøjer jf. tidsplanerne i
programplanen og behovet for vedligehold på strækningerne fra Banedanmarks Infra-
strukturdivision. Dette indbefatter bl.a. at udarbejde en konsolideret udrustningsplan,
mellem hhv. Infrastrukturs vedligeholdelsesplan, oprydningsprojektet samt planen for
ombordudrustningen fra Signalprogrammet.
Forhandling med Alstom og Banedanmark Infrastrukturdivision om en endelig udrustningsplan
(Change Request 139).
4.
Covid-19 situationen og påvirkning af leverandører samt medarbejdere.
Risiko
Der er en risiko for forsinkelser af ibrugtagninger og øgede omkostninger grundet Covid-19 si-
tuationen, herunder udfordringer for leverandørerne i at levere til tiden grundet restriktioner
samt en række påvirkninger af Signalprogrammets stab.
Mitigerende handlinger:
Signalprogrammet har løbende tilpasset sig de gældende krav til arbejdspladsen fra myndighe-
derne, og har lavet tiltag for at sikre effektiviteten og arbejdsforholdene bedst muligt under de
givne omstændigheder, herunder bl.a.:
Leverandørsiden:
a.
Kontinuerlig dialog og afrapportering om leverancer og evt. påvirkninger af disse som
følge af Covid-19 situationen.
Signalprogrammets medarbejdere:
For sikring af det bedst mulige fysiske arbejdsmiljø under hjemsendelsen, har alle Banedan-
marks medarbejdere fået tilbud om levering af kontorudstyr, ligesom medarbejderne
er opfordret til at anvende stationære skærme, mus og tastaturer på hjemmekontoret,
udlånt af Banedanmark.
Sikring af godt arbejdsmiljø og effektivitet er søgt understøttet, bl.a. ved ledelseskommu-
nikation af god praksis for hjemmearbejde og online møder, samt afholdelse af work-
shops med bl.a. trivsel som tema.
Revision af mødefrekvenser i hele organisationen, herunder 1:1 møder og teammøder, med
henblik på at sikre bedst mulig kontakt under fraværet af en fysisk arbejdsplads.
Monitorering af hvorvidt og hvordan tiltrækning og fastholdelse af medarbejdere påvirkes
af Covid-19 situationen, herunder planlægning af evt. tiltag.
Statusrapport (Februar 2021)
Programplan og Risici
10/30
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 124: Statusrapport for Signalprogrammet februar 2021, fra transportministeren
2380739_0011.png
5.
Ukoordinerede fornyelses- og anlægsprojekter på migrerede linjer. På strækninger hvor ETCS
er taget i brug, og hvor der skal udføres fornyelses- og anlægsprojekter, vil en ændring af ETCS
ofte være påkrævet. Ændringerne kræver dog koordinering, planlægning og budgettering for
at kunne gennemføres, ligesom det indebærer et træk på Signalprogrammets program- og
projektressourcer.
Risiko
Der er en risiko for forsinkelser af udrulningen af programplanen som følge af ukoordinerede
fornyelses- og anlægsprojekter på migrerede linjer.
Mitigerende handlinger:
Signalprogrammet arbejder med flere mitigerende handlinger, herunder:
a.
b.
c.
d.
e.
Iværksætte aftaler med leverandørerne om etablering af release windows til æn-
dringer på migrerede strækninger.
Etablering af organisering og proces til brug for ændringer på migrerede stræknin-
ger.
Etablering af ændringsportefølje på baggrund af kendte fornyelses- og anlægspro-
jekter og proces for vedligehold, herunder tidsplan ift. release windows.
Etablering af godkendelses-/prioriteringsproces vedrørende ændringer til migre-
rede strækninger.
Etablering af governance omkring aftaler og budgetoverførsler med relevante in-
terne stakeholdere (Trafik, Anlæg, Infrastruktur).
6.
Cybersikkerhed i relation til Signalprogrammets leverancer. Cybersikkerhed er bundet op på ar-
bejdet med udvikling, levering og stabilisering af systemerne op mod Anlægsplanen, idet IT-
/softwaredelen er en væsentlig forudsætning for en række af Signalprogrammets udrulninger.
Risiko
Der er en risiko for utilstrækkelige leverancer på IT/software og dets sikkerhed. Dette er grundet
uklare regler i Banedanmark og en umoden IT-sikkerhedsorganisation hos leverandørerne, her-
under manglende ressourcer og budget.
Mitigerende handlinger:
a.
b.
Udarbejde Statement of Applicability vedrørende Signalprogrammets leverancer
i
henhold til ISO27001/2.
Planlægning og udførelse af penetrationstests på områder, som ligger udenfor det nu-
værende IT’s sikkerhedsområde samt etablere overvågning af ERTMS-kommunikatio-
nens grænseflader.
Tydeliggørelse af krav i leverandørkontrakterne vedr. appendix 3.4.
Udvikle og implementere risikovurderinger af IT/software-leverancer i samarbejde
med Fjernbane Vest og Øst, Onboard samt leverendørerne for sikring af den rette IT
sikkerhedskvalitet (Er gennemført).
c.
d.
Statusrapport (Februar 2021)
Programplan og Risici
11/30
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 124: Statusrapport for Signalprogrammet februar 2021, fra transportministeren
2380739_0012.png
4.3 Risikobillede for projekternes tidsplaner
I dette afsnit angives for hver af Signalprogrammets leverancer den samlede risikovurdering. Risikostyring og
vurderingen af Signalprogrammet er særligt knyttet til projekternes tidsplaner og muligheden for at overholde
Anlægsplanen. Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitigerende handlinger.
Ombordudrustning
Ændringer siden sidst:
Sandsynligheden for en forsinkelse af IC3 er steget denne gang, hvilket skyldes, at undersøgelser viser, at en
mindre del af togene (dem med svensk ATC) varierer fra dem uden. Det undersøges nærmere.
Denne gang er foretaget en risikovurdering af den resterende serie af Lokaltogs Lint41. Risikoniveauet vurde-
res at være ubetydeligt.
Der foretages fortsat ingen risikovurdering af IR4, da planen genbesøges mhp. at genetablere bufferen og
sikre, at de første 24 tog er udrustet i tide til ibrugtagning af København-Ringsted i december 2022. Ligeledes
foretages ingen vurdering af IC3 Indusi, da der pågår afklaring af behov og installationsmetode.
Der er i december 2020 truffet beslutning om, at Lokaltogs IC2 udrustes med nyt ombordudstyr. Når en plan
er aftalt, vil der blive foretaget en risikovurdering.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj.
DSB IC3
(72 til december 2022)
DSB IR4
(24 til december 2022)
DSB Indusi
(17 til marts 2024)
Lokaltog Lint41
(25 til juli 2023)
DSB ABs
(25 til december 2023)
Lokaltog IC2
(13 til medio 2023)
Statusrapport (Februar 2021)
Programplan og Risici
12/30
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 124: Statusrapport for Signalprogrammet februar 2021, fra transportministeren
2380739_0013.png
Fjernbane Vest
Ændringer siden sidst:
Der er denne gang foretaget en risikovurdering af den reviderede plan for softwareopgraderingen DK2.1. Risi-
koniveauet måles nu mod ibrugtagning i september 2021. Derudover fremgår for første gang en risikovurde-
ring af den nordlige del af RO1, (Aarhus)-Aalborg lufthavn. Her vurderes imod ibrugtagning i 4. kvartal, som
forudsat i Anlægsplanen. Risikoniveauet for begge leverancer vurderes som middel.
Siden sidst er risikoniveauet for både RO4, (Vejle)-Holstebro-Herning-(Skanderborg), og RO6, (Esbjerg)-(Hol-
stebro)-Skjern-(Herning), steget fra ubetydeligt til middel. Det skyldes i begge tilfælde primært, at leverandø-
ren er og har været forsinket med dokumentationsleverancer. Derudover er Banedanmark ved at implemen-
tere en ny, optimeret proces for installationsgodkendelser. Udfordringerne forsøges håndteret ved optime-
ring af planerne for strækningerne.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
DK2.1 (På alle ibrugtagne strækninger dvs. EDL, RO8 og RO5)
(SEP21)
RO4 - (Vejle)-Holstebro-Herning-(Skanderborg)
(SEP22)
RO6 - (Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-(Herning)
(2. kvt. 2023)
RO1 Nord
(Aarhus)-Aalborg lufthavn
(4. kvt. 2024)
Statusrapport (Februar 2021)
Programplan og Risici
13/30
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 124: Statusrapport for Signalprogrammet februar 2021, fra transportministeren
2380739_0014.png
Fjernbane Øst
Ændringer siden sidst:
Som varslet sidst udgår risikorapporteringen af EDL S, Køge-(Næstved), da ibrugtagningsforummet er etab-
leret. Derudover er der ingen ændringer.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
RO7syd
Mogenstrup-Rødby
(DEC21)
RO1
Købehavn-Ringsted
(DEC22)
RO8 - Roskilde-Holbæk-Kalundborg
(Ultimo 2024)
Statusrapport (Februar 2021)
Programplan og Risici
14/30
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 124: Statusrapport for Signalprogrammet februar 2021, fra transportministeren
2380739_0015.png
S-bane
Ændringer siden sidst:
Konsekvensen ved en forsinkelse af de afsluttende leverancer (PoD) er denne gang steget, men risiko-
niveauet er stadig vurderet middel. Ændringen skyldes, at S-bane projektet nu behandler problematik-
ken omkring frekvensbåndet, som en risiko for udrulningen af CBTC. Risikoen er relevant for alle reste-
rende udrulninger, og er derfor dokumenteret for RO C og RO S også, men den har for nuværende kun
konsekvenser for det overordnede risikoniveau for POD. Risikoen vurderes at have en tidsmæssig kon-
sekvens på > 6 måneder.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
RO Center
Nordhavn-Carlsberg/Bavnehøj
(Januar 2022)
RO Syd - Sydhavn-Køge og Carlsberg/Høje Taastrup
(September 2022)
Afsluttende leverancer (PoD)
(Marts 2023)
Statusrapport (Februar 2021)
Programplan og Risici
15/30
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 124: Statusrapport for Signalprogrammet februar 2021, fra transportministeren
2380739_0016.png
Fjernbane Ombordudrustning
Overordnet status:
I alt er 133 tog nu udrustet med nyt ombordudstyr og godkendt til drift, og alle togtyper forventes fortsat klar til
det tidspunkt, hvor de skal bruges. Dog arbejdes der sammen med DSB på at genetablere en tidsmæssig reserve
i planen for udrustning af DSB’s IR , ligesom der pågår afklaring vedr. DSB’s IC Indusi, som er en grænsekryd-
sende flåde, hvilket gør godkendelsesprocessen kompliceret.
5.1
Kritisk vej og fremdrift
Ombordudrustningsprojektets kritiske vej følger infrastrukturen og er dermed knyttet til, hvornår de enkelte
togtyper skal være klar til drift på de enkelte strækninger.
Der er fortsat generelt luft i planen i forhold til, hvornår togene skal bruges for at kunne sætte den givne stræk-
ning i drift i forhold til det angivne tidspunkt i Anlægsplanen.
Projektets kritiske vej fremgår af proceslinjen herunder. Farvemarkeringen indikerer, om det er forventningen,
at milepælene nås til den forudsatte tid, men er ikke et udtryk for risikovurdering. Milepælene og eventuelle af-
vigelser for de enkelte togtyper fremgår af gennemgangen i det efterfølgende afsnit.
•1.
kvt. 2020
Behov:
29 Arriva Lint41
Struer-Thisted
(Gennemført
FEB20)
December
2020
Januar 2021
Ultimo 2022
2023
2025
Behov:
Behov:
12 Lokaltog Lint41 til
43 Arriva Lint41 til
Roskilde-Køge
Struer-Holstebro
(Gennemført NOV20)
(Gennemført OKT20)
Milepæl
i Trafikplan:
20 IC3
(Gennemført
JUN20)
Behov:
20 MQ overdrages
fra DSB til Arriva
(Gennemført NOV20)
Behov:
Min. 12 ABs, 72
Behov:
25 ABs til K24
Behov:
96 IC3 (dvs.
IC3 og 24 IR4 (en del af
Behov:
25 Lokaltog
inklusive 17 Indusi) til
grundlaget for at kunne Lint41 medio 2023
brug på Aarhus-
fremrykke
Behov:
13 Lokaltog IC2 Fredericia 4. kvt. 2025
ibrugtagning af
til Nykøbing F. medio
København-Ringsted
)
2023
5.2 Særligt om COVID-19 og fremdrift
Alstom har rejst bekymring for, at der kan opstå forsinkelser pga. corona-situationen, men det har endnu kun
materialiseret sig få steder bl.a. ift. adgangen til visse værksteder. Der er således pt. ingen væsentlige ændringer
til udrustningsplanen.
5.3 Overblik over status for aktuelle togtyper
5.3.1 DSB IC3
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 2 er udrustet og godkendt
Antal serietog: 36 ud af 79 er udrustet og godkendt
Statusrapport (Februar 2021)
Fjernbane Ombordudrustning
16/30
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 124: Statusrapport for Signalprogrammet februar 2021, fra transportministeren
2380739_0017.png
Trafikplan:
20 tog
DEC 2020
Gennemført
JUN20
KLAR:
46 tog
MAJ21
7
mdr.
Trafikplan:
46 tog
DEC 2021
KLAR:
72 tog
SEP22
3 mdr
.
Trafikplan:
Min. 72 tog
DEC 2022
Risiko: Middel
KLAR:
79 tog
NOV22
I alt er 37 tog udrustet og godkendt. Udrustningen fortsætter mhp. at have i alt 46 tog klar ved udgangen af
året, som forudsat i Trafikplanen. De 46 tog forventes klar i maj.
De 72 tog, der som minimum er påkrævede fra december 2022 til drift på København-Ringsted, forventes stadig
klar i september 2022, og de 79 forventes klar i november 2022.
Risikoniveauet for de første 72 tog, som skal være klar til drift på København-Ringsted fra december 2022, klas-
sificeres fortsat som middel. Denne gang er sandsynligheden for en forsinkelse dog steget, hvilket skyldes, at
undersøgelser viser, at de tog i den anden serie, som er udstyret med svensk ATC, på nogle punkter skiller sig
ud. Der er dog tale om få tog, og det er ikke forventningen, at forskellene ikke er så store, at der er brug for en
ny First of Class. I stedet er vurderingen, at variationen vil kunne delvis mitigeres med en præfitment. Der er 40-
60 % risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder.
5.3.2 DSB IC3 INDUSI
First of Class (FoC = prototype): 0 ud af 1 er udrustet og godkendt
Antal serietog: 0 ud af 16 er udrustet og godkendt
Design
igangsat
Afventer afklaring
Start FoC
Afventer afklaring
Ibrugtag-
ningstil. FoC
Afventer afklaring
Start serie
Afventer afklaring
KLAR:
17 tog
MAR24
Behov: 96 IC3
Aarhus-
Fredericia 4.
kvt. 2025
Der pågår forsat afklaring af forskellige scenarier for udrustningen af togene, og milepælene ovenfor er derfor
behæftet med usikkerhed, hvorfor de fleste er grå.
Banedanmark er gennem Transportministeriets Trafikplansgruppe i dialog med DSB om, hvordan togene kan
udrustes bedst. Drøftelserne drejer sig også om, hvordan DSB kan opretholde så hensigtsmæssig en drift, som
muligt. Fra Signalprogrammets side forventes en afklaring i løbet af foråret. Derudover er der, som tidligere rap-
porteret, en usikkerhed forbundet med godkendelsesprocessen, da Indusi-togene skal godkendes direkte af
ERA. Dette indgår også i drøftelserne af de forskellige udrustningsscenarier.
Indtil der ligger plan for udrustning af Indusi foretages ingen risikovurdering.
5.3.3 Lokaltog Lint41
Antal First of Class (FoC = prototype): 0 ud af 1 er udrustet og godkendt
Antal serietog: 0 ud af 24 er udrustet og godkendt
KLAR: 16 tog
Roskilde-Køge
Gennemført Nov20
Start FoC
JUL21
Ibrugtagningstill
.
FEB22
Start
serie
MAJ22
KLAR: 25 tog
JUL23
Risiko: Ubetydeligt
Statusrapport (Februar 2021)
Fjernbane Ombordudrustning
17/30
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 124: Statusrapport for Signalprogrammet februar 2021, fra transportministeren
2380739_0018.png
Der er ingen ændringer siden sidst, og togene forventes fortsat klar i sommeren 2023. Banedanmark skal i dia-
log med Lokaltog, om de driftsmæssige behov for de 25 Lint41. Indkøbsprocessen forløber planmæssigt, og
First of Class vil efter planen blive overdraget til installation i juli.
Der er nu foretaget en risikovurdering målt imod færdiggørelse i juli 2023. Risikoniveauet vurderes at være ube-
tydeligt. Der er 20-40 % risiko for en forsinkelse på 0-1 måned.
5.3.4 DSB ABs (dobbeltdækkertog)
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 2 er udrustet og godkendt
Antal serieudrustede tog: 8 ud af 23 er udrustet og godkendt
Start 1. FoC
Gennemført
APR19
Ibrugtagn.
till. level 0
Gennemført
NOV19
Start serie
Gennemført
MAJ20
KLAR: 12
tog
MAR21
20
mdr
.
BEHOV:
Min. 12 Kh-
Rg DEC22
KLAR: 25
tog
NOV22
12
mdr.
25 Tog til
K24
Risiko:
Ubetydeligt
Serieudrustningen fortsætter, og i alt er 9 tog udrustet og godkendt. De første 12 tog, der som minimum skal
være klar til ibrugtagning af København-Ringsted i december 2022, forventes fortsat klar i marts 2021.
Som rapporteret sidst er det aftalt med DSB, at værkstedsforholdene forbedres fra udrustningen af det 11. se-
rietog. Det betyder, at det derefter ikke længere er nødvendigt at vende togene i Kastrup, da værkstedet for-
længes, hvilket øger fleksibiliteten.
Behovsmilepælen for den fulde flåde er siden sidst blevet rettet til. Der var sket en misforståelse ang. hvor to-
gene skulle indsættes. Togene skal også fremover benyttes i den sjællandske trafik, men forudsættes jf. Trafik-
planens milepæle, fortsat udrustet til køreplansskiftet K24. Det fremgår ovenfor og af den kritiske vej i afsnit 3.1.
Risikoniveauet klassificeres fortsat som ubetydeligt. Der er 10-20 % risiko for en forsinkelse på 0-1 måned, målt
op mod at have 25 tog klar til december 2023.
5.3.5 DSB IR4
Antal First of Class (FoC = prototype): 0 ud af 1 er udrustet
Antal serieudrustede tog: 0 ud af 43 er udrustet
Design & klar
til indkøb til
FoC
Gennemført og
udrustning af FoC
påbegyndt NOV19
Ibrugtagningsti
ll. til level 2
MAR21
Start serie
MAJ21
KLAR: 24 tog
DEC
22
DEC22
Behov: 24 tog
Den ny bane
DEC22
KLAR: 44 tog
APR24
Planen er, som tidligere rapporteret, under pres, men det er fortsat Banedanmarks forventning, at de første 24
tog vil være klar i december 2022, som forudsat. Status for milepælene fastholdes dog gul. Mulighederne for
implementering af tiltag, som vil optimere planen undersøges fortsat med DSB og Alstom, herunder er forvent-
ningen, her anses parallel udrustning som det tiltag, som ville kunne bringe mest robusthed tilbage i planen.
Indtil en ny plan er konsolideret, fremgår der ingen risikovurdering.
Statusrapport (Februar 2021)
Fjernbane Ombordudrustning
18/30
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 124: Statusrapport for Signalprogrammet februar 2021, fra transportministeren
2380739_0019.png
5.3.6 Lokaltog IC2
Antal First of Class (FoC = prototype): 0 ud af 1 er udrustet
Antal serieudrustede tog: 0 ud af 12 er udrustet
Start FoC
Under planlægning
Ibrugtagningstill.
Under planlægning
Start serie
Under planlægning
KLAR: 13 tog
Medio 2023
BEHOV: 13 til
Lollandsbanen
(adgang til Nykøbing
F.) Medio 2023
Planen for installationsarbejdet drøftes fortsat med Lokaltog. Banedanmark arbejder ud fra den forudsætning,
at togene skal være klar i sommeren 2023, som det fremgik af notat fra departementet fra december 2020. Når
plangrundlaget er mere solidt, vil der blive foretaget en risikovurdering.
5.3.7 Banedanmarks arbejdskøretøjer
Banedanmarks arbejdskøretøjer skal ombordudrustes med udstyr, så de kan befærde ERTMS-strækninger. Ar-
bejdet med at opnå ibrugtagningstilladelsen til FoC + FoS på den første type af gule arbejdskøretøjer (HOBW)
pågår fortsat.
Statusrapport (Februar 2021)
Fjernbane Ombordudrustning
19/30
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 124: Statusrapport for Signalprogrammet februar 2021, fra transportministeren
2380739_0020.png
Fjernbane Vest
Overordnet status:
Status for projektet er markeret grøn, da fremdriften følger den kritiske vej. To strækninger i Vestdanmark er i
drift med det nye signalsystem, og ibrugtagning af den næste strækning, (Langå)-Struer-(Holstebro), er igang-
sat medio januar 2021.
6.1 Kritisk vej og fremdrift
Vestprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen. Den første strækning i Nordjyl-
land, (Frederikshavn)-Lindholm, blev ibrugtaget i efteråret 2018. Fokus er nu på at sikre et driftsstabilt produkt
og udrulle på yderligere strækninger i Midt- og Vestjylland forud for ibrugtagning af den kritiske hovedstræk-
ning, (Fredericia)-Aalborg. Denne strækning skal elektrificeres forud for indsættelse af Fremtidens tog. Andre
strækninger i Vest- og Sydjylland er ikke kritiske for den samlede udrulningsstrategi og forventes at kunne gen-
nemføres inden 2027.
Vestprojektets kritiske vej fremgår af illustrationen nedenfor.
4 kvt. 2018
Ibrugtagning af
Lindholm-
Frederikshavn
OKT18
2021
Driftstabilt produkt
inkl. RDT på Thisted-
Langå- (Holstebro)
Ultimo 2021
Start installation
Aarhus-Aalborg
Ultimo 2024
Ibrugtagning af
Aarhus-Aalborg
Ultimo 2025
Ibrugtagning
Fredericia-Aarhus
(forudsætning for
elektrificering og
Fremtidens tog til
Aalborg ultimo 2026)
6.2 Særligt om COVID-19 og fremdrift
Som rapporteret tidligere har der indtil videre kun været mindre påvirkninger af Vestprojektet pga. Covid-19.
Der er særligt fokus på situationen ift. ibrugtagning af (Langå)-Struer-(Holstebro). Aktuelt er der ingen negative
konsekvenser af COVID-19-situationen, men fremdriftsopfølgningen er intensiveret både før og under ibrugtag-
ning, og der er udpeget substitutter for de fleste nøgleressourcer med henblik på at forebygge problemer i for-
bindelse med sygemeldinger. Der tages i det hele taget de fornødne forholdsregler i overensstemmelse med
myndighedernes retningslinjer. I tilfælde af udbredt sygdom må der dog forventes forsinkelse og evt. udsæt-
telse af ibrugtagning. Samtidig vil eventuelt skærpede rejserestriktioner for erhvervsrejser fra Tyskland og
Frankrig kunne få konsekvenser for ibrugtagningsarbejdet.
Projektet vil løbende søge at mitigere evt. negative konsekvenser af COVID-19-situationen for ibrugtagning,
herunder eventuelt afledte forsinkelser af de kommende ibrugtagninger.
6.3 Overblik over status for aktive strækninger
I dette afsnit følges de aktive strækninger, dvs. de strækninger, hvor arbejdet er igangsat. De resterende, efter-
følgende strækninger behandles i det afsluttende afsnit. Her er det Banedanmarks Anlægsplan, som udgør plan-
grundlaget, og planen forventes overholdt.
Statusrapport (Februar 2021)
Fjernbane Vest
20/30
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 124: Statusrapport for Signalprogrammet februar 2021, fra transportministeren
2380739_0021.png
6.3.1 (Langå)-Struer-(Holstebro) - (RO5) (inkl. Struer St.)
Medio 2021
Ibrugtagningen af det nye signalsystem på første etape af strækningen blev gennemført den 26. januar. Det
skete et døgn senere end forudsat, da Banedanmark ikke havde modtaget den nødvendige sikkerhedsdoku-
mentation fra leverandøren for test af de installationer, som blev udført i løbet af den foregående weekend. Ba-
nedanmark var klar til ibrugtagning og vurderer, at der ikke er tale om tekniske problemer, men måtte af sikker-
hedsmæssige årsager aflyse toggangen mandag den 25. januar. Anden etape, Hjerm-Struer-Vinderup, blev
planmæssigt ibrugtaget den 15. februar. Her var lidt opstartsvanskeligheder pga. vintervejret, men de proble-
mer, som opstod på første etape, gentog sig ikke. I denne anden etape indgik ibrugtagning af Stuer Station,
som bl.a. omfattede migrering af flere end 20 sporskifter.
Ibrugtagningsplanen følges således, og tredje etape fra Vinderup til Højslev er efter planen ibrugtaget 1. marts,
hvorefter der udestår to etaper: Højslev-Viborg og Viborg-(Langå).
6.3.2 Softwareopgradering DK2.1 (EDL, RO8 og RO5)
September 2021
Design/Scope
Testforløb
afsluttes
2020
Ibrugtagningstilladelse
AUG21
Ibrugtagning
Medio 2021
SEP21
Risiko: Middel
Scope frosset
Milepælsoverblikket afspejler nu den reviderede plan for leverancen, hvor opgraderingen finder sted i septem-
ber 2021. Opgraderingen var oprindeligt planlagt til juni 2021, men forsinkelsen er ikke kritisk, idet det fortsat er
gældende, at opgraderingen blot skal være på plads inden ibrugtagning af den næste strækning, (Vejle)-Holste-
bro-Herning-(Skanderborg) for ikke at påvirke udrulningen i Vestdanmark.
Leverandøren har rapporteret om en forsinkelse af en rapport, som er en del af sikkerhedsdokumentationsforlø-
bet, og som derfor kan få konsekvenser for opnåelsen af ibrugtagningstilladelsen. Banedanmark undersøger
situationen, som dog bevirker, at risikoniveauet er vurderet relativt højt, selvom det vurderes mod den revide-
rede plan med ibrugtagning i september 2021. Risikoniveauet vurderes at være middel med 40-60 % risiko for
en forsinkelse på 1-2 måneder.
6.3.1 (Vejle)-Holstebro-Herning-(Skanderborg) (RO4)
Ultimo 2022
Design*
Gennemført
Installation
færdig
FEB21
APR21
Testforløb
afsluttet
3. kvt.2021
•Ibrugtagn.
-tilladelse
2. kvt. 2022
Godkendt
ibrugtagning
SEP22
Risiko: Middel
3 mdr.
Ibrugtagning
Anlægsplan
Ultimo 2022
*Signalling Layout er godkendt for strækningen
Ibrugtagning forventes at finde sted i september 2022 som forudsat i Anlægsplanen. Installationsarbejdet på
den sydlige del er færdiggjort, mens det fortsat pågår på den østlige del. Fremdriften er pt. hindret på grund af
manglende installationsgodkendelser, hvilket har medført en planjustering af installationsmilepælen. Det er
Banedanmarks forventning, at denne forsinkelse ikke får indvirkning på ibrugtagningstidspunktet, da den for-
ventes at kunne håndteres ved hjælp af planoptimering. Forsinkelsen skyldes primært, at leverandøren har væ-
ret forsinket med dokumentationsleverancer. Banedanmark er desuden ved at implementere en ny, optimeret
proces for installationsgodkendelser.
Grundet planjusteringen højnes risikoniveauet fra ubetydeligt til middel. Der er 40-60 % risiko for en forsinkelse
på 1-2 måneder, hvilket måles imod ibrugtagning i september 2022.
Statusrapport (Februar 2021)
Fjernbane Vest
21/30
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 124: Statusrapport for Signalprogrammet februar 2021, fra transportministeren
2380739_0022.png
6.3.2 (Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-(Herning) (RO6)
Ultimo 2023
Design*
MAR21
Installation
færdig
NOV21
Testforløb
afsluttet
•Ibrugtagnings-
tilladelse
1. kvt. 2023
Godkendt
ibrugtagning
Ibrugtagning
Anlægsplan
Ultimo 2023
3. kvt. 2022
2. kvt 2023
Risiko: Middel
*Signalling Layout godkendt for hele strækningen
Strækningen forventes ibrugtaget i 2. kvartal 2023. Installationsgodkendelser for den sydlige og østlige del er
undervejs, og det ventes, at installationsaktiviteterne på de dele af strækningen kan påbegyndes i midten af fe-
bruar. Ligesom det er beskrevet for RO4 ovenfor, har leverandøren også her været forsinket med nogle doku-
mentationsleverancer, som har presset installationsarbejdet, da der skal opnås installationsgodkendelser inden
arbejdet kan igangsættes. Det er også gældende her, at Banedanmark forventer at kunne håndtere forsinkelsen
gennem planoptimering, så det ikke får konsekvenser for de efterfølgende milepæle. For nuværende bevirker
det dog, at risikoniveauet er øget fra ubetydeligt til middel. Der er 20-40 % risiko for en forsinkelse på 1-2 måne-
der målt imod ibrugtagning i 2. kvartal 2023.
Banedanmark er fortsat i dialog med Midtjyske Jernbaner om deres fortsatte adgang til Vemb station.
6.3.3 (Aarhus)-Aalborg Lufthavn (RO1nord)
Ultimo 2024
Design
MAR22
Installation
færdig
MAR23
Testforløb
afsluttet
3. kvt. 2023
Ibrugtagningstilla
delse
2. kvt. 2024
Godkendt
ibrugtagning
4. kvt. 2024
Risiko: Middel
Ibrugtagning
Anlægsplan
RO1 Nord ULT24
(K25)
Ibrugtagning forventes at finde sted inden for Anlægsplanen. Denne gang fremgår datoer for de forskellige mi-
lepæle ovenfor, idet det
på trods af den udestående kommercielle aftale
er den plan, som Signalprogrammet
arbejder ud fra, og som Banedanmark betragter som det gældende plangrundlag.
Banedanmarks direktion har besluttet at udskyde sporfornyelsesprojektet ved Aalborg station, som derfor skal
finde sted samtidig med ibrugtagningen af det nye signalsystem ultimo 2024. Banedanmark har igangsat en
række initiativer, da dette kræver en høj grad af koordinering mellem Banedanmarks projekter.
Denne gang fremgår også en risikovurdering af planen. Risikoniveauet vurderes som middel. Der er 40-60 %
risiko for en forsinkelse på 3-4 måneder målt imod ibrugtagning ultimo 2024.
6.3.4 (Fredericia)-Aarhus (RO1syd)
Ultimo 2025
Design
Afventer planlægning
Installation
færdig
Afventer
planlægning
Testforløb
afsluttet
Afventer
planlægning
Ibrugtagningstilla
delse
Afventer
planlægning
Godkendt
ibrugtagning
Afventer
planlægning
Ibrugtagning
Anlægsplan
RO1
Syd ULT25 (K26)
Udrulningen af nyt signalsystem på Aarhus H. er, henset til andre arbejder på stationen, udskudt til påsken
2026. Banedanmark undersøger dog muligheden for, at Signalprogrammets ibrugtagning fortsat kan ske ultimo
2025, som oprindeligt forudsat. Ligesom for den nordlige del af strækningen har Banedanmark iværksat en
række initiativer for at sikre tilstrækkelig koordinering og integrering mellem Banedanmarks arbejder.
Da planen ikke er endeligt fastlagt, fastholdes milepælen som gul, og der fremgår heller ingen risikovurdering
før plangrundlaget er mere solidt.
Statusrapport (Februar 2021)
Fjernbane Vest
22/30
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 124: Statusrapport for Signalprogrammet februar 2021, fra transportministeren
Fra politisk side er der truffet beslutning om, at indsættelsen af el-tog til Aarhus og Aalborg ultimo 2026 skal
prioriteres højere end en eventuel overdækning af banegraven i Aarhus. Projekterne skal derfor ikke gennemfø-
res samtidig, da det vil tilføre bl.a. Signalprogrammet for store risici.
6.3.5 Efterfølgende strækninger
Der er aftalt en rækkefølge og tidspunkter for den resterende del af udrulningsplanen, men den kontraktuelle
aftale udestår endnu. Udrulningen vil forløbe indenfor de i Anlægsplanen forudsatte ibrugtagningstidspunkter.
Statusrapport (Februar 2021)
Fjernbane Vest
23/30
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 124: Statusrapport for Signalprogrammet februar 2021, fra transportministeren
2380739_0024.png
Fjernbane Øst
Overordnet status:
I december 2019 blev Roskilde-Køge den første strækning i Østdanmark, der overgik til det nye signalsystem.
I april 2020 indgik Banedanmark og Alstom en aftale, som på baggrund af en detaljeret planlægning bekræfter,
at strækningen Køge-Næstved kan tages i brug til juni 2021, Mogenstrup-Nykøbing Falster til ultimo 2021 og
København-Ringsted til ultimo 2022. Alstom har dog siden meldt en forsinkelse af Køge-Næstved, og peger på,
at den skyldes, at fremdriften med systemudviklingen ikke var, som forudsat, da Alstoms systemudviklere pga.
COVID-19 er hjemsendte for at undgå smittespredning. Dele af forsinkelsen er mitigeret, men på den baggrund,
og da den kontraktuelle side af den reviderede udrulningsplan endnu ikke er på plads, herunder også planen for
implementering af en mindre del af de avancerede funktionaliteter i Traffic Management Systemet, fastholdes
projektets samlede status som gul. Det skal understreges, at den reviderede udrulningsplan for alle strækninger
er i overensstemmelse med Banedanmarks Anlægsplan.
7.1 Kritisk vej og fremdrift
Østprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen, og er visualiseret af proceslinjen
herunder. Fokus er på at ibrugtage teststrækningerne Roskilde-Køge-Næstved og derefter prioritere Mogen-
strup-Nykøbing F. På Mogenstrup-Nykøbing F. er implementeringen af det nye signalsystem en forudsætning
for fuld drift. Strækningen skal desuden elektrificeres, før elektriske tog indsættes. Der er i april 2020 indgået
aftale med Alstom om, at København-Ringsted ibrugtages i slutningen af 2022, og strækningen Roskilde-Hol-
bæk-Kalundborg (Nordvestbanen) er blevet fremrykket til ultimo 2024. Signalprogrammet skal sikre et drifts-
stabilt produkt forud for ibrugtagning af København-Peberholm. Forsinkelsen af Odense-Svendborg påvirker
ikke de kritiske strækninger, og det samlede projekt forventes gennemført senest 2030.
4. kvt. 2019
Ibrugtagning af
Roskilde-Køge
(Øst EDL Nord)
DEC19
Medio 2021
Ibrugtagning af
Køge-Næstved
(Øst EDL Syd)
Ultimo 2021
Ibrugtagning af
Mogenstrup-Rødby.
(Forudsætning for
elektrificering af
strækning) samt
indsætte eltog til
Nykøbing F.
December
2022
Ultimo 2024
2025
4. kvt. 2025
Ibrugtagning af,
Ibrugtagning af
Driftsstabilt produkt
Ibrugtagning af
København-
Roskilde-Holbæk-
København-
Ringsted
Kalundborg(Nord-
Peberholm
vestbanen)
7.2 Særligt om COVID-19 og fremdrift
Alstom varslede i august 2020 en forsinkelse af den næste strækning, Køge-Næstved, grundet en langsommere
systemudvikling end forudsat, hvilket skyldes, at Alstoms systemudviklere er hjemsendt for at undgå smitte-
spredning. Derudover er projektets fremdrift pt. ikke påvirket af COVID-19.
7.3 Overblik over status for aktive strækninger
I dette afsnit følges de aktive strækninger, dvs. de strækninger, hvor arbejdet er igangsat. De resterende, efter-
følgende strækninger behandles i det afsluttende afsnit. Her er det Banedanmarks Anlægsplan, som udgør plan-
grundlaget, og planen forventes overholdt.
Statusrapport (Februar 2021)
Fjernbane Øst
24/30
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 124: Statusrapport for Signalprogrammet februar 2021, fra transportministeren
2380739_0025.png
7.3.1 Teststrækning Køge-(Næstved) (EDL S)
Medio 2021
Ibrugtagningsforummet er nu nedsat for at sikre, at aktiviteter forløber planmæssigt frem imod ibrugtagning.
Derfor udgår milepælsoverblikket og risikovurdringen, og i stedet fremgår nøgleleverancer og -aktiviteter af
tabellen nedenfor.
Der arbejdes fortsat imod at kunne sætte strækningen i drift inkl. ophævelse af eksisterende restriktioner i
begyndelsen af august, hvilket er lidt senere end oprindeligt forudsat i aftalen med leverandøren fra foråret
2020.
I uge 5 gennemførte leverandøren den første Site Acceptance Test (SAT) ved lav hastighed for at indsamle evi-
dens til sikkerhedsdokumentationsforløbet så tidligt som muligt for på den måde at risikoreducere sikkerheds-
arbejdet. Til april igangsættes SAT ved almindelig strækningshastighed.
Systemudviklingen
og ikke mindst systemkvaliteten
følges fortsat nøje, og ibrugtagning i august forudsæt-
tes af, at Banedanmark vurderer, at kvaliteten er tilstrækkeligt god.
Nøgleleverancer og -aktiviteter frem imod ibrugtagning
Leverance
APR
MAJ
JUN
JUN
JUL
JUL
JUL
AUG
Start på Site Acceptance Test (SAT) ved strækningshastighed
Trial Run gennemført
Anmodning om ibrugtagningstilladelse
Interoperabilitetserklæring
Opnåelse af ibrugtagningstilladelsen
Detajleret drejebog for ibrugtagning
Operational Rehearsal
Ibrugtagningsstart
Ejer
Leverandør
BDK
BDK
BDK
Trafikstyrelsen
BDK
BDK
BDK
Uge
18
19
25
26
28
29
30
Primo august 2021
7.3.2 Mogenstrup-Rødby (RO7 syd)
Medio 2022
Design*
Gennemført
NOV20
Installation
OKT21
Testforløb
DEC21
Ibrugtagnings
-tilladelse
DEC21
Godkendt
ibrugtagning
DEC21
6
mdr..
Ibrugtagning
Anlægsplan
Medio 2022
Risiko: Middel
*Signallayout godkendt
Note: Signalprogrammet ibrugtages på strækningen i december 2021. Fra juli 2021 og til strækningen ibrugtages med ERTMS køres der med en
trafikal løsning, som muliggør ét tog i timen i hver retning.
Der er ingen ændringer til milepælene siden sidst, og planen er fortsat, at ibrugtagning sker i december 2021.
Alle milepæle er denne gang grønne på nær ibrugtagning, som fastholdes gul for at vise bindingerne til såvel
andre af Banedanmarks projekter, som arbejder på strækningen, som til afhængigheden til udviklingen af sy-
stemsoftwaren, som ibrugtages på Køge-Næstved.
Banedanmark overvejer at give leverandøren muligheden for at indstille installationsarbejdet på den sydlige del
af strækningen, dvs. fra Nykøbing Falster Vest til Rødby. En del af installationsarbejdet er gennemført, men der
udestår fortsat en del komplicerede installationer og test i foråret. Banedanmarks overvejelse skyldes, at der
ikke skal være togdrift på strækningen før Femernforbindelsen etableres. Endvidere vil udstyret skulle tages ned
igen, når der etableres dobbeltspor til Rødby. På den baggrund mener Banedanmark, at der er en mulighed for
at risikoreducere arbejdet på den nordlige del ved at lade leverandøren allokere nøgleressourcer der i stedet.
Selvom installationsarbejdet indstilles, vil strækningen systemmæssigt fortsat blive ibrugtage i december 2021,
som forudsat i planen.
Statusrapport (Februar 2021)
Fjernbane Øst
25/30
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 124: Statusrapport for Signalprogrammet februar 2021, fra transportministeren
2380739_0026.png
Risikoniveauet er fortsat vurderet som middel. Der er 40-60 % risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder, hvilket
vurderes i forhold til ibrugtagning i december 2021.
7.3.3 København-Ringsted (RO1)
December 2022
Signallayout
godkendt
JAN21
Installation
DEC21
Testforløb
NOV22
Ibrugtagningstill.
DEC22
Godkendt
ibrugtagning
DEC22
Risiko: Middel
Ibrugtagning
Anlægsplan
December 2022
Ibrugtagning af strækningen forventes fortsat at finde sted i december 2022, hvilket er i overensstemmelse med
Anlægsplanen. Banedanmark er ved at etablere et integreret projekt omkring Signalprogrammets leverance, så
det sikres, at den kritiske vej frem imod ibrugtagning, som går på tværs af andre af Banedanmarks projekter,
monitoreres tilstrækkeligt.
Risikoniveauet er uændret og klassificeres som middel. Der er 10-20 % risiko for en forsinkelse på 3-4 måneder,
hvilket måles imod ibrugtagning i december 2022.
7.3.4 Roskilde-Holbæk-Kalundborg (RO8)
Ultimo 2024
Designfase
igangsættes
Gennemført
JAN21
Installation
Under planlægning
Testforløb
Under planlægning
Ibrugtagningstill.
Under planlægning
Godkendt
ibrugtagning
Ultimo 2024
Risiko: Ubetydeligt
Ibrugtagning
Anlægsplan
Ultimo 2024
Ibrugtagning forventes inden for Anlægsplanen. I januar afholdtes et kickoff-møde med deltagelse af alle de
parter, som har aktiviteter på strækningen, og nu drøftes plandetaljerne.
Risikoniveauet klassificeres fortsat som ubetydeligt. Der er mindre end 10 % risiko for en forsinkelse på under 1
måned, hvilket måles imod ibrugtagning ultimo 2024.
7.3.5 (København)-(Peberholm) (RO4)
Ultimo 2025
Designfase
igangsættes
Sommer 2021
Installation
Under planlægning
Testforløb
Under planlægning
Ibrugtagningstill.
Under planlægning
Godkendt
ibrugtagning
Ultimo 2025
Ibrugtagning
Anlægsplan
Ultimo 2024
Fra denne rapport inkluderes også et overblik for denne strækning, hvor aktiviteter er igangsat, selvom arbejdet
endnu er i den indledende fase. Ibrugtagning planlægges at ske ved udgangen af 2025 i overensstemmelse med
Anlægsplanen. Frem til sommer bearbejder leverandøren data, hvorefter arbejdet med signalling layout igang-
sættes.
Ligesom for flere andre af Signalprogrammets udrulninger er der også for denne strækning mange bindinger til
andre projekter. Således forudsættes rettidig ibrugtagning af en høj grad af koordinering med eksterne parter
som Sund og Bælt (for bl.a. koordinering vedr. etablering af Ny Kastrup Lufthavn Station), Øresundskonsortiet
og Trafikverket.
Plandatoer og risikovurdering vil fremgå, når en detaljeret plan er aftalt med leverandøren.
Statusrapport (Februar 2021)
Fjernbane Øst
26/30
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 124: Statusrapport for Signalprogrammet februar 2021, fra transportministeren
2380739_0027.png
7.3.6 (Odense)-Svendborg (RO10)
Under genplanlægning. Ibrugtagning 2024-2026
Design*
•Gennemført
NOV17
* Signalling Layout
det initiale design
er færdiggjort. Teknisk detaildesign fortsætter sideløbende med installationsarbejdet (bl.a. grundet det
store antal overkørsler på strækningen).
Installation
Testforløb
afsluttet
Ibrugtag.-
tillad.
Godkendt
ibrugtagning
Ibrugtagning
Anlægsplan
2024-2026
Planlægningen af strækningen indgår som en del af den generelle genplanlægning af Østprojektet. Indtil andet
er aftalt, arbejder leverandøren videre med installationerne på strækningen, om end med begrænsede ressour-
cer. Ibrugtagning forventes at kunne ske mellem 2024 og 2026. Såfremt der opstår ledig kapacitet hos Alstoms
underleverandør, vil Banedanmark sikre, at det afsøges, om der kan udføres yderligere installationsarbejde på
Svendborgbanen. Dette for at risikomitigere og skabe fremdrift.
Banedanmark indgår i taskforcen for Svendborgbanen, som ledes af Arriva. Taskforcens formål er at følge drif-
ten på strækningen og drøfte evt. forbedringsmuligheder for trafikken. Signalprogrammet leverer hertil en
kvartalsmæssig status, der bygger på eksisterende rapportering.
7.3.7 Efterfølgende strækninger
Der er aftalt en rækkefølge og tidspunkter for den resterende del af udrulningsplanen, men den kontraktuelle
aftale udestår endnu. Udrulningen vil forløbe indenfor de i Anlægsplanen forudsatte ibrugtagningstidspunkter.
Statusrapport (Februar 2021)
Fjernbane Øst
27/30
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 124: Statusrapport for Signalprogrammet februar 2021, fra transportministeren
2380739_0028.png
S-bane
Overordnet status:
Projektet følger planen, der betyder, at det nye signalsystem er udrullet på alle strækninger i slutningen af 2022.
På den baggrund er status grøn. Ibrugtagningen af Farum-Nordhavn, Hellerup-Nordhavn og Ringbanen (RO
Nord) blev gennemført i januar 2021 som planlagt. Endnu en leverance i form af den tekniske løsning af glatte
skinner ibrugtages efter planen i 2021.
Der pågår fortsat drøftelser mellem Banedanmark og Energistyrelsen i forhold til en kommende konvertering
for den del af frekvensbåndet, der er tildelt CBTC-systemet. Banedanmark har en forhåbning om, at der kan fin-
des en fleksibel håndtering, så togdriften på S-banen og den fortsatte udrulning af signalsystemet sikres bedst
muligt. De økonomiske og tidsmæssige konsekvenser er fortsat under afklaring. Det er ikke en del af Signalpro-
grammets opgave at flytte S-banedriften på frekvensbåndet (har hverken været indeholdt i budgettet for CBTC-
udrulningen eller i S-banekontrakten, ligesom det ikke var forudsat i CBTC-beslutningsgrundlaget, at man efter-
følgende skulle indskrænke/flytte frekvensbånd). Der skal derfor findes en alternativ finansiering. Ift. Signalpro-
grammet behandles problematikken således som en risiko for udrulningen af CBTC. Banedanmark vil benytte
Signalprogrammets organisation og leverandøren Siemens til at lave ændringen.
8.1 Kritisk vej og fremdrift
Proceslinjen herunder afspejler udrulningsplanen fra efteråret 2019.
Januar 2021
RO Nord: Farum-
Nordhavn, Hellerup-
Nordhavn og Ringbanen
•√
JAN21
Juni 2021
Teknisk løsning af glatte
skinner
December 2021
(januar 2022)
RO Center: Nordhavn-
Carlsberg/ Sydhavn
Sept. 2022
RO Syd: Sydhavn-Køge og
Carlsberg-Frederikssund/
Høje Taastrup
8.2 Særligt om COVID-19 og fremdrift
De påvirkninger, som COVID-19-situationen har medført for S-baneprojektet har hidtil kunnet håndteres. Sie-
mens har rejst en early warning ifm. med installationsarbejdet på RO S, da noget af det udførende personale er
smittede med COVID-19. Projektet forsøger løbende at mitigere evt. negative konsekvenser af COVID-19-situa-
tionen.
8.3 Særligt om den forventede omlægning af frekvensbåndet til CBTC
CBTC-systemet skal ændre radiofrekvens på grund af ny EU-lovgivning for den del af frekvensbåndet, der var
tildelt af Energistyrelsen til Siemens og CBTC-systemet. En ændring af CBTC-systemets aktuelle frekvensom-
råde og sendestyrke vurderes at være en både økonomisk og driftsmæssigt omfattende opgave, der yderligere
kompliceres af, at CBTC-systemet stadig er under udrulning frem til udgangen af 2022, hvor den sidste del af S-
banen overgår til CBTC-systemet.
Den langsigtede konvertering håndteres på overordnet plan mellem Banedanmark, Transportministeriet og
Energistyrelsen, mens man i S-baneprojektet i Signalprogrammet behandler eventuelle konsekvenser for de
sidste udrulninger af CBTC-systemet. For nuværende fortsætter udrulningen af CBTC som planlagt, idet det er
Statusrapport (Februar 2021)
S-bane
28/30
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 124: Statusrapport for Signalprogrammet februar 2021, fra transportministeren
2380739_0029.png
Banedanmarks forventning, at CBTC er i drift på hele S-banen, før en ny radiotransmissionsløsning kan nå at
foreligge. Der er således ikke noget vundet ved at stoppe udrulningen. Problematikken kan imidlertid fortsat
risikere at forsinke de sidste ibrugtagninger, hvorfor konverteringen behandles som risiko i S-baneprojektet.
8.4 Overblik over status for aktuelle strækninger
8.4.1 Farum-Nordhavn, Hellerup-Nordhavn og Ringbanen (RO Nord)
Januar 2021
Ibrugtagning af RO N blev planmæssigt gennemført i januar, og ibrugtagningsforummet har på baggrund af
ibrugtagningen besluttet ikke at falde tilbage til det tidligere sikringsystem Det nye signalsystem er dermed ud-
rullet på 43 pct af S-banenettet. Fra næste rapport udgår rapporteringen for denne leverance.
8.4.2 Teknisk løsning af glatte skinner (Moving Speed Restriction, MSR)
Juni 2021
Da strækningen nu er gået ind i ibrugtagningsfasen, og ibrugtagningsforummet er nedsat, udgår milepælsover-
blikket og risikovurderingen. I stedet fremgår nøgleleverancer og -aktiviteter af tabellen nedenfor.
Nøgleleverancer og -aktiviteter frem imod ibrugtagning
Leverance
MAR
MAJ
MAJ
JUN
JAN
Railway Safety Case klar til BDK sikkerhedsassessor
Detaljeret ibrugtagningsplan godkendt
Anmodning om ibrugtagningstilladelse
Opnåelse af ibrugtagningstilladelse
Ibrugtagningsstart
Ejer
BDK
BDK
BDK
Trafikstyrelsen
BDK
Uge
11
19
20
23
Uge 23 2021
Løsningen, som håndterer hovedproblemet omkring glatte skinner, forventes fortsat implementeret i somme-
ren 2021. Det er dermed inden løvfaldssæsonen 2021, som forlangt af Banedanmark. Banedanmark bestræber
sig desuden på gradvist at kunne forbedre betingelserne for trafikafviklingen, indtil løsningen implementeres.
8.4.3 Nordhavn-Carlsberg/Sydhavn (RO Center)
Januar 2022
Design*
Gennemført SEP19
Installation
Gennemført JAN21
Test*
AUG21
Ibrugtagnings-
tilladelse
DEC21
Ibrugtagning
Januar 2022
Risiko: Middel
*Anden operationelle test
Installationsarbejdet for strækningen blev gennemført i januar som planlagt. Forberedelserne forud for de plan-
lagte operationelle tests i april og maj pågår fortsat.
Risikoniveauet er uændret og klassificeres fortsat som middel. Der er 20-40 % risiko for en forsinkelse på 3-4
måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i januar 2022.
Statusrapport (Februar 2021)
S-bane
29/30
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 124: Statusrapport for Signalprogrammet februar 2021, fra transportministeren
2380739_0030.png
8.4.4 Sydhavn-Køge og Carlsberg-Frederikssund/Høje Taastrup (RO Syd)
September 2022
Ibrugtagning
September 2022
SEP22
Risiko: Middel
Design
Gennemført OKT20
Installation
NOV21
Test*
FEB22
Ibrugtagningstill.
SEP22
*Operationel test (der foretages i udgangspunktet kun én på denne strækning)
Installationsarbejdet er dog på kritisk vej, og der arbejdes fortsat på en plan for arbejdet på den resterende del
af strækningen. Her er der, ligesom det var tilfældet for den første del, udfordringer med at finde et hensigts-
mæssigt sporspærringsmønster. Der er forventningen, at der vil være en afklaring omkring de resterende spor-
spærringer snarest.
Risikoniveauet er uændret og fortsat klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 3-4 må-
neder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i september 2022.
8.4.5 Afsluttende leverancer
Marts 2023
Design
SEP21
Installation*
MAJ22
Test**
JUL22
Ibrugtagningstill.
MAR23
Ibrugtagning
Marts 2023
Risiko: Middel
* Dette er forberedende arbejder til installation. Selve installationen finder sted ifm. ibrugtagning.
**Factory Acceptance Test (FAT) af systemet
Leverancen omhandler bl.a. ændringer påkrævet ifm. den nye station Favrholm og hastighedsopgraderingen
mellem Jægersborg og Holte, som var ændringer, der ikke var kendte ved indgåelsen af kontrakten.
Risikoniveauet er fortsat kvalificeret som middel. Dog vurderes det, at en konsekvensen ved en forsinkelse nu er
større. Det skyldes, at S-bane projektet nu behandler frekvensproblematikken, som en risiko for udrulningen af
CBTC. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 3-4 måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i marts
2023.
Statusrapport (Februar 2021)
S-bane
30/30