Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del Bilag 120
Offentligt
2375650_0001.png
2020
April 2021
Årsrapport 2020
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Rigsrevisionens årsrapport 2020
Indholdsfortegnelse
Rigsrevisor har ordet ............................................................................................................................................... 1
Rigsrevisionens aktiviteter og økonomi ......................................................................................................... 4
Organisation .............................................................................................................................................................. 13
Medarbejdere ........................................................................................................................................................... 19
Klimaregnskab ......................................................................................................................................................... 21
Regnskab .................................................................................................................................................................... 22
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Rigsrevisionens årsrapport 2020
Rigsrevisionen afgiver årsrapporten om Rigsrevisionens aktiviteter
i 2020 til Statsrevisorerne i henhold til rigsrevisorlovens § 17, stk. 4.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Rigsrevisionens årsrapport 2020
2375650_0004.png
Rigsrevisor har ordet |
1
Rigsrevisor har ordet
2020 har været præget af bekymringer, restriktioner og nedlukninger som følge af
COVID-19. Men 2020 har også været en øjenåbner for Rigsrevisionen i forhold til den
store fleksibilitet, idérigdom og beslutsomhed, som både de reviderede og vores eg-
ne medarbejdere har udvist i bestræbelserne på at få løst opgaverne på bedst mulige
måde under vanskelige forhold. På trods af at vi alle var hjemsendt det meste af 2020,
lykkedes det alligevel stort set at holde produktionen på sporet: Vi afgav beretninger-
ne om revisionen af statsregnskabet og statens forvaltning som planlagt i august, og
vi færdiggjorde og leverede 20 beretninger om større undersøgelser til Statsrevisorer-
ne. Vi har med andre ord under de nye vilkår fortsat kunnet se ministerier og styrelser
efter i sømmene. Det har til gengæld været udfordrende at tage godt imod nye medar-
bejdere i kontorer, der arbejder hjemmefra, ligesom vi har måttet udskyde et planlagt
ledelsesudviklingsprojekt og en del andre udviklingsopgaver. Vi fik dog gennemført en
del projekter, som vi forventer vil bidrage til at udvikle organisationen yderligere i for-
hold til bl.a. at bruge data på nye og bedre måder og sætte vores kvalitetsarbejde me-
re i system.
Etablering af kontor for dataanalyse
Rigsrevisionens kontor for dataanalyse blev etableret i april 2020 for at understøtte
vores ambitioner om at blive mere datadrevne i de større undersøgelser, der særligt
fokuserer på effektivitet, produktivitet og sparsommelighed. Kontoret beskæftiger
7 internt rekrutterede medarbejdere og en eksternt rekrutteret kontorchef, som bl.a.
tester og videreudvikler nye værktøjer til dataanalyse. Kontoret er et
center of excel-
lence,
som de øvrige kontorer i Rigsrevisionen kan trække på i forbindelse med deres
revisionsopgaver.
Centralt revisionsbevis
Arbejdet med at effektivisere den finansielle revision i Rigsrevisionen tog for alvor fart
i 2020 med projektet
Centralt revisionsbevis.
Formålet med projektet er dels at ind-
føre mere datadreven revision af statsregnskabet, dels at målrette revisionen mod de
væsentligste områder af administrationen og samtidig opnå en mere ensartet revision
på tværs af ministerierne.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Rigsrevisionens årsrapport 2020
2
| Rigsrevisor har ordet
En central enhed bestående af medarbejdere i Rigsrevisionen med særlig ekspertise
trækker data fra en række fællesstatslige it-systemer og udarbejder på baggrund her-
af forskellige analyser af fx forbrugs- og betalingsmønstre, som bidrager til at under-
støtte revisionen af de enkelte ministerier, styrelser og andre offentlige virksomheder.
Projektet udvides løbende og vil snart også omfatte en udvidelse af revisionen af Sta-
tens Administration, som håndterer løn- og regnskabsadministrationen for en lang
række statslige institutioner, som alle revideres af Rigsrevisionen.
Kvalitetssikring
Styring og sikring af kvaliteten af vores arbejde er en løbende opgave for Rigsrevisio-
nen. I tilbageblik har 2020 vist sig at være et år, hvor vi har arbejdet særligt intenst med
kvalitet – og på flere fronter.
Rigsrevisionens system for kvalitetsstyring
Rigsrevisionens standard for offentlig revision – SOR 2 – fastlægger de krav, der til-
sammen udgør vores overordnede system for kvalitetsstyring.
I 2020 har vi arbejdet med at skabe større klarhed og sammenhæng med SOR 2 på
en række områder, fx etiske krav, resursestyring, vilkår for specifikke opgaver og do-
kumentationskrav.
Ekstern evaluering
Ekstern evaluering er et vigtigt element i Rigsrevisionens kvalitetsstyringssystem, og
gennem en lang årrække er kvaliteten af alle Rigsrevisionens større undersøgelser ble-
vet evalueret af et eksternt forskerpanel. I 2020 blev vores revision af udvalgte mini-
sterområder for første gang eksternt evalueret af en uafhængig statsautoriseret revi-
sor. Det var en lærerig øvelse, som bestyrkede os i vores antagelse om, at den strategi,
som vi har lagt for revisionen, er den rigtige, men samtidig blev vi også gjort opmærk-
som på nogle områder, hvor vi med fordel kan gøre dokumentationen mere ensartet
og dermed effektivisere revisionen yderligere.
Peerreview
I oktober 2020 tog vi de indledende skridt til et peerreview af vores større undersø-
gelser og den finansielle revision af statsregnskabet. Formålet med peerreviewet er
at få afdækket, om Rigsrevisionens revisionspraksis sikrer interessenterne en effek-
tiv, uafhængig og troværdig revision af høj kvalitet. Rigsrevisionens revisionspraksis
blev senest evalueret i 2006.
Peerreview
Et peerreview er en ekstern
evaluering foretaget af ligesin-
dede, hvilket i dette tilfælde vil
sige medarbejdere fra andre
rigsrevisioner.
Peerreview-holdet består af medarbejdere fra rigsrevisionerne i Norge, Sverige og
Finland med bredt kendskab til de vilkår og arbejdsbetingelser, der gælder for offent-
lig revision. Holdet er på en række virtuelle møder blevet orienteret om vores arbejds-
opgaver og -processer, og peerreviewet forventes at være afsluttet i december 2021.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Rigsrevisionens årsrapport 2020
Rigsrevisor har ordet |
3
Det sker i 2021
I takt med at vaccinationsprogrammet for COVID-19 rulles ud i Danmark i 2021, kan
vi alle glæde os til at se vores kolleger igen i fuld størrelse og ikke reduceret til små
firkanter på pc-skærmen. Vi glæder os også til at mødes fysisk med de reviderede i
forbindelse med revisionen og udarbejdelsen af større undersøgelser. Vi kan klare
meget på de virtuelle møder, men noget går tabt, når vi ikke mødes fysisk. Og også
derfor glæder vi os særligt til igen at holde gå hjem-møder, hvor vi får mulighed for at
udveksle erfaringer med de reviderede om emner, som optager både os og de revi-
derede. Kort sagt, så ser vi frem til at genoptage arbejdet under normale vilkår, men
ikke nødvendigvis helt på samme måde som før COVID-19. Indledningsvist står vi
over for en opgave med at få samlet organisationen igen og få reetableret dynamik-
ken – ikke kun mellem ledelse og medarbejdere, men også på tværs af afdelinger og
kontorer.
Vores erfaringer med hjemmearbejde i 2020 har været så gode, at vi forsøgsvis vil
indføre en fast hjemmearbejdsdag for alle medarbejdere én gang om ugen. Om man
vil benytte sig af tilbuddet, er op til den enkelte, men for mange indebærer hjemme-
arbejde en større grad af fleksibilitet, som er særligt værdsat af børnefamilierne og
de medarbejdere, som har meget lang transporttid til arbejdspladsen.
COVID-19 har også lært os noget om kommunikation, motivation, fleksibilitet og om,
hvor meget det sociale samvær på arbejdspladsen betyder. Vores medarbejdere har
gjort deres for at opretholde kontakten til deres kolleger og har ud over de rent fagli-
ge møder også arrangeret virtuelle fællesfrokoster, kaffemøder og julefrokoster. Al
den viden, vi har opsamlet under COVID-19, tager vi med os ind i 2021 og omsætter i
handling til gavn for både de reviderede og Rigsrevisionen.
Lone Strøm
Rigsrevisor
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Rigsrevisionens årsrapport 2020
2375650_0007.png
4
| Rigsrevisionens aktiviteter og økonomi
Rigsrevisionens aktiviteter
og økonomi
Rigsrevisionen er en uafhængig institution under Folketinget og er en del af den parla-
mentariske kontrol i Danmark.
Vores primære opgave er at undersøge, om statsregnskabet er rigtigt (finansiel
revi-
sion).
Herudover undersøger vi i forbindelse med revisionen og gennemførelsen af
større undersøgelser, om statslige myndigheder og andre statsligt finansierede sty-
relser og virksomheder overholder gældende love og regler (juridisk-kritisk
revision)
og forvalter sparsommeligt, produktivt og effektivt (forvaltningsrevision).
Statsrevisorerne
Henrik Thorup –
Dansk Fol-
keparti (formand)
Klaus Frandsen –
Radikale
Venstre (næstformand)
Frank Aaen
– Enhedslisten
Britt Bager –
Det Konserva-
tive Folkeparti
Jesper Petersen –
Social-
demokratiet
Mette Abildgaard –
Det
Konservative Folkeparti
(afløste Mai Mercado den
1. april 2021).
Revision af statsregnskabet
At revidere statsregnskabet er Rigsrevisionens kerneopgave. Revisionen udføres i
overensstemmelse med standarderne for offentlig revision (SOR), hvilket betyder, at
revisionen ikke kun har fokus på finansiel revision, men også indeholder elementer af
juridisk-kritisk revision og forvaltningsrevision.
Vores konklusion om revisionen af regnskaberne indgår i de årlige erklæringer, som
udformes for hvert enkelt ministerområde. Den årlige beretning om revisionen af stats-
regnskabet, som vi afgiver til Statsrevisorerne i august, indeholder vores konklusion
om det samlede statsregnskab og omtale af de områder, hvor vi er stødt på væsentli-
ge fejl eller usikkerheder.
Statsregnskabet for 2019 er i alle væsentlige henseender rigtigt bortset fra virkningen
af et forbehold på § 38. Skatter og afgifter og enkeltstående – ikke i sig selv væsentli-
ge – fejl.
Forbeholdet på § 38. Skatter og afgifter udløste en særdeles kritisk bemærkning fra
Statsrevisorerne, som bl.a. konstaterede, at selv om Skatteministeriet i løbet af 2019
havde reduceret antallet af fejl og usikkerheder i regnskabet betydeligt, var der bl.a.
stadig konkrete fejl på i alt 1,3 mia. kr.
Den øvrige revision viste, at ministerierne havde overholdt deres bevillinger, og sam-
let set vurderede Rigsrevisionen, at statsregnskabet for 2019 var korrekt.
De 6 statsrevisorer vælges for
4 år af Folketingets medlem-
mer og kan som de eneste an-
mode Rigsrevisionen om at
undersøge særlige områder af
forvaltningen. Læs mere om
Statsrevisorernes arbejde på
Statsrevisorernes hjemmeside.
Forbehold
Hvis den reviderede virksom-
hed fx ikke kan dokumentere,
at bestemte oplysninger i
statsregnskabet er korrekte,
tager revisor forbehold for op-
lysningerne i sin konklusion
om regnskabets rigtighed.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Rigsrevisionens årsrapport 2020
Rigsrevisionens aktiviteter og økonomi |
5
Revisionen af statens forvaltning
De væsentligste resultater af vores juridisk-kritiske revision og forvaltningsrevision af
statens regnskaber bliver afrapporteret i beretningen om revisionen af statens forvalt-
ning.
Revisionen af ministeriernes regeloverholdelse og forvaltning i 2019 viste, at ministe-
rierne ikke altid forvalter i overensstemmelse med de regler og forudsætninger, som
Folketinget har fastlagt. Det indebærer bl.a., at opgaver ikke altid løses på den mest
effektive måde, eller at staten i nogle tilfælde går glip af indtægter. Vores revision ud-
løste 5 kritiske udtalelser om Skatteministeriets forvaltning, men i alle ministerierne
stødte vi på én eller flere sager, hvor regler ikke fuldt ud var blevet overholdt, eller hvor
understøttelsen af en sparsommelig, produktiv og effektiv forvaltning var utilstrække-
lig.
Kritisk udtalelse
En kritisk udtalelse er udtryk
for væsentlige regelbrud eller
mangler i forvaltningen. Hvis
resultatet af den juridisk-kriti-
ske revision har givet anled-
ning til væsentlige kritiske be-
mærkninger, skal disse med-
tages i en udtalelse i erklærin-
gen om regnskabet.
Større undersøgelser
Rigsrevisionen afgav 20 beretninger til Statsrevisorerne om større undersøgelser i
2020, som behandlede en række forskellige emner. 3 af de 20 beretninger så på æn-
dringer i sygehusbyggerier, styring af økonomien i sygehusbyggerier og adgangen til
specialiseret palliation (lindring af lidelser og andre problemer i forbindelse med en
livstruende sygdom). I 3 andre beretninger undersøgte vi forhold om digital sikkerhed,
beslutningsfasen i statslige it-projekter og realiseringen af planlagte gevinster i sta-
tens it-projekter.
6 af undersøgelserne blev igangsat på Statsrevisorernes foranledning og omhandle-
de statens indsats mod hvidvask og finansiering af terrorisme, kontrol med dyretrans-
porter, forvaltningen af AUB-ordningen (Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag), mini-
steriernes arbejde med FN’s verdensmål, beslutningsfasen i statslige it-projekter og
indsatsen for at undgå statsansattes besvigelser.
De resterende 14 undersøgelser blev gennemført på Rigsrevisionens eget initiativ og
havde bl.a. fokus på en række områder og emner, hvor ansvaret for forvaltningen var
placeret dels i regionerne, dels på tværs af 2 eller flere ministerier.
2 af vores beretninger omfattede alle ministerierne. Den ene så på statens arbejde
med FN’s verdensmål i Danmark. Her fandt Statsrevisorerne det uhensigtsmæssigt,
at ministerierne generelt ikke har analyseret opfyldelsen af de enkelte delmål og ikke
har stillet krav om at indarbejde verdensmålene i de underliggende styrelsers og insti-
tutioners målsætninger. Statsrevisorerne fandt det endvidere uhensigtsmæssigt, at
ministerierne ikke er kommet længere med at vurdere lovforslags konsekvenser i for-
hold til verdensmålene.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Rigsrevisionens årsrapport 2020
2375650_0009.png
6
| Rigsrevisionens aktiviteter og økonomi
Den anden undersøgelse handlede om ministeriernes indsats for at undgå statsansat-
tes besvigelser. Vi fandt ikke eksempler på svig i undersøgelsen, men kunne konstate-
re, at de interne kontroller i ministerierne i en række tilfælde var af en karakter, som
gjorde det muligt for statsansatte at begå svig på indkøbs-, løn- og tilskudsområdet
uden risiko for, at det ville blive opdaget. Beretningen udløste skarp kritik fra Statsre-
visorerne, som bl.a. indskærpede, at ministerierne bør styrke deres fokus på tilrette-
læggelsen af den interne kontrol og risikostyring.
Rigsrevisionen har i de senere år haft fokus på at udarbejde beretninger, som ser på
statens forvaltning i forhold til sparsommelighed, produktivitet og effektivitet. I 2020
afgav vi således 3 beretninger af denne type, som så på Arbejdstilsynets tilsynseffek-
tivitet, politiets indsats over for indbrud og Danmark Statistiks kvalitet og produktivi-
tet. Læs mere om disse og vores andre undersøgelser på
www.rigsrevisionen.dk.
Bilag 1 viser en komplet liste over de beretninger, vi afgav i 2020.
Andre revisionsopgaver
Rigsrevisionen har i henhold til rigsrevisorloven ansvaret for revisionen af årsregnska-
berne for 35 selvstændige offentlige virksomheder som fx DSB, DR og sundhed.dk.
Endelig reviderer vi også Nordisk Ministerråd, Nordisk Råd og Nordisk Kulturfond.
Disse 3 nordiske institutioner er ikke omfattet af rigsrevisorloven, men i henhold til det
nordiske revisionsreglement er Rigsrevisionen ansvarlig for den samlede revision af
de nordiske institutioner, fordi de har hovedkontor i Danmark.
Rigsrevisionen udarbejder også erklæringer til brug for statslige modtagere af EU-til-
skud, som bl.a. omfatter en vurdering af, om regnskabet giver et retvisende billede af
bevillingsmodtagers udgifter og eventuelle indtægter i forbindelse med udførelsen af
et givent projekt.
Se en komplet oversigt over alle Rigsrevisionens opgaver i bilag 2.
Resursefordeling
Rigsrevisionen fordeler sine resurser ud fra følgende hensyn:
en vurdering af væsentlighed og risiko samt løbende overvågning
løbende analyser af områderne
vores strategiske løfter
kompleksiteten på hvert ministerområde og antallet af virksomheder, vi reviderer
inden for hvert område.
Figuren nedenfor viser, hvordan vi brugte vores resurser på de enkelte ministerområ-
der i 2020. For hvert ministerområde er vores resurseforbrug opdelt i
årsrevision
(re-
vision af statsregnskabet, revision af statens forvaltning og andre revisionsopgaver)
og
større undersøgelser.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Rigsrevisionens årsrapport 2020
2375650_0010.png
Rigsrevisionens aktiviteter og økonomi |
7
Fordeling af resurser i 2020
Skatteministeriet
Transport- og Boligministeriet
Justitsministeriet
Beskæftigelsesministeriet
Miljø- og Fødevareministeriet
Sundheds- og Ældreministeriet
Erhvervsministeriet
Forsvarsministeriet
Finansministeriet
Social- og Indenrigsministeriet
Udenrigsministeriet
Kulturministeriet
Klima,- Energi- og Forsyningsministeriet
Børne- og Undervisningsministeriet
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Kirkeministeriet
Statsministeriet
0%
2%
4%
6%
8%
10 %
12 %
14 %
Årsrevision
Større undersøgelser
Note: Figuren tager udgangspunkt i ministerierne fra før ressortomlægningen i november 2020 (opdeling af
Miljø- og Fødevareministeriet i 2 selvstændige ministerier).
Rigsrevisionen brugte i 2020 flest resurser på følgende ministerområder: Skattemini-
steriet (13,3 %), Transport- og Boligministeriet (9,5 %), Justitsministeriet (8,6 %), Be-
skæftigelsesministeriet (7,7 %) og Miljø- og Fødevareministeriet (7,5 %).
Skatteministeriet var i 2020 det ministerområde, vi brugte flest resurser på (9,7 % på
årsrevision og 3,6 % på større undersøgelser). Dette har været tilfældet alle år siden
2013, hvor vi første gang viste resurseforbruget på ministerområder i årsrapporten. I
2020 afsluttede vi 9 større undersøgelser på Skatteministeriets område. De 2 under-
søgelser
Momskontrollen
og
Skatteministeriets kontrol med A-skat
omhandlede ale-
ne Skatteministeriet, mens de øvrige 7 undersøgelser var tværgående.
På Transport- og Boligministeriets område brugte vi 6,1 % på årsrevision og 3,4 % på
større undersøgelser. Vi afsluttede 6 større undersøgelser i 2020 på dette område:
Byggeriet af Niels Bohr Bygningen
og 5 tværgående undersøgelser, heriblandt
Out-
sourcede persondata
og
Indsatsen for at fastholde udsatte unge i uddannelse.
Vi brugte færrest resurser på områderne under Statsministeriet (1,0 %) og Kirkemini-
steriet (2,5 %).
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Rigsrevisionens årsrapport 2020
8
| Rigsrevisionens aktiviteter og økonomi
Der er sket en række forskydninger i fordelingen af resurser i forhold til sidste år. Ju-
stitsministeriets andel er fx steget fra 5,5 % i 2019 til 8,6 % i 2020, mens Sundheds- og
Ældreministeriets andel til gengæld er faldet fra 8,5 % i 2019 til 6,4 % i 2020. Forskyd-
ningerne skyldes bl.a., at vi i 2020 gennemførte flere tværgående beretninger, der om-
fattede alle eller mange ministerområder, hvor bl.a. Justitsministeriet indgik. Faldet på
Sundheds- og Ældreministeriets område skyldes, at vi udskød eller aflyste en række
undersøgelser for ikke at belaste ministeriet unødigt under COVID-19.
Økonomi
Rigsrevisionens samlede forbrug i 2020 var 210,1 mio. kr. Heraf udgjorde personale-
omkostninger 176,2 mio. kr., og driftsomkostninger 33,9 mio. kr.
Årets samlede resultat blev et overskud på 4,4 mio. kr.
De samlede personaleomkostninger var 5,5 mio. kr. lavere end budgetteret, hvilket pri-
mært kan henføres til implementeringen af den nye ferielovgivning, hvor den samtidi-
ge optjening af ferie har betydet en lavere hensættelse i forhold til tidligere år. Vi har
desuden i 2020 haft fokus på at konsolidere opsparingen af lønmidler, så vi til stadig-
hed har en reserve, der gør os i stand til at håndtere uventede hændelser.
I forbindelse med tillægsbevillingen for 2020 tilbageførte Rigsrevisionen 13 mio. kr. af
årets bevilling. Tilbageførslen havde til formål dels at reducere årets driftsbevilling
med 3 mio. kr., dels at reducere driftsoverskuddet på den opsparede egenkapital med
10 mio. kr. Vi havde på baggrund heraf budgetteret med et underskud på 13 mio. kr. på
driften i 2020, men et mindreforbrug på ca. 6,7 mio. kr. som følge af hjemsendelsen i
forbindelse med COVID-19 og lavere generelle fællesomkostninger på 5,2 mio. kr. be-
tød, at vi samlet set registrerede et driftsunderskud på kun 1,1 mio. kr.
Hjemsendelsen på grund af COVID-19 medførte bl.a., at en række planlagte projekter
blev udsat, og at vi havde væsentligt færre rejse- og kursusudgifter. Herudover regi-
strerede vi også i løbet af 2020 lavere it-udgifter.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Rigsrevisionens årsrapport 2020
2375650_0012.png
Rigsrevisionens aktiviteter og økonomi |
9
Sådan har vi brugt pengene i 2020
Årsrevision
4,1 mio. kr.
Større undersøgelser
56,4 mio. kr.
Udvikling i alt
5,9 mio. kr.
(3 %)
Større undersøgelser
1,8
mio. kr.
Samlede
omkostninger
210,1 mio. kr.
Produktion
Produktion i alt
i alt
164,4mio. kr.
170,5 mio. kr.
(78 %)
Årsrevision inkl. beretningerne
om revisionen af statsregnskabet
og statens forvaltning
103,3 mio. kr.
Stabsfunktion
22,4 mio. kr.
Administration
i alt
39,8 mio. kr.
(19 %)
Notater
4,7 mio. kr.
Øvrig drift
17,4 mio. kr.
Note: Der er sket en mindre ændring i opgørelsesmetoden til fordeling af lønomkostninger siden 2019 på
grund af en ændring i it-understøttelsen.
Rigsrevisionens samlede omkostninger i 2020 var 210,1 mio. kr., hvilket er 14,7 mio. kr.
lavere end i 2019.
Vi brugte 164,4 mio. kr. (78
%
af vores resurser) til produktion af vores kerneydelser i
form af årsrevision, større undersøgelser, notater og beretningerne om revisionen af
statsregnskabet og revisionen af statens forvaltning, hvilket var 6,1 mio. kr. mindre end
i 2019. Faldet skyldes primært, at aktiviteter relateret til produktionen, fx revisionsbe-
søg, ikke er gennemført på grund af hjemsendelsen.
Udviklingsopgaver i forbindelse med de større undersøgelser og årsrevisionen, herun-
der udvikling af revisionen af selvstændige offentlige virksomheder som fx DSB og
sundhed.dk, lagde beslag på 5,9 mio. kr. (3 % af vores resurser). Vores udviklingsom-
kostninger var dermed ca. 2,7 mio. kr. mindre end i 2019, hvor vi gennemførte flere sto-
re projekter med fokus på bl.a. udvikling af it-analyseværktøjer til understøttelse af da-
tadreven revision.
Omkostningsudviklingen for de enkelte produkter fremgår af figurerne på s. 10-12.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Rigsrevisionens årsrapport 2020
2375650_0013.png
10
| Rigsrevisionens aktiviteter og økonomi
Rigsrevisionens administrationsomkostninger udgør 39,8 mio. kr., svarende til 19
%
af
vores samlede resurser. Omkostningerne dækker fællesomkostninger som generel le-
delse, HR, it, økonomi, sekretariat og husleje. Administrationsomkostningerne var der-
med 5,9 mio. kr. lavere end i 2019, men heri indgår en tilbageført feriepengehensættel-
se på ca. 3,5 mio. kr. i forbindelse med implementeringen af den nye ferielov. Den pro-
centvise fordeling mellem fællesomkostninger og omkostninger til kerneopgaver har
været relativt stabil over årene, men Rigsrevisionen har i lighed med de statslige insti-
tutioner fokus på, at så stor en andel som muligt af de samlede omkostninger anven-
des på kerneopgaverne.
Enhedsomkostninger
Rigsrevisionen opgør hvert år enhedsomkostningerne for vores produkter. Enheds-
omkostningerne faldt i 2020 for de fleste af vores produkter, hvilket primært skyld-
tes lavere driftsomkostninger i løbet af året, hvor Rigsrevisionens medarbejdere ar-
bejdede hjemme.
Omkostninger til beretningen om revisionen af statsregnskabet og
beretningen om statens forvaltning
(Kr.)
3.000.000
2.000.000
1.000.000
0
2019
2020
På grund af en ændret praksis for tidsregistrering indført i 2019 vil en direkte sammen-
ligning med tidligere år ikke give mening, og figuren viser derfor kun enhedsomkost-
ningerne for 2019 og 2020. De samlede omkostninger til beretningen om revisionen
af statsregnskabet og beretningen om revisionen af statens forvaltning var i 2020 ca.
2,1 mio. kr. mod ca. 2,6 mio. kr. i 2019. Besparelsen på 0,5 mio. kr. kan primært henfø-
res til generelt lavere driftsomkostninger i 2020.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Rigsrevisionens årsrapport 2020
2375650_0014.png
Rigsrevisionens aktiviteter og økonomi |
11
Enhedsomkostninger for årsrevision pr. ministerområde
(Kr.)
8.000.000
7.000.000
6.000.000
5.000.000
4.000.000
3.000.000
2.000.000
1.000.000
0
2016
2017
2018
2019
2020
I 2020 var enhedsomkostningerne for årsrevision pr. ministerområde 6,9 mio. kr., hvil-
ket er 0,8 mio. kr. lavere end i 2019, hvor vi brugte 7,7 mio. kr. pr. ministerområde.
Enhedsomkostninger for beretninger
(Kr.)
4.000.000
3.000.000
2.000.000
1.000.000
0
2016
2017
2018
2019
2020
I 2020 afgav Rigsrevisionen 20 beretninger til Statsrevisorerne, hvilket er 2 færre end
i 2019. Enhedsomkostningerne pr. beretning var mellem ca. 2,7 mio. kr. og ca. 3,5 mio.
kr. i perioden 2016-2020. I 2020 lå enhedsomkostningerne på nogenlunde samme ni-
veau, idet vi også i 2020 udarbejdede en del tværgående og komplekse beretninger,
som er mere løntunge.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Rigsrevisionens årsrapport 2020
2375650_0015.png
12
| Rigsrevisionens aktiviteter og økonomi
Enhedsomkostninger for notater
(Kr.)
140.000
120.000
100.000
80.000
60.000
40.000
20.000
0
2015
2016
2017
2018
2019
Enhedsomkostningerne for notater var i 2020 ca. 86.000 kr. pr. notat, hvilket er et fald
på mere end 25 % i forhold til 2019. De fleste notater er opfølgning på tidligere beret-
ningssager, og antallet af notater varierer derfor i forhold til, hvor mange udestående
punkter vi skal følge op på. Dette forhold afspejles også i enhedsomkostningerne.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Rigsrevisionens årsrapport 2020
2375650_0016.png
Organisation |
13
Organisation
Strategi
Rigsrevisionens strategi dækker perioden 2018-2022. Kernen i strategien er de 3 løf-
ter til samfundet, som ikke kun understøtter vores mission, men også afspejler vores
ambition om at skabe mest mulig værdi for brugerne af vores revisioner. Indsatserne,
som skal hjælpe os med at opfylde de 3 løfter, evalueres og tilpasses årligt, så de af-
spejler Rigsrevisionens fokus det pågældende år.
VÆRDI
Troværdighed
MISSION
Rigsrevisionen undersøger, om statens midler bruges effektivt, og som
Folketinget har besluttet.
LØFTER
Vi reviderer på tværs af ministerområder og på tværs af regioner.
Vi tydeliggør konsekvenserne af statens og regionernes indsatser.
Vi fokuserer på sparsommelighed, produktivitet og effektivitet i staten og i regionerne.
INDSATSER 2021
Vi prioriterer tværgående revisioner og opdyrker metoder og tekniske kompetencer
til dataanalyse.
Vi målretter revisionen med SOR.
Vi er en attraktiv arbejdsplads med høj faglighed og stort engagement.
Vi kommunikerer klart om vores arbejde i dialogen med dem, vi reviderer.
Vi investerer i vores it-infrastruktur for at understøtte revisionen.
Vi understøtter kvaliteten af revisionen.
Læs strategien i sin helhed på
www.rigsrevisionen.dk.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Rigsrevisionens årsrapport 2020
2375650_0017.png
14
| Organisation
Målopfyldelse 2020
25 %
Mål:
Minimum 25 % af vores beretninger
skulle vedrøre mere end ét ministerområde.
40 %
8 ud af 20 beretninger afgivet i 2020 var
tværgående og vedrørte mere end ét mini-
sterområde.
100 %
Mål:
Konsekvenserne af resultatet af revisio-
nen skulle beskrives i alle beretninger og i alle
udtalelser i erklæringer om juridisk-kritisk
revision og forvaltningsrevision, hvor vi har
haft væsentlige kritiske bemærkninger.
100 %
Alle beretninger afgivet i 2020 beskrev
konsekvenserne af revisionsresultaterne.
Det samme gjorde sig gældende for alle ud-
talelser med kritiske bemærkninger om juri-
disk-kritisk revision og forvaltningsrevision,
der kan findes i beretningen om revisionen
af statens forvaltning i 2019.
3
Mål:
3 af vores beretninger skulle have
fokus på sparsommelighed, produktivitet
og effektivitet.
3
af vores beretninger handlede om spar-
sommelighed, produktivitet og effektivitet.
20
Mål:
Alle beretninger skulle vurderes til at
være tilfredsstillende af de eksterne faglige
evaluatorer.
20
Den faglige kvalitet af 2 af vores beretnin-
ger blev vurderet til at være meget tilfreds-
stillende, og de resterende 18 beretninger
blev vurderet til at være tilfredsstillende.
90 %
Mål:
90 % af de udestående punkter i beret-
ningerne skulle være afsluttet inden for
3 kalenderår.
80 %
af de udestående punkter i vores beret-
ninger blev afsluttet inden for 3 kalender-
år, dvs. at rigsrevisor fandt ministeriernes
tiltag tilfredsstillende.
95 %
Mål:
95 % af alle nyansatte medarbejdere
er fortsat ansat ved udgangen af 2020.
90 %
af de medarbejdere, der blev ansat i 2018
og 2019, var fortsat ansat ved udgangen af
2020 (73 nyansatte og 7 fratrådte).
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Rigsrevisionens årsrapport 2020
2375650_0018.png
Organisation |
15
Tværgående beretninger
Vi har gennem nogle år haft som mål, at minimum 25 % af vores beretninger skal være
tværgående og altså vedrøre mere end ét ministerområde. Den type revisioner giver
os mulighed for at skabe et samlet billede af, hvordan forskellige myndigheder hånd-
terer en given opgave, og dermed får andre relevante offentlige myndigheder mulig-
hed for at lære af eksemplerne på god praksis. I 2020 var 40 % af vores beretninger
tværgående.
Konsekvenserne af resultatet af revisionen
Rigsrevisionen havde som mål i 2020 at gøre det tydeligere for de reviderede, hvilke
konsekvenser deres forvaltning, aktiviteter og indsatser har for Folketinget, borgerne
og virksomhederne. Konsekvenser kan opgøres som økonomiske konsekvenser og
ikke-økonomiske konsekvenser, og målet indebærer, at Rigsrevisionen beskriver,
hvordan økonomien og/eller borgerne bliver påvirket af eventuelle svagheder i admi-
nistrationen. Målet blev opfyldt i 2020.
3 beretninger omhandlende forvaltningsrevision med særligt fokus på
sparsommelighed, produktivitet og effektivitet
Forvaltningsrevisionen er den væsentligste forskel på revision i den private sektor og
i den offentlige sektor. Den skaber gennemsigtighed for borgerne og samfundet om,
hvordan staten og regionerne forvalter samfundets resurser. At øge antallet af netop
den type forvaltningsrevisioner, hvor vi konkluderer tydeligt om et forbedringspoten-
tiale ud fra sparsommelighed, produktivitet og effektivitet, er en vigtig strategisk mål-
sætning for Rigsrevisionen. Målet blev opfyldt i 2020.
Evaluering af den faglige kvalitet af vores beretninger
Kvaliteten af alle vores beretninger bliver hvert år evalueret af et eksternt panel. Eva-
luatorerne anvender en skala, der går fra mindre tilfredsstillende over tilfredsstillende
til meget tilfredsstillende. 2 beretninger blev i 2020 vurderet til at være meget tilfreds-
stillende, mens de resterende 18 beretninger blev vurderet til at være tilfredsstillende.
Med virkning fra 2021 bliver kvaliteten af vores årlige beretninger om revisionen af
statsregnskabet og statens forvaltning også eksternt evalueret. Læs mere om vores
faglige evalueringer på
www.rigsrevisionen.dk.
Afslutning af udestående punkter
Vi – og Statsrevisorerne – har en forventning om, at de ansvarlige ministerier følger
op på vores anbefalinger og kritik i beretningerne. Det er sådan, vi måler effekten af
vores arbejde i meget snæver forstand.
Beretninger i 2020 med
fokus på sparsommelig-
hed, produktivitet og
effektivitet
Arbejdstilsynets tilsyns-
effektivitet
Politiets indsats i forhold
til at rejse sigtelser for ind-
brud
Danmark Statistiks kvalitet
og produktivitet.
Evalueringspanelet i 2020
Professor Torben M. Ander-
På grund af problemernes kompleksitet er det imidlertid ikke altid muligt at afslutte
de udestående punkter inden for vores mål på 3 år. Det konkrete ansvar for at rette
op på eventuelle kritiske forhold ligger hos de reviderede myndigheder, og i 2020
blev 80 % af punkterne håndteret i ministerierne inden for den 3-årige frist. Målet på
90 % blev dermed kun delvist opfyldt, men resultatet er en klar forbedring fra sidste
år, hvor kun 50 % af punkterne var blevet afsluttet efter 3 år. Forbedringen kan del-
vist forklares med, at vi i 2020 strammede op på vores opfølgningsproces for at få af-
sluttet flere sager.
sen –
Institut for Økonomi,
Aarhus Universitet
Professor Jan Pries-Heje
Institut for Mennesker og
Teknologi, Roskilde Univer-
sitet
Professor Lene Holm Pe-
dersen –
Institut for Stats-
kundskab, Københavns
Universitet
Lektor Caroline Howard
Grøn –
Institut for Stats-
kundskab, Aarhus Univer-
sitet
Professor Michael Gøtze
Det Juridiske Fakultet,
Københavns Universitet.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Rigsrevisionens årsrapport 2020
2375650_0019.png
16
| Organisation
Fastholdelse af medarbejderne
Det er krævende og dyrt at rekruttere nye medarbejdere, og bl.a. derfor har Rigsrevi-
sionen sat sig et ambitiøst mål for fastholdelse. Målet var, at 95 % af de medarbejdere,
der blev ansat i 2018 og 2019, som fortsat var ansat 1. januar 2020, og de medarbejde-
re, der blev ansat i 2020, fortsat var ansat ved udgangen af 2020. Vi opfyldte delvist
dette mål, da kun 90 % af medarbejderne fortsat var ansat ved udgangen af 2020
(73 var blevet ansat, og 7 af de nyansatte var fratrådt).
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Rigsrevisionens årsrapport 2020
2375650_0020.png
Organisation |
17
Produktion og effekt i 2020
Herunder viser vi 8 nøgleindikatorer, der giver et samlet overblik over Rigsrevisionens
produktion og effekt i 2020.
22
beretninger afgivet til Statsrevisorerne
inkl. beretningen om revisionen af stats-
regnskabet og beretningen om revisionen
af statens forvaltning.
64
anmodninger om aktindsigt modtaget
og behandlet.
75
notater afgivet til Statsrevisorerne.
2.034
gange blev Rigsrevisionens produkter
omtalt i nyhedsmedierne.
22*
revisionserklæringer afgivet vedrørende
statsregnskabet.
78 %
af vores samlede omkostninger gik til
produktion af vores kerneydelser.
66
årsregnskaber for selskaber uden for
statsregnskabet og EU-projektregnskaber
blev revideret og påtegnet af Rigsrevisionen.
290.530
unikke besøgende på vores hjemmeside.
* Ud over disse afgav Rigsrevisionen også en samlet erklæring på statsregnskabet.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Rigsrevisionens årsrapport 2020
2375650_0021.png
18
| Organisation
Krav og forventninger til 2021
Vi har sat os 6 mål for 2021, som alle understøtter os i opfyldelsen af strategiens 3 løf-
ter til de reviderede. 5 af de 6 mål er gengangere fra 2020, mens der er et nyt mål om
ekstern evaluering af den faglige kvalitet af beretningen om revisionen af statsregn-
skabet for 2020 og beretningen om statens forvaltning i 2020.
Minimum 25 % af de beretninger, vi afgiver til Statsrevisorerne, vedrører
mere end ét ministerområde.
Konsekvenserne af resultatet af revisionen beskrives i alle beretninger og
i alle udtalelser i erklæringer om juridisk-kritisk revision og forvaltnings-
revision, hvor vi har haft væsentlige kritiske bemærkninger.
Vi afgiver 3 beretninger om forvaltningsrevision til Statsrevisorerne, hvor
vi konkluderer tydeligt om et forbedringspotentiale baseret på en vurde-
ring af sparsommelighed, produktivitet og effektivitet.
Den faglige kvalitet i beretningerne (større undersøgelser) bliver vurderet
til at være tilfredsstillende af de eksterne faglige evaluatorer.
90 % af de udestående punkter i beretningerne skal være afsluttet inden
for 3 kalenderår.
Den faglige kvalitet i beretningen om revisionen af statsregnskabet for 2020
og beretningen om statens forvaltning i 2020 bliver vurderet til at være til-
fredsstillende af eksterne faglige evaluatorer.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Rigsrevisionens årsrapport 2020
2375650_0022.png
Medarbejdere |
19
Medarbejdere
Kompetenceudviklingsforløb for nye medarbejdere
Rigsrevisionen arbejder løbende med at udvikle medarbejdernes kompetencer og har
i 2020 opdateret indholdet i vores kompetenceudviklingsforløb for nye medarbejdere.
Kompetenceudviklingen omfatter et 2-årigt praksisforløb, som understøttes af obliga-
toriske introduktionskurser det første år og valgfrie basismoduler de 2 følgende år.
Employer branding-strategi
Vi har i 2020 udarbejdet en ny employer branding-strategi for at udbrede kendskabet
til Rigsrevisionens samfundsmæssige rolle og for at styrke vores brand som en attrak-
tiv arbejdsplads, der er kendetegnet ved en høj faglighed, et stort engagement og en
stærk samarbejdskultur. Employer branding-strategien skal medvirke til at tiltrække
kvalificerede kandidater til ledige stillinger og omfatter bl.a. aktiviteter som aktiv brug
af LinkedIn, formidling af medarbejderhistorier på Rigsrevisionens hjemmeside og del-
tagelse i karrieremesser. Læs mere om vores employer branding på
www.rigsrevisio-
nen.dk.
Medarbejderne i tal
2016
Personale
Årsværk
Personaleomsætning (inkl. studenter)
Sygefravær
I alt pr. årsværk
Ekskl. langtidssygefravær pr. årsværk
Kønsfordeling
Kvinder
Mænd
53�½0 %
47�½0 %
57�½0 %
43�½0 %
55�½9 %
44�½1 %
52�½5 %
47�½5 %
52�½0 %
48�½0 %
5�½2
4�½1
8�½2
3�½6
6�½8
4�½0
5�½7
4�½0
3�½5
2�½8
254
12�½3 %
264
12�½7 %
280
11�½8 %
287
13�½0 %
273
12�½3 %
2017
2018
2019
2020
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Rigsrevisionens årsrapport 2020
20
| Medarbejdere
Antallet af årsværk er faldet fra 287 i 2019 til 273 i 2020. Faldet skyldes, at vi udskød
ansættelsen af nye medarbejdere til efter en mindre organisationsændring i juni 2020,
afsluttede en række resursekrævende interne udviklingsopgaver, og at vi effektivise-
rede den finansielle revision, hvilket førte til et mindre resursebehov. Udsvinget i antal
årsværk fra 2016 til 2020 skyldes, at Rigsrevisionen ultimo 2016 fik en yderligere be-
villing til 20 årsværk, som gjorde det muligt for Rigsrevisionen at hjemtage en række
revisionsopgaver, som tidligere blev udført af interne revisorer i diverse statslige insti-
tutioner.
Personaleomsætningen i Rigsrevisionen er faldet fra 13 % i 2019 til 12,3 % i 2020. Ekskl.
studenter er personaleomsætningen 11 % i 2020. Vi har i 2020 ansat 23 nye fuldtids-
medarbejdere og har ikke haft problemer med at tiltrække kvalificerede kandidater til
de ledige stillinger.
Sygefraværet er faldet markant fra 5,7 dage i 2019 til 3,5 dage i alt pr. årsværk i 2020.
Ekskl. langtidssygefravær er det faldet fra 4 dage i 2019 til 2,8 dage i 2020. Faldet skyl-
des primært hjemsendelsen som følge af COVID-19 samt et øget fokus på hygiejne og
smitterisiko.
Kønsfordelingen i Rigsrevisionen er i 2020 blevet lidt mere ligelig, dog er der stadig lidt
flere kvinder end mænd i organisationen. I 2020 var 45,8 % af lederne kvinder.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Rigsrevisionens årsrapport 2020
2375650_0024.png
Klimaregnskab |
21
Klimaregnskab
2018
Forbrug
Elektricitet
(
200 g pr. kWh)
Tjenesterejse, egen bil
(133 g pr. km pr. passager)
2019
CO
2
-
udledning
56 ton
2 ton
8 ton
13 ton
10 ton
25 ton
114 ton
Forbrug
240�½910 kWh
14�½365 km
196�½250 kr.
82�½380 km
145�½595 km
235�½194 km
CO
2
-
udledning
48 ton
2 ton
7 ton
13 ton
12 ton
27 ton
109 ton
Forbrug
2020
CO
2
-
udledning
36 ton
2 ton
2 ton
4 ton
1 ton
2 ton
47 ton
281�½170 kWh
15�½736 km
210�½600 kr.
92�½388 km
110�½141 km
266�½582 km
182�½132 kWh
17�½348 km
65�½000 kr.
32�½807 km
12�½393 km
20�½864 km
Togrejser
(34�½5 g pr. transportkrone)
Fly, kort distance
(afhænger af billettype)
Fly, mellemdistance
(afhænger af billettype)
Fly, interkontinentalt
(
afhænger af billettype)
I alt
Note: Den anvendte omregningsmetode til at beregne CO
2
-udledningen er vist i parentes. Beregningen for fly er foretaget af rejsebureauet Carlson
Wagonlit.
Rigsrevisionens CO
2
-udledning er i 2020 faldet med ca. 59 % i forhold til 2018 og med
ca. 56 % i forhold til 2019. I 2020 er CO
2
-udledningen af forbruget af strøm således
12 ton mindre end i 2019, svarende til et kvartals forbrug. Årsagen til faldet er primært
hjemsendelsen af medarbejderne på grund af COVID-19. Når faldet ikke er større, skyl-
des det, at strømforbruget i serverrum mv. ikke har været påvirket af hjemsendelsen
af medarbejderne.
COVID-19 er også grunden til, at vores rejseaktivitet med fly er faldet markant, hvilket
har resulteret i en reduktion af CO
2
-udledningen fra 52 ton i 2019 til kun 7 ton i 2020.
I forhold til 2018 og 2019 har Rigsrevisionens medarbejdere kørt lidt flere kilometer i
egen bil i forbindelse med revisionsbesøg, da mange har fravalgt at bruge offentlig
transport under COVID-19.
På sigt forventer vi at inkludere flere elementer i beregningen af Rigsrevisionens CO
2
-
udledning og samtidig basere den på retningslinjerne i GHG-protokollen, som er en
internationalt anerkendt standard for beregning af CO
2
-udledning.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Rigsrevisionens årsrapport 2020
2375650_0025.png
22
| Regnskab
Regnskab
Rigsrevisionens årsregnskab for 2020
Resultatopgørelse for § 03.03.31.11. Rigsrevisionen
(1�½000 kr.)
Ordinære driftsindtægter:
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser:
Eksternt salg af varer og tjenesteydelser
Internt statsligt salg af varer og tjenesteydelser
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger:
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger:
Lønninger
Andre personaleomkostninger
Pension
Lønrefusion
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer og tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Lønninger uden for lønsumsloft
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter:
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster:
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
156
÷1�½843
0
0
÷1�½843
50
1�½008
0
0
1�½008
145
÷4�½380
0
0
÷4�½380
240
0
0
0
0
3
3
÷128
733
÷1�½999
0
0
958
0
0
÷4�½525
0
0
÷240
3
3
6
2
158�½748
257
26�½720
÷2�½742
182�½983
1�½476
1�½197
23�½566
1�½706
290
223�½947
÷2�½604
157�½775
240
26�½285
÷1�½700
182�½600
2�½700
4�½000
26�½568
0
0
228�½358
958
151�½761
240
26�½305
÷2�½175
176�½131
1�½344
934
18�½484
0
0
209�½908
÷4�½525
159�½742
214
25�½833
÷1�½688
184�½100
2�½600
1�½095
26�½965
0
0
228�½190
÷240
12�½729
12�½729
12�½490
12�½490
13�½015
13�½015
13�½430
13�½430
3
÷224�½300
÷2�½251
÷1�½420
÷831
÷226�½551
÷227�½400
0
0
0
÷227�½400
÷214�½400
÷32
÷32
0
÷214�½432
÷228�½400
÷30
÷30
0
÷228�½430
Note
Regnskab
2019
Ikke-revideret
budget 2020
Regnskab
2020
Ikke-revideret
budget 2021
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Rigsrevisionens årsrapport 2020
2375650_0026.png
Regnskab |
23
Balance for § 03.03.31.11. Rigsrevisionen
(1�½000 kr.)
AKTIVER:
Anlægsaktiver:
Materielle anlægsaktiver:
Indretning af lejede lokaler
Inventar og it-udstyr
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver:
Statsforskrivning
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver:
Tilgodehavender
Likvide beholdninger:
Uforrentet konto
Finansieringskonto
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
PASSIVER:
Egenkapital:
Reguleret egenkapital (startkapital)
Bortfald
Overført overskud
Egenkapital i alt
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsforpligtelser:
Langfristet gæld
Langfristede gældsforpligtelser i alt
Kortfristede gældsforpligtelser:
Leverandører af varer og tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge og skyldigt overarbejde mv.
Kortfristede gældsforpligtelser i alt
Passiver i alt
Anvendt regnskabspraksis
1
4�½1
7�½355
4�½755
31�½213
43�½322
70�½329
3�½018
3�½546
27�½692
34�½256
69�½666
5
2�½729
2�½729
6�½055
6�½055
4�½2
8
3
3�½378
127
18�½227
21�½732
2�½546
3�½378
0
22�½606
25�½984
3�½370
53�½669
7�½231
60�½900
64�½222
70�½329
53�½669
2�½713
56�½382
59�½592
69�½666
3�½323
3�½210
8
3�½378
6�½107
3�½378
10�½074
2
782
1�½947
2�½729
661
6�½035
6�½696
Note
31. december 2019
31. december 2020
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Rigsrevisionens årsrapport 2020
2375650_0027.png
24
| Regnskab
Resultatdisponering for § 03.03.31.11. Rigsrevisionen
(1�½000 kr.)
Årets resultat til disponering
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
4�½380
0
0
4�½380
Egenkapitalforklaring for § 03.03.31.11. Rigsrevisionen
(1�½000 kr.)
Egenkapital, primo
Primoværdi for reguleret egenkapital
Ændringer i reguleret egenkapital
Ultimoværdi for reguleret egenkapital
Primoværdi for overført overskud
Årets resultat
Årets bortfald
Ultimoværdi for overført overskud
Egenkapital, ultimo
Egenkapital, jf. balancen
Egenkapital i forhold til balancen minus egenkapital
1)
1)
Regnskab 2019
19�½889
3�½378
0
3�½378
16�½511
1�½843
÷127
18�½227
21�½605
21�½732
÷127
Regnskab 2020
21�½605
3�½378
0
3�½378
18�½227
4�½380
0
22�½606
25�½984
25�½984
0
Bortfald af overskud i forbindelse med indtægtsdækket virksomhed. Aktiviteten ophørte ved udgangen af
2019.
Resultatopgørelse for § 03.41.01.60. Rigsrevisionens pensioner
(1�½000 kr.)
Ordinære driftsindtægter:
Bevilling (netto)
Tilskud til egen drift
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger:
Andre personaleomkostninger
Pension
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Resultat før ekstraordinære poster
Årets resultat
12
10�½321
10�½333
210
210
210
210
10
10�½449
10�½458
324
324
324
324
0
10�½100
10�½100
0
0
0
0
÷8�½700
÷1�½422
÷10�½122
÷8�½800
÷1�½334
÷10�½134
÷8�½900
÷1�½200
÷10�½100
Regnskab 2019
Regnskab 2020
Ikke-revideret
budget 2021
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Rigsrevisionens årsrapport 2020
2375650_0028.png
Regnskab |
25
Balance for § 03.41.01.60. Rigsrevisionens pensioner
(1�½000 kr.)
AKTIVER:
Omsætningsaktiver:
Tilgodehavender
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
PASSIVER:
Egenkapital
Egenkapital i alt
Langfristede gældsforpligtelser i alt
Anden kortfristet gæld
Kortfristede gældsforpligtelser i alt
Passiver i alt
Pensionsforpligtelser
1�½9
784
784
0
103
103
886
÷89
÷89
0
102
102
12
886
886
886
12
12
12
Note
31. december 2019
31. december 2020
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Rigsrevisionens årsrapport 2020
26
| Regnskab
Noter til årsregnskabet
Note 1. Anvendt regnskabspraksis
Årsregnskabet er aflagt i overensstemmelse med de regnskabsbestemmelser, der gælder for Rigs-
revisionen. Regnskabet for Rigsrevisionens driftsbevilling (§ 03.03.31.11. Rigsrevisionen) er omkost-
ningsbaseret, mens Rigsrevisionens pensionsregnskab (§ 03.41.01.60. Rigsrevisionens pensioner),
der er af typen anden bevilling, er udgiftsbaseret med en vis periodisering. Den anvendte regnskabs-
praksis følger principperne for tilsvarende statslige bevillinger. Resultatopgørelse og balance for de
2 konti er i modsætning til tidligere år opgjort individuelt.
Regnskabsperioden er finansåret. Udgangspunktet for resultatopgørelsen for Rigsrevisionen er, at
indtægter resultatføres på det tidspunkt, de optjenes, og omkostninger resultatføres på det tidspunkt,
de forbruges. Forbrugsprincippet er dog kombineret med retserhvervelsesprincippet, når der er tale
om varer, som ikke lagerføres, og driftsmateriel, som ikke aktiveres.
Rigsrevisionen har dog fra marts 2020 i en række tilfælde såvel forudbetalt som fremrykket betaling
af leverandører, jf. Akt 114 23/3 2020 og Akt 8 22/10 2020 om, at statens institutioner under henvis-
ning til COVID-19-situationen kan fravige budgetvejledningens pkt. 2.2.3.
Af balancen fremgår en opgørelse af Rigsrevisionens samlede aktiver og passiver. I 2020 er regn-
skabspraksis for værdiansættelse af feriepengeforpligtelsen, jf. Akt 291 3/9 2020, ændret, så det
arbejdsgiverbetalte pensionsbidrag og tjenestemandspensionsbidrag medtages i beregningen af
skyldig løn under ferie. Ændringen i værdiansættelse af feriepengeforpligtelsen er registreret som
en primokorrektion på balancen. Der henvises til note 4.1.
Den anvendte regnskabspraksis i øvrigt er uændret i forhold til tidligere år.
Omkostningerne periodiseres som udgangspunkt som følger:
Lønsumsudgifter resultatføres løbende, i takt med at arbejdet udføres.
Hensættelser til ferie og optjent overarbejde resultatføres én gang årligt.
Varer og tjenesteydelser, hvor forbrug sker i samme finansår inden for 12 måneder fra levering
eller arbejdets udførelse, resultatføres ved levering eller ved arbejdets udførelse.
Aktiver indregnes på balancen, når aktivet har en selvstændig kostpris på 50.000 kr., eller når
frivillig bunkning af kontorudstyr og it-udstyr overstiger samme beløbsgrænse. Bestemmelse af
levetider følger det statslige regelsæt.
For forpligtelser, der ikke vedrører levering af varer og tjenesteydelser, registreres en hensæt-
telse eller en kortfristet gældspost, når en forpligtende begivenhed er indtruffet, og forpligtelsen
er sandsynlig og kan opgøres.
Indtægter resultatføres, når en levering af tjenesteydelser har fundet sted, og der er erhvervet en
juridisk ret til at modtage betaling.
Hensatte forpligtelser vedrører – ud over feriepenge, merarbejde og udgifter til fratrædelsesaftaler
– istandsættelse af lejede lokaler, som efter kontrakten skal afleveres i vedligeholdt stand ved en
eventuel opsigelse.
Løbende aktuelle pensionsudbetalinger til tjenestemænd udgiftsføres på resultatopgørelsen for
Rigsrevisionens pensionsregnskab. Der foretages ikke hensættelser til fremtidige udbetalinger af
pensionsydelser på balancen. Pensionsforpligtelsen for 2020 er baseret på en aktuarmæssig op-
gørelse og fremgår af note 9.
Rigsrevisionen anvender data fra Navision Stat, LDV, Statens Koncernsystem (SKS) og Statens
Budgetsystem (SB) ved udarbejdelsen af det aflagte finansielle regnskab.
Der kan i regnskabsopstillingerne være enkelte afrundingsdifferencer.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Rigsrevisionens årsrapport 2020
2375650_0030.png
Regnskab |
27
Note 2. Materielle anlægsaktiver
(1�½000 kr.)
Kostpris, primo
Årets tilgang
Årets afgang
Kostpris pr. 31. december 2020
Akkumulerede afskrivninger pr. 31. december 2020
Regnskabsmæssig værdi pr. 31. december 2020
Årets afskrivninger
Bygninger
4�½354
0
0
4�½354
÷3�½693
661
÷121
It-udstyr
5�½541
5�½311
÷452
10�½399
÷4�½365
6�½035
÷1�½182
Inventar
1�½850
0
0
1�½850
÷1�½850
0
÷41
I alt
11�½745
5�½311
÷452
16�½603
÷9�½908
6�½696
÷1�½344
De materielle anlægsaktiver vedrørende bygninger er installationer i lokalerne i Sct. Annæ Palæ,
hvor Rigsrevisionen bor til leje – se i øvrigt note 4.2. Anlægsaktiverne er altovervejende it-udstyr.
Årets tilgang vedrører pc- og serverindkøb, telefoni og energioptimerende tiltag.
Rigsrevisionen har ingen immaterielle aktiver, og statsforskrivningen på 3,4 mio. kr. udgør Rigsrevi-
sionens finansielle aktiver. Beløbet er uændret i forhold til 2019, jf. note 8.
Note 3. Indtægtsdækket virksomhed
Rigsrevisionen udførte til og med 2019 indtægtsdækket virksomhed. Da Rigsrevisionen ikke har
hjemmel til at optage overskud under den almindelige drift, bortfaldt årets resultat på ca. 127.000
kr. ved bevillingsafregningen for 2019. Likviditetsreguleringen er registreret i regnskabet for 2020.
Note 4.1. Skyldige feriepenge og skyldigt overarbejde mv.
Feriepenge
Rigsrevisionens hensættelse til feriepenge udgør i alt 26,3 mio. kr. 17,7 mio. kr. er hensat til dækning
af indefrossen ferie, og 8,6 mio. kr. er hensat til årets feriepengeforpligtelse. Da indførelsen af sam-
tidighedsoptjeningen i året har medført en reduceret forpligtelse i forhold til tidligere år, er der der-
for til regnskabet tilbageført 3,5 mio. kr. af tidligere års hensættelse.
Merarbejde
Omfanget af merarbejde og dermed også forpligtelsen er lavere end tidligere år, hvorfor der er tilba-
geført 0,17 mio. kr. til regnskabet.
Årets samlede personalerelaterede hensættelser udgør i alt 27,7 mio. kr.
Note 4.2. Hensatte forpligtelser
Rigsrevisionen lejer sit kontorareal på 6.523 m² af Bygningsstyrelsen. Til reetablering af disse area-
ler er der i 2020 hensat knap 612.000 kr. Med start i 2018 hensættes der et beløb i en 10-årsperio-
de til reetablering af lejemålet. Den samlede hensættelse er initialt værdisat på baggrund af Byg-
ningsstyrelsens estimerede udgift på 850 kr. pr. m². Ultimo 2020 udgør den samlede hensættelse
1,9 mio. kr. inkl. pris- og lønregulering. Endvidere har Rigsrevisionen hensat 1,5 mio. kr. vedrørende
rigsrevisors fratrædelsesaftale, så den samlede hensættelse ultimo 2020 udgør 3,4 mio. kr.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Rigsrevisionens årsrapport 2020
2375650_0031.png
28
| Regnskab
Note 5. Opfølgning på udnyttelse af låneramme
Rigsrevisionen afskriver sine anlægsaktiver månedligt og foretager de deraf følgende likviditets-
mæssige omflytninger på de tilhørende SKB-bankkonti.
Udnyttelse af lånerammen
(1�½000 kr.)
Sum af anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad
Regnskab 2020
6�½696
7�½500
89�½3 %
Note 6. Opfølgning på lønsumsloft
(1�½000 kr.)
Akkumuleret
opsparing
primo 2020
-
-
2�½028
Regnskab
2020
181�½600
176�½131
5�½469
7�½497
Akkumuleret
opsparing
ultimo 2020
-
-
Lønsumsloft
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference
Overført fra tidligere år
Rigsrevisionen er i lighed med statsinstitutioner bundet af det på finansloven udmeldte lønsumsloft.
Rigsrevisionen kan dog overskride rammen med et beløb, der efter godkendelse fra Folketinget er
overført fra tidligere år, hvor lønsumsbevillingen ikke har været anvendt fuldt ud.
Rigsrevisionen har i 2020 realiseret et mindreforbrug på 5,5 mio. kr., der primært vedrører omlæg-
ningen af feriepengeforpligtelsen i forbindelse med den nye ferielovgivning, jf. note 4.1. Mindrefor-
bruget videreføres til efterfølgende finansår, hvorefter den samlede uforbrugte lønsumsramme ud-
gør 7,5 mio. kr.
Note 7. Bevillingsregnskabet
(Mio. kr.)
Regnskab Finanslov
2019 og tillægs-
bevilling
2020
224�½3
2�½4
224�½8
1�½8
214�½4
0�½0
214�½4
0�½0
Ikke-revideret
budget 2020
Regnskab
2020
Afvigelse
2020
Ikke-revideret Finanslov
budget 2021
2021
Nettoudgiftsbevilling
Indtægter
Udgifter
Årets resultat
227�½4
0�½0
228�½4
÷1�½0
214�½4
0�½0
210�½1
4�½4
18�½2
4�½4
22�½6
13�½0
0�½0
18�½4
5�½4
228�½4
0�½0
228�½4
0�½0
228�½4
0�½0
228�½4
0�½0
Opgørelse af akkumuleret resultat:
Akkumuleret overskud primo 2020
Årets resultat
Akkumuleret overskud til videreførelse ultimo dette år
Rigsrevisionen har i 2020 realiseret et overskud på 4,4 mio. kr., der resultatdisponeres til egenkapi-
talen. Overskuddet fordeler sig med et merforbrug på driftsrammen på 1,1 mio. kr. og et mindrefor-
brug på lønsumsrammen på 5,5 mio. kr., jf. note 6.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Rigsrevisionens årsrapport 2020
2375650_0032.png
Regnskab |
29
Note 8. Statsforskrivning og reguleret egenkapital (startkapital)
Den regulerede egenkapital (startkapital) er den statslige underskudsdækning. Værdien af den re-
gulerede egenkapital og dermed også statsforskrivningen svarer til udsvingsgrænsen for Rigsrevi-
sionens akkumulerede underskud. Startkapitalen er et illikvidt aktiv, der som modpost på balancen
har posten statsforskrivning. Statsforskrivningen er oprindeligt beregnet som 2 % af bruttoudgiften
for 2006 og udgør 3,4 mio. kr.
Note 9. Pensionsforpligtelser
(Mio. kr.)
Pensionsforpligtelser
Pr. 31. december 2019
307�½2
Pr. 31. december 2020
341�½5
Rigsrevisionens samlede kapitalværdi af de optjente pensionsforpligtelser til nuværende tjeneste-
mænd (inkl. kapitalværdi af fremtidig pensionsaldersstigning) og til tjenestemandspensionister er
pr. 31. december 2020 beregnet til 341,5 mio. kr. Pr. 31. december 2019 udgjorde pensionsforpligtel-
serne 307,2 mio. kr.
Den ganske væsentlige stigning i forpligtelsen er en kombination af den lave rente (negative rente-
fod), en øget levetidsforventning for både mænd og kvinder samt en relativt lav inflation.
Pensionsforpligtelserne genberegnes som minimum hvert 5. år af en aktuar. I de øvrige år justeres
den opgjorte værdi udelukkende for de tjenestemænd, som ikke længere modtager pension. Belø-
bet blev sidst beregnet i 2017, men Rigsrevisionen har for 2020 valgt – henset til den økonomiske
udvikling – at få genberegnet forpligtelsen.
I beregningen er der anvendt:
Gældende retningslinjer for opgørelsen af pensionsforpligtelser, jf. 9.72.90. Hensatte forpligtel-
ser i Social- og Indenrigsministeriets budget- og regnskabssystem for kommuner, hvorefter der
anvendes en pensionsalder svarende til 2 år efter tidligste pensionsudbetalingsalder i henhold til
pensionsregulativet for kommuner.
En forventet levealder baseret på Finanstilsynets senest offentliggjorte benchmark for levetids-
forudsætninger inkl. benchmark for forventede fremtidige levetidsforbedringer.
Et renteniveau baseret på European Insurance and Occupational Pensions Authoritys (EIOPA)
risikofrie diskonteringsrentekurve uden volatilitetsjustering, som Finanstilsynet kræver anvendt
i forbindelse med måling af forsikringsforpligtelser.
Et inflationsniveau og dermed ydelsesreguleringsniveau, der baserer sig på samfundsforudsæt-
ningerne, som årligt offentliggøres af Forsikring & Pension. Inflationen fastsættes ud fra et lang-
sigtet skøn. Aktuelt er inflationsforventningen 2 % p.a.
De øvrige elementer i beregningerne og kapitaliseringsprincipperne er taget fra G82-grundlaget
(forsikringsbranchens beregningsgrundlag).
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Rigsrevisionens årsrapport 2020
30
| Regnskab
Ledelsespåtegning
Rigsrevisionens ledelse har dags dato aflagt årsrapport med årsregnskab for 2020 for
hovedkonto 03.31.11. Rigsrevisionen og underkonto 03.41.01.60. Rigsrevisionens pen-
sioner. Årsregnskabet er aflagt i overensstemmelse med de regnskabsbestemmelser,
der gælder for Rigsrevisionen, og indgår som en integreret del af Folketingets årsregn-
skab.
Det tilkendegives hermed:
at årsrapporten er rigtig, dvs. ikke indeholder væsentlige fejlinformationer eller
udeladelser, herunder at målopstillingen og målrapporteringen i årsrapporten er
fyldestgørende
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstem-
melse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med indgåede af-
taler og sædvanlig praksis
at der er etableret forretningsgange, som sikrer en økonomisk hensigtsmæssig
forvaltning af de midler, der er aflagt regnskab for.
København, den 26. marts 2021
Lone Strøm
Rigsrevisor
Nanna Henning
Afdelingschef
Den uafhængige revisors revisionspåtegning
Til Folketingets Præsidium
Revisionspåtegning på årsregnskabet
Konklusion
Vi har revideret årsregnskabet for Rigsrevisionen for regnskabsåret 1. januar - 31. de-
cember 2020, der omfatter resultatopgørelse, balance og noter, herunder anvendt
regnskabspraksis, som anført på s. 22-30. Årsregnskabet udarbejdes efter de regn-
skabsbestemmelser, der gælder for Rigsrevisionen, og indgår som en integreret del
af Folketingets årsregnskab.
Det er vores opfattelse, at årsregnskabet i alle væsentlige henseender er rigtigt, dvs.
udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabsbestemmelser, der gælder for
Rigsrevisionen, og indgår som en integreret del af Folketingets årsregnskab.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Rigsrevisionens årsrapport 2020
Regnskab |
31
Grundlag for konklusion
Vi har udført vores revision i overensstemmelse med internationale standarder om
revision og de yderligere krav, der er gældende i Danmark, samt standarderne for of-
fentlig revision, idet revisionen udføres på grundlag af bestemmelserne i den af Folke-
tingets Præsidium fastsatte revisionsinstruks for Folketingets revisor. Vores ansvar
ifølge disse standarder og krav er nærmere beskrevet i revisionspåtegningens afsnit
”Revisors ansvar for revisionen af årsregnskabet”. Vi er uafhængige af Folketinget i
overensstemmelse med internationale etiske regler for revisorer (IESBA’s etiske reg-
ler) og de yderligere krav, der er gældende i Danmark, ligesom vi har opfyldt vores øv-
rige etiske forpligtelser i henhold til disse regler og krav. Det er vores opfattelse, at det
opnåede revisionsbevis er tilstrækkeligt og egnet som grundlag for vores konklusion.
Fremhævelse af forhold vedrørende revisionen
Uden at det har påvirket vores konklusion, skal vi henlede opmærksomheden på, at
Rigsrevisionen som sammenligningstal i resultatopgørelsen og i note 7 for regnskabs-
året 1. januar - 31. december 2020 har medtaget det godkendte resultatbudget for
2020 og 2021. Disse sammenligningstal har – som det også fremgår af årsregnskabet
– ikke været underlagt revision.
Ledelsens ansvar for årsregnskabet
Ledelsen har ansvaret for udarbejdelsen af et årsregnskab, der i alle væsentlige hen-
seender er rigtigt, dvs. udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabsbestemmel-
ser, der gælder for Rigsrevisionen, og indgår som en integreret del af Folketingets års-
regnskab. Ledelsen har endvidere ansvaret for den interne kontrol, som ledelsen an-
ser for nødvendig for at udarbejde et årsregnskab uden væsentlig fejlinformation, uan-
set om denne skyldes besvigelser eller fejl.
Ved udarbejdelsen af årsregnskabet er ledelsen ansvarlig for at vurdere Rigsrevisio-
nens evne til at fortsætte driften; at oplyse om forhold vedrørende fortsat drift, hvor
dette er relevant; samt at udarbejde årsregnskabet på grundlag af regnskabsprincip-
pet om fortsat drift, medmindre ledelsen enten har til hensigt at indstille driften eller
ikke har andet realistisk alternativ end at gøre dette.
Revisors ansvar for revisionen af årsregnskabet
Vores mål er at opnå høj grad af sikkerhed for, om årsregnskabet som helhed er uden
væsentlig fejlinformation, uanset om denne skyldes besvigelser eller fejl, og at afgive
en revisionspåtegning med en konklusion. Høj grad af sikkerhed er et højt niveau af
sikkerhed, men er ikke en garanti for, at en revision, der udføres i overensstemmelse
med internationale standarder om revision og de yderligere krav, der er gældende i
Danmark, samt standarderne for offentlig revision, jf. bestemmelserne i den af Folke-
tingets Præsidium fastsatte revisionsinstruks for Folketingets revisor, altid vil afdæk-
ke væsentlig fejlinformation, når sådan findes. Fejlinformationer kan opstå som følge
af besvigelser eller fejl og kan betragtes som væsentlige, hvis det med rimelighed kan
forventes, at de enkeltvis eller samlet har indflydelse på de økonomiske beslutninger,
som regnskabsbrugerne træffer på grundlag af årsregnskabet.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Rigsrevisionens årsrapport 2020
32
| Regnskab
Som led i en revision, der udføres i overensstemmelse med internationale standarder
om revision og de yderligere krav, der er gældende i Danmark, samt standarderne for
offentlig revision, jf. bestemmelserne i den af Folketingets Præsidium fastsatte revi-
sionsinstruks for Folketingets revisor, foretager vi faglige vurderinger og opretholder
professionel skepsis under revisionen. Herudover:
Identificerer og vurderer vi risikoen for væsentlig fejlinformation i årsregnskabet,
uanset om denne skyldes besvigelser eller fejl, udformer og udfører revisionshand-
linger som reaktion på disse risici samt opnår revisionsbevis, der er tilstrækkeligt
og egnet til at danne grundlag for vores konklusion. Risikoen for ikke at opdage væ-
sentlig fejlinformation forårsaget af besvigelser er højere end ved væsentlig fejlin-
formation forårsaget af fejl, idet besvigelser kan omfatte sammensværgelser, do-
kumentfalsk, bevidste udeladelser, vildledning eller tilsidesættelse af intern kon-
trol.
Opnår vi forståelse af den interne kontrol med relevans for revisionen for at kunne
udforme revisionshandlinger, der er passende efter omstændighederne, men ikke
for at kunne udtrykke en konklusion om effektiviteten af Rigsrevisionens interne
kontrol.
Tager vi stilling til, om den regnskabspraksis, som er anvendt af ledelsen, er pas-
sende, samt om de regnskabsmæssige skøn og tilknyttede oplysninger, som ledel-
sen har udarbejdet, er rimelige.
Konkluderer vi, om ledelsens udarbejdelse af årsregnskabet på grundlag af regn-
skabsprincippet om fortsat drift er passende, samt om der på grundlag af det op-
nåede revisionsbevis er væsentlig usikkerhed forbundet med begivenheder eller
forhold, der kan skabe betydelig tvivl om Rigsrevisionens evne til at fortsætte drif-
ten. Hvis vi konkluderer, at der er en væsentlig usikkerhed, skal vi i vores revisions-
påtegning gøre opmærksom på oplysninger herom i regnskabet eller, hvis sådan-
ne oplysninger ikke er tilstrækkelige, modificere vores konklusion. Vores konklu-
sioner er baseret på det revisionsbevis, der er opnået frem til datoen for vores re-
visionspåtegning. Fremtidige begivenheder eller forhold kan dog medføre, at Rigs-
revisionen ikke længere kan fortsætte driften.
Vi kommunikerer med den øverste ledelse om bl.a. det planlagte omfang og den tids-
mæssige placering af revisionen samt betydelige revisionsmæssige observationer,
herunder eventuelle betydelige mangler i intern kontrol, som vi identificerer under re-
visionen.
Udtalelse om ledelsesberetningen
Ledelsen er ansvarlig for ledelsesberetningen.
Vores konklusion om årsregnskabet omfatter ikke ledelsesberetningen, og vi udtryk-
ker ingen form for konklusion med sikkerhed om ledelsesberetningen.
I tilknytning til vores revision af årsregnskabet er det vores ansvar at læse ledelsesbe-
retningen og i den forbindelse overveje, om ledelsesberetningen er væsentligt inkon-
sistent med årsregnskabet eller vores viden opnået ved revisionen eller på anden må-
de synes at indeholde væsentlig fejlinformation.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Rigsrevisionens årsrapport 2020
Regnskab |
33
Vores ansvar er derudover at overveje, om ledelsesberetningen indeholder krævede
oplysninger i henhold til de for Rigsrevisionen gældende regnskabsbestemmelser.
Baseret på det udførte arbejde er det vores opfattelse, at ledelsesberetningen er i
overensstemmelse med årsregnskabet og er udarbejdet i overensstemmelse med
kravene i de for Rigsrevisionen gældende regnskabsbestemmelser. Vi har ikke fun-
det væsentlig fejlinformation i ledelsesberetningen.
Erklæring i henhold til anden lovgivning og øvrig regule-
ring
Udtalelse om juridisk-kritisk revision og forvaltningsrevision
Ledelsen er ansvarlig for, at de dispositioner, der er omfattet af regnskabsaflæggel-
sen, er i overensstemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt
med indgåede aftaler og sædvanlig praksis. Ledelsen er også ansvarlig for, at der er
taget skyldige økonomiske hensyn ved forvaltningen af de midler og driften af de til-
hørende institutioner, der er omfattet af årsregnskabet. Ledelsen har i den forbindel-
se ansvar for at etablere systemer og processer, der understøtter sparsommelighed,
produktivitet og effektivitet.
I tilknytning til vores revision af årsregnskabet er det vores ansvar at gennemføre ju-
ridisk-kritisk revision og forvaltningsrevision af udvalgte emner i overensstemmelse
med standarderne for offentlig revision. I vores juridisk-kritiske revision efterprøver
vi med høj grad af sikkerhed for de udvalgte emner, om de undersøgte dispositioner,
der er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med de relevante
bestemmelser i bevillinger, love og andre forskrifter samt indgåede aftaler og sæd-
vanlig praksis. I vores forvaltningsrevision vurderer vi med høj grad af sikkerhed, om
de undersøgte systemer, processer eller dispositioner understøtter skyldige økono-
miske hensyn ved forvaltningen af de midler og driften af de virksomheder, der er om-
fattet af årsregnskabet.
Hvis vi på grundlag af det udførte arbejde konkluderer, at der er anledning til væsent-
lige kritiske bemærkninger, skal vi rapportere herom i denne udtalelse.
Vi har ingen væsentlige kritiske bemærkninger at rapportere i den forbindelse.
København, den 26. marts 2021
PricewaterhouseCoopers
Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
CVR-nr. 33 77 12 31
Jesper Møller Langvad
Statsautoriseret revisor
Jesper Randall Petersen
Statsautoriseret revisor
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Rigsrevisionens årsrapport 2020
34
| Beretninger afgivet i 2020
Bilag 1. Beretninger afgivet i 2020
Januar 2020
Statens indsats mod hvidvask og finansiering af terrorisme
Kontrol med dyretransporter
Februar 2020
Ændringer i sygehusbyggerierne
Marts
Statsrevisormødet aflyst på grund af COVID-19
April 2020
Momskontrollen
Børne- og Undervisningsministeriets forvaltning af AUB-ordningen
Maj 2020
Regionernes grundlag for den økonomiske styring af sygehusene
Outsourcede persondata
Juni 2020
Statens brug af og kontrol med arbejdsklausuler
Forsvarsministeriets styring af bemanding
August 2020
Adgangen til specialiseret palliation
Revisionen af statsregnskabet for 2019
Revisionen af statens forvaltning i 2019
September 2020
Gevinstrealisering i statslige it-projekter
Indsatsen for at fastholde udsatte unge i uddannelse
Oktober 2020
Ministeriernes arbejde med FN’s verdensmål i Danmark
Byggeriet af Niels Bohr Bygningen
November 2020
Danmarks Statistiks kvalitet og produktivitet
Skatteministeriets kontrol med A-skat
December 2020
Beslutningsfasen i statslige it-projekter
Arbejdstilsynets tilsynseffektivitet
Indsatsen for at undgå statsansattes besvigelser
Politiets indsats i forhold til at rejse sigtelser for indbrud
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Rigsrevisionens årsrapport 2020
Oversigt over Rigsrevisionens opgaver i 2020 |
35
Bilag 2. Oversigt over Rigsrevisionens opgaver i 2020
Større undersøgelser
Resultaterne af større undersøgelser af specifikke
områder/emner i administrationen rapporteres i
beretninger til Statsrevisorerne. En komplet oversigt
over beretninger afgivet i 2020 findes i bilag 1.
Revision af statsregnskabet
Opgaven omfatter statsregnskabet og delopgaver
vedrørende de enkelte paragraffer i årets stats-
regnskab. Resultaterne af revisionen rapporteres til
Statsrevisorerne i beretningen om revisionen af stats-
regnskabet og i beretningen om statens forvaltning.
Revision af andre årsregnskaber
Erhvervsministeriet
DANAK
Danmarks Erhvervsfond
Danmarks Grønne Investeringsfond
DanPilot
EKF – Danmarks Eksportkredit
Finansiel Stabilitet
Garantifonden for skadesforsikringsselskaber
Grand Départ Copenhagen Denmark 2021
Nordic Patent Institute
Nordsøenheden
Nordsøfonden
Rejsegarantifonden
Vækstfonden
Sundheds- og Ældreministeriet
MedCom
Sundhed.dk
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Danmarks Grundforskningsfond
Kulturministeriet
De Danske Kongers Kronologiske Samling
DR
TV 2/Bornholm
TV 2/Fyn
TV 2 Lorry
TV MIDTVEST
TV 2 Nord
TV ØST
TV 2 ØSTJYLLAND
Kirkeministeriet
Fællesfonden
Miljø- og Fødevareministeriet
Dansk Hunderegister
Transport- og Boligministeriet
DOT – Din Offentlige Transport
DSB
Fjordforbindelsen Frederikssund
Metroselskabet
Naviair
Udviklingsselskabet By & Havn
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Energinet
Vandsektorens Teknologiudviklingsfond
Andre revisionsopgaver
Erklæringer på EU-projektregnskaber
Nordisk Ministerråd
Nordisk Kulturfond
Nordisk Råd