Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del Bilag 12
Offentligt
2270755_0001.png
30. oktober 2020
J.nr. 2019 - 9258
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402
København K
Telefon +45 33 92 33 92
Mail [email protected]
www.skm.dk
Til Finansudvalget
Finansudvalget blev i december 2018 orienteret om, at den daværende skatteminister ag-
tede at anvende en bemyndigelse til at afstå fra beregning og opkrævning af renter af krav
vedrørende motorkøretøjer fra Skatteforvaltningens køretøjsregister (Digitale MotorRegi-
ster
DMR) i perioden 1. marts 2016 til 28. februar 2019.
Periodens længde skulle ses i sammenhæng med, at Skatteforvaltningen forventede at
idriftsætte et renteberegningsmodul til beregning af renter fra og med den 1. marts 2019,
og at der herefter forventedes opkrævet renter. Finansudvalget tog orienteringen til efter-
retning den 13. december 2018.
I november 2019 blev Finansudvalget orienteret om, at der fortsat var udfordringer med
renteberegningen af motorkrav, og at der var sket forsinkelser ift. tidsplanen for udvikling
af en rentemotor. I denne orientering stillede jeg i udsigt, at Finansudvalget ville blive ori-
enteret, når rentemotoren var implementeret, samt at løsningen forudsattes udviklet, så
renteberegningen kunne igangsættes gradvist med tilbagevirkende kraft fra den 1. marts
2019.
Jeg kan orientere Finansudvalget om, at Skatteforvaltningen har udviklet en rentemotor,
der kan renteberegne motorkrav, og Skattestyrelsen er påbegyndt renteberegning af mo-
torkrav fra og med september 2020.
Der er i forbindelse med udviklingen af rentemotoren identificeret problemer med data-
kvaliteten i nogle af de fordringer, som rentemotoren skal beregne renter af. Dette med-
fører, at rentemotoren vil blive idriftsat trinvist, og Skatteforvaltningen har derfor påbe-
gyndt renteberegningen af de motorkrav, hvor der ikke foreligger dataproblemer. Dette
drejer sig i første omgang om ca. 100.000 motorkrav svarende til ca. 25 pct. af den nuvæ-
rende beholdning af ubetalte motorkrav.
Skatteforvaltningen er i gang med at håndtere dataproblemerne, så puljen af motorkrav
uden dataproblemer kan udvides.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 12: Orientering om udvikling af renteberegner for motorkrav, fra skatteministeren
2270755_0002.png
Da det ikke har været muligt at oversende motorkrav til inddrivelse via en automatiseret
løsning siden efteråret 2018, vil visse motorkrav være i risiko for at forælde. I enkelte til-
fælde, hvor forældelsen af et hovedkrav er nært forestående, er det pågældende krav blevet
sendt manuelt til inddrivelse for at sikre, at selve hovedkravets forældelse afbrydes, men
uden at der er nået at blive beregnet renter af det ubetalte hovedkrav.
Ved oversendelsen af et hovedkrav til inddrivelse, uden at der først er renteberegnet, er der
en risiko for, at der ikke kan foretages en bagudrettet beregning og opkrævning af renter af
det pågældende hovedkrav. Skatteforvaltningen er ved at undersøge, hvorvidt det er muligt
at beregne renter, efter at hovedkravet er sendt til inddrivelse. Såfremt der ikke kan bereg-
nes renter, vil Finansudvalget blive særskilt orienteret herom.
I udgangspunktet skal Skatteforvaltningen for hele perioden fra og med den 1. marts 2019
beregne og efteropkræve opkrævningsrenter af alle ubetalte og for sent betalte motorkrav.
I de tilfælde, hvor hovedkravet er betalt, inden opkrævningsrenten er beregnet, vil det efter
gældende regler være nødvendigt at efteropkræve en stor mængde små rentebeløb. Om-
kostningerne forbundet med en manuelt understøttet efteropkrævning af disse mindre ren-
tebeløb er uforholdsmæssigt store sammenlignet med det potentielle renteprovenu. Der
arbejdes på - for visse af de for sent betalte motorkrav - at lave en fremadrettet løsning,
hvor renterne opkræves sammen med næste ratebetaling af motorafgifter. Dette er dog en
løsning, der fortsat skal undersøges nærmere.
Indtil en sådan løsning kan være klar, er det Skatteministeriets vurdering, at det ved anven-
delse af en bemyndigelse til skatteministeren til udstedelse af en bekendtgørelse skal sikres,
at der implementeres en midlertidig bagatelgrænse. Bagatelgrænsen medfører, at der skal
afstås fra beregning og opkrævning af renter, som er påløbet et for sent betalt motorkrav,
forudsat at de påløbne renter holder sig under bagatelgrænsen. Denne bagatelgrænse vil
sikre, at Skatteforvaltningen varetager administrationen af den gældende lovgivning under
hensyn til rimeligheden af de udgifter, der er forbundet hermed, ligesom det er formålet at
undgå, at der til borgere og virksomheder udsendes opkrævninger af bagatelagtige beløb.
Morten Bødskov
/Julie Lungholt
Side 2 af 2