Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del Bilag 11
Offentligt
2269871_0001.png
Statusrapportering om Næste generation
Digital Post for 3. kvartal 2020
Projektets status
Projektet følger den tidsmæssige og økonomiske baseline, der blev bevilliget af
Finansudvalget ved godkendelsen af aktstykke Æ den 26. september 2019.
Udviklingen af den nye Digital Post-løsning forløber planmæssigt, og er gået
ind i sidste fase frem mod overtagelsesprøven, der skal afvikles senest den 5.
maj 2021. Løsningen idriftsættes den 5. august 2021.
Udviklingsorganisationen og leverandørsamarbejdet er tæt forankret og forlø-
ber tilfredsstillende. Det er i samarbejde med Netcompany lykkedes at etablere
virtuelle arbejdsprocesser til sikring af fremdrift i projektet på trods af udfor-
dringer med hjemmearbejde mm. som følge af COVID-19.
Projektets fremdrift
I 3. kvartal 2020 godkendte Digitaliseringsstyrelsen som planlagt Delleverance
2 med leverandøren Netcompany A/S den 8. juli 2020. Delleverancen blev af-
sluttet med en prøve, hvor alle kravsatte tests blev gennemført og bestået.
Plan for ophør med den nuværende Digital Post-leverandør e-Boks A/S er
iværksat og følges fortsat planmæssigt. Første testleverance er modtaget. Før-
ste dataleverance er planlagt til den 7. januar 2021.
Sideløbende med udviklingen af selve Digital Post-løsningen arbejdes på at
udvikle brugergrænseflader på borger.dk og Virk samt udvikle app til digital
post. Arbejdet forløber som planlagt.
Projektet er fortsat i gang med implementeringsarbejdet hos myndighederne,
som har en opgave i at integrere til den nye løsning.
Der er i indeværende kvartal fremsat forslag til ny lov om Digital Post, som
bl.a. sikrer utvetydig hjemmel til at migrere brugernes eksisterende data til den
nye løsning.
Den sidste delleverance, Delleverance 3, er planlagt og eksekveres nu i samar-
bejde mellem Digitaliseringsstyrelsen og Netcompany med god fremdrift i
projektet.
Særlige opmærksomhedspunkter i det kommende kvartal
Fortsætte det stærke og velfungerende samarbejde med Netcompany i den re-
sterende udviklingsfase frem mod overtagelsesprøven.
Tæt samarbejde med afgivende leverandør e-Boks om datamigrering og fortsat
dialog om muligheden for, at e-Boks og andre interesserede it-leverandører
kan vise Digital Post fra offentlige myndigheder som kommerciel visningskli-
ent i den nye Digital Post-løsning.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 11: Kvartalsvis status på Næste generation Digital Post-projektet - 3. kvartal 2020, fra finansministeren
2269871_0002.png
Side 2 af 3
Løbende sikring af at myndighederne følger implementeringsplanen, samt for-
beredende arbejde i forbindelse med kommunikationskampagner til borgere
og virksomheder.
Udvalgte økonomiske nøgletal
Tabel 1 - Udvalgte økonomiske nøgletal (mio. kr.)
Forventning ved
baseline
(oktober 2019)
Forventede samlede projekt-
udgifter, ekskl. renter
Heraf udvikling
1
Heraf øvrige udgifter
(udbud, projektteam mv.)
Heraf risikopulje
Samlet forbrug pr. 30/9-2020
Heraf udvikling
1
Heraf øvrige udgifter
(udbud, projektteam mv.)
277,5
89,1
159,0
29,4
-
-
-
Status
ultimo 2019
278,3
89,3
159,6
29,4
87,4
3,9
83,5
Status
1. kvt. 2020
272,8
89,2
154,2
29,4
103,3
17,3
86,0
Status
2. kvt. 2020
273,6
89,9
154,3
29,4
128,7
18,8
109,9
Status
3. kvt.2020
273,6
89,9
154,3
29,4
139,8
22,6
117,1
Anm.: Økonomiske nøgletal for 1.-3. kvartal 2020 er angivet i 2020-PL, mens Forventning ved baseline og Status
ultimo 2019 er fastholdt i 2019-PL af hensyn til sammenlignelighed med tidligere statusrapporteringer.
1: ’Udvikling’ omfatter udgifter til udviklingen af den samlede NgDP-løsning,
herunder brugergrænseflader
på Virk.dk og borger.dk samt mobilapplikation.
Afvigelser i totaler skyldes afrunding.
Kilde: Projektets business case og regnskabstal.
Siden seneste status er de forventede projektudgifter uændrede. Forbruget for 3.
kvartal 2020 ligger på det forventede niveau.
Milepæle i projektets tidsplan
Tabel 2 - Milepæle i projektets tidsplan
Milepæle
Godkendt afklaringsfase
Godkendt Proof of Concept*
Godkendt Delleverance 1*
Godkendt Delleverance 2*
Godkendt Overtagelsesprøve
Idriftsættelse af ny løsning
Projektafslutning
Planlagt tidspunkt
04-12-2019
10-03-2020
18-05-2020
08-07-2020
05-05-2021
05-08-2021
05-08-2022
Status
Realiseret til tiden
Realiseret til tiden
Realiseret til tiden
Realiseret til tiden
Forventes realiseret til tiden
Forventes realiseret til tiden
Forventes realiseret til tiden
* Leveret uden datamigreringsaktiviteter, se uddybning i tekst
Projektet følger den samlede tidsplan.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 11: Kvartalsvis status på Næste generation Digital Post-projektet - 3. kvartal 2020, fra finansministeren
2269871_0003.png
Side 3 af 3
Som det fremgår af tidligere afrapportering, har der været replanlægning af data-
migrering til 2021. I 3. kvartal har Netcompany A/S modtaget initiale testdata fra
afgivende leverandør e-Boks A/S, og samarbejdet fungerer overordnet set godt.
En forudsætning for, at datamigrering kan påbegyndes primo 2021 som planlagt,
er, at den ny Digital Post-lov godkendes af Folketinget. Finansministeren har
fremsat Lovforslaget L46 i Folketinget den 8. oktober 2020. Med forslaget sikres
en utvetydig hjemmel til at flytte eksisterende data til den ny Digital Post-løsning.
Projektet følger nøje Plan for ophør, samt projektets tidsplan for datamigrering.
Der har indtil videre ikke været nogle forsinkelser, men den reviderede tidsplan
for datamigrering giver ikke mulighed for forsinkelser i dataleverancer fra afgi-
vende leverandør e-Boks.
e-Boks har, som det fremgik af seneste statusrapportering, givet udtryk for, at da-
tamigrering har vist sig at være en større og mere kompleks opgave at gennemføre
end forventet. Det har gennem indledende testleverancer og setup vist sig mere
tidskrævende end tidligere antaget. Risikoen for, at den ny Digital Post-løsning
lanceres med begrænsede historiske data er derfor fortsat forhøjet, da de sene le-
verancer forudsætter, at der ikke opstår uforudsete udfordringer med dataleveran-
cerne. Det følger heraf, at ressourcer hos e-Boks til at gennemføre datamigrering
er kritiske for planen og dermed et stort opmærksomhedspunkt. Indgåelsen og
iværksættelsen af Plan for ophør har ikke på nuværende tidspunkt givet anledning
til at justere projektets samlede tidsplan, men problemstillingen omkring datami-
grering følges meget nøje. Løsningen forventer derfor fortsat go-live 5. august
2021.