Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del Bilag 104
Offentligt
2360741_0001.png
Document key: 21d13b3a-fc30-ad8d-5d3f-42b7c6340b5d
Årsrapport 2020
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360741_0002.png
Document key: 21d13b3a-fc30-ad8d-5d3f-42b7c6340b5d
INDHOLDSFORTEGNELSE
Side
3
4
5
5
5
10
13
15
16
16
17
17
19
19
20
Oversigt over tabeller og bilag
1. Påtegning af det samlede regnskab
2. Beretning
2.1 Præsentation af virksomheden
2.2 Ledelsesberetning
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
2.4 Målrapportering
2.5 Forventninger til det kommende år
3. Regnskab
3.1 Anvendt regnskabspraksis
3.2 Resultatopgørelse
3.3 Balance
3.4 Pengestrømsanalyse
3.7 Bevillingsregnskab
4. Bilag til årsrapporten
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360741_0003.png
Document key: 21d13b3a-fc30-ad8d-5d3f-42b7c6340b5d
OVERSIGT OVER TABELLER OG BILAG
Årets økonomiske resultat
Tabel
Tabel
Tabel
Tabel
1:
1a:
2:
3:
Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Institutionens samlede bygningsareal i m2
Virksomhedens hovedkonti
Sammenfatning af økonomi for virksomhedens produkter/opgaver
Kerneopgaver og ressourcer
Tabel 4:
Centrale nøgletal for uddannelsen
Målrapportering
Tabel 5:
Regnskab
Tabel
Tabel
Tabel
Tabel
Bilag
Note 1
Note 2
Note 3
Note 4
Note 5
Note 6
Note 7
Note 8
Note 9
Note 10
Note 11
Note 12
Note 13
Note 14
Note 15
Note 16
Note 17
Note 18a
Note 18b
Note 19
Note 20
Note 21
Note 22
4.6
4.7
Note 23
Statstilskud
Øvrige tilskud
Salg af varer og tjenesteydelser
Andre indtægter
Uddannelse
Forskning og udvikling
Formidling og vidensudveksling
Generelle fællesomkostninger
Bygninger og bygningsdrift
Finansielle omkostninger
Materielle anlægsaktiver
Tilgodehavender fra salg af varer og ydelser
Tilgodehavender fra igangværende tilskudsaktivitet
Andre tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Egenkapital
Statsgæld
Gæld til banker
Kortfristet del af langfristet gæld til stat, kommuner, banker og realkreditinstitutter
Forudbetalte bundne tilskud
Øvrige periodeafgrænsningsposter
Anden kortfristet gæld
IT-omkostninger
Bestyrelsesvederlag
Indtægter og omkostninger på virksomhedstyper
6:
8:
9:
12:
Resultatopgørelse
Balancen
Pengestrømsanalyse
Bevillingsregnskab
Forventninger til det kommende år
3
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360741_0004.png
Document key: 21d13b3a-fc30-ad8d-5d3f-42b7c6340b5d
1. PÅTEGNING AF DET SAMLEDE REGNSKAB
Årsrapporten omfatter den hovedkonto på finansloven, som Designskolen Kolding, CVR-nr. 18933144, er ansvarlig for:
19.28.25 Designskolen Kolding, herunder de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisionen i forbindelse
med bevillingskontrollen for 2020.
Påtegning
Der tilkendegives hermed:
1.
2.
3.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige fejlinformationer eller
udeladelser, herunder at målopstillingen og målrapporteringen i årsrapporten er fyldestgørende,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med meddelte
bevillinger, love og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og sædvanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig forvaltning af de midler og
ved driften af de institutioner, der er omfattet af årsrapporten
Sted, dato
Kolding d. 9/3-21
Sted, dato
Lene Tanggaard
Rektor
Designskolen Kolding
Hanne Meldgaard
Departementschef
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Bestyrelsen
Morten Albæk, Formand
Merete Due Paarup, Næstformand
Rune Kirt, Bestyrelsesmedlem
Jonas Smedegaard Buus, Bestyrelsesmedlem
Karsten Uno Petersen, Bestyrelsesmedlem
4
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360741_0005.png
Document key: 21d13b3a-fc30-ad8d-5d3f-42b7c6340b5d
2. BERETNING
2.1 Præsentation af virksomheden
at bedrive uddannelse, kunstnerisk udvikling og forskning,
såvel som nye måder at samarbejde på.
2020 har også været et spændende og travlt år. Skolens
forskningsaktiviteter er vokset, ikke mindst inden for
bæredygtighed og grøn omstilling. Også skolens
kunstneriske udviklingsarbejde er blevet styrket gennem
et større antal kunstneriske udviklingsprojekter. Der er
udarbejdet en ny strategi for skolens
efteruddannelsestilbud, og en ny samlet strategi for
skolen er ligeledes igangsat.
Bacheloruddannelsens curriculum er blevet revideret, og
der er foretaget justeringer i curriculum på
kandidatuddannelsen. Derudover har skolen gennemført
en teknologisk og digital opkvalificering af skolens
værksteder og undervisningslokaler.
Den overordnede planlægning af aktiviteter i LINKED har
taget form med etablering af en styregruppe. LINKED er
et fælles brand for iværksætter- og innovationsmiljøet,
der fysisk er til stede på de tre kunstneriske
videregående uddannelsesinstitutioner under
Uddannelses- og Forskningsministeriet. LINKED skal,
ved at forbinde studerende på tværs af kreative, tekniske
og kommercielle discipliner med private og offentlige
organisationer, styrke koblingen mellem
uddannelsesinstitutionerne og erhvervslivet. Der arbejdes
med en overordnet plan for fælles aktiviteter med
Arkitektskolen Aarhus og Det Kongelige Akademi
Arkitektur, Design, Konservering, samt lokale tiltag på de
enkelte institutioner.
Skolen har afviklet flere aktiviteter i 2020. Således blev
årets afgangsudstilling, der delvist finansieres af
partnerskabsaftalen med Kolding Kommune, samt
eksterne fondsdonationer, koblet med netværksaktiviteter
for dimittender med virksomheder.
Ligesom i foregående år, er det lykkedes at hjemtage
eksterne midler både gennem nye spændende
samarbejder og via forsknings- og udviklingsprojekter.
Den samlede eksterne finansiering blev dog påvirket af
covid-19, og nåede derfor ikke det oprindelige
budgetniveau. Det lykkedes i 2020 skolen at få tilsagn på
ekstra fondsmidler til den forestående ombygning af
skolens faciliteter.
Et af de helt store højdepunkter i året blev modtagelsen
af en positiv institutionsakkreditering. I juni modtog
skolen akkrediteringsrådets afgørelse, hvori rådet
fremhævede, at Designskolen Koldings
kvalitetssikringssystem er velfungerende og solidt
forankret hos ledelsen, mens der samtidig sker relevant
involvering af medarbejdere, undervisere og studerende.
Designskolen Kolding (DK) er en selvejende institution
under Uddannelses- og Forskningsministeriet (UFM).
Værdier:
Social inklusion, bæredygtighed og kulturel
mangfoldighed.
Vision:
Designskolen Kolding vil være det lille
designuniversitet, der udnytter sin styrkeposition; en
åben skole i konstant dialog med omverdenen, en skole
der tør eksperimentere og være vild, en skole der står
stærkt på både hånd, hoved og hjerte.
Formål:
Designskolen Kolding udbyder bachelor-, kandidat-, og
ph.d.-uddannelser inden for design med udgangspunkt
i et trebenet vidensgrundlag: Forskning, kunstnerisk
udviklingsarbejde og praksis.
Mission:
Designere uddannet på Designskolen Kolding skal med
designfaget indgå i udviklingen af produkter, systemer
og organisationer designet med henblik på en
bæredygtig økologi.
Designere uddannet på Designskolen Kolding skal
sammen med andre fag bidrage med en dyb og trænet
sans for det æstetiske, det funktionelle og brugeren. De
skal skabe sammenhænge ved at lytte til andre og ved
at bearbejde materiale med både hånd, hoved og
hjerte.
Designere uddannet på Designskolen Kolding skal
arbejde tværdisciplinært og tværfagligt. De skal i
samarbejde med andre professioner udfordre og løse
de store samfundsmæssige problemstillinger og
epokale udfordringer som fx klimakriser, mangel på
velfærd og stor social ulighed.
Strategiske fokusområder:
Velfærd (people), Bæredygtighed (planet) og
Leg (play).
2.2 Ledelsesberetning
2020 har været et anderledes år. Restriktioner som følge
af covid-19 pandemien har krævet omlægning af
undervisning, projektarbejde og vante arbejdsgange.
Omlægninger der har medført ekstra travlhed og enkelte
steder udskydelse af aktiviteter, men som også har givet
skolen værdifulde erfaringer med nye måder
5
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Document key: 21d13b3a-fc30-ad8d-5d3f-42b7c6340b5d
Skolen har også i 2020 haft et ekstra stort fokus på at
få sikret en positiv udvikling i beskæftigelsen blandt
skolens dimittender. Arbejdet har blandt andet
indbefattet en styrket kontakt med skolens dimittender
og alumner, samt en øget markedsføring af designeres
kompetencer målrettet virksomheder.
Der har i 2020 været ekstra opmærksomhed på de
studerendes trivsel, ikke mindst som følge af covid-19
restriktioner. Ekstra trivselsfremmende aktiviteter har
derfor været iværksat, herunder blandt andet daglige
og senere ugentlige online møder mellem skolen og
studerende, samt udlevering af julepakker til brug for
’en dansk jul’
til de internationale studerende.
Designskolen Koldings økonomiske resultat for 2020
viser et underskud på 410.000 kr. mod et budgetteret
underskud på 264.000 kr.
Underskuddet fremkommer af udgifter til omlægning af
undervisning til virtuelle platforme på fuldtids- og
efteruddannelsestilbud, indkøb af IT-udstyr, øget
bemanding på værksteder, udskydelse af aktiviteter i
forsknings- og udviklingsprojekter, samt nødvendige
reparationer og vedligehold på bygning og inventar.
2.2.1 Sammenfatning af årets faglige og
økonomiske resultater
Designskolen Koldings økonomiske resultat vurderes
som tilfredsstillende den ekstraordinære situation taget
i betragtning.
Udviklingen i de enkelte mål i den strategiske
rammekontrakt vurderes at være tilfredsstillende med
undtagelse af dimittendernes beskæftigelse samt
censorers og praktikværters evaluering af de
studerendes kompetencer.
2.2.2. Årets faglige resultater
Nedenfor præsenteres et udsnit af Designskolen
Koldings væsentligste faglige resultater i 2020.
Forskning og udvikling
Skolen har i 2020 etableret en ny forskningsledelse
med det sigte at styrke forskningssamarbejdet på tværs
af skolens tre laboratorier (Lab for Bæredygtighed og
Design, Lab for Socialt Design og Lab for Leg og
Design), og for at understøtte integrationen af
forskningen både i skolens undervisning, og i den
kunstneriske udviklingsvirksomhed.
Dertil har skolen nedsat et professorforum, som mødes
månedligt for at vidensdele om aktuelle og kommende
forskningsaktiviteter samt organisering og ledelse af
videnspersonale. Der er ligeledes etableret
’research
meetings’ for samtlige forskere på skolen på tværs af
laboratorierne.
Der er udarbejdet forskningsplaner for hver af de tre
laboratorier, hvori ønsker og behov fra uddannelsen
indgår. Der er etableret nye mødeformer, som
understøtter arbejdet for at opnå større transparens i
aktiviteter og projekter, forskere og undervisere
imellem. Et arbejde, der skal sikre et
velfungerende vidensflow mellem vidensproduktionen og
uddannelsen, ikke mindst til gavn for de studerende.
En anden vigtig videnskanal for de studerende er blandt
andet inddragelse i skolens projekter. Skolen har derfor
fokus på at tilbyde skolens studerende studiejobs enten i
skolens DigiHub, i et af laboratorierne, eller på projekter
inden for skolens partnerskabsaftaler med private og
offentlige virksomheder og organisationer. Således har
72 studerende haft studiejob på skolen i løbet af 2020.
I 2020 har skolen ansat fire ph.d.-studerende, ligeligt
fordelt mellem to af skolens laboratorier; Lab for Socialt
Design og Lab for Bæredygtighed og Design. En af
ph.d.’erne er værkbaseret med midler tildelt fra Det Frie
Forskningsråd
Kultur og Kommunikation. Projektet
tager afsæt i KUV-projektet
”Colour
Material Finish meets
Colour Theory” fra 2019. Derudover har skolens Lab for
Leg og Design, i samarbejde med University College
sektoren, pr. 1. april 2020 ansat fem ph.d.-studerende,
som en del af projektet
”Playful
Learning”, der er
finansieret af LEGO Foundation.
I lyset af det øgede antal ph.d.-studerende på skolen
både nu og i fremtiden, er skolens ph.d.-organisation
blevet styrket med en forskerskolekoordinator.
I regi af Lab for Socialt Design er der indgået et
forskningssamarbejde med Bevica Fonden om et flerårigt
projekt inden for universelt design med afsæt i en
bevilling på 5 mio. kr. Samarbejdet påbegyndes i 2021.
I regi af Lab for Leg og Design er der modtaget midler fra
Velux Fonden, hvor skolens andel udgør 780.000 kr., til
et samarbejde med Faurskov Kommune om
”Makerspaces
som læringslaboratorier”, der starter i
2021.
Designskolen Kolding har ligeledes indgået et
samarbejde med Region Midtjylland om brugen af
designscenarier i forbindelse med krise- og
pandemihåndtering. Samarbejdet har opstart i februar
2021.
Skolen er desuden blevet godkendt som kernepartner i et
stort EU KIC-program, hvor målet er at sætte fokus på
kulturel og kreativ vækst i Europa. I samarbejde med
blandt andet Aalto University i Finland og Politecnico i
Milano er ansøgningsarbejdet påbegyndt. Opnår
projektet godkendelse i EU løber det fra 2022-2029 og vil
inkludere uddannelsesinstitutioner, virksomheder og
innovationscentre i hele Europa.
I alt er fem KUV-projekter blevet kvalificeret i 2020,
herunder blandt andet projektet
”Material
Pathways”,
hvor eksisterende bæredygtighedskort blev basis for
udviklingen af 33 nye kort med særligt fokus på
materiale, udfoldelse af materialeovervejelser og
materialepraksis i designprocessen. Ved hjælp af kortene
opbygges bevidsthed om valg af og tilgange til brug af
materialer med afsæt i en differentiering af materialers
levetid i hhv. teknisk-, funktionel- og emotionel levetid.
6
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Document key: 21d13b3a-fc30-ad8d-5d3f-42b7c6340b5d
Materialeovervejelser og materialepraksis i
designprocessen udfoldes dermed, så det ikke kun
handler om selve materialet, men også om oplevelse,
brug, tid, kultur og system.
Et andet af de fem KUV-projekter
”Leather
and Stripes”
undersøger hvordan designere kan skabe narrativer
med materialer og ikke kun med ord. Afsættet for
projektet har været et kursusforløb på
bacheloruddannelsen i samarbejde med ECCO, hvor
studerende har arbejdet med læder i strimler og
eksperimenteret i spændingsfeltet mellem mild og vild.
Derudover er 12 nye KUV-projekter igangsat i 2020.
Det store antal projekter er først og fremmest muliggjort
af ekstra midler på finansloven til kunstnerisk
udviklingsarbejde.
Undervisning
Skolen har i 2020 igangsat en udvikling af skolens
værksteder. Arbejdet vil udover at øge værkstedernes
fysiske kapacitet tydeliggøre, hvordan eksisterende
værkstedsressourcer bedst muligt udnyttes i de
fagrettede og tværfaglige uddannelseskurser.
I 2019 blev kommunikationsfladerne mellem skolen og
de studerende kortlagt, og anbefalingerne og ønskede
initiativer er påbegyndt i efteråret 2020. Herunder
skolens læringsplatform
”itslearning”,
som udvikles så
den i højere grad imødekommer de studerende og
undervisernes behov. Resultatet forventes at komme til
udtryk i studieevalueringen for 2021.
Skolen har desuden arbejdet på at styrke koblingen
mellem kandidatuddannelsens temaer og de
underliggende fagligheder opnået på
bacheloruddannelsen. I forbindelse med dette arbejde
er curriculum på kandidatuddannelsen blevet justeret
for at give plads til udfoldelse af kernefagligheden på
de enkelte kurser.
I samarbejde med IT-universitetet, Københavns
Universitet og Det Kongelige Akademi
Arkitektur,
Design, Konservering har skolen udviklet et
efteruddannelsestilbud ”Teknosofikum”. Uddannelsen
havde opstart i maj 2020 og løber til udgangen af 2023.
Målet er at øge undervisernes digitalt-teknologiske
’mindset’ ved at klæde
underviserne på til at sætte nye
digitale muligheder i spil i deres undervisning. I
skæringspunktet mellem IT, jura, design og arkitektur er
planlagt udvikling af i alt otte undervisningsmoduler.
Skolens afgangsudstilling ’LOOK DON’T TOUCH’ på
Koldinghus blev i 2020 udvidet med skolens bachelor-
afgængere, hvorved det blev muligt for besøgende at
opleve knap 100 afgangsprojekter.
Fysiske og sociale rammer
For at styrke de sociale og fysiske rammer, som er
afgørende for et lærerigt miljø, har skolen i en længere
periode arbejdet på at indhente fondsmidler til en
gennemgribende ombygning af skolens faciliteter.
Skolen har for nuværende modtaget tilsagn om
fondsmidler på 37,5 mio. kr.
Dertil har Designskolen Koldings bestyrelse godkendt, at
der kan bruges op til 14 mio. kr. af skolens egenkapital.
Skolen har igangsat en behovsanalyse i samarbejde med
en ekstern virksomhed, som skal danne grundlag for den
videre proces. Ombygningen forventes igangsat i 2.
halvår 2021 med færdiggørelse inden udgangen af 2022.
Samarbejder med det omgivende samfund
Designskolen Koldings samarbejder med erhvervslivet og
offentlige organisationer har igen i 2020 været i fokus for
hele skolen, dels for at sikre uddannelsens relevans, dels
for at sikre flere midler til at bedrive forskning og
kunstnerisk udviklingsvirksomhed. Nedenfor beskrives et
udvalg af partnerskaberne:
Partnerskaber med offentlige organisationer
Projektet
’Møder med Mening’ med Middelfart Kommune
blev afsluttet i 2020 med udvikling af prototyper på det
gode møde mellem borgere og medarbejdere i
Jobcentret. Grundet nedlukningen af samfundet, blev den
planlagte afsluttende udstilling på kommunekontoret
aflyst.
Rygcenter Syddanmark, Fredericia Kommune og
Designskolen Kolding har netop afsluttet projektet
’Mere
hjem
– mindre hospital’,
der kortlægger patientens rejse
mellem hospital, praktiserende læge, jobcenter,
kiropraktor og fysioterapeut. Projektet er afsluttet i 2020,
og trods en række forhindringer dels med at finde nok
deltagere til brugerundersøgelser og test, dels pandemi-
betingede begrænsninger for feltstudier, gav projektet en
række værdifulde indsigter i de udfordringer patienterne
møder igennem deres forløb.
I dette andet år af partnerskabsaftalen med Fredericia
Kommune har der fortsat været fokus på psykiatrien. Der
arbejdes i øjeblikket med psykiske sårbare.
Delprojektet
’Borgerens rejse i psykiatrien’
har til formål
at skabe et fælles borgerstyret forløb, hvor borgerens
indsigt i eget liv, ønsker og mål for fremtiden er
drivkraften. Dette gøres ved at lette adgangen til hjælp,
give hjælpen hurtigere og give hjælpen fleksibelt. Der
arbejdes med at øge samarbejdet omkring psykisk
sårbare borgere med misbrugsproblematikker på tværs
af Rusmiddelcenter Fredericia og Lokalpsykiatri
Fredericia.
I forsommeren 2020 indgik Aarhus Kommune og
Designskolen Kolding en 1-årig aftale om at undersøge
designpotentialet i mulige løsninger på udfordringer på
ældreområdet. Projektet
’Pårørendekræfter’
er i god
fremgang trods begrænsninger, og forventes afsluttet i
løbet af 2021.
Designskolen Kolding har i 2020 indgået en 3-årig
rammeaftale med Esbjerg Kommune om at udforske,
hvorledes design kan understøtte fremtidens
velfærdsmedarbejdere i at facilitere aktiviteter og
menneskelige relationer, som holder borgerne livsglade,
sunde og engagerede. Dermed ønsker parterne at
bidrage til både den nationale og internationale
videnopbygning om design af velfærdsløsninger,
udmøntet i forskning, KUV samt undervisning.
7
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Document key: 21d13b3a-fc30-ad8d-5d3f-42b7c6340b5d
Projektet omhandlende sundhed, kultur og natur
sammen med SDU og Region Syddanmark er i sin
afsluttende fase. I sensommeren 2020 besluttede
Regionsrådet at udmønte en tillægsbevilling til at
inddrage et pilotprojekt
’Unge og Trivsel i
Fællesskaber’.
Gennem et forbilledligt samarbejde mellem forskere fra
Institut for Idræt og Biomekanik og designere fra
Designskolen Kolding er der udviklet to værktøjer med
titlen ’Fællesskaber i Fokus’
også kaldet FiF.
Værktøjerne er udformet som spil, der skal understøtte
børn og unges trivsel og mentale sundhed f.eks. i
Klassens Time, idrætsaktiviteter m.m. Parterne
undersøger muligheder for fondsmidler til
implementering af værktøjerne.
Gennem en årrække har Kolding Kommune og
Designskolen Kolding deltaget i nationale og
internationale begivenheder som Il Salone i Milano og
Folkemødet på Bornholm. Som bekendt blev begge
begivenheder aflyst i 2020. Der blev i stedet arbejdet
intensivt på at frembringe årets afgangsudstilling på
Koldinghus i tæt samarbejde med skolens dimittender
på både bachelor- og kandidatuddannelsen.
Udstillingen blev både fysisk og virtuel, samt
understøttet af events for virksomheder og alumner.
Udstillingen tiltrak over 24.000 besøgende.
Partnerskaber med private virksomheder
I 2020 blev den 4. periode i partnerskabsaftalen med
den mangeårige partner ECCO skudt i gang. Aftalen
består overvejende af et undervisningsforløb, hvor
studerende og medarbejdere på ECCO arbejder tæt
sammen både i Kolding, men også i ECCO’s
udviklingsafdeling i Bredebro, hvor de studerende får
mulighed for at sætte deres design ind i en realistisk
produktion.
Designskolen Koldings 5-årige partnerskabsaftale med
LEGO Foundation og The LEGO Group omhandlende
kandidatuddannelsen Design for Play er inde i sit 4. år.
Der er igangsat en proces for en genforhandling af
partnerskabsaftalen.
I et stort 3-årigt partnerskab mellem Designskolen
Kolding, landets seks professionshøjskoler og LEGO
Foundation, har Designskolen Kolding
forskningsledelsen på forskningsprogrammet ’Playful
Learning’, som skal
undersøge hvordan de bedste
betingelser for nysgerrighed, eksperimenter og legende
tilgange til opgaveløsning skabes.
EU-projekter og Klyngeorganisationer
Aktiviteterne mellem Designskolen Kolding, SDU og
Capital of Children i projektet D2i blev afsluttet ved
udgangen af 2020. Gennem hele projektets levetid har
mere end 800 små og mellemstore virksomheder
deltaget i kompetenceløft inden for designtænkning og
anvendelse af designmetoder til udvikling, innovation
og bæredygtighed på tværs af brancher. Afslutningen
blev markeret med et seminar særligt målrettet
deltagere i
kurserne ”Design
i Praksis”,
”Bæredygtig
fremgang” og
”Play
User Lab”.
Arrangementet tiltrak 60 deltagere med fysisk deltagelse
og mere end 100 deltagere fulgte live-transmissionen.
Erfaringerne fra projektet danner en solid base for
udviklingen af skolens efter- og
videreuddannelsesudbud.
Designskolen Koldings DesignCamp har været forankret i
D2i-projektet, og med projektets afslutning blev årets
camp for 2020 dermed den sidste i D2i-regi.
Campen blev afviklet i uge 5 og 6 under titlen
’DesignCamp2020
-
digitalisation / Industry 4.0’ med
deltagelse af blandt andet LEAP Technology, Re-Circle
Hub, Danish Wind Power Academy og Nord Modules.
DesignCampen har siden 2011 givet stor værdi til skolen
og dens studerende, dels i form af partnerskaber, dels
som en vigtig aktivitet i de studerendes netværks-
opbygning med sigte på fremtidig beskæftigelse.
DesignCampen forankres fremover i LINKED.
Skolen har gennem en årrække været partner i en række
projekter i klyngeorganisationen Lifestyle & Design
Cluster, og i 2020 indtrådte skolens rektor Lene
Tanggaard i bestyrelsen. Skolen deltager blandt andet i
SPIN IN-projektet, der sammensætter teams på tværs af
uddannelser, som løser konkrete
bæredygtighedsudfordringer stillet af virksomheder.
Designskolen Koldings DigiHub er baseret på projekter
fra programmerne
”Digitaliseringsboost”, ”Digital
Omstilling” og
”Sprint
Digital”. Skolen har været
vidensinstitution fra starten i DigitaliseringsBoost-
programmet, og er den vidensinstitution med flest
projekter. Alle projekter handler om at skabe forbindelse
mellem menneske og teknologi i en bred vifte af
brancher.
Skolen har i 2020 desuden haft midler fra ERASMUS+ til
fire projekter:
”Gamify”,
et projekt i samarbejde med blandt andet
Lufthansa Systems, 3M, Telecom og Danske Bank, der
arbejder med
teorier inden for gamification. ”Gamify”
kører videre i 2021.
”FUTE – Future Teaching”, et projekt der understøtter
danske og europæiske folkeskolelæreres brug af
designtænkning som et nyt værktøj i den daglige
undervisning. Projektet blev afsluttet i 2020.
”Fashion
SEEDS”,
et projekt som har til formål at udvikle
undervisningsmaterialer til implementering af
bæredygtighed på de videregående uddannelser indenfor
mode, tekstil og accessory design. Projektet udvikler nye
undervisningsformater, metoder og redskaber, der i
samspil med kurativt eksisterende viden kan tilgås på en
åben digital platform.
”Fashion SEEDS” fortsætter i 2021.
”DESTEX”, et projekt som
har fokus på at give
studerende på de videregående uddannelser mulighed
for at tilegne sig viden og færdigheder i tværfaglig
innovation og virtuelle samarbejdsværktøjer til
anvendelse i tekstilsektoren.
8
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360741_0009.png
Document key: 21d13b3a-fc30-ad8d-5d3f-42b7c6340b5d
2.2.3. Årets økonomiske resultater
Tabel 1: Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Mio.kr.
Resultatopgørelse
Driftsindtægter
- Heraf indtægtsført bevilling
- Heraf eksterne indtægter
Driftsomkostninger
- Heraf løn
- Heraf afskrivninger
- Heraf øvrige omkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver
Omsætningsaktiver (eksklusive likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Overskudsgrad
Bevillingsandel
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
Lønomkostningsandel
*Beløbet
er inklusiv tilskud til trivselsfremmende tiltag ydet 2019.
2019
2020
(Budget) 2021
75,150
49,403
25,747
-74,826
-53,875
-2,279
-18,672
0,324
-0,200
0,124
79,417
55,030*
24,387
-79,636
-56,968
-2,267
-20,401
-0,219
-0,191
-0,410
76,028
54,800
21,228
-75,980
-54,731
-2,524
-18,725
0,048
-0,146
-0,098
51,460
7,546
57,762
16,792
23,184
0,2%
65,7%
50,147
15,335
56,305
15,073
29,777
-0,5%
69,3%
58,249
6,895
57,769
13,356
19,051
-0,1%
72,1%
102,9
523,821
71,7%
108,7
524,181
71,7%
104,3
524,746
72,0%
Årets resultat viser et underskud på 410.000 kr. mod et
budgetteret underskud på 264.000 kr. svarende til en
overskudsgrad på -0,5%. Det negative resultat er dels
betinget af covid-19 pandemien, dels af nødvendige
anskaffelser og reparationer.
Med pandemiens indtog i Danmark og deraf omstillingen
til virtuel undervisning og drift, er der indkøbt hardware og
software til understøttelse heraf.
Der er ligeledes investereret i hard- og software til
digitalisering af mode- og tekstilværksted med CLO 3D
samt udvidelse af 3D print kapaciteten. For at sikre den
faglige understøttelse heraf, er der opnormeret med 1,55
årsværk på værkstederne.
Det er ledelsens vurdering, at virtuelle møder er kommet
for at blive, og skolens udstyr hertil er derfor opgraderet til
at kunne håndtere dette.
Der er igangsat nødvendige reparationer i skolens kælder,
og de studerendes studiepladser opdateres med blandt
andet opslagstavler og møbler.
9
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360741_0010.png
Document key: 21d13b3a-fc30-ad8d-5d3f-42b7c6340b5d
Tabel 1a: Institutionens samlede bygningsareal i m2
Bygning
Designskolen Kolding
Ågade 10, 6000 Kolding
2019
8.367
2020
8.367
I alt
8.367
Tabel 2: Virksomhedens hovedkonti
Overført
overskud ultimo
-24,797
0
Hovedkonto
§19.28.25.
(Reservationsbevilling)
(Mio.kr)
Udgifter
Indtægter
Bevilling
55,030*
0
Regnskab
-79,827
24,387
* Beløbet er inklusiv tilskud til trivselsfremmende tiltag ydet 2019.
Designskolen Kolding har en reservationsbevilling på
Finansloven, hvorfor institutionens indtægter ikke
budgetteres på finansloven.
De regnskabsførte indtægter i tabellen består af
eksterne indtægter inkl. øvrige statslige tilskud.
Tabel 3: Sammenfatning af økonomi for virksomhedens produkter/opgaver
Mio.kr. løbende priser
Uddannelse
Forskning og udvikling
Formidling og vidensudveksling
Generel ledelse og administration
Bygning og bygningsdrift
I alt
Indtægtsført
bevilling
22,185
16,530
0,000
6,400
9,915
55,030*
Øvrige
Omkostninger
indtægter
6,979
15,800
1,305
0,101
0,202
24,387
-31,790
-26,111
-2,182
-12,275
-7,469
-79,827
Andel af årets
overskud
-2,626
6,219
-0,877
-5,774
2,648
-0,410
*Beløbet
er inklusiv tilskud til trivselsfremmende tiltag ydet 2019.
Den eksterne finansiering anvendes til videnopbygning
og undervisning gennem forskning og kunstnerisk
udviklingsvirksomhed.
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
2.3.1 Uddannelsen
Tabellen viser at skolen i 2020 havde 337 FÅS mod et
aktivitetsmål på 343, svarende til en mindre negativ
afvigelse på 1,7 pct. Der arbejdes fortsat på at ramme
mere præcist i 2021, hvor aktivitetsmålet er 332, hvilket
forventes indfriet.
Som led i en undersøgelse af, hvordan skolen kan øge
søgningen til bacheloruddannelsen og tiltrække
kvalificerede ansøgere, har skolen i løbet af året med
hjælp fra et eksternt bureau, gennemført en række
interviews med relevante arbejdsgivere og alumner samt
højskoler, daghøjskoler, nuværende og potentielle
studerende med henblik på at fastholde niveauet til
bacheloruddannelsen. Der blev iværksat en række tiltag
i forbindelse med optag 2020 som forventes at have haft
en positiv effekt på optaget.
10
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360741_0011.png
Document key: 21d13b3a-fc30-ad8d-5d3f-42b7c6340b5d
Tabel 4: Centrale nøgletal for uddannelsen
Bestand (1)
Designstuderende i alt
-heraf på bacheloruddannelsen
-heraf på kandidatuddannelsen
Finansårsstuderende FÅS (2)
Aktive finansårsstuderende i alt
Betalingsstuderende (er ikke medregnet i antallet af
finansårsstuderende)
Aktivitetsmål for aktive finansårsstuderende i alt
Afvigelse finansårsstuderende i forhold til aktivitetsmål
Ansøgere (3)
Ansøgere til bacheloruddannelsen i alt
Ansøgere til kandidatuddannelsen i alt
-heraf eksterne ansøgere til kandidatuddannelsen (ansøgere
med en bachelor fra andre uddannelsesinstitutioner eller fra
DSKD uden retskrav)
Optag
Optagne på bacheloruddannelsen pr. 1. oktober
Optagne på kandidatuddannelsen pr. 1. oktober
-heraf eksterne optagne
Færdiguddannede
Færdiguddannede bachelorer
Færdiguddannede kandidater
Efter- og videreuddannelse (årsstuderende (4))
Åben uddannelse - videregående uddannelser i alt
-heraf diplomuddannelse
-heraf masteruddannelse
1,8
1,8
8,3
4
* 4,3
4,4
2,7
1,8
56
56
58
57
58
53
70
50
54
65
67
61
81
74
32
67
66
26
72
68
57
83
70
50
70
78
64
76
66
42
539
121
80
453
155
109
424
146
118
426
230
180
367
212
186
403
257
225
347
10
340
7
337
9
350
-13
318
18
357
-39
313
28
360
-47
336
24
354
-18
337
23
343
-6
2015
361
221
140
2016
347
220
127
2017
361
224
137
2018
366
223
143
2019
356
213
143
2020
384
225
159
Noter
1. Bestand defineres som antal studerende indskrevet på institutionen pr. 30. september.
2. Finansårsstuderende (FÅS) defineres som gennemsnittet af antallet af aktive studerende (ekskl. studerende uden for normeret
studietid, på orlov, på ophold i udlandet og betalingsstuderende) opgjort pr. 1. oktober i de to studieår, der dækker finanslovsåret.
3. Ansøgere omfatter interne og eksterne ansøgere.
4. En årsstuderende svarer til en studerende, der har betalt for uddannelsesaktivitet med et omfang af 60 ECTS-point, der svarer
til 1 års heltidsstudier.
* Suppleringsuddannelse på masterniveau ”Design i praksis for undervisere”.
2.3.2 Bæredygtigt design og arkitektur
På basis af tildelingen af 2 mio. kr. på
Finanslovsbevillingen for 2020, har Designskolen
Kolding igangsat en række aktiviteter fra forsknings- og
udviklingsbevillingen, som skal understøtte grøn
omstilling. Der er igangsat pilotprojekter inden for fire
felter; Demokratiske designeksperimenter, Omsorg og
forbundenhed, Åbne værksteder, samt Entreprenør-skab
og Netværk: Langvarig og foranderlig brug.
Projektet ”Demokratiske
designeksperimenter” har fokus
på at skabe rum for samtaler til borgere med afsæt i et
historisk perspektiv. Projektet udarbejdes i samarbejde
med Kolding Stadsarkiv. Samarbejdet har ledt til en
fælles fondsansøgning til NordForsk, som afventer
anden runde bedømmelse ultimo maj 2021. I NordForsk
ansøgningen er der ligeledes søgt midler til en af skolens
post doc-stillinger.
11
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Document key: 21d13b3a-fc30-ad8d-5d3f-42b7c6340b5d
Pilotprojektet
”Omsorg
og forbundenhed” er opstået
under temaet Touch(ing) Grounds, hvor
hovedaktørerne har været optaget af berøring og
forbundenhed. De har taget afsæt i post feministisk
litteratur som udgangspunkt for performative formater
som dans i undersøgelsen af andre metoder at
engagere sig med materialer og materialitet. Projektet
undersøger ligeledes hvordan designforskningen med
dette udgangspunkt kan tale ind i en samfundsmæssig
kontekst, hvor behovet for forandring er
presserende. På sigt forventes det at pilotprojektet kan
kvalificere skolens Lab for Bæredygtighed og Design til
deltagelse i en fælles forskningsansøgning med de
øvrige parter i Living with Others-netværket; Aalto
University og Linnaeus University.
Indsatsen i pilotprojektet
Ӂbne
værksteder” har været
samlet om skolens undervisningsforløb; preferred
futures, hvor 1.års kandidatstuderende på Design for
Planet arbejder med konkret fysisk gestaltning af
spekulative designforslag. Det centrale spørgsmål i
pilotprojektet er, hvordan forestillinger om ’værkstedet’
er under forandring i en tværdisciplinær designpraksis,
hvor materialer, teknologi og brug gentænkes i lyset af
den økologiske krise. Pilotprojektet blev produktivt
udfordret af covid-19-pandemien og kom derved til at
tematisere den kreative praksis mere bredt, samt rejse
interessante spørgsmål om blandt andet hvordan
forskellige disciplinorienteringer spiller med i, hvorledes
den enkelte ser den kreative praksis konstitueret.
Pilotprojektet
”Entreprenørskab
og Netværk: langvarig
og foranderlig brug”, er et samarbejde mellem
Designskolen Kolding og Middelfart Kommune
(Brobygning Middelfart), hvor formålet er at undersøge
mulighederne for at revitalisere bymidten (handel- og
butikskoncepter) i mindre og mellemstore købstæder
gennem en understøttelse af fremvoksende grønne,
bæredygtige forbrugskulturer inden for mode og mad.
Vægten ligger på involvering af en bred vifte af
interessenter, samt udformning af nye
entreprenørskabs- og forretningsmodeller på tværs af
offentlige -, private
og civilsamfundsaktører.
Arbejdet inden for dette tema ledte til en ansøgning til
innovationsfonden med titlen Vanguarding Green
Towns. Designskolen Kolding er hovedansøger med
SDU, Danish Design Center, Kolding Kommune,
Middelfart Kommune, COOP, In futurum, Madkulturen
og Continued Fashion som partnere.
2.3.3 LINKED
Laboratorium for innovation og kreativitet Danmark
(LINKED) er et iværksætter- og innovationsmiljø, hvor
virksomheder, studerende og forskere samarbejder
tværfagligt om at skabe nye, grønne forretnings-
modeller, produkter og services med udgangspunkt i
kreativitet, teknologi og forretningsforståelse.
LINKED har til formål at bidrage til at styrke de
kunstneriske videregående uddannelsesinstitutioners
samspil med erhvervslivet om innovation og
give forskere, dimittender og virksomheder bedre adgang
til værksteder og testfaciliteter, samt forbedre
samarbejdet mellem uddannelsesinstitutionerne, blandt
andet gennem tværfaglige uddannelsesprogrammer,
hvor kreativitet, teknologi og forretningsforståelse kobles.
Derudover skal LINKED styrke samarbejdet med
erhvervslivet, så dimittender og de studerendes
forudsætninger for at finde ansættelse i en virksomhed
eller starte egen virksomhed forbedres.
Den samlede styregruppe for det landsdækkende initiativ
er godt på vej med en strategi, samt en handlingsplan for
de kommende års aktiviteter, der vil være fælles for Det
Kongelige Akademi, Arkitektskolen i Aarhus og
Designskolen Kolding, samt være lokale.
Designskolen Kolding er partner i Start Up Kolding
et
partnerskab mellem Kolding Kommune, SDU,
Designskolen Kolding, IBA Erhvervsakademi Kolding, UC
Syd og Business Kolding, der har til formål at inspirere,
understøtte og udvikle kommende og etablerede
iværksættere.
Skolen har ligeledes indgået aftale med Spinderihallerne
i Vejle om et samarbejde, der skal fokusere på kreativt
iværksætteri. Forløbet vil teste, hvordan der kan skabes
synergier mellem Spinderihallernes rammer, tilbud og
faste brugere og studerende/dimittender fra
Designskolen Kolding med henblik på at styrke
økosystemet. Brugerne vil få mulighed for at komme ud
af de vante uddannelsesrammer, indgå i et kreativt
innovations- og virksomheds-miljø, opbygge et netværk
og potentielt blive kommende ”faste” brugere i
Spinderihallerne.
Spinderihallerne har et inkubationsområde med 10
skriveborde og to ståpladser, der stilles til rådighed for
designstuderende/-dimittender fra april til august 2021.
Dette miljø vil være oplagt for studerende/dimittender,
der ønsker at afsøge hvordan det er at arbejde som
selvstændig og at arbejde med egne start-ups eller som
freelance.
2.3.4 Efter- og videreuddannelsesaktiviteter
Skolen fik i 2020 100.000 kr. til udvikling af efter-
videreuddannelsesaktiviteter til opkvalificering af den
eksisterende arbejdsstyrke. Dette arbejde fortsættes i
2021.
Efter- og videreuddannelsen blev ligesom alle andre
aktiviteter præget af nedlukningen på grund af covid-19-
pandemien. Blandt andet blev en del af kursusforløbene
omlagt til virtuel undervisning, og enkelte kursusforløb
blev desværre aflyst.
Med en stor arbejdsindsats lykkedes det en række
undervisere på Designskolen Kolding at udvikle et
koncept til virtuel undervisning på efteruddannelsen, der
høster stor ros fra deltagerne. Skolen har igangsat KUV-
projekter, der vil fortsætte arbejdet med at udvikle den
digitale undervisning.
I 2020 har der været 34 kursister på Diplomuddannelsen
i Designledelse. Kursisterne har evalueret hvert
kursusforløb.
12
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360741_0013.png
Document key: 21d13b3a-fc30-ad8d-5d3f-42b7c6340b5d
Skolen igangsatte en målrettet markedsføring af
Diplomuddannelsen på sociale medier i 2020.
Studieordningen er revideret sammen med Det
Kongelige Akademi, og uddannelsen vil fremover
hedde Diplomuddannelse i Strategisk Design.
”Design
i praksis for undervisere” er et
undervisningsforløb på masterniveau. Der undervises i
designtænkning samt designmetoder og
–værktøjer
med afsæt i produktdesign, kommunikationsdesign og
design af fysiske omgivelser. Uddannelsen har særligt
fokus på at gøre teorierne og tilgangene
praksisorienterede og anvendelige i en
læringskontekst. Kurset blev i 2020 afviklet en gang
med deltagelse af i alt 8 deltagere.
Derudover har Designskolen Kolding etableret kurset
”Træn
designtænkning”. Kurset er et 6-dages kursus
over tre måneder, og henvender sig særligt til større
virksomheder og organisationer, som ønsker at forstå
og lære design, og hvordan designtænkning kan
bruges til at begribe og strukturere arbejdet med at løse
et problem og/eller skabe innovative løsninger i dialog
med brugere og interessenter. Undervisningen er en
vekselvirkning mellem teori og praktisk afprøvning af
teorierne med udgangspunkt i kursisternes eget projekt.
I 2020 har der været afholdt tre kursusforløb med i alt
38 deltagere.
”Design
i praksis for ledere og medarbejdere” er et 5-
dages forløb under D2I-projektet. I 2020 blev der
afholdt 9 kursusforløb med i alt 84 deltagere.
værksteder. Samtidig er der sket udskydelse af nogle af
de planlagte kvalitetsfremmende tiltag, herunder sikring
af et mere strømlinet kommunikationsflow mellem
uddannelsen og de studerende og etablering af en mere
overskuelig læringsplatform. Arbejdet hermed er skudt i
gang i efteråret 2020, og forventes derfor først at opnå
fuld effekt fra 2021.
Den positive udvikling i indikatortallene er i tråd med
målsætningen om en forbedring af delmålene i indikator
1 i kontraktens sidste to år og et tegn på, at tiltag på
området har haft den ønskede virkning. Vurderingen er,
at især styrkelse af undervisernes pædagogiske og
didaktiske kompetencer via universitetspædagogikum
viser sig i årets måling. Derudover er der, med effekt fra
studieåret 2020-21, gennem justering af curriculum,
blevet skabt plads til større udfoldelse af kernefaglig-
heden i de enkelte kurser på kandidatuddannelsen.
Tilsvarende er der på bacheloruddannelsen foretaget
justeringer af curriculum for også her at styrke
kernefagligheden, ved at give de studerede bedre
mulighed for at udfolde deres faglige interessefelt i de
tværgående kurser. Vurderingen er, at ændringerne i
curriculum er blevet taget godt imod på både bachelor-
og kandidatuddannelsen, men at den fulde effekt heraf
først for alvor kan måles fra næste studieår.
De studerendes og dimittendernes deltagelse i
konkurrencer og udstillinger vurderes i årets resultat som
tilfredsstillende og i overensstemmelse med
forventningerne hertil.
Designskolen Kolding er tilfreds med 2020
målopfyldelsen for strategisk mål 1. På baggrund af
igangværende aktiviteter, hvoraf der for flere af dem
endnu afventes at se den fulde effekt, forventer skolen at
kunne realisere målsætningen for mål 1 ved
rammekontraktens udløb.
Strategisk mål 2: Forbedring af uddannelsens
relevans, så dimittender opnår hurtigere
beskæftigelse
2.4 Målrapportering
Designskolen Koldings rammekontrakt er udformet
således, at den ud over at sætte retningen for skolens
aktiviteter og strategiske satsninger også sætter
retningen for skolens kvalitetsarbejde.
Rammekontraktens målsætninger i forhold til
uddannelsens kvalitet, relevans og vidensgrundlag
afspejler de kvalitetsudfordringer, som skolen oplever
som de største. Nedenfor redegøres for udviklingen i
rammekontraktens tredje år i forhold til de enkelte mål
og de opstillede indikatorer.
Strategisk mål 1: Forbedring af
uddannelsens kvalitet og øget
læringsudbytte hos de studerende
De studerendes evaluering af uddannelsens kvalitet
viser en positiv udvikling i forhold til 2019. Mest positive
er tallene på kandidatuddannelsen, som i årets
evaluering ligger på det højeste niveau i
rammekontraktens periode. Skolen vurderer resultatet
yderst positivt for et år præget af omlagt undervisning,
forskydning af eksaminer og perioder med begrænset
fysisk tilstedeværelse på skolen, ikke mindst skolens
Det nyeste tal for skolens dimittendledighed, årgang
2018, viser en fremgang i forhold til sidste år.
Designskolen Kolding vurderer udviklingen
tilfredsstillende i forhold til målsætning om løbende
forbedring af ledigheden. Årgang 2018, var første
årgang, der gennemførte et brobygningsforløb på
uddannelsens sidste semester. Forløbet er efterfølgende
blevet en obligatorisk del på kandidatuddannelsen og er
blevet suppleret med et tættere samarbejde omkring
tidlig jobfokus mellem skolens karriereværksted og de
studieretningsansvarlige.
13
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360741_0014.png
Document key: 21d13b3a-fc30-ad8d-5d3f-42b7c6340b5d
Derudover har karriereværkstedet udbygget og styrket
alumnenetværket, således, at nyhedsbreve med tilbud
om deltagelse i events og foredrag, efteruddannelse,
stillingsopslag med mere, målrettes bedre. Tilsammen
er det aktiviteter, der har været med til at vende
udviklingen i en positiv retning.
Desværre viser den nyeste dimittendundersøgelse fra
2020, at årets dimittender ikke føler sig lige så godt
rustet til arbejdsmarkedet som tidligere års dimittender.
Dette stemmer overens med årets uddannelses-
beretninger, hvor de uddannelsesansvarlige påpeger,
at de studerende ikke er bevidste nok om egne
kompetencer og værdi for arbejdsmarkedet. Der vil
derfor blive sat ekstra fokus på, at få styrket de
studerendes faglige identitet.
I årets censorevalueringer og praktikværtsevalueringer
ses en positiv udvikling i tilfredsheden med de
studerendes kompetencer inden for digitalisering,
forretningsforståelse og formidling. Årets resultat er dog
ikke tilfredsstillende i forhold til målsætningen om, at
min. 80% at censorerne og praktikværterne skal
vurdere de studerendes kompetencer tilfredsstillende.
Designskolen Kolding vurderer, at en positiv udvikling i
dimittendledighed kan fastholdes og yderligere
forbedring af de studerendes kompetencer kan opnås
gennem de igangsatte aktiviteter. Skolen forventer
derfor at kunne levere en positiv målopfyldelse ved
rammekontraktens udløb.
Strategisk mål 3: Styrkelse af
vidensgrundlaget til fordel for uddannelsen,
professionen og det omgivende samfund
Udviklingen i antal seniorer har været mere positiv end
forudset og er i høj grad muliggjort af skolens værdifulde
samarbejder med virksomheder, kommuner og regioner.
Alle samarbejder, som indeholder mål for
vidensudvikling.
På antallet af peer reviews pr. forskningsårsværk er sket
et fald, og antallet ligger desværre under det fastsatte
mål på 2. Skolen vurderer, at forklaringen på det lave
antal publikationer dels skal findes i aflysninger eller
udskydelser af forskningskonferencer, dels i mangel på
tid hos forskerne, som har måttet allokere ekstra timer til
undervisningen grundet omlægning til online
gennemførelse.
Til gengæld ses en positiv udvikling i skolens
kunstneriske vidensproduktion, hvor i alt fem
kunstneriske udviklingsprojekter (KUV’er) er blevet
kvalificeret. Ekstra positivt er det, at alle fem projekter er
et udkomme af skolens langvarige samarbejde med
ECCO, hvilket er med til at cementere værdien af skolens
partnerskabsaftaler.
Derudover har skolen i 2020 oplevet en stor interesse for
kunstnerisk udviklingsarbejde.
I alt 18 KUV-projekter har været ansøgt, heraf 12 med
opstart i 2020. Skolen ser meget positivt på den
voksende KUV-aktivitet, som er altafgørende for det
fortsatte arbejde med udviklingen af det kunstneriske
vidensfelt.
På efteruddannelsen er der gennemført
uddannelsesforløb for i alt 272 kursister, hvilket vurderes
tilfredsstillende i forhold til målsætning på 250 kursister i
2020. Kursisternes tilfredshed med kurserne ligger lavere
end de sidste par år, men fortsat på et tilfredsstillende
niveau.
Designskolen Kolding vurderer den samlede
målopfyldelse for mål 3 tilfredsstillende. Årsagerne til
faldet i antal peer reviews forventes at være specifikke
for 2020, og aktiviteter og tiltag iværksat på
efteruddannelsesområdet forventes at skabe en positiv
udvikling i 2021. Skolen forventer dermed at opnå positiv
målopfyldelse for kontraktens samlede periode.
Designskolen Kolding har med ansættelse af en
lektor i 2020 i alt seks lektorer og tre professorer,
hvilket er et tilfredsstillende seniorlag for en
institution af skolens størrelse.
14
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360741_0015.png
Document key: 21d13b3a-fc30-ad8d-5d3f-42b7c6340b5d
2.5 Forventninger til det kommende år
Tabel 5: Forventninger til det kommende år
Mio kr.
FL og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Regnskab 2020
79,417
-79,827
-0,410
Budget 2021
76,028
-76,126
-0,098
Designskolen Kolding vil i 2021 arbejde målrettet for at
opnå en tilfredsstillende målopfyldelse på skolens
rammekontrakt for 2018-2021. Samtidig ser skolen frem til
samarbejdet med Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
om udarbejdelse af skolens kommende strategiske
rammekontrakt for 2022-2025, som sammen med skolens
strategi udgør det vigtigste styringsværktøj for skolen.
Forventninger til det kommende år tager afsæt i skolens
nye strategi, der er under udarbejdelse. Strategien
indeholder strategiske målsætninger og indsatser, som
rammesætter skolens arbejde for 2021.
Designere i arbejde
Skolens hovedopgave er at uddanne designere til
samtiden og fremtiden, og således sikre deres relevans
og beskæftigelse. Designere fra Designskolen Kolding
skal i fremtiden kunne finde beskæftigelse også uden for
designbranchen, som vi kender den i dag. De skal kunne
arbejde tværdisciplinært og tværfagligt sammen med
andre professioner. Det stiller krav til den enkelte
designers selvindsigt og viden om, hvad egne
kompetencer og kvalifikationer er værd. Samtidig stiller
det krav til designernes evne til at formidle disse
kompetencer og kvalifikationer. Derfor vil skolen i 2021
blandt andet sætte ekstra fokus på at få styrket de
studerendes faglige identitet. Samtidig vil skolen
intensivere markedsføringen af dimittender og alumner
overfor erhvervslivet.
Efter- og videreuddannelse og forskning i vækst og faglig
udvikling
Designskolen Koldings uddannelse skal ikke kun udvikles
indefra, men også gennem uddannelse af andre
faggrupper i design. Skolen vil i 2021 påbegynde arbejdet
for etablering af en portefølje af videreuddannelsestilbud i
design til nye faggrupper. Skolens samarbejde med
Region Syd om efteruddannelse til uddannelsesansvarlige
overlæger med opstart i 2021 er et godt eksempel herpå,
ligesom projektet med Region Midtjylland om brugen af
designscenarier i forbindelse med krise- og
pandemihåndtering, med opstart i februar 2021, som
vurderes at kunne danne grundlag for
kompetenceopbygning på videreuddannelsesområdet.
Derudover vil der i 2021 blive udarbejdet nye prøve-kurser
inden for henholdsvis design og pædagogik, og praksisnær
design.
På forskningsområdet vil der i 2021 være fokus på at sikre
talentlaget gennem styrkelse af det faglige- og
administrative samarbejde med ph.d.-skolen i Aarhus, og
ved at skolens lektorlag tager lead på flere
forskningsansøgninger.
En kommunikerende skole
Med effekt fra 2021 er skolens kommunikationsafdeling
omdøbt til
”Medieværkstedet”.
Medieværkstedet skal i
højere grad end hidtil i direkte dialog med uddannelsen, de
studerende og forskerne. Medieværkstedet vil i 2021 især
have fokus på at understøtte og inspirere skolens forskere til
at kommunikere deres forskning på nye måder.
Derudover vil Designskolen Kolding arbejde for en
tydeliggørelse af, at skolen er en åben skole i konstant
dialog med egen omverden og aftagere, nationalt og
internationalt. Skolen vil skabe og formidle viden både i
værksteder, i biblioteket, i auditoriet og ikke mindst sammen
med vores eksterne partnere.
I 2020 indtrådte kommunikationschefen i rektoratet, som et
naturligt led i denne mere integrerede
kommunikationsindsats.
En vi-skole
På Designskolen Kolding er vi bevidste om, at vores
medarbejdere og studerendes trivsel er afgørende for, hvor
god en uddannelse vi kan skabe sammen. Derfor er det
afgørende for os at tænke om os selv som en vi-skole. En
vi-skole involverer et mangeårigt kulturarbejde med fokus på
ansvar, pligt og deltagelse. Vi tror på, at vi med dette fokus
kan skabe en dynamisk og stærk, kollektiv forandrings- og
læringskultur på skolen.
Ombygning af skolen
Designskolen Kolding ønsker i 2021 at sætte gang i skolens
transformation gennem ombygning af skolen. Skolen har i
den forbindelse indgået aftale med et eksternt bureau om
det indledende arbejde, som forventes afsluttet ultimo juli
2021.
15
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360741_0016.png
Document key: 21d13b3a-fc30-ad8d-5d3f-42b7c6340b5d
3. Regnskab
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Designskolen Kolding er en selvejende institution og
adskiller sig regnskabsmæssigt fra de øvrige
kunstneriske uddannelsesinstitutioner under
Uddannelses- og Forskningsministeriet ved at have sin
egen regnskabsbekendtgørelse; bekendtgørelse nr.
762 af 27. september 1999 om tilskud, regnskab mv. for
Designskolen Kolding.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen (UFS) yder
kompensation for Designskolen Koldings udgifter til ikke-
fradragsberettiget købsmoms, som afholdes ved køb af
varer og tjenesteydelser, til hvilke der ydes tilskud efter
§§13 og 16 c i lov om videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner, jf. LB nr. 59 af
januar 2015.
Designskolen Kolding har implementeret den fælles
kontoplan for uddannelsesinstitutioner under
Uddannelses- og Forskningsministeriet med virkning fra
2020. Den fælles kontoplan indeholder en ny
formålsopdeling, som ændrer på opstillingen af
driftsomkostningerne i resultatopgørelsen. Indregning og
måling er uændret.
Årsrapporten er aflagt ud fra disse principper i løbende
priser og i henhold til ovennævnte bekendtgørelse. I den
forbindelse er der foretaget en skønsmæssig tilpasning
af sammenligningstallene fra tidligere år. Udgifter er
således tilnærmelsesvis tilpasset den nye
formålskontering.
Materielle anlægsaktiver er værdifastsat til
anskaffelsespris med fradrag af akkumulerede af- og
nedskrivninger. Grunde og bygninger under opførelse er
aktiveret til faktiske byggeomkostninger inkl.
stempelomkostninger og omkostninger ved optagelse af
lån. Der er foretaget afskrivninger herpå fra
ibrugtagningstidspunktet.
Afskrivningerne foretages lineært over de
forventede brugsperioder, der udgør følgende:
Bygninger: 30 år til en scrapværdi på 40%
Installationer tilknyttet bygninger: 10 år
Undervisningsudstyr: 3-10 år
Andet udstyr og inventar: 3-10 år.
Udstyr til en anskaffelsespris under kr. 50.000 før moms
udgiftsføres i anskaffelsesåret.
Der afskrives ikke på grundene i Ågade. Designskolen
Kolding følger Økonomistyrelsens retningslinjer for
afskrivninger, dog med undtagelse af afskrivninger på
bygninger, hvor skolen med dispensation fra
Kulturministeriet afskriver efter skolens hidtidige praksis,
der over 30 år afskriver bygningen til en scrapværdi på
40% af anskaffelsesprisen.
Bygningsmæssige forbedringer værdifastsættes til
kostpris, tillægges aktivets regnskabsmæssige værdi og
afskrives over hoved aktivets restlevetid, med mindre
forbedringen forlænger hoved aktivets levetid, eller at den
sidestilles med et nyt aktiv. I disse sidstnævnte tilfælde
fastsættes levetiden for forbedringen inden for den
tilladte/normerede afskrivningsperiode.
Varebeholdninger er værdiansat til anskaffelsespriser.
Varelageret er ved årets afslutning skønsmæssigt
nedskrevet i forhold til individuel vurdering.
Tilgodehavende optages med fradrag af hensættelse til
tabsrisici opgjort på grundlag af individuel vurdering af
disse. Med mindre andet er anført, er regnskabs-
oplysningerne i de følgende tabeller baseret på udtræk fra
skolens økonomisystem, Navision Stat.
I 2020 er regnskabspraksis for værdiansættelse af
feriepengeforpligtelsen ændret, således at det
arbejdsgivebetalte pensionsbidrag og
tjenestemandspensionsbidrag til § 36 Pensionsvæsenet
nu medtages i beregning af skyldig løn under ferie. Den
anvendte regnskabspraksis er ændret som følge af
aktstykke 291 (Folketingsår 2019/2020).
Ændringen i værdiansættelse af feriepengeforpligtelsen er
registreret som en primo korrektion på balancen og har
medført, at feriepengeforpligtelsen er opreguleret med
1,047 mio. kr.
Endelig er feriepengeforpligtelsen beregnet individuelt
baseret på faktiske antal feriedage pr. medarbejder. Der er
medtaget skyldige indefrosne feriemidler som kortfristet
gæld.
16
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360741_0017.png
Document key: 21d13b3a-fc30-ad8d-5d3f-42b7c6340b5d
3.2 Resultatopgørelse
Tabel 6 resultatopgørelse
Mio. kr., løbende priser
Statstilskud
Øvrige tilskud
Salg af varer og tjenesteydelser
Andre indtægter
Omsætning i alt
Uddannelse
Forskning og udvikling
Formidling og vidensudveksling
Myndighedsbetjening, rådgivning og øvrige ydelser
Kostafdeling og kollegier
Generelle fællesomkostninger
Bygninger og bygningsdrift
Omkostninger i alt
Resultat før finansielle poster og ekstraordinære poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
*Beløbet
er inklusiv tilskud til trivselsfremmende tiltag ydet 2019.
Note
1
2
3
4
2020
55,030*
19,149
4,898
0,340
79,417
2019
49,403
19,925
5,394
0,428
75,150
-29,484
-22,954
-2,604
0,000
0,000
-13,727
-6,057
-74,826
0,324
0,008
-0,208
0,124
0,000
0,000
0,124
5
6
7
-31,790
-26,111
-2,182
0,000
0,000
8
9
-12,275
-7,278
-79,636
-0,219
0,000
10
-0,191
-0,410
0,000
0,000
-0,410
3.3 Balance
Tabel 8 Balancen
Aktiver (mio.kr.)
Immaterielle anlægsaktiver i alt
Grunde og bygninger
Produktionsanlæg, maskiner og udstyr
Transportmateriel inklusiv skibe
IT-udstyr
Inventar
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Note
2020
0,000
2019
0,000
50,685
0,587
0,000
0,077
0,111
51,460
0,000
51,460
17
11
11
11
11
11
48,652
1,334
0,000
0,070
0,091
50,147
0,000
50,147
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360741_0018.png
Document key: 21d13b3a-fc30-ad8d-5d3f-42b7c6340b5d
Varebeholdninger
Varebeholdninger i alt
Tilgodehavender fra salg af varer og ydelser
Tilgodehavender fra igangværende tilskudsaktivitet
Andre tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Tilgodehavender i alt
Værdipapirer
Likvide beholdninger
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
16
12
13
14
15
0,829
0,829
2,745
10,228
0,578
0,605
14,156
0,350
35,673
51,008
101,155
0,799
0,799
1,605
4,320
0,051
0,421
6,397
0,350
38,732
46,278
97,738
Passiver (mio.kr.)
Egenkapital pr. 01.01.1997
Egenkapital i øvrigt
Egenkapital i alt
Hensatte forpligtelser
Statsgæld
Gæld til banker
Langfristede gældsforpligtelser i alt
Kortfristet del af langfristet gæld til stat, kommuner, banker og
realkreditinstitutter
Skyldig løn
Feriepengeforpligtelse
Skyldige indefrosne feriemidler
Forudbetalte bundne tilskud
Øvrige periodeafgrænsningsposter
Leverandører af varer og tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
Kortfristede gældsforpligtelser i alt
Gældsforpligtelser i alt
Passiver i alt
Pantsætninger og sikkerhedsstillelser
Andre forpligtelser
Eventualaktiver og
–forpligtelser
Note
17
17
2020
1,591
54,714
56,305
0,000
2019
1,591
56,171
57,762
0,000
12,466
4,326
16,792
1,727
2,035
6,270
0,000
4,161
5,674
2,407
0,910
23,184
39,976
97,738
0,000
0,000
0,000
18a
18b
11,286
3,787
15,073
19
1,729
1,548
3,616
4,980
20
21
6,787
5,231
5,335
22
0,551
29,777
44,850
101,155
0,000
0,000
0,000
18
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360741_0019.png
Document key: 21d13b3a-fc30-ad8d-5d3f-42b7c6340b5d
3.4 Pengestrømsanalyse
Tabel 9: Pengestrømsanalyse
Pengestrømsopgørelse
Indtægter fra staten
Øvrige indtægter
Indtægter i alt
Løn
Øvrige Variable omk. + kapacitets omkostninger
Udbetalinger fra driften
Forskydning i projekthåndtering
Forskydning i varelager
Forskydning i tilgodehavender
Forskydning i leverandør- og anden gæld
Forskydning i skyldig løn
Forskydning i feriepenge
Driftens likviditetsbidrag
Prioritetsrenter mv.
Finansielle ind- og udbetalinger
Anlægsinvesteringer
Afdrag stats- og bankgæld
Kapitalændring
Likviditetsforskydning
Likviditet primo
Likviditet ultimo
*Beløbet
er inklusiv tilskud til trivselsfremmende tiltag ydet 2019.
År 2020
55,030*
24,387
79,417
-56,968
-20,401
-77,369
-3,282
-0,030
-1,851
2,126
-0,487
1,279
-0,197
-0,191
-0,191
-0,954
-1,717
-2,671
-3,059
38,732
35,673
3.7 Bevillingsregnskab
Tabel 12: Bevillingsregnskab (§ 19.28.25)
Regnskab
2020
55,030
Videreførelse
Ultimo
0
Hovedkonto
Designskolen
Kolding
Navn
§19.28.25
Bevillingstype
Reservations-
bevilling
Mio.kr.
Udgifter
Bevilling
55,030*
Afvigelser
0
*Beløbet
er inklusiv tilskud til trivselsfremmende tiltag ydet 2019.
Designskolen Kolding havde i 2020 yderligere indtægter på i alt 24,387 mio.kr., jf. tabel 1
19
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360741_0020.png
Document key: 21d13b3a-fc30-ad8d-5d3f-42b7c6340b5d
4. Bilag til årsrapporten
Noter til resultatopgørelsen
Note 1: Statstilskud
Mio kr.
Uddannelsestilskud, heltidsuddannelse
Uddannelsestilskud, deltidsuddannelse/åben uddannelse
Tilskud til forskning og udvikling
Særlige tilskud
I alt
*Beløbet
er inklusiv tilskud til trivselsfremmende tiltag ydet 2019.
2020
30,008
0,000
24,600
0,422
55,030*
2019
30,403
0,000
19,000
0,000
49,403
Note 2: Øvrige tilskud
Mio kr.
Tilskud til forskning fra offentlige danske fonde
Tilskud til forskning fra private danske fonde
Tilskud til forskning fra EU
Andre tilskudsfinansierede aktiviteter
I alt
2020
0,986
6,196
3,642
8,325
19,149
2019
2,783
6,167
5,608
5,367
19,925
Note 3: Salg af varer og tjenesteydelser
Mio. Kr.
Deltagerbetaling, heltidsuddannelse
Deltagerbetaling, deltidsuddannelse/åben uddannelse
Kursusvirksomhed (uregulerede kurser)
Øvrigt salg af tjenesteydelser
Salg af varer (inkl. kantine)
I alt
2020
1,778
0,634
0,103
1,631
0,752
4,898
2019
2,188
0,760
0,143
1,301
1,002
5,394
Note 4: Andre indtægter
Mio kr.
Udlejning af lokaler og udstyr
Andre indtægter
I alt
2020
0,036
0,304
0,340
2019
0,054
0,374
0,428
20
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360741_0021.png
Document key: 21d13b3a-fc30-ad8d-5d3f-42b7c6340b5d
Note 5: Uddannelse
Mio kr.
Løn- og lønafhængige omkostninger
Afskrivninger
Øvrige omkostninger
I alt
2020
-24,588
-0,214
-6,988
-31,790
2019
-21,474
-0,218
-7,792
-29,484
Note 6: Forskning og udvikling
Mio kr.
Løn- og lønafhængige omkostninger
Øvrige omkostninger
I alt
2020
-21,022
-5,089
-26,111
2019
-19,248
-3,706
-22,954
Note 7: Formidling og vidensudvikling
Mio kr.
Løn- og lønafhængige omkostninger
Øvrige omkostninger
I alt
2020
-0,682
-1,500
-2,182
2019
-0,777
-1,827
-2,604
Note 8: Generelle fællesomkostninger*
Mio kr.
Løn- og lønafhængige omkostninger
Afskrivninger
Øvrige omkostninger
I alt
2020
-9,527
-0,012
-2,736
-12,275
2019
-11,138
-0,001
-2,588
-13,727
Note 9: Bygninger og bygningsdrift
Mio kr.
Løn- og lønafhængige omkostninger
Afskrivninger
Øvrige omkostninger
I alt
2020
-1,149
-2,041
-4,088
-7,278
2019
-1,238
-2,060
-2,759
-6,057
Note 10: Finansielle omkostninger
Mio kr.
Renteomkostninger og andre finansielle omkostninger
I alt
2020
-0,191
-0,191
2019
-0,208
-0,208
21
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360741_0022.png
Document key: 21d13b3a-fc30-ad8d-5d3f-42b7c6340b5d
Noter til balancen
Note 11: Materielle anlægsaktiver
Mio.kr.
Anskaffelsessum
1. januar 2020
Tilgang i årets løb
Anskaffelsessum
31. december 2020
Opskrivning
1. januar 2020
Opskrivning i årets løb
Opskrivning
31. december 2020
Akkumulerede af- og nedskrivninger
1. januar 2020
Årets af- og nedskrivninger
Akkumulerede af- og
nedskrivninger
31. december 2020
Bogført værdi
31. december 2020
104,709
0
104,709
1,562
0,884
2,446
0,116
0
0,116
0,76
0,07
0,83
0,469
0
0,469
107,616
0,954
108,57
-
-
-
-54,024
-2,033
-56,057
48,652
-
-0,975
-0,137
-1,112
1,334
-
-0,116
0
-0,116
-
-
-0,683
-0,077
-0,76
0,07
-
-0,358
-0,02
-0,378
0,091
Materielle
anlægsaktiviteter i alt
-
-56,156
-2,267
-58,423
50,147
2019
1,605
0,000
1,605
2019
4,320
4,320
22
Grunde, arealer og
bygninger
Produktionsanlæg
og maskiner
Transportmateriel
inkl. skibe
IT-udstyr
Kontant ejendomsværdi Ågade 10, 6000 Kolding
pr. 31.12.2020
35.500.000 kr.
Note 12: Tilgodehavender fra salg og ydelser
Mio kr.
Tilgodehavender fra salg af varer og ydelser
Reserveret til tab på tilgodehavender fra salg af varer og ydelser mv.
I alt
2020
2,879
-0,134
2,745
Note 13: Tilgodehavender fra igangværende tilskudsaktivitet
Mio kr.
Tilgodehavender fra igangværende tilskudsaktivitet
I alt
2020
10,228
10,228
Inventar
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360741_0023.png
Document key: 21d13b3a-fc30-ad8d-5d3f-42b7c6340b5d
Note 14: Andre tilgodehavender
Mio kr.
Moms Staten
Moms 4. kvartal SKAT
Tilgodehavende hos medarbejdere
Rejseforskud medarbejdere
Refusion af udgifter
I alt
2020
0,421
0,121
0,002
0,000
0,034
0,578
2019
0,123
0,000
0,008
-0,014
-0,066
0,051
Note 15: Periodeafgrænsningsposter
Mio kr.
Abonnementer 2021
Anders Andersens rengøring januar 2021
Sygdomsrefusion
I alt
2020
0,184
0,098
0,323
0,605
2019
0,029
0,076
0,316
0,421
Note 16: Værdipapirer
Mio kr.
Kapitalindskud Kantinen, Designskolen Kolding
I alt
2020
0,350
0,350
2019
0,350
0,350
Kantinen på Designskolen Kolding CVR 32607462 startede 01.01.2010, og der blev i den forbindelse ydet et indskud fra
skolen.
Note 17: Egenkapital
Mio.kr.
Egenkapital
Egenkapital pr.01.01.1997
Opskrivning
Saldo pr. 1. januar 2020
Årets bevægelse
Saldo pr. 31. december 2020
Gældsbreve
Saldo pr. 1. januar 2020
Årets bevægelse
Saldo pr. 31. december 2020
Værdiregulering af ikke konverterbare finansielle instrumenter
Saldo pr. 1. januar 2020
Årets bevægelse
Saldo pr. 31. december 2020
Overført resultat
Saldo pr. 1. januar 2020
Årets bevægelse
26,677
-0,410
26,553
0,124
23
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
29,494
0,000
29,494
29,494
0,000
29,494
1,591
1,591
2020
2019
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360741_0024.png
Document key: 21d13b3a-fc30-ad8d-5d3f-42b7c6340b5d
Saldo pr. 31. december 2020
Øvrige reguleringer
Saldo pr. 1. januar 2020
Årets bevægelse
Saldo pr. 31. december 2020
Egenkapital i alt
26,267
0,000
-1,047*
-1,047
56,305
26,677
0,000
0,000
0,000
57,762
*I henhold til udsendt brev af 18. november 2020 fra UFM er der sket en opregulering af feriepengeforpligtelsen primo 2020
vedrørende manglende pensionsbidrag i beregningen.
Note 18a.: Statsgæld
Afdragsfrihed
Afdragsfrihed
udløb
Fast/variabel
rente
Rente (pct)
Hovedstol
(mio.kr.)
Restgæld
(mio.kr.)
Lånetype
Ejendom
Lån nr.
1
1
Hypoteks-
lån, stat
Pantebrev,
stat
0,15%
Variabel 5
års
tilpasning
Fast
nej
26
7,8
År 2027
2
1
0,00%
ja
Uopsige-
ligt
4,7
4,7
Uopsige-
ligt
Note 18b.: Gæld til banker
Afdragsfrihed
Afdragsfrihed
udløb
Fast/variabel
rente
Hovedstol
(mio.kr.)
ISIN-kode
Restgæld
(mio.kr.)
Ejendom
Rente %
Låntype
Lån nr.
Valuta
3
1
Kontantlån,
bank
DK000
2027978
dkk
2,08%
fast
rentesats
nej
8
4,3
Note 19: Kortfristet del af langfristet gæld til stat, kommuner, banker og realkreditinstitutter
Mio kr.
Kortfristet del af langfristet statsgæld
Kortfristet del af langfristet bankgæld
I alt
2020
1,191
0,538
1,729
2019
1,200
0,527
1,727
Udløb
År
2028
24
Udløb
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360741_0025.png
Document key: 21d13b3a-fc30-ad8d-5d3f-42b7c6340b5d
Note 20: Forudbetalte bundne tilskud
Mio kr.
Modtagne tilskud vedr. tilskudsaktiviteter
Offentlige midler til KUV
Offentlige midler til Grøn omstilling
I alt
Modtagne tilskud vedr. tilskudsaktiviteter
2020
6,067
0,400
0,320
6,787
6,067
2019
4,161
0,000
0,000
4,161
4,161
Note 21: Øvrige periodeafgrænsningsposter
Mio kr.
Bevillingstilskud januar
Kontingent D2I
ATP 4. kvartal 2020
Udgift vedr. Bibliotek
El, vand og varme
Øvrige periodiserede beløb
DSR + Julebazar
I alt
2020
4,721
0,175
0,078
0,075
0,079
0,015
0,088
5,231
2019
4,701
0,000
0,077
0,075
0,208
0,480
0,133
5,674
Note 22: Anden kortfristet gæld
Mio kr.
Skyldig moms 4 kvartal 2020
Rejseforskud medarbejdere
Materialegebyrer Studerende
I alt
2020
0,000
0,099
0,452
0,551
2019
0,456
0,000
0,454
0,910
4.6 IT-omkostninger
IT-omkostninger
Mio.kr.
Interne personaleomkostninger til it
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
2020
-1,042
-1,669
-0,060
-0,077
-1,445
-4,293
2019
-1,005
-0,991
-0,276
-0,161
-0,773
-3,206
25
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360741_0026.png
Document key: 21d13b3a-fc30-ad8d-5d3f-42b7c6340b5d
4.7 Bestyrelsesvederlag
Lederløn, bestyrelse
Mio. kr.
Antal eksterne bestyrelsesmedlemmer
Udbetalt formandsvederlag
Samlet udbetalt vederlag til øvrige eksterne medlemmer
2020
5,6
0,102
0,115
2019
5,5
0,107
0,085
Særlige specifikationer
Note 23: Indtægter og omkostninger på virksomhedstyper
Almindelig virksomhed
Mio kr.
Indtægter
Omkostninger
Årets resultat
Tilskudsfinansieret forskningsvirksomhed
Mio kr.
Indtægter
Omkostninger
Årets resultat
Andre tilskudsfinansierede aktiviteter
Mio kr.
Indtægter
Omkostninger
Årets resultat
Indtægtsdækket virksomhed
Mio kr.
Indtægter
Omkostninger
Årets resultat
Akkumuleret resultat for IDV (egenkapital)
Tabel 15, Sammenfatning af elementer i prisfastsættelse
Mio kr.
Direkte omkostninger i alt
Indirekte omkostninger i alt
SUM
Indtægter i alt
2020
57,929
-58,518
-0,589
2019
59,392
-59,166
0,226
2018
53,800
-49,667
4,133
2017
50,459
-48,227
2,232
2020
16,133
-16,133
0,000
2019
12,233
-12,233
0,000
2018
12,961
-12,961
0,000
2017
12,029
-12,029
0,000
2020
4,820
-4,820
0,000
2019
3,054
-3,054
0,000
2018
5,913
-5,913
0,000
2017
7,800
-7,800
0,000
2020
0,535
-0,356
0,179
1,267
2019
0,479
-0,581
-0,102
1,088
2018
0,998
-0,745
0,253
1,190
2017
1,347
-1,193
-0,043
0,937
2020
-0,301
-0,055
-0,356
0,535
2019
-0,497
-0,084
-0,581
0,479
2018
-0,624
-0,121
-0,745
0,998
2017
-0,594
-0,599
-1,193
1,347
26
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360741_0027.png
Underskrifterne i dette dokument er juridisk bindende. Dokumentet er blevet underskrevet ved hjælp af IntraNote Signing.
Underskrivernes identitet er blevet registreret, og underskriverne står opført nedenfor.
Med min underskrift bekræfter jeg indhold og datoer i dette dokument
Lene Tanggaard
ID: ba0155cb-8c13-4908-1820-f09a24a68116
Dato: 2021-03-09 14:04 (UTC)
Morten Albæk
ID: c6b67937-bc72-813d-bc04-97d86ac71015
Dato: 2021-03-09 13:48 (UTC)
Merete Due Paarup
ID: d5a88033-9ab2-943f-4c43-e5a4dac4b38a
Dato: 2021-03-09 12:48 (UTC)
Rune Kirt
ID: 19783d71-d905-b8e3-205a-1f327f77a97d
Dato: 2021-03-09 12:42 (UTC)
Jonas Smedegaard Buus
ID: ccf63936-26d7-92b8-2eaa-ea0ccd3fb5fc
Dato: 2021-03-09 14:42 (UTC)
Karsten Uno Petersen
ID: 111b3022-bae2-0a22-1d8d-9d5051d47c8d
Dato: 2021-03-09 15:05 (UTC)
Dette dokument er blevet underskrevet ved hjælp af IntraNote Signing. Underskrifterne beviser, at dokumentet er blevet sikret og valideret
ved hjælp af den matematiske firkantværdi fra det oprindelige dokument. Dokumentet er blokeret for ændringer og tidsstemplet med et
certifikat fra en godkendt tredjepart. Alle kryptografiske underskriftsbeviser er vedhæftet denne PDF-fil i tilfælde af, at den skal valideres
på et senere tidspunkt.