Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del Bilag 104
Offentligt
2360737_0001.png
Document key: 0af4e098-95ab-5607-eb4e-88ee091a8b2e
ÅRSRAPPORT 2020
ARKITEKTSKOLEN AARHUS
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360737_0002.png
Document key: 0af4e098-95ab-5607-eb4e-88ee091a8b2e
INDHOLD
1.
1.1.
PÅTEGNING AF DET SAMLEDE REGNSKAB ...........................................................................3
PÅTEGNING........................................................................................................................................................................3
2.
2.1.
2.2.
2.2.1.
2.2.2.
2.3.
2.3.1.
2.3.2.
2.4.
2.4.1.
BERETNING ...................................................................................................................................4
PRÆSENTATION AF ARKITEKTSKOLEN AARHUS.............................................................................................................4
LEDELSESBERETNING........................................................................................................................................................5
ÅRETS FAGLIGE RESULTATER ...........................................................................................................................................5
ÅRETS ØKONOMISKE RESULTAT ....................................................................................................................................11
KERNEOPGAVER OG RESSOURCER .................................................................................................................................12
OPGAVER OG RESSOURCER: SKEMATISK OVERSIGT.....................................................................................................12
OPGAVER OG RESSOURCER: UDDYBENDE OPLYSNINGER ............................................................................................13
MÅLRAPPORTERING ........................................................................................................................................................14
ØKONOMISKE FORVENTNINGER.....................................................................................................................................16
3.
3.1.
3.2.
3.3.
3.4.
3.5.
3.6.
3.7.
REGNSKAB ..................................................................................................................................18
ANVENDT REGNSKABSPRAKSIS.....................................................................................................................................18
RESULTATOPGØRELSE.....................................................................................................................................................18
BALANCE..........................................................................................................................................................................20
EGENKAPITALFORKLARING .............................................................................................................................................22
LIKVIDITET OG LÅNERAMME ..........................................................................................................................................23
OPFØLGNING PÅ LØNSUMSLOFT....................................................................................................................................23
BEVILLINGSREGNSKABET................................................................................................................................................23
4.
4.1.
4.2.
4.3.
4.4.
4.5.
fer
BILAG............................................................................................................................................24
NOTER TIL RESULTATOPGØRELSE OG BALANCE............................................................................................................24
INDTÆGTSDÆKKET VIRKSOMHED.................................................................................................................................26
TILSKUDSFINANSIRET VIRKSOMHED .............................................................................................................................27
IT-OMKOSTNINGER .........................................................................................................................................................27
SUPPLERENDE BILAG.......................................................................................................................................................28
Arkitektskolen Aarhus I Nørreport 20 | 8000 Aarhus C I +45 8936 0000 I
[email protected] | www.aarch.dk
2
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360737_0003.png
Document key: 0af4e098-95ab-5607-eb4e-88ee091a8b2e
1. Påtegning af det samlede regnskab
Årsrapporten omfatter den hovedkonto på finansloven, som Arkitektskolen Aarhus, CVR nummer 27 12 07 17 er
ansvarlig for: 19.28.07 Arkitektskolen Aarhus, herunder de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå
Rigsrevisionen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2020.
1.1. Påtegning
Det tilkendegives hermed:
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige fejlinformationer eller udeladelser,
herunder at målopstillingen og målrapporteringen i årsrapporten er fyldestgørende,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen er i overensstemmelse med meddelte
bevillinger, love og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og sædvanlig praksis
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig forvaltning af de midler og ved
driften af de institutioner, der er omfattet af årsrapporten.
Rektor Torben Nielsen
Arkitektskolen Aarhus
Bestyrelsen for Arkitektskolen Aarhus:
Departementschef Hanne Meldgaard
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Carsten With Thygesen, formand
Andreas Lykke-Olesen
Signe Kongebro, næstformand
Karen Olesen
Søren Nielsen
Mads Blenker
Helle Borup Friberg
Thor Hedegaard Nielsen Bested
Agnes Krokene Jarmund
3
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360737_0004.png
Document key: 0af4e098-95ab-5607-eb4e-88ee091a8b2e
2. Beretning
2.1. Præsentation af Arkitektskolen Aarhus
Arkitektskolen Aarhus er en statslig institution under Uddannelses- og Forskningsministeriet.
I henhold til Lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner har Arkitektskolen Aarhus som højere
uddannelsesinstitution til opgave på kunstnerisk og videnskabeligt grundlag at give uddannelse i arkitektur indtil
det højeste niveau samt at udøve kunstnerisk udviklingsvirksomhed og på videnskabeligt grundlag at drive
forskning inden for arkitektur. Arkitektskolen skal endvidere bidrage til at udbrede kendskabet til arbejdsmetoder
og resultater inden for uddannelse og forskning.
Arkitektskolens mission er på denne baggrund at:
tilbyde akademiske, professionsorienterede bachelor- og kandidatuddannelser på højeste niveau i arkitektur,
samt ph.d.-uddannelser inden for arkitektfaglige felter,
tilbyde professionsorienteret efter- og videreuddannelse inden for arkitekturfaglige felter til og med
masterniveau og
udføre forskning og kunstnerisk udviklingsarbejde på højeste niveau med sigte på kontinuerligt at kvalificere
uddannelsen, fagets udøvelse, arkitekturens tværfaglige integration og offentlighedens arkitekturforståelse
Arkitektskolens vision er ”Engaging through Architecture” med et stærkt fokus på skolens relation til det
omgivende samfund og som aktiv i faglige og tværfaglige netværk lokalt, nationalt og globalt. Arkitektskolens
uddannelse og forskning er anerkendt for den kunstneriske og holistiske tilgang til opgaven og evnen til at
arbejde rumligt og visuelt. Den kritiske og eksperimenterende metode skubber arkitektfaget fremad og bidrager
til udviklingen af arkitekturen og arkitektfaget.
Arkitektskolens arbejde med den strategiske rammekontrakt har betydet en præcisering af skolens ambition til
2021.
Arkitektskolen Aarhus skal med NEW AARCH være en eliteinstitution for arkitekturudvikling med klart fokus på
stærke praksisrelationer og eksterne samarbejder samt en skole, som er i førertrøjen inden for digital dannelse
og fabrikation.
4
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Document key: 0af4e098-95ab-5607-eb4e-88ee091a8b2e
2.2. Ledelsesberetning
Som det fremgår nedenfor vurderes arkitektskolens faglige resultater for 2020 samlet set som tilfredsstillende
med igangsætning af en række aktiviteter som led i arbejdet mod at nå de strategiske mål i den strategiske
rammekontrakt. Arkitektskolen realiserede i 2020 et underskud på 3,4 mio. kr. mod et budgetteret underskud på 1
mio. kr. Afvigelsen kan henføres til et forudgående godkendt merforbrug på 3,0 mio. kr. af Uddannelses- og
Forskningsministeriet til planlagte omkostninger relateret til arkitektskolens nye bygning NEW AARCH. Det
økonomiske resultat vurderes på den baggrund samlet set som tilfredsstillende.
2.2.1.ÅRETS FAGLIGE RESULTATER
Neden for præsenteres et udsnit af arkitektskolens væsentligste faglige resultater i 2020.
COVID-19
I 2020 har Arkitektskolen Aarhus som resten af samfundet været påvirket af COVID-19 nedlukningen, som både
har haft konsekvenser for skolens forskning og uddannelse. De studerende på arkitektskolen er fysisk meget til
stede på skolen og alle studerende har en plads på en af skolens tegnesale, hvor der gennemføres 1-1 vejledning
af de studerende. Det er også af stor betydning for de studerendes projekter og for skolens forskere, at der er
adgang til skolens forskellige værkstedsfaciliteter. Heldigvis formåede både undervisere og studerende under
nedlukningen på fornem vis at tilpasse undervisningen til et online-format, som der generelt set har været
udtrykt stor tilfredshed med. Der har dog i 2020 vist sig at være en større spredning i karaktererne blandt de
studerende, som formentlig er et udtryk for, at ikke alle studerende trives lige godt under en nedlukning.
Arkitektskolen har derfor også taget imod ministeriets bevilling til en opfølgende indsats overfor de studerende,
som er frafaldstruede og har prioriteret at give fysisk adgang efter ansøgning til et begrænset antal studerende,
som har været særligt udsatte i nedlukningsperioden. Herudover har de forskere, som indgår i eksterne
forskningsprojekter, været prioriteret i forhold til at få adgang til værkstederne, så projekterne så vidt muligt har
kunnet fortsætte.
NEW AARCH
Det nærmer sig indflytningen i den nye arkitektskole NEW AARCH på godsbanearealerne i Aarhus, og 2020 har
derfor været et travlt år på byggepladsen. De sidste store betonstøbninger blev afsluttet henover foråret med et
arbejde i meget høj håndværksmæssig kvalitet. Omkring sommer var bygningen lukket med alle
vinduespartierne og tag. Henover efteråret har der været meget aktivitet med installationsfagene og slutteligt
apteringen. Lige inden jul var bygningen så tør, at træarbejderne gik i gang. Det har været en stor glæde at se, at
tidsplanen følges på trods af COVID-19.
Arkitektskolen har en række egne lejerleverancer, hvor skolen selv er bygherre og hvor tid, økonomi og risiko
påhviler Arkitektskolen Aarhus. I dette regi har skolen udbudt et stort 3-etagestræmøbel, som udgør det
kommende bibliotek og entreret med en dygtig entreprenør. Dette arbejde skrider godt frem, og kvalitet, tid og
økonomi er meget tilfredsstillende. Det samme gælder AV- aptering i auditorie og seminarrum. Begge projekter
er støttet af Den A. P. Møllerske Støttefond. Arkitektskolen har endvidere efter forudgående godkendelse fra
Uddannelses- og Forskningsministeriet haft mulighed for at fremrykke flere lejerleverancer fra 2021 til 2020.
5
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Document key: 0af4e098-95ab-5607-eb4e-88ee091a8b2e
Arkitektskolen har desuden gennemført en række udbud og tilbudsforløb, så alle aftaler er på plads for de øvrige
lejerleverancer herunder flytningen, adgangskontrolsystemer, netværk og ny kantineleverandør (da der ikke er et
produktionskøkken på den nye skole og skolen derfor er afhængig af produktion andet steds).
COVID-19 har desværre haft en betydning for de aktiviteter, som arkitektskolen gerne selv ville stå for på
byggepladsen. Der er eksempelvis en stor interesse for byggepladsbesøg. Alle ansatte har tidligt i foråret og i
sensommeren haft mulighed for at komme på besøg, men det har været nødvendigt at aflyse nogle af besøgene
for de studerende. Et af de besøg, som heldigvis lykkedes at gennemføre, var rundvisningerne for alle de nye 1.
årsstuderende som en del af RUS-dagen. Den nye skole bliver i høj grad en del af deres kommende hverdag i en
stor del af uddannelsen. Mange eksterne besøg må også flyttes, til vi kan samles igen.
I september afholdt arkitektskolen et halvdagsseminar for alle ansatte, hvor visioner for åbningsåret og værdier
for den fælles arbejdskultur blev drøftet, når alle ansatte og studerende flytter sammen på én adresse.
Efterfølgende er seminaret fulgt op med et call og udvælgelse af en række faglige projekter, som skal være med
til at give en fælles faglig housewarming. Ligeledes har en arbejdsgruppe bearbejdet input fra seminaret til et
oplæg til det fælles værdigrundlag. Henover året er der også udarbejdet en kommunikationsstrategi, der skal
markere skolens flytning til Exners Plads.
På denne baggrund er arkitektskolen godt rustet til det sidste halve år på Nørreport og ser frem mod
indflytningen til sommeren 2021.
LINKED
Arkitektskolen Aarhus modtog med Finansloven for 2020 en særbevilling til etablering af Laboratorium for
Innovation og Kreativitet Danmark (LINKED). Først efter sommeren 2020 blev den nationale styregruppe etableret
og fra august blev en projektleder tilknyttet projektet på Arkitektskolen Aarhus efter aflevering af sin ph.d.-
afhandling. I løbet af efteråret har projektlederen primært haft fokus på at etablere et samarbejde på tværs af de
andre kunstneriske skoler herunder udvikling af en fælles strategi og en overordnet plan for det samlede projekt.
Der har også i første omgang været fokus på at lave en kortlægning af relevante samarbejdspartnere og en
undersøgelse af de nærliggende innovationsmiljøer. Som et pilotprojekt er en af skolens dimittender koblet til et
12 ugers forløb på Aarhus Universitets innovationscenter, The Kitchen, med henblik på at udvikle egen
virksomhed inden for feltet bæredygtige typehuse. I forløbet er tilknyttet en arkitektfaglig mentor.
Efter- og videreuddannelsesaktiviteter
På Finansloven for 2020 modtog Arkitektskolen Aarhus en særbevilling til efter- og videreuddannelsesaktiviteter.
Bevillingen er blevet brugt til at finansiere to kurser for skolens dimittender. Det ene kursusforløb blev afviklet
med succes online i december 2020 og havde fokus på byplanlægning og karrieremuligheder inden for
kommunerne, hvor der er jobåbninger for arkitekter. Det andet kursus havde også fokus på at opkvalificere
dimittenderne til arbejdsmarkedet gennem styrkede kompetencer inden for det digitale redskab Revit, som typisk
anvendes i branchen. Bevillingen blev brugt til at reducere deltagerbetalingen på de to nye kurser nævnt
ovenfor.
FORSKNING
Som alt andet har forskningsaktiviteterne i 2020 også været voldsomt påvirket af COVID19-nedlukningerne.
Konferencer, forskningsophold, opstart af forskningsnetværk samt gennemførelse af forskningsprojekter baseret
på dialog og site visits måtte udskydes eller opgives. I foråret måtte meget forskning desuden vige for arbejdet
med at omlægge undervisningen til digitale formater.
6
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360737_0007.png
Document key: 0af4e098-95ab-5607-eb4e-88ee091a8b2e
Årets forskningsdag med temaet ”Kunstnerisk forskning” blev gennemført i august i en hybrid version med 50
fysisk tilstedeværende deltagere og yderligere ca. 20 online deltagere. Dagen viste, at der var store variationer i
forståelsen af den kunstneriske tilgang til forskningen, og et behov for en mere metodisk funderet diskussion,
som vil fortsætte i 2021.
Arkitektskolen har i 2020 deltaget i Klimafolkemødet i Middelfart. En tilbagevendende begivenhed vi forventer at
bruge som springbræt for formidling af grøn forskning de kommende år.
Endelig har Forskningsudvalget diskuteret udformningen af en ny samlet fem-årig forskningsstrategi for skolen,
som forventes publiceret i første kvartal 2021.
Forskningsbevillinger
Arkitektskolen har i 2020, bl.a. som resultat af øget bevågenhed omkring igangværende projekter inden for
klimatilpasning og biodiversitet, opnået en stor bevilling fra Realdania til projektet ”Danske byers tilpasning til
Havvandsstigning – nye løsningsrum” sammen med Københavns Universitet og Danmarks Tekniske Universitet.
Arkitektskolen har herudover i et samarbejde med Nationalmuseet modtaget en bevilling fra Realdania og
Landsbyggefonden til projektet ”Fleksible Fællesskaber”. Skolen har ligeledes modtaget en bevilling fra
Danmarks Frie Forskningsfond til et forskningsnetværk om velfærdsbyens repræsentation. I efteråret 2020
startede et EU Erasmus+ projekt i samarbejde med 5 andre europæiske forsknings- og uddannelsesinstitutioner
om udviklingen af et fælles europæisk curriculum om bæredygtighed i arkitektur. Projektet fortsætter det
kommende år.
Forskningsbibliometri
2018
Forskningsbibliometri i alt
Videnskabelige monografier og antologier
Videnskabelige konference- og tidsskriftsartikler
Videnskabelige konferencebidrag og –abstracts (i proceedings)
samt bidrag til antologier
Ph.d.-afhandlinger
4
0
4
67
11
10
42
2019
107
42
8
57
2020
55
7
15
29
BÆREDYGTIGT DESIGN OG ARKITEKTUR
Arkitektskolen har valgt at udmønte særbevillingen på Finansloven for 2020 til forsknings- og
udviklingsaktiviteter inden for bæredygtig arkitektur, der kan understøtte den grønne omstilling, til i alt fem
pilotprojekter, som er udvalgt efter en bred ansøgningsrunde på skolen. De fem forskningsprojekter har opnået
en bevilling på baggrund af kriterier som, at projekterne har bæredygtighed som kerne, at de har potentiale for
en samfundsmæssig impact og har eksterne samarbejdsrelationer. Derudover har skolen valgt at støtte og
igangsætte to kunstneriske udviklingsprojekter med en betydelig grøn profil. De således i alt syv projekter er
følgende:
1. The Missing Link – Når vandene mødes i byen
Projektet har til formål at udvikle metoder, der gør det muligt at arbejde bæredygtigt og klimatilpasset, når
byudvikling, landskab og vand bindes sammen på tværs af planniveauer. Det bygger på eksisterende forskning,
men handler om afprøvning i praksis med Fredericia kommune. I 2020 er det lykkes at udvikle en betaversion af
7
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Document key: 0af4e098-95ab-5607-eb4e-88ee091a8b2e
et visuelt planlægningsværktøj og flere kommuner har vist interesse i at deltage i et større projekt. Projektet er
bl.a. blevet præsenteret i en film (LINK), i en paneldebat på klimafolkemødet, på Dansk Vand og Spildevands
(DANVA) efterårskonference og på et Scalgo webseminar for kommuner, forsyninger og tegnestuer. Projektet
vurderes at have et stort fremtidigt potentiale.
2. Danmarks potentielle ressourcer for bæredygtig fremstilling og brug af materialer
Gennem et eksperimentelt byggeri på Hjerl Hede har projektet til formål at undersøge mulighederne for en mere
effektiv udnyttelse af lokale, minimalt forarbejdede ressourcer, ved hjælp af nutidig teknologi. Projektet er et
materialeeksperimenterende forskningsforløb, knyttet til et undervisningsforløb for kandidatstuderende. Det
fysiske byggeri ventes færdigt i 2021 i form af en fårelade, som skal revitalisere og implementere gamle
byggeteknikker inden for den gældende lovgivning. Et afsluttende seminar ventes gennemført i foråret 2021.
3. Testbyggeri med irregulært træ
Projektet går i sin kerne ud på at undersøge muligheder for en bedre udnyttelse af skovbrugets og træbranchens
restprodukter. Projektet skal gennem et mindre testbyggeri på Hjerl Hede demonstrere, hvordan irregulære
træstammer, som normalt kasseres, ved hjælp af 3D scanning og en digital, robotbaseret bearbejdning, kan
anvendes i bygningskonstruktioner.
Der er blevet udført to prototyper af testbyggeriet, og 25 testsamlinger, udarbejdet i samarbejde med AU
Ingeniørvidenskab, som ligger klar til at blive testet. Den endelige konstruktion, der vil indgå i den permanente
del af Hjerl Hedes udstilling om håndværk og byggeri, er planlagt til opførelse i foråret 2021. Erfaringerne med
fabrikation og materialer indgår i en ny forskningsansøgning, som pt er under udarbejdelse i samarbejde med
AU Ingeniørvidenskab. Projektet vurderes at have et stort fremtidigt potentiale.
4. The Sustainable Exchange; Bridging Academia and Stakeholders from Practice
Projektet skal gennem samarbejder med praksis udfordre den almindelige arkitekturpraksis og udvikle metoder
til en mere bæredygtig designproces. Projektet, der har et holistisk fokus på byggeriets værdikæde og
samarbejdsrelationer, skal opsamle og bearbejde viden om samarbejder om grøn arkitektur. I 2020 har projektet
været vært for en debat på Klimafolkemødet, hvor der også blev vist en udstilling og en film om projektet. En
hjemmeside med et interaktivt diagram over samarbejdsforbindelser og typer blev åbnet i december 2020.
Projektets resultater vil danne baggrund for fremtidige forskningsprojekter omhandlende byggeriets
samarbejdsrelationer, stofkredsløb og cirkulær økonomi.
5. Danish architecture beyond 2020: responding to the climate emergency
Projektets målsætning er at analysere og evaluere en række aktuelle byggerier i forhold til deres klimaaftryk. Det
er en videreudvikling af et eksisterende forskningsprojekt om nordisk bæredygtig arkitektur. I 2020 er 100
nordiske cases blevet mappet og vurderet og indgået i en udstilling på Klimafolkemødet. Fem casestudier, der
illustrerer fem tilgange til bæredygtighed, er desuden blevet gennemført. Studierne danner udgangspunkt for et
ugelangt webinar i vinteren 2021, der samler førende danske ’grønne’ forskere og arkitekter. En online platform
for projektet blev åbnet i december 2020. Projektet vurderes at have et stort fremtidigt potentiale.
6. Recovered Plastic for New Architectural Building Components and applications (KUV project med grøn profil)
Projektet er et eksperimentelt udviklingsprojekt, der undersøger muligheder for at genanvende og upcycle
plastikaffald til brug i byggeindustrien. Der har været udført to eksperimenter, hvor hhv. raffineret og vilkårligt
indsamlet plastikaffald, gennem skånsom opvarmning, er smeltet om til facadekomponenter. En udstilling af de
foreløbige resultater har været afholdt på skolen og en ny udstilling er under planlægning til afholdelse i foråret
2021. En ny testserie med integration af lysfølsomme solceller til energihøst, er under planlægning med eksterne
samarbejdspartnere. Desuden er der skabt samarbejde med Aarhus og Middelfart kommuner, om mulige
8
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360737_0009.png
Document key: 0af4e098-95ab-5607-eb4e-88ee091a8b2e
testbyggerier hvor bygningselementer skabt af plastikaffald skal indgå. Projektet vurderes at have et stort
fremtidigt potentiale i relation til det aktuelle politiske fokus på vores udfordringer med plastikaffald.
7. Landskabslaboratorium 2.0 (KUV project med grøn profil)
Projektet undersøger igennem artbestemmelser og konkrete fysiske indgreb muligheder for at øge
biodiversiteten i byerne. Gennem et konkret projekt i Aarhus, der bl.a. skal udvikle et metodisk greb på tværs af
tre typiske fortætningszoner fra landskab til tæt by, testes en række mulige scenarier for øgning af
biodiversiteten i mere eller mindre bytætte miljøer. Projektets videre forløb skal desuden se på muligheder for
skovrejsning omkring Aarhus og i og omkring udkants landsbyer, der kæmper med fraflytning. Projektet
vurderes at have et stort fremtidigt potentiale i relation til det aktuelle politiske fokus på biodiversitet.
Fælles for de syv projekter er, at COVID-19 nedlukningen ændrede betingelserne for de planlagte aktiviteter i
2020, hvorfor projekternes milepæle har måttet omtænkes. Fysiske seminarer er omlagt til webinarer, møder til
online møder, studiebesøg o. lign. måtte opgives, værkstedsforsøg blev udskudt og udstillinger blev erstattet af
online portaler. Alle projekter er dog næsten fuldført i deres reviderede form. Den endelige opsamling, herunder
de afsluttende webinarer og udstillinger, gennemføres med forsinkelse i foråret 2021. De ekstra midler til
forskning inden for grøn omstilling, afsat i Finansloven 2021, vil til dels blive brugt på at styrke de syv
igangværende pilotprojekter, således at de sikres det bedst mulige afsæt for fremtidige forskningssamarbejder
inden for den grønne omstilling.
Ph.d.-skolen
I 2020 er to ph.d.-studerende blevet indskrevet ved ph.d.-skolen på Arkitektskolen Aarhus, som også omfatter
ph.d.-studerende fra Designskolen Kolding. Begge projekter er erhvervsph.d.-projekter støttet af
Innovationsfonden. Ph.d.-projekterne spænder vidt. Det ene arbejder med transformation af arbejderkvarterer
med særligt fokus på ikke at miste den stedsspecifikke kulturarv. Projektet behandler på denne baggrund den
blandede by. Det andet projekt arbejder med bæredygtig tektonik i forhold til holdbarhed, materialer og
bygningskultur i reversibel arkitektur. Sidstnævnte ph.d-stipendium er bevilget under Innovationsfondens
særpulje for Cirkulært Byggeri.
2018
Inkl.
DSKD
Ph.d.-volumen
Indskrivninger
Heraf udenlandske
indskrivninger
Tildelte grader
5
4
3
0
4
4
22
4
1
16
3
1
AAA
2019
Inkl.
DSKD
25
8
3
20
6
3
AAA
2020
Inkl.
DSKD
29
11
2
14
2
0
AAA
UDDANNELSE
Didaktisk laboratorium
I 2020 har arkitektskolens nyetablerede didaktiske laboratorium spillet en central rolle for den fælles didaktiske
udvikling af skolens undervisning. Særligt i forbindelse med COVID-19 nedlukningen har laboratoriet stået for en
opsamling af erfaringer med den digitalt understøttet læring og har herudover været medvirkende til at udvikle
videotutorials til inspiration for skolens undervisere. Det didaktiske laboratorium har gennem fælles online
aktiviteter understøttet en bred erfaringsudveksling på tværs af skolens forskellige undervisningsmiljøer.
Studerendes trivsel
9
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360737_0010.png
Document key: 0af4e098-95ab-5607-eb4e-88ee091a8b2e
De studerendes trivsel har også i 2020 været i fokus på arkitektskolen som opfølgning på en
studiemiljøundersøgelse fra 2018. Fra efterårssemesteret 2019 blev der eksempelvis etableret en mentorordning
for de nye første årsstuderende. I 2020 blev denne mentorordning evalueret og evalueringen viste, at de
studerende var meget tilfredse med den nye ordning, som har været med til både at skabe en rigtig god
introduktion til den særlige undervisningsform på arkitektskolen og ordningen har samtidig etableret en ramme
for de studerendes kendskab til hinanden på tværs af studieenhederne. I efteråret 2020 modtog arkitektskolen
både en rapport fra Studenterrådgivningen på baggrund af en workshop om studiemiljøet med studerende og
undervisere og en rapport fra en motivationsforsker, som på baggrund af egne observationer og dialog med en
gruppe af studerende, har peget på udfordringer med nogle af rammerne for undervisningen i forhold til de
studerendes trivsel på skolen. Rapporterne skal nu behandles i et nyligt etableret Trivselsråd under skolens
studienævn.
Erhvervskandidatuddannelse
Arkitektskolen Aarhus fik i 2019 mulighed for at udbyde arkitektuddannelsen som en
erhvervskandidatuddannelse. Det er arkitektskolens erfaring, at en tæt kontakt til erhvervslivet giver skolens
dimittender et rigtig godt grundlag for at etablere et netværk, som er helt essentielt i forbindelse med
jobsøgning. Den udbudte erhvervskandidatuddannelse har et særligt fokus på kulturarv og byplanlægning, som
er centrale kundskaber for eksempelvis en ansættelse i kommunerne. I første omgang blev fire studerende
optaget på uddannelsen og i 2020 er endnu tre optaget. Det er arkitektskolens vurdering, at arbejdsmarkedet
endnu ikke kender til ordningen, og at der derfor er behov for en styrket kommunikationsindsats.
2.2.2.Årets økonomiske resultat
Tabel 1 Økonomiske hoved- og nøgletal
1
1
Kilde: SKS, SLS, NS, Budget
10
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360737_0011.png
Document key: 0af4e098-95ab-5607-eb4e-88ee091a8b2e
mio. kr., løbende priser
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal og KPI’er
Lånerammen
Træk på lånerammen (FF4)
Udnyttelsesgrad af lånerammen
Bevillingsandel
Compliance indkøbsaftaler
Personaleoplysninger
2
Antal årsværk
Årsværkspris
Lønsumsloft
Lønforbrug under lønsumsloft
Bygningsoplysninger
Samlet bygningsareal (brutto-m
2
)
Regnskab
2019
-117,5
125,3
7,8
7,8
7,9
Regnskab
2000
-135,0
138,4
3,4
3,4
3,4
Budget
2021
-140,3
143,7
3,3
3,3
3,5
0,8
11,3
50,9
0,9
27,9
3,4
21,1
47,5
0,6
24,4
3,5
12,0
44,1
0,5
24,0
7,0
0,8
11,5%
84,1%
68%
17,0
3,4
20,0%
78,8
84%
15,0
3,0
20,0%
77,4%
130,4
543
69,8
65,4
128,7
546
74,9
66,2
129,0
553
74,8
67,0
16.522
16.522
De ordinære driftsindtægter steg med 17,5 mio. kr. fra 117,5 mio. kr. i 2019 til 135,0 mio. kr. i 2020.
Indtægtsstigningen skyldes primært et AP Møller finansieret indretningsprojekt på den nye arkitektskole, der
udløste indtægter på 17,2 mio. i 2020.
De ordinære driftsomkostninger steg med 13,0 mio. kr. fra 125,3 mio. kr. i 2019 til 138,4 i 2020. Stigningen
skyldes primært AP Møller projektet, der udløste omkostninger på 17,2 mio. kr. i 2020. Ud over de eksternt
finansierede aktiviteter har arkitektskolen efter godkendelse ved UFM, afholdt en række omkostninger til NEW
AARCH byggeriet finansieret af finanslovsbevillingen. I 2020 er flere udviklingsprojekter relateret til New Aarch,
der blev påbegyndt i 2018, desuden blevet videreført. Samlet er der således afholdt NEW AARCH relaterede
omkostninger på knap 10 mio. kr. i 2020 (mod 12 mio. kr. i 2019).
2
De budgetterede personaleoplysninger for 2021 er skønsmæssigt fastsat.
11
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360737_0012.png
Document key: 0af4e098-95ab-5607-eb4e-88ee091a8b2e
Arkitektskolen kom ud af 2020 med et underskud på 3,4 mio. kr. mod budgetteret 1,0 mio. kr., svarende til en
negativ afvigelse på 2,4 mio. kr. Den negative afvigelse er begrundet i en forudgående godkendelse af
merforbrug på 3,0 mio. kr. af Uddannelses- og Forskningsministeriet til planlagte NEW AARCH investeringer,
som det har været muligt at afholde i 2020 i stedet for i ibrugtagningsåret 2021. I 2021 budgetteres der igen med
et underskud på 3,5 mio. kr. begrundet i flytning samt færdiggørelse og ibrugtagning af NEW AARCH.
Tabel 2 Virksomhedens hovedkonti
3
mio. kr.
Drift
Udgifter
Indtægter
Balance
Bevilling
(FL + TB)
117,6
-11,2
138,4
-28,6
45,3
Regnskab
Overført overskud
ultimo
2.3. Kerneopgaver og ressourcer
2.3.1.Opgaver og ressourcer: Skematisk oversigt
Tabel 3.1 Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
4
Mio. kr.
Hjælpefunktioner samt generel
ledelse og administration
Færdiguddannede
Forskning og udvikling
Total
-47,4
-25,1
-106,4
-3,2
-6,4
-28,6
44,6
32,5
138,4
-6,0
1,0
3,4
Bevilling
(FL + TB)
-33,9
Øvrige
indtægter
-18,9
Omkostninge
r
61,2
Andel af
årets resultat
8,4
Omkostningerne til virksomhedsopgaven ’Hjælpefunktioner samt generel ledelse og administration’ på i alt 61,2
mio. kr. er sammensat af følgende omkostninger:
Bygningsdrift og leje
Generel ledelse og administration
Tilskudsfinansierede aktiviteter (95 pct.) - New
Aarch mediatek
Kommunikation, it, bibliotek og trykkeri (40 pct.)
Andre fællesomkostninger (30 pct.)
23,3 mio.
11,7 mio.
18,1 mio.
4,2 mio.
3,9 mio.
Omkostningerne til virksomhedsopgaven ’Færdiguddannede’ på i alt 44,6 mio. kr. er sammensat af følgende
omkostninger:
Uddannelse på bachelor, kandidat og PhD-
niveau
Tilskudsfinansierede aktiviteter (5 pct.)
35,9 mio.
1,0 mio.
3
4
Kilde: SKS
Kilde: SKS, Formålsfordelt regnskab
12
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360737_0013.png
Document key: 0af4e098-95ab-5607-eb4e-88ee091a8b2e
Kommunikation, it, bibliotek og trykkeri (30 pct.)
Andre fællesomkostninger (30 pct.)
3,8 mio.
3,9 mio.
Omkostningerne til virksomhedsopgaven ’Forskning og udvikling’ på i alt 32,5 mio. kr. er sammensat af følgende
omkostninger:
Forskning finansieret af finanslovsmidler
Tilskudsfinansieret forskning
Kommunikation, it, bibliotek og trykkeri (30 pct.)
Andre fællesomkostninger (40 pct.)
17,7 mio.
5,8 mio.
3,8 mio.
5,2 mio.
Anm. Der kan på decimalen være afrundingsdifferencer.
2.3.2.Opgaver og ressourcer: Uddybende oplysninger
Tabel 3.2: Centrale nøgletal for uddannelsen
2018
Bestand (1)
Studerende i alt
-heraf på bacheloruddannelsen
-heraf på kandidatuddannelsen
Finansårsstuderende FÅS (2)
Aktive finanslovsårsstuderende i alt
Betalingsstuderende (indgår ikke i finansårsstuderende)
Aktivitetsmål for aktive finansårsstuderende i alt
Afvigelse finanslovsårsstuderende i forhold til aktivitetsmål
Ansøgere (3)
Ansøgere til bacheloruddannelsen i alt
Ansøgere til kandidatuddannelsen i alt
-heraf eksterne ansøgere til kandidatuddannelsen (ansøgere
med en bachelor fra andre uddannelsesinstitutioner eller fra
AAA uden retskrav)
Optag
Optagne på bacheloruddannelsen pr. 1. oktober
Optagne på kandidatuddannelsen pr. 1. oktober
-heraf eksterne optagne
Færdiguddannede
Færdiguddannede bachelorer
Færdiguddannede kandidater
Efter- og videreuddannelse (årsstuderende (4))
Åben uddannelse - videregående uddannelser i alt
-heraf masteruddannelse
Noter
2019
689
358
331
591
15
595
4
695
456
311
2020
684
348
336
565
15
568
3
718
354
264
722
385
337
597
23
616
19
864
462
328
122
142
16
122
135
8,5
8,5
110
120
9
124
109
8,5
8,5
111
130
19
100
124
8,5
8,5
13
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Document key: 0af4e098-95ab-5607-eb4e-88ee091a8b2e
1. Bestand defineres som antal studerende indskrevet på institutionen pr. 30. september.
2. Finansårsstuderende (FÅS) defineres som gennemsnittet af antallet af aktive studerende (ekskl. studerende uden for
normeret studietid, på orlov, på ophold i udlandet og betalingsstuderende) opgjort pr. 1. oktober i de to studieår, der dækker
finanslovsåret.
3. Ansøgere omfatter interne og eksterne ansøgere.
4. En årsstuderende svarer til en studerende, der har betalt for uddannelsesaktivitet med et omfang af 60 ECTS-point, der
svarer til 1 års heltidsstudier.
2.4. Målrapportering
Strategisk mål 1 - De studerende skal opnå et højt læringsudbytte
Arkitektskolens fælles strategiske kvalitetsudvikling skal understøtte, at de studerende opnår et højt
læringsudbytte.
Arkitektskolen Aarhus vil i perioden intensivt arbejde på at fastholde de studerendes vurdering af et højt
læringsudbytte og gennem en fælles strategisk kvalitetsudvikling blandt skolens ansatte sætte fokus på
yderligere kvalitetsudvikling af uddannelsens indhold, tilrettelæggelse af undervisningen og undervisernes
didaktiske kompetencer.
Institutionens vurdering af det strategiske mål
Det er arkitektskolens vurdering, at der i 2020 er gennemført flere aktiviteter, som har stor betydning for den
fælles strategiske kvalitetsudvikling af undervisningen på skolen. I særdeleshed har det nyetablerede didaktiske
laboratorium formået at spille en central rolle for den fælles kvalitetsudvikling blandt andet gennem afholdes af
en række arrangementer for alle skolens undervisere.
Der har i 2020 været tilknyttet 10 personer til didaktiske laboratorium med forskellige didaktiske projekter, hvilket
er en lille stigning set i forhold til 2019, hvor der var fem undervisere tilknyttet med konkrete projekter. Et af
projekterne omhandler eksempelvis tegnebordsundervisningen og den dialogbaserede undervisningen, som er
helt centralt for arkitektskolen. Fra studieåret 2021/2022 er der planer om, at alle skolens studieadjunkter og
studielektorer får tildelt 20 % af deres tid som udviklingstid til didaktiske projekter. I de seneste studieplaner fra
studieenhederne har der igen været en betydelig andel af studieenhedernes studieplaner, som baserer sig på
forskningen i skolens forskningslaboratorier. De studerendes vurdering af kvaliteten af undervisningen er steget i
2020 set i forhold til de to foregående år, så der nu gennemsnitligt er 79 %, som vurderer, at underviserne har
kommunikeret stoffet og undervist forløbene på bedst mulig vis. Andelen af studerende, som vurderer, at det
overordnede forløb har bidraget til, at de som studerende har kunnet opfylde de fastsatte læringsmål på bedst
mulig vis, er faldet lidt til 70 % fra 75 % i 2019.
Strategisk mål 2 - Dimittender med tydelige og relevante kompetencer
Stærke praksisrelationer og eksterne samarbejder skal bidrage til, at arkitektskolens dimittender opnår tydelige
og relevante kompetencer, som understøtter samfundets behov.
Arkitektskolen vil derfor sætte fokus på de studerendes og dimittendernes netværksdannelse og bevidsthed om
egne kompetencer samt styrke skolens dialog om uddannelsens indhold med praksis.
14
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Document key: 0af4e098-95ab-5607-eb4e-88ee091a8b2e
Institutionens vurdering af det strategiske mål
Det er arkitektskolens vurdering, at der i 2020 er igangsat en række aktiviteter, som skal være med til at øge de
studerendes og dimittendernes bevidsthed om egne kompetencer i forhold til arbejdsmarkedets behov. Den
digitale karriereplatform, som blev introduceret kort før 2020, er i løbet af året blevet udbygget og udviklet, så
eksempelvis en karriere som byplanlægger og mulighederne i en offentlig ansættelse er blevet styrket. Den nye
praktikaftale blev for første gang anvendt i 2020 og har som et vigtigt element at styrke de studerendes
bevidsthed om udvikling af egne kompetencer under praktikopholdet.
Arkitektskolen kan konstatere, at dimittendernes ledighed efter 1�½ år er faldet fra 11,4 % for dimittender fra 2016
til 9,5 % for 2018-dimittenderne, hvilket imidlertid er en mindre stigning set i forhold til sidste år. Samtidig er
skolen opmærksom på, at dimittendledigheden efter 6 måneder er steget, hvilket kan hænge sammen de usikre
fremtidsudsigter i branchen blandt andet som følge af COVID-19.
Strategisk mål 3 - Forskning af høj kvalitet, som kan bidrage til udviklingen af branchen
Stærke praksisrelationer og eksterne samarbejder skal sikre, at skolens forskning af høj kvalitet bidrager til
udvikling af branchen.
Det voksende samfundsmæssige behov for forskningsbaseret viden inden for arkitektbranchen samt gensidig
vidensdeling skal understøttes bedre. Derfor etablerer arkitektskolen bedre rammer for skolens dialog med
branchen i form af flere forskellige samarbejdsformater og styrker forskningsindsatsen rettet mod praksis.
Institutionens vurdering af det strategiske mål
Det er arkitektskolens vurdering, at de begrænsede rammer pga. corona-nedlukningen har resulteret i, at det i
2020 ikke er lykkes helt at gennemføre de planlagte eksterne forskningssamarbejder som planlagt. En del af de
planlagte fysiske aktiviteter er i stedet blevet omlagt til online aktiviteter og gennemføres typisk med forsinkelser.
I 2020 har en række udvalgte forskningsprojekter inden for den grønne omstilling været prioritet gennem
særbevillingen fra Finansloven i 2020. Arkitektskolen har valgt, at disse projekter skulle gennemføres i et
samarbejde med praksis. Det er formodentlig en af årsagerne til, at der i 2020 har været en kraftig stigning i
antallet af forskere og ph.d.-ér på skolen, som gennemfører sine projekter i et eksternt samarbejde. I 2019 indgik
50 % af skolens forskere/ ph.d.’er i eksterne forskningssamarbejder og i 2020 er der tale om hele 83 %. Til
gengæld har omfanget af den eksternt finansierede forskning været faldende fra omkring 11 mio. kr. i 2019 til
knap 5 mio. kr. i 2020, hvilket vurderes at være et resultat af COVID-19 restriktionerne.
15
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360737_0016.png
Document key: 0af4e098-95ab-5607-eb4e-88ee091a8b2e
Strategisk mål 4 - Styrkede kompetencer til understøttelse af branchens digitale transformation
Digitalt dannede studerende og forskning inden for digital fabrikation skal understøtte den igangværende
transformation af branchen.
Arkitektskolen vil derfor nå målet gennem viden om digital fabrikation og design samt kritisk refleksion over
anvendelsen af digitale redskaber. Arkitektskolen vil herudover styrke de videnskabelige medarbejderes og de
studerendes digitale kompetencer og forskningsindsatsen inden for det digitale område.
Institutionens vurdering af det strategiske mål
Det er arkitektskolens vurdering, at de studerendes digitale kompetencer er blevet styrket i 2020. Særligt det
digitale curriculum har sikret, at der i de studerendes projekter er integreret brug af digitale redskaber.
Undervisernes viden og kompetencer inden for digitaliseringsområdet er ligeledes blevet styrket betydeligt ikke
mindst på grund af COVID-19 og nødvendigheden af digital undervisning.
Arkitektskolen har i 2020 øget andelen forskere med digitale forskningsprojekter en anelse, så der nu næsten er
en tredjedel af forskerne, som arbejder med digital fabrikation. Arkitektskolen har valgt i 2020 at tilslutte sig den
landsdækkende studiemiljøundersøgelse, hvorfor skolen ikke gennemfører sin egen studiemiljøundersøgelse og
derfor ikke længere kan følge udviklingen i indikatoren om de studerendes egen vurdering af, om de føler sig
tilstrækkeligt kvalificeret til at arbejde digitalt. Til gengæld gennemføres i 2021 endnu en aftagerundersøgelse,
hvori aftagerne bliver spurgt til dimittendernes digitale kompetencer.
2.4.1.Økonomiske forventninger
For at opnå skolens faglige mål i 2021 er der afsat udviklingsmidler på godt 9 mio. kr. i budgettet til strategiske
tiltag inden for områderne: akkreditering, bæredygtighed, trivsel, LINKED og NEW AARCH. Dertil kommer godt 7
mio. kr. til nyansættelser og forlængelser af videnskabeligt personale. AAA budgetterer med et underskud i 2021
på 3,5 mio. kr. efter forudgående godkendelse af UFM til planlagte investeringer ifm. skolens forventede
indflytning i NEW AARCH i 2021.
Tabel 5 Virksomhedens hovedkonti
5
mio. kr.
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Regnskab
2020
-135,0
138,4
3,4
Grundbudget
2021
-140,4
143,8
3,5
5
Kilde: SKS, Budget
16
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360737_0017.png
Document key: 0af4e098-95ab-5607-eb4e-88ee091a8b2e
3. Regnskab
3.1. Anvendt regnskabspraksis
Arkitektskolen Aarhus’ regnskabspraksis følger bekendtgørelsen om statens regnskabsvæsen, retningslinjerne i
Finansministeriets Budgetvejledning og Økonomisk Administrative Vejledning samt Økonomistyrelsens
regnskabsregler og principper for omkostningsregnskaber og bevillinger. Årsrapporten for 2020 er opstillet efter
Økonomistyrelsens regnskabsprincipper og vejledning for statslige institutioner.
I 2020 er regnskabspraksis for værdiansættelse af feriepengeforpligtelsen ændret, således at det
arbejdsgivebetalte pensionsbidrag og tjenestemandspensionsbidrag til § 36 Pensionsvæsenet nu medtages i
beregning af skyldig løn under ferie. Den anvendte regnskabspraksis er ændret som følge af aktstykke 291
(Folketingsår 2019/2020). Ændringen i værdiansættelse af feriepengeforpligtelsen er registreret som en
primokorrektion på balancen og har medført, at feriepengeforpligtelsen er opreguleret med 1,1 mio. kr.
3.2. Resultatopgørelse
Tabel 6 Resultatopgørelse
6
mio. kr., løbende priser
Regnskab
2019
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenester
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer og tjenester
Salg af varer og tjenester i alt
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Resultatopgørelsen fortsættes.
-5,3
-0,3
-5,6
-13,1
-0,0
-117,5
-3,4
-0,2
-3,6
-24,8
-0,1
135,0
-3,6
-0,2
-3,9
-31,2
-0,1
-140,3
-98,8
-106,4
-105,2
Regnskab
2020
Budget
2021
6
Kilde: SKS
17
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360737_0018.png
Document key: 0af4e098-95ab-5607-eb4e-88ee091a8b2e
Resultatopgørelsen fortsat.
mio. kr., løbende priser
Regnskab
2019
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Andre ordinære driftsomkostninger
Internt statsligt køb af varer og tjenester
Regnskab
2020
Budget
2021
0,0
0,0
0,0
13,9
13,9
14,6
14,8
17,3
17,3
64,8
9,2
-2,5
0,9
72,4
0,5
38,5
1,4
125,3
63,4
8,9
-2,2
0,8
71,0
0,7
50,5
1,3
138,4
67,5
9,7
-1,3
1,0
76,9
1,5
48,0
1,9
143,8
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
7,8
3,4
3,4
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
-0,0
0,0
7,8
-0,0
0,0
3,4
-0,0
0,0
3,4
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
-0,0
0,1
7,9
-0,0
0,1
3,4
-0,0
0,1
3,5
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
Anm. Der kan på decimalen være afrundingsdifferencer.
-0,0
0,0
7,9
-0,0
0,0
3,4
-0,0
0,0
3,5
18
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360737_0019.png
Document key: 0af4e098-95ab-5607-eb4e-88ee091a8b2e
Tabel 7 Resultatdisponering af årets resultat
7
mio. kr., løbende priser
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
Regnskab
2019
0,0
0,0
-7,9
Regnskab
2020
0,0
0,0
-3,4
Budget
2021
0,0
0,0
-3,5
3.3. Balance
Tabel 8 Balancen
8
Aktiver
mio. kr.
Regnska Regnska
b
2019
Anlægsaktiver
Immaterielle anlægsaktiver
(Note 1)
Passiver
mio. kr.
Regnska Regnska
b
2019
b
2020
b
2020
Egenkapital
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Reguleret egenkapital
(startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald af årets resultat
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
0,0
0,0
0,0
0,0
48,7
50,9
0,0
0,0
0,0
0,0
45,3
47,5
2,2
2,2
Færdiggjorte
udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner,
patenter, licenser m.v.
Udviklingsprojekter under
opførelse
Immaterielle anlægsaktiver
Immaterielle anlæg i alt
Balancen fortsættes.
7
8
Kilde: SKS
Kilde: SKS
19
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360737_0020.png
Document key: 0af4e098-95ab-5607-eb4e-88ee091a8b2e
Balancen fortsat.
Aktiver
mio. kr.
Materielle anlægsaktiver
(Note 2)
Regnska Regnska
b
2019
b
2020
Passiver
mio. kr.
Hensatte forpligtelser
(Note 3)
Regnska Regnska
b
2019
0,5
b
2020
1,5
Grunde, arealer og bygninger
Transportmateriel
Prod. anlæg og maskiner
Inventar og IT-udstyr
Materielle anlæg i alt
0,0
0,2
0,0
0,6
0,8
0,0
0,3
0,2
3,0
3,4
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Finansielle anlæg i alt
2,2
2,2
2,2
2,2
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Prioritetsgæld
Anden langfristet gæld
0,9
0,0
0,0
0,9
0,6
0,0
0,0
0,6
Anlægsaktiver i alt
3,1
5,6
Langfristet gæld i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdning
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
70,9
-5,0
65,8
77,1
65,8
-18,6
47,2
68,3
0,0
10,7
0,6
0,0
0,0
20,9
0,2
0,0
Kortfristede gældsposter
Leverandører
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Reserveret bevilling
Igangv. arb. for fr. regning
Periodeafgrænsningsposter
Skyldig indefrosne
feriepenge
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
27,9
28,8
24,3
24,9
12,4
1,3
8,6
0,0
5,4
0,2
0,0
7,9
1,2
2,9
0,0
6,3
0,2
5,7
Aktiver i alt
Notehenvisninger i kapitel 4:
80,2
73,9
Passiver i alt
80,2
73,9
Note 1 Immaterielle anlægsaktiver, Note 2 Materielle anlægsaktiver, Note 3 Hensatte forpligtelser.
20
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360737_0021.png
Document key: 0af4e098-95ab-5607-eb4e-88ee091a8b2e
3.4. Egenkapitalforklaring
Tabel 9 Egenkapitalforklaring
9
mio. kr., løbende priser
Regnskab
2019
Egenkapital primo
58,8
Regnskab
2020
50,9
Reguleret egenkapital primo
+ Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+ Ændringer i opskrivninger
Opskrivninger ultimo
Reserveret egenkapital primo
+ Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+ Primoregulering/flytning mellem bogføringskredse
+ Regulering af det overførte overskud
+ Overført fra årets resultat
- Bortfald af årets resultat
- Udbytte til staten
+ Overførsel af reserveret bevilling
Overført overskud ultimo
2,2
0,0
2,2
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
56,6
0,0
0,0
-7,9
0,0
0,0
0,0
48,7
2,2
0,0
2,2
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
48,7
0,0
0,0
-3,4
0,0
0,0
0,0
45,3
Egenkapital ultimo
50,9
47,5
9
Kilde: SKS
21
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360737_0022.png
Document key: 0af4e098-95ab-5607-eb4e-88ee091a8b2e
3.5. likviditet og låneramme
Tabel 10 Udnyttelse af låneramme
10
mio. kr.
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver, undtagen
donationer
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
17,0
20,0
Regnskab
2020
3,4
3.6. Opfølgning på lønsumsloft
Tabel 11 Opfølgning på lønsumsloft
11
Hovedkonto 19.28.07, mio. kr.
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindreforbrug)
Akkumuleret opsparing ultimo forrige år
Akkumuleret opsparing ultimo indeværende år
Regnskab
2020
74,8
74,9
66,2
8,7
56,4
65,0
3.7. Bevillingsregnskabet
Tabel 12 Bevillingsregnskabet
12
Hovedko Navn
nto
19.28.07
Arkitektskolen
Aarhus
Bevillingst
ype
Drifts-
Bevilling
Udgifter
Indtægter
Balance
117,6
-11,2
mio. kr.
Bevilling
Regnska Afvigelse Viderefør
b
138,4
-28,6
-20,8
17,4
-45,3
else
ultimo
10
11
12
Kilde: SKS
Kilde: SKS
Kilde: SKS
22
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360737_0023.png
Document key: 0af4e098-95ab-5607-eb4e-88ee091a8b2e
4. Bilag
4.1. Noter til resultatopgørelse og balance
Note 1 Immaterielle aktiver
Tabel 13
mio. kr.
Færdiggjorte
jekter
Kostpris 1.1.2020
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Årets tilgang
Årets afgang
Kostpris pr. 31.12.2020 (før afskrivninger)
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger 31.12.2020
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2020
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
Afskrivningsperiode/år
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
5
Erhvervede
patenter,
licenser mv.
0,1
0,0
0,0
0,0
0,1
0,1
0,0
0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
3
0,1
0,0
0,0
0,0
0,1
0,1
0,0
0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
I alt
udviklingspro koncessioner,
mio. kr.
Kostpris 1.1.2020
Årets tilgang
Årets nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2020
Udviklingsprojekter
under udførelse
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
23
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360737_0024.png
Document key: 0af4e098-95ab-5607-eb4e-88ee091a8b2e
Note 2 Materielle anlægsaktiver
Tabel 14
mio. kr.
Bygning Transpor
er og
installati
oner
Kostpris 1.1.2020
Primokorrektioner og flytning
ml. bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris 31.12.2020
(før afskrivning)
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og
nedskrivninger 31.12.2020
Regnskabsmæssig værdi
31.12.2020
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
Afskrivningsperiode/år
1,0
0,0
0,0
0,0
1,0
-1,0
0,0
-1,0
0,0
0,0
0,0
0,0
10-50
0,8
0,0
0,2
-0,2
0,8
-0,5
0,0
-0,5
0,3
0,1
0,0
0,1
5-8
tmateriel
Produkti
onsanlæ
g og
maskiner
0,6
0,0
0,2
0,0
0,7
-0,6
0,0
-0,6
0,2
0,0
0,0
0,0
5-20
1,2
0,0
2,9
0,0
4,1
-1,3
0,0
-1,3
2,8
-0,5
0,0
-0,5
3-5
0,3
0,0
0,1
0,0
0,4
-0,2
0,0
-0,2
0,2
-0,1
0,0
-0,1
3-5
3,9
0,0
3,3
-0,2
6,9
-3,5
0,0
-3,5
3,4
-0,5
0,0
-0,5
IT-udstyr
Inventar
I alt
mio. kr.
Igangværende
arbejder for egen
regning
Primo saldo pr. 1.1.2020
Årets tilgang
Årets nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2020
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
24
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360737_0025.png
Document key: 0af4e098-95ab-5607-eb4e-88ee091a8b2e
Note 3
Hensatte forpligtelser
mio. kr.
Fratrædelsesgodtgørelser
Kaløgade Uafskrevet restbeløb ombygning ved fraflytning
Kaløgade Forventet genopretning ved fraflytning
NP15-17 Forventet genopretning ved fraflytning
Hensatte forpligtelser pr. 31.12.2020
Hensatte
forpligtelser
0,7
0,3
0,3
0,2
1,5
4.2. Indtægtsdækket Virksomhed
Tabel 15 Sammenfatning af elementer i prisfastsættelse
1.000 kr.
Institutionens direkte omkostninger i alt
Institutionens indirekte omkostninger i alt
Øvrige indregnede omkostninger
Sum
Indtægter i alt
Tabel 16 Oversigt over akkumuleret resultat for indtægtsdækket virksomhed
13
1.000 kr.
Efteruddannelseskurser
Konsulentydelser
Resultat i alt
Akkumuleret resultat
2017
0
-77
-77
222
2018
0
81
81
304
2019
0
0
0
304
2020
0
0
0
304
2020
0
0
0
0
0
13
Kilde: Projektoversigt og Finansrapport
25
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360737_0026.png
Document key: 0af4e098-95ab-5607-eb4e-88ee091a8b2e
4.3. Tilskudsfinansiret virksomhed
Tabel 19A Tilskudsfinansierede forskningsaktiviteter (UK95/DR3)
14
1.000 kr.
Overført
overskud
Årets
tilskud
Årets
udgifter
Årets
resultat
Overskud
til
videreførel
se
Statslige fonds- og programmidler
Øvrige tilskudsgivere
I alt
0
0
0
-2.302
-3.480
-5.782
2.302
3.480
5.782
0
0
0
0
0
0
Tabel 19B Andre tilskudsfinansierede aktiviteter (UK97/DR4)
15
1.000 kr.
Overført
overskud
Årets
tilskud
Årets
udgifter
Årets
resultat
Overskud
til
videreførel
se
Statslige fonds- og programmidler
Øvrige tilskudsgivere
I alt
0
0
0
-905
-18.157
-19.062
905
18.157
19.062
0
0
0
0
0
0
4.4. It-omkostninger
It-omkostninger
16
1.000 kr.
Interne personaleomkostninger til it
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
It-udviklingsomkostninger ekskl. af- og nedskrivninger
Af- og nedskrivning af it-anlæg
It-udviklingsomkostninger i alt
Udgifter til it-varer til forbrug
It-omkostninger i alt
1.387
3.661
2.596
5.195
327
508
2019
1.056
791
100
2020
1.100
842
149
14
15
16
Kilde: Projektoversigt og Finansrapport
Kilde: Projektoversigt og Finansrapport
Kilde: SKS og Finansrapport
26
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360737_0027.png
Document key: 0af4e098-95ab-5607-eb4e-88ee091a8b2e
4.5. Supplerende bilag
Bestyrelsesvederlag
2020
Antal eksterne bestyrelsesmedlemmer
Udbetalt formandsvederlag
Samlet udbetalt vederlag til øvrige eksterne medlemmer
5
144.597 kr.
202.437 kr.
2019
5
147.389 kr.
206.240 kr.
27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360737_0028.png
Underskrifterne i dette dokument er juridisk bindende. Dokumentet er blevet underskrevet ved hjælp af IntraNote Signing.
Underskrivernes identitet er blevet registreret, og underskriverne står opført nedenfor.
Med min underskrift bekræfter jeg indhold og datoer i dette dokument
Karen Olesen
På vegne af: Arkitektskolen Aarhus
ID: 56c02280-f8d1-f0fc-c166-e6fe500b5e91
Dato: 2021-03-04 20:45 (UTC)
Mads Blenker
På vegne af: Arkitektskolen Aarhus
ID: 38cb13d6-58e6-aa91-313e-d666d19e73f1
Dato: 2021-03-05 08:46 (UTC)
Torben Nielsen
På vegne af: Arkitektskolen Aarhus
ID: 1c2ad9cb-b4c0-f613-6df7-c1c97d9eecfe
Dato: 2021-03-07 11:01 (UTC)
Signe Kongebro
ID: a428f400-159e-bad7-7dd0-de25d3cfe71d
Dato: 2021-03-06 11:42 (UTC)
Søren Nielsen
ID: 9441066d-cb87-1490-a5e9-61cd810fd0e0
Dato: 2021-03-04 15:43 (UTC)
Helle Borup Friberg
ID: 8cb84ecb-b538-b1f2-1336-c5bc3e073a1c
Dato: 2021-03-08 21:21 (UTC)
Carsten With Thygesen
Dato: 2021-03-04 16:42 (UTC)
ID: 27f10945-8f4c-e45f-ee29-2bf1ec879d97
Thor Hedegaard Nielsen Bested
ID: 62e8c5e7-56c7-ffdb-8022-0d44da3b6e70
Dato: 2021-03-09 09:00 (UTC)
Agnes Krokene Jarmund
ID: b0c17b5b-e325-088f-86a9-e07e7d516b5c
Dato: 2021-03-07 16:15 (UTC)
Andreas Lykke-Olesen
ID: a4033be5-0022-8780-8cc0-6f51eb836511
Dato: 2021-03-04 21:36 (UTC)
Dette dokument er blevet underskrevet ved hjælp af IntraNote Signing. Underskrifterne beviser, at dokumentet er blevet sikret og valideret
ved hjælp af den matematiske firkantværdi fra det oprindelige dokument. Dokumentet er blokeret for ændringer og tidsstemplet med et
certifikat fra en godkendt tredjepart. Alle kryptografiske underskriftsbeviser er vedhæftet denne PDF-fil i tilfælde af, at den skal valideres
på et senere tidspunkt.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360737_0029.png
Underskrifterne i dette dokument er juridisk bindende. Dokumentet er blevet underskrevet ved hjælp af IntraNote Signing.
Underskrivernes identitet er blevet registreret, og underskriverne står opført nedenfor.
Med min underskrift bekræfter jeg indhold og datoer i dette dokument
Dette dokument er blevet underskrevet ved hjælp af IntraNote Signing. Underskrifterne beviser, at dokumentet er blevet sikret og valideret
ved hjælp af den matematiske firkantværdi fra det oprindelige dokument. Dokumentet er blokeret for ændringer og tidsstemplet med et
certifikat fra en godkendt tredjepart. Alle kryptografiske underskriftsbeviser er vedhæftet denne PDF-fil i tilfælde af, at den skal valideres
på et senere tidspunkt.