Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del Bilag 104
Offentligt
2360734_0001.png
Finansielt
regnskab
2020
Uddannelses- og
Forskningsministeriets
Departement
Marts 2021
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Finansielt regnskab 2020
Udgivet af
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel.: 3392 9700
[email protected]
www.ufm.dk
Publikationen kan hentes på ufm.dk/publikationer
ISBN (elektronisk publikation): 978-87-93807-42-6
Uddannelses- og Forskningsministeriet
2
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Finansielt regnskab 2020
Indhold
1. Påtegning af det samlede regnskab
2. Beretning
2.1 Præsentation af virksomheden
2.2 Ledelsesberetning
2.3 Årets faglige resultater
2.4 Hovedkonti - Virksomhedens drift og administrerede ordninger
2.4.1 Kerneopgaver og ressourcer
2.5 Målrapportering
2.6 Forventninger til det kommende år
5
6
6
7
8
11
11
12
12
3. Regnskab
3.1 Anvendt regnskabspraksis
3.2 Resultatopgørelse
3.3 Resultatdisponering
3.4 Balancen
3.5 Egenkapitalforklaring
3.5.1 Tilbageførte hensættelser
3.6 Likviditet og låneramme
3.7 Opfølgning på lønsumsloft
3.8 Bevillingsregnskab
13
13
15
16
17
18
18
19
19
20
4. Bilag
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
4.2 Materielle anlægsaktiver
4.3 Ekstraordinære poster
4.4 Hensættelser
4.5 Værdipapirer
4.6 Indtægtsdækket virksomhed
4.7 Gebyrfinansieret virksomhed
4.8 Tilskudsfinansierede aktiviteter
4.9 Forelagte investeringer
22
22
23
23
23
24
24
24
24
24
Uddannelses- og Forskningsministeriet
3
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Finansielt regnskab 2020
4.10 It omkostninger
4.11 Supplerende bilag
24
25
Uddannelses- og Forskningsministeriet
4
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360734_0005.png
Finansielt regnskab 2020
1. Påtegning af det
samlede regnskab
Det finansielle regnskab er aflagt i overensstemmelse med Bekendtgørelse nr. 116 om
statens regnskabsvæsen af 27. februar 2018. Påtegningen er i overensstemmelse med
regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 4.
Det finansielle regnskab omfatter
Det finansielle regnskab omfatter den hovedkonto på finansloven, som Uddannelses-
og Forskningsministeriets departement, CVR 1680 5408 er ansvarlig for:
§ 19.11.01. Departementet, herunder de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå
Rigsrevisionen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2020.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
at det finansielle regnskab er rigtigt, det vil sige, at det finansielle regnskab ikke
indeholder væsentlige fejlinformationer eller udeladelser, herunder at målopstil-
lingen og målrapporteringen i det finansielle regnskab er fyldestgørende,
2.
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overens-
stemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med indgå-
ede aftaler og sædvanlig praksis, og
3.
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig
forvaltning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet af det
finansielle regnskab.
København, den 19. marts 2021
København, den 19. marts 2021
Hanne Meldgaard
Departementschef
Jonas Zielke Schaarup
Direktør
Uddannelses- og Forskningsministeriet
5
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Finansielt regnskab 2020
2. Beretning
2.1 Præsentation af virksomheden
Uddannelses- og Forskningsministeriets departement omfatter hovedkonto § 19.11.01.
Departementet. Der aflægges et finansielt regnskab for 2020 i henhold til Økonomisty-
relsens vejledning om årsrapport for statslige institutioner af november 2020.
Departementet har under CVR virksomhed 1680 5408 nedenstående hovedkonti til-
knyttet:
§ 19.11.01. Departementet (Driftsbevilling)
§ 19.11.11. Reserve til nye initiativer (Reservationsbevilling)
§ 19.11.70 Reserver til dekommissionering af nukleare anlæg (Reservationsbevilling)
§ 19.11.78. Budgetreguleringer vedr. delloft for udgiftsoverførsler (Anden bevilling)
§.19.11.79. Reserver og budgetregulering (Reservationsbevilling)
Dette finansielle regnskab for 2020 vedrører § 19.11.01. Departementet.
Mission
Uddannelses-
og Forskningsministeriets arbejder ud fra missionen ”Vi skaber funda-
mentet for viden og velstand.”
Visionen er at skabe høj vækst og ny viden gennem fremragende uddannelse og forsk-
ning.
På finansloven for 2020 er departementets opgaver opsummeret på følgende måde:
”Departementets
hovedformål er at give uddannelses- og forskningsministeren og re-
geringen det bedst mulige beslutningsgrundlag for at kunne udføre en fremadrettet og
visionær politik inden for forskning, innovation, videregående uddannelser og SU, for at
Danmark kan fastholde og udbygge velfærdssamfundet.
Departementet skal sikre overblik og har ansvaret for, at ministeriets arbejdsopgaver er
prioriteret og fokuseret på ministerens udmeldinger og regeringens politik. Endvidere
skal departementet styre den samlede opgaveportefølje samt etablere en kvalitetskon-
trol af ministeriets opgaver, så koordination er sikret, og fejl og forsinkelse minimeres.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
6
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360734_0007.png
Finansielt regnskab 2020
Herudover koordinerer departementet ministeriets internationale aktiviteter, finans-
lovsprocessen, lovprogrammet og har endelig ansvaret for ministeriets koncernfælles
udvikling.”
2.2 Ledelsesberetning
De økonomiske nøgletal for departementet var ved udgangen af 2020 følgende:
Tabel 1: Departementet - Økonomiske hoved- og nøgletal.
Hovedtal (mio.kr.)
Resultatopgørelse:
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinære drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Regnskab
2019
-147,5
146,9
-0,6
2,1
2,2
Regnskab
2020
-147,6
136,9
-10,7
-9,0
-9,0
Budget
2021
-124,5
120,9
-3,6
-1,5
-1,4
Balance:
Anlægsaktiver i alt (mat. + imm.)
Omsætningsaktiver
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
0,8
21,5
47,9
0,9
27,8
1,2
23,3
56,9
0,6
25,6
0,6
5,0
62,4
0,6
16,0
Finansielle nøgletal:
Udnyttelsesgrad af lånerammen
(pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Udvalgte KPI’er:
Negativ udsvingsrate
Overskudsgrad (pct)
Lånerammen
Træk på lånerammen (FF4)
29,4
-1,5
3,4
0,8
35,1
6,1
3,4
1,2
38,6
1,1
3,4
0,6
24,6
99,7
36,0
99,9
18,0
99,5
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris (Gns. hele kr.)
Lønomkostningsandel
Lønsumsloft
155,2
626.898
0,7
103,1
144,2
606.940
0,6
107,9
149,0
615.000
0,7
113,0
Kilde: Statens Koncern System. De finansielle nøgletal negativ udsvingsrate og overskudsgraden er udregnet med ud-
gangspunkt i vejledningen ”Knæk en statslig årsrapport”. Tabellen indeholder afrundede tal på decimalniveau.
Departementets økonomiske resultat var i 2020 et overskud på 9,0 mio. kr. Det økono-
miske resultat er bedre end forventet. Den hovedsagelige forklaring på årets resultatet
er, at den økonomiske aktivitet har været mindre end forventet som følge af corona-
pandemien.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
7
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Finansielt regnskab 2020
Årsresultatet fremkommer ved ordinære driftsindtægter på 147,6 mio. kr., ordinære
driftsomkostninger på 136,9 mio. kr. samt øvrige mindre indtægter og omkostninger.
Indtægterne består hovedsageligt af bevilling på 147,4 mio. kr. Omkostningerne består
primært af personaleomkostninger på 87,5 mio. kr. og ordinære driftsomkostninger på
49,4 mio. kr., hvoraf 0,4 mio. kr. er afskrivninger.
Der er ved indgangen til 2021 indrapporteret et grundbudget med et resultat for året på
1,4 mio. kr.
2.3 Årets faglige resultater
COVID-19
Situationen omkring COVID-19-pandemien har fyldt meget det seneste år. Regeringen
gennemførte i marts 2020 en nedlukning af de videregående uddannelsesinstitutioner.
Under nedlukningen tog uddannelses- og forskningsministeren blandt andet
som led i
den generelle håndtering af konsekvenserne af nedlukningen
initiativ til at nedsætte
en task-force til at håndtere udfordringer med studerende i praktik, ligesom der blev
skabt ekstraordinære SU-lånemuligheder og fribeløbet for studerende, der arbejdede i
COVID-19 beredskabet, blev forhøjet. I april 2020 indgik regeringen og alle Folketingets
partier en aftale om særlig støtte til sårbare og udsatte grupper i forbindelse med CO-
VID-19. I alt 5 mio. kr. blev bevilliget til en række initiativer målrettet sårbare og udsatte
studerende, herunder 3 mio. kr. til Studenterrådgivningen. Uddannelses- og Forsknings-
ministeriet bevilligede endvidere i maj 2020 1 mio. kr. til at samle op på erfaringerne
med onlineundervisning på de videregående uddannelser under COVID-19.
I juni 2020 blev regeringen og alle Folketingets partier enige om at prioritere i alt 210
mio. kr. til at øge optaget på de videregående uddannelser. Heraf blev der bevilliget 165
mio. kr. i et COVID-særtilskud til at oprette 4.500 ekstra pladser i 2020 og 2021, 35 mio.
kr. til særlige indsatser for at skabe flere studiepladser på velfærdsuddannelser uden for
de store byer samt 10 mio. kr. til en ekstraordinær COVID-19-vejledningsindsats.
Der blev i november 2020 afholdt et topmøde om unges trivsel under COVID-19. Med
hjælp fra omkring 80 interessenter, organisationer, eksperter og unge bidrog mødet med
forslag til nye aktiviteter og tiltag, som kan forbedre unges trivsel under pandemien.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
8
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Finansielt regnskab 2020
I foråret blev der med opbakning fra Folketingets partier ekstraordinært afsat 150,3
mio. kr. til forskning og innovation, som skulle bidrage til diagnosticering, inddæmning og
behandling af Covid-19. Af midlerne tildelte Uddannelses- og Forskningsministeren i
fællesskab med sundhedsministeren
og baggrund af en faglig relevansvurdering fra
sundhedsmyndighederne
i alt 88 mio. kr. direkte til 19 forskningsprojekter. De reste-
rende 62 mio. kr. blev tildelt til udmøntning via fast track forløb i Danmarks Frie Forsk-
ningsfond og Danmarks Innovationsfond. Alle midlerne er udmøntet i 2020.
Øvrige emner
Der blev i januar 2020 afsat i alt 45 millioner kr. til at styrke digitale kompetencer blandt
underviserne på de videregående uddannelser gennem ni nye projekter.
Et bredt flertal i Folketinget vedtog i februar 2020 at ophæve loven om begrænsningen
af dobbeltuddannelse, bedre kendt som uddannelsesloftet, med virkning fra sommerop-
taget 2020.
I juni 2020 igangsatte uddannelses- og forskningsministeren et ambitiøst evaluerings-
program af pædagoguddannelsen, der skal understøtte, at der også fremover uddannes
dygtige pædagoger.
Uddannelses- og Forskningsministeriet offentliggjorde i september 2020 en omfat-
tende evaluering af optagelsessystemet til de videregående uddannelser. I rapporten
undersøges i hvilket omfang, det nuværende optagelsessystem understøtter, at det er
kvalificerede og motiverede ansøgere, der søger og bliver optaget på landets videregå-
ende uddannelser. Evalueringen viste blandt andet, at betydningen af karaktergennem-
snit i optagelsessystemet er steget.
En ekspertgruppe afleverede i oktober en rapport om fordele og ulemper ved modeller
for en ændret karakterskala. Ekspertgruppen belyser fordele og ulemper ved forskellige
modeller, der bl.a. skal forsøge at imødekomme de identificerede udfordringer ved 7-
trins-skalaen.
I november 2020 igangsatte uddannelses- og forskningsministeren et udviklingsarbejde
for læreruddannelsen. Samtidig nedlagde regeringen i august 2020 'Kommission om
fremtidens læreruddannelse', som blev nedsat af den tidligere VLAK-regering i marts
2019.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
9
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Finansielt regnskab 2020
Regeringen nedsatte i oktober 2020 et nyt partnerskab under ledelse af beskæftigel-
sesministeren og uddannelses- og forskningsministeren, der skal hjælpe dimittender
med hurtigere at finde fodfæste på arbejdsmarkedet.
Der blev i december 2020 bevilliget 50 mio. kr. til velfærdsuddannelser uden for de store
byer, som blev fordelt ligeligt mellem de seks professionshøjskoler, der udbyder vel-
færdsuddannelser.
Regeringen lancerede i september 2020 Danmarks første grønne forskningsstrategi
”Fremtidens grønne løsninger –
Strategi for investeringer i grøn forskning, teknologi og
innovation”. Strategien skal sætte en klar retning for den danske indsats og lede til ud-
viklingen af nye teknologier og løsninger, der kan beskytte klimaet, miljøet og naturen.
En vigtig del af strategien er et tæt samspil med erhvervslivet, der skal få de nye grønne
teknologier ud at virke.
I oktober udpegede uddannelses- og forskningsministeren 14 nye klynger, som fra
2021-2024 skal skabe samarbejde mellem forskere og virksomheder og dermed få mere
innovation ud i samfundet. Klyngerne blev udpeget efter ansøgning og på baggrund af
offentliggjorte kriterier. Klyngerne arbejder bl.a. inden for de 12 styrkepositioner og spi-
rende områder, som Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har udpeget.
Regeringen indgik i oktober 2020 to nye aftaler om fordeling af forskningsreserven mv.
med en bred gruppe af partier i Folketinget. Med Aftale om fordeling af forskningsreser-
ven samt midler fra reserven til genstart af dansk økonomi samt særlige udfordringer
afledt af COVID-19 i 2021 mv. er der fordelt 2.857,3 mio. kr. til forskning og innovation.
Herudover er der indgået en aftale om fri forskning, talentudvikling og forskning i klima-
forandringer fordelt i alt 231,4 mio. kr. til forskning og innovation.
Regeringen indgik i november 2020 en aftale med en bred gruppe af Folketingets par-
tier om en ændring af lovgrundlaget for Innovationsfonden. Parterne blev bl.a. enige om,
at fonden skal understøtte en sammenhængende forsknings- og innovationsindsats
lige fra grundlagsskabende forskning til markedsnær udvikling og innovation, som både
på kort og lang sigt samlet bidrager til at øge forsknings- og innovationsindsatsen i
virksomheder.
I september 2020 offentliggjorde regeringen Danmarks første grønne forskningsstra-
tegi. Strategien indeholder fire konkrete forskningsmissioner, der bidrager mest til den
Uddannelses- og Forskningsministeriet
10
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360734_0011.png
Finansielt regnskab 2020
grønne omstilling: Fangst og lagring eller anvendelse af CO2 (Carbon capture), grønne
brændstoffer til transport og industri (Power-to-X), klima- og miljøvenligt landbrug og
fødevareproduktion samt genanvendelse og reduktion af plastaffald.
I november 2020 præsenterede uddannelses- og forskningsministeren en prognose for
fremtidige SU-udgifter til studerende fra andre EU-lande for SU-forligskredsen. Prog-
nosen viser, at stadig flere gør brug af retten til SU. Uddannelses- og forskningsmini-
steren vil fortsætte drøftelserne med SU-forligskredsen, så man i fællesskab kan finde
en løsning.
2.4 Hovedkonti - Virksomhedens drift og administrerede ordninger
Det finansielle regnskab aflægges for departementets driftsbevilling, § 19.11.01. Derud-
over administrerer departementet fire andre hovedkonti. Det økonomiske omfang frem-
går nedenfor.
Tabel 2: Departementets hovedkonti
(Mio. kr.)
Drift
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Bevilling (FL +
TB)
153,5
-6,1
27,2
0,0
Regnskab
138,8
-0,4
1,3
0,0
Overført over-
skud ultimo
55,3
Administrerede ordninger
Kilde: SKS
502,2
2.4.1 Kerneopgaver og ressourcer
Departementet varetager to opgaver på finansloven, nemlig ”Hjælpefunktioner samt
generel ledelse og administration” og ”Policy, styring og sekretariatsfunktioner”.
Ressourceanvendelsen på de to opgaver fremgår nedenfor af tabel 3.
Tabel 3: Sammenfatning af økonomi for departementets opgaver i 2020
Opgave
(mio. kr.)
0. Hjælpefunktioner samt generel ledelse
og administration
1. Policy, styring og sekretariatsfunktio-
ner
I alt
-103,4
-44,0
-147,4
-0,4
0,0
-0,4
97,4
41,4
138,8
6,4
2,6
9,0
Indtægtsført
bevilling
Øvrige
indtægter
Omkostninger
Andel af
årets overskud
Kilde: SKS og Navision. Fordelingen er opgjort ud fra registreringerne på Finanslovsformål. Bevillingen er forholdsmæs-
sigt fordelt ud fra udgiftsfordelingen i regnskabsåret. Tabellen indeholder afrundede tal på decimalniveau.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
11
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360734_0012.png
Finansielt regnskab 2020
Departementet har en relativt høj andel af udgifter til hjælpefunktioner samt generel le-
delse og administration. Der varetages en række koncernfælles støttefunktioner inden
for HR, indkøb, service, koncernudvikling og it, som er medvirkende til fordelingen af om-
kostninger på de to opgaver.
2.5 Målrapportering
Departementet har ingen resultatkontrakt.
2.6 Forventninger til det kommende år
Uddannelses- og Forskningsministeriet gennemførte i slutningen af 2020 en organisati-
onsændring. Den ændrede organisering af centralstyrelsen betyder, at der har været ju-
steringer i fordelingen af opgaver mellem departementet og Uddannelses- og Forsk-
ningsstyrelsen. Det afspejler sig også i det økonomiske omfang, som reduceres i depar-
tementet i 2021.
Tabel 5: Forventninger til det kommende år
Regnskab
Mio. kr.
Bevilling og øvrige indtægter i regnskabsåret
Udgifter
Resultat
Kilde: SKS
2020
-147,8
138,8
-9,0
Grundbudget
2021
-124,5
123,1
-1,4
I departementets grundbudget for 2021 er der budgetlagt udgifter for 123,1 mio. kr. Be-
villing og øvrige indtægter er opgjort til 124,5 mio. kr. I dette beløb indgår en række for-
ventede tillægsbevillingstransaktioner, som omfatter overførsel af midler til Uddannel-
ses- og Forskningsstyrelsen og bevillingsreduktion som følge af reduceret anvendelse
af ekstern konsulentbistand.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
12
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360734_0013.png
Finansielt regnskab 2020
3. Regnskab
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Uddannelses- og Forskningsministeriets regnskabspraksis er i overensstemmelse med
de regler og principper, der fremgår af regnskabsbekendtgørelsen og de nærmere ret-
ningslinjer i Finansministeriets Økonomiske Administrative Vejledning (www.oes.dk). Den
anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktiviteter finan-
sieret under bevillingstypen driftsbevilling.
Tallene i årsrapporten er udarbejdet på baggrund af udtræk af data fra Statens Kon-
cern System, Statens Bevillingssystem og Navision Stat. På den baggrund kan der fore-
komme forskelle på decimalniveau som følge af afrundinger.
Ændring i anvendt regnskabspraksis
I 2020 er regnskabspraksis for værdiansættelse af feriepengeforpligtelsen ændret, så-
ledes at det arbejdsgiverbetalte pensionsbidrag og tjenestemandspensionsbidrag til §
36 Pensionsvæsenet nu medtages i beregning af skyldig løn under ferie. Den anvendte
regnskabspraksis er ændret som følge af aktstykke 291 (Folketingsår 2019/2020). Æn-
dringen i værdiansættelse af feriepengeforpligtelsen er registreret som en primokorrek-
tion på balancen og har medført, at feriepengeforpligtelsen er opreguleret med 2,1 mio.
kr.
Anvendelsen
af dimensionen ”finanslovsformål”
i de statslige regnskaber medfører, at
der i visse situationer må skønnes i forhold til kategorisering af givne omkostninger. I
forhold til personaleomkostninger er den fulde lønomkostning for den enkelte medarbej-
der allokeret 100 pct. til et af de to finanslovsformål, som departementet anvender.
Feriepengeforpligtelsen og skyldigt merarbejde er beregnet på baggrund af medarbej-
derne opsparede feriedage og merarbejdstimer, jf. tidsregistreringssystemet mTime.
Den andel af feriepengeforpligtelsen, der kan henføres til indefrosset ferie, er registreret
jf. Økonomistyrelsens bestemmelser herom.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
13
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Finansielt regnskab 2020
I tabel 16 over departementets samlede it-omkostninger indgår en vis grad af skøn i
forhold til de opgjorte personaleomkostninger.
Departementet har hensat midler til retablering af sit lejemål til brug ved fraflytning.
Hensættelsen ved fraflytning beror på et budget ud fra erfaringer med bygningsdrift.
Ændringen af regnskabsbekendtgørelsen den 19/2-2018 vedrørende værdiansættelse
af tilgodehavender, værdipapirer og kapitalindskud har ingen betydning for departe-
mentet. Virksomheden har ikke fordringer eller andet, som vil skulle værdireguleres jf. de
nævnte regler.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
14
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360734_0015.png
Finansielt regnskab 2020
3.2 Resultatopgørelse
Tabel 6: Resultatopgørelse
(mio.kr.)
Ordinære driftsindtægter:
Indtægtsført bevilling
Bevilling
Eksternt salg af varer og tjenesteydelser
Internt salg af varer og tjenesteydelser
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger:
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger:
Husleje
Forbrugsomkostninger:
Forbrugsomkostninger i alt
6,9
0,0
6,9
6,9
0,0
6,9
6,9
0,0
6,9
-
-
-
-147,1
0,0
-0,4
-147,5
-147,4
0,0
-0,2
-147,6
-123,5
0,0
-1,0
-124,5
2019
2020
2021
Personaleomkostninger:
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Andre ordinære driftsomkostninger
Internt køb af varer og tjenesteydelser
Ordinære driftsomkostninger i alt
85,2
13,4
-2,9
1,6
97,3
0,4
36,7
5,6
146,9
77,6
12,8
-2,9
0,0
87,5
0,4
35,4
6,8
136,9
80,5
13,6
-2,5
0,0
91,6
0,2
17,2
5,0
120,9
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter:
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster:
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinær poster
Ekstraordinære poster:
Ekstraordinære poster
ÅRETS RESULTAT
Kilde: SKS og departementets budget for 2020.
-0,6
-10,7
-3,6
-0,2
2,9
2,1
-0,2
1,9
-9,0
0,0
2,1
-1,5
0,1
2,2
0,0
-9,0
0,1
-1,4
0,0
2,2
0,0
-9,0
0,0
-1,4
Departementet fik i 2020 et overskud på 9,0 mio. kr. Årets resultat er bedre end forven-
tet og planlagt. Den overordnede forklaring på mindreforbruget er corona-pandemien.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
15
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360734_0016.png
Finansielt regnskab 2020
En række aktiviteter er blevet forsinket, ligesom stort set alle udgifter af variabel ka-
rakter har været lavere end oprindeligt budgetlagt. En reduktion af departementets fe-
riepengeforpligtigelse har ligeledes trukket ned i det samlede forbrug.
3.3 Resultatdisponering
Årets overskud disponeres med 9,0 mio. kr. til overført overskud, som dermed udgør 55,3
mio. kr. ultimo året.
Tabel 7: Resultatdisponering 2020
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
Kilde: Statens Bevillingssystem.
0,0
0,0
9,0
Uddannelses- og Forskningsministeriet
16
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360734_0017.png
Finansielt regnskab 2020
3.4 Balancen
Balancen viser aktiver og passiver pr. 31/12- 2020 for § 19.11.01.
Departementet.
Tabel 8: Balance 2020
Note AKTIVER (mio.kr.)
Anlægsaktiver
Immaterielle anlægsaktiver:
Færdige udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, pa-
tenter, licenser mv.
Udviklingsprojekter under opfø-
relse
1
Immaterielle anlægsaktiver i
alt
Materielle anlægsaktiver:
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og IT-udstyr
Igangv. arb. for egen regning
2 Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver:
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger:
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
64,7
0,0
0,0
64,7
86,2
88,7
57,7
2,0
0,0
59,6
82,9
85,8
0,0
21,5
0,0
0,0
0,0
23,2
0,1
0,0
Kortfristede gældsposter:
Leverandører af varer og
tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld *
Skyldige feriepenge
Skyldige indefrosne ferie-
penge
Mellemregning løn
Periodeafgrænsningsposter,
forpligtelser
FF7 Finansieringskonto
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
Passiver i alt
11,1
3,3
13,6
0,0
0,0
0,0
7,0
34,8
35,7
88,7
9,6
3,2
4,1
8,6
0,0
0,0
0,0
25,5
26,1
85,8
0,0
0,0
0,4
0,0
0,0
0,0
0,4
1,6
2,4
0,0
0,0
0,9
0,0
0,1
0,0
1,0
1,6
2,6
Langfristede gældsposter:
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritetsgæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
0,9
0,0
0,0
0,0
0,9
0,6
0,0
0,0
0,0
0,6
3 Hensatte forpligtelser
4,9
2,8
0,5
0,0
0,0
0,5
0,3
0,0
0,0
0,3
Egenkapital i alt
47,9
56,9
2019
2020
Note PASSIVER (mio.kr.)
Egenkapital
Startkapital
Opskrivninger/Bortfald
Overført overskud
1,6
0,0
46,3
1,6
0,0
55,3
2019
2020
Kilde: SKS. Tabellen indeholder afrundede tal på decimalniveau. * Der er reklassificeret 0,1 mio. kr. vedr. forudbetalt løn.
Den væsentligste ændring på balancen følger af årets resultat på 9,0 mio. kr. Egenkapi-
talen er øget tilsvarende.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
17
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360734_0018.png
Finansielt regnskab 2020
3.5 Egenkapitalforklaring
Efter indregning af årets resultat udgør egenkapitalen ultimo 2020 56,9 mio. kr.
Tabel 9: Egenkapital primo R-året (mio.kr)
Reguleret egenkapital primo
+
Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+
Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
+
Overført overskud primo
Primoregulering/flytning mellem bogføringskredse
Regulering af det overførte overskud
Overført fra årets resultat
-
Bortfald
-
Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Kilde: SKS og Statens Budgetsystem.
2019
1,6
0,0
1,6
0,0
0,0
0,0
48,5
0,0
0,0
-2,2
0,0
0,0
46,3
47,9
2020
1,6
0,0
1,6
0,0
0,0
0,0
46,3
0,0
0,0
9,0
0,0
0,0
55,3
56,9
3.5.1 Tilbageførte hensættelser
Departementet har i 2020 tilbageført hensættelser på 2,3 mio. kr. Tilbageførslerne for-
deler sig på følgende måde:
Tabel 9.1: Tilbageførte hensættelser (mio. kr.)
Tilbageførsel åremål for fratrådt medarbejder
Tilbageførsel løn og feriepenge i fritstillingsperiode
Tilbageførsel rådighedsløn i fritstillingsperiode
Total
Kilde: Navision Stat.
2020
0,3
1,6
0,4
2,3
Uddannelses- og Forskningsministeriet
18
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360734_0019.png
Finansielt regnskab 2020
3.6 Likviditet og låneramme
Uddannelses- og Forskningsministeriets departement har overholdt disponeringsreg-
lerne for SKB Finansieringskonti (FF7) og SKB uforrentet konto (FF5) samt SKB Langfri-
stet gæld (FF4).
Tabel 10: Udnyttelse af låneramme
(mio.kr.)
Sum af saldo på FF4 pr. 31. december 2020
Låneramme på FL20
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: SKS.
2020
1,2
3,4
36,0
Departementets udnyttelse af lånerammen ultimo 2020 er 1,2 mio. kr. ud af 3,4 mio. kr.
Udnyttelsesgraden er 36,0 procent.
3.7 Opfølgning på lønsumsloft
Tabel 11: Lønsumsloft 2020
Hovedkonto 19.11.01
Lønsumsloft FL20
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference
Akkumuleret opsparing ultimo 2019
Akkumuleret opsparing ultimo 2020
Kilde: SKS
Mio.kr.
107,9
107,9
87,5
20,4
26,0
46,4
Departementets akkumulerede lønsumsopsparing udgør i alt 46,4 mio. kr. ultimo 2020.
Lønforbruget var i 2020 20,4 mio. kr. under lønsumsloftet.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
19
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360734_0020.png
Finansielt regnskab 2020
3.8 Bevillingsregnskab
De økonomiske resultater på de fem hovedkonti, som er tilknyttet departementet,
fremgår af nedenstående tabel 12.
Tabel 12: Bevillingsregnskab
Hoved-
konto
Navn
Bevillings-
type
Driftsbevil-
ling
Reservati-
ons-
bevilling
Mio. kr.
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Balance
Udgifter
Indtægter
Balance
Udgifter
Indtægter
§
Reserver og bud-
19.11.79. getregulering
Kilde: SKS/SB/Egen tilvirkning
Reservati-
ons-
bevilling
Udgifter
Indtægter
Bevilling
153,5
-6,1
-1,9
0
0
0
0
0
0
0
29,1
0
Regnskab
138,8
-0,4
1,3
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Afvigelse
14,7
-
-5,7
-3,2
0
0
0
0
0
0
0
0
29,1
33,0
0
436,3
32,9
Viderefø-
relse ul-
timo
§
Departementet
19.11.01.
§
Reserve til nye ini-
19.11.11. tiativer
§
Reserve til de-
19.11.70. kommissionering
Reservati-
ons-
bevilling
Budgetreg. vedr.
§
delloft for ind-
19.11.78.
komstoverførsler
Anden bevil-
ling
Resultatet på 9,0 mio. kr. på § driftsbevillingen, § 19.11.01 efterlader virksomheden med
et overført overskud på 55,3 mio. kr. ultimo året.
I 2020 er der etableret hovedkontoen § 19.11.70
– ”Reserver til dekommissionering af
nukleare anlæg og langsigtet løsning for Dannmarks radioaktive affald.” Kontoen er
ifølge aftale med Finansministeriet tilført 436,3 mio. kr. fra departementets øvrige konti.
Der er tilført 416,3 mio. kr. fra § 19.11.79 og 20,0 mio. kr. fra § 19.11.11.
§ 19.11.11 fremstår med en negativ bevilling på 1,9 mio. kr. i 2020. Forklaringen på dette
er aktstykke 267, hvor det blev besluttet at overføre 10,4 mio. kr. til § 19.81.01. Midlerne
skulle egentlig have været overført fra beholdningen, men endte med at blive overført
fra bevillingen. Departementet har fået Finansministeriets tilslutning til transaktionen.
På baggrund af ovennævnte er der et merforbrug på hovedkontoen på 3,2 mio. kr.
§ 19.11.78 er en budgetteknisk konto, hvor der ikke registreres forbrug. Kontoen inde-
holdt ikke bevilling i 2020. Der er bevilling på kontoen i de kommende år.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
20
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Finansielt regnskab 2020
§ 19.11.79 er ligeledes en budgetteknisk konto, hvor der ikke registreres forbrug. Der var
ved udgangen af 2020 en uforbrugt bevilling på 29,1 mio. kr. Dette forhold sammen med
overførslen af beholdning til § 19.11.70 gør, at beholdningen ultimo 2020 udgør 33,0 mio.
kr.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
21
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360734_0022.png
Finansielt regnskab 2020
4. Bilag
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
Tabel 13: Note 1 - Immaterielle anlægsaktiver
(mio.kr.)
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml. bogføringskreds
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2020
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger 31.12.2020
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2020
Færdiggjorte
udviklingspro-
jekter
1,8
0,0
0,0
0,0
1,8
-1,6
0,0
-1,6
0,3
Erhvervede koncessi-
oner, patenter, li-
censer mv.
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
I alt
1,8
0,0
0,0
0,0
1,8
-1,6
0,0
-1,6
0,3
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
-0,2
0
-0,2
0,0
0
0,0
-0,2
0
-0,2
Afskrivningsperiode/år
5 år
Kilde: SKS. Tabellen indeholder afrundede tal på decimalniveau.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
22
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360734_0023.png
Finansielt regnskab 2020
4.2 Materielle anlægsaktiver
Tabel 14: Note 2 - Materielle anlægsaktiver
(mio.kr)
Kostpris primo
Primokorrektioner og flytning ml. bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2020
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger 31.12.2020
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2020
Transportma-
teriel
0,9
0,0
0,7
0,0
1,6
-0,7
0,0
-0,7
0,9
IT-udstyr
1,2
0,0
0,0
0,0
1,2
-1,2
0,0
-1,2
0,0
Inventar
2,2
0,0
0,1
0,0
2,3
-2,2
0,0
-2,2
0,1
I alt
4,3
0,0
0,8
0,0
5,1
-4,2
0,0
-4,2
0,9
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
-0,2
0,0
-0,2
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,2
0,0
-0,2
Afskrivningsperiode/år
Kilde: SKS. Tabellen indeholder afrundede tal på decimalniveau.
5 år
3 år
3 år
-
4.3 Ekstraordinære poster
Departementet har ikke haft ekstraordinære poster i 2020.
4.4 Hensættelser
Departementet gennemførte i efteråret 2019 en afskedigelsesrunde. De opsagte blev
fritstillet. Blandt de opsagte var en tjenestemandsansat. Der er hensat 0,9 mio. kr. til rå-
dighedsløn i opsigelsesperioden.
Der er hensat 1,4 mio. kr. til retablering af departementets lejemål i Børsgade 4.
Departementet har endvidere hensat 0,5 mio. kr. vedr. et udestående med Telenor. Belø-
bet blev hensat i regnskabet for 2018. Staten skiftede i 2018 teleleverandør fra Telenor
til TDC. I den forbindelse er der opstået en tvist med Telenor. Departementet har i den
forbindelse tilbageholdt betalingen af fakturaer på 0,5 mio. kr. Midlerne er hensat i sam-
råd med Økonomistyrelsen, som har indgået den fællesstatslige teleaftale. Det er ligele-
des Økonomistyrelsen, som søger afklaring af tvisten.
Samlet set er der hensat følgende:
Uddannelses- og Forskningsministeriet
23
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360734_0024.png
Finansielt regnskab 2020
Tabel 15 - Note 3: Hensættelser i regnskabet
Regnskab
Mio. kr.
2020
Hensættelse vedr. rådighedsløn
Hensættelse til retablering af lejemål
Hensættelse vedr. tvist om telefoni
Hensættelser i alt
Kilde: Navision - egen tilvirkning.
0,9
1,4
0,5
2,8
I 2020 har departementet tilbageført den sidste hensættelse til åremålsforpligtigelse i
sit regnskab. Departementet har en eventualforpligtelse i forhold til sine åremålsan-
satte chefer.
4.5 Værdipapirer
Departementet har ikke haft nogen værdipapirposter i 2020.
4.6 Indtægtsdækket virksomhed
Departementet har ikke indtægtsdækket virksomhed.
4.7 Gebyrfinansieret virksomhed
Departementet administrerer ikke gebyrer.
4.8 Tilskudsfinansierede aktiviteter
Departementet har ikke tilskudsfinansierede aktiviteter.
4.9 Forelagte investeringer
Departementet har ikke forelagt investeringer.
4.10 It omkostninger
Departementets opgjorte it-omkostninger udgjorde 11,8 mio. kr. i 2020. Af dette beløb
udgør 5,2 mio. kr. personaleomkostninger, mens 0,2 mio. kr. er afskrivninger.
Tabel 16: It omkostninger
Regnskab
Mio. kr.
Interne personaleomkostninger til it
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
Udgifter til it-varer til forbrug
It-omkostninger i alt
2020
5,2
2,3
1,3
0,0
3,0
11,8
Uddannelses- og Forskningsministeriet
24
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360734_0025.png
Finansielt regnskab 2020
Kilde: SKS + egne justeringer vedr. løn og afskrivninger.
Opmærksomheden henledes på, at det opgjorte forbrug ikke omfatter køb af it-ydelser
internt i staten. Udgifter til Statens It, som driver en lang række it-systemer for depar-
tementet, indgår derfor ikke i opgørelsen.
4.11 Supplerende bilag
Departementet har ikke supplerende bilag.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
25