Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del Bilag 104
Offentligt
2360733_0001.png
DD-110 (DA)
Årsrapport 2020
Dansk Dekommissionering, Roskilde
1
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Indholdsfortegnelse:
1. Påtegning
2. Beretning
2.1. Præsentation af Dansk Dekommissionering
2.2. Ledelsesberetning
Årets faglige resultat
Årets økonomiske resultat
2.3. Kerneopgaver og ressourcer
Opgaver og ressourcer: Skematisk oversigt
2.4. Målrapportering
Målrapportering 1. del: Oversigt over årets resultatopfyldelse
Målrapportering 2. del: Uddybende analyser og vurderinger
2.5. Forventninger til det kommende år
3
4
4
4
4
11
16
16
17
17
19
24
3. Regnskab
3.1. Anvendt regnskabspraksis og ændringer
3.2.
Resultatopgørelse
3.3. Balancen
3.4. Egenkapitalforklaring
3.5. Likviditet og låneramme
3.6. Opfølgning på lønsumsloft
3.7. Bevillingsregnskabet
26
26
27
29
30
30
31
31
4. Bilag
4.1. Noter til resultatopgørelse og balance
4.5. Forelagte investeringer
4.6. IT-omkostninger
Suppleringstabeller
32
32
33
34
34
2
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360733_0003.png
1. Påtegning
Årsrapporten omfatter
Årsrapporten omfatter den hovedkonto på finansloven, som Dansk Dekommissionering
(CVR nr. 26 14 47 44) er ansvarlig for: § 19.61.03. Dansk Dekommissionering (Drifts-
bevilling), herunder de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisionen i
forbindelse med bevillingskontrollen for 2020.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1. at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige fejlin-
formationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrapporteringen
i årsrapporten er fyldestgørende.
2. at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstem-
melse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med indgåede
aftaler og sædvanlig praksis, og
3.
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig
forvaltning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet af års-
rapporten.
Sted, dato: Bagsværd, 9/3 2021
Sted, dato: København, 18/3 2021
_________________________
Ole Kastbjerg Nielsen
Adm. direktør
Dansk Dekommissionering
Hanne Meldgaard
Departementschef
_________________________
Uddannelses- og Forskningsministeriet
3
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2. Beretning
2.1. Præsentation af Dansk Dekommissionering
Dansk Dekommissionering (DD), som er en virksomhed under Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriet, aflægger hermed årsberetning og årsregnskab for 19.61.03 Dansk De-
kommissionering (statsinstitution). Formålet for Dansk Dekommissionering er fastsat
ved Folketingets beslutning B 48 af 13. marts 2003 samt folketingsbeslutning B90 af
15. maj 2018 om en langsigtet løsning for Danmarks radioaktive affald.
Dansk Dekommissionerings mission og virkefelt kan sammenfattes i følgende centrale
hovedopgaver:
Dekommissionering af de nukleare anlæg på Risø til status “greenfield” (anvendelse
uden restriktioner) på et miljø- og sikkerhedsmæssigt højt niveau og økonomisk
fordelagtigt og til oprindeligt forventet afslutning inden udgangen af 2023.
Drift og vedligehold af anlæg, der ikke er under dekommissionering.
Modtagelse, behandling og mellemlagring af alt radioaktivt affald fra danske brugere
af radioaktivt materiale.
Deltage i processen der skal føre til en langsigtet løsning for det danske lav- og
mellemaktive affald.
2.2. Ledelsesberetning
Årets faglige resultat
Med en samlet DD-nedlukning på godt fire måneder startende første gang med total
nedlukning torsdag den 12. marts til fredag den 12. juni og igen fra 9. december har
Corona-pandemien, som for alle andre, sat sine tydelige spor på fremdriften i årets
planlagte opgaver. Hjemsendelsen af DD’s håndværkere har betydet længere tids stil-
stand i den fysiske opgaveudførelse på dekommissioneringsområdet m.m. Alle kritiske
funktioner er dog blevet håndteret tilfredsstillende og beredskaberne opretholdt under
nedlukningen. For kontorpersonalet har året åbnet helt nye muligheder gennem online
hjemmearbejde; muligheder der i fremtiden vil kunne udnyttes i større omfang, end vi
traditionelt har gjort, før pandemien tvang os til det. Det er også vigtigt at påpege, at
alle DD’s medarbejdere med håndteringen af årets Corona-udfordringer har udvist en
stor tilpasningsevne og været meget omstillingsparate. Disse kvaliteter har været af-
gørende for, at DD er kommet tilfredsstillende gennem 2020.
Dekommissionering
På Hot Cells er shutteråbningerne mellem cellerne blevet afrenset fra toppen af celle-
rækken. Dækslerne, der ”lukker” shutteråbningerne ned til cellerne, er blevet modifi-
ceret, så de kan bruges i næste afrensningsfase. Alt udstyret til afrensning indvendigt
i cellerne med robot er også færdigudviklet og afprøvet, således at selve afrensningen
kan påbegyndes næste år.
På DR3 blev der klargjort og startet op på opsavning af betonblokken. Efter det første
snit medførte omfattende støvdannelse, at yderligere indeslutning var nødvendig.
Nedlukning som følge af Corona medførte dog herefter et stop i fremdriften. Savning
4
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
blev genoptaget ved genåbning medio 2020 og fortsatte så året ud. Året sluttede
med, at 12 blokke kunne pakkes i containere og køres på lager.
Der har ikke været aktiviteter på Teknologihal-projektet i 2020, da DD afventer DTU’s
udflytning fra bygningen. Denne udflytning forventes gennemført ultimo 2021.
Primo 2020 er flytning af alt udstyr fra driftslaboratoriet samt procesudstyr fra fa-
brikshallen og værkstedet i bygning 211 gennemført.
Dekommissioneringen af enkelte rum i bygning 211 er i gang, rummene ryddes ned til
oprindelige overflader, og der foretages en screening med henblik på at konstatere
om der skulle være punktkontamination. En endelig frimåling kan først finde sted på
et senere tidspunkt, når tromlelageret i bygning 212 ved siden af er tømt. Der arbej-
des på en delprojektbeskrivelse for fabrikshallen og driftslaboratoriet.
Grundet først nedlukning som følge af Corona og senere en omprioritering af ressour-
cer til fordel for projekteringen af NOL har dekommissionering af Behandlingsstationen
i praksis ligget stille siden marts 2020. Ultimo 2020 er det som en del af DD’s Corona-
tiltag blevet besluttet at tage dele af bygning 211 og bygning 762 i brug igen til kon-
torpladser, hvilket har medført et midlertidigt stop for dekommissioneringsarbejdet på
disse bygninger. Herved har DD midlertidigt kunne genanvende kontorfaciliteterne og
dermed sprede personalet bedre for at mindske risikoen for Corona-smitte. Samtidig
har flytningen og samlingen af de medarbejdere, der er dedikeret til NOL, i de to byg-
ninger medført, at de har kunnet holde fokus på den opgave, som har været ekstra
ressourcekrævende i 2020. Dekommissionering af Behandlingsstationen forventes
genoptaget, når der ikke længere er behov for at bruge bygning 211 og 762 til kon-
torpladser, og når der igen bliver ressourcer til rådighed.
De opnåede resultater på dekommissioneringsområdet vurderes tilfredsstillende set i
forhold til de anvendte ressourcer og omprioriteringer i løbet af året – omprioriteringer,
som primært har været nødvendige pga. ressourcetrækket på NOL og Corona-pande-
mien.
Drift og vedligehold
Grundet Corona og deraf følgende nedlukning er en del af de opgaver, der blev iværk-
sat i slutningen af 2019, først blevet færdiggjort i efteråret 2020. Den planlagte de-
kommissionering af Behandlingsstationen medførte, at destillationsanlægget blev sat i
drift i en anden bygning sammen med et nyt tanklager i løbet af august. Umiddelbart
herefter er vaskeriet også blevet flyttet til ny placering og taget i brug.
Da det eksisterende alarmsystem til overvågning af tankgravene er så gammelt, at
det ikke længere er muligt at få nye reservedele, er der påbegyndt udskiftning af
alarmsystemet. Der er ligeledes iværksat en opgradering af ventilationsanlægget i
bygning 208; også her skyldes det, at anlægget er så gammelt, at der ikke længere
kan fås reservedele til styringen. Det kendetegner mere generelt mange af de nuvæ-
rende faciliteter og anlæg, at de har nået en alder, hvor en kraftig opgradering eller
udskiftning er nødvendig, ikke mindst set i lyset af, at perioden for lagring og håndte-
ring af affaldet på Risø-halvøen med B 90 er forlænget med op til 50 år.
5
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
I efteråret 2020 er der blevet afprøvet ny gammadetektor til måling af prøver på A-
lab. To forskellige typer er blevet evalueret, og der er bestilt en ny detektor. Denne er
leveret i slutningen af december og forventes ibrugtaget i starten af 2021.
Opgavevaretagelsen og resultaterne på drifts- og vedligeholdsområdet er opfyldt i til-
fredsstillende grad inden for fastsat budget under hensyntagen til de nødvendiggjorte
omprioriteringer.
Affaldshåndtering
Behandlingsstationen modtog i 2020 i alt 6,0 tons fast affald og 419 liter flydende affald
i dunke fra eksterne kunder. Derudover blev der genereret 3,7 tons sekundært affald
fra DD internt. Sekundært affald er affald, som er genereret i forbindelse med almindelig
drift og dekommissionering, men som ikke er egentligt dekommissioneringsaffald.
De fyldte affaldsbeholdere, der udgør DD’s lagerenheder, består af tromler, stålbehol-
dere, jumbobeholdere og ISO-containere. På Lavaktivt lager er placeret 4.979 tromler
affald per
31-12-2020,
primært med affald fra drift og eksterne leverandører. Mellem-
lageret indeholder 174 fyldte stålbeholdere, 2 jumbobeholdere, 43 10-fods ISO-contai-
nere i halv højde og 4 10-fods ISO-containere i fuld højde, hvoraf 3 er pakket med
affald klar til forbrænding i udlandet.
På Mellemlageret er der løbende blevet tilført affald fra dekommissioneringsprojekterne.
Fra dekommissioneringen af DR3 er der i årets løb blevet opskåret forsøgsrigs fra reak-
toren, og disse er blevet pakket i særlige afskærmninger.
Primo 2020 kunne DD afslutte sidste del af kampagnen vedrørende tørring og ompak-
ning af forurenet jord med det formål at reducere volumen og sikre bedre opbevaring.
På grund af nedlukningen i foråret 2020 opstod der et efterslæb på modtagelse og
behandling af eksternt affald. Denne pukkel blev effektivt afviklet efter opstarten i juni
2020. I december 2020 blev der atter lukket ned for modtagelse af eksternt affald, så
der forventes også et efterslæb i 2021. DD afhenter ikke længere affald hos de eksterne
kunder, hvilket betyder, at indtægter og udgifter i forbindelse med transport er bortfal-
det.
For at sikre lagerkapacitet fremadrettet i perioden, indtil NOL er klar til ibrugtagning, er
planlægningen af en udvidelse af Mellemlageret gået i gang. Udvidelsen forventes opført
i 2021. Derudover er det blevet besluttet at udnytte optionen for indkøb af 99 stålbe-
holdere. Derved øges kapaciteten til lagring af pakket affald, indtil NOL er opført. I
forbindelse med projektet for NOL er der set på tendenserne for udviklingen af eksternt
affald, således at kapacitet og prisstruktur kan tilpasses om nødvendigt.
Inden for affaldshåndtering er der sideløbende med de praktiske opgaver blevet arbej-
det med optimering af processer og sikkerhed i håndteringsfaciliteterne. Der er desuden
blevet tilført flere personressourcer til området, og oplæring af disse personer er blevet
gennemført.
Resultatmål på affaldsområdet er opfyldt i tilfredsstillende grad inden for fastsat budget.
Opgavevaretagelsen vurderes som tilfredsstillende, også set i relation til de anvendte
ressourcer.
6
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
En langsigtet løsning for Danmarks radioaktive affald
Arbejdet med den langsigtede løsning er efter vedtagelse af B90 i 2018 blevet delt op
i to områder: 1) Opgaven med at skabe grundlaget for et slutdepot og 2) Opgaven
med Ny Opgraderet Lagerfacilitet (NOL).
Opgaven med at skabe grundlaget for et slutdepot
Ved indgangen til 2020 var forventningen, at der ville blive formuleret en proces for og
igangsat en partnerskabsdialog med interesserede kommuner om lokalisering af et
kommende slutdepot for det radioaktive affald, således at processen var afklaret inden
offentliggørelse af GEUS’ rapport om egnede lokaliteter til geologisk slutdeponering.
Aktiviteten er imidlertid udskudt til 2021. Belært af erfaringerne fra offentliggørelsen af
forstudier vedrørende slutdepot i 2011 er det afgørende, at kommunikationsindsatsen
bliver planlagt rigtigt, og at der sikres åbenhed og en høj grad af aktiv og tidlig inddra-
gelse af interessenter lokalt. Samme erfaring understøttes af processen vedrørende
NOL-projektet, som netop er kendetegnet ved en høj grad af åbenhed og inddragelse,
blandt andet gennem Roskilde Kontaktforum.
Ud over GEUS’ undersøgelse skal der laves en samlet strategi for og beskrivelse af
opgaverne på affaldsområdet, indtil affaldet er konditioneret og pakket til slutdepot,
herunder også udarbejdelse af en sikkerhedsanalyse for depotet. DD har besluttet at
inddrage en international affaldsoperatør eller tilsvarende organisation med indgående
kendskab til disse processer og har i 2020 arbejdet med den tekniske beskrivelse af
opgaven, som skal lede frem til en såkaldt roadmap for den videre proces. DD har i
2020 bidraget til udarbejdelse af Danmarks nationale program for håndtering af radio-
aktivt affald i samarbejde med SIS og UFS. Programmet sætter de overordnede rammer
for den fremtidige affaldshåndtering.
Et væsentligt resultat af strategiarbejdet vil blandt andet være identifikation af, hvilke
affaldshåndteringsfaciliteter der vil være brug for i processen, således at der på den
baggrund kan udarbejdes en plan for anskaffelse af disse. DD’s nuværende håndte-
ringsfaciliteter er således ikke tidssvarende eller tilstrækkelige til forberedelse af affal-
det til slutdepot.
Der er i 2020 udarbejdet et første udkast til en overordnet beskrivelse af affaldsfrakti-
onerne. Beskrivelsen er væsentlig i forhold til en analyse af de sikkerhedsmæssige krav,
som de enkelte fraktioner stiller til lagring og deponering, herunder udvikling af gene-
riske affaldsacceptkriterier og sikkerhedsanalyse. Arbejdet vil blive fortsat som led i
udviklingen af ovennævnte roadmap.
DD har i 2020 fortsat deltaget i internationalt arbejde på affaldsområdet, både bilateralt
og gennem relevante fora. I ERDO-gruppen er der blevet arbejdet videre med projek-
terne om hhv. karakterisering af historisk affald og borehulsløsninger. Samtidig er der
brugt ressourcer på at styrke og formalisere arbejdet gennem dannelse af en egentlig
sammenslutning, ERDO Association. Det er besluttet, at foreningen skal have basis hos
COVRA, den hollandske organisation til håndtering af radioaktivt affald. Foreningen er
registreret i det hollandske handelskammer i januar 2021, med COVRA som formand
og DD som næstformand.
DD har også i 2020 deltaget i EURAD-programmet, et 5-årigt EU-forskningsprogram
vedrørende radioaktivt affald. Der har i 2020 været væsentlig fremdrift i både de syv
FoU-projekter, de strategiske studier, hvor DD er direkte involveret i det ene om af-
7
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
faldsstrømme og –ruter, og Knowledge Management-studierne. DD har sæde i pro-
grammets styrende organ, hvor vi repræsenterer de mindre landes affaldsbehandlings-
organisationer.
Det er stadig forventningen, at både ERDO- og EURAD-aktiviteterne vil frembringe me-
get nyttig viden i forhold til den danske proces.
Opgaven med Ny Opgraderet Lagerfacilitet (NOL)
NOL har vist sig at være en væsentlig mere tids- og ressourcekrævende proces end
forventet, og der har i løbet af 2020 vist sig behov for at dedikere en del flere res-
sourcer til projektet end oprindeligt planlagt. Både aktiviteterne vedrørende design og
udvikling, plan- og myndighedsarbejdet og interessenthåndteringen i mere bred for-
stand har krævet mange ressourcer.
Der blev i begyndelsen af 2020 indgået kontrakt med totalrådgiveren på projektet. I
samarbejde med totalrådgiveren er der i 2020 udarbejdet dispositionsforslag med før-
ste design af projektet, og der er arbejdet med næste fase, projektforslaget, som for-
ventes afleveret fra totalrådgivers side i februar 2021. Det er som led i processen be-
sluttet at opdele faciliteten i hhv. en stor bygning til hovedparten af affaldet, og en så-
kaldt Kold Lade til NORM-affaldet, som for tiden er i DD’s varetægt, idet lagring af øv-
rigt NORM-affald i det danske samfund er de pågældende operatørers ansvar. Herud-
over vil de kommende faciliteter blive omkranset af et sikkerhedshegn og egen port-
vagt med tilhørende sluse. Inden for det sikrede område er der afsat plads til kom-
mende modtage- og håndteringsfaciliteter.
DD har løbende leveret bidrag til både lokalplan og miljøkonsekvensvurdering, som
begge er forudsætninger for realisering af projektet, og har sammen med bygherre-
rådgiveren på projektet indgået i dialog med hhv. Roskilde Kommune og Miljøstyrel-
sen herom. Samtidig har der i 2020 været brugt mange ressourcer på udarbejdelse af
andet udkast af en sikkerhedsvurdering til de nukleare tilsynsmyndigheder; en sådan
er også en forudsætning for at kunne bygge faciliteterne. Der har endvidere på ønske
fra de nukleare tilsynsmyndigheder været brugt en del ressourcer på udarbejdelse af
et notat, som nærmere redegør for de bagvedliggende overvejelser i forbindelse med
den mere konkrete placering af faciliteterne på Risø-halvøen.
Overordnet er det planen, at alle de faciliteter, hvor det radioaktive affald håndteres
(modtagestation, håndteringsfacilitet, affaldskarakteriseringslaboratorium, NOL og
Kold Lade samt Portvagt), placeres inden for det nye sikkerhedshegn, mens admini-
stration og en eventuel kommende udstillingsfacilitet placeres udenfor. Der har i 2020
også været arbejdet videre med planlægning af udstillingsfaciliteten, og der er opstar-
tet et projekt, som skal opstille to mulige modeller for en sådan facilitet. Der er ikke
afsat bevilling til udstillingsfaciliteten i den finansielle ramme, der blev besluttet med
B90/2018. DD vil derfor afsøge muligheder for ekstern finansiering, f.eks. fra fonde,
som led i projektet.
I tiden frem til at NOL kan ibrugtages, vil den 600 m2 udvidelse af Mellemlageret,
som gennemføres i løbet af 2021, løse DD’s flaskehalsproblem med opmagasinering af
det radioaktive affald, efterhånden som det bliver gjort klar til lager.
8
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360733_0009.png
Strålings- og nuklear sikkerhed samt konventionel sikkerhed
Sektionen for Strålingsbeskyttelse varetager overvågningen af strålingssikkerheden i
forbindelse med dekommissioneringsprojekter og driften af de nukleare anlæg. Endvi-
dere rådgiver sektionen projekterne, hvad angår strålingsbeskyttelse, og bidrager til
udarbejdelse af projektbeskrivelser, delprojektbeskrivelser og arbejdsplaner til de nu-
kleare tilsynsmyndigheder.
Sektionen har i perioden 14. september – 5. november 2020 gennemført et kursus i
Helsefysik og Nuklear Sikkerhed for 5 AC-medarbejdere i DD, hvoraf de 4 AC-medar-
bejdere var nyansatte. På grund af Corona-krisen blev personale fra DTU, Sundheds-
styrelsen, Strålebeskyttelse (SIS) og Nukleart Beredskab i Beredskabsstyrelsen (BRS)
ikke inviteret, selvom der var flere personer fra disse institutioner, som var interesse-
rede i at deltage i kurset.
I november 2019 påbegyndte to nyansatte helseassistentaspiranter deres uddannelse
til helseassistenter. De afsluttede første del af uddannelsen i marts 2020 med en skriftlig
og en mundtlig eksamen. Herefter påbegyndte de anden del af uddannelsen, og i de-
cember 2020 bestod de anden dels mundtlige eksamen.
Strålingsdoserne til personalet har været holdt så lave som rimeligt opnåeligt, og de
har ligget langt under de af myndighederne fastsatte dosisgrænser og DD’s fastsatte
dosisbindinger for dekommissioneringen af de nukleare anlæg.
Arten af frigivelsesmålinger har ikke ændret sig væsentligt. Den samlede materiale-
mængde, der blev analyseret og frigivet i Frigivelsesfunktionen 2020, er opgjort til
2.664 kg mod ca. 26.500 kg i 2019. Der er klassificeret 2.440 kg som rødt affald (ra-
dioaktivt affald). Der er udført 22 frigivelsesmålinger og udarbejdet 16 frigivelsesrap-
porter. Antallet af målinger har været meget reduceret i forhold til tidligere år på grund
af de langvarige Corona-nedlukninger.
Den Danske Akkrediteringsfond, DANAK, aflagde et fornyelsesbesøg den 8. september
2020 ved Frigivelsesfunktionen
1
. Der blev konstateret 6 mindre afvigelser under tilsyns-
besøget, som alle er lukkede. DANAK har efter besøget fornyet akkrediteringen, der
fortsætter på de hidtil gældende vilkår. DANAK erklærede i sin besøgsindstilling, at Fri-
givelsesfunktionen udfører sine målinger, bearbejdning, kontrol, registrering og lagring
af data på en meget tilfredsstillende måde.
Sektionen har bidraget til arbejdet med udvikling og design af Ny Opgraderet Lagerfa-
cilitet (NOL), især i forbindelse med udarbejdelsen af sikkerhedsvurderingen jævnfør
Sundhedsstyrelsens bekendtgørelse 669/2019 (Strålingsbeskyttelsesbekendtgørelsen).
Det er en omfattende omskrivning og udbygning af det seneste udkast indsendt 18.
december 2018, og blev indsendt i en foreløbig form 10. juni 2020 og i udbygget form
17. december 2020.
Arbejdet med sikkerhedsvurderingen af slutdepot var nedprioriteret i 2020, blandt an-
det som følge af det øgede ressourcebehov til NOL. Men der blev foretaget litteratur-
studier af geologiske beregningsmodeller, således det teoretiske fundament er klar, når
arbejdet skydes i gang.
1
Certificeret efter DS/ISO 17025.
9
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360733_0010.png
Stabsfunktionen Kvalitet, Miljø og Sikkerhed varetager den konventionelle sikkerhed og
opgaver vedrørende kvalitetsstyring og miljø. Kvalitets- og arbejdsmiljøarbejdet er i
2020 blevet styrket med et ekstra årsværk for at få endnu mere fokus på disse væsent-
lige arbejdsområder.
I 2020 blev der gennemført én audit af DD’s kvalitetsledelsessystem, foretaget af Det
Norske Veritas efter kravene i ISO 9001:2015. Der blev ikke konstateret nogen afvi-
gelser. DD`s ISO 9001 certificering blev opretholdt.
DD´s kvalitetsledelsessystem for el-sikkerhed (KLS) efter kravene i Bekg. 1363 af 29.
november 2018 om kvalitetsledelsessystemer for autoriserede virksomheder på el-,
vvs-, og kloakinstallationsområdet og for virksomheder med virksomhedsgodkendelse
på gasområdet, blev ikke auditeret i 2020.
Der udføres audit på KLS med ca. 18. måneders mellemrum. Næste audit bliver udført
i 2021.
Funktionen udarbejder en årlig arbejdsmiljøredegørelse, som publiceres på DD’s hjem-
meside,
www.dekom.dk,
og som redegør for målopfyldelsen for de forskellige arbejds-
miljømål.
Generel
ledelse og administration samt hjælpefunktioner
De administrative funktioner har på tilfredsstillende vis, inden for det afsatte budget og
i overensstemmelse med gældende lovgivning, understøttet en effektiv gennemførelse
af DD’s kerneopgaver. Dette er sket på trods af periodisk vakante stillinger på det ad-
ministrative område.
Med nedlukningen af DD i 1. halvår blev DD’s medarbejdere udfordret på en helt ny
og uvant måde. For håndværkerne betød det i stor stil, at man blev sendt hjem uden
muligheder for at udføre sit arbejde. For de administrative og i særdeleshed de tekni-
ske medarbejdere startede en ny hverdag med onlinehjemmearbejde. Anvendelsen af
IT fik hermed en helt ny betydning for hverdagen, men medførte også et krav til mo-
bilt udstyr og kommunikationssoftware. Det er vurderingen, at DD på trods af flaske-
halse hos IT-leverandører m.m. på meget tilfredsstillende måde lykkedes at imøde-
komme de nye behov, som hjemmearbejdet krævede. Den almindelige IT-drift kunne
herunder uproblematisk fastholdes efter visse nødvendige tilpasninger.
I forbindelse med nedlukning, genåbning og nedlukning igen har HR og Kommunika-
tion arbejdet tæt sammen med ledelsen om udarbejdelse og implementering af ret-
ningslinjer og procedurer. Der er kørt rekrutteringer og opstart af nye medarbejdere
online. Implementering af systemet Statens HR har taget mange ressourcer og har
også forløbet online. DD følger implementeringsplanen og er gået live, men den sidste
del af implementeringen finder sted primo 2021. I årets løb blev der ansat 8 medar-
bejdere mod en fratrædelse på 5. DD’s samlede medarbejderstab udgør ved årets ud-
gang 82 personer svarende til 79,8 årsværk.
De væsentligste kommunikationsaktiviteter i 2020 har drejet sig om Ny, Opgraderet
Lagerfacilitet (NOL), hvor der har været stor fokus på at sikre en hensigtsmæssig
håndtering af de mange interessenter. Der er også blevet påbegyndt en projektbeskri-
velse for en udstillingsfacilitet, der skal etableres i forbindelse med NOL. Arbejdet med
10
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360733_0011.png
projektbeskrivelsen blev i november præsenteret for Kontaktforum Roskilde, der bi-
drog med mange input.
På Økonomi- og regnskabsområdet kan specielt nævnes Økonomistyrelsens udrulning
af en ny version af IndFak, for at styrke kontrol og risikovurdering i forbindelse med
betalingsgodkendelser (i daglig tale ”4-øjne-princippet”). DD har i henhold hertil tilpas-
set interne procedurer og instrukser.
Den samlede opgavevaretagelse
Ressourceanvendelsen har modsvaret de opnåede resultater på tilfredsstillende vis, un-
der hensyntagen til de nødvendige omprioriteringer som følge af Corona-pandemien og
det øgede ressourcetræk fra NOL-projektet. DD finder således resultaterne for 2020 til-
fredsstillende.
En mere specifik gennemgang af resultatmål fra resultatkontrakten fremgår under afsnit
2.4: Målrapportering.
DD’s mål- og resultatplan 2020 findes på DD’s hjemmeside
www.dekom.dk.
Årets økonomiske resultat
DD’s resultat for 2020 blev et overskud på 1,0 mio. kr. mod et overskud på 4,3 mio.
kr. i 2019.
DD’s egenkapital (den opsparede formue) udgør derfor nu 115,9 mio. kr. mod 114,9
mio. kr. i 2019.
DD’s samlede driftsomkostninger inklusiv finansielle omkostninger udgjorde 98,8 mio.
kr. i 2020, hvilket er 9,2 mio. kr. større end i 2019.
11
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360733_0012.png
Tabel 1 Økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal
(mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
-
Heraf indtægtsført bevilling
-
Heraf eksterne indtægter
-
Heraf øvrige indtægter
Ordinære driftsomkostninger
-
Heraf løn
-
Heraf afskrivninger
-
Heraf øvrige omkostninger
Resultat af ordinær drift
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
-
-
Heraf finansielle indtægter
Heraf finansielle omkostninger
-93,9
-90,9
-3,0
0,0
89,5
42,6
0,2
46,7
-4,4
0,0
-4,4
0,1
0,0
0,1
-4,3
0,0
0,0
0,0
-4,3
-99,8
-97,2
-2,6
0,0
98,8
45,7
0,2
52,9
-1,0
0,0
-1,0
0,1
0,0
0,0
-1,0
0,0
0,0
0,0
-1,0
-66,7
-64,3
(1)
-2,4
0,0
146,1
46,1
0,6
99,4
79,4
0,0
79,4
0,0
0,0
0,0
79,4
0,0
0,0
0,0
79,4
2019
2020
Budget 2021
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
-
-
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver
Omsætningsaktiver
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Lånerammen
Træk på lånerammen
DD’s samlede bygningsmasse (m2)
Heraf ekstraordinære indtægter
Heraf ekstraordinære omkostninger
0,8
124,0
-114,9
-0,8
-10,6
10,4
0,8
13.177
1,2
129,1
-115,9
-0,6
-15,3
10,4
1,2
13.177
0,9
131,8
-115,9
-0,9
-15,3
10,4
0,9
NB: Tabellen kan indeholde afrundingsdifferencer.
Der er alene kun tale om driftsbevilling jf. FL. Der er ikke indregnet TB fra reserverne.
12
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360733_0013.png
Årets resultat dækker over de i tabellen herunder viste bevægelser:
2020
Afvigelsesforklaring 1) mio. kr.
Ordinære driftsindtægter
Indtægtsført bevilling i alt
Bevilling ekskl. TB
TB-bevilling, B90
Indtægtsført bevilling i alt
Salg af vare- og tjenesteydelser
Ordinære driftsindtægter I alt
Ordinære driftsomkostninger
Heraf Lønninger
Ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger I alt
DR3
HOT CELL
Behandlingsstationen og Lagre
NOL og Langsigtet løsning, delregnskab 2
Andre ordinære driftsomkostninger 2)
Andre ordinære driftsomkostninger
44.996
19.331
64.327
16.248
3.050
11.000
16.185
6.763
53.246
45.733
20.564
66.297
2.477
722
641
21.860
4.241
29.941
-737
-1.233
-1.970
13.771
2.328
10.359
-5.675
2.522
23.305
-63.600
0
-63.600
-2.355
-65.955
-63.600
-33.600
-97.200
-2.612
-99.812
0
33.600
33.600
257
33.857
Grund-
budget
Realiseret
Diff.
DD's udgifter i alt
117.573
96.238
21.335
Finansieringsbehov I alt
53.973
-962
54.935
Note:
1) Tabellen kan indeholde afrundingsdifferencer.
2) Husleje, generel administration, KKS m.m.
3) Nuklear og konventionel sikkerhed samt affaldshåndtering, rådgivning vedr. mellem-
lager udvidelse.
DD er primært finansieret via en nettoudgiftsbevilling på finansloven. Indtægterne, sær-
ligt i medfør af vores forpligtigelse til at modtage og opbevare radioaktivt affald fra
danske brugere heraf, er relativt begrænsede. Lønomkostningerne udgør 46 % af de
samlede omkostninger, ca. 9 % er husleje. mens 0,2 % vedrører afskrivninger. Resten
vedrører øvrige omkostninger, hvoraf omkostninger til dekommissioneringen af de nu-
kleare anlæg udgør en stor – og over år varierende – del.
DD’s nettoudgifter i 2020 udgjorde 96,2 mio. kr., hvilket svarer til en budgetafvigelse
på 21,4 mio. kr. i forhold til et grundbudget på 117,6 mio. kr. Budgetmæssigt svarede
dette således til et forventet finansieringsbehov på 54,0 mio. kr. ved årets begyndelse.
Ved årets udgang var finansieringsbehovet med udgangspunkt i UO3 2020 reduceret til
en tillægsbevilling på 33,6 mio. kr., hvilket dog medførte et likviditetsoverskud på 1,0
mio. kr., der primært kan forklares ved udskudte aktiviteter og almindelig budgetusik-
kerhed.
13
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360733_0014.png
Personaleomkostningerne udgjorde 45,7 mio. kr. I gennemsnit beskæftigede DD 79,8
årsværk i 2020 mod 75,8 årsværk i 2019.
DD’s væsentligste aktiver er transportmateriel, produktionsanlæg og maskiner (1,2
mio. kr.), en statsforskrivning (1,5 mio. kr.) og den uforrentede saldo på konto FF5
(120,3 mio. kr.) ultimo 2020.
Afvigelserne til grundbudgettet for DR3 og Hot Cell kan helt overordnet tilskrives DD’s
nedlukningsperioder i årets løb, hvor de udførende fysiske arbejder herunder f.eks.
nedbrydningen af reaktorblokken i DR3 helt ophørte. Alle kritiske funktioner på drifts-
og overvågningsområdet er dog blevet varetaget i nedlukningsperioden. Muligheden for
onlinearbejde hjemmefra er desuden blevet udnyttet bedst muligt.
Projekteringen af NOL gik for alvor i gang i 2020, og de samlede udgifter til ekstern
rådgivning m.m. beløber sig nu til 21,6 mio. kr. Det er planen, at de egentlige bygge-
aktiviteter påbegyndes i 1. halvår 2022.
Med baggrund i det forhold, at dekommissioneringsprojekterne er meget komplekse og
ganske svære at tidsestimere, er det dog fortsat DD’s samlede vurdering, at årets re-
sultater på tilfredsstillende vis lever op til det forventede.
I de kommende år vil DD skulle ikke blot opføre og ibrugtage NOL, men også på længere
sigt opføre håndteringsfacilitet og ny modtagestation mm. Hertil kommer den løbende
fremtidige drift af aktiviteterne frem til 2073.
Tabel 1, del 2
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lå-
nerammen
Bevillingsandel
Opretholdelsesgrad
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris (tkr.)
Lønomkostningsandel
1)
Lønforbrug
Likvide beholdninger
75,8
562
45,4%
42,6
122,9
79,8
573
45,8%
45,7
126,0
82,0
562
69,1%
46,1
2019
7,6%
96,8%
0,0%
2020
11,7%
97,4%
2,8%
Budget 2021
9,9%
96,4%
0,0%
NB: Tabellen kan indeholde afrundingsdifferencer. Definition af nøgletal findes i afsnit for supple-
ringstabeller.
1) Lønomkostningsandel er beregnet af personaleomkostninger/ordinære driftsindtægter. Stignin-
gen i 2021 skyldes, at TB-bevillingen for 2021 endnu ikke er kendt.
DD har i 2020 investeret i to detektorer, hvorfor afskrivningsgrundlaget er steget i 2020.
Som følge deraf voksede DD’s udnyttelsesgrad af lånerammen på 10,4 mio. kr. fra 7,6
pct. i 2019 til 11,7 pct. i 2020. DD følger et princip om, at anskaffelser til dekommis-
sioneringsprojekterne straks-afskrives på grund af kontaminering og derfor ikke efter-
følgende kan bruges. Øvrige anskaffelser (driftsinvesteringer) er desuden hidtil efter en
14
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360733_0015.png
særaftale blevet afskrevet med en tidshorisont frem til 2023. Årsagen til disse forhold
skal findes i den oprindelige afviklingsplan for dekommissioneringsprojektet på Risø.
Dette forklarer også opretholdelsesgraden. Fra og med 2021 vil aktiverede driftsinve-
steringer blive afskrevet efter de almindelige afskrivningsregler.
DD er nettoudgiftsfinansieret og har kun meget begrænsede, men relativt stabile ind-
tægter fra diverse serviceydelser, og derfor vil udviklingen i overskudsgraden og der-
med i resultatet især dække over en flytning af aktiviteter samt eventuelle budgetmæs-
sige besparelser.
DD’s bevillingsandel afspejler i hovedtræk det forhold, at driften stort set kun finansie-
res i form af en nettoudgiftsbevilling.
Lønomkostningsandelen udviser en gradvis stigning i forhold til tidligere år. Dette er et
udtryk for et stigende antal årsværk for også at kunne varetage de nyeste opgaver med
Ny, Opgraderet Lagerfacilitet (NOL) og den langsigtede løsning.
Tabel 2
Hovedkonto
Drift
Bevilling
(mio kr.)
Drift
Udgiftskonto
Indtægtskonto
Balancekonto
FL
63,6
66,4
-2,8
0,0
TB
33,6
33,6
0,0
0,0
Finansårets be-
villing i alt
97,2
100,0
-2,8
0,0
Regnskab
96,2
98,9
-2,6
0,0
Overført over-
skud
114,4
0,0
0,0
114,4
15
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360733_0016.png
2.3. Kerneopgaver og ressourcer
Opgaver og ressourcer: Skematisk oversigt
Tabel 3 Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Bevilling
(FL + TB)
-21,5
-30,2
1,9
-23,2
-14,9
-9,4
-97,3
0,0
-2,6
-2,6
23,5
23,2
10,6
98,9
Øvrige
indtægter
Omkostnin-
ger
33,9
7,7
Andel af
årets
overskud
12,4
-22,5
-0,7
0,3
8,3
1,2
-1,0
Opgave (mio kr.)
Hjælpefunktioner samt generel
ledelse og
administration (FL-Formål 90)
Dekommissionering af de nukle-
are anlæg (FL-Formål 10)
Affaldshåndtering (FL-Formål
20)
Drift og vedligeholdelse af anlæg
(FL-Formål 30)
Langsigtet affaldsløsning (FL-
Formål 40)
Konventionel og strålingsmæssig
sikkerhed (FL-Formål 51)
I alt
Note: Det bemærkes at lønomkostninger er fordelt efter interne timeregistreringer. Der kan forekomme mindre afrun-
dingsdifferencer.
Fordelingen af DD's samlede bevilling er baseret på budgetfordelingen ved UO3 2020. Dette forklare forskellen mel-
lem realiserede og forventede omkostninger og afledt andel af årets overskud, hvor FL-formål 10 principielt bærer
hovedparten af de afholdte lønomkostninger sammenholdt med FL-formål 30. Således udlånes årsværk fra FL-formål
30 til FL-formål 10
DD's omkostning til affaldshåndtering afholdes under FL-formål 10, 30 og 51.
Generelle kommentarer til ovennævnte tabel fremgår af afsnit 2.2. Årets faglige resul-
tat. Derudover kan følgende bemærkes:
Hjælpefunktioner samt generel ledelse og administration (DIR og ADM):
DD har anvendt ca. 12,5 årsværk på administrative støttefunktioner i 2020. Afsat bud-
get på området er overholdt.
Dekommissionering af de nukleare anlæg, Affaldshåndtering, Drift og vedligeholdelse
af anlæg (ADD) samt NOL:
Der er medgået ca. 10,2 årsværk i 2020 til dekommissionering af de nukleare anlæg.
For så vidt angår drift og vedligeholdelse af anlæg samt affaldshåndtering har der været
anvendt ca. 40,4 årsværk. I dette tal indgår bl.a. den tekniske vagtordning (hvoraf ca.
50 % dog er omkostningsført under dekommissioneringsopgaven).
Langsigtet affaldsløsning:
Der er medgået 2,0 årsværk til arbejder vedrørende en langsigtet affaldsløsning.
Konventionel, nuklear og strålingsmæssig sikkerhed (KS og AHF):
Det er estimeret, at der er anvendt ca. 14,7 årsværk i 2020 til dette opgaveområde,
der bl.a. rummer vagtordningen for helseassistenter.
16
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360733_0017.png
2.4. Målrapportering
Målrapportering 1. del: Oversigt over årets resultatopfyldelse
I tabel 4 gives en samlet status for DD’s Mål- og resultatplan 2020 af 25. november
2019. Desuden indeholder tabellen status for ikke afsluttede resultatmål fra tidligere
år.
Tabel 4: Årets resultatopfyldelse
Mål
Succeskriterier
Opnåede resultater
Grad af
målopfyldelse
1. Dekommissionering
DR3
Mål 1.1 (2020)
(Målet er videreført
fra 2016 og 2019)
Den øverste del af reaktorens ydre dele ned til stålkuglebe-
tonen er fjernet.
Opskæringen af reaktorblokken blev påbegyndt
planmæssigt ved årets start. Ved årets udgang
er de vandrette snit på alle fire facader skåret
og enkelte lodrette snit også. Når klodserne er
skåret fri, løftes de over i stålbeholdere, som
køres til mellemlageret. Der blev i 2020 udta-
get i alt 12 betonklodser. Der er blevet frem-
stillet bokse til at holde skærestøvet inde, så
det ikke spredes i reaktorhallen.
Pakkerum, manipulatorhus og MTS er demon-
teret, neddelt og pakket i affaldsbeholdere.
Alt nødvendigt udstyr til nedbrydningen af re-
aktorblokken er indkøbt og testet. Bevægelige
dæk er blevet sænket som en forberedende op-
gave. Denne opgave er nu helt afsluttet.
Opskæringen af reaktorblokken blev påbegyndt
i 2020, jf. ovenstående bemærkninger til mål
1.1 (2020)
15%
Mål 1.1 (2019)
(Mål 1.1. i 2020)
Reaktorens ydre dele er fjernet..
5%
Resultatkontrakt
2016
Den øverste del af reaktorblokken er nedbrudt i 2016.
15 %
Hot Cells
Mål 1.2 (2020)
Målet er videreført
fra 2018 og 2019
Mellemrensning af alle cellerne er afsluttet
Robotten med fremføringsudstyret, der skal
afrense inde i cellerne, er testet og operatø-
rerne er trænet. Den er således klar til brug.
Før robotten manuelt placeres inde i cellerne,
er der blevet foretaget en afrensning af shut-
teråbningerne fra celletoppen. Det har givet en
reduktion af strålingsniveauet på omkring
75%. %. Mellemrensning af cellerne påbegyn-
des i 2021, når arbejdet kan genoptages efter
hjemsendelsen.
Udviklingen af udstyr til brug for mellemrens-
ningen er afsluttet, robot indkøbt, tilpasset og
testet og personale trænet i brugen. Alle for-
beredende arbejder er afsluttet ved udgangen
af 2020.
Grovrensning af alle celler er nu afsluttet (Mål
1.3 2018). Mellemrensning med robot inde i cel-
lerne er ikke påbegyndt endnu, men nært fore-
stående. Projekteringen er således påbegyndt
jf. opnåede resultater under mål 1.4 (2018),
mens mål 1.5. (2017) derfor er videreført i 2019
(Mål 1.2 2019) og 2020. Mellemrensningen vil
således blive påbegyndt i 2021 (Se mål 1.2
2020, der herefter erstatter nærværende).
30 %
Mål 1.2 (2019)
(Betegnet Mål 1.4. i
2018)
Mellemrensning af alle celler er afsluttet.
30 %
Mål 1.5. (2017)
(Mål 1.2 i 2019)
Mellemrensningen er påbegyndt.
50 %
Teknologihallen
Mål 1.5. (2018)
Slutrapporterne er indsendt til godkendelse hos de nukleare
tilsynsmyndigheder
2
.
Der er ikke opstillet resultatmål for Teknologi-
hallen i 2020.
De nukleare myndigheder har i september
2018 meddelt, at DD først skal fjerne det øver-
ste lag af kældergulvet, før slutrapportering
kan godkendes. Dette arbejde er udskudt til ef-
ter DTU’s planlagte fraflytning. Tidspunkt for
fraflytning sker ultimo 2021.
0%
Behandlingsstationen
Mål 1.3. (2020)
Dekommissioneringen af vestsiden af bygning 211’s stueetage Opgaven har været sat på pause siden genåb-
er afsluttet, frimåling udestår
ningen i juni 2020. Der har været udført få ind-
ledende planlægnings- og udførselsopgaver. In-
geniørressourcerne har været dedikeret til NOL-
projektet. og bygning 211 kontormoduler er pt.
i brug til NOL-projektet
10 %
2 Mål videreført fra Mål- og resultatplan 2015.
17
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360733_0018.png
Mål
Succeskriterier
Opnåede resultater
Grad af
målopfyldelse
2. Langsigtet løsning for affald
Mål 2.1 (2020)
DD leverer relevant materiale til lokalplanen med bistand fra
rådgiver.
DD har løbende deltaget i dialog med Ros-
kilde Kommune, og har bidraget med de øn-
skede input til lokalplanprocessen. Planen er
nu, at lokalplanen vedtages ultimo 2021, med
forudgående høringsfase ultimo 2022.
Et første udkast til miljøkonsekvensrapport er
udarbejdet af DD’s bygherrerådgiver og ind-
sendt til Miljøstyrelsen i 4. kvartal 2020. Fore-
løbige bemærkninger er modtaget i november
2020.
Der er udarbejdet dispositionsforslag med før-
ste design af NOL, og for tiden arbejdes med
projektforslag, hvor det mere detaljerede de-
sign af NOL fastlægges; projektforslaget for-
ventes færdigt i første halvår af 2021.
Et revideret udkast til sikkerhedsanalyse er ind-
sendt i december 2020.
Aktiviteten er igangsat, og der foreligger et før-
ste udkast.
DD har deltaget i internationale aktiviteter som
forudset, herunder aktiviteter vedrørende mu-
ligheder ved fælles affaldshåndterings- og de-
poneringsløsninger. Der har i 2020 blandt an-
det været et godt og konstruktivt samarbejde
med Norsk Nukleær Dekommissionering (NND.)
Norge er på mange måder sammenligneligt
med Danmark, og der kan derfor være gode
benefits ved et bilateralt samarbejde. Der har
desuden været afholdt en workshop med
Svensk Kärnbränslehantering (SKB) om den
danske slutdepotstrategi, som har givet nyttigt
input og en fælles referenceramme for det vi-
dere arbejde.
Aktiviteten er overført til 2021.
Beskrivelse af teknisk materiale til udbud af op-
gaven er udarbejdet. Se også mål 2.7. (2020)
Aktiviteten er ikke igangsat. Se i øvrigt teksten
Mål 2.3.
Planarbejdet
og
miljøkonsekvensvurdering
igangsat.
1. udkast modtaget med bemærkninger. Målet
udgår herefter, da det er erstattet af mål 2.4. i
2020.
Kommunikationsplan for NOL udarbejdet i sam-
arbejde med UFS. Indledende overvejelser om-
kring udstillingsfacilitet igangsat.
DD har leveret bidrag til UFS vedr. strategi for
kommunikation og interessenthåndtering i for-
hold til slutdepot
Afslutning af aktiviteten beror på initiativ fra
UFM.
Arbejdet er ikke igangsat af SUM i 2020.
Afklaring af behovet for fremtidige faciliteter er
en opgave, der udføres parallelt med NOL-plan-
lægningen. Arbejdet videreføres derfor i 2020.
Målet indgår i det projekt, der igangsættes i
2021, som skal munde ud i en plan for de videre
aktiviteter på affaldsområdet indtil affaldet er
klar til slutdeponering.
DD har i løbet af 2016 dannet sig et overblik over
mængden og kvaliteten af data for det historiske
affald (før 2003), og har på denne baggrund ud-
arbejdet en mere detaljeret plan for indhentning
af de resterende, nødvendige data. Arbejdet
genoptages i 2019.
Målet indgår i det projekt, der igangsættes i
2021, og som skal munde ud i en plan for de
videre aktiviteter på affaldsområdet indtil affal-
det er klar til slutdeponering. Målet udgår heref-
ter.
100 %
Mål 2.2. (2020)
DD leverer relevant materiale til miljøkonsekvensrapporten
med bistand fra rådgiver.
100 %
Mål 2.3. (2020)
Totalrådgiver er fundet og har sammen med DD designet
første udkast til NOL.
100 %
Mål 2.4. (2020)
Sikkerhedsanalysen er udarbejdet i revideret udkast.
100 %
Mål 2.5. (2020)
Mål 2.6. (2020)
Overordnet beskrivelse af affaldsfraktioner gennemført med
henblik på udvikling af generiske affaldsacceptkriterier, og
efterfølgende sikkerhedsanalyse, for slutdepot.
DD deltager i internationalt samarbejde om affaldshåndte-
ring, og bidrager til afsøgning af mulig international løsning
for det særlige affald.
60 %
100 %
Mål 2.7. (2020)
Mål 2.8. (2020)
Mål 2.9 (2020)
Mål 2.1. (2019)
Mål 2.2. (2019)
Plan for fremtidige affaldshåndteringsfaciliteter besluttet.
Beskrivelse af opgaver i slutdepotprocessen samt strategi
for løsning af disse.
Deltagelse i partnerskabsdialog med kommuner
Forundersøgelse for ny opgraderet lagerfacilitet (NOL) er af-
sluttet og opførelse af NOL igangsat.
Sikkerhedsanalyse for NOL endeligt afsluttet og indsendt til
godkendelse hos de nukleare tilsynsmyndigheder
Strategi for kommunikation med relevante interessenter i til-
knytning til NOL og slutdepot udarbejdet.
0%
10 %
0%
40 %
50 %
Mål 2.3. (2019)
100 % (NOL)
75 % (Slutdepot)
Mål 2.5. (2019)
Mål 2.6. (2019)
(Målet er identisk
med mål 2.7 2020
og udgår derfor
principielt)
Resultatkontrakt
2016
(Målet erstattes af
mål 4.3 i 2021, og
kan principielt
udgå)
DD deltager i arbejdet med formulering af en national af-
faldsvej for NORM.
Plan for fremtidige affaldshåndteringsfaciliteter besluttet.
0%
Afklaring af kriterier for karakterisering af alt affald.
3. Drift og Affaldshåndtering
Mål 3.1. (2020)
Procedurer for modtagelse af det eksterne affald inkluderes i
DD’s kvalitetsstyringssystem, KMS.
Arbejdsgangene omkring modtagelse og
håndtering af det eksterne affald er blevet
ændret, og instrukserne i KMS er revideret
som følge heraf samt i henhold til den nye
lovgivning.
DD ophørte med at afhente affald fra eksterne
kunder i september 2019.
100 %
Mål 3.2. (2020)
Tilpasning af driftsopgaver i forhold til DD’s nye opgaver
100 %
18
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360733_0019.png
Mål
Succeskriterier
Opnåede resultater
Pr. 30. april 2020 ophørte DD ligeledes med at
modtage kemiaffald fra DTU. Således håndterer
DD nu kun sit eget kemikalieaffald.
Processen med at koble rensningsanlægget til
den kommunale spildevandsforsyning er i gang,
men det er herefter Bygningsstyrelsen som an-
lægsejer, der fortsætter processen med Ros-
kilde Kommune.
Grad af
målopfyldelse
Mål 3.3. (2020)
Driftslaboratoriet er flyttet fra bygning 211 til bygning 208
og taget i drift der.
De nye laboratoriefaciliteter i bygning 208 er
færdige, og måleudstyret er flyttet. SIS har
godkendt ibrugtagningen i bygning 208 primo
juli 2020 samtidig afmeldt laboratoriet i byg-
ning 211. Driftsanalyserne er blevet udført i de
nye faciliteter siden da.
Tømning ej påbegyndt. Der er opstået et behov
for etablering af særligt område for måling for
personkontamination m.m. Indledende plan-
lægning foretaget. Som følge af en ompriorite-
ring af ressourcer opgaver, er denne opgave
indtil videre sat i bero.
Personale og udstyr flyttet og de nukleare til-
synsmyndigheder har godkendt flytningen i
2020.
Inventoryberegningerne afventer prøveudtag-
ning i forbindelse med mellemrensningen, som
forventes afsluttet i 2024. Udskydelsen skyldes
et ønske om at reducere doser til personale.
100 %
Mål 3.1. (2019)
Tømning af lille grube på Centralvejslageret er afsluttet.
10 %
Mål 3.3. (2019)
Flytning af personale gennemført og plan for flytning af ud-
styr fra bygning 211 udarbejdet.
Inventoryberegning på Hot Cells afsluttet.
100 %
Resultatkontrakt
2012-2013
(Milepæl 2013)
0%
4. Tekniske støttefunktioner
Mål 4.1. (2020)
Udarbejde en matematisk model til generiske beregninger af
migrationen af radionuklider omkring faciliteterne i tilknyt-
ning til NOL og den radiologiske eksponering af omegnsmil-
jøet ved lagerfaciliteten som resultat af de væsentligste sin-
gulære begivenheder, der kan resultere i brud på sikkerheds-
funktionerne.
Udarbejde en matematisk model til generiske beregninger af
migrationen af radionuklider omkring depotet og den radio-
logiske eksponering af omegnsmiljøet ved depotet som funk-
tion af tiden.
Der er arbejdet videre med de data, der blev
indsendt i 2018 og i takt med NOL-projektets
udvikling er radiologiske scenarier, risici, sik-
ring uheld samt inventorie blevet konkretiseret.
Arbejdet fortsætter i 2021.
20 %
Mål 4.2. (2020)
Der er lavet forstudier til, hvordan forskellige
modeller kan udarbejdes, og hvilke ekspone-
ringsveje der vil dominere ved forskellige ud-
formninger af et slutdepot.
0%
5. Administrative støttefunktioner
Mål 5.1. (2020)
Implementering og ibrugtagning af det nye Statens HR
DD har fulgt implementeringsplanen fra Økono-
mistyrelsen og gik live primo december. Jf. im-
plementeringsplanen fortsætter arbejdet i
2021.
Det fællesstatslige budgetsytstem SBS var fuldt
ud implementeret ultimo 1. kvartal 2020.
75 %
Mål 5.2. (2020)
Målet er videreført
fra 2019.
Implementering og ibrugtagning af det nye fællesstatslige
budgetsystem (flyttet fra 2019)
100 %
Målrapportering 2. del: Uddybende analyser og vurderinger
Dekommissioneringsprojekterne
DR3
Resultatmål 1.1: Den øverste del af reaktorens ydre dele ned til stålkuglebe-
tonen er fjernet
Målopfyldelse 15 %.
Opskæringen af reaktorblokken blev påbegyndt planmæssigt ved årets start. Men der
var en periode på tre-fire måneder, hvor der ikke blev arbejdet på opgaven som følge
af Corona nedlukningen. Ved årets udgang er de vandrette snit på alle fire facader
skåret og enkelte lodrette snit også. Når klodserne er skåret fri, løftes de over i stål-
beholdere, som køres til mellemlageret. 12 betonblokke er udtaget og pakket til mel-
lemlagring i 2020. Der er blevet fremstillet bokse til at holde skærestøvet inde, så det
ikke spredes i reaktorhallen. Disse virker efter hensigten. Denne opgave forventes af-
sluttet i løbet af 2021.
19
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Efter den seneste opdatering af tidsplanen forventes DR 3-projektet nu at være afslut-
tet i 2025, da opskæringen af reaktorblokken har vist sig at tage væsentligt længere
tid end først estimeret. Afslutningstidspunktet påvirkes af, hvor længe den anden
hjemsendelsesperiode, der startede den 9. december 2020, kommer til at vare.
Hot Cells
Resultatmål 1.2: Mellemrensning af alle cellerne er afsluttet
Målopfyldelse 50 %.
Lige som for DR 3’s vedkommende har der været en periode i 2020 på 3-4 måneder i
foråret og endnu en periode omkring årsskiftet 2020/2021, hvor projektet har ligget
stille p.g.a. Corona nedlukningen. Robotten med fremføringsudstyret, der skal afrense
inde i cellerne, er testet, og operatørerne er trænet. Den er således klar til brug. Før
robotten manuelt placeres inde i cellerne, er der blevet foretaget en afrensning af shut-
teråbningerne fra celletoppen. I alt har grovrensningen givet en reduktion af strålings-
niveauet på omkring 75 %. I det nye år påbegyndes støvsugning af stålgrit ud fra cel-
lerne lige som under grovrensningen. Mellemrensningen med robotten forventes påbe-
gyndt i første halvår 2021 afhængig af, hvornår den anden hjemsendelsesperiode stop-
per.
Teknologihallen
Der er ikke opstillet nogen resultatmål for Teknologihallen i 2020, da DD afventer, at
DTU fraflytter bygningen. Fraflytning er planlagt til ultimo 2021. DD forventer at gen-
optage arbejdet i Teknologihallen i 2022.
Behandlingsstationen
Resultatmål 1.3:
Dekommissioneringen af vestsiden af bygning 211’s
stueetage er afsluttet, frimåling udestår
Målopfyldelse 10 %.
Denne opgave er desværre ikke kommet ret langt i løbet af 2020. Siden genåbningen i
juni har opgaven været sat på pause, så der har kun været arbejdet på den de første
to måneder af året. Det gælder både mht. planlægningen og udførelsen, at personalet
har og stadig er dedikeret til andre opgaver, primært NOL for ingeniørernes vedkom-
mende.
Langsigtet løsning for affald
Resultatmål 2.1: DD leverer relevant materiale til lokalplanen med bistand
fra rådgiver
Målopfyldelse 100 %.
DD har løbende deltaget i dialog med Roskilde Kommune, og har bidraget med de øn-
skede input til lokalplanprocessen for NOL. Planen er nu, at lokalplanen vedtages ul-
timo 2022.
20
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Resultatmål 2.2: DD leverer relevant materiale til miljøkonsekvensrapporten
med bistand fra rådgiver
Målopfyldelse 100 %.
Et første udkast til miljøkonsekvensrapport er udarbejdet af DD’s bygherrerådgiver og
indsendt til Miljøstyrelsen i 4. kvartal 2020. Foreløbige bemærkninger er modtaget i
november 2020. Konklusionen er på den baggrund, at der er behov for en kvalitetssik-
ring af de fagnotater, som ligger til grund for rapporten, og som for en stor dels ved-
kommende er udarbejdet af vores totalrådgiver, og for en grundig gennemskrivning af
rapporten. Der forudses en vis forsinkelse af miljøkonsekvensrapporten, men det er
stadig målet, at en § 25-tilladelse kan opnås i første halvår af 2022.
Resultatmål 2.3: Totalrådgiver er fundet og har sammen med DD designet
første udkast til NOL
Målopfyldelse 100 %
Der er udarbejdet dispositionsforslag med første design af NOL, og for tiden arbejdes
med projektforslag, hvor det mere detaljerede design af NOL fastlægges; projektfor-
slaget forventes færdigt i første halvår af 2021.
Resultatmål 2.4: Sikkerhedsanalysen er udarbejdet i revideret udkast
Status: Målet er nået 100 %.
Et revideret udkast til sikkerhedsanalyse er indsendt i december 2020.
Resultatmål 2.5: Overordnet beskrivelse af affaldsfraktioner gennemført med
henblik på udvikling af generiske affaldsacceptkriterier, og efterfølgende sik-
kerhedsanalyse, for slutdepot
Status: Målet er nået 60 %.
Aktiviteten er igangsat, og der foreligger et første udkast. Der vil i løbet af 2021 ske
en konkretisering af nødvendige affaldsbehandlingsaktiviteter (karakterisering m.v.) i
f.t. udvikling af affaldsacceptkriterier, som led i projekt, der igangsættes i samarbejde
med en international organisation med erfaring på området.
Resultatmål 2.6: DD deltager i internationalt samarbejde om affaldshåndte-
ring, og bidrager til afsøgning af mulig international løsning for det særlige
affald
Status: Målet er nået 100 %.
DD har deltaget i internationale aktiviteter som forudset, herunder aktiviteter vedrø-
rende muligheder ved fælles affaldshåndterings- og deponeringsløsninger. Der har i
2020 blandt andet været et godt og konstruktivt samarbejde med Norsk Nukleær De-
kommissionering (NND.) Norge er på mange måder sammenligneligt med Danmark,
og der kan derfor være gode benefits ved et bilateralt samarbejde. Der har desuden
været afholdt en workshop med Svensk Kärnbränslehantering (SKB) om den danske
slutdepotstrategi, som har givet nyttigt input og en fælles referenceramme for det vi-
dere arbejde.
21
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Resultatmål 2.7: Plan for fremtidige affaldshåndteringsfaciliteter besluttet
Målet er ikke nået (0%).
Aktiviteten er overført til 2021. Målet vil indgå som led i arbejdet med formulering af
en samlet affaldsstrategi i samarbejde med en international organisation med erfaring
på området.
Resultatmål 2.8: Beskrivelse af opgaver i slutdepotprocessen samt strategi
for løsning af disse
Målet er nået 10%.
Der er udarbejdet beskrivelse af teknisk materiale til udbud af opgaven, som skal lede
til formulering af en samlet affaldsstrategi, jf. også ovenfor.
Resultatmål 2.9: Deltagelse i partnerskabsdialog med kommuner
Målet er ikke nået (0%).
Aktiviteten er ikke igangsat i 2020. DD afventer, at UFM får regeringsmandat til dialo-
gen.
Drift og Affaldshåndtering
Resultatmål 3.1: Procedurer for modtagelse af det eksterne affald inkluderes
i DD’s kvalitetsstyringssystem, KMS
Målopfyldelse 100 %.
Arbejdsgangene omkring modtagelse og håndtering af det eksterne affald er blevet æn-
dret, og instrukserne i KMS er revideret som følge heraf samt i henhold til den nye
lovgivning.
Resultatmål 3.2: Tilpasning af driftsopgaver i forhold til DD’s nye opgaver
Målopfyldelse 100 %.
Som nævnt ophørte DD med at afhente affald fra eksterne kunder i september 2019.
Pr. 30. april 2020 ophørte DD ligeledes med at modtage kemiaffald fra DTU. Således
håndterer DD nu kun sit eget kemikalieaffald.
Processen med at koble rensningsanlægget til den kommunale spildevandsforsyning
er i gang, men det er herefter Bygningsstyrelsen som anlægsejer, der fortsætter pro-
cessen med Roskilde Kommune.
Resultatmål 3.3: Driftslaboratoriet er flyttet fra bygning 211 til bygning 208
og taget i drift der.
Målopfyldelse 100 %.
De nye laboratoriefaciliteter i bygning 208 er færdige, og måleudstyret er flyttet. SIS
har godkendt ibrugtagningen i bygning 208 primo juli 2020 og samtidig afmeldt labo-
ratoriet i bygning 211. Driftsanalyserne er blevet udført i de nye faciliteter siden da.
22
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Tekniske støttefunktioner
Resultatmål 4.1: Udarbejde en matematisk model til generiske beregninger af
migrationen af radionuklider omkring faciliteterne i tilknytning til NOL og den
radiologiske eksponering af omegnsmiljøet ved lagerfaciliteten som resultat
af de væsentligste singulære begivenheder, der kan resultere i brud på sikker-
hedsfunktionerne
Målopfyldelse 20 %. Der er arbejdet videre med de data, der blev indsendt i 2018 og i
takt med NOL-projektets udvikling er radiologiske scenarier, risici, sikring uheld samt
inventorie blevet konkretiseret. Arbejdet fortsætter i 2021.
Resultatmål 4.2: Udarbejde en matematisk model til generiske beregninger af
migrationen af radionuklider omkring depotet og den radiologiske eksponering
af omegnsmiljøet ved depotet som funktion af tiden
Målopfyldelse 0 %.
Der er ikke udarbejdet en matematisk model til generiske beregninger af den radiolo-
giske eksponering af omegnsmiljøet. Der er lavet forstudier til, hvordan forskellige
modeller kan udarbejdes, og hvilke eksponeringsveje der vil dominere ved forskellige
udformninger af et slutdepot.
Administrative støttefunktioner
Resultatmål 5.1: Implementering og ibrugtagning af det nye Statens HR
Målopfyldelse 75 %.
DD har fulgt implementeringsplanen fra Økonomistyrelsen og går ifølge planen live
primo december. Implementeringen er ikke fuldt gennemført i 2020, da den sidste im-
plementering først er planlagt til 2021 jvf. Økonomistyrelsens implementeringsplan.
Den sidste implementering består af effekthåndteringsmodulet, adgang for medarbej-
dere og ledelsen samt den sidste tilpasning af personaleadministrative arbejdsgange.
Der er løbende arbejdet med tilpasning af arbejdsgave, men dette er ikke færdiggjort,
da mange praktiske arbejdsgange først er præsenteret sent i implementeringsforløbet.
Resultatmål 5.2: Implementering og ibrugtagning af det nye fællesstatslige
budgetsystem (flyttet fra 2019)
Målopfyldelse 100 %.
Det fællesstatslige budgetsystem SBS var fuldt ud implementeret ultimo 1. kvartal
2020. DD vurderer i høj grad at have opnået et bedre overblik og en mere sikker og
sammenhængende styring, i og med at informationer nu trækkes direkte fra de cen-
trale systemer og med kun meget begrænset manuel indlæsning. Der vurderes i øv-
rigt også fortsat at være effektiviserings- og forbedringspotentiale i systemets mulig-
heder.
23
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360733_0024.png
2.5. Forventninger til det kommende år
Som følge af den omfattende Corona-nedlukning i 2020 vil 2021 i væsentligt omfang
være præget af en videreførsel af de projekter og arbejdsopgaver, som blev sat i bero.
På DR3 er det planen at genoptage arbejdet med at få fjernet den øverste del af reak-
torens ydre ned til den såkaldte stålkuglebeton. Tilsvarende på Hot Cell hvor mellem-
rensningen af cellerne nu fortsætter, når den anden Coronanedlukning er afsluttet og
arbejdet kan genoptages. Målet er her bl.a. at få fjernet de sidste hot spots. Desuden
skal der indsendes en delprojektbeskrivelse for nedbrydning af cellerækkerne til god-
kendelse hos de nukleare myndigheder.
F.s.v.a. Teknologihallen opstilles der ingen resultatmål for 2021. Der er en meget be-
grænset urankontamination i kælderen, som skal fjernes. DD påbegynder først arbejdet
her, når DTU fraflytter bygningen, hvilket er planlagt til at ske ultimo 2021.
På Behandlingsstationen genoptages dekommissioneringen af det nedlagte laboratorie
og vaskeri. Planen er at kunne afslutte dekommissioneringen af stueetagen i vestsiden
af bygning 211. Frimåling vil herefter udestå.
De indledende arbejder omkring opførelsen af en Ny Opgraderet Lagerfacilitet (NOL)
3
forsætter på fuld kraft. Målene er mange for 2021, idet planen overordnet er, at ”det
første spadestik” kan tages primo 2023, så NOL kan stå færdigt i 2025: 1) Ansøgning
om byggetilladelse til NOL er udarbejdet og indsendt til Roskilde kommune, 2) Den en-
delige sikkerhedsvurdering for etablering af NOL er indsendt og 3) Projektbeskrivelse for
udstillingsfacilitet er udarbejdet.
Parallelt med NOL-projektet er der også fokus på den langsigtede løsning for affald (LAL).
Her er målene, at 1) have første udkast klar til en samlet affaldsstrategi i samarbejde
med en international affaldsoperatør, 2) have udarbejdet en samlet plan for fremtidige
affaldshåndteringsfaciliteter, 3) fortsat deltagelse i internationalt samarbejde omkring
affaldshåndtering og bidrage til afsøgning af mulig international løsning for det særlige
affald, og 4) at arbejde på etablering af partnerskaber med interesserede kommuner
samt oprette lokale kontaktfora.
På drifts- og affaldsområdet skal 1) udløbsbassinet ved rensningsanlægget tømmes og
klargøres til frigivelse, og 2) der skal gennemføres et udbud på genbrug af kilder i ud-
landet. Det vil således være en stor fordel at få højradioaktive kilder og røgmeldere
sendt til genbrug i stedet for at skulle deponere dem i NOL.
Da NOL først forventes klar til brug 2025, vil der på grund af den fremskredne dekom-
missionering i løbet af 2021 blive gennemført en midlertidig udvidelse af lagerkapacite-
ten på DD’s nuværende mellemlager
4
. Udvidelsen vil udgøre godt 600 m2 og således
noget mere end oprindelig planlagt. Dette for helt at undgå flaskehalsproblemer.
De tekniske støttefunktioner omfatter den helsefysiske og konventionelle sikkerhed.
Her vil en central opgave hos Sektionen for Strålingsbeskyttelse (AHF) være 1) udvik-
ling af matematiske modeller til radiologiske sikkerhedsberegninger i tilknytning til
NOL, 2) udarbejdelse af den indledende strålingsbeskyttelsesmæssige sikkerhedsana-
lyse i relation til slutdepot. Disse beregninger understøtter DD’s arbejde med en af-
faldsstrategi og planlægningsarbejdet vedrørende en fremtidig affaldshåndteringsfacili-
3
4
Folketingets beslutning B90 af 15. maj 2018
Bevilling ved Akt 59/2019
24
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360733_0025.png
tet. Desuden 3) skal der udarbejdes individuelle ansøgninger til SIS vedrørende sær-
lige krav omkring kompetencepersoner i strålingsbeskyttelse
5
for at understøtte re-
kruttering af personale og dermed kompetencer på området.
På området for Kvalitet, Miljø og Sikkerhed kan specielt nævnes, at der skal implemen-
teres et nyt modul i DD’s kvalitetsstyringssystem KMS til brug for styring og brugerdo-
kumentering i videns-, indlærings- og træningsøjemed.
De administrative støttefunktioner (ADM) har i 2021 specielt fokus på den endelige
implementering og ibrugtagning af det nye Statens HR. En opgave der startede i
2020.
Desuden skal der gennemføres en evaluering og behovsanalyse af nuværende og
fremtidige krav til et fortsat effektivt og tilstrækkeligt dokument- og sagsstyringssy-
stem i DD.
Tabel 05 Forventninger til det kommende år
26144744 Dansk Dekommissionering
Beløbstype
2020
2021
Bevilling og øvrige indtægter Regnskab R-år (mio. kr.)
Udgift Regnskab R-år (mio. kr.)
Indtægt Grundbudget B-år (mio. kr.)
Bevilling 2021 (mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter Grundbudget B-året (mio. kr.)
Udgift Grundbudget B-år (mio. kr.)
Resultat R-året (mio. kr.)
Resultat grundbudget B-året (mio. kr.)
NB: Tabellen kan indeholde afrundingsdifferencer.
-99,8
98,9
0,0
0,0
0,0
0,0
-1,0
0,0
0,0
0,0
-2,4
-64,3
-66,7
146,0
0,0
79,4
Det budgetterede underskud på grundbudgettet for 2021 på 79,4 mio. kr. skyldes, at
der på FL er en grundbevilling på 64,3 mio. kr. Underskuddet forventes finansieret
som tillægsbevillingsoverførsel fra reserven på konto § 19.11.70 til dækning af de-
kommissioneringsopgaverne samt udgifter i forbindelse med NOL-projektet.
5
Aktiviteten følger af Sundhedsministeriets bekendtgørelse nr. 669 af 1. juli 2019 om ioniserende stråling og strålebe-
skyttelse.
25
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
3. Regnskab
3.1. Anvendt regnskabspraksis og ændringer
DD’s anvendte regnskabspraksis i forbindelse med regnskabsreformen er beskrevet i
et særligt tillæg til åbningsbalancen.
Den anvendte regnskabspraksis i øvrigt følger de regler og principper, som fremgår af
regnskabsbekendtgørelse og ØAV.
I 2020 er regnskabspraksis for værdiansættelse af feriepengeforpligtelsen ændret, så-
ledes at det arbejdsgivebetalte pensionsbidrag og tjenestemandspensionsbidrag til §
36 Pensionsvæsenet nu medtages i beregning af skyldig løn under ferie. Den anvendte
regnskabspraksis er ændret som følge af aktstykke 291 (Folketingsår 2019/2020).
Ændringen i værdiansættelse af feriepengeforpligtelsen er registreret som en pri-
mokorrektion på balancen og har medført, at feriepengeforpligtelsen er opreguleret
med 95.794,44 kr.
Periodiseringsprincippet anvendes med henblik på, at det finansielle regnskab udtryk-
ker den faktiske aktivitet for regnskabsperioden. Der foretages periodisering, hvis pe-
riodiseringen på den enkelte aktivitet har en balance- eller resultatmæssig effekt.
Fra og med 2018 oplyses IT-omkostningerne fordelt på lønomkostninger, driftsomkost-
ninger og investeringsomkostninger (tabel 21). Lønomkostningerne er opgjort efter
virksomhedens bedste skøn.
Som følge af cirkulære nr. 9784 af 10/7 2016 om selvstændig likviditet er det nu ikke
længere muligt at foretage reservation af årets resultat. Fremover tilskrives årets re-
sultat egenkapitalen, ligesom tidligere års reservationer nu er blevet overført til egen-
kapitalen.
Bygningsstyrelsen har siden 2011 haft ejendomsretten over DD’s bygninger.
Endvidere blev der fra regnskabsåret 2007 givet dispensation til at alle produktionsan-
læg med en levetid på mere end 15 år kun kunne aktiveres frem til 31. december 2018.
Afskrivningsberettigede driftsinvesteringer har f.s.v.a. nærværende årsrapport fulgt af-
skrivningsregler med en maksimal tidshorisont frem til 2023. Dette princip vil blive æn-
dret med virkning fra og med 2020, som følge af B90.
Samtidig følger DD et princip om, at alle anskaffelser til dekommissioneringsprojekterne
straks-afskrives, da de kontamineres ved brug.
26
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360733_0027.png
3.2. Resultatopgørelse
Tabel 6 Resultatopgørelse
(mio.kr.)
Note
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer og tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer og tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
NB: Tabellen kan indeholde afrundingsdifferencer.
R-2019
-90,9
-0,8
-2,2
0,0
0,0
-93,9
0,0
12,6
12,6
37,6
5,6
-0,7
0,1
42,6
0,2
10,0
24,1
89,5
-4,4
R-2020
-97,2
-2,6
0,0
0,0
0,0
-99,8
0,0
8,6
8,6
40,7
5,9
-1,0
0,1
45,7
0,2
10,9
33,4
98,8
-1,0
B-2021
-64,3
-2,4
0,0
0,0
0,0
-66,7
0,0
13,0
13,0
46,0
46,0
0,6
10,0
76,5
146,1
79,4
0,0
0,0
-4,4
0,0
0,0
-1,0
0,0
0,0
79,4
0,0
0,1
-4,3
0,0
0,0
-1,0
0,0
0,0
79,4
0,0
0,0
-4,3
0,0
0,0
-1,0
0,0
0,0
79,4
27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360733_0028.png
Tabel 7 Resultatdisponering af årets overskud
2019
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
4,3
1,0
2020
28
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360733_0029.png
s
3.3. Balancen
Tabel 8 Balancen
Note Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner m.v.
Udviklingsprojekter under opfø-
relse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og IT udstyr
Igangværende arb.. egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
1)
Tilgodehavender
Værdipapirer
0,0
1,2
0,0
0,0
3,2
0,0
1,5
0,0
1,5
2,3
1,5
0,0
1,5
2,7
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tj.ydel-
ser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Skyldige indefrosne feriepenge
Igangværende arbejder frem-
med regning
119,0
3,9
0,0
122,9
124,1
126,4
120,3
5,6
0,0
125,9
129,1
131,8
Gæld i alt
Passiver i alt
11,4
126,3
15,9
131,8
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
0,0
0,0
0,8
0,0
0,0
0,0
0,8
0,0
0,0
0,5
0,7
0,0
0,0
1,2
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritets gæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
0,8
0,0
0,0
0,0
0,8
0,6
0,0
0,0
0,0
0,6
Hensatte Forpligtelser
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
R-
2019
R-
2020
Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (startka-
pital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald af årets resultat
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
R-
2019
R-
2020
1,5
0,0
0,0
0,0
0,0
113,4
114,9
1,5
0,0
0,0
0,0
0,0
114,4
115,9
3,5
1,5
5,5
0,0
0,0
0,1
10,6
7,3
1,5
2,0
4,4
0,0
0,1
15,3
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
Noter: 1) Tilgodehavende indeholder også periodeafgrænsningsposter.
29
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360733_0030.png
3.4. Egenkapitalforklaring
Tabel 9 Egenkapitalforklaring
2019
Egenkapital primo 2020
Reguleret egenkapital primo
+ Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+ Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+ Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+ Primoregulering/flytning mellem bogføringskredse
+ Regulering af det overførte overskud
+ Overført fra årets resultat
- Bortfald af årets resultat
- Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo 2020
NB: Tabellen kan indeholde afrundingsdifferencer.
2020
115,0
1,5
0,0
1,5
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
113,5
0,0
0,0
0,9
0,0
0,0
114,4
115,9
110,7
1,5
0,0
1,5
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
109,2
0,0
0,0
4,3
0,0
0,0
113,5
115,0
3.5. Likviditet og låneramme
DD har ikke på noget tidspunkt i 2020 overskredet disponeringsreglerne.
Tabel 10: Udnyttelse af låneramme
2020
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
1,2
10,4
11,7%
DD har i 2020 investeret i to detektorer, hvorfor afskrivningsberettigede investeringer
er steget. Normalt vil FF4 være identisk med summen af de immaterielle og de materi-
elle aktiver. Dette er dog ikke tilfældet i 2020, da investeringen er sket ultimo året, så
selve likviditetsflytningen først sker primo 2021. Derfor er forskellen indeholdt i de kort-
fristede gældsposter.
30
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360733_0031.png
3.6. Opfølgning på lønsumsloft
Dansk Dekommissionering er fritaget fra lønsumsloft.
3.7. Bevillingsregnskabet
Tabel 12 Bevillingsregnskab
Hovedkonto
19.61.03
Navn
Dansk Dekommissionering
Udgifter
Indtægter
Bevilling
100,0
-2,8
Regnskab
98,9
-2,6
Afvigelse
1,1
-0,2
Videreførelse
ultimo
0,0
0,0
De regnskabsmæssige forklaringer fremgår af afsnit 2.4.
31
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360733_0032.png
4. Bilag
4.1. Noter til resultatopgørelse og balance
Tabel 13 Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte
udviklings-
projekter
Kostpris
Primokorrektioner og flytning mellem bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2020
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger pr. 31.12.2020
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2020
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
10,9
0,0
0,0
0,0
10,9
-10,9
0,0
-10,9
0,0
0,0
0,0
0,0
Udviklings-
projekter un-
der
udførelse
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Erhvervede
koncessioner,
patenter,
licenser mv.
0,1
0,0
0,0
0,0
0,1
-0,1
0,0
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
I alt
11,0
0,0
0,0
0,0
11,0
-
11,0
0,0
-
11,0
0,0
0,0
0,0
0,0
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2020
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2020
32
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360733_0033.png
Tabel 14 Note 2: Materielle anlægsaktiver
Produktions-
anlæg og maskiner
Grunde, arealer
og bygninger
Infrastruktur
Inventar og
IT-udstyr
Transport-
materiel
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning mellem bogførings-
kredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2020
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger pr. 31.12.2020
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2020
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
4,6
0,0
0,0
0,0
4,6
-4,6
0,0
-4,6
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
29,3
0,0
0,0
0,0
29,3
-29,3
0,0
-29,3
0,0
0,0
0,0
5,0
0,0
0,0
0,0
5,0
-4,2
0,0
-4,2
0,8
-0,2
0,0
3,0
0,0
0,0
0,0
3,0
-3,0
0,0
-3,0
0,0
0,0
0,0
0,0
41,9
0,0
0,0
0,0
41,9
-
41,1
0,0
-
41,1
0,8
-0,2
0,0
-0,2
Årets af- og nedskrivninger
0,0
0,0
0,0
-0,2
NB: Til tabellen skal supplerende bemærkes, at der ikke er igangværende arbejder.
Igangværende
arbejder for
egen regning
Primo saldo pr. 1. januar 2020
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdige materielle anlægsaktiver
Kostpris pr. 31.12.2020
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
4.5. Forelagte investeringer
DD har ikke haft investeringsprojekter i 2020.
33
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360733_0034.png
4.6. IT-omkostninger
Tabel 21 IT-omkostninger
(Mio kr.)
Interne personaleomkostninger til IT (IT-drift/vedligehold/-udvikling)
IT-systemdrift
IT-vedligehold
IT-udviklingsomkostninger
Udgifter til IT-varer til forbrug
I alt
Regnskab 2020
0,5
0,1
0,0
0,0
0,3
0,9
De interne personaleomkostninger er skønsmæssigt fastlagt. I tabellen indgår ikke
DD’s udgifter til en it-service og driftsaftale med DTU AIT, der i 2020 udgjorde godt
1,4 mio. kr.
Suppleringstabeller
Note 1: Årsværk
2011
Gennemsnitlige årsværk
Tilgang af medarbejdere (antal personer)
Afgang af medarbejdere (antal personer)
77,8
2
4
2012
76,5
6
9
2013
76,6
8
7
2014
76,6
12
7
2015
76,6
6
13
2016
75,8
6
9
2017
75,3
6
2
2018
75,5
5
10
2019
75,8
12
7
2020
79,8
8
5
Boks 6 Definition af nøgletal og udvalgte KPI’er
Nøgletal (obligatoriske)
Udnyttelsesgrad af lånerammen
Bevillingsandel
Årsværkspris
Lønomkostningsandel
Opretholdelsesgrad
Definition
Ultimosaldo FF4 / låneramme
Indtægtsført bevilling / ordinære driftsindtægter i alt
Personaleudgifter i alt / årsværk
Personaleudgifter i alt / ordinære driftsindtægter i alt
Tilgang * 100/årets afskrivninger
34