Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del Bilag 104
Offentligt
2360729_0001.png
Studenterrådgivningens årsrapport
2020
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Studenterrådgivningens årsrapport 2020
Indhold
1. Påtegning af det samlede regnskab .................................................................................................. 1
2. Beretning .......................................................................................................................................... 2
2.1 Præsentation af Studenterrådgivningen ..................................................................................... 2
2.2 Ledelsesberetning....................................................................................................................... 3
2.2.2 Årets økonomiske resultater................................................................................................ 5
2.3 Kerneopgaver og ressourcer....................................................................................................... 6
2.4 Målrapportering ......................................................................................................................... 6
2.4.1 Målrapportering 1 del: Oversigt over årets resultatopfyldelse............................................ 6
2.4.2 Målrapportering del 2: Uddybende analyser og vurderinger ............................................ 12
2.5 Forventninger til det kommende år .......................................................................................... 14
3. Regnskab ........................................................................................................................................ 14
3.1 Anvendt regnskabspraksis........................................................................................................ 14
3.2 Resultatopgørelse mv. .............................................................................................................. 15
3.3 Balancen ................................................................................................................................... 17
3.4 Egenkapitalforklaring............................................................................................................... 18
3.5 Likviditet og låneramme .......................................................................................................... 18
3.6 Opfølgning på lønsumsloft....................................................................................................... 18
3.7 Bevillingsregnskabet ................................................................................................................ 19
4. Bilag til årsrapporten ...................................................................................................................... 19
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance ...................................................................................... 19
4.2 Indtægtsdækket virksomhed .................................................................................................... 20
4.6 IT-omkostninger....................................................................................................................... 21
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Studenterrådgivningens årsrapport 2020
Virksomhedsoplysninger
Oversigt over tabeller, noter og bilag
Beretning og Målrapportering
Tabel 1: Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Tabel 2: Virksomhedens hovedkonto
Tabel 3: Sammensætning af økonomi for SRGs opgave
Tabel 4: Årets resultatopfyldelse
Tabel 5: Forventninger til det kommende år
Regnskabstabeller
Tabel 6: Resultatopgørelse for SRG 2020 (§ 19.35.24)
Tabel 7: Resultatdisponering af årets overskud (mio.kr)
Tabel 8: Balancen
Tabel 9: Egenkapitalforklaring (mio.kr.)
Tabel 10: Udnyttelse af låneramme (mio.kr.)
Tabel 11: Opfølgning på lønsumsloft (mio.kr.)
Tabel 12: Bevillingsregnskabet
Notater til resultatopgørelse og balance
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver (Tabel 13)
Note 2: Materielle anlægsaktiver (Tabel 14)
Note 3: Hensatte forpligtelser
Øvrige tabeller
Tabel 15: Sammenfatning af elementer i prisfastsættelse
Tabel 16: Oversigt over akkumuleret resultat for indtægtsdækket virksomhed
Tabel 22: It-omkostninger
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360729_0004.png
Studenterrådgivningen
Hovedadresse (Sekretariatet)
Emil Holms Kanal 14, 4. sal, 2300 København S
Telefon: 70267500
E-mail:
[email protected]
Hjemmeside:
www.srg.dk
Studenterrådgivningen yder hjælp til studerende fra følgende udbudssteder:
København
Emil Holms Kanal 14, 4. sal
2300 København S
Odense
Ansgargade 21
5000 Odense C
Aarhus
Ryesgade 23, 1

8000 Aarhus C
Aalborg
Vesterbro 50, 1. sal
9000 Aalborg
I tillæg til ovenstående udbudssteder er Studenterrådgivningen til stede på
uddannelsesinstitutioner i Kolding (SDU), Esbjerg (UC-Syd), Holstebro (VIA), Roskilde (RUC),
Lyngby (DTU) og Ballerup (DTU). Adresserne kan findes på Studenterrådgivningens
hjemmeside.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360729_0005.png
Studenterrådgivningens årsrapport 2020
1. Påtegning af det samlede regnskab
Studenterrådgivningens årsrapport for 2020 er aflagt i henhold til Bekendtgørelse nr. 116 af
19/02/2018 samt Økonomistyrelsens vejledning om årsrapport for statslige institutioner af
november 2020.
Årsrapporten omfatter hovedkonto 19.35.24 på finansloven, som Studenterrådgivningen (CVR
nr. 18 550 342) er ansvarlig for, herunder de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå
Rigsrevisionen i forbindelse med bevillingskontrollen for finansåret 2020.
Påtegning:
Det tilkendegives hermed:
1. At årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige
fejlinformationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrapporteringen i
årsrapporten er fyldestgørende,
2. At de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse
med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og
sædvanlig praksis, og
3. At der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig
forvaltning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet af
årsrapporten.
København, den
18. marts
2021
Hanne Meldgaard
Departementschef
Uddannelses- og Forskningsministeriet
København, den 9. marts
2021
Thomas Braun
Direktør
Studenterrådgivningen
1
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360729_0006.png
Studenterrådgivningens årsrapport 2020
2. Beretning
2.1 Præsentation af Studenterrådgivningen
Studenterrådgivningen (SRG) er en statslig institution under Uddannelses- og
Forskningsministeriet. Gennem mere end 50 år har SRG opbygget en unik viden om
studerendes udfordringer, vanskeligheder og ressourcer, der har betydning for deres
muligheder for at gennemføre en uddannelse. SRG har på den baggrund udviklet en målrettet
og effektiv praksis, der møder de studerendes behov for støtte til håndtering af
problemstillinger og vilkår, der har betydning for deres studiefremdrift og trivsel.
SRG er et gratis rådgivningstilbud for studerende på alle videregående uddannelser i Danmark.
SRG tilbyder individuelle samtaler, gruppeforløb og workshops i hele landet. Derudover tilbyder
SRG hjælp via en app til eksamenshjælp, samt adgang til informationsmaterialer i form af
tematiserede pjecer. Endelig bidrager SRG til at understøtte lokale studiemiljøer, der styrker
de studerendes studietrivsel og understøtter deres mulighed for at præstere på et højt fagligt
niveau.
SRG anvender en evidensbaseret praksis i form af Feedback Informed Treatment (FIT). De
studerende, der henvender sig til SRG, har typisk symptomer, som er sammenlignelige med
ambulante psykiatriske patienter.
Siden 2014 er den almene ydelse blevet suppleret af et tilbud om Socialpædagogisk Støtte
(SPS) til studerende med psykiske funktionsnedsættelser på universitetsuddannelser i Region
Hovedstaden, Region Sjælland og Region Nordjylland. Indsatsen er reguleret af et udbud og
der er dermed tale om indtægtsdækket virksomhed. SRG fik af Styrelsen for Uddannelse og
Kvalitet (STUK) under Børne- og Undervisningsministeriet (BUVM) tildelt opgaven med at
varetage indsatsen på de områder, hvor der ikke var tilstrækkeligt kvalificerede udbydere ved
seneste udbudsrunde.
SRG har 63 årsværk ansat, heraf arbejder 24,8 med IDV. Den største gruppe udgøres af
rådgivere med baggrund som enten psykologer eller socialrådgivere. Derudover er der ansat
videns- og kommunikationsmedarbejdere samt administrativt personale.
SRG’s hovedopgave
SRGs hovedopgave er at bidrage til, at også studerende med studiemæssige, personlige og
sociale vanskeligheder i videst muligt omfang kan gennemføre deres videregående uddannelse
inden for uddannelsens givne rammer. SRG løser hovedopgaven ved at:
1. Yde rådgivning og behandling til studerende på SU-godkendte videregående
uddannelser, når studielivet er alvorligt udfordret på grund af studiemæssige,
personlige og sociale vanskeligheder.
2. Stille viden til rådighed ved at målrette informationsvirksomhed til målgruppen og
øvrige interessenter i form af oplysningsmaterialer og selvhjælpsværktøjer, som
omhandler centrale studielivsudfordringer.
2
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Studenterrådgivningens årsrapport 2020
3. Arbejde forebyggende ved at understøtte uddannelsesinstitutionernes indsats for bedre
studietrivsel med henblik på højere faglighed. Målgruppen er både undervisere,
uddannelsesledere og studerende, samt studievejledere og studiechefer.
For en uddybende beskrivelse af SRGs arbejde og strategiske sigtelinjer henvises til SRGs
strategipapir ”Bedre studietrivsel for højere faglighed” samt SRGs mål- og resultatplan for
2020, som begge findes på SRGs hjemmeside.
2.2 Ledelsesberetning
Nedenfor følger en kort beskrivelse af udvalgte faglige resultater i 2020. For en nærmere
gennemgang heraf, se tabel 4 samt afsnit 2.4.2 (Uddybende analyser og vurderinger).
2.2.1 Årets faglige resultater
SRG har i 2020 tilbudt rådgivning og behandling – enten i individuelle- eller gruppeforløb - til
ca. 5200 studerende. I 2019 var det tilsvarende tal 5000. I 2020 har SRG derudover afholdt
workshops for studerende og fagpersoner. Det estimeres, at 800 studerende og 236
fagpersoner har deltaget i SRGs workshops. SRG har således opretholdt et aktivitetsniveau
svarende til 2019 på trods af Covid-19-restriktionerne. Dette har været muligt fordi SRG siden
september 2019 parallelt med den fysiske rådgivning og analoge workshops også har udbudt
online-rådgivning og online workshops. Alle rådgivere var dermed trænet i online-rådgivning
da nedlukningen blev en realitet og SRG kunne relativt sømfrit omstille hele driften og
varetage både rådgivning og workshops online.
Derudover har SRG i 2020 gennemført en række forebyggende indsatser. Indsatserne har
været forankret i SRG’s nye udviklings- og forebyggelsesafdeling, som er etableret i 2020 for
at styrke det forebyggende arbejde. Afdelingens formål er at omsætte rådgivernes kliniske
erfaringer med, hvordan det lykkes at vende mistrivsel blandt studerende til studietrivsel og
gøre erfaringerne anvendelige på de videregående uddannelser i et forebyggelsesøjemed.
SRG har gennemført studietjek (en workshop, hvor SRG sammen med uddannelsesledelsen,
undervisere, studerende og evt. studievejledere kortlægger indsatser, der vil øge trivslen og
understøtte sunde læringsmiljøer) på forfatterskolen, sygeplejerskeuddannelsen (Københavns
Professionshøjskole), Multimediedesign (Zealand) og Svendborg Søfartsskole. Via
studietjekkene har SRG afdækket lokale trivselsudfordringer i dialog med ledelse, undervisere,
studievejledere og studerende. Som led i forebyggelsesindsatsen har SRG også gennemført
’mindset-interventioner’ på DTU og Absalon i efteråret 2020. Formålet med interventionerne
har været at afprøve, om man kan fremme studerendes trivsel og tilhørsforhold gennem
simple formidlingsøvelser med fokus på, at det er normalt at føle sig usikker fagligt og socialt.
Interventionerne er nye i en dansk kontekst og adskiller sig fra andre trivselstiltag derved, at
de studerende ikke kun får formidlet et budskab, men også selv skal videreformidle det
samme budskab til nye studerende med udgangspunkt i deres egne erfaringer. Antagelsen er,
at indholdet af budskabet i højere grad indoptages af de studerende, når de aktivt selv skal
reflektere og videreformidle det. Af hensyn til effektmåling gennemføres interventionen både
med en test- og en kontrolgruppe. UFM står for at gennemføre en effektmåling på indsatserne.
Målingen på indsatserne sker ved, at UFM i perioden efterår 2020 og et år frem sender tre
spørgeskemaer om trivsel og indsats på uddannelsen til alle de studerende, som deltager i
Studenterrådgivningens mindset-indsatser. Spørgeskemaerne sendes både til studerende som
modtager mindset-indsatserne og studerende i kontrolgruppen. Alle svarer på det samme
skema hvorved forskellen mellem trivsel for studerende i test- og kontrolgruppen udvikler sig
over tid – før og efter de har været udsat for interventionen.
3
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Studenterrådgivningens årsrapport 2020
SRG har i 2020 spillet en aktiv rolle i at bekæmpe mistrivsel som følge af Covid-19-
restriktioner. SRG blev tildelt 5 mio. til to trivselsfremmende initiativer i forbindelse med
politisk aftale om initiativer for sårbare og udsatte grupper i forbindelse med COVID-19 (af 17.
april 2020).
Det ene initiativ indebærer, at SRG – i samarbejde med studievejledningerne på 34
videregående uddannelsesinstitutioner – har gennemført en opsøgende indsats over for
frafaldne og frafaldstruede studerende. Ca. 9.500 studerende er blevet kontaktet og tilbudt
hjælp. Studievejledningen vurderer, at indsatsen har en positiv effekt i forhold til de
studerende studerendes tilhørsfølelse til uddannelsen – stort set uden undtagelser er de
studerende glade for at blive kontaktet uopfordret.
Det andet af de to initiativer fra den politiske aftale indebærer, at SRG har:
Udviklet og gennemført aktiviteter, som understøtter peer-to-peer indsatser på
uddannelser
Udviklet og gennemført workshops målrettet undervisere om online undervisning
arbejdet med en øget synliggørelse af relevante støttetilbud hos SRG og andre
relevante aktører, så sårbare studerende ved, hvor de kan få hjælp.
Arbejdet med at understøtte peer-to-peer indsatser har mange steder ført til indsatser, der har
skabt konkrete forbedringer i form af fagligt engagement og social tilknytning for udsatte og
sårbare studerende under COVID-19. Vores workshops vurderes at have hjulpet mange
undervisere på tværs af Erhvervsakademier, Professionshøjskoler og Universiteter til at
tilrettelægge deres onlineundervisning, så den bedre understøtter studiefællesskaber. Arbejdet
med at synliggøre relevante tilbud er gennemført i samarbejde med headspace, Ventilen og
SR-bistand. Arbejdet har resulteret i en øget eksponering af støttetilbuddene, men førte ikke til
øget henvendelsespres (jf. afrapporteringen til UFM, som er tilgængelig på SRG’s hjemmeside
:
https://srg.dk/documents/44/Afrapportering_fra_SRG.pdf).
Endelig er det værd at fremhæve, at SRG har bidraget med viden og data til at understøtte
arbejdet med at forebygge mistrivsel. SRG har offentliggjort et årsskrift med fokus på skam og
selvkritik og har desuden udarbejdet et særskilt notat, som beskriver, hvordan trivslen blandt
de studerende på videregående uddannelser bliver påvirket af Covid-19 restriktionerne. SRG
har også bidraget i forbindelse med topmødet i november 2020 om unges trivsel i forbindelse
med Covid-19.
De faglige resultater for 2020 er nærmere beskrevet i tabel 4 i afsnit 2.4 (målrapportering).
4
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360729_0009.png
Studenterrådgivningens årsrapport 2020
2.2.2 Årets økonomiske resultater
Tabel 1: Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
(mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immaterielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af låneramme (%)
Bevillingsandel (%)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris (t.kr.)
59,1
544,5
63,0
552,5
73,0
561,3
0,0
65,0
0,0
65,6
0,0
53,1
0,0
4,3
-2,8
0,0
-7,8
0,0
5,5
-5,5
0,0
-9,6
0,0
6,2
-5,5
0,0
-11,4
-41,7
42,0
0,2
0,2
0,3
-49,6
47,0
-2,6
-2,6
-2,6
-54,8
54,8
0,0
0,0
0,0
2019
2020
2021
SRG havde i 2020 ordinære driftsomkostninger på kr. 47,0 mio. kr. (se i øvrigt tabel 6) og
ordinære driftsindtægter på kr. 49,6 mio. kr., hvilket giver et overskud på kr. 2,6 mio. kr.
Resultatet vurderes tilfredsstillende.
SRGs aktivitetsniveau har været højere i 2020, bl.a. på grund af stigning i SPS aktiviteten
under den indtægtsdækkede virksomhed. Indtægterne fra indtægtsdækket virksomhed steg
således fra 14,6 mio. kr. i 2019 til 17,1 mio. kr. i 2020. Indtægten fra SPS aktiviteterne og
øvrig IDV forventes at stige yderligere i 2021, hvorfor bevillingsandelen forventes at falde ift.
2020.
1
I 2020 har SRG ligeledes fået en ekstra bevilling på 5,0 mio. kr. til brug for at understøtte
særligt sårbare, svage og udsatte studerende under COVID-19.
Personalemæssigt har 2020 været et år med en nettotilvækst på 3,9 ÅV. Denne nettotilvækst
består dels af stigning i antal årsværk på almindelig drift og skyldes hovedsageligt
ekstrabevillingen vedr. COVID-19 på 5,0 mio. kr. dels af tilvæksten i SPS-aktiviteten. Den
gennemsnitlige årsværkspris i 2020 viser en stigning på 1,5 pct. ift. 2019.
Dette forudsætter dog, at SRG vinder det nye SPS udbud med startdato 1. august 2021. I modsat fald
vil der være en forventet nedgang i indtægterne fra denne aktivitet på ca. 5 mio. kr.
1
5
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360729_0010.png
Studenterrådgivningens årsrapport 2020
SRG har i 2020 ikke haft investeringer, hvorfor udnyttelsesgraden af lånerammen i 2020 er 0.
Tabel 2: Virksomhedens hovedkonto
Bevilling
Drift
(mio. kr.)
19.35.24
Udgifter
Indtægter
Balance
FL+TB
53,9
-21,4
Regnskab
51,0
-21,2
5,3
Overført overskud
ultimo
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Tabel 3: Sammensætning af økonomi for SRGs opgave
Opgave
Indtægtsført
Øvrige
Omkost-
bevilling
indtægter ninger
(mio. kr.)
Generelle fællesomkostninger
Rådgivningsfunktioner
Informationsfunktioner
Samarbejdsfunktioner
I alt
5,3
21,2
2,4
3,6
-32,5
0,0
-17,1
0,0
0,0
-17,1
5,3
35,7
2,4
3,6
47,0
Andel af
årets
overskud
0,0
-2,6
0,0
0,0
-2,6
Afvigelsen på opgaveniveau er inden for ”Rådgivningsfunktioner”, hvor aktiviteten har været
usædvanlig høj i 2020 og dermed også bidraget til SRG’s overskud for året.
2.4 Målrapportering
Der er i lighed med tidligere år indgået en Mål- og Resultatplan mellem SRG og Uddannelses-
og Forskningsstyrelsen, der ligger til grund for nedenstående målrapportering.
2.4.1 Målrapportering 1 del: Oversigt over årets resultatopfyldelse
Nedenstående tabel 4 viser hovedmålene i SRGs Mål- og Resultatplan for 2020. Tabellen
indeholder tre hovedmål, der hver indeholder en række delmål.
Tabellen indeholder en detaljeret målrapportering inden for de i alt tre mål, som hver især svarer
til et af de strategiske pejlemærker i SRG’s strategi frem imod 2023, ”Bedre studietrivsel for
højere faglighed”: Fælles korttidsrådgivningsfaglighed, forebyggelse og tilgængelighed. SRG
vurderer årets faglige resultater som tilfredsstillende.
Tabel 4: Årets resultatopfyldelse
Strategisk pejlemærke:
Fælles korttidsrådgivningsfaglighed
Samlet målopfyldelse
(1-5): 5
6
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360729_0011.png
Studenterrådgivningens årsrapport 2020
Aktivitetsmål (SRG
vil…)
1.
Afprøve LMS-systemet Iconnect
med henblik på at etablere en
struktur, der understøtter
praksisrettet læring og
vidensdeling blandt
Studenterrådgivningens rådgivere.
Det skal bidrage til et fælles
kvalitetsløft og derigennem endnu
mere relevante tilbud til de
studerende.
Status ved årets udgang
Iconnect er afprøvet via pilotprojekter –
såkaldte ’læringsbegivenheder’ – i hele
organisationen. Iconnect er afprøvet som et
værktøj til læring og vidensdeling blandt
SRG’s rådgivere. Iconnect understøtter
uformel og lettilgængelig videndeling, idet
kommunikation foregår via korte videoer,
hvor rådgiverne deler refleksioner og
erfaringer om emnet for
læringsbegivenhederne. I 2020 har vi haft
fokus på, hvordan man introducerer
studerende til SRG, og hvordan man finder
fokus i rådgivningssamtaler.
Iconnect er ikke kun benyttet til
læringsbegivenheder, men også til ad hoc-
sparring om faglige temaer, som en rådgiver
måtte ønske input til
Iconnect understøtter SRG’s ambition om, at
rådgivernes viden og erfaring skal gavne –
ikke kun deres eget arbejde – men hele
organisationen og derigennem også så
mange studerende som muligt.
På baggrund af de gode erfaringer i 2020 er
det besluttet at implementere Iconnect som
fremtidig platform for SRG’s interne digitale
læringsfællesskab.
2.
Arbejde på at udvikle mere
varierede tilbud, herunder fx
selvhjælpsværktøjer, der kan
anvendes som alternativ eller
tidsbesparende supplement til den
rådgivning, der foregår i
Studenterrådgivningens praksis.
SRG’s ambition om at udvikle alternative
tilbud til de studerende er blevet aktualiseret
af corona-nedlukningen, som har forhindret
fysiske møder. Som svar på, at alle
studerende blev sendt hjem medio marts
2020, har SRG justeret eksisterende tilbud
og udviklet helt nye.
Justering af eksisterende tilbud:
Alle individuelle rådgivningssamtaler
og alle workshops er omlagt til at
foregå digitalt.
Udvikling af nye tilbud:
Online-studiefællesskab målrettet
studerende, som har svært ved at
bevare sunde studierutiner
derhjemme
Telefon- og chatrådgivning målrettet
studerende tynget af bekymringer
pga. COVID19-situationen (tilbuddet
blev nedlagt i efteråret 2020 pga.
begrænset efterspørgsel)
7
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360729_0012.png
Studenterrådgivningens årsrapport 2020
Underside på srg.dk, som samler
gode råd til studerende og
henvisninger til eksterne
støttetilbud.
De nye tilbud blev udviklet på baggrund af
en stikprøveundersøgelse blandt studerende,
som SRG gennemførte umiddelbart efter
nedlukningen i marts. Undersøgelsen viste,
at de studerende i forbindelse med
nedlukningen oplevede øget ensomhed og
bekymringstendenser samt vanskeligheder
med at strukturere studielivet.
Uafhængigt af Corona har SRG nedsat en
’stepped care’-arbejdsgruppe, der arbejder
med at tilbyde udsatte og sårbare
studerende adgang til hjælpsom viden.
I 2020 har arbejdsgruppen revideret SRG’s
pjecer til studerende, så de i indhold og form
bedre matcher målgruppen. Arbejdsgruppen
har også produceret flere videoer, hvor
SRG’s rådgivere formidler forståelse for de
mest typiske studielivsproblemer og kommer
med forslag til, hvordan de studerende selv
kan arbejde med dem. Arbejdsgruppens
indsats fortsætter i 2021 og frem.
3.
Udvikle vores viden om og
kompetencer ift. metoder, som
understøtter vores
korttidsrådgivningsfaglighed,
herunder fx compassion focused
therapy (CFT), som vi i 2020 vil
fokusere på ved blandt andet at
invitere relevante forskere og
videnspersoner til
Studenterrådgivningens
årskonference i august.
SRG’s årskonference blev aflyst pga. corona.
Som alternativ har SRG ultimo november
gennemført to faglige seminarer via zoom for
alle rådgivere.
Der er afholdt seminar om hhv. ’Acceptance
and commitment Therapy’ (v. Rikke
Kjeldgaard) og ‘Compassion Focused
Therapy’ (v. Chris Irons).
4.
Afsøge mulighederne for at tage
del i og bidrage til
registerforskning i, hvordan det på
sigt går de studerende, der har
modtaget hjælp hos
Studenterrådgivningen.
SRG har indgået aftale med UFM om
følgeforskning vedr. de studerende udbytte
af mindset-interventioner på DTU, jf.
forebyggelsesafsnittet herunder.
Strategisk pejlemærke:
Forebyggelse
Samlet målopfyldelse
(1-5): 4
Aktivitetsmål (SRG
vil…)
Status ved årets udgang
8
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360729_0013.png
Studenterrådgivningens årsrapport 2020
1.
Gennemføre studietjek og bidrage
til efterfølgende interventioner på
relevante uddannelser med henblik
på at få viden om skalerbarheden
af forskellige typer af
interventioner
SRG har gennemført studietjek på
sygeplejerskeuddannelsen på Københavns
Professionshøjskole (KP), Multimediedesign (Zealand),
Forfatterskolen og Svendorg Søfartsskole. SRG ville
gerne have gennemført flere studietjek, men indsatsen
har været udfordret af COVID-19-restriktionerne.
Som led i forebyggelsesindsatsen har SRG gennemført
mindset-interventioner på DTU og Absalon i efteråret
2020.
Formålet med interventionerne er at afprøve, om man
kan fremme trivsel og fastholdelse blandt
førsteårsstuderende ved hjælp af korte formidlings- og
refleksionsøvelser. Øvelser tager afsæt i simple
budskaber som følgende:
Det svære er normalt, og det går over
Det at føle, at man hører til er noget, som
udvikles over tid
Budskaberne formidles til de studerende via målrettede
beskeder fra ældre studerende. De førsteårsstuderende
skal efterfølgende reflektere over egne erfaringer og
formidle det til kommende studerende. Af hensyn til
effektmåling gennemføres interventionen både med en
test- og en kontrolgruppe. UFM står for at gennemføre
en effektmåling på interventionerne.
2.
Holde oplæg om studietrivsel i
relevante fora (fx ved studiestart)
med henblik på at bringe viden om
virksomme forebyggelsesindsatser
i spil til en så stor gruppe af
studerende som muligt
SRG har prioriteret at udarbejde videomateriale
målrettet studerende. Det er prioriteret af hensyn til
COVID-19-restriktionerne og med henblik på at nå ud til
så mange studerende som muligt med gode råd til
studielivet og vejledning til, hvor man kan søge hjælp.
Videoerne, som er blevet delt via sociale medier, er
udarbejdet i samarbejde med headspace, Ventilen og
SR-Bistand. Der er blandt andet produceret film om
ensomhed, økonomiske udfordringer, bekymringer,
tankemylder og manglende struktur mm. Videoerne er i
nogle tilfælde blevet set af mere end 20.000 brugere på
sociale medier.
SRG har endvidere rakt ud til aktive studerende ved
videregående uddannelser og givet sparring på, hvordan
studerende i et peer-to-peer-perspektiv kan understøtte
sårbare og udsatte studerende og bidrage til social og
faglig integration på studiet. Konkret har SRG givet
sparring til 19 forskellige uddannelsesinstitutioner og
leveret mentorkurser og workshops til mentorer, tutorer
og studievejledere på seks af disse institutioner.
3.
Prioritere at mødefora (fx
afdelingsmøder),
samarbejdsværktøjer (fx LMS-
systemet Iconnect) og
rådgivningspraksis i højere grad
tilrettelægges med henblik på
vidensoverførsel fra den
individuelle rådgivning til
forebyggelsesarbejdet
SRG har i 2020 etableret en ny udviklings- og
forebyggelsesafdeling. Afdelingens formål er at omsætte
rådgivernes kliniske erfaringer med, hvordan det lykkes
at vende mistrivsel blandt studerende til studietrivsel og
gøre erfaringerne anvendelige på de videregående
uddannelser i et forebyggelsesøjemed.
Der er tilstræbt en kobling mellem afdelingen og den
individuelle rådgivning ved, at konsulenterne og
9
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360729_0014.png
Studenterrådgivningens årsrapport 2020
afdelingslederen alle fortsat er aktive i den individuelle
rådgivningsindsats. Dertil kommer, at alle nyansatte
rådgivere konsekvens introduceres for (og i mange
tilfælde involveret i) forebyggelsesindsatsen.
’Vidensflowet’ fra den individuelle rådgivning til
forebyggelsesarbejdet fungerer godt, men det udestår
stadig at finde en tilfredsstillende model for vidensdeling
fra forebyggelsesindsatsen til den individuelle
rådgivningspraksis.
4.
Afsøge mulighederne for at tage
del i og bidrage til
interventionsforskning vedr.
frafald, trivsel og studiekultur
SRG har indgået aftale med UFM om at gennemføre
følgeforskning vedr. effekterne af mindset-
interventionerne på DTU, jf. opfølgning på pkt. 1
ovenfor i tabellen).
SRG er endvidere relativt langt i drøftelserne med en
fond om at skabe rammerne for et samarbejde, der
styrker den interventionsrettede forskning i, hvordan
trivsel og mental sundhed styrkes på de videregående
uddannelser.
5.
Afsøge mulighederne for at systematisere og
kvantificere vores rådgiveres kvalitative viden
og erfaringer i et format, der let og
overskueligt kan formidles til relevante
aktører. I den forbindelse vil vi se på, om vi,
under hensyn til de gældende
persondataregler, kan trække kvantificerbare
oplysninger fra vores journalnotater.
SRG har igangsat et pilotprojekt sammen med
konsulentfirmaet Propublic. Med pilotprojektet udvikles
en ny skabelon til de journaler, som SRG’s rådgivere
skal skrive i forbindelse med rådgivningsforløb.
Skabelonen skal udformes på en måde, som
understøtter muligheden for at trække data fra og se på
tværs af journalnotater. Som led i projektet vil vi også
gøre os erfaringer med dataredskaber, som kan
ekstrahere og opsummere viden fra journalerne om
problemstillinger og virkningsfulde
interventionsmetoder.
Pilotprojektet forventes afsluttes inden udgangen af
2020 og vil derefter overgå til et mere storstilet
udviklingsarbejde om bedre data i SRG, der finansieres
via de 4 mio., der i alt er afsat på FL21 i 2021 og 2022
og som involverer yderligere datakilder fra SRG.
Strategisk pejlemærke:
Tilgængelighed
Samlet målopfyldelse
(1-5): 5
Aktivitetsmål (SRG
vil…)
1.
Gennemføre en kommunikationsindsats med
ekstern konsulentbistand, som skal bidrage
til, at studerende i mistrivsel kender til og
opsøger Studenterrådgivningens tilbud.
Indsatsen skal tage afsæt i en analyse af
Studenterrådgivningens nuværende
kommunikation set i forhold til de studerendes
behov.
Status ved årets udgang
SRG har i perioden fra maj til juli 2020 gennemført en
kommunikationsindsats via Google Ads og på de sociale
medier i samarbejde med kommunikationsfirmaet
MUST. Indsatsen har haft til formål at øge kendskabet til
vores tilbud blandt studerende i målgruppen.
Kommunikationsindsatsen resulterede i mere end en
fordobling af besøgende på vores hjemmeside i
kampagneperioden (fra 6.453 i 2019 til 13.616 i 2020).
De ekstra besøg på hjemmesiden udmøntede sig
desværre ikke i en tilsvarende stigning i efterspørgslen
efter SRG’s ydelser. Sammenlignet med den tilsvarende
periode i 2019 oplevede SRG i perioden fra maj til juli
2020 en stigning i antallet af workshop-tilmeldinger (fra
10
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360729_0015.png
Studenterrådgivningens årsrapport 2020
199 til 305), men et mindre fald i antallet af studerende,
som henvendte sig med henblik på rådgivning (fra 560
til 511).
I den forbindelse bemærker vi, at COVID-19 har
svækket muligheden for at foretage en direkte
sammenligning mellem 2019 og 2020. Samtidig
konstaterer vi, at blandt andre praktiserende læger og
psykiatrien har oplevet samme tendens i år. Endeligt er
det også værd at bemærke, at SRG i januar og februar
(før corona-nedlukning) oplevede en stigning i antallet
af henvendelser sammenlignet med de foregående år.
Det faldende henvendelsestal er med andre ord
sammenfaldende med corona-nedlukningen (på trods af,
at SRG uden overgangsperiode gennemførte en digital
omstilling af vores rådgivningstilbud).
2.
Etablere løsninger, som bidrager til en endnu
tættere kontakt til studievejledere på de
videregående uddannelser, så de studerendes
overgang fra studievejledningen til første
samtale i Studenterrådgivningen forløber så
let og smertefrit som muligt.
SRG har etableret et tæt samarbejde med
studievejledningerne på 34 videregående
uddannelsesinstitutioner som led i en opsøgende indsats
over for studerende, som er frafaldstruede pga. COVID-
19 (indsatsen følger af en aftale fra den 24. april mellem
Regeringen og alle Folketingets partier om hjælp til
udsatte grupper i forbindelse med COVID-19).
Samarbejdet indebærer blandt andet, at
studievejledningerne kontakter frafaldstruede
studerende og hjælper dem med at etablere kontakt til
SRG, hvis det vurderes relevant.
Som led i indsatsen har SRG afholdt dialogmøder med
studievejledningerne på uddannelsesinstitutionerne.
Dialogmøderne har været sektoropdelt, således at der
afholdes særskilte dialogmøder for hhv. maritime,
kunstneriske, KVU, MVU og LVU uddannelser). Der er
afholdt tre dialogmøder i 2020, og SRG og
uddannelsesinstitutionerne er enige om at fortsætte
dialogmøderne i det kommende år. På møderne drøftes
trivselsspørgsmål, herunder behovet for indsatser i SRG
og på uddannelsesinstitutionerne.
3.
Få flere erfaringer med og videreudvikle vores
online terapi, som blev etableret i 2019.
Som følge af COVID-19-restriktionerne har
SRG siden marts gennemført alle individuelle
rådgivningssamtaler online.
SRG’s rådgivere vurderer at have gjort sig
gode erfaringer, ligesom mange studerende
også tilkendegiver at være tilfredse med
online-rådgivning.
FIT-nøgletal for 2020 indikerer, at vi i SRG er
lykkedes med at opretholde en rigtig god
behandlingseffekt på trods af vanskelige
omstændigheder med en total omstilling til
online-rådgivning. Vores behandlingseffekt er
på niveau med sammenlignelige tilbud
(’relative effect size’=0,00), men effekten
nås fortsat med få samtaler (2,65 i
gennemsnit), hvilket betyder at effekten pr.
11
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360729_0016.png
Studenterrådgivningens årsrapport 2020
samtale er rigtig høj.
Det er samtidig værd at bemærke, at vi i
2020 er lykkedes med at reducere vores
’dropout-rate’ (fra 9,2 i 2019 til 6,8 i 2020),
hvilket betyder at færre studerende dropper
ud af forløb før tid.
Afslutningsvist skal det bemærkes, at online-rådgivning
giver SRG mulighed for at tildele studerende rådgivere
uafhængigt af geografi. Det har haft som konsekvens, at
der i 2020 har været kortere ventetider på de
individuelle rådgivningssamtaler.
SRG vil fremover benytte online-rådgivning som
standardtilbud for studerende, der ønsker individuel
rådgivning. Fysisk fremmøde vil aktivt skulle vælges.
2.4.2 Målrapportering del 2: Uddybende analyser og vurderinger
De samlede aktiviteter i 2020 afspejler i tilfredsstillende grad SRG’s formål og opgaver. I
forlængelse af pkt. 2.4.1 uddybes følgende tiltag:
Ny aftale om specialpædagogisk støtte (SPS) for studerende på Københavns Universitet giver
bedre vilkår for studerende med psykologiske og neurologiske funktionsnedsættelser
SRG har siden 2014 tilbudt SPS-støtte til studerende ved universitetsuddannelser i Region
Hovedstaden, Region Sjælland og Region Nordjylland. Arbejdet er reguleret af et udbud via
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK). SPS-indsatsen har været i udbud i 2020, og
SRG har indsendt tilbud om at varetage SPS på i alt ni delaftaler (uddannelsesinstitutioner).
SRG har vundet delaftalen på Københavns Universitet (KU), og der er indgået en fornyet
rammeaftale, som løber til udgangen af 2022. STUK har besluttet, at der skal gennemføres et
fornyet udbud på en lang række af delaftalerne, herunder de otte øvrige aftaler, som SRG
søger om at varetage. Et fornyet udbud gennemføres i foråret 2021, og de nye rammeaftaler
forventes at træde i kraft 1. august 2021.
SRG vurderer, at den nye rammeaftale på KU stiller de studerende med funktionsnedsættelser
i en mere gunstig situation. Under den gamle aftale, som udløb i 2020, har SRG været
forpligtet til at sende evt. overskydende midler fra indsatsen retur til STUK - senest i 2020,
hvor SRG har haft et overskud på 1,6 mio. kr. på SPS-indsatsen. Med den nye aftale kan SRG
geninvestere et evt. overskud i supplerende tilbud, der kommer SPS-studerende og andre
udsatte og sårbare studerende til gavn.
Digital omlægning af rådgivningstilbud rummer terapeutisk og administrativt potentiale
På grund af Covid-19 restriktionerne har SRG i 2020 gennemført en digital omstilling af vores
rådgivnings- og støttetilbud. Alle rådgivningssamtaler, gruppeforløb og workshop har siden
marts 2020 foregået online eller telefonisk. Både rådgivere og studerende har haft gode
erfaringer med digital og telefonisk rådgivning, og i SRG er vi lykkedes med at opretholde
vores gode behandlingseffekt fra tidligere år. Samtidig har digitaliseringen bidraget til kortere
12
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360729_0017.png
Studenterrådgivningens årsrapport 2020
ventetider, idet en digital rådgivning giver os mulighed for at matche rådgivere og studerende
uafhængigt af geografi. SRG vil indtænke de gode erfaringer i den fremadrettede
tilrettelæggelse af arbejdet, også efter Covid-19-restriktionerne er ophævet.
Covid-19 understreger behov for samarbejde mellem SRG og uddannelsesinstitutioner
Covid-19-restriktionerne på de videregående uddannelser har bidraget til øget mistrivsel
blandt de studerende. SRG vurderer, at mange studerende døjer med ensomhed og en
svækket følelse af tilhørsforhold til uddannelsen samt med vanskeligheder i forhold til at
strukturere studielivet. SRG har på eget initiativ iværksat tiltag, som adresserer disse
udfordringer (jf. afsnit 2.4.1). Erfaringerne fra 2020 indikerer, at Covid-19-trivselsudfordringer
er håndteret bedst, når det er lykkedes at etablere samarbejde med
uddannelsesinstitutionerne. For det første fordi tilslutningen til SRG’s egne særtiltag (fx
telefon- og chatrådgiving) har været begrænset. For det andet fordi vi har oplevet et godt
udbytte af samarbejdet med uddannelsesinstitutionerne om peer-to-peer indsatser, workshops
om onlineundervisning samt mindset-interventioner (jf. afsnit 2.2.1). Indsatserne har givet
SRG mulighed at understøtte undervisere, studievejledere og mentorer i den hjælp, de yder til
en stor gruppe af sårbare studerende, hvoraf mange forventes at have brug for hjælp uden
selv at opsøge rådgivning hos SRG.
Stadig behov for at styrke tilgængelighed
SRG har i 2020 haft fokus på at synliggøre relevante støttetilbud til studerende. Der er
gennemført kommunikationskampagner med hjælp fra kommunikationsbureauet MUST og i
samarbejdet med headspace, Ventilen og SR-Bistand. Kommunikationskampagnerne har øget
eksponeringen af vores tilbud på sociale medier. Det har ført til en stigning i trafikken på
hjemmesiden, som dog ikke har resulteret i markant flere henvendelser fra studerende.
Kommunikationsindsatsen har været baseret på en antagelse om, at øget eksponering ville
sænke barriererne for, at studerende ville søge hjælp og derved føre til stigende henvendelser.
Erfaringerne fra 2020 indikerer, at antagelsen ikke holder, og at der kan være behov for
alternative metoder til at styrke tilgængeligheden af SRG’s rådgivnings- og støttetilbud. Det er
blandt andet baggrunden for, at SRG i 2021 sætter fokus på udvikling af selvhjælpsværktøjer
og samtidig afsøger mulighederne for øget lokal tilstedeværelse på uddannelsesinstitutioner.
Under COVID-19 er det samtidig blevet tydeligt at der er en stor gruppe studerende, der
mistrives men ikke rækker ud efter den hjælp, der er gjort tilgængelig for dem. Også på den
anden side af genåbningen vil det være relevant at finde løsninger på, hvordan denne gruppe
studerende kan mødes med tilbud, der understøtter deres trivsel og læring.
13
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360729_0018.png
Studenterrådgivningens årsrapport 2020
2.5 Forventninger til det kommende år
Tabel 5: Forventninger til det kommende år
(Mio. kr.)
Regnskab 2020
Bevilling og øvrige indtægter
-53,7
Udgifter
Resultat
51,0
-2,6
Grundbudget 2021
-62,5
62,5
0,0
Sammenlignet med 2020 forventer SRG i 2021 stigende indtægter. Stigningen afspejler en
forventning om øget SPS-aktivitet samt øget IDV-indtægter afledt fra almindelig drift. De
stigende indtægter modsvares af stigende udgifter i form af lønudgifter til flere årsværk.
Budgettet for 2021 forudsætter, at SRG fortsat varetager SPS for studerende med psykiske
funktionsnedsættelser på universitetsuddannelser i Region Hovedstaden, Region Sjælland og
Region Nordjylland. Det skal i den forbindelse understreges, at SPS-indsatsen er reguleret af
et udbud via Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK). Den aktuelle udbudsperiode
udløber i juli 2021 for alle regioner, dog ikke for Københavns Universitet (KU), som SRG vandt
udbuddet på i 2020, hvorefter en ny udbudsperiode begynder 1. august 2021. SRG vil søge om
fortsat at varetage SPS i de tre regioner fra august 2021. I det tilfælde, at SRG ikke vinder et
eller flere af de 8 kommende udbud, og SPS-aktiviteten dermed helt eller delvist bortfalder pr.
1. august 2021, dog ikke for KU, forventes det at medføre et tilpasningsbehov for SRG samlet
set på op til 2,5 mio. kr. i 2021.
3. Regnskab
3.1 Anvendt regnskabspraksis
SRGs regnskabspraksis følger bekendtgørelsen om statens regnskabsvæsen, retningslinjerne i
Finansministeriets Økonomisk Administrative Vejledning samt Økonomistyrelsens
regnskabsregler og principper for omkostningsregnskaber og bevillinger.
Der har i 2020 været ændringer til anvendt regnskabspraksis vedr. beregning af
feriepengeforpligtelsen, alt andet er uændret i forhold til forrige år.
I 2020 er regnskabspraksis for værdiansættelse af feriepengeforpligtelsen ændret, således at
det arbejdsgiverbetalte pensionsbidrag og tjenestemandspensionsbidrag til § 36
Pensionsvæsenet nu medtages i beregning af skyldig løn under ferie. Den anvendte
regnskabspraksis er ændret som følge af aktstykke 291 (Folketingsår 2019/2020). Ændringen i
værdiansættelse af feriepengeforpligtelsen er registreret som en primokorrektion på balancen
og har medført, at feriepengeforpligtelsen er opreguleret med 0,7 mio. kr.
Årsrapporten for 2020 er opstillet efter Økonomistyrelsens regnskabsprincipper og vejledning.
Som datagrundlag er til regnskabsdelen anvendt SKS, Navision Stat samt SRGs interne budget
2021.
14
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360729_0019.png
Studenterrådgivningens årsrapport 2020
3.2 Resultatopgørelse mv.
SRGs resultat for 2020 udviser et nettoforbrug på kr. 47,0 mio.
De samlede indtægter var 49,6 mio. kr., hvilket giver et samlet overskud på kr. 2,6 mio. kr.
Resultatet vurderes tilfredsstillende. Det samlede overskud overføres til egenkapitalen.
Den stigende driftsbevilling følger af Satspuljeaftalen for 2019-22. Med aftalen er der afsat i alt
10 mio. kr. til at styrke SRGs rådgivningskapacitet. De 10 mio. kr. er fordelt med 2,5 mio. i
hvert af årene fra 2019-2022.
Tabel 6: Resultatopgørelse for SRG 2020 (§ 19.35.24)
Mio.
kr.
Note
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenesteydelser
Internt statsligt salg af varer og tjenesteydelser
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lager
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer og tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
-3,5
3,5
0,2
-4,0
4,0
-2,6
-7,7
7,7
0,0
28,4
4,7
-0,9
32,2
0,0
0,5
6,9
42,0
0,2
31,2
5,3
-1,7
34,8
0,0
0,6
9,6
47,0
-2,6
35,0
7,1
-1,1
41,0
0,0
0,6
10,9
54,8
0,0
2,4
2,4
2,1
2,1
2,3
2,3
-41,7
-49,6
-54,8
-14,6
0,0
-17,1
0,0
25,7
0,0
-27,1
-32,5
29,1
2019
2020
Budget
2021
15
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360729_0020.png
Studenterrådgivningens årsrapport 2020
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Årets resultat
0,0
0,0
0,1
0,1
0,0
0,0
-2,6
-2,6
0,0
0,0
0,0
0,0
Tabel 7: Resultatdisponering af årets overskud (mio. kr.)
Disponeret til overført overskud
-2,6
16
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360729_0021.png
Studenterrådgivningens årsrapport 2020
3.3 Balancen
Tabel 8: Balancen
Note
-
1
Aktiver (1.000 kr.)
Anlægsaktiver
Immaterielle
anlægsaktiver
Færdiggjorte
udviklingsprojekter
Erhv. koncessioner,
patenter, licenser mv
Udviklingsprojekter
Immaterielle
anlægsaktiver i alt
Materielle
anlægsaktiver
Inventar og IT-udstyr
Bygninger m.v.
Materielle
anlægsaktiver i alt
Finansielle
anlægsaktiver
Statsforskrivning
Finansielle
anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Tilgodehavender
Periodeafgrænsnings-
poster
Tilgodehavender i alt
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
4.196
6.385
FF7 Finansieringskonto
2.189
3.271
Likvide beholdninger i
alt
6.385
9.656
Omsætningsaktiver i
alt
10.699 15.114
Aktiver i alt
10.899 15.314
Passiver i alt
-10.899
-15.314
4.289
25
4314
5.433
25
5.458
2019
No Passiver
2020 te (1.000 kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital
0
0
0
0
0
0
Overført overskud
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
0
0
3
Egenkapital i alt
Hensatte
forpligtigelser
Langfristede
gældsposter
-200
-2.655
0
0
0
-2.855
-204
-200
-5.270
0
0
0
-5.470
-206
2019
2020
0
0
0
0
2
0
0
FF4 Langfristet gæld
Anden langfristet gæld
0,0
0,0
200
200
200
200
200
200
Langfristet gæld i alt
Kortfristede
gældsposter
Leverandører af varer,
tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Skyldige indefrosne
feriepenge
Periodeafgrænsnings-
poster, forpligtelser
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
0,0
0,0
-2.900
-688
-4.528
0
275
-7.841
-7.841
-1.088
-638
-2.348
-3.074
-2.490
-9.638
-9.638
17
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360729_0022.png
Studenterrådgivningens årsrapport 2020
3.4 Egenkapitalforklaring
Tabel 9. Egenkapitalforklaring (mio. kr.)
2019
Egenkapital primo
Reguleret egenkapital primo
Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
Overført fra årets resultat
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo 2020
3,1
0,2
0,0
0,2
2,9
-0,3
2,7
2,9
2020
2,9
0,2
0,0
0,2
2,7
2,6
5,3
5,5
Årets overskud er overført til egenkapitalen, som ultimo 2020 udgør 5,5 mio. kr., heraf 0,2
mio. kr. i reguleret egenkapital (svarende til statsforskrivningen).
3.5 Likviditet og låneramme
Tabel 10: Udnyttelse af låneramme (mio. kr.)
Mio. kr.
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Lånerammen er ikke udnyttet i 2020, da der ikke er foretaget nye investeringer.
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Tabel 11: Opfølgning på lønsumsloft (mio. kr.)
Hovedkonto
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB
Lønforbrug under lønsumsloft
50 pct. af administrationsbidrag jf. Budgetvejledningen 2.6.5
Difference
Akkumuleret opsparing ultimo 2019
Akkumuleret opsparing ultimo 2020
SRG har i 2020 gjort brug af Budgetvejledningens punkt 2.6.5 og tillagt 50 pct. af
administrationsbidragsindtægten til brug for hævelse af lønsumsloftet.
19 35 24
21,8
24,1
20,6
2,0
5,5
4,2
9,8
2020
0,0
0,7
0,0
18
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360729_0023.png
Studenterrådgivningens årsrapport 2020
3.7 Bevillingsregnskabet
Tabel 12: Bevillingsregnskab
Hovedk
onto
Navn
Bevillingstype
Mio. kr.
Udgifter
Indtægter
Bevilling Regnskab Afvigelse
53,9
-21,4
51,0
-21,2
2,9
-0,2
Videre-
førelse
Ultimo
0,0
19.35.24
SRG
Driftsbevilling
4. Bilag til årsrapporten
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
Tabel 13 Note 1: Immaterielle
anlægsaktiver
(1.000 kr.)
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31. december 2020
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger 31.
december 2020
Regnskabsmæssig værdi 31.
december 2020
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
Erhvervede
I alt
Færdiggjorte
koncessioner,
udviklingsprojekter
patenter, mv.
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
(1.000 kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2020
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte
udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31. december 2020
Udviklingsprojekter
under opførelse
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
19
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360729_0024.png
Studenterrådgivningens årsrapport 2020
Tabel 14
Note 2: Materielle anlægsaktiver
(1.000 kr.)
Kostpris primo
Tilgang
Afgang
Kostpris ultimo 2020
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Af- og nedskrivninger ultimo 2020
Regnskabsmæssig værdi ultimo
2020
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
Bygninger
100,0
0,0
0,0
100,0
-100,0
0,0
-100,0
0,0
0,0
0,0
0,0
IT udstyr
135,9
0,0
0,0
135,9
-135,9
0,0
-135,9
0,0
0,0
0,0
-0,0
Inventar
139,7
0,0
0,0
139,7
-139,7
-139,7
0,0
0,0
I alt
375,5
0,0
0,0
375,5
-375,5
0,0
-375,5
0,0
0,0
0,0
-0,0
0,0
(1.000 kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2020
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte
udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31. december 2020
Igangværende
arbejder for egen
regning
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
IT-udstyr og inventar afskrives jf. Økonomistyrelsens retningslinjer, over 3 år og indretning af
lejede lokaler afskrives over lejekontraktens varighed som ved udgange af 2020 er 6 år.
Note 3: Hensatte forpligtelser
Der er hensat 0,2 mio. kr. til forpligtelser til åremålskontrakt og resultatløn.
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Tabel 15 Sammenfatning af elementer i prisfastsættelse
(tkr.)
Direkte omkostninger i alt
Indirekte omkostninger i alt
Øvrige indregnede omkostninger
Sum
Indtægter i alt
17.449
17.449
SPS
14.136
3.313
20
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360729_0025.png
Studenterrådgivningens årsrapport 2020
Tabel 16 Oversigt over akkumuleret resultat for indtægtsdækket virksomhed
Hovedkonto (mio.kr.)
Ultimo
Ultimo
Ultimo
Ultimo
19.35.24.90
Rådgivning mm,
2017
-2,0
2018
-2,0
2019
-2,9
2020
-4,0
4.6 IT-omkostninger
Fra regnskabsåret 2019 opgøres institutionens It-omkostninger. Omkostningerne fremgår af
nedenstående tabel:
Tabel 22 It-omkostninger
(mio. kr.)
Interne personaleomkostninger
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomk.
Udviklingsomk af- og nedskrivninger
for aktiveret it
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
2020
0,1
1,8
0,1
0,2
0,0
0,2
2,4
Udgifterne er opgjort ud fra SKS rapport med undtagelse af personaleomkostninger, som er
anslået ud fra bedste skøn.
21