Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del Bilag 104
Offentligt
2360728_0001.png
Årsrapport 2020
Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering
_______________________________
Årsrapporten omfatter følgende hovedkonto på finansloven:
§ 19.28.08. Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler
for Arkitektur, Design og Konservering
Marts 2021
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Side 2
Oversigt over tabeller, noter og bilag ................................................................... 3
1. Påtegning af det samlede regnskab .................................................................. 5
1.1 Bestyrelsens påtegning af det samlede regnskab ...................................................... 6
2. Beretning ............................................................................................................. 7
2.1 Præsentation af virksomheden .......................................................................................... 7
2.2 Ledelsesberetning .................................................................................................................. 8
2.3 Kerneopgaver og ressourcer ............................................................................................ 14
2.4 Målrapportering .....................................................................................................................18
2.5 Forventninger til det kommende år............................................................................... 20
3. Regnskab............................................................................................................ 21
3.1 Anvendt regnskabspraksis ................................................................................................ 21
3.2 Resultatopgørelse mv. ....................................................................................................... 22
3.3 Balancen ................................................................................................................................. 24
3.4 Egenkapitalforklaring ......................................................................................................... 25
3.5 Likviditet og låneramme ................................................................................................... 26
3.6 Opfølgning på lønsumsloft .............................................................................................. 26
3.7 Bevillingsregnskabet .......................................................................................................... 26
4. Bilag til årsrapporten ....................................................................................... 27
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance ......................................................................... 27
4.2 Indtægtsdækket virksomhed .......................................................................................... 29
4.3 Tilskudsfinansierede aktiviteter ..................................................................................... 29
4.5 It-omkostninger og lederløn ........................................................................................... 30
4.6 Afrapportering 2020 fra aftagerpanelser .................................................................... 31
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Side 3
Oversigt over tabeller, noter og bilag
Beretning og Målrapportering
Tabel 1: Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Tabel 2: Virksomhedens hovedkonti
Tabel 3: Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Tabel 3a: Centrale nøgletal for uddannelsen
Tabel 3b: Nøgletal for forskningen
Tabel 5: Forventninger til det kommende år
Regnskabstabeller
Tabel 6: Resultatopgørelse
Tabel 7: Resultatdisponering
Tabel 8: Balancen
Tabel 9: Egenkapitalforklaring
Tabel 10: Udnyttelse af låneramme
Tabel 11: Opfølgning på lønsumsloft
Tabel 12: Bevillingsregnskab
Obligatoriske noter
Tabel 13: Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Tabel 14: Note 2: Materielle anlægsaktiver
Tabel 15: IV - sammenfatning af elementer i prisfastsættelse
Tabel 16 Akkumuleret resultat for indtægtsdækket virksomhed
Tabel 18a: Tilskudsfinansieret forskningsvirksomhed
Tabel 18b: Tilskudsfinansierede aktiviteter
Tabel 21: It-omkostninger
Tabel 22: Lederløn, bestyrelsen
Bilag
Bilag 4.7: Afrapportering fra Det Kongelige Akademis aftagerpaneler
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Side 4
Virksomhedsoplysninger
Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for
Arkitektur, Design og Konservering
[Nyt kaldenavn: Det Kongelige Akademi – Arkitektur Design Konservering]
Hovedadresse
Philip de Langes Allé 10
1435 København K
Tlf. 4170 1500
Fax 4170 1515
Bestyrelse
Formand Mette Lis Andersen
Næstformand Gitte Ørskou
Børge Madsen
Christian Bason
Christoffer Harlang
Dan Stubbergaard
Ditte Lysgaard
Jørgen Abildgaard
Kristi Alma Nygaard Aspen
Lone Feifer
Mikkel Scharff
Ole Sørensen
Sofie Beier
Rektorat
Rektor Lene Dammand Lund
Prorektor Svend Lawaetz
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360728_0005.png
Side 5
1. Påtegning af det samlede regnskab
Årsrapporten omfatter
Årsrapporten omfatter den hovedkonto på finansloven, som Det Kongelige Danske Kunstakademis Sko-
ler for Arkitektur, Design og Konservering
,
CVR
18975734
er ansvarlig for: § 19.28.08. Det Kongelige
Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering, herunder de regnskabsmæssige
forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisionen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2020.
Påtegning
Der tilkendegives hermed:
1.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige fejlinformationer eller
udeladelser, herunder at målopstillingen og målrapporteringen i årsrapporten er fyldestgø-
rende.
2.
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med med-
delte bevillinger, love og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og sædvanlig praksis, og
3. at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig forvaltning af de
midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet af årsrapporten.
Sted, dato
- København, den 9. marts 2021
Underskrift
_____________________________
Rektor
Lene Dammand Lund
Sted, dato
Underskrift
_________________________________
Departementschef Hanne Meldgaard
Uddannelses- og Forskningsministeriet
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360728_0006.png
Godkendelsesark
Mødedato
Udvalg
3. marts 2021
Bestyrelsen (pr. 1.
februar 2020)
Møde
Dagsordenpunkt
Status
Godkendt
Godkendt
Godkendt
Godkendt
Godkendt
Godkendt
Godkendt
Godkendt
Godkendt
Godkendt
Godkendt
Godkendt
Godkendt
Online godkendelse
af Årsrapport
1 - Godkendelse af
Årsrapport
Bruger
Børge Madsen
Christian Bason
Christoffer Harlang
Dan Stubbergaard
Ditte Lysgaard
Gitte Ørskou
Jørgen Abildgaard
Kristi Alma Nygaard Aspen
Lone Feifer
Mette Lis Andersen
Mikkel Scharff
Ole Sørensen
Sofie Beier
Dato for godkendelse
5. marts 2021
3. marts 2021
8. marts 2021
8. marts 2021
5. marts 2021
8. marts 2021
3. marts 2021
3. marts 2021
3. marts 2021
5. marts 2021
5. marts 2021
8. marts 2021
3. marts 2021
Side 1 af 1 sider
Godkendelsesark genereret af FirstAgenda
08-03-2021
af Hanne Nielsen
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360728_0007.png
Side 6
1.1 Bestyrelsens påtegning af det samlede regnskab
Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konserverings bestyrelsesmøde
den 16. marts 2021, Holmen.
Underskriftsblad til godkendelse af Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design
og Konserverings årsregnskab for 2020.
Mette Lis Andersen (Formand)
Børge Madsen
Christian Bason
Christoffer Harlang
Dan Stubbergaard
Ditte Lysgaard
Gitte Ørskou
Jørgen Abildgaard
Kristi Alma Nygaard Aspen
Lone Feifer
Mikkel Scharff
Ole Sørensen
Sofie Beier
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Side 7
2. Beretning
2.1 Præsentation af virksomheden
Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering [Nyt kaldenavn:
Det Kongelige Akademi – Arkitektur Design Konservering] er en statsinstitution under Uddannelses- og
Forskningsministeriet.
Det Kongelige Akademi varetager undervisning, forskning og kunstnerisk udviklingsvirksomhed samt
efter- og videreuddannelsesaktiviteter inden for Arkitektur, Design og Konservering. Institutionens ud-
dannelser er forankret på flere lokaliteter: Arkitektur og design på Holmen, designuddannelses profes-
sionsbachelor Crafts in Glass and Ceramics på Bornholm samt konservatoruddannelsen på Esplanaden.
2.1.1 Mission og hovedopgave
I henhold til Lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner, jf. lbk. nr. 787 af 8. august
2019, har ”
Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering som hø-
jere uddannelsesinstitution til opgave på kunstnerisk og videnskabeligt grundlag at give uddannelse i
arkitektur, design, konservering og restaurering indtil det højeste niveau samt at udøve kunstnerisk ud-
viklingsvirksomhed og på videnskabeligt grundlag at drive forskning inden for arkitektur, design, kunst-
håndværk, konservering og restaurering”.
2.1.2 Vision
Det Kongelige Akademis bestyrelse vedtog på sit møde i december 2019 en vision og strategi for Det
Kongelige Akademi under overskriften Create. Change./Form. Forandring, som Det Kongelige Akademi
har arbejdet videre med i 2020.
Create.
Kernen på Det Kongelige Akademi er kreativ formgivning og sanselighed. Med afsæt heri skaber
vi ny viden og erkendelse på højeste internationale niveau.
Change.
Vi driver samfundsmæssige forandringer, som understøtter et godt liv for alle og en bæredyg-
tig planet.
2.1.3 Strategisk rammekontrakt 2018-2021
Det Kongelige Akademi indgik i 2018 en strategisk rammekontrakt for perioden 2018-2021 med uddan-
nelses- og forskningsministeren. Målene i rammekontrakten rummer hver for sig og tilsammen en in-
tention om at styrke Det Kongelige Akademis kerneopgaver, og dermed det kraftcenter, som Det Kon-
gelige Akademi udgør i vekselvirkning med det omgivne samfund. Der er opstillet fire målsætninger,
som bl.a. skal styrke de studerendes teknologiske og erhvervsrettede kompetencer og give mulighed
for opbygning af et professionelt netværk. Desuden skal forsknings- og KUV-baseringen af uddannel-
serne styrkes.
Der følges op på de årlige mål i den strategiske rammekontrakt. Resultatet af opfølgningen fremgår af
afsnit 2.4.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Side 8
2.2 Ledelsesberetning
2.2.1 Årets resultater samlet
Det Kongelige Akademi har været stærkt påvirket af Covid-19-situationen i 2020. Studerende og med-
arbejdere har været hjemsendt i længere perioder, med omlægning af undervisningen til e-undervis-
ning, virtuelle eksaminer og hjemmearbejde. Særlig de studerendes fysiske adgang til campus, værk-
steder og mulighed for at kunne lave modeller m.v. har givet udfordringer. Det Kongelige Akademis
medarbejdere har gjort en stor indsats i 2020 for gentagne gange at omstille sig til nye regler og tilret-
telægge undervisningen på en måde, der kunne sikre varetagelsen af de studerendes studieforløb samt
sikre den daglige drift. Seminarer og forskningskonferencer er blevet omlagt til webinarer og onlinemø-
der, og ph.d.-forsvar er blevet afholdt virtuelt. 2020 har med andre ord været et år med ganske usæd-
vanlige uddannelses-, forsknings- og arbejdsmæssige vilkår.
Det Kongelige Akademis økonomiske resultat for 2020 på -3,1 mio.kr. vurderes derfor som tilfredsstil-
lende set i forhold til et budgetteret resultat på nul.
De faglige resultater i den strategiske rammekontrakt vurderes ligeledes generelt som tilfredsstillende.
På denne baggrund vurderes det samlede resultat for 2020 som tilfredsstillende.
2.2.2 Årets faglige resultater
Det Kongelige Akademis bestyrelse godkendte december 2019 den nye strategi i sin endelige form.
Strategiens udviklingsprojekter har dog kørt siden første fremlæggelse for bestyrelsen i 2018. Der er
formuleret 15 strategiske indsatser inden for områderne: uddannelse, forskning & KUV samt organisa-
tion. For at styrke det strategiske arbejde er der pr. 1. april 2020 etableret en direktion med rektor, pro-
rektor samt de tre dekaner. Direktionen har det overordnede ansvar for Det Kongelig Akademis arbejde
med implementering af strategien og den strategiske rammekontrakt. Der er desuden etableret en ny
enhed, Erhverv og innovation, som blandt andet skal understøtte øget samarbejde med erhverv og an-
dre relevante interessenter.
Visionen og strategien skal styrke Det Kongelige Akademis samlede økonomiske fundament og skabe
forudsætninger for en økonomi i balance frem mod 2023. Bestyrelsen har fokus på, at der i strategiperi-
oden bl.a. også skal fokuseres på at øge den eksterne finansiering af forskning/KUV, optage flere inter-
nationale betalingsstuderende og styrke efter- og videreuddannelsesaktiviteterne og udbyde nye kan-
didatuddannelser.
Her fremhæves nogle af de faglige resultater i 2020 der er opnået som konsekvens af eksekveringen af
strategien.
Institutionsakkreditering
Efter flere års målrettet arbejde med kvalitetsudvikling opnåede Det Kongelige Akademi juni 2020 en
positiv institutionsakkreditering fra Danmarks Akkrediteringsråd. Et eksternt panel af danske og inter-
nationale eksperter stod bag vurderingen af kvalitetssikringen af Det Kongelige Akademis uddannelser.
Den positive akkreditering betyder, at Akkrediteringsrådet vurderer, at Det Kongelige Akademi lever op
til akkrediteringsrådets krav om systematisk at arbejde med høj faglig kvalitet og relevans.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Side 9
Ny visuel identitet
Det Kongelige Akademi præsenterede den 6. oktober 2020 sin nye visuelle identitet, der kan ses her:
https://akademi.urgent.agency/. Samtidig med den nye visuelle identitet skifter KADK navn til Det Kon-
gelige Akademi – Arkitektur Design Konservering. Af juridiske grunde er det nye navn et kaldenavn,
indtil det lovmæssige grundlag foreligger. Såvel medarbejdere, studerende som eksterne interessenter
har taget godt imod den nye visuelle identitet og det nye navn.
Udvikling af nye uddannelsesaktiviteter
En ny masteruddannelse i bygningskultur er blevet akkrediteret. Den har fokus på bæredygtighed, byg-
ningskultur og transformation, og er et samarbejde med eksterne danske og internationale samarbejds-
partnere. Uddannelsen bygger på et stærkt fagligt miljø på Det Kongelige Akademi samt et længereva-
rende forskningssamarbejde med Realdania. Fra september 2021 udbyder Det Kongelige Akademi en
ny kandidatuddannelse for bygningskonstruktører ”Arkitekturens teknologi”. Den to-årige kandidatud-
dannelse er målrettet studerende, som har gennemført den 3�½-årige uddannelse til bygningskonstruk-
tør. Uddannelsen er forsknings- og praksisbaseret, og skal blandt andet bidrage til at øge forståelsen
mellem de forskellige fagligheder i byggebranchen.
Innovation og relation til erhverv
I 2020 startede arbejdet med LINKED (Laboratorium
for Innovation og Kreativitet Danmark).
Regerings-
initiativet bygger videre på et forslag fra det tidligere Vækstteam for Kreative Erhverv, der pegede på
behovet for at styrke koblingen mellem uddannelsesinstitutionerne og erhvervslivet. LINKED er etable-
ret som et partnerskab mellem Det Kongelige Akademi, Arkitektskolen Aarhus, Designskolen Kolding
og erhvervslivet. Den bagvedliggende tanke er, at design og arkitektur er en styrkeposition for Danmark,
der bl.a. kan bidrage til at imødekomme de globale udfordringer på klimaområdet. Gennem partnerska-
bet skal LINKED bidrage til at udvikle grønne forretningsmodeller, produkter og services med udgangs-
punkt i kreativitet, teknologi og forretningsforståelse. Konkret sker det ved at skabe et iværksætter- og
innovationsmiljø, hvor virksomheder, studerende og forskere samarbejder tværfagligt om at skabe de
nye løsninger. Regeringen har samlet afsat 20,0 mio. kr. i perioden 2020-2022 til etablering og drift af
LINKED.
På trods af coronarestriktionerne har der i 2020 været følgende afsluttede aktiviteter under LINKED:
Organisatorisk forankring samt Kick-off af LINKED-projektet på Det Kongelige Akademi
Udarbejdelse af rapport om de studerendes entreprenørskabs-parathed i samarbejde med Fon-
den for Entreprenørskab. Der er opnået medfinansiering på 45.000 kr.
Mapping af eksisterende tiltag på Det Kongelige Akademi inden for de 5 indsatsområder
I tillæg til disse afsluttede aktiviteter er der iværksat erhvervssamarbejder og indsatser for entreprenør-
skab.
Fortsat fokus på FN’s 17 verdensmål om bæredygtighed
Det Kongelige Akademi har siden 2016 været blandt de første uddannelsesinstitutioner til at arbejde
med FN’s 17 verdensmål. Temaet synliggør, hvordan arkitektur, design og konservering kan bidrage til at
løfte og realisere de 17 verdensmål for en mere bæredygtig verden. Projektet har skabt positiv opmærk-
somhed om Det Kongelige Akademi, og hvordan akademiets kandidater kan bidrage med nye og inno-
vative løsninger på aktuelle globale problemstillinger. Det Kongelige Akademi har et strategisk mål om
at understøtte FN’s verdensmål frem mod 2030. Det vil ske på flere måder:
- Justering af bestående og nye udbud af uddannelser med fokus på verdensmål.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Side 10
- Med coronasituationen som kreativt benspænd udviklede Det Kongelige Akademi i 2020 et nyt digitalt
udstillingsformat i stedet for en fysisk afgangsudstilling. ”Solutions 2020” udstiller 225 innovative
projekter til en bæredygtig fremtid på: https://solutions2020.kadk.dk/
- Derudover har Det Kongelige Akademi i 2020 fortsat sit arbejde med at integrere verdensmålene i ud-
dannelsen og forskningen. For eksempel fik det Kongelige Akademi sammen med en række partnere i
byggeriet en bevilling til et nyt grønt forskningsprojekt, der skal undersøge, hvordan der kan arbejde
med CO2-neutrale bygningsfacader i fremtiden. Derudover fik Det Kongelige Akademi en bevilling fra
forskningsreserven til forskning inden for bæredygtig design og arkitektur, et område der allerede har
stort fokus.
2.2.3 Uddannelserne
Høje ansøgertal til bachelor- og kandidatuddannelserne
Det Kongelige Akademi optog i 2020 studerende til bacheloruddannelserne i arkitektur og i design og
til den kunstneriske professionsbachelor, Crafts in Glass and Ceramics. Antallet af ansøgere til bache-
loruddannelserne steg med 63%. Den største stigning var på bachelor i arkitektur, hvor ansøgertallet
næsten blev fordoblet, og næststørst på Crafts in Glass and Ceramics som modtog 71% flere ansøgnin-
ger i 2020. Samlet blev 8,4% af ansøgerne optaget på bacheloruddannelserne. Til kandidatuddannel-
serne lå antallet af eksterne ansøgere til kandidatuddannelsen i arkitektur og kandidatuddannelsen i
konservering på niveau med 2019. Til kandidatuddannelsen i design steg antallet af ansøgere med 27%.
Samlet blev 6,7% af ansøgerne til kandidatuddannelserne optaget.
Optag i kvote 1 genindført til bachelor i arkitektur
Siden 2015 har det udelukkende været muligt at søge om optagelse til bacheloruddannelsen i kvote 2. I
2020 genindførtes optag via kvote 1 og optog 50% i kvote 1 og 50% i kvote 2. Ansøgere i kvote 2 skulle
som tidligere år aflevere en hjemmeopgave og deltage i en optagelsesprøve. Optagelsesprøver og sam-
taler blev på grund af coronarestriktionerne gennemført digitalt til alle uddannelserne.
Finansårsstuderende
Antallet af finansårsstuderende (FL-studerende) er i 2020 i alt på 1346 fordelt med 809 på arkitektud-
dannelsen, 480 på designuddannelsen og 57 på konservatoruddannelsen. Dermed ligger antallet 27 FL-
studerende højere end måltallet på 1319. Optaget reduceres fortsat indtil dimensioneringen er fuldt
indfaset i 2023. De kommende år forventes at ligge på niveau med aktivitetskravet.
Ny kandidatuddannelse i arkitekturens teknologi
Det Kongelige Akademi har i 2020 fået akkrediteret en ny kandidatuddannelse for bygningskonstruktø-
rer. Uddannelsen bygger på bygningskonstruktørens færdigheder og udvikler den studerendes kompe-
tencer til at understøtte den arkitektoniske designproces sammen med arkitekter, ingeniører og andre
fagligheder. Uddannelsen har 25 pladser per årgang og vil have første optag i 2021., jf. ligeledes oven-
for under udvikling af nye uddannelsesaktiviteter
Efter og videreuddannelse
Det Kongelige Akademi udbyder p.t. to masteruddannelser og en diplomuddannelse. Der har været akti-
viteter på alle tre uddannelser i 2020, men grundet coronarestriktionerne er en del aktiviteter udskudt
og i få tilfælde aflyst. Generelt har der været færre deltagere end forventet (ca. 20% færre) på modu-
lerne, og uddannelserne har som konsekvens kørt med tab i 2020. Antallet af finanslovsstuderende
fremgår af Tabel 3a nedenfor i centrale nøgletal for uddannelsen.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Side 11
Det Kongelige Akademi har i foråret 2020 fået godkendt en ny masteruddannelse i bygningskultur. I
løbet af året er der efterfølgende udarbejdet studieordning og planlagt undervisning, markedsføring
m.v. med henblik på at uddannelsen starter i september 2021.
2.2.4 Forskning og Kunstnerisk udviklingsvirksomhed (KUV)
Det Kongelige Akademi har i 2020 haft fortsat fokus på at styrke og udvikle vidensgrundlaget med ud-
gangspunkt i
Kvalitetssikringshåndbog for arbejdet med forskning og KUV
, der blev besluttet i 2019.
2020 har resulteret i igangsættelse af flere nye tiltag for at nå kvalitetsmålene for forskningen og den
kunstneriske udviklingsvirksomhed (KUV).
Coronakrisen har haft indflydelse på Det Kongelige Akademis aktiviteter. Flere debatter mv. har måttet
aflyses og nogle forskningsprojekter er blevet forsinkede, dog blev Det Kongelige Akademis årlige
forsknings- og KUV-seminar, med temaet
State of the Art,
gennemført digitalt. Herudover er ph.d.-kur-
ser og –forsvar omlagt til digitale formater, hvilket har bragt Det Kongelige Akademis forskning bredere
ud end normalt.
Midler til forskning og KUV
KUV-feltet er blevet styrket i 2020, med de nye kvalitetsudviklingsmidler på Finansloven (8,7 mio. kr.).
Der er bl.a. på baggrund af eksplicitte KUV-kriterier igangsat 30 KUV-projekter, og der er hhv. blevet op-
slået stillinger og ansat i alt 21 (8 på Design og 13 på Arkitektur) nye VIP’ere til styrkelse af området.
Initiativerne vil skabe samling på KUV-feltet og peger således frem mod 2021.
Det Kongelige Akademi modtog i 2020 2 mio. kr. på forskningsreserven til pilotprojekter inden for bæ-
redygtigt design og arkitektur til understøttelse af den grønne omstilling. Midlerne blev anvendt til 12
datavisualiseringspilotprojekter. I alle 12 projekter forskes der i nye metodiske og teknologiske teknik-
ker. Projekterne skal hjælpe beslutningstagere og borgere med at træffe kvalificerede valg og ændre
adfærd i relation til den grønne omstilling. I 2021 vil der finde yderligere publicering sted, bl.a. i form af
en fysisk udstilling.
Det Kongelige Akademi har sammen med KU og ITU hjemtaget 6,1 mio. kr. af særlige coronamidler fra
Carlsbergfondet til projektet
STAY HOME: The home during the corona crisis – and after.
Det tværviden-
skabelige projekt undersøger, hvad der sker med hjemmet som fysisk, digitaliseret, socialt og eksisten-
tielt fundament, når det sættes under pres i coronakrisen.
Kvalitetssikring af forskning og KUV
Det målrettede arbejde med kvalitetssikring af forskning og KUV har i 2020 bidraget til en styrket dialog
og forventningsafstemning mellem ansatte, institutledere og dekaner omkring forsknings- og KUV-ak-
tiviteterne på Det Kongelige Akademi. På trods af coronakrisen har aktivitetsniveauet været højt, hvad
angår både ansøgninger om ekstern forskningsfinansiering og publicering. Herudover har et øget fokus
på forskningscentre og -klynger fået forskerne til at samle sig inden for og på tværs af de forsknings-
faglige områder, hvilket bidrager til at styrke Det Kongelige Akademis forskningsfaglige profil og fag-
fællesparringen i miljøerne.
Med henblik på at styrke og udvikle Det Kongelige Akademis samlede vidensgrundlag, har der siden
2019 været fokus på at øge den eksterne finansiering af vores forsknings- og KUV-aktiviteter. I 2020
blev der igangsat en række initiativer, der vil blive fuldt implementeret i 2021:
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Side 12
Fremover vil der finde en intern koordinering af kvalitetsudviklingen på ansøgningsniveau sted
med fokus på fagligt og administrativt at understøtte de ansøgninger, der har de bedste forudsæt-
ninger for at opnå bevillinger samt på et tidligt stadie at identificere de ansøgninger, der behøver
yderligere modning.
Der arbejdes mere systematisk med fagfællesparring på tværs af Det Kongelige Akademis faglige
miljøer. Herudover vil der i 2021 blive afholdt kompetencegivende kurser for forskere, der kun har
begrænset erfaring med ekstern finansiering samt masterclasses for forskere med solid erfaring
med ekstern finansiering.
I forlængelse af Det Kongelige Akademis forsknings- og KUV-strategi gennemføres en kortlæg-
ning af forskning og KUV inden for teknologi, bæredygtighed og velfærd. Formålet er bl.a. at øge
forsknings- og KUV-kapacitet inden for de særlige områder via rekruttering og forskningsfinansie-
ring.
Ph.d.-området
I 2020 blev der indskrevet 11 nye ph.d.-studerende ved Det Kongelige Akademis ph.d.-skole – heraf to
ErhvervsPhD’er samt to ph.d.-stipendiater med bevilling fra den særlige pulje under Danmarks Frie
Forskningsfond: Forskeruddannelse uden for universiteterne. Det Kongelige Akademi tildelte i alt 9
ph.d.-grader i 2020. 6 inden for arkitektur, to fra design og én inden for konservering. Der blev afholdt 9
ph.d.-forsvar helt (5) eller delvist (4) online i 2020. Det virtuelle format medførte langt flere deltagere
fra ind- og udland, end normalt. Evalueringer af formatet blandt ph.d.-studerende, bedømmelsesudvalg
mv. viste, at formatet også var fagligt tilfredsstillende. Derudover omlagde ph.d.-skolen også øvrige ak-
tiviteter, herunder ph.d.-kurser, midtvejsevalueringer og studiekredse til et virtuelt format samt afholdt
et IT-didaktisk kursus for ph.d.-underviserne online. Samlet set har ph.d.-skolen udvidet de digitale
kompetencer afgørende, og evalueringer og tilbagemeldinger har samlet set været positive.
2.2.5 National biblioteksservice
Det Kongelige Akademis bibliotek udfører national biblioteksservice og består af biblioteket på Holmen
og en mindre biblioteksservicefunktion på Bornholm. Biblioteket leverer desuden biblioteksservice for
Den Danske Scenekunstskole og for konserveringsfaglige miljøer på Statens Museum for Kunst samt på
Nationalmuseet.
Slusebibliotek i Covid-19 perioden
Den 23. april fik biblioteket efter uger med nedlukning etableret et slusebibliotek, hvor ansatte og stu-
derende kunne låne og aflevere bøger uden ophold på biblioteket. Fra august til primo december var
der åbent for ophold på biblioteket med overholdelse af gældende restriktioner. Resten af året og ind i
det nye år er der atter åbent i et slusebibliotek for udlån og aflevering, og kun for ansatte og studerende
på Det Kongelige Akademi. Covid-19 perioden afspejler sig naturligvis på besøgs- og udlånsstatistik-
ken, idet der i 2020 kun var 21.604 besøgende mod 41.000 i 2019. Således blev der kun udlånt 16.360
enheder mod 25.596 i 2019.
Fokus på digitale tjenester, kildevejledning og formidling
I Covid-19 perioden har der dog samtidig været en markant stigning i den digitale kildesøgning og for-
brug via biblioteksdatabasen: Både på e-bøger, på digitale artikler og på databasesøgning var der en
stigning på forbrug af digitale kilder på helt op til 75%. Det gav biblioteket mulighed for at opruste både
på indkøb af flere e-bøger og på eksponering og kuratering af alle de digitale ressourcer, som bibliote-
ket abonnerer på. Dertil kommer ekstra fokus på at formidle de digitale kilder. Som et særligt indsats-
projekt samarbejder biblioteket med de faglige miljøer om at skabe et særligt digitalt skriveværksted for
studerende, der er i færd med opgaveskrivning. Biblioteket vejleder i informations- og litteratursøgning,
kildekritik, referencehåndtering m.m.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360728_0014.png
Side 13
Nyt bibliotekssystem 2021
I 2020 er der valgt nyt bibliotekssystem, som følge af udfasningen af den gamle platform i 2021. Det
blev i den forbindelse besluttet at indgå i et konsortiefællesskab med Det Kongelige Bibliotek, som
fremover overtager systemdrift og -ansvar for bibliotekssystemet. Biblioteket er herved en integreret
systemmæssig del af et nationalt samarbejde om fælles bibliotekssystem sammen med de store uni-
versitetsbiblioteker. På denne måde skabes de bedste muligheder for studerende og ansatte på Det
Kongelige Akademi med hensyn til lånesamarbejde, inspiration og videndeling mellem bibliotekerne.
Biblioteket står fortsat selv for indkøb af bøger og andre kilder, og der er egen selvstændig brugergræn-
seflade i regi af Det Kongelige Akademi. Implementering af nyt system sker i andet halvår af 2021.
Biblioteket som center for viden og tværfaglig inspiration på Holmen
I 2020 har der været tæt dialog med Rytmisk Musikkonservatorium (RMC) om at levere kurser til stude-
rende på RMC i litteratursøgning og opgaveskrivning for at styrke de studerendes akademiske kompe-
tencer. Det bidrager ligeledes til at opfylde Det Kongelige Akademis og bibliotekets ønske om eksterne
partnerskaber og giver biblioteket mulighed for at facilitere udveksling af viden og inspiration på tværs
af de kreative skoler på Holmen.
2.2.6 Årets økonomiske resultater
Det økonomiske resultat 2020 for § 19.28.08. Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitek-
tur, Design og Konservering er et underskud på 3,1 mio. kr. Resultatet har baggrund i ordinære indtæg-
ter på 303,6 mio. kr. og ordinære udgifter på 306,2 mio. kr. samt andre drifts- og finansielle poster på
samlet 0,5 mio. kr. Der var budgetteret med et regnskabsresultat på 0,0 mio. kr. i 2020.
Tabel 1: Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
1000 kr., løbende priser
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immaterielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen
Bevillingsandel
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
Bygningsarealer
Samlet antal kvadratmeter
Regnskab
2019
-293.679,1
293.410,6
-268,5
-194,5
252,0
9.077,0
17.225,5
38.527,9
8.453,5
61.500,8
47,3%
87,9%
311,0
551,4
39.007
Regnskab
2020
-303.612,4
306.202,6
2.590,2
2.531,4
3.074,2
11.257,7
20.449,4
35.453,7
9.513,4
62.452,4
46,9%
88,4%
321,4
569,3
39.007
Budget
2021
-311.000,0
311.000,0
0,0
0,0
0,0
11.300,0
20.500,0
35.453,7
10.000,0
63.000,0
50,0%
90,0%
327,0
573,5
39.007
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360728_0015.png
Side 14
Note: De budgetterede balancetal, finansielle nøgletal og personaleoplysninger er skønsmæssigt fastsat.
Årsværksforbruget i 2020 er steget med ca. 10 årsværk sammenlignet med 2019. Stigningen i gennemsnitslønnen
hænger bl.a. sammen med flere faste stillinger som følge af ekstra bevilling på 8,7 mio. kr. Udnyttelse af låneram-
men er faldet og bevillingsandelen (bevillingens andel af de ordinære driftsindtægter) er steget lidt i forhold til
2019.
Tabel 2: Virksomhedens hovedkonti
1000 kr.
FL
Drift
§19.38.08.
Udgifter
Indtægter
306.000,0
-38.400,0
Bevilling
TB
Finansårets be-
villing i alt
700,0
306.700,0
0,0
-38.400,0
Regnskab
312.110,7
-40.736,5
Overført
overskud
ultimo
30.007,7
0,0
Bevillingen er ændret på Forslag til lov om tillægsbevilling med følgende:
0,4 mio. kr. vedrørende ekstra bevilling til øget rengøring
0,4 mio. kr. vedrørende øget trivsel for de studerende
0,1 mio. kr. til forsinkede ph.d.-stipendier
-0,2 mio. kr. som dispositionsbegrænsning vedr. statens indkøbsprogram
Det Kongelige Akademi administrerer ikke bevillinger med tilskudsordninger ud over egen driftsbevil-
ling.
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Opgaver og ressourcer: Skematisk oversigt
Tabel 3: Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
1000 kr., løbende priser
Bevilling
Øvrige ind-
Omkostninger
(FL + TB)
0. Generel ledelse og administration
1. Færdiguddannede
2. Forskning og udvikling
3. National biblioteksservice
I alt
-57.446,8
-151.784,3
-49.362,0
-9.706,9
-268.300,0
tægter
-5.456,9
-15.680,6
-19.097,3
-501,7
-40.736,4
63.562,0
169.204,0
69.024,8
10.319,8
312.110,6
Andel af
årets resul-
tat
658,2
1.739,1
565,6
111,2
3.074,2
Omkostninger og øvrige indtægter er konteret på formålene i finansloven. Generel ledelse og admini-
stration er opgjort efter Økonomistyrelsens krav om regnskabsmæssig registrering af fællesomkostnin-
ger. Da bevillingen ikke gives formålsfordelt, er der foretaget en forholdsmæssig fordeling på formå-
lene.
Opgaver og ressourcer: Uddybende oplysninger
Tabel 3a: Centrale nøgletal for uddannelsen
2015
Bestand (1)*
Studerende i alt
Arkitektstuderende i alt
-heraf på bacheloruddannelsen
-heraf på kandidatuddannelsen
1741
1024
528
496
1644
946
530
416
1560
925
545
380
1514
904
509
395
1522
923
483
440
1449
877
434
443
2016
2017
2018
2019
2020
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360728_0016.png
Side 15
Designstuderende i alt
-heraf på bacheloruddannelsen
-heraf på kandidatuddannelsen
650
396
254
615
383
232
560
333
227
549
312
237
513
258
255
470
227
243
Konservatorstuderende i alt
-heraf på bacheloruddannelsen
-heraf på kandidatuddannelsen
Studerende på Crafts in Glass and Ceramics
67
49
18
83
53
30
75
50
25
61
47
14
69
36
33
17
69
33
36
33
Overbygningsuddannelse for bygningskonstruktører ***)
0
Finansårsstuderende FÅS (2)**
Aktive finanslovsårsstuderende i alt
-heraf arkitektstuderende
-heraf designstuderende
-heraf konservatorstuderende
-heraf overbygningsuddannelse for bygningskonstruktører
Betalingsstuderende (er ikke medregnet i antallet af fi-
nansårsstuderende)
Aktivitetsmål for aktive finansårsstuderende i alt
-heraf arkitektstuderende
-heraf designstuderende
-heraf konservatorstuderende
-heraf overbygningsuddannelse for bygningskonstruktører
Afvigelse finanslovsårsstuderende i forhold til aktivitets-
mål
Ansøgere (3)
Ansøgere til bacheloruddannelsen i alt
-heraf til bachelor i design
-her til bachelor i arkitektur
-heraf til bachelor i konservering
-heraf til Crafts in Glass and Ceramics
2211
1328
883
0
2403
1364
880
159
1432
625
807
0
1444
577
867
0
1601
577
889
82
53
2306
669
1546
0
-30
-45
-54
-33
18
28
22
25
30
57
1541
893
578
70
1515
878
572
65
1472
858
544
70
1437
860
514
63
1414
859
496*
59
1346
809
480
57
0
77
1571
903
598
70
1560
896
594
70
1526
876
580
70
1470
843
557
70
1387
792
525
70
1298
731
484
70
13
27
91
1464
613
844
7
1359
559
796
4
Ansøgere til kandidatuddannelsen i alt
-heraf til kandidat i design
-her til kandidat i arkitektur
-heraf til kandidat i konservering
-heraf eksterne ansøgere til kandidatuddannelsen (ansø-
gere med en bachelor fra andre uddannelsesinstitutioner
eller fra Det Kongelige Akademi uden retskrav)
-heraf til kandidat i design
-her til kandidat i arkitektur
-heraf til kandidat i konservering
1100
353
741
6
917
291
625
1
1189
366
806
17
994
296
697
1
1065
316
744
5
873
246
626
1
1129
355
771
3
918
285
632
1
1522
515
971
36
1243
441
797
5
Optag
Optagne på bacheloruddannelsen pr. 1. oktober
313
360
265
253
270
218
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360728_0017.png
Side 16
-heraf til bachelor i design
-her til bachelor i arkitektur
-heraf til bachelor i konservering
-heraf til Crafts in Glass and Ceramics
124
189
0
127
183
50
87
178
0
93
160
0
75
146
33
16
73
129
0
16
Optagne på kandidatuddannelsen pr. 1. oktober
-heraf til kandidat i design
-her til kandidat i arkitektur
-heraf til kandidat i konservering
-heraf eksterne optagne
-heraf til kandidat i design
-her til kandidat i arkitektur
-heraf til kandidat i konservering
277
100
172
5
94
38
56
0
305
112
176
17
110
42
67
1
300
103
192
5
108
33
74
1
320
122
195
3
109
52
56
1
378
125
224
29
104
51
50
3
287
92
188
7
90
38
48
4
Færdiguddannede
Færdiguddannede bachelorer
-heraf fra bachelor i design
-heraf fra bachelor i arkitektur
-heraf fra bachelor i konservering
245
113
132
0
322
129
148
45
260
102
157
1
257
93
162
2
333
113
176
44
237
78
159
0
Færdiguddannede kandidater
-heraf til kandidat i design
-her til kandidat i arkitektur
-heraf til kandidat i konservering
342
108
212
22
377
123
240
14
304
91
206
7
278
96
172
10
268
96
162
10
281
104
175
2
Efter- og videreuddannelse (årsstuderende (4))
Åben uddannelse - videregående uddannelser i alt
-heraf diplomuddannelse
-heraf masteruddannelser
26,5
23,0
7,8
15,2
24,5
10,3
14,3
Læreranstalternes Fælles Byplankursus
-eksterne studerende
-studerende ved Det Kongelige Akademi
9
0
Noter
1. Bestand defineres som antal studerende indskrevet på institutionen pr. 30. september.
2. Finansårsstuderende (FÅS) defineres som gennemsnittet af antallet af aktive studerende (ekskl. studerende
uden for normeret studietid, på orlov, på ophold i udlandet og betalingsstuderende) opgjort pr. 1. oktober i de to
studieår, der dækker finanslovsåret.
3. Ansøgere omfatter interne og eksterne ansøgere.
4. En årsstuderende svarer til en studerende, der har betalt for uddannelsesaktivitet med et omfang af 60 ECTS-
point, der svarer til 1 års heltidsstudier.
* Studerende på Crafts in Glass and Ceramics indgår i finansårsstuderende på bachelor i design.
**Tallene er for "Aktive studerende" frem til og med 2018.
*** Første optag på uddannelsen sker i 2021.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360728_0018.png
Side 17
Tabel 3b: Nøgletal for forskningen 2020
2019
Ph.d.-tal
Ph.d.-volumen pr. 31.12.
Indskrivninger
Tildelte grader
Forsknings- og KUV-publikationer
Videnskabelige monografier og antologier
*
Videnskabelige konference- og tidsskriftsartikler
Videnskabelige konferencebidrag og -abstracts i proceedings
samt bidrag til antologier
Ph.d.-afhandlinger
Doktorafhandlinger
Fagfællebedømte forskningspublikationer – i alt
Fagfællebedømte KUV-publikationer
§
Fagfællebedømte KUV-publikationer – i alt
Andre forskningspublikationer
**
Andre KUV-publikationer
††
Publikationer ifm. formidling / rådgivning / undervisning
‡‡
Forsknings- og KUV-publikationer i alt
Tilskudsfinansieret forskningsvirksomhed i mio. kr.
(opgjort som regnskabsførte omkostninger)
4
27
48
14
0
93
3
31
36
9
0
79
9
9
32
3
40
163
18,6
34
6
13
39
11
9
2020
14
14
27
14
44
192
17,8
Tabel 3b viser, at det samlede antal ph.d.-studerende indskrevet ved ph.d.-skolen er stigende fra 2019
til 2020. Antallet af indskrivninger er ligeledes stigende, hvor antallet af tildelte grader derimod er fal-
dende. Tabellen viser, at antallet af fagfællebedømte forskningspublikationer i 2020 er faldet i forhold
til 2019. Publikationer, hvor Det Kongelige Akademis ansatte udelukkende er redaktører, samt oversæt-
telser og dubletter, er fratrukket de samlede tal. Det Kongelige Akademis ansatte har været redaktører
på 11 forsknings- og formidlingspublikationer, som ikke er talt med i tabellen. Den tilskudsfinansierede
forskning er forøget til 18,6 mio. kr. som følge af et stadigt stigende fokus på området.
Indeholder: Bog / Antologi / Rapport
Indeholder: Tidsskriftsartikel / Konferenceartikel / Letter / Konferenceabstract i tidsskrift
Indeholder: Bidrag til bog/antologi / Konferencebidrag i proceedings (udg. i bog) / Bidrag til rapport / Konference-abstract i
proceedings (udg. i bog) / Konferenceabstract til konference / Paper
§
Indeholder også værker og udstillingsbidrag
**
Indeholder også værker og udstillingsbidrag
††
Indeholder også værker og udstillingsbidrag
‡‡
Indeholder også værker og udstillingsbidrag
*
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Side 18
2.4 Målrapportering
Det Kongelige Akademi har indgået en strategisk rammekontrakt med uddannelses- og forskningsmi-
nisteren for perioden 2018-2021. I rammekontrakten er der fastsat fire strategiske mål. Det Kongelige
Akademi vurderer, at realiseringen af de fire kontraktmål i 2020 generelt er forløbet tilfredsstillende,
som beskrevet nærmere nedenfor.
Strategisk mål 1: Fastholde det høje faglige niveau på uddannelserne og understøtte, at de stu-
derende opnår et højt læringsudbytte.
Samlet set vurderes realiseringen af det strategiske mål at forløbe som planlagt. Dog har arbejdet med
styrkelse af langtidsplanlægningen været udfordret af coronarestriktioner.
Som led i arbejdet med at fastholde og udvikle kvaliteten og det høje faglige niveau i uddannelserne er
der også i 2020 arbejdet med at styrke evalueringskulturen og langtidsplanlægningen. En række evalu-
eringsværktøjer er således taget i brug og anvendes systematisk i arbejdet med at styrke evaluerings-
kulturen og derigennem fastholde kvalitet. Dette har bidraget til at hæve den gennemsnitlige svarpro-
cent til 49% på de almindelige moduler og de store, selvstændige opgaver mod 47% i 2019. Der arbejdes
desuden med at udbrede erfaringerne fra undervisere med høje svarprocenter, så andre kan inspireres
af ”best practice”.
Indsatsen omkring langtidsplanlægning har været udfordret af coronarestriktionerne, der har bevirket
gentagende ændringer i planlægningen af de forskellige undervisningsaktiviteter og adgangen til cam-
pus. For at understøtte arbejdet er en række IT-værktøjer udrullet til alle studerende og undervisere og
integreret i det daglige arbejde. Der vil i 2021 blive gennemført en evaluering af Det Kongelige Akade-
mis digitale indsatser.
Strategisk mål 2: Styrke match mellem studerendes kompetencer og arbejdsmarkedets behov.
Samlet set vurderes det, at realiseringen af det strategiske mål forløber som planlagt.
Det Kongelige Akademi har i 2020 etableret en ny erhvervsenhed ”Erhverv og Innovation”. Det Konge-
lige Akademis lab og værksteder placeres i denne enhed. Erhvervsenheden skal bl.a. facilitere et tæt-
tere samarbejde mellem arkitekter, designere og konservatorer med fokus på Det Kongelige Akademis
kerneopgaver styrkede relationer til erhvervsliv og fonde. Arbejdet med videreudviklingen af Akademi-
ets værksteder, der bl.a. skal være med til at styrke de studerendes teknologiske kompetencer, har dog
været under pres i forbindelse med coronarestriktionerne og den deraf følgende praktiske håndtering af
selve den daglige drift.
Det Kongelige Akademi har i 2020 igangsat to strategiske samarbejder/konsortieaftaler med udvalgte
nationale og internationale uddannelses- og forskningsinstitutioner i to projekter under ”Den Nationale
Handlingsplan”. Det Kongelige Akademi deltager således i et projekt om Teknosofikum, ledet af ITU
med fokus på teknologi og didaktik. Derudover deltager Det Kongelige Akademi i et projekt om digital
kompetenceudvikling af undervisere på byggeriets videregående uddannelser under ledelse af Aarhus
Universitet.
Det Kongelige Akademi har kun delvist opfyldt sit mål om at integrere FN’s verdensmål i uddannelserne.
Det Kongelige Akademi vil således i 2021 arbejde videre med en proces, der sikrer bred involvering i,
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Side 19
hvordan verdensmålene formelt integreres i uddannelserne. Projekter er igangsat og kører stort set ef-
ter planen, men er dog lidt forsinket pga. coronasituationen. Målet er således kun delvist opfyldt.
Det Kongelige Akademi underskrev i juni måned en aftale med Dansk Design Center (DDC) om strate-
gisk partnerskab. Samarbejdet mellem de to institutioner skal fokusere på fremtidsscenarier, der skal
understøtte rigtige beslutninger når, der fx planlægges velfærd og bæredygtige forandringer for mor-
gendagens verden. Der er desuden udarbejdet en handlingsplan med fokus på samarbejder med DTU,
hvor de første drøftelser er igangsat. På grund af coronakrisen har Det Kongelige Akademi dog nedprio-
riteret denne indsats.
Strategisk mål 3: Dimittender, som kan udvikle og skabe værdi på et bredere arbejdsmarked
Samlet set vurderes det, at realiseringen af det strategiske mål forløber som planlagt.
Det Kongelige Akademi har som målsætning at få dimittender hurtigere beskæftigelser, og der arbejdes
med flere indsatser for at nå målet, herunder øget brug af praktik. Der er indført obligatorisk praktik.
Samlet har 91% af de studerende på 3. år på bacheloruddannelsen i design og i arkitektur været i praktik
i 2020. Målet vurderes derfor opfyldt.
Der har også været fokus på at få de studerende til at orientere sig mod et bredere arbejdsmarkedet for
designere i designuddannelsens praktik- og karrierevejledning. Det har resulteret i flere nye praktikaf-
taler, og 4-6 studerende har været i praktik i nye praktikvirksomheder på et bredere arbejdsmarked for
designere. Der arbejdes sideløbende på at afdække attraktive arbejdsfelter indenfor det bredere ar-
bejdsmarked gennem dialog med interessenter.
Alle studerende på kandidatuddannelserne i design og i arkitektur tilbydes et karriereforløb med fokus
på afklaring af karrieremål og kompetencer, netværk, opsøgende kontakt samt jobsøgningsmaterialet. I
2020 deltog 52% af de studerende i karriereforløbene fordelt på 64% af de arkitektstuderende og 44% af
de designstuderende. Målet på 65% er dermed ikke opfyldt, og især andelen af designstuderende ligger
under målet. Fra 2021 bliver karriereforløbet obligatorisk for designstuderende på kandidatuddannel-
sens 2. semester. I 2021 forventes en samlede deltagerprocent på over 65%.
Ledighedstallet for dimittender fra design i 4.-7. kvartal efter dimissionen er 20,2 %.
Strategisk mål 4: Styrke forsknings- og KUV-baseringen af uddannelserne for at kvalificere det
akademiske niveau i uddannelserne yderligere.
Samlet set vurderes det, at realiseringen af det strategiske mål forløber som planlagt.
Det Kongelige Akademi fik i 2020 en ekstrabevilling til Kunstnerisk Udviklingsvirksomhed (KUV) og
kvalitetssikring af uddannelserne i perioden 2020-2023. På baggrund af eksplicitte kriterier er der på
den baggrund igangsat 30 KUV-projekter og der er blevet opslået eller besat 21 nye VIP-stillinger til
styrkelse af området, 8 på design og 13 på arkitektur.
I relation til rammekontraktens mål om, at der senest i 2021 er ansat minimum 2-4 forskere/KUV’ere
inden for teknologi og bæredygtighed, er der allerede i 2020 ansat 3 professorer og en lektor på tværs
af institutterne. Stillingerne er fordelt og prioriteret på tværs af alle institutter efter nøje overvejelser af,
hvordan programmer og fagområder bedst kan styrkes.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360728_0021.png
Side 20
Det Kongelige Akademis strategiske projekt, ”Øget forsknings- og KUV-finansiering og volumen” er sat
i gang i 4. kvartal. Projektet er lidt forsinket pga. Det Kongelige Akademis arbejde med håndteringen af
coronasituationen, men det forventes indhentet.
Andelen af undervisere med forsknings- og KUV-forpligtelser målt i årsværk var i 2020 på 65 %. Der er
en stigning på 4 procentpoint i forhold til 2019. Stigningen hænger sammen med de nye KUV-stillinger.
Det Kongelige Akademi har i 2020 omsat for 18,6 mio. kr. på ekstern forsknings- og KUV-finansiering.
Det er en stigning på 0,7 mio. kr. i forhold til 2019.
2.5 Forventninger til det kommende år
2021 er sidste år i den nuværende strategiperiode. Derfor skal Det Kongelige Akademi i 2021 have udar-
bejdet en ny vision og strategi for perioden 2022 til 2025. Der arbejdes med en involverende proces,
som skal munde ud i vedtagelse af en ny strategi på bestyrelsens møde til december.
Udvikling af uddannelser
Uddannelsernes kvalitet og relevans styrkes i det kommende år. Restriktionerne under coronapande-
mien har medført fokus på bedre digital understøttelse af undervisning og læring. Erfaringerne med den
digitale understøttelse indarbejdes i den fremadrettede undervisning. Der vil i øvrigt være fokus på un-
dervisningen, herunder adgang til værksteder og laboratorier i forhold til coronarestriktionerne.
Uddannelsernes relevans styrkes fortsat ved at løfte de studerendes erhvervsorienterede og tekniske
kompetencer gennem en række udviklingstiltag som fx udvikling af værkstedsfaciliteterne, fælles te-
maer omkring FN’s verdensmål og en række tiltag for at få flere kandidater hurtigere i arbejde.
Udvikling af forskning og kunstnerisk udviklingsvirksomhed (KUV)
Det Kongelige Akademi forskning og KUV søges styrket gennem tiltrækning af øget ekstern finansie-
ring. Succesraten på ansøgninger søges forøget gennem målretning af supporten til prioriterede ansøg-
ninger. Den 4-årige bevilling til bl.a. styrkelse af den kunstneriske udviklingsvirksomhed vil også det
kommende år bidrage til forøgelse af vidensproduktionen på KUV-området.
Status quo på økonomien
Økonomien i 2021 forventes samlet set at være på niveau med 2020. Reduktion i bevillingen som følge
af dimensioneringen er delvist opvejet af nye formålsbestemte bevillinger samt øgede indtægter fra
udenlandske betalingsstuderende og øgede eksterne forskningsmidler.
Tabel 5: Forventninger til det kommende år
Regnskab
1.000 kr.
2020
Grundbudget
2021
-311,0
311,0
0,0
Bevilling og øvrig indtægt
-309,0
Udgifter
312,1
Resultat
3,1
Grundbudget for 2021 viser et forventet regnskab, der går i nul.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Side 21
3. Regnskab
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Det Kongelige Akademis regnskabspraksis følger bekendtgørelsen om statens regnskabsvæsen, ret-
ningslinjerne i Finansministeriets Økonomisk Administrative Vejledning samt Økonomistyrelsens regn-
skabsregler og principper for omkostningsregnskaber og bevillinger. Årsrapporten for 2020 er opstillet
efter Økonomistyrelsens regnskabsprincipper og vejledning.
Som datagrundlag er til regnskabsdelen anvendt SKS, Navision Stat samt Det Kongelige Akademis in-
terne budget 2020. Årsrapporten præsenteres i 1.000 kr. med et væsentlighedsniveau på 100.000 kr.
I 2020 er regnskabspraksis for værdiansættelse af feriepengeforpligtelsen ændret, således at det ar-
bejdsgiverbetalte pensionsbidrag og tjenestemandspensionsbidrag til § 36 Pensionsvæsenet nu med-
tages i beregning af skyldig løn under ferie. Den anvendte regnskabspraksis er ændret som følge af akt-
stykke 291 (Folketingsår 2019/2020). Ændringen i værdiansættelse af feriepengeforpligtelsen er regi-
streret som en primokorrektion på balancen og har medført, at feriepengeforpligtelsen er opreguleret
med 2,2 mio. kr.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360728_0023.png
Side 22
3.2 Resultatopgørelse mv.
Tabel 6: Resultatopgørelse
1000 kr., løbende priser
note:
Ordinære driftsindtægter
Regnskab
2019
Regnskab
2020
Budget
2021
Indtægtsført bevilling
Bevilling
Anvendt af tidligere års reserverede bevillinger
Reserveret af indeværende års bevillinger
Indtægtsført bevilling i alt
-258.000,0
0,0
0,0
-258.000,0
-11.455,0
-1.286,7
-22.937,4
0,0
-293.679,1
-268.300,0
0,0
0,0
-268.300,0
-12.416,2
-1.334,1
-21.562,2
0,0
-303.612,4
-265.900,0
0,0
0,0
-265,900,0
-19.600,0
-1.500,0
-24.000,0
0,0
-311.000,0
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenester
Intern Statsligt salg af varer og tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
0,0
46.693,2
46.693,2
152.372,2
1.697,3
21.782,9
-4.307,5
171.545,0
3.724,5
4.695,5
66.752,5
293.410,6
-268,5
0,0
48.856,9
48.856,9
164.724,4
845,4
22.747,0
-4.193,5
184.123,3
3.175,4
5.476,0
64.571,0
306.202,6
2.590,2
0,0
49.000,0
49.000,0
187.000,0
0,0
0,0
0,0
187.600,0
5.500,0
0,0
68.900,0
311.000,0
0,0
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Andre personaleomkostninger
Pension
Lønrefusion
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer og tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
-5.989,3
6.063,3
-194,5
-5.417,7
5.358,9
2.531,4
0,0
0,0
0,0
-0,4
447,0
252,0
-6,3
549,1
3.074,2
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
252,0
0,0
0,0
3.074,2
0,0
0,0
0,0
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360728_0024.png
Side 23
Bemærkninger til resultatopgørelsen
Det Kongelige Akademi har budgetteret med et resultat i balance i 2020. Underskuddet på 3,1 mio. kr.
udgør en afvigelse på ca. 1,0 pct. Resultatet skyldes en række modsatrettede bevægelser i forhold til
budgettet, hvoraf nogen er relateret til coronarestriktionerne. De overordnede bevægelser i forhold til
det budgetterede er følgende:
Løn
Drift
Ekstra hensættelse til feriepenge som følge af overgang til ny ferielov og flere skyldige ferie-
dage på 3,1 mio. kr.
Ekstra løn til undervisning under coronarestriktionerne ca. 2,0 mio. kr.
Forsinkelse i ansættelser på bl.a. ny bevilling til kvalitetsudvikling og KUV på -5,9 mio. kr.
Ekstra udgifter til rengøring under coronarestriktionerne på 0,4 mio. kr.
Ekstra IT-udstyr og kontormøbler til hjemmearbejdspladser på ca. 0,2 mio. kr.
Indvendig vedligeholdelse og IT-udstyr for ca. 5,9 mio. kr.
Ekstra anskaffelser og flytninger på værkstederne for 1,7 mio. kr.
Mindre udgifter til afskrivninger på -3,9 mio. kr. som følge af forsinkelser på investeringer.
Mindre husleje på -0,5 mio. kr.
Generelt vurderes resultatet for 2020 at være tilfredsstillende i lyset af de vanskelige vilkår på grund af
coronarestriktionerne. Resultatet overføres til egenkapitalen.
Resultatdisponering
Tabel 7: Resultatdisponering
1000 kr., løbende priser
note:
Disponeret til bortfald
Disponeret til reserveret egenkapital
Disponeret udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
Regnskab
2019
0,0
0,0
0,0
-252,0
Regnskab
2020
0,0
0,0
0,0
-3.074,2
Årets underskud på 3,1 mio. kr. er disponeret til det overførte overskud.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360728_0025.png
Side 24
3.3 Balancen
Tabel 8: Balancen
Aktiver (1000 kr.)
Ultimo
2019
Ultimo
2020
Passiver (1000 kr.)
Ultimo
2019
5.446,0
0,0
0,0
0,0
0,0
33.081,9
38.527,9
15.680,0
Ultimo
2020
5.446,0
0,0
0,0
0,0
0,0
30.007,7
35.453,7
14.949,9
note:
Anlægsaktiver:
note:
Egenkapital
Reguleret egenkapital (startka-
pital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald af årets resultat
Udbytte til staten
Overført overskud
1
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojek-
ter
Erhvervede koncessioner, pa-
tenter, licenser m.v.
Udviklingsprojekter under op-
førelse
Immaterielle anlægsaktiver i
alt
213,9
0,0
494,0
707,9
118,2
0,0
0,0
118,2
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og IT-udstyr
Igangværende arbejder for
egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
2.742,9
0,0
53,7
136,6
5.111,4
324,5
8.369,1
2.515,3
Egenkapital i alt
0,0
5
Hensatte forpligtelser
10,7
12,0
6
Langfristede gældsposter
8.601,4
0,0
11.140,0
Donationer
Prioritetsgæld
FF4 Langfristet gæld
8.070,9
9.220,9
382,5
0,0
0,0
8.453,5
292,5
0,0
0,0
9.513,4
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsakti-
ver
Finansielle anlægsaktiver i
alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver:
Varebeholdning
0,0
16.749,0
476,5
0,0
91.550,0
850,4
13,1
92.413,5
109.639,1
0,0
19.431,5
1.017,9
0,0
93.024,0
-7,833,5
25,8
85.216,3
105.665,7
5.446,0
0,0
5.446,0
14.523,1
5.446,0
0,0
5.446,0
16.703,7
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
3
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
7
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjene-
steydelser
Anden kortfristet gæld
14.822,9
5.680,3
20.890,7
0,0
20.076,9
30,0
61.500,8
69.954,3
7.777,8
7.427,1
11.321,6
15.003,3
0,0
20.922,7
0,0
62.452,4
71.965,8
4
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
8
Skyldige feriepenge
Skyldige indefrosne feriepenge
Reserveret bevilling
Igangværende arbejder for
fremmed regning
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
Aktiver i alt
124.162,1
122.369,4
Passiver i alt
124.162,1 122.369,4
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360728_0026.png
Side 25
Bemærkninger til balancen
1:
Vedlagt tabel 13 under afsnit 4 Bilag
2:
Vedlagt tabel 14 under afsnit 4 Bilag
3:
I tilgodehavender pr. 31/12 2020 indgår 7,0 mio. kr. til projekter med tilgodehavender.
4: Ændringen i den likvide beholdning fra 92,4 mio. kr. i 2019 til 85,2 mio. kr. i 2020 hænger primært
sammen med udlæg for forøgelse af anlægsaktiver på 1,9 mio. kr., øgede tilgodehavender på 2,7 mio. kr.
samt driftsunderskuddet på 3,1 mio. kr.
5: Hensatte forpligtelser består af åremålsforpligtelser, retablering af lejemål samt løn til indtrufne fra-
trædelser.
6: Den langfristede gæld er pr. 31/12 2020 opgjort til 9,5 mio. kr. Afvigelsen fra den samlede aktivmasse
skyldes, at likviditetsflytningen mellem FF7 og FF4 først foretages i nyt regnskabsår.
7: Anden kortfristet gæld er periodiseret løn og skyldige lønomkostninger som fx ATP samt moms mv.
8: Den samlede
feriepengehensættelse inkl. de indefrosne feriepenge (ny ferielov) er øget med 5,4 mio.
kr. Denne stigning kan sammensættes af opregulering af feriepengeforpligtelsen (primo regulering 2,2
mio. kr.), at der med introduktionen af den nye ferielov (og Corona) har været et andet feriemønster i
slutningen af året end normalt, hvilket har bevirket at antallet af skyldige feriedage er steget, og endelig
at der har været en stigning i årsværk i alt ca. 3,2 mio. kr.
3.4 Egenkapitalforklaring
Tabel 9: Egenkapitalforklaring
1000 kr., løbende priser
note:
Egenkapital primo R-året
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændringer i opskrivninger
Opskrivninger ultimo
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primo regulering/flytning mellem bogføringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
- Bortfald af årets resultat
- Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo R-året
2019
38.779,9
5.446,0
0,0
5.446,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
33.333,9
0,0
0,0
-252,0
0,0
0,0
33.081,9
38.527,9
2020
38.527,9
5.446,0
0,0
5.446,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
33.081,9
0,0
0,0
-3.074,2
0,0
0,0
30.007,7
35.453,7
Det Kongelige Akademi har en samlet egenkapital på 35,5 mio. kr. ved udgangen af 2020. Beløbet in-
kluderer en statsforskrivning (lån fra staten) på 5,4 mio. kr. Egenkapitalen vurderes at have et niveau,
der dækker det nuværende behov. Bestyrelsen har gennem året drøftet, hvordan egenkapitalen kan ak-
tiveres i forbindelse med en finansiering af en mulig flytning af konservatoruddannelsen til Holmen. Det
Kongelige Akademi er i dialog med Uddannelses- og Forskningsministeriet om mulige løsninger.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360728_0027.png
Side 26
3.5 Likviditet og låneramme
Tabel 10: Udnyttelse af låneramme
1000 kr., løbende priser
2020
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
10.965,2
Låneramme pr. 31. december 2020
23.400,0
Udnyttelsesgrad i procent
46,9%
Med en sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver på 11,0 mio. kr. er udnyttelsen af lånerammen
på ca. 46,9 pct.
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Tabel 11: Opfølgning på lønsumsloft
1000 kr., løbende priser
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference
Akkumuleret opsparing ultimo 2019
Akkumuleret opsparing ultimo 2020
2020
167.800,0
167.900,0
169.215,4
-1.315,4
109.213,9
107.898,5
Lønsumsforbrug i året er større end lønsumsloftet. Det større forbrug mindsker den akkumulerede op-
sparing af lønsum til 107,9 mio. kr. ultimo 2020.
3.7 Bevillingsregnskabet
Tabel 12: Bevillingsregnskab
Hoved-
konto
Navn
Det Kongelige
Danske Kunst-
akademis Skoler
§ 19.38.08.
for Arkitektur,
Design og Kon-
servering
Bevillings- 1000
type
kr.
Udgifter
Indtæg-
ter
Bevilling
306.700,0
Regn-
skab
312.110,7
Viderefø-
Afvigelse relse Ultimo
-5.410,7
0
Drifts-
bevilling
-38.400,0 -40.736,5
2.336,5
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360728_0028.png
Side 27
4. Bilag til årsrapporten
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
Tabel 13: Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
1000 kr.
Færdiggjorte
udviklings-
projekter
Kostpris
Primo korrektioner og flytning ml. bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2020(før afskr.)
Akk. Afskrivninger
Akk. Nedskrivninger
Akk. af- og nedskrivninger 31.12.2020
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2020
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
Afskrivningsperiode/år
2.631,9
0,0
0,0
231,0
2.400,9
2.282,7
0,0
2.282,7
118,2
135,3
0,0
135,3
5-8 år
Erhvervede
koncessio-
ner, paten-
ter, li-
censer mv.
120,8
0,0
0,0
0,0
120,8
120,8
0,0
120,8
0,0
0,0
0,0
0,0
3 år
I alt
2.752,7
0,0
0,0
231,0
2.521,7
2.403,5
0,0
2.403,5
118,2
135,3
0,0
135,3
Udviklings-
projekter un-
der opførelse
Primo saldo pr. 1.1 2020
Tilgang
Nedskrivninger
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2020
494,0
0,0
0,0
494,0
0,0
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360728_0029.png
Side 28
Tabel 14: Note 2: Materielle anlægsaktiver
1000 kr.
Inventar og IT-ud-
styr
Grunde, arealer og
bygninger
Produktionsanlæg
og maskiner
Transportmateriel
Infrastruktur
I alt
Primo beholdning
Primo korrektioner og flytning ml. bogfø-
ringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2020 (før afskr.)
Akk. Afskrivninger
Akk. Nedskrivninger
Akk. af- og nedskrivninger 31.12.2020
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2020
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
Afskrivningsperiode/år
15.382,9
0,0
567,3
422,9
15.527,3
13.012,0
0,0
13.012,0
2.515,3
372,0
0,0
372,0
10 år
I gang-
værende
arbejder
for egen
regning
324,5
2.206,5
0,0
2.531,0
0,0
0,0 17.235,5
1.160,8 22.832,2 56.611,4
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0 5.697,3 6.264,6
0,0 3.705,4
0,0
1.451,4 5.579,6
0,0 13.530,2 1.160,8 27.078,2 57.296,4
0,0 13.518,1 1.150,0 18.476,7 46.156,9
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0 13.518,1 1.150,0 18.476,7 46.156,9
0,0
12,0
10,7 8.601,4 11.139,5
0,0 -3.580,8
43,0
755,9 -2.409,9
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0 -3.580,8
43,0
755,9 -2.409,9
-
5 år
5 år
3 - 5 år
Primo saldo pr. 1.1. 2020
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdige materielle anlægsaktiver
Kostpris pr. 31.12.2020
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360728_0030.png
Side 29
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Tabel 15: IV - sammenfatning af elementer i prisfastsættelse
1000 kr.
IV direkte omkostninger i alt
IV indirekte omkostninger i alt
IV Øvrige indregnede omkostninger
Omkostninger i alt
IV Indtægter i alt
Tabel 16: Akkumuleret resultat for indtægtsdækket virksomhed
Ultimo
Løbende priser, 1000 kr.
2017
Efteruddannelse
Akkumuleret resultat
0,0
Årets resultat
0,0
2020
296,5
278,0
0,0
574,5
540,0
Ultimo
2018
0,0
0,0
Ultimo
2019
12,1
12,1
Ultimo
2020
-22,4
-34,5
4.3 Tilskudsfinansierede aktiviteter
Tabel 18a: Tilskudsfinansieret forskningsvirksomhed (u.k. 95)
Løbende priser, 1000 kr.
Overført Årets tilskud Årets ud-
Årets re- Overskud
overskud
gifter
sultat
til videre-
fra tidli-
førelse
gere år
Institut for Bygningskunst og Design (IBD)
0,0
4.462,2
4.462,2
0,0
0,0
Institut for Bygningskunst og Kultur (IBK)
0,0
1.946,1
1.946,1
0,0
0,0
Institut for Bygningskunst, By & Landskab (IBBL)
0,0
2.119,4
2.119,4
0,0
0,0
Institut for Bygningskunst og Teknologi (IBT)
0,0
4.938,6
4.938,6
0,0
0,0
Institut for Visuelt Design (IVD)
0,0
851,1
851,1
0,0
0,0
Institut for Konservering
0,0
4.237,7
4.237,7
0,0
0,0
I alt
0,0
18.555,1
18.555,1
0,0
0,0
Tabel 18b: Andre tilskudsfinansierede aktiviteter (u.k. 97)
Løbende priser, 1000 kr.
Overført Årets tilskud Årets ud-
Årets re- Overskud
overskud
gifter
sultat
til videre-
fra tidli-
førelse
gere år
Institut for Bygningskunst og Design (IBD)
0,0
1.465,5
1.465,5
0,0
0,0
Institut for Bygningskunst og Kultur (IBK)
0,0
69,9
69,9
0,0
0,0
Institut for Bygningskunst, By & Landskab (IBBL)
0,0
948,4
948,4
0,0
0,0
Institut for Bygningskunst og Teknologi (IBT)
0,0
68,2
68,2
0,0
0,0
Institut for Visuelt Design (IVD)
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Koncern fælles tilskudsprojekter
0,0
656,4
656,4
0,0
0,0
I alt
0,0
3,207,4
3,207,4
0,0
0,0
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360728_0031.png
Side 30
4.5 It-omkostninger og lederløn
Tabel 21: It-omkostninger
1000 kr., løbende priser
2020
Interne personaleomkostninger til It
6.818,4
It-systemdrift
1.643,1
It-vedligehold
1.752,8
It-udviklingsomkostninger
506,7
Udgifter til it-varer til forbrug
4.484,2
It-omkostninger i alt
15.205,2
Tabellen indeholder både de systemrettede it-omkostninger til fagsystemer samt it-omkostninger til
ikke-fagspecifikke systemer og ydelser.
Tabel 22: Lederløn, bestyrelsen
Antal eksterne bestyrelsesmedlemmer
Udbetalt formandsvederlag (kr.)
Samlet udbetalt vederlag til øvrige eksterne medlemmer (kr.)
2020
7
180.746
571.157
2019
7
179.234
566.378
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Side 31
4.6 Afrapportering 2020 fra aftagerpanelser