Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del Bilag 104
Offentligt
2360727_0001.png
§ 19.35.25 Danmarks Akkrediteringsinstitution
Årsrapport 2020 for Danmarks Akkrediteringsinstitution
Bredgade 38, 1260 København K
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Indholdsfortegnelse
Årsrapport 2020 for Danmarks Akkrediteringsinstitution
1 Påtegning af det samlede regnskab
2 Beretning
2.1 Præsentation af virksomheden
2.2 Ledelsesberetning
Tabel 1: Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Tabel 2 Danmarks Akkrediteringsinstitutions hovedkonto: § 19.35.25
3
3
4
4
6
6
8
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
2.3.1 Opgaver og ressourcer: Skematisk oversigt
Tabel 3: Sammenfatning af økonomi for AI’s FL-formål 2020
9
9
10
2.3.2 Opgaver og ressourcer: Uddybende oplysninger
2.4 Målrapportering
2.4.1 Målrapportering (1. del): Oversigt over årets resultatopfyldelse
Tabel 4: Årets mål- og målopfyldelse
10
10
10
11
2.4.2 Målrapportering (2. del): Uddybende analyser og vurderinger
2.5 Forventninger til det kommende år
Tabel 5 Forventninger til det kommende år
16
21
21
3 Regnskab
3.1 Anvendt regnskabspraksis
3.2 Resultatopgørelse mv.
Tabel 6 Resultatopgørelse
Tabel 7: Resultatdisponering
24
24
25
25
26
3.3 Balancen
Tabel 8: Balancen
26
26
3.4 Egenkapitalforklaring
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
27
27
3.5 Likviditet og låneramme
Tabel 10 Udnyttelse af lånerammen
27
27
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Tabel 11: Lønsumsloft
28
28
3.7 Bevillingsregnskabet
Tabel 12: Bevillingsregnskab for §19.35.25
28
28
4 Bilag
4.1 Noter til resultatopgørelse og balancen
Tabel 13
Tabel 14
29
29
29
30
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Tabel 15: Sammenfatning af elementer i prisfastsættelsen
30
30
4.6 IT-omkostninger
Tabel 21: IT-omkostninger
31
31
- 1 -
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
- 2 -
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360727_0004.png
1 Påtegning af det samlede regnskab
Danmarks Akkrediteringsinstitutions årsrapport 2020 er aflagt i henhold til Bekendtgørelse nr. 116 om statens regn-
skabsvæsen af 27. februar 2018. Påtegningen er i overensstemmelse med regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 4.
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Danmarks Akkrediteringsinstitution, CVR.nr. 30603907, er
ansvarlig for: § 19.35.25 Danmarks Akkrediteringsinstitution, herunder de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå
Rigsrevisionen i forbindelse med bevillingskontrollen for finansåret 2020.
Påtegning:
Det tilkendegives hermed:
1.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige fejlinformationer eller udeladelser,
herunder at målopstillingen og målrapporteringen i årsrapporten er fyldestgørende,
2.
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med meddelte bevillin-
ger, love og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og sædvanlig praksis, og
3.
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig forvaltning af de midler og ved
driften af de institutioner, der er omfattet af årsrapporten.
København, den 8 / 3
2021
København, den 18 /3
2021
Danmarks Akkrediteringsinstitution
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Anette Dørge
Direktør
Hanne Meldgaard
Departementschef
- 3 -
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2 Beretning
2.1 Præsentation af virksomheden
Danmarks Akkrediteringsinstitution (AI) har siden 1. juli 2013 fungeret som en statslig institution med en driftsbevilling
under Uddannelses- og Forskningsministeriet med udgangspunkt i Lov om akkreditering af videregående uddannelses-
institutioner (lov nr. 601 af 12. juni 2013). Loven er senest revideret i november 2020 med virkning fra 1. december
2020. Årsrapporten aflægges for hovedkonto § 19.35.25 Danmarks Akkrediteringsinstitution (driftsbevilling).
Mission
AI’s mission er at skabe værdi for samfundet gennem et stærkt engagement i arbejdet med at løfte kvaliteten og rele-
vansen af de videregående uddannelser i Danmark.
Det sker hovedsageligt gennem institutionsakkrediteringer, der:
Vision
AI’s vision er at være en stærk og anerkendt organisation, der yder et afgørende bidrag til udviklingen af bedre og mere
relevante uddannelser for de studerende og erhvervslivet. AI vil derfor:
Kontinuerligt arbejde med at udvikle akkrediteringsopgaven
Bringe både ny og eksisterende viden om kvalitetssikring og uddannelseskvalitet i spil
Udvikle institutionens kompetencer og viden samt afdække nye områder af betydning for kvalitetssikring og
uddannelseskvalitet
Identificerer konkrete problemer med kvalitetssikringsarbejdet
Giver viden om og tilskyndelse til kvalitetsforbedringer
Inspirerer til fortsat udvikling hos den enkelte institution og i hele den videregående uddannelsessektor
Arbejdet skal tage udgangspunkt i AI’s unikke kombination af faglig uafhængighed, erfaring med ekstern kvalitetssikring
og store indsigt i uddannelsesområdet.
AI’s arbejde er baseret på fire kerneværdier:
Nyttig – som institutionens
raison d'etre
Dialogorienteret – som institutionens
særlige metode
Skarp – som institutionens
faglige kendetegn
Nysgerrig – som institutionens
grundindstilling
- 4 -
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360727_0006.png
Kerneopgaver
AI’s kerneopgaver er følgende:
Akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner
Akkreditering af eksisterende uddannelser
Akkreditering af nye uddannelser
Rådsbetjening – sekretariatsbetjening af Akkrediteringsrådet
Dokumentation
For en uddybende beskrivelse af AI’s arbejde med mål- og resultatstyring henvises til mål- og resultatplanen for 2020,
der ligger på AI’s hjemmeside
https://akkr.dk/om/kontrakter/.
- 5 -
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360727_0007.png
2.2 Ledelsesberetning
Tabel 1: Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal
(mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immaterielle)
(2
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Udvalgte KPI’er
Compliance på indkøb (pct.)
(3
76,9 %
90,4 %
80,0 %
36,4 %
98,1 %
64,4 %
97,0 %
89,7 %
97,2 %
0,4
0,7
-7,9
-0,4
-6,3
1,2
1,1
-8,9
-0,2
-6,5
2,2
1,0
-8,9
-1,0
-6,5
-36,9
33,7
-3,2
-3,2
-3,2
-34,2
33,2
-1,0
-1,0
-1,0
-38,4
38,4
0
0
0
R 2019
R 2020
B 2021
(1
Antal årsværk
(4
Årsværkspris (i 1.000 kr.)
(4
38,7
631
40,0
623
42,7
612
Anm.:
1)
AI’s grundbudget er indlæst i SKS.
2)
AI er en del af Bedre Balance og flytter til Holbæk i 2021. Der er i den sammenhæng en række anlægs-
investeringer i forbindelse med overtagelsen af lejemålet
3)
Opgjort på baggrund af Benchmark Databasen
4)
I SKS tæller rådsmedlemmer og eksterne
eksperter med i opgørelsen af både AI’s årsværk og lønsum. Der er derfor i lighed med tidligere år foretaget en korrektion, så det alene er AI’s egne
medarbejdere, der indgår i beregningen. Forskellen på 0,8 årsværk i forhold til SKS skyldes således eksterne eksperter og rådsmedlemmer.
Bemærkninger til årets resultat
Der var i AI’s finanslovsbevilling for 2020 indregnet 0,5 mio. kr. til en huslejestigning, som imidlertid først får virkning
fra 2021 i forbindelse med AI’s udflytning til Holbæk. Det blev derfor i grundbudgetprocessen aftalt med UFS, at AI ikke
skulle anvende midlerne, der derimod skulle overføres til AI’s opsparing ultimo 2020.
Når der ses bort fra de 0,5 mio. kr., havde AI i 2020 et mindreforbrug på 0,5 mio. kr. i forhold til grundbudgettet. Min-
dreforbruget dækker imidlertid over to modsatrettede bevægelser: Et merforbrug på løn på 0,4 mio. kr. og et mindre-
forbrug på drift på 0,9 mio. kr.
Merforbruget på
løn
på 0,4 mio. kr. skyldes primært færre indtægter end forudsat fra akkrediteringer på Kulturministe-
riets område. Der var i grundbudgettet for 2020 budgetteret med lønindtægter fra Kulturministeriet på 1,6 mio. kr.
1
Efter finansårets start viste det sig imidlertid, at akkrediteringerne af tre ud af fire musikkonservatorier måtte udskydes
til 2021, hvilket medførte færre indtægter på 1,2 mio. kr. end budgetteret med i grundbudgettet. Derudover var AI nødt
1
I forbindelse med akkrediteringer på Kulturministeriets område overføres lønsum til AI via SB.
- 6 -
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
til at øge sin hensættelse vedrørende skyldige feriepenge med 0,1 mio. kr. i forbindelse med overgangen til den nye
ferielov. En del af merforbruget på løn blev imidlertid udlignet af færre lønudgifter på 0,7 mio. kr. til eksterne eksperter
i akkrediteringspanelerne. Den resterende forskel på 0,2 mio. kr. skyldes flere lønrefusioner end forventet i 2020. Det
er aftalt med UFS, at AI kan bruge af sin akkumulerede lønsumsopsparing i 2020, så lønsumsloftet overholdes.
Mindreforbruget på
driften
på 0,9 mio. kr. skyldes primært følgende forhold. På grund af coronasituationen er de fleste
akkrediteringsbesøg blevet gennemført virtuelt, hvilket har medført et mindreforbrug på rejser, hoteller og forplejning
på 0,7 mio. kr. i 2020. Samtidig er AI pr. 15. maj 2020 overgået fra UFM Koncernservice til Statens Facility Management.
Det har medført en besparelse på 0,4 mio. kr., fordi AI bedre kan dimensionere de facility-ydelser, der er behov for. Det
skal dog bemærkes, at en del af besparelsen også skyldes, at AI ikke har betalt fuld pris i de perioder, hvor kontorerne
har stået tomme på grund af coronasituationen. AI er endvidere udtrådt af UFM Koncern IT, hvilket har givet en bespa-
relse på 0,1 mio. kr. I modsat retning trækker, at AI i 2020 har foretaget nedskrivninger på 0,4 mio. kr. af immaterielle
anlæg. Den resterende forskel på 0,1 mio. kr. skyldes en række mindre forskydninger hen over året.
Ordinære driftsindtægter 2020
Årets ordinære driftsindtægter udgør 34,2 mio. kr. AI fik på finansloven for 2020 en nettoudgiftsbevilling på 32,8 mio.
kr. Samtidig har Rytmisk Musikkonservatorium overført lønsum på 0,4 mio. kr. via SB som betaling for første del af deres
institutionsakkreditering. Derudover har Forsvarsakademiet betalt 0,4 mio. kr. for tre uddannelsesakkrediteringer. Ind-
tægterne fra indtægtsdækket virksomhed udgør 0,7 mio. kr.
Ordinære driftsomkostninger 2020
De ordinære driftsomkostninger på 33,2 mio. kr. består af personaleomkostninger på 26,8 mio. kr. samt øvrige drifts-
omkostninger på knap 6,4 mio. kr. De øvrige driftsomkostninger på 6,4 mio. kr. er fordelt med 1,2 mio. kr. til husleje og
5,2 mio. kr. til øvrige formål, herunder afskrivninger. Årets finansielle omkostninger udgør under 0,1 mio. kr.
Årets resultat
Årets indtægter udgør 34,2 mio. kr., mens årets omkostninger udgør 33,2 mio. kr. Det medfører et samlet overskud på
1,0 mio. kr. i 2020, når den ekstra bevilling til huslejekompensation i Holbæk medregnes. Årets overskud er disponeret
som overført overskud under egenkapitalen.
Bemærkninger til lønsumsforbrug
AI’s lønsumsloft på finansloven for 2020 var 26,0 mio. kr. Hertil kommer et akkumuleret mindreforbrug af lønsum fra
tidligere år på 8,1 mio. kr., hvilket svarer til et lønsumsloft på i alt 34,1 mio. kr. for 2020. Derudover har AI i december
2020 modtaget 0,4 mio. kr. som en bevillingsoverførsel af lønsum fra Rytmisk Musikkonservatorium i forbindelse med
musikkonservatoriets institutionsakkreditering.
AI’s lønsumsforbrug består af både løn til egne medarbejdere, honorarer til medlemmerne af Akkrediteringsrådet samt
særkilt vederlag til eksperterne i akkrediteringspanelerne. I 2020 udgjorde lønsummen til AI’s egne medarbejdere 24,9
- 7 -
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360727_0009.png
mio. kr., når refusioner for barsel og sygdom er fratrukket. Akkrediteringsrådets medlemmer modtog samlet 0,7 mio.
kr. i honorarer, mens der blev udbetalt 0,9 mio. kr. i særskilt vederlag til eksperterne. Dertil kommer bidrag til Barsels-
fonden mv. på 0,2 mio. kr. Det svarer samlet set til 26,8 mio. kr.
2
AI’s akkumulerede lønsumsopsparing er derfor ned-
skrevet med 0,4 mio. kr. ultimo 2020.
Bemærkninger til øvrig drift
AI’s forbrug til husleje og øvrig drift har i 2020 været 5,4 mio. kr., når indtægterne på 0,4 mio. kr. fra Forsvarsakademiet
og 0,7 mio. kr. fra indtægtsdækket virksomhed er fratrukket driftsomkostningerne. Der var i grundbudgettet for 2020
budgetteret med 6,3 mio. kr. Det betyder, at der i 2020 var et mindreforbrug på driften på 0,9 mio. kr.,
jf. afsnittet om
bemærkninger til årets resultat ovenfor.
Bemærkninger til årsværk og årsværkspris
Som beskrevet i afsnittet ovenfor om lønsum fordeler AI’s lønsum sig mellem egne medarbejdere, Akkrediteringsrådets
medlemmer og eksperterne i akkrediteringspanelerne. Det samme gør sig gældende i forhold til årsværksopgørelsen.
Der er derfor foretaget en særskilt opgørelse i LDV, så det kun er AI’s egne medarbejdere, der medregnes i opgørelsen
af antal årsværk. Denne opgørelse viser, at AI havde et forbrug på 40,0 årsværk i 2020.
3
I beregningen af AI’s årsværkspris medregnes også kun den andel af lønsummen, der vedrører AI’s egne medarbejdere.
Det medfører en gennemsnitlig årsværkspris på 622.572 kr. i 2020, svarende til et fald på ca. 1 pct. i forhold til 2019.
Oversigt over årets bevillinger og resultat
Danmarks Akkrediteringsinstitution har én hovedkonto § 19.35.25. Tabel 2 indeholder en samlet oversigt over finans-
årets bevillinger (FL+TB), resultat samt videreført overskud til 2021.
Tabel 2 Danmarks Akkrediteringsinstitutions hovedkonto: § 19.35.25
(Mio. kr.)
FL
TB
Bevilling
Finansårets be-
villing i alt
I alt
Udgiftskonto
Indtægtskonto
Balance
33,3
-0,5
0,4
0,0
33,7
-0,5
33,2
-1,0
8,7
Regnskab
Overført over-
skud ultimo
2020
Forskellen på 0,1 mio. kr. skyldes afrundinger.
Opgørelsen er ekskl. eksterne eksperter og rådsmedlemmer. Antal årsværk for november 2020 mangler i LDV. Derfor er årsværks-
antallet for november måned 2020 beregnet.
3
2
- 8 -
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
2.3.1 Opgaver og ressourcer: Skematisk oversigt
Den væsentligste opgave for AI i 2020 har været akkreditering af uddannelsesinstitutioner. Akkrediteringsrådet har i
2020 afgjort fire institutionsakkrediteringer (Arkitektskolen Aarhus, Designskolen Kolding, Det Kongelige Danske Kunst-
akademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering og Billedkunstskolerne) samt gennemført en opfølgning på en
betinget positiv institutionsakkreditering (Copenhagen Business Academy). Derudover er der i 2020 igangsat i alt otte
institutionsakkrediteringer, hvoraf fire er de første institutionsakkrediteringer i anden runde af Danmarks Tekniske Uni-
versitet, Syddansk Universitet, Professionshøjskolen Absalon og Erhvervsakademi Aarhus. De forventes alle afgjort i
2021.
Samtidig har AI i 2020 afsluttet i alt 10 uddannelsesakkrediteringer, som fordeler sig på fire nye uddannelser og udbud
og seks eksisterende uddannelser og udbud, hvoraf en var opfølgning på en betinget positiv akkreditering.
Tabel 3 viser fordelingen af indtægter og omkostninger på AI’s FL-formål. Tabellen viser desuden det samlede resultat
for hver af opgaverne, og hvor stor en andel dette udgør af det samlede resultat for 2020,
jf. tabel 3.
- 9 -
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360727_0011.png
Tabel 3: Sammenfatning af økonomi for AI’s FL-formål 2020
FL-formål
(mio. kr.)
0
Generelle fællesom-
kostninger
1
Akkreditering af ud-
dannelsesinstitutio-
ner
2
Akkreditering af ek-
sisterende uddan-
nelser
3
Akkreditering af de
nye uddannelser
4
5
Rådsbetjening
Dokumentation
I alt
-3,3
-3,3
-33,2
0
0
-1,0
3,6
2,7
33,2
0,3
-0,6
-1,0
-0,7
0
0,1
-0,6
-0,7
0
0,2
-0,5
-18,6
-0,9
18,5
-1,1
Produkt/opgave
Fordeling på FL2020
af bevilling (FL + TB)
-6,6
Øvrige ind-
tægter
-0,1
8,2
Omkostninger
Andel af årets
resultat
1,4
Anm.: AI har i 2020 fået ny registreringsramme, hvilket i overgangsperioden har givet problemer i forhold til allokeringen af udgifter
mellem de enkelte FL-formål. Der er derfor i tabel 3 foretaget en række manuelle korrektioner for at give et mere retvisende billede.
Det gælder fx for en række ledere og medarbejdere, at de i SLS er opsat med det FL-formål, som vedrører deres hovedopgave, selvom
de bruger en del af deres tid på et andet FL-formål. Der er i tabel 3 korrigeret for dette. Samtidig er de IT- og kommunikationsom-
kostninger, der vedrører Akkrediteringsrådet og AI’s publikationer, flyttet til henholdsvis rådsbetjening og dokumentation.
2.3.2 Opgaver og ressourcer: Uddybende oplysninger
I afsnit
2.4 Målrapportering
er de forskellige opgaver og deres resultat i 2020 beskrevet nærmere, mens den samlede
økonomi for AI er behandlet i afsnit
2.2 Ledelsesberetning
og i afsnit
3.7 Bevillingsregnskabet.
2.4 Målrapportering
Der er i lighed med tidligere år indgået en mål- og resultatplan mellem AI og Uddannelses- og Forskningsministeriet,
som beskriver AI’s mål for 2020. I dette afsnit gennemgås målene samt målopfyldelsen. For yderligere uddybning af de
enkelte mål henvises til mål- og resultatplanen for 2020, der ligger på AI’s hjemmeside:
https://akkr.dk/om/kontrakter/.
2.4.1 Målrapportering (1. del): Oversigt over årets resultatopfyldelse
Der er fire hovedmål i AI’s mål- og resultatplan for 2020. Hovedmålene er underopdelt i en række delmål, som tilsam-
men understøtter AI’s samlede målopfyldelse,
jf. tabel 4.
- 10 -
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360727_0012.png
Tabel 4: Årets mål- og målopfyldelse
Mål 1:
AI’s akkrediteringer af institutioner og uddannelser bidrager til uddannelsesinstitutionernes kontinuerlige
udvikling af deres kvalitetssikring og uddannelseskvalitet
Delmål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Grad af
målopfyl-
delse (1-5)
5
1.a.
Hver gang en in-
stitutionsakkre-
ditering afslut-
tes (efter Rådets
afgørelse), er
der et evalue-
ringsmøde mel-
lem AI og den
pågældende ud-
dannelsesinsti-
tution
1.b.
AI gennemfører
det antal akkre-
diteringer, der
fremgår af mini-
steriets akkredi-
teringsplan.
De kvalitative evalueringsmøder,
som AI’s ledelse og den pågæl-
dende uddannelsesinstitution af-
holder, når Rådet har truffet sin
afgørelse, skal samlet set vise, at
institutionerne har haft et rele-
vant fagligt udbytte af akkredite-
ringsprocesserne, herunder også
genakkrediteringerne.
Der er en fast procedure for afholdelse af mø-
der efter hver afsluttet institutionsakkredite-
ring. Det sker for det meste som fysiske mø-
der, men i 2020 er der også afholdt flere mø-
der via Zoom som følge af situationen med
Covid-19. Der har været afholdt møder efter
samtlige afsluttede institutionsakkrediterin-
ger.
Pkt. 1: Færdiggørelse som plan-
lagt af institutionsakkrediterin-
gerne af Arkitektskolen Aarhus,
Designskolen Kolding og Det
Kongelige Danske Kunstakade-
mis Skoler for Arkitektur, Design
og Konservering. Afgøres på et
Rådsmøde i juni 2020
Pkt. 2: Færdiggørelse af genak-
krediteringen som opfølgning på
betinget positiv institutionsak-
kreditering af Copenhagen Busi-
ness Academy. Afgøres på et
Rådsmøde i juni 2020.
Pkt. 3: Rådet behandler i sep-
tember 2020 institutionsakkredi-
teringen af Billedkunstskolerne,
der akkrediteres af AI ifølge af-
tale med Kulturministeriet.
Pkt. 4: I januar 2020 igangsættes
akkrediteringer af fire institutio-
ner på Kulturministeriets om-
råde: Det Kongelige Danske Mu-
sikkonservatorium, Det Jyske
Musikkonservatorium, Rytmisk
Musikkonservatorium og Syd-
dansk Musikkonservatorium. De
forventes at blive behandlet af
Rådet på et møde i marts 2021.
Ad pkt. 1: Institutionsakkrediteringerne af Ar-
kitektskolen Aarhus, Designskolen Kolding og
Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler
for Arkitektur, Design og Konservering blev af-
gjort på et rådsmøde i juni 2020. Alle tre insti-
tutioner fik en positiv institutionsakkredite-
ring.
4
Ad pkt. 2: Genakkrediteringen af Copenhagen
Business Academy blev afgjort på et råds-
møde i juni 2020 med en positiv akkreditering.
Ad pkt. 3: Institutionsakkrediteringen af Billed-
kunstskolerne blev afgjort på rådsmødet i ok-
tober 2020 med en betinget positiv akkredite-
ring.
Ad pkt. 4: Kulturministeriet har efter indstil-
ling fra akkrediteringsinstitutionen besluttet
at udsætte institutionsakkrediteringerne af
Syddansk Musikkonservatorium, Det Konge-
lige Danske Musikkonservatorium og Det Jy-
ske Musikkonservatorium i et år. De tre mu-
sikkonservatoriers akkrediteringsproces skal
således først igangsættes i foråret 2021, når
de har haft mere tid til at gøre sig erfaringer
med deres systemer i praksis.
- 11 -
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360727_0013.png
Pkt. 5: I 2020 gennemfører AI
flere uddannelsesakkrediterin-
ger. Akkrediteringerne af to ud-
bud af eksisterende uddannelser
på Erhvervsakademi SydVest bli-
ver behandlet af Rådet i marts
2020. AI gennemfører akkredite-
ringer af nye og eksisterende ud-
dannelser for de institutioner,
der endnu ikke har opnået en
positiv institutionsakkreditering,
dvs. Professionshøjskolen UCN,
Roskilde Universitet, Erhvervs-
akademi MidtVest samt KADK.
Pkt. 6: AI vil desuden i 2020 gen-
nemføre akkrediteringer af både
nye og eksisterende uddannelser
ved Forsvarsakademiet.
Ad pkt. 5: Der er i alt afsluttet 10 uddannelses-
akkrediteringer i 2020. Det drejer sig om fire
nye uddannelser og udbud og seks eksiste-
rende uddannelser og udbud, hvoraf en var
opfølgning på en betinget positiv akkredite-
ring.
Ad pkt. 6: På rådsmødet i juni 2020 blev der
truffet afgørelse om positiv akkreditering af
den militære akademiuddannelse udbudt af
Forsvarsakademiet i Frederikshavn, Varde, Ka-
rup og Haderslev. På rådsmødet i oktober
2020 blev der truffet afgørelse om positiv ak-
kreditering af både den militære diplomud-
dannelse og masteruddannelsen i militære
studier.
1.c.
Fortsat tæt dia-
log med institu-
tionerne for at
understøtte ar-
bejdet med kva-
litetsforbedrin-
ger.
AI vil fortsat have en tæt dialog
med institutionerne for at un-
derstøtte deres arbejde med
kvalitetsforbedringer. Der sker
bl.a. på bilaterale møder med in-
stitutionens ledelser forud for og
i forbindelse med institutionsak-
krediteringer samt regelmæssige
møder med og oplæg for fx insti-
tutionernes kvalitetsudvalg og
rektorforsamlinger. AI afholder
således selv eller deltager i ca.
20 møder i 2020.
AIs ledelse har i løbet af første halvår 2020
deltaget i ca. 30 møder, herunder møder med
kvalitetsudvalg og rektorforsamlinger, hvilket
har understøttet en god dialog om akkredite-
ring.
5
- 12 -
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360727_0014.png
Mål 2: AI’s rådsbetjening understøtter Rådet i at træffe klare afgørelser baseret på et solidt beslutningsgrundlag i
form af akkrediteringsrapporter og øvrige tværgående analyser.
Delmål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Grad af
målopfyl-
delse (1-5)
5
2.a.
AI og Rådet ud-
vikler og vedli-
geholder lø-
bende det be-
slutningsgrund-
lag, som Rådet
træffer beslut-
ninger på bag-
grund af.
Understøtte et solidt, opdateret
og grundigt beslutningsgrundlag
for Rådets afgørelser.
1) For at understøtte konsistensen i Rådets
afgørelsespraksis, har AI forud for det på-
gældende rådsmøde lavet sammenlignende
notater til brug ved behandling af en række
sager. Det medvirker til, at Rådets drøftelser
og beslutningsgrundlag tilføres en ny di-
mension med sammenligning af den fore-
lagte sag med tidligere relevante sager.
2) I 2020 har AI sammen med Rådet udar-
bejdet et nyt vurderingssnitsnotat til brug
for institutions-akkreditering i anden runde.
Et notat der afspejler de nye kriterier, Rå-
dets afgørelsespraksis i første runde og en
forventning om progression i institutioner-
nes kvalitetssikringsarbejde.
3) Afgørelsesgrundlaget, dvs. rapporterne,
justeres i anden runde af institutionsakkre-
ditering og et væsentligt input hertil er
kommet på baggrund af ønsker og syns-
punkter indhentet ved drøftelser i Rådet.
4) Endelig har AI lavet oplæg til Rådet om
principper for paneludpegning og sammen-
sætning af paneler som led i en løbende sik-
ring af, at de faglige vurderinger af kriterie-
opfyldelsen har størst mulig kvalitet.
Der er udsendt nyhedsbreve efter samtlige
rådsmøder.
2.b.
Udsendelse af
nyhedsbrev ef-
ter hvert råds-
møde.
2.c.
God sekretari-
atsbetjening af
akkrediterings-
rådet.
Formidle rådsafgørelserne og bi-
drage til at øge uddannelsesinsti-
tutionernes indsigt i Rådets afgø-
relser.
Ultimo 2020 evaluerer AI og råds-
medlemmerne sekretariatsbetje-
ningen af Rådet i 2020. Evaluerin-
gen behandles på et rådsmøde,
hvor rådsformanden konkluderer,
om sekretariatsbetjeningen har
understøttet Rådet i at opnå dets
mål. Konklusionen vil fremgå af
referatet fra Rådsmødet. Samti-
dig udstikker evalueringen en ret-
ning for fortsat udvikling af råds-
5
Evalueringen af Rådets arbejde og rådsbe-
tjeningen blev igangsat på rådsmøde i de-
cember 2020. Resultaterne vil forventeligt
blive præsenteret og drøftet på det første
rådsmøde i 2021. Forventningsafstemning
mellem AI (Området for Rådsbetjening og
Analyse) og Rådets formand og formand-
skab sker desuden kontinuerligt ved formø-
der til rådsmøderne og gennem den lø-
bende kontakt mellem formand, område-
chef med ansvar for rådsbetjeningen og AI´s
direktør.
5
- 13 -
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360727_0015.png
2.d.
Justeringer til
sekretariatsbe-
tjeningen af Rå-
det
betjeningen. Formålet med evalu-
eringen er, at målrette og styrke
sekretariatsbetjeningen.
I starten af 2020 vil AI forelægge
en række forslag til justeringer i
sekretariatsbetjeningen for Rå-
det, som overordnet har til hen-
sigt at bidrage til at styrke kvalite-
ten af Rådets beslutningsgrundlag
og arbejdsform.
På rådsmødet i december 2020 tog Rådet
stilling til en række forslag til justeringer i
rådets arbejdsform og sekretariatsbetjenin-
gen af rådet i forbindelse med overgangen
til IA 2.0. Hensigten med forslagene er at bi-
drage til at styrke kvaliteten af beslutnings-
grundlaget og arbejdsformen, til at redu-
cere sagsbehandlingstiden og til at styrke
kommunikationen af Rådets afgørelser.
AI har understøttet, at Rådsformanden på
vegne af Rådet i løbet af 2020 har holdt mø-
der med Folketingspartiernes uddannelses-
og forskningspolitiske ordførere om, hvorle-
des institutionsakkreditering medvirker til
udvikling af kvaliteten af de videregående
uddannelser, og hvordan akkrediteringskon-
ceptet tilpasses og forenkles på baggrund af
de indvundne erfaringer og nye behov. Fra
AI har direktøren også deltaget i møderne.
Herudover har Rådsformanden, i det om-
fang situationen med Covid-19 har tilladt
det, haft møder og kontakter med rektor-
kollegier og øvrige interessenter for de vide-
regående uddannelsesinstitutioner.
5
2.e.
Understøtte en
intensiveret
kommunikati-
onsindsats fra
Rådet
AI vil understøtte en intensiveret
kommunikationsindsats fra Rådet
ned budskabet om, hvorledes in-
stitutionsakkreditering fremmer
kvalitetssikring og -udvikling på
de videregående uddannelser.
5
Mål 3: Bringe både ny og eksisterende viden om kvalitetssikring og uddannelseskvalitet i spil for at understøtte og
tilskynde til kvalitetsforbedringer på de videregående uddannelsesinstitutioner.
Delmål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Grad af
målopfyl-
delse (1-5)
4
3.a.
Efterspørgsel på
mere viden om
AI’s analyser.
AI oplever stor efterspørgsel på
formidlingen af resultaterne af
sine analyser i form af oplæg og
rekvirering af publikationer.
Publikationen om køn, ligestilling, uddan-
nelseskvalitet og kvalitetssikring med titlen
'Hvor kønt ser det ud?' blev offentliggjort
den 19. oktober. Publikationen fokuserer
bl.a. på det kønsskæve optag på knap halv-
delen af de videregående uddannelser og
på betydningen af køn og ligestilling under-
vejs i uddannelserne. Derudover indeholder
publikationen europæiske cases, hvor eks-
tern kvalitetssikring bruges til at løfte arbej-
det med køn og ligestilling.
- 14 -
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360727_0016.png
3.b.
International in-
formation om
danske akkredi-
teringer.
3.c.
Formidling af
tværgående
analyser
Alle rådsafgørelser om instituti-
onsakkrediteringer indlæses i
DEQAR, så de er internationalt til-
gængelige for udenlandske stude-
rende og myndigheder.
Det er forventningen, at de tvær-
gående analyser i 2020 også vil
kunne blive formidlet på anden
vis end i trykte formater.
De seneste tal fra AIs hjemmeside viser, at
der har været 31 online visninger af publika-
tionen. Grundet tekniske udfordringer med
indsamling af brugerstatistik på AIs hjem-
meside, har det ikke været muligt at give et
retvisende billede af antal onlinevisninger,
som givetvis er væsentligt højere.
Alle rådsafgørelser fra 2020 er indlæst i
DEQAR.
5
Den tværgående analyse om køn og lige-
stilling er også udsendt til institutionerne
via e-mail.
I forbindelse med udsendelse af publikati-
onen offentliggjorde AI tre film på hjem-
mesiden med mini-interview med tre af in-
terviewpersonerne fra analysen.
I februar 2020 offentligjorde AI den nye
strategi for analyseprojekter, som sætter
en overordnet ramme for, hvordan fremti-
dens vidensprojekter udmøntes. Desuden
blev der i starten af 2020 igangsat to vi-
densprojekter; et om kønsligestilling i ud-
dannelseskvalitet og kvalitetssikring og et
om praktik på de videregående uddannel-
sesinstitutioner.
5
3.d.
Ny strategi for
analyseprojek-
ter.
AI vil udvikle ny strategi for AIs
analysearbejde, dels for at under-
støtte udvikling og forbedring af
arbejdet med kvalitetssikring på
institutionerne og dels for at
samle og dele international erfa-
ring af betydning for akkredite-
ring og ekstern kvalitetssikring.
Derudover vil to analyseprojekter
igangsættes i løbet af 2020.
5
3.e.
Koordination
med UFS.
3.f.
AI’s årsmagasin
Analyser og publikationer sendes
til UFS senest 14 dage før offent-
liggørelsen.
AI udgiver ultimo 2020 sit årsma-
gasin, der indeholder artikler om
et aktuelt tema inden for arbej-
det med kvalitetssikring og -ud-
vikling på de videregående ud-
dannelsesinstitutioner
Alle analyser og publikationer fra 2020 er
blevet sendt til UFS mindst 14 dage forud
for offentliggørelsen.
Årsmagasinet for 2020 indeholder foruden
et overblik over AIs aktiviteter, herunder
bl.a. årets udgivne og igangværende tvær-
gående analyseprojekter, interview og ar-
tikler om, hvordan uddannelsesinstitutio-
nerne har håndteret situationen med Co-
vid-19. Hertil fokuseres på, hvad situatio-
nen har betydet for kvaliteten af institutio-
nernes uddannelser og undervisning, og
hvilken læring der tages med videre. Der-
udover inkluderer Årsmagasinet 2020 et
indblik i opgaven med niveauvurderinger
af ikke-offentligt anerkendte uddannelser.
5
5
- 15 -
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360727_0017.png
Mål 4: At udmønte anden runde af institutionsakkreditering i overensstemmelse med intentionerne om enklere og
mindre ressourcekrævende institutionsakkreditering for uddannelsesinstitutionerne.
Delmål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Grad af
målopfyl-
delse (1-5)
1
4.a.
Gennemføre de
første IA’er i an-
den runde af in-
stitutionsakkre-
ditering.
4.b.
Tilbagemeldin-
ger fra de tre
første institutio-
ner vedrørende
ressourcefor-
brug og doku-
mentation.
4.c.
Evaluering af
anden runde af
institutionsak-
kreditering
AI gennemfører de tre første in-
stitutionsakkrediteringer af SDU,
DTU og Absalon, der afsluttes de-
cember 2020 ved rådsafgørelse.
Ultimo 2020 viser tilbagemeldin-
gerne fra de tre første institutio-
ner, at ressourceforbruget og do-
kumentationen er væsentligt la-
vere end i første runde. AI har sat
som et ambitiøst mål at reducere
det samlede dokumentationsom-
fang med 75 procent.
AI vil endeligt fastlægge og igang-
sætte en evaluering af konceptet
for anden runde af institutionsak-
kreditering. For de første tre insti-
tutioner vil resultaterne formo-
dentlig være klar ved udgangen af
2020.
Institutionsakkrediteringerne af SDU, DTU
og Absalon er blevet forsinket med 3-6 må-
neder på grund af situationen med Covid-
19. De nye tidsplaner er aftalt med Styrel-
sen. SDU vil blive behandlet på rådsmødet i
marts 2021, DTU og Absalon på rådsmødet i
juni 2021.
Som følge af forsinkelsen af institutionsak-
krediteringerne af SDU, DTU og Absalon, er
de første tilbagemeldinger tidligst klar i
2021 og vil blive præsenteret på rådsmødet
i oktober 2021.
1
Jf. kommentar ovenfor
1
2.4.2 Målrapportering (2. del): Uddybende analyser og vurderinger
Mål 1:
AI’s akkrediteringer af institutioner og uddannelser bidrager til uddannelsesinstitutionernes kontinuerlige ud-
vikling af deres kvalitetssikring og uddannelseskvalitet.
Det er AI’s målsætning gennem akkreditering, videndeling og dialog at understøtte bedre kvalitetssikring og uddannel-
seskvalitet af de videregående uddannelser til gavn for de studerende og samfundet som helhed. AI anvender derfor
hovedparten af sine ressourcer på akkreditering.
Som led i at understøtte en kontinuerlig udvikling af kvalitetssikring og uddannelseskvalitet evaluerer AI, om de akkre-
diterede uddannelsesinstitutioner har fået et relevant fagligt udbytte af akkrediteringsprocessen.
Når en institutionsakkreditering er afsluttet afholdes derfor et evalueringsmøde, hvor akkrediteringsprocessen evalu-
eres i samarbejde med den berørte uddannelsesinstitution. Følgende faser af akkrediteringsprocessen evalueres:
- 16 -
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Opstartsfasen med informationsmøde, indledende møder på ledelsesniveau og AI’s skriftlige vejledning
Kortlægningsfasen med besøg hos institutionen, dokumentationskrav (audit trails), akkrediteringspanelet samt
det løbende samarbejde med AI
Afrapporteringsfasen med udarbejdelse af rapport, høring og kommunikation af Rådets afgørelse
I 2021 afgøres de første institutioner i anden runde af institutionsakkreditering, og AI vil i forbindelse hermed også
evaluere den nye akkrediteringsproces, og hvorvidt ambitionerne om forenkling og kontinuitet fra første til anden runde
bliver indfriet. De første erfaringer fra evalueringerne med institutionerne vil blive afrapporteret til Rådet i december
2021 (se også mål 4).
Der blev i 2020 igangsat de første institutionsakkrediteringer i anden runde af i alt fire institutioner; Danmarks Tekniske
Universitet, Syddansk Universitet, Professionshøjskolen Absalon og Erhvervsakademi Aarhus. Institutionsakkrediterin-
gerne af Danmarks Tekniske Universitet, Syddansk Universitet og Professionshøjskolen Absalon var alle oprindeligt plan-
lagt til at blive afgjort på et rådsmøde i december 2020. På grund af situationen med Covid-19 blev de tre institutions-
akkrediteringer imidlertid forsinket med 3-6 måneder. Disse tre institutionsakkrediteringer vil dermed blive færdiggjort
i løbet af første halvår af 2021 mens Erhvervsakademi Aarhus følger den oprindelige tidsplan og afgøres i december
2021. AI rettede i foråret 2020 henvendelse til Uddannelses- og Forskningsministeriet angående de tre institutioner, for
hvem forårets nedlukning ville vanskeliggøre opnåelsen af en ny positiv institutionsakkreditering inden den gældende
institutionsakkreditering udløb. Folketinget vedtog den 24. november 2020 en ændring af akkrediteringsloven, der mu-
liggjorde en forlængelse af en positiv institutionsakkreditering ud over seks år, hvis det som følge af foranstaltninger
iværksat med henblik på at forebygge eller inddæmme udbredelse af Covid-19 vil være umuligt eller uforholdsmæssigt
vanskeligt for uddannelsesinstitutionen at opnå en ny positiv institutionsakkreditering inden den gældende institutions-
akkrediteringsperiodes udløb.
Den første institutionsakkreditering på Kulturministeriets ressortområde blev behandlet i 2020. Der er tale om institu-
tionsakkreditering af Billedkunstskolerne, som blev afgjort på et rådsmøde i september 2020.
Det var på forhånd planen, at fire institutioner på Kulturministeriets område skulle igangsættes i januar 2020; Det Kon-
gelige Danske Musikkonservatorium, Det Jyske Musikkonservatorium, Rytmisk Musikkonservatorium og Syddansk Mu-
sikkonservatorium. Kulturministeriet besluttede imidlertid i 2020 efter indstilling fra akkrediteringsinstitutionen at ud-
sætte institutionsakkrediteringerne af Syddansk Musikkonservatorium, Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og
Det Jyske Musikkonservatorium i et år. De tre musikkonservatoriers akkrediteringsproces igangsættes således i foråret
2021, når de har haft mere tid til at gøre sig erfaringer med deres systemer i praksis. Grundlaget for beslutningen er, at
der i modsætning til på Rytmisk Musikkonservatorium endnu ikke er fuldt gennemløb af deres kvalitetssikringssystemer
på de tre musikkonservatorier, og panelerne vil derfor ikke have det nødvendige grundlag til at vurdere praksis i syste-
merne. Institutionsakkrediteringen af Rytmisk Musikkonservatorium vil blive behandlet af Rådet i marts 2021.
- 17 -
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
AI’s arbejde med institutionsakkrediteringer har i 2020 også omfattet afslutningen af institutionsakkrediteringerne af
Arkitektskolen Aarhus, Designskolen Kolding og Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og
Konservering. Der blev i 2020 derudover foretaget en genakkreditering af Copenhagen Business Academy, der blev
behandlet på rådsmødet i juni 2020.
AI har i 2020 fortsat foretaget uddannelsesakkrediteringer for de uddannelsesinstitutioner, der endnu ikke har opnået
en positiv institutionsakkreditering, dvs. University College Nordjylland, Roskilde Universitet og Erhvervsakademi Midt-
Vest. AI har således i 2020 afsluttet i alt 10 uddannelsesakkrediteringer, som fordeler sig på fire nye uddannelser og
udbud og seks eksisterende uddannelser og udbud, hvoraf en var opfølgning på en betinget positiv akkreditering. Tre
af uddannelsesakkrediteringerne var på Forsvarsministeriets ressortområde.
Det er centralt for AI, at der er en god dialog med uddannelsesinstitutionerne om akkrediteringsarbejdet og dets ud-
vikling. Derfor har det igen i 2020 været en målsætning for AI at arbejde aktivt for at understøtte en fortsat god dialog
med institutionerne. Det er blandt andet sket gennem bilaterale møder med institutionernes ledelser forud for og i
forbindelse med institutionsakkreditering samt regelmæssige møder og oplæg for institutionernes Kvalitetsudvalg og
Rektorforsamlinger. I alt har AI selv afholdt eller deltaget i mere end 30 møder i 2020.
Mål 2:
AI’s rådsbetjening understøtter Rådet i at træffe klare afgørelser baseret på et solidt beslutningsgrundlag i
form af akkrediteringsrapporter og øvrige tværgående analyser.
For at rådet kan løse sine opgaver, er det afgørende, at AI yder en professionel og effektiv sekretariatsbetjening. AI
arbejder sammen med Rådet på løbende at udvikle og vedligeholde det beslutningsgrundlag, som Rådet træffer be-
slutninger på baggrund af. I den forbindelse har AI forud for det pågældende rådsmøde lavet sammenlignende notater
til brug ved behandling af en række sager, for at understøtte konsistensen i Rådets afgørelsespraksis. Det medvirker
til, at Rådets drøftelser og beslutningsgrundlag tilføres en ny dimension med sammenligning af den forelagte sag med
tidligere relevante sager. I 2020 har AI også sammen med Rådet udarbejdet et nyt vurderingssnitsnotat til brug for
institutionsakkreditering i anden runde. Et notat der afspejler de nye kriterier, Rådets afgørelsespraksis i første runde
og en forventning om progression i institutionernes kvalitetssikringsarbejde. Afgørelsesgrundlaget, dvs. rapporterne,
justeres desuden i anden runde af institutionsakkreditering og et væsentligt input hertil er kommet på baggrund af
ønsker og synspunkter indhentet ved drøftelser i Rådet. AI har derudover udarbejdet oplæg til Rådet om principper
for paneludpegning og sammensætning af paneler som led i en løbende sikring af, at de faglige vurderinger af kriterie-
opfyldelsen har størst mulig kvalitet.
Den årlige evaluering af sekretariatsbetjeningen i 2019 viste en generel tilfredshed med betjeningen og Rådets arbejde
og lagde derfor ikke op til grundlæggende ændringer i sekretariatsbetjeningen. Flere af Rådets medlemmer tilkendegav
dog et ønske om en fremtidig arbejdsform, der skulle lægge mere op til inddragelse og diskussion. I december 2020
har AI derfor forelagt en række forslag til justeringer i sekretariatsbetjeningen for Rådet, som Rådet tog stilling til.
- 18 -
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Justeringerne har overordnet til hensigt at bidrage til at styrke kvaliteten af beslutningsgrundlaget og arbejdsformen,
til at reducere behandlingstiden og til at styrke kommunikationen af Rådets afgørelser. Rådet tilsluttede sig forslag om,
at, alt mødemateriale – både om akkrediteringer og øvrige dagsordenspunkter – samles og udsendes to uger før et
rådsmøde. Derudover tilsluttede Rådet sig, at rådsmedlemmer inddrages mere i fastlæggelsen af dagsordenerne for
møderne, at rådsmedlemmernes viden og kompetencer udnyttes bedre ved behandling af sagerne, og at der gøres
mere brug af oplæg fra rådsmedlemmerne på møderne. Endelig besluttede Rådet, at rådsmedlemmerne, når det er
relevant og muligt, på skift deltager i mindre møder med interessenter og at afgørelsesbrevene i anden runde af insti-
tutionsakkreditering forenkles og tydeliggøres.
AI har igen i 2020 igangsat en spørgeskemaundersøgelse blandt rådsmedlemmer for at afdække deres tilfredshed med
AI’s sekretariatsbetjening. Spørgeskemaet er udsendt til rådsmedlemmerne i december 2020, og resultaterne drøftes
på rådsmødet i marts 2021.
AI understøtter forsat en intensiveret kommunikationsindsats fra Rådet med budskabet om, hvorledes institutionsak-
kreditering fremmer kvalitetssikring og -udvikling på de videregående uddannelser. Det er blandt andet i 2020 sket
ved, at rådsformanden på vegne af Rådet har holdt møder med Folketingspartiernes uddannelses- og forskningspoliti-
ske ordførere om, hvorledes institutionsakkreditering medvirker til udvikling af kvaliteten af de videregående uddan-
nelser, og hvordan akkrediteringskonceptet tilpasses og forenkles på baggrund af de indvundne erfaringer og nye be-
hov. Fra AI har direktøren også deltaget i møderne. Herudover har rådsformanden, i det omfang situationen med Co-
vid-19 har tilladt det, holdt dialogmøder med rektorforsamlingerne og øvrige interessenter for de videregående ud-
dannelsesinstitutioner.
Mål 3:
Bringe både ny og eksisterende viden om kvalitetssikring i spil for at understøtte og tilskynde til forbedrin-
ger af kvalitetsforbedringer på de videregående uddannelsesinstitutioner. At fastlægge en strategi for det tværgå-
ende analysearbejde og vidensaktiviteter, der afspejler relevante behov, og som er rummet af AIs lovgivningsmæs-
sige forpligtelser og ESG’erne.
I forbindelse med AI’s akkrediteringer indhenter AI erfaring med og viden om, hvad der virker i praksis og hvordan
uddannelsesinstitutionerne kan videreudvikle deres kvalitetssikringssystemer og styrke kvalitet og relevans af deres
udbudte uddannelser. Samtidig har dette ophæng i en af ESG’erne, der stiller krav til, at AI publicerer tværgående,
opsamlende analyser, der behandler de eksterne kvalitetssikringsaktiviteter. Det er AI’s opgave at udbrede viden om
kvalitetssikringsaktiviteterne, så den kommer hele uddannelsessektoren og andre relevante aktører til gavn.
I februar 2020 offentliggjorde AI en nye strategi for analyseprojekter, som sætter en overordnet ramme for, hvordan
fremtidens vidensprojekter udmøntes. Strategien blev udviklet med en bred involvering af eksterne interessenter i
efteråret 2019. Siden 2013 har AI udgivet forskellige typer af vidensprojekter og har herigennem nået en bred kreds af
- 19 -
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
relevante interessenter og AI fortsætter med at udvikle arbejdet med vidensprojekter og tilstræber, at projekterne
afspejler relevante behov for viden om uddannelseskvalitet og kvalitetssikring.
AI har i 2020 oplevet fin efterspørgsel på sine analyser. Publikationen om køn, ligestilling, uddannelseskvalitet og kvali-
tetssikring med titlen 'Hvor kønt ser det ud?' blev offentliggjort den 19. oktober. Publikationen fokuserer bl.a. på det
kønsskæve optag på knap halvdelen af de videregående uddannelser og på betydningen af køn og ligestilling undervejs
i uddannelserne. Derudover indeholder publikationen europæiske cases, hvor ekstern kvalitetssikring bruges til at løfte
arbejdet med køn og ligestilling. Publikationen blev også udsendt til institutionerne via e-mail. I forbindelse med udsen-
delse af publikationen offentliggjorde AI også tre korte film på hjemmesiden med mini-interview med tre af interview-
personerne fra analysen. Den 4. december offentliggjorde AI publikationen ’Ekstern kvalitetssikring i Europa – et tvær-
gående blik på nationale kvalitetssikringssystemer for de videregående uddannelser’. Publikationen er en casesamling
og giver et vindue til international viden om akkreditering og kvalitetssikring. Den bidrager også med et indblik i udvik-
lingen af det danske akkrediteringssystem i lyset af Danmarks deltagelse i samarbejdet om at skabe en fælles ramme
for styrket kvalitet og relevans af de europæiske videregående uddannelser.
Desuden blev der i starten af 2020 igangsat et vidensprojekt om praktik på de videregående uddannelsesinstitutioner.
AI har været i tæt dialog med sekretariatet for erhvervsakademiernes rektorkollegium i forhold til udviklingen af pro-
jektdesignet. Projektet har til formål at dele viden og give inspiration til sikring og udvikling af praktikforløb. Projektet
forventes at blive offentliggjort og delt med sektoren i foråret 2021.
Mål 4:
At udmønte anden runde af institutionsakkreditering i overensstemmelse med intentionerne om enklere og
mindre ressourcekrævende institutionsakkreditering for uddannelsesinstitutionerne.
Det er et overordnet mål med det nye koncept for institutionsakkreditering at gøre akkrediteringsprocessen mere smi-
dig og mindre bureaukratisk, herunder mindske den administrative byrde for institutionerne ved selve akkrediterings-
processen. AI har derfor i 2020 fastlagt et evalueringskoncept til brug for anden runde af institutionsakkreditering. AI
indsamler ved de fire første institutioner data via spørgeskemaer, der gentager og supplerer nogle af spørgsmålene fra
ministeriets evaluering af første runde af institutionsakkreditering. Data fra spørgeskemaer vil blive suppleret med AIs
egen optælling af dokumentationsomfanget, ligesom institutionerne skal indrapportere deres anslåede timeforbrug for
de forskellige processer af institutionsakkrediteringen. AI har i den forbindelse formuleret et kvantitativt mål for reduk-
tionen i den samlede skriftlige dokumentation fra institutionerne på 75 procent.
Som supplement til spørgeskemaerne og AIs egen optælling vil der afholdes kvalitative interview med repræsentanter
fra de fire institutioner for at gå i dybden med institutionernes syn på det nye koncept.
- 20 -
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360727_0022.png
Som nævnt under mål 1, var institutionsakkrediteringerne i anden runde af SDU, DTU og Absalon alle oprindeligt plan-
lagt til at blive afgjort på et rådsmøde i december 2020. På grund af situationen med Covid-19 blev de tre institutions-
akkrediteringer imidlertid forsinket med 3-6 måneder, og de tre institutionsakkrediteringer vil blive færdiggjort i løbet
af første halvår af 2021, men institutionsakkrediteringen i anden runde af Erhvervsakademi Aarhus følger den oprinde-
lige tidsplan og afgøres i december 2021. Som følge af forsinkelsen er de første tilbagemeldinger fra institutionerne
tidligst klar i 2021 og vil forventeligt blive præsenteret på rådsmødet i oktober 2021.
AI har i løbet af 2020 været i tæt dialog med de fire uddannelsesinstitutioner, der skal akkrediteres efter det nye kon-
cept. Der har i dialogen blandt andet været fokus på, om det tilrettede koncept og vejledningen har været nyttig, præcis
og retningsgivende i forhold til, hvilke forventninger der stilles til institutionerne i anden runde.
2.5 Forventninger til det kommende år
AI’s samlede nettoudgiftsbevilling på finansloven for 2021 udgør 34,3 mio. kr. Dertil kommer en bevillingsoverførsel
(TB) af lønsum på 1,6 mio. kr. fra Kulturministeriet i forbindelse med institutionsakkrediteringerne af musikkonservato-
rierne. Samtidig har AI budgetteret med IDV-indtægter svarende til 1,0 mio. kr. i 2021. Foruden sine egne IDV-aktiviteter
vil AI i 2021 bistå Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) med en vurderingsopgave på arbejdsmiljøområdet.
AI er omfattet af Bedre Balance (udflytning af statslige arbejdspladser) og flytter til Holbæk medio 2021. For at dække
øgede driftsomkostninger i Holbæk er AI’s finanslovsbevilling forhøjet med 1,8 mio. kr. i 2021. Samtidig er det aftalt
med UFS, at AI kan bruge 1,5 mio. kr. af sin opsparing til at dække de direkte flytteomkostninger. AI har derfor i 2021
budgetteret med et merforbrug på 1,5 mio. kr.,
jf. tabel 5.
Tabel 5 Forventninger til det kommende år
R 2020
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
-34,2
33,2
-1,0
Grundbudget 2021
-36,9
38,4
1,5
Anm.: Grundbudgettet for 2021 er indlæst i SKS. Der er i 2021 budgetteret med et merforbrug på 1,5 mio. kr. i forbindelse med institutionens ud-
flytning til Holbæk. Det er på forhånd aftalt med UFS, at AI kan dække merforbruget med midler fra sin opsparing.
Forventninger til de faglige resultater i 2021
På UFM’s område vil AI i 2021 igangsætte eller færdiggøre flere institutionsakkrediteringer. Nedenfor følger en oplist-
ning af institutionsakkrediteringerne i 2021. Dernæst følger en redegørelse for andre faglige resultater i 2021.
Genakkrediteringer af institutioner:
Rådet behandler genakkrediteringen som opfølgning på betinget positiv institutionsakkreditering af University College
Nordjylland og genakkrediteringen som opfølgning på betinget positiv institutionsakkreditering af Erhvervsakademi
MidtVest.
- 21 -
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360727_0023.png
Institutionsakkrediteringer i første runde:
Institutionsakkrediteringen af Erhvervsakademi SydVest i første runde vil blive færdiggjort som planlagt.
Institutionsakkrediteringer i anden runde:
Institutionsakkrediteringerne af de første fire institutioner i anden runde, Syddansk Universitet, Danmarks Tekniske
Universitet (DTU), Professionshøjskolen Absalon og Erhvervsakademi Aarhus vil blive færdiggjort i 2021.
Institutionsakkrediteringer på Kulturministeriets område:
På Kulturministeriets ressortområde vil AI som planlagt færdiggøre institutionsakkrediteringen af Rytmisk Musikkonser-
vatorium. Som nævnt besluttede Kulturministeriet i 2020 efter indstilling fra akkrediteringsinstitutionen at udsætte in-
stitutionsakkrediteringerne af Syddansk Musikkonservatorium, Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og Det Jy-
ske Musikkonservatorium i et år. De tre musikkonservatoriers akkrediteringsproces igangsættes således i foråret 2021.
Uddannelsesakkrediteringer:
Herudover vil AI gennemføre akkrediteringer af nye og eksisterende uddannelser for de institutioner, der endnu ikke
har opnået en positiv institutionsakkreditering, dvs. University College Nordjylland, Roskilde Universitet og Erhvervs-
akademi MidtVest.
Andre faglige resultater:
AI har siden Covid-19’s begyndelse gjort sig erfaringer med at afholde virtuelle besøg i forbindelse med institutionsak-
krediteringer i 2020. I lyset af Covid-19 situationen i efteråret 2020, besluttede ledelsen i AI, at kommende institutions-
akkrediteringsbesøg i foråret 2021 som udgangspunkt også skal gennemføres som virtuelle besøg. AI udarbejder dertil
retningslinjer og principper, som skal være styrende for tilrettelæggelsen af AIs virtuelle besøg i forbindelse med insti-
tutionsakkrediteringer.
AI vil fortsat i 2021 have en tæt dialog med uddannelsesinstitutionerne for at understøtte deres arbejde med kvalitets-
forbedringer. Det vil blandt andet ske på bilaterale møder med institutionernes ledelser forud for og i forbindelse med
institutionsakkrediteringer samt regelmæssige møder hen over året med fx institutionernes kvalitetsudvalg og rektor-
forsamlinger. AI vil desuden understøtte en intensiveret kommunikationsindsats fra Rådet om, hvorledes institutions-
akkreditering fremmer kvalitetssikring og -udvikling på de videregående uddannelser baseret på Rådets erfaringer og
institutionernes evalueringer.
AI vil i 2021 fortsætte arbejdet med at videreformidle viden om akkreditering og kvalitetssikring. I 2021 afsluttes således
et projekt, som beskæftiger sig med kvalitetssikring af praktik på erhvervsakademiuddannelser. Projektet vil blive of-
fentliggjort og delt med sektoren i foråret 2021. Derudover ved der blive igangsat 1-2 projekter i løbet af 2021. Tema-
erne for projekterne defineres med afsæt i strategien og den brede involvering af eksterne interessenter fra efteråret
2019, i forbindelse med tilblivelsen af AIs analysestrategi.
- 22 -
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
AI og Rådet vil i 2021 følge erfaringerne med institutionsakkreditering i anden runde tæt, og derfor vil AI i foråret 2021
fastlægge en endelig model for en evaluering. Evalueringen har til formål at give indblik i, hvorvidt ambitionerne om
bl.a. forenkling og kontinuitet fra første til anden runde bliver indfriet, og at bidrage til, at AI kan tilpasse konceptet for
institutionsakkreditering løbende. De første evalueringer med institutioner, der har gennemgået deres anden runde af
institutionsakkreditering vil blive gennemført i 2021 og vil blive afrapporteret til Rådet.
- 23 -
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
3 Regnskab
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Regnskabspraksis for Årsrapport 2020 er i overensstemmelse med de regler og principper, der fremgår af regnskabsbe-
kendtgørelse nr. 116 om statens regnskabsvæsen af 27. februar 2018 og ØAV. Der er anvendt rapporter fra SKS og
Navision Stat til at udarbejde regnskabsafsnittet.
Det skal bemærkes, at i 2020 er regnskabspraksis for værdiansættelse af feriepengeforpligtelsen ændret, således at det
arbejdsgiverbetalte pensionsbidrag og tjenestemandspensionsbidrag til § 36 Pensionsvæsenet nu medtages i beregning
af skyldig løn under ferie. Den anvendte regnskabspraksis er ændret som følge af aktstykke 291 (Folketingsår
2019/2020). Ændringen i værdiansættelse af feriepengeforpligtelsen er registreret som en primokorrektion på balancen
og har medført, at feriepengeforpligtelsen er opreguleret med 0,4 mio. kr.
- 24 -
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360727_0026.png
3.2 Resultatopgørelse mv.
Der henvises til afsnit 2.2 for en vurdering af årets resultat.
3.2.1 Resultatopgørelse
Tabel 6
Resultatopgørelse
(mio. kr.)
Note
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
(1
Andre ordinære driftsomkostninger
Internt statsligt køb af varer og tjenesteydelser
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
(2
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
0,0
0,0
-3,2
0,0
0,0
-3,2
0,0
0,0
-1,0
0,0
0,0
-1,0
0,0
0,0
1,5
0,0
0,0
1,5
0,0
0,0
-3,2
0,0
0,0
-1,0
0,0
0,0
1,5
23,5
3,4
-0,8
0,0
26,1
0,0
4,2
2,2
33,7
-3,2
23,6
3,5
-0,4
0,0
26,8
0,4
3,0
1,8
33,2
-1,0
25,1
3,8
-0,4
0,0
28,5
0,1
5,0
2,6
38,4
1,5
1,2
1,2
1,2
1,2
2,2
2,2
-36,2
-0,7
0,0
0,0
-36,9
-33,2
-1,0
0,0
0,0
-34,2
-35,9
-1,0
0,0
0,0
-36,9
2019
DKK
2020
DKK
Budget 2021
(3
DKK
Anm.:
1)
Ved en gennemgang af AI’s immaterielle anlæg er det vurderet, at to anlæg ikke længere har værdi. De er derfor nedskrevet til 0 kr.
2)
Årets finansielle omkostninger i 2020 er 14.929,49 kr.
3)
Det er aftalt med UFS, at AI kan bruge 1,5 mio. kr. af sin opsparing i 2021 i forbindelse med udflytningen til Holbæk.
- 25 -
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360727_0027.png
3.2.2 Resultatdisponering
Tabel 7: Resultatdisponering
Disponeret til overført overskud
1,0 mio. kr.
Årets resultat er disponeret til overført overskud under egenkapitalen. Herefter udgør egenkapitalen 8,9 mio. kr.
3.3 Balancen
Tabel 8: Balancen
1.000 kr.
AKTIVER
ANLÆGSAKTIVER
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter mv.
Udviklingsprojekter under opførelse
154
0
283
0
0
0
2019
( 1
2020
Note
PASSIVER
EGENKAPITAL
Startkapital (statsforskrivning)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Immaterielle anlægsaktiver i alt
(2
Materielle anlægsaktiver
Inventar og IT udstyr
Igangværende arbejder for egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
0
0
0
0
1.160
1.160
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
(2
Donationer
Prioritets gæld
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
0
200
200
637
0
200
200
1.360
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer, tjeneste-
ydelser
OMSÆTNINGSAKTIVER
Tilgodehavender
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Tilgodehavender i alt
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
9.488 13.366
3.878
0
-256
0
1.049
0
1.049
1.138
0
1.138
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Skyldige indefrosne feriepenge
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
996
598
4.355
0
732
6.681
7.118
1.362
596
2.014
2.468
80
6.520
6.673
437
0
0
0
437
154
0
0
0
154
437
0
Egenkapital i alt
Hensatte forpligtelser
200
0
0
0
0
7.653
7.853
80
200
0
0
0
0
8.655
8.855
80
2019
(1
2020
13.366 13.110
14.415 14.249
15.052 15.609
Passiver i alt
15.052
15.609
Anm.:
1)
Tallene er inkl. primokorrektionen foretaget i forbindelse med overgangen til den nye ferielov.
2)
Statens Administration har
29. januar 2021 foretaget likviditetsflytningen i forbindelse med AI’s nye anlæg i Holbæk. Herefter svarer FF4 til AI’s samlede anlægs-
sum.
- 26 -
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360727_0028.png
3.4 Egenkapitalforklaring
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo R-året (1.000 kr.)
Reguleret egenkapital primo (startkapital)
Ændringer i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
Ændringer i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
Ændringer i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
Primoregulering/flytning mellem bogføringskredse
Regulering af det overførte overskud
Overført fra årets resultat
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo R-året
7.653
7.853
8.655
8.855
2019
200
0
200
0
0
0
0
0
0
4.444
0
0
3.210
2020
200
0
200
0
0
0
0
0
0
7.653
0
0
1.002
Egenkapitalforklaringen er i overensstemmelse med bevillingsafregningen for 2020.
3.5 Likviditet og låneramme
Tabel 10 Udnyttelse af lånerammen
(1.000 kr.)
2020
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
1.160
Låneramme
1.800
Udnyttelsesgrad i pct.
64,4 pct.
AI er en del af Bedre Balance (udflytning af statslige arbejdspladser) og flytter til Holbæk medio 2021. AI’s nye domicil
er en gammel skole, der er i gang med at blive ombygget af Bygningsstyrelsen. AI skal imidlertid selv finansiere en række
almindelige bygningsinstallationer for i alt 2,0 mio. kr. De 1,2 mio. kr. i tabel 10 udgør første del af dette beløb. Det er i
den sammenhæng aftalt med UFS, at AI’s låneramme hæves yderligere i 2021.
- 27 -
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360727_0029.png
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
AI’s lønsumsloft på finansloven for 2020 var 26,0 mio. kr. Derudover modtog AI i december 2020 en bevillingsoverførsel
af lønsum (TB) på 0,4 mio. kr. fra Rytmisk Musikkonservatorium i forbindelse med en institutionsakkreditering. Hertil
kommer et akkumuleret mindreforbrug af lønsum fra tidligere år på 8,1 mio. kr. ultimo 2019.
Da AI’s samlede lønsumsforbrug i 2020 var 0,4 mio. kr. højere end finanslovsbevillingen og TB, har AI ultimo 2020 ned-
skrevet den akkumulerede opsparing af lønsum med 0,4 mio. kr. til 7,7 mio. kr.,
jf. tabel 11.
Tabel 11: Lønsumsloft
Hovedkonto 19.35.25 (mio. kr.)
Lønsumsloft FL2020
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (merforbrug)
Akkumuleret opsparing ultimo 2019
Akkumuleret opsparing ultimo 2020
2020
26,0
26,4
26,8
0,4
8,1
7,7
Anm.: Akkumuleret opsparing af lønsum ultimo 2019 og 2020 afspejler AI’s
bogføring i Navision.
3.7 Bevillingsregnskabet
AI’s samlede nettoudgiftsbevilling på FL20 og TB20 for § 19.35.25 var i alt 33,2 mio. kr., men årets samlede forbrug
udgjorde kun 32,2 mio. kr. Det svarer til et mindreforbrug i 2020 på 1,0 mio. kr.,
jf. afsnit 2.2 for en uddybende forklaring
af mindreforbruget.
Tabel 12: Bevillingsregnskab for §19.35.25
Hovedkonto
Navn
Bevillingstype
(Mio. kr.)
Bevilling
Regnskab
Videreførelse
ultimo 2020
§19.35.25
Danmarks Akkrediterings-
institution
Drift
Udgifter
Indtægter
Samlet
33,7
-0,5
33,2
33,2
-1,0
32,2
0,0
- 28 -
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360727_0030.png
4 Bilag
4.1 Noter til resultatopgørelse og balancen
AI har ikke haft ekstraordinære indtægter eller omkostninger i 2020.
4.1.1 Noter til balancen
Tabel 13
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
1.000 kr.
Færdiggjorte
udviklings-
Projekter
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml. bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31. december 2020
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger i alt
Regnskabsmæssig værdi 31. december 2020
0
0
1.024
-970
-54
-1.024
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
1.024
-970
-54
-1.024
0
1.024
Erhvervede koncessi-
oner, patenter, li-
censer mv.
0
1.024
I alt
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
1.000 kr.
Primo saldo pr. 1. januar 2020
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31. december 2020
-154
0
-154
0
0
0
-154
0
-154
Udviklingsprojekter under udførelse
283
0
-283
0
0
Primo 2020 havde AI to immaterielle anlægsaktiver i form af et elektronisk uddannelsesregister og et IT-system under
udarbejdelse. AI har foretaget en vurdering af de immaterielle anlægsaktiver og konkluderet, at deres værdi er 0 kr. De
to immaterielle anlægsaktiver er derfor ultimo 2020 henholdsvis afskrevet/nedskrevet til 0 kr.
- 29 -
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360727_0031.png
Tabel 14
Note 2: Materielle anlægsaktiver
1.000 kr.
Inventar
og IT udstyr
Kostpris
Tilgang (forbedringer + færdiggjorte igangværende arbejder i året)
Afgang
Kostpris pr. 31. december 2020
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Af- og nedskrivninger 31. december 2020
Regnskabsmæssig værdi 31. december 2020
89
0
0
89
89
0
89
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Bygninger mv.
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
Anm.:
AI har ikke andre typer af materielle anlæg end IT og inventar.
1.000 kr.
Primo saldo pr. 1. januar 2020
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31. december 2020
0
0
0
0
0
0
Igangværende arbejder for egen regning
0
1.160
0
0
1.160
Anm.:
AI’s nye materielle anlæg i Holbæk er fortsat under udarbejdelse og endnu ikke taget i brug.
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
I forbindelse med ændringen af akkrediteringsloven i 2018 har AI fået mulighed for at udføre opgaver som indtægts-
dækket virksomhed (IDV). Det drejer sig i første omgang om SU-vurderinger og niveauvurderinger af private uddannel-
ser samt enkelte ad hoc opgaver, som kvalitetsoperatør. AI har i 2020 haft et underskud på 40.000 kr. på sine IDV-
aktiviteter,
jf. tabel 15.
Tabel 15: Sammenfatning af elementer i prisfastsættelsen
1.000 kr.
Institutionens direkte omkostninger
Institutionens indirekte omkostninger
Øvrige indregnede omkostninger
Sum
Indtægter i alt
2020
397
127
0
524
484
Anm.:
AI’s IDV-udgifter og -indtægter er afgrænset til delregnskab 90. Der er i regnskabet for
2020 konteret 180.000 kr. på delregnskab 90, der vedr. delregnskab 10. Der er korrigeret herfor
i både tabel 15 og tabel 16.
- 30 -
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360727_0032.png
Underskuddet skyldes, at der fortsat er en række opstarts- og udviklingsomkostninger forbundet med både SU- og ni-
veauvurderinger. Underskuddet forventes udlignet de kommende år. Tabel 16 viser indtjeningen fordelt på de enkelte
IDV-aktiviteter. Kategorien ’øvrige’ dækker over ad hoc opgaver, hvor AI blandt andet fungerer som kvalitetsoperatør.
Tabel 16: Akkumuleret resultat for indtægtsdækket virksomhed
1.000 kr.
SU-vurderinger
Niveauvurderinger
Øvrig IDV
I alt
Ultimo 2017
-
-
-
-
Ultimo 2018
-
-
-
-
Ultimo 2019
-131
-206
-41
-378
Ultimo 2020
-135
-286
4
-418
Anm.:
(+) lig med overskud og (-) lig med underskud. Da 2019 var det første år, hvor AI udførte IDV-opgaverne, er der
ikke regnskabstal fra tidligere år.
4.6 IT-omkostninger
Tabel 21: IT-omkostninger
Sammensætning
Interne personaleomkostninger
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
Anm.:
AI er i 2020 udtrådt af UFM Koncern-IT. Det betyder, at AI har hjemtaget en række
administrative opgaver på IT-området.
(1.000 kr.)
592
0
225
283
0
1.100
- 31 -