Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del Bilag 104
Offentligt
2360725_0001.png
Årsrapport
2020
Styrelsen for Forskning
og Uddannelse
Marts 2021
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360725_0002.png
Årsrapport 2020
Udgivet af
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
Haraldsgade 53
2100 København Ø
Tel.: 7231 7800
[email protected]
www.ufm.dk
Publikationen kan hentes på ufm.dk/publikationer
ISBN:
978-87-94128-06-3
ISBN (elektronisk publikation):
978-87-94128-06-3
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
2
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Årsrapport 2020
Indhold
1. Påtegning af det samlede regnskab
2. Beretning
2.1 Præsentation af virksomheden
2.2 Ledelsesberetning
2.2.1 Årets økonomiske resultater
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
2.3.1 Opgaver og ressourcer: Skematisk oversigt
2.4 Målrapportering
2.4.1 Målrapportering 1. del: Skematisk oversigt
2.4.2 Målrapportering 2. del: Uddybende analyser og vurderinger
2.5 Forventninger til det kommende år
5
7
7
9
9
11
11
12
12
17
19
3. Regnskab
3.1 Anvendte regnskabspraksis
3.2 Resultatopgørelse mv.
3.2.1 Resultatopgørelse
3.2.2 Resultatdisponering
3.2.3 Forklaring af tilbageførte hensættelser og
periodiseringsposter
3.3 Balancen
3.4 Egenkapitalforklaring
3.5 Likviditet og låneramme
3.5.1 Opfølgning på lånerammen
3.5.2 Opfølgning på øvrige likviditetsregler
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
3.7 Bevillingsregnskabet
20
20
21
21
22
23
24
25
25
25
25
26
26
4. Bilag til årsrapport
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
4.1.1 Noter til resultatopgørelsen
4.1.2 Noter til balancen
28
28
28
28
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
3
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Årsrapport 2020
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
4.3 Gebyrfinansieret virksomhed
4.4 Tilskudsfinansierede aktiviteter
4.5 Forelagte investeringer
4.6 It-omkostninger
30
30
31
31
32
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
4
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Årsrapport 2020
1. Påtegning af det
samlede regnskab
Styrelsen for Forskning og Uddannelses årsrapport er aflagt i henhold til Bekendtgørelse
nr. 116 om statens regnskabsvæsen af 27. februar 2018 og Økonomistyrelsens Vejled-
ning om årsrapport for statslige institutioner fra november 2020.
Påtegningen er i overensstemmelse med regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 4.
Årsrapporten omfatter hovedkonto § 19.11.03. Styrelsen for Forskning og Uddannelse
(CVR-nummer 19918440).
Ud over ovennævnte finanslovskonto er styrelsen ansvarlig for følgende hovedkonti på
finansloven, herunder de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisionen i
forbindelse med bevillingskontrollen for 2020.
Fælles udgifter
19.11.20. Udlæg for tilskud i Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøttes program-
administration
Tværgående aktiviteter og udvikling på uddannelsesområdet
19.23.06. Det Danske Universitetscenter i Beijing
19.32.13. Internationalt samarbejde
19.32.17. Fonden for Entreprenørskab
19.34.01. Forsøgs- og udviklingsarbejde
19.34.07. Forsøgs- og udviklingsarbejde m.v.
19.35.20. Tilskud til Danmarks Evalueringsinstitut
19.35.21. It-opgaver mv.
Forskning og innovation
19.41.12. Det Frie Forskningsråd
19.45.01. Forskningsinfrastruktur
19.45.02. Dansk e-Infrastruktur Samarbejde
19.46.02. Formidling og kvalitet i forskning
19.47.01. Dansk deltagelse i international forskning
Internationale forskningsaktiviteter
19.52.01. Obligatoriske internationale forskningsmedlemsskaber
19.53.01. Medlemsskaber ved internationale forskningsinstitutioner
19.55.05. Arktisk forskning
19.56.01. Obligatorisk medlemsbidrag til Den Europæiske Rumorganisation (ESA)
19.56.02. Bidrag til ikke-obligatoriske programmer under Den Europæiske Rumorganisa-
tion (ESA)
19.56.03. Understøttende aktiviteter på rumområdet
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
5
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360725_0006.png
Årsrapport 2020
Støtteordninger
19.84.03. Deltagerbetaling på akademi- og diplomuddannelser
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige fejlin-
formationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrapporteringen i
årsrapporten er fyldestgørende,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstem-
melse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med indgåede af-
taler og sædvanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig
forvaltning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet af års-
rapporten.
2.
3.
København, den 12. marts 2021
København, den
18. marts 2021
Hans Müller Pedersen
Direktør
Uddannelses- og
Forskningsstyrelsen
Hanne Meldgaard
Departementschef
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
6
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Årsrapport 2020
2. Beretning
2.1 Præsentation af virksomheden
Styrelsen for Forskning og Uddannelse er en styrelse i Uddannelses- og Forskningsmini-
steriet (UFM). Styrelsen har viden om og ansvar for opgaver, der kræver særlig faglig
ekspertise inden for forskning og videregående uddannelse. Styrelsen er i tæt dialog
med interessenter og samarbejdsparter, og arbejder for at skabe sammenhæng mellem
uddannelse og forskning.
Styrelsen bidrager til at videreudvikle det høje kvalitetsniveau og relevansen i dansk
forskning og på de videregående uddannelser og arbejder for et godt internationalt
samspil på både forsknings- og uddannelsesområdet. Styrelsen udarbejder analyser og
følger udviklingen og diskussionerne inden for sektoren på det faglige område.
Styrelsen varetager opgaver, der understøtter den nationale forskningsinfrastruktur og
er dansk rummyndighed, ligesom styrelsen arbejder med EU- og globalt samarbejde in-
den for uddannelse og forskning, internationale uddannelsesprogrammer samt vurdering
og anerkendelse af udenlandske uddannelser.
Styrelsen bidrager til at effektivisere og regulere uddannelses- og forskningsområdet
og sekretariatsbetjener bl.a. Danmarks Frie Forskningsfond, Nævnet for Videnskabelig
Uredelighed, Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelser
(RUVU), Den Bibliometriske Forskningsindikator m.fl.
Styrelsen fører tilsyn med uddannelses- og forskningsinstitutionernes uddannelses- og
forskningsaktiviteter og håndterer i den sammenhæng klager over institutionsafgørel-
ser. Styrelsen udmønter en lang række uddannelses- og forskningsbevillinger. Dertil har
styrelsen ansvaret for Den Koordinerede Tilmelding og uddannelsesZOOM samt mini-
steriets databeredskab og datavarehus. Endelig skaber styrelsen rammerne for at hylde
og anerkende de dygtigste forskere og undervisere ved uddelingen af EliteForsk-pri-
serne og Undervisningspriserne, hvorved styrelsen sætter uddannelse og forskning på
dagsordenen.
Styrelsen arbejder sammen med departementet og Styrelsen for Institutioner og Ud-
dannelsesstøtte for at tilvejebringe de bedste rammer for videregående uddannelser,
forskning og innovation i Danmark baseret på ministeriets fælles mission, vision og ker-
neopgaver:
Mission
Vi skaber fundamentet for viden og velstand.
Vision
Høj vækst og ny indsigt gennem fremragende uddannelse og forskning.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
7
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360725_0008.png
Årsrapport 2020
Kerneopgaver
Vi bistår ministeren og regeringen med at udvikle uddannelses-, forsknings- og innova-
tionspolitik. Vi arbejder for at gennemføre regeringens politik på uddannelses-, forsk-
nings- og innovationsområdet. Vi skaber værdi ved at løse driftsopgaver effektivt.
Opgaver
Styrelsen for Forskning og Uddannelse arbejder inden for fire hovedområder:
Udvikling af policy og ramme for forskning og uddannelse: Styrelsen bidrager til
politiske udspil på forsknings- og uddannelsesområdet med udgangspunkt i sty-
relsens konkrete strategier, analyser, evalueringer, kortlægninger og udvalgsar-
bejde. Styrelsen skaber og implementerer rammer og initiativer vedrørende forsk-
ning og uddannelse med henblik på at effektivisere og udvikle kvaliteten i det
danske forsknings- og uddannelsessystem. Det omfatter bl.a. akkreditering af
uddannelserne, studievalg, optagelse, eksaminer, censorordninger, samt digitali-
sering af uddannelse og forskning. Styrelsen sekretariatsbetjener bl.a. Nævnet for
Videnskabelig Uredelighed og Det Rådgivende Udvalg for Vurdering af Udbud af
Videregående Uddannelser
Internationalt samarbejde om forskning og uddannelse: Styrelsen for Forskning og
Uddannelse varetager internationalt orienterede opgaver med henblik på at
fremme danske interesser på uddannelses- og forskningsområdet, samt under-
støtte et højt hjemtag af EU-midler gennem tilskud, rådgivning og information.
Styrelsen varetager internationale aktiviteter såsom bilaterale samarbejdsaftaler,
arktisk forskning, Det Danske Universitetscenter i Beijing og drift af de danske in-
novationscentre i samarbejde med Udenrigsministeriet. Styrelsen yder rådgivning
om internationale forsknings- og uddannelsesprogrammer, samt vurderinger af
udenlandske uddannelseskvalifikationer. Endvidere varetages udvikling og admi-
nistration af tilskudsordninger for internationalt samarbejde og mobilitet på ud-
dannelsesområdet.
Statistik, analyse og kommunikation: Styrelsen for Forskning og Uddannelse ud-
arbejder statistik, dokumentation og analyse vedrørende forskning og uddan-
nelse. Som led heri tilvejebringes datagrundlaget for bl.a. dimensionering, studie-
tidsmodel og bibliometriske data. Styrelsen har ansvaret for udvikling og drift af
Den Koordinerede Tilmelding, UddannelsesZOOM samt Den Bibliometriske Forsk-
ningsindikator. Styrelsen for Forskning og Uddannelse varetager desuden en
række formidlingsopgaver med henblik på at sætte uddannelse og forskning på
dagsordenen, herunder EliteForsk og Undervisningsprisen.
Udmøntning af forskningsbevillinger: Styrelsen for Forskning og Uddannelse se-
kretariatsbetjener Danmarks Frie Forskningsfond og understøtter dermed ud-
møntning af forskningsbevillinger, herunder udvikling og vedligehold af virkemid-
ler, samt koordination af forskningsfaglig rådgivning og forvaltning. Styrelsen ud-
arbejder grundlag for og udmønter bevillinger vedrørende nationale og internatio-
nale forskningsinfrastrukturer med henblik på at sikre danske forskere og virk-
somheder adgang til forskningsinfrastruktur på perspektivrige områder. Endvidere
varetages danske medlemskaber ved internationale forskningsinstitutioner, her-
under bl.a. European Space Agency (ESA), European Spallation Source (ESS) og
Det Europæiske Center for Højenergifysik (CERN). Styrelsen er koordinerende
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
8
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Årsrapport 2020
myndighed for danske aktiviteter i det ydre rum og varetager opgaver vedrørende
regulering af danske aktiviteter i det ydre rum.
Retningsgivende for 2020 har været nogle af de centrale udfordringer og omstillinger,
det danske samfund står overfor, og hvor forskning, uddannelse og innovation spiller en
afgørende rolle:
Den grønne omstilling, som forudsætter nye løsninger og kompetencer i verdens-
klasse.
Udvikling inden for teknologi og digitalisering, som på mange områder forandrer
vilkårene for samfundet og stiller krav til, at Danmark er i front på forskning, inno-
vation og uddannelse.
Udvikling af velfærdssamfundet, hvor faglige kompetencer og nyttiggørelse af de
muligheder, som ny viden og teknologi giver, er afgørende for en offentlig sektor
af høj kvalitet – også under fremtidige vilkår og forventninger.
Forskel på udvikling i land og by som bringer en samfundsudfordring med fraflyt-
ning og mangel på kvalificerede lokale uddannelsesudbud og arbejdskraft i land-
distrikterne.
Styrelsen for Forskning og Uddannelse flyttede ultimo maj 2020 fra Bredgade til Ha-
raldsgade sammen med Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte.
Styrelsen for Forskning og Uddannelse blev pr. 1. oktober 2020 lagt sammen med Sty-
relsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte til Uddannelses- og Forskningsstyrelsen i
forbindelse med en organisationsændring i Uddannelses- og Forskningsministeriet. Den
nye styrelse har i den forbindelse overtaget ansvaret for de opgaver, der lå i Styrelsen
for Forskning og Uddannelse. Økonomisk sker sammenlægningen af de to styrelser pr. 1.
januar 2021, og regnskabet for 2020 aflægges derfor for de to hidtidige styrelser.
2.2 Ledelsesberetning
Styrelsen har med afsæt i ministeriets vision og mission og styrelsens mål- og resultat-
plan for 2020 (afsnit 2.4), opnået en række væsentlige faglige og økonomiske resultater
i 2020.
2.2.1 Årets økonomiske resultater
Denne årsrapport aflægges for styrelsens driftsbevillinger på finanslovens § 19.11.03.
Styrelsen for Forskning og Uddannelse.
Årets økonomiske resultat
Resultatet for 2020 udviser et mindreforbrug på 17,1 mio. kr.
Der har i 2020 været usikkerhed om flere forhold i styrelsens økonomi. Det drejer sig ud
over Covid-19 situationen om udmøntningen af konsulentbesparelsen i staten, størrel-
sen af feriepengeforpligtelsen, samt udgifterne forbundet med styrelsens flytning til
Haraldsgade. Dertil kommer, at der for flere af disse forhold først er kommet en sen af-
klaring i løbet af året. Som følge heraf har styrelsen vurderet, at det har været i over-
ensstemmelse med god økonomistyring at anlægge et meget konservativt skøn for
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
9
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360725_0010.png
Årsrapport 2020
grundbudgettet ved indgangen til 2020 samt i første halvdel af 2020 at udvise tilbage-
holdenhed på udgiftssiden. På den baggrund meddelte styrelsen departementet medio
året, at styrelsen forventede et mindreforbrug i 2020 på ikke under 5 mio. kr.
Som yderligere bidrag til mindreforbruget har styrelsen fået flere eksterne indtægter fra
EU på Erasmus+ programmet i management fee. Det øgede management fee skyldes
håndtering af mange force majeure-sager og to ekstra ansøgningsrunder som følge af
covid-19 samt forberedelser til nye programperiode (2021-2027) med behandling af ak-
krediteringsansøgninger.
Herudover har reguleringen af feriepengeforpligtelsen samt reguleringen af hensættel-
sen i forbindelse med flytningen til Haraldsgade øget årets mindreforbrug.
Tabel 1. Økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal
(mio. kr. løbende priser)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver
Omsætningsaktiver
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris (1.000 kr.)
Lønforbrug (mio.kr.)
Lønomkostningsandel*
218,2
623,5
136,0
0,6
205,8
610,5
125,6
0,6
-
-
-
-
38,7
88,5
26,4
89,0
-
-
4,6
16,1
82,4
5,0
70,2
3,1
20,3
99,5
3,5
78,6
-
-
-
-
-
-223,9
226,0
2,2
-1,1
-1,1
-218,3
203,2
-15,2
-17,3
-17,1
-
-
-
-
-
R-2019
R-2020
B-2021
Tallene er trukket fra SKS og ved summering af tal, kan der forekomme mindre afvigelser på decimalniveau, hvilket
skyldes afrundinger.
*Lønomkostningsandelen er beregnet som lønforbrug divideret med ordinære driftsomkostninger.
Bevillingsandelen på 89,0 pct. er et udtryk for, at hovedparten af styrelsens aktiviteter
er bevillingsfinansierede.
Lønomkostningsandelen udtrykker lønforbrugets andel af de samlede ordinære drifts-
omkostninger. Lønomkostningsandelen ligger på niveau med sidste år.
Tabel 2 viser det samlede overblik for alle hovedkonti under § 19.11.03. Styrelsen for
Forskning og Uddannelse. For oplysninger om de enkelte hovedkonti henvises der til af-
snit 3.7. Bevillingsregnskabet for Styrelsen for Forskning og Uddannelse.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
10
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360725_0011.png
Årsrapport 2020
Tabel 2. Virksomhedens økonomiske omfang
(Mio. kr.)
Drift
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Bevilling (FL + TB)
219,3
-25,0
2.718,7
-57,4
Regnskab
205,0
-27,8
2.695,1
-2,5
Overført over-
skud ultimo
96,8
Administrative ordninger
Kilde: SKS.
134,6
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
2.3.1 Opgaver og ressourcer: Skematisk oversigt
På finansloven for 2020 er der, ud over
Hjælpefunktioner samt generel ledelse og admi-
nistration,
fire hovedopgaver. Hovedopgaverne er defineret og nærmere beskrevet på
finansloven, og fremgår også af afsnit 2.1 Præsentation af virksomheden.
I tabel 3 nedenfor er indtægter og omkostninger fordelt på formål efter de regnskabs-
mæssige registreringer, jf. krav om regnskabsregistrering af generelle fællesomkostnin-
ger. Bevillinger er fordelt forholdsmæssigt ud fra de regnskabsmæssige registreringer og
en vurdering af opgavernes art.
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for styrelsens opgaver
Opgave
(mio. kr.)
0. Hjælpefunktioner samt generel ledelse og admi-
nistration
1. Udvikling af policy og ramme for forskning og
uddannelse
2. Internationalt samarbejde om forskning og ud-
dannelse
3. Statistik, analyse og kommunikation
4. Udmøntning af forskningsbevillinger
Bevilling
(FL+TB)
-30,2
-28,1
-73,1
-28,6
-34,2
Øvrige
indtægter
-0,2
-0,9
-26,8
-0,0
-0,0
Omkostninger
27,8
26,5
93,4
26,1
31,2
Andel af årets
overskud
-2,7
-2,5
-6,4
-2,5
-3,0
I alt
-194,3
-27,8
205,0
-17,1
Kilde: Navision.
Styrelsen har fejlagtigt registreret 18,2 mio. kr. vedr. tilbageførte hensættelser og feriepengeforpligtelser uden
formålet ”Generelle fællesomkostninger” i Navision. Dette er korrigeret i tabellen.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
11
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360725_0012.png
Årsrapport 2020
2.4 Målrapportering
2.4.1 Målrapportering 1. del: Skematisk oversigt
Årets mål er formuleret i mål- og resultatplanen for 2020 med Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriets departement og indeholder i alt 10 resultatmål.
Mål- og resultatplanen er udarbejdet efter Finansministeriets retningslinjer i ’Strategisk
styring med resultater i fokus’ og er indgået inden for rammerne af Uddannelses- og
Forskningsministeriets koncernfælles strategi. Mål- og resultatplanen er defineret i rela-
tion til det strategiske målbillede om at skabe stadig bedre forudsætninger og rammer
for forskning og uddannelse til gavn for det danske samfund.
Mål- og resultatplanen er bygget op om 10 mål og 28 delmål. Generelt har der været god
fremdrift og målrealisering på trods af, at situationen med COVID-19 og en organisati-
onsændring i efteråret 2020 har bevirket ændrede tidsplaner og forsinkelser for nogle
delmål. På delmålsniveau betyder dette, at 25 delmål er opnåede, to delmål er delvist op-
nået, og et delmål er bortfaldet, da det er blevet besluttet at udsætte arbejdet til 2021.
Styrelsens mål- og resultatplan for 2020 fremgår af ministeriets hjemmeside.
Tabel 4. Årets resultatopfyldelse
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Opfyldelse
Kerneopgave 1:
Vi bistår ministeren og regeringen med udvikling af uddannelses-, forsknings- og innovati-
onspolitik
Mål 1.
SFU bidrager til re-
geringens politikudvikling
med et solidt videngrund-
lag inden for bl.a. grøn
forskning, velfærdsuddan-
nelser og ny teknologi.
SFU vil gennem evalue-
ringer, analyser, rappor-
ter, faglige oplæg mv.,
bidrage til en systema-
tisk videnopbygning i
koncernen, som kan un-
derbygge de politiske til-
tag inden for uddannelse,
forskning og innovation.
Styrelsen har bidraget til ar-
Målet omfatter 6
bejdet med den grønne forsk-
delmål:
ningsstrategi, som er sket med
aktiv inddragelse af mange in-
Opfyldt: 5
teressenter.
Bortfaldt: 1
Styrelsen har været med til at
fremme en mere ligelig køns-
sammensætning i forsknings-
miljøerne i Danmark, herunder
bl.a. igennem udmøntningen af
”Inge Lehmann”-programmet.
Herudover er rapporten Mænd
og kvinder på de danske Uni-
versiteter blevet offentliggjort.
SFU afholdte i januar VEU-
midtvejskonference, som for-
løb til stor tilfredshed blandt
deltagere og interessenter. For
at forbedre mulighederne for
omstilling på arbejdsmarkedet
er der blevet udmøntet midler
til seks projekter, som under-
støtter VEU-udviklingsindsat-
sen.
Styrelsen har bidraget til
grundlaget for udvikling af
fremtidens velfærdsuddannel-
ser, herunder igennem arbejdet
med en evaluering af pæda-
goguddannelsen.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
12
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360725_0013.png
Årsrapport 2020
Kerneopgave 2:
Vi arbejder for at gennemføre regeringens politik på uddannelses-, forsknings- og innovati-
onsområdet
Mål 2.
SFU styrker ram-
SFU vil arbejde for, at
Styrelsen har effektivt ud-
Målet omfatter
merne for forskning i ver-
dansk forskning fortsat
møntet midler målrettet forsk-
6 delmål:
densklasse, der skaber
er i verdenseliten, at nye ning i grøn omstilling. Endvi-
grundlaget for den grønne
områder kan identifice-
dere er styrelsens dialog og
Opfyldt: 6
omstilling og udvikling af
res og opdyrkes, og at
rolleforståelse med Innovati-
velfærdssamfundet.
forskningen bidrager til
onsfonden blevet styrket bl.a.
samfundsudviklingen
gennem den grønne forsk-
gennem nye løsninger og ningsstrategi.
teknologier, uddannelse
og viden.
Styrelsen har aktivt fremmet
Danmarks internationale
forsknings- og innovations-
samarbejde gennem en mål-
rettet indsats i regi af ICDK,
herunder er der udarbejdet en
analyse af ICDK’s betalende
kunder og potentielle mål-
grupper.
SFU har støttet udnyttelsen af
åbne forskningsdata i dansk
forskning, innovation og ud-
dannelse ved at bidrage til ud-
arbejdelse af udkast til lov om
etablering af DeiC samt udar-
bejde udkast til National stra-
tegi for datamanagement.
Hertil kommer, at der er arbej-
det for udbytte og effektivitet
i investeringer i national forsk-
ningsinfrastruktur, da ny road-
map for forskningsinfrastruk-
tur, herunder katalog samt
strategiske sigtelinjer og mile-
pæle, er udarbejdet.
Sammen med departementet
og Styrelsen for Institutioner
og Uddannelsesstøtte har sty-
relsen fortsat analysearbejdet
og videngrundlaget for dansk
innovation, herunder de an-
vendte indikatorer på områ-
det, og indgået en formaliseret
samarbejdsaftale med DKUNI
Tech Trans gruppen om frem-
adrettet dataindsamling.
.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
13
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360725_0014.png
Årsrapport 2020
Mål 3.
SFU styrker ram-
merne for en veluddannet
befolkning, hvor valg af
studie, trivsel og læring un-
derstøtter udviklingen af
kompetencer og viden til
nutidens og fremtidens ar-
bejdsmarked i hele landet.
SFU vil arbejde for et ud-
dannelsessystem, der gi-
ver gode rammer for an-
søgeren i afklaringspro-
cessen med valg af ud-
dannelse, der understøt-
ter den studerendes triv-
sel gennem studiet, og
som klæder den stude-
rende på til at kunne
bringe sin viden og kom-
petencer i spil på det pri-
vate og offentlige ar-
bejdsmarked.
Styrelsen har bidraget til fast- Målet omfatter 2
læggelsen af trivselsspørgsmål
delmål:
i LÆRBAR og Zoom dataind-
samlingen. SFU har leveret
Opfyldt: 2
fagligt bidrag til rapport vedr.
Delvist opfyldt: 1
evalueringen af det nuværende
optagelsessystem, som blev
offentliggjort i september.
Derudover har styrelsen delta-
get i arbejdet med redesign af
den digitale vejledningsportal
Uddannelsesguiden og bidra-
get aktivt til det analytiske
grundlag for forslag til ny ka-
rakterskala.
SFU har bidraget til udviklin-
gen af teknologiforståelse som
fag og faglighed i folkeskolen,
og en midtvejsevaluering er
offentliggjort.
Et eftersyn af eftersyn af ud-
dannelsesudbuddet på univer-
siteterne, jf. universitetsudval-
gets anbefalinger, er blevet
forsinket, da projektet er af-
hængig af aktiv deltagelse fra
universiteterne. Planlagte mø-
deaktiviteter i foråret blev
skudt som følge af COVID-19.
Projektet er genoptaget, men
afvikles i en tilpasset form.
SFU har understøttet brugen
Målet omfatter 2
og udbyttet af de store euro-
delmål:
pæiske uddannelses- og
forskningsprogrammer ved at
Opfyldt: 1
målrette rådgivningsstrukturen Delvist opfyldt: 1
til det nye rammeprogram Ho-
rizon Europe. Dertil har styrel-
sen bidraget med indspil til
forhandlingerne om Horizon
Europe og til Erasmus+ og Det
Europæiske Solidaritetskorps.
SFU har arbejdet for, at danske
forskningsmiljøer har adgang
til forskning i og om Arktis ved
aktivt at deltage i UFM’s pro-
jektgruppe og i tværministeriel
arbejdsgruppe for et nyt forsk-
ningsskib og haft dialog med
universiteter og sektorministe-
rier. Nyt forskningsskib er med
på aftalen om Forskningsre-
serven for 2021.
En rapport og ekstern analyse
vedr. arktisk forskning er bort-
faldet i lyset af manglende
mulighed for brug af ekstern
konsulentbistand. I stedet har
SFU udarbejdet en mindre
kortlægning af arktiske projek-
ter, som er finansieret af DFF
og IFD.
Mål 4.
SFU bidrager til, at
Danmark som lille land med
stor gennemslagskraft får
sat aftryk på internatio-
nale forsknings- og uddan-
nelsesprogrammer, og at
forskere og studerende har
de bedst mulige rammer
for at indgå i internationale
sammenhænge.
Styrelsen arbejder for at
øge mulighederne for
mobilitet og forsknings-
og uddannelsessamar-
bejde internationalt med
henblik på at styrke kva-
litet i uddannelserne og
excellent forskning. Sty-
relsen vil sætte fokus på
at fremme det danske
hjemtag fra EU's forsk-
ningsrammeprogram på
minimum 2,5 pct. og
styrke internationalise-
ringen gennem de syv in-
novationscentre
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
14
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360725_0015.png
Årsrapport 2020
Kerneopgave 3:
Vi skaber værdi ved at løse vores driftsopgaver effektivt
Mål 5.
SFU understøtter et
gennemsigtigt og effektivt
optag.
Styrelsen er ansvarlig for
studerendes optag på de
videregående uddannel-
sesinstitutioner.
Gennemførelsen af optaget
Målet omfatter 2
2020 er forløbet uden fristud-
delmål:
sættelser og uden kritik. Her-
udover er institutionernes om-
Opfyldt: 2
regning af udenlandske eksa-
menskarakterer i forbindelse
med optag 2020 blevet lettet
med opdaterede omregnings-
tabeller. Arbejdet er blevet
mødt med positive tilbagemel-
dinger fra institutionerne.
SFU har søgt at fremme bru-
Målet omfatter 2
gen af data i udviklingen af en
delmål:
effektiv uddannelses- og
forskningssektor ved at indgå i
Opfyldt: 2
dialog med chefer fra politik-
kontorerne om brugen af data-
varehuset, herunder etablering
af en superbrugergruppe og
deltagelse i fysiske kontormø-
der, når det har været muligt.
Styrelsens arbejde med imple-
mentering af politiske aftaler,
lovgivning mv. følger planen
med et gennemgående højt
kvalitetsniveau og i konstruk-
tiv dialog med sektoren. Yder-
ligere behov for bekendtgørel-
sesændringer pågår løbende.
Arbejdet er samtidig systema-
tiseret i oversigtsform til brug
for en dynamisk prioritering.
Mål 6.
SFU understøtter en
effektiv uddannelses- og
forskningssektor
Styrelsen vil sætte fokus
på vigtige faktorer, der
har indflydelse på finan-
sieringsstrømme, data,
regelsanering m.v., hvor
styrelsen vil anlægge et
systemisk perspektiv på
ændringerne af disse
faktorer.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
15
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360725_0016.png
Årsrapport 2020
Mål 7.
SFU leverer effektiv
service
Styrelsen har arbejdet for at
Målet omfatter 4
sikre en effektiv og brugerven-
delmål:
lig digital understøttelse. Der
er bl.a. udviklet et digitalt an-
Opfyldt: 4
søgningssystem for vurdering
af udenlandske uddannelses-
og lærerkvalifikationer. Syste-
met fungerer tilfredsstillende
og var i de første tre uger efter
lancering benyttet af ca. 80 %
af ansøgerne.
Sekretariatsbetjeningen har i
høj grad været omlagt digitalt
grundet COVID-19. Kun gan-
ske få møder er blevet udskudt
eller aflyst. Der udtrykkes ge-
nerelt tilfredshed med sekre-
tariatsbetjeningen under de
givne omstændigheder.
I forhold til sagsbehandlingsti-
der har der været mindre for-
sinkelser og udskydelse af fri-
ster grundet COVID-19, men
generelt har sagsbehandlings-
tider været overholdt, trods
mange force majeure henven-
delser inden for bl.a. internati-
onale uddannelsesprogrammer.
I 2020 er Styrelsen for Institu-
tioner og Uddannelsesstøtte
og SFU flyttet til Haraldsgade.
Flytningen har været koordine-
ret på tværs af koncernen og
er forløbet planmæssigt og
gnidningsfrit på trods af de
udfordringer, som COVID-19-
situationen har medført.
Fælles organisatoriske mål:
Mål 8.
Koncernfælles mål:
SFU efterlever UFM’s stra-
tegi og værdierne: Samar-
bejde, faglighed, arbejds-
glæde, handlekraft og ud-
syn.
Der er udvist generel, og i sær- Målet omfatter 1
deleshed under hjemsendelsen
delmål:
som følge af COVID-19, høj
faglighed, samarbejde og
Opfyldt: 1
handlekraft. Medarbejdertrivsel
har dog været påvirket og har
haft et skærpet ledelsesmæs-
sigt fokus.
Der har løbende været fokus
Målet omfatter 1
på opgaveprioritering i konto-
delmål:
rerne og i drøftelser mellem di-
rektion og kontorchefer. CO-
Opfyldt: 1
VID-19 har øget behovet for
opgaveprioritering yderligere.
SFU har deltaget i IS&DB-ud- Målet omfatter 2
valg og -forum og har udpeget
delmål:
IS&DB-koordinatorer, der ved-
ligeholder systemliste, forestår
Opfyldt: 1
risikovurdering, bidrager til da-
tabehandleraftaler mv.
Kontorerne har i forbindelse
med sletteopgaven forankret
en lokal styring og drøftet
rammer for behandling af per-
sonoplysninger.
Mål 9.
Koncernfælles mål:
SFU implementerer resul-
taterne af den strategiske
prioritering af SFU’s opga-
ver
Mål 10:
Koncernfælles mål:
SFU arbejder målrettet
med informationssikkerhed
og databeskyttelse
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
16
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Årsrapport 2020
2.4.2 Målrapportering 2. del: Uddybende analyser og vurderinger
Styrelsen har sammen med departementet opgjort mål- og resultatplanen for 2020, og
begge vurderer resultatet som tilfredsstillende.
Nedenfor følger en vurdering af de væsentligste opnåede og væsentligste delvist opnå-
ede mål og resultater, som de fordeler sig under hver af de tre kerneopgaver.
Kerneopgave 1: Vi bistår ministeren og regeringen med udvikling af uddannelses-,
forsknings- og innovationspolitik
Styrelsen bidrager særligt til denne kerneopgave med afsæt i ministeriets strategiske
pejlemærke om viden, analyse og handling. Styrelsen opbygger, udvikler og deler viden
af høj kvalitet om uddannelse, forskning og innovation og bidrager derved til ministeri-
ets mission om at skabe fundamentet for viden og velstand.
I 2020 har der været særlig fokus på bl.a. grøn forskning, velfærdsuddannelser og ny
teknologi. Dette arbejde har i 2020 udmøntet sig i bidrag til ministeriets arbejde med at
indfri regeringens grønne ambitioner via deltagelse i arbejdet om en grøn forsknings-
strategi. Herfra har der været en tydelig tråd fra strategiens indsatsområder og initiati-
ver til den efterfølgende udmøntning af forskningsreserven.
Igennem udmøntningen af Inge Lehmann-programmet, jf. aftale om forskningsreserven
2020 og konstruktiv dialog med Danske Universiteter, har SFU arbejdet med at fremme
en mere ligelig kønssammensætning i forskningsmiljøerne. Dette arbejde har bl.a. resul-
teret i publiceringen af rapporten ”Mænd og Kvinder”, som i det store hele er blev godt
modtaget af SFUs interessenter.
I forhold til velfærdsuddannelserne har SFU bidraget til evaluering af pædagoguddan-
nelsen og arbejdet i udviklingsgruppen for læreruddannelsen. Herudover har SFU arbej-
det med omstilling på arbejdsmarkedet og opnåelse af nye kompetencer ved styrket
efter- og videreuddannelse qua opfølgningen på Trepartsaftalen fra oktober 2017, her-
under ved afholdelse af en større midtvejskonference og styrket videngrundlaget for
fremtidens VEU. Herudover er der blevet udmøntet midler til seks projekter, som under-
støtter VEU-udviklingsindsatsen.
Målopfyldelsen for målene formuleret under kerneopgave 1 vurderes tilfredsstillende.
Kerneopgave 2: Vi arbejder for at gennemføre regeringens politik på
uddannelses-, forsknings- og innovationsområdet
Som led i implementeringen af regeringens politik arbejder styrelsen løbende for at for-
bedre rammerne for uddannelse, forskning og innovation. Dette sker bl.a. ved at styrke
rammerne for forskning i verdensklasse, skabe de bedste forudsætninger for en velud-
dannet befolkning og de bedste internationale rammer for forskere og studerende.
Styrelsen har aktivt arbejdet for at skabe de bedste rammer for forskning, som skal
danne grundlaget for den grønne omstilling og udviklingen af velfærdssamfundet. SFU
har således gennemført tematiske opslag inden for den grønne omstilling, indgået i dia-
log med Innovationsfonden om en klar rolle- og arbejdsdeling samt en effektiv udnyt-
telse af fælles ressourcer. Herudover har styrelsen bidraget til arbejdet med nye kon-
trakter med GTS-institutterne, understøttet udnyttelsen af åbne forskningsdata ved
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
17
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Årsrapport 2020
bidrag til udarbejdelsen af udkast til lov om etablering af DeiC og udarbejdelsen af Na-
tional strategi for datamanagement. Endvidere har styrelsen arbejdet for bedre rammer
for udvikling af den videnbaserede innovation. Dette har involveret videreudvikling af
analysearbejde og videngrundlaget for dansk innovation, herunder de anvendte indika-
torer på området (løbende) og ved en opfølgning på universiteternes arbejde med Tech
Trans.
I forhold til at styrke rammerne for en veluddannet befolkning, hvor valg, trivsel og læ-
ring understøtter udvikling af kompetencer, har styrelsen bidraget til fastlæggelsen af
trivselsspørgsmål i LÆRBAR og Zoom dataindsamlingen. SFU har leveret fagligt bidrag
til rapport vedr. evalueringen af det nuværende optagelsessystem, som blev offentlig-
gjort i september 2020. Derudover har SFU igangsat et eftersyn af uddannelsesudbud-
det på universiteterne, som dog afvikles i en tilpasset form på grund af COVID-19.
SFU har bidraget til, at Danmark som et lille land med stor gennemslagskraft har fået
sat aftryk på internationale forsknings- og uddannelsesprogrammer. SFU har bl.a. vare-
taget forhandlingerne om det strategisk sigte for Horizon Europe i tæt dialog med både
departementet, andre ministerier og eksterne interessenter, og bidraget med faglige
indspil til Erasmus+ og Det Europæiske Solidaritetskorps. SFU har deltaget aktivt i
UFM’s projektgruppe og i tværministeriel arbejdsgruppe for et nyt forskningsskib og
haft dialog med universiteter og sektorministerier, som er med i aftalen om Forsknings-
reserven for 2021.
Målopfyldelsen for målene formuleret under kerneopgave 2 vurderes tilfredsstillende.
Kerneopgave 3: Vi skaber værdi ved at løse vores driftsopgaver effektivt
Styrelsen har et løbende fokus på udvikling af driftsopgaverne og vedvarende højt ser-
vice niveau.
Styrelsen varetager sekretariatsbetjeningen af en række råd, nævn, arbejdsgrupper og
udvalg. Sekretariatsbetjeningen har i høj grad været omlagt til digitale platforme grun-
det COVID-19. Kun ganske få møder er blevet udskudt eller aflyst. Der udtrykkes gene-
relt tilfredshed med sekretariatsbetjeningen under de givne omstændigheder.
Styrelsen varetager sagsbehandling på en række områder, herunder for ansøgninger om
og bevillinger af midler, studenterklagesager, vurderinger af kvalifikationer mv. COVID-
19 har dog resulteret i mindre forsinkelser og udskydelser, men generelt har sagsbe-
handlingstider været overholdt, trods mange force majeure henvendelser inden for bl.a.
internationale uddannelsesprogrammer.
SFU arbejder for effektiv og brugervenlig digital understøttelse af ansøgninger, puljer,
sagsbehandling mv. Derfor er et digitalt ansøgningssystem for vurdering af udenlandske
uddannelses- og lærerkvalifikationer udviklet og idriftsat i november.
SFU har understøttet institutionernes omregning af udenlandske eksamenskarakterer i
forbindelse med optag 2020 gennem analyse af institutionernes omregning og brugen
af digitale omregningsmaskiner.
Målopfyldelsen for målene formuleret under kerneopgave 3 vurderes tilfredsstillende.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
18
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360725_0019.png
Årsrapport 2020
2.5 Forventninger til det kommende år
Styrelsen for Forskning og Uddannelse blev pr. 1. oktober 2020 lagt sammen med Sty-
relsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte til Uddannelses- og Forskningsstyrelsen i
forbindelse med en organisationsændring i Uddannelses- og Forskningsministeriet. Den
nye styrelse har i den forbindelse overtaget ansvaret for de opgaver, der lå i Styrelsen
for Forskning og Uddannelse, som vil blive videreført.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen vil i 2021 have fokus på:
- At adressere væsentlige samfundstendenser, som det danske samfund står
overfor, og hvor forskning, innovation og videregående uddannelse spiller en af-
gørende rolle. Bl.a. den grønne omstilling, udvikling af velfærdssamfundet, om-
sætning af digitale og teknologiske muligheder samt bedre balance mellem land
og by
- At løse sine myndigheds- og driftsopgaver effektivt og på baggrund af solid vi-
den via en data- og evidensbaseret tilgang og i et tæt samarbejde med sin om-
verden
- At udvikle sine digitale services for studerende og institutioner med ønsket om
at levere en kompetent og værdiskabende administration
- og konsolidere den nye styrelse og udvikle organisationen med fokus på erfarin-
gerne under COVID-19, herunder have særligt fokus på trivsel og samarbejds-
former, kompetenceopbygning og et godt arbejdsmiljø.
Hovedkonto § 19.11.03. Styrelsen for Forskning og Uddannelse sammenlægges pr. 1. ja-
nuar 2021 med § 19.11.06. Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte. De to sty-
relser videreføres som Uddannelses- og Forskningsstyrelsen under § 19.11.06. Forvent-
ningerne til 2021 fremstår derfor i tabel 5 nedenfor med kr. 0.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
(mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter*
Udgifter
Resultat
Kilde: SKS-data.
2020
-222,1
204,9
-17,1
2021
-
-
-
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
19
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Årsrapport 2020
3. Regnskab
Årsrapporten er udarbejdet efter Økonomistyrelsens vejledning om årsrapport for
statslige institutioner fra november 2020 samt i overensstemmelse med de regler og
principper, der fremgår af Regnskabsbekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabsvæ-
sen af 27. februar 2018 og retningslinjerne i Finansministeriets Økonomisk Administra-
tive Vejledning.
3.1 Anvendte regnskabspraksis
Årsrapporten er aflagt efter omkostningsbaserede principper i henhold til gældende
statslige regnskabsregler. Der er udarbejdet resultatopgørelse og balance for § 19.11.03.
Styrelsen for Forskning og Uddannelse.
Afsnittet omfatter herudover opstillinger, der viser udnyttelsen af låneramme og løn-
sumsloft samt bevillingsregnskabet, som viser forbruget af årets bevillinger for den om-
kostningsbaserede hovedkonto § 19.11.03. Styrelsen for Forskning og Uddannelse.
Regnskabsafsnittet er disponeret på følgende måde:
Beskrivelse af anvendt regnskabspraksis
Resultatopgørelse
Balance
Egenkapitalforklaring
Opfølgning på likviditetsordningen
Opfølgning på lønsumsloft
Bevillingsregnskabet
Udgiftsbaserede hovedkonti
Ændring i anvendt regnskabsregnskabspraksis
I 2020 er regnskabspraksis for værdiansættelse af feriepengeforpligtelsen ændret, så-
ledes at det arbejdsgivebetalte pensionsbidrag og tjenestemandspensionsbidrag til §
36 Pensionsvæsenet nu medtages i beregning af skyldig løn under ferie. Den anvendte
regnskabspraksis er ændret som følge af aktstykke 291 (Folketingsår 2019/2020). Æn-
dringen i værdiansættelse af feriepengeforpligtelsen er registreret som en primokorrek-
tion på balancen og har medført, at feriepengeforpligtelsen er opreguleret med 1,1 mio.
kr.
Afrundinger
Tabellerne i årsrapporten er udarbejdet på baggrund af detaljerede SKS-data, hvorved
der kan forekomme forskelle på decimalniveau, hvilket skyldes afrundinger.
Indtægter
Styrelsen for Forskning og Uddannelse oppebærer indtægter i forbindelse med tilskuds-
finansierede og indtægtsdækkede aktiviteter.
Finansielle poster
Finansielle indtægter og omkostninger omfatter renter.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
20
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Årsrapport 2020
Tilgodehavender
Tilgodehavender værdiansættes i balancen til pålydende værdi med fradrag for ned-
skrivninger til imødegåelse af tab. Nedskrivningen opgøres på baggrund af en individuel
vurdering af de enkelte tilgodehavenders værdi.
Feriepengeforpligtelse og skyldigt merarbejde
Feriepengeforpligtelsen og skyldigt merarbejde er beregnet på baggrund af medarbej-
dernes opsparede feriedage og merarbejdstimer, jf. styrelsens tidsregistreringssystem
mTime. Den andel af feriepengeforpligtelsen, der kan henføres til indefrosset ferie, er re-
gistreret jf. Økonomistyrelsens bestemmelser herom.
Periodeafgrænsning
Periodiseringer foretages ud fra en væsentlighedsbetragtning. Der foretages periodise-
ring af poster, som har resultat eller balancemæssig effekt på minimum 75.000 kr.
For tilskudsfinansierede aktiviteter periodiseres udgifter og indtægter uanset beløbs-
grænse, idet disse projekter ofte er af kortere varighed, hvorfor alle udgifter og indtæg-
ter vedr. de enkelte projekter henføres til det korrekte regnskabsår.
Hensatte forpligtelser
Der er anvendt et regnskabsmæssigt skøn ved hensatte forpligtigelser. Der hensættes
ikke poster under 75.000 kr., ud fra en betragtning om, at poster under denne grænse
kun vil påvirke regnskabet marginalt.
3.2 Resultatopgørelse mv.
3.2.1 Resultatopgørelse
Resultatopgørelsen fremstiller årets bevægelser på de enkelte poster og årets resultat.
Opgørelsen omfatter hele den omkostningsbaserede del af styrelsens virksomhed. Re-
sultatopgørelsen er baseret på data fra SKS.
Resultatet for 2020 udviser et mindreforbrug på 17,1 mio. kr.
Der har i 2020 været usikkerhed om flere forhold i styrelsens økonomi. Det drejer sig ud
over Covid-19 situationen om udmøntningen af konsulentbesparelsen i staten, størrel-
sen af feriepengeforpligtelsen, samt udgifterne forbundet med styrelsens flytning til
Haraldsgade. Dertil kommer, at der for flere af disse forhold først er kommet en sen af-
klaring i løbet af året. Som følge heraf har styrelsen vurderet, at det har været i over-
ensstemmelse med god økonomistyring at anlægge et meget konservativt skøn for
grundbudgettet ved indgangen til 2020 samt i første halvdel af 2020 at udvise tilbage-
holdenhed på udgiftssiden. På den baggrund meddelte styrelsen departementet medio
året, at styrelsen forventede et mindreforbrug i 2020 på ikke under 5 mio. kr.
Som yderligere bidrag til mindreforbruget har styrelsen fået flere eksterne indtægter fra
EU på Erasmus+ programmet i management fee. Det øgede management fee skyldes
håndtering af mange force majeure-sager og to ekstra ansøgningsrunder som følge af
covid-19 samt forberedelser til nye programperiode (2021-2027) med behandling af ak-
krediteringsansøgninger.
Herudover har reguleringen af feriepengeforpligtelsen samt reguleringen af hensættel-
sen i forbindelse med flytningen til Haraldsgade øget årets mindreforbrug.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
21
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360725_0022.png
Årsrapport 2020
Tabel 6. Resultatopgørelse
(mio. kr. løbende priser)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling*
Salg af varer og tjenesteydelser
-Eksternt salg af varer og tjenester
-Internt statsligt salg af varer og tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring af lagre
Forbrugsomkostninger:
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger:
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Andre ordinære driftsomkostninger
Internt køb af varer og tjenesteydelser
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
Kilde: SKS-data.
R-2019
R-2020
B-2021
-198,2
-2,8
-2,0
-0,8
-22,8
-0,1
-223,9
-194,3
-1,2
-1,1
-0,1
-22,8
-0,0
-218,3
-
-
-
-
-
-
-
-
-
16,8
16,8
119,9
18,7
-3,0
0,4
136,0
1,5
27,6
44,2
226,1
2,2
-
-
12,9
12,9
113,7
18,1
-3,3
-2,8
125,6
1,5
18,7
44,5
203,2
-15,2
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-4,6
1,3
-1,1
-3,6
1,5
-17,3
-
-
-
-
0,4
-0,7
-
0,3
-17,0
-
-
-
-0,5
0,1
-1,1
-0,1
0,0
-17,1
-
-
-
3.2.2 Resultatdisponering
Tabel 7. Resultatdisponering
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
Kilde: SKS-data.
(mio.kr.)
-
-
17,1
I 2020 havde styrelsen et mindreforbrug på i alt 17,1 mio. kr., som overføres til egenkapi-
talen. Egenkapitalen udgør herefter 99,5 mio. kr. ultimo 2020.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
22
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360725_0023.png
Årsrapport 2020
3.2.3 Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
I resultatopgørelsen er der tilbageført hensættelser og periodiseringsposter for i alt 8,4
mio.kr. Beløbet er specificeret således:
Mio. kr.
Retableringsomkostninger vedr. fraflytning af Bredgade 43-45
Løn og feriepenge i fritstillingsperioden til fratrådte medarbejdere
I
alt
2020
5,5
2,9
8,4
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
23
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360725_0024.png
Årsrapport 2020
3.3 Balancen
Balancen nedenfor fremstiller aktiver og passiver pr. 31. december 2020 baseret på
data fra SKS. Der er til balancen udarbejdet uddybende forklaringer (note 1-4), som
fremgår af afsnit 4.1.2. Noter til balancen.
Tabel 8. Balancen.
Note
AKTIVER (mio. kr.)
R-
2019
R-
2020
N
o
t PASSIVER (mio. kr.)
e
R-
2019
R-
2020
Anlægsaktiver
1
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojek-
ter
Erhvervede koncessioner, pa-
tenter mv.
Udviklingsprojekter under op-
førelse
Immaterielle anlægsaktiver i
alt
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og IT-udstyr
Igangværende arbejder for
egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsakti-
ver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
3 Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
Kilde: SKS-data
4,3
-
0,3
4,6
3,1
-
0,0
3,1
Egenkapital
Reguleret egenkapital (startka-
pital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald af årets resultat
Overført overskud
2,7
-
-
-
79,7
82,4
2,7
-
-
-
96,8
99,5
-
-
-
-
-
-
-
2,7
-
2,7
7,3
-
-
-
-
-
-
-
2,7
-
2,7
5,8
4
Egenkapital i alt
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritetsgæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjene-
steydelser
Systemtekniske mellemregnin-
ger og afstemningskonti
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Reserveret bevilling
Igangværende arbejder for
fremmed regning
Periodeafgrænsningsposter
Skyldige indefrosne feriepenge
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
Passiver i alt
11,9
8,5
5,0
-
-
-
5,0
3,5
-
-
-
3,5
-
45,5
-
3,9
17,8
-
2,9
0,1
70,2
75,2
169,5
53,1
-
3,0
7,5
-
3,4
0,9
10,7
78,6
82,2
190,1
-
12,6
3,5
0,0
-
18,5
1,8
0,0
105,0
41,1
-
146,1
162,2
169,5
105,3
58,7
-
164,0
184,3
190,1
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
24
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360725_0025.png
Årsrapport 2020
3.4 Egenkapitalforklaring
I tabel 9 nedenfor vises ændringen i egenkapitalen fra 1. januar 2020 til 31. december
2020.
Tabel 9. Egenkapitalforklaring.
(mio.kr.)
Egenkapital primo
Reguleret egenkapital primo
+ Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+ Overført til årets resultat
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Kilde: SKS-/SB-data
2019
81,2
2,7
-
2,7
78,6
1,1
79,7
82,4
2020
82,4
2,7
-
2,7
79,7
17,1
96,8
99,5
Egenkapitalen udgøres af overført overskud og reguleret egenkapital. Samlet udgør
overført overskud 96,8 mio. kr. pr. 31. december 2020, som fordeler sig med et akkumu-
leret overført overskud på 81,1 mio. kr. på løn og et akkumuleret overført overskud på
15,7 mio. kr. på øvrig drift.
3.5 Likviditet og låneramme
3.5.1 Opfølgning på lånerammen
Styrelsen havde pr. 31. december 2020 immaterielle anlægsaktiver for 3,1 mio. kr. Låner-
ammen udgjorde 11,9 mio. kr., hvilket giver en udnyttelsesgrad på 26,4 pct. Styrelsen har
således holdt sig inden for lånerammen.
Tabel 10. Udnyttelse af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver (pr. 31. december 2020)
Låneramme
Udnyttelsesgrad (pct.)
Kilde: SKS-/Navision-data
2020
3,1
11,9
26,4
3.5.2 Opfølgning på øvrige likviditetsregler
Styrelsen for Forskning og Uddannelse har overholdt disponeringsreglerne for SKB
konto FF7 og for den uforrentede SKB konto FF5.
FF4-kontoen reguleres ved udgangen af hvert kvartal på baggrund af nyanskaffelser
samt foretagne afskrivninger på eksisterende aktiver.
Pr. 31. december 2020 er der en afvigelse mellem anlægsaktiverne og gælden på FF4-
kontoen på 0,4 mio. kr. svarende til afskrivningerne foretaget ultimo december 2020.
Beløbet flyttes fra FF7 kontoen til FF4 kontoen i første kvartal 2021.
Opgørelsen af hensatte forpligtelser, omsætningsaktiver, egenkapital og gældsforplig-
telser viser, at der skal bindes 135,7 mio. kr. på FF5 kontoen. Pr. 31. december 2020 er der
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
25
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360725_0026.png
Årsrapport 2020
bundet 105,3 mio. kr. på FF5 kontoen. Dette bevirker, at der ifølge statens likviditetsord-
ning skal flyttes 30,4 mio. kr. fra FF7 kontoen til FF5 kontoen. Beløbet flyttes i første
kvartal 2021.
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
Mio. kr.
§ 19.11.03. Styrelsen for Forskning og Uddannelse
Lønsumsloft på FL20
Lønsumsloft (inkl. TB/aktstykker)
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindreforbrug)
Akk. opsparing ultimo 2019
Akk. opsparing ultimo 2020
Kilde: SKS-data.
.
122,4
126,9
121,6
5,3
75,8
81,1
Lønsumsopsparingen ultimo 2020 andrager 81,1 mio. kr. og udgør en væsentlig del af
styrelsens grundlag for at kunne administrere og følge op på udmøntede forskningsini-
tiativer i hele deres levetid.
Samlet set udgjorde lønforbruget i alt 125,6 mio. kr. i 2020 på § 19.11.03. Styrelsen for
Forskning og Uddannelse, hvoraf forbrug under lønsumsloftet udgjorde 121,6 mio. kr., og
forbrug uden for lønsumsloftet udgjorde 4,0 mio. kr.
Forbruget uden for lønsumsloft omfatter indtægtsdækkede aktiviteter såsom kursus-
virksomhed og varetagelse af hjemmesiden for international uddannelse i Danmark,
www.studyindenmark.dk (0,5 mio. kr.) samt tilskudsfinansierede aktiviteter som bl.a.
omfatter internationale uddannelsesprogrammer i tilknytning til EU’s uddannelsespro-
gram Erasmus+, administration af programmet Nordplus for Nordisk Ministerråd, andre
EU finansierede projekter mv. (3,5 mio. kr.).
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet indeholder indtægter og udgifter på hovedkontoniveau, som det er
opgjort i styrelsens bidrag til statsregnskabet. Bevillingsregnskabet omfatter bevillings-
typen driftsbevilling, lovbunden, reservationsbevilling og anden bevilling.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
26
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360725_0027.png
Årsrapport 2020
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Hoved-
Navn
konto
Styrelsen for
§ 19.11.03.
Forskning og Ud-
dannelse
§ 19.11.20.
§ 19.23.06.
§ 19.32.13.
§ 19.32.17.
§ 19.34.01.
§ 19.34.07.
§ 19.35.21.
§ 19.41.11.
§ 19.41.12.
§ 19.45.01.
§ 19.45.02.
§ 19.46.01.
§ 19.46.02.
§ 19.46.03.
§ 19.47.01.
Udlæg for tilskud
Det Danske Uni-
versitetscenter i
Beijing
Internationalt
samarbejde
Fonden for Entre-
prenørskab
Forsøgs- og ud-
viklingsarbejd
Forsøgs- og ud-
viklingsarbejde mv.
It-opgaver mv.
Det Strategiske
Forskningsråd
Det Frie Forsk-
ningsråd
Forskningsinfra-
struktur
Dansk e-Infra-
struktur Samar-
bejde
Innovationsinfra-
struktur
Formidling og kva-
litet i forskning
Særlige forsk-
ningsaktiviteter
Dansk deltagelse i
international
forskning
Obligatoriske in-
ternationale med-
lemsskaber
Medlemskaber v.
internationale
forsk.inst.
Tilskud til arktisk
forskning
Obligatorisk bi-
drag til ESA
Ikke-obligatoriske
programmer under
ESA
Understøttende
aktiviteter på
rum-området
Deltagerbetaling
på akademi- og
diplomudd.
Bevillings-
type
Driftsbevil-
ling
Anden bevil-
ling
Reservati-
onsbevilling
Reservati-
onsbevilling
Reservati-
onsbevilling
Reservati-
onsbevilling
Reservati-
onsbevilling
Reservati-
onsbevilling
Reservati-
onsbevilling
Reservati-
onsbevilling
Reservati-
onsbevilling
Reservati-
onsbevilling
Reservati-
onsbevilling
Reservati-
onsbevilling
Reservati-
onsbevilling
Reservati-
onsbevilling
Lovbunden
bevilling
Reservati-
onsbevilling
Reservati-
onsbevilling
Lovbunden
bevilling
Anden bevil-
ling
Reservati-
onsbevilling
Reservati-
onsbevilling
(Mio. kr.)
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Bevilling
219,3
-25,0
0,1
-0,1
-15,5
-
6,2
-4,7
12,6
-
22,0
-
5,1
-
9,9
-
0,0
-
1.534,2
-
150,7
-
70,5
-52,6
0,0
107,2
-
0,0
-
40,4
-
203,0
229,9
-
25,7
-
117,5
120,9
-
1,9
0,0
76,4
-
Regnskab
204,9
-27,8
-
-
34,4
-
16,9
-2,5
12,6
-
14,2
-
5,7
-
3,3
-
-0,1
-
1.531,4
-
150,5
-
17,9
0,0
0,0
99,7
-
0,0
-
35,5
-
210,3
228,6
-
26,3
-
116,8
120,9
-
0,4
0,0
69,9
-
Afvi-
gelse
14,4
2,8
0,1
-0,1
-49,9
-
-10,7
-2,2
-
-
7,8
-
-0,6
-
6,6
0,1
2,8
0,2
-
52,6
-52,6
0,0
7,5
0,0
4,9
Videre-
førsel
96,8
0,0
-
4,9
-
6,1
-3,5
15,8
0,1
4,5
0,5
52,0
0,2
9,7
1,8
18,3
§ 19.52.01..
-7,3
1,3
-
2,4
§ 19.53.01.
§ 19.55.05.
§ 19.56.01..
-0,6
1,9
0,7
0,0
-
0,0
§ 19.56.02.
§ 19.56.03.
§ 19.84.03.
1,5
0,0
6,5
3,6
16,3
Kilde: SKS-data.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
27
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Årsrapport 2020
4. Bilag til årsrapport
Bilaget til årsrapporten omfatter følgende noter:
Noter til resultatopgørelse og balance
Indtægtsdækket virksomhed
Gebyrfinansieret virksomhed
Tilskudsfinansierede aktiviteter
Forelagte investeringer
It-omkostninger
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
Ud over de obligatoriske noter er der udarbejdet følgende supplerende kommentarer til
resultatopgørelsen og balancen:
4.1.1 Noter til resultatopgørelsen
Tab på debitorer
Der er ikke konstateret tab på debitorer i 2020.
4.1.2 Noter til balancen
Til balancen er der udarbejdet følgende noter:
Immaterielle anlægsaktive
Materielle anlægsaktiver
Note 1. Immaterielle anlægsaktiver
Styrelsen havde pr. 31. december 2020 immaterielle anlægsaktiver til en anskaffelses-
sum på i alt 14,0 mio. kr. samt akkumulerede afskrivninger på i alt 10,9 mio. kr. Immateri-
elle anlægsaktiver andrager 3,1 mio.kr. Bevægelser på de immaterielle anlægsaktiver er
vist i tabel 13 nedenfor.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
28
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360725_0029.png
Årsrapport 2020
Tabel 13a. Immaterielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Kostpris pr. 01.01.2020
Primo korrektioner og flytning ml. bogfø-
ringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2020
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger
Pr. 31.12.2020
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2020
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
Kilde: SKS-data.
Færdiggjorte
udviklingsprojekter
13,8
-
0,3
-
14,0
-10,9
-
-10,9
3,1
-1,5
-
-1,5
Erhvervede
koncessioner,
patenter, licenser
mv.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
I alt
13,8
-
0,3
-
14,0
-10,9
-
-10,9
3,1
-1,5
-
-1,5
Tabel 13b. Udviklingsprojekter under opførelse
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 01.01.2020
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2020
Kilde: SKS-data.
Udviklingsprojek-
ter under opførelse
0,3
-
-
-0,3
0,0
Note 2. Materielle anlægsaktiver
Styrelsen for Forskning og Uddannelse havde i 2020 ingen materielle anlægsaktiver.
Note 3. Nedskrivning på tilgodehavender
Styrelsen for Forskning og Uddannelse har ikke foretaget nedskrivning på tilgodeha-
vender i 2020.
Note 4. Hensatte forpligtelser (Balancen)
Der er hensatte forpligtelser ved udgang af 2020 er som følger:
(mio. kr.)
Åremål
Løn og feriepenge i fritstillingsperioden til fratrådte medarbejdere
Hjemtagning af innovationscentre
Istandsættelsesforpligtelser
Hensættelser i alt
Kilde: Navision-data.
2019
0,4
2,9
2,5
6,1
11,9
2020
0,4
0,0
2,5
5,6
8,5
Istandsættelsesforpligtelserne, der andrager 5,6 mio. kr., vedrører lejemålet Haraldsgade
53, 2100 København Ø, og lejemålet Asylgade 7, 5000 Odense. Istandsættelsesforplig-
telserne er hensat på basis af en vurdering af de kontraktlige forpligtelser jf. styrelsens
lejekontakter med Bygningsstyrelsen.
Der er hensat 2,5 mio.kr. vedr. de forpligtelser som styrelsen har i forbindelse med evt.
hjemkaldelse af innovationsmedarbejdere m.v., når bevillingen ophører.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
29
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360725_0030.png
Årsrapport 2020
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Styrelsen afholder en række indtægtsgivende kurser om EU’s 7. Rammeprogram og Ho-
rizon 2020. Kurserne henvender sig til private og offentlige virksomheder, der ønsker at
søge medfinansiering fra EU, eksempelvis fordi virksomheden står over for en teknisk
udfordring eller har en projektidé til at løse en teknologisk eller samfundsmæssig pro-
blemstilling. Som følge af corona har styrelsen ikke afholdt kurser i 2020.
Derudover varetager styrelsen opgaver vedr. den nationale hjemmeside for international
uddannelse i Danmark (www.studyindenmark.dk), der drives som indtægtsdækket virk-
somhed med brugerfinansiering fra universiteter, professionshøjskoler og erhvervsaka-
demier.
Styrelsens indtægter vedr. de indtægtsdækkede aktiviteter er vist i tabel 15 nedenfor.
Tabel 15. Sammenfatning af elementer i prisfastsættelse
(1.000 kr.)
Institutionens direkte omkostninger i alt
Institutionens indirekte omkostninger i alt
Øvrige indregnede omkostninger
Sum
Indtægter i alt
Kilde: Navision-data.
2020
1.010,2
55,2
34,0
1.099,4
1.099,4
Styrelsens indtægter vedr. de indtægtsdækkede aktiviteter er vist i tabel 16 nedenfor.
Tabel 16. Oversigt over akkumuleret resultat for indtægtsdækket virksomhed
(1.000 kr.)
Kurser – EU's 7. rammeprogram
og Horizon 2020
Study in Denmark
I alt
Ultimo 2017
531
697
1.228
Ultimo 2018
504
844
1.348
Ultimo 2019
294
790
1.084
Ultimo 2020
0
1.099
1.099
4.3 Gebyrfinansieret virksomhed
Styrelsen fik i 2018 tilført opgaver vedr. certificering af uddannelseselementer (Certifi-
ceringsrådet), jf. BEK nr. 1269 af 13. november 2018 med senere ændringer, jf. BEK nr.
1341 af 10. december 2019. Opgaven er gebyrfinansieret, og gebyret er fastsat i be-
kendtgørelsen. I 2020 har styrelsen opkrævet gebyr på 0,05 mio. kr. i forbindelse med
certificering af uddannelseselementer (Certificeringsrådet) i overensstemmelse med
bekendtgørelsen.
Tabel 18. Oversigt over gebyrordninger med lovbestemt takst
Gebyrprovenu (1.000 kr.)
Certificeringsrådet
Kilde: Navision-data.
2017
358
2018
365
2019
100
2020
47
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
30
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360725_0031.png
Årsrapport 2020
4.4 Tilskudsfinansierede aktiviteter
Styrelsens tilskudsfinansierede aktiviteter omfatter bl.a. Internationale uddannelses-
programmer i tilknytning til EU’s uddannelsesprogram Erasmus+, deltagelse i ERA-net
(European Research Area), Horizon 2020 og andre EU finansierede projekter mv. Styrel-
sen administrerer også Nordplus, som er et mobilitetsprogram under Nordisk Minister-
råd. Tabellen nedenfor er en oversigt over de tilskudsfinansierede aktiviteter i 2020.
Tabel 19. Oversigt over andre tilskudsfinansierede aktiviteter
Ordning
(1.000 kr.)
Overført
overskud fra
tidligere år
Årets
tilskud
Årets Årets re-
udgifter
sultat
Overskud til
viderefø-
relse
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
ICT-AGRI2
ESC41 Training and evaluation
TCA programmer
Eurodesk
Euroguidance EU
Euroguidance DK
Europass
EPALE
ECVET
Youth Wiki Tool
Nordplus Adm.
SSC projekt – South Africa
PIU
EQF
I alt
Kilde: Navision-data.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-16,8
-465,7
-17,9
-539,9
-469,9
-514,8
-512,9
-719,7
-129,8
-378,8
-792,1
-54,7
-541,9
-6,6
-5.161,5
16,8
465,7
17,9
539,9
469,9
514,8
512,9
719,7
129,8
378,8
792,1
54,7
541,9
6,6
5.161,5
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Registreringen af indtægter og udgifter vedr. tilskudsfinansierede aktiviteter sker på til-
hørende bankkonti, såfremt dette er påkrævet af tilskudsgiver, og påvirker ikke styrel-
sens økonomiske resultat.
4.5 Forelagte investeringer
Der er ikke i 2020 eller tidligere finansår forelagt investeringsprojekter for Finansudval-
get, hvor der kræves særskilt afrapportering.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
31
FIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer for 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2360725_0032.png
Årsrapport 2020
4.6 It-omkostninger
Styrelsens it-omkostninger består alene af regninger fra eksterne leverandører vedr.
div. it-systemer primært
den bibliometriske forskningsindikator
og StudyinDenmark. Der
er i styrelsen ikke anvendt tid og personaleressourcer til it (drift/vedligehold/udvikling).
Tabel 21. It-omkostninger
Sammensætning (mio.kr.)
Interne personaleomkostninger til it (it-drift/-vedligehold/-udvikling)
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
Heraf af- og nedskrivninger
Udgifter til it-vare til forbrug
I alt
Kilde: SKS-data.
2019
-
0,7
2,0
1,7
1,7
0,2
4,6
2020
-
0,5
0,4
1,4
1,4
0,0
2,3
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
32