Oversættelse
Rigsombudsmanden på Færøerne
/lmj
FG-004/2020
Udenrigspolitiske redegørelse, april 2021, s.6-11
De juridiske rammer: Større råderum
Færøernes deltagelse i det internationale samfund forankrer sig juridisk i to aftaler mellem
landsstyret og den danske regering – hjemmestyreloven af 1948 og den udenrigspolitiske
fuldmagtslov af 2005 (fuldmagtsloven) – samt i historisk praksis på området.
Færøernes udenrigspolitiske spillerum afhænger af, om det pågældende sagsområde er
overtaget eller ej. Hvor der er tale om overtagne områder, er det fuldmagtsloven som sammen
med den historiske praksis på området, definerer rammerne for Færøernes deltagelse i det
internationale samfund. Eksempler på direkte mellemstatslige forhandlinger er bilaterale
handelsforhandlinger og mellemstatsligt fiskerisamarbejde. Når der derimod er tale om
områder, der ikke er overtagne, men som har betydning for Færøerne, skal landsstyret ifølge
Fámjin-erklæringen tages med på råd med henblik på at få reel medindflydelse.
Ifølge fuldmagtsloven kan landsstyret forhandle og indgå aftaler med andre lande og
organisationer, når disse aftaler eksplicit vedrører områder, der falder under færøsk
kompetence. Når Færøerne indgår retlige internationale aftaler i henhold til denne lov,
benævnes Færøerne sædvanligvis ”Kongeriget Danmark for så vidt angår Færøerne.”
Forudsætningen er dog, at disse aftaler ikke angår Grønland, og at de heller ikke skal gælde for
Danmark eller blive indgået med en mellemstatslig organisation, som Kongeriget Danmark er
medlem af. Færøerne kan dog i medfør af § 4 i fuldmagtsloven, blive medlem af
mellemstatslige organisationer i eget navn så længe dette er i overensstemmelse med
organisationens egne regler og med Færøernes forfatningsmæssige status.
Uagtet bestemmelserne i fuldmagtsloven agerer Færøerne i henhold til en langvarig historisk
praksis, som en selvstændig aftalepart på flere mellemstatslige samarbejdsområder. Færøerne
er eksempelvis en selvstændig part i aftaler, som vedrører fælles forvaltning af migrerende
fiskebestande.
Fuldmagtsloven har en uheldig begrænsning, når det kommer til internationale retlige aftaler
på de overtagne sagsområder, som vedrører både Færøerne og Grønland. Her kan landsstyret
ikke forhandle alene. Landsstyret skal derimod forhandle sammen med Grønland under
betegnelsen
”Kongeriget Danmark for så vidt angår Færøerne og Grønland”,
forkortet DFG.
Betingelsen er, at der er tale om aftaler eller fællesskaber, hvor Danmark ikke i sig selv er
aftalepart.
Eksempler på dette er NEAFC, NAFO og NASCO, som er organisationer for
fiskeriforvaltningssamarbejde i internationalt farvand, hvor Danmark aftalemæssigt er
repræsenteret via EU. I disse fællesskaber deltager Færøerne og Grønland sammen under DFG-