Færøudvalget 2020-21
FÆU Alm.del Bilag 15
Offentligt
2350163_0001.png
A NA LYS E
DANMARKS
NATIONALBANK
FÆ RØ S K Ø KO N O M I
16. DECEMBER 2020 — NR. 29
Højkonjunkturen på
Færøerne taber fart
Pres på arbejdsmarkedet
til trods for lavere vækst
Beskæftigelsen på Færøerne er høj, ledigheden
meget lav, og der er mangel på arbejdskraft i
dele af økonomien. Eksporten er dog gået ned
i tempo i år, og højkonjunkturen ser ud til at
have toppet for nu.
INDHOLD
2
INDLED NI NG
OG SAMM ENFATNI NG
FÆRØS K ØKON OMI
AFHÆNGER AF
FI SKEEKS PORT
FO RB RUG HAR VÆRET
UNDERS TØT TET AF
UDVIKLI NGEN PÅ
ARB E J DS MARKEDET
BÅDE HUSH O LD-
NINGER OG ERH V ERV
ER V ELPO LSTREDE
4
6
Rammevilkår er afgørende
for vækstpotentialet
Produktiviteten er forbedret igennem flere år,
bl.a. understøttet af fiskeri- og handelspolitik-
ken. Det er vigtigt, at rammevilkårene sikrer
fortsat produktivitetsfremgang. Et fleksibelt
arbejdsmarked er en vigtig del af dette.
8
11
BÅDE KORT-
O G LANGS IG TEDE
UD FOR DR INGER
FO R DE OFF ENTLIG E
FI NANSER
Løsning af langsigtede
udfordringer bør ikke udskydes
Flere ældre og færre i den arbejdsdygtige alder
udfordrer muligheden for at kunne finansiere
det højere serviceniveau, som er opbygget de
senere år. Det er vigtigt allerede nu at prioritere
reformer, der sikrer balance mellem udgifter
og indtægter i fremtiden.
FÆU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 15: Indberetning nr. 1/2021 fra Rigsombudsmanden på Færøerne
2350163_0002.png
A N A LY S E
— D A N M A R K S N AT I O N A L B A N K
FÆ RØ S K Ø KO N O M I – 1 6 . D E C E M B E R 2 0 2 0
2
Indledning og sammenfatning
Færøsk økonomi har været i stærk fremgang over en
årrække. Større fangster og stigende priser har ført
til høje eksportindtægter og øget indkomsterne til
samme niveau som i Danmark, se figur 1.
Den gunstige økonomiske udvikling har været un-
derstøttet af en væsentlig produktivitetsfremgang.
Både i havbruget og i det pelagiske fiskeri
1
er akti-
viteten blevet samlet på færre bedrifter og rederier,
og det har gjort erhvervene mere rentable.
2
Virksomheder og husholdninger på Færøerne har
brugt fremgangen til at konsolidere sig. I modsæt-
ning til årene op til finanskrisen har de således været
godt rustet til at imødegå det økonomiske stød, som
i år har ramt den færøske såvel som den globale
økonomi i form af corona-pandemien.
Coronavirus nåede til Færøerne i marts. Sundhedskri-
sen bredte sig hurtigt til økonomien, hvor kortvarige
tiltag for at inddæmme smitten, på linje med de dan-
ske, reducerede den økonomiske aktivitet. Færøerne
har haft en effektiv inddæmningsstrategi, hvilket har
mindsket behovet for længerevarende, hårde tiltag til
at forhindre smittespredningen, se figur 2.
Erhvervsstrukturen har
understøttet højkonjunkturen
Udbruddet af coronavirus har verden over ramt ak-
tiviteten i de turistorienterede erhverv særligt hårdt.
Det gør sig også gældende på Færøerne. Turismeer-
hvervene fylder dog meget lidt. Færøsk økonomi er
derimod koncentreret omkring de fiskeeksporterende
erhverv. Efterspørgslen efter fisk, og mere generelt
fødevarer, er mindre konjunkturfølsom end mange
andre varer. Den færøske eksport er derfor i mindre
grad påvirket af udsving i den globale økonomi.
Det globale tilbageslag og usikkerhed om udsig-
terne har lagt en dæmper på fiskepriserne. Havbru-
gene og fiskeriet har imidlertid brugt eksisterende
forsyningskæder til at omstille meget af deres salg
Stor velstandsfremgang
på Færøerne under opsvinget
1.000
kr.
450
400
350
300
250
200
150
98
00
02
04
06
08
10
12
14
16
18
Forskel
(højre akse)
BNP pr. indbygger på Færøerne
... og i Danmark
Figur 1
Pct.
75
60
45
30
15
0
-15
Anm.: Løbende priser. BNP for 2019 på Færøerne er et skønnet
tal fra Hagstova Føroya og Búskaparráðið.
Kilde: Danmarks Statistik, Hagstova Føroya og egne beregninger.
Smitteudbrud på Færøerne
blev hurtigt inddæmmet
Antal nye smittede, 14-dages
sum, promille af befolkning
3,5
3,0
2,5
2,0
1,5
1,0
0,5
0,0
mar
apr
maj
jun
jul
aug
sep
okt
Smittede med
Covid-19 på Færøerne
Figur 2
... og i Danmark
nov
Anm.: Smittetallet for Danmark vises først fra 1. juli som følge af
forskelle i teststrategi i 1. halvår.
Kilde: Landslæknin, Hagstova Føroya, Statens Serum Institut,
Danmarks Statistik og egne beregninger.
1
Pelagiske fisk er fiskearter, som ikke lever på bunden af havet. Det er
fx makrel og sild.
Egenkapitalforrentningen i fiskeri og havbrug er steget i løbet af op-
svinget, mens antallet af virksomheder er faldet. Se Hagstova Føroyas
regnskabsstatistik.
2
FÆU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 15: Indberetning nr. 1/2021 fra Rigsombudsmanden på Færøerne
2350163_0003.png
A N A LY S E
— D A N M A R K S N AT I O N A L B A N K
FÆ RØ S K Ø KO N O M I – 1 6 . D E C E M B E R 2 0 2 0
3
fra restaurationskunder til detailhandel. Samtidig
har virksomhedernes investeringslyst været intakt,
hvilket skal ses i lyset af, at de var velkonsoliderede
inden udbruddet af coronavirus. Det har holdt hån-
den under færøsk økonomi.
Kompensationsordninger på arbejdsmarkedet har
også understøttet økonomien i år. Særligt i dele af
økonomien er der god efterspørgsel, og i byggeriet
er der lønstigninger omkring 4 pct. og mangel på
arbejdskraft. I september var kompensationen til løn-
udgifter udfaset, og både beskæftigelse og ledighed
var omtrent på niveauet fra før pandemiens udbrud,
se figur 3. Der er således fortsat højkonjunktur på
Færøerne trods udsvingene i år.
Internationale organisationer skønner, at verdens-
økonomien nu er i en global lavkonjunktur med en
usikker og langvarig genopretning forude.
3
Det på-
virker udsigterne for en lille åben økonomi som den
færøske. Selv om eksporten er mindre konjunktur-
følsom, lægger forringet købekraft på eksportmar-
kederne og øget usikkerhed et nedadrettet pres på
fiskepriserne. Eksporterhvervene må derfor forvente
lidt lavere indtjening i de kommende år, og den fær-
øske højkonjunktur har formentlig toppet for nu.
De offentlige finanser udfordres af flere ældre
De offentlige finanser har luft til at rumme de hø-
jere udgifter i år, som har bidraget til at stabilisere
økonomien. Landsstyrets gæld er beskeden set i et
internationalt perspektiv, og finansieringen af løn-
kompensationsordningen igennem arbejdsløsheds-
kassen har bidraget til at begrænse landskassens
udgifter forbundet med corona-pandemien. Sunde
offentlige finanser, hvor der opbygges buffere i gode
tider, er afgørende for at kunne føre en stabilitetsori-
enteret finanspolitik.
Et stigende antal ældre på Færøerne vil svække
holdbarheden af de offentlige finanser på længere
sigt. For at kunne opretholde et højt serviceniveau
for borgerne, som er blevet opbygget over en år-
række, må landsstyret prioritere problemstillingen i
tide. En udvidelse af skattebasen vil fx bidrage til at
forbedre holdbarheden.
Ledigheden er stadig meget lav
Fuldtidsbeskæftigede
2.400
Lønmodtagerbeskæftigelse (højre akse)
2.000
Bruttoledighed
1.600
1.200
800
400
0
00
02
04
06
08
10
12
14
16
18
20
Figur 3
Personer
27.500
26.500
25.500
24.500
23.500
22.500
21.500
Kilde: Hagstova Føroya.
3
Den Internationale Valutafond, A Long and Difficult Ascent,
World
Economic Outlook,
oktober 2020
(link).
FÆU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 15: Indberetning nr. 1/2021 fra Rigsombudsmanden på Færøerne
2350163_0004.png
A N A LY S E
— D A N M A R K S N AT I O N A L B A N K
FÆ RØ S K Ø KO N O M I – 1 6 . D E C E M B E R 2 0 2 0
4
Færøsk økonomi
afhænger af fiskeeksport
Fiskeriet og havbruget er drivkræfterne i færøsk øko-
nomi, og eksporten af fisk udgør mere end 95 pct.
af vareeksporten. De turistorienterede erhverv har
haft stor fremgang de senere år, men udgør stadig
kun ca. 2 pct. af BNP.
4
Færøsk økonomi er derfor i høj
grad enstrenget og sårbar for udbudsstød såsom
vejrforhold og ændringer i fiskebestandene.
5
Allige-
vel har eksporterhvervene en vis grad af robusthed.
Det gælder først og fremmest, fordi eksport af fisk er
mindre følsom over for globale konjunkturudsving,
hvilket er generelt for fødevarer.
6
Havbrugene, det pelagiske fiskeri og bundfiskeriet
kan desuden til dels betragtes som særskilte sekto-
rer. Det betyder, at aktivitetsudviklingen ikke nød-
vendigvis er ensartet på tværs af fiskearter. Samtidig
har erhvervene over de seneste årtier udvidet deres
afsætningskanaler, der nu karakteriseres af større
diversitet i form af både geografi og produkttyper.
Den færøske økonomi vurderes således at være
mere robust i dag end for 10-15 år siden.
Fiskeeksporten har toppet for nu
Værdien af vareeksporten er i årets første 9 måneder
faldet 7 pct. sammenlignet med sidste år. Ekspor-
ten trækkes ned af laks og torsk, se figur 4. Faldet i
eksporten skal dog ses i lyset af den store fremgang
i 2019. Færøernes Økonomiske Råd, Búskaparráðið,
skønner, at BNP i løbende priser voksede 11 pct. i
2019,
7
og det var særligt trukket op af fiskeekspor-
ten.
Faldet i eksporten i år afspejler særligt, at usikker-
heden på eksportmarkederne steg markant med
coronavirussens udbrud i de vestlige økonomier.
Nedgang i eksportværdien i år
Pct., jan.-sep. 2020 ift. jan.-sep.
2019
20
Makrel
10
Andre fisk
0
-10
Vareeksport i alt
-20
Laks
Torsk
Figur 4
Andre produkter end fisk
-30
20
40
100
60
80
Pct. af vareeksport i 2019
Anm.: Eksportindtægter i løbende priser.
Kilde: Hagstova Føroya og egne beregninger.
Midlertidige forhold førte således til en højere
lageropbygning, som gav et nedadrettet pres på
priserne efterfølgende.
Eksporterhvervene fik dog hurtigt omstillet deres
afsætning fra brancher, der har været hårdt ramt,
til brancher med fremgang. Meget salg er således
flyttet fra restauration og catering til mere forarbej-
dede produkter til detailhandlen. Denne omstilling
har forhindret en større nedgang i mængderne, men
afsætningen er sket til lavere priser.
Faldet i eksportindtægterne er således især et ud-
tryk for, at fisk er blevet solgt til lavere priser. Sam-
4
Turismens andel af samlet bruttoværditilvækst var 2,1 pct. i 2017. Se
Hagstova Føroya, Vitjandi ferðafólk, 2011 til 2018, Búskaparískoyti,
maj 2019 (kun på færøsk
– link).
Se boks 2 i Sune Malthe-Thagaard og Flora Nagy, Arbejdsmarkedet
presset af meget lav ledighed,
Danmarks Nationalbank Analyse (Fær-
øsk økonomi),
nr. 22, november 2019
(link).
For konjunkturfølsomheden af fødevarer i Danmark, se Adrian Mi-
chael Bay Schmith og Helle Eis Christensen, Stort fald i dansk eksport,
men sammensætningen kan være en stødpude,
Danmarks National-
bank Economic Memo,
nr. 8, juni 2020
(link).
Fra 2013 til 2018 er BNP i løbende priser i gennemsnit vokset med
knap 6 pct. årligt.
5
6
7
FÆU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 15: Indberetning nr. 1/2021 fra Rigsombudsmanden på Færøerne
2350163_0005.png
A N A LY S E
— D A N M A R K S N AT I O N A L B A N K
FÆ RØ S K Ø KO N O M I – 1 6 . D E C E M B E R 2 0 2 0
5
menlignet med den samlede verdenshandel, der er
faldet knap 11 pct. i værdi, er faldet på 7 pct. dog
mere begrænset. Den globale lavkonjunktur må
forventes at svække købekraften på eksportmarke-
derne fremadrettet og dermed lægge en dæmper
på priserne. Færøske virksomheder nyder imidlertid
godt af at have konsolideret sig over de seneste
år. Både egenkapitalforrentningen og egenkapital-
finansieringen er steget markant under opsvinget,
se figur 5, og samtidig er kreditgivningen vokset
langsommere end økonomien som helhed.
8
Virk-
somhederne er således godt rustet til at imødegå
de lidt lavere priser.
Rammevilkår er afgørende for vækstpotentialet
Det er afgørende for økonomien, at rammevilkårene
understøtter eksporterhvervenes mulighed for at
opnå en produktivitet, som er lige så god som deres
internationale konkurrenters. Det kan bl.a. ske ved
en god og stabil markedsadgang samt et bæredyg-
tigt og koncentreret fiskeri.
Handels- og fiskeriaftaler er en forudsætning for, at
eksporterhvervene kan opnå en høj indtjening. I en
tid, hvor der er stadigt mere pres på globaliserin-
gen, bliver landsstyrets arbejde med handelsaftaler
stadigt vigtigere. Med Storbritanniens udtræden af
EU indtræder endnu et kystland ved det multilaterale
forhandlingsbord. Det øger usikkerheden om fremti-
dige aftaler, om end landsstyret for nu har forhand-
let en forlængelse af de nuværende vilkår på plads
med Storbritannien. Kan der opnås nye samhandels-
aftaler med store lande, vil det bidrage til en mere
robust færøsk økonomi ved at sprede afsætningsmu-
lighederne for eksporterhvervene yderligere.
Lagtinget vedtog i januar en ny fiskerireform, se
boks 1. Fiskeripolitikken bør understøtte, at fiskeriet
er højproduktivt, ved at fremme omsætteligheden
af fiskekvoter og fiskerettigheder, som bl.a. fremmer
en koncentration af fiskerflåden.
9
Det er vigtigt, at
rentabiliteten i et ressourceerhverv som fiskeriet
understøtter langsigtede, produktivitetsfremmende
investeringer. Det sikrer en god anvendelse af den
naturlige ressource. Overkapacitet i fiskeriet mind-
Virksomhederne har konsolideret
sig hen over opsvinget
Pct.
25
Figur 5
20
Egenkapitalfinansiering
15
10
Egenkapitalforrentning
5
0
09
10
11
12
13
14
15
16
17
Anm.: Egenkapitalfinansiering udtrykker ikke-finansielle virksom-
heders egenkapital som andel af deres samlede passiver.
Egenkapitalforrentning udtrykker virksomhedernes afkast
set i forhold til denne egenkapital.
Kilde: Hagstova Føroya.
Ny fiskerireform på Færøerne
Boks 1
Lagtinget vedtog d. 21. december 2019 en ny fiskerilov,
som trådte i kraft ved årsskiftet. Fiskeriloven omfatter
bl.a. følgende:
Afskaffelse af kvoteauktioner af op til 8 års varighed
og indførsel af fiskerilicenser af 12 års varighed.
Udvidelse af mulighederne for udenlandsk ejerskab fra
0 til 25 pct. af fiskeriet.
Ønske om fuld omsættelighed i fiskeriet, dvs. fri mulig-
hed for handel med kvoter og licenser.
Den nye fiskerilov forventes at indbringe omtrent samme
skatteindtægter, som de to forgangne år ved at omlægge
indtægter fra kvoteauktioner til øget fangstbeskatning.
Der er mange fordelingspolitiske hensyn for fiskeripolitik-
ken. Fra et samfundsøkonomisk perspektiv er det vigtigt,
at fiskeriet er biologisk bæredygtigt og med fleksibilitet
og omsættelighed i fiskekvoter og –rettigheder.
8
Se Sune Malthe-Thagaard og Flora Nagy, Arbejdsmarkedet presset af
meget lav ledighed,
Danmarks Nationalbank Analyse (Færøsk økono-
mi),
nr. 22, november 2019
(link).
Se fx Thor Bjørndal og Gordon R. Munro, The Economics and Man-
agement of World Fisheries,
Oxford University Press,
2012.
9
FÆU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 15: Indberetning nr. 1/2021 fra Rigsombudsmanden på Færøerne
2350163_0006.png
A N A LY S E
— D A N M A R K S N AT I O N A L B A N K
FÆ RØ S K Ø KO N O M I – 1 6 . D E C E M B E R 2 0 2 0
6
sker rentabiliteten af erhvervet, og reguleringen bør
forhindre dette.
Turismen er hårdt ramt med usikre udsigter
Mens produktionserhvervene i høj grad har afvær-
get det økonomiske stød, er de turismeorienterede
erhverv hårdt ramt af tiltag til at inddæmme smitte-
udbredelsen. Det er nemlig tiltag, som hæmmer den
internationale rejseaktivitet.
Der har været en markant nedgang i antallet af
overnatninger på hoteller og lignende, og det har
ført til et stort fald i den tilknyttede beskæftigelse,
se figur 6. Der er tegn på, at beskæftigelsen over
sommeren er steget mere end overnatningerne. Det
kan indikere, at erhvervet har positive forventninger
til fremtiden.
Nedgangen i overnatninger falder sammen med en
udvidelse af kapaciteten med bl.a. to nye hoteller,
hvilket også øger turisterhvervenes eksponering
mod tab. Udsigterne for de turistorienterede erhverv
er usikre og afhænger i høj grad af pandemiens vide-
re forløb.
Selv om turismen udgør en begrænset del af færøsk
økonomi, har den vigtige afledte effekter. Turismen
øger bl.a. diversiteten af færøsk økonomi, så øerne
er mindre afhængige af fiskeeksport, og den kan på
sigt understøtte indkomst og beskæftigelse i yder-
områderne.
Stort fald i turismen presser hotel-
og restaurationsbranchen
Overnatninger
20.000
Overnatninger
15.000
Figur 6
Personer
1.000
800
10.000
Beskæftigede i hotel-
og restaurationsbranchen
(højre akse)
600
5.000
400
0
14
15
16
17
18
19
20
200
Anm.: Begge serier er 3-måneders glidende gennemsnit.
Kilde: Hagstova Føroya.
Stor omsætning i detailhandlen
i første halvdel af 2020
Indeks,
2010 = 100
150
140
130
Fødevarer
120
110
100
Beklædning
90
Figur 7
Indeks, 2010 = 100
Boligrelaterede varer
(højre akse)
200
180
160
140
120
100
80
60
Forbrug har været understøttet af
udviklingen på arbejdsmarkedet
Den indenlandske efterspørgsel har i år bidraget
til at understøtte økonomien. Husholdningernes
forbrug har været større end normalt, hvilket bl.a.
skal ses i lyset af rejserestriktioner og hjemmeferie.
Omsætningen på fødevarer og på boligrelaterede
varer var hver især knap 13 pct. højere i 2. kvartal
sammenlignet med sidste år, se figur 7.
Det højere indenlandske forbrug er bl.a. en kon-
sekvens af, at Færøerne har en effektiv inddæm-
ningsstrategi til at forhindre smittespredning. Alene
siden 1. juli er der foretaget mere end 165.000 test,
svarende til 3 gange befolkningens størrelse. Den
store testkapacitet, som særligt benyttes ved græn-
serne, har gjort det lettere at opspore smittebærere
80
04
06
08
10
12
14
16
18
20
Anm.: Figuren viser detailomsætning i reale priser.
Kilde: Hagstova Føroya.
FÆU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 15: Indberetning nr. 1/2021 fra Rigsombudsmanden på Færøerne
2350163_0007.png
A N A LY S E
— D A N M A R K S N AT I O N A L B A N K
FÆ RØ S K Ø KO N O M I – 1 6 . D E C E M B E R 2 0 2 0
7
hurtigt. Ud over generelle hygiejneanbefalinger er
erhvervslivet således ikke underlagt restriktioner i
øjeblikket.
Forbruget har været understøttet af kompensations-
ordninger på arbejdsmarkedet som følge af coro-
na-pandemien, se boks 2. Ordningen for løntilskud
til nedsat arbejdstid har bidraget til at begrænse
indkomsttab. Det har holdt hånden under hushold-
ningerne, hvis forbrugslyst samtidig har været intakt.
Det stærke forbrug bidrager til en øget import, da
godt 20 pct. af husholdningernes forbrug importeres
fra udlandet. Importen af biler faldt dog markant i
foråret og har ikke genvundet det tabte. Det skyldes,
at bilimporten på Færøerne er særligt knyttet til tu-
rismeerhvervene, hvor bilerne bruges til udlejning.
Hurtig omstilling på arbejdsmarkedet
Ordningen for løntilskud til nedsat arbejdstid blev
brugt i stort omfang. På sit højeste var mere end
4.000 personer omfattet af ordningen, svarende til
ca. 15 pct. af arbejdsstyrken. Det har bidraget til at
begrænse beskæftigelsestabene i serviceerhverv
med kortvarig omsætningsnedgang.
Trods kompensationsordninger faldt beskæftigelsen
alligevel med 1.650 personer i april måned. Beskæfti-
gelsesnedgangen var mest udtalt i hotel- og restau-
rationsbranchen samt i transportvirksomheder. I juli
var beskæftigelsen dog allerede vendt tilbage til
samme niveau som sidste år. Sammensætningen er
imidlertid ændret. Mens hotel- og restaurationsbran-
chen fortsat har lavere beskæftigelse end i marts,
er beskæftigelsen i fx handelserhvervene steget, se
figur 8. Udviklingen illustrerer en god fleksibilitet
på det færøske arbejdsmarked, hvor arbejdskraft i
erhverv, der nu har udsigt til længerevarende ned-
gang, er flyttet til brancher i fremgang.
Det færøske arbejdsmarked
har en indbygget stødpude
Den kortvarige beskæftigelsesnedgang i foråret
satte sig ikke i øget ledighed, men i lavere beskæfti-
gelsesfrekvens. Det skyldes, at en relativt større del
af dem, som mistede beskæftigelse, var unge, ældre
eller ikke-etniske færinger. De er generelt mere tilbø-
jelige til at forlade arbejdsstyrken.
Det er en generel egenskab ved det færøske ar-
bejdsmarked, at arbejdsstyrken er meget konjunk-
turfølsom. Færinger med kompetencer inden for
byggeriet og shipping er efterspurgt i udlandet, og
Hjælpepakker til nødlidende
husholdninger og virksomheder
Boks 2
Landsstyret vedtog i foråret en række hjælpepakker til
husholdninger og erhverv som følge af den økonomiske
usikkerhed, der blev skabt af udbruddet af coronavirus.
Hjælpepakke 1
omfattede refusion af løn under sygdom til virksom-
hederne samt en udsættelse af momsafregning med 3
måneder. Derudover blev der indført tilskud til nedsat
arbejdstid på op til 20.000 kr. pr. måned i form af arbejds-
løshedsunderstøttelse samt et tilskud til selvstændige.
Hjælpepakke 2
omfattede tilskud til nødlidende virksomheder med ind-
tægtsnedgang relateret til corona-pandemien. Ordningen
for tilskud til nedsat arbejdstid (i hjælpepakke 1) blev
udvidet til pensionister i beskæftigelse.
Hjælpepakke 3
omfattede målrettet støtte til turismeerhvervet (hoteller,
rejsebureauer, transport, restauranter, oplevelser mv.) og
kulturområdet ved refusion af dele af de faste omkostnin-
ger. Derudover stiller Færøernes Erhvervsudviklingsfond,
Framtaksgrunnur Føroya, 30 mio. kr. til rådighed som
risikovillig kapital for turismeerhvervet i 2020 og 2021.
Beskæftigelsen har
omstillet sig hurtigt
Pct. ændring, februar til oktober 2020
6
Fiskeri og havbrug
3
Bygge og anlæg
0
Handel
-3
-6
-9
Hotel og restauration
-12
20
40
60
80
Figur 8
Øvrige
Transport
100
Pct. af beskæftigelse i 2019,
eksl. offentlig
Anm.: Fiskeri og havbrug indeholder fiskebearbejdning.
Kilde: Hagstova Føroya og egne beregninger.
FÆU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 15: Indberetning nr. 1/2021 fra Rigsombudsmanden på Færøerne
2350163_0008.png
A N A LY S E
— D A N M A R K S N AT I O N A L B A N K
FÆ RØ S K Ø KO N O M I – 1 6 . D E C E M B E R 2 0 2 0
8
det har bidraget til arbejdsstyrkens fleksibilitet.
10
Ændringer i beskæftigelsen på Færøerne afspejler
desuden i højere grad end i mange andre lande, at
unge og ældre træder ind eller ud af arbejdsstyrken.
Udenlandsk arbejdskraft bidrager også til, at ar-
bejdsstyrken udvides i opgangstider og mindskes,
når konjunkturerne vender. Det gælder særligt for
den ufaglærte arbejdskraft, der er med til at skabe
en stødpude på arbejdsmarkedet.
Generelt har den interne mobilitet på det færøske
arbejdsmarked været god. Der har været tendens til,
at beskæftigelsesintensiteten i fiskeriet er faldet de
seneste 20 år. Det har betydet, at en stor del af be-
skæftigelsen har måttet omstille sig til andre erhverv,
fx offentlig eller privat service. I takt med en fortsat
produktivitetsfremgang i eksporterhvervene forven-
tes den udvikling at fortsætte i fiskeriet og brede sig
til havbrugene. Det er vigtigt, at den nødvendige og
fortsatte omstilling på arbejdsmarkedet understøt-
tes, fx med muligheder for efteruddannelse.
Pres på arbejdsmarkedet
til trods for lavere vækst
Den lave ledighed, som i vidt omfang har været
upåvirket det sidste halve år, efterlader et indtryk af
et arbejdsmarked, der er under pres. Der kan opstå
mangel på arbejdskraft, som øger risikoen for en
overophedning af økonomien. Lønningerne har da
heller ikke været påvirket markant af opbremsningen
i foråret, på nær i de hårdt udsatte brancher som
hotel og restauration, se figur 9.
Særligt i byggeriet, hvor der de seneste år har været
store lønstigninger og mangel på arbejdskraft, er
der tegn på, at arbejdsmarkedet er stramt. Ledighe-
den er lav, lønningerne høje, og manglen på arbejds-
kraft er høj set i et længere perspektiv.
Den udenlandske beskæftigelse har en central rolle
på det færøske arbejdsmarked og dermed i færøsk
økonomi. Tilstrækkelig mulighed for færøske virk-
somheder til at tiltrække udenlandsk arbejdskraft,
også fra lande uden for EU, er derfor vigtigt for
økonomien. Det gælder særligt, når dele af økono-
Fortsat pæne lønstigninger
Pct., år-år
8
Byggeri
6
4
2
0
-2
-4
13
14
15
16
17
18
19
Øvrige private (eksl. fiskeri)
Forbrugerprisindeks
Hoteller og restauranter
Figur 9
20
Anm.: Lønvæksten er beregnet som et implicit lønindeks baseret
på lønudbetalinger og antal lønmodtagere. Branchen
fiskeri er ikke medtaget, da lønninger i fiskeriet er knyttet
tæt sammen med indtjeningen på skibene. I aflønningen i
fiskeriet indgår dermed en slags overskudsdeling, hvilket
ikke er retvisende som udtryk for det generelle lønpres på
Færøerne som følge af fx mangel på arbejdskraft. Tallene
for 2020 baseres på udviklingen i januar til oktober.
Kilde: Hagstova Føroya og egne beregninger.
mien er i risiko for overophedning, som det fortsat
er tilfældet i byggeriet.
Både husholdninger
og erhverv er velpolstrede
Det økonomiske opsving siden 2013 har ført til en
markant stigning i husholdningernes indkomster,
og færingerne har fået mere luft i privatøkonomien.
Andelen, der føler sig i stand til at spare op, er steget
med 20 procentpoint i løbet af opsvinget til 75 pct.
11
Det ses også i bankerne, hvor husholdningerne har
øget deres indlån mere end deres udlån i løbet af
opsvinget, se figur 10.
Størstedelen af de færøske husholdningers aktiver er
bundet op i bolig, og boligmarkedet er derfor den
væsentligste risikofaktor for husholdningerne. De
10
Den nuværende lovgivning giver skattefordele ved at arbejde i ud-
landet, hvilket virker forvridende. En reduktion af disse skattefordele
vil øge både det strukturelle arbejdsudbud og skatteindtægterne på
Færøerne.
11
Se Hagstova Føroyas konjunkturbarometer for husholdninger.
FÆU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 15: Indberetning nr. 1/2021 fra Rigsombudsmanden på Færøerne
2350163_0009.png
A N A LY S E
— D A N M A R K S N AT I O N A L B A N K
FÆ RØ S K Ø KO N O M I – 1 6 . D E C E M B E R 2 0 2 0
9
færøske husholdninger står for godt halvdelen af de
færøske bankers samlede udlån, og det er i overve-
jende grad til boligfinansiering.
Låntagningen blandt husholdningerne er steget
med over 20 pct. siden starten af 2014, og den er
fortsat drevet af lån til boligformål. Dertil kommer, at
låntagning igennem danske realkreditinstitutter, der
udgør ca. 30 pct. af den samlede boligfinansiering
på Færøerne, er steget med over 17 pct. i samme
periode. Relativt til indkomstfremgangen og udvik-
lingen i boligpriserne har kreditvæksten dog været
begrænset.
Fortsat fremgang på boligmarkedet
Boligpriserne på Færøerne er steget væsentligt de
senere år. Prisstigningerne har været understøttet af
bl.a. lave renter, større indkomster og tilflytning som
følge af opsvinget. I år er prisudviklingen fortsat om
end i lidt lavere tempo, se figur 11.
12
De mere afdæmpede prisstigninger på særligt huse i
Tórshavnsområdet kan bl.a. skyldes, at høje priser nu
har fået nogle husholdninger til at flytte til bygderne.
Derudover kan byggeriet i Tórshavn de senere år
formentlig have indhentet noget af efterspørgslen,
hvilket også vil lægge en dæmper på prisudviklin-
gen.
Samtidig forventes åbningen af tunnelen Eysturo-
yartunnilin i 2021 at forkorte transporttiden mellem
Tórshavn og den sydlige del af Eysturoy væsentligt.
13
Det har gjort det mere attraktivt at bosætte sig i de
større bygder nordvest fra Tórshavn, og det under-
støtter prisstigningerne her.
Begrænset påvirkning fra
corona-pandemien hos de færøske banker
De fire færøske bankers egenkapitalforrentning faldt
brat i 1. kvartal 2020, se figur 12. Usikkerheden om-
kring pandemiens konsekvenser var stor, og det gav
store fald på de finansielle markeder. Bankerne blev
derfor ramt af fald i kursreguleringer og bogførte
samtidig højere nedskrivninger i form af ledelses-
mæssige skøn.
Indlånet fra færøske kunder stiger
Indeks, januar
2014 = 100
180
Indlån, erhverv
160
Figur 10
140
Indlån,
private
Udlån, private
120
100
Udlån, erhverv
80
14
15
16
17
18
19
20
Anm.: De færøske bankers ind- og udlån fra færøske kunder.
Kilde: Datafællesskabet med Finanstilsynet (MFI-statisitkken).
Boligpriserne stiger fortsat
1.000 kr. pr. kvadaratmeter
30
Lejligheder i Tórshavn
25
20
15
10
5
Huse i resten af landet
0
00
02
04
06
08
10
12
14
16
Huse i Tórshavn
Figur 11
18
20
Anm.: 2020 dækker kun årets løbende handler. Særligt priser i 3.
og 4. kvartal er behæftet med usikkerhed. Huse i resten af
landet er et gennemsnit af indekset for store byer og små
byer ekskl. Sandoy og Suðuroy.
Kilde: Hagstova Føroya og BankNordik.
12
Der er tale om estimater, der er underlagt stor usikkerhed.
13 Landsbanki Føroya, Fíggjarligt Støðufesti 2018 (kun på færøsk,
link),
2018.
FÆU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 15: Indberetning nr. 1/2021 fra Rigsombudsmanden på Færøerne
2350163_0010.png
A N A LY S E
— D A N M A R K S N AT I O N A L B A N K
FÆ RØ S K Ø KO N O M I – 1 6 . D E C E M B E R 2 0 2 0
10
Særligt hotel- og restaurationsbranchen blev ramt.
Disse brancher stod dermed også for en stor del af
bankernes nedskrivninger i 1. kvartal, som udgjorde
32 mio. kr. eller 0,1 pct. af de færøske bankers samle-
de udlån.
14
I 2. kvartal har de corona-relaterede tab kun i mindre
grad materialiseret sig hos bankerne, hvilket bl.a.
kan tilskrives, at bankkunderne var velpolstrede efter
en årrække med økonomisk opsving. Der har derfor
kun i mindre grad været behov for yderligere hen-
sættelser. De finansielle markeder har dertil rettet
sig efter de store kursfald i marts og april. Selv om
bankerne forventer et lavere resultat i år end sidste
år, er udsigterne for året som helhed således bedre,
end bankerne selv vurderede det ved indgangen til
2. kvartal.
Bankernes polstring steg
frem mod opbremsningen i foråret
Historisk har der været betydelige udsving i den
færøske økonomi, og de færøske banker har haft
større nedskrivninger og tab end de danske banker,
særligt på erhvervskunder.
15
En solid kapitalover-
dækning hos bankerne, dvs. at der er tilstrækkelig
luft mellem institutternes kapitalkrav og deres fakti-
ske kapitalprocenter, kan være med til at forebygge,
at tab i banksektoren forstærker eventuelle udsving i
realøkonomien.
Fra udgangen af 2016 og frem til midten af 2019 faldt
de færøske bankers kapitaloverdækning i gennemsnit
med 2,7 procentpoint, se figur 13. Det skete samtidig
med, at kreditgivningen steg, og bankernes kapital-
krav blev forhøjet.
16
Udviklingen vendte i 2. halvår
af 2019, hvor bankernes kapitaloverdækning igen
begyndte at stige. Det skal ses i lyset af, at bankerne
forberedte sig på øgede kapitalkrav. I foråret blev
den generelle systemiske buffer dog midlertidigt
lempet fra 3 til 2 pct., se boks 3. Samtidig bremsede
kreditvæksten op. Det har samlet set bidraget yderli-
gere til en stigning i bankernes kapitaloverdækning.
De færøske banker havde derfor, i gennemsnit, en
solid polstring, da corona-pandemien ramte.
Store udsving i bankernes
egenkapitalforrentning
Pct.
20
15
10
5
1. kvartal 2020
0
-5
11
12
13
14
15
16
17
18
Gennemsnit
over perioden
Bankernes
egenkapitalforrentning
Figur 12
19
20
Kilde: Datafælleskabet med Finanstilsynet.
Seneste udvikling i finansiel
regulering i Færøerne  
Boks 3
Ændring i kriterierne for SIFI-udpegning på Færøerne,
der forventes at træde i kraft i starten af 2021.
Der forventes indført en nedre grænse for, hvornår et
kreditinstitut kan udpeges som systemisk vigtigt. Som
konsekvens heraf vil den tredjestørste bank, Norðoya
Sparikassi, ikke længere være SIFI, hvilket gælder fra
den næste SIFI-udpegning på Færøerne i juni 2021.
Forslag om ændring af kriterierne er under behand-
ling i Lagtinget.
Den generelle systemiske buffer på Færøerne blev mid-
lertidigt reduceret fra 3 pct. til 2 pct. d. 19. marts 2020.
Det Systemiske Risikoråd har meldt ud, at det tidligst
vil henstille til at hæve bufferen til 3 pct. igen i 2021.
Desuden har Rådet besluttet at anvende en varsling
på 12 måneder, fra det henstilles at buffersatsen æn-
dres, til ændringen bør træde i kraft.
Finanstilsynet forlængede indfasningen
af krav til nedskrivningsegnede passiver (NEP).
Nep-kravene for færøske institutter blev forlænget
med et halvt år på baggrund af den negative påvirk-
ning af corona-pandemien på institutternes indtje-
ning. Hidtil skulle kravene formelt set opfyldes
1. januar 2025. Nu er datoen således 1. juli 2025.
14
Inkl. både udlån og garantier samt nedskrivninger på bankernes
eksponeringer uden for Færøerne.
15
Det Systemiske Risikoråd, Krav til de færøske banker, Analyse, marts
2020
(link).
16
Den systemiske buffer blev forhøjet, og kapitalbevaringsbufferen blev
indfaset.
FÆU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 15: Indberetning nr. 1/2021 fra Rigsombudsmanden på Færøerne
2350163_0011.png
A N A LY S E
— D A N M A R K S N AT I O N A L B A N K
FÆ RØ S K Ø KO N O M I – 1 6 . D E C E M B E R 2 0 2 0
11
Markante nedskrivninger kan dog potentielt mindske
bankernes kapitaloverdækning, se figur 14. Hvis ned-
skrivningerne ledsages af fx en betydelig nedgang
i bankernes indtjening, risikerer nogle institutters
overdækning endda at forsvinde helt.
Bankernes kapitaloverdækning
er steget det sidste år
Pct. ift. ultimo
2015
119
115
Bankernes
kapitaloverdækning
(højre akse)
Kreditvækst
Figur 13
Procentpoint
11
10
9
8
7
6
5
20
Både kort- og langsigtede
udfordringer for de
offentlige finanser
Den offentlige gæld er aktuelt lav, og landskassen
har derfor haft råd til at understøtte økonomien hen-
over tilbageslaget i foråret. Færre indtægter fra regi-
streringsafgifter og forårets store fald i oliepriserne
blev kun delvist modgået af øget momsbeskatning
fra færingernes større forbrugslyst og hjemmeferie.
Landskassens indtægter i år er derfor mindre end
forventet.
Udgifterne er samtidig steget, men i et mere be-
grænset omfang end det ses mange andre steder
i verden. Corona-pandemien har isoleret set øget
udgifterne med knap 1 pct. af BNP. Det skyldes bl.a.,
at ordningen for løntilskud til nedsat arbejdstid blev
finansieret af egenkapital i arbejdsløshedskassen,
Arbeiðsloysisskipanin, til og med juni, svarende til
0,5 pct. af BNP.
Landstyreområdet for finansanliggender, Fíg-
gjarmálaráðið, forventer, at landskassens underskud
bliver 500 mio. kr. i år.
17
Det store underskud i år skyl-
des bl.a. en ekstraordinær kapitalstøtte til Atlantic
Airways og Vágar Lufthavn på 115 mio. kr. Under-
skuddet kommer oven på et par år med beskedne
overskud på den offentlige saldo, se figur 15.
For at sikre landskassens likviditet optog Landsban-
ken, Landsbanki Føroya, i juni gæld for 1,6 mia. kr.
Den offentlige gæld er således steget fra 41 pct. af
BNP ved indgangen af året til 48 pct. af BNP.
18
Gælds-
niveauet er fortsat beskedent set i et internationalt
perspektiv, og renten på den nye gæld er lav.
111
107
103
99
95
17
18
19
Anm.: Bankernes kapitaloverdækning opgjort som forskellen
mellem deres egentlige kernekapital og kravet til deres
egentlige kernekapital målt som andel af deres risikovæg-
tede aktiver. De fire institutters samlede kapitaloverdæk-
ning er et vægtet gennemsnit af bankernes enkeltvise
kapitaloverdækning.
Kilde: Datafælleskabet med Finanstilsynet og egne beregninger.
Øgede nedskrivninger mindsker
bankernes kapitaloverdækning
Pct.
12
10
8
6
4
2
0
Gns., 1. halvår
2020
Median
85. percentil
Kapitaloverdækning
i pct. af risikovægtede
eksponeringer
Figur 14
Effekt af
nedskrivninger
(procentpoint)
4,3
Maks.
Anm.: Figuren viser effekten af forskellige scenarier for nedskriv-
ninger på bankernes kapitaloverdækning. Scenarierne er
beregnet på baggrund af de enkelte institutters nedskriv-
ningsprocenter for årene 2000 til 2019. Eksempelvis viser
”Maks”-scenariet effekten på bankernes samlede gennem-
snitlige kapitaloverdækning i dag hvis hvert enkelt institut
på samme tid bliver ramt af deres respektive største
nedskrivningsprocent over perioden 2000 til 2019.
Kilde: Datafælleskabet med Finanstilsynet og egne beregninger.
17
Landskassens underskud inkluderer ikke udgifter fra offentlige aktie-
selskaber, der står for udbygning og drift af dele af infrastrukturen.
18 En del af likviditeten fra de 1,6 mia. kr. er der endnu ikke blevet brugt
af, og Landsbanki Føroya forventer at tilbagebetale en del af den
optagne gæld i juni 2021.
FÆU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 15: Indberetning nr. 1/2021 fra Rigsombudsmanden på Færøerne
2350163_0012.png
A N A LY S E
— D A N M A R K S N AT I O N A L B A N K
FÆ RØ S K Ø KO N O M I – 1 6 . D E C E M B E R 2 0 2 0
12
Vigtigt at finanspolitikken
stabiliserer konjunkturudsving
Der har historisk være store udsving i den færøske
økonomi. Det stiller store krav til finanspolitikken, så
der spares op i gode tider til at understøtte økono-
mien og indkomsterne i dårlige tider.
Finanspolitikken har dog under opsvinget i vid ud-
strækning været konjunkturmedløbende,
19
og økono-
mien befinder sig fortsat i højkonjunktur. Landsstyret
bør derfor ikke øge udgifterne yderligere på nuvæ-
rende tidspunkt, men i stedet fokusere på konsolide-
ring, når de midlertidige udgifter er helt væk.
Løsning af langsigtede
udfordringer bør ikke udskydes
I de kommende år forventes befolkningssammen-
sætningen på Færøerne at ændre sig. Der vil først og
fremmest være flere ældre at forsørge, se figur 16.
Det er en udfordring for stort set alle økonomier i
den vestlige verden.
Under de økonomiske tilbageslag i 90’erne og star-
ten af 10’erne var der stor udvandring fra Færøerne.
Det blev kun delvist modgået af indvandring under
de efterfølgende højkonjunkturer. Hvis en sådan
nettofraflytning på langt sigt fortsætter, forværres
holdbarheden af de offentlige finanser, idet andelen
af personer i den arbejdsdygtige alder falder, hvilket
medfører færre skatteindtægter.
Der har imidlertid været markant tilflytning under
det nuværende opsving. Levestandarden på Færøer-
ne er i dag bedre end i 90’erne, og det er derfor ikke
sikkert, at der kommer en betydelig fraflytning, når
konjunkturerne igen vender. Det illustrerer, at der er
betydelig usikkerhed om forudsætningerne for den
langsigtede holdbarhed af de offentlige finanser.
Usikkerhed om beregningerne af holdbarheden af
de offentlige finanser betyder dog ikke, at udfordrin-
gen ikke skal håndteres. Rettidige reformer af fx skat-
tesystemet kan sikre den langsigtede holdbarhed og
bidrage til en mere robust færøsk økonomi.
En udvidelse af skattebasen kan imødekomme en del
af udfordringerne med holdbarhed. En ejendoms-
Underskud på
den offentlige saldo i år
Pct. af BNP
15
12
9
6
3
0
-3
-6
-9
99
01
03
05
07
09
11
13
15
17
Offentlig DAU-saldo
Sociale fonde
Kommunerne
Landsstyret
Figur 15
19
Anm.: Figuren viser drifts-, anlægs- og udlånssaldoen, DAU-
saldoen. ”Landsstyret” indeholder både DAU-saldoen for
landskassen i henhold til finansloven samt udgifter forbun-
det med offentlige aktieselskaber, der står for udbygning
og drift af dele af infrastrukturen. For 2020 er underskud-
det således 1.100 mio. kr., hvoraf 600 udgøres af offentlige
aktieselskaber.
Kilde: Landsbanki Føroya og egne beregninger.
Flere ældre og færre
arbejdsdygtige i fremtiden
Befolkningsandel
40
0-19 år
35
30
25
20
15
10
5
70+ år
20-69 år
(højre akse)
Figur 16
Befolkningsandel
78
73
68
63
58
53
48
Fremskrivning
43
85
90
95
00
05 10 15
20
25
30
35
40
45 50 55
60
Kilde: Hagstova Føroya og egne beregninger.
19 Se Sune Malthe-Thagaard og Flora Nagy, Arbejdsmarkedet presset af
meget lav ledighed,
Danmarks Nationalbank Analyse (Færøsk økono-
mi),
nr. 22, november 2019
(link).
FÆU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 15: Indberetning nr. 1/2021 fra Rigsombudsmanden på Færøerne
2350163_0013.png
A N A LY S E
— D A N M A R K S N AT I O N A L B A N K
FÆ RØ S K Ø KO N O M I – 1 6 . D E C E M B E R 2 0 2 0
13
skat på boliger, der ikke udgør den primære bopæl,
vil eksempelvis øge indtægterne. Ejendomsskatter
baseret på boligprisudviklingen udgør endvidere en
automatisk stabilisator både for realøkonomien og
den finansielle sektor og er generelt mindre skæv-
vridende end mange andre skatter.
Endvidere skabes en betydelig del af indkomsten på
Færøerne ved, at virksomheder udnytter de na-
turlige hav- og fiskeressourcer omkring Færøerne.
Overskuddet fra fiskerierhvervene, som er tilbage,
når fangstomkostninger
20
og et normalt afkast af
investeringer og egenkapital er afregnet, kaldes res-
sourcerenten. Selv om beregninger af ressourceren-
ten er forbundet med en betydelig usikkerhed, bør
landsstyret løbende vurdere beskatningspotentialet,
således at afkastet fra de færøske naturressourcer
kan tilfalde den bredere befolkning.
21
På nuværende
tidspunkt beskattes fiskeressourcen formegentlig
ikke tilstrækkeligt.
22
Landsstyret kan desuden forbedre den strukturelle
offentlige saldo ved at nedbringe udgifter, der ikke
er relateret til service til borgerne. En udfasning af
landskassens tilskud på 35 pct. af husholdningernes
renteudgifter til bolig vil eksempelvis bidrage til
dette.
23
20 Fangstomkostninger indeholder lønninger til besætningen.
21
Se fx Gregor Schhwerhoff, Ottmar Edenhofer og Marc Fleurbaey,
Taxation of Economic Rents,
Journal of Economic Surveys,
2019
(link).
22 Se fx Búskaparráðið, Búskaparfrágreiðing várið, 2020
(link).
23
Se boks 3 i Sune Malthe-Thagaard og Flora Nagy, Arbejdsmarkedet
presset af meget lav ledighed,
Danmarks Nationalbank Analyse
(Færøsk økonomi),
nr. 22, november 2019
(link).
FÆU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 15: Indberetning nr. 1/2021 fra Rigsombudsmanden på Færøerne
2350163_0014.png
UDGIVELSER
NYT
Nyt giver et hurtigt og tilgængeligt indblik i en Analyse,
et Economic Memo, et Working Paper eller en Rapport
fra Nationalbanken. Nyt udkommer løbende.
ANALYSE
Nationalbankens Analyseserie har fokus på økonomiske
og finansielle forhold. Nogle af analyserne udkommer
med fast frekvens, fx
Udsigter for dansk økonomi
og
Finansiel stabilitet,
der begge udkommer halvårligt.
Andre analyser udkommer løbende.
RAPPORT
Nationalbankens Rapportserie er tilbagevendende
rapporter og beretninger om Nationalbankens virke.
Det er fx
Årsrapport
og
Statens låntagning og gæld.
ECONOMIC MEMO
Economic Memo er en mellemting mellem en Analyse og
et Working Paper og viser ofte forfatternes igangværende
analysearbejde. Serien henvender sig primært til fag­
personer. Economic Memo udkommer løbende.
WORKING PAPER
Working Paper præsenterer forskningsarbejde udført
af ansatte i Nationalbanken og samarbejdspartnere.
Serien henvender sig primært til fagpersoner og folk
med interesse for den akademiske tilgang. Working Paper
udkommer løbende.
Analysen består af en dansk, engelsk og færøsk version.
I tilfælde af tvivl om oversættelsens korrekthed gælder den danske version.
DANMARKS NATIONALBANK
LANGELINIE ALLÉ 47
2100 KØBENHAVN Ø
WWW.NATIONALBANKEN.DK
Flora Nagy
Senior Bank Analyst
[email protected]
FINANSIEL STABILITET
Adrian Michael Bay Schmith
Economist
[email protected]
ØKONOMI OG PENGEPOLITIK
KONTAKT
Redaktionen er afsluttet
1. december 2020
Ole Mikkelsen
Kommunikations­
og presserådgiver
[email protected]
+45 3363 6027
SEKRETARIAT
OG KOMMUNIKATION