Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del EU-note E 20
Offentligt
2332735_0001.png
EU-note
Til orientering af Europaudvalget, Erhvervsudvalget og Kulturudvalget.
EU-note
Kommissionens forslag vedrørende digitale
tjenesteydelser
Dok.dato
8. februar 2021
Resumé
Kommissionen har fremsat et forslag til en forordning, der skal regulere
udbydere af digitale tjenesteydelser. Forordningen skal sikre ensartede
regler på tværs af EU. Ensartede regler fastlagt på EU-niveau vil forhin-
dre en fragmentering af det digitale indre marked og derigennem kunne
medføre en forøgelse af EU’s BNP i størrelsesordenen 0,6 pct. og med-
føre besparelser for de digitale tjenesteydere, der agerer på tværs af flere
EU-lande.
Mens alle digitale tjenesteydere pålægges nye krav til særligt gennemsig-
tighed er det særligt de ”meget store online platforme” med mere end 10
pct. af Unionens borgere som brugere, der pålægges store krav. Kravene
vil have betydning for særligt sociale medier (f.eks. Facebook, Twitter,
LinkedIn) og online handelsplatforme (f.eks. eBay, Aliexpress og
Booking.com). Også platforme, der ikke har hjemsted i EU, vil blive om-
fattet af reglerne.
Såfremt en digital tjenesteyder ikke overholder forordningens krav vil den
relevante nationale myndighed eller, for så vidt angår de meget store on-
lineplatforme, Kommissionen kunne pålægge bøder på op til 6 pct. af den
årlige omsætning/indkomst.
Det Internationale
Sekretariat
Mathias Grønbek
Lydholm (5907), EU-
konsulent.
EU-note - 2020-21 - E 20: EU-note om Kommissionens forslag vedrørende digitale tjenesteydelser
2332735_0002.png
Indledning
Kommissionen har den 15. december
2020 fremsat forslag til en forordning
(KOM (2020) 825)
vedrørende et indre
marked for digitale serviceydelser.
Konkret har forslaget til formål at sikre
et velfungerende (digitalt) indre marked
for ”formidlingstjenester” og at sikre
ensartede regler for et sikkert og påli-
deligt online-miljø.
Kommissionen vil altså opdatere de
horisontale regler, der gælder for for-
skellige digitale platforme, der formidler
information, tjenesteydelser eller varer.
Det kan være e-handelsplatforme, lige-
som også store sociale medier under-
lægges de nye regler.
Særligt nærhedstjek
Forslaget er på Folketingets li-
ste over sager til særligt nær-
hedstjek i 2020 og regeringen
er således pålagt at oversende
et grund- og nærhedsnotat fire
uger efter modtagelsen af den
danske sprogversion. Den dan-
ske sprogversion blev modta-
get den 2. februar 2021. Folke-
tingets frist for at afgive en be-
grundet udtalelse, såfremt man
finder, at forslaget er i strid med
nærhedsprincippet, er otte uger
efter alle sprogversioner er ud-
arbejdet. Alle sprogversioner
foreligger endnu ikke.
Forslaget er særligt interessant i forhold til de forpligtelser og mulige sanktio-
ner, der pålægges de meget store formidlingstjenester. For eksempel pålæg-
ges platforme med mere end 45 millioner brugere i EU at indføre klare og
gennemsigtige regler for moderation af indhold og muligheder for at klage
over fjernelse af indhold.
Differentierede krav efter formidlingstjenestens type og størrelse
Der er store forskelle på digitale formidlingstjenester
både i omfang af bru-
gere og deres karakter. Der er klart størst opmærksomhed omkring de store
sociale medier og videodelingstjenester, men også tjenester, der alene fun-
gerer som lagerplads, kan falde ind under definitionen af en formidlingstjene-
ste. I forslaget skelnes der derfor mellem forskellige typer af formidlingstjene-
ster (ledningstjenester, caching og hosting) og størrelsen på disse. Generelt
gælder, at jo større rolle formidlingstje-
Traktatgrundlag
nesten har i at formidle indholdet aktivt,
Kommissionens forslag har
og jo større en brugergruppe formid-
hjemmel i TEUF art. 114. Arti-
lingstjenesten har, jo større krav stilles
kel 114 omhandler det indre
der til tjenesten.
markeds funktion. Forslag med
hjemmel i TEUF artikel 114
vedtages efter den almindelige
Det betyder, at eksempelvis en lille
beslutningsprocedure med del-
email-tjeneste med få tusinde brugere
tagelse af både Europa-Parla-
underlægges helt andre krav end et so-
mentet og Rådet. I Rådet træf-
cialt medie mere end 45 millioner bru-
fes beslutning med kvalificeret
flertal.
gere.
EU-note - 2020-21 - E 20: EU-note om Kommissionens forslag vedrørende digitale tjenesteydelser
Der skelnes i forslaget grundlæggende mellem forskellige typer af tjenester:
-
Rene ledningstjenester:
Tjenester, der alene står for at sende infor-
mationer videre.
-
Caching-tjenester:
Tjenester, der med henblik på at sende informati-
oner videre midlertidigt opbevarer disse.
-
Hosting-tjenester:
En tjeneste, der opbevarer informationer (f.eks. en
online-opbevaringsløsning som Google Drive, Microsoft OneDrive el-
ler DropBox).
En
onlineplatform
er en hosting-tjeneste, der ikke bare opbevarer informatio-
nen, men også videreformidler denne i det offentlige rum (f.eks. et socialt me-
die eller videodelingstjeneste).
Forslagets kapitel III udstikker kravene til de forskellige tjenester. Afsnit 1 her-
under indeholder de krav, der gælder for alle formidlingstjenester, mens af-
snit 2 indeholder yderligere krav til udbydere af hosting-ydelser. Afsnit 3 inde-
holder yderligere krav til onlineplatforme, mens afsnit 4 indeholder krav til
meget store onlineplatforme.
Fælles krav til alle formidlingstjenester
Fælles for alle formidlingstjenester er en række grundlæggende krav om, at
der udpeges kontaktpunkter, der skal stå for kontakten til medlemsstaternes
myndigheder, ligesom tjenester, der ikke er etableret i EU skal udpege en ju-
ridisk repræsentant, der kan samarbejde med relevante europæiske og natio-
nale myndigheder. Tjenesterne er videre forpligtet til at have klare regler for
anvendelsen af deres ydelse, ligesom de også er forpligtet til at formidle
disse på et let forståelig måde. Slutteligt er alle tjenester også forpligtet til
mindst én gang om året at offentliggøre detaljerede rapporter om moderation
af indhold. Mikrovirksomheder og små virksomheder
(jf. EU’s generelle defi-
nitioner heraf) er fritaget fra sidstnævnte krav.
Yderligere krav til udbydere af hosting-tjenesteydelser
Udbydere af hosting-tjenesteydelser, herunder onlineplatforme, er i tillæg
hertil forpligtet at etablere mekanismer, hvorved enhver borger, organisation
eller virksomhed kan henlede opmærksomheden på, hvad de mener er ulov-
ligt indhold på tjenesten. Idet tjenesteyderen modtager en sådan indberet-
ning, er de forpligtet til at agere på denne baggrund.
Særlige krav til onlineplatforme
For så vidt angår de online platforme, der ikke er små eller mellemstore virk-
somheder, gælder i tillæg til ovenstående, at de skal oprette et internt klage-
EU-note - 2020-21 - E 20: EU-note om Kommissionens forslag vedrørende digitale tjenesteydelser
2332735_0004.png
håndteringssystem. Klager skal kunne afgives elektronisk og gebyrfrit. Klage-
systemet skal kunne bruges til at klage over beslutninger taget af platformen
med henblik på at fjerne ulovligt indhold eller indhold, der er i strid med tjene-
stens vilkår, suspension af brugerkonti eller udelukkelse fra dele af denne.
Beslutninger i klagesystemet må ikke træffes alene af en computer.
Videre stilles der også krav om, at onlineplatforme stiller udenomsretlig tvist-
billægelse til rådighed. Denne skal være upartisk og uafhængig af den på-
gældende onlineplatform.
Onlineplatforme er yderligere pålagt at sikre, at notifikationer om ulovligt ind-
hold udpeget af såkaldte ”pålidelige indberettere”
1
behandles med prioritet og
uden forsinkelse.
I de tilfælde, hvor en onlineplatform bliver opmærksom på indhold, der giver
mistanke om et ulovligt forhold, der involverer en trussel mod en persons liv
eller sikkerhed, skal platformen med det samme tage kontakt til politimyndig-
hederne i det pågældende medlemsland.
For så vidt angår de onlineplatforme, der udgør handelsplatforme, gælder
særlige krav, såfremt platformen ønsker at tillade salg til borgere i EU. Der
stilles således krav om tydelig information om sælgerens kontaktinformatio-
ner (navn, adresse, telefonnummer og emailadresse), en kopi af sælgerens
identifikationsdokumenter, bankoplysninger, eventuelt CVR-nummer eller lig-
nende og en tilkendegivelse fra sælger om, at produktet lever op til alle EU’s
relevante produktstandarder. Platformen skal verificere de informationer, der
vedrører kontaktoplysninger og registreringer (f.eks. CVR). Såfremt platfor-
men modtager indikationer i retning af, at nogle af de afgivne oplysninger er
forkerte, skal den søge at få sælgeren til at korrigere disse oplysninger. Så-
fremt sælgeren ikke gør dette, skal platformen suspendere sælgerens brug af
deres tjeneste.
Onlineplatforme pålægges endvidere yderligere åbenhed i forhold til de reg-
ler, der gælder for alle formidlingstjenester (se ovenfor). De udvidede rappor-
teringsforpligtelser omfatter antallet af tvistbilæggelsessager, antallet af su-
spensioner på grund af upassende indhold og enhver brug af automatiseret
moderation af indhold, herunder den præcise anvendelse heraf og hvorledes
man sikrer sig mod fejl i den automatiserede moderation.
1
Pålidelige indberettere er organisationer, som er udpeget af den enkelte medlemsstat på bag-
grund af særlig ekspertise i eller kompetence til at identificere og notificere om ulovligt indhold,
som repræsenterer kollektive interesser uafhængigt af en onlineplatform, og som udfører dets
hverv for at gøre opmærksom på problematisk indhold på en objektiv facon. Der gives i forord-
ningsudkastet ikke egentlige eksempler herpå, men det kunne tænkes at være organisationer
som f.eks. Forbrugerrådet Tænk, når det kommer til e-handel. Det kunne også tænkes at være
journalistiske organisationer med fokus på at bekæmpe falske nyheder.
EU-note - 2020-21 - E 20: EU-note om Kommissionens forslag vedrørende digitale tjenesteydelser
2332735_0005.png
For så vidt angår reklamer på onlineplatforme gælder krav om, at det tydeligt
skal fremgå, at der er tale om en reklame, hvem reklamen er fra og informati-
oner om baggrunden for, at man som bruger får vist præcis den reklame.
Meget store formidlingstjene-
ster
”Meget store formidlingstjene-
ster” defineres i forslaget til for-
ordning som formidlingstjene-
ster med mere end 45 millioner
månedlige brugere svarende til
10 pct. af EU’s indbyggere. Af
konsekvensanalysen, der led-
sager forslaget (kan findes
her,
se del 2, side 65), fremgår det,
at følgende platforme
og mu-
ligvis flere
kan falde ind under
definitionen:
- Google
- Facebook
- YouTube
- Instagram
- Ebay
- Twitter
- Pinterest
- Yahoo
- Snapchat
- Booking.com
- Tripadvisor
- Aliexpress
- Pornhub
- LinkedIn
Særlige krav til meget store onlineplat-
forme
Det er vurderingen, at de meget store
onlineplatforme (mere end 10 pct. af
EU-borgerne er brugere, svarende til
ca. 45 millioner
2
) udgør en ”systemisk
risiko”. De underlægges derfor særlige
krav.
For det første skal de meget store onli-
neplatforme lave en vurdering af, hvil-
ken risiko deres tjeneste udgør. Det
gælder risikoen for spredning af ulovligt
indhold via deres tjeneste, konsekven-
ser for EU-borgernes grundlæggende
rettigheder (f.eks. ytringsfrihed, forbud
mod diskrimination og barnets rettighe-
der) og risikoen for bevidst manipula-
tion af deres tjeneste (f.eks. gennem
brug af falske brugere) og betydningen
for eksempelvis den offentlige debat.
For det andet skal de meget store onli-
neplatforme forsøge at mindske disse
Der er umiddelbart ikke nogen
risici. Det kan ske gennem moderation
danske formidlingstjenester,
af deres indhold, målrettede indsatser
der lever op til definitionen.
mod eksempelvis reklamer, styrket in-
tern overvågning af brugen af deres
tjeneste, styrket samarbejde med pålidelige indberettere (jf. ovenfor) og sam-
arbejde med andre onlineplatforme.
For det tredje underlægges de meget store onlineplatforme på egen regning
en årlig ekstern revision med henblik på at afklare, om de lever op til deres
2
Den konkrete metode til afklaring af, hvor mange brugere en onlineplatform har, er endnu ikke
afgjort. Det vil være op til de nationale myndigheder
på baggrund af den senere fastlagte me-
tode
– at afgøre, om en onlineplatform er en ”meget stor onlineplatform”. Kommissionen
verifi-
cerer disse oplysninger og offentliggør en samlet liste over de meget store onlineplatforme, der
underlægges særlige krav.
EU-note - 2020-21 - E 20: EU-note om Kommissionens forslag vedrørende digitale tjenesteydelser
2332735_0006.png
forpligtelser. De meget store onlineplatforme er forpligtet til at agere på even-
tuelle anbefalinger i den årlige eksterne revision.
For det fjerde underlægges de meget store onlineplatforme yderligere forplig-
telser om åbenhed om deres reklamer, herunder indholdet af reklamer på de-
res sider, hvem der har reklameret, og hvorvidt reklamen var målrettet be-
stemte brugere, foruden information om det totale antal visninger af en re-
klame.
For det femte underlægges de meget store onlineplatforme en forpligtelse til
at give de nationale myndigheder og/eller Kommissionen adgang til de oplys-
ninger, som er nødvendige for at overvåge, om platformen overholder de
krav, som følger af forordningen.
Økonomiske konsekvenser
Ifølge Kommissionens konsekvensanalyse (et dansk resumé kan findes
her,
mens den samlede konsekvensanalyse er tilgængelig på engelsk
her)
vil for-
ordningen kunne medføre en stigning i den elektroniske handel på tværs af
grænser på 1-1,8 pct.
og en forøgelse af EU’s BNP på 0,6 pct. Samtidig vil
forordningen øge beskyttelsen af EU-borgernes grundlæggende rettigheder.
Medlemsstaternes omkostninger til administration forudses at falde, henset til
at der skabes ét sammenhængende regelsæt.
For den enkelte virksomhed forventes ligeledes konkrete besparelser. En
virksomhed af mellemstørrelse, der leverer en digital tjenesteydelse til tre
EU-lande, kan forvente besparelser i størrelsesordenen 400.000 euro årligt.
Hvis tjenesteydelsen leveres til 11 medlemslande, estimeres besparelsen til 4
mio. euro, mens besparelserne vil løbe op i 10 mio. euro, hvis tjenesteydel-
sen leveres til alle 27 medlemslande.
De meget store onlineplatforme, der underlægges særlige krav, kan forvente
de samme besparelser, men vil dog også have en række omkostninger som
følge af de særlige krav. Omkostningerne hertil vil ifølge Kommissionen vari-
ere fra 300.000 euro til 3,5 mio. euro årligt og altså holde sig under de forven-
tede besparelser som følge harmoniseringen af regler på tværs af EU.
Det bemærkes, at Udvalget for Forskriftskontrol, der har til opgave at vurdere
Kommissionens konsekvensanalyser
3
, finder, at vurderingen af udgifterne til
overholdelse af de nye regler ikke er tilstrækkeligt påvist (se vurderingen
her),
og at der således er en vis usikkerhed ved ovenstående vurderinger.
3
Se
EU-note E-8
(2019-2020) for en gennemgang af EU-institutionernes arbejde med konse-
kvensanalyse.
EU-note - 2020-21 - E 20: EU-note om Kommissionens forslag vedrørende digitale tjenesteydelser
Håndhævelse og sanktioner
Med henblik på håndhævelse af forordningen udpeger medlemsstaterne hver
en national myndighed, der skal agere som koordinator for digitale tjenester.
Disse koordinatorer for digitale tjenester udgør tilsammen Rådet for digitale
tjenester, der etableres med forordningen. Koordinatoren skal være upartisk
og på gennemsigtig og rettidig vis kunne føre kontrol med de digitale tjene-
steudbydere. Koordinatoren har ansvaret for de digitale tjenesteydere, der
har hjemsted i den pågældende medlemsland, ligesom den også har ansva-
ret for de ikke-EU-platforme, hvis retlige repræsentant er hjemhørende i med-
lemsstaten. Koordinatoren skal kunne kræve at få udleveret oplysninger, fo-
retage kontrolbesøg og i øvrigt stå for håndhævelsen af forordningen.
Koordinatoren skal således kunne pålægge digitale tjenesteydere bøder, så-
fremt tjenesteyderen ikke overholder sine forpligtelser efter forordningen. Bø-
derne skal være effektive, forholdsmæssige og have afskrækkende virkning.
Maksimumbeløbet for de pålagte bøder må ikke overstige 6 pct. af den på-
gældende digitale tjenesteyders årlige indkomst eller omsætning. Bøder for
urigtige, ufuldstændige eller vildledende oplysninger samt for ikke at ville un-
derlægge sig kontrolbesøg må ikke overstige 1 pct. af den årlige indkomst el-
ler omsætning. For så vidt angår daglige tvangsbøder, må disse ikke over-
stige 5 pct. af den daglige omsætning.
I de tilfælde, hvor den nationale koordinator eller Rådet for digitale tjenester
ser behov herfor, eller hvor Kommissionen selv tager initiativ hertil, kan også
Kommissionen gennemføre undersøgelser af de meget store onlineplat-
forme. Kommissionen vil
som det er tilfældet med de nationale koordinato-
rer for så vidt angår alle digitale tjenesteydere
kunne foretage kontrolbe-
søg, afkræve oplysninger m.v. fra de meget store online platforme. Tilsva-
rende vil Kommissionen også kunne pålægge bøder inden for samme be-
løbsgrænser, som gør sig gældende for de nationale koordinatorer.
Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet, der fremgår af Lissabontraktatens artikel 5, indebærer, at
EU kun må handle, når det er bedre at gennemføre lovgivning på EU-plan
end på nationalt, regionalt eller lokalt plan.
Kommissionen finder, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet. Kommissionen argumenterer således for, at digitale tjenesteydelser
typisk leveres over internettet. Forskelligartet lovgivning i de enkelte med-
lemslande vil virke hindrende på muligheden for at levere digitale tjeneste-
ydelser over internettet til hele EU og samtidig mindske beskyttelsen af de
europæiske borgere. En fælles regulering af digitale tjenesteydelser vil be-
tyde lavere omkostninger for virksomhederne samtidig med, at det vil styrke
overvågningen særligt af de meget store online- platforme.
EU-note - 2020-21 - E 20: EU-note om Kommissionens forslag vedrørende digitale tjenesteydelser
2332735_0008.png
Dette dokument er udarbejdet af Folketingets Administration til brug for med-
lemmer af Folketinget. Efter ønske fra Folketingets Præsidium understøtter
Folketingets Administration det parlamentariske arbejde i Folketinget, herun-
der lovgivningsarbejdet og den parlamentariske kontrol med regeringen ved at
yde upartisk faglig bistand til medlemmerne. Faglige noter udarbejdet af Fol-
ketingets Administration er i udgangspunktet offentligt tilgængelige.