Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del EU-note E 18
Offentligt
2319942_0001.png
NYHEDSBREV │ 2020-2021 │
14. JANUAR 2021
Tildeling fra brexitreserven
Danmark står til at modtage 233,3 mio. euro eller ca.
1,7 mia. kr. i kompensation fra den såkaldte brexitre-
serve på samlet 5 mia. euro, som Kommissionen har
fremsat forslag om til at imødegå konsekvenserne af
Brexit. Rådet og Europa-Parlamentet skal nu behandle
forslaget.
Brexitreserven
I forbindelse med forhandlingerne om den flerårige finansielle ramme (MFF)
for 2021-2027 blev det aftalt at afsætte 5 mia. euro (2018-priser) uden for
MFF-rammen til imødegåelse af konsekvenserne af Brexit.
Kommissionen har den 25. december 2020 fremsat et forslag til forordning,
som skal fastsætte reglerne for fordelingen af denne reserve på de berørte
medlemslande og sektorer. Størstedelen af midlerne bliver fordelt i 2021.
Anvendelse og fordelingsnøgle
Alle medlemslande er berettiget til midler fra brexitreserven , men hvert
medlemslands andel af midlerne fra reserven beregnes ud fra påvirkningen
af landenes handel med Storbritannien og påvirkningen af landenes fiskeri i
britisk farvand.
Midlerne skal dække offentlige udgifter, der specifikt er beregnet på at
imødegå konsekvenserne af Brexit og kan navnlig dække følgende:
foranstaltninger til støtte for virksomheder og lokalsamfund, der påvirkes
negativt af udtrædelsen
EU-note - 2020-21 - E 18: EU-nyt: Tildeling af midler fra brexitreserve
2319942_0002.png
foranstaltninger til støtte for de mest berørte økonomiske sektorer
foranstaltninger til støtte for virksomheder og lokalsamfund, der er
afhængige af fiskeri i Storbritanniens farvande
foranstaltninger til støtte for beskæftigelsen, herunder gennem
arbejdsfordelingsordninger, omskoling og uddannelse i berørte sektorer
foranstaltninger til at sikre, at grænse-, told-, sundheds- og
plantesundheds-, sikkerheds- og fiskerikontrollen fungerer, samt at
opkrævningen af indirekte skatter, herunder supplerende personale og
infrastruktur, fungerer
foranstaltninger til at lette ordninger for certificering og godkendelse af
produkter, til at hjælpe med at opfylde etableringskrav, til at lette
etikettering og mærkning, f.eks. vedrørende sikkerheds-, sundheds- og
miljøstandarder, samt til at bistå i forbindelse med gensidig
anerkendelse
foranstaltninger vedrørende kommunikation og oplysning til og kendskab
hos borgere og virksomheder om ændringer af deres rettigheder og
forpligtelse som følge af Storbritanniens udtrædelse.
Fiskeri
600 mio. euro vil blive fordelt i forbindelse med påvirkningen af
medlemslandenes fiskeri i britisk farvand. Fordelingsnøglen for de 600 mio.
euro er baseret på værdien af hvert medlemslands andel af fiskeri i britisk
farvand sammenholdt med medlemslandenes gennemsnitlige afhængighed
af fiskeri i britisk farvand. Referenceperioden for opgørelse af værdien af
fiskeriet i britisk farvand er 2015-2018.
Handel
3,4 mia. euro vil blive fordelt i forbindelse med påvirkningen af
medlemslandenes handel med Storbritannien. Fordelingsnøglen vil her være
baseret på det enkelte medlemslands handel med Storbritannien i forhold til
EU’s samlede handel med Storbritannien.
Det enkelte medlemslands handel
måles i forhold til landets bruttonationalprodukt (BNP), og fordelingen
korrigeres også for landenes bruttonationalindkomst (BNI) pr. indbygger i
forhold til EU-gennemsnittet. Referenceperioden for opgørelse af handlen
med Storbritannien er 2017-2019.
Et medlemsland må dog ikke få tildelt mere end 25 pct. af midlerne til
kompensation af handlen, og denne tildeling må ikke udgøre mere end 0,35
pct. af landets BNI.
Fordeling af midler fra brexitreserven
4 mia. euro (2018-priser) fordeles på forhånd til medlemslandene i 2021, hvoraf 3,4
mia. euro fordeles på baggrund af påvirkningen af medlemslandenes handel med
Storbritannien og 600 mio. euro fordeles på baggrund af påvirkningen af landenes
fiskeri i britisk farvand. Kommissiæren med ansvar for samhørighed og reformer,
Elisa Ferreira, har den 12. januar offentliggjort beregninger over tildelingen af de 4
mia. euro på de enkelte medlemslande.
Tildeling af midler fra brexitreserve, mio. euro.
Medlemsland
Østrig
Belgien
Bulgarien
2018-priser
15,8
305,5
9,2
Løbende priser
16,8
324,1
9,8
EU-note - 2020-21 - E 18: EU-nyt: Tildeling af midler fra brexitreserve
2319942_0003.png
Cypern
Tjekkiet
Tyskland
Danmark
Estland
Grækenland
Spanien
Finland
Frankrig
Kroatien
Ungarn
Irland
Italien
Litauen
Luxembourg
Letland
Malta
Holland
Polen
Portugal
Rumænien
Sverige
Slovenien
Slovakiet
EU-27
Kilde:
Kommissionen
46,4
35,5
429,1
233,3
4,2
23,4
173,6
13,6
396,5
4,1
38,3
991,2
82,2
7,8
114,4
7,2
39,4
713,7
112,8
54,9
25,8
94,7
3,0
24,4
4.000,0
49,2
37,7
455,4
247,6
4,5
24,9
184,2
14,4
420,8
4,3
40,6
1.051,9
87,2
8,2
121,4
8,2
121,4
7,6
119,7
58,3
27,4
100,5
3,2
25,9
4.244,8
Som det fremgår står Danmark til at modtage 233,3 mio. euro i faste 2018-
priser svarende til 247,6 mio. euro i løbende priser. Danmarks andel svarer
til ca. 6 pct. af midlerne. Den største modtager af midler er i sagens natur
Irland med 991,2 mio. euro (2018-priser) svarende til omkring 25 pct. af de
samlede fordelte midler.
Ansøgning om midler
Teknisk set bliver 4 ud af de 5 mia. euro tildelt som forudbetaling i 2021,
hvorefter medlemslandene skal ansøge om midlerne pr. 30. september
2023. Ansøgningen skal indeholde informationer om offentlige udgifter
afholdt til imødegåelse af konsekvenserne af Brexit i perioden 1. juli 2020 til
31. december 2022.
Kommissionen vil herefter på baggrund af ansøgningerne vurdere, om de
enkelte medlemslande skal have ekstra midler tildelt eller tilbagebetale en
del af de tildelte midler. Den resterende 1 mia. euro vil blive brugt til dette
formål i 2024.
Baggrund
I forbindelse med forhandlingerne om den flerårige finansielle ramme (MFF)
for 2021-2027 blev der opnået enighed om en reserve til imødegåelse af
konsekvenserne fra Brexit på samlet 5 mia. euro (2018-priser) i perioden
2021-2027.
EU-note - 2020-21 - E 18: EU-nyt: Tildeling af midler fra brexitreserve
2319942_0004.png
I aftalen fra Det Europæiske Råds møde den 17.-21.
juli 2020, hvor MFF’en
faldt på plads mellem EU-landene, er brexitreserven beskrevet på følgende
måde:
”Særlige
instrumenter uden for lofterne bliver forhøjet med 5 mia. EUR.
Disse 5 mia. EUR vil blive anvendt til en ny særlig brexittilpasningsreserve,
som skal oprettes for at afbøde uforudsete og negative konsekvenser i de
medlemsstater og sektorer, der er mest berørt”.
Forslag til forordning om brexitreserve
Kommissionen fremsatte den 25. december 2020 selve forslaget til forordning om
etablering af en brexittilpasningsreserve på 5 mia. euro, som skal udmønte aftalen
fra MFF-forhandlingerne om brexitreserven og herunder kriterierne for fordeling af
midlerne på medlemslandene. Bilaget I til forslaget indeholder fordelingsnøglen i
forhold til handelspåvirkningen og påvirkningen af fiskeriet. Bilag II indeholder en
skabelon til medlemslandenes ansøgninger om midler.
Forslag til forordning om etablering af brexittilpasningsreserven
Pressemeddelelse fra Kommissionen
Det videre forløb
Forslaget blev som nævnt fremlagt af Kommissionen den 25. december
2020, og Kommissionen præsenterede forslaget for EU-ambassadørerne på
mødet i Coreper i går onsdag. Forslaget skal vedtages efter den almindelige
beslutningsprocedure, hvor Europa-Parlamentet og Rådet vedtager forslaget
i fællesskab.
Når forslaget er vedtaget og trådt i kraft, og medlemslandene har
systemerne klar til at modtage midlerne, vil Kommissionen vedtage en
gennemførelsesretsakt, hvorefter midlerne skal udbetales inden for 60 dage.
Produceret og skrevet af:
Martin Jørgensen, EU-konsulent, 3622
EU Nyt fra EU-konsulenterne sendes løbende til abonnenter i Folketinget