Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del EU-note E 15
Offentligt
2305791_0001.png
NYHEDSBREV
2020-2021
8. DECEMBER 2020
Gennembrud i forhandlinger om
fælles EU-lobbyregister
Enighed mellem EU-institutionerne om, at lobbyister skal
lade sig registrere i et nyt fælles åbenhedsregister
Efter flere års trakasserier ser det ud til, at der nu er gennembrud i
forhandlingerne mellem Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen om en
model for obligatorisk registrering af lobbyister i EU-systemet. Aftalen indebærer
bl.a., at interessegrupper skal lade sig registrere i et nyt fælles
”åbenhedsregister”, hvis de ønsker at tale deres sag over for en af de tre EU-
institutioner.
Det konkrete indhold af det nye kompromis er dog fortsat ukendt. Hvad er det
f.eks. for aktiviteter, som de tre EU-institutioner skal registrere i det nye register?
Og hvem er fritaget for registrering?
Ifølge en
pressemeddelelse
fra de tre EU-institutioner fra den 7. december har de
indgået et kompromis om
betingelserne for optagelse i registeret (the principle of
conditionality).
Men samtidig ser det ud til, at aftalen også indebærer, at der tages
et væsentligt hensyn til de enkelte EU-institutioners særegenheder. Det hedder
således i pressemeddelelsen, at parterne er enige om ”supplerende
åbenhedsbestemmelser for hver enkelt af de tre EU-institutioner, som tager
hensyn til deres respektive særegenheder”, ligesom EU-institutionerne
har
accepteret,
at være med til at ”opbygge en fælles åbenhedskultur”.
EU-note - 2020-21 - E 15: EU-nyt: Gennembrud i forhandlinger om fælles lobbyregister
2305791_0002.png
Kompromisforslaget synes således kun at omfatte de dele af forslaget, der skal
gælde for alle tre institutioner (f.eks. definition af lobbyister, betingelser for
optagelse i registeret, organisering af registeret og finansiering mv.). Det
vil
derudover
være
op til de enkelte EU- institutioner at implementere registeret, som
de
finder passende.
Ifølge pressemeddelelsen er der fortsat elementer i forslaget, som mangler at
blive aftalt, men EU-institutionerne har forpligtet sig til at færdiggøre en endelig
aftale inden årets udgang. Ifølge nyhedsbrevet Agence Europe kan den endelige
aftale falde på plads på et møde allerede i næste uge.
Baggrund
Aftalen bygger på Kommissionens forslag til en interinstitutionel aftale om et
obligatorisk åbenhedsregister fra den 28. september 2016 (Kom(2016)627).
Kommissionen og Europa-Parlamentet indgik dog allerede i 2011 en aftale om
frivillig registrering af lobbyister, som blev revideret i 2015 (åbenhedsregisteret
kan tilgås
her).
Rådet besluttede sig dengang for at stå uden for aftalen mellem de
to øvrige EU-institutioner, men afgav en ensidig erklæring, hvor man udtrykte
støtte til ideen.
Rådets deltagelse i åbenhedsregisteret har været et særligt vanskeligt spørgsmål,
fordi Rådet består af et Rådssekretariat og af nationale delegationer, hvor
sidstnævnte er omfattet af nationale regelsæt. For så vidt angår Europa-
Parlamentet har det været et afgørende spørgsmål, i hvilket omfang også
kontakter til medlemmer af Europa-Parlamentet skal omfattes eller om dette, som
i dag, kun sker på frivillig basis. Netop disse udfordringer medførte,
at
forhandlingerne i 2019 brød sammen.
Pressemeddelelsen fra det tre EU-institutioner
kan læses her.
Juridiske begrænsninger med IIA
Rådets Juridiske Tjeneste har tidligere påpeget, at man ikke i en inter-institutionel aftale
kan regulere, hvorledes de enkelte EU-institutioner skal indrette sig. Det er op til den
enkelte institution at træffe beslutning herom. Det er heller ikke juridisk muligt at regulere,
hvordan repræsentanter for medlemsstaterne, herunder i deres funktion som
formandskab, håndterer kontakter med repræsentanter for interesseorganisationer i en
interinstitutionel aftale. Repræsentanter for medlemsstaterne er omfattet af national
lovgivning herom.
Produceret og skrevet af:
Morten Knudsen, EU-konsulent, Tlf. 3337 3695