Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del EU-note E 12
Offentligt
2289357_0001.png
NYHEDSBREV
2020-2021
27. OKTOBER 2020
EU-nyt: Regler om cabotage kommer
for EU-domstolen
Mobilitetspakken, der blandt andet indeholder krav om
lastbilers retur til hjemlandet hver ottende uge,
begrænsninger på kombinerede transporter og på hvil i
førerhuset bringes for EU-domstolen. Årsagen er, at seks
central- og østeuropæiske lande finder, at centrale
elementer i pakken udgør protektionisme og hæmmer det
indre marked.
En kontroversiel pakke
I juli 2020 vedtog Europa-Parlamentet mobilitetspakken, der blandt andet indfører
nye krav om, at lastbiler skal vende hjem til deres hjemland og i øvrigt begrænser
mulighederne for at udføre cabotage.
Vedtagelsen skete trods markant øst- og centraleuropæisk modstand, der i Rådet
manifesterede sig ved, at ni østeuropæiske lande stemte imod med henvisning
til, at man var imod tre centrale elementer: 1) Forpligtelsen til at vende hjem til
hjemlandet hver ottende uge; 2) cabotagereglerne; 3) forbudet mod at afholde de
ugentlige hvileperioder for chauffører ombord på køretøjet.
Kommissionen var ligeledes
yderst skeptisk,
idet man fandt, at elementer i
aftalen gik imod Unionens klimamålsætninger. Konkret peger Kommissionen på,
at man finder, at det er uhensigtsmæssigt ud fra et klimasynspunkt, at lastbiler
EU-note - 2020-21 - E 12: EU-nyt: Regler om cabotage kommer for EU-Domstolen
2289357_0002.png
ofte tomme
vil skulle returnere til deres hjemlande hver ottende uge, ligesom
begrænsningerne på kombinerede transporter vil medføre flere tomme lastbiler.
Det er forventningen, at Kommissionen inden udgangen af 2020 vil udarbejde en
konsekvensanalyse med henblik på at afklare, om der skal fremsættes nye
forslag for at rette op på de negative konsekvenser for klimaet. På baggrund af
konsekvensanalysen vil Kommissionen eventuelt fremsætte forslag for at rette op
på disse elementer inden de pågældende elementer i aftalen træder i kraft i
marts 2022.
EU-domstolen bringes ind i sagen
Allerede i september annoncerede Litauen, at man ville bringe sagen for EU-
domstolen og tidligere i oktober fulgte Bulgarien trop. EU-Domstolen har nu
bekræftet, at seks medlemslande (Litauen, Bulgarien, Ungarn, Rumænien, Malta
og Polen) per den 26. oktober har bragt sager for domstolen om
mobilitetspakken. Det konkrete indhold af sagsanlæggene er endnu ikke endeligt
kendt, men søgsmålene forventes snarligt offentliggjort i EU-tidende og t.
Flere medier erfarer dog, at sagerne vedrører de kontroversielle elementer i
mobilitetspakken, som de seks medlemslande mener er protektionistiske og
dermed virker hæmmende på det indre marked.
Det er forventningen, at der kan komme yderligere sagsanlæg ved EU-domstolen
den kommende tid. Der er ingen fast tidsgrænse for, hvornår EU-domstolen skal
have afsagt dom, men det tager oftest
over halvandet år.
Vil du vide mere?
Agence Europes omtale af sagen (kun adgang fra Folketingets netværk):
Bulgarien bringer sagen for EU-domstolen
Litauen forventes at bringe sagen for EU-domstolen
Seks lande bringer sagen for EU-domstolen
Produceret og skrevet af:
Mathias Grønbek Lydholm, EU-chefkonsulent, tlf. 5907