Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 88
Offentligt
2286269_0001.png
Notat
Opfølgning på EU-Domstolens dom i C-410/18, Aubriet
EU-Domstolen har den 10. juli 2019 afsagt dom i sag C-410/18, Aubriet. Danmark
har afgivet skriftligt indlæg i sagen.
Sagen handler om, hvilke krav om tilknytning en medlemsstat kan stille for at yde
uddannelsesstøtte til børn af grænsearbejdere. Med grænsearbejdere menes
EU/EØS-borgere, der er arbejdstagere eller selvstændige erhvervsdrivende i én
EU/EØS-medlemsstat, men har bopæl i en anden EU/EØS-medlemsstat. Sagen
skal ses i forlængelse af tidligere sager om tilsvarende spørgsmål, C-20/12, Gier-
sch, og C-238/15, Bragança Linares Verruga (herefter Verruga-dommen).
Efter de luxembourgske regler, som blev forelagt EU-Domstolen i sagen, stilles
der krav om, at grænsearbejderen skal have arbejdet i en samlet periode på
mindst fem år inden for en referenceperiode på syv år, for at grænsearbejderens
børn kan opnå ret til uddannelsesstøtte fra Luxembourg til uddannelse både i og
uden for Luxembourg.
EU-Domstolen konkluderer i dommen, at de luxembourgske regler ikke er forene-
lige med EU-retten. Idet de danske regler for SU til uddannelse i udlandet har
visse lighedspunkter med de luxembourgske SU-regler, vurderer Uddannelses- og
Forskningsministeriet og Justitsministeriet, at det er nødvendigt at foretage en
mindre ændring af reglerne i SU-bekendtgørelsen om SU til uddannelse i udlan-
det, jf. nærmere herom nedenfor.
EU-Domstolens dom
Domstolen har i sagen skullet forholde sig til spørgsmålet om, hvorvidt artikel 45 i
Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) og artikel 7, stk. 2,
i forordning nr. 492/2011 om arbejdskraftens fri bevægelighed inden for Unionen
er til hinder for en medlemsstats lovgivning, hvorefter tildelingen af økonomisk
støtte til videregående uddannelse til ikke-bosiddende studerende gøres betinget
af, at en af den studerendes forældre på tidspunktet for ansøgningen om økono-
misk støtte har haft lønnet beskæftigelse eller har udøvet selvstændig erhvervs-
virksomhed i denne medlemsstat i en periode på mindst fem år inden for en refe-
renceperiode på syv år, mens en sådan betingelse ikke er fastsat over for de stu-
derende, der er bosiddende på den nævnte medlemsstats område.
EU-Domstolen anfører i relation til tidligere sager vedr. adgangen til studiestøtte
for børn af grænsearbejdere i præmis 34 og 35 følgende:
”34.
Domstolen har imidlertid allerede anerkendt, at en national lovgiv-
ning, der er udtryk for indirekte forskelsbehandling, og som opstiller
begrænsninger for tildelingen af sociale fordele som omhandlet i ar-
tikel 7, stk. 2, i forordning nr. 492/2011 til grænsearbejdere, idet der
ikke foreligger en tilstrækkelig tilknytning til det samfund, hvor de
udøver virksomhed uden at være bosiddende dér, kan være objek-
19. november 2020
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Jura
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
189424
Side 1/6
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 88: Brev vedr. opfølgning på dom fra EU-Domstolen i sag C-410-18
2286269_0002.png
tivt begrundet (jf. dom af 18.7.2007, Geven, C-213/05,
EU:C:2007:438, præmis 26, og af 14.12.2016, Bragança Linares
Verruga m.fl., C-238/15, EU:C:2016:949, præmis 51).
35.
Hvad navnlig angår tildelingen af økonomisk støtte fra staten til
videregående uddannelse til ikke-bosiddende børn af vandrende
arbejdstagere og grænsearbejdere har Domstolen anført, at den
omstændighed, at den pågældende studerendes forældre i en be-
tydelig periode havde været beskæftiget i den medlemsstat, som
yder den støtte, der var ansøgt om, kunne være egnet til at bevise
den reelle grad af tilknytning til denne medlemsstats samfund eller
arbejdsmarked (dom af 20.6.2013, Giersch m.fl., C-20/12,
EU:C:2013:411, præmis 78, og af 14.12.2016, Bragança Linares
Verruga m.fl., C-238/15,
EU:C:2016:949, præmis 55).”
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
I EU-Domstolens prøvelse af, hvorvidt beskæftigelse i en periode på fem år ud af
de seneste syv år forud for ansøgningstidspunktet er tilstrækkeligt til at vurdere
grænsearbejderens tilknytning til giverlandets arbejdsmarked, anfører EU-
Domstolen i præmis 43-45 følgende:
”43.
Det bemærkes imidlertid, at Nicolas Aubriet i hovedsagen fik afslag
på tildeling af økonomisk støtte fra staten til videregående uddan-
nelse, selv om hans far på vedvarende vis i de år, der gik forud for
sønnens ansøgning om økonomisk støtte, havde været lønmodta-
ger i Luxembourg i en betydelig periode, der langt overstiger mini-
mumsperioden på 5 år. Bruno Aubriet har således været skatteplig-
tig i Luxembourg og har indbetalt til denne stats sociale sikrings-
ordning i mere end 17 år i løbet af de 23 år, der gik forud for søn-
nens ansøgning om økonomisk støtte til videregående uddannelse,
dvs. fra 1991 til 2014.
Derimod opfylder Bruno Aubriet ikke betingelsen om en minimums-
beskæftigelsesperiode inden for referenceperioden, der er fastsat i
lov af 24. juli 2014, idet han måtte afbryde sin beskæftigelse i Lu-
xembourg i perioden fra den 15. januar 2008 til den 16. december
2012, hvor han havde ansættelse i sin bopælsstat.
Som det fremgår af Bruno Aubriets situation, er det ikke tilstrække-
ligt alene at tage hensyn til den beskæftigelse, som grænsearbejde-
ren har udøvet i Luxembourg inden for en referenceperiode på syv
år forud for ansøgningen om økonomisk støtte, for at kunne foreta-
ge en fyldestgørende vurdering af betydningen af denne grænsear-
bejders tilknytning til det luxembourgske arbejdsmarked, navnlig
når han allerede har været ansat i en betydelig periode inden refe-
renceperioden.”
44.
45.
På den baggrund fastslår EU-Domstolen i præmis 47 følgende:
”47.
Det følger af samtlige ovenstående betragtninger, at det forelagte
spørgsmål skal besvares med, at artikel 45 TEUF og artikel 7, stk.
Side 2/6
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 88: Brev vedr. opfølgning på dom fra EU-Domstolen i sag C-410-18
2286269_0003.png
2, i forordning nr. 492/2011 skal fortolkes således, at de er til hinder
for en medlemsstats lovgivning som den i hovedsagen omhandle-
de, hvorefter tildelingen af økonomisk støtte til videregående ud-
dannelse til ikke-bosiddende studerende gøres betinget af, at en af
den studerendes forældre på tidspunktet for ansøgningen om øko-
nomisk støtte har haft lønnet beskæftigelse eller har udøvet selv-
stændig erhvervsvirksomhed i denne medlemsstat i en periode på
mindst fem år inden for en referenceperiode på syv år beregnet
med tilbagevirkende kraft fra tidspunktet for nævnte ansøgning om
økonomisk støtte, for så vidt som den ikke gør det muligt at give en
tilstrækkelig bred forståelse af, om der foreligger en eventuel til-
strækkelig tilknytning til arbejdsmarkedet i denne medlemsstat.”
Danske regler
De danske og luxembourgske regler for uddannelsesstøtte i relation til børn af
grænsearbejdere er ikke ens på alle punkter, men der er dog visse lighedspunkter,
som gør Aubriet-dommen relevant i forhold til de danske SU-regler.
I de danske SU-regler skelnes der således ikke mellem, om den uddannelsessø-
gende bor i eller uden for Danmark. Der skelnes derimod mellem, om den foræl-
der, som den uddannelsessøgende afleder rettigheder fra, er en herboende
vandrende arbejdstager eller en grænsearbejder.
I de danske SU-regler skelnes der desuden mellem adgangen til uddannelsesstøt-
te til uddannelse i Danmark og adgangen til uddannelsesstøtte til uddannelse i
udlandet således, at der stilles krav om tilknytning til Danmark for så vidt angår
uddannelsessøgende, der søger om SU til uddannelse i udlandet.
Danmark valgte senest efter Verruga-dommen at ændre bestemmelserne for ad-
gang til SU til uddannelse i udlandet for så vidt angår familiemedlemmer til græn-
searbejdere. Familiemedlemmer er i relation hertil børn af grænsearbejderen,
ægtefælle til grænsearbejderen og forældre til grænsearbejderen.
Det følger herefter af de eksisterende SU-regler, at et familiemedlem til en græn-
searbejder kan have ret til SU til uddannelse i udlandet, hvis grænsearbejderen
har arbejdet i Danmark i fem år ud af de seneste syv år forud for ansøgningstids-
punktet. Før Verruga-dommen gjaldt der et krav om uafbrudt arbejde i 5 år forud
for ansøgningstidspunktet.
Reglerne for SU til uddannelse i udlandet blev efter Verruga-dommen endvidere
ændret således, at familiemedlemmer til grænsearbejdere tillige fik mulighed for
også at få vurderet deres tilknytning til Danmark på baggrund af de øvrige tilknyt-
ningskriterier, som er fastsat i SU-bekendtgørelsen. Tilknytningskriterierne fremgår
nedenfor.
Konsekvenser af Aubriet-dommen
EU-Domstolen slår med dommen fast, at det ikke er tilstrækkeligt alene at tage
hensyn til den beskæftigelse, som grænsearbejderen har udøvet i Luxembourg
inden for en referenceperiode på syv år forud for ansøgningen om økonomisk
støtte, for at kunne foretage en fyldestgørende vurdering af betydningen af denne
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 3/6
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 88: Brev vedr. opfølgning på dom fra EU-Domstolen i sag C-410-18
2286269_0004.png
grænsearbejders tilknytning til det luxembourgske arbejdsmarked, navnlig når han
allerede har været ansat i en betydelig periode inden referenceperioden. Tilknyt-
ningskravet gør det således ikke muligt at give en tilstrækkelig bred forståelse af,
om der foreligger en eventuel tilstrækkelig tilknytning til arbejdsmarkedet i Luxem-
bourg.
EU-Domstolen konkluderer dertil, at det luxembourgske krav om arbejde i fem år
ud af de seneste syv år forud for ansøgningstidspunktet, er en restriktion, der går
ud over det, som er nødvendigt for at nå det legitime mål om at øge antallet af
personer med en videregående uddannelse i den bosiddende befolkning, hvilket
er den begrundelse, der ligger til grund for de luxembourgske regler.
Uddannelses- og Forskningsministeriet vurderer på den baggrund, at det er nød-
vendigt at ændre de danske SU-regler.
I henhold til SU-bekendtgørelsen kan der gives SU til uddannelse i en anden
EU/EØS-medlemsstat til familiemedlemmer til grænsearbejdere, når den uddan-
nelsessøgende:
1) Har haft sammenhængende ophold i Danmark i mindst 2 år inden for de sidste
10 år forud for ansøgningstidspunktet.
2) Er familiemedlem til en grænsearbejder, der har arbejdet i Danmark i mindst 5
år inden for de sidste 7 år forud for ansøgningstidspunktet.
3) Har gået i skole i Danmark i en betydelig periode. (Der er givet tilsagn på bag-
grund af 7 års folkeskole eller en hel ungdomsuddannelse.)
4) Har nær kontakt til familiemedlemmer i Danmark, ud over de familiemedlem-
mer, der forsørger den uddannelsessøgende, i en betydelig periode. (Der er
givet tilsagn på baggrund af et ophold hos faster i Danmark i tre år inden for
de sidste 10 år, eller 1,5 år hos faster umiddelbart før studiestart
ophold i
forbindelse med ferie og højtider er ikke tilstrækkeligt, selvom det har stået på
i en længere årrække.)
5) Har haft betydelige økonomiske bånd til Danmark i en betydelig periode. (Der
er givet tilsagn på baggrund af at have drevet virksomhed i Danmark i tre år
eller at vedkommende i en betydelig periode har besiddet fast ejendom.)
6) Har haft arbejde i Danmark i en betydelig periode. (Der er givet tilsagn på
baggrund af fuldtidsarbejde i 2 år eller deltidsarbejde over en længere sam-
menhængende periode.)
7) Tæt ved at opfylde et af kriterierne 3-6 og har betydelige danskkundskaber.
(Der er givet tilsagn på baggrund af 6 års skolegang og betydelige dansk-
kundskaber.)
I henhold til SU-bekendtgørelsen kan der endvidere gives SU til uddannelse i et
land uden for EU/EØS til familiemedlemmer til grænsearbejdere, når den uddan-
nelsessøgende:
1) Har udnyttet sin ret til fri bevægelighed i EU/EØS, og opfylder en af de
ovennævnte betingelser i nr. 1-7, eller
2) Har haft sammenhængende ophold i Danmark i mindst 2 år inden for de
sidste 10 år forud for ansøgningstidspunktet.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 4/6
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 88: Brev vedr. opfølgning på dom fra EU-Domstolen i sag C-410-18
2286269_0005.png
Med henblik på at opfylde dommen foreslås det at udvide bestemmelsen i nr. 2
vedrørende uddannelser i en anden EU/EØS-medlemsstat således, at der også
kan gives SU til familiemedlemmer til grænsearbejdere, som
selvom de ikke har
arbejdet i Danmark i 5 ud af de seneste 7 år
alligevel har den fornødne tilknyt-
ning til det danske arbejdsmarked, når den pågældende allerede har arbejdet i en
betydelig periode i Danmark forud for perioden på 7 år.
Det foreslås således at fastholde udgangspunktet om, at grænsearbejderen skal
have arbejdet i Danmark i mindst 5 år ud af de seneste 7 år forud for ansøgnings-
tidspunktet for, at grænsearbejderens familiemedlemmer kan opnå ret til SU til
uddannelse i en anden EU/EØS-medlemsstat. Fastholdelse af bestemmelsen skal
ses i lyset af, at det vurderes hensigtsmæssigt i forhold til administrationen og de
uddannelsessøgende i videst muligt omfang at bibeholde objektive kriterier for
vurdering af ansøgninger om SU. Uddannelsessøgende, hvis forælder opfylder
kravet om arbejde i fem år ud af de seneste syv år forud for ansøgningstidspunk-
tet, vurderes således uden tvivl at opfylde kriteriet for tilstrækkelig tilknytning til
Danmark.
Samtidig vil den foreslåede udvidelse af bestemmelsen give mulighed for at tage
højde for en samlet arbejdsperiode på f.eks. 17 år i løbet af 23 år forud for ansøg-
ningstidspunktet, sådan som var tilfældet i Aubriet-dommen. Der vil fortsat blive
lagt vægt på samlet set mindst fem års arbejde, og det vil endvidere indgå i vurde-
ringen i hvor tæt tilknytning til ansøgningstidspunktet, at arbejdet har været udført.
Det vil endvidere indgå i vurderingen i hvor mange år ud over de fem år, grænse-
arbejderen har arbejdet i Danmark.
På Uddannelses- og Forskningsstyrelsens hjemmeside om SU,
www.su.dk,
vil der
blive givet eksempler på styrelsens praksis ved vurderingen af grænsearbejderens
tilknytning til Danmark.
Økonomiske konsekvenser
Det er ikke muligt præcist at vurdere, hvor mange flere der vil få adgang til SU til
uddannelse i en anden EU/EØS-medlemsstat med den foreslåede ændring.
Det kan dog oplyses, at der
siden tilknytningskriterierne trådte i kraft den 1. juli
2014
er givet SU til uddannelse i udlandet til samlet set 279 personer pr. 1. ok-
tober 2020 på baggrund af ovennævnte kriterier nr. 2-7.
Af de 279 tilsagn er i alt 54 givet efter grænsearbejderreglen, hvoraf 37 var danske
statsborgere, 14 var EU/EØS-statsborgere, og 3 var statsborgere fra tredjelande.
Det kan dertil nævnes, at alle tilsagn om SU til uddannelse i udlandet, der er givet
efter den seneste justering af SU-reglerne som opfølgning på Verruga-dommen,
også ville være givet efter de hidtidige regler før Verruga-dommen. Justering af
reglerne på baggrund af Verruga-dommen har således ikke ført til en stigning i
antallet af tilsagn om SU til uddannelse i udlandet.
Uddannelses- og Forskningsministeriet vurderer på baggrund af den hidtidige
anvendelse af reglerne vedrørende familiemedlemmer til grænsearbejdere, at de
foreslåede justeringer af reglerne kun i meget begrænset omfang udvider adgan-
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 5/6
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 88: Brev vedr. opfølgning på dom fra EU-Domstolen i sag C-410-18
2286269_0006.png
gen til SU til uddannelse i en anden EU/EØS-medlemsstat, og dermed vurderes
antallet af studerende med SU til uddannelse i en anden EU/EØS-medlemsstat
kun at blive påvirket marginalt.
Opfølgning/proces
Den foreslåede ændring forudsætter ændring af SU-bekendtgørelsens §§ 1, 4, 5
og 6.
Regeringen vil drøfte forslag til ændring af SU-bekendtgørelsen med SU-
forligskredsen med henblik på at justere bestemmelserne om familiemedlemmer til
grænsearbejderes adgang til SU til en hel uddannelse i en anden EU/EØS-
medlemsstat.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 6/6