Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 827
Offentligt
2453120_0001.png
NOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
28. september 2021
Kommissionens delegerede forordning af 6.7.2021 om supplerende
regler til Europa-Parlamentet og Rådets forordning (EU) 2020/852,
som præciserer indholdet og fremlæggelsen af de oplysninger, der skal
offentliggøres af virksomheder, som er omfattet af artikel 19a eller 29a
i direktiv 2013/34/EU, vedrørende miljømæssigt bæredygtige økono-
miske aktiviteter, og som præciserer metodologien til sikring af over-
holdelse af denne oplysningsforpligtigelse.
Notatet oversendes også til Folketingets Erhvervsudvalg.
1.
Resumé
Kommissionen vedtog den 6. juli 2021 en delegeret forordning under forord-
ningen om fastlæggelse af en ramme til fremme af bæredygtige investeringer
(taksonomiforordningen). Europa-Parlamentets og Rådets indsigelsesfrist er
er den 7. november 2021 (med mulighed for 2 måneders forlængelse).
Taksonomiforordningen er en central del af Kommissionens handlingsplan
for finansiering af bæredygtig vækst fra 2018. Forordningen etablerer et
klassifikationssystem for, hvilke økonomiske aktiviteter, der kan anses som
bæredygtige for at bestemme, i hvilket omfang en investering er bæredygtig.
Denne delegerede forordning specificerer metodologien for, hvordan de om-
fattede virksomheder skal rapportere for at leve op til taksonomiforordnin-
gens artikel 8. Rapporteringskravene i taksonomiforordningens artikel 8 om-
fatter alle virksomheder, der er omfattet af direktivet om ikke-finansiel rap-
portering, dvs. store virksomheder af interesse for offentligheden med over
500 ansatte.
Ifølge taksonomiforordningens artikel 8 skal disse virksomheder angive tre
nøgletal - andelen af hhv. omsætningen, kapitaludgifterne og driftsudgif-
terne, som er forbundet med økonomiske aktiviteter, der kan anses for bæ-
redygtige. Der fastsættes i den delegerede forordning omfattende oplys-
ningsforpligtigelser i form af skemaer for hvert nøgletal.
Den delegerede forordning forventes på længere sigt at have en positiv ind-
virkning på udmøntning af miljømålene i taksonomiforordningen, herunder
understøtte omstillingen til en bæredygtig økonomi.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 827: Delegeret retsakt vedr. virksomheders rapporteringsforpligtelser
2453120_0002.png
Regeringen byder Kommissionens delegerede forordning velkommen, da den
vil medvirke til, at bæredygtighedsrelaterede informationer fra realøkono-
mien bliver tilgængelige for investorer og den finansielle sektor. Regeringen
har tidligere rejst et behov for yderligere klarhed i den delegerede retsakt
over for Kommissionen. Den endelige version af den delegerede retsakt er
forbedret på en række punkter herunder ift. at de lempeligere krav i over-
gangsperioden er tydeligere beskrevet. Der er dog fortsat et stort behov for
vejledning til virksomhederne om anvendelsen af reglerne. Regeringen agter
ikke at gøre indsigelse imod vedtagelse af den delegerede forordning, og vil
8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
2.
Baggrund
Som en central del af strategien for bæredygtig finansiering fra 2018 vedtog
Europa-Parlamentet og Rådet i 2020 taksonomiforordningen (EU 2020/852).
Taksonomiforordningen og dens delegerede retsakter fastsætter, hvilke øko-
nomiske aktiviteter, der kan klassificeres som bæredygtige, samt hvilke tek-
niske kriterier aktiviteterne skal leve op til, for at de kan klassificeres som
bæredygtige. Oplysninger, der offentliggøres iht. taksonomiforordningen
indgår i de finansielle markedsdeltageres egen rapportering om bæredygtig-
hed under disclosureforordningen (EU 2019/2088), når de finansielle virk-
somheder investerer i bæredygtige aktiviteter. Forordningen skal bidrage til
at facilitere de nødvendige bæredygtige investeringer i forhold til at levere
på EU's grønne pagt, herunder
nå EU’s klimamål på mindst 55 pct. i 2030
og klimaneutralitet senest i 2050.
Artikel 8 i taksonomiforordningen indeholder et krav om, at virksomheder,
der er omfattet af direktivet om ikke-finansiel rapportering (NFRD)
dvs.
store virksomheder af interesse for offentligheden med over 500 ansatte
skal screene deres aktiviteter efter taksonomien og rapportere tre nøgletal, der
indikerer andelen af deres økonomiske aktiviteter, som kommer fra bæredyg-
tige aktiviteter defineret af taksonomiforordningen. Virksomhedernes rap-
portering i årsrapporten skal dermed bl.a. muliggøre, at finansielle markeds-
deltagere kan opgøre, hvor bæredygtige finansielle produkter er, når der in-
vesteres i de rapporterende virksomheder. Den større transparens om bære-
dygtighed har til hensigt at sikre flere private investeringer i bæredygtige øko-
nomiske aktiviteter. De mere nøjagtige oplysningskrav samt metodologien
for rapporteringen hos de omfattede virksomheder fastsættes i denne delege-
rede forordning.
Der har i foråret været en offentlig høring om et udkast til den delegerede
retsakt. Den danske regering svarede herpå i juni. Høringssvaret blev over-
sendt til Folketinget den 7. juni. 2021 (EUU alm.del, 2020-2021, bilag 595).
Kommissionen vedtog den 6. juli 2021 den delegerede forordning under tak-
sonomiforordningens artikel 8. Den delegerede forordning finder anvendelse
2
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 827: Delegeret retsakt vedr. virksomheders rapporteringsforpligtelser
2453120_0003.png
fra den 1. januar 2022, medmindre Rådet (med kvalificeret flertal) eller Eu-
ropa-Parlamentet (med et flertal af sine medlemmer) gør indsigelse mod rets-
akten senest den 7. november 2021 (med mulighed for 2 måneders forlæn-
gelse).
3.
Formål og indhold
Formålet med den delegerede forordning er at fastsætte fælles harmonise-
rede regler for indholdet og præsentationen af oplysninger, som virksom-
hederne skal rapportere efter taksonomiforordningens artikel 8. Rapporte-
ringskravene omfatter i første omgang store virksomheder af interesse for
offentligheden med over 500 ansatte, men flere virksomheder forventes
omfattet på et senere tidspunkt.
Forordningen indeholder definitioner, fælles offentliggørelsesregler for
alle omfattede virksomheder, samt bestemmelser om gennemgang og
ikrafttrædelse. Den delegerede forordning fastsætter i en række bilag op-
lysningskrav, herunder skemaer der skal benyttes til rapporteringen, og
selve metodologien for rapporteringen for henholdsvis ikke-finansielle
virksomheder, kapitalforvaltere, kreditinstitutter, investeringsselskaber
samt forsikrings- og genforsikringsselskaber.
Forordningen finder anvendelse fra den 1. januar 2022, dvs. virksomhe-
derne skal rapportere efter kravene allerede i starten af 2022 for regn-
skabsår, som begynder den 1. januar 2021 eller senere. I det første år skal
virksomhederne dog kun rapportere på, hvor stor en andel af deres samlede
omsætning, kapital- og driftsudgifter, som udgøres af hhv. økonomiske
aktiviteter,
der
er
omfattet
af
klassifikationssystemet
i
taksonomiforordningen, og økonomiske aktiviteter, som ikke er omfattet
af klassifikationssystemet i taksonomiforordningen, samt de kvalitative
oplysninger af relevans herfor. Virksomhederne skal således ikke i det før-
ste år opgøre, om de omfattede aktiviteter også lever op til kravene for at
være bæredygtige.
I bilagene til den delegerede forordning fastsættes omfattende og detalje-
rede specifikationer ift., hvordan de tre nøgletal
andelen af hhv. omsæt-
ningen, kapitaludgifterne og driftsudgifterne, som kan anses for bæredyg-
tige
skal beregnes for de forskellige typer af virksomheder og selskaber.
Indtil minimum i 2025 skal finansielle institutioner ikke medtage statsek-
sponeringer i deres opgørelse af bæredygtige aktiviteter. Eksponeringer
mod små- og mellemstore virksomheder (SMV'er) kan indtil 2025 ikke
tælle med i finansielle virksomheders tæller (dvs. som en del af de bære-
dygtige aktiviteter) i deres samlede opgørelse, men stadig indgå i nævneren
(dvs. de samlede aktiviteter). En konsekvensanalyse skal afgøre om
SMV’er kan tælle med på frivillig basis fra 2025. Derivater er også ude-
lukket fra at tælle med i tælleren, men skal indgå i de finansielle virksom-
heders nævner for deres samlede opgørelse.
3
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 827: Delegeret retsakt vedr. virksomheders rapporteringsforpligtelser
2453120_0004.png
Sammenhæng til CSRD-forslagets anvendelsesområde
Virksomheder omfattet af det gældende direktiv om ikke-finansiel rappor-
tering (NFRD) vil være omfattet af kravene i taksonomiforordningens ar-
tikel 8. Kommissionen har dog den 21. april 2021 fremsat et forslag til en
ændring of NFRD, som fremadrettet forventes at hedde direktivet om virk-
somheders bæredygtighedsrapportering (CSRD). En væsentlig ændring i
CSRD-forslaget er, at Kommissionen foreslår at udvide anvendelsesområ-
det til at omfatte alle store virksomheder og alle virksomheder af interesse
for offentligheden (børsnoterede virksomheder), med undtagelse af børs-
noterede mikrovirksomheder. CSRD-forslaget betyder også, at de omfat-
tede virksomheder fremover vil blive pålagt i ledelsesberetningen at skulle
beskrive samt opgøre i hvilken grad 1) omsætning, 2) kapitaludgifter og 3)
driftsudgifter er forbundet med økonomiske aktiviteter, der kvalificeres
som miljømæssigt bæredygtige aktiviteter i henhold til taksonomiforord-
ningen.
Da NFRD i dag alene omfatter store virksomheder af interesse for offent-
ligheden med mere end 500 ansatte, er det forventningen i Danmark, at ca.
60 store ikke-finansielle børsnoterede virksomheder og ca. 43 finansielle
virksomheder vil blive omfattet af kravene i den delegerede forordning.
Såfremt CSRD-forslaget vedtages vil langt flere virksomheder blive om-
fattet af rapporteringskravet i taksonomiforordningens artikel 8.
CSRD-forslaget skal vedtages i henhold til den almindelige EU-lovgiv-
ningsprocedure.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke forholdt sig til den delegerede forord-
ning. Det er således endnu ikke afklaret, om Europa-Parlamentet vil gøre ind-
sigelse mod den delegerede forordning.
5.
Nærhedsprincippet
Det vurderes, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, da
fastlæggelse af metodologien for oplysningsforpligtigelserne bedst fastsættes
på EU-niveau for at undgå divergerende tilgange og er inden for den fastsatte
bemyndigelse i taksonomiforordningen.
6.
Gældende dansk ret
I dag er der ikke fastsat nærmere i dansk ret, hvordan de tre nøgletal
andelen af hhv. omsætningen, kapitaludgifterne og driftsudgifterne, som
kan anses for bæredygtige
skal beregnes for de forskellige typer af virk-
somheder og selskaber.
7.
Konsekvenser
4
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 827: Delegeret retsakt vedr. virksomheders rapporteringsforpligtelser
2453120_0005.png
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Den delegerede forordning er direkte gældende i Danmark og kræver ikke
ændringer i gældende dansk ret.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Den delegerede forordning vil medføre statsfinansielle konsekvenser, idet
der kan blive behov for at forøge ressourcerne hos Erhvervsstyrelsen, der
sammen med Finanstilsynet skal vejlede og føre kontrol- og tilsyn med
opfyldelse af reglerne og håndhæve evt. overtrædelser for henholdsvis
ikke-finansielle og finansielle virksomheder. Omkostningerne vil afhænge
af omfanget af vejlednings-, kontrol og tilsynsarbejdet samt evt. behov for
ændringer til eksisterende eller nye IT-systemer, hvilket endnu er under
afklaring. Finansstilsynet finansieres af afgifter pålagt virksomhederne un-
der tilsyn, hvilket ikke har statsfinansielle konsekvenser. Erhvervsstyrelsen
finansieres på baggrund af en bevilling samt opkrævning af gebyrer, hvor-
for et forøget ressourcebehov vil have statsfinansielle omkostninger, som
skal afklares nærmere. Det bemærkes, at de afledte nationale udgifter som
udgangspunkt skal holdes inden for de berørte ministeriers eksisterende
bevillinger, jf. budgetvejledningens pkt. 2.4.1. Såfremt det viser sig, at det
ikke er muligt at holde udgifterne inden for eksisterende bevillinger, vil
håndteringen af udgifterne skulle afklares særskilt.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Den delegerede forordning kan have samfundsøkonomiske konsekvenser,
idet den bidrager til information om bæredygtigheden af virksomheders
aktiviteter og derved kan understøtte flere bæredygtige investeringer. Flere
bæredygtige investeringer kan have positive samfundsøkonomiske konse-
kvenser i det omfang, omkostningerne ved klima- og miljømæssig belast-
ning reduceres. I det omfang rapporteringen bidrager til, at der investeres
mere bæredygtigt på bekostning af andre investeringer, der er mere ren-
table (samme risiko og højere forventet afkast), kan det medføre et sam-
fundsøkonomisk tab. I det omfang rapporteringen bidrager til at tiltrække
flere investeringer samlet set, kan det øge det samfundsøkonomiske output.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Kommissionen estimerer, at rapporteringen efter artikel 8 for de NFRD-
omfattede virksomheder, dvs. store virksomheder af offentlig interesse og
med over 500 ansatte, for så vidt angår klimadelen forventeligt vil beløbe
sig til omstillingsomkostninger ved rapportering af klimadelen af taksono-
miforordningen på ca. 170.000-550.000 kr. pr. virksomhed, og Kommissi-
onen har estimeret de løbende administrative byrder til ca. 88.000-220.000
kr. pr. virksomhed.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
5
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 827: Delegeret retsakt vedr. virksomheders rapporteringsforpligtelser
2453120_0006.png
Den delegerede forordning har til formål at sikre transparent og ensartet rap-
portering af bæredygtighedsindikatorer. Dette sikrer, at markedet kan under-
støtte omstillingen til en bæredygtig økonomi og må på sigt forventes at have
en positiv indvirkning på håndtering og udmøntning af miljømålene i takso-
nomiforordningen.
8.
Høring
Den delegerede forordning er sendt i høring hos specialudvalget for den fi-
nansielle sektor og specialudvalget for konkurrenceevne, vækst og forbruger-
spørgsmål med frist for bidrag den 4. august 2021. Der er modtaget hørings-
svar fra Dansk Industri (DI).
DI understreger, at det er uheldigt, at disse krav, som omhandler indeværende
regnskabsår, vedtages midt i året, og at der endnu ikke foreligger vejledning
til virksomhederne.
DI støtter op om formålet med den delegerede forordning og anerkender be-
hovet for informationer. DI bemærker, at der er sket en række væsentlige for-
bedringer i den delegerede forordning ift. det udkast, som tidligere har været
i høring. DI fremhæver det særligt som positivt at kravet om detaljerede op-
lysninger for aktiviteter, der er omfattet af klassificeringssystemet, men ikke
opfylder de tekniske screeningkriterier, er blevet fjernet. Derudover finder DI
det positivt, at overgangsreglerne er blevet justeret, således at fx reglerne om
sammenligningstal ikke får tilbagevirkende kraft, og at de detaljerede oplys-
ningskrav for aktiviteter der er omfattet af klassificeringssystemet og opfyl-
der screeningkriterierne først træder i kraft for rapporteringen i 2023.
DI fremhæver dog også, at den delegerede forordning fortsat indeholder en
række uklarheder. DI finder det særligt problematisk, at den delegerede for-
ordning ikke adresserer væsentlighed, hvilket kan betyde, at rapporteringen
bliver unødig omkostningsfyldt og potentielt medføre offentliggørelse af
konkurrencefølsomme oplysninger.
DI finder samlet set at den delegerede forordning kan accepteres, men opfor-
drer regeringen til at understrege det akutte behov for vejledning i forbindelse
med behandlingen i Rådet.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre landes holdninger kendes endnu ikke, men det forventes, at der gene-
relt vil være opbakning til den delegerede forordning givet den store efter-
spørgsel fra den finansielle sektor efter oplysninger om bæredygtighed. En
række medlemslande har dog tidligere udtrykt bekymring ift. det bredere an-
vendelsesområde som følge af CSRD samt den ambitiøse tidsplan.
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
6
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 827: Delegeret retsakt vedr. virksomheders rapporteringsforpligtelser
Regeringen støtter handlingsplanen for finansiering af bæredygtig vækst
og er engageret i arbejdet med at sikre en markedsbaseret omstilling til en
bæredygtig økonomi gennem øget gennemsigtighed. Regeringen støtter
taksonomiforordningen vedtaget af Rådet og Europa-Parlamentet, da den
kan bidrage til at facilitere de nødvendige bæredygtige investeringer i for-
hold til at levere på EU's grønne pagt, herunder
nå EU’s klimamål på
mindst 55 pct. i 2030 og klimaneutralitet senest i 2050.
Regeringen byder Kommissionens delegerede forordning velkommen, da
den vil medvirke til at skabe vigtige data, som flere andre retsakter (fx
disclosureforordningen) afhænger af. Den delegerede forordning vil der-
udover medvirke til, at bæredygtighedsrelaterede informationer fra real-
økonomien bliver tilgængelige for investorer og den finansielle sektor samt
øge gennemsigtigheden og derved hjælpe til at forhindre, at virksomheder
markedsfører sig som mere bæredygtige end de egentligt er.
Regeringen støtter, at retsakten indeholder en indfasningsperiode for at
lette virksomhedernes udfordringer med at rapportere meget omfattende
information om bæredygtighed for første gang inden for en kort tidshori-
sont. I den sammenhæng finder regeringen det vigtigt, at den delegerede
retsakt sætter klare krav til det første rapporteringsår, herunder hvor mange
sammenligningsår, der skal indgå i rapporteringen.
Regeringen støtter en revisionsklausul for at vurdere effektiviteten af den
delegerede retsakt og for tage højde for fremtidige politikudviklinger. Re-
geringen understreger særligt vigtigheden af at sikre sammenhæng med
NFRD og taksonomiforordningen, både nu og fremadrettet. Hvis flere
virksomheder forpligtes til at rapportere om bæredygtighed, som Kommis-
sionen har fremsat forslag om i direktivet om virksomheders rapportering
om bæredygtighed (CSRD), bør Kommissionen vurdere konsekvenserne
for rapporteringskravene under artikel 8 i taksonomiforordningen, da det
vil forventes at have væsentlig betydning for de rapporterende virksomhe-
der samt for tilsynsmyndighederne.
Regeringen rejste i høringssvaret til Kommissionens udkast til den delege-
rede forordning i juni 2021 behovet for at få afklaret en række spørgsmål.
Kommissionen har taget hånd om mange af disse uklarheder, og regeringen
agter derfor ikke at gøre indsigelse imod vedtagelse af den delegerede for-
ordning.
Regeringen ser fortsat et behov for vejledning både fra de europæiske til-
synsmyndigheder, Kommissionen og de nationale myndigheder, eftersom
rapporteringskravene er meget detaljerede. Det er derfor afgørende at
hjælpe virksomhederne med at anvende reglerne ved at sikre let adgang til
vejledning, herunder også i forhold til vurdering af hvad der er væsentligt.
7
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 827: Delegeret retsakt vedr. virksomheders rapporteringsforpligtelser
2453120_0008.png
Regeringen vil fortsat arbejde for, at Kommissionen sikrer proportionalitet
i kravene særligt ift. SMV’er, hvis disse omfattes gennem vedtagelse af
CSRD-forslaget.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Den delegerede retsakt har ikke tidligere været forelagt Folketinget Euro-
paudvalg. Folketingets Europaudvalg blev orienteret om den danske rege-
rings høringssvar angående udkastet til den delegerede forordning den 7.
juni 2021.
Taksonomiforordningen er forelagt Folketingets Europaudvalg til forhand-
lingsoplæg 20. september 2019.
8