Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 820
Offentligt
2451092_0001.png
Den 24. september 2021
FVM 095
GRUNDNOTAT TIL EU-UDVALGET SAMT TIL EU-PROCEDURE INTERNT I REGE-
RINGEN
om Kommissionens forslag til ændring af forordning (EF) nr. 1881/2006 for så vidt
angår maksimalgrænseværdier af delta-9-tetrahydrocannabinol
(Δ9-THC)
i hampefrø
og afledte produkter til fødevarer (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om at fastsætte maksimalgrænseværdier for det euforiserende stof delta-
9-tetrahydrocannabinol
(Δ9-THC)
i hampefrø og afledte produkter (komitésag). Den Europæiske Fødevare-
sikkerhedsautoritet (EFSA) har udtalt, at der kan være en bekymring for forbrugere med højt indtag af ham-
pefrø. Der er endnu ingen EU-grænseværdier på området. Fødevarestyrelsen fastsatte i 2018 nationale vej-
ledende aktionsgrænser for THC i hampeprodukter i fødevarer. Hvis forslaget vedtages, afløses de nationale
aktionsgrænser for hampefrø og afledte produkter af EU's maksimalgrænseværdier. Forslaget vurderes at
styrke beskyttelsesniveauet i Danmark og i EU. Forslaget forventes sat til skriftlig afstemning i den Stående
Komité for planter, dyr, fødevarer og foder (SCoPAFF) med forventet frist den 8. oktober 2021. Regeringen
agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 1881/2006 af 19. decem-
ber 2006 om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for delta-9-tetrahydrocannabinol
(Δ9-THC)
i hampefrø
og afledte produkter i fødevarer, der markedsføres til den endelige forbruger.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Rådets forordning (EØF) nr. 315/93 af 8. februar 1993 om fællesskabs-
procedurer for forurenende stoffer i levnedsmidler, særligt artikel 2, stk. 3.
Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Føde-
varer og Foder (SCoPAFF). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen forslaget for
Rådet og Europa-Parlamentet med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret
og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamen-
tet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den
Stående Komité, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der udtaler sig med kvalificeret flertal inden for 2
måneder. Kommissionen underretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis Rådet vedtager forslaget eller ikke
udtaler sig inden for fristen, skal forslaget sendes til Europa-Parlamentet til legalitetskontrol. Kommissionen
vedtager forslaget, hvis Europa-Parlamentet ikke inden for en frist på 4 måneder har gjort indsigelse mod
forslaget.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 820: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier af delta-9-tetrahydrocannabinol (Δ9-THC) i hampefrø og afledte produkter til fødevarer
2451092_0002.png
Forslaget forventes sat til skriftlig afstemning i den Stående Komité for planter, dyr, fødevarer og foder (SCoP-
AFF) med forventet frist den 8. oktober 2021.
Formål og indhold
Forslaget fastsætter maksimalgrænseværdier for delta-9-tetrahydrocannabinol
(Δ9-THC)
i hampefrø og af-
ledte produkter i råvarer anvendt til den endelige forbruger. Der har ikke tidligere været fastsat EU-grænse-
værdier for delta-9-tetrahydrocannabinol
(Δ9-THC)
i fødevarer.
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) vurderede i 2015 risikoen for menneskers sundhed i re-
lation til indholdet af THC i mælk og andre fødevarer af animalsk oprindelse, hvor dyrene havde fået foder
med indhold af hamp.
Tetrahydrocannabinol (Δ9-THC)
er den mest relevante bestanddel af hampeplanten.
EFSA fastsatte en akut reference-dosis på
1 μg Δ9-THC/kg
kropsvægt.
For at opnå flere data om forekomsten af Δ9-THC
og andre relevante ikke psyko-aktive forstadier i hampeba-
serede fødevarer vedtog kommissionen anbefaling (EU) 2016/2115, hvori medlemsstaterne opfordredes til at
kontrollere indholdet af Δ9-THC
og andre cannabinoider i hampebaserede fødevarer.
I januar 2020 offentliggjorde EFSA en videnskabelig rapport om akut human indtags-beregning af tetrahydro-
cannabinol (Δ9-THC).
EFSA konkluderede, at den akutte
referencedosis på 1 μg Δ9-THC/kg
kropsvægt var
overskredet i visse akutte indtags-estimater. Uanset at disse estimater må forventes at være overestimerede,
vurderede EFSA, at indtaget af Δ9-THC
udgør en potentiel sundhedsmæssig risiko.
Delta-9-tetrahydrocannabinol-syre
(Δ9-THCA) kan ved forarbejdning omdannes til Δ9-THC.
Forslaget fast-
sætter derfor
maksimalgrænseværdier for summen af Δ9‐
THC og
Δ9-THCA,
udtrykt som
Δ9‐
THC ækviva-
lenter.
Forslaget lægger op til at udvide bilaget til forordning (EU) 1881/2006 med grænseværdier for THC i hampefrø
og afledte produkter af hampefrø.
De foreslåede maksimal grænseværdier for delta-9-tetrahydrocannabinol
(Δ9-THC)
i hampefrø og afledte pro-
dukter er:
Delta-9-tetrahydrocannabinol
9
-THC)
(*)
Maksimalgrænseværdi
(mg/kg)
Fødevarer
Hampefrø
3.0
Formalede hampefrø (hampefrøpulver), (delvist) affedtede
3.0
hampefrø (pressekage) (hampefrømel), hampefrøklid
Hampefrøolie
7.5
(*) Maksimalgrænseværdierne refererer til summen af delta-9-tetrahydrocannabinol
9
-THC) og delta-9-
tetrahydrocannabinol-syre
9
-THCA), udtrykt som
Δ
9
-THC.
Maksimalgrænseværdierne vil være gældende på tyvendedagen efter offentliggørelse. Dog kan fødevarer, der
er markedsført før grænseværdierne bliver gældende forblive på markedet indtil udløb af holdbarhedsdatoen.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på legali-
tetskontrol.
2
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 820: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier af delta-9-tetrahydrocannabinol (Δ9-THC) i hampefrø og afledte produkter til fødevarer
2451092_0003.png
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens vur-
dering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af forordning nr. 1881/2006 af 19. december 2006 om fastsættelse af grænsevær-
dier for bestemte forurenende stoffer. Ændringen vil være direkte gældende i Danmark og forventes ikke at
medføre andre ændringer af lovgivning.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen væsentlige
statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU’s budget. Forslaget skønnes
heller ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
En vedtagelse af forslaget skønnes ifølge DTU Fødevareinstituttet samlet set at have positiv virkning på be-
skyttelsesniveauet i Danmark og i EU idet, at der nu fastsættes EU grænseværdier, som fødevareproducenterne
skal forholde sig til og dermed styrkes fødevaresikkerheden. Importører bør stille krav til deres leverandører.
Forslaget afløser de eksisterende vejledende aktionsgrænser for THC i hampefrø og afledte produkter. Kom-
missionens forslag til grænseværdier ligger lidt lavere end de danske aktionsgrænser. Samlet set vurderes de
lavere grænseværdier ikke, at have konsekvenser for erhvervet i Danmark, idet EU-grænseværdierne medtager
færre stoffer end de danske aktionsgrænser. Kommissionens forslag dækker enhver anvendelse, også brug af
hampefrø og hampeolie til ernæring for småbørn og spædbørn. DTU Fødevareinstituttet vurderer, at de af
Kommissionen foreslåede grænseværdier ikke sikrer små- og spædbørn mod skadelige påvirkninger, hvis ham-
pefrø og/eller hampeolie anvendes til baby/småbørnsgrød (for eksempel ved fremstilling af hjemmelavet
grød). Der vil således fortsat være behov for vejledning til småbørnsforældre om, at hampeprodukter ikke bør
gives til børn under 4 år. Fødevarestyrelsen vejleder allerede om dette.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen i maj 2021. Der er indkommet følgende bemærkninger:
Møllerup Gods gør indsigelse mod forslaget. De lande, virksomheden konkurrerer med, har grænser der er
højere og de samme grænser burde derfor være gældende i Danmark. Samtidig har virksomheden svært ved at
se dokumentationen for skadevirkningen i så små mængder THC. Hamp bruges som ingrediens i fødevarer,
hvorfor der bør tages højde for, at hamp-delen typisk er mindre i den færdige madvare.
Fødevarestyrelsen oplyser hertil, at da der bliver tale om EU-grænseværdier, vil disse være gældende i alle EU’s
medlemsstater. Varer, der eksporteres til lande uden for EU, vil skulle overholde de eventuelle grænseværdier
i modtagerlandet og ikke EU’s regler. Varer, der importeres til EU skal overholde EU’s regler.
DTU Fødevareinstituttet oplyser, at formålet med Kommissionens grænseværdier såvel som Fødevarestyrel-
sens aktionsgrænser er at sikre, at forbrugerne ikke udsættes for en risiko (eller risikoen minimeres) ved ind-
tagelse af hamp/hampeprodukter. Til dette formål har den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) i
2015 fastsat en Akut Reference Dosis (ARfD) på 1 μg THC/kg legemsvægt pr. dag. THC kan selv i små doser
påvirke humøret, virke beroligende eller skabe eufori. Mere alvorlige effekter er svimmelhed og forvirring, som
eventuelt kan påvirke eksempelvis betjeningen af maskiner herunder biler. Endelig er der fundet hæmning af
arbejdshukommelsen, hvilket tillige hæmmer indlæringen. Hvis man ønsker at gå dybere ind i baggrunden for
fastsættelsen og gennemgå de anvendte studier henvises til den vurdering, der er foretaget af EFSA (2015) og
som er offentligt tilgængelig. DTU Fødevareinstituttet er enig i EFSA’s fastsættelse af den akutte grænseværdi.
3
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 820: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier af delta-9-tetrahydrocannabinol (Δ9-THC) i hampefrø og afledte produkter til fødevarer
Vedrørende bemærkningen om brug af hamp som ingrediens i fødevarer, oplyser Fødevarestyrelsen, at græn-
seværdierne gælder for råvaren, så hvis denne indgår i en sammensat fødevare vil man i kontrollen regne sig
tilbage til, hvad indholdet var i råvaren. Dette er almindelig praksis ved kontrol af forureninger i fødevarer.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater. For-
slaget må forventes at kunne vedtages.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder det væsentligt, at der fastsættes EU grænseværdier, der bidrager til at øge forbrugersikker-
heden. Det er samtidig afgørende for regeringen, at grænseværdier fastsættes på baggrund af videnskabeligt
baserede risikovurderinger foretaget af EFSA. En vedtagelse af forslaget skønnes samlet set at styrke beskyt-
telsesniveauet i Danmark og EU. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4