Folketingets Europaudvalg
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2019 - 3451
27. august 2021
Kære udvalgsmedlemmer
I orienteres hermed om, at EU-Kommissionen den 9. juni 2021 har lukket traktat-
krænkelsessagen om anmeldelsespligten til Registret for Udenlandske Tjeneste-
ydere (RUT) (åbningsskrivelse nr. 2017/2115).
Åbningsskrivelsen, som blev sendt til den danske regering den 9. november 2018,
var foranlediget af, at EU-Kommissionen vurderede, at anmeldelsespligten for
selvstændige gik ud over, hvad der kunne begrundes i henhold til EU-retten.
Som opfølgning på åbningsskrivelsen vedtog Folketinget den 15. december 2020
en målretning af anmeldelsespligten, som trådte i kraft den 1. januar 2021 og i for-
længelse heraf blev der udstedt en ny bekendtgørelse om anmeldelsespligt til Regi-
stret for Udenlandske Tjenesteydere (RUT) for selvstændigt erhvervsdrivende uden
ansatte. Bekendtgørelsen fastsætter en anmeldelsespligt, når selvstændigt erhvervs-
drivende uden ansatte udfører arbejde i specifikke risikobrancher. Dette omfatter
aktuelt brancherne ”bygge- og anlæg” samt ”installation
og reparation af maskiner
og udstyr”..
På baggrund af målretningen af anmeldelsespligten for selvstændigt erhvervsdri-
vende uden ansatte, har EU-Kommissionen nu lukket traktatkrænkelsessagen.
Det er aftalt med EU-Kommissionen, at EU-Kommissionen fremadrettet årligt vil
blive konsulteret, hvis det vurderes, at flere brancher skal omfattes af anmeldelses-
pligten for selvstændigt erhvervsdrivende uden ansatte.
Det bemærkes, at der pågår et arbejde mellem Arbejdstilsynet og Skattestyrelsen
som undersøger, hvorledes der fremadrettet kan sikres et bedre, ensartet og syste-
matisk datagrundlag for vurderingen af, hvilke brancher der skal være omfattet af
anmeldelsespligten for selvstændige. Derudover er Arbejdstilsynet og Skattestyrel-
sen ved at se på, om
indsatsen mod ”falske selvstændige” kan styrkes, da målret-
ningen af anmeldelsespligten for selvstændige må forventes at kunne medføre en
øget risiko for brug af ”falske selvstændige”,
det vil sige personer, der formelt op-
træder som selvstændige, men som reelt udfører lønmodtagerarbejde.