Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 723
Offentligt
2430026_0001.png
Den 14. juli 2021
FVM 081
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til indførelse af maksimalgrænseværdier i fuldfoder
for visse naturligt forekommende svampetoksiner (delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen forventes at fremsætte forslag til en delegeret retsakt om indførelse af maksimalgræn-
seværdier i fuldfoder for visse naturligt forekommende svampetoksiner om uønskede stoffer i foder
(delegeret retsakt). Forslaget indfører maksimalgrænseværdier for ochratoksin A og visse fusarium-
toksiner. Forslaget antages at hæve beskyttelsesniveauet hos dyr i Danmark og EU, mens fødevare-
området vurderes at være uberørt af ændringen. Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse
mod udstedelsen af den delegerede retsakt, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge
dette til grund.
Baggrund
Kommissionen forventes at fremsætte forslag om indførelse af maksimalgrænseværdier i fuldfoder for
visse naturligt forekommende svampetoksiner, nemlig ochratoksin A og visse fusariumtoksiner.
Forslaget forventes fremsat med hjemmel i artikel 8, stk. 1 i Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv
(EF) nr. 2002/32 om uønskede stoffer i foder.
Forslaget vil blive vedtaget af Kommissionen med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv
(EF) nr. 2002/32 som en delegeret retsakt. Den delegerede retsakt kan kun træde i kraft, hvis Europa-
Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse inden for en frist på 2 måneder. Fristen for indsigelse kan
forlænges med 2 måneder efter anmodning fra enten Europa-Parlamentet eller Rådet. Europa-Parla-
mentet træffer beslutning om indsigelse med absolut flertal. Rådet træffer beslutning om
indsigelse med kvalificeret flertal.
Forslaget forventes oversendt til Rådet og Europa-Parlamentet i juli 2021, hvor fristen for indsigelse
forventes at være i september 2021.
Formål og indhold
Ochratoksin A og fusariumtoksiner er svampegiftstoffer/mykotoksiner, der stammer fra svampesyg-
domme i landbrugsafgrøder. Svampetoksiner kommer fra vækst af skimmelsvampe på afgrøden. Myko-
toksinerne forekommer naturligt, særligt i korn og majs. Forekomstniveauet afhænger blandt andet af
hvor meget regn, der falder under høsten, og hvor hurtigt kornet tørres efter høst. Ochratoksin A er en
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 723: Delegeret retsakt om maksimalgrænseværdier i fuldfoder for visse naturligt forekommende svampetoksiner
2430026_0002.png
af de mest almindelige svampegiftstoffer på vores breddegrader. Fusariumtoksiner er en fællesbeteg-
nelse for en gruppe af svampegifte, hvoraf følgende er omfattet af forslaget: Deoxynivalenol, zearalenon,
T-2 og HT-2 samt fumonisinerne B1 og B2.
Svampetoksinerne kan være skadelige, selv i små mængder, og kan forårsage akutte eller kroniske for-
giftninger hos dyr, som indtager foder med svampe. Især svin er følsomme, og indtagelse af en større
mængde svampetoksiner kan medføre nedsat ædelyst, lever- og nyreproblemer, nedsat produktivitet og
fertilitet, lav tilvækst, nedsat immunforsvar og en øget dødelighed hos dyrene. De svampetoksiner, som
er omfattet af Kommissionens forslag, vurderes ikke at udgøre en risiko for fødevaresikkerheden, over-
vejende fordi de ikke overføres til animalske produkter, der anvendes som fødevarer.
Med forslaget fra Kommissionen overgår vejledende grænseværdier og vejledende niveauer for de oven-
nævnte svampetoksiner i foderblandinger til at blive maksimalgrænseværdier. Vejledende grænsevær-
dier er ikke juridisk gældende på samme måde som maksimalgrænseværdier, som skal overholdes. Med
vejledende grænseværdier har virksomheden desuden mulighed for at fortynde et parti med et overind-
hold af mykotoksiner. Med maksimalgrænseværdier vil et parti med overindhold af mykotoksinerne,
der er markedsført, ikke efterfølgende være muligt at fortynde. Det skal kasseres. Maksimalgrænsevær-
dierne kan i alle tilfælde overholdes ved kun at tilsætte en mængde korn (fodermiddel) til foderblandin-
gen som sikrer, at maksimalgrænseværdierne for svampetoksinerne kan overholdes.
Grænseværdierne er revideret på baggrund af den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA) ri-
sikovurdering af svampetoksinerne for hver dyreart og -kategori. EFSA har ved en litteraturgennemgang
fastsat grænser for, hvor meget de enkelte dyrearter og -kategorier maksimalt kan tåle af de enkelte
svampegifte, før der konstateres negative effekter hos dyr (eller mennesker). I de tilfælde hvor de nuvæ-
rende vejledende grænseværdier er lavere end de niveauer, EFSA er kommet frem til, at de enkelte dy-
rearter højest kan tåle, og hvor der ikke har været problemer med at overholde dem, foreslås det, at
maksimalgrænseværdier fastholdes på det nuværende niveau. Dette for at sikre så lave niveauer som
muligt ud fra ALARA-princippet (ALARA = As Low As Reasonable Achievable).
Kommissionen har som udgangspunkt ikke villet fastsætte maksimumgrænseværdier for dyrearter og -
kategorier, hvor EFSA ikke har kunne udlede, hvilket niveau de enkelte dyrearter højest kan tåle. En
fastsættelse af grænseværdier for alle dyr, vil imidlertid være en beskyttelse af alle arter. Kommissionen
har derfor så vidt muligt fastsat maksimumgrænser for alle dyrearter og
–kategorier
ud fra en generel
viden om dyrenes følsomhed og forekomstdata.
De nuværende vejledende grænseværdier samt Kommissionens forventede forslag til maksimalgrænse-
værdier er følgende:
Ochratoksin A:
I den seneste vurdering fra EFSA fra 2004 var der flere dyrearter, hvor det ikke var muligt for EFSA at
udlede, hvilket niveau dyrearterne højest kan tåle. For at få et bedre grundlag for fastsættelsen af mak-
simalgrænseværdier for ochratoksin for flere dyrearter har Kommissionen bedt EFSA om en ny vurde-
ring af den negative påvirkning på dyresundheden ved forekomst af ochratoksin A i foder.
Dyreart
Nuværende vejledende grænse-
værdi i mg/kg fuldfoder
0,05
0,1
0,01
EU-Kommissionens forslag til
maksimalgrænseværdi i mg/kg
fuldfoder
0,05
0,1
0,01
Svin
Fjerkræ
Hunde og katte
2
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 723: Delegeret retsakt om maksimalgrænseværdier i fuldfoder for visse naturligt forekommende svampetoksiner
2430026_0003.png
Deoxynivalenol (DON):
Kommissionen har sænket grænseværdien de steder, det var relevant i forhold til EFSA’s vurdering og
samtidig muligt. Da man normalt vurderer, at helt unge dyr er mere følsomme over for giftstoffer end
voksne dyr, har Kommissionen ud fra et forsigtighedsprincip valgt at beholde grænsen for unge drøv-
tyggere (kalve, lam og gedekid).
Dyreart
Nuværende vejledende grænse-
værdi i mg/kg fuldfoder
0,9
2
5
5
5
5
EU-Kommissionens forslag til
maksimalgrænseværdi i mg/kg
fuldfoder
0,7
2
4
1
0,5
5
Svin
Kalve (< 4 mdr.), lam, gedekid
og hunde
Kaniner
Pelsdyr
Fisk
Øvrige dyrearter/-kategorier
T-2 og HT-2:
På nuværende tidspunkt er der kun fastsat en vejledende grænseværdi for foderblandinger til katte, og
niveauet for denne fastholdes i forslaget om maksimalgrænseværdier. Grænseværdierne i tabellen ne-
denfor angiver summen af T-2 og HT-2.
Dyreart
Nuværende vejledende grænse-
værdi i mg/kg fuldfoder
-
-
0,05
-
EU-Kommissionens forslag til
maksimalgrænseværdi i mg/kg
fuldfoder
0,5
0,1
0,05
0,2
Voksne drøvtyggere, æglæg-
gende høns og fisk
Fjerkræ undtagen æglæggende
høns
Katte
Øvrige dyrearter/-kategorier
Zearalenon:
Kommissionen vurderer, at det er muligt at hæve grænseværdien for søer og slagtesvin uden at sænke
beskyttelsesniveauet. Dette fordi EFSA’s vurdering har vist, at den nuværende vejledende grænseværdi
for disse dyrekategorier ikke har reflekteret den korrekte dosis for negativ påvirkning af svin.
Dyreart/-kategori
Nuværende vejledende grænse-
værdi i mg/kg fuldfoder
EU-Kommissionens forslag til
maksimalgrænseværdi i mg/kg
fuldfoder
0,1
0,2
0,3
Smågrise, gylte, hundehvalpe,
kattekillinger, voksne hunde og
katte til reproduktion
Voksne hunde og katte, undta-
gen til reproduktion
Fisk
0,1
0,2
-
3
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 723: Delegeret retsakt om maksimalgrænseværdier i fuldfoder for visse naturligt forekommende svampetoksiner
2430026_0004.png
Malkekvæg (inkl. kalve), får
(inkl. lam), geder (inkl. gede-
kid)
Søer og slagtesvin
Heste og slagtekvæg
Øvrige dyrearter/-kategorier
0,5
0,25
-
-
0,5
0,5
1
2
Fumonisin B1 og B2:
Maksimalgrænseværdien for kalve, lam og gedekid er ud fra et forsigtighedsprincip reduceret i forhold
til grænseværdien for voksne dyr. Grænseværdierne i tabellen nedenfor angiver summen af fumonisin
B1 og B2.
Dyreart/-kategori
Nuværende vejledende grænse-
værdi i mg/kg fuldfoder
50
20
20
5
5
5
-
EU-Kommissionens forslag til
maksimalgrænseværdi i mg/kg
fuldfoder
30
10
20
2
1
0,5
5
Voksne drøvtyggere og pelsdyr
Kalve (< 4 måneder), lam og ge-
dekid
Fjerkræ undtagen ænder
Heste
Kaniner
Svin
Øvrige dyrearter/-kategorier
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Området er reguleret ved Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv (EF) nr. 2002/32 af 7. maj 2002 om
uønskede stoffer i foderstoffer. Bilagene til dette direktiv foreligger i forordningsform. Ændringen vil
derfor være direkte gældende i Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af det forventede forslag har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Det forventede for-
slag vurderes heller ikke at have konsekvenser for beskæftigelsen, arbejdsmarkedet, ligestilling, miljø,
sundhed og forbrugerbeskyttelse.
Det forventede forslag har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det
offentlige eller konsekvenser for EU’s budget.
Det forventede forslag kan have begrænsede erhvervsøkonomiske konsekvenser. En håndhævelse af for-
slaget vurderes dog ikke at medføre væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser. Da mykotoksiner
ikke er fordelt homogent i foderet, kan der være risiko for, at et begrænset antal partier af foderblandin-
ger skal kasseres i høstår med høje forekomster af de omhandlede mykotoksiner. Det kan dog imødegås
4
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 723: Delegeret retsakt om maksimalgrænseværdier i fuldfoder for visse naturligt forekommende svampetoksiner
2430026_0005.png
i det øjeblik, der er udviklet hurtiganalyser, som kan sikre, at analyseresultater af færdige foderblandin-
ger foreligger, inden partiet køres ud til landmanden. Derudover vil en vedtagelse af det forventede for-
slag gøre det mere kompliceret at producere foder, da de forskellige typer uønskede stoffer har forskel-
lige maksimalgrænseværdier. Erhvervet har henset til usikkerhed om vejr og muligheden for brug af
hurtiganalyser ikke vurderet det muligt at udarbejde erhvervsøkonomiske konsekvensberegninger af det
forventede forslag.
Det forventede forslag antages at have positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark, idet en ved-
tagelse alt andet lige vil reducere dyrs udsættelse for visse uønskede stoffer, hvilket igen vil have en
positiv virkning på dyrevelfærden og på dyrenes sundhed.
Det forventede forslag vurderes ikke at have konsekvenser for udviklingslandene.
Høring
Det forventede forslag har været i høring på høringsportalen. Der er alene modtaget høringssvar fra
Dansk Korn & Foder (DAKOFO), som har fremsendt deres seneste høringssvar og angivet, at det stadig
er gældende.
(DAKOFO) støtter den europæiske foderproducentorganisation FEFACs holdning til indførelse af mak-
simalgrænseværdier. På et EU-interessentmøde afholdt af Kommissionen den 9. marts 2021 afgav den
europæiske foderproducentorganisation FEFAC, på vegne af hele fodererhvervet, herunder DAKOFO,
deres holdning til indførelse af maksimalgrænseværdier i foder. DAKOFO støtter denne holdning:
FEFAC finder det ikke proportionalt at indføre maksimalgrænseværdier for de nævnte svampetoksiner.
Der er ingen risiko for menneskers sundhed, og gevinsten for dyrevelfærd og dyresundhed vurderes af
erhvervet at være minimal, da der ikke vurderes at være væsentlige dyrevelfærds- eller dyresundheds-
mæssige problemer i dag. Hvis der var væsentlige dyresundhedsmæssige problemer i dag, ville det koste
erhvervet på bundlinjen, hvorfor erhvervet allerede i dag har interesse i at overholde de vejledende
grænseværdier. FEFAC mener, at erhvervet selv og ikke myndighederne bør vurdere, om de gevinster
man kan opnå i form af øget fertilitet, øget tilvækst osv. står mål med de udgifter, der er ved kontrollen.
FEFAC finder yderligere, at det bliver for vanskeligt at arbejde med maksgrænser i praksis, og at en
implementering af forslaget er for dyrt i forhold til, hvad man vinder ved det. En indførelse af forslaget
begrænser antallet af redskaber til at håndtere svampetoksiner i foderet og understøtter ikke ideerne i
cirkulær økonomi. Det kan desuden forøge dyrs eksponering med svampetoksiner hos landmænd, som
selv blander deres foder. Erhvervet havde desuden bemærkninger til nogle af de specifikke maksgræn-
ser. De mente blandt andet, at maksimalgrænseværdier godt kan hæves til niveauer, hvor studier har
vist, at der ikke er konstateret negative effekter, Hermed sikres, at der ikke skal kasseres foder, der ikke
er sundhedsfarligt. Alle fodererhvervets organisationer, herunder Copa Cocega med flere, har ved brev
af 10. november 2020 skrevet til kommissær for sundhed og fødevaresikkerhed Stella Kyriakides, at de
ikke er tilfredse med forslaget.
Kommissæren har ved brev af 15. januar 2021 svaret det samlede fodererhverv, at Kommissionen vil se
på selve grænseværdiernes placering, men at de vurderer, at så længe grænser er opnåelige, hvilket Kom-
missionen mener de er, så vil det være muligt for erhvervet ved gode praksisser at overholde grænserne.
Kommissionen håber, at erhvervet via dette tiltag vil være med til at begrænse risikoen fra forekomst af
svampetoksiner i foder og fødevarer og dermed medvirke til at sikre et højt beskyttelsesniveau for dyr
og mennesker.
Fødevarestyrelsen bemærker til DAKOFO’s
høringssvar,
at maksimalgrænseværdier og hurtige analyse-
metoder tilsammen kan sikre dyrenes sundhed og velfærd bedre end vejledende grænseværdier.
5
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 723: Delegeret retsakt om maksimalgrænseværdier i fuldfoder for visse naturligt forekommende svampetoksiner
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter indførelsen af maksimalgrænseværdier for forekomsten af uønskede stoffer i foder.
Det vurderes, at det fremsatte forslag hæver beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, men den øgede
beskyttelse er imidlertid vanskelig at kvantificere, og formentlig ikke er særlig stor. Regeringen kan sam-
tidig støtte, at der udvikles brugbare hurtiganalyser til at analysere for de omhandlede mykotoksiner i
færdigvarepartier.
Regeringen kan således støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede forord-
ning, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6