Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 685
Offentligt
2425669_0001.png
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. juli 2021
Databeskyttelseskontoret
Abulfaz Melikov
2020-790-0757
2031769
Delrapport II om national evaluering af databeskyttelsesreglerne
1.
I februar 2020 igangsatte jeg en national evaluering af databeskyttelses-
reglerne, der i de seneste år har været genstand for et stort fokus, da de bl.a.
kan give anledning til mange spørgsmål og megen tvivl i praksis.
Behandling af data er en grundlæggende forudsætning for, at vores vel-
færdssamfund kan hænge sammen og reglerne må
uanset deres legitime
formål om at beskytte det enkelte menneskes ret til privatliv
ikke blive
hindrende for, at offentlige myndigheder kan udføre deres kerneopgaver el-
ler medføre at private af frygt for bøder ikke kan drive en virksomhed eller
en forening.
Den 29. januar 2021 oversendte jeg en delrapport (delrapport I), der konklu-
derer på visse spørgsmål i den nationale evaluering af databeskyttelsesre g-
lerne, til Folketingets Europaudvalg.
Justitsministeriets delrapport om den øvrige del af den nationale evaluering
(delrapport II) er vedlagt.
2.
Som det fremgår af delrapport II, har Justitsministeriet for det
første
un-
dersøgt de generelle muligheder for at begrænse databeskyttelsesforordnin-
gens anvendelse på mindre aktører, herunder frivillige foreninger. For det
andet
har Justitsministeriet undersøgt mulighederne for at forenkle reglerne
i databeskyttelsesloven. For det
tredje
har Justitsministeriet gennemført en
erfaringsindsamling, hvor der er indhentet bidrag fra en bred kreds af inte-
ressenter med henblik på at kunne kaste nærmere lys over de konkrete situ-
ationer, der ifølge interessenterne er uklare, når databeskyttelsesregler ne
skal efterleves i praksis.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 685: Brev samt delrapport 2 om national evaluering af databeskyttelsesreglerne
3.
Som bekendt er Danmark på databeskyttelsesområdet underlagt en for-
ordning, som er vedtaget på europæisk plan. Det spillerum, Danmark har på
dette område, er derfor begrænset i den forstand, at databeskyttelsesforo rd-
ningens rammer må respekteres, og det vurderes ikke, at det inden for denne
ramme generelt er muligt at undtage mindre aktører, herunder frivillige for-
eninger, fra at skulle overholde reglerne i forordningen. Det vurderes sam-
tidig, at det råderum, der er i databeskyttelsesforordningen, ikke kan udnyt-
tes i væsentligt videre omfang, end det er tilfældet i dag, til at begrænse
anvendelsen på mindre aktører, herunder frivillige foreninger.
For så vidt angår erfaringsindsamlingen tegner høringssvarene fra interes-
senterne et billede af, at det særligt er den juridiske fortolkning af databe-
skyttelsesreglerne, der giver udfordringer i praksis, og at en løsning på de
rejste problemstillinger vil kunne være mere konkret vejledning fra Datatil-
synet. I bilaget til delrapporten er der et omfattende bidrag til erfaringsind-
samlingen fra Datatilsynet med vejledning om anvendelsen af databeskyt-
telsesreglerne i forhold til de rejste problemstillinger. I forbindelse med er-
faringsindsamlingen er der endvidere rejst nogle spørgsmål af bl.a. lovgiv-
ningsmæssig karakter, som Justitsministeriet forholder sig til sidst i delrap-
porten, hvor det bl.a. fremgår, at ministeriet i indeværende år vil tage initi-
ativ til nedsættelse af et tværministerielt arbejde, som skal se på samspillet
mellem databeskyttelsesreglerne og en række andre love.
Jeg hæfter mig ved, at erfaringsindsamlingen således viser, at interessen-
terne i vidt omfang efterspørger mere vejledning. Og som det fremgår af
erfaringsindsamlingen, kan mange af de spørgsmål og meget af den tvivl,
som databeskyttelsesreglerne giver anledning til, håndteres med mere kon-
kret vejledning. Derfor er det også meget positivt, at Datatilsynet, som an-
ført i delrapport I, har et stort fokus på netop dette. Regler om databeskyt-
telse er kommet for at blive, men det er afgørende, at reglerne kan fungere i
den praktiske virkelighed.
4.
Ud over delrapporten om den øvrige del af den nationale evaluering af
databeskyttelsesreglerne har Justitsministeriet endvidere
som efterspurgt
på samråd I den 4. marts 2021 i Europaudvalget
udarbejdet en notits om
mulighederne for at omorganisere Datatilsynet, som vedlægges.
Side 2/3
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 685: Brev samt delrapport 2 om national evaluering af databeskyttelsesreglerne
Nick Hækkerup
/
André Dybdal Pape
Side 3/3