Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 66
Offentligt
2276613_0001.png
Den 7. november 2020
MFVM 159
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens delegerede retsakt om ændring af Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning (EU) nr. 528/2012 med henblik på revision af datakravene i bilag II
og III hertil (delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsendt en delegeret retsakt om ændring af bilag II og III til forordning 528/2012 om
biocidholdige produkter. Forslaget indebærer, at informationskravene i bilag II og III opdateres, hvilket er
en følge af, at Kommissionen i 2018 vedtog kriterier for hormonforstyrrende egenskaber for biocider, og af
at der efterfølgende er offentliggjort en vejledning til vurdering af samme. For at reflektere de videnskabe-
lige og tekniske fremskridt samt for at sikre overensstemmelse mellem forskellige dele af biocidforordnin-
gen, sker der desuden samtidig en opdatering af en række andre informationskrav. Forslaget vurderes ikke
at have væsentlige samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. Forslaget forventes at
påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark neutralt til positivt, hvilket dog primært følger af den tidligere
vedtagelse af kriterierne for hormonforstyrrende egenskaber. Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør ind-
sigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt.
Baggrund
Kommissionen har fremsendt en delegeret retsakt om ændring af bilag II og III til forordning 528/2012 om
biocidholdige produkter. Bilag II og bilag III beskriver informationskravene for henholdsvis aktivstofferne og
de biocidholdige produkter, som ligger til grund for risikovurderingen af disse.
Den delerede retsakt er fremsat med hjemmel i artikel 85 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
nr. 528/2012 om tilgængeliggørelse på markedet og anvendelse af biocidholdige produkter. (Biocidforord-
ningen).
Den delegerede retsakt kan kun træde i kraft, hvis Europa-Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse inden
for en frist på 2 måneder. Fristen for indsigelse kan forlænges med 2 måneder efter anmodning fra enten Eu-
ropa-Parlamentet eller Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med absolut flertal. Rå-
det træffer beslutning om indsigelse med kvalificeret flertal.
Den delegerede retsakt er den 20. oktober 2020 af Rådet fremsendt til medlemsstaterne med frist den 20.
november 2020 for eventuelle indsigelser.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 66: Notat om delegeret retsakt om revision af datakravene vedr. biocidholdige produkter
Formål og indhold
Med vedtagelsen af den delegerede retsakt revideres bilag II og bilag III i biocidforordningen. Bilag II og bi-
lag III beskriver informationskravene for henholdsvis aktivstofferne og de biocidholdige produkter, som lig-
ger til grund for risikovurderingen af disse. Det er nødvendigt at opdatere datakravene i biocidforordningen,
efter de nye kriterier for hormonforstyrrende egenskaber er trådt i kraft for aktivstoffer og produkter under
biocidforordningen, jf. Kommissionens delegerede forordning (EU) 2017/2100, samt efter at den samlede
vejledning til vurdering af hormonforstyrrende egenskaber fra Det Europæiske Kemikalieagentur (ECHA) og
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) er offentliggjort. I forbindelse med denne ændring af
informationskravene ønskede Kommissionen samtidig at opdatere andre datakrav for at reflektere videnska-
belige og tekniske fremskridt samt for at sikre overensstemmelse mellem forskellige dele af biocidforordnin-
gen.
Forhandlingen om opdateringen af bilag II og III er forløbet over en lang række møder fra midten af 2018 til
starten af 2020 og inkluderede ud over medlemsstater og Kommissionen også ECHA, industrien og interes-
seorganisationer (såsom dyrevelfærdsorganisationer).
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt og kan gøre indsigelse mod den indtil den 20. no-
vember 2020, hvorefter denne frist kan forlænges med yderligere to måneder. Regeringen er ikke bekendt
med, at Europa-Parlamentet har udtalt sig om sagen på nuværende tidspunkt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om en delegeret retsakt, som har hjemmel i biocidforordningen. Det er derfor regeringens vurde-
ring, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Biocidforordningen er vedtaget i EU, og forordningen er direkte gældende i Danmark. Derfor vil en delegeret
forordning under biocidforordningen også være direkte gældende i EU.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Biocidforordningen er vedtaget i EU, og forordningen er direkte gældende i Danmark. Derfor vil en delegeret
forordning under biocidforordningen også være direkte gældende i EU, og der vil ikke være behov for tilpas-
ning af dansk lovgivning.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige
eller konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes tillige ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser.
Forslaget skønnes endvidere ikke at have væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser for danske virksom-
heder. Dels fordi nærværende forslag primært er en praktisk udmøntning af de i 2018 vedtagne kriterier for
hormonforstyrrende stoffer, og dels fordi der kun er få danske producenter af aktivstoffer og biocidproduk-
ter. Dertil kommer, at det må forventes, at producenterne vil overvælte eventuelle øgede udgifter på priserne
på produkterne.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Ministeriet vurderer, at beskyttelsesniveauet er forhøjet med implementeringen af kriterierne for hormonfor-
styrrende stoffer i 2018. Ændringen af datakravene resulterer ikke i yderligere beskyttelse i sig selv, da de
2
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 66: Notat om delegeret retsakt om revision af datakravene vedr. biocidholdige produkter
kommer i forlængelse af vedtagelsen af kriterierne og offentliggørelsen af vejledningen til vurdering fra
ECHA og EFSA, og opdateringen af informationskravene bidrager på den måde til beskyttelsesniveauet.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget. Der har ikke været bemærkninger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Den delegerede retsakt forventes at opnå støtte fra et kvalificeret flertal af medlemsstater.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Revisionen af informationskravene i bilag II og III til biocidforordningen sker med hjemmel i artikel 85 i bio-
cidforordningen. Regeringen er overordnet enig i de endelige ændringer i bilag II og III i biocidforordningen.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt, og vil 8 dage
fra oversendelsen af et notat herom til Folketinget lægge dette til grund.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3